• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг

Національний банк України  | Постанова, Перелік, Положення від 29.12.2023 № 199
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Перелік, Положення
  • Дата: 29.12.2023
  • Номер: 199
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Перелік, Положення
  • Дата: 29.12.2023
  • Номер: 199
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
29.12.2023 № 199
Про затвердження Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 12 від 30.01.2024 № 20 від 15.02.2024 № 34 від 20.03.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 44, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 13, 21-22, 29-38 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", статей 11-15, 114 Закону України від 18 листопада 2021 року № 1909-IX "Про страхування", статей 9-13, 37 Закону України від 14 липня 2023 року № 3254-IX "Про кредитні спілки", статті 5 Закону України "Про споживче кредитування", статей 9, 11 Закону України "Про валюту і валютні операції", з метою врегулювання порядку авторизації надавачів фінансових послуг, регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк України, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг (далі - Положення), що додається.
2. Документи для набуття особою статусу фінансової установи / юридичної особи, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги (лізингодавця), та/або отримання ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг, щодо набуття або збільшення істотної участі в страховику, що надійшли до Національного банку України (далі - Національний банк) до набрання чинності цією постановою та щодо яких Національний банк не прийняв рішення про включення особи до Державного реєстру фінансових установ / Реєстру осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги (далі - Реєстр), або видачу відповідної ліцензії, одночасне включення до Реєстру та видачу ліцензії, або про відмову у включенні до Реєстру та видачі ліцензії, про відмову у включенні до Реєстру, або про відмову у видачі такої ліцензії, погодження або відмову в погодженні набуття або збільшення істотної участі в страховику, станом на 01 січня 2024 року, залишаються без розгляду. Такі особи з 01 січня 2024 року мають право подати до Національного банку документи для отримання ліцензії на здійснення діяльності з надання фінансових послуг, погодження набуття або збільшення істотної участі в страховику відповідно до вимог Положення.
Національний банк протягом п’яти робочих днів із дня набрання чинності цією постановою надсилає таким особам повідомлення про залишення пакетів документів без розгляду та повертає пакети документів, що були подані в паперовій формі, поштою з повідомленням про вручення.
Національний банк повертає заявнику сплачені ним кошти за послугу з розгляду пакета документів в разі надходження від заявника клопотання про повернення коштів, сплачених заявником за послугу (якщо послуга не була надана), за реквізитами, наданими заявником у клопотанні.
3. Національний банк розглядає документи осіб, подані для здійснення процедур, визначених Положенням про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 24 грудня 2021 року № 153 (зі змінами) (далі - Положення № 153), крім визначених у пунктах 2, 4 цієї постанови, згідно з вимогами, передбаченими Положенням № 153, та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до 31 грудня 2023 року.
4. Процедури з реорганізації та ліквідації надавачів фінансових послуг (крім страховиків), розпочаті до 31 грудня 2023 року, та для здійснення яких подано пакет документів / документи до Національного банку відповідно до Положення № 153, до 31 грудня 2023 року завершуються відповідно до вимог законодавства України, що діяло до 31 грудня 2023 року.
Страховики, загальні збори яких прийняли рішення про реорганізацію до 31 грудня 2023 року, повідомляють про це Національний банк у строк, передбачений законодавством, що діяло до 31 грудня 2023 року.
Процедури реорганізації страховиків, загальні збори яких прийняли рішення про реорганізацію до 31 грудня 2023 року, та якщо страховик повідомив Національний банк у строк, передбачений законодавством, що діяло до набрання чинності цією постановою, завершуються поданням заяви про анулювання ліцензії та виключення з Державного реєстру фінансових установ у порядку, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку про добровільний вихід з ринку страховика та передачу страховиком страхового портфеля.
Процедура ліквідації страховиків, для здійснення якої надано дозвіл Національного банку до 31 грудня 2023 року, завершується поданням заяви про анулювання ліцензії та виключення з Державного реєстру фінансових установ у порядку, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку про добровільний вихід з ринку страховика та передачу страховиком страхового портфеля.
Процедури припинення страхової діяльності (без припинення юридичної особи), для здійснення яких надано дозвіл Національного банку до 31 грудня 2023 року, завершуються поданням заяви про анулювання ліцензії відповідно до вимог законодавства України, що діяло до 31 грудня 2023 року.
Національний банк з 01 січня 2024 року залишає без розгляду заяву та повертає документи, подані для отримання дозволу Національного банку на проведення ліквідації страховика / на припинення страхової діяльності (без припинення юридичної особи), що надійшли до Національного банку до 31 грудня 2023 року та щодо яких Національним банком не прийнято відповідне рішення станом на 01 січня 2024 року.
5. Переоформлення ліцензій фінансових компаній та ломбардів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у додатку 1 до цієї постанови.
6. Переоформлення ліцензій юридичних осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати фінансову послугу з фінансового лізингу, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у додатку 2 до цієї постанови.
7. Переоформлення ліцензій страховиків здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у додатку 3 до цієї постанови.
8. Переоформлення ліцензій кредитних спілок здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у додатку 4 до цієї постанови.
9. Національний банк до 30 червня 2024 року вносить до Реєстру запис про анулювання ліцензій юридичних осіб публічного права, а також юридичної особи приватного права, єдиним прямим / опосередкованим учасником якої є держава, виданих Національною комісією, що здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг / Національним банком, та вносить запис про виключення з Реєстру відомостей про юридичних осіб публічного права та юридичну особу приватного права, єдиним прямим / опосередкованим учасником якої є держава, а також про їх відокремлені підрозділи, якщо такі особи надають фінансові послуги виключно в рамках державних програм або програм органів місцевого самоврядування і передбачають окремі, визначені такими програмами, умови надання фінансових послуг, та повідомляє про це відповідну юридичну особу публічного права / юридичну особу приватного права протягом п’яти робочих днів із дня внесення змін до Реєстру в письмовій формі (крім осіб, яким видано ліцензії на здійснення валютних операцій).
Вимога пункту 9 цієї постанови не поширюється на юридичних осіб публічного права та юридичних осіб приватного права, єдиним учасником яких є держава, щодо яких законодавством передбачена необхідність отримання ліцензії Національного банку та здійснення Національним банком нагляду за їхньою діяльністю.
10. Національний банк з 01 липня 2024 року вносить до Державного реєстру фінансових установ запис про анулювання ліцензій на залучення фінансових активів із зобов’язанням щодо наступного їх повернення, виданих фінансовим установам, крім банків та кредитних спілок, та вносить запис про виключення відомостей про такі фінансові установи, ліцензії яких анулюються, з Державного реєстру фінансових установ.
Національний банк протягом 10 робочих днів з 01 січня 2024 року вносить запис про виключення з Реєстру відомостей про надавачів фінансових послуг, у яких станом на 01 січня 2024 року немає чинних ліцензій на провадження діяльності з надання фінансових послуг / провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів).
Національний банк не пізніше робочого дня, наступного за днем прийняття рішення про відкликання (анулювання) / анулювання останньої ліцензії / усіх ліцензій на провадження діяльності з надання фінансових послуг / провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) надавача фінансових послуг, за результатами розгляду пакета документів, поданого надавачем фінансових послуг для відкликання (анулювання) ліцензії / ліцензій до 31 грудня 2023 року, вносить до Реєстру запис про виключення відомостей про такого надавача фінансових послуг.
11. Національний банк переоформляє до 30 червня 2024 року ліцензії на торгівлю валютними цінностями, чинні на 01 січня 2024 року, крім ліцензій, щодо яких було застосовано захід впливу у вигляді зупинення ліцензії, та тимчасово зупинених ліцензій надавачів фінансових послуг відповідно до пункту 9-1 розділу VII Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії" (далі - Закон про фінансові послуги), місцезнаходженням яких є тимчасово окуповані території (далі - тимчасово зупинені ліцензії), на ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі шляхом включення відомостей про фінансову компанію та ліцензію на здійснення валютних операцій в Державний реєстр фінансових установ.
Надавачі фінансових послуг до переоформлення їх ліцензії на торгівлю валютними цінностями на ліцензію на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі здійснюють діяльність на підставі ліцензії на торгівлю валютними цінностями.
Надавачі фінансових послуг (крім операторів поштового зв’язку), які станом на 01 січня 2024 року мають виключно ліцензію на торгівлю валютними цінностями, набувають статус фінансової компанії.
12. Небанківська фінансова установа (крім небанківських фінансових установ, місцезнаходженням яких відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 01 січня 2024 року є тимчасово окупована Російською Федерацією територія України, включена до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що визначається відповідно до законодавства України), яка має чинні на дату набрання чинності цією постановою договори про залучення коштів на умовах субординованого боргу, зобов’язана до 30 червня 2024 року подати документ, визначений у підпункті 4 пункту 228 глави 18 розділу II Положення, або надати інформацію про відсутність чинних станом на 01 січня 2024 року договорів про залучення коштів на умовах субординованого боргу.
13. Особливості приведення діяльності небанківських фінансових установ у відповідність до Закону про фінансові послуги та спеціальних законів визначено в додатку 5 до цієї постанови.
14. Національний банк переоформляє ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів) / на провадження діяльності з надання фінансових послуг, які станом на 01 січня 2024 року тимчасово зупинені у зв’язку із застосуванням до надавача фінансових послуг заходу впливу у вигляді тимчасового зупинення ліцензії, протягом шести місяців з дня набрання чинності рішенням Національного банку про поновлення ліцензії.
Національний банк виключає з Реєстру відомості про фінансові установи, ліцензії яких анульовано за результатами невиконання заходу впливу у вигляді тимчасового зупинення (зупиненої) ліцензії або в поновленні ліцензій яких відмовлено в порядку, визначеному в прикінцевих та перехідних положеннях Закону про фінансові послуги та спеціальних законів.
15. Свідоцтва про реєстрацію фінансової установи, видані відповідно до Положення про Державний реєстр фінансових установ, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 28 серпня 2003 року № 41, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 вересня 2003 року за № 797/8118 (зі змінами), надавачам фінансових послуг, які виключаються з Реєстру, вважаються анульованими.
16. Довідки про взяття на облік юридичної особи, видані відповідно до Положення про надання окремих фінансових послуг юридичними особами - суб’єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 22 січня 2004 року № 21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2004 року за № 492/9091 (зі змінами), надавачам фінансових послуг, які виключаються з Реєстру, вважаються анульованими.
17. Незалежний фінансовий посередник, який станом на 01 січня 2024 року внесений центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, до реєстру гарантів, передбаченого Митним кодексом України, та має намір здійснювати діяльність з видачі гарантій для забезпечення сплати митних платежів відповідно до законодавства України з питань митної справи, має право отримати ліцензію на діяльність фінансової компанії з урахуванням особливостей, визначених у додатку 6 до цієї постанови.
18. Особливості застосування ознак небездоганної ділової репутації визначено в додатку 7 до цієї постанови.
19. Надавачі фінансових послуг, а також заявники, що звертаються до Національного банку в межах окремих процедур, визначених Положенням, до затвердження тарифів на послуги, визначених Положенням, копію платіжного документа, що підтверджує здійснення оплати за послугу, не подають. Неподання такого документа не є підставою для залишення пакета документів без розгляду.
20. Надавачі фінансових послуг до приведення Комплексної інформаційної системи Національного банку у відповідність до вимог Положення подають до Національного банку реєстраційну картку юридичної особи / реєстраційну картку відокремленого підрозділу юридичної особи, складену за формою, згідно з додатками 1 або 2 до Положення № 153.
Національний банк до приведення Комплексної інформаційної системи Національного банку у відповідність до вимог Положення розглядає реєстраційні картки юридичної особи / реєстраційні картки відокремлених підрозділів юридичної особи, складені за формами, що діяли до набрання чинності цією постановою, як такі, що відповідають вимогам Положення.
21. Оновлення інформації щодо ділової репутації страховика, кредитної спілки, а також власників істотної участі в страховику згідно з главою 68 розділу Х Положення у 2024 році здійснюється до 01 липня 2024 року.
22. Кредитні спілки, у яких станом на 01 січня 2024 року сформований орган управління спостережна рада, мають право перейменувати спостережну раду на наглядову раду, а також перейменувати посади членів спостережної ради на посади членів наглядової ради до 01 липня 2024 року.
Перейменування посад членів спостережної ради на посади членів наглядової ради не є перепризначенням / переобранням таких членів та у випадку членів спостережної ради об’єднаної кредитної спілки та значимої кредитної спілки не потребує їх погодження з Національним банком.
23. Визнати такими, що втратили чинність, нормативно-правові акти Національного банку згідно з переліком, що визначений у додатку 8 до цієї постанови.
24. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома надавачів фінансових послуг інформацію про прийняття цієї постанови.
25. Постанова набирає чинності з 01 січня 2024 року.

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
29 грудня 2023 року № 199
ПОЛОЖЕННЯ
про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг
I. Загальні положення
1. Вступні положення
1. Це Положення розроблене згідно із Законами України "Про Національний банк України", "Про фінансові послуги та фінансові компанії" (далі - Закон про фінансові послуги), "Про страхування" (далі - Закон про страхування), "Про кредитні спілки" (далі - Закон про кредитні спілки), "Про споживче кредитування", "Про валюту і валютні операції" (далі - Закон про валюту і валютні операції), "Про платіжні послуги" (далі - Закон про платіжні послуги).
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в таких значеннях:
1) асоційована особа - чоловік або дружина, прямі родичі цієї особи (батько, мати, діти, рідні брати та сестри, дід, баба, онуки), прямі родичі чоловіка або дружини цієї особи, чоловік або дружина прямого родича;
2) аудитор - суб’єкт аудиторської діяльності відповідно до Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" або особа-нерезидент, яка має право надавати аудиторські послуги відповідно до законодавства іноземної країни;
3) аутсорсер - організація будь-якої форми власності, фізична особа-підприємець або особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, фізична особа, обрана надавачем фінансових послуг для виконання на умовах аутсорсингу окремих функцій та/або окремих процесів / завдань у межах цих функцій надавача фінансових послуг;
4) головний бухгалтер - бухгалтер, який очолює утворену бухгалтерську службу в надавачі фінансових послуг, штатний бухгалтер надавача фінансових послуг, якщо в надавачі фінансових послуг не утворено бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером, особа, яка його заміщує;
5) дата подання повного пакета документів - дата реєстрації в Національному банку України (далі - Національний банк) пакета документів, поданого в повному обсязі відповідно до переліку документів для здійснення процедури, визначених цим Положенням;
6) Державний реєстр фінансових установ - система одержання, накопичення, зберігання, захисту, використання та поширення інформації (відомостей) про небанківську фінансову установу та її відокремлені підрозділи, складовою частиною якого є Реєстр страховиків, Реєстр кредитних спілок (далі - Реєстр);
7) електронна копія оригіналу документа в паперовій формі (далі - електронна копія документа) - візуальне подання паперового документа в електронній формі, отримане шляхом сканування оригіналу паперового документа, відповідність оригіналу якого засвідчено кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП), що накладено на документ з дотриманням вимог законодавства України у сфері електронних довірчих послуг та електронного документообігу (крім випадків, коли таке засвідчення не вимагається цим Положенням);
8) єдина електронна адреса - адреса електронної пошти заявника / надавача фінансових послуг, надавача обмежених платіжних послуг для здійснення офіційної комунікації з Національним банком, надана Національному банку відповідно до цього Положення та/або Положення про порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 07 жовтня 2022 року № 217 (зі змінами) (далі - Положення № 217);
9) заявник - особа, яка самостійно або через уповноваженого представника звертається до Національного банку в установленому цим Положенням порядку з метою здійснення процедури, визначених цим Положенням;
10) звітна дата - дата, станом на яку юридична особа, відокремлений підрозділ іноземної фінансової установи складають фінансову звітність згідно з вимогами законодавства України (для українських компаній) або вимогами законодавства іноземної країни (для іноземних компаній);
11) інвестиційний рівень кредитного рейтингу - довгостроковий кредитний рейтинг за міжнародною шкалою за зобов’язаннями в іноземній валюті не нижчий, ніж рівень "ВВВ-" за класифікацією рейтингових агентств "Standard & Poor’s" або "Fitch Ratings", і не нижчий, ніж рівень "Baa3" за класифікацією рейтингового агентства "Moody’s Investors Service";
12) інвестор - фізична або юридична особа, яка надає небанківській фінансовій установі кошти. Для кредитних спілок, які залучають кошти, інвестором можуть бути об’єднані кредитні спілки, членами яких є такі кредитні спілки, а також інші, ніж члени кредитної спілки, юридичні особи;
13) іноземна компанія - юридична особа, головний офіс якої зареєстровано в іноземній країні;
14) іноземна фінансова установа - іноземна компанія, яка відповідно до законодавства іноземної країни має право надавати одну чи кілька фінансових послуг;
15) Кваліфікаційна комісія - консультативно-дорадчий колегіальний орган, створений за рішенням Правління Національного банку, до повноважень якого належить проведення тестування та/або співбесід із керівниками, ключовими особами (кандидатами на ці посади) надавачів фінансових послуг для надання пропозицій та/або рекомендацій Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду) щодо погодження (відмови в погодженні), визначення ділової репутації та/або професійної придатності керівників, ключових осіб (кандидатів на посади) надавачів фінансових послуг, за результатами проведених з ними тестування та/або співбесіди в межах процедур, визначених цим Положенням;
16) керівник - одноосібний виконавчий орган або голова / члени колегіального виконавчого органу юридичної особи, включаючи надавача фінансових послуг, члени ради директорів, голова / члени наглядової ради (за наявності) юридичної особи, включаючи надавача фінансових послуг [що виконують свої повноваження на громадських засадах або на підставі трудових договорів (контрактів)], заступники голови наглядової ради страховика, значимої кредитної спілки, об’єднаної кредитної спілки та заступники голови колегіального виконавчого органу (голови правління / генерального директора) страховика, значимої кредитної спілки, об’єднаної кредитної спілки, а також головний бухгалтер небанківської фінансової установи;
17) керівник із ліцензування - керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування надавачів фінансових послуг, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їхні обов’язки;
18) кінцевий власник надавача фінансових послуг - власник істотної участі в надавачі фінансових послуг (фізична особа, юридична особа), у структурі власності якого немає інших власників істотної участі в надавачі фінансових послуг, визначених відповідно до цього Положення, міжнародна фінансова установа, публічна компанія, держава (в особі відповідного органу державної влади), територіальна громада (в особі відповідного органу місцевого самоврядування);
19) ключові особи - особи, які відповідальні за виконання ключових функцій у заявнику або надавачі фінансових послуг та які виконують ключові функції в надавачі фінансових послуг:
внутрішній аудитор / головний внутрішній аудитор (штатний працівник, на якого покладена функція проведення внутрішнього аудиту, або керівник структурного підрозділу, відповідального за проведення внутрішнього аудиту);
головний комплаєнс-менеджер [керівник підрозділу з контролю за дотриманням норм (комплаєнс) або особа, на яку покладена функція такого підрозділу];
головний ризик-менеджер (керівник підрозділу з управління ризиками або особа, на яку покладена функція такого підрозділу);
відповідальний актуарій (особа, відповідальна за здійснення актуарної функції у страховику);
20) Комплексна інформаційна система Національного банку - система Національного банку, яка забезпечує одержання, накопичення, зберігання, захист, використання та поширення інформації про небанківські фінансові установи, операторів поштового зв’язку, що мають право здійснювати діяльність з торгівлі валютними цінностями, а також забезпечує можливість подання реєстраційних карток для внесення записів до Реєстру;
21) консолідуюча компанія - юридична особа, акціями / часткою в статутному (складеному) капіталі якої володіє кінцевий власник надавача фінансових послуг - фізична особа та через яку така фізична особа опосередковано володіє істотною участю в надавачі фінансових послуг;
22) ліцензія на вид діяльності з надання фінансових послуг - ліцензія на здійснення діяльності із страхування, ліцензія на діяльність фінансової компанії, ліцензія на діяльність ломбарду, ліцензія на здійснення діяльності кредитної спілки;
23) міжнародна фінансова установа - установа, з якою Уряд України уклав угоду про співробітництво та для якої згідно із законами України встановлено привілеї та імунітети;
24) надавач обмежених платіжних послуг - юридична особа, яка відповідно до порядку, установленого в Положенні № 217, отримала право на надання обмежених платіжних послуг;
25) надавач фінансових послуг - небанківська фінансова установа, надавач фінансових платіжних послуг, оператор поштового зв’язку, що має право здійснювати діяльність з торгівлі валютними цінностями;
26) надавач фінансових платіжних послуг - платіжна установа (включаючи малу платіжну установу), філія іноземної платіжної установи, установа електронних грошей, філія іноземної установи електронних грошей, оператор поштового зв’язку, який має право надавати фінансові платіжні послуги;
27) небанківська фінансова установа - страховик, кредитна спілка, фінансова компанія, ломбард;
28) облікова і реєструюча / реєстраційна / облікова та реєстраційна / обліково-реєстраційна системи / системи обліку та реєстрації (далі - облікові системи) - програмне забезпечення та/або спеціальне технічне обладнання, яке дає змогу забезпечити ведення обліку та реєстрацію операцій з надання фінансових послуг в електронному вигляді, а також виконання вимог щодо подання до Національного банку інформації та звітності, установлених законодавством України з питань регулювання ринків фінансових послуг. Для цілей цього визначення до таких систем також належать реєстратори розрахункових операцій (програмні реєстратори розрахункових операцій), що використовуються під час надання відповідних фінансових послуг;
29) операційний день кредитної спілки - період діяльності кредитної спілки протягом робочого дня, що пов’язана з реєстрацією, перевірянням, вивірянням, обліком, контролем за операціями з відображенням їх в облікових системах та регістрах бухгалтерського обліку кредитної спілки;
30) операційний час кредитної спілки - частина операційного дня кредитної спілки, протягом якого відбувається обслуговування клієнтів;
31) орган ліцензування та нагляду - Національний банк, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України, також уповноважені органи іноземної країни з питань ліцензування та нагляду за надавачами фінансових послуг;
32) податковий резидент - особа, яка відповідно до податкового законодавства України / іноземної країни є резидентом України / іноземної країни для цілей оподаткування;
33) право голосу - право голосу у вищому органі управління юридичної особи, що виникає з володіння акціями / часткою в статутному (складеному) капіталі цієї юридичної особи та/або доручення;
34) приміщення - частина нежитлового внутрішнього об’єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу, яка використовується надавачем фінансових послуг;
35) проміжна компанія - юридична особа, яка володіє істотною участю в надавачі фінансових послуг та яка не є її кінцевим власником або консолідуючою компанією;
36) публічна компанія - юридична особа, створена у формі публічного акціонерного товариства, акції якої включені до біржових списків (пройшли процедуру лістингу) і допущені до торгів на регульованому ринку;
37) траса платежу - маршрут проходження грошових коштів за банківськими рахунками від відправника (ініціатора платежу) до отримувача;
38) українська компанія - юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства України;
39) уповноважена особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник Голови Національного банку, заступник Голови Національного банку, керівник із ліцензування;
40) уповноважений представник - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені фізичної або юридичної особи на підставі закону, статуту, довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства України;
41) філія іноземної фінансової установи - філія іноземної платіжної установи, філія іноземної установи електронних грошей, інші філії іноземних фінансових установ, які мають право надавати фінансові послуги на території України;
42) філія іноземної установи - філія іноземної юридичної особи, що відповідно до законодавства країни реєстрації має право надавати фінансові послуги, створена з метою здійснення через них діяльності фінансової компанії або ломбарду на території України;
43) філія страховика-нерезидента - відокремлений підрозділ страховика-нерезидента, який має право на здійснення діяльності із страхування від імені страховика-нерезидента відповідно до вимог Закону про страхування на території України;
44) фінансова компанія-гарант - фінансова компанія, яка на підставі ліцензії на діяльність фінансової компанії має право здійснювати діяльність з надання гарантій.
Інші терміни в цьому Положенні вживаються у значеннях, наведених у Законі про фінансові послуги, Законі про страхування, Законі про кредитні спілки, інших законах України та нормативно-правових актах Національного банку з питань регулювання ринків фінансових послуг.
3. Вимоги цього Положення поширюються на:
1) юридичних осіб, які звертаються до Національного банку за отриманням ліцензії на один з видів діяльності з надання фінансових послуг, визначених у підпунктах 1-4 пункту 36 глави 3 розділу II цього Положення, та ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі;
2) надавачів фінансових послуг, які провадять діяльність з надання фінансових послуг, визначену в пункті 36 глави 3 розділу II цього Положення;
3) небанківські фінансові установи, які звертаються до Національного банку щодо розширення / звуження обсягу їх ліцензії або зміни типу ліцензії кредитної спілки шляхом включення / виключення до/з ліцензії окремих видів фінансових послуг або класу страхування / виду діяльності із страхування (ризиків у межах класу) (далі - зміна обсягу ліцензії);
4) філії іноземних фінансових установ (крім банків, платіжних установ, установ електронних грошей, професійних учасників ринків капіталу), які провадять діяльність з надання фінансових послуг на території України;
5) осіб, які набули або збільшили істотну участь / осіб, які звертаються до Національного банку для отримання погодження / повідомлення про набуття або збільшення істотної участі в надавачах фінансових послуг та осіб, через яких здійснюється / здійснюватиметься опосередковане володіння істотною участю в надавачах фінансових послуг, які провадять діяльність з надання фінансових послуг, визначених у частині першій статті 4 Закону про фінансові послуги, регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк, а також учасників;
6) керівників, ключових осіб небанківських фінансових установ, які провадять діяльність з надання фінансових послуг, визначених у частині першій статті 4 Закону про фінансові послуги, операторів поштового зв’язку, що мають право надавати фінансові платіжні послуги, фінансову послугу з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк;
7) страховиків, які звертаються до Національного банку щодо погодження зміни розміру їх статутного капіталу.
4. Умови та порядок авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг визначається в Положенні № 217. Зміна обсягу ліцензії на діяльність фінансової компанії, ломбарду та кредитної спілки шляхом включення / виключення до/з такої ліцензії права на надання окремих фінансових платіжних послуг або отримання заявником ліцензії на вид діяльності з надання фінансових послуг, яка включає право на надання окремих фінансових платіжних послуг визначається цим Положенням.
5. Вимоги до кредитної спілки, визначених цим Положенням, поширюються на об’єднану кредитну спілку, якщо в цьому Положенні не зазначено інше.
6. Це Положення визначає порядок та процедури авторизації діяльності осіб, які мають намір здійснювати / право здійснювати діяльність з надання фінансових послуг, та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, включаючи:
1) порядок видачі та зміни обсягу ліцензії на вид діяльності з надання фінансових послуг, визначений у підпунктах 1-4 пункту 36 глави 3 розділу II цього Положення, а також видачі ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі;
2) порядок погодження / повідомлення про набуття або збільшення істотної участі в надавачах фінансових послуг (крім кредитних спілок);
3) умови та порядок акредитації / реєстрації філій страховиків-нерезидентів, філій іноземних установ, а також умов діяльності філій страховиків-нерезидентів;
4) вимоги до ділової репутації та порядок оцінки ділової репутації надавачів фінансових послуг, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк, а також керівників, учасників, ключових осіб (кандидатів на ці посади) таких надавачів фінансових послуг, юридичних і фізичних осіб, які є власниками істотної участі або мають намір набути або збільшити істотну участь у надавачі фінансових послуг;
5) вимоги до фінансового стану юридичних осіб і майнового стану фізичних осіб, які є власниками істотної участі або мають намір набути або збільшити істотну участь в надавачах фінансових послуг (крім кредитних спілок), а також критерії і методики оцінки їх фінансового / майнового стану;
6) вимоги до професійної придатності керівників, ключових осіб надавачів фінансових послуг, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк;
7) порядок повідомлення про призначення (обрання) керівника, ключової особи, працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник) у надавачі фінансових послуг, надавачі обмежених платіжних послуг, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк;
8) порядок погодження на посаду керівника, ключової особи (кандидатів на ці посади) страховика, об’єднаної кредитної спілки, значимої кредитної спілки, платіжної установи (крім малої платіжної установи), установи електронних грошей, оператора поштового зв’язку, що має право на надання фінансових платіжних послуг;
9) вимоги, обов’язкові для виконання надавачами фінансових послуг, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк, під час здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг;
10) порядок подання / оновлення / внесення змін до відомостей про надавача фінансових послуг, його власників істотної участі та відокремлені підрозділи;
11) порядок зміни розміру статутного капіталу страховика;
12) порядок припинення надавачами фінансових послуг діяльності з надання фінансових послуг (крім страховиків і кредитних спілок), державне регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк.
7. Національний банк під час вчинення дій, передбачених цим Положенням, керується такими принципами:
1) співмірності (пропорційності), який передбачає, що державне регулювання та нагляд за діяльністю з надання фінансових послуг мають здійснюватися пропорційно, виходячи з мети державного регулювання та нагляду і необхідності забезпечення розумного балансу між приватними та публічними інтересами, з урахуванням ризик-орієнтованого підходу, а також обставин та умов конкретної ситуації (включаючи розмір надавача фінансових послуг, види здійснюваної ним діяльності та притаманні їй ризики, фінансовий стан такого надавача фінансових послуг і власників істотної участі в ньому);
2) оцінювання Національний банком правочинів, операцій, обставин та подій з урахуванням їх економічного та фактичного змісту.
8. Заявник подає до Національного банку документи в межах здійснення процедур відповідно до цього Положення, згідно з визначеними цим Положенням переліками та вимогами.
9. Загальні вимоги до документів, що подаються до Національного банку, у межах процедур, визначених цим Положенням, визначені нормативно-правовим актом Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур з урахуванням особливостей, встановлених цим Положенням.
10. Документи в окремих випадках, визначених у цьому Положенні, та на вимогу Національного банку, подаються в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі.
Особа, яка подає до Національного банку відповідно до цього Положення документи, зазначені в пункті 10 глави 1 розділу І цього Положення, має додатково їх подати до Національного банку у форматі xlsx:
1) анкету фізичної особи стосовно участі в надавачі фінансових послуг / обмежених платіжних послуг, складену за формою, затвердженою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку (далі - анкета фізичної особи);
2) анкету юридичної особи стосовно участі в надавачі фінансових послуг / обмежених платіжних послуг, складену за формою, затвердженою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку (далі - анкета юридичної особи);
3) анкету керівника, ключової особи заявника / надавача фінансових / надавача обмежених платіжних послуг, складену за формою, затвердженою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку (далі - анкета керівника);
4) інформацію про майновий стан фізичної особи, складену за формою, затвердженою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
5) аналіз фінансової стійкості , складений за формою, затвердженою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
11. Національний банк розміщує на сторінці офіційного Інтернет-представництва окремі форми документів, які згідно з цим Положенням подаються до Національного банку в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі, визначеному Національним банком, та описи параметрів їх заповнення.
12. Заявник має право не подавати до Національного банку документи, що раніше подавалися до Національного банку за умов, визначених нормативно-правовим актом Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур.
2. Загальний порядок розгляду документів, що подаються до Національного банку, та визначення строків
13. Національний банк здійснює розгляд поданого заявником пакета документів протягом строку, визначеного Законом про фінансові послуги, іншими законами України та цим Положенням для відповідної процедури.
14. Перебіг строку розгляду пакета документів починається з дня, наступного за датою подання повного пакета документів, визначеного цим Положенням.
15. Національний банк протягом одного місяця з дати отримання від заявника пакета документів для видачі ліцензій на діяльність фінансової компанії або ліцензії на діяльність ломбарду має право залишити такий пакет документів без розгляду та повернути його заявнику з підстав, визначених у частині другій статті 37 Закону про фінансові послуги.
Національний банк протягом 10 робочих днів із дати отримання пакета документів від заявника має право прийняти рішення про залишення заяви про видачу ліцензії на здійснення діяльності із страхування без розгляду та повернути пакет документів для отримання ліцензії заявнику з підстав, визначених у частині другій статті 13 Закону про страхування.
Національний банк протягом 10 робочих днів із дня отримання від заявника пакета документів має право залишити заяву про видачу ліцензії на здійснення діяльності кредитної спілки без розгляду та повернути пакет документів заявнику з підстав, визначених у частині другій статті 11 Закону про кредитні спілки.
16. Національний банк, якщо інше не передбачено цим Положенням, протягом одного місяця з дати отримання від заявника пакета документів для видачі ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, а також після отримання пакета документів у межах інших процедур, визначених цим Положенням, крім пакета документів для видачі ліцензії на вид діяльності з надання фінансових послуг, має право залишити його без розгляду в разі наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) подання неповного пакета документів у межах процедури, передбаченої цим Положенням;
2) оформлення хоча б одного з поданих документів із порушенням вимог закону та/або цього Положення та/або інших нормативно-правових актів Національного банку.
17. Комітет з питань нагляду з підстав, визначених у пункті 15 глави 2 розділу І цього Положення, має право прийняти рішення:
1) про залишення заяви про видачу ліцензії на здійснення діяльності із страхування / ліцензії на здійснення діяльності кредитної спілки без розгляду;
2) про залишення пакета документів для видачі ліцензії на діяльність фінансової компанії / ломбарду без розгляду.
18. Керівник із ліцензування з підстав, визначених у пункті 16 глави 2 розділу І цього Положення, у письмовій формі повідомляє заявника про залишення без розгляду його пакета документів для видачі ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, пакета документів у межах інших процедур, визначених цим Положенням, крім пакета документів для видачі ліцензії на вид діяльності з надання фінансових послуг, із зазначенням підстав залишення такого пакета документів без розгляду.
19. Національний банк повідомляє заявника, який подав пакет документів для видачі ліцензії на діяльність фінансової компанії / ломбарду, ліцензії на здійснення діяльності із страхування / кредитної спілки в порядку, визначеному Законом про фінансові послуги та спеціальними законами, про залишення пакета документів / заяви для видачі ліцензії без розгляду, із зазначенням у листі, що надсилається заявникові, підстав залишення пакета документів / заяви без розгляду.
20. Заявник має право повторно подати пакет документів, який був залишений без розгляду, лише після усунення причин, що стали підставою для залишення його без розгляду з урахуванням особливостей, визначених цим Положенням або законами України.
21. Заявник зобов’язаний повідомити Національний банк про будь-які зміни в документах, визначених цим Положенням, що сталися протягом строку розгляду пакета документів, протягом п’яти робочих днів із дня виникнення таких змін.
22. Національний банк у межах процедур, визначених цим Положенням, має право:
1) вимагати від заявника, надавача фінансових послуг, учасника (акціонера), власника істотної участі, керівника, ключових осіб, відповідального працівника заявника або надавача фінансових послуг додаткову інформацію, документи, пояснення, необхідні для уточнення або перевірки відомостей, що були подані до Національного банку, а також для повного та всебічного аналізу й прийняття ним мотивованого рішення відповідно до цього Положення;
2) надати заявникові зауваження до поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам законодавства України, враховуючи вимоги цього Положення.
23. Національний банк з урахуванням обмежень, встановлених спеціальними законами, установлює строк подання визначених у підпункті 1 пункту 22 глави 2 розділу I цього Положення інформації, документів і пояснень та/або внесення виправлень до документів відповідно до зауважень, наданих Національним банком відповідно до підпункту 2 пункту 22 глави 2 розділу I цього Положення.
Перебіг строку розгляду пакета документів зупиняється та поновлюється на наступний день після отримання всіх додаткових / виправлених документів, інформації та пояснень або після спливу встановленого строку на їх надання.
24. Національний банк має право продовжити строк розгляду пакета документів, поданого відповідно до цього Положення, крім пакета документів для видачі ліцензій на вид діяльності з надання фінансових послуг, але не більше ніж на 30 робочих днів за потреби перевірки достовірності поданих(ої) документів / інформації та/або отримання додаткових документів / інформації, потрібних(ої) для прийняття рішення.
Національний банк повідомляє заявника про продовження строку розгляду пакета документів і строк, на який його продовжено.
25. Національний банк має право припинити розгляд поданого заявником пакета документів у межах процедур, визначених цим Положенням, крім поданих для видачі ліцензій на вид діяльності з надання фінансових послуг, без прийняття рішення за цим пакетом, якщо Національний банк відповідно до пункту 22 глави 2 розділу I цього Положення надавав зауваження до поданого пакета документів та/або висунув вимогу надати додаткову інформацію, документи, пояснення, необхідні для уточнення або перевірки відомостей, що були подані до Національного банку, але протягом установленого строку заявником не були подані всі документи та/або враховані зауваження Національного банку, а також у випадках, визначених цим Положенням.
26. Національний банк має право припинити розгляд пакета документів за клопотанням заявника до прийняття рішення за відповідним пакетом документів.
27. Національний банк у разі залишення пакета документів / заяви без розгляду або припинення розгляду пакета документів, що був поданий у паперовій формі заявником, повертає його заявнику засобами поштового зв’язку з повідомленням про вручення.
28. Національний банк надсилає заявнику повідомлення про прийняття рішення за відповідною процедурою протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення, крім випадків, визначених у пункті 29 глави 2 розділу I цього Положення, а також якщо цим Положенням встановлені інші строки.
29. Керівник із ліцензування з наведенням обґрунтування в письмовій формі повідомляє про:
1) залишення пакета документів / заяви без розгляду у випадках, визначених у пункті 16 глави 2 розділу І цього Положення;
2) продовження строку розгляду пакета документів;
3) припинення розгляду пакета документів.
30. Заявник зобов’язаний внести плату за розгляд пакета документів у межах окремих процедур, визначених цим Положенням, у розмірі, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку з питань затвердження тарифів на послуги (операції) Національного банку.
Заявник подає копію платіжного документа про здійснення такої плати разом із поданням до Національного банку пакета документів.
31. Повторне подання заявником пакета документів, якщо відповідний пакет документів / заява були залишені Національним банком без розгляду, не потребує здійснення заявником повторної оплати за послугу з розгляду пакета документів, якщо повторне подання здійснюється протягом трьох місяців із дня залишення попереднього пакета документів / заяви без розгляду.
32. Національний банк повертає заявнику сплачені ним кошти за послугу з розгляду пакета документів, якщо заявником протягом трьох місяців із дня залишення пакета документів / заяви без розгляду не було повторно подано пакет документів або в разі надходження від заявника клопотання про повернення коштів, сплачених заявником за послугу із зазначенням актуальних банківських реквізитів особи для повернення коштів (якщо послуга з розгляду пакета документів не була надана).
Послуга з розгляду пакета документів, що надається Національним банком на підставі цього Положення, є наданою, а плата за таку послугу не підлягає поверненню, крім випадків, коли відповідний пакет документів / заяву Національним банком було залишено без розгляду.
33. Національний банк має право запросити заявника або уповноваженого представника заявника / надавача фінансових послуг у разі розгляду Комітетом з питань нагляду питань, розгляд яких відповідно до цього Положення належить до його компетенції, для участі в засіданні Комітету з питань нагляду з метою надання пояснень / заперечень.
Заявник, уповноважений представник заявника або надавача фінансових послуг має право брати участь у засіданні Комітету з питань нагляду особисто або дистанційно за допомогою засобів аудіо-, відеозв’язку. Конкретний спосіб участі в засіданні Комітету з питань нагляду уповноваженого представника надавача фінансових послуг, заявника, надавача фінансових послуг визначається Національним банком у відповідному запрошенні.
Запрошення надсилається до дня проведення засідання Комітету з питань нагляду одним із таких способів: