КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VII сесія VI скликання
РІШЕННЯ
25.05.2011 N 196/5583 |
Про затвердження Програми "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр."
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Київміськради N 671/8008 від 12.07.2012 )
Відповідно до законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про позашкільну освіту", "Про вищу освіту", рішення Київської міської ради від 29.10.2009 N 520/2589 "Про Порядок розроблення, затвердження та виконання міських цільових програм у місті Києві", з метою розширення умов для рівного доступу до високоякісної освіти та задоволення потреб територіальної громади міста Києва в особистісно-орієнтованій, інноваційній та конкурентоспроможній освіті Київська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр." (далі - Програма) згідно з додатком до цього рішення.
2. Установити, що відповідальним за виконання Програми є Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації).
3. Головному управлінню освіти і науки виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), Головному управлінню охорони здоров'я виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), Головному управлінню культури виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) при формуванні бюджетних запитів на наступні роки передбачити видатки на реалізацію Програми.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку та постійну комісію Київради з питань освіти та науки.
Київський міський голова | Л. Черновецький |
Додаток
до рішення Київради
25.05.2011 N 196/5583
Міська цільова програма
"Освіта Києва. 2011 - 2015 рр."
1. ПАСПОРТ
Міської цільової програми "ОСВІТА КИЄВА. 2011 - 2015 рр."
1. | Ініціатор розроблення програми | Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
2. | Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми | Рішення Київської міської ради від 29.10.2009 N 520/2589 "Про Порядок розроблення, затвердження та виконання міських цільових програм у місті Києві", наказ Головного управління освіти і науки N 65/1 від 19.03.2010 "Про розробку проекту Програми розвитку освіти міста на 2011 - 2015 рр.", наказ Головного управління освіти і науки N 197 від 16.11.2010 "Про підготовку Програми "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр." |
3. | Розробник програми | Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
4. | Співрозробники програми | Київський університет імені Бориса Грінченка, Центр моніторингу столичної освіти |
5. | Замовник (відповідальний виконавець) програми | Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
6. | Учасники (співвиконавці) програми | Київська міська рада, Районні в місті Києві державні адміністрації, управління освіти районних в місті Києві державних адміністрацій, Головне управління культури, Головне управління охорони здоров'я, навчальні заклади |
7. | Термін реалізації програми | 2011 - 2015 рр. |
7.1. | Етапи виконання програми | I етап - 2011 - 2012 рр. II етап - 2013 - 2015 рр. |
8. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: | Усього: 24158,3 млн. грн. |
8.1. | власні надходження навчальних закладів | 1296,0 млн. грн. |
( Розділ 1 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Київміськради N 671/8008 від 12.07.2012 )
2. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ, НА РОЗВ'ЯЗАННЯ ЯКОЇ СПРЯМОВАНА ПРОГРАМА
Освіта м. Києва є складовою загальнодержавного освітнього простору. Вона має багатовікову історію становлення і ґрунтується на засадах гуманістичних загальнолюдських цінностей і національних традицій українського народу - поєднанні інтересів особистості і суспільства, нації і держави.
У м. Києві сконцентровано потужний науковий, інтелектуальний, культурний потенціал для розвитку освітньої галузі як стратегічної основи формування інноваційної моделі суспільства. У цьому контексті важливим є те, що 47 % дорослих киян мають або здобувають вищу освіту, 48 % - середню або середню спеціальну, 57 % мешканців Києва працюють у галузях, що передбачають наявність освіти високого рівня (спеціалісти, службовці, керівники різних рівнів, кваліфіковані робітники). У галузі освіти столиці працює 120,8 тис. осіб, що вирізняє її як одну з найпотужніших сфер зайнятості населення.
Система столичної освіти охоплює дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, заклади професійно-технічної освіти, вищі навчальні заклади III - IV та I - II рівнів акредитації, позашкільні заклади освіти, розташовані у м. Києві. Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) здійснює керівництво функціонуванням і розвитком системи столичної освіти.
Загалом у закладах столичної освіти навчається 839 тис. осіб, із них: 560,8 тис. - студенти вищих навчальних закладів III - IV рівня акредитації, 29,8 тис. - вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації, 18,3 тис. - учні ПТНЗ, 230,1 тис. - учні загальноосвітніх навчальних закладів. Окрім того, 84,8 тис. - вихованці дошкільних навчальних закладів. Таким чином, кожен третій киянин навчається.
Задовольняючи соціально-економічні та духовні запити особистості і суспільства, освіта столиці є важливим стратегічним ресурсом розвитку людського капіталу та дієвим механізмом переходу до інноваційного розвитку мегаполісу.
За перше десятиліття XXI століття у м. Києві закладено міцні підвалини для розбудови сучасної освітньої галузі:
- сформовано потужну мережу з-понад 1,5 тис. навчальних закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної та вищої освіти;
- забезпечено розвиток кадрового потенціалу системи освіти столиці;
- запроваджено цілісний і системний підхід до розвитку столичної освіти (програми "Столична освіта" (2001 - 2005 рр.) і "Освіта столиці 2006 - 2010 рр." ).
Реалізацією програм "Столична освіта" (2001 - 2005 рр.) і "Освіта столиці 2006 - 2010 рр." створено передумови для отримання дітьми високоякісної освіти, підвищення результативності процесу навчання і виховання, надання йому стабільної позитивної динаміки, задоволення освітніх запитів особистості, створення сприятливого середовища завдяки активному співробітництву між сім'єю (соціальним замовником), школою (виконавцем) і соціумом.
Виконання цих програм вивело сферу освіти столиці на певний рівень досягнень:
- забезпечено розвиток мережі навчальних закладів з урахуванням потреб киян, суспільних запитів і державних вимог;
- упроваджено зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень випускників шкіл;
- збережено лідерські позиції у всеукраїнських і міжнародних олімпіадах;
- реалізовано програми з формування здорового способу життя;
- забезпечено високоякісну підготовку та підвищення кваліфікації педагогічних фахівців усіх рівнів для задоволення потреб ринку праці столиці шляхом реалізації Концепції цілісної системи підготовки і підвищення кваліфікації педагогічних кадрів м. Києва;
- удосконалено систему допрофільної освіти учнів 8 - 9 класів;
- створено дієву систему повного циклу оперативного оцінювання якості столичної освіти шляхом упровадження педагогічного, психолого-педагогічного, соціологічного моніторингу;
- розпочато комплексну інформатизацію системи столичної освіти;
- відбувся перехід від підтримки функціонування до розвитку системи дошкільної освіти;
- розширено мережу спеціальних дошкільних навчальних закладів;
- розпочато оновлення обладнання у дошкільних навчальних закладах і школах - дитячих садках;
- розпочато реорганізацію мережі та оновлення змісту професійно-технічної освіти з урахуванням сучасних вимог;
- запроваджено соціальний захист учнів професійно-технічних закладів;
- створено умови для розвитку системи профорієнтаційної роботи;
- сформовано систему взаємодії із батьками й організовано діяльність загальноміської батьківської ради;
- реалізовано цільові програми "Капітальний ремонт", "Шкільний фасад", "Реконструкція", "Заміна вікон", поновлюється матеріально-технічна база закладів освіти;
- розпочато впровадження програм енергозбереження задля економії бюджетних коштів;
- започатковано виготовлення державних актів на право постійного користування навчальних закладів земельними ділянками;
- запроваджено вивчення експериментального курсу "Християнська етика в українській культурі" для учнів 1 - 4 класів;
- створено систему роботи навчальних закладів з дитячими та громадськими організаціями та об'єднаннями;
- забезпечено участь учнів столиці у щорічних міжнародних, всеукраїнських і міських конкурсах;
- розбудовано мережу дитячих таборів відпочинку з денним перебуванням на базі навчальних закладів;
- реалізовано програми комплексної соціально-психологічної підтримки школярів із девіантною поведінкою;
- збережено доступність безоплатної позашкільної освіти для дітей різних соціальних груп;
- подолано проблему дефіциту педагогічних кадрів;
- створено Київський університет імені Бориса Грінченка як багатопрофільний вищий навчальний заклад IV рівня акредитації;
- відновлено діяльність Інституту післядипломної педагогічної освіти, упроваджено нові програми й інноваційні підходи до підвищення кваліфікації педагогічних кадрів;
- упроваджено принципи Болонської декларації;
- забезпечено функціонування моделі державно-громадського управління розвитком освіти у м. Києві;.
- започатковано моніторинговий механізм як інформаційно-аналітичну основу для прийняття управлінських рішень;
- закладено підґрунтя для професіоналізації управління (підготовка магістрів за спеціальністю "Управління навчальним закладом" у Київському університеті імені Бориса Грінченка).
Зберігаючи лідерські позиції у загальнонаціональному масштабі, спираючись на багатовікові традиції, освіта м. Києва має значний не використаний потенціал розвитку, а також низку проблем, що можуть стати перешкодою на шляху модернізації Києва як міста поступального освітнього розвитку. Для системи освіти міста властиві диспропорції між використанням коштів на утримання мережі навчальних закладів та власне освітою громадян. Наявність мережі навчальних закладів, що створювалася на основі енергоємних технологій, значний відсоток морально застарілих основних фондів призвели до неефективного використання ресурсів, а процесно орієнтоване управління негативно позначилося на якості освіти.
Подолання цих проблем можливе за умови забезпечення пріоритетного розвитку освіти і науки, що визначають вектори суспільно-економічних і духовних трансформацій суспільства.
Столична освіта як невід'ємна складова українського освітнього простору потребує переходу від моделі підтримки функціонування системи навчальних закладів до моделі випереджального розвитку на засадах стратегічного планування, проектного менеджменту та лідерства.
Програма "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр." скерована на забезпечення такого переходу в наступний період розвитку.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про освіту" Україна визнає освіту пріоритетною сферою соціально-економічного, духовного і культурного розвитку суспільства. Указом Президента України В. Ф. Януковича "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні" від 30.09.2010 N 926/2010 2011 р. оголошено Роком освіти та інформаційного суспільства та визначено мету - забезпечення поліпшення функціонування й інноваційного розвитку освіти в Україні.
Однак пріоритетність освіти протягом останніх років не була забезпечена відповідними ресурсами. Це поглибило проблему рівного доступу до високоякісної освіти у м. Києві та уповільнило її перехід до інноваційного розвитку.
Виконання попередньої програми забезпечило розвиток освіти столиці у відповідний період. Проте, зважаючи на кризові явища в економіці, обмежені ресурси та швидкоплинні зміни у суспільстві, програма не була реалізована у повному обсязі, відтак проблема рівного доступу до якісної освіти залишається актуальною. Програма "Освіта Києва 2011 - 2015 рр." зорієнтована на вирішення проблеми досягнення рівного доступу до якісної освіти; забезпечення механізмів для переходу до інноваційного розвитку столичної освіти.
В основу Програми покладено такі нормативно-правові документи:
- закони України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про позашкільну освіту", "Про вищу освіту";
- Національна доктрина розвитку освіти, затверджена Указом Президента України від 17.04.2002 N 347/2002;
- Державна програма "Вчитель", затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2002 N 379;
- Концепція розвитку післядипломної освіти в Україні, затверджена рішенням колегії Міністерства освіти і науки України від 11.04.2002 N 3/5-4;
- Концептуальні засади розвитку педагогічної освіти України та її інтеграції в європейський освітній простір, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 31.12.2004 N 998;
- Програма "Освіта столиці 2006 - 2010 рр." , затверджена сесією Київської міської ради 19.12.2006 р. N 289/346;
- рішення Київської міської ради від 22.08.2007 N 329/3163 "Про затвердження комплексних заходів з реалізації Концепції цілісної системи підготовки і підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у м. Києві";
- Програма економічних реформ України на 2010 - 2014 рр. (проект). Розділ "Реформа системи освіти";
- Концепція Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2010 - 2015 роки, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 N 1723-р;
- Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Державної цільової програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року" від 27.08.2010 N 785 ;
- Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року" від 27.08.2010 N 1722-р .
Програма "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр." ґрунтується на засадничих принципах:
- відповідності законодавству та нормативної коректності;
- системності та наступності;
- аналітичності та достовірності;
- інтегративності та диференційності;
- ініціативності та відповідальності;
- доцільності та ефективності;
- структурності та прогностичності.
3. ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ПРОГРАМИ
Мета Програми полягає у забезпеченні поліпшення функціонування та інноваційного розвитку освіти м. Києва для задоволення соціально-економічних і духовних запитів суспільства й особистості; створення умов для рівного доступу до високоякісної освіти
4. ОБГРУНТУВАННЯ ШЛЯХІВ І ЗАСОБІВ РОЗВ'ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ, ОБСЯГІВ ТА ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ; ТЕРМІНИ ТА ЕТАПИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Вирішення проблеми забезпечення рівного доступу до високоякісної освіти; створення механізмів для переходу до інноваційного розвитку освіти м. Києва реалізується шляхом:
- зорієнтованості освіти на потреби особистості;
- формування механізмів державно-громадського регулювання якості освіти м. Києва;
- забезпечення підготовки та професійного розвитку педагогічних кадрів;
- підвищення вмотивованості та якості педагогічної діяльності;
- створення належних умов для збереження здоров'я дітей і формування у них свідомого ставлення до здоров'я як до фундаментальної життєвої цінності;
- оптимізації функціонування системи освіти та її подальшого розвитку;
- забезпечення системного виховного впливу на дітей та молодь шляхом їхнього залучення до позашкільної освіти;
- створення умов для розширення фінансової самостійності та економічної автономії навчальних закладів;
- забезпечення інноваційного розвитку та інформаційно-технологічної актуальності системи освіти;
- здійснення переходу до стратегічного планування та програмно-цільового управління освітою;
- зниження ресурсо- та енергозатратності системи освіти.
Для реалізації Програми необхідні кошти в сумі 24158,3 млн. грн., у тому числі: власні надходження навчальних закладів - 1296,0 млн. грн.
Прогнозований обсяг фінансового забезпечення виконання завдань Програми за етапами наведено в розділі "Ресурсне забезпечення міської цільової програми "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр.".
Фактичне фінансування заходів Програми здійснюється у межах коштів, затверджених у відповідних бюджетах на кожний поточний рік.
Програма розрахована на 2011 - 2015 роки.
Виконання заходів Програми передбачається в три етапи:
1. Організаційно-концептуальний етап - серпень 2010 р. - квітень 2011 р.
Розробка Програми, Концепції розвитку освіти Києва; визначення основних стратегій, заходів і механізмів розвитку (інноваційних проектів); виявлення ресурсів (людських, матеріально-технічних, фінансових) реалізації Програми.
2. Базові етапи:
- 2011 - 2012 рр.
- 2013 - 2015 рр.
Практична реалізація інноваційних проектів Програми (для довгострокових); організація моніторингового спостереження за результатами; координація дій.
3. Підсумковий етап - друге півріччя 2015 року.
Аналіз результатів моніторингу Програми розвитку освіти Києва (2011 - 2015 рр.). Поширення позитивного досвіду; визначення перспектив подальшої роботи.
5. НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ, ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ І ЗАХОДІВ ПРОГРАМИ ТА РЕЗУЛЬТАТИВНІ ПОКАЗНИКИ
Для досягнення мети, визначеної Програмою, передбачається виконання комплексу взаємопов'язаних завдань і заходів, спрямованих на забезпечення поліпшення функціонування та інноваційного розвитку освіти м. Києва.
Адресний перелік заходів, передбачених Програмою до виконання, викладено у дванадцяти підпрограмах.
Виконання завдань і заходів міської цільової програми "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр." забезпечить:
1. Збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров'я підростаючого покоління в закладах освіти шляхом:
- формування здоров'язберігаючого середовища у системі освіти м. Києва;
- створення умов для гармонійного розвитку дитини з використанням здоров'яформувальних технологій;
- створення здоров'язберігаючого та безпечного шкільного середовища;
- організації раціонального режиму навчання та відпочинку.
2. Забезпечення інтелектуального, соціального і фізичного розвитку особистості для максимального задоволення освітніх і культурних потреб м. Києва шляхом:
- оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів столиці;
- гармонізації навчально-виховного процесу.
3. Створення умов для розвитку природної обдарованості й талантів юних киян шляхом:
- стовідсоткового охоплення дітей позашкільною освітою;
- розвитку науково-методичного та матеріально-технічного забезпечення закладів позашкільної освіти.
4. Створення збалансованої системи професійно-технічної освіти, що задовольняє потреби міста у висококваліфікованих робітничих кадрах, шляхом:
- оптимізації мережі професійно-технічних навчальних закладів;
- упровадження інноваційних технологій.
5. Створення системи вищої освіти як визначального чинника інноваційного розвитку столиці шляхом:
- удосконалення взаємодії між вищими та загальноосвітніми навчальними закладами м. Києва;
- залучення інтелектуального потенціалу студентської молоді до реалізації суспільновагомих проектів розвитку м. Києва
6. Розбудова муніципальних закладів вищої освіти та розвиток ефективної системи післядипломної педагогічної освіти шляхом
- забезпечення функціонування Київського університету імені Бориса Грінченка;
- розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та інноваційної діяльності в освітньому середовищі Києва.
7. Створення потужного інтелектуального потенціалу педагогічної спільноти Києва шляхом підвищення соціального статусу педагогічних працівників столиці.
8. Створення ефективної системи управління освітою міста шляхом переходу до програмно-цільового та прогностичного методів управління освітою столиці.
9. Становлення системи незалежного оцінювання навчальних досягнень учнів і вивчення ефективності інноваційних освітніх процесів у столиці, упровадження системного моніторингу стану реалізації програми "Освіта Києва. 2011 - 2015 рр.".
10. Реалізація Програми "Сто відсотків" шляхом комп'ютеризації навчально-виховного процесу, управлінської діяльності та методичної роботи закладів та установ освіти міста.
11. Створення комфортних умов для навчання та виховання підростаючого покоління шляхом:
- зміцнення матеріально-технічної бази закладів освіти столиці;
- зниження ресурсо- та енергозатратності системи освіти за рахунок упровадження енергозберігаючих технологій.
6. КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Координацію та контроль за виконанням Програми покладено на Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) через механізм системного моніторингу реалізації та фінансування Програми та шляхом залучення столичної громади до оцінювання якості надання освітніх послуг.
Раз на півроку надається інформація про хід виконання Програми Головному управлінню економіки та інвестицій, Головному фінансовому управлінню виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та постійній комісії Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку:
за I півріччя - до 25 вересня
за рік - до 25 березня
ПІДПРОГРАМИ
ПІДПРОГРАМА I. ЗДОРОВ'Я ЧЕРЕЗ ОСВІТУ
Здоров'я є визначальною умовою розвитку особистості та її успішності. Збереження здоров'я дитини та формування у неї свідомого ставлення до здоров'я як фундаментальної життєвої цінності - першочергове завдання системи освіти.
Серйозне занепокоєння у суспільства викликає стан здоров'я дітей, зумовлений несприятливим навколишнім середовищем, погіршенням санітарно-гігієнічних умов навчання та якості медичного обслуговування, поширенням шкідливих звичок серед учнівської молоді. За даними Міністерства охорони здоров'я, серед дитячого населення за останнє десятиріччя в 1,5 - 3 рази зросла частота хронічних захворювань, що призводять до інвалідності. Це хвороби нервової, ендокринної, серцево-судинної, шлунково-кишкової, кістково-м'язової систем.
У 67 санаторних і комбінованих із санаторними групами дошкільних навчальних закладах виховуються й отримують необхідну реабілітаційно-профілактичну допомогу понад 5 тис. дітей дошкільного віку, що становить 6 % загальної кількості дошкільників у дитсадках. Серед першокласників тільки 5 - 9 % практично здорових дітей. Кількість хронічно хворих збільшується за роки навчання в 2,5 разу.
Найбільш руйнівний вплив на стан здоров'я молоді має поширення шкідливих звичок: вживання нікотину, алкоголю, наркотиків. Усе це різко погіршує стан фізичного і психічного здоров'я підлітків.
У дітей і молоді розвиваються агресивність, невдоволеність, занижена самооцінка, що нерідко спричиняє конфлікти з однолітками, вчителями, батьками.
З огляду на ці негативні тенденції необхідно продовжити цілеспрямовану діяльність для розвитку здоров'язберігаючого та здоров'ярозвиваючого середовища в освіті.
Формування здорового способу життя посідає особливе місце в навчально-виховному процесі і включає такі основні елементи:
- раціональний режим навчання та відпочинку;
- викорінення шкідливих звичок;
- оптимальний руховий режим;
- особиста гігієна;
- раціональне харчування тощо.
Напрям "До здоров'я через дошкілля"
Напрям "Виховання свідомого здоров'я"