НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 вересня 2001 р.
за № 841/6032
Про затвердження Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні
1. Затвердити Інструкцію про порядок регулювання діяльності банків в Україні (додається).
2. Генеральному департаменту банківського нагляду (П.В. Андрущенко) та Департаменту інформатизації (А.С. Савченко) до 01.10.2001 внести відповідні зміни до програмного комплексу автоматизованого розрахунку економічних нормативів і своєчасно довести його до відома територіальних управлінь Національного банку України та банків.
3. Банкам прийняти до виконання доведений програмний комплекс автоматизованого розрахунку економічних нормативів і з 01.11.2001 провести його дослідну експлуатацію.
4. Починаючи з 01.01.2002 банки здійснюють розрахунок пруденційних нормативів відповідно до Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої цією постановою.
5. Генеральному департаменту банківського нагляду (П.В. Андрущенко) та територіальним управлінням Національного банку України з 01.01.2002 здійснювати контроль за дотриманням банками обов'язкових економічних нормативів за новим програмним комплексом згідно з Інструкцією про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженою цією постановою.
6. Визнати такими, що втратили чинність:
7. Постанова набирає чинності через 10 днів після її державної реєстрації в Міністерстві юстиції України, крім пункту 6, який набирає чинності з 01.01.2002.
Інструкція про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затверджена цією постановою, уводиться в дію з 01.01.2002.
8. Генеральному департаменту банківського нагляду (П.В. Андрущенко) довести цю постанову після її державної реєстрації до відома самостійних структурних підрозділів Національного банку України, територіальних управлінь Національного банку України, а також банків для керівництва та використання в роботі.
9. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови В.Л. Кротюка, Генеральний департамент банківського нагляду (П.В. Андрущенко), Операційне управління (В.Д. Щуцький) та начальників територіальних управлінь Національного банку України.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
28.08.2001 № 368
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 вересня 2001 р.
за № 841/6032
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок регулювання діяльності банків в Україні
( У тексті Інструкції слова "Генеральний департамент банківського нагляду Національного банку" у всіх відмінках замінено словами "Департамент банківського регулювання і нагляду" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку
№ 407 від 01.11.2005 )( У тексті Інструкції слова "Департамент банківського регулювання і нагляду" у всіх відмінках замінено словами "Департамент безвиїзного банківського нагляду" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку
№ 476 від 30.12.2008 )( У тексті Інструкції слова "Департамент безвиїзного банківського нагляду" у всіх відмінках замінено словами "відповідний структурний підрозділ центрального апарату, що безпосередньо здійснює нагляд за діяльністю банку" у відповідних відмінках; слова "адекватність регулятивного капіталу/платоспроможність" у всіх відмінках замінено словами "достатність (адекватність) регулятивного капіталу" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку
№ 479 від 28.12.2011 )( У тексті Інструкції слова "територіальне управління Національного банку (структурний підрозділ центрального апарату Національного банку, що безпосередньо здійснює нагляд за діяльністю банку-боржника)" та "територіальне управління Національного банку (структурний підрозділ центрального апарату Національного банку, що безпосередньо здійснює нагляд за діяльністю банку)" у всіх відмінках та числах замінено відповідно словами "структурний підрозділ Національного банку, що здійснює нагляд за діяльністю банку-боржника", "структурний підрозділ Національного банку, що здійснює нагляд за діяльністю банку" у відповідних відмінках та числах згідно з Постановою Національного банку
№ 392 від 19.06.2015 )( У тексті Інструкції слова "Комісія Національного банку" у всіх відмінках замінено відповідно словами "Комітет з питань нагляду" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку
№ 517 від 11.08.2015 )( У тексті Інструкції слова "економічні нормативи" у всіх числах та відмінках замінено відповідно словами "пруденційні нормативи" у відповідних числах та відмінках згідно з Постановою Національного банку
№ 164 від 16.12.2023 )
Розділ I. Загальні положення
Ця Інструкція вводиться з метою забезпечення стабільної діяльності банків та своєчасного виконання ними зобов'язань перед вкладниками, а також запобігання неправильному розподілу ресурсів і втраті капіталу через ризики, що притаманні банківській діяльності.
Інструкція розроблена відповідно до загальноприйнятих у міжнародній практиці принципів і стандартів.
Відповідно до
Закону України "Про Національний банк України" та
Закону України "Про банки і банківську діяльність" Національний банк України (далі - Національний банк) визначає порядок розрахунку пруденційних нормативів, що є обов'язковими до виконання всіма банками:
нормативи капіталу:
мінімального розміру регулятивного капіталу (Н1),
достатності регулятивного капіталу (НРК );
достатності капіталу 1 рівня (НК1 );
достатності основного капіталу 1 рівня (НОК1 );
нормативи ліквідності:
( Абзац дев'ятий розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 102 від 01.08.2019 )( Абзац десятий розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 102 від 01.08.2019 )( Абзац дев'ятий розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 59 від 23.03.2022 )
коефіцієнт покриття ліквідністю за всіма валютами (LCRBB );
коефіцієнт покриття ліквідністю за іноземними валютами (LCRIB );
коефіцієнт чистого стабільного фінансування (NSFR);
нормативи кредитного ризику:
максимального розміру кредитного ризику на одного контрагента (Н7),
великих кредитних ризиків (Н8),
максимального розміру кредитного ризику за операціями з пов'язаними з банком особами (Н9);
нормативи інвестування:
інвестування в цінні папери окремо за кожною установою (Н11)--1,
__________
-1 Установи - будь-які суб'єкти підприємницької діяльності, що є юридичними особами (підприємства, організації, компанії, фірми, установи тощо).
загальної суми інвестування (Н12).
З метою підвищення стійкості банків у період фінансової та економічної нестабільності, створення ними запасу капіталу для підвищення спроможності протистояти ризикам Національний банк встановлює вимоги щодо формування банками буферів капіталу, а саме: буфера консервації, контрциклічного буфера та буфера системного ризику.
Для системно важливих банків Національний банк також установлює вимоги щодо формування буфера системної важливості.
( Розділ I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку
№ 312 від 12.05.2015 )( Абзац двадцять другий розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 139 від 18.12.2018 )( Абзац двадцять другий розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 228 від 06.08.2008 )( Абзац двадцять третій розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 139 від 18.12.2018 )( Абзац двадцять четвертий розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 139 від 18.12.2018 )
Банк не включає до розрахунку пруденційних нормативів, однією зі складових яких є регулятивний капітал або його складові, активи або їх частини, що включені до вирахувань з капіталу банку відповідно до
Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2023 року № 196 (зі змінами) (далі - Положення № 196), з урахуванням вимог пункту 1.6 глави 1 розділу IV цієї Інструкції.
Банк під час розрахунку сукупного розміру активів, зважених за ступенем кредитного ризику відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу IV цієї Інструкції, не враховує активів, які утримуються в торговій книзі та включені банком до розрахунку мінімального розміру ринкового ризику згідно з вимогами
Положення про порядок визначення банками України мінімального розміру ринкового ризику, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 грудня 2021 року № 162 (зі змінами) (далі - Положення № 162).
( Абзац двадцять третій розділу I в редакції Постанови Національного банку
№ 65 від 07.06.2024 )
Дія цієї Інструкції поширюється на всі банки України незалежно від форм власності.
За надання Національному банку недостовірної інформації щодо пруденційних нормативів банки несуть відповідальність згідно з вимогами чинного законодавства України.
Національний банк здійснює адміністративне провадження щодо надання дозволів, зазначених у розділах VI, VII цієї Інструкції (далі - Дозвіл), відповідно до
Закону України "Про адміністративну процедуру" з урахуванням особливостей, встановлених
Законом України "Про Національний банк України" та
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
Адміністративне провадження щодо надання Національним банком Дозволу розпочинається за заявою банку.
Початком адміністративного провадження щодо надання Національним банком Дозволу є день отримання заяви про надання Дозволу (далі - Заява).
Перебіг строку в адміністративному провадженні починається з наступного дня після отримання Національним банком Заяви.
Процедурні рішення під час адміністративного провадження щодо прийняття рішень, визначених у цій Інструкції, до початку розгляду питання про вирішення адміністративної справи безпосередньо Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайта платіжної інфраструктури (далі - Комітет з питань нагляду) приймає уповноважена особа Національного банку - член Правління Національного банку, який здійснює загальне керівництво та контролює діяльність структурного підрозділу Національного банку, що здійснює нагляд за діяльністю банку, відповідно до розподілу функціональних обов’язків між Головою Національного банку, його першим заступником та заступниками Голови Національного банку або керівником структурного підрозділу Національного банку, що здійснює нагляд за діяльністю банку.
Процедурні рішення після початку розгляду питання про вирішення адміністративної справи безпосередньо Комітетом з питань нагляду приймає Комітет з питань нагляду.
Уповноважена особа Національного банку приймає рішення про залишення Заяви без руху, якщо Заяву подано з порушенням вимог, встановлених законодавством України та цією Інструкцією.
Національний банк надсилає банку листа про залишення Заяви без руху за підписом уповноваженої особи Національного банку протягом трьох робочих днів із дня отримання Заяви.
Національний банк у листі про залишення Заяви без руху зазначає виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги цієї Інструкції та / або законодавства України, спосіб та строк усунення недоліків, а також способи, порядок і строк оскарження рішення про залишення Заяви без руху.
Уповноважена особа Національного банку має право продовжити строк усунення виявлених недоліків у разі подання банком обґрунтованого відповідного клопотання.
Національний банк розглядає подане банком клопотання не пізніше трьох робочих днів із дня його надходження та приймає рішення щодо нього.
Національний банк надсилає банку листа про відмову в задоволенні клопотання щодо продовження строку усунення виявлених недоліків із зазначенням мотивів такої відмови за підписом уповноваженої особи Національного банку невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення про відмову в задоволенні клопотання.
Заява вважається поданою банком у день її первинного подання в разі усунення банком виявлених недоліків у строк, визначений Національним банком. Строк розгляду заяви продовжується на строк залишення Заяви без руху.
Уповноважена особа Національного банку має право одноразово продовжити строк прийняття рішень, визначених цією Інструкцією, не більше ніж на 15 календарних днів у разі потреби перевірки достовірності поданих документів / інформації та / або отримання додаткових документів / інформації, необхідних для прийняття такого рішення.
Національний банк повідомляє банк у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку про продовження строку прийняття рішення з обґрунтуванням прийнятого рішення не менше ніж за три робочих дні до завершення граничного строку для його прийняття, визначеного в розділах VI, VII цієї Інструкції.
Національний банк має право під час адміністративного провадження повідомити банк у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку про потребу доопрацювання поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам законодавства України, та/або про надання ним додаткових документів/інформації, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення, у визначений у листі строк.
Банк у разі неможливості подати доопрацьовані та/або додаткові документи/інформацію у визначений Національним банком строк має право подати заяву про зупинення адміністративного провадження на строк, який є необхідним для подання таких документів/інформації.
Національний банк у разі неподання банком у визначений строк доопрацьованих та/або додаткових документів/інформації або заяви про зупинення адміністративного провадження приймає рішення за результатом розгляду наявних у Національного банку документів/інформації.
Національний банк має право під час адміністративного провадження зупинити адміністративне провадження для перевірки достовірності поданих банком документів/інформації та/або отримання інформації від державних органів, іноземних державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та фізичних осіб, якщо відсутність такої перевірки та/або таких документів/інформації перешкоджає об’єктивному вирішенню справи.
Національний банк повідомляє банк про зупинення адміністративного провадження у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку із наведенням обґрунтування.
Перебіг строку адміністративного провадження відновлюється з дня припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів/інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
Національний банк надсилає банку у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку рішення про надання Дозволу/про відмову в наданні Дозволу невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня його прийняття.
Рішення Національного банку про відмову в наданні Дозволу щонайменше повинно містити:
1) дату подання Заяви та її стислий зміст;
2) фактичні обставини справи;
3) зміст документів і відомості, враховані під час розгляду справи;
4) посилання на докази або інші матеріали справи, на яких ґрунтуються висновки;
5) правову оцінку обставин, виявлених Національним банком, і зазначення висновків, зроблених на підставі такої правової оцінки виявлених обставин;
6) інформацію про право особи, яка стала об’єктом рішення Національного банку, оскаржити таке рішення;
7) інформацію про спосіб, порядок і строк оскарження рішення, включаючи інформацію про вид суду, до якого особа може подати позов;
8) інформацію, що оскарження рішення в судовому порядку не зупиняє його виконання, із зазначенням правових підстав для цього.
Документи для отримання банком Дозволу подаються банком до Національного банку в один із таких способів:
на паперових носіях з одночасним поданням електронних копій цих документів без накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП). Електронні копії документів надаються на цифрових носіях або надсилаються засобами електронної пошти на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку, або іншими засобами електронного зв’язку, що використовуються Національним банком для електронного документообігу;
у формі електронних документів, підписаних шляхом накладання КЕП, або електронних копій документів, засвідчених КЕП, засобами електронної пошти на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку або іншими засобами електронного зв’язку, що використовуються Національним банком для електронного документообігу.
Електронні копії документів мають створюватися у формі файлів, які містять скановані з паперових носіїв зображення документів.
Сканування з паперових носіїв зображень документів здійснюється з урахуванням таких вимог:
документ сканується у файл формату pdf;
сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа;
документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;
роздільна здатність сканування має бути не нижче ніж 300 dpi.
Розділ II. Вимоги до розміру капіталу
1. Банк відповідно до Положення
№ 196 розраховує розмір:
1) регулятивного капіталу;
2) капіталу 1 рівня;
3) основного капіталу 1 рівня;
4) капіталу 2 рівня.
2. Мінімальний розмір регулятивного капіталу (Н1) становить 200 млн грн.
3. Мінімальний розмір регулятивного капіталу (Н1) банку, що втратив статус перехідного банку з підстав, визначених частиною сімнадцятою
статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", має відповідати вимогам пункту 2 розділу II цієї Інструкції.
Розділ III. Вимоги до достатності капіталу банку
1. Банк зобов’язаний на постійній основі підтримувати рівень капіталу, достатній для одночасного дотримання:
1) мінімальних значень нормативів достатності капіталу, установлених у главах 1, 2 розділу IV цієї Інструкції;
2) підвищених значень нормативів достатності капіталу, встановлених за результатами оцінки банку, проведеної під час банківського нагляду;
3) розміру комбінованого буфера капіталу згідно з главою 3 розділу IV цієї Інструкції;
2. Банку забороняється виплачувати дивіденди, розподіляти прибуток у будь-якій формі, якщо така виплата чи розподіл призведуть до недотримання рівня капіталу, необхідного для забезпечення виконання вимог, установлених у пункті 1 розділу III цієї Інструкції.
3. Нормативи достатності капіталу [норматив достатності регулятивного капіталу (НРК ), норматив достатності капіталу 1 рівня (НК1 ) та норматив достатності основного капіталу 1 рівня (НОК1 )] є найважливішими показниками діяльності банку, що визначають фактичний рівень забезпечення покриття наслідків ризиків, які банк бере на себе в процесі своєї діяльності.
Розділ IV. Нормативи достатності капіталу
Глава 1. Норматив достатності регулятивного капіталу (Н РК )
1.1. Норматив достатності регулятивного капіталу (НРК ) розраховується як відношення розміру регулятивного капіталу до сукупної експозиції під ризиком.
1.2. Банк визначає сукупну експозицію під ризиком за такою формулою:
СЕ = КР + ОP * 10 + РР * 10 + Рі - НКР,
де СЕ - сукупна експозиція під ризиком;
КР - сукупний розмір активів, зважених за ступенем кредитного ризику, який розраховується як сумарна балансова вартість активів і позабалансових зобов’язань, зважених за ступенем кредитного ризику відповідно до пунктів 1.3-1.6 глави 1 розділу IV цієї Інструкції, після їх зменшення на суму забезпечення, визначеного в пункті 2.5 глави 2, пункті 5 глави 4 розділу VI цієї Інструкції, з урахуванням вимог пункту 29 глави 1, глави 5 розділу VI цієї Інструкції;
РР - мінімальний розмір ринкового ризику, розрахований відповідно до Положення
№ 162;
( Абзац шостий пункту 1.2 глави 1 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 187 від 27.12.2024 )
НКР - непокритий кредитний ризик, розрахований відповідно до пунктів 31, 32 глави 7 розділу II Положення
№ 196.
1.3. Банк для розрахунку нормативів достатності капіталу поділяє активи на групи за ступенем ризику та підсумовує їх з урахуванням відповідних коефіцієнтів зваження:
а) I група активів зі ступенем ризику 0 відсотків:
готівкові кошти;
банківські метали;
активи за операціями з Національним банком;
( Абзац четвертий підпункту"а" пункту 1.3 глави 1 розділу IV в редакції Постанови Національного банку
№ 139 від 18.12.2018 )( Абзац п'ятий підпункту"а" пункту 1.3 глави 1 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 139 від 18.12.2018 )
активи та фінансові зобов'язання за операціями з центральними органами виконавчої влади України в національній валюті (гривні);
активи за операціями з міжнародними банками розвитку, визначеними відповідно до пункту 2 статті 117 Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 575/2013 від 26 червня 2013 року про пруденційні вимоги для кредитних установ та інвестиційних фірм та про внесення змін до Регламенту (ЄС) № 648/2012 (далі - міжнародні банки розвитку);
активи, які забезпечені гарантією Кабінету Міністрів України, наданою відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний рік, у порядку, передбаченому
Бюджетним кодексом України (далі - державні гарантії) (облігації Державної іпотечної установи та боргові цінні папери підприємств, розміщення яких здійснюється під державні гарантії; кредити, надані органам державної влади та суб'єктам господарювання під державні гарантії, кредити, надані головним розпорядникам коштів державного бюджету та головним розпорядникам коштів місцевих бюджетів під державні гарантії, для здійснення капітальних видатків);
цінні папери, емітовані центральними органами виконавчої влади країн, які мають кредитний рейтинг за міжнародною шкалою, не нижчий, ніж рівень "АА-" за класифікацією рейтингового агентства "Standard&Poor's" або рейтингового агентства "Fitch Ratings"/рівень "Аа3" за класифікацією рейтингового агентства "Moody's Investors Service";
зобов'язання з кредитування, які надані клієнтам та за якими банк не бере на себе ризик;
валюта та банківські метали до отримання за купленими опціонними контрактами з метою хеджування;
нараховані доходи, строк сплати яких згідно з договором не минув, за активами, що віднесені до цієї групи активів;