МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 199 від 25.03.2002 м. Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 квітня 2002 р. за N 354/6642 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства інфраструктури N 277 від 28.05.2012 )
Про затвердження Повідомлень щодо обслуговування повітряного руху - Авіаційні правила України, частина 85
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства транспорту N 395 від 17.06.2002 N 191 від 09.03.2004 Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 320 від 31.05.2010 )
Відповідно до положень статті 7 Повітряного кодексу України та з метою адаптації нормативно-правових актів України до вимог стандартів Європейського Союзу та Міжнародної організації цивільної авіації з питань обслуговування повітряного руху
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 00.00 годин UTC 1 липня 2002 року Повідомлення щодо обслуговування повітряного руху - Авіаційні правила України, частина 85 (далі - Повідомлення), що додаються.
2. Державному департаменту авіаційного транспорту (Шкатюк А.Г.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
2.2. Довести наказ до відома працівників відповідних структурних підрозділів Укравіатрансу, підприємств, організацій, навчальних закладів цивільної авіації, що виконують обслуговування повітряного руху.
2.3. Привести нормативно-правові акти з питань обслуговування повітряного руху у відповідність до цих Повідомлень.
3. Після уведення в дію цих Повідомлень уважати такими, що не застосовуються на території України службами обслуговування повітряного руху, "Табель сообщений по движению воздушных судов в гражданской авиации (ТС ГА-90)", затверджений наказом Міністерства цивільної авіації СРСР від 9 листопада 1988 року N 40/И, та п.4.3 "Наставления по связи гражданской авиации СССР (НС ГА-80)", затвердженого наказом Міністерства цивільної авіації СРСР від 4 червня 1980 року N 88.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Демиденка А.Ф.
В.о. Міністра | О.П.Петренко |
Затверджено
Наказ Міністерства
транспорту України
25.03.2002 N 199
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 квітня 2002 р.
за N 354/6642
Повідомлення щодо обслуговування повітряного руху
Авіаційні правила України
Частина 85
1. Загальні положення
1.1. Ці Повідомлення розроблені з урахуванням вимог, стандартів та рекомендованої практики ІКАО, рекомендацій Євроконтролю на виконання прийнятої Україною Стратегії інтеграції України до Європейського Союзу (ЄС) та адаптації нормативно-правових актів до відповідних вимог ЄС.
1.2. Повідомлення поширюються і є обов'язковими для юридичних та фізичних осіб, які здійснюють організацію повітряного руху та експлуатацію повітряних суден.
( Пункт 1.2 в редакції Наказу Мінтрансу N 395 від 17.06.2002 - з 05.09.2002 )
1.3. Повідомлення встановлюють вимоги до змісту, зразків, форматів повідомлень і правил групування даних, а також визначають перелік відправників та одержувачів.
1.4. Повідомлення використовуються органами обслуговування повітряного руху під час складання та подання повідомлень.
1.5. Нормативні посилання
При розробці цих Повідомлень використовувалися такі нормативно-правові акти:
Метеорологічне забезпечення міжнародної аеронавігації. Додаток 3 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію;
Обслуговування повітряного руху. Додаток 11 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію;
Правила аеронавігаційного обслуговування. Організація повітряного руху (PANS-ATM, Doc 4444 ІКАО);
Стандартні документи Євроконтролю з оперативного обміну даними (OLDI);
Керівництво CFMU (Basic CFMU Handbook), частина "Довідник користувача IFPS" (IFPS User Manual) чинного видання.
( Пункт 1.5 доповнено абзацом восьмим згідно з Наказом Мінтрансу N 395 від 17.06.2002 - з 05.09.2002 )
1.6. Скорочення
З метою уніфікації та уникнення розбіжностей між термінами, які тимчасово застосовуються в Україні, та прийнятими термінами ІКАО в тексті даного документа використовуються такі скорочення:
АНВ - акт незаконного втручання;
( Скорочення АДП вилучено на підставі Наказу Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
АНЗ - аеронавігаційний збір;
АФТН - авіаційна фіксована наземна телеграфна мережа;
ВКА - внутрішній контроль та аудит;
ВОРЛ - вторинний оглядовий радіолокатор;
ВМУ - візуальні метеорологічні умови;
ДВЧ - дуже високі частоти;
ДОП - диспетчерський орган підходу;
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
ЕОМ - електронно-обчислювальна машина;
ЕП - ешелон польоту;
ІКАО - Міжнародна організація цивільної авіації;
КПС - командир повітряного судна;
КЦПР ЦА - координаційний центр пошуку та рятування цивільної авіації;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
ПВП - правила візуальних польотів;
ПП - повітряний простір;
ППО - протиповітряна оборона;
ППП - правила польотів за приладами;
ПР - повітряний рух;
ПС - повітряне судно;
РДЦ - районний диспетчерський центр;
РПІ - район польотної інформації;
Державіаадміністрація - Державна авіаційна адміністрація;
( Визначення в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 320 від 31.05.2010 )
Украероцентр - Український центр планування використання повітряного простору України та регулювання повітряного руху;
УПР - управління повітряним рухом;
ЦДС ЦА - центральна диспетчерська служба цивільної авіації;
ЦОП - центр організації потоків;
ЦПІ - центр польотної інформації;
ADEXP - ATS data exchange presentation - формат протоколу обміну даними щодо ОПР;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
ATFM - air traffic flow management - організація потоків повітряного руху;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
CFMU - Central Flow Management Unit - центральний орган організації потоків повітряного руху;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Мінтрансу N 395 від 17.06.2002 - з 05.09.2002 )
IFPS - Integrated Initial Flight Plan Processing System - інтегрована система первинної обробки планів польотів;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Мінтрансу N 395 від 17.06.2002 - з 05.09.2002 )
CAM - Code Allocation Message - повідомлення про призначення коду;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 320 від 31.05.2010 )
CCAMS - Centralized SSR code Assignment and Management System - Система централізованого розподілу та управління кодами вторинної радіолокації;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 320 від 31.05.2010 )
CCM - Code Cancellation Message - повідомлення про відміну коду;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 320 від 31.05.2010 )
COR - Code Request Message - повідомлення про запит коду;
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 320 від 31.05.2010 )
ETFMS - Enhanced Tactical Flow Management System - модернізована система тактичної організації потоків повітряного руху.
( Пункт 1.6 доповнено скороченням згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 320 від 31.05.2010 )
1.7. У цих Повідомленнях терміни мають такі визначення:
абсолютна висота - Altitude - відстань по вертикалі від середнього рівня моря (MSL - meen sea level) до рівня, точки або об'єкта, прийнятого за точку;
абсолютна висота переходу - Transition Altitude - абсолютна висота, на якій або нижче якої положення повітряного судна у вертикальній площині витримується у значеннях абсолютної висоти;
аварійна стадія - загальний термін, що визначає в різних обставинах стадію непевності, стадію тривоги або стадію лиха;
аварійне обслуговування - Alerting Service - обслуговування, яке забезпечується сповіщенням відповідних організацій про ПС, яким потрібна пошуково-рятувальна допомога та сприяння таким організаціям на їх запит;
авіаційна рухома служба - Aeronautical Mobil Service - рухома служба зв'язку між авіаційними станціями і бортовими станціями або між бортовими станціями, до складу якої можуть входити станції рятувальних засобів;
авіаційна фіксована служба - Aeronautical Fixed Service (AFS) - служба електрозв'язку між певними фіксованими пунктами, що призначена переважно для забезпечення безпеки аеронавігації, а також регулярності, ефективності та економічності повітряних сполучень;
автоматичне залежне спостереження - Automatic Dependent Surveillance (ADS) - метод спостереження, згідно з яким ПС автоматично надають лінією передавання даних інформацію, одержану від бортових навігаційних систем і систем визначення місцезнаходження, у тому числі пізнавальний індекс ПС, дані про його місцезнаходження у чотирьох вимірах і, за необхідності, додаткові дані;
аеродром - Aerodrome - ділянка суші або водної поверхні (включаючи розміщені на ній будь-які будинки, споруди та обладнання), призначена повністю або частково для прибуття, відправлення і руху ПС. Якщо поняття "аеродром" використовується в положеннях, що стосуються планів польотів і порядку сполучення, воно включає також місця, які можуть використовуватись літальними апаратами певних видів, наприклад вертольотами або аеростатами;
аеродромна диспетчерська вишка - Aerodrome control tower - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування аеродромного руху;
відповідний повноважний орган - Appropriate authority:
1) щодо польоту над відкритим морем - відповідний повноважний орган держави реєстрації;
2) щодо польоту не над відкритим морем - відповідний повноважний орган держави, який має суверенітет над територією, над якою виконується політ ПС;
відповідний повноважний орган обслуговування повітряного руху - Appropriate ATS authority - призначений державою відповідний повноважний орган, на який покладена відповідальність за забезпечення ОПР у межах даного повітряного простору;
вторинний оглядовий радіолокатор (ВОРЛ) - Secondary Surveillance Radar (SSR) - радіолокаційна система спостереження, що використовує передавачі/приймачі (запитувачі) та прийомовідповідачі;
дальність видимості на злітно-посадковій смузі - Visual range - відстань, у межах якої пілот ПС, що перебуває на осьовій лінії ЗПС, може бачити маркувальні знаки на поверхні ЗПС або вогні, що обмежують ЗПС або позначають її осьову лінію;
диспетчерське обслуговування повітряного руху (управління повітряним рухом) - Air Traffic Control Service - обслуговування, що здійснюється з метою:
запобігання зіткненням між ПС;
запобігання зіткненням ПС з перешкодами в зоні маневрування;
прискорення та підтримки впорядкованого потоку повітряного руху;
диспетчерський дозвіл - Air traffic clearance - дозвіл ПС рухатися у порядку, визначеному відповідно до умов, що встановлюються диспетчерським органом.
Для зручності термін "диспетчерський дозвіл" замінюється скороченим терміном "дозвіл".
Скорочений термін "дозвіл" може використовуватися з пояснювальними словами на вирулювання, на зліт, на виліт, на політ за маршрутом, на заходження на посадку або на посадку для позначення етапу польоту, до якого відноситься диспетчерський дозвіл;
диспетчерський орган підходу - Approach control office - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування контрольованих польотів ПС, які прибувають на один або декілька аеродромів або таких, що вилітають з них;
донесення з борту - Air report - донесення з борту ПС, що перебуває в польоті, складене відповідно до вимог стосовно повідомлення даних про місцезнаходження, хід виконання польоту та/або метеорологічні умови;
експлуатант - Operator - юридична або фізична особа, що експлуатує ПС чи надає послуги в цій галузі;
загальний повітряний рух - General Air Traffic (GAT) - польоти повітряних суден, що виконуються за цивільними правилами і процедурами та/або стандартами та рекомендованою практикою ІКАО;
загальний розрахунковий закінчений час - Total Estimated Elapsed Time:
1) для польотів за ППП - розрахунковий час, необхідний від зльоту до прольоту над визначеною за навігаційними засобами заданою точкою, від якої припускається початок схеми заходження на посадку за приладами, або якщо навігаційні засоби не пов'язані з аеродромом призначення, - до прольоту над аеродромом призначення;
2) для польотів за ПВП - розрахунковий час, необхідний від зльоту до прольоту над аеродромом призначення;
запасний аеродром - Alternate Aerodrome - аеродром, куди може прямувати ПС у тому разі, якщо неможливо або недоцільно прямувати до аеродрому наміченої посадки або зробити на ньому посадку. До запасних належать такі аеродроми:
запасний аеродром при зльоті - запасний аеродром, на якому ПС може виконати посадку, якщо в цьому виникає потреба невдовзі після зльоту і немає можливості використовувати аеродром вильоту;
запасний аеродром на маршруті - аеродром, на якому ПС зможе виконати посадку в тому разі, якщо під час польоту за маршрутом воно опинилося у нештатних або аварійних обставинах;
запасний аеродром на маршруті ETOPS - відповідний придатний запасний аеродром, на який може виконати посадку літак в результаті відмови двигуна або виникнення інших нестандартних чи аварійних ситуацій на маршруті польоту ETOPS;
запасний аеродром пункту призначення - запасний аеродром, куди може прямувати ПС у тому випадку, якщо неможливо або недоцільно виконувати посадку на аеродромі наміченої посадки.
Аеродром, з якого виконується виліт ПС, також може бути запасним аеродромом на маршруті або запасним аеродромом пункту призначення для даного ПС;
Збірник аеронавігаційної інформації - Aeronautical Information Publication (AIP) - видана або санкціонована державою публікація, яка вміщує довгострокову аеронавігаційну інформацію, що має важливе значення для аеронавігації;
злітно-посадкова смуга - Runway - певна прямокутна ділянка сухопутного аеродрому, підготовлена для посадки та зльоту ПС;
індекс місцезнаходження - Location Indicator - чотирилітерна кодова група, що складається відповідно до правил ІКАО і надається для зазначення місцезнаходження авіаційної фіксованої станції;
інформація про рух - Traffic Information - інформація, що надається органом обслуговування повітряного руху екіпажу ПС з метою попередження його про інші відомі ПС або ПС, які можуть перебувати недалеко від його місцезнаходження або зазначеного маршруту польоту, що допомагає екіпажу запобігати зіткненню;
інцидент - Incident - будь-яка подія, крім авіаційної, пов'язана з використанням ПС, яка впливає або могла б вплинути на безпеку експлуатації;
керування потоком - Flow Control - заходи, призначені для спрямування потоку руху до певної частини повітряного простору за зазначеним маршрутом чи до визначеного аеродрому з метою забезпечення найбільш ефективного використання повітряного простору;
командир ПС - Pilot-In-Command - пілот, призначений експлуатантом або, у випадку авіації загального призначення, власником ПС виконувати обов'язки командира та відповідати за безпечне виконання польоту;
контрольований повітряний простір - Controlled airspace - частина повітряного простору, у межах якого забезпечується диспетчерське обслуговування повітряного руху відповідно до встановленої класифікації повітряного простору ОПР; *
---------------
* До контрольованого повітряного простору належить повітряний простір ОПР класів A, B, C, D та E.
контрольований політ - Controlled flight - будь-який політ, який виконується за наявності диспетчерського дозволу;
координаційний центр пошуку та рятування - Rescue Coordination Center - орган, що відповідає за сприяння ефективній організації роботи пошуково-рятувальної служби та за координацію проведення пошуково-рятувальних операцій у межах району пошуку та рятування;
крейсерський рівень - Cruising Level - рівень (ешелон, висота), який підтримується ПС протягом значної частини польоту;
літерність рейсу - Flight status - указівка на те, чи потрібна для даного ПС особлива увага з боку органів ОПР;
межа дії дозволу - Clearance limit - пункт, до якого є дійсним диспетчерський дозвіл, виданий ПС;
метеорологічна інформація - Meteorological information - метеорологічне зведення, аналіз, прогноз та будь-яке інше повідомлення щодо фактичних або очікуваних метеорологічних умов;
метеорологічне зведення - Meteorological report - повідомлення про результати спостережень за метеорологічними умовами щодо певного часу та місця;
обслуговування повітряного руху (ОПР) - Air Traffic Service (ATS) - загальний термін, що означає у відповідних випадках надання таких послуг: польотно-інформаційне обслуговування, аварійне обслуговування, консультативне обслуговування, диспетчерське обслуговування повітряного руху (районне диспетчерське обслуговування, диспетчерське обслуговування підходу або аеродромне диспетчерське обслуговування);
операційний повітряний рух - Operational Air Traffic (OAT) - польоти, на які не поширюються положення, установлені для загального повітряного руху (GAT) і які виконуються відповідно до правил і процедур, визначених відповідними уповноваженими державними органами;
орган/диспетчер-відправник - Sending Unit/Controller - орган ОПР або диспетчер УПР, який передає повідомлення;
орган/диспетчер, що передає УПР - Transfering Unit/Controller - орган диспетчерського ОПР або диспетчер УПР, який перебуває у процесі передавання відповідальності за забезпечення диспетчерського обслуговування ПС наступному на маршруті органу диспетчерського ОПР або диспетчеру УПР;
орган/диспетчер-одержувач - Receiving Unit/Controller - орган ОПР або диспетчер УПР, на адресу якого направлено повідомлення;
орган ОПР - Air Traffic Services Unit - орган диспетчерського обслуговування повітряного руху, центр польотної інформації або пункт збору повідомлень щодо обслуговування повітряного руху;
орган/диспетчер, що приймає УПР - Accepting Unit/Controller - подальший орган диспетчерського ОПР/диспетчер УПР, що бере на себе контроль за ПС;
орган диспетчерського обслуговування повітряного руху (орган управління повітряним рухом) - Air Traffic Control Unit - загальний термін, який означає у відповідних випадках районний диспетчерський центр, диспетчерський орган підходу або аеродромну диспетчерську вишку;
основна точка - Significant point - установлене географічне місце, що використовується для визначення маршруту ОПР, траєкторії польоту ПС та для інших цілей навігації й ОПР;
організація потоків повітряного руху (ОППР)-Air Traffic Flow Management (ATFM) - обслуговування, яке забезпечується з метою сприяння безпечному, упорядкованому та прискореному потоку руху ПС через забезпечення максимального використання пропускної спроможності системи УПР, при цьому об'єм руху ніколи не має перевищувати пропускну спроможність, задекларовану відповідним повноважним органом ОПР;
пізнавальний індекс ПС - Aircraft Identification - група літер, цифр або їхня комбінація, що ідентична позивному ПС або є кодовим еквівалентом його позивного для двостороннього зв'язку "повітря - земля" і яка застосовується для пізнавання ПС у мережі наземного зв'язку ОПР;
план польоту - Flight Plan - установлені відомості про намічений політ або частини польоту ПС, які надаються органам ОПР;
повідомлення - Information - інформація, дані, передані, доведені до відома, викладені будь-ким, посадовою особою, донесення;
повітряна траса - Airway (AWY) - диспетчерський район або його частина (коридор) у повітряному просторі з чітко визначеними висотою та шириною, призначений для безпечного виконання польотів ПС;
повітряне судно (ПС) - Aircraft - це літальний апарат, що тримається в атмосфері за рахунок його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні, і здатний маневрувати в тривимірному просторі;
повітряний простір ОПР - частина повітряного простору з літерним позначенням, у межах якого виконуються певні види польотів (з установленням для цих польотів відповідних видів обслуговування повітряного руху і правил польотів);
повітряний рух - Air Traffic - усі ПС, що перебувають у польоті або рухаються у зоні маневрування аеродрому;
повторюваний план польоту - Repetitive Flight Plan (RPL) - план польоту, що стосується окремих польотів, які часто повторюються, регулярно виконуються з однаковими основними елементами, який надається експлуатантом для зберігання і багаторазового використання органами ОПР;
поданий план польоту - Filed Flight Plan (FPL) - план польоту в тому вигляді, у якому він поданий органу ОПР пілотом або його повноважним представником без будь-яких подальших змін;
польотно-інформаційне обслуговування - Flight information service - обслуговування, метою якого є надання консультацій та інформації для забезпечення безпечного й ефективного виконання польотів;
поточний план польоту - Current flight plan - план польоту, у тому числі можливі зміни до нього, зумовлені подальшими диспетчерськими дозволами.
Якщо даний термін доповнюється словом "повідомлення", воно означає зміст і формат даних поточного плану польоту, що направляється одним органом іншому;
пункт збору донесень щодо обслуговування повітряного руху - Air Traffic Services Reporting Office (ARO) - орган, який створюється з метою отримання повідомлень щодо ОПР і планів польоту, що подаються перед вильотом.
Пункт збору донесень щодо ОПР може створюватися як окремий орган або об'єднуватися з існуючим органом, таким як орган ОПР чи орган обслуговування аеронавігаційною інформацією;
пункт передачі донесень (контрольний пункт) - Reporting point - певний географічний орієнтир, щодо якого може бути повідомлене місцезнаходження ПС;
район польотної інформації - Flight information region - частина повітряного простору, у межах якої забезпечуються польотно-інформаційне обслуговування та аварійне обслуговування;
районний диспетчерський центр - Area control center - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування контрольованих польотів у диспетчерських районах, що перебувають під його контролем;
рівень - Level - загальний термін, що належить до положення у вертикальній площині ПС, яке перебуває у польоті, і що означає у відповідних випадках відносну висоту, абсолютну висоту чи ешелон польоту;
режим (ВОРЛ) - Mode (SSR) - умовний ідентифікатор, що належить до специфічних функцій сигналів запиту, які передаються запитувачем ВОРЛ. Існують чотири режими, зазначені в додатку 10 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію: A, C, S та змішаний режим;
розрахункова дата прибирання колодок - Estimated Off-block Date (EOBD) - розрахункова дата, коли ПС почне рух, пов'язаний з вильотом;
розрахунковий час прибирання колодок - Estimated Off-Block Time (EOBT) - розрахунковий час, коли ПС почне рух, пов'язаний з вильотом;
розрахунковий час прибуття - Estimated Time of Arrival (ETA) -
1) під час виконання польотів за приладами - розрахунковий час прибуття ПС до наміченої точки, зазначеної навігаційними засобами, з якої передбачається виконання маневру заходження на посадку за приладами, чи за відсутності навігаційного засобу, пов'язаного з цим аеродромом, - час прибуття ПС у точку над аеродромом;
2) під час виконання польотів за ПВП - розрахунковий час прибуття ПС у точку над аеродромом;
розрахунковий закінчений час - Estimated Elapsed Time (EET) - розрахунковий час, необхідний для проходження від однієї основної точки до іншої;
точка передачі контролю - Transfer of Control Point - визначена точка, що розташована на траєкторії польоту ПС, у якій відповідальність за контроль та забезпечення диспетчерського обслуговування ПС передається від одного диспетчерського органу (сектору) іншому;
центр польотної інформації - Flight information center - орган ОПР, призначений для забезпечення польотно-інформаційного обслуговування та аварійного обслуговування у відповідному районі польотної інформації.
( Пункт 1.7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінінтрансу N 395 від 17.06.2002, в редакції Наказу Мінінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
2. Категорії повідомлень
Перелічені нижче повідомлення дозволяється передавати у відповідних випадках каналами авіаційної фіксованої служби (у тому числі АФТН, мережею прямого мовного зв'язку або обміном цифровими даними між органами ОПР та прямою мережею телетайпного зв'язку і зв'язку "ЕОМ - ЕОМ") або каналами авіаційної рухомої служби. Повідомлення класифікуються за категоріями, які поділяються на аварійні, польотно-інформаційні та такі, у яких ідеться про рух та управління, у залежності від порядку їх використання службами ПР, для чого вказується ступінь їх важливості та встановлюється індекс черговості.
Порядок подання повідомлень щодо забезпечення літерних рейсів визначається спеціальною інструкцією.
2.1. Аварійні повідомлення
До цієї категорії входять:
повідомлення про лихо, включаючи повідомлення щодо аварійного сповіщення і пов'язані зі стадією лиха (SS);
термінові повідомлення, включаючи повідомлення щодо аварійного сповіщення і пов'язані зі стадією тривоги і стадією непевності (SS);
інші повідомлення щодо відомих аварійних ситуацій або таких, які припускаються, що не входять до перелічених вище категорій, а також повідомлення про відмову радіозв'язку (FF або, при потребі, більш висока ступінь черговості).
Якщо повідомлення, зазначені в цьому пункті, передаються громадськими каналами служби електрозв'язку, то використовується індекс черговості SVH, присвоєний телеграмам щодо порятунку життя людей.
2.2. Повідомлення щодо руху та управління
До цієї категорії відносяться повідомлення щодо:
поданих планів польоту і пов'язаних з ними повідомлень про зміни (FF), у тому числі:
повідомлення щодо поданих планів польоту;
повідомлення щодо затримки;
повідомлення щодо зміни;
повідомлення щодо анулювання планів польоту;
повідомлення щодо вильоту;
повідомлення щодо прильоту;
координації (FF), у тому числі:
повідомлення щодо поточних планів польоту;
повідомлення щодо розрахункових даних;
повідомлення щодо координації;
повідомлення щодо прийнятності;
повідомлення щодо логічного підтвердження;
додаткових повідомлень (FF), у тому числі:
повідомлення щодо запиту плану польоту;
повідомлення щодо запиту додаткової інформації до плану польоту;
повідомлення щодо додаткової інформації до плану польоту;
управління (FF), у тому числі:
повідомлення щодо дозволів;
повідомлення щодо передачі управління;
повідомлення щодо керування потоком;
повідомлення щодо донесень про місцезнаходження та донесень з борту ПС.
( Пункт 2.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 191 від 09.03.2004 )
2.3. Польотно-інформаційні повідомлення
До цієї категорії відносяться:
повідомлення, які містять інформацію про рух (FF);
повідомлення, які містять метеорологічну інформацію (FF або GG);
повідомлення, які стосуються роботи аеронавігаційних засобів (GG);
повідомлення, які містять основну інформацію про аеродром (GG);
повідомлення щодо звітів про інциденти, які виникли під час повітряного руху (FF).
2.4. Якщо потрібен спеціальний порядок обробки, то повідомленням, що передаються каналами фіксованої наземної служби, замість звичайного індексу черговості має бути присвоєний індекс черговості DD.
2.5. Повідомлення щодо організації потоків повітряного руху
До цієї категорії належать (FF):
Повідомлення, які надсилаються CFMU до органів ОПР та експлуатантів:
повідомлення про призначення слоту SAM;
повідомлення про перегляд слоту SRM;
повідомлення про відміну слоту SLC;
повідомлення про пропозицію поліпшення слоту SIP;
повідомлення про тимчасову зупинку польоту FLS;
повідомлення про пропозицію щодо зміни маршруту RRP;
повідомлення про припинення тимчасової зупинки польоту DES.
Повідомлення, які надсилаються органами ОПР та експлуатантами до CFMU:
повідомлення про неможливість виконання призначеного слоту SMM;
повідомлення про прийняття пропозиції поліпшення слоту SPA;
повідомлення про запит SIP-повідомлення SWM;
повідомлення про запит на пряме поліпшення слоту RFI;
повідомлення про підтвердження можливості виконання польоту FCM;
повідомлення про відмову від запропонованої зміни маршруту RJT;
повідомлення про відмову пропозиції поліпшення слоту SRJ;
повідомлення про готовність REA.
( Розділ 2 доповнено пунктом 2.5 згідно з Наказом Міністерства транспорту N 191 від 09.03.2004 )
3. Складання та адресування повідомлень
У даному контексті до повідомлень щодо руху відносяться повідомлення і всі необхідні зміни, що стосуються плану польоту, вильоту, затримки, прибуття, анулювання (скасування), місцезнаходження ПС, і пов'язані з ними повідомлення щодо змін.
3.1. Повідомлення щодо ОПР складаються згідно з вимогами розділу 5 відповідними органами ОПР, експлуатантами або на борту ПС.
3.2. Відповідальність за складання повідомлень щодо руху, управління та польотно-інформаційних повідомлень з іншою метою, крім ОПР (наприклад з метою управління польотами), покладається на пілота, експлуатанта або призначеного ним представника.
3.3. Повідомлення щодо плану польоту та змін до нього, а також повідомлення щодо його анулювання, за винятком випадків, наведених у п. 3.4, адресуються лише тим органам ОПР, які зазначені в п. 6.2. Відповідно до діючої на місцях домовленості такі повідомлення направляються іншим відповідним органам ОПР або до призначених структур у таких органах, а також будь-яким іншим адресатам.
3.4. На запит відповідного експлуатанта аварійні повідомлення та повідомлення щодо руху, призначені для одночасного передавання відповідним органам ОПР, направляються також одному адресату на аеродромі призначення або аеродромі вильоту та не більш як двом відповідним органам, які здійснюють управління польотами, причому ці адресати зазначаються експлуатантом або призначеним ним представником.
3.5. На запит відповідного експлуатанта повідомлення про рух, які послідовно подаються одним відповідним органом ОПР іншому і які стосуються ПС, управління польотами яких здійснюється цим експлуатантом, по змозі, негайно надсилаються експлуатанту або призначеному ним представнику відповідно до узгоджених на місцях правил.
3.6. Використання АФТН
3.6.1. Повідомлення щодо ОПР і які мають бути передані АФТН включають:
інформацію про черговість, згідно з якою необхідно передати повідомлення, і за адресатами, яким необхідно його направити, а також вказівку про дату і час реєстрації його на відповідній авіаційній фіксованій станції, а також індекс укладача (див. п. 3.6.5);
дані щодо ОПР, перед якими, за необхідності, подається інформація про додаткові адреси, зазначені в п. 3.6.6, і які підготовлюються відповідно до розділів 7, 8. Ці дані повинні передаватися як текст повідомлення АФТН.
3.6.2. Індекс черговості
Індекс черговості складається з відповідного дволітерного індексу черговості повідомлення, зазначеного в дужках для відповідної категорії повідомлення розділу 2.
Приписується такий порядок черговості передавання повідомлень АФТН:
Черговість передавання Індекс черговості
1 SS
2 DD FF
3 GG KK
3.6.3. Адреса
3.6.3.1. Адреса складається з послідовного ряду індексів адресатів. Кожному адресату, якому направляється дане повідомлення, присвоюється лише один індекс.
3.6.3.2. Кожен індекс адресата складається з восьмилітерного послідовного ряду знаків, який включає у зазначеному нижче порядку:
а) чотирилітерний індекс місцезнаходження ІКАО, присвоєний місцю призначення.
_________________
Примітка. Перелік індексів місцезнаходження ІКАО міститься у документі Doc. 7910 "Покажчики (індекси) місцезнаходження";
б): 1) трилітерний індекс ІКАО, що позначає авіаційний повноважний орган, службу, льотно-експлуатаційне агентство, якому адресується повідомлення; або
2) якщо ніякого індексу не присвоєно, то необхідно використовувати один з елементів:
YXY - коли адресатом є військова служба / організація;
ZZZ - коли адресатом є ПС, яке перебуває в польоті;
YYY - у всіх інших випадках.
_____________________
Примітка. Перелік трилітерних індексів ІКАО міститься у документі Doc. 8585 "Умовні позначки експлуатантів повітряних суден, авіаційних повноважних органів і служб";
в): 1) літеру Х або
2) однолітерний індекс, що вказує відділ або підрозділ організації адресата.
3.6.3.3. Під час адресації повідомлень, які стосуються ОПР, органом ОПР використовуються такі трилітерні індекси:
центр, відповідальний за РПІ або верхній РПІ (РДЦ або ЦПІ):
- якщо повідомлення стосується польоту за ППП - ZQZ;
- якщо повідомлення стосується польоту за ПВП - ZFZ;
- океанічний районний диспетчерський центр - ZOZ;
Аеродромна диспетчерська вишка - ZTZ;
( Абзац 5 пункту 3.6.3.3 в редакції Наказу Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
Пункт збору донесень щодо ОПР - ZPZ.
Інші трилітерні індекси органів ОПР з даною метою не використовуються.
3.6.4. Час подання повідомлення
Час подання повідомлення позначається групою "дата - час", що складається з шести цифр, які вказують дату і час подання повідомлення.
Наприклад: 251011 (25 - дата, 10 год. 11 хв.)
3.6.5. Індекс укладача
Індекс укладача складається з восьмилітерного послідовного ряду, аналогічного індексу адресата (див. п. 3.6.3.2), що означає місце укладання та організацію, яка склала повідомлення.
3.6.6. Додаткова інформація про адресу та джерела даних
У разі використання в адресі та/або в джерелі трилітерних індексів YXY, ZZZ або YYY (див. п. 3.6.3.2 "б") необхідно вказувати таку додаткову інформацію:
а) на початку тексту вказується назва організації або належність відповідного ПС;
б) такі додатки включаються у тій самій послідовності, що й індекси адресата та/або індекс укладача;
в) якщо таких додатків кілька - за останнім повинно бути слово "СТОП";
г) якщо є один або кілька додатків до індексів адресата плюс один додаток до індексу укладача, перед додатком щодо індексу укладача повинно включатися слово "ВІД".
4. Підготовка та передавання повідомлень
4.1. Повідомлення щодо ОПР готуються і передаються з використанням стандартних текстів і формату, зазначених у розділах 7, 8, і відповідно до стандартних правил групування даних.
4.2. Під час обміну усними повідомленнями між відповідними органами ОПР доказом прийняття повідомлення є усне підтвердження. У зв'язку з цим ніякого письмового підтвердження не потрібно.
5. Методи обміну повідомленнями
5.1. Метод обміну повідомленнями, який використовується для обміну даними УПР, визначається вимогами УПР, які установлюються до завчасного надання, та правилами керування потоком.
Метод обміну повідомленнями також залежить від наявності належних каналів зв'язку, виконуваних функцій, типу даних, що підлягають обміну, і засобів їх обробки, які існують у відповідних центрах.
5.2. Основні дані плану польоту, необхідні для дотримання правил керування потоком, передаються не пізніше ніж за 60 хвилин до розрахункового часу прибирання колодок. Основні дані плану польоту забезпечуються у вигляді або поданого плану польоту, або повторюваних планів польоту, що надсилаються поштою на бланку переліку повторюваних планів польотів, або в іншому вигляді, придатному для використання в системах електронної обробки даних.
У подані до початку польоту дані плану польоту, при потребі, заносяться зміни щодо часу, рівнів і маршруту, а також інша важлива інформація.
Плани польотів щодо рейсів, на які можуть бути розповсюджені заходи ОППР, надаються не пізніше ніж за 3 години до розрахункового часу прибирання колодок.
( Пункт 5.2 в редакції Наказу Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
5.3. Основні дані плану польоту, необхідні для УПР, подаються першому за маршрутом диспетчерському центру не менше як за 30 хвилин до розрахункового часу прибирання колодок, а кожному наступному центру - не менше як за 20 хвилин до входження ПС у район відповідальності цього центру, з метою підготовки до передачі управління.
( Пункт 5.3 в редакції Наказу Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
5.4. Другий за маршрутом центр ОПР і кожен наступний забезпечуються поточними даними, у тому числі поновленими даними плану польоту, що містяться у повідомленні щодо поточного плану польоту або в повідомленні щодо розрахункових даних, яке передається як доповнення до вже наявних оновлених основних даних про план польоту.
5.5. У районах, де для обміну даними плану польоту використовуються автоматизовані системи і де ці системи забезпечують даними кілька районних диспетчерських центрів, диспетчерських органів підходу та/або аеродромних диспетчерських пунктів, відповідні повідомлення адресуються лише цим автоматизованим системам, а не кожному окремому органу ОПР.
5.6. Повідомлення щодо даних поданого плану польоту і змін до них
Повідомлення щодо даних поданого плану польоту і змін до них адресуються одночасно першому на маршруті диспетчерському центру, усім іншим органам ОПР за маршрутом польоту, які не мають можливості одержати або обробити дані поточного плану польоту, і відповідним органам організації потоку повітряного руху.
5.7. Дані щодо координації та передавання
5.7.1. Обмін інформацією про хід польоту між послідовно розташованими диспетчерськими секторами та/або диспетчерськими центрами здійснюється в процесі координації і передавання управління, що складається з таких етапів:
сповіщення про політ та запропоновані умови передавання управління;
координація умов передачі й прийняття, після чого орган, що приймає УПР, бере на себе управління.
5.7.2. Сповіщення про політ здійснюється шляхом передачі повідомлення про поточний план польоту, у якому містяться всі відповідні дані ОПР, або шляхом передачі повідомлення щодо розрахункових даних, яке містить запропоновані умови передачі.
Повідомлення щодо розрахункових даних використовуються лише в тому випадку, коли орган ОПР, що приймає УПР, уже має поновлені основні дані плану польоту.
5.7.3. Орган ОПР, що приймає УПР, який не згоден із запропонованими умовами передачі, відмовляється прийняти ПС на цих умовах і починає подальші дії щодо координації, пропонуючи альтернативні прийнятні умови.
5.7.4. Процес координації вважається завершеним, якщо запропоновані умови, що містяться у повідомленні щодо поточного плану польоту та в повідомленні щодо розрахункових даних або в одній, або кількох альтернативних пропозиціях, забезпечують дотримання порядку оперативних або логічних дій.
5.7.5. Якщо оперативне підтвердження не отримано, то ЕОМ, що приймає, автоматично передає повідомлення щодо логічного підтвердження для забезпечення цілісності процесу координації з використанням ліній зв'язку "ЕОМ-ЕОМ". Зазначене повідомлення передається після того, як опрацювання отриманих даних щодо передавання досягає такого рівня, що в разі тимчасової відмови ЕОМ, що приймає, інформація буде доведена до відома відповідного диспетчера УПР.
5.7.6. Передавання управління здійснюється або шляхом безпосереднього обміну повідомленнями між органами, що їх передають та приймають, або без такого обміну між ними за наявності угоди.
5.7.7. Якщо під час передавання управління здійснюється обмін даними, то, за взаємною згодою, до пропозиції про передавання включається, якщо це доцільно, радіолокаційна інформація, причому без додаткової координації.
5.7.8. Якщо після одержання радіолокаційної інформації орган ОПР, що приймає управління, не може відразу пізнати ПС, то для одержання, коли це доцільно, нової радіолокаційної інформації проводиться додатковий обмін повідомленнями.
5.7.9. Процес передавання управління завершується підтвердженням органу, що приймає управління рухом.
5.8. Додаткові дані
5.8.1. Якщо потрібні основні чи додаткові дані плану польоту, то повідомлення, що містять відповідний запит, необхідно адресувати тому органу ОПР, який імовірніше має доступ до необхідних даних.
5.8.2. За наявності інформації, яка запитується, передається повідомлення про поданий план або додаткова інформація до плану польоту.
( Пункт 5.8.2 в редакції Наказу Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
6. Типи повідомлень та їх використання
6.1. Аварійні повідомлення
6.1.1. Повідомлення щодо аварійного сповіщення - Alerting Message (ALR)
6.1.1.1. Якщо орган ОПР вважає, що ПС перебуває в аварійному стані, він передає повідомлення щодо аварійного сповіщення та інформацію, що є або може бути отримана, будь-якому органу ОПР, який може мати відношення до польоту даного ПС, і відповідним координаційним центрам пошуку та рятування.
6.1.1.2. За погодженням з відповідними органами ОПР повідомлення щодо аварійної стадії, складене органом, який використовує обладнання автоматичної обробки даних, може передаватися як повідомлення щодо зміни (п. 6.2.1.3), яке доповнюється усним повідомленням про подальші докладні дані, що приписуються для включення у повідомлення щодо аварійного сповіщення.
6.1.2. Повідомлення щодо відмови радіозв'язку - Radio Communication Failure (RCF)
6.1.2.1. Якщо органу ОПР стає відомо про те, що на ПС, яке виконує політ у його районі, сталася відмова радіозв'язку, то усім наступним за маршрутом польоту органам ОПР, що вже одержали дані плану польоту (FPL або RPL), а також аеродромній диспетчерській вишці на аеродромі призначення передається повідомлення RCF, якщо раніше вже були направлені основні дані плану польоту.
( Пункт 6.1.2.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
6.1.2.2. Якщо наступний за маршрутом орган ОПР ще не одержав основних даних плану польоту, оскільки він має ще одержати повідомлення щодо поточного плану польоту в процесі координації, то цьому органу ОПР передаються повідомлення RCF і повідомлення CPL. Цей орган ОПР, у свою чергу, передає ці повідомлення RCF і повідомлення CPL наступному за маршрутом органу ОПР. Цей процес повторюється послідовно від одного центру до іншого, аж до першого органу ОПР, який розташований на частині маршруту польоту, що залишилася, якому вже були направлені основні дані плану польоту.
6.2. Повідомлення щодо руху та управління
Повідомлення щодо передбачуваного або фактичного руху ПС ґрунтуються на останній інформації, яка була надана органу ОПР пілотом, експлуатантом чи призначеним ним представником, або на інформації, отриманій за допомогою наземного радіолокатора.
( Абзац перший пункту 6.2 в редакції Наказу Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
6.2.1. Повідомлення щодо плану польоту та пов'язані з ними повідомлення щодо поновлення даних
До повідомлень щодо плану польоту та пов'язаними з ними повідомленнями стосовно поновлення даних належать повідомлення щодо:
поданого плану польоту;
запропонованого плану польоту органом ОПР;
плану польоту ОПР;
зміни плану польоту ОПР;
затримки;
зміни;
анулювання плану польоту;
вильоту;
прибуття.
( Пункт 6.2.1 в редакції Наказу Мінтрансу N 191 від 09.03.2004 )
6.2.1.1. Повідомлення щодо поданого плану польоту - Flight Plan (FPL)
6.2.1.1.1. Повідомлення FPL передається на всі польоти, на які був представлений план польоту, з метою отримання диспетчерського, польотно-інформаційного або аварійного обслуговування упродовж усього маршруту польоту або його частини за умови, коли не застосовуються процедури RPL або не використовується повідомлення CPL.