• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки

Київська міська рада | Рішення від 25.12.2008 № 931/931
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 25.12.2008
  • Номер: 931/931
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 25.12.2008
  • Номер: 931/931
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
II сесія VI скликання
РІШЕННЯ
25.12.2008 № 931/931
Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні" та з метою підтримки та розвитку підприємництва в м. Києві, прискорення економічних реформ, формування умов для забезпечення зайнятості населення міста, забезпечення конституційного права громадян на підприємницьку діяльність відповідно до Закону України "Про державну підтримку малого підприємництва" Київська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Київську міську програму сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 рокизгідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки.
2.2. Подавати Київській міській раді звіт про хід і результати виконання програми.
3. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) при формуванні бюджету м. Києва на 2009 та 2010 роки враховувати, в межах можливості доходної частини міського бюджету, потребу у видатках на здійснення заходів з реалізації Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань торгівлі, підприємництва, громадського харчування та послуг.
Київський міський головаЛ.Черновецький
Додаток
до рішення
Київської міської ради
від 25.12.2008 № 931/931
КИЇВСЬКА МІСЬКА ПРОГРАМА
СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2009-2010 РОКИ
ХАРАКТЕРИСТИКА
КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2009-2010 РОКИ
1. Загальна характеристика міста Києва:
• Площа території - 83,6 тис. га (0,14 % території України)
• Середня чисельність наявного населення м. Києва станом на
01.07.2008 - 2742,6 тис. осіб
• Специфіка - столиця України, має сприятливі умови для
інтенсивного розвитку
• Рівень зареєстрованого безробіття на 01.08.2008 - 0,3 %
• Рівень безробіття за методологією МОП станом на 01.07.2008 - 2,9
%
2. Дата затвердження Київської міської програми
сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010
роки (далі - Програма на 2009-2010 роки)
3. Розробники Програми на 2009-2010 роки - Головне
управління з питань регуляторної політики та підприємництва
виконавчого органу Київради (Київської міської державної
адміністрації) та КНДУ "Науково-дослідний інститут
соціально-економічного розвитку міста"
4. Мета і перелік основних завдань Програми на
2009-2010 роки:
Головною метою Програми на 2009-2010 роки є
стимулювання ділової активності малого та середнього
підприємництва, створення сприятливих умов для прискорення його
розвитку у пріоритетних для Києва сферах діяльності та підвищення
внеску у забезпечення соціально-економічного зростання
Основні завдання Програми на 2009-2010 роки:
• удосконалення регуляторного середовища;
• спрощення та здешевлення процедур започаткування бізнесу та
отримання дозволів;
• удосконалення доступу підприємців до кредитних ресурсів та
розширення джерел фінансових послуг;
• залучення підприємницького потенціалу до реалізації заходів з
проведення у Києві чемпіонату Європи 2012 року з футболу;
• розвиток системи освітніх послуг з питань підприємницької
діяльності;
• удосконалення системи надання суб'єктам малого та середнього
підприємництва нормативно-методичної та інформаційної підтримки з
широкого спектру питань ведення бізнесу в умовах набуття Україною
членства у СОТ;
• підвищення ефективності взаємодії з організаціями інфраструктури
підтримки підприємництва та сприяння їх подальшому розвитку;
• стимулювання міжрегіональної та міжнародної економічної
активності малого та середнього підприємництва;
• впровадження інструментів підтримки інноваційної діяльності
малого та середнього підприємництва;
• підвищення якості та безпечності продукції і послуг суб'єктів
малого та середнього підприємництва;
• забезпечення ефективної взаємодії органів місцевої влади з
підприємцями та їх громадськими об'єднаннями, підвищення соціальної
відповідальності бізнесу.
5. Очікувані кінцеві результати від реалізації
Програми на 2009-2010 роки в динаміці змін цільових показників:
Вихідні дані за результатами 2008 року (очік.) Очікувані результати за 2009 рік Очікувані результати за 2010 рік (прогноз)
Кількість діючих малих підприємств/кількість МП на
10 тис. чол. наявного населення, одиниць
68900/250 74400/275 80350/300
Чисельність найманих працівників на малих
підприємствах, тис. осіб
263,0 265,7 268,7
Кількість підприємців - фізичних осіб, тис. осіб 183,0 190,0 197,0
Питома вага малих підприємств у загальних обсягах
реалізованої продукції (робіт, послуг) по місту, %
3,5 4,0 4,5
Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від
діяльності суб'єктів підприємництва, млрд. грн.
41,6 47,0 51,7
Кількість об'єктів інфраструктури підтримки малого
та середнього підприємництва, одиниць:
• бізнес-центри 160 170 180
• бізнес-інкубатори 11 11 12
• технопарки 17 18 18
• лізингові компанії 365 370 375
• кредитні спілки 610 620 640
• фонди підтримки підприємництва 102 110 120
• інвестиційні фонди і компанії 1460 1470 1480
• інноваційні фонди і компанії 470 490 500
• інформаційно-консультативні установи 1205 1210 1220
• страхові компанії 2225 2230 2240
• аудиторські фірми 570 575 580
• біржі 130 135 140
Кількість підприємців, які підвищать рівень
бізнес-освіти в рамках Програми за рік, осіб
525 530 540
Кількість створених нових робочих місць у всіх
сферах економічної діяльності за рік, одиниць
61000 62000 63000
6. Терміни і етапи реалізації Програми на 2009-2010
роки
2009 рік 2010 рік
7. Напрями Програми на 2009-2010 роки:
Підвищення ефективності реалізації державної регуляторної
політики
Удосконалення процедур започаткування бізнесу та оптимізація
дозвільної системи у сфері господарської діяльності
Розвиток ринку фінансових послуг для суб'єктів малого та середнього
підприємництва
Удосконалення системи інформаційно-аналітичного, ресурсного та
інфраструктурного забезпечення суб'єктів підприємництва
Розвиток соціально спрямованих заходів
Удосконалення системи освітніх заходів з питань підприємницької
діяльності
Стимулювання інноваційного розвитку та підвищення
конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва
8. Виконавці:
головні управління, управління та відділи виконавчого органу
Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації),
Державна податкова адміністрація у м. Києві,
Головне управління МВС України у м. Києві,
Головне управління статистики у м. Києві,
Київський міський центр зайнятості,
Київський міський центр роботи з інвалідами,
Представництво Державного комітету України з питань регуляторної
політики та підприємництва у м. Києві,
районні у місті Києві державні адміністрації,
Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при Київському
міському голові,
об'єкти інфраструктури підтримки підприємництва, в тому числі:
громадські організації промисловців і підприємців (за згодою),
об'єднання підприємців (за згодою),
організації роботодавців (за згодою),
суб'єкти господарювання міста, визначені шляхом застосування норм
Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 № 921
9. Основні джерела фінансування:
міський бюджет, кошти фінансово-кредитних установ, кошти
інвесторів, власні кошти суб'єктів підприємництва, кошти Фонду
загальнообов'язкового державного соціального страхування України на
випадок безробіття
10. Система організації контролю за фінансуванням
Програми на 2009-2010 роки
Контроль здійснюють Київська міська рада, виконавчий орган
Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація),
постійні комісії Київської міської ради, органи фінансового
контролю
ВСТУП
Підстави для розробки Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки (далі - Програма на 2009-2010 роки):
• доручення Кабінету Міністрів України від 23.06.2008 № 31483/1/1-08 щодо розробки регіональних програм підтримки малого підприємництва на 2009-2010 роки;
• рішення Київської міської ради від 19.12.2006 № 288/345 "Про затвердження Київської міської програми підтримки малого та середнього підприємництва на 2007-2008 роки".
Законодавчі та нормативно-правові документи, вимоги та положення яких враховувались при розробці Програми на 2009-2010 роки:
• Методичні рекомендації щодо формування і реалізації регіональних програм підтримки малого підприємництва, затверджені наказом Держкомпідприємництва від 04.06.2008 № 67;
• розпорядження Київської міської державної адміністрації від 29.11.2004 № 2168 "Про схвалення Стратегії економічного та соціального розвитку м. Києва на період до 2015 року";
• інші законодавчі та нормативні акти, що стосуються окремих сфер підприємницької діяльності та пріоритетних напрямів розвитку м. Києва.
Програма на 2009-2010 роки пов'язана з Програмою соціально-економічного та культурного розвитку м. Києва та є логічним продовженням Київської міської програми підтримки малого та середнього підприємництва на 2007-2008 роки (далі - Програма на 2007-2008 роки).
Зважаючи на те, що одним з інструментів виконання стратегічного завдання із підвищення конкурентоспроможності регіонів, визначених Державною стратегією регіонального розвитку на період до 2015 року, є підтримка малого та середнього підприємництва, а також враховуючи те, що згідно з бюджетною класифікацієюу бюджеті міста передбачаються кошти на підтримку малого та середнього підприємництва загалом. Програма на 2009-2010 роки спрямована на сприяння розвитку і малого, і середнього підприємництва.
1.1. Результати реалізації заходів Програми на 2007-2008 роки
Регуляторні акти приймалися прозоро після оприлюднення їх проектів на офіційному веб-порталі Київської міської влади та інтернет-ресурсі Головного управління з питань регуляторної політики та підприємництва "Столичний діловий портал" та врахування зауважень і пропозицій суб'єктів господарювання та громадських об'єднань підприємців і роботодавців. Протягом 2007 - 9 місяців 2008 року оприлюднено 81 проект регуляторних актів разом з аналізом регуляторного впливу. Здійснювалось відстеження результативності регуляторних актів згідно з відповідними щорічними графіками.
Робочою групою, створеною розпорядженням Київської міської державної адміністрації, проведено за участі представників громадських об'єднань підприємців перегляд 36 регуляторних актів міського рівня щодо їх відповідності реальним потребам та вимогам ринку для подальшого внесення змін та доповнень до розглянутих регуляторних актів або їх скасування.
Налагоджено системний діалог органів виконавчої влади і громадськості шляхом проведення семінарів, круглих столів, телефонних "гарячих ліній", соціологічних досліджень, запровадження спеціальних рубрик у друкованих та електронних засобах масової інформації.
Основними результатами діяльності органів влади міста у сфері державної регуляторної політики є:
- підвищення якості підготовки аналізу регуляторного впливу та відстеження результативності регуляторних актів;
- збільшення прозорості та передбачуваності регуляторної діяльності;
- забезпечення відповідності рівня державного регулювання господарських відносин ринковим умовам;
- збалансування інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави.
• В усіх 10 районах міста державна реєстрація суб'єктів підприємництва здійснювалась в режимі on-line.
Для вдосконалення процесу проведення державної реєстрації у всіх районних в м. Києві державних адміністраціях збільшено кількість державних реєстраторів, запроваджено практику подовження прийому за наявності такої необхідності, реєстраційні дії із надання виписок, витягів, довідок проводяться державними реєстраторами протягом усього робочого дня, впродовж 2007 - 9 місяців 2008 року ними здійснено 443,2 тис. реєстраційних дій. Підвищувалась кваліфікація державних реєстраторів шляхом проведення семінарів-тренінгів та круглих столів, запроваджено проведення щорічного міського конкурсу "Кращий державний реєстратор" (проведено два конкурси).
З метою допомоги підприємцям у започаткуванні бізнесу функціонувала мережа районних консультаційних пунктів.
Основними результатами діяльності виконавчих органів влади міста та районів у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців є:
- зростання кількості зареєстрованих суб'єктів підприємництва. За 2007 рік у Києві зареєстровано понад 40,0 тис. новостворених юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що на 17,8 % більше ніж у 2006 році, в т. ч. понад 18 тис. юридичних осіб, або чверть від загальної їх кількості по Україні;
- вдосконалення роботи державних реєстраторів;
- поліпшення умов прийому суб'єктів підприємництва, покращення їх інформаційно-консультативної підтримки.
• На виконання Закону України "Про дозвільну систему в сфері господарської діяльності"в усіх 10 районах міста працювали дозвільні центри, в яких протягом 2007 - 9 місяців 2008 року адміністраторами та місцевими дозвільними органами видано 50,3 тис. документів дозвільного характеру та надано маже 50 тис. консультацій.
У 2007 році створено згідно з рішенням Київської міської ради Міський дозвільний центр "Єдиний офіс" (управління з надання дозвільних та адміністративних послуг Головного управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)). Відпрацьовано та подано на обговорення в постійні комісії Київради 5 проектів рішень щодо затвердження процедур підготовки і видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами, малих архітектурних форм, відведення земельної ділянки, виконання будівельних робіт та проектування.
Розроблено та направлено Держкомпідприємництва два уніфікованих переліки документів дозвільного характеру, які повинні видаватися в міському та районних дозвільних центрах.
З 1 квітня 2008 року розпочато прийом суб'єктів господарювання в Міському дозвільному центрі "Єдиний офіс". До роботи залучено 9 міських дозвільних органів (шляхом підписання порядків взаємодії). Відпрацьований механізм видачі 33 документів дозвільного характеру.
Інформація про процедури отримання документів дозвільного характеру в "Єдиному офісі", їх види та видавців розміщена на стендах в приміщенні Головного управління з питань регуляторної політики та підприємництва, на офіційному веб-порталі Київської міської влади, "Столичному діловому порталі", веб-сайтах районів міста, розповсюджена серед громадських об'єднань підприємців.
Для підвищення професійного рівня працівників дозвільних центрів та удосконалення дозвільної системи проводились семінари, круглі столи, робочі наради.
Основними результатами діяльності органів влади міста та районів у сфері реформування дозвільної системи є:
- збільшення за 9 місяців 2008 року порівняно з відповідним періодом попереднього року кількості документів дозвільного характеру, виданих підприємцям у районних дозвільних центрах, на 11,8 %;
- розвиток діяльності міського дозвільного центру;
- спрощення та скорочення у часі процедур видачі документів дозвільного характеру;
- поліпшення інформаційно-консультативної підтримки підприємців з питань отримання дозволів.
• Продовжував діяти механізм фінансової допомоги суб'єктам підприємництва шляхом часткового відшкодування за рахунок коштів міського бюджету відсотків по отриманих кредитах.
За таким механізмом підприємці отримали протягом 2007 року кредитів на суму 263 млн. грн., що у 2,4 раза більше ніж у 2006 році. З міського бюджету на відшкодування відсотків за отриманими кредитами перераховано близько 36 млн. грн. Це у 1,5 раза перевищує суму коштів, використаних іншими регіонами України на бюджетну програму часткового відшкодування відсотків за кредитами на реалізацію інвестиційних проектів.
Станом на 1 жовтня 2008 року з міського бюджету на часткове відшкодування відсотків перераховано майже 19,43 млн. грн. ВАТ КБ "Хрещатик" укладено 19 кредитних договорів із суб'єктами господарювання на суму 198,46 млн. грн.
Діяльність органів влади міста з питань фінансово-кредитної та інвестиційної підтримки суб'єктів підприємництва сприяла:
- розширенню діяльності суб'єктів підприємництва, які отримали часткове відшкодування відсотків за кредитами, створенню на них протягом 2007 - 9 місяців 2008 року понад 1650 нових робочих місць;
- розширенню мережі небанківських фінансових установ: зокрема, кількість кредитних спілок у м. Києві станом на 01.10.2008 збільшилась порівняно з відповідним періодом попереднього року на 306 од., фондів підтримки підприємництва - на 59 од.;
- збільшенню обсягів інвестицій в економіку міста: у I півріччі 2008 року в економіку міста надійшло 3314,4 млн. дол. США, що у 2,1 раза більше ніж у відповідному періоді 2007 року.
• Набула розвитку система інформаційно-консультативного забезпечення підприємців за рахунок:
розвитку інтернет-ресурсу - "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua), призначеного для допомоги підприємцям з різних аспектів їх діяльності, оптимізації інтернет-ресурсу для підприємців-початківців (www.merega.kiev.ua), актуалізації автоматизованої інформаційної системи МЕТ-ОНЛАЙН (майдан електронної торгівлі, що працює в режимі on-line: www.met-online.kiev.ua), спрямованої на розширення комерційних зв'язків столичних підприємців;
виходу в ефір спеціалізованих телепрограм - "Бізнес-ситуація", "Старт", "Бізнес-лабіринти", "Бізнес-сектор", в яких висвітлювалась інформація щодо проведення заходів у сфері підтримки підприємництва та нагальні питання підприємницької діяльності;
видання та безоплатного розповсюдження брошур з актуальних питань підприємництва та періодичного спеціалізованого журналу "Підприємець столиці";
проведення конференцій, круглих столів, семінарів.
Здійснення заходів у цьому напрямку сприяло:
- розвитку конкурентного середовища;
- впровадженню сучасних форм та методів організації діяльності суб'єктів підприємництва.
• Розширилась мережа об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва.
Активно працює КП "Київський міський бізнес-центр". Створені районні центри інформаційно-консультативних послуг у шести районах міста.
Для вирішення проблем ефективного використання ресурсів розвитку підприємництва реалізується проект "Київський ресурсний центр", що дає змогу налагодити взаємозв'язки підприємців та оптимізувати доступ до інформації щодо ресурсів, необхідних для провадження підприємницької діяльності в місті Києві. З метою інформування підприємців та їх громадських об'єднань про діяльність Київського ресурсного центру підтримувались в актуальному стані web-сайт (www.rescenter.kiev.ua) та сторінка "Ресурсний центр" на internet-ресурсі "Столичний діловий портал".
У Києві зосереджено понад третину всіх бізнес-центрів, кредитних спілок та інформаційно-консультативних установ, майже половину лізингових компаній та дві третини інвестиційних та інноваційних фондів України.
Діяльність органів влади міста та районів у цьому напрямку сприяла:
- підвищенню доступності інформації, необхідної для започаткування та здійснення підприємницької діяльності;
- збільшенню станом на 01.10.2008 порівняно з відповідним періодом попереднього року кількості: бізнес-центрів - на 19 од., лізингових центрів - на 129 од., кредитних спілок - на 306 од., фондів підтримки підприємництва - на 59 од., інвестиційних фондів і компаній - на 524 од., інноваційних фондів і компаній - на 470 од., інформаційно-консультативних установ - на 355 од., громадських об'єднань підприємців - на 24 од., бірж - на 18 од., страхових організацій - на 1006 од.
• Продовжено реалізацію міської освітньої програми для підприємців, половина вартості освітніх послуг за якою сплачується за рахунок міського бюджету.
Програма спрямована на впровадження сучасних ефективних методів управління у сфері підприємництва та дозволяє набути практичного досвіду ведення бізнесу. У 2007 році закінчили навчання за цією програмою 484 підприємця або майже вдвічі більше ніж у 2006 році.
Реалізовувалась Програма заходів з перепідготовки управлінських кадрів у сфері підприємництва "Українська ініціатива". Протягом 2007 року проведено два випуски слухачів програми - дипломи спеціаліста отримали 104 підприємця, у поточному році пройшли конкурсний відбір та навчаються за напрямом "Менеджмент" 60 спеціалістів. Надано рекомендації 25 підприємцям на участь у стажуванні на підприємствах країн Європейського союзу.
Здійснення заходів у цьому напрямку сприяло впровадженню сучасних ринкових методів управління у сфері підприємництва.
• Здійснено заходи із сприяння інноваційному розвитку, кластеризації та впровадженню систем менеджменту якості.
Спільно з Київською торгово-промисловою палатою реалізується програма "Київська якість", на підприємствах-дипломантах якої здійснюються заходи із залученням коштів міського бюджету з розробки систем менеджменту якості відповідно до міжнародних стандартів ISO 9000. Такі системи розроблено на 13 підприємствах, в тому числі за час дії Програми на 2007-2008 роки - на 4 підприємствах, розпочато проведення заходів з розробки систем менеджменту якості ще на двох підприємствах.
Для вирішення завдань інноваційного розвитку організовано курси з підвищення кваліфікації державних службовців та підприємців з напрямку "Інноваційний менеджмент". Розроблено рекомендації щодо стимулювання розвитку трансферу технологій між корпоративним сектором та малим і середнім бізнесом за результатами проведеного опитування на підприємствах та наукових організаціях. Проведено навчальний семінар щодо управління інноваційними ризиками. Видано каталоги інвестиційних та інноваційних пропозицій наукових організацій для впровадження суб'єктами малого підприємництва. Функціонує інтернет-портал "Інноваційний міст".
Здійснено ряд заходів із впровадження досвіду кластерного розвитку:
- проведено семінари з питань кластерного розвитку як засобу підвищення конкурентоздатності;
- здійснено аналіз розвитку територіально-галузевих кластерів в Україні та зарубіжжі, підготовлено, видано та розповсюджено інформаційні матеріали.
Здійснення заходів в цьому напрямку сприяло підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції суб'єктів господарювання міста.
• Створювались умови для розвитку міжрегіональних та міжнародних економічних та культурних зв'язків.
За сприяння Київської міської державної адміністрації протягом 2007 - 9 місяців 2008 року АТ "Київський міжнародний контрактовий ярмарок" організовано 92 спеціалізовані виставки, у яких взяли участь понад 8,9 тис. суб'єктів господарювання.
Продовжено реалізацію проекту "Міжрегіональний маркетинговий центр", інформаційними послугами якого щодо підприємств, товарів, бізнес-проектів в інших регіонах протягом 2007 - 9 місяців 2008 року скористалися 602 підприємця.
Розроблено та розповсюджено серед суб'єктів господарювання туристичної галузі рекомендації щодо побудови та використання міжнародних інформаційно-технологічних стандартів туристичної діяльності, щодо підвищення інвестиційної привабливості інфраструктури туризму в м. Києві тощо.
Проведено круглий стіл "Євроінтеграційний курс України: формування нових умов для підприємництва".
На інтернет-ресурсі "Столичний діловий портал" доповнені новою інформацією модулі: "Бізнес-інструменти", "Лізинг", "Франчайзинг", "Віртуальна виставка", "Ділові пропозиції", "Зарубіжні ділові пропозиції", опубліковано довідки по токарних ринках Європейського Союзу, Америки, Азії та СНД. Розроблено та розповсюджено три номери електронного бюлетеня комерційних пропозицій підприємств м. Києва.
• Розширено можливості реалізації підприємницької ініціативи соціально вразливих верств населення.
Протягом 2007 - 9 місяців 2008 року для організації власної справи 454 безробітних отримали одноразову виплату допомоги по безробіттю на загальну суму 5,0 млн. грн. Навчались основам підприємництва 534 безробітних, в т. ч. жінки та молодь.
З метою забезпечення самозайнятості інвалідів Київським центром роботи з інвалідами протягом 2007 - 9 місяців 2008 року організовано підготовку та перепідготовку 205 осіб для заняття художніми промислами та діяльності у сфері побутового обслуговування населення.
Для популяризації ідей підприємництва серед молоді:
- реалізовувалась комплексна програма навчання, профорієнтації і працевлаштування молоді "Освіта. Робота. Бізнес", у рамках якої проводились муніципальні виставки, семінари-тренінги та круглі столи;
- продовжено проведення щорічного Київського міського конкурсу "Молодий підприємець року". У 2007-2008 роках проведено п'ятий і шостий конкурси, до яких залучено майже 300 молодих підприємців віком до 35 років. Десять переможців міських конкурсів стали переможцями Всеукраїнського конкурсу "Молодий підприємець року" у 2005-2007 роках.
Здійснення заходів у цьому напрямку сприяло:
- забезпеченню зайнятості населення міста - після проходження навчання з основ підприємництва протягом 9 місяців 2008 року зареєструвались як підприємці 195 безробітних, що на 57 осіб більше ніж у відповідному періоді попереднього року;
- залученню до підприємницької діяльності представників соціально вразливих верств населення;
- формуванню позитивної суспільної думки про малий та середній бізнес, популяризації його серед молоді: учасниками шостого Київського міського конкурсу "Молодий підприємець року" стали 164 підприємці, що на 24,2 % більше ніж у попередньому році.
• Міська влада постійно виявляла та оперативно реагувала на нагальні потреби підприємців.
Працювала Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові та районні координаційні ради. Протягом 2007 - 9 місяців 2008 року проведено 55 їх засідань.
Проводились круглі столи, семінари, громадські обговорення. Готувались спільно з громадськими об'єднаннями підприємців пропозиції щодо розвитку підприємництва, які направлені Президенту, Верховній Раді, Кабінету Міністрів України.
У вересні 2008 року проведено загальноміський форум "Влада і бізнес: від стратегії підтримки до стратегії партнерства" за участі представників центральних органів влади, керівництва міста та районів, депутатів міської ради, підприємців та представників їх громадських об'єднань, на якому обговорено та схвалено проект Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року.
Аналіз виконання Програми на 2007-2008 роки свідчить, що переважна більшість її заходів виконана.
1.2. Фінансове забезпечення та виконання цільових показників Програми на 2007-2008 роки
За період дії Програми на 2007-2008 роки (2007 - 9 місяців 2008 року) на виконання заходів з її реалізації з міського бюджету спрямовано понад 66,4 млн. грн. (в тому числі за статтею підтримка малого та середнього підприємництва - 59,1 млн. грн.). Інформація про стан її фінансування за формою, встановленою Держкомпідприємництва, щоквартально розміщується на інтернет-ресурсі "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua). Розгорнута інформація про використання коштів на виконання Програми на 2007-2008 роки в розрізі заходів щоквартально надається Мінекономіки, Держкомпідприємництва та Головному управлінню економіки та інвестицій виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) в рамках звіту про її виконання. Проводиться моніторинг розвитку підприємництва за видами економічної діяльності згідно з національним класифікатором України - "Класифікація видів економічної діяльності" , гармонізованим з міжнародною статистичною класифікацією видів діяльності Європейського Союзу.
№ з/пДжерела фінансуванняСума витрачених коштів, тис. грн.
за 2007 рікза 9 міс. 2008 рокувсього за 2007 - 9 міс. 2008 року
1.З міського бюджету цільовим спрямуванням на
виконання Програми
37251,4121912,4659163,87
2.По інших статтях міського бюджету4148,442987,887136,32
3.З бюджетів районів258,30165,22423,52
4.З інших джерел2978,872650,205629,07
5.Загальна сума коштів, витрачених на реалізацію
заходів Програми
44637,0227715,7672352,78
Про результативність Програми на 2007-2008 роки свідчить виконання більшості її цільових показників.
У всіх сферах економічної діяльності за 2007 - 9 місяців 2008 року створено 149 тис. нових робочих місць, що вже перевищує відповідний показник, запланований на два роки.
Загальна кількість об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва станом на 01.10.2008 року становить 7024 од., що також перевищує показник, запланований на кінець 2008 року.
Кількість малих підприємств за результатами 2007 року становила 63,3 тис., що більше запланованої кількості на 0,6 тис. підприємств. Підвищення темпів її приросту порівняно з попереднім роком (11,1 % у 2007 році проти 10,8 % у 2006 році) дозволяє очікувати досягнення рівня, запланованого на кінець 2008 року. На 10 тис. осіб населення у 2007 році припадало 232 малих підприємства (на 2007 рік заплановано 230). Підвищились також темпи приросту порівняно з попереднім роком кількості фізичних осіб - підприємців - з 4,7 % у 2006 році до 10,1 % у 2007 році. На кінець 2007 року за даними Держкомстату у м. Києві налічувалось 165,4 тис. фізичних осіб - підприємців, що більше від запланованого рівня на 4,7 %.
Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від діяльності суб'єктів підприємництва у 2007 році становили 34,3 млрд. грн. або на 30 % більше від запланованих у Програмі на 2007-2008 рік .
Водночас, очікується невиконання запланованого показника середньорічної кількості найманих працівників на малих підприємствах через незначний темп її приросту. Утім, по Україні в цілому зайнятість на малих підприємствах навіть знизилась, що свідчить про недосконалість чинного законодавства з питань підприємницької діяльності.
Реалізація програмних заходів сприяла подальшому розширенню підприємницького сектора економіки міста та закріпленню позитивних тенденцій його розвитку. Водночас має місце наявність ряду негативних факторів та тенденцій, усунення яких залежить, в першу чергу, від створення сприятливого регуляторного та податкового середовища на рівні держави.
2. АНАЛІЗ СТАНУ, ТЕНДЕНЦІЙ ТА ПРОБЛЕМ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА У М. КИЄВІ
2.1. SWOT-аналіз розвитку підприємництва
Матриця SWOT-аналізу розвитку підприємництва
Позитивний впливНегативний вплив
Внутрішнє середовищеСильні сторони (Strengths)Слабкі сторони (Weaknesses)
Підприємництво - це продуктивна сила суспільства,
яка відіграє важливу роль у розвитку економічного, соціального,
культурного секторів і виступає: ефективним інструментом участі
значної кількості громадян як в економічному житті міста, країни,
так і в системі міжнародного розподілу праці;
потужним, в т. ч. для незахищених верств населення,
соціально-економічним засобом існування і стимулом
самовдосконалення;
одним з головних чинників розвитку демократії та побудови
середнього класу, сходинкою ринкових перетворень та відкритості
національної і місцевої економіки. До найбільш сильних внутрішніх
сторін підприємництва відносяться:
• мобільність і гнучкість бізнес-процесів у малому
підприємництві:
- швидка реакція малого бізнесу на нові потреби ринку, зміну попиту
(в порівнянні з великими підприємствами мають можливості більш
швидко насичувати ринок новими товарами та послугами, які
користуються платоспроможним попитом);
- більша маневреність і ефективність у розширенні й модернізації
діючих малих підприємств;
- орієнтація на конкретного споживача (клієнта) і якісно
сфокусоване керування;
• забезпечення суб'єктами підприємництва понад 90 % загальних
надходжень податків і зборів до Зведеного бюджету та майже 80 % до
бюджету м. Києва;
• суттєвий вплив на формування соціальної складової життєдіяльності
суспільства через:
- значний потенціал створення нових робочих місць;
- можливості розвитку підприємницької ініціативи серед соціально
вразливих верств населення;
- підвищення соціального статусу підприємницької діяльності (в т.
ч. завдяки проведенню в м. Києві заходів з нагоди Дня підприємця,
щорічного міського конкурсу "Молодий підприємець року" тощо);
• значні внутрішні резерви і високі темпи зростання кількісних
показників, в т. ч.:
- кількість зареєстрованих новостворених юридичних осіб і фізичних
осіб - підприємців у 2007 році збільшилась порівняно з попереднім
роком на 18 %;
- кількість малих підприємств у 2007 році зросла порівняно з 2006
роком на 11,3 %, фізичних осіб - підприємців - на 10,1 %;
• потужний сегмент ринку праці:
- кількість найманих працівників малих та середніх підприємств у
2007 році становила понад 1 млн. осіб (57,3 % від загальної
кількості найманих працівників підприємств міста);
• значна питома вага обсягів продукції (робіт, послуг),
реалізованих малими та середніми підприємствами, в загальних
обсягах реалізованої продукції підприємствами міста:
- 83,3 % від обсягів реалізації всіх підприємств міста (за
результатами 2007 року);
• значні можливості до диверсифікації видів підприємницької
діяльності;
• високий потенційний рівень сприйняття і запровадження сучасних
інформаційних технологій.
Слабкою внутрішньою стороною малого та середнього
бізнесу є високий ступінь чутливості і вразливості до внутрішньо- і
зовнішньополітичних, економічних, соціальних змін та екологічних
проблем. У тому числі:
• незначна фінансово-економічна потужність сектора малого та
середнього бізнесу (низький рівень фінансового забезпечення, в
першу чергу малих підприємств та фізичних осіб - підприємців, у
інноваційній, соціальній, комунальній сферах);
• невисока продуктивність праці (в середньому в 10 разів менша ніж
у аналогічних підприємницьких структур в ЄС);
• значна збитковість діяльності малих підприємств (МП) (у 2007 році
третина загальної кількості МП не реалізувала продукцію (роботи,
послуги), а близько 40 % звітували про збитковість);
• незначний рівень конкурентоспроможності (в першу чергу, у
високотехнологічних галузях);
• підвищена чутливість до конкуренції, цін, умов кредитування;
• неможливість залучення значних інвестицій;
• дисбаланс між кількістю малих і середніх підприємств і
підприємців - фізичних осіб:
- частка малих і середніх підприємств становить лише третину
загальної кількості суб'єктів малого та середнього
підприємництва;
• наявність "тіньової" діяльності суб'єктів підприємництва;
• складність впровадження (силами малих і середніх підприємств), а
також відсутність економічної мотивації до інвестування у наукоємні
проекти (технології і процеси які потребують, в першу чергу,
значних фінансових інвестицій у наукові розробки і розраховані на
довготривалу перспективу);
• низька інноваційна активність малого бізнесу та відповідно
низький рівень кооперації з науково-технічним потенціалом;
• недостатній рівень освіти підприємців з питань сучасних методів
та форм організації господарювання (невміння використовувати
сучасні підходи до управління бізнесом, його ризиками взагалі та
інноваційними, зокрема; недостатність коштів у підприємців для
отримання знань, необхідних для ведення бізнесу);
• недостатній рівень інформаційного та методичного забезпечення з
питань: - сертифікації продукції та послуг, а також впровадження
систем управління якістю;
- інформації про державні, муніципальні або приватні програми (у
тому числі нерезидентів);
• складний доступ вітчизняного малого підприємництва до сучасних
технологій, в т. ч. слабкість (у порівнянні з країнами ЄС, США)
розвитку Інтернет-підприємництва;
• низький рівень міжпідприємницького співробітництва (в т. ч. щодо
створення підприємницьких кластерів та мереж для обміну досвідом,
технологіями між малими, середніми та великими підприємствами);
• нерівномірність розвитку суб'єктів малого підприємництва по
районах міста (у 2007 році - 923 МП на 10 тис. осіб наявного
населення у Печорському районі, 514 - Шевченківському, 136
-Дарницькому, 75 - Деснянському);
• недостатня активність представників малого і середнього бізнесу
щодо захисту власних інтересів (в т. ч. неадекватне представлення
інтересів вітчизняного малого підприємництва у двосторонніх та
багатосторонніх міжнародних торговельних переговорах та
домовленостях);
• низький рівень самостійного міжрегіонального і міжнародного
співробітництва, експортної діяльності (менше 10 % МСП в Україні
займаються експортом через відсутність попиту на продукцію і
послуги;
складність проходження і високу вартість експортних процедур;
високий рівень конкуренції на зовнішніх ринках).
Зовнішнє середовищеМожливості (Opportunities)Загрози (Threats)
• вигідне економіко-географічне розташування м.
Києва (проходять найважливіші залізничні, автомобільні магістралі,
повітряні траси тощо);
• значні природні, водні, рекреаційні ресурси;
• наявність платоспроможного попиту;
• значний трудовий потенціал м. Києва:
- чисельність наявного населення на початок 2008 року становила
2740,23 тис. чол. (або 5,8 % від загальної кількості населення
країни);
- кількість економічно активного населення у 2007 році становила
1450,3 тис. чол.;
- питома вага молоді віком 15 - 34 роки у загальній кількості
найманих працівників становить 38,6 %;
- позитивне сальдо міграції у 2007 році - 22633 особи (число
прибулих - 51109, а число вибулих - 28476 осіб);
• розвинена транспортна інфраструктура, яка створює значний
вантажо- і пасажирооборот (в т. ч. через наявність міського
електротранспорту: трамваїв, тролейбусів, метрополітену);
• розвинена система зв'язку;
• значний промисловий потенціал:
- за підсумками 2007 року в Києві налічувалось 1340 великих і
середніх та 6474 малих підприємств, що здійснюють виробничу
діяльність;
• значний освітній і науково-технічний потенціал м. Києва (за
даними органів статистики за 2007 рік):
- 68 вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації, 50 - I
- II рівнів та 32 професійно-технічних навчальних заклади;
- 340 наукових організацій та установ;
- 46,4 тис. науковців (в т. ч. 4837 докторів та 20187 кандидатів
наук);
- обсяг наукових та науково-технічних робіт становив 2640,7 млн.
грн.;
- розвинена інфраструктура (станом на 01.10.2008): 160
бізнес-центрів, 11 бізнес-інкубаторів, 17 технопарків, 470
інноваційних фондів і компаній;
• значний фінансово-кредитний потенціал (станом на 01.10.2008);
- 123 банки, з яких 109 мають ліцензії (станом на 01.04.2008);
- 362 лізингові компанії;
- 609 кредитних спілок;
- 101 фонд підтримки підприємництва;
- 1459 інвестиційних фондів і компаній;
- 126 бірж;
- 2221 страхова організація.
• високий рейтинг інвестиційної привабливості м. Києва;
• розвинена мережа торгових підприємств та товарної структури
оптового і роздрібного товарообігу, послуг;
• розвинені міжрегіональні та міжнародні соціально-економічні та
культурні зв'язки:
- в т. ч. торгівля з понад 150 країнами світу, наявність іноземних
представництв, консульств;
• зростання рівня життя населення:
- середньомісячна заробітна плата штатного працівника у м. Києві
перевищує середній рівень по Україні в 1,7 раза (за 2007 рік);
• позитивні аспекти глобалізації:
- спрощений доступ до зовнішніх ринків;
сприятливий клімат для нових іноземних інвестицій;
• позитивні наслідки вступу України до СОТ - позитивний вплив на
стан та перспективи розвитку національного малого підприємництва
завдяки:
- створенню умов для справедливої торгівлі (зниження торговельних
бар'єрів, недискримінаційні умови, забезпечення стабільних,
прозорих і передбачуваних засад для вільної торгівлі);
- спонуканню до нового рівня ефективності взаємовідносин між
підприємцями і урядом (згідно з правилами СОТ перегляд уже взятих
зобов'язань щодо лібералізації торгівлі є складною процедурою, що
стає на заваді практиці постійних регуляторних змін, зміцнює
дисципліну й зменшує можливості для корупції);
- ширшому вибору товарів з ширшим спектром якостей;
- покращенню двосторонніх торговельних відносин між Україною і
ЄС;
- покращенню умов для іноземних компаній (веде до створення нових
виробництв, що сприяє створенню нових робочих місць);
- поліпшенню регуляторного середовища, підвищенню прозорості
процедур контролю за товарними потоками;
- приведенню до міжнародних норм національної системи сертифікації
та стандартизації;
- покращенню економічних умов для вітчизняних експортерів
(зменшення обмежень доступу українських товарів на світові ринки і
відповідне збільшення обсягів українського експорту та валютних
надходжень);
- збільшенню на внутрішньому ринку потоку іноземних товарів і
послуг та спрощення доступу до іноземних ринків;
- здешевленню імпортної сировини, яка використовується у
виробництві національними підприємцями, зменшенню цін на кінцеві
товари й послуги;
спрощенню доступу до міжнародних механізмів вирішення торгових
спорів;
• позитивний вплив від прийняття в Україні (згідно з Указом
Президента України та постановою КМУ) Європейської хартії для малих підприємст
в ;
• наявність дворічних Київських міських програм розвитку
підприємництва;
• запровадження спрощеної та скороченої у часі процедури державної
реєстрації та постановки на облік юридичних та фізичних осіб -
підприємців;
• вдосконалення процедур видачі дозволів на започаткування та
провадження підприємницької діяльності:
- створені на виконання Закону "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності"
районні
дозвільні центри, започатковано діяльність міського дозвільного
центру "Єдиний офіс";
• формування системи фінансової допомоги суб'єктам
підприємництва:
- відшкодування за рахунок коштів міського бюджету відсотків за
отримані кредити;
• впровадження системи комплексного інформаційно-консультативного
забезпечення суб'єктів підприємництва;
• розвиток взаємодії органів місцевої влади з підприємцями та їх
громадськими об'єднаннями;
• наявність сприятливих спортивних, культурних факторів для
поштовху розвитку малого та середнього підприємництва:
- в т. ч. проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу
(2012 рік) у м. Києві (за прогнозами УЄФА понад 600 тис. туристів
можуть відвідати м. Київ);
• наявність вільних ринкових ніш, широке поле діяльності для
розвитку бізнесу.
• політична і соціально-економічна нестабільність,
нестабільна макроекономічна політика;
• існування правових, економічних та адміністративних перешкод у
реалізації прав на підприємницьку діяльність;
• низький рівень конкурентоспроможності національної економіки як
загалом (78-ме місце у глобальному рейтингу у 2006-2007 рр.), так і
малого та середнього підприємництва зокрема;
• низький рівень ВВП на душу населення (за даними Держкомстату
України за 2006 рік - 11630 грн. або 2,3 тис. дол. США. Для
порівняння: за даними звіту про людський розвиток ООН за 2006 рік
ВВП на душу населення у країнах ЄС становить в середньому 30 тис.
дол. США);
• невизначеність державних пріоритетів економічного, інноваційного,
науково-технічного розвитку;
• низький рівень кооперації між підприємницькими структурами
(малими і середніми фірмами) і науково-дослідними установами міста
(несприйняття бізнесом національних науково-технічних
досягнень);
• індустріальний (з характеристиками сировинного) тип розвитку
промислового сектора і суспільства (тип розвитку початку і середини
XX століття);
• транспортне перевантаження міста (кількість легкових автомобілів
зросла з 162 тис. у 1990 році до 643,7 тис у 2007 році);
• збільшення демографічного навантаження на осіб працездатного віку
(на 1000 осіб працездатного віку припадало: на початок 2005 - 501
особа непрацездатного віку, на початок 2008 року - 515 осіб);
• конкуренція з боку міст-супутників Києва (в т. ч. створення
кращих умов для ведення бізнесу та ділової активності
підприємництва);
• можливі негативні наслідки вступу України до СОТ (програш
галузей, діяльність яких орієнтована на внутрішній ринок, і виграш
експортерів, серед яких частка малих підприємств є незначною).
Загрози підприємництву:
- входження на територію м. Києва значно дешевшої продукції, яка
виробляється великими компаніями (легкої промисловості, аграрного
сектора тощо) зі США, ЄС, Китаю, Індії та ін.;
- юридична рівність з іноземними, більш конкурентоспроможними,
компаніями;
• нестабільні коливання курсів валют;
• інфляція та її наслідки:
- інфляційні очікування населення (споживчий ажіотаж);
- погіршення фінансово-кредитної і інвестиційної підтримки (через
вилучення НБУ зайвої грошової маси - для стримування попиту -
виникає дефіцит кредитних ресурсів) тощо;
• зростання вартості енергоносіїв;
• зростаюча кількість глобальних екологічних проблем;
• практична відсутність прогресивних змін у законодавстві (щодо
впорядкування нормативно-правового регулювання підприємницької
діяльності);
• висока, економічно обтяжлива для малого та середнього бізнесу
вартість землі, нерухомості, орендної плати;
• значна частка тінізації економіки в частині:
- позабанківського грошового обігу;
- неефективності приватизації державного майна;
- правової незахищеності суб'єктів підприємницької діяльності.
• низький рівень безпеки бізнесу (рейдерство);
• високий рівень корупції;
• невисокий рівень соціального статусу і престижу підприємців;
• низький рівень соціального захисту найманих працівників;
• високі адміністративні та регуляторні бар'єри на шляху
економічного зростання підприємництва;
• велика загальна кількість дозвільних документів, які регулюють
підприємницьку діяльність;
• висока вартість одержання дозвільних документів (в т. ч. через
витрати на збирання необхідних документів (довідок), нотаріальне
посвідчення копій, неофіційні платежі за "прискорення процесу",
фінансові збитки через простоювання бізнесу внаслідок очікування
дозвільного документу тощо);
• тотальна і неефективна система державного нагляду за
підприємницькою діяльністю. Прийнятий Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"
є
прогресивним, але його фактично не впроваджено;
• застарілі та важковиконувані вимоги контролюючих органів, які
нерідко не відповідають сучасним реаліям ведення бізнес-процесів,
стримують конкуренцію і створюють умови для посадових
зловживань;
• недостатня ефективність реалізації державної регуляторної
політики (в т. ч.: недостатній рівень знань спеціалістів міської та
районних держадміністрацій з питань здійснення державної
регуляторної політики;
низька активність та рівень професіоналізму громадських об'єднань
підприємців;
недостатній діалог влади з громадськістю);
• недосконалість системи легітимізації юридичних та фізичних осіб -
підприємців (в т. ч. невідповідність відомчих інструкцій щодо
постановки на облік суб'єктів підприємницької діяльності після
державної реєстрації вимогам законодавства про державну реєстрацію
юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, ускладненість
відкриття рахунку у банках);
• складність процедур сертифікації і стандартизації товарів та
послуг;
• недостатній обсяг доступних для підприємців фінансово-кредитних
ресурсів (в т. ч. проблема отримання кредиту на започаткування
підприємницької діяльності;
складний порядок отримання мікрокредитів;
нерозвиненість практики страхування бізнесу та
бізнес-проектів);
• непрозорі процедури надання ресурсів територіальних громад міста
та районів для підприємницької діяльності (відсутність доступної
інформації про вільні земельні ділянки, споруди і приміщення, які
можуть бути надані підприємцям;
невідпрацьованість ринкових підходів до надання в оренду та набуття
права власності на земельні ділянки;
відсутність системи видачі документів дозвільного характеру з
питань землекористування за принципом організаційної єдності);
• недостатня ефективність діяльності інфраструктури підтримки
підприємництва (нерозвиненість мережі об'єктів інфраструктури, які
надають підприємцям комплекс послуг за доступними цінами;
недостатність безоплатних послуг);
• високі бар'єри входження підприємницьких структур у інноваційні
процеси (в т. ч. через високу вартість та тривалість окупності
нововведень та високі економічні ризики, проблеми організаційного
характеру, нерозвиненість ринку технологій, недоліки
нормативно-правової бази інноваційної діяльності, низький попит на
вітчизняну інноваційну продукцію, недостатній рівень підготовки
технічного та управлінського персоналу;
недоступність інформації про нові технології, що мають потенціал
комерціалізації);
• недостатній рівень залучення молоді до підприємництва (в т. ч.
недостатність вивчення на різних рівнях освіти основ ведення
бізнесу);
• недосконалість доступу підприємців до електронних джерел
інформації державних і місцевих органів влади (в т. ч. для
отримання консультацій, подачі заявок, заповнення податкових
декларацій тощо).