• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні

Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації  | Наказ, Форма типового документа, Порядок, Перелік, Правила від 03.08.2005 № 565 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Порядок, Перелік, Правила
  • Дата: 03.08.2005
  • Номер: 565
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Порядок, Перелік, Правила
  • Дата: 03.08.2005
  • Номер: 565
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
03.08.2005 N 565
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 серпня 2005 р.
за N 928/11208
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації N 943 від 13.12.2005 )
Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні
З метою вдосконалення розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні, відповідно до статті 7 Повітряного кодексу України, а також згідно з Указом Президента України від 15 липня 2004 року N 803 "Про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації", Указом Президента України від 16 серпня 2004 року N 912 "Про внесення змін до деяких указів Президента України"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні (далі - Правила), що додаються.
2. Юридичному управлінню (Маковій В.В.) подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Довести Правила до відома всіх зацікавлених організацій, зареєстрованих на території України, що здійснюють експлуатацію та технічне обслуговування цивільних повітряних суден, використання повітряного простору та обслуговування повітряного руху, підготовку авіаційних фахівців у встановленому порядку.
4. Контроль за виконанням цього наказу лишаю за собою.
Голова Державіаслужби
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
М.О.Марченко



А.В.Дашкевич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаслужби
03.08.2005 N 565
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 серпня 2005 р.
за N 928/11208
ПРАВИЛА
розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила розроблені на підставі статті 7 Повітряного кодексу України, з метою приведення нормативних актів цивільної авіації у відповідність до стандартів і рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) та адаптації до законодавства Європейського Союзу (ЄС).
1.2. Правила визначають завдання, права та обов'язки авіаційного персоналу з питань розслідування авіаційних подій, установлюють порядок проведення розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами України та цивільними повітряними суднами іноземних держав на території України, участі уповноважених представників України в розслідуванні авіаційних подій з цивільними повітряними суднами України на території інших держав, обліку зазначених подій, а також розробки рекомендацій та заходів щодо їх попередження.
1.3. Правила поширюються та є обов'язковими для всіх суб'єктів правовідносин, на яких розповсюджується дія повітряного права України, яке регулює відносини в галузі цивільної авіації та використання повітряного простору України, у тому числі організацій та громадян, які здійснюють експлуатацію та ремонт повітряних суден, виконання та забезпечення польотів, розроблення, випробування, виробництво та сертифікацію повітряних суден, підготовку авіаційного персоналу.
1.4. Правила використовуються під час розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами України або іноземних держав, які трапились на території України.
2. Нормативні посилання
Під час розроблення Правил використовувались такі нормативно-правові акти: Повітряний кодекс України;
Указ Президента України від 15.07.2004 N 803 "Про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації";
Правила з пошуку та рятування в цивільній авіації України (далі - ППР ЦА-99), затверджені наказом Міністерства транспорту України від 16.08.99 N 404 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 07.10.99 за N 684/3977;
Додаток 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію "Розслідування авіаційних подій та інцидентів", видання дев'яте, липень 2001 року;
директива Ради Євросоюзу N 94/56 від 21 листопада 1994 року;
ІКАО (Doc 9756 AN/965) "Руководство по расследованию авиационных происшествий и инцидентов";
ІКАО (Doc 9156) "Руководство по предоставлению данных об авиационных происшествиях и инцидентах";
ІКАО (Doc 9422) "Руководство по предотвращению авиационных происшествий";
резолюція 33-ї сесії Асамблеї ІКАО від 05.10.2001 "Неразглашение некоторых записей и данных, имеющих отношение к авиационному происшествию или инциденту".
3. Скорочення
АДП - аеродромно-диспетчерський пункт;
АМСЦ - авіаційна метеорологічна станція (цивільна);
АМЦ - авіаційний метеорологічний центр;
АНВ - акт незаконного втручання;
АП - авіаційна подія;
АРК - аварійно-рятувальна команда;
АТБ - авіаційно-технічна база;
БСБ - бічна смуга безпеки;
ВДСП - виробничо-диспетчерська служба;
ДІБП - Департамент інспектування безпеки польотів;
ГКЦПР - Головний координаційний центр пошуку та рятування;
ДКБ - дослідно-конструкторське бюро;
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
ІАС - інженерно-авіаційна служба;
IATA - Міжнародна авіаційна транспортна асоціація;
ІКАО - Міжнародна організація цивільної авіації;
КЛЕ - керівництво з льотної експлуатації;
КОСПАС-САРСАТ - міжнародна космічна система пошуку аварійних суден;
КПР - керування повітряним рухом;
КСГ - кінцева смуга гальмування;
КЦПР ЦА - координаційний центр пошуку та рятування цивільної авіації;
ЛЛСК - лікарсько-льотна сертифікаційна комісія;
МВС - Міністерство внутрішніх справ України;
МЗС - Міністерство закордонних справ України;
МС - місце стоянки;
МНС - Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
НП - надзвичайна подія;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
ППО - протиповітряна оборона;
ПММ - пально-мастильні матеріали;
ППС - пошкодження повітряного судна;
ПС - повітряне судно;
РД - руліжна доріжка;
РКЦПР - регіональний координаційний центр пошуку і рятування;
РТЗ - радіотехнічне забезпечення;
РЦ ОПР - районний центр обслуговування повітряного руху;
СБУ - Служба безпеки України;
СТЗ - світлотехнічне забезпечення;
ЦА - цивільна авіація;
ЦДС - центральна диспетчерська служба;
ACCID - авіаційна подія;
ADREP - автоматизована система збирання, оброблення, зберігання та розповсюдження інформації про авіаційні події та інциденти;
AFTN - авіаційна фіксована мережа електрозв'язку;
INCID - інцидент;
UTC - всесвітній скоординований час.
4. Визначення
У цих Правилах терміни мають такі визначення:
4.1. Авіаційна подія - подія, пов'язана з використанням ПС, яка має місце з моменту, коли будь-яка особа піднімається на борт з наміром здійснити політ, до моменту, коли всі особи, що перебували на борту, покинули ПС, і в ході якої:
будь-яка особа отримує тілесні ушкодження із смертельним наслідком або серйозні тілесні ушкодження, або ПС одержує серйозні пошкодження конструкції, або виникла інша загроза безпеці польотів. АП поділяються на катастрофи, аварії, серйозні інциденти та інциденти.
4.1.1. Катастрофа - АП з людськими жертвами, що призвела до загибелі або зникнення безвісти когось з пасажирів, членів екіпажу або третіх осіб, а також у разі отримання ними тілесних ушкоджень зі смертельним наслідком під час:
а) перебування на даному ПС;
б) безпосереднього зіткнення з будь-якою частиною ПС, включаючи частини, що відокремились від даного ПС;
в) безпосередньої дії струменя газів реактивного двигуна;
г) зникнення безвісти ПС. ПС уважається таким, що зникло безвісти, якщо був припинений офіційний розшук і не було встановлене місцезнаходження елементів його конструкції. Рішення про припинення пошуку ПС, що пропало безвісти, приймає повноважний орган держави з розслідування АП, на території якої трапилась АП;
ґ) до катастроф належать також випадки загибелі когось з осіб, які перебували на борту, у процесі їх аварійної евакуації з ПС.
У разі отримання тілесних ушкоджень, унаслідок яких протягом 30 діб з моменту АП настала смерть, вони класифікуються як тілесні ушкодження зі смертельним наслідком.
4.1.2. Аварія - АП без людських жертв, що призвела до серйозного пошкодження чи руйнування ПС або серйозного тілесного ушкодження пасажирів або членів екіпажу та третіх осіб, у разі якої:
а) порушується міцність конструкції планера ПС через руйнування силових елементів;
б) значно погіршуються технічні або льотні характеристики ПС і необхідний значний ремонт для їх відновлення або неможливо відновити його льотну придатність. До аварій не відносяться: для літаків - випадки відмови або пошкодження двигуна, коли пошкоджений тільки сам двигун, його капоти чи допоміжні агрегати або коли пошкоджені тільки повітряні гвинти, закінцівки крила, антени, пневматики, гальмові пристрої, обтічники, або коли в обшивці є невеличкі вм'ятини або пробоїни; для вертольотів - руйнування чи пошкодження елементів несучих та рульових гвинтів, вентиляторної установки, редуктора, обшивки, руйнування чи роз'єднання трансмісії, якщо вони не призвели до пошкодження чи руйнування силових елементів фюзеляжу або балок;
в) ПС опиняється в такому місці, де доступ до нього та його евакуація з місця події неможливі;
г) будь-яка особа отримує серйозні тілесні ушкодження.
4.1.3. Серйозний інцидент - подія, обставини якої свідчать про те, що ледь не сталася ситуація, для попередження якої потрібно виконання екіпажем (службою ОПР та забезпечення польотів) складних та (або) екстрених дій, що не застосовуються в умовах нормального польоту.
Для серйозних інцидентів характерні такі ознаки:
вихід ПС за межі очікуваних умов експлуатації;
виникнення значних шкідливих впливів на екіпаж або пасажирів;
значне підвищення робочого навантаження на екіпаж;
втрата працездатності екіпажу в польоті;
значні погіршення льотних і технічних характеристик та ускладнення в управлінні ПС (додаток 1).
4.1.4. Інцидент - подія, пов'язана з використанням ПС, що обумовлена відхиленням від нормального функціонування ПС, екіпажу, служб обслуговування повітряного руху та забезпечення польотів, впливом зовнішнього середовища, яке погіршує безпеку польоту, але яка не закінчилася катастрофою, аварією або серйозним інцидентом.
Не належить до інцидентів відмова будь-якої системи ПС, яка виявляється екіпажем до моменту вирулювання і яка не призвела до будь-яких наслідків для пасажирів, екіпажу, третіх осіб, ПС та навколишнього середовища.
4.2. Авіаційна техніка - повітряні судна та їх компоненти.
4.3. Акт незаконного втручання - протиправні дії, пов'язані з посяганням на нормальну і безпечну діяльність авіації та її об'єктів, захопленням чи викраденням ПС, або такі, що створюють ситуацію для таких протиправних дій.
4.4. Бортовий реєстратор - будь-який самописний прилад, який встановлюється на борту ПС як додаткове джерело інформації для використання при розслідуванні АП.
4.5. Держава виробника - держава, що володіє юрисдикцією щодо організації, відповідальної за остаточне складання ПС.
4.6. Держава місця події - держава, на території якої мала місце АП.
4.7. Держава розробника - держава, що володіє юрисдикцією щодо організації, відповідальної за конструкцію типу ПС.
4.8. Держава реєстрації - держава, до реєстру якої занесено ПС.
4.9. Держава експлуатанта - держава, у якій міститься основне місце діяльності експлуатанта або в якій експлуатант не має такого місця діяльності, постійного місця перебування.
4.10. Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації (Державіаслужба) - спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань державного нагляду за забезпеченням безпеки авіації.
4.11. Максимальна маса - максимальна сертифікована злітна маса.
4.12. Надзвичайна подія - подія, пов'язана з використанням ПС, яка не підпадає під визначення АП, а також пов'язана з технічним обслуговуванням, ремонтом, зберіганням та транспортуванням, під час якої настав один з наведених наслідків:
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою під час її перебування на борту ПС унаслідок необережних або навмисних дій самого потерпілого або інших осіб, що не пов'язані з порушенням функціонування ПС та його систем;
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою, яка без достатніх підстав або документів самовільно проникла за межі зон на ПС, куди заборонений доступ пасажирам та членам екіпажу;
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою, яка перебувала на борту ПС, у результаті впливу зовнішнього середовища після вимушеної посадки ПС за межами аеродрому;
руйнування або ППС на землі, що призвело до порушення міцності його конструкції або погіршення льотно-технічних характеристик у результаті стихійного лиха або порушення технології обслуговування, правил зберігання та транспортування;
захоплення ПС, що перебувало на землі або в польоті, або намагання захоплення такого судна та інші акти незаконного втручання в діяльність цивільної авіації.
4.13. Особлива ситуація - ситуація, яка виникає в польоті через вплив небезпечних факторів або їх сполучень, що призводять до зниження безпеки польотів.
4.14. Повітряне судно - будь-який апарат, який підтримується в атмосфері за рахунок його взаємодії з повітрям, виключаючи взаємодію з повітрям, яке відбивається від земної поверхні або води.
4.15. Пошкодження повітряного судна на землі - подія, пов'язана з обслуговуванням, зберіганням та транспортуванням ПС на землі, під час якої ПС отримало пошкодження без втрати міцності його силових елементів та погіршення льотно-технічних характеристик і усунення яких можливо за експлуатаційних умов.
4.16. Польовий етап розслідування - період з початку робіт комісії з розслідування на місці АП до моменту, коли роботи на місці події закінчені.
4.17. Попередній звіт - сповіщення, що використовується для негайного поширення відомостей, отриманих на початкових стадіях розслідування.
4.18. Причина авіаційної події - сукупність взаємопов'язаних факторів, що безпосередньо зумовили АП.
4.19. Публікація результатів розслідування - подання остаточного звіту обов'язковим адресатам згідно з указаною в цих Правилах розсилкою, а також можливість ознайомлення з результатами розслідування іншими юридичними або фізичними особами.
4.20. Розслідування - процес, який проводиться з метою попередження АП і включає збір та аналіз інформації, підготовку висновків, установлення причин та розроблення рекомендацій щодо забезпечення безпеки польотів.
4.21. Рекомендація щодо забезпечення безпеки польотів - пропозиція повноважного органу держави, який проводить розслідування АП, зроблена на основі інформації, отриманої під час розслідування, з метою попередження АП.
4.22. Серйозне пошкодження ПС - пошкодження ПС, отримане внаслідок АП і яке призвело до втрати міцності його конструкції або (та) значного погіршення льотних характеристик, необхідності великого ремонту або заміни пошкодженого силового елемента конструкції.
4.23. Серйозне тілесне ушкодження - тілесне ушкодження, отримане особою під час авіаційної події, яке:
а) вимагає госпіталізації особи більше ніж на 48 годин протягом 7 діб з моменту авіаційної події;
б) призвело до перелому будь-якої кістки (за винятком простих переломів пальців рук, ніг або носа);
в) пов'язане з одержанням опіків другого і третього ступенів чи будь-яких опіків, що ушкоджують понад 5% поверхні тіла;
г) пов'язане з підтвердженим фактом дії токсичних речовин чи радіації, що вражає;
ґ) призвело до переривання вагітності.
4.24. Радник (член комісії) - особа, призначена державою в разі наявності в неї відповідної кваліфікації з метою надання допомоги вповноваженому представникові цієї держави в розслідуванні.
4.25. Уповноважений з розслідування (голова комісії, розслідувач) - особа, якій за наявності в неї відповідної кваліфікації та державного (міжнародного) сертифіката доручені організація і проведення розслідування, а також контроль за його ходом.
4.26. Уповноважений представник - особа, яка призначена державою в разі наявності в неї відповідної кваліфікації та державного (міжнародного) сертифіката для участі в розслідуванні, що проводиться іншою державою.
4.27. Уповноважені представники інших розслідувань - особи, які за відповідними призначеннями проводять окремі види розслідувань (адміністративне, страхове, спеціальне розслідування нещасних випадків тощо) та за узгодженням з головою комісії мають доступ до певних матеріалів розслідування.
4.28. Експерт - особа, яка має кваліфікацію в певній галузі науки та техніки і залучається до розслідування АП чи серйозного інциденту, проводить науково-технічні експертизи та надає консультації.
4.29. Експлуатант - особа, організація або підприємство, які експлуатують ПС або пропонують послуги в галузі авіаційних перевезень.
5. Загальні вимоги
5.1. Усі авіаційні події з ПС України або іноземних держав на території України підлягають обов'язковому розслідуванню згідно з цими Правилами.
Єдиною метою розслідування АП є запобігання авіаційним подіям у майбутньому. Метою цієї діяльності не може бути встановлення чиєїсь вини або відповідальності.
Судове, кримінальне, адміністративне, страхове або інші види розслідувань, які спрямовані на встановлення юридичної відповідальності, можуть використовувати матеріали розслідування згідно з цими Правилами, але ці види розслідувань не втручаються в процес розслідування АП і не впливають на його висновки.
5.2. Повноваження та відповідальність за розслідування АП з ПС згідно із законодавством України покладені на Державіаслужбу.
5.3. Розслідування АП проводиться комісією, яка призначається згідно з цими Правилами. Комісія з розслідування АП незалежна в проведенні розслідування та має повноваження на його проведення відповідно до законодавства України. Процес розслідування не передбачає захист інтересів сторін учасників розслідування.
5.4. За відповідним рішенням Державіаслужби проведення розслідування може бути передано цілком або частково іншій договірній державі за взаємною домовленістю та згодою.
5.5. За рішенням Державіаслужби організація та проведення розслідування інцидентів може бути покладена на експлуатанта ПС.
5.6. За приховування АП або фактів, що мають до них стосунок, несвоєчасне повідомлення про АП, несанкціоноване поширення інформації про хід розслідування та вірогідні причини АП, а також за свідомо неправильну класифікацію АП та формулювання причин руйнування або знищення бортових чи наземних засобів об'єктивного контролю та інших матеріалів, причетних до АП, посадові особи несуть відповідальність згідно з законодавством України.
5.7. Процес розслідування АП включає збір та аналіз інформації, проведення необхідних досліджень, установлення причин АП, підготовку звітів, а також складання остаточного звіту з необхідними рекомендаціями щодо питань безпеки польотів, розбір за результатами розслідування. Розслідування проводиться за принципом багатофакторності, що передбачає виявлення відхилень від нормального функціонування авіаційно-транспортної системи та оцінку впливу цих відхилень на завершення польоту ПС.
5.8. Нормативні документи з питань розслідування АП з цивільними ПС повинні відповідати вимогам цих Правил.
6. Порядок сповіщення
Сповіщення про АП з ПС в Україні виконуються органами ОПР ЦА, командними пунктами Міністерства оборони України, постами аварійного сповіщення місцевих органів виконавчої влади. Інформація про АП може надійти з центру координації КОСПАС-САРСАТ. Інформація про АП негайно направляється у КЦПР ЦА для прийняття рішення.
Інформація про АП передається з використанням найбільш простих і ефективних засобів зв'язку.
При АП надаються: первинне повідомлення про АП, яке передається негайно; первинне донесення, яке уточнює обставини АП; наступне донесення, яке конкретизує інформацію про АП. При інцидентах надається тільки первинне повідомлення.
6.1. Порядок сповіщення про АП з ПС України на території України
6.1.1. Первинне повідомлення про АП надається з метою своєчасного проведення ефективних пошуково-рятувальних робіт, оперативного оповіщення керівних посадових осіб, формування комісії з розслідування, а також її швидкого прибуття на місце події.
6.1.2. У разі виникнення АП або серйозного інциденту в районі відповідальності аеропорту ЦА за пошук та рятування керівник авіаційного підприємства забезпечує негайну передачу інформації до ЦДС, Державіаслужби і до Українського центру планування використання повітряного простору та регулювання повітряного руху України (Украероцентр) та КЦПР ЦА.
6.1.3. У ЦА аварійне сповіщення передається із застосуванням каналів зв'язку органів ОПР. У разі отримання інформації диспетчери АДП, ПІКО, РЦ ОПР, допоміжного пункту керування повітряним рухом фіксують джерело первинної інформації (місцеві органи виконавчої влади, очевидці, органи охорони здоров'я та ін.), час її надходження і негайно передають первинне повідомлення про АП:
у регіональний КЦПР ЦА, у районі відповідальності якого сталася подія;
керівнику найближчого до місця події аеропорту в районі, де сталася АП;
у ЦДС Державіаслужби, КЦПР ЦА, ДІБП, а також в інші пункти, що передбачені Табелем повідомлень у ЦА.
Первинне повідомлення про АП передається через найбільш оперативний канал зв'язку.
6.1.4. Виконання пошукових і рятувальних робіт проводиться згідно з положеннями статті 79 Повітряного кодексу України.
6.1.5. Керівник авіапідприємства, у районі відповідальності якого сталася АП, у термін, що не перевищує двох годин, збирає оперативну інформацію (включаючи від експлуатанта ПС) і передає первинне донесення до ЦДС Державіаслужби, ДІБП, а також інформує керівника органу виконавчої влади, на території якого сталася подія, місцеві транспортні і територіальні органи МВС. Первинне донесення повинно вміщувати таку інформацію:
вид події;
тип, державний реєстраційний знак, заводський номер і належність ПС;
відомості про власника та/або (експлуатанта) ПС;
прізвище, ім'я та по батькові командира ПС (перевірника) та його посада;
дата, час (місцевий або UTC), місце події;
характер завдання на політ, номер рейсу із зазначенням початкового пункту вильоту, останній пункт вильоту та пункт призначення;
місцезнаходження ПС відносно будь-якого географічного пункту, що легко визначається, широта, довгота;
кількість членів екіпажу і пасажирів на борту ПС, у тому числі кількість загиблих і травмованих осіб, а також кількість загиблих і травмованих через цю подію сторонніх осіб, що не перебували на борту ПС;
опис АП або серйозного інциденту, який достовірно відомий до моменту подання донесення;
метеорологічні умови на момент події;
фізико-географічна характеристика місцевості події, а також інформація про труднощі доступу до ПС або особливі вимоги, що стосуються прибуття на місце події;
наявність і характер небезпечних вантажів на борту ПС;
дані про організацію та проведення пошукових і аварійно-рятувальних робіт;
інші достовірні дані про АП, що відомі на момент подання донесення.
Керівники авіапідприємства місця АП та експлуатант є відповідальними за достовірність і своєчасність надання первинного донесення. Відсутність будь-яких із зазначених відомостей не повинна затримувати передачу первинного донесення, у донесенні не повинні міститися припущення про обставини та причини АП.
6.1.6. Протягом трьох діб з моменту прибуття на місце події голова комісії з розслідування направляє наступне донесення на адресу керівника, який призначив комісію з розслідування. Наступне донесення має, за наявності, включати таку інформацію:
дата, час (місцевий або UTC), місце, вид події, тип ПС, його державний і реєстраційний знак, належність ПС, відомості про власника (експлуатанта), заводський номер ПС (двигунів), їх напрацювання з початку експлуатації, кількість ремонтів, дата і місце останнього ремонту і напрацювання після нього;
метеорологічні умови в період часу, близького до моменту АП (чим була обумовлена погода, швидкість і напрямок вітру біля землі, кількість, форма і висота хмар, видимість, наявність небезпечних явищ);
прізвище, ім'я, по батькові командира ПС (перевірника) та його посада, його клас, мінімум, загальний наліт, у тому числі на ПС даного типу (з них командиром ПС), склад екіпажу (громадянство, посада, прізвище, ім'я та по батькові);
характер завдання на політ, маршрут польоту із зазначенням останнього аеропорту (пункту) вильоту та пункт (аеропорт) призначення;
кількість пасажирів на борту ПС, їх громадянство;
наслідки події (кількість загиблих, їх громадянство, кількість осіб, які отримали серйозні тілесні ушкодження, кількість непостраждалих);
характер і маса вантажів;
короткий опис обставин події;
ступінь пошкодження ПС;
факти, що встановлені в ході розслідування;
пропозиції щодо необхідності проведення термінових профілактичних заходів.
6.1.7. Повідомлення про АП з цивільним ПС з максимальною масою понад 2250 кг Державіаслужба направляє до ІКАО.
6.2. Порядок сповіщення про авіаційні події з повітряними суднами України на території іноземних держав
6.2.1. Первинне повідомлення про АП або інциденти з ПС України на території іноземної держави передається представником організації ЦА України в державі місця АП до Державіаслужби.
У разі відсутності представництва організації ЦА України в державі місця АП первинне повідомлення передається за допомогою оперативних дипломатичних каналів або з використанням каналів органів ОПР членами екіпажів або офіційним представництвом України, що акредитоване в державі місця АП.
6.2.2. Повідомлення про АП здійснюється за допомогою найбільш зручного і швидкого засобу зв'язку.
6.2.3. Зміст повідомлення вміщує таку інформацію:
а) скорочення ACCID - для позначення катастрофи та аварії, скорочення INCID - для позначення серйозних інцидентів та інцидентів;
б) найменування виробника, тип, належність, реєстраційні знаки і серійний номер ПС;
в) найменування власника, експлуатанта й орендатора ПС;
г) прізвище командира ПС, громадянство членів екіпажу і пасажирів;
ґ) дата і час (місцевий час або UTC) події;
д) останній пункт відправлення та пункт призначення ПС;
е) положення ПС щодо географічного пункту (широта і довгота);
є) кількість членів екіпажу і пасажирів на борту ПС, у тому числі кількість загиблих і травмованих осіб, а також кількість загиблих і травмованих через цю подію сторонніх осіб, що не перебували на борту ПС;
ж) опис АП та ступінь пошкодження ПС;
з) вказівку - чи буде держава місця АП проводити розслідування та в якому обсязі, або вона має намір передати його іншій державі;
и) фізико-географічну характеристику району події, а також інформацію про труднощі з доступом до нього або особливі вимоги, що стосуються прибуття на місце АП;
і) найменування органу, що підготував повідомлення, інформацію про засоби зв'язку для здійснення контакту з уповноваженим з розслідування і органом держави місця події, відповідальним за проведення розслідування;
ї) наявність і опис небезпечних вантажів на борту ПС.
6.2.4. У разі отримання від іншої держави повідомлення про АП з ПС, що зареєстровано в Україні, Державіаслужба готує і направляє державі місця АП лист з такою інформацією:
підтвердження про отримане повідомлення;
відповідь на запит держави місця АП щодо ПС, складу льотного екіпажу ПС та щодо небезпечних вантажів на борту ПС;
рішення про призначення уповноваженого представника під час розслідування АП із зазначенням його прізвища і посади, а також його радників, очікувана дата їх прибуття на місце події або в штаб-квартиру повноважного органу з розслідування АП у державі місця події.
6.2.5. Оперативна інформація про небезпечні вантажі на борту ПС (у разі їх наявності) направляється Державіаслужбою державі місця події позачергово, у найкоротші терміни, після отримання повідомлення про подію.
6.2.6. Якщо Державіаслужбою приймається рішення про недоцільність присутності під час розслідування АП уповноваженого представника України, то інформація про це рішення надається державі місця події.
6.2.7. У разі затримки надходження повідомлення від держави місця АП Державіаслужба може зі своєї ініціативи направити державі місця АП за наявності інформацію, передбачену пунктом 6.2.3 цих Правил, у тому числі направити представників Державіаслужби для участі в розслідуванні АП.
Повідомлення про події з ПС на території інших держав надаються командиром ПС керівникам експлуатантів, які протягом 2 годин направляють донесення до ЦДС Державіаслужби і ДІБП.
6.3. Порядок сповіщення про авіаційні події з повітряними суднами іноземних держав на території України
6.3.1. Після отримання первинного повідомлення та донесення про АП з цивільним ПС, яке зареєстровано або розроблено чи виготовлено в іноземній державі, Державіаслужба направляє повідомлення авіаційним повноважним органам:
державі реєстрації;
державі експлуатанта;
державі розробника;
державі виробника;
ІКАО, якщо максимальна маса ПС перевищує 2250 кг.
6.3.2. Повідомлення про АП з іноземним ПС передається Державіаслужбою представникам організації ЦА іноземної держави на території України. Державіаслужба також негайно інформує про АП з іноземним ПС МЗС України. У разі відсутності представництва організації ЦА іноземної держави на території України повідомлення про АП може бути передано з використанням оперативних дипломатичних каналів або каналами органів ОПР членами екіпажів або через офіційне представництво України, яке акредитоване на території іноземної держави.
7. Порядок розслідування
7.1. Організація розслідування
7.1.1. Розслідування АП з ПС України і ПС іноземних держав на території України організовує і проводить Державіаслужба за участю експлуатантів та інших причетних організацій України. Державіаслужба формує комісію з розслідування АП, склад якої затверджує керівник Державіаслужби.
Комісія проводить розслідування АП із залученням спеціалістів, керуючись цими Правилами та законодавством України.
Розслідування повинно проводитись у стислі строки, але не більше ніж за 45 діб з моменту АП (90 діб для розслідувань АП з іноземними ПС). Якщо для встановлення причин АП необхідне проведення спеціальних досліджень, то термін розслідування може бути подовжений керівником, який призначив комісію.
7.1.2. Зіткнення (небезпечне зближення) двох або декількох ПС розслідується як одна АП, а класифікується і зараховується окремо для кожного ПС залежно від наслідків. За результатами розслідування оформляється один остаточний звіт.
7.1.3. Комісія складається з голови та членів комісії. Порядок організації роботи учасників розслідування та їх права і обов'язки визначені додатком 2 цих Правил.
Залежно від обсягів розслідування створюються підкомісії (льотна, інженерно-технічна, адміністративна). У разі необхідності, за рішенням голови комісії можуть створюватися робочі групи згідно з додатками:
додаток 3 - льотна підкомісія;
додаток 4 - інженерно-технічна підкомісія;
додаток 5 - адміністративна підкомісія;
додаток 6 - група із створення схеми (кроків) місця АП;
додаток 7 - група опитування;
додаток 8 - група розрахунку й аналізу;
додаток 9 - група пошукових і аварійно-рятувальних робіт.
7.1.3.1. Для участі в розслідуванні, за поданням голови комісії, можуть залучатися працівники органу, що призначив комісію з розслідування, за згодою повноважні представники причетних міністерств та організацій, органів виконавчої влади, працівники організацій незалежно від організаційно-правових форм, форм власності та відомчої належності, у тому числі науково-дослідних і дослідно-конструкторських організацій, організацій розробників, виробників і експлуатантів, аеропортів, авіаремонтних організацій, авіаційно-технічних баз і центрів, навчальних закладів, організацій ОПР, гідрометеорології і моніторингу навколишнього середовища, медичних закладів.
7.1.3.2. На запит Державіаслужби щодо залучення фахівців організацій незалежно від форми власності до участі в розслідуванні АП за згодою керівники організацій, на адресу яких направлені запити, за узгодженням з Державіаслужбою направляють їх у розпорядження комісії на термін, необхідний для виконання робіт в інтересах розслідування АП.
Інформація про кандидатів до складу комісії передається органу, що організовує розслідування, негайно після одержання від нього запиту.
7.1.3.3. Фахівці, які беруть участь у роботі комісії з розслідування, повинні мати відповідну кваліфікацію, державний (міжнародний) сертифікат і практичний досвід роботи в галузі авіації і не повинні бути причетні безпосередньо до АП.
Голова, члени комісії та спеціалісти (фахівці) робочих груп, а також експерти не можуть представляти інтереси страхової компанії.
7.1.4. Під час розслідування АП на території України з ПС, що занесені до реєстру іноземної держави, уповноваженими представниками (радниками) можуть бути представники:
держави реєстрації;
держави експлуатанта;
держави розробника;
держави виробника;
держави, громадяни якої загинули або одержали серйозні тілесні ушкодження (на запит);
держави, що надала технічну або іншу допомогу в розслідуванні АП (на звернення держави, що призначила розслідування).
7.1.4.1. Уповноважені представники можуть мати радників для надання необхідної допомоги.
7.1.4.2. Повноваження представників держав і їх радників визначаються додатком 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію "Розслідування авіаційних подій та інцидентів", що дає їм право за узгодженням з головою комісії і під його контролем:
відвідувати місце АП;
оглядати ПС або його частини;
одержувати інформацію, що містить свідчення свідків, і пропонувати тематику їхнього опитування;
мати доступ до доказів, що належать до розслідування АП;
одержувати документи, що стосуються розслідування АП;
брати участь у декодуванні записів польотної інформації;
брати участь у заходах щодо розслідування за межами місця АП, таких як огляд і дослідження агрегатів, технічні консультації, участь у випробуванні і моделюванні з метою розслідування АП;
брати участь у нарадах усіх аспектів, що стосуються розслідування АП;
подавати заяви до комісії відносно різноманітних аспектів розслідування АП.
Уповноважений представник і його радники надають державі, що проводить розслідування АП, усю наявну в них відповідну інформацію і не мають права поширювати інформацію про хід і результати розслідування без згоди держави, що проводить розслідування АП.
7.1.4.3. У разі надходження від держави реєстрації, держави експлуатанта, держави розробника або держави виробника ПС звернення щодо недоторканності ПС, огляду уповноваженим представником держави, що звернулася, то приймаються всі необхідні заходи для виконання відповідно до цих Правил.
7.1.4.4. У разі мотивованого звернення держави, громадяни якої загинули під час АП, про участь у розслідуванні у разі необхідності дозволяється призначити свого експерта, якому надається згідно з додатком 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію право:
відвідувати місце АП;
ознайомлюватися з відповідною фактичною інформацією стосовно АП;
сприяти ідентифікації загиблих, надаючи відповідну інформацію.
7.1.4.5. У разі потреби одержання додаткових даних, обладнання або залучення експертів Державіаслужба направляє відповідний запит іншій державі щодо надання таких даних, устаткування або направлення експертів для забезпечення розслідування АП.
Держава, що надає за запитом дані, обладнання або направляє експертів, має право призначити свого уповноваженого представника для участі в розслідуванні АП. Уповноважений представник або експерт такої держави, якщо вона не є державою реєстрації, державою експлуатанта, державою розробника або державою виробника, обмежується тими питаннями, з яких вони залучаються до розслідування. Обсяги і форма участі представників визначаються в кожному окремому випадку головою комісії.
7.1.4.6. Уповноважені представники іноземних держав, їх радники та експерти до складу комісії не входять.
Координація дій комісії та уповноважених представників інших держав і прийняття відповідних рішень з усіх питань, що виникають у зв'язку з проведенням розслідування, покладаються на голову комісії.
7.1.5. Керівництво аеропорту ЦА, у районі відповідальності якого сталася АП, а також експлуатант, ПС якого потерпіло АП, зобов'язані забезпечувати діяльність комісії з розслідування АП, здійснюючи при цьому координацію дій з іншими експлуатантами та місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування щодо розслідування.
7.1.6. Місцеві органи влади, підприємства, організації та установи зобов'язані всебічно сприяти комісії з питань розслідування авіаційної події, в охороні місця події, з пошуку елементів конструкції повітряного судна, в забезпеченні транспортом, засобами зв'язку, приміщеннями для роботи і відпочинку , продуктами харчування, спеціальним спорядженням і одягом, засобами для виконання такелажних і вантажних робіт, транспортування уламків санітарної обробки місцевості, забезпечення безпечних умов роботи на місці події.
7.1.7. Розслідування, що проводиться на місці авіаційної події, належить до категорії робіт в особливих умовах, які прирівнюються до робіт з ліквідації наслідків стихійного лиха. Спеціалісти, що працюють на місці авіаційної події, повинні забезпечуватися спеціальним одягом, взуттям, спеціальним спорядженням і захисними засобами, виходячи з конкретних умов роботи.
7.1.8. Дослідження і випробування, пов'язані з розслідуванням АП, які провадяться науково-дослідними і конструкторськими установами, ремонтними підприємствами і підприємствами авіаційної промисловості, фінансуються за рахунок коштів цих установ і підприємств з наступним відшкодуванням витрат експлуатантом авіаційної техніки відповідно до статті 86 Повітряного кодексу України. Порядок фінансування робіт з розслідування АП здійснюється відповідно законодавством України.
7.2. Первинні дії посадових осіб у разі авіаційної події
7.2.1. З моменту АП аварійно-рятувальні роботи організовує керівник аеропорту ЦА, у межах району відповідальності якого сталася подія. Адміністрація аеропорту повинна мати інструкцію та план заходів у разі АП з ПС з урахуванням цих Правил і Правил з пошуку та рятування в цивільній авіації України (ППР ЦА-99), у яких передбачаються планування дій, обов'язки і відповідальність конкретних посадових осіб у разі події.
З моменту прибуття комісії на місце події відповідальним за всі дії з розслідування є голова комісії.
7.2.2. Експлуатант розробляє інструкцію та план заходів відповідно до цих Правил та Правил з пошуку та рятування в цивільній авіації України у разі АП з власними ПС. Ці документи визначають заходи щодо сповіщення, необхідні дії та відповідальність посадових осіб у разі АП.
7.2.3. До прибуття комісії з розслідування першочергові дії забезпечуються місцевими органами виконавчої влади, на територію яких здійснило посадку (приводнилось) ПС, керівником пошуково-рятувальної команди, відповідальним за дії всіх рятувальних підрозділів на місці події, і керівником регіонального КЦПР ЦА, у районі відповідальності якого сталася АП.
7.2.4. У разі АП, вимушеної посадки ПС за межами аеродрому командир ПС разом з членами екіпажу забезпечує евакуацію пасажирів відповідно до вимог керівництва з льотної експлуатації за типами ПС (КЛЕ).
7.2.5. Командир ПС до прибуття керівника пошуково-рятувальної команди, якщо має змогу:
забезпечує недоторканність пультів керування в кабіні екіпажу і носіїв інформації, бортових реєстраторів, вантажу та інших предметів, які розміщені на борту ПС;
не допускає зливу ПММ та інших рідин;
закриває і пломбує двері, люки, капоти;
організовує охорону ПС і місця події;
уживає усіх можливих заходів, щоб якомога швидше повідомити про АП у будь-яке авіаційне підприємство або місцевий орган виконавчої влади.
7.2.6. Якщо командир ПС за станом здоров'я не може виконувати свої обов'язки, то другий пілот та інші члени екіпажу зобов'язані діяти відповідно до вимог цих Правил.
7.2.7. Якщо уламки ПС перебувають у воді, то необхідно за місцезнаходженням уламків визначити найбільш вірогідне місце зіткнення ПС з водою, позначивши його буйками.
7.2.8. Розкривати та прослуховувати наземні і бортові реєстратори, а також розшифровувати записи бортових реєстраторів до прибуття комісії забороняється. Ці дії повинні проводитись тільки за рішенням голови комісії.
7.2.9. Керівники організації розробника, виробника, експлуатанта авіаційної техніки, а також організацій, що виконували ремонт, ОПР, технічне та аеродромне забезпечення польотів, зобов'язані після отримання інформації про АП ужити заходів щодо забезпечення збереження документації, яка належить до розроблення, випробувань, виробництва, ремонту й експлуатації ПС, а також усіх видів забезпечення польоту ПС, з яким сталася АП.
7.2.10. Головне завдання осіб, які першими прибули до місця АП, полягає в порятунку та наданні своєчасної допомоги особам, які постраждали, а також в охороні майна та ПС та його уламків.
7.2.11. Комісія з розслідування, після прибуття на місце АП, перевіряє дії з охорони уламків ПС, які передбачають:
захист населення від проявів небезпечних факторів, що можуть бути обумовлені уламками ПС та вантажами (у т. ч. небезпечними);
недопущення переміщення уламків ПС (включаючи тіла загиблих, вантажі, обладнання);
охорону майна;
санкціонований допуск осіб до місця події;
забезпечення захисту і збереження всіх слідів, залишених ПС на землі.
7.2.12. У разі наявності відомостей щодо перебування на борту ПС небезпечних вантажів необхідно дотримуватися особливої обережності і розміщувати охорону на безпечній відстані від уламків. Потенційно небезпечну зону потрібно особливо визначити і зберігати знаки, поки експерти не дадуть відповідну оцінку небезпеці.
7.3. Порядок організації роботи комісії з розслідування
7.3.1. Голова комісії організовує, проводить і контролює всі етапи розслідування АП, координує дії всіх учасників розслідування.
7.3.2. Рішення з основних методичних та організаційних питань розслідування приймаються комісією, при цьому голова комісії має право остаточного рішення.
Член комісії, який не згоден з прийнятим рішенням, повинен викласти свою особисту думку письмово та долучити до матеріалів розслідування.
7.3.3. Після прибуття на місце АП голова комісії з розслідування інформує про це керівника органу місцевого самоврядування, проводить організаційне засідання, на якому зачитує наказ про призначення комісії, заслуховує посадових осіб, які здійснювали первинні дії на місці АП, про обставини АП і виконану роботу, створює робочі органи комісії і призначає їх керівників, визначає основні напрямки робіт на початковому етапі розслідування, дає необхідні оперативні вказівки.
7.3.3.1. Указівки голови комісії з питань, пов'язаних з розслідуванням АП, є обов'язковими для виконання всіма особами, які беруть участь у розслідуванні АП і забезпечують роботу комісії.
7.3.3.2. Склади підкомісій, робочих груп, плани їх роботи затверджує голова комісії.
7.3.4. До розслідування на місце АП допускаються особи, які мають спеціальний дозвіл голови комісії.
7.3.5. Робота комісії з розслідування АП виконується за планом, проект якого до його затвердження головою розглядається на засіданні комісії. План повинен передбачати основні напрямки діяльності комісії, послідовність виконання робіт, досліджень, а також відповідальних за проведення робіт і терміни їх виконання. План роботи комісії деталізується в планах підкомісій і робочих груп.
До затвердження плану роботи комісії забороняється здійснювати роботи на місці АП, за винятком зовнішнього огляду, фіксації слідів, що можуть зникнути (відкладень льоду, кіптяви тощо, слідів прямування ПС), евакуації поранених та загиблих і вилучення бортових реєстраторів.
Плани роботи комісії і підкомісій корегуються і доповнюються в ході розслідування залежно від отриманих фактичних даних.
Дослідження компонентів ПС, експерименти на місці роботи комісії проводяться за планами, які затверджуються головою комісії і додаються до матеріалів розслідування.
7.3.6. Засідання комісії оформляються протоколами. Протоколи підписуються головою комісії.
7.3.7. Дії членів комісії, підкомісій і робочих груп, що мають одночасно кримінально-процесуальний характер, спрямований на збирання доказових матеріалів (вилучення і передачу на збереження записів бортових та наземних реєстраторів та інше), а також пов'язані з похованням або кремацією загиблих, повинні проводитися з відома правоохоронного органу, що здійснює попереднє слідство.
7.3.8. Усі доказові елементи ПС, його технічна документація зберігаються до одержання письмового дозволу на їх знищення від органів слідства та прокуратури.
7.3.9. Для вирішення конкретних завдань у спеціальних галузях науки і техніки, крім спеціалістів, що входять до складу підкомісій і робочих груп, до розслідування можуть залучатися експерти.
7.3.9.1. Експерт відповідно до плану роботи комісії одержує письмове завдання від голови комісії або підкомісії з переліком питань, що потребують вирішення.