КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
III сесія V скликання
Р І Ш Е Н Н Я
N 289/346 від 19.12.2006
Про затвердження Програми
"Освіта столиці. 2006-2010 рр."
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 ЗаконуУкраїни "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ),статті 14 Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ), статті 37Закону України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), частинишостої статті 10 Закону України "Про позашкільну освіту"( 1841-14 ), статті 19 Закону України "Про дошкільну освіту"( 2628-14 ), статті 20 Закону України "Про вищу освіту"( 2984-14 ), враховуючи Указ Президента України від 04.07.2005N 1013 ( 1013/2005 ) "Про невідкладні заходи щодо забезпеченняфункціонування та розвитку освіти в Україні" та з метою визнаннястратегії розвитку освітньої галузі м. Києва Київська міськарада В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Програму "Освіта столиці. 2006-2010 рр." згідноз додатком.
2. Виконавчому органу Київради (Київській міській державнійадміністрації) забезпечити реалізацію заходів, передбаченихПрограмою "Освіта столиці. 2006-2010 рр.".
3. Визначити Головне управління освіти і науки виконавчогооргану Київради (Київської міської державної адміністрації)відповідальним за реалізацію Програми "Освіта столиці.2006-2010 рр.".
4. Головним управлінням та управлінням виконавчого органуКиївради (Київської міської державної адміністрації) та районним умісті Києві державним адміністраціям:
4.1. передбачити видатки на реалізацію Програми "Освітастолиці. 2006-2010 рр." при формуванні бюджетних запитів на 2007рік та наступні роки;
4.2. забезпечувати виконання Програми "Освіта столиці.2006-2010 рр." у межах загального обсягу видатків, передбачених вбюджеті міста Києва на відповідні роки.
5. Виконавчому органу Київради (Київській міській державнійадміністрації) щорічно подавати Київраді звіт про хід виконанняПрограми "Освіта столиці. 2006-2010 рр.".
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійнуКомісію Київради з питань освіти та постійну комісію Київради зпитань бюджету та соціально-економічного розвитку.
Київський міський голова Л.Черновецький
Додаток
до рішення Київради
від 19.12.2006 N 289/346
ПРОГРАМА
"Освіта столиці. 2006-2010 рр."
Паспорт Програми
"Освіта столиці. 2006-2010 рр."
------------------------------------------------------------------
|Назва: |Програма "Освіта столиці. |
| |2006-2010 рр." |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Підстава для розробки Програми: |Указ Президента України "Про |
| |невідкладні заходи щодо |
| |забезпечення функціонування та |
| |розвитку освіти в Україні" від |
| |4 липня 2005 року N 1013/2005 |
| |( 1013/2005 ); |
| |Наказ Міністерства освіти і |
| |науки України від 29.07.2005 |
| |N 454 ( v0454290-05 ) "Про |
| |заходи МОН України по |
| |реалізації Указу Президента |
| |України "Про невідкладні |
| |заходи щодо забезпечення |
| |функціонування та розвитку |
| |освіти в Україні". |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Замовник Програми: |Головне управління освіти і |
| |науки виконавчого органу |
| |Київської міської ради |
| |(Київської міської державної |
| |адміністрації). |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Розробники Програми: |Головне управління освіти і |
| |науки виконавчого органу |
| |Київради (Київської міської |
| |державної адміністрації), |
| |Академія педагогічних наук |
| |України, Інститут |
| |українознавства МОН України, |
| |Київський міський педагогічний |
| |університет ім. Бориса |
| |Грінченка. |
|----------------------------------------------------------------|
|Авторський колектив: |
|----------------------------------------------------------------|
|керівники авторського колективу:|Журавський Віталій |
| |Станіславович, |
| |Гриневич Лілія Михайлівна; |
|--------------------------------+-------------------------------|
|заступники керівників |Горюнова Віра Зіновіївна, |
|авторського колективу: |Ващенко Людмила Миколаївна, |
| |Сіверс Зінаїда Федорівна; |
|--------------------------------+-------------------------------|
|науковий консультант: |Савченко Олександра Яківна. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Мета Програми: |Створення умов для розвитку |
| |доступної та якісної системи |
| |столичної освіти відповідно до |
| |вимог суспільства, що динамічно|
| |розвивається, запитів |
| |особистості та потреб держави з|
| |найповнішим використанням |
| |можливостей мегаполісу. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Завдання Програми: |1. Створення механізмів |
| |державно-громадського |
| |регулювання якості столичної |
| |освіти шляхом: |
| |- чіткої координації діяльності|
| |державних органів управління |
| |освітою та громадських |
| |інститутів освітньої політики; |
| |- запровадження освітнього |
| |маркетингу як інструменту |
| |системного відстеження |
| |соціальних запитів киян щодо |
| |освіти; |
| |- розширення форм неперервної |
| |освіти педагогів та управлінців|
| |запровадження системи їхнього |
| |стимулювання; |
| |- організації незалежної |
| |експертної оцінки та наукового |
| |супроводу на всіх рівнях |
| |реалізації Програми. |
| |2. Розробка та реалізація |
| |механізмів залучення додаткових|
| |фінансових та матеріальних |
| |ресурсів (цільових соціальних |
| |проектів, інвестицій, |
| |попечительських внесків тощо); |
| |підвищення ефективності |
| |використання бюджетних та |
| |позабюджетних коштів; |
| |прозорість використання |
| |фінансів у столичній освіті. |
| |3. Приведення |
| |матеріально-технічного стану |
| |кожного навчального закладу та |
| |освітньої установи до потреб |
| |модернізації галузі. |
| |4. Оптимізація мережі |
| |навчальних закладів та освітніх|
| |установ з урахуванням: |
| |- демографічних перспектив |
| |м. Києва; |
| |- зростаючих потреб мешканців |
| |столиці щодо якості освітніх |
| |послуг; |
| |- наступності й неперервності |
| |освіти; |
| |- матеріально-технічного та |
| |кадрового забезпечення |
| |реалізації концепції |
| |профільного навчання; |
| |- переходу на систему |
| |незалежного оцінювання. |
| |5. Створення умов для |
| |збереження і зміцнення здоров'я|
| |дітей шляхом: |
| |- запровадження |
| |здоров'язберігаючих технологій;|
| |- психологічного та медичного |
| |супроводу освіти; |
| |- моніторингу фізичного, |
| |психологічного, соціального |
| |стану школярів. |
| |6. Забезпечення системного |
| |виховного впливу на дітей і |
| |молодь столиці через взаємодію |
| |державних і громадських |
| |інституцій: |
| |- створення організаційних, |
| |кадрових, інформаційних, |
| |матеріально-технічних умов для |
| |розробки та впровадження |
| |виховних систем у ЗНЗ різних |
| |типів і форм власності; |
| |- досягнення якості системи |
| |позашкільної освіти з |
| |максимальним охопленням нею |
| |школярів різного віку. |
| |7. Забезпечення консолідації та|
| |взаємодії соціальних і наукових|
| |партнерів з метою |
| |інтенсифікації розвитку |
| |столичної освіти. |
| |8. Розвиток міжрегіонального та|
| |міжнародного партнерства. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Терміни реалізації Програми: |2006-2010 рр. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Етапи реалізації Програми: |Організаційно-концептуальний |
| |етап - січень-жовтень 2006 |
| |року. |
| |Розробка Програми, Концепції |
| |розвитку столичної освіти; |
| |визначення основних стратегій, |
| |заходів і механізмів розвитку |
| |(інноваційних проектів); |
| |виявлення ресурсів (людських, |
| |матеріально-технічних, |
| |фінансових) реалізації |
| |Програми. |
| |Базовий етап - жовтень 2006 |
| |року - перше півріччя 2010 |
| |року. Практична реалізація |
| |інноваційних проектів Програми;|
| |організація моніторингового |
| |спостереження за результатами; |
| |координація дій. |
| |Підсумковий етап - друге |
| |півріччя 2010 року |
| |Аналіз результатів моніторингу |
| |Програми розвитку столичної |
| |освіти (2006-2010 рр.). |
| |Поширення позитивного досвіду; |
| |визначення перспектив подальшої|
| |роботи. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Структура Програми: |Вступ. |
| |Концепція розвитку столичної |
| |освіти. |
| |Ресурсне забезпечення Програми |
| |(інноваційні проекти). |
| |Прогнозні показники |
| |фінансування Програми. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Виконавці Програми: |Головне управління освіти і |
| |науки КМДА, районні у місті |
| |Києві управління освіти, |
| |загальноосвітні навчальні |
| |заклади різних типів і форм |
| |власності, освітні установи |
| |міського підпорядкування, |
| |система професійно-технічної |
| |освіти, Київський міський |
| |педагогічний університет |
| |ім. Бориса Грінченка. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Обсяги та джерела фінансування: |Загальна вартість Програми |
| |становить 1988,8 млн. грн. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Очікувані результати: |Планується об'єднати потужний |
| |потенціал столиці у |
| |забезпеченні умов доступної та |
| |якісної освіти для реалізації |
| |можливостей і потреб кожного |
| |киянина. |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Організація контролю та |Системний моніторинг реалізації|
|оцінювання: |Програми та її фінансування; |
| |участь батьків і громадськості |
| |у незалежному оцінюванні якості|
| |освіти. |
------------------------------------------------------------------
ВСТУП
Підготовка Програми "Освіта столиці. 2006-2010 роки"зумовлена процесами модернізації національної системи освіти вУкраїні, підвищенням ролі регіонального компоненту в їїрозвиткові. Особливістю освіти столичного регіону є її соціальний,культурний, науковий потенціал. Місто Київ - найбільшийтериторіально-адміністративний центр України - має потужніможливості для розвитку освітньої галузі як стратегічного ресурсуформування інноваційної моделі суспільства.
Нині в системі освіти столичного регіону відображаються якпозитивні, так і негативні процеси, зумовлені змінами усуспільстві. Виклики держави, соціально-ідеологічні трансформаціїне оформлені у вимоги до освіти. Через фінансово-економічнунестабільність, нерівномірність бюджетних витрат, соціальнурозмежованість у суспільстві недостатньо забезпечені потребикожного киянина в освіті нової якості. Реальна практика столичноїосвіти мало узгоджена з європейськими нормами та стандартами.Насамперед, це стосується духовного розвитку людини, вибору неюцінностей морального життя. Проблемним залишається питанняуправління освітою, яке здебільшого засновується на контролюючихфункціях діяльності та не повною мірою використовує справедливеоцінювання.
Загальна спрямованість модернізації освіти столичного регіонуполягає у необхідності привести її у відповідність до європейськихстандартів, потреб сучасного життя, цілеспрямовано орієнтувати назадоволення запитів киян щодо якісної та доступної освіти.
Нова Програма визначає стратегічні пріоритети розвитку освітистоличного регіону, започатковує організаційні шляхи її реалізаціїобґрунтовує ресурсні потреби. Вона скеровує педагогів дореалізації ціннісних пріоритетів особистості, суспільства тадержави на засадах європейських вимірів якості освіти.
Програма "Освіта столиці. 2006-2010 роки" покликана суттєвозмінити київський освітній простір і стати еталонною для іншихрегіонів України.
КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ СТОЛИЧНОЇ ОСВІТИ
1. Загальні положення
Столична освіта є складовою загальнодержавної освітньоїсистеми. Вона охоплює дошкільні, загальноосвітні навчальні закладивищі навчальні заклади I-IV рівнів акредитації різних типів і формвласності, професійно-технічну освіту, позашкільні заклади освіти,які розташовані у межах адміністративно-територіальної частиниміста Києва. Керівництво функціонуванням і розвитком системистоличної освіти здійснює Головне управління освіти і наукивиконавчого органу Київради (Київської міської державноїадміністрації) через управління освіти районних у місті Києвідержавних адміністрацій.
Модернізація освіти столичного регіону повинна бутиспрямована на підвищення соціального статусу української столиці,формування високого загальнокультурного фону. Це вимагаєконцентрації зусиль державних, громадських, творчих інститутівосвітньої політики для підвищення якості освіти, зміцнення їїматеріально-технічної бази, забезпечення ефективної підготовкипедагогів і управлінців, розробки та запровадження новихекономічних і управлінських механізмів розвитку. Зміни в системістоличної освіти повинні відповідати цінностям демократії тагуманізму.
Нормативно-правовою основою Концепції розвитку столичноїосвіти є державні документи: Конституція України ( 254к/96-ВР ),Закони України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середнюосвіту" ( 651-14 ), "Про охорону дитинства" ( 2402-14 ), "Продошкільну освіту" ( 2628-14 ), "Про позашкільну освіту"( 1841-14 ), "Про професійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР ), "Провищу освіту" ( 2984-14 ), "Про інтелектуальну власність", "Проавторське право і суміжні права" ( 3792-12 ), а також УказПрезидента України "Про невідкладні заходи щодо забезпеченняфункціонування та розвитку освіти в Україні" (від 04.07.2005N 1013/2005 ( 1013/2005 ).
Концепція розвитку столичної освіти обґрунтовує стратегію таумови реалізації Програми "Освіта столиці. 2006-2010 рр.".
Концепція розвитку столичної освіти ґрунтується на такихположеннях:
- розвиток столичної освіти має відбуватися на основівзаємодії державних і громадських інститутів освітньої політики,професійних, творчих спілок і асоціацій із урахуваннямрегіональної специфіки, її адміністративного,соціально-економічного, технологічного та наукового потенціалу;
- широкі можливості на ринку праці столиці створюютьпередумови для формування у дітей та молоді свідомого мотивованоговибору свого професійного майбутнього через профільне навчання;
- інноваційний розвиток освіти є умовою забезпечення їїякості від дошкілля до зрілого віку;
- відповідальність за результати підготовки школярів істудентів несуть усі учасники навчально-виховного процесу;
- інтеграція освіти і науки, сприяння розвиткові наукової таінноваційної діяльності у навчальних закладах міста забезпечитьмодернізацію галузі.
Основними принципами розвитку столичної освіти визначено:
- Принцип духовного розвитку особистості як провідну ідеюосвіти, що відображає потреби мешканців столиці у вихованні молодіна засадах духовних цінностей українського народу, взаєморозумінняпоколінь; забезпечення права вибору кожного щодо типу, формиосвіти, участі в організації навчально-виховного процесу.
- Принцип здорового способу життя як умову забезпечення тазміцнення психічного та фізичного здоров'я всіх учасниківнавчально-виховного процесу. Система столичної освіти повиннастати основою формування культури здорового способу життя людини,запровадження системи заходів її екологічної та особистої безпеки,здійснення постійного контролю за станом здоров'я дітей,організації ефективних профілактичних заходів щодо захистуздоров'я дітей від негативних впливів довкілля.
- Принцип партнерства як основу створення партнерськихстосунків між педагогами, учнями батьками, що дасть змогузабезпечити дієву систему взаємної відповідальності за вихованнядітей, збереження їх фізичного, психічного, духовного здоров'я,підготовки до успішної реалізації життєвих планів. На основіпартнерства підвищиться інвестиційна привабливість освіти,розвиватиметься меценатство, інноваційні форми та види освітньоїдіяльності.
- Принцип незалежного оцінювання, який планується реалізуватишляхом впровадження моніторингових досліджень, як запорукузабезпечення кожного киянина правом рівного доступу до якісноїосвіти упродовж життя; об'єктивності рейтингу навчальних закладів,стимулювання педагогічних колективів; найповнішої реалізаціїдемократичних та інноваційних змін в освіті; створення столичноїосвіти відкритою до суспільних запитів.
2. Мета і завдання розвитку столичної освіти
Мета розвитку столичної освіти - формування доступної таякісної освітньої системи, що відповідає вимогам суспільства, якединамічно розвивається, запитам особистості та потребам держави знайповнішим використанням можливостей мегаполісу.
Досягнення мети передбачає вирішення першочергових завдань:
1. Модернізувати столичну освіту на основідержавно-громадської взаємодії з урахуванням сучасних тенденційрозвитку галузі та потреб мешканців міста.
2. Забезпечити суттєве зростання якості освіти всіх рівнів,створити комплекс умов рівного доступу до неї.
3. Забезпечити розвиток мережі навчальних закладів зурахуванням потреб киян, суспільних запитів і державних вимог,оптимізувати мережу початкової професійної освіти з урахуваннямкадрових потреб міста.
4. Оновити фінансово-економічні механізми розвитку освіти.
5. Розробити та запровадити ефективні методи управліннярозвитком освіти в столиці.
6. Створити єдину виховну систему на засадах духовнихцінностей українського народу.
7. Здійснити комплексну інформатизацію столичної освіти череззапровадження новітніх інформаційних технологій у навчальнийпроцес, систему тестового оцінювання знань, автоматизаціюуправління освітньої галузі.
8. Забезпечити підготовку та перепідготовку фахівців усіхрівнів для задоволення потреб ринку праці м. Києва.
9. Стимулювати розвиток наукових досліджень у вищихнавчальних закладах та інтеграцію освіти і науки.
3. Стратегія розвитку столичної освіти
В основу вибору стратегічних напрямів розвитку освіти містапокладена ідея взаємодії між системою та зовнішнім середовищем.Узгодження інтересів і запитів обох сторін, максимальне залученнявсіх сфер столичного життя до вирішення завдань освіти та науки,врахування європейських цінностей сучасної освіти започаткувалинаші стратегії:
- забезпечення психолого-педагогічного та медичного супроводуорганізації життєдіяльності дошкільнят, школярів та учнівськоїмолоді на основі оптимізації медичної служби у дошкільних інавчальних закладах, запровадження системного моніторингуфізичного, психічного та духовного здоров'я дітей;
- формування національної самоідентичності та міжкультурноїтолерантності з урахуванням внутрішніх міжетнічних, міжрелігійнихвідносин і перспектив інтеграції українського суспільства вєвропейський простір;
- оптимізація мережі освітніх закладів з метою забезпеченнядоступності та безоплатності здобуття якісної освіти;
- посилення інтелектуально-кадрового потенціалу як важливогоресурсу інноваційного розвитку столичної освіти;
- кадрова та ресурсна підготовка управлінців, учителів, учнівдо нових вимог оцінювання якості освіти в умовах переходу донезалежного зовнішнього тестування;
- освоєння проектно-цільового підходу для всіх суб'єктівосвіти (учнів, педагогів, керівників) та різних рівнів управління(місто, район, ЗНЗ);
- об'єднання внутрішніх ресурсів освіти та зовнішніх впливівна основі координації соціального, культурного та науковогопотенціалу міста;
- створення потужного інноваційного потенціалу освіти наоснові сучасних тенденцій розвитку науки та з урахуваннямунікальних особливостей столиці;
- формування та запровадження нових механізмівфінансово-економічного та матеріально-технічного розвитку освітиКиєва, встановлення прозорості у використанні фінансових іматеріальних ресурсів.
4. Оновлення функцій управління розвитком
столичної освіти
Управління розвитком столичної освіти в умовах соціальнихтрансформацій забезпечує взаємозв'язок усіх елементів системичерез інноваційні зміни педагогічної та управлінської діяльності.Тому зміст Концепції визначається такими функціями педагогічної тауправлінської діяльності:
- стратегічно-цільовими, у межах яких виявляютьсяперспективні цілі та напрями розвитку освітнього середовища устолиці. Реалізація стратегічно-цільових функцій передбачаєдіагностування станів і процесів освіти, здійснення аналітичногооцінювання, прогнозування, вибір альтернатив, визначеннянеобхідних ресурсів (матеріально-технічних фінансових, людських),розробку стратегічних планів і програм;
- операційно-управлінськими, які забезпечують ефективнийнауково-методичний та організаційний супровід освітніх процесів.Ці функції складають комплекс видів педагогічної та управлінськоїдіяльності, необхідних для ефективного розгортання процесурозвитку освіти: концептуалізації навчальних закладів, підготовкипроектів і програм, створення системи мотиваційних заходів щодорозвитку професійної компетентності інтелектуально-кадровогопотенціалу освіти, забезпечення інформаційно-комунікативнихзв'язків, рівномірного запровадження контролю й оцінювання;
- соціокультурними, що сприятимуть соціальному захисту молодів умовах швидкоплинних змін, оновленню системи професійногорозвитку освітян. Соціокультурні функції потребують опануваннятакими видами професійної діяльності, які дають змогу працювати вумовах інноваційних змін, формувати інформаційно відкрите освітнєсередовище, презентувати та поширювати позитивний досвід роботи.
5. Умови реалізації Концепції
(ресурсні механізми)
Реалізацію Концепції розвитку освіти у столичному регіонізабезпечують умови:
- нормативно-правові як основа правового регулювання розвиткустоличної освіти, яку складають документи міжнародного, державногота регіонального рівнів. Концепція Державної програми розвиткуосвіти в Україні на 2006-2010 роки, окремі підзаконні акти таположення;
- соціально-педагогічні як система соціально-економічних,культурних та освітніх потреб регіону з урахуваннямдержавно-громадського характеру управління. Ці умови є основою дляавтономного функціонування та розвитку регіональної системиосвіти, формування регіональної освітньої політики. Вонипередбачають соціальний захист освітян, забезпечення права творчоїпрофесійної ініціативи педагогів та її підтримки, реалізаціїзапитів мешканців столиці щодо якості освіти створення системинеперервної підготовки інтелектуально-кадрового резерву освітян.Соціально-педагогічні умови досягають ефективності за підтримкиорганів державного управління та громадських інституцій(батьківських та учнівських рад самоврядування, піклувальних рад,фондів розвитку освіти, професійних асоціацій тощо);
- психолого-педагогічні як основа забезпеченнянауково-методичних вимог підготовки педагогів до професійноїдіяльності в середовищі змін. Це досягається на основі формуваннянових педагогічних компетентностей, що інтегрують у собіпрофесійні та психологічні якості особистості. Критеріємпрофесійної компетентності педагога визнається суспільназначущість результатів праці фахівця, його авторитет, соціальнийстатус у конкретному виді діяльності, а також професійнаготовність до змін, соціально-педагогічна ерудованість, здатністьоперувати інформацією, готовність до постійного самонавчання тасаморозвитку, комунікабельність та емоційна стабільність,здатність до прийняття рішень та організації, відкритість.Психолого-педагогічні умови спрямовані на забезпечення розвиткупрофесійної компетентності педагога, його мотиваційної сфери,професійно значущих якостей, творчих здібностей, які виражаються усприйнятливості до нового та включеності в інноваційні процеси;
- організаційно-управлінські як основа координації освітніхпроцесів, здійснення моніторингу якості освіти, забезпеченнянезалежної експертизи. Організаційно-управлінські умови є способомнаукового освоєння та практичного впровадження державнихстандартів, регіонального змісту освіти, реалізації мети тазавдань Програми розвитку столичної освіти, оновленняфінансово-економічних і матеріально-технічних ресурсів. Ці умовиреалізуються через методи управлінського впливу з урахуваннямнових підходів до управління освітою, нові структури та механізминезалежного оцінювання якості освіти, систематичного оприлюдненняїї результатів, посилення управлінського впливу на забезпеченнярівного доступу до всіх освітніх рівнів.
Умовами реалізації стратегічних напрямів Концепції єзапровадження низки новихпедагогічних та управлінських технологій:
- перехід на концептуальну форму розвитку освіти на всіхрівнях (навчального закладу, району, закладів міськогопідпорядкування, міста);
- впровадження системи постійного відстеження динаміки змін восвіті (моніторинг якості освіти);
- організація служби освітнього маркетингу для вивченнясоціального попиту на освітні послуги;
- впровадження альтернативних моделей управління (проектне,неформальне, інтегративне тощо);
- оновлення функцій управління (на всіх рівнях) відповідно донових видів управлінської діяльності;
- організаційне та функціональне оновлення діяльностінауково-методичної служби;
- реальне забезпечення відкритості та доступності освітньоїгалузі столиці перед громадськістю.
6. Очікувані результати, методи оцінювання
їхньої ефективності
Основними результатами розвитку столичної освіти будутьсистемні позитивні зміни її якості, зокрема:
- створення дієвої системи співробітництва освітян з іншимисоціальними сферами міста, громадськістю, представникамиакадемічних інституцій, різними професійними асоціаціями;
- підготовка інтелектуально-кадрового забезпечення дляорганів управління освітою на рівні міста, районів,науково-методичних центрів;
- створення умов функціонування та розвитку освітньогосередовища в столиці з урахуванням соціально-економічного,культурного потенціалу міста, суспільних викликів і потребмешканців у постійно зростаючій якості освіти;
- запровадження механізмів освітнього маркетингу длязабезпечення рівного доступу киян до якісної освіти впродовжусього життя та умов їх творчої реалізації;
- підвищення якості психолого-педагогічного та медичногосупроводу фізичного, психічного та духовного здоров'я дітей;
- створення єдиної виховної системи на засадах цінностейукраїнського народу;
- оптимізація мережі початкової професійної освіти відповіднодо потреб ринку праці, забезпечення випускників навчальнихзакладів робочими місцями;
- забезпечення зростання якості освіти усіх рівнів;
- забезпечення комплексної інформатизації столичної освіти;запровадження новітніх інформаційних технологій у навчальнийпроцес, створення комп'ютеризованої системи тестового оцінюваннязнань школярів і студентів;
- здійснення автоматизації управління освітньою галуззю;
- оновлення матеріально-технічних ресурсів освіти;
- підвищення рівня державно-громадської взаємодії вуправлінні освітою столиці, забезпечення відкритостіфункціонування та розвитку системи.
Оцінювання ефективності результатів буде здійснюватися шляхомзапровадження системного моніторингу якості освіти на всіх рівнях.
7. Матеріально-технічне та фінансове забезпечення
Концепція розвитку столичної освіти реалізується в межахзагального обсягу видатків, виділених бюджетом міста на відповідніроки, а також передбачає залучення позабюджетних коштів інвесторівмеценатів, громадських фондів, інших юридичних і фізичних осіб, щоне суперечить чинному законодавству України.
Матеріально-технічні та фінансові ресурси визначаютьсяреальними потребами реалізації конкретних проектів, які єскладовими Програми розвитку столичної освіти на 2006-2010 рр.,відповідно до санітарно-гігієнічних норм і правил з урахуваннямтипового переліку обов'язкового навчального обладнання, а такожнаукового розвитку у галузі інформаційних технологій, сучасногопідручникотворення, дитячої та художньої літератури, іншихчинників формування сучасного рівня якісної освіти.
Матеріально-технічна частина Програми щорічно
коригуватиметься бюджетом міста і районів та реальними
можливостями позабюджетних надходжень.
8. Управління розвитком освіти
Управління розвитком освіти м. Києва визначається Програмою"Освіта столиці. 2006-2010 рр.", в якій об'єднано низкувзаємодоповнюючих проектів для досягнення спільної мети.Управління проектом, як ефективна форма управління змінами,передбачає здійснення організації, планування, керівництва,координації людських і матеріальних ресурсів упродовж життєвогоциклу проекту. Результативність управління розвитком освіти міставизначатиметься контролем та оцінюванням якісних змін системи(окремих її складових) на всіх етапах реалізації проектів.
Відкритість управлінських дій буде забезпечуватися прилюднимзвітуванням про хід виконання Програми, а також прозорістювикористання фінансових ресурсів.
РЕСУРСНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ
Проект 1. Модель національної школи
Формування та розвиток національної посоли зумовленіоб'єктивним історичним процесом становлення українськоїдержавності. Універсальна роль національної ідеї дає змогусформувати національну школу як модель цілісної системисвітосприйняття та світорозуміння, почуттів, мислення та діяння,інтересів і характеру розвитку кожного індивіда, соціальноїверстви, мови та культури; забезпечити виконання історичної місіїкожної нації. Такий підхід підносить українську освіту на якісновищий рівень: створює передумови для поглибленнянаціонально-державницької самосвідомості та патріотичної зрілостіпоколінь, утверджує їхню життєву позицію.
Особливого значення становлення та розвиток моделінаціональної школи набувають в умовах столиці, в якійсконцентроване все етнічне, національне та релігійнепредставництво держави. Щоб уникнути мовного, культурного,конфесійного непорозуміння, сформувати у кожної молодої людинитолерантне та шанобливе ставлення до представників інших культур,релігійних уподобань, утвердити пріоритет української мови якдержавної, а знання про Україну як важливого чинника патріотичноговиховання, слід розвивати національні школи.
Нормативно-правовою основою реалізації цих ідей є КонституціяУкраїни ( 254к/96-ВР ), Закон України "Про мови" ( 8312-11 ), іншінормативно-правові акти України про статус державності українськоїмови та здійснення державної мовної політики в Україні.
Основою розвитку дитини в національній школі є родинневиховання. Це означає, що найпершими вчителями кожного є батьки,котрі вчать на основі життєвого досвіду та особистого прикладу. Вродині дитина вперше прилучається до національної історії,культури та її ядра - мови. "Кров землі" та високість помислівнеба, барви, кольори, запахи та мелодії довкілля, пісні, спогади,перекази, легенди та мрії батьків, зафіксовані у житті та вмистецтві, - все зливається в образ Батьківщини, який стаєдуховним образом дитини. Філософія родинності є ідеалом і метоюнаціональної школи, в якій діяльність педагогічного колективуздійснюється у співпраці з батьками.
Основою родинного виховання є духовний розвиток дитини.Традиційно він пов'язувався із цінностями християнської моралі,які відкривають для школярів моральні норми поведінки, формуютьтолерантне ставлення до всього навколишнього світу, до праці,допомагають визначити власне місце у дорослому житті. Томупланується продовжити експериментальну апробацію курсу "Основихристиянської етики в українській культурі" у початкових класахпілотних шкіл.
Шляхи реалізації:
Вивчити стан науково-методичного забезпечення впровадженняукраїнознавства у зміст освіти навчальних закладів.
2007 - 2008 рр.
Оновити навчальні плани, програми, підручники українознавчимзмістом.
2007 - 2010 рр.
Вивчити та узагальнити існуючий досвід національноговиховання за кордоном.
2007 - 2008 рр.
Спрямувати систему виховної роботи у столиці на формування вучнів національно-державницької самосвідомості через залучення їхдо:
- історичної та культурної спадщини українського народу, ут. ч. столиці України м. Києва;
- музейної справи, пошукової роботи на базі музеїв історіїшколи, району, міста.
2006 - 2010 рр.
Організувати підготовку педагогічних кадрів з урахуваннямідей національної школи:
- забезпечити умови для обміну інноваційним досвідом з питаньрозвитку національної школи;
- започаткувати щорічний конкурс серед учителів на найкращийсценарій свята з українознавства;
- проводити постійно діючі семінари для вчителів зетнопедагогіки та педагогіки народознавства;
- започаткувати видання методичних розробок для вчителів зукраїнознавства;
- створити дискусійний клуб на базі київських шкіл-родин;
- забезпечити підготовку вчителів до роботи за програмами зукраїнознавства;
- створити ресурсний науково-методичний центр для вчителівукраїнознавчого циклу.
2006 - 2010 рр.