• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні

Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації  | Наказ, Форма типового документа, Форма, Правила, Перелік від 13.12.2005 № 943 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Форма, Правила, Перелік
  • Дата: 13.12.2005
  • Номер: 943
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Форма, Правила, Перелік
  • Дата: 13.12.2005
  • Номер: 943
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
13.12.2005 N 943
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 грудня 2005 р.
за N 1588/11868
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства інфраструктури N 172 від 18.05.2015 )
Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
З метою вдосконалення розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні відповідно до статті 7 Повітряного кодексу України та згідно з Указом Президента України від 15 липня 2004 року N 803 "Про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації"
НАКАЗУЮ:
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
1. Затвердити Правила розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні (далі - Правила), що додаються.
2. Департаменту інспектування безпеки польотів (Міщенко В.К.) подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Довести Правила до всіх зацікавлених організацій, зареєстрованих на території України, що здійснюють експлуатацію та технічне обслуговування цивільних повітряних суден, використання повітряного простору та обслуговування повітряного руху, підготовку авіаційних фахівців у встановленому порядку.
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державіаслужби від 03.08.2005 N 565 "Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.08.2005 за N 928/11208.
5. Контроль за виконанням цього наказу лишаю за собою.
В.о. Голови Державіаслужби
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
А.А.Колісник



А.Дашкевич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаслужби
13.12.2005 N 943
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 грудня 2005 р.
за N 1588/11868
ПРАВИЛА
розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні
( Слово "Державіаслужба" у всіх відмінках замінено словом "Державіаадміністрація" у відповідних відмінках, слово "ДІБП" замінено словом "УНРАП", слова "директор ДІБП" у всіх відмінках замінено словами "начальник УНРАП" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила розроблені відповідно до Повітряного кодексу України з метою приведення нормативних актів цивільної авіації у відповідність до вимог стандартів і рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) та адаптації до законодавства Європейського Союзу (ЄС) і є нормативно-правовим актом України, що регулює діяльність в сфері розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами.
1.2. Правила визначають завдання, кваліфікаційні вимоги, права, обов'язки авіаційного персоналу, який проводить розслідування авіаційних подій та інцидентів, установлюють порядок проведення розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України та цивільними повітряними суднами іноземних держав на території України, участі уповноважених представників України в розслідуванні авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України на території інших держав, обліку зазначених подій, а також порядок розробки рекомендацій та заходів щодо їх попередження.
1.3. Правила поширюються на всі цивільні повітряні судна та є обов'язковими для всіх суб'єктів правовідносин, на яких розповсюджується дія повітряного права України, яке регулює відносини в галузі цивільної авіації та використання повітряного простору України, у тому числі організацій та громадян, які здійснюють експлуатацію та ремонт повітряних суден, виконання та забезпечення польотів, розроблення, випробування, виробництво та сертифікацію повітряних суден, підготовку авіаційного персоналу, а також на учасників розслідування авіаційних подій та інцидентів.
1.4. Правила використовуються під час розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України або іноземних держав, які трапились на території України та над акваторією водної поверхні, де відповідальність за організацію обслуговування повітряного руху покладено на Україну.
2. Нормативні посилання
Під час розроблення Правил використовувались такі нормативно-правові акти:
Указ Президента України від 15.07.2004 N 803 "Про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації";
Положення про Державну авіаційну адміністрацію, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1526;
( Розділ 2 доповнено абзацом четвертим згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
Положення про систему управління безпекою польотів на авіаційному транспорті, затверджене наказом Державіаслужби від 25.11.2005 N 895, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 14.12.2005 за N 1503/11783.
( Розділ 2 доповнено абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
Повідомлення щодо обслуговування повітряного руху - Авіаційні правила України, частина 85, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 25.03.2002 N 199 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 10.04.2002 за N 354/6642;
Правила з пошуку та рятування в цивільній авіації України (далі - ППР ЦА-99), затверджені наказом Міністерства транспорту України від 16.08.99 N 404 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 07.10.99 за N 684/3977;
Правила розслідування надзвичайних подій та пошкоджень цивільних повітряних суден на землі в Україні, затверджені наказом Державіаслужби від 18.11.2004 N 188 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 03.12.2004 за N 1541/10140;
Додаток 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію "Розслідування авіаційних подій та інцидентів", видання дев'яте, 2001 року;
Директива Ради Євросоюзу N 94/56 від 21 листопада 1994 року;
ІКАО (Doc 9756 AN/965) "Руководство по расследованию авиационных происшествий и инцидентов";
ІКАО (Doc 9156) "Руководство по предоставлению данных об авиационных происшествиях и инцидентах";
ІКАО (Doc 9422) "Руководство по предотвращению авиационных происшествий";
Резолюція 33-ї сесії Асамблеї ІКАО від 5.10.2001 "Неразглашение некоторых записей и данных, имеющих отношение к авиационному происшествию или инциденту". .
3. Скорочення
АП - авіаційна подія;
АРК - аварійно-рятувальна команда;
АТБ - авіаційно-технічна база;
ВЗ - вільна зона;
( Абзац п'ятий розділу 3 виключено на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України N 416 від 08.04.2008 )
( Абзац шостий розділу 3 виключено на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України N 416 від 08.04.2008 )
ДКБ - дослідно-конструкторське бюро;
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
ЗРПІ - засоби реєстрації польотної інформації;
ІАС - інженерно-авіаційна служба;
ІКАО - Міжнародна організація цивільної авіації;
КЛЕ - керівництво з льотної експлуатації;
КОСПАС-САРСАТ - міжнародна космічна система пошуку аварійних суден;
КПС - командир повітряного судна;
КСГ - кінцева смуга гальмування;
КЦПР ЦА - координаційний центр пошуку та рятування цивільної авіації;
ЛС - льотна смуга;
МАК - Міждержавний авіаційний комітет;
МВС - Міністерство внутрішніх справ України;
МЗС - Міністерство закордонних справ України;
МС - місце стоянки;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
( Абзац двадцять другий розділу 3 виключено на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України N 416 від 08.04.2008 )
ПММ - пально-мастильні матеріали;
ПС - повітряне судно;
ПСЗСУ - Повітряні Сили Збройних Сил України;
РД - руліжна доріжка;
РКЦПР - регіональний координаційний центр пошуку і рятування;
РКЦ Укравіапошуку - регіональний координаційний центр Державної авіаційної пошуково-рятувальної служби;
РТЗ - радіотехнічне забезпечення;
СТЗ - світлотехнічне забезпечення;
Укравіапошук - Державна авіаційна пошуково-рятувальна служба Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
УНРАП - управління незалежного розслідування авіаційних подій та інцидентів;
ЦА - цивільна авіація;
ЦДС - центральна диспетчерська служба Державіаадміністрації;
ACCID - авіаційна подія;
ADREP - автоматизована система збирання, оброблення, зберігання та розповсюдження інформації про авіаційні події та інциденти;
AFTN - авіаційна фіксована мережа електрозв'язку;
ARO - пункти збору донесень щодо ОПР;
CVR - Cockpit Voice Recorder - реєстратор переговорів у кабіні;
INCID - інцидент;
FDR - Flight Data Recorder - реєстратор польотних даних
FPL - план польоту;
UTC - всесвітній скоординований час.
( Розділ 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
4. Класифікація та визначення
4.1. Класифікація подій
4.1.1. При експлуатації ПС можуть мати місце:
авіаційні події;
інциденти (серйозні інциденти, інциденти);
надзвичайні події;
пошкодження ПС на землі.
4.1.2. Авіаційні події поділяються на:
авіаційні події з людськими жертвами (катастрофи);
авіаційні події без людських жертв (аварії).
4.1.3. Зіткнення двох або більше ПС розслідується як одна авіаційна подія, а класифікується для кожного ПС в залежності від спричинених наслідків. За результатами розслідування оформлюється загальний остаточний звіт.
4.2. Визначення
У цих Правилах терміни мають такі визначення:
Авіаційна подія - подія, пов'язана з використанням ПС, яка має місце з моменту, коли будь-яка особа піднімається на борт з наміром здійснити політ, до моменту, коли всі особи, що перебували на борту, покинули ПС, і під час якої:
будь-яка особа отримує тілесні ушкодження із смертельним наслідком або серйозні тілесні ушкодження або ПС одержує пошкодження чи руйнування конструкції. Авіаційні події поділяються на катастрофи та аварії.
Катастрофа - АП з людськими жертвами, що призвела до загибелі або зникнення безвісти когось з пасажирів або членів екіпажу або третіх осіб, а також у разі отримання ними тілесних ушкоджень зі смертельним наслідком під час:
а) перебування на даному ПС;
б) безпосереднього зіткнення з будь-якою частиною ПС, включаючи частини, що відокремились від даного ПС;
в) безпосередньої дії струменя газів реактивного двигуна;
г) зникнення безвісти ПС. ПС уважається таким, що зникло безвісти, якщо був припинений офіційний розшук і не було встановлене місцезнаходження елементів його конструкції. Рішення про припинення пошуку ПС, що пропало безвісти, приймає повноважний орган держави з розслідування АП, на території якої трапилась АП;
ґ) до катастроф належать також випадки загибелі когось з осіб, які перебували на борту, у процесі їх аварійної евакуації з ПС.
У разі отримання тілесних ушкоджень, унаслідок яких протягом 30 діб з моменту АП настала смерть, вони класифікуються як тілесні ушкодження зі смертельним наслідком.
Аварія - АП без людських жертв, що призвела до пошкодження чи руйнування ПС або серйозного тілесного ушкодження пасажирів або членів екіпажу та третіх осіб, у разі якої:
а) порушується міцність конструкції планера ПС через руйнування силових елементів;
б) погіршуються технічні або льотні характеристики ПС і необхідний ремонт для їх відновлення або неможливо відновити його льотну придатність. До аварій не належать: для літаків - випадки відмови або пошкодження двигуна, коли пошкоджений тільки сам двигун, його капоти чи допоміжні агрегати або коли пошкоджені тільки повітряні гвинти, закінцівки крила, антени, пневматики, гальмові пристрої, обтічники, або коли в обшивці є невеликі вм'ятини або пробоїни; для вертольотів - руйнування чи пошкодження елементів несучих та рульових гвинтів, вентиляторної установки, редуктора, обшивки, руйнування чи роз'єднання трансмісії, якщо вони не призвели до пошкодження чи руйнування силових елементів фюзеляжу або балок;
в) ПС опиняється в такому місці, де доступ до нього та його евакуація з місця події неможливі;
г) будь-яка особа отримує серйозні тілесні ушкодження.
Авіаційна техніка - повітряні судна та їх компоненти.
Бортовий реєстратор - будь-який самописний прилад, який встановлюється на борту ПС як додаткове джерело інформації для використання при розслідуванні АП та інцидента.
Вільна зона - спеціально підготовлена ділянка земної або водної поверхні, яка примикає до кінця наявної дистанції розбігу, придатна для початкового набору висоти ПС до встановленого значення.
Держава виробника - держава, що володіє юрисдикцією щодо організації, відповідальної за остаточне складання ПС.
Держава експлуатанта - держава, в якій міститься основне місце діяльності експлуатанта, або в якій експлуатант не має такого місця діяльності, постійного місця перебування.
Держава місця події - держава, на території якої мала місце АП або інцидент.
Держава реєстрації - держава, до реєстру якої занесено ПС.
Держава розробника - держава, що володіє юрисдикцією щодо організації, відповідальної за конструкцію типу ПС.
( Абзац двадцять четвертий пункту 4.2 розділу 4 виключено на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
Державна авіаційна адміністрація (Державіаадміністрація) - урядовий орган державного управління Міністерства транспорту та зв'язку України.
Експерт/фахівець - особа, яка має кваліфікацію в певній галузі науки та техніки і залучається до розслідування АП чи серйозного інциденту, проводить науково-технічні експертизи та надає консультації.
Експлуатант - особа, організація або підприємство, які експлуатують ПС або пропонують послуги в цій галузі.
Інцидент - будь-яка подія, крім авіаційної події, що пов'язана з використанням ПС, яка впливає або могла вплинути на безпеку експлуатації.
Перелік серйозних інцидентів та інцидентів наведено в додатку 1.
Льотна смуга - частина льотного поля аеродрому, що включає злітно-посадкову смугу, сплановані частини з боків ЗПС та призначена для зльоту і посадки повітряних суден, зменшення ризику ушкодження повітряних суден, що викотилися за межі ЗПС, і забезпечення безпеки повітряних суден, що пролітають над нею під час зльоту і посадки.
Максимальна маса - максимальна сертифікована злітна маса.
Надзвичайна подія - подія, пов'язана з використанням ПС, яка не підпадає під визначення АП, а також пов'язана з технічним обслуговуванням, ремонтом, зберіганням та транспортуванням, під час якої настав один з наведених наслідків:
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою під час її перебування на борту ПС унаслідок необережних або навмисних дій самого потерпілого або інших осіб, що не пов'язані з порушенням функціонування ПС та його систем;
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою, яка без достатніх підстав або документів самовільно проникла за межі зон на ПС, куди заборонений доступ пасажирам та членам екіпажу;
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою, яка перебувала на борту ПС, у результаті впливу зовнішнього середовища після вимушеної посадки ПС за межами аеродрому;
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою, яка перебувала за межами ПС, унаслідок безпосереднього контакту з ПС або його елементами;
руйнування або пошкодження ПС на землі, що призвело до порушення міцності його конструкції або погіршення льотно-технічних характеристик у результаті впливу зовнішнього середовища стихійного лиха або порушення технології обслуговування, правил зберігання та транспортування;
захоплення ПС, що перебувало на землі або в польоті, або намагання захоплення такого судна та інші акти незаконного втручання в діяльність ЦА.
Первинне повідомлення - первинна інформація про АП чи інцидент, що стала відома та негайно передається до Державіаадміністрації та власнику ПС.
Первинне донесення - інформація про АП чи інцидент, що уточнює обставини АП та надається з метою своєчасного формування комісії з розслідування АП.
Наступне донесення - інформація, що конкретизує АП, передається головою комісії з розслідування АП.
Повітряне судно - літальний апарат, що тримається в атмосфері за рахунок його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні, і здатний маневрувати в тривимірному просторі.
Пошкодження повітряного судна на землі - подія, пов'язана з обслуговуванням, зберіганням та транспортуванням ПС на землі, під час якої ПС отримало пошкодження без втрати міцності його силових елементів та погіршення льотно-технічних характеристик, усунення яких можливо за експлуатаційних умов.
Польовий етап розслідування - період з початку робіт комісії з розслідування на місці АП або інцидента до моменту, коли роботи на місці події закінчені.
Попередній звіт - сповіщення, що використовується для негайного поширення відомостей, отриманих на початкових стадіях розслідування.
Причина авіаційної події або інциденту - будь-які дії, бездіяльність, обставини, умови або їх сукупність, що призвели до АП чи інциденту.
Програма безпеки польотів - сукупність вимог та заходів, направлених на підвищення рівня безпеки польотів.
Публікація результатів розслідування - подання остаточного звіту обов'язковим адресатам згідно з указаною в цих Правилах розсилкою, а також можливість ознайомлення з результатами розслідування іншими юридичними або фізичними особами.
Радник (член комісії) - особа, призначена державою в разі наявності в неї відповідної кваліфікації з метою надання допомоги вповноваженому представникові цієї держави в розслідуванні.
Розслідування - процес, що проводиться при наявності факту АП, який включає збір і аналіз інформації про АП, встановлює причину (причини) її виникнення, підготовку висновків із зазначенням цієї причини (причин) і вироблення рекомендацій щодо запобігання у майбутньому.
Розслідувач авіаційної події - особа, яка за наявності в неї відповідної кваліфікації та державного (міжнародного) сертифіката займається розслідуванням АП, інцидентів та інших подій, що загрожують безпеці польотів.
Рекомендація щодо забезпечення безпеки польотів - пропозиція повноважного органу держави, який проводить розслідування АП чи інцидентів, зроблена на основі інформації, отриманої під час розслідування, з метою попередження АП та інцидентів.
Серйозний інцидент - інцидент, обставини якого свідчать про те, що ледь не сталася авіаційна подія.
Для серйозних інцидентів характерні такі ознаки:
вихід ПС за межі очікуваних умов експлуатації;
виникнення значних шкідливих впливів на екіпаж або пасажирів;
значне підвищення робочого навантаження на екіпаж;
втрата працездатності екіпажа в польоті;
значні погіршення льотних і технічних характеристик та ускладнення в управлінні ПС.
Серйозне тілесне ушкодження - тілесне ушкодження, отримане особою під час авіаційної події чи інцидента, яке:
а) вимагає госпіталізації особи більше ніж на 48 годин протягом 7 діб з моменту авіаційної події;
б) призвело до перелому будь-якої кістки (за винятком простих переломів пальців рук, ніг або носа);
в) пов'язане з розривами тканини, що призводять до сильної кровотечі, ушкодження нервів, м'язів або сухожиль або пов'язане з ушкодженням будь-якого внутрішнього органу;
г) пов'язане з одержанням опіків другого і третього ступенів чи будь-яких опіків, що ушкоджують понад 5 % поверхні тіла;
ґ) пов'язане з підтвердженим фактом дії токсичних речовин чи радіації, що вражає.
Уповноважений з розслідування (голова комісії) - особа, якій за наявності в неї відповідної кваліфікації та державного (міжнародного) сертифіката доручені організація і проведення розслідування, а також контроль за його ходом.
Уповноважений представник - особа, яка призначена державою в разі наявності в неї відповідної кваліфікації та державного (міжнародного) сертифіката для участі в розслідуванні, що проводиться іншою державою.
Уповноважені представники інших розслідувань - особи, які за відповідними призначеннями проводять окремі види розслідувань (страхове, розслідування нещасних випадків тощо) та за узгодженням з головою комісії мають доступ до певних матеріалів розслідування.
( Пункт 4.2 розділу 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5. Загальні вимоги
5.1. Усі авіаційні події та інциденти з ПС України або іноземних держав на території України підлягають обов'язковому розслідуванню згідно з цими Правилами.
Єдиною метою розслідування АП чи інцидента є запобігання авіаційним подіям та інцидентам у майбутньому. Метою цієї діяльності не може бути встановлення чиєїсь вини або відповідальності.
Будь-яке судове або адміністративне розслідування, яке спрямоване на встановлення будь-чиєї вини чи відповідальності, повинно проводитись окремо від будь-якого розслідування, що проводиться згідно з цими Правилами.
Судове, страхове або інші види розслідувань не втручаються в процес розслідування АП чи інцидента і не впливають на його висновки та можуть використовувати матеріали остаточного звіту про АП чи інцидент.
5.2. АП та інциденти, що сталися з цивільними повітряними суднами на території України, розслідуються Державіаадміністрацією до створення в Україні незалежного органу з розслідування АП та інцидентів.
У разі АП, що сталася на території України через зіткнення цивільного ПС з ПС іншого міністерства або якщо АП сталася з ПС іншої держави, Державіаадміністрація може прийняти рішення про звернення до Кабінету Міністрів України з метою призначення Урядової комісії з розслідування АП.
При виникненні АП відповідні органи Державіаадміністрації, МВС, МНС через свої структурні підрозділи вживають, у межах компетенції, необхідних заходів для збереження речових доказів і забезпечують надійну охорону ПС та всього, що на ньому перебуває, протягом часу, необхідного для проведення розслідування. Збереження речових доказів включає збереження шляхом фотографування чи іншими відповідними засобами документування будь-яких речових доказів, які можуть бути вилученими, зіпсованими, втраченими або знищеними. Охорона ПС та всього, що на ньому перебуває, передбачає запобігання подальшому пошкодженню, проникненню сторонніх осіб, викраденню чи псуванню.
Вилучення бортових реєстраторів та обробку записів може здійснювати тільки спеціально підготовлений персонал, визначений Державіаадміністрацією.
Порядок взаємодії Державіаадміністрації з відповідними органами виконавчої влади та місцевого самоврядування при організації та проведенні розслідування авіаційних подій встановлюється спеціальною міжгалузевою інструкцією.
( Пункт 5.2 розділу 5 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.3. Розслідування АП та інцидентів проводяться комісією, яка призначається згідно з цими Правилами та має статус державної комісії. Комісія з розслідування АП чи інциденту незалежна в проведенні розслідування та має повноваження, зазначені в додатку 13, на їх проведення. Процес розслідування не передбачає захисту інтересів сторін учасників розслідування.
Права та обов'язки учасників розслідування АП та інцидентів визначені додатком 2.
( Пункт 5.3 розділу 5 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.4. Розслідування АП та інцидентів з ПС, що сталися на території України, проводиться згідно з процедурами, викладеними в цих Правилах. Проведення розслідування АП чи серйозного інциденту може бути повністю передано іншій державі за взаємною домовленістю та згодою. У будь-якому разі Державіаадміністрація повинна використовувати всі засоби для сприяння у проведенні такого розслідування.
( Пункт 5.4 розділу 5 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.5. За рішенням Державіаадміністрації організація та проведення розслідування інцидентів можуть бути покладені на експлуатанта ПС.
( Пункт 5.5 розділу 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.6. Розслідування АП з цивільними ПС України, що сталися на території іншої держави, здійснюється комісією, що створюється державою місця події згідно з Правилами ІКАО та національними правилами. У цих випадках Державіаадміністрація призначає уповноважених представників (радників та експертів) для участі в розслідуванні. У разі неотримання Україною остаточного звіту за результатами розслідування АП від держави місця події протягом більш ніж одного року уповноважений представник України з метою розробки заходів з забезпечення безпеки польотів готує довідку про стан розслідування комісією Державіаадміністрації, якщо їй таке право делегує держава місця події.
Якщо Державіаадміністрація проводить розслідування події, що сталася на території України з іноземним ПС, а держава реєстрації та держава експлуатанта не призначили своїх уповноважених представників, до участі в розслідуванні необхідно залучати експлуатанта згідно з цими Правилами.
( Пункт 5.6 розділу 5 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
Якщо Державіаадміністрація проводить розслідування події, що сталася на території України з іноземним ПС, а держава розробника та держава виробника ПС не призначили своїх уповноважених представників, до участі в розслідуванні необхідно залучати організації, відповідальні за конструкцію типу та остаточне виготовлення ПС згідно з цими Правилами.
( Пункт 5.6 розділу 5 доповнено абзацом третім згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.7. За приховування АП чи інцидентів або фактів, що мають до них стосунок, несвоєчасне повідомлення про АП чи інцидентів, несанкціоноване поширення інформації про хід розслідування та ймовірні причини АП чи інцидентів, а також за свідомо неправильну класифікацію АП чи інциденту та визначення причин руйнування або знищення бортових чи наземних засобів об'єктивного контролю та інших матеріалів, причетних до АП чи інцидентів, посадові особи відповідають згідно з законодавством України.
5.8. Розслідування АП чи інциденту включає збір та аналіз інформації, проведення необхідних досліджень, установлення причин АП, підготовку звітів, а також складання остаточного звіту з необхідними рекомендаціями щодо питань безпеки польотів, розбір за результатами розслідування. Розслідування проводиться за принципом багатофакторності, що передбачає виявлення відхилень від нормального функціонування авіаційно-транспортної системи та оцінку впливу цих відхилень на завершення польоту ПС.
5.9. Нормативні документи з питань розслідування АП та інцидентів з цивільними ПС повинні відповідати вимогам цих Правил.
5.10. Державіаадміністрація приймає рішення про звільнення з-під охорони ПС та всього, що на ньому перебуває, чи будь-яких його частин, як тільки потреба в інтересах розслідування в них відпаде. Відповідні органи центральної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують доступ до цього повітряного судна та всього, що на ньому перебуває, чи до будь-яких його частин. Якщо ПС, усе, що на ньому перебуває, чи будь-які його частини знаходяться у районі, доступ до якого згідно із законодавством України є неможливим чи обмеженим, Державіаадміністрація вирішує питання щодо їх переміщення у таке місце, до якого може бути дозволено доступ.
( Розділ 5 доповнено пунктом 5.10 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.11. Технічні вимоги, які стосуються держави експлуатанта, застосовуються в тих випадках, коли ПС здане в оренду, зафрахтоване чи обмінене та коли держава експлуатанта не є державою реєстрації, але вона виконує частково або повністю функції та обов'язки держави реєстрації згідно з цими Правилами.
( Розділ 5 доповнено пунктом 5.11 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.12. Якщо ПС, яке зареєстроване чи експлуатант якого перебуває в Україні, з яким сталася АП чи інцидент, виконало посадку на території держави, яка не є місцем події, Державіаадміністрація на запит держави, що проводить розслідування, надає їй записи бортових реєстраторів та, у разі потреби, відповідні бортові реєстратори.
( Розділ 5 доповнено пунктом 5.12 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
5.13. Для досягнення прийнятного рівня безпеки польотів Державіаадміністрація розробляє та впроваджує програму безпеки польотів.
Державіаадміністрація встановлює прийнятний рівень безпеки польотів, який має бути не нижчим за вже досягнутий.
( Розділ 5 доповнено пунктом 5.13 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6. Розслідування авіаційних подій
6.1. Організація розслідування
6.1.1. Організація та забезпечення об'єктивного кваліфікованого розслідування АП, що сталися з цивільними ПС на території України, покладаються на Державіаадміністрацію за участю розробника ПС, виробника ПС, експлуатантів ПС, та за згодою органів виконавчої влади та інших зацікавлених міністерств, організацій України.
Згідно з пунктом 5.2 цих Правил створюються комісії з розслідування АП.
Комісія проводить розслідування АП із залученням спеціалістів, керуючись цими Правилами та законодавством України.
Розслідування повинно проводитись у стислі строки, але не більше ніж 30 діб для розслідування аварії, 60 діб для розслідування катастроф, 90 діб для розслідування АП з іноземними ПС. Якщо для встановлення причин АП необхідне проведення спеціальних досліджень, то термін розслідування може бути подовжений керівником, який призначив комісію.
6.1.2. Зіткнення двох або декількох ПС розслідується як одна АП, а класифікується і зараховується окремо для кожного ПС залежно від наслідків. За результатами розслідування оформляється один остаточний звіт.
6.1.3. Комісія складається з голови та членів комісії.
Залежно від обсягів розслідування створюються підкомісії (льотна, інженерно-технічна, адміністративна). У разі необхідності, за рішенням голови комісії можуть створюватися робочі групи згідно з додатками 3-9:
додаток 3 - льотна підкомісія;
додаток 4 - інженерно-технічна підкомісія;
додаток 5 - адміністративна підкомісія;
додаток 6 - група із створення схеми (кроків) місця АП;
додаток 7 - група опитування;
додаток 8 - група розрахунку й аналізу;
додаток 9 - група пошукових і аварійно-рятувальних робіт.
6.1.3.1. Для участі в розслідуванні, за поданням голови комісії, можуть залучатися працівники органу, що призначив комісію з розслідування, за згодою повноважні представники причетних міністерств та організацій, органів виконавчої влади, працівники організацій незалежно від організаційно-правових форм, форм власності та відомчої належності, у тому числі науково-дослідних і дослідно-конструкторських організацій, організацій розробників, виробників і експлуатантів, аеропортів, авіаремонтних організацій, авіаційно-технічних баз і центрів, навчальних закладів, органів ОПР, організацій та підприємств з метеорологічного забезпечення авіації, медичних закладів.
6.1.3.2. На запит Державіаадміністрації щодо залучення фахівців організацій незалежно від форми власності до участі в розслідуванні АП за згодою керівники організацій, на адресу яких направлені запити, направляють у розпорядження комісії фахівців, кандидатури яких узгоджуються з Державіаадміністрацією на термін, необхідний для виконання робіт в інтересах розслідування АП.
Інформація про кандидатів до складу комісії передається органу, що організовує розслідування, негайно після одержання від нього запиту.
6.1.3.3. Голова, члени комісії та робочих груп повинні мати відповідну кваліфікацію, державний (міжнародний) сертифікат розслідувача і практичний досвід роботи в галузі авіації і не повинні бути причетні безпосередньо до АП.
Голова, члени комісії та робочих груп, а також експерти/фахівці не можуть представляти інтереси страхової компанії.
6.1.4. Під час розслідування АП на території України з ПС, що занесені до реєстру ПС іноземної держави, уповноваженими представниками та їх радниками можуть бути представники:
держави реєстрації;
держави експлуатанта;
держави розробника;
держави виробника;
держави, громадяни якої загинули або одержали серйозні тілесні ушкодження (на запит);
держави, що надала технічну або іншу допомогу в розслідуванні АП (на звернення держави, що призначила розслідування).
6.1.4.1. Уповноважені представники можуть мати радників для надання необхідної допомоги.
6.1.4.2. Повноваження представників держав і їх радників визначаються додатком 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію "Розслідування авіаційних подій та інцидентів", що дає їм право за узгодженням з головою комісії і під його контролем:
відвідувати місце АП;
оглядати ПС або його частини;
одержувати інформацію, що містить свідчення свідків, і пропонувати тематику їхнього опитування;
мати доступ до доказів, що належать до розслідування АП;
одержувати документи, що стосуються розслідування АП;
брати участь у декодуванні записів польотної інформації;
брати участь у заходах щодо розслідування за межами місця АП, таких як огляд і дослідження агрегатів, технічні консультації, участь у випробуванні і моделюванні з метою розслідування АП;
брати участь у нарадах усіх аспектів, що стосуються розслідування АП;
подавати заяви до комісії відносно різноманітних аспектів розслідування АП.
Уповноважений представник і його радники надають державі, що проводить розслідування АП, усю наявну в них відповідну інформацію і не мають права поширювати інформацію про хід і результати розслідування без згоди держави, що проводить розслідування АП.
6.1.4.3. У разі надходження від держави реєстрації, держави експлуатанта, держави розробника або держави виробника ПС звернення щодо недоторканності ПС та всіх речових доказів до огляду уповноваженим представником держави, що звернулася з таким проханням, приймаються всі необхідні заходи для виконання такого звернення, наскільки це можливо та відповідає належному проведенню розслідування.
6.1.4.4. У разі мотивованого звернення держави, громадяни якої загинули під час АП, про участь у розслідуванні у разі необхідності дозволяється призначити свого експерта, якому надається згідно з Додатком 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію право:
відвідувати місце АП;
ознайомлюватися з відповідною фактичною інформацією стосовно АП;
сприяти ідентифікації загиблих, надаючи відповідну інформацію;
надавати допомогу в опитуванні пасажирів, що залишилися живі та є громадянами держави, що призначила цього експерта;
( Підпункт 6.1.4.4 пункту 6.1 розділу 6 доповнено абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
отримувати примірник остаточного звіту.
( Підпункт 6.1.4.4 пункту 6.1 розділу 6 доповнено абзацом шостим згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6.1.4.5. У разі потреби одержання додаткових даних, обладнання або залучення експертів Державіаадміністрація направляє відповідний запит іншій державі щодо надання таких даних, устаткування або направити експертів для забезпечення розслідування АП.
Держава, що надає за запитом дані, обладнання або направляє експертів, може призначити свого уповноваженого представника для участі в розслідуванні АП. Уповноважений представник або експерт такої держави, якщо вона не є державою реєстрації, державою експлуатанта, державою розробника або державою виробника, обмежується тими питаннями, з яких вони залучаються до розслідування. Обсяг і форма участі представників визначаються в кожному окремому випадку головою комісії.
6.1.4.6. Уповноважені представники іноземних держав, їх радники та експерти до складу комісії не входять.
Координація дій комісії та уповноважених представників інших держав і прийняття відповідних рішень з усіх питань, що виникають у зв'язку з проведенням розслідування, покладаються на голову комісії.
6.1.5. Керівник аеропорту ЦА, у районі пошуку та рятування якого сталася АП, а також керівник експлуатанта, ПС якого потерпіло АП, зобов'язані забезпечувати діяльність комісії з розслідування АП, здійснюючи при цьому координацію дій з іншими експлуатантами та місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування.
6.1.6. Відповідно до Повітряного кодексу України місцеві органи влади, підприємства, організації та установи зобов'язані всебічно сприяти комісії з питань розслідування АП в охороні місця події, із пошуку елементів конструкції повітряного судна, в забезпеченні транспортом, засобами зв'язку, приміщеннями для роботи і відпочинку, продуктами харчування, спеціальним спорядженням і одягом, засобами для виконання такелажних і вантажних робіт, транспортування уламків санітарної обробки місцевості, забезпечення безпечних умов роботи на місці події.
6.1.7. Розслідування, що проводиться на місці авіаційної події, належить до категорії робіт в особливих умовах, які прирівнюються до робіт з ліквідації наслідків стихійного лиха. Спеціалісти, що працюють на місці авіаційної події, повинні забезпечуватися спеціальним одягом, взуттям, спеціальним спорядженням, транспортом, технічними засобами зв'язку та обробки оперативної інформації, захисними засобами, виходячи з конкретних умов роботи. Перелік необхідних технічних засобів та обладнання для розслідування затверджується Державіаадміністрацією. Експлуатант повинен також мати необхідні технічні засоби для проведення розслідування.
6.1.8. Дослідження і випробування, пов'язані з будь-якою АП, що проводяться науково-дослідними і конструкторськими установами, ремонтними підприємствами і підприємствами авіаційної промисловості, фінансуються за рахунок коштів цих установ і підприємств з наступним відшкодуванням витрат експлуатантом авіаційної техніки відповідно з Повітряним кодексом України. Фінансування робіт з розслідування АП здійснюється відповідно до законодавства України.
6.1.9. Для оперативного прибуття до місця АП члени комісії з розслідування, у тому числі особи, що не мають льотного посвідчення, за розпорядженням голови Державіаадміністрації за встановленим порядком можуть включатись у завдання на політ екіпажів ПС України, що виконують польоти на внутрішніх та міжнародних повітряних лініях. Включений в завдання на політ фахівець користується всіма видами забезпечення нарівні з членами екіпажу за рахунок експлуатанта ПС, що здійснює рейс.
6.1.10. Державіаадміністрація має право звернутись до будь-якої держави чи організації з проханням надати допомогу та сприяння, у тому числі направлення фахівців при розслідуванні будь-яких АП.
6.1.11. Водночас з розслідуванням АП Державіаадміністрація призначає комплексну комісію з перевірки організації льотної роботи, стану робіт щодо забезпечення льотної придатності ПС, стану авіаційної безпеки та інших напрямів забезпечення безпеки польотів експлуатанта, де сталася АП.
6.1.12. Комплексна комісія в тижневий термін здійснює зазначену перевірку, робить свій висновок та готує пропозиції щодо покращення роботи за напрямом діяльності і надає копію затвердженого акта до комісії з розслідування АП для використання при розробці рекомендацій та заходів з питань безпеки польотів.
6.1.13. Якщо АП з повітряним судном, що зареєстроване, розроблене, виготовлене чи експлуатується в Україні, мала місце на території держави, яка не є членом ІКАО та не має наміру проводити розслідування згідно з Додатком 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, Державіаадміністрація призначає та проводить розслідування в співробітництві з державою місця події, а за відсутності такого співробітництва самостійно проводить розслідування, використовуючи всю наявну інформацію.
( Пункт 6.1 розділу 6 доповнено підпунктом 6.1.13 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6.1.14. Якщо неможливо достовірно встановити, що місце АП знаходиться на території будь-якої держави, а Україна є державою експлуатанта цього ПС, Державіаадміністрація призначає та проводить розслідування такої події. У цьому випадку проведення розслідування може бути делеговане іншій державі за взаємною домовленістю та згодою.
( Пункт 6.1 розділу 6 доповнено підпунктом 6.1.14 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6.1.15. Якщо АП сталася у відкритому морі в безпосередній близькості до території України, Державіаадміністрація сприяє державі реєстрації в проведенні такого розслідування.
Якщо держава реєстрації не є членом ІКАО та не має наміру проводити розслідування згідно з Додатком 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, а ПС розроблене, виготовлене або експлуатувалося в Україні, призначає та проводить розслідування Державіаадміністрація. У цьому випадку проведення розслідування може бути делеговане іншій державі за взаємною домовленістю та згодою.
( Пункт 6.1 розділу 6 доповнено підпунктом 6.1.15 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6.1.16. Під час розслідування Державіаадміністрація координує дії голови комісії з розслідування з органами виконавчої влади. Особлива увага приділяється речовим доказам, які вимагають негайної реєстрації та аналізу, зокрема обстеження та опізнавання жертв, зчитування записів бортових реєстраторів.
( Пункт 6.1 розділу 6 доповнено підпунктом 6.1.16 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6.1.17. Якщо ПС, з яким сталася АП чи інцидент, використовувало чи могло використовувати до події засоби, що розташовані на території України, або отримувало обслуговування на території України, Державіаадміністрація надає наявну інформацію, що стосується розслідування, державі, яка проводить розслідування.
( Пункт 6.1 розділу 6 доповнено підпунктом 6.1.17 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6.1.18. Якщо в результаті АП, що сталася за межами території України, загинули або отримали серйозні тілесні ушкодження пасажири (члени екіпажу), які є громадянами України, Державіаадміністрація призначає для участі у розслідуванні свого уповноваженого представника та його радників.
( Пункт 6.1 розділу 6 доповнено підпунктом 6.1.18 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 416 від 08.04.2008 )
6.2. Порядок повідомлення про авіаційні події
Усі підприємства, організації та установи, що мають засоби зв'язку, незалежно від їх відомчої чи іншої належності зобов'язані забезпечити негайне проходження сигналів і повідомлень про ПС, що зазнають чи зазнали лиха, від кого б вони не надходили до КЦПР ЦА або органів ОПР.
Інформація про АП передається з використанням усіх наявних засобів зв'язку.
Органи ОПР здійснюють аварійне обслуговування, яке забезпечується сповіщенням відповідних організацій про повітряні судна, яким потрібна пошуково-рятувальна допомога, та сприяння таким організаціям за їх запитом. Таке сповіщення здійснюється у встановленому порядку відповідно до законодавства України.
При АП надаються:
первинне повідомлення про АП - передається негайно органами ОПР;
первинне донесення про АП - передається протягом 2-х годин, після отримання первинного повідомлення, керівником аеропорту ЦА, в районі пошуку та рятування якого сталася АП, та експлуатантом, з ПС якого сталася АП;
наступне донесення про АП - передається через три доби після прибуття комісії на місце АП і, як правило, містить заходи щодо забезпечення безпеки польотів.
6.2.1. Порядок повідомлення про АП з ПС України на території України
6.2.1.1. У разі виникнення АП в районі відповідальності аеропорту за пошук та рятування органи ОПР забезпечують негайну передачу первинного повідомлення до ЦДС та УНРАП Державіаадміністрації, до Українського центру планування використання повітряного простору та регулювання повітряного руху України (Украероцентр) та до КЦПР ЦА.