• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки

Київська міська рада | Рішення від 23.12.2010 № 412/5224
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 23.12.2010
  • Номер: 412/5224
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 23.12.2010
  • Номер: 412/5224
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VI сесія VI скликання
РІШЕННЯ
23.12.2010 № 412/5224
Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні" та з метою підтримки та розвитку підприємництва в м. Києві, прискорення економічних реформ, формування умов для забезпечення зайнятості населення міста, забезпечення конституційного права громадян на підприємницьку діяльність відповідно до Закону України "Про державну підтримку малого підприємництва" Київська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Київську міську програму сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки згідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки.
2.2. Подавати Київській міській раді звіт про хід і результати виконання програми.
3. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) при формуванні бюджету м. Києва на 2011 та 2012 роки враховувати, в межах можливості дохідної частини міського бюджету, потребу у видатках на здійснення заходів з реалізації Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань торгівлі, підприємництва, громадського харчування та послуг.
Київський міський головаЛ.Черновецький
Додаток
до рішення
Київської міської ради
23.12.2010 № 412/5224
КИЇВСЬКА МІСЬКА ПРОГРАМА
сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки
ПАСПОРТ
(загальна характеристика)
КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2011-2012 РОКИ
1.Загальна характеристика міста Києва:
• Площа території - 83,6 тис. га (0,14 % території України)
• Середня чисельність наявного населення на 01.07.2010 - 2783,6 тис. осіб
• Специфіка - столиця України, має сприятливі умови для інтенсивного розвитку
• Рівень зареєстрованого безробіття на 01.07.2010 - 0,3 %
• Рівень безробіття за методологією МОП станом на 01.04.2010 - 7,2 %
2.Ініціатор розроблення Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки (далі-Програма на 2011 - 2012 роки) - Головне управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу
Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
3.Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми на 2011-2012 роки - розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 14.06.2010 № 430
"Про створення робочої групи для розробки проекту Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки"
4.Розробники Програми на 2011-2012 роки - Головне управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та КНДУ "Науково-дослідний інститут соціально-економічного розвитку міста"
5.Замовник (відповідальний виконавець) Програми на 2011-2012 роки - Головне управління з питань регуляторної політики та
підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
6.Мета і перелік основних завдань Програми на 2011-2012 роки:
Головною метою Програми на 2011-2012 роки є створення сприятливих умов для активізації підприємницької діяльності та
поліпшення інвестиційного клімату, забезпечення конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва та
підвищення його ролі у вирішенні завдань прискореного соціально-економічного розвитку міста
Основні завдання Програми на 2011-2012 роки:
• удосконалення нормативно-правової бази сфери підприємництва;
• спрощення процедур та зменшення витрат при започаткуванні підприємницької діяльності та отриманні дозвільних документів;
• активізація діючих та впровадження нових форм фінансово-кредитної підтримки малого та середнього підприємництва;
• удосконалення ресурсної, інформаційно-консультативної та освітньої підтримки;
• розвиток інфраструктури підтримки підприємництва;
• створення умов для активізації діяльності підприємців у галузях, що пов'язані із проведенням у м. Києві фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу;
• підтримка розвитку інноваційної діяльності малого та середнього підприємництва;
• сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву суб'єктів малого та середнього підприємництва;
• розширення взаємодії бізнесу та органів влади міста шляхом упровадження механізмів державно-приватного партнерства.
7.Очікувані кінцеві результати від реалізації Програми на 2011-2012 роки в динаміці змін цільових показниківВихідні дані за результатами 2010 року (очік.)Очікувані результати за 2011 рікОчікувані результати за 2012 рік (прогноз)
Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення, одиниць265273283
Середньорічна кількість найманих працівників на малих
підприємствах, тис. осіб
402,6415,0430,0
Кількість підприємців - фізичних осіб, тис. осіб204,2210,4216,7
Питома вага малих підприємств у загальних обсягах реалізованої продукції (робіт, послуг) по місту, %15,515,816,2
Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від діяльності суб'єктів підприємництва, млрд. грн.34,8336,2237,03
Кількість об'єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва, одиниць:
• бізнес-центри130135140
• бізнес-інкубатори101112
• технопарки181818
• лізингові компанії385390395
• кредитні спілки476480485
• фонди підтримки підприємництва808590
• інвестиційні фонди і компанії170017101720
• інноваційні фонди і компанії408410415
• інформаційно-консультативні установи116011801200
• страхові компанії149015001510
• аудиторські фірми586588590
• біржі125130135
Кількість безробітних, що пройдуть навчання з основ
підприємництва та для подальшої самозайнятості протягом року, осіб
93411601174
Кількість створених нових робочих місць у всіх сферах
економічної діяльності за рік, одиниць
532005430054500
8.Терміни і етапи реалізації Програми на 2011-2012 роки:
I етап - 2011 рік
II етап - 2012 рік
9.Напрями Програми на 2011-2012 роки:
Забезпечення повноти та якості виконання положень державної регуляторної політики
Удосконалення процедур започаткування бізнесу та оптимізація дозвільної системи у сфері господарської діяльності
Розширення доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до фінансових ресурсів
Удосконалення системи інформаційно-консультативного, ресурсного, інфраструктурного та освітнього забезпечення суб'єктів
підприємництва
Розвиток соціальне спрямованих заходів
Стимулювання інноваційного розвитку та посилення ринкових позицій малого та середнього підприємництва на міжрегіональному та міжнародному рівнях
10.Виконавці:
головні управління, управління та відділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації),
Державна податкова адміністрація у м. Києві,
Головне управління МВС України у м. Києві,
Головне управління статистики у м. Києві,
Київський міський центр зайнятості,
Київський міський центр соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів, районні в місті Києві державні адміністрації,
Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові,
об'єкти інфраструктури підтримки підприємництва, в тому числі:
громадські організації промисловців і підприємців (за згодою),
об'єднання підприємців (за згодою),
організації роботодавців (за згодою),
суб'єкти господарювання міста, визначені шляхом застосування норм
Закону України "Про здійснення державних закупівель" від 01.06.2010 № 2289-VI
11.Обсяги коштів з міського бюджету на підтримку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки - сума визначається
щорічно рішенням Київської міської ради "Про бюджет міста Києва" відповідно на 2011 та 2012 роки
12.Основні джерела фінансування: міський бюджет, кошти фінансово-кредитних установ, кошти інвесторів, власні кошти суб'єктів підприємництва, кошти Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття
13.Система організації контролю за виконанням Програми на 2011-2012 роки
Контроль здійснюють Київська міська рада, виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація),
постійні комісії Київської міської ради, органи фінансового контролю
ВСТУП
Підстави для розробки Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки (далі-Програма на 2011 - 2012 роки):
• доручення Кабінету Міністрів України від 20.05.2010 № 27479/1/1-10 щодо розробки регіональних програм підтримки малого підприємництва на 2011-2012 роки;
• рішення Київської міської ради від 25.12.2008 № 931/931 "Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки".
Нормативно-правові документи, вимоги та положення яких враховувались при розробці Програми на 2011-2012 роки:
• Закон України від 18.03.2004 № 1621-IV "Про державні цільові програми";
• Постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2008 № 587 "Про запровадження в Україні принципів Європейської хартії для малих підприємств";
• Постанова Кабінету Міністрів України від 21.07.2006 № 1001 "Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2015 року";
Постанова Кабінету Міністрів України від 14.05.2008 № 447 "Про затвердження Державної цільової економічної програми "Створення в Україні інноваційної інфраструктури" на 2009-2013 роки";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 680-р "Про схвалення Концепції розвитку національної інноваційної системи";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.06.2010 № 1724-р "Про виконання Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна влада";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.02.2010 № 274-р "Про затвердження плану заходів з виконання у 2010 році Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.08.2002 № 447-р "Про затвердження Концепції державної політики у сфері управління якістю продукції (товарів, робіт, послуг)";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1110-р "Про затвердження плану заходів з розвитку ремісничої діяльності на період до 2015 року";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.01.2010 № 145-р "Про впровадження кластерної моделі розвитку народних художніх промислів";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.06.2010 № 1164-р "Про затвердження плану заходів на 2010 рік щодо удосконалення дозвільної системи у сфері господарської діяльності";
• Методичні рекомендації щодо формування і реалізації регіональних програм підтримки малого підприємництва, затверджені наказом Держкомпідприємництва від 04.06.2008 № 67;
• Рішення Київської міської ради від 27.11.2008 № 632/632 "Про затвердження Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року";
• Рішення Київської міської ради від 29.10.2009 № 520/2589 "Про Порядок розроблення, затвердження та виконання міських цільових програм у місті Києві";
• Розпорядження Київської міської державної адміністрації від 29.11.2004 № 2168 "Про схвалення Стратегії економічного та соціального розвитку м. Києва на період до 2015 року";
• інші законодавчі та нормативні акти, що стосуються окремих сфер підприємницької діяльності та пріоритетних напрямів розвитку м. Києва.
Розробка Програми на 2011-2012 роки здійснювалась згідно з рішенням Київської міської ради від 27.11.2008 № 632/632 "Про затвердження Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року" та відповідно до Методичних рекомендацій щодо формування і реалізації регіональних програм підтримки малого підприємництва, затверджених наказом Держкомпідприємництва від 04.06.2008 № 67, якими визначено доцільність розробки регіональних програм терміном на два роки, що пов'язано зі специфікою малого і середнього підприємництва та динамічністю законодавства, яке його регулює. Враховувались також вимоги Порядку розроблення, затвердження та виконання міських цільових програм у місті Києві , затвердженого рішенням Київської міської ради від 29.10.2009 № 520/2589, та положення Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання , затверджених наказом Мінекономіки від 04.12.2006 № 367.
Зважаючи на те, що одним із інструментів виконання стратегічного завдання з підвищення конкурентоспроможності регіонів, визначених Державною стратегією регіонального розвитку на період до 2015 року , є підтримка малого та середнього підприємництва, а також враховуючи те, що згідно з бюджетною класифікацією у бюджеті міста передбачаються кошти на підтримку малого та середнього підприємництва загалом, Програма на 2011-2012 роки спрямована на сприяння розвитку і малого, і середнього підприємництва.
1. ПІДСУМКИ ВИКОНАННЯ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2009-2010 РОКИ ( ra0931023-08 )
1.1. Результати реалізації заходів Програми на 2009-2010 роки
Реалізація державної регуляторної політики здійснювалась системно відповідно до норм Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Регуляторні акти Київської міської влади приймалися після проходження процедур підготовки, визначених законом.
Для дотримання принципу передбачуваності регуляторної діяльності при розробці проектів регуляторних актів затверджувались і оприлюднювались плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) та здійснювалось їх коригування.
З метою одержання пропозицій і зауважень від суб'єктів господарювання та громадян проекти регуляторних актів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) разом з аналізами регуляторного впливу оприлюднювались на офіційному веб-порталі Київської міської влади на сторінці "Підприємцям" в розділі "Регуляторна політика" та на сторінках структурних підрозділів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), що ініціюють та розробляють зазначені проекти. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року оприлюднені 98 проектів регуляторних актів.
Відповідно до Закону здійснювалось відстеження результативності регуляторних актів: протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року проведено 59 базових відстежень, 2 повторних та 1 періодичне відстеження.
Регулярно проводились телефонні "гарячі лінії" для підприємців, що сприяло поліпшенню інформаційно-консультативного забезпечення підприємців та усуненню бар'єрів на шляху розвитку підприємництва.
Реалізація заходів Програми на 2009-2010 роки у напрямку підвищення ефективності реалізації державної регуляторної політики сприяла забезпеченню прозорості регуляторних процесів та удосконаленню нормативно-правової бази підприємництва.
• В усіх 10 районах міста державна реєстрація суб'єктів підприємництва здійснювалась згідно з положеннями Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та в режимі on-line.
Для вдосконалення роботи державних реєстраторів організовувались семінари-тренінги та круглі столи, здійснювався постійний моніторинг реєстраційної діяльності органів державної реєстрації, визначались проблемні питання та надавались пропозиції щодо їх вирішення Кабінету Міністрів України та Держкомпідприємництва, проводився щорічний міський конкурс "Кращий державний реєстратор".
• Для скорочення часу та витрат підприємців на отримання документів дозвільного характеру забезпечувалось функціонування міського дозвільного центру "Єдиний офіс" (Управління з питань видачі документів дозвільного характеру Головного управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), створеного згідно з рішенням Київради від 15.03.2007 № 262/923 . Розроблено концепцію функціонування Єдиного дозвільного центру. До роботи із видачі документів дозвільного характеру за принципом організаційної єдності залучено 20 міських дозвільних органів (шляхом підписання порядків взаємодії). Відпрацьовано механізм видачі 57 документів дозвільного характеру. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року видано 3,2 тис. документів дозвільного характеру.
Дозвільні центри із видачі документів дозвільного характеру за принципом організаційної єдності працюють також в усіх 10 районах міста. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року адміністраторами районних дозвільних центрів та місцевими дозвільними органами видано 30,86 тис. документів дозвільного характеру та надано 41,82 тис. консультацій.
Для підвищення професійного рівня працівників дозвільних центрів та удосконалення дозвільної системи проводились семінари, круглі столи, робочі наради.
Діяльність дозвільних центрів сприяла зниженню адміністративних бар'єрів для підприємців, зменшенню тривалості процесу отримання дозволів, полегшенню процесу відновлення ділової активності.
• Продовжував діяти механізм фінансової допомоги суб'єктам підприємництва шляхом часткового відшкодування за рахунок коштів міського бюджету відсотків по отриманих кредитах.
Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року з бюджету міста на часткову компенсацію відсотків за отриманими суб'єктами господарювання кредитами перераховано 14,32 млн. грн.
З метою забезпечення фінансово-кредитної підтримки підприємців проводились засідання круглих столів, на яких обговорювались проблеми кредитування та мікрокредитування суб'єктів малого та середнього підприємництва та визначались завдання із розвитку в Україні доступної, розгалуженої та соціальне спрямованої системи кредитування.
Міська влада в складних умовах фінансово-економічної кризи винайшла можливості виділення коштів з бюджету міста на часткову компенсацію відсотків по кредитах, однак у 2009-2010 роках сума цих коштів порівняно з попередніми роками була значно меншою.
• Підприємці столиці забезпечувались інформаційними ресурсами. Інформаційно-аналітичні матеріали з питань підприємництва розміщувались на офіційному веб-порталі Київської міської влади. Підтримувався в актуальному стані інтернет-ресурс "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua), призначений для допомоги підприємцям з різних аспектів їх діяльності.
Проблеми та перспективи розвитку підприємництва, оперативна інформація щодо підприємницької діяльності та виконання заходів з її розвитку висвітлювались засобами масової інформації м. Києва: газетами "Хрещатик" та "Вечірній Київ"; КП "Радіостанція "Голос Києва" (передачі "Правовий Київ", "Спікер-тайм", "Новини"); телеканалом "Київ" (передачі "Економічний вісник", "У центрі уваги", "Столиця", "Новини").
• Продовжувалось формування розвиненої інфраструктури підтримки підприємництва.
У столиці функціонує комунальне підприємство "Київський міський бізнес-центр" (КП КМБЦ), забезпечується діяльність районних інформаційно-консультативних центрів, створених як структурні підрозділи КП КМБЦ у восьми районах міста. Активно співпрацюють з місцевими органами влади 20 об'єктів інфраструктури (бізнес-центри, бізнес-інкубатори, інформаційні центри сприяння підприємництву).
З метою спрощення процедур започаткування бізнесу та надання практичної допомоги підприємцям згідно з рішенням Київради від 25.12.2008 № 930/930 створено Центр по наданню послуг суб'єктам підприємництва з районними структурними підрозділами, яким за час дії Програми на 2009-2010 роки укладено близько 1100 договорів з суб'єктами підприємництва про надання офісних, інформаційно-консультативних та інших послуг.
• Проводилась робота з професійної підготовки та перепідготовки спеціалістів для малого та середнього підприємництва.
Продовжувалась реалізація Програми заходів з перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва "Українська ініціатива". Постійно проводились консультації для підприємців стосовно умов участі у програмі. У 2009 році закінчили навчання та отримали дипломи 112 спеціалістів, 25 осіб пройшли стажування на підприємствах країн Європейського співтовариства. У 2010 році на навчання направлено 230 осіб, надано рекомендації 11 підприємцям для участі у стажуванні на підприємствах країн Європейського Союзу за програмою InWent.
Здійснювались освітні заходи з питань розвитку підприємництва для державних службовців: протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року підвищили кваліфікацію 454 державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування. Розроблено програму тематичного семінару з питань основ екологічної культури підприємців.
• Здійснено заходи із стимулювання інноваційного розвитку та підвищення конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва.
Проведено восьмий ярмарок інноваційних та інвестиційних пропозицій. Організовано та проведено регіональний етап Всеукраїнського конкурсу якості продукції (товарів, робіт, послуг) - "100 кращих товарів України".
Комунальне підприємство "Центр високих технологій та інновацій" виступило співорганізатором Всеукраїнського конкурсу "Інноваційний прорив-2009", спрямованого на активізацію впровадження у виробництво інноваційних розробок та залучення інвестицій у високотехнологічні проекти.
З метою поглиблення зв'язків науковців і підприємців, створення передумов для ефективного використання здобутків національної та світової науки представники міськдержадміністрації, провідні спеціалісти у різних галузях науки та підприємці залучались до участі у конференціях, бізнес-форумах, круглих столах, семінарах, у т. ч. міжнародних та всеукраїнських, які проводились на база вищих навчальних закладів Києва.
Для налагодження довгострокової співпраці наукових установ та виробничих підприємств проведено круглі столи "Наука - виробництву" та "Розвиток науково-технічної та інноваційної діяльності як важливий чинник у подоланні економічної нестабільності".
Київською торгово-промисловою палатою здійснювалось навчання підприємців та надавались консультації з питань побудови та удосконалення систем управління якістю.
З метою сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву за час дії Програми на 2009-2010 роки проведено близько 80 виставок, у тому числі міжнародних і туристичних, за участю близько 6,0 тис. суб'єктів підприємництва, понад 430 ярмарків, організовувались форуми, бізнес-зустрічі, круглі столи, прес-конференції.
• Здійснювались соціальне спрямовані заходи.
Для підвищення конкурентоспроможності безробітних проводилось їх навчання основам підприємницької діяльності з використанням найбільш ефективних навчальних програм та інтенсивних модульних технологій на базі Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. За січень - вересень 2010 року проходили навчання з основ підприємництва 374 безробітні. Закінчили навчання 294 особи, зареєструвалися як суб'єкти підприємництва 260 безробітних.
Проводились семінари з орієнтації на підприємницьку діяльність: "Шлях до власної справи", "Крок у бізнес", "Як розпочати свій бізнес". Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року проведено 231 такий семінар за участю майже 2,0 тис. осіб.
Для допомоги безробітним в організації власної справи надавалась фінансова підтримка у вигляді одноразової виплати допомоги по безробіттю. За січень - вересень 2010 року 353 безробітних отримали допомогу на суму 5051,4 тис. грн.
Здійснювалась також професійна підготовка безробітних за професіями, спрямованими на подальшу самозайнятість. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року таку підготовку за професіями перукаря, кравця, закрійника, флориста, кухаря, кондитера тощо проходили 712 безробітних, закінчили навчання 467 осіб, більшість з яких працевлаштовані.
З метою підтримки підприємницької ініціативи молоді проводився конкурс бізнес-планів підприємницької діяльності серед молоді м. Києва та конкурс "Молодий підприємець року". Професійній орієнтації молоді, залученню її до підприємницької діяльності сприяла реалізація у Голосіївському районі міста освітньої програми "Лабораторія бізнес-моделювання" для учнів 9-х, 10-х класів середніх загальноосвітніх шкіл.
Для залучення осіб із функціональними обмеженнями до самозайнятості проводилась їх підготовка та перепідготовка для діяльності у сферах художніх промислів та побутового обслуговування населення.
• Міська влада постійно виявляла та оперативно реагувала на нагальні потреби підприємців.
До здійснення заходів з реалізації Програми на 2009-2010 роки залучались неприбуткові об'єднання підприємців та організації роботодавців, серед яких найбільш активними є Спілка малих, середніх і приватизованих підприємств України, Спілка орендарів і підприємців України, "Об'єднання підприємців XXI століття", профспілка працівників малого та середнього бізнесу України "Єднання", Асоціація зовнішньої реклами України, Київська міська організація профспілки працівників інноваційних і малих підприємств, Київська міська організація роботодавців, Київська міська організація роботодавців-перевізників "Столиця".
З метою обговорення проблемних питань у сфері відносин бізнесу і влади та напрацювання пропозицій щодо їх подолання у лютому 2010 року проведено громадський форум "Бізнес за реформу державного управління: від скарг - до плану дій!".
Підвищенню ефективності реалізації державної регуляторної політики сприяла діяльність Координаційної Ради з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові, районних координаційних рад, а також регіональних та місцевих галузевих рад підприємців. За результатами їх роботи напрацьовувались пропозиції та рекомендації щодо формування сприятливого підприємницького середовища, які направлялись Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України.
Аналіз виконання Програми на 2009-2010 роки свідчить про виконання її заходів не в повній мірі через недостатність фінансового забезпечення, що в свою чергу викликано негативними наслідками фінансово-економічної кризи.
1.2. Фінансове забезпечення та виконання цільових показників Програми на 2009-2010 роки
За період дії Програми на 2009-2010 роки з міського бюджету за статтею "підтримка малого і середнього підприємництва" спрямовано: у 2009 році-9,0 млн. грн., що на 58,9 % менше ніж у попередньому році; за 9 місяців 2010 року-6,5 млн. грн., що менше порівняно з відповідним періодом попереднього року на 23,0 % (табл. 1). Інформація про стан фінансування Програми на 2009 - 2010 роки за формою, встановленою Держкомпідприємництва, щоквартально розміщувалась на інтернет-ресурсі "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua). Розгорнута інформація про використання коштів на виконання Програми на 2009 - 2010 роки в розрізі заходів щоквартально надається Мінекономіки, Держкомпідприємництва та Головному управлінню економіки та інвестицій виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) в рамках звіту про її виконання. Проводиться моніторинг розвитку підприємництва за видами економічної діяльності згідно з національним класифікатором України "Класифікація видів економічної діяльності" , гармонізованим з міжнародною статистичною класифікацією видів діяльності Європейського Союзу.
Таблиця 1. Фінансування Програми на 2009-2010 роки
№ з/пДжерела фінансуванняСума витрачених коштів, тис. грн.
за 2009 рікза 9 місяців 2010 рокувсього
1.З міського бюджету цільовим спрямуванням на виконання програми9000,46509,015509,4
2.По інших статтях міського бюджету10256,21597,311853,5
3.З бюджетів районів34,87-34,87
4.З інших джерел899,55354,56254,0
5.Загальна сума коштів, витрачених на реалізацію заходів
програми
20190,9713460,833651,77
Наслідки фінансово-економічної кризи позначилися на рівні виконання цільових показників Програми на 2009-2010 роки .
Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення за результатами 2009 року становила 258 одиниць, що менше запланованої кількості на 17 одиниць.
За результатами 2009 року не вдалося також досягти запланованої кількості об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва, яка становила 6877 одиниць (заплановано 7409), протягом 9 місяців 2010 року відбулось подальше зниження загальної кількості об'єктів інфраструктури.
Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від діяльності суб'єктів підприємництва у 2009 році становили 39,6 млрд. грн. або на 18,7 % менше від запланованих обсягів.
Водночас, ряд запланованих показників перевиконано. Це стосується показників кількості створених нових робочих місць та кількості фізичних осіб - підприємців. Так, у всіх сферах економічної діяльності у 2009 році створено 66031 нове робоче місце, що на 8,2 % більше ніж було заплановано, у січні - вересні 2010 року - 47,8 тис. нових робочих місць, при запланованих на кінець 2010 року 63,0 тис.
Кількість фізичних осіб - підприємців за результатами 2009 року перевищила запланований показник на 1,1 % та становила 192,1 тис. осіб. Протягом першого півріччя 2010 року їх кількість збільшилась ще на 12,3 тис. та становила 204,4 тис., що більше від рівня, запланованого на кінець 2010 року.
Показник середньорічної кількості найманих працівників на малих підприємствах у 2009 році значно вищий від запланованого, але це викликано зміною критеріїв віднесення підприємств до категорії малих.
Реалізація програмних заходів сприяла зменшенню негативних наслідків фінансово-економічної кризи, водночас, не вдалося усунути ряд негативних факторів, подолання яких залежить, в першу чергу, від створення сприятливого регуляторного та податкового середовища на рівні держави.
2. АНАЛІЗ СТАНУ, ТЕНДЕНЦІЙ ТА ПРОБЛЕМ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА У м. КИЄВІ
2.1. Стан та тенденції розвитку підприємництва у м. Києві
Аналіз діяльності підприємницького сектора економіки Києва свідчить про збереження певних позитивних тенденцій його розвитку, хоча столичне підприємництво і зазнало падіння деяких показників через негативні наслідки світової фінансово-економічної кризи, яка вразила й економіку України (табл. 2).
Таблиця 2. Основні показники розвитку підприємництва в м. Києві-
Показник2007200820092010
Загальна кількість суб'єктів підприємництва (юридичних та
фізичних осіб), зареєстрованих як платники податків1), тис. од.
347,01378,03394,7001.07.2010
412,11
у % до попереднього року110,7108,9104,4106,13)
Кількість суб'єктів підприємництва юридичних осіб, зареєстрованих як платники податків1), тис. од.177,87192,28202,5801.09.2010
211,29
у % до попереднього року110,7108,1105,4106,13)
Кількість фізичних осіб - підприємців, зареєстрованих як платники податків1), тис. од.169,14185,75192,1201.07.2010
204,38
у % до попереднього року110,8109,8103,4106,43)
Загальна кількість суб'єктів підприємництва (юридичних та
фізичних осіб), які сплачували
податки1), тис. од.
282,09315,83334,7201.07.2010
316,70
у % до попереднього року111,3112,0106,096,93)
Кількість суб'єктів підприємництва - юридичних осіб, які
сплачували податки1), тис. од.
120,59130,95142,7201.09.2010
146,64
у % до попереднього року109,8108,6109,0105,43)
Кількість фізичних осіб - підприємців, які сплачували податки1), тис. осіб161,50184,89192,0001.07.2010
173,46
у % до попереднього року112,4114,5103,890,33)
Надходження податків і зборів до Зведеного бюджету від суб'єктів
підприємництва1), млн. грн.
34295,9344471,6639605,1101.07.2010
22854,77
у % до попереднього року111,1129,789,1116,63)
Надходження податків і зборів до бюджету міста від суб'єктів
підприємництва1), млн. грн.
7016,1410061,339644,4301.07.2010
4998,63
у % до попереднього року144,4143,495,9107,63)
Кількість середніх підприємств на 10 тис. осіб наявного населення2), одиниць151614-
Середньорічна кількість найманих працівників на середніх підприємствах2), тис. осіб506,09467,35486,67-
у % до попереднього року100,492,3104,1-
Обсяг реалізованої продукції на середніх підприємствах2), млн. грн.442801,8492332,6397516,2-
у % до попереднього року132,0111,280,7-
Частка обсягу реалізованої продукції на середніх підприємствах до загального обсягу по місту2), %52,646,840,9-
Середньомісячна заробітна плата на середніх підприємствах, грн.1768,492438,612183,02-
Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення2), одиниць267243258-
Середньорічна кількість найманих працівників на малих підприємствах2), тис. осіб403,71420,65401,64-
у % до попереднього року106,6104,295,5-
Обсяг реалізованої продукції на малих
підприємствах2), млн. грн.
139404,9156169,8147567,2-
у % до попереднього року132,1112,094,5-
Частка обсягу реалізованої продукції на малих підприємствах до
загального обсягу по місту2), %
16,614,815,2-
Середньомісячна заробітна плата на малих підприємствах, грн.1163,201569,671660,06-
Кількість фізичних осіб - підприємців2), на 10 тис. осіб наявного населення, ос.606672--
Кількість найманих працівників у фізичних осіб - підприємців2), тис. осіб79,077,0--
у % до попереднього року97,297,5--
Обсяг реалізованої продукції фізичними особами - підприємцями2), млн. грн.14483,618654,2--
у % до попереднього року126,6128,8--
____________
- 1) за даними Державної податкової адміністрації у м. Києві
- 2) за даними органів статистики
- 3) порівняно з відповідним періодом попереднього року
Збереглась тенденція до збільшення кількості суб'єктів підприємництва, хоча його темпи й уповільнились. Так, загальна кількість суб'єктів підприємництва, зареєстрованих як платники податків, за підсумками 2009 року зросла порівняно з попереднім роком на 4,4 % (у 2008 році - на 8,9 %) та становила 394,7 тис. (рис. 1). Однак, надходження податків і зборів від суб'єктів підприємництва до Зведеного бюджету зменшились на 10,9 % (надійшло 39,6 млрд. грн.), до бюджету міста - на 4,1 % (надійшло 9,64 млрд. грн.).
Зниження темпів приросту кількості суб'єктів підприємництва обумовлено падінням ділової активності, що відобразилося, зокрема, на зменшенні у 2008 та 2009 роках кількості новостворених суб'єктів господарювання (юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців) (рис. 2).
У 2010 році розпочалось поступове зменшення кризових явищ, про що свідчить зростання порівняно з попереднім роком кількості новостворених суб'єктів господарювання та збільшення надходжень податків і зборів від суб'єктів підприємництва до бюджету. Так, державними реєстраторами м. Києва за січень - вересень 2010 року зареєстровано 23558 новостворених суб'єктів господарської діяльності, що на 9,9 % більше ніж за 9 місяців 2009 року. Таке зростання відбулось за рахунок збільшення на 29 % кількості новостворених юридичних осіб, кількість новостворених фізичних осіб - підприємців зменшилась через очікувані зміни податкового законодавства (рис. 3).
Протягом 9 місяців 2010 року від суб'єктів підприємництва - юридичних осіб до Зведеного бюджету надійшло 29,84 млрд. грн., що на 13,3 % більше ніж у відповідному періоді попереднього року, до бюджету міста - 7,54 млрд. грн., що більше на 9,8 % (рис. 4).
Загальна кількість об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва у 2009 році зазнала зменшення. Через фінансові проблеми найбільш суттєво зменшилась порівняно з попереднім роком кількість страхових організацій - на 22,6 %, кредитних спілок - на 20,7 %, фондів підтримки підприємництва - на 16,2 %, бізнес-центрів - на 12,3 %. Водночас, зросла кількість інвестиційних фондів і компаній - на 15,4 %, бірж - на 10,7 %, лізингових компаній - на 2,0 %. За 9 місяців 2010 року відбулось збільшення порівняно з початком року кількості: технопарків - на 1 од., інформаційно-консультативних установ - на 23 од., громадських об'єднань підприємців - на 20 од., аудиторських фірм - на 3 од.
Станом на 01.10.2010 у столиці налічувалось: 128 бізнес-центрів, 10 бізнес-інкубаторів, 19 технопарків, 376 лізингових компаній, 457 кредитних спілок, 75 фондів підтримки підприємництва, 1649 інвестиційних фондів і компаній, 395 інноваційних фондів і компаній, 1141 інформаційно-консультативна установа, 248 громадських об'єднань підприємців, 124 біржі, 1463 страхові організації, 587 аудиторських фірм.
Ряд показників діяльності малого та середнього підприємництва за результатами 2009 року покращився, хоча наслідки кризових явищ відбилися на його розвитку досить відчутно. Зросла порівняно з попереднім роком кількість малих підприємств у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення, середньомісячна заробітна плата найманих працівників малих підприємств та середньорічна кількість найманих працівників середніх підприємств.