• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про порядок видачі ліцензій на здійснення валютних операцій

Національний банк України  | Постанова, Перелік, Витяг, Заява, Форма типового документа, Положення від 31.03.2023 № 43
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Перелік, Витяг, Заява, Форма типового документа, Положення
  • Дата: 31.03.2023
  • Номер: 43
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Перелік, Витяг, Заява, Форма типового документа, Положення
  • Дата: 31.03.2023
  • Номер: 43
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
31.03.2023 № 43
Про затвердження Положення про порядок видачі ліцензій на здійснення валютних операцій
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
Відповідно до статей 7, 15, 44, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 5, 6, 9 Закону України "Про валюту і валютні операції", статей 4, 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 77, 78 Закону України "Про платіжні послуги", з метою вдосконалення нормативно-правових актів Національного банку України Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про порядок видачі ліцензій на здійснення валютних операцій (далі - Положення), що додається.
2. Національний банк України (далі - Національний банк) розглядає пакети документів, поданих до набрання чинності цією постановою, згідно з вимогами та в порядку, визначеними законодавством України, що діяло до набрання чинності цією постановою, крім пакетів документів, зазначених в пункті 3 цієї Постанови.
3. Пакети документів для отримання ліцензії на здійснення валютних операцій з переказу коштів, що подані до Національного банку до набрання чинності цією постановою відповідно до Положення про порядок видачі небанківським фінансовим установам, операторам поштового зв'язку ліцензій на здійснення валютних операцій, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 09 серпня 2002 року № 297, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 серпня 2002 року за № 712/7000 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 21 грудня 2017 року № 137) (зі змінами), та щодо яких Національний банк не прийняв рішення, вважаються залишеними без розгляду.
Національний банк протягом п'яти робочих днів із дня набрання чинності цією постановою надсилає таким небанківським фінансовим установам, операторам поштового зв'язку (далі - небанківська установа) повідомлення про залишення пакетів документів без розгляду та повертає пакети документів, що подані в паперовій формі, поштою з повідомленням про вручення.
4. Національний банк протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою вносить до електронного реєстру ліцензій на здійснення валютних операцій та осіб, яким видано ліцензії на здійснення валютних операцій, що ведеться Національним банком (далі - електронний реєстр), запис про відкликання ліцензії на здійснення валютних операцій/генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій небанківських фінансових установ, операторів поштового зв'язку, у яких немає ліцензії (права) на надання відповідних фінансових послуг у національній валюті.
5. Національний банк, якщо ліцензія надає право небанківській установі на надання інших валютних операцій, щодо яких у небанківської установи наявна ліцензія на надання фінансових послуг у національній валюті:
1) вносить до електронного реєстру запис:
про відкликання ліцензії на здійснення валютних операцій/генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій;
про видачу нової ліцензії у зв'язку зі зміною переліку операцій;
2) протягом п'яти робочих днів надсилає небанківській установі витяг з електронного реєстру.
6. Ліцензії на здійснення валютних операцій, видані небанківським установам на переказ коштів, є чинними та діють до втрати чинності/відкликання (анулювання) ліцензій небанківських установ на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків.
Національний банк протягом п'яти робочих днів із дати відкликання (анулювання)/втрати чинності ліцензії небанківської установи на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків уносить запис до електронного реєстру про відкликання (анулювання) ліцензії на здійснення валютних операцій, виданої небанківській установі на переказ коштів, та повідомляє про це небанківську установу.
7. Національний банк:
1) забезпечує внесення до електронного реєстру запису про видачу ліцензії на здійснення валютних операцій, що надає право здійснювати валютні операції, які є фінансовими платіжними послугами з переказу коштів без відкриття рахунку, небанківській установі, яка на день набрання чинності цією постановою мала ліцензію на здійснення валютних операцій на переказ коштів та яка протягом дев'яти місяців з дня введення в дію Закону України "Про платіжні послуги" звернулась до Національного банку за отриманням ліцензії на надання фінансових платіжних послуг, що передбачає надання фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, та пройшла процедуру авторизації діяльності з надання такої фінансової платіжної послуги відповідно до вимог Закону України "Про платіжні послуги" протягом п'яти робочих днів із дня видачі небанківській установі ліцензії на надання фінансових платіжних послуг;
2) надсилає небанківській установі витяг із електронного реєстру про видачу ліцензії на здійснення валютних операцій, що надає право здійснювати валютні операції, які є фінансовими платіжними послугами з переказу коштів без відкриття рахунків, на підставі підпункту 1 пункту 7 цієї постанови протягом трьох робочих днів із дня внесення запису про видачу ліцензії до електронного реєстру.
8. Публічне акціонерне товариство "Національний депозитарій України" здійснює валютні операції, які є наданням послуг із забезпечення розрахунків за правочинами щодо цінних паперів, із дотриманням вимог статті 5 Закону України "Про валюту і валютні операції" без ліцензії.
9. Визнати такими, що втратили чинність, нормативно-правові акти Національного банку згідно з переліком, що додається.
10. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
31.03.2023 № 43
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок видачі ліцензій на здійснення валютних операцій
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до статей 7, 15, 44, 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон про фінансові послуги), статей 5, 6, 9 Закону України "Про валюту і валютні операції" (далі - Закон про валюту), статей 77, 78 Закону України "Про платіжні послуги" (далі - Закон про платіжні послуги) з метою визначення порядку видачі, зупинення, поновлення, відкликання (анулювання) ліцензій на здійснення валютних операцій (крім ліцензій на торгівлю валютними цінностями) небанківським фінансовим установам, операторам поштового зв'язку (далі - небанківські установи).
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) дата відкликання (анулювання), зупинення, поновлення ліцензії, відмови у видачі ліцензії - дата рішення Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду) про відкликання (анулювання), зупинення, поновлення ліцензії, відмову у видачі ліцензії;
2) дата подання повного пакета документів - дата реєстрації в Національному банку пакета документів, поданих у повному обсязі відповідно до переліку документів для здійснення процедури, визначеної цим Положенням;
3) електронна копія оригіналу документа в паперовій формі (далі - електронна копія документа) - візуальне подання паперового документа в електронній формі, отримане шляхом сканування оригіналу паперового документа, відповідність оригіналу якого засвідчено кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП), що накладено на документ з дотриманням вимог законодавства України у сфері електронних довірчих послуг та електронного документообігу (крім випадків, коли таке засвідчення не вимагається цим Положенням);
4) керівник із ліцензування - керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування небанківських установ, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їхні обов'язки;
5) ліцензія - ліцензія Національного банку на здійснення валютних операцій;
6) небанківська фінансова установа - фінансова установа [включаючи центрального контрагента, платіжну установу (крім малої платіжної установи) та установу електронних грошей], що не є банком;
7) строк діяльності небанківської установи - строк, який обчислюється з дати початку фактичного надання відповідних фінансових послуг у національній валюті;
8) уповноважена посадова особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник Голови Національного банку, заступник Голови Національного банку, керівник із ліцензування;
9) уповноважений представник - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені фізичної або юридичної особи на підставі закону, статуту, довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства України;
10) центральний контрагент - клірингова установа, що в установленому законодавством України порядку отримала ліцензію на провадження клірингової діяльності центрального контрагента, регулювання і нагляд за якою здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР).
Терміни "валютна операція", "валютні цінності" вживаються в значеннях, наведених у статті 1 Закону про валюту.
Термін "валютні операції на умовах "своп"" вживається в значенні, наведеному в Положенні про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 1 (зі змінами).
Інші терміни в цьому Положенні вживаються відповідно до визначень, зазначених у Законі про фінансові послуги, Законі про валюту, Законах України "Про поштовий зв'язок", "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", Законі про платіжні послуги, інших законах України, які стосуються діяльності небанківських установ, та нормативно-правових актах Національного банку і НКЦПФР.
3. Порядок видачі, зупинення, поновлення, відкликання (анулювання) ліцензій на торгівлю валютними цінностями небанківським фінансовим установам [включаючи платіжні установи (крім малих платіжних установ) та установи електронних грошей щодо надання ними послуг із торгівлі валютними цінностями для виконання платіжних операцій], операторам поштового зв'язку визначаються в Положенні про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 24 грудня 2021 року № 153 (зі змінами) (далі - Положення про ліцензування та реєстрацію).
4. Небанківська фінансова установа (крім центрального контрагента) на підставі ліцензії має право здійснювати такі валютні операції:
1) фінансова платіжна послуга з переказу коштів без відкриття рахунку;
2) здійснення розрахунків в іноземній валюті на території України за договорами страхування життя;
3) факторинг (щодо здійснення розрахунків на території України в іноземній валюті між факторами та клієнтами за операціями з міжнародного факторингу щодо відступлення права грошової вимоги до боржника-нерезидента);
4) фінансовий лізинг;
5) надання коштів у позику, у тому числі і на умовах фінансового кредиту;
6) надання гарантій.
Перелік валютних операцій, які небанківська фінансова установа має право здійснювати, зазначається в ліцензії.
5. Небанківська фінансова установа з дотриманням вимог статті 5 Закону про валюту здійснює без ліцензії валютні операції, які є:
1) наданням послуг професійної діяльності на ринках капіталу за умови набуття статусу професійного учасника ринків капіталу, крім операцій, визначених в пункті 7 розділу І цього Положення;
2) наданням послуг страхування, що не належать до операцій, визначених у підпункті 2 пункту 4 розділу І цього Положення;
3) наданням послуг факторингу, що не належать до операцій, визначених у підпункті 3 пункту 4 розділу І цього Положення;
4) операціями з переходу права вимоги і пов'язаних із цим зобов'язань, предметом яких є валютні цінності, між резидентами, нерезидентами, а також резидентами і нерезидентами.
6. Оператор поштового зв'язку надає фінансову платіжну послугу з переказу коштів без відкриття рахунку, якщо вона є валютною операцією, на підставі ліцензії.
7. Центральний контрагент здійснює на підставі ліцензії розрахунки за валютними операціями на умовах "своп" та розрахунки в іноземній валюті за правочинами щодо облігацій внутрішньої державної позики України, номінованими в іноземній валюті, а також інші валютні операції, потрібні для здійснення/забезпечення таких розрахунків у межах клірингової діяльності центрального контрагента.
8. Кредитна спілка надає фінансову послугу із залучення фінансових активів із зобов'язаннями щодо їх повернення та здійснює операції з приймання внесків (вкладів) від своїх членів, надання кредитів членам кредитної спілки виключно в національній валюті.
9. Небанківська установа, яка отримала ліцензію, зобов'язана надавати Національному банку інформацію про валютні операції відповідно до змісту, форми, періодичності, строків, способу та порядку надання, визначених Національним банком.
10. Небанківська установа зобов'язана здійснювати валютні операції в порядку, визначеному законодавством України, включаючи нормативно-правові акти Національного банку, та розробленими відповідно до них внутрішніми документами небанківської установи, а також дотримуватися умов отримання ліцензії, встановлених цим Положенням, протягом усього строку її дії.
11. Небанківська установа має право здійснювати валютні операції через свої структурні/відокремлені підрозділи.
12. Небанківська установа, яка отримала ліцензію, не має права передавати її третім особам.
13. Небанківська установа вносить плату за послугу з розгляду пакета документів щодо видачі ліцензії в розмірі, визначеному нормативно-правовими актами Національного банку з питань затвердження тарифів на послуги (операції) Національного банку.
Національний банк повертає документи на доопрацювання в разі нездійснення відповідної оплати небанківською установою.
14. Повторне подання небанківською установою до Національного банку пакета документів, повернутих на доопрацювання згідно з цим Положенням з підстав інших, ніж нездійснення оплати за послугу з розгляду пакета документів щодо видачі ліцензії, не потребує внесення небанківською установою повторної оплати за послугу з розгляду пакета документів щодо видачі ліцензії, якщо повторне подання пакета документів здійснюється протягом трьох місяців із дня повернення Національним банком небанківській установі на доопрацювання попереднього пакета документів щодо видачі ліцензії.
15. Небанківська установа має право протягом трьох місяців із дня повернення Національним банком документів на доопрацювання подати до Національного банку клопотання про повернення плати за розгляд Національним банком документів, поданих у межах окремих процедур, визначених цим Положенням. Після закінчення цього строку така послуга вважається наданою, а кошти не підлягають поверненню.
Плата за послуги з розгляду пакета документів щодо видачі ліцензії повертається за умови надання небанківською установою Національному банку оновлених (актуальних) реквізитів її поточного рахунку для здійснення такого повернення.
Плата за послуги з розгляду пакета документів щодо видачі ліцензії не підлягає поверненню небанківській установі, якщо за відповідним пакетом документів Національним банком було прийняте рішення про видачу/відмову у видачі ліцензії (послуга була надана).
16. Оператор поштового зв'язку не пізніше робочого дня, наступного за днем отримання повідомлення про виключення з єдиного державного реєстру операторів поштового зв'язку, який ведеться відповідно до Порядку ведення єдиного державного реєстру операторів поштового зв'язку, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку, від 20 квітня 2022 року № 29, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 червня 2022 року за № 645/37981, зобов'язаний припинити здійснення валютних операцій та не пізніше робочого дня, наступного за останнім робочим днем здійснення валютних операцій, письмово повідомити про це Національний банк.
17. Небанківська установа втрачає право здійснювати валютні операції в разі:
1) відкликання (анулювання) ліцензії на надання відповідних фінансових послуг у національній валюті з дня набрання чинності рішенням Національного банку про відкликання (анулювання) такої ліцензії;
2) припинення діяльності з надання фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку в національній валюті з дня набрання чинності рішенням Національного банку про припинення авторизації діяльності такої небанківської установи на надання фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку.
18. Небанківська установа (крім центрального контрагента) у разі відкликання (анулювання) ліцензії або припинення здійснення окремих видів валютних операцій втрачає право:
1) укладати нові договори з надання фінансових послуг, включаючи договори з надання фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, що є валютними операціями;
2) продовжувати строк дії укладених договорів про надання фінансової послуги;
3) вносити зміни до укладених договорів, які призводять до збільшення зобов'язань будь-якої зі сторін договору.
19. Небанківська установа в разі відкликання (анулювання) ліцензії або припинення здійснення окремих видів валютних операцій продовжує виконувати зобов'язання за укладеними договорами про надання фінансових послуг, включаючи зобов'язання за укладеними договорами про надання фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, що є валютними операціями, з урахуванням особливостей, установлених законодавством України.
20. Центральний контрагент у разі початку процедури припинення провадження клірингової діяльності центрального контрагента (далі - процедура припинення діяльності) у випадках, визначених у нормативно-правовому акті НКЦПФР з питань провадження клірингової діяльності:
1) не пізніше п'яти робочих днів після початку процедури припинення діяльності повідомляє про це Національний банк;
2) втрачає право на здійснення валютних операцій, визначених у ліцензії, з дня, наступного за днем початку процедури припинення діяльності, крім випадків проведення грошових розрахунків:
з метою виконання зобов'язань за контрактами/правочинами/операціями учасників клірингу за умови, що ці зобов'язання виникли не пізніше дня початку процедури припинення діяльності;
за контрактами/правочинами/операціями, вчиненими центральним контрагентом після початку процедури припинення діяльності, що потрібні для виконання зобов'язань, визначених в абзаці другому підпункту 2 пункту 20 розділу I цього Положення;
3) припиняє проведення валютних операцій, визначених у підпункті 2 пункту 20 розділу I цього Положення, не пізніше ніж через 30 календарних днів після дня початку процедури припинення діяльності.
21. Небанківська установа (крім центрального контрагента) у разі прийняття рішення про припинення здійснення:
1) однієї або кількох валютних операцій, передбачених ліцензією, зобов'язана протягом п'яти календарних днів із дня прийняття такого рішення звернутися до Національного банку із заявою у довільній формі про відкликання (анулювання) ліцензії щодо відповідної операції (відповідних операцій);
2) всіх валютних операцій, передбачених ліцензією, зобов'язана протягом п'яти календарних днів із дня прийняття такого рішення звернутися до Національного банку із заявою в довільній формі про відкликання (анулювання) ліцензії.
22. Центральний контрагент у разі прийняття рішення про припинення здійснення валютних операцій, передбачених ліцензією, зобов'язаний протягом п'яти календарних днів із дня прийняття такого рішення звернутися до Національного банку із заявою в довільній формі про відкликання (анулювання) ліцензії.
23. Національний банк протягом 30 робочих днів з дня отримання заяви про відкликання (анулювання) ліцензії:
1) розглядає заяву про відкликання (анулювання) ліцензії/заяву про відкликання (анулювання) ліцензії щодо окремої операції;
2) приймає рішення про відкликання (анулювання) ліцензії на всі валютні операції або щодо окремої валютної операції.
24. Небанківська установа (крім центрального контрагента) у разі отримання рішення Національного банку, прийнятого відповідно до пункту 23 розділу І цього Положення, припиняє здійснення всіх або окремих валютних операцій з урахуванням умов, визначених у пунктах 17-19 розділу I цього Положення.
25. Центральний контрагент у разі отримання рішення Національного банку, прийнятого відповідно до підпункту 2 пункту 23 розділу I цього Положення, втрачає право на здійснення валютних операцій, визначених у ліцензії, та припиняє проведення валютних операцій у порядку, визначеному в підпунктах 2 та 3 пункту 20 розділу І цього Положення.
( Пункт 26 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
( Пункт 27 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
( Пункт 28 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
( Пункт 29 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
II. Умови отримання небанківською установою ліцензії на здійснення валютних операцій
30. Національний банк видає небанківській установі (крім центрального контрагента) ліцензію на здійснення валютних операцій, визначених у пункті 4 розділу I цього Положення, за умови дотримання таких вимог:
1) відповідності:
небанківської установи, її керівників, головного бухгалтера, ключових осіб (за наявності) та власників істотної участі вимогам, визначеним Положенням про ліцензування та реєстрацію;
небанківської установи, що має право на надання фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, її керівників, головного бухгалтера, ключових осіб (за наявності) та власників істотної участі - також вимогам нормативно-правового акта Національного банку, що визначає порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг;
2) строк діяльності - не менше одного року у сфері надання таких самих фінансових послуг у національній валюті.
Вимога щодо строку діяльності не застосовується до небанківських установ, які звертаються до Національного банку для отримання ліцензії на здійснення валютних операцій з переказу коштів без відкриття рахунку;
3) наявності власного та статутного капіталу небанківської установи (крім страховика, який має намір здійснювати розрахунки в іноземній валюті на території України за договорами страхування життя) у розмірі, не меншому ніж установлено в пункті 46 розділу IV цього Положення;
4) наявності в небанківської установи діючої ліцензії на надання відповідних фінансових послуг, включаючи ліцензію на надання фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, у національній валюті.
31. Національний банк видає центральному контрагенту ліцензію на здійснення валютних операцій за умови його відповідності вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР з питань діяльності учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків.
Національний банк має право надіслати запит до НКЦПФР для здійснення перевірки інформації щодо відповідності центрального контрагента вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР з питань діяльності учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків.
32. Небанківська установа (крім центрального контрагента) зобов'язана протягом усього строку дії ліцензії відповідати вимогам, визначеним у пункті 30 розділу ІІ цього Положення.
Центральний контрагент зобов'язаний протягом усього строку дії ліцензії відповідати вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР з питань діяльності учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків.
33. Небанківська установа (крім центрального контрагента) зобов'язана дотримуватися вимог:
1) нормативно-правових актів Національного банку;
2) валютного законодавства України;
3) законодавства України з питань регулювання ринків фінансових послуг, ринку платіжних послуг;
4) законодавства про поштовий зв'язок України щодо виконання поштового переказу (лише для операторів поштового зв'язку);
5) законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
6) Національного банку щодо надання інформації, документів і звітності в установлені строки.
34. Центральний контрагент зобов'язаний дотримуватися вимог:
1) нормативно-правових актів НКЦПФР;
2) нормативно-правових актів Національного банку;
3) валютного законодавства України;
4) законодавства України з питань регулювання ринків капіталу, ринку платіжних послуг;
5) законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
6) Національного банку щодо надання інформації, документів і звітності в установлений строк.
35. Небанківська установа в разі виявлення обставин, що свідчать про невідповідність вимогам, установленим цим Положенням, зобов'язана повідомити про це Національний банк протягом п'яти робочих днів із дня виявлення таких обставин.
III. Перелік документів, особливості їх оформлення і подання Національному банку для отримання ліцензії та витягу з електронного реєстру ліцензій на здійснення валютних операцій та осіб, яким видано ліцензії на здійснення валютних операцій
36. Небанківська установа для отримання ліцензії подає до Національного банку:
1) заяву про видачу ліцензії на здійснення валютних операцій (за формою, наведеною в додатку 1 до цього Положення);
2) заяву про видачу ліцензії на здійснення валютних операцій (за формою, наведеною в додатку 2 до цього Положення).
Заява, визначена в абзаці першому підпункту 2 пункту 36 розділу III цього Положення, подається центральним контрагентом;
3) копію документа, який підтверджує оплату послуги Національного банку з розгляду пакета документів для отримання ліцензії;
4) фінансову звітність, складену відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності за формою № 1 "Баланс" ("Звіт про фінансовий стан"), формою № 2 "Звіт про фінансові результати" ("Звіт про сукупний дохід"), формою № 3 "Звіт про рух грошових коштів", формою № 4 "Звіт про власний капітал" додатка 1 до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 року № 73, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2013 року за № 336/22868 (зі змінами) (далі - Положення бухгалтерського обліку), і приміток до фінансової звітності, що відповідають вимогам, установленим Положенням бухгалтерського обліку:
за попередній звітний рік (за наявності);
станом на останню звітну дату, що передує зверненню небанківської установи до Національного банку із заявою про видачу ліцензії (якщо така дата не збігається з кінцем звітного року);
5) аудиторський звіт, підготовлений суб'єктом аудиторської діяльності, який має право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності небанківських установ, або суб'єктом аудиторської діяльності, який має право проводити аудит фінансової звітності небанківських установ, що становлять суспільний інтерес (якщо небанківська установа становить суспільний інтерес), про підтвердження достовірності та повноти фінансової звітності за попередній звітний рік (за наявності);
6) аудиторський звіт щодо огляду проміжної фінансової звітності, визначеної в підпункті 4 пункту 36 розділу III цього Положення, підготовлений суб'єктом аудиторської діяльності, який має право проводити огляд фінансової звітності небанківських установ, або суб'єктом аудиторської діяльності, який має право проводити огляд фінансової звітності небанківських установ, що становлять суспільний інтерес (якщо небанківська установа становить суспільний інтерес);
7) документи для оцінки фінансового/майнового стану:
прямих і кінцевих власників істотної участі в небанківській установі, зазначені в пунктах 308, 309, 314, 318, 323 глави 38 та пунктах 335, 337 глави 39 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію;
учасників/акціонерів небанківської установи, які здійснили додаткові внески до її статутного (складеного) капіталу в розмірі від одного відсотка статутного (складеного) капіталу з урахуванням його збільшення, зазначені в пунктах 308, 309, 314, 318, 323 глави 38 та пунктах 335, 337 глави 39 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію (якщо розмір статутного капіталу такої небанківської установи було збільшено після 01 січня 2022 року та до Національного банку не подавалися документи щодо такого збільшення).
Документи та інформація, визначені у пунктах 308, 309, 314, 318, 323 глави 38 та пунктах 335, 337 глави 39 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію, не подаються, якщо до особи відповідно до розділу IV цього Положення не застосовується критерій оцінки, який ним підтверджується; документи не подаються щодо осіб, оцінка фінансового стану яких відповідно до Положення про ліцензування та реєстрацію не здійснюється;
8) інформацію від НКЦПФР щодо відповідності центрального контрагента вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР та інформацію щодо наявності/відсутності протягом останніх шести місяців, що передують даті подання пакета документів, порушень центральним контрагентом законодавства з питань регулювання ринків фінансових послуг, ринків капіталу, у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, нормативно-правових актів НКЦПФР та/або про наявність двох і більше фактів застосування до центрального контрагента протягом року, що передує даті подання пакета документів, заходів впливу за порушення вищезазначеного законодавства України;
9) документ, що підтверджує повноваження уповноваженого представника на подання та підписання документів від імені небанківської установи.
37. Документи, визначені в підпунктах 1, 4-7 пункту 36 розділу III цього Положення, не подаються центральним контрагентом.
38. Небанківська установа подає документи, визначені в абзаці третьому підпункту 7 пункту 36 розділу III цього Положення, в обсязі, потрібному для збільшення статутного капіталу небанківської установи (документи не подаються, якщо розмір статутного капіталу небанківської установи не було збільшено після 01 січня 2022 року або якщо до Національного банку подавалися документи щодо такого збільшення).
39. Небанківська установа має право не подавати до Національного банку документи, що раніше подавалися до Національного банку, за умови, що такі документи не були повернуті Національним банком небанківській установі, є дійсними, а інформація, яка в них міститься, є актуальною.
Небанківська установа з метою врахування таких документів під час розгляду пакета документів подає до Національного банку клопотання, у якому наводить перелік раніше поданих документів із зазначенням їхніх назв, дат видачі, органів (осіб), що їх видали, інформацію про те, у складі якого пакета документів документи раніше подавалися до Національного банку, а також запевнення, що ці документи не були повернуті Національним банком небанківській установі, є дійсними, а інформація, яка в них міститься, є актуальною.
40. Небанківська установа зобов'язана повідомити Національний банк про будь-які зміни в поданих до Національного банку для отримання ліцензії документах, які виникли до прийняття рішення за результатами розгляду цих документів, та подати оновлені документи протягом п'яти робочих днів із дня виникнення таких змін.
41. Небанківська установа (крім центрального контрагента) має право звернутися до Національного банку із заявою про видачу ліцензії на здійснення валютних операцій за формою, визначеною в додатку 3 до цього Положення, у разі розширення/зміни переліку валютних операцій, які планує здійснювати небанківська установа.
Небанківська установа для отримання ліцензії з розширеним/зміненим переліком валютних операцій, крім заяви, зазначеної в абзаці першому пункту 41 розділу III цього Положення, подає до Національного банку документи, визначені в пункті 36 розділу III цього Положення, за винятком документів, що раніше подавалися до Національного банку та не були повернуті небанківській установі, які є дійсними, а інформація, яка в них міститься, є актуальною, перелік яких зазначається небанківською установою в клопотанні, складеному відповідно до вимог абзацу другого пункту 39 розділу III цього Положення.
42. Національний банк розглядає пакет документів про видачу ліцензії на здійснення валютних операцій з розширеним/зміненим переліком валютних операцій у порядку, визначеному в розділі V цього Положення.
43. Небанківська установа має право звернутися до Національного банку із заявою в довільній формі про отримання витягу з електронного реєстру ліцензій на здійснення валютних операцій та осіб, яким видано ліцензії на здійснення валютних операцій (далі - електронний реєстр), оформлення якого здійснюється в порядку, визначеному в абзаці другому пункту 55 розділу V цього Положення.
44. Національний банк має право вимагати від небанківської установи подання додаткових документів, інформації, пояснень до документів, поданих до Національного банку, які потрібні для прийняття рішень відповідно до цього Положення.
45. Небанківська установа зобов'язана подавати до Національного банку документи для отримання ліцензії, отримання витягу з електронного реєстру ліцензій, а також інші документи, визначені цим Положенням, із дотриманням вимог нормативно-правового акта Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур.
( Пункт 45 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
45-1. Ідентифікація фізичних і юридичних осіб здійснюється на підставі документів, перелік та вимоги до яких визначено нормативно-правовим актом Національного банку про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур.
( Розділ III доповнено новим пунктом 45-1 згідно з Постановою Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
IV. Вимоги до фінансового стану
46. Небанківська установа (крім страховика та центрального контрагента) для отримання ліцензії та протягом строку здійснення операцій згідно з отриманою ліцензією зобов'язана забезпечити наявність мінімального статутного капіталу:
1) для здійснення валютних операцій, пов'язаних із наданням фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, - у сумі 5 мільйонів гривень;
2) для здійснення валютних операцій, пов'язаних із наданням кредитів, - у сумі 100 мільйонів гривень;
3) для здійснення валютних операцій, визначених у підпунктах 3, 4, 6 пункту 4 розділу I цього Положення, - у сумі 10 мільйонів гривень.
До визначення мінімального розміру статутного капіталу небанківської установи в разі її наміру здійснювати два або більше видів валютних операцій застосовується показник, що є найвищим серед показників, визначених у пункті 46 розділу IV цього Положення.
Небанківська установа (крім страховика та центрального контрагента) зобов'язана протягом строку дії ліцензії забезпечувати наявність власного капіталу, який дорівнює або перевищує розмір мінімального статутного (складеного) капіталу, установленого в пункті 46 розділу IV цього Положення.
47. Страховик для отримання ліцензії на здійснення розрахунків в іноземній валюті на території України за договорами страхування життя та здійснення операцій відповідно до ліцензії зобов'язаний забезпечити дотримання та підтримання нормативу платоспроможності та достатності капіталу, визначеного нормативно-правовим актом Національного банку, що встановлює обов'язкові критерії і нормативи достатності капіталу для страховиків.
48. Національний банк під час розгляду пакета документів для отримання ліцензії здійснює оцінку фінансового стану юридичних осіб і майнового стану фізичних осіб та розглядає документи, зазначені в пунктах 308, 309, 314, 318, 323 глави 38 та пунктах 335, 337 глави 39 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію, у порядку, установленому Положенням про ліцензування та реєстрацію.
Відповідною датою для оцінки фінансового/майнового стану прямих і кінцевих власників істотної участі в небанківській установі є будь-який робочий день у періоді 30 робочих днів до дати подання до Національного банку повного пакета документів, визначених цим Положенням.
49. Фінансовий стан юридичної особи, яка прямо володіє істотною участю або є кінцевим власником у небанківській установі, повинен відповідати таким вимогам:
1) розмір власних коштів юридичної особи станом на відповідну дату або на останню звітну дату, що передує відповідній даті, є рівним або більшим, ніж більша з таких величин:
величина частини власного капіталу небанківської установи (крім страховика), пропорційна частці, яку становить сукупний розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі небанківської установи (крім страховика) (розмір власного капіталу визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
величина частини статутного (складеного) капіталу небанківської установи, пропорційна частці, яку сукупний розмір істотної участі особи становить у статутному (складеному) капіталі небанківської установи (розмір статутного капіталу визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
величина розрахункового нормативного запасу платоспроможності, пропорційна частці, яку становить сукупний розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі страховика (розмір розрахункового нормативного запасу платоспроможності визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
2) джерела власних коштів юридичної особи є підтвердженими відповідно до абзацу першого пункту 317, пунктів 318, 319 глави 38 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію;
3) юридична особа є фінансово стійкою відповідно до пунктів 321-326 глави 38 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію та в неї немає ознак незадовільного фінансового стану, визначених у пункті 327 глави 38 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію, станом на останню звітну дату, що передує відповідній даті, та на дату визначення розміру власних коштів юридичної особи (якщо ці дати є різними).
50. Майновий стан фізичної особи, яка прямо володіє істотною участю в небанківській установі та/або є її кінцевим власником, повинен відповідати таким вимогам:
1) розмір власних коштів фізичної особи станом на відповідну дату або на останній день кварталу, що передує відповідній даті, є рівним або більшим, ніж більша з таких величин:
величина частини власного капіталу небанківської установи (крім страховика), пропорційна частці, яку становить сукупний розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі небанківської установи (крім страховика) (розмір власного капіталу визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
величина частини статутного (складеного) капіталу небанківської установи, пропорційна частці, яку становить сукупний розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі небанківської установи (розмір статутного капіталу визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
величина розрахункового нормативного запасу платоспроможності, пропорційна частці, яку становить сукупний розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі страховика (розмір розрахункового нормативного запасу платоспроможності визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
2) джерела власних коштів фізичної особи є підтвердженими відповідно до пунктів 334 (крім абзацу третього підпункту 4) і 335 глави 39 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію;
3) фізична особа є платоспроможною відповідно до пункту 336 глави 39 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію.
Національний банк здійснює оцінку фінансового/майнового стану учасників/акціонерів небанківської установи, які здійснили додаткові внески до її статутного (складеного) капіталу в розмірі від одного відсотка статутного (складеного) капіталу з урахуванням його збільшення, відповідно до критеріїв оцінки, визначених у главах 33, 34 розділу V Положення про ліцензування та реєстрацію.
V. Порядок розгляду Національним банком документів, що подані небанківською установою для отримання ліцензії
51. Національний банк приймає рішення про видачу ліцензії або відмову в її видачі протягом двох місяців із дня подання повного пакета документів, визначених цим Положенням.
52. Рішення про видачу ліцензії або відмову в її видачі, зупинення, поновлення, відкликання (анулювання) ліцензії приймає Комітет з питань нагляду.
Рішення Національного банку про видачу ліцензії або відмову в її видачі, а також зупинення, поновлення, відкликання (анулювання) ліцензії є обов'язковим для виконання.
Національний банк видає небанківській установі ліцензію шляхом унесення облікового запису про це до електронного реєстру протягом трьох робочих днів із дня прийняття Комітетом з питань нагляду рішення про видачу ліцензії.
Ліцензія набирає чинності з дня внесення до електронного реєстру облікового запису про видачу ліцензії.
53. Датою видачі і номером ліцензії є дата і номер облікового запису в електронному реєстрі про видачу ліцензії.
Національний банк не повертає небанківським установам подані ними документи в разі прийняття рішення про видачу ліцензії.
54. Національний банк оприлюднює інформацію про видані ліцензії на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
55. Національний банк доводить до відома небанківської установи інформацію щодо видачі ліцензії шляхом надання витягу з електронного реєстру.
Витяг з електронного реєстру (додаток 4) оформляється на бланку Національного банку та підписується керівником з ліцензування.
56. Національний банк надає небанківській установі витяг з електронного реєстру протягом п'яти робочих днів із дня:
1) унесення облікового запису про видачу ліцензії до електронного реєстру;
2) отримання заяви небанківської установи про отримання витягу з електронного реєстру, поданої до Національного банку згідно з пунктом 43 розділу III цього Положення.
57. Національний банк надсилає небанківській установі витяг з електронного реєстру у вигляді електронного документа засобами електронного зв'язку Національного банку.
58. Національний банк має право призупинити розгляд пакета документів, поданих відповідно до цього Положення, у разі виявлення обставин, що можуть вплинути на прийняття Національним банком відповідного рішення, до з'ясування таких обставин, але не більше ніж на 30 робочих днів. Національний банк повідомляє небанківську установу про призупинення розгляду пакета документів (без прийняття рішення повідомляє керівник з ліцензування).
59. Національний банк має право продовжити строк розгляду пакета документів за обґрунтованим клопотанням небанківської установи та встановити строк, на який продовжено строк розгляду (без прийняття рішення повідомляє керівник з ліцензування).
Національний банк письмово повідомляє небанківську установу про продовження строку розгляду пакета документів та строк, на який продовжено строк розгляду, протягом п'яти робочих днів із дня отримання такого клопотання.
60. Національний банк має право подати зауваження та пропозиції до поданих документів, якщо вони не відповідають вимогам законодавства України, нормативно-правових актів Національного банку, включаючи вимоги цього Положення, та встановити строк для їх опрацювання.
61. Перебіг строку розгляду Національним банком пакета документів у разі направлення Національним банком зауважень та пропозицій до поданих документів відповідно до пункту 60 розділу V цього Положення, а також у разі направлення Національним банком запиту про надання додаткової інформації для з'ясування обставин, зазначених у пункті 44 розділу III цього Положення, зупиняється та поновлюється після отримання всіх додаткових документів та інформації.
62. Документи, подані для отримання ліцензії, у разі неотримання відповіді протягом 30 робочих днів із дня надсилання Національним банком зауважень та пропозицій/запиту про надання додаткової інформації, повертаються на доопрацювання небанківській установі (без прийняття рішення повідомляє уповноважена особа Національного банку).
Національний банк разом із повідомленням про повернення документів на доопрацювання надсилає небанківській установі документи, подані в паперовій формі, поштою з повідомленням про вручення. Документи, подані в електронній формі, не повертаються.
63. Національний банк має право повернути на доопрацювання пакет документів, поданих відповідно до цього Положення, у разі:
1) його некомплектності;
2) нездійснення оплати за послугу з розгляду пакета документів щодо видачі ліцензії;
3) невідповідності небанківської установи або поданих документів вимогам законодавства України або нормативно-правових актів Національного банку із зазначенням обґрунтування.
Уповноважена особа Національного банку без прийняття рішення повідомляє про невідповідність, визначену в підпункті 3 пункту 63 розділу V цього Положення.
64. Небанківська установа в разі повернення пакета документів Національним банком на доопрацювання має право повторно подати пакет документів до Національного банку після усунення причин, що стали підставою для повернення документів.
65. Національний банк має право відмовити у видачі ліцензії небанківській установі, якщо:
1) подані документи містять неповну, недостовірну інформацію або не відповідають вимогам законодавства України, нормативно-правових актів Національного банку, включаючи вимоги цього Положення;
2) не подано документів, інформації, пояснень на запит Національного банку, надісланий відповідно до цього Положення;
3) до небанківської установи протягом одного року, що передує даті одержання пакета документів та протягом строку його розгляду, застосовані заходи впливу за порушення вимог нормативно-правових актів Національного банку, законодавства України, що регулює діяльність на платіжному ринку, валютного законодавства, з питань регулювання ринків фінансових послуг, щодо захисту прав споживачів фінансових послуг, у сфері надання послуг поштового зв'язку щодо поштового переказу (тільки для операторів поштового зв'язку), у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), з питань готівкового обігу, щодо яких не було вжито заходів для усунення відповідних порушень до дня одержання повного пакета документів, або у Національного банку є документально підтверджена інформація про вчинення небанківською установою протягом строку розгляду пакета документів порушень вищезазначеного законодавства України;
4) небанківська установа (крім центрального контрагента) та/або хоча б один з її власників істотної участі та/або керівників, та/або ключових осіб (за їх наявності), та/або головний бухгалтер не відповідає вимогам закону та/або нормативно-правових актів Національного банку.