• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про програму "Столична освіта 2001-2005 роки"

Київська міська рада | Рішення, Програма від 08.11.2001 № 73/1507
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Програма
  • Дата: 08.11.2001
  • Номер: 73/1507
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Програма
  • Дата: 08.11.2001
  • Номер: 73/1507
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
IX сесія XXIII скликання
Р І Ш Е Н Н Я
N 73/1507 від 08.11.2001
Про програму "Столична освіта 2001-2005 роки"
Відповідно до п.22 ч.1 ст. 26, п.1, 3 ст.41 Закону України"Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), ст.11 ЗаконуУкраїни "Про столицю України - місто-герой Київ" ( 401-14 ),Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ), Закону України "Прозагальну середню освіту" ( 651-14 ), Закону України "Пропозашкільну освіту" ( 1841-14 ), Закону України "Пропрофесійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР ), Закону України "Продошкільну освіту" ( 2628-14 ), Закону України "Про вищу освіту"( 2984-14 ) та з метою реалізації державної політики та визначеннястратегії розвитку освітньої галузі м. Києва Київська міська рада
В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити програму "Столична освіта 2001-2005 роки"згідно з додатком.
2. Визначити Головне управління освіти і науки Київськоїміської державної адміністрації відповідальним за реалізаціюпрограми "Столична освіта 2001-2005 роки".
3. З метою реалізації програми "Столична освіта 2001-2005роки" Головному фінансовому управлінню Київської міської державноїадміністрації та районним у м. Києві радам при формуванні бюджетум. Києва та бюджетів районів на 2002 р. і наступні рокипередбачити фінансування на реалізацію програми "Столична освіта2001-2005 роки".
4. Фінансування виконання програми "Столична освіта 2001-2005роки" у 2002 році та наступних роках здійснювати в межах загальнихасигнувань, затверджених сесією Київради для відповіднихструктурних підрозділів Київської міської державної адміністраціїта районних у м. Києві державних адміністрацій.
5. Виконавчому органу Київради (Київській міській державнійадміністрації) щорічно подавати Київраді звіт про хід виконанняпрограми "Столична освіта 2001-2005 роки".
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійнукомісію Київради з гуманітарних питань та постійну комісіюКиївради з питань бюджету, фінансів та соціально-економічногорозвитку.
Київський міський голова О.Омельченко
Додаток
до рішення Київради
від 08.11.2001 N 73/1507
ПРОГРАМА
"СТОЛИЧНА ОСВІТА"
2001-2005 роки
Програма "Столична освіта (2001-2005 роки)" визначаєперспективи освітньої галузі міста Києва. В основу Програмипокладені державні стратегії й основні напрями розвитку освіти уXXI столітті, викладені у Національній доктрині. Програмаскладається з комплексу науково-методичних, матеріально-технічних,управлінських розробок; у ній визначені шляхи їх реалізації таджерела фінансування.
Характерними ознаками Програми "Столична освіта" виступаютьідеї розвитку освіти міста Києва на засадах системиукраїнознавства, патріотичного виховання, багатовікового духовногопотенціалу столиці України як великого полікультурного центруЄвропи. Водночас, визначаючи стратегію й тактику столичної освіти,Програма максимально врахувала суспільні потреби мешканців містащодо рівня освіти, сучасні світові тенденції глобалізації,розвиток науково-інформаційних технологій, досягнення у галузіпедагогічних новацій.
Проблема розвитку системи загальної середньої освіти поєдналавзаємопов'язані між собою чинники: соціально-психологічні,інформаційно-технологічні та педагогічні, визначення якихзумовлено аналізом результатів попередніх регіональних програм.
Так, намітилися позитивні тенденції у створенні оптимальноїмережі дошкільних закладів (717), де нині виховується 72,6 тис.малюків; розширено мережу шкіл-дитячих садків (з 8 у 1995 р. до 96у 2001 р.), санаторних дошкільних закладів, а також закладівспеціального призначення (в останніх виховується й одночасноотримує медичну допомогу 6430 дітей).
Триває процес удосконалення мережі загальноосвітніхнавчальних закладів (ЗНЗ), що дає можливість урізноманітнити типи,структуру, форми навчання. З 1996 р. мережа ЗНЗ збільшилася на 113одиниць і на початок вересня 2001 р. становила 511 навчальнихзакладів. Ці школи відвідує 315,2 тис. дітей, з них лише 1,2%учнів столиці навчаються у другу зміну (проти 9% у 1996 р.).
Якісних змін зазнала комплексна система педагогічної,медичної, соціальної реабілітації. Зокрема створені умови длянавчання дітей-інвалідів (948) та учнів, які з об'єктивних причинне можуть відвідувати школу. Вони отримують повну загальну середнюосвіту за індивідуальними програмами.
За роки незалежності України у Києві створені належні умовививчення державної мови та мов національних меншин України. У2000-2001 н. р. у школах міста українською мовою навчалися 93,5%учнів, що майже на 30% більше від загальнодержавного показника.Водночас, зважаючи на особливості м. Києва як столиці таполікультурного центру, де проживають люди різних національностей,відкрито 16 шкіл, програми яких забезпечують збереження культурноїта етнічної ідентичності росіян. Створено школи і класи звивченням польської, грецької, болгарської, татарської, івриту таінших мов. Функціонує 5 недільних шкіл (татарська, грецька,німецька, грузинська, литовська).
На визначення нових стратегій розвитку столичної освітивпливає стрімкий злет інформаційних технологій. На виконанняміської програми "Модернізація комп'ютерних класів" Київськаміська державна адміністрація забезпечила 131 навчальний закладнайсучаснішою комп'ютерною технікою (1017 комп'ютерів), 170київських шкіл отримали безкоштовний доступ до мережі Інтернет.Створено WEB-портал ГУОН, де розміщується інформація продіяльність системи шкільної освіти.
Відбулися зміни і в галузі професійно-технічної освіти.Зокрема оптимізовано мережу навчальних закладів та впровадженогнучкі програми професійного навчання учнівської молоді.
Характерною ознакою реформування столичної освіти сталаінноваційна діяльність. До різноманітних експериментальних пошуківзалучено 99 навчальних закладів міста, в яких апробуютьсяпедагогічні моделі, концепції, технології вітчизняної тазарубіжної педагогіки. Посилюється скоординованість дій між ГУОНта АПН України, науково-дослідними інститутами,науково-методичними центрами у вирішенні питань інноваційноїпедагогіки.
Однак у контексті послання Президента України до ВерховноїРади України "Україна: поступ у XXI століття. Стратегіяекономічного і соціального розвитку на 2000-2004 роки"( 276а/2000 ) та завдань Київської міської державної адміністраціїщодо перспектив розвитку столичної освіти аналіз стану системивиявив проблеми, розв'язання яких сприятиме подальшому поступу.
Тому розвиток столичної освіти визначається як процесгармонізації продуктивних сил київських освітян, спрямований навиховання особистості, здатної до збереження та накопичення знаньсвітового рівня, наступної реалізації власного етно- ісоціотворчого потенціалу у практиці гуманістичної за змістомморальної дії. Відповідно реалізація програми "Столична освіта"передбачає поетапне відтворення соціально-психологічної рівноваги,забезпечення балансу між потребами киян щодо якісного рівняобов'язкової освіти, сучасних технологічних досягнень, духовногопотенціалу нації.
Враховуючи особливості перехідного періоду в Україні, а такожполітику м. Києва в освітній галузі, провідними принципамиреалізації Програми "Столична освіта" є:
- єдність загальнодержавного та регіонального компонентівосвіти (передбачає розвиток київської освіти за рахуноквикористання культуротворчого, наукового потенціалу столиціУкраїни);
- гуманістичний характер освіти (визначає пріоритети духовнихцінностей людини, її життя та здоров'я);
- виховання вільної особистості, з почуттям національноїідентичності, активної у виборі власної життєвої позиції, свідомоїсвоєї причетності до духовних скарбів Києва;
- соціальна стабільність (забезпечення права кожного киянинавіком до 18 років на отримання якісної обов'язкової середньоїосвіти відповідно до власних потенційних здібностей та інтересів);
- адаптивність системи освіти (розвиток мережі закладівсередньої освіти, що відповідають різним рівням, вимогампідготовки учнів; визнання права на соціальні запити(індивідуальне навчання, навчання для обдарованих учнів, дітей звадами у розвитку тощо));
- соціальна доступність освіти та її неперервність упродовжусього життя людини;
- взаємозв'язок національного та полікультурного в освіті;
- виховання навичок здорового способу життя:
- відкритість системи освіти до педагогічних новацій (зарахунок розширення інформаційного простору та підготовкиосвітян-практиків до експериментально-пошукової діяльності);
- міжнародне та міжрегіональне партнерство;
- державно-громадський характер управління.
Структура Програми складається з 11 розділів, кожен з якихохоплює стратегічні напрями розвитку освіти, викладені у проектнійформі (всього проектів - 32). Програма базується на сучаснихтеоретичних положеннях та концепціях новітньої вітчизняної тазарубіжної педагогіки. В її основі - визнання пріоритетної роліособистості у забезпеченні її індивідуальних освітніх потреб.
Особливої актуальності для освітян Києва набуває проблемараннього розвитку дитини. На її вирішення скеровано проект"Дошкілля", очікуваними результатами якого стануть: організаціявідповідного психолого-педагогічного, розвиваючого середовища вдошкільних навчальних закладах на основі фахової підготовкипедагогічних працівників до професійної діяльності в нових умовах,забезпечення їх комплексом новітніх програмно-методичнихматеріалів.
Якісно новим напрямом розвитку шкільної системи є розробкарегіонального компоненту змісту освіти, що викладені у проекті"Чотирирічна початкова школа". Визначальним чинником регіональногозмісту освіти стане доповнення галузі "Людина і світ" знаннями проКиїв, про видатних політичних та громадських діячів міста,пам'ятки культури та мистецтва, важливі урочисті події, пов'язаніз історією та сьогоденням столиці України.
В останні роки активізувався інтерес освітян міста до ідеїіндивідуального розвитку особистості як найвищої соціальноїцінності. Позитивні наслідки реалізації цієї ідеї стали підставоюдля визначення проектом "Індивідуальна освіта" таких заходів, якстворення пілотних шкіл, консультаційних пунктів індивідуальноїосвіти, розробки варіантів індивідуальних навчальних планів іпрограм.
Виразною ознакою сучасної школи є прагнення привернути увагугромадськості до кожного навчального закладу, тим самимвідроджуючи традиції співробітництва школи і громадськихінституцій у новому соціокультурному просторі. Практика свідчить,що важливу роль для відкритості та гуманізації процесів освітивідіграють батьківські та піклувальні ради, благодійні фонди, радисамоврядування старшокласників, діяльність загальноміськоїгромадської організації "Об'єднання батьків школярів міста Києва".Відповідними проектами програми розвитку столичної освітипередбачається продовжити роботу у напрямку створення дійовоїбагатофункціональної моделі державно-громадського управлінняосвіти м. Києва.
Проектом "Крок до інформаційного суспільства" запланованоактивізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів та професійнуроботу вчителів щодо використання інформаційних технологій;розробити програму дистанційного навчання та телекомунікаційнихпроектів; створити лабораторію з телекомунікаційних технологій набазі КМІУВ ім. Б. Грінченка.
Дієвість та якість освітньої системи визначає вчитель. Відйого професійного рівня, морально-етичних якостей залежитьреалізація освітньої політики у створенні інтелектуального ідуховного потенціалу столиці. Тому ГУОН планує здійснити низкузаходів з метою зменшення відтоку педагогічних кадрів із системи;поповнення педагогічних вузів столиці випускниками навчальнихзакладів, здібними до педагогічної роботи; реорганізація міськихпедагогічних коледжів; встановлення доплати молодим спеціалістамтощо. Водночас передбачається якнайповніше реалізувати соціальніпотреби учительства. Проект "Учитель" порушує проблемиоздоровлення вчителів, проведення безкоштовної диспансеризації,надання права безкоштовного проїзду, а також можливостей творчогота професійного самовираження шляхом участі в педагогічнихярмарках, виставках, конкурсах художньої самодіяльності тощо.
Чільне місце у Програмі посідає проблема організації виховноїроботи в процесі урочної, позаурочної та позашкільної діяльностінавчальних закладів, які вирішує школа у тісному взаємозв'язку зпозашкільними навчальними закладами, культурно-просвітницькимиустановами та громадськими організаціями Києва. Успішна реалізаціяпроектів "Школа після уроків", "Мистецтво і діти", "Юн-прес","Екологічна варта", "Олімпійські надії" надасть можливістьудосконалювати систему виховної роботи та створювати належні умовидля розвитку здібностей і обдарувань школярів столиці, задоволенняїх інтересів, духовних запитів, потреб у професійному визначенні.
Особливістю розробленої Програми є проектна форма організаціїуправління процесами впровадження стратегічно важливих напрямівдіяльності ГУОН. Форма проекту дає змогу відповідно до кожної ідеїрозробити модель-концепцію, цілісність якої забезпечує статистика,обгрунтування цільової перспективи, визначення кола заходів,необхідних для реалізації мети. З метою оптимального досягненняцілей кожен з проектів висуває пропозиції до законодавчої тавиконавчої влади. Водночас проектна форма управління дає змогусконцентрувати зусилля потенційно здатних до творчої діяльностіосвітян для прориву на стратегічно важливих напрямах столичноїосвіти.
З метою реалізації основних положень Програми "Столичнаосвіта" необхідно здійснити реформування законодавчо-правовоїбази, прийняти ряд законодавчих актів, що стануть запорукоюсучасних нововведень, обгрунтованого вирішення нагальних проблемкиївської освіти і водночас сприятимуть стабілізації освітньогопростору України.
Для удосконалення законодавчо-правової бази Програмоюпередбачаються такі ініціативи ГУОН:
до Верховної Ради України про розробку Закону "Про працюінвалідів", механізмів пільгового оподаткування;
до Кабінету Міністрів України щодо допомоги дітям-сиротам ідітям із малозабезпечених сімей; встановлення доплати педагогічнимпрацівникам, які нагороджені знаком "Відмінник освіти України",молодим спеціалістам, які мають диплом з відзнакою;
до Міністерства освіти і науки України з питань визначеннянауково обгрунтованих норм навчального навантаження; розробкинормативних документів про прийом учнів до навчальних закладівнового типу, спеціалізованих шкіл; впровадження нових освітніхпрограм, навчальних матеріалів для дошкільнят та школярів;розробки Положення про асоційовані школи ЮНЕСКО;
до Київської міської державної адміністрації про заборонувсіх видів реклами тютюнових та алкогольних виробів; реорганізаціюКМІУВ та міських педагогічних коледжів; запровадження грантів істипендій для обдарованих учнів; створення районнихпсихолого-медико-педагогічних консультацій; виділення цільовихкоштів на створення нового покоління підручників та інноваційнуосвітню діяльність; розширення мережі професійно-технічнихзакладів освіти; започаткування універсальних спортивно-ігровихмайданчиків у кожному районі та освітньої програми на каналікиївського телебачення.
Програма "Столична освіта (2001-2005 рр.)" скеровананасамперед на реалізацію державної політики в освітній галузім. Києва. Досвід, набутий у процесі її розробки і впровадження,технологічні наробки, теоретичні узагальнення започаткуютьметодологію новітньої шкільної освіти, сприятимуть поширенню цьогодосвіду як на теренах України, так і в зарубіжній педагогіці.
Розділ I
Здоров'я дитини
Проект
Школа здоров'я
Сучасний стан
Завдання школи - навчити учнів свідомо ставитись до власногоздоров'я, розуміти його значення.
Реалізація питання здоров'я висвітлюється в програмах:Програма профілактики ВІЛ/СНІДу в м. Києві на 2001-2005 рр.( ra2298017-00 ), Національна програма "Репродуктивне здоров'я2001-2005 рр." ( 203/2001 ), Програма "Фізичне виховання -здоров'я нації" ( 963а/98 ).
Важливою ланкою освітньо-оздоровчої роботи є медичнезабезпечення і організація харчування учнів.
З 1999 року всі учні 1-11 класів загальноосвітніх закладівміста споживають вітамінізовані напої, стерилізоване молоко,кисломолочні продукти, соки та булочні вироби або пряникиглазуровані. З 2001 року згідно з розпорядженням Київської міськоїдержавної адміністрації від 15.02.2001 р. N 267 ( ra0267017-01 )"Про організацію харчування учнів 1-11 класів загальноосвітніхнавчальних закладів м. Києва" безкоштовні гарячі обіди отримуютьдіти, які перебувають на диспансерному обліку і за станом здоров'япотребують дієтичного харчування.
Пріоритетним залишається проведення оздоровчих заходів. Назимових канікулах через систему освіти оздоровлено близько 5 тис.школярів, влітку 2001 р. забезпечено відпочинок та оздоровленнядля 107,8 тис. дітей та підлітків, з них 46,8 тис. школярів.Усього по м. Києву в 2001 році оздоровлено 272 тис. дітей.
Найскладнішою проблемою, яка постала перед сім'єю, школою тасуспільством, є поширення вживання молоддю тютюну, алкоголю танаркотичних речовин. За результатами глобального опитування молодіпро куріння, яке було проведено у 1999 році УІЦПАН, у Києвіпробували палити 84% хлопців (з числа опитаних), 69% дівчат13-16 років. Реально серед молоді, яка пробувала палити,-більшість так звані "експериментатори". Чітко прослідковуєтьсятенденція збільшення вживання наркотичних речовин.
Все більш актуальною для України з кожним роком стає проблемаВІЛ/СНІДу. Тенденція збільшення кількості ВІЛ-інфікованих набуласталого характеру і зберігається до сьогодні. Переважну більшість(до 75%) ВІЛ-інфікованих складають молоді люди віком від 15 до29 років, що, в свою чергу, позначається на репродуктивному тажиттєвому потенціалі мешканців міста, їх працездатності йпсихічному здоров'ї.
Аналіз стану травматизму серед дітей під часнавчально-виховного процесу та в побуті за останні п'ять роківсвідчить про те, що ці проблеми стають все більш актуальними дляорганів, закладів освіти.
Кількість важко травмованих дітей під час навчально-виховногопроцесу:
1996 р. 1997 р. 1998 р. 1999 р. 2000 р.
237 241 253 277 369
(4 загинуло) (1 загинула) (1 загинула) (1 загинула)
Мета проекту:
- навчити школярів відповідальному ставленню до власногоздоров'я та здоров'я оточуючих як до найвищих індивідуальних тасуспільних цінностей;
- об'єднати зусилля педагогічних колективів, медичнихпрацівників, батьків для реалізації права дітей і підлітків назбереження та зміцнення фізичного і психічного здоров'я, щодозволить зробити процес формування здорового способу життянеперервним;
- створити систему роботи з профілактики та запобіганнядитячому травматизму. Навчати дітей правилам, нормам безпечноїповедінки, виживання в умовах навколишнього природного середовища,цивілізованого суспільства.
Шляхи реалізації проекту:
- Провести міський конкурс на кращий шкільний медичнийкабінет.
ГУОН, РУО, КМО "Санепідслужба",
2002, 2004 рр.
- Проводити медичні огляди дітей, підлітків та молоді, якінавчаються в загальноосвітніх навчальних закладах, один раз нарік; у школах-інтернатах усіх типів - двічі на рік.
ГУОН, ГУОЗ,
2001-2005 рр.
- Вивчити та узагальнити досвід з питань організаціїавтономного харчування (ліцей "Поділ" N 100, гімназія "Консул"N 86), харчування, організованого підприємствами різних формвласності (Солом'янський район).
ГУОН, КМО "Санепідслужба",
Головне управління продовольчих
ресурсів, торгівлі та побутового
обслуговування населення, ліцей
"Поділ" N 100, гімназія "Консул"
N 86,
2001-2002 рр.
- Вивчити досвід роботи загальноосвітніх навчальних закладівміста за міжнародним проектом "Європейська мережа шкіл здоров'я"та створити проект "Київська мережа шкіл здоров'я".
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2002-2005 рр.
- Забезпечити розвиток мережі оздоровчих таборів з деннимперебуванням дітей на базі навчальних закладів міста для повногозадоволення потреб батьків.
РУО, ГУОН,
2001-2005 рр.
- Забезпечувати повноцінний відпочинок та оздоровлення дітейпільгових категорій на літніх та зимових канікулах.
ГУОН, РУО, Управління у справах
сім'ї та молоді, Соціальна
служба для молоді,
2001-2005 рр.
- Проводити щорічні змагання з державних тестів та нормативівоцінки фізичної підготовленості школярів міста.
ГУОН, РУО,
2002-2005 рр.
- Поступово впроваджувати 3-й урок фізвиховання у всіхзагальноосвітніх закладах м. Києва та вивчати ефективність йогопроведення.
ГУОН, РУО,
2002-2005 рр.
- Створити систему використання басейнів м. Києва длянавчання плаванню та з метою оздоровлення школярів м. Києва набезкоштовній основі.
ГУОН, РДА, Управління з фізичної
культури та спорту КМДА,
Федерація плавання,
2002-2005 рр.
- Вивчити соціальні аспекти епідемії туберкульозу у дітейдошкільного та шкільного віку.
ГУОН, ГУОЗ,
2001-2005 рр.
- Взяти участь у науково-практичній конференції "Медичні,соціальні та політичні аспекти туберкульозу. Досвід Київськоїміської державної адміністрації".
ГУОЗ, ГУОН,
2001 р.
- Організувати проведення тематичних лекцій серед школярівзагальноосвітніх навчальних закладів з питань запобіганнявиникненню та поширенню туберкульозу.
ГУОН, Управління у справах сім'ї
та молоді, ГУОЗ,
2001-2005 рр.
- Видати збірку інформаційно-методичних матеріалів для учнів,батьків, педагогів "Сучасні методи залучення до здорового способужиття, профілактики шкідливих звичок та захворювань у дітей тапідлітків" з серії "Столична освіта".
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
ГУОЗ, КМЦ "Здоров'я", КПДЮ,
2003 р.
- Розробити тематику та запровадити факультативні заняття длястаршокласників з питань відповідального ставлення дорепродуктивного здоров'я та його збереження.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
ГУОЗ,
2002-2005 рр.
- Ввести тему "Сучасні методи профілактики алкоголізму,тютюнопаління, наркоманії та захворювання на ВІЛ/СНІД середучнівської молоді" до програм курсової перепідготовки всіхкатегорій педагогічних та медичних працівників.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
ГУОЗ, УІЦПАН, СЕС, КМЦ
"Здоров'я",
2001-2005 рр.
- У порядку експерименту ввести в спеціалізованій школі N 123Подільського району міста факультативне вивчення курсу зпопередження наркотичної залежності неповнолітніх.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
РУО, ЗНЗ N 123,
2001-2002 рр.
- Започаткувати проведення двічі на рік науково-методичногосемінару для голів районних методичних об'єднань, класнихкерівників, практичних психологів з проблем профілактикинаркоманії серед учнівської молоді на базі районів.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
РУО, МКЛ "Соціотерапія", УІЦПАН,
КМЦ, "Здоров'я",
2001-2005 рр.
- Відкрити при КПДЮ школу підліткових інструкторівоздоровчо-профілактичних мереж для реалізації профілактичнихзаходів у своїх школах і за місцем проживання.
ГУОН, КПДЮ, РУО, керівники
навчальних закладів,
2002 р.
- Щорічно проводити міські конкурси художніх та літературнихтворів підлітків на антиснідівську тематику.
ГУОН, РУО, КПДЮ,
2001-2005 рр.
- Започаткувати створення в навчальних закладах молодіжнихклубів з формування здорового способу життя.
ГУОН, ССМ КМДА,
2001-2005 рр.
- Залучати батьків до спільних акцій та конференцій зформування здорового способу життя.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
РУО,
2001-2005 рр.
- Вивчити вплив комп'ютерного навчання на організм школяра.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
Інститут екології людини, ГУОЗ,
2002-2005 рр.
- Розробити Комплексну програму щодо запобігання дитячомутравматизму на 2001-2005 роки як складову частину Регіональноїпрограми.
ГУОН,
2001-2002 рр.
- Запровадити у навчальний процес загальноосвітніх навчальнихзакладів концепцію безперервної освіти з "Безпеки життєдіяльностілюдини".
ГУОН, РУО, керівники навчальних
закладів,
2002 р.
- Розробити та видати серію посібників та методичнихрекомендацій з безпеки життєдіяльності для вчителів та учнівзагальноосвітніх навчальних закладів.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001-2005 рр.
- Організувати підготовку та перепідготовку вчителів, яківикладають предмет "Основи безпеки життєдіяльності" узагальноосвітніх навчальних закладах.
КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001-2005 рр.
- Організувати роботу міської школи молодого спеціаліста збезпеки життєдіяльності.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2002 р.
- Провести міський огляд-конкурс на кращий заклад освіти зохорони праці, безпеки життєдіяльності та благоустрою.
ГУОН, міська СЕС, Управління
пожежної охорони, управління ДАІ
ГУ МВС України в м. Києві,
Головне управління з питань
надзвичайних ситуацій, Київська
державна інспекція з охорони
праці, Головне управління
контролю за благоустроєм, КМК
профспілки працівників освіти і
науки,
2001-2005 рр.
- Створити комп'ютерний банк даних про стан дитячоготравматизму у закладах освіти міста.
ГУОН,
2001-2005 рр.
- Провести навчання з питань охорони праці, безпекижиттєдіяльності керівних кадрів, спеціалістів, педагогічнихпрацівників органів, закладів освіти міста з наступною відповідноюатестацією.
ГУОН, РУО, Управління пожежної
охорони, управління ДАІ ГУ МВС
України у м. Києві, Головне
управління з питань надзвичайних
ситуацій, міська та районні СЕС,
Київська державна інспекція з
охорони праці, КМК профспілки
працівників освіти і науки,
2001-2002 рр.
- Провести міські конференції з питань:
- охорона та безпека дітей у закладах освіти;
- профілактика та попередження дитячого травматизму взакладах освіти.
ГУОН, РУО, Управління пожежної
охорони, управління ДАІ ГУ МВС
України у м. Києві, Головне
управління з питань надзвичайних
ситуацій, міська та районні СЕС,
Головне управління контролю за
благоустроєм, Київська державна
інспекція з охорони праці, КМК
профспілки працівників освіти і
науки, охоронні фірми та
організації, громадські
організації батьків та учнів,
2001-2003 рр.
- Забезпечити учнів загальноосвітніх навчальних закладівміста світловідбиваючими нарукавниками, пов'язками з метоюпопередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму.
ГУОН, РДА,
2002-2003 рр.
- Започаткувати систему тренінгів щодо евакуаціїпедагогічного та учнівського складу в умовах надзвичайнихситуацій.
Головне управління з питань
надзвичайних ситуацій,
Управління пожежної охорони ГУВС
МВС України у м. Києві, ГУОН,
2001-2005 рр.
- Обладнати в загальноосвітніх середніх закладахнавчально-методичні кабінети з безпеки життєдіяльності. Визначитиу кожному районі міста опорні школи з охорони праці, безпекижиттєдіяльності. Створити в них дитячі містечка безпеки дорожньогоруху.
РУО, керівники закладів освіти,
2001-2002 рр.
- Розробити міську програму заміни застарілого обладнання таустаткування в кабінетах хімії, фізики, біології, інформатики,допризовної підготовки, спортзалах навчальних закладів.
ГУОН, РУО,
2001-2005 рр.
- Створити у кожному районі міста опорні школи з автосправидля навчання учнів Правилам дорожнього руху ( 1306-2001-п ),водінню мотоцикла, легкового та вантажного автомобілів.
ГУОН, РУО, Управління ДАІ ГУ МВС
України у м. Києві,
2001-2005 рр.
- Розробити районні програми:
- проведення замірів опору ізоляції електромереж обладнання,устаткування, їх занулення та заземлення у закладах освіти;
- забезпечення закладів освіти автоматичною пожежноюсигналізацією та первинними засобами пожежогасіння.
Райдержадміністрації,
2001-2005 рр.
- Створити відеотеку фільмів з питань безпеки життєдіяльностідля використання в навчально-виховному процесі закладів освіти.
ГУОН, Управління пожежної
охорони, Управління ДАІ ГУ МВС
України у м. Києві, Головне
управління з питань надзвичайних
ситуацій, КМІУВ
ім. Б. Грінченка,
2001-2005 рр.
- Провести моніторинг стану психологічної служби навчальнихзакладів (моніторинг тенденцій розвитку психологічних службрайонів; рейтинговий моніторинг ринку психологічних проектів тапсихологічних послуг).
КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2002 р.
- Створити науково-методичний ресурсний Центр практичноїпсихології та соціології (аудіо-, відеоматеріали, психологічнийінструментарій, нові надходження з психології та соціальноїроботи, узагальнений досвід роботи практичних психологів тасоціальних педагогів, створення єдиної електронної бази данихнових надходжень з психології та соціальної роботи).
КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001-2002 рр.
- Створити інформаційну систему психолого-педагогічногоспрямування в мережі Інтернет:
- електронну версію психологічних видань для психологів,учителів, батьків, школярів;
- інформаційно-освітню програму "Педагогічна психологія","Психологія виховання", "Учитель".
КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001-2005 рр.
- Розробити програму активного впливу на динамікупсихомоторних дій дітей раннього віку.
КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001-2005 рр.
- Започаткувати проведення тренінгів для вчителів та шкільнихпсихологів з метою навчання сучасним методам проведенняпротинаркотичної та протиалкогольної роботи серед учнівськоїмолоді.
ГУОЗ, ГУОН,
2001-2005 рр.
- Розробити практичний посібник для проведенняпрофілактичного протинаркотичного навчання учнів, батьків тавчителів.
ГУОЗ, ГУОН,
2001-2002 рр.
- Впровадити у школах протинаркотичні профілактичні програми,спрямовані на дітей, батьків та вчителів.
ГУОЗ, ГУОН,
2001-2003 рр.
- Започаткувати видання щорічного бюлетеню "Здоровий спосібжиття".
КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001 р.
- Провести експертизу діяльності центрів, які надаютьмедико-психологічну допомогу дітям.
ГУОН, ГУОЗ, КМІУВ
ім. Б. Грінченка,
2002-2005 рр.
- Розробити положення про порядок атестації психологів тасоціальних педагогів закладів освіти.
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001 р.
- Заснувати Асоціацію шкільних психологів закладів освітим. Києва.
КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2001 р.
Пропозиції до органів законодавчої та виконавчої влади:
Кабінету Міністрів України
- про внесення змін до постанов N 1032 ( 1032-96-п ) від31.08.96 р. "Про гарячі обіди дітям-сиротам та дітям ізмалозабезпечених сімей", N 1200 ( 1200-97-п ) від 03.11.97 р. "Пропорядок та норми надання послуг з харчування учнів упрофесійно-технічних училищах та середніх навчальних закладах,операції з надання яких звільняються від оподаткування податком надодану вартість";
ГУОН,
2002 р.
- розглянути питання щодо можливості подовження вікугромадян, за умови досягнення якого дозволяється продажалкогольних напоїв та тютюнових виробів.
ГУОН, ГУОЗ,
2002 р.
Міністерства освіти і науки України
- про визначення вікових нормативів фізичного та психічногорозвитку дітей;
ГУОН,
2002 р.
- про науково обгрунтовані норми навчального навантаженнядітей різного віку;
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2002 р.
- про перегляд нормативів чисельності практичних психологів(соціальних педагогів) загальноосвітніх навчальних закладівI-III ступеня та дошкільних навчальних закладів;
ГУОН, КМІУВ ім. Б. Грінченка,
2002 р.
- про розробку Правил безпеки під час проведення занять зфізичної культури, трудового навчання, інформатики, допризовноїпідготовки;
ГУОН,
2002 р.
- про розробку нового Положення про навчальні майстернізагальноосвітнього середнього закладу.
ГУОН,
2002 р.
Київської міської державної адміністрації
- про виготовлення на одному із заводів дитячого харчуванняготових сніданків в одноразовій упаковці на зразок харчування, якездійснюється під час польотів на авіалініях;
ГУОН,
2002 р.
- про упорядкування пунктів продажу тютюнових та алкогольнихвиробів біля навчальних закладів освіти;
ГУОН, ГУОЗ,
2002 р.
- про заборону паління у громадських місцях та всіх видівреклами тютюнових виробів і алкогольних напоїв.
ГУОН, ГУОЗ,
2002 р.
Розділ II
Дошкільна освіта
Проект
Дошкілля
Сучасний стан
Дошкільна освіта - це наявність розгалуженої мережідошкільних навчальних закладів, доступних для кожної дитини, що єсамодостатнім стимулом і державним освітньо-виховним орієнтиром.
Станом на 01.03.2001 р. у м. Києві мережа дошкільнихнавчальних закладів складає 683 одиниці. З них:
- 526 дошкільних навчальних закладів комунальної формивласності;
- 77 дошкільних навчальних закладів інших форм власності;
- 80 шкіл-дитячих садків, у тому числі 6 приватних.
У дошкільних навчальних закладах усіх форм власностіздобувають дошкільну освіту 75,2 тис. дітей, що складає 62,2%дітей до 6 років (по Україні - 37%).
Особливої актуальності набувають проблеми раннього розвиткудитини.
У дошкільних навчальних закладах міста функціонує 605 груп,які відвідує 9,5 тис. дітей віком від 6 місяців до 3 років. Цескладає 16% всіх дітей цього віку в місті, що вище на 2%, ніж уминулому році. В цілому ж народжуваність за останні 17 роківзменшилась удвічі і в 2000 році становила 18954 дитини(додаток 1).
Здобутком останніх років є передача відомчих дошкільнихнавчальних закладів до комунальної власності територіальних громадрайонів міста. За період 1996-2000 рр. передано 40 дошкільнихнавчальних закладів.
Позитивним є і реорганізація 80 дошкільних навчальнихзакладів у школи-дитячі садки. Вона забезпечила, по-перше,збереження мережі дошкільних навчальних закладів освіти, по-друге,створення оптимальних умов для навчання та виховання учнівпочаткових класів.
Забезпечується гнучкий режим роботи в більшості дошкільнихнавчальних закладів, окремих групах із метою врахуванняпсихофізіологічних відмінностей дітей та задоволення запитівбатьків. Так, із загальної кількості груп 78% працюють 10,5 годин,18,2% - 12 годин, 4,4% - 9 годин і 3% - цілодобово.
Особливої уваги потребує стан здоров'я дітей. З урахуваннямцього фактору продовжує розвиватись мережа санаторних таспеціальних дошкільних навчальних закладів. Якщо у 1996 роціпрацювало 67 дошкільних навчальних закладів цих типів (у них555 груп - 8638 дітей), то на початок 2001 року - 127 закладів(683 групи - 10721 дитина).
Навчання і виховання дітей здійснюється за оновленимипрограмами "Дитина". "Малятко", "Дитина в дошкільні роки", "Крокза кроком". З дітьми працює 8,6 тис. вихователів, які маютьвідповідну фахову підготовку.
Проте, в нинішніх умовах, враховуючи перспективи розвиткуосвітніх потреб держави, зміст дошкільної освіти потребує якісногооновлення.
Мета проекту:
- створення умов для всебічного розвитку дітей, різних типівдошкільних навчальних закладів із урахуванням психічного іфізичного стану малюків;
- запровадження Базового компоненту дошкільної освіти якдержавного стандарту, нових програм виховання, навчання і розвиткудітей раннього і дошкільного віку, новітніх педагогічнихтехнологій, модернізації форм і методів управління дошкільниминавчальними закладами з урахуванням положень Закону України "Продошкільну освіту" ( 2628-14 ) та Національної доктрини розвиткуосвіти України у XXI столітті ( 347/2002 ).