• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методики проведення перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку

Державна податкова служба України | Наказ від 09.10.2023 № 831
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 09.10.2023
  • Номер: 831
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 09.10.2023
  • Номер: 831
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
від 9 жовтня 2023 року N 831
Про затвердження Методики проведення перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку
Відповідно до підпункту 5 пункту 5, пункту 9 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року N 227, зі змінами, з метою належної організації роботи структурних підрозділів органів ДПС під час здійснення контрольно-перевірочних заходів та вимог Податкового кодексу України наказую:
1. Затвердити Методику проведення перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку (далі - Методика), що додається.
2. Керівникам територіальних органів ДПС забезпечити доведення цього наказу до працівників підпорядкованих підрозділів, які здійснюють контрольно-перевірочні заходи, та практичне використання такими підрозділами Методики. Термін - постійно.
3. Департаменту організації роботи Служби забезпечити оприлюднення цього наказу на вебпорталі ДПС.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на в. о. заступника Голови ДПС Сокура Євгенія.
В. о. ГоловиТетяна КІРІЄНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної податкової служби України
09 жовтня 2023 року N 831
Методика проведення перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку
I. Загальні положення
1.1. Методику проведення перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку (далі - Методика) розроблено з метою належної організації контрольно-перевірочних заходів під час проведення документальних перевірок (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) платників податків, у яких виникає податковий обов'язок обчислити, задекларувати та/або сплатити суму акцизного податку при здійсненні операцій, які підлягають оподаткуванню таким податком.
Методика містить інформацію щодо:
обсягів інформації, яка має бути перевірена та висвітлена в матеріалах перевірки;
способів викладення в матеріалах перевірки фактів та обставин;
способів обґрунтування висновків.
Методика має винятково роз'яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер і не містить нових правових норм, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер.
Методика не є вичерпною і може змінюватись та/або доповнюватись, зміни та доповнення до неї затверджуються відповідними наказами ДПС.
Методику рекомендовано застосовувати посадовими особами підрозділів центрального апарату ДПС та її територіальними органами, до функціональних повноважень яких належить здійснення контрольно-перевірочних заходів щодо платників податків - юридичних осіб з метою якісної організації документальних перевірок у частині дотримання платниками податків вимог податкового та іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи.
1.2. Методику розроблено з урахуванням нормативно-правових та розпорядчих актів ДПС, які рекомендовано використовувати під час проведення інспектором дослідження інформації про господарську діяльність платника податків з підакцизними товарами та здійснення автоматизованого аналізу, зокрема: Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N 2755-VI (зі змінами) (далі - Кодекс); Закону України від 21 жовтня 1993 року N 3543-XII "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (зі змінами) (далі - Закон N 3543). Закону України від 19 грудня 1995 року N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами) (далі - Закон N 481); Закону України від 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (зі змінами); Закону України від 22 жовтня 1999 року N 1192-XIV "Про гуманітарну допомогу" (зі змінами) (далі - Закон N 1192); Закону України від 17 травня 2012 року N 4765-VI "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану" (зі змінами) (далі - Закон N 4765); Закону України від 12 травня 2015 року N 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (зі змінами) (далі - Закон N 389);
Закону України від 13 квітня 2017 року N 2019-VIII "Про ринок електричної енергії" (зі змінами) (далі - Закон N 2019); постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2000 року N 1921 "Про затвердження Положення про військово-транспортний обов'язок" (зі змінами) (далі - Положення N 1921); постанови Кабінету Міністрів України від 02 червня 2003 року N 790 "Про затвердження Порядку застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року N 2030 "Про затвердження Порядку обліку пожеж та їх наслідків" (зі змінами) (далі - Порядок N 2030); постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року N 957 "Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв" (зі змінами) (далі - постанова N 957); постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2010 року N 230 "Питання оптової торгівлі спиртом коньячним (включаючи дистиляти у вигляді головної і хвостової фракції) і спиртом плодовим" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року N 1233 "Про затвердження Порядку обліку сум податків та зборів, не сплачених суб'єктом господарювання до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг" (зі змінами) (далі - Порядок N 1233); постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року N 1251 "Про затвердження Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах" (зі змінами) (далі - Положення N 1251); постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року N 1260 "Про затвердження Порядку проведення розрахунку суми зменшення акцизного податку"; постанови Кабінету Міністрів України від 05 січня 2011 року N 19 "Питання використання спирту етилового для виробництва лікарських засобів" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року N 156 "Про затвердження переліку виробників спирту етилового денатурованого (спирту технічного) та щорічних квот на відвантаження такого спирту для потреб підприємств, що виробляють продукти органічного синтезу"; постанови Кабінету Міністрів України від 04 березня 2013 року N 158 "Про затвердження переліків підприємств, які отримують або ввозять на митну територію України речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості та річних обсягів квот на відвантаження або ввезення таких речовин" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2013 року N 188 "Деякі питання маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2013 року N 806 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв і Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів - лічильників обсягу виробленого спирту етилового" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 року N 609 "Про затвердження переліку органів ліцензування та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року N 114 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру акцизних накладних" (зі змінами); постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року N 299 "Про отримання вироблених в Україні, ввезення в Україну легких та важких дистилятів, скрапленого газу і бутану для використання як сировини для виробництва етилену" (зі змінами);
постанови Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року N 891 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку до контролюючих органів" (зі змінами);
постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2017 року N 981 "Про затвердження переліку підприємств, які отримують або ввозять на митну територію України нафтопродукти для використання як сировини для виробництва у хімічній промисловості, та річних обсягів квот на відвантаження або ввезення нафтопродуктів" (зі змінами);
постанови Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року N 408 "Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового" (зі змінами);
постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року N 545 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб'єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" (зі змінами);
постанови Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року N 722 "Про затвердження переліку продукції хімічного і технічного призначення, для виробництва якої використовується спирт етиловий денатурований, переліку денатуруючих добавок для денатурації спирту етилового, призначеного для використання на митній території України, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України";
постанови Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 року N 74 "Деякі питання маркування алкогольних напоїв";
постанови Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року N 686 "Про затвердження норм втрат нафтопродуктів під час їх приймання, зберігання, відпуску, перевантаження та транспортування" (далі - постанова N 686);
постанови Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2020 року N 715 "Про затвердження Порядку здійснення Державною податковою службою автоматичного зіставлення показників обсягів обігу та залишків пального, показників обсягів обігу спирту етилового";
постанови Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2022 року N 1218 "Про затвердження норм виробничих втрат і виходу спирту етилового, у тому числі біоетанолу" (зі змінами) (далі - постанова N 1218);
постанови Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2022 року N 1310 "Про затвердження норм виробничих втрат спирту коньячного, зернового дистиляту та інших спиртових дистилятів і норм втрат спирту та готової продукції під час виробництва деяких видів алкогольних напоїв" (далі - постанова N 1310);
постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року N 77 "Про затвердження вимог до обліку, зберігання, відпуску, приймання і транспортування спирту етилового та норм втрат спирту етилового під час зберігання та транспортування залізничним, водним і автомобільним транспортом"; наказу Міністерства фінансів України від 20.10.99 N 246 "Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.11.99 за N 751/4044 (зі змінами) (далі - наказ N 246); наказу Міністерства фінансів України від 30.11.99 N 291 "Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку та Інструкції про його застосування", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.99 за N 892/4185 (зі змінами) (далі - наказ N 291); наказу Міністерства фінансів України від 07.11.2011 N 1393 "Про затвердження Порядку надання документів великого платника податків в електронній формі", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.01.2012 за N 44/20357 (зі змінами); наказу Міністерства фінансів України від 07.08.2012 N 899 "Про затвердження Порядку роботи податкових постів, установлених на підприємствах суб'єктів господарювання, які використовують нафтопродукти, що отримуються за нульовою ставкою акцизного податку або ввезені на митну територію України без сплати акцизного податку, як сировину для хімічної промисловості, форм Довідки про прогнозований обсяг нафтопродуктів, які планується використовувати як сировину для виробництва у хімічній промисловості, Довідки про цільове використання нафтопродуктів як сировини для виробництва у хімічній промисловості, та Журналу обліку погашених податкових векселів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.08.2012 за N 1410/21722 (зі змінами);
наказу Міністерства фінансів України від 20.09.2012 N 1011 "Про затвердження відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій" (зі змінами) (далі - наказ N 1011); наказу Міністерства фінансів України від 28.11.2012 N 1231 "Про затвердження Інструкції з ведення та використання даних Реєстру суб'єктів господарювання, які здійснюють оптову торгівлю спиртом коньячним (включаючи дистиляти у вигляді головної і хвостової фракції) і спиртом плодовим на підставі ліцензії на виробництво коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.12.2012 за N 2130/22442 (зі змінами); наказу Міністерства фінансів України від 30.11.2012 N 1246 "Про затвердження Інструкції з ведення Єдиного державного реєстру виробників спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.12.2012 за N 2133/22445 (зі змінами); наказу Міністерства фінансів України від 27.03.2013 N 430 "Про затвердження Порядку роботи податкових постів, установлених на підприємствах суб'єктів господарювання, які використовують речовини, що використовуються як компоненти моторних палив та отримуються за нульовою ставкою акцизного податку або ввезені на митну територію України без сплати акцизного податку, як сировину для виробництва у хімічній промисловості, форм Довідки про прогнозований обсяг речовин, які планується отримати від підприємства-виробника або ввезти на митну територію України, Довідки про цільове використання як сировини для виробництва у хімічній промисловості речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, та Журналу обліку погашення податкових векселів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.04.2013 за N 535/23067 (зі змінами); наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015 N 9 "Про затвердження Порядку роботи представників контролюючих органів на акцизних складах та податкових постах, що утворюються на території підприємств, де виробляється продукція з використанням спирту етилового та біоетанолу, які отримуються за нульовою ставкою акцизного податку", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.02.2015 за N 155/26600; наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015 N 10 "Про затвердження Порядку формування та ведення Єдиного державного реєстру обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.02.2015 за N 156/26601; наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015 N 14 "Про затвердження форми декларації з акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за N 105/2655 (зі змінами) (далі - наказ N 14); наказу Міністерства фінансів України від 25.03.2015 N 359 "Про затвердження форми Декларації про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію), Порядку складання та подання Декларації про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію)", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2015 за N 413/26858 (зі змінами) (далі - Порядок N 359); наказу Міністерства фінансів України від 20.08.2015 N 727 "Про затвердження Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.10.2015 за N 1300/27745 (зі змінами) (далі - Порядок N 727); наказу Міністерства фінансів України від 11.02.2016 N 49 "Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.03.2016 за N 340/28470 (зі змінами) (далі - наказ N 49); наказу Міністерства фінансів України від 11.02.2016 N 50 "Про затвердження Порядку роботи податкових постів, установлених на підприємствах суб'єктів господарювання, які використовують легкі та важкі дистиляти, а також скраплений газ та бутан, ізобутан за нульовою ставкою акцизного податку або ввезені на митну територію України без сплати акцизного податку для виробництва етилену", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.03.2016 за 314/28444 (зі змінами);
наказу Міністерства фінансів України від 21.08.2017 N 709 "Про затвердження форм Довідки про цільове використання легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану як сировини у виробництві етилену, Довідки про сплату суми акцизного податку, яка розрахована за ставками на готову продукцію, та Журналу обліку погашення податкових векселів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.09.2017 за N 1134/31002;
наказу Міністерства фінансів України від 27.11.2018 N 944 "Про затвердження формату даних, структури та форм електронних документів для наповнення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.01.2019 за N 4/32975 (зі змінами);
наказу Міністерства фінансів України від 08.05.2019 N 188 "Про затвердження форми заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, та Порядку її заповнення", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.2019 за N 579/33550;
наказу Міністерства фінансів України від 18.06.2019 N 249 "Про затвердження форми заяви про включення до Електронного реєстру суб'єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.06.2019 за N 675/33646;
наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 26.11.2020 N 290 "Про затвердження Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад" (зі змінами);
наказу Міністерства фінансів України від 27.11.2020 N 729 "Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.2020 за N 1241/35524 (зі змінами);
наказу Міністерства фінансів України від 27.01.2021 N 43 "Про затвердження Структури та форми електронного документа для наповнення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.04.2021 за N 425/36047;
наказу Міністерства фінансів України від 15.02.2021 N 102 "Про затвердження форм заявок-розрахунків на виготовлення та придбання марок акцизного податку, переліків марок акцизного податку, звіту про використання марок акцизного податку та журналів для обліку марок акцизного податку", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.05.2021 за N 666/36288 (зі змінами);
наказу Міністерства фінансів України від 25.08.2022 N 255 "Про затвердження форми Довідки про прогнозований обсяг потреби в спирті етиловому для виготовлення окремих видів продукції та форми Довідки про цільове використання спирту етилового", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.09.2022 за N 1035/38371 (зі змінами);
наказу Міністерства фінансів України від 07.09.2022 N 271 "Про затвердження форми Звіту про обсяги імпорту неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини, обсяги придбаної тютюнової сировини в осіб, які виробляють тютюнову сировину на митній території України, обсяги виробництва, реалізації виробникам тютюнових виробів та експорту ферментованої (переробленої) тютюнової сировини", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.09.2022 за N 1144/38480 (зі змінами) (далі - наказ N 271);
наказу Державної податкової служби України від 04.09.2020 N 470 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків" (зі змінами) (далі - наказ ДПС N 470);
наказу Державної податкової служби України від 25.02.2021 N 244 "Про затвердження Зразка форми акта (довідки) документальної планової/позапланової виїзної перевірки податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та Методичних рекомендацій щодо оформлення матеріалів документальних перевірок" (далі - наказ ДПС N 244);
наказу Державної податкової служби України від 29.09.2022 N 698 "Про затвердження форми Журналу обліку погашення податкових векселів" (зі змінами);
наказу Державної податкової служби України від 09.06.2023 N 444 "Про затвердження Методики проведення перевірки загальних положень податкового та іншого законодавства України, контроль з дотриманням якого покладено на податкові органи" (далі - наказ ДПС N 444)
наказу Державної податкової служби України від 10.08.2023 N 649 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації роботи територіальних органів ДПС при проведенні обліку податкових векселів, які видаються суб'єктами господарювання до отримання або ввезення на митну територію України підакцизних товарів (продукції)"; наказу Державної податкової адміністрації України від 12.12.2006 N 771 "Про затвердження Порядку пломбування місць можливого доступу до спирту на брагоректифікаційних апаратах підприємств - виробників спирту та спиртовмісної продукції всіх форм власності"; наказу Державної податкової адміністрації України від 28.05.2002 N 251 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання та форми довідки про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру";
інших нормативно-правових актів, що регулюють питання ведення фінансово-господарської діяльності платників податків і використовуються при визначенні податкових зобов'язань з акцизного податку.
1.3. Інформація, яка одержана під час перевірок, використовується виключно у спосіб, визначений Кодексом та іншими законодавчими актами з питань оподаткування. Розголошення інформації з обмеженим доступом, одержаної під час проведення перевірки, не допускається.
Терміни у цій Методиці вживаються у значеннях, визначених у Кодексі та у Законі N 481.
1.4. Джерела інформації
Під час проведення перевірки може бути використана:
наявна податкова інформація, що міститься у складі:
1) податкової звітності платника податків;
2) ІКС "Податковий блок" (підсистеми: "Обробка податкової звітності та платежів", "Облік платежів", "Податковий аудит", "Реєстрація платників податків", Аналітична підсистема);
3) Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового;
4) Системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕА РПСЕ);
5) Єдиного реєстру акцизних накладних (далі - ЄРАН);
6) Системи автоматичного зіставлення показників обсягів обігу та залишку пального, показників обсягів обігу спирту етилового;
7) Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
8) Єдиного державного реєстру суб'єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним;
9) переліку ліцензіатів, які мають ліцензію на право здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії відповідно до статті 8 Закону N 2019, Реєстру об'єктів електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (розміщені на офіційному вебсайті НКРЕКП, на період військового стану доступ до реєстрів може бути обмежений або закритий);
10) Журналу обліку погашення податкових векселів;
11) інформації про встановлені виробником або імпортером максимальні роздрібні ціни на всі підакцизні товари (продукцію), що виробляються ним в Україні, або на всі підакцизні товари (продукцію), що імпортуються ним в Україну, і дата, з якої встановлюються максимальні роздрібні ціни, яка оприлюднена на вебпорталі ДПС;
12) останнього акта (довідка) перевірки, що проведено органом державної податкової служби;
13) інших джерел (залежно від наявності та потреби);
інформація, що надійшла:
1) від платників податків та податкових агентів, у тому числі дані стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA);
2) від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України, зокрема інформація:
3) від банків, інших фінансових установ - про наявність та рух коштів на рахунках платника податків;
4) за наслідками податкового контролю;
5) інша інформація, оприлюднена відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана податковому органу в установленому законом порядку, а також інформація, наведена у скарзі покупця (споживача) щодо порушення платником податків встановленого порядку проведення розрахункових операцій із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, а також стосовно платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної;
6) дані регістрів податкового та бухгалтерського обліку.
II. Структура відображення інформації
2.1. Метою документальної перевірки є встановлення своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку, а також дотримання іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема вимог Закону N 481.
Під процедурою перевірки слід розуміти послідовність виконання конкретних дій для отримання доказів у процесі перевірки суб'єкта господарювання.
Така перевірка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, що використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою акцизного податку, а також інших документів та податкової інформації, отриманої в установленому законодавством порядку контролюючим органом, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Для цілей, визначених цією Методикою, перевіркою вважається документальна перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати акцизного податку.
Відповідно до пункту 44.1 статті 44 розділу II Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних із обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
При цьому платники податків зобов'язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначених пунктом 44.1 статті 44 розділу II Кодексу, а також документів, пов'язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством строків, але не менше строків, установлених підпунктами 44.3.1 - 44.3.4 пункту 44.3 статті 44 розділу II Кодексу.
2.2. Завдання документальної перевірки акцизного податку: здійснити перевірку додержання платником податків законодавчих вимог, які регламентують порядок нарахування, сплати, ведення регістрів податкового та бухгалтерського обліку та складання звітності з акцизного податку. Перевірка акцизного податку передбачає дослідження питань, зазначених у розділі III "Рекомендації щодо проведення податкової перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку" цієї Методики, а також, зокрема, але не виключно:
дотримання вимог ведення поточних записів у первинному, аналітичному та синтетичному обліку господарських операцій з огляду на які нараховується акцизний податок;
правильності складання і дотримання термінів подання податкових декларацій контролюючим органам;
правильності арифметичних розрахунків сум податкових зобов'язань з акцизного податку;
правильності відображення залишків заборгованості в розрахунках з бюджетом з акцизного податку в обліку та звітності;
своєчасності і повноти перерахування податку тощо.
2.3. Починати перевірку рекомендуємо зі встановлення факту здійснення платником податків діяльності, що привела до виникнення об'єктів оподаткування, наявності показників, які підлягають декларуванню відповідно до вимог Кодексу, та наявності чинних ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством, а також правильності визначення бази оподаткування акцизним податком, адже саме до неї застосовується відповідна ставка податку і відповідно визначається розмір податкового зобов'язання.
2.4. Перевірка нарахування та сплати акцизного податку відбувається у двох напрямах: аналітичному та документальному.
При цьому збір інформації починається з поданої звітності (у тому числі уточнюючої), доперевірочного аналізу та встановлення/відсутності ризиків у діяльності платника податків. Такі заходи вживаються з урахуванням Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів ДПС при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС N 470.
Процес проведення документальної перевірки умовно поділяється на 3 етапи.
Організаційний етап - включає в себе вибір підприємства, що підлягає перевірці. Після виходу на перевірку першочерговим є обов'язкове ознайомлення з наказом про облікову та податкову політику платника податків.
Етап перевірки регістрів бухгалтерського обліку, даних стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) та податкової звітності - відповідно до затвердженої платником податків облікової політики доцільною є перевірка здійснених платником податків операцій з відображенням їх у бухгалтерському та податковому обліку, що містять у собі дані стосовно операцій з підакцизними товарами (продукцією) підприємства, перевірка аналітичних відомостей та карток за рахунками, перевірка відповідності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності податковій декларації з акцизного податку та даними стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) за відповідний період.
Для перевірки зазначеного доцільною є перевірка регістрів бухгалтерського обліку, що містять у собі дані рахунку 64 "Розрахунки за податками й платежами" Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженого наказом N 291 (далі - План рахунків).
Для складання декларації з акцизного податку використовуються дані субрахунку 641 "Розрахунки за податками", аналітичний рахунок "Розрахунки за акцизним податком". Платники акцизного податку можуть запровадити ведення аналітичного обліку з іншою потрібною деталізацією для забезпечення узагальнення інформації для складання декларації з акцизного податку та оперативного контролю розрахунків з акцизного податку.
Суми податкових зобов'язань з акцизного податку відображаються за кредитом субрахунку 642 "Розрахунки з обов'язкових платежів". За цим субрахунком може бути відкритий окремий субрахунок другого порядку, наприклад, 642/1 "Розрахунки з акцизного податку".
За дебетом цього рахунку відображаються суми акцизного податку, перераховані до бюджету, за кредитом - суми акцизного податку за реалізованими товарами.
В імпортера підакцизної продукції при придбанні марок акцизного податку суми сплаченого акцизного податку відображатимуться за дебетом субрахунку 642/1. При ввезенні товару на митну територію України сума акцизного податку (разом із сумою мита та інших витрат) відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку N 9 "Запаси", затвердженого наказом N 246, включається до первісної вартості запасів.
Під час документальної перевірки необхідно визначити правильність відображення оборотів за кредитом рахунку 642/1 "Розрахунки з акцизного податку". Для цього використовуються: відомість з відвантаження товарів, товарно-транспортні накладні на відвантаження продукції, банківські касові документи.
При перевірці оборотів за дебетом рахунку 642/1 перевіряється своєчасність розрахунків з бюджетом за акцизним податком.
На завершенні документальної перевірки звертається увага на правильність арифметичних підрахунків за дебітом та кредитом рахунку 642/1 та відповідність цих сум сумам, відображеним у відповідних Деклараціях з акцизного податку з додатками, форма яких затверджена наказом N 14 (далі - Декларація), поданих до контролюючого органу.
Рекомендований алгоритм зіставлення даних, що задекларовані платниками податків у Декларації, з даними бухгалтерського обліку.
Зіставлення даних, задекларованих платниками податків у Декларації, з даними бухгалтерського обліку здійснюється з використанням загальної оборотно-сальдової відомості, оборотно-сальдових відомостей за рахунками (дебетові та кредитові обороти) згідно з планом рахунків, за якими ведеться бухгалтерський облік відповідно до наказу про облікову політику, затвердженого на підприємстві.
Відображення у бухгалтерському обліку нарахування та сплата акцизного податку здійснюється на рахунку бухгалтерського обліку 64 "Розрахунки за податками й платежами" (нарахування за кредитом рахунку, сплата податку - за дебетом). Аналітичний облік розрахунків з акцизного податку ведеться на окремому субрахунку, визначеному суб'єктом господарювання. Обороти за кредитом рахунку 64 субрахунок "Акцизний податок" зіставляються з даними Декларації.
Кореспонденція рахунків та сплати акцизного податку
Первинний документЗміст господарської операціїБухгалтерський облік
Якщо оплата здійснюється відвантаженнямДтКт
Видаткова накладнаВідвантажено покупцю підакцизну продукцію (товар) виробником361701
Податкова накладнаНараховані податкові зобов'язання з ПДВ701641/ПДВ
Довідка бухгалтераНараховані податкові зобов'язання з акцизного податку701642/1
Списано з балансу відвантажену продукцію90126
Списано на фінансові результати чистий дохід701791
Списано на фінансовий результат собівартості реалізації791901
Виписка банкуОтримано оплату за відвантажену продукцію311361
Якщо товар реалізується на умовах передплати
Виписка банкуОтримано передплату від покупця311681
Податкова накладнаНараховані податкові зобов'язання з ПДВ643641/ПДВ
Довідка бухгалтераНараховані податкові зобов'язання з акцизного податку645642/1
Видаткова накладнаВідвантажено продукцію361701
Списано податкові зобов'язання з ПДВ701643
Списано податкові зобов'язання з акцизного податку701645
Довідка бухгалтераСписано з балансу відвантажену продукцію90126
Списано на фінансові результати чистий дохід791901
Зарахування заборгованості681361
Операції зі сплати акцизного податку
Платіжне дорученняСплата акцизного податку з вітчизняних товарів виробником642/1311
При проведенні перевірки слід також проаналізувати дані рахунків (у розрізі субрахунків з аналітикою):
20 "Виробничі запаси", який призначено для узагальнення інформації про наявність і рух належних підприємству запасів сировини і матеріалів (у тому числі сировина й матеріали, які є в дорозі та в переробці), відходів основного виробництва;
23 "Виробництво", який призначений для узагальнення інформації про витрати на виробництво продукції;
26 "Готова продукція", який призначено для узагальнення інформації про наявність та рух готової продукції підприємства;
31 "Рахунки в банках", який призначено для обліку наявності та руху грошових коштів, що знаходяться на рахунках в банку, які можуть бути використані для поточних операцій;
36 "Розрахунки з покупцями та замовниками", який призначено для узагальнення інформації про розрахунки з покупцями та замовниками за відвантажену продукцію, товари, виконані роботи й послуги, крім заборгованості, яка забезпечена векселем, а також узагальнюється інформація про розрахунки з учасниками промислово-фінансової групи;
63 "Розрахунки з постачальниками та підрядниками", який призначено для обліку розрахунків з постачальниками та підрядниками за одержані товарно-матеріальні цінності, виконанні роботи і надані послуги.
Бухгалтерські дані щодо обсягів виробленої та реалізованої продукції відповідно до оборотно-сальдових відомостей, карток за рахунками 20 "Виробничі запаси", 23 "Виробництво", 26 "Готова продукція", 28 "Товари", 36 "Розрахунки з покупцями та замовниками", 64 "Розрахунки за податками й платежами", 70 "Доходи від реалізації" та бухгалтерських проводок:
придбання сировини для виробництва продукції Дт 20 Кт 63;
передано у виробництво Дт 23 Кт 20 у зіставленні з кількісним обсягом тари, етикеток тощо;
виробництво готової продукції Дт 26 Кт 23.
Виробнича собівартість продукції складається з постійних (заробітна плата, амортизаційні відрахування, орендна плата та інші), змінних (сировина, електроенергія, паливо та ін.) та нормативних виробничих витрат (втрати в межах норм, затверджені наказом на підприємстві);
реалізація готової продукції Дт 36 Кт 70;
податкове зобов'язання Дт 70 Кт 64;
собівартість реалізованої продукції Дт 90 Кт 26.
Собівартість реалізації в свою чергу кореспондує за дебетом з кредитом рахунків: "Виробництво", "Готова продукція", "Товари", "Розрахунки з покупцями та замовниками", "Забезпечення майбутніх витрат і платежів", "Розрахунки з постачальниками та підрядниками", "Загальновиробничі витрати".
Визначення кількості реалізованої продукції дійснюється шляхом перерахунку кількісних даних реалізованої продукції згідно з регістрами аналітичного обліку за кредитом рахунку 26 "Готова продукція", дебетом рахунку 902 "Собівартість реалізованої продукції" та регістрами складського обліку в розрізі кожного виду продукції.
Дослідження кількості втраченої продукції здійснюється шляхом аналізу даних аналітичних та синтетичних рахунків 26 "Готова продукція", 28 "Товари", 94 "Інші операційні витрати", а також рекомендується:
дослідити причини втрати, для чого аналізується інформація, наведена в первинних документах (актах, відомостях та ін.), інвентаризаційних описах, в розрізі видів втраченої продукції;
встановити кількість підакцизної продукції, переданої на переробку як давальницька сировина, виробникам інших видів продукції, для чого аналізуються дані аналітичних та синтетичних рахунків 26 "Готова продукція", 28 "Товари", 37 "Розрахунки з різними дебіторами" та інші;
проаналізувати інформацію, наведену в первинних документах (актах, відомостях та ін.), в розрізі видів переданої на переробку продукції. Дослідити операції здійснення такої переробки та отримання (оприбуткування) на баланс, отриманої з переробки іншої готової продукції.
Крім цього, рекомендуємо також проаналізувати дані рахунків (у розрізі субрахунків з аналітикою) з даними стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA):
для виробників підакцизних товарів - дані стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), дані Головної книги та/або розрахунок на основі даних підрозділу 2.6 "Продукція (товари/роботи, послуги)", підрозділу 4.1 "Відомості про продаж" SAF-T UA з розрахунком на основі даних:
елемента "Дебет" ( N 3.1.14.1) за елементом "Код рахунку" (N 3.1.14.1.1) "Характеристика елемента" - "361";
елемента "Кредит" ( N 3.1.14.2) за елементом "Код рахунку" (N 3.1.14.2.1) "Характеристика елемента" - "701" підрозділу 3.1 "Бухгалтерські операції" розділу III "Журнал бухгалтерських записів" SAF-T UA;
для імпортерів підакцизних товарів - дані стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), дані Головної книги та/або розрахунок на основі даних підрозділу 2.7 "Запаси", підрозділу 4.2 "Відомості про придбання/закупівлю" SAF-T UA з розрахунком на основі даних:
елемента "Дебет" ( N 3.1.14.1) за елементом "Код рахунку" (N 3.1.14.1.1) "Характеристика елемента" - 28 "Товари", "281 (Товари на складі), 282 (Товари в торгівлі)", 283 "Товари на комісії";
елемента "Кредит" ( N 3.1.14.2) за елементом "Код рахунку" (N 3.1.14.2.1) "Характеристика елемента" - "632" (Розрахунки з іноземними постачальниками) підрозділу 3.1 "Бухгалтерські операції" розділу III "Журнал бухгалтерських записів" SAF-T UA.
При імпорті підакизних товарів слід дослідити інформацію про товари, які імпортуються платником податків за даними митних декларацій - кількість митних оформлень за визначений період з урахуванням перших чотирьох символів коду товару згідно з УКТ ЗЕД, який зазначається у графі 33 митної декларації, враховуючи літерний код напрямку переміщення "ІМ" з кодом митного режиму: "40, 41, 51, 72, 75, 76", з типом декларації АА/ДТ/ДП. При цьому слід врахувати, що розрахунки в такому випадку мають бути відображені на окремому субрахунку 632 "Розрахунки з іноземними постачальниками".
Також необхідно зіставити показники щодо обсягів імпортованих виробів з дебетом рахунку 20 "Виробничі запаси". Перевірити напрям використання імпортованих товарів шляхом дослідження ланцюга документування їх списання (кредит рахунку 20).
Для визначення повноти нарахування та сплати 5 відс. акцизного податку з реалізації суб'єктами роздрібної торгівлі алкогольних напоїв - дані стандартного аудиторського файлу SAF-T UA, елементи SAF-T UA, розрахунок здійснюється на основі підрозділу 2.6. "Продукція (товари/роботи, послуги)", підрозділу 4.1 "Відомості про продаж" SAF-T UA з розрахунком на основі даних:
списання собівартості з реалізації (реалізованих товарів) елемента "Дебет" ( N 4.1.13.1) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.1.1) "Характеристика елемента" - "902"; Елементу "Кредит" (N 4.1.13.2) по елементу "Код рахунку" (N 4.1.13.2.1) "Характеристика елементу" - "282" "26";
списання торгової націнки:
елемента "Дебет" ( N 4.1.13.1) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.1.1) "Характеристика елемента" - "285"; елемента "Кредит" (N 4.1.13.2) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.2.1) "Характеристика елемента" - "282".
Відображено доходи від реалізації:
елемента "Дебет" ( N 4.1.13.1) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.1.1) "Характеристика елемента" - "361";
елемента "Кредит" ( N 4.1.13.2) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.2.1) "Характеристика елемента" - "701".
Нараховано податкові зобов'язання з акцизного податку:
елемента "Дебет" ( N 4.1.13.1) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.1.1) "Характеристика елемента" - "701";
елемента "Кредит" ( N 4.1.13.2) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.2.1) "Характеристика елемента" - "641/АП".
Сплачено акцизний податок:
елемента "Дебет" ( N 4.1.13.1) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.1.1) "Характеристика елемента" - "641/АП";
елемента "Кредит" ( N 4.1.13.2) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.2.1) "Характеристика елемента" - "311".
Для виробників (визначення повноти нарахування та сплати 5 відс. акцизного податку з реалізації суб'єктами роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідини, що використовуються в електронних сигаретах) - дані стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), дані Головної книги та/або розрахунок на основі даних підрозділу 2.6 "Продукція (товари/роботи, послуги)", підрозділу 4.1 "Відомості про продаж" з розрахунком на основі даних:
1. Елемента "Дебет" ( N 3.1.14.1) за елементом "Код рахунку" (N 3.1.14.1.1) "Характеристика елемента" - "361";
елемента "Кредит" ( N 3.1.14.2) за елементом "Код рахунку" (N 3.1.14.2.1) "Характеристика елемента" - "701" підрозділу 3.1 "Бухгалтерські операції" розділу III "Журнал бухгалтерських записів" SAF-T UA;
2. Елемента "Дебет" ( N 4.1.13.1) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.1.1) "Характеристика елемента" - "701";
елемента "Кредит" ( N 4.1.13.2) за елементом "Код рахунку" (N 4.1.13.2.1) "Характеристика елемента" - "641/АП".