МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
04.12.2006 N 367 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі N 42 від 16.01.2019 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання
З метою вдосконалення підготовки регіональних цільових програм, моніторингу і звітування про їх виконання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання, що додаються.
2. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям при розробленні регіональних цільових програм, моніторингу та звітуванні про їх виконання керуватися цими Методичними рекомендаціями.
Міністр | В.Макуха |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економіки
України
04.12.2006 N 367
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання
I. Загальні положення
1. Методичні рекомендації щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання (далі - Методичні рекомендації) підготовлено з метою встановлення єдиного порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання.
2. Регіональні цільові програми готуються відповідно до основних принципів розроблення державних цільових програм, зазначених у Законі України "Про державні цільові програми".
3. Регіональна цільова програма (далі - програма) - це сукупність взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на розв'язання найактуальніших проблем розвитку регіону або окремих галузей економіки чи соціально-культурної сфери регіону, реалізація яких здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету і є складовою щорічної програми соціально-економічного розвитку Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя на відповідний рік.
Програма вважається комплексною, якщо вона об'єднує декілька програм споріднених напрямів відповідної галузі та передбачає їх фінансування за кількома кодами функціональної класифікації видатків місцевого бюджету.
Регіон - це суб'єкт системи адміністративно-територіального устрою - Автономна Республіка Крим, область, міста Київ та Севастополь.
4. Ініціатором розроблення програм може бути місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування.
5. Підставою для розроблення програми є:
існування проблеми на рівні регіону, розв'язання якої потребує залучення бюджетних коштів, координації спільних дій місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій;
наявність у місцевому бюджеті реальної можливості ресурсного забезпечення виконання заходів програми та відповідність мети програми пріоритетним напрямам розвитку регіону.
6. Заходи програми, що розробляється, не повинні дублювати заходи інших регіональних програм.
II. Порядок розроблення регіональних цільових програм, організація та звітність про їх виконання
Основними стадіями розроблення та виконання програми є:
ініціювання розроблення регіональної цільової програми;
підготовка проекту програми - визначення заходів і завдань, що пропонуються для включення до неї; обсягів і джерел фінансування; строків виконання заходів програми, а також головних виконавців;
здійснення експертизи проекту програми, погодження та затвердження програми, визначення головного розпорядника коштів;
затвердження бюджетних призначень на виконання програми, включення програми до щорічних програм соціально-економічного розвитку регіону;
організація виконання програми, здійснення контролю за її виконанням;
здійснення моніторингу та підготовка щорічних звітів (проміжних звітів) про результати виконання програми, внесення змін до програми.
1. Ініціювання розроблення регіональної цільової програми
1.1. У разі коли ініціатором розроблення програми є структурний підрозділ місцевого органу виконавчої влади, він готує пропозиції щодо наявності підстав для розроблення програми, які зазначені в пункті 5 розділу І Методичних рекомендацій, та подає їх місцевому органу виконавчої влади для підготовки висновків про доцільність розроблення проекту програми та можливість виконання її заходів за рахунок коштів місцевого бюджету.
Якщо ініціатором розроблення програми є орган місцевого самоврядування, він подає пропозиції щодо наявності підстав для розроблення програми, які зазначені в пункті 5 розділу І Методичних рекомендацій, місцевому органу виконавчої влади для підготовки відповідних висновків.
1.2. У разі отримання позитивного висновку готується проект розпорядчого документа місцевого органу виконавчої влади (розпорядження, протокольне доручення, спільне рішення) про підготовку проекту програми, в якому визначаються розробник, відповідальний виконавець та строк підготовки.
Підготовлений проект розпорядчого документа разом із висновками подається на підпис голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
1.3. Виданий розпорядчий документ є підставою для підготовки проекту програми.
Відповідальним виконавцем програми може бути тільки юридична особа.
2. Підготовка проекту програми
2.1. Підготовка проекту програми здійснюється місцевим органом виконавчої влади самостійно або спільно із заінтересованими науковими організаціями, підприємствами, установами, які зацікавлені у прийнятті та реалізації програми. Для забезпечення підготовки проекту програми можуть утворюватися групи з представників владних структур, бізнесових кіл, наукових та громадських організацій, політичних партій тощо.
2.2. Проект програми повинен містити такі розділи:
паспорт програми;
визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована програма;
визначення мети програми;
обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, обсягів та джерел фінансування; строки та етапи виконання програми;
перелік завдань і заходів програми та результативні показники;
напрями діяльності та заходи програми;
координація та контроль за ходом виконання програми.
2.2.1. Паспорт програми
Зазначений розділ готується за формою згідно з додатком 1 до Методичних рекомендацій і містить у стислому вигляді загальну характеристику програми (назва, рішення про розроблення, відомості про розробника та перелік співрозробників програми, відповідальний виконавець програми та інші співвиконавці, строк виконання, обсяги та джерела фінансування).
2.2.2. Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована програма
Розділ повинен містити чітко сформульоване визначення проблеми та обов'язкове обґрунтування щодо віднесення її до найважливіших із використанням офіційних статистичних даних не менше ніж за 5 останніх років (із посиланням на джерела інформації), обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, а також необхідності фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету. Визначення проблеми є основою для формулювання мети та всіх інших розділів програми.
2.2.3. Визначення мети програми
Мета програми поєднує комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв'язання найважливіших проблем розвитку регіону, окремих галузей економіки та адміністративно-територіальних одиниць. Сформульоване визначення мети програми повинно мати логічний зв'язок із її назвою.
2.2.4. Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, обсягів та джерел фінансування; строки та етапи виконання програми
У цьому розділі зазначаються шляхи, методи і засоби розв'язання проблеми галузі або території, строки та етапи виконання програми.
Програма вважається довгостроковою, якщо строк її виконання розрахований на 5 і більше років. У такому разі виконання програми поділяється на етапи.
2.2.5. Перелік завдань, заходів програми та результативні показники
У розділі визначається система програмних завдань, заходів і показників, виконання яких дасть змогу досягти реалізації мети програми та усунути причини виникнення проблеми.
Завдання програми - це конкретні напрями та заходи, які планується здійснити протягом певного періоду і які повинні забезпечити досягнення цілей програми.
Результативні показники програми - це кількісні та якісні показники, які характеризують результати виконання програми (у цілому і за етапами) та підтверджуються формами державних статистичних спостережень, бухгалтерською та іншою звітністю і на підставі яких здійснюється оцінка ефективності використання коштів місцевих бюджетів на виконання програми, аналіз досягнутих результатів та витрат.
Розробник програми визначає показники, за якими комплексно і всебічно можна здійснювати оцінку її виконання. Система вибраних показників використовується для відстеження динаміки процесів та оцінки кількісних змін.
Результативні показники наводяться диференційовано з розбивкою за роками. У разі коли програма виконується не за один етап, результативні показники другого та третього етапів можуть визначатися без розбивки за роками.
Результативні показники поділяються на такі групи:
показники витрат (ресурсне забезпечення програми) визначають обсяги і структуру ресурсів, які забезпечують виконання програми.
У зазначеному розділі вказуються орієнтовні обсяги фінансових витрат, необхідних для виконання програми в цілому та диференційовано за роками з визначенням джерел фінансування. Розрахунок фінансових витрат супроводжується економічним обґрунтуванням.
Група показників витрат на виконання програми складається за формою згідно з додатком 2 до Методичних рекомендацій. Розробник програми у разі потреби складає додаткову розшифровку розрахунку витрат, яка також додається до програми;
показники продукту - це, зокрема, кількість користувачів товарами (роботами, послугами), виробленими в процесі виконання програми, які використовуються для оцінки досягнення цілей програми;
показники ефективності визначаються як співвідношення кількості вироблених товарів (виконаних робіт, наданих послуг) до їх вартості в грошовому або людському вимірі (витрати ресурсів на одиницю показника продукту);
показники якості відображають якість вироблених товарів (виконаних робіт, наданих послуг) і оцінюють їх за результатами досягнення ними своєї мети або виконання завдання.
2.2.6. Напрями діяльності та заходи програми
Напрями діяльності програми - це конкретні дії, спрямовані на виконання завдань програми, з визначенням шляхів витрачання коштів місцевих бюджетів та не заборонених законодавством позабюджетних коштів.
Напрями діяльності повинні відповідати завданням і функціям відповідального виконавця програми.
Визначення напрямів діяльності забезпечує реалізацію програми в межах коштів, виділених на цю мету.
У цьому розділі наводяться дані щодо напрямів діяльності програми, в тому числі заходи, строки виконання заходів (у цілому і поетапно) та їх виконавці, обсяги та джерела фінансування з розбивкою за роками, очікуваний результат від виконання конкретного заходу.
Напрями та перелік завдань і заходів програми формуються згідно з додатком 3 до Методичних рекомендацій, у якому визначаються джерела фінансування кожного із заходів, виконавці і який у разі потреби може бути доповнений розробником програми додатковими даними.
2.2.7. Координація та контроль за ходом виконання програми
У цьому розділі зазначається орган, який здійснює координацію дій між виконавцями програми та контролює її виконання, визначає порядок взаємного інформування (із зазначенням конкретних строків), звітування тощо.
3. Порядок проходження експертизи, погодження та затвердження програми
3.1. Експертиза визначення результативних показників, реальності та доцільності заходів, включених до підготовленого проекту програми, здійснюється структурними підрозділами місцевих органів виконавчої влади з економічних та фінансових питань. До проведення експертизи можуть залучатися фахівці інших заінтересованих структурних підрозділів місцевого органу виконавчої влади, науковці.
Кожен з учасників експертизи надає у визначений строк висновок, у якому за наявності викладаються зауваження до проекту програми. У разі наявності зауважень проект програми допрацьовується.
З метою широкого обговорення проект програми може розміщуватися на зовнішньому сайті місцевого органу виконавчої влади, а в місцевій пресі - публікуватися інформаційні матеріали про проект програми.
3.2. Після отримання позитивного висновку проект програми надається органу місцевого самоврядування для розгляду на сесії органу місцевого самоврядування.
Проект рішення органу місцевого самоврядування про затвердження програми готує розробник. У проекті рішення обов'язково вказуються обсяг фінансування програми, строк її виконання, головний розпорядник коштів та відповідальний виконавець програми, строки та періодичність звітування про хід виконання програми на сесіях органу місцевого самоврядування тощо.
У разі фінансування комплексних програм за декількома кодами функціональної класифікації видатків бюджету за кожним кодом визначається головний розпорядник коштів.
4. Затвердження бюджетних призначень на виконання програми, включення програм до щорічних програм соціально-економічного розвитку регіону
4.1. Після затвердження органом місцевого самоврядування програми головний розпорядник коштів надає структурному підрозділу з фінансових питань місцевого органу виконавчої влади бюджетні запити щодо її фінансування у наступному році за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.
4.2. Структурний підрозділ з питань фінансів місцевого органу виконавчої влади аналізує подані бюджетні запити відповідно до реальних можливостей місцевого бюджету і після узгодження із структурним підрозділом з питань економіки місцевого органу виконавчої влади включає пропозиції до проекту місцевого бюджету на наступний рік.
4.3. Перелік програм, які фінансуються із залученням коштів місцевого бюджету, включається окремим додатком до щорічної програми соціально-економічного розвитку регіону.
4.4. Фінансування програми здійснюється виключно за умови затвердження бюджетних призначень на її виконання рішенням органу місцевого самоврядування про місцевий бюджет на відповідний рік (рішенням про внесення змін до місцевого бюджету на відповідний рік) згідно з розписом місцевого бюджету.
5. Організація виконання програми, здійснення контролю за її виконанням
5.1. Виконання програми здійснюється шляхом реалізації її заходів і завдань виконавцями, зазначеними у цій програмі.
5.2. Безпосередній контроль за виконанням заходів і завдань програми здійснює відповідальний виконавець, а за цільовим та ефективним використанням коштів - головний розпорядник коштів.
6. Здійснення моніторингу та підготовка щорічних звітів (проміжних звітів) про результати виконання програми, внесення змін до програми
6.1. Відповідальний виконавець програми раз на рік готує та подає структурному підрозділу з економічних питань місцевого органу виконавчої влади узагальнену інформацію про стан її виконання.
Інформація повинна містити дані про заплановані та фактичні обсяги і джерела фінансування програми, виконання результативних показників у динаміці з початку дії програми згідно з додатком 4 до Методичних рекомендацій та пояснювальну записку про роботу співвиконавців програми щодо її виконання, у разі невиконання - обґрунтування причин невиконання.
Зазначена інформація використовується для аналізу ефективності виконання програми та надання пропозицій щодо доцільності продовження її фінансування та виконання.
Структурний підрозділ з економічних питань місцевого органу виконавчої влади здійснює узагальнення звітів відповідальних виконавців про поточне та остаточне виконання регіональних програм, проводить аналіз вказаних звітів та включає його результати до щорічного звіту про виконання програми соціально-економічного розвитку регіону.
6.2. Відповідальний виконавець програми щороку здійснює обґрунтовану оцінку результатів виконання програми та у разі потреби розробляє пропозиції щодо доцільності продовження тих чи інших заходів, включення додаткових заходів і завдань, уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, переліку виконавців, строків виконання програми та окремих заходів і завдань тощо.
Відповідальний виконавець довгострокової програми після завершення відповідного етапу її дії готує пропозиції щодо уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, строків виконання програми та окремих заходів і завдань тощо на наступний етап програми.
У разі необхідності внесення змін до програми проект змін до неї з уточненими показниками і заходами проходить експертизу, погоджується та затверджується відповідно до пункту 3 розділу II Методичних рекомендацій.
6.3. Щороку в строки, визначені рішенням органу місцевого самоврядування, інформація відповідального виконавця про хід виконання програми та ефективність реалізації її заходів заслуховується на сесіях органу місцевого самоврядування.
За ініціативою органу місцевого самоврядування, місцевого органу виконавчої влади або відповідального виконавця (головного розпорядника коштів) програми розгляд проміжного звіту про хід виконання програми, ефективність реалізації її завдань і заходів, досягнення проміжних цілей та ефективність використання коштів може розглядатися на сесіях органу місцевого самоврядування протягом року в разі виникнення потреби.
6.4. Виконання програми припиняється після закінчення встановленого строку, після чого відповідальний виконавець програми складає заключний звіт про результати її виконання та подає його на розгляд сесії органу місцевого самоврядування разом із пояснювальною запискою про кінцеві результати виконання програми не пізніше ніж у двомісячний строк після закінчення встановленого строку її виконання.
Пояснювальна записка до заключного звіту містить таку інформацію: досягнення мети програми, рівня виконання запланованих результативних показників, дані про роботу учасників бюджетної програми з її виконання з обґрунтуванням причин невиконання або недосягнення очікуваних результатів.
6.5. У разі необхідності відповідальний виконавець публікує основні досягнуті результати реалізації програми у місцевій пресі.
6.6. Дострокове припинення виконання програми відбувається у разі втрати актуальності основної її мети за спільним поданням відповідального виконавця програми, структурних підрозділів з питань економіки та з питань фінансів місцевого органу виконавчої влади.
Рішення про дострокове припинення програми приймає орган місцевого самоврядування.
Директор департаменту регіонального розвитку | О.Нижник |
Додаток 1
до Методичних рекомендацій
щодо порядку розроблення
та виконання регіональних
цільових програм
ПАСПОРТ
(загальна характеристика регіональної програми)
_________________________________________________________________
(назва програми)
1. Ініціатор розроблення програми
2. Дата, номер і назва
розпорядчого документа
органу виконавчої влади про
розроблення програми
3. Розробник програми
4. Співрозробники програми
5. Відповідальний виконавець програми
6. Учасники програми
7. Термін реалізації програми
7.1. Етапи виконання програми
(для довгострокових програм)
8. Перелік місцевих бюджетів,
які беруть участь у
виконанні програми (для
комплексних програм)
9. Загальний обсяг фінансових
ресурсів, необхідних для
реалізації програми,
всього, у тому числі:
9.1. коштів місцевого бюджету
коштів інших джерел
Додаток 2
до Методичних рекомендації
щодо порядку розроблення
та виконання регіональних
цільових програм
Ресурсне забезпечення регіональної цільової програми
_________________________________________________________________
(назва програми)
тис. гривень
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Обсяг коштів, які пропонується| Етапи виконання програми |Усього витрат|
|залучити на виконання програми |-------------------------------------------------------------| на виконання|
| | I | II | III | програми |
| |-----------------------------+---------------+---------------| |
| |20 __ рік|20 __ рік|20 __ рік|20 __-20 __ рр.|20 __-20 __ рр.| |
|-------------------------------+---------+---------+---------+---------------+---------------+-------------|
|Обсяг ресурсів, усього, | | | | | | |
|у тому числі: | | | | | | |
|-------------------------------+---------+---------+---------+---------------+---------------+-------------|
|місцевий бюджет | | | | | | |
|-------------------------------+---------+---------+---------+---------------+---------------+-------------|
|районні, міські (міст обласного| | | | | | |
|підпорядкування) бюджети | | | | | | |
|-------------------------------+---------+---------+---------+---------------+---------------+-------------|
|бюджети сіл, селищ, міст | | | | | | |
|районного підпорядкування | | | | | | |
|-------------------------------+---------+---------+---------+---------------+---------------+-------------|
|кошти небюджетних джерел | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Додаток 3
до Методичних рекомендації
щодо порядку розроблення
та виконання регіональних
цільових програм
Напрями діяльності та заходи регіональної цільової програми
_________________________________________________________________
(назва програми)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
| N |Назва напряму|Перелік заходів| Строк |Виконавці| Джерела | Орієнтовні обсяги |Очікуваний|
|з/п| діяльності | програми |виконання| |фінансування| фінансування (вартість), | результат|
| | (пріоритетні| | заходу | | | тис. гривень, | |
| | завдання) | | | | | у тому числі: | |
| | | | | | |--------------------------| |
| | | | | | |I етап: 200 _ р. | |
| | | | | | |--------------------------| |
| | | | | | |200 _ р. | |
| | | | | | |--------------------------| |
| | | | | | |200 _ р. | |
| | | | | | |--------------------------| |
| | | | | | |II етап: 200 _ -20 __ рр. | |
| | | | | | |--------------------------| |
| | | | | | |III етап: 200 _ -20 __ рр.| |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Додаток 4
до Методичних рекомендації
щодо порядку розроблення
та виконання регіональних
цільових програм
Інформація про виконання програми за _______ рік
1. _______ ___________________________________________________
КВКВ найменування головного розпорядника коштів програми
2. _______ ____________________________________________________
КВКВ найменування відповідального виконавця програми
3. _______ ____________________________________________________
КФКВ найменування програми, дата і номер рішення
обласної ради про її затвердження
4. Напрями діяльності та заходи регіональної цільової програми
__________________________________________________________________
(назва програми)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| N |Захід| Головний | Планові обсяги фінансування, | Фактичні обсяги фінансування, тис. гривень |Стан виконання|
|з/п| |виконавець| тис. гривень | | заходів |
| | | та строк |----------------------------------------+---------------------------------------------|(результативні|
| | |виконання |Усього| у тому числі |Усього| у тому числі | показники |
| | | заходу | |---------------------------------| |--------------------------------------| виконання |
| | | | |місцевий|районний|бюджети |кошти | |місцевий|районний,| бюджети | кошти | програми) |
| | | | | бюджет | місь- | сіл, |небюд-| | бюджет| міський | сіл, |небюджет-| |
| | | | | | кий, | селищ, |жетних| | | (міст | селищ, | них | |
| | | | | | (міст | міст |джерел| | |обласного| міст | джерел | |
| | | | | |обласно-|районно-| | | |підпоряд-|районного| | |
| | | | | |го під- |го під- | | | |кування) |підпоряд-| | |
| | | | | |порядку-|порядку-| | | | бюджети | кування | | |
| | | | | |вання) | вання | | | | | | | |
| | | | | |бюджети | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
|---+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| | етап виконання |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Аналіз виконання за видатками в цілому за програмою:
тис. гривень
----------------------------------------------------------------------------------------
| Бюджетні асигнування | Проведені видатки | Відхилення |
| з урахуванням змін | | |
|----------------------------+----------------------------+----------------------------|
|усього|загальний|спеціальний|усього|загальний|спеціальний|усього|загальний|спеціальний|
| | фонд | фонд | | фонд | фонд | | фонд | фонд |
----------------------------------------------------------------------------------------