• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження звіту про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2008 рік

Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України  | Розпорядження, Структура, Звіт від 25.06.2009 № 508
Реквізити
  • Видавник: Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
  • Тип: Розпорядження, Структура, Звіт
  • Дата: 25.06.2009
  • Номер: 508
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
  • Тип: Розпорядження, Структура, Звіт
  • Дата: 25.06.2009
  • Номер: 508
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
25.06.2009 N 508
Про затвердження звіту про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2008 рік
Відповідно до пункту 6 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 N 292/2003, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити звіт про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2008 рік (додається).
2. Управлінню розвитку ринків фінансових послуг та європейської і євроатлантичної інтеграції та Управлінню організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника забезпечити опублікування звіту про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2008 рік в засобах масової інформації.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на першого заступника Голови Литвина А.В.
Голова Комісії В.Суслов
Протокол засідання Комісії
від 25 червня 2009 р. N 487
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Державної
комісії з регулювання ринків
фінансових послуг України
25.06.2009 N 508
ЗВІТ
про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2008 рік
Шановні друзі!
Пріоритетами діяльності Держфінпослуг у 2008 році було запровадження критеріїв якості, нормативів достатності капіталу та інших показників і вимог, що обмежують ризики по операціях страховиків з фінансовими активами; створення єдиної системи стабілізації і фінансового оздоровлення кредитних спілок та гарантування вкладів їх членів; підвищення надійності та прозорості механізмів фінансування будівництва житла за рахунок коштів інвесторів; запровадження системи оцінки фінансового стану недержавних пенсійних фондів на засадах публічності; прийняття рамкового законодавства для запровадження нагляду за фінансовими установами на консолідованій основі.
Частину наміченого вдалося зробити, але частина залишилася нереалізованою внаслідок ряду причин як зовнішнього, так і внутрішнього характеру.
Нові проблеми поставила перед ринками фінансових послуг і перед комісією світова економічна криза, негативні наслідки якої фінансові ринки відчули на собі першими.
В останньому кварталі минулого року головні зусилля комісія змушена була зосередити на розробці антикризових заходів, пошуку шляхів для підтримки стабільності й надійності фінансових установ, можливостей виконання ними зобов'язань перед споживачами фінансових послуг. Ця робота велась із залученням об'єднань професійних учасників ринку, науковців, фахівців фінансових установ.
Держфінпослуг виступила ініціатором об'єднання зусиль регуляторів фінансових ринків та узгодження дій по подоланню наслідків кризи і запобіганню погіршення ситуації. З цією метою було проведено нараду з керівництвом ДКЦПФР і вироблені спільні заходи. Комісія постійно звертається з пропозиціями щодо налагодження взаємодії у цих питаннях також і до НБУ, але перші позитивні зрушення відбулися лише нещодавно.
Зараз комісія продовжує роботу по вдосконаленню законодавчої і нормативної бази діяльності небанківських фінансових ринків з урахуванням впливу загальноекономічної кризи, попереднього досвіду роботи та наближення до міжнародних стандартів.
З метою підвищення ефективності діяльності в 2009 році проведена реструктуризація Держфінпослуг та вжиті заходи для підняття фахового рівня її колективу, намічений конкретний план дій по активізації впливу регулятора на поліпшення стану ринків фінансових послуг.
Сподіваюся, що у звіті за 2009 рік ми вже зможемо доповісти про позитивні результати цієї роботи.
З повагою,
Голова Державної комісії
з регулювання ринків
фінансових послуг України



В.Суслов
ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА
Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України у 2008 році
----------------
------------------------------------|Голова Комісії|-----------------------------------------------
| ---------------- |
| v v
| ------------------------ ------------------------ ------------------------ ------------------------
| |Департамент державного| | Перший заступник | -->| Відділ діловодства | | Управління |
|->| регулювання |-- --| Голови Комісії |-| | і контролю | | організаційно- |
| | та розвитку ринків | | | |----------------------| | |----------------------| | аналітичного |
| | фінансових послуг | | | | Заступник Голови | | | Зведений сектор | | забезпечення роботи |
| |----------------------| |<+-| Комісії | -->| з кординації нагляду | | керівника |
|->|Департамент страхового| | | | з фінансового, | | в регіонах | |----------------------|
| | нагляду | | | | матеріально- | |----------------------| | Юридичний |
| |----------------------| | | | технічного | -->| Управління | | департамент |
| | Департамент нагляду | | | | та інформаційного |-| | інформаційних | |----------------------|
|->| за кредитними | | | |----------------------| | | технологій | | Відділ кадрів, |
| | установами | | | | Заступник Голови | | |----------------------| | державної служби |
| |----------------------| | | | Комісії з питань | | | Управління | | та протоколу |
| | Департамент нагляду | | | | аналітичної | -->|бухгалтерського обліку| ------------------------
|->| за фінансовими | | --| діяльності, | | та матеріально- |
| | компаніями | | | міжнародного | |----------------------|
| |----------------------| | | співробітництва |--->| Управління розвитку |
| | Департамент нагляду | | | та євроінтеграції | | ринків фінансових |
| | за установами | | |----------------------| |послуг та європейської|
|->| недержавного | | | Заступник Голови | | і євроатлантичної |
| | пенсійного | | | Комісії | | інтеграції |
| | забезпечення | | ------------------------ ------------------------
| |----------------------| |
-->| Територіальні |--
| управління |
------------------------
Особливості діяльності у період 2003-2008 рр.
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України відповідно до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", Указів Президента України від 11.12.2002 N 1153 "Про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України" та від 04.04.2003 N 292 "Про затвердження Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України" є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, уповноваженим здійснювати державне регулювання і нагляд за діяльністю ринків фінансових послуг.
Згідно з Конституцією України та Законом України "Про Кабінет Міністрів України" діяльність Держфінпослуг спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Відповідно, Держфінпослуг є органом виконавчої влади, відповідальним перед Кабінетом Міністрів України, підзвітним та підконтрольним йому. Кабінет Міністрів України призначає на посаду та звільняє з посади за поданням Прем'єр-міністра України керівника Держфінпослуг, його заступників, а також членів колегіального органу (Комісії) - директорів департаментів.
За період 2003-2008 рр. Держфінпослуг було проведено наступну роботу:
* ініційовано розробку і прийняття ряду законопроектів, указів Президента України та постанов Кабінету Міністрів України з метою оптимізації законодавства, що визначає правовий режим функціонування ринків фінансових послуг України;
* сформовано підзаконну нормативну базу у сфері регулювання діяльності ринків фінансових послуг, як рамкових - загальних, так і спеціальних - в розрізі окремих видів фінансових установ нормативно-правових актів);
* впроваджено Державний реєстр фінансових установ та забезпечено його формування по видах фінансових установ;
* впроваджено Перелік юридичних осіб, які не є фінансовими установами, але мають визначене законом право надавати фінансові послуги і перебувають на обліку в Держфінпослуг;
* запроваджено ліцензування діяльності з надання фінансових послуг;
* відпрацьовано практику виїзного та безвиїзного нагляду і правозастосування з метою контролю за дотриманням законодавства у сфері фінансових послуг та боротьби з відмиванням "брудних" грошей;
* впроваджено практику оперативного та дієвого реагування на факти порушень прав споживачів фінансових послуг, насамперед громадян;
* закладено основи пруденційного нагляду за діяльністю фінансових установ на основі спеціально запровадженої з цією метою звітності;
* запроваджено комплекс заходів з протидії відмиванню "брудних грошей" та фінансуванню тероризму через небанківський фінансовий сектор відповідно до рекомендацій FATF;
* створено нормативну базу у сфері фінансових послуг щодо вступу України до СОТ, розроблено підзаконні акти, спрямовані на забезпечення взятих Україною зобов'язань щодо регулювання ринків фінансових послуг, приведення діяльності Держфінпослуг у відповідність із міжнародними принципами нагляду;
* відпрацьовано тактику поведінки Держфінпослуг як фінансового регулятора в умовах системних фінансових криз та інших нестандартних ситуацій, що суттєво впливають на стабільність і прогнозованість діяльності ринків фінансових послуг;
* закладено основи для моніторингу руху капіталу по Україні та за її межі через ринки фінансових послуг, що входять до регуляторної юрисдикції Держфінпослуг;
* впроваджено реєстр аудиторів, які можуть проводити аудиторські перевірки фінансових установ;
* встановлено професійні вимоги для керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, укладено договори про співробітництво з навчальними закладами щодо здійснення навчання, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників фінансових установ, впроваджено ряд обов'язкових навчальних програм для керівників та фахівців окремих видів фінансових установ;
* започатковано системний аналіз та вироблення концептуальних засад і стратегічних пріоритетів подальшого розвитку ринків фінансових послуг, а також інституційного розвитку Держфінпослуг з врахуванням найкращої міжнародної практики та загальноприйнятих стандартів;
* налагоджено ділові стосунки та систематичну співпрацю зі Світовим банком, іншими міжнародними фінансовими організаціями та агентствами технічної допомоги;
* укладено Меморандум про взаємодію в процесі регулювання відповідних ринків фінансових послуг та Угоди про обмін інформацією з Національним банком України та Державною комісією з цінних паперів і фондового ринку;
* з метою забезпечення прозорості і відкритості діяльності Держфінпослуг налагоджене постійне співробітництво із засобами масової інформації та робота офіційного сайту комісії;
* розпочато активну просвітницьку роботу з метою висвітлення завдань та пріоритетів діяльності Держфінпослуг через засоби масової інформації, участь у конференціях, семінарах, круглих столах;
* проведено роботу з приведення підзаконних нормативно-правових актів у відповідність до законів у сфері страхування, прийнятих для забезпечення вступу України до Світової організації торгівлі, що набувають чинності з дня вступу України до Світової організації торгівлі;
* розпочато роботу з підготовки плану антикризових заходів у сфері діяльності небанківських фінансових установ, піднаглядних Держфінпослуг;
* розроблено проект Положення про критерії та нормативи достатності капіталу, диверсифікованості та якості активів страховика;
* внесено зміни до Положення про навчання, перепідготовку, підвищення кваліфікації та складання екзаменів особами, які провадять діяльність на ринках фінансових послуг та Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, відповідно до яких змінено існуючий порядок підвищення кваліфікації керівників (крім керівників адміністраторів недержавних пенсійних фондів і голів рад недержавних пенсійних фондів) та головних бухгалтерів фінансових установ, порядок та організацію проведення екзамену на відповідність їх знань встановленим Держфінпослуг професійним вимогам з урахуванням досвіду роботи, виявлених проблем та недоліків у цій сфері.
Розпочато роботу з розробки антикризових заходів. Наприкінці 2008 року установи, що працюють у небанківському сегменті фінансових послуг, насамперед, страхові компанії та кредитні спілки, відчули значний вплив світової фінансово-економічної кризи. Однак реальну оцінку наслідків впливу стало можливим зробити лише у 2009 році. Разом з тим, з метою попередження та мінімізації негативного впливу фінансової кризи, Держфінпослуг розроблено ряд документів, в тому числі законодавчих актів, дія яких спрямована на удосконалення сфери державного регулювання ринків фінансових послуг, що надаються небанківськими фінансовими установами. Серед них:
1. План заходів щодо створення єдиної системи підтримки фінансової стабільності та оздоровлення кредитних спілок, гарантування вкладів членів кредитних спілок, який в подальшому знайшов своє відображення у Плані антикризових заходів на 2009 рік.
2. Пропозиції щодо заходів, які необхідно вжити спільно з Національним банком України з метою забезпечення відновлення стабільності в діяльності страховиків, покладені в основу звернення до Національного банку України.
3. План заходів щодо вдосконалення нормативно-правових актів у сфері фінансування будівництва житла.
4. Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань системи кредитної кооперації", який передбачає створення загальнодержавної системи гарантування вкладів членів кредитних спілок.
5. Проект Закону України "Про ломбарди і ломбардну діяльність", результатом реалізації якого буде чітке визначення місця такого виду фінансових установ, як ломбарди, в економіці та умов провадження ними діяльності, підвищення рівня законодавчого захисту прав клієнтів ломбардів.
6. Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (щодо операцій з активами). Законопроектом, зокрема, передбачається врегулювання діяльності щодо здійснення операцій з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за рахунок залучених від фізичних осіб фінансових активів з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів (у тому числі діяльність з надання послуг з адміністрування придбання в групах).
Розділ I. Основні підсумки діяльності Держфінпослуг за 2008 рік
1.1. Робота Комісії як колегіального органу
Відповідно до закону Держфінпослуг є центральним органом виконавчої влади, який працює за колегіальним принципом, тобто рішення з усіх основних питань, що віднесені до її компетенції, приймаються колегіальним органом - Комісією. До складу Комісії у 2008 році входили: Голова Держфінпослуг, чотири його заступники і п'ять членів Комісії - директорів департаментів (чотирьох наглядових і методологічного).
Протягом 2008 року було проведено 69 засідань Комісії, на яких розглянуто близько двох тисяч питань і прийнято 1596 розпоряджень.
За результатами розгляду затверджено або схвалено для подання Кабінету Міністрів України 31 проект нормативно-правових актів, зокрема:
25 власних нормативно-правових актів Держфінпослуг (з них 6 є новими регуляторними актами, а 19 вносять зміни до вже діючих документів з метою їх удосконалення з врахування пропозицій та практичного досвіду роботи учасників фінансових ринків, змін у чинному законодавстві, впровадження міжнародних стандартів регулювання та нагляду за діяльністю фінансових установ тощо;
6 проектів законів України та актів Кабінету Міністрів України.
Серед прийнятих Комісією власних нормативно-правових актів 6 стосувалися питань регулювання і нагляду за діяльністю страхового ринку, 7 - кредитних спілок та інших небанківських кредитних установ, 6 - фінансових компаній і ломбардів, 5 - суб'єктів системи недержавного пенсійного забезпечення.
1500 розпоряджень прийнято з питань ліцензування, внесення інформації про фінансові установи до Державного реєстру, взяття на облік юридичних осіб, які не є фінансовими установами, але мають право здійснювати діяльність з надання фінансових послуг; внесення аудиторів до реєстру аудиторів, які можуть проводити аудит фінансових установ, та з інших дозвільних процедур, у тому числі:
628 - щодо видачі ліцензій на надання фінансових послуг;
66 - щодо тимчасового зупинення та 74 - анулювання ліцензій;
3 - про видачу сертифікатів тимчасових адміністраторів та 5 - свідоцтв актуаріїв.
Решта розпоряджень, які не є нормативно-правовими актами, стосується методичних рекомендацій з питань функціонування різних видів фінансових установ, удосконалення системи електронної звітності, дотримання законодавства по боротьбі з відмиванням "брудних" грошей, а також внутрішніх питань діяльності Держфінпослуг.
1.2. Законопроектна і нормотворча діяльність Держфінпослуг у 2008 році
Протягом року фахівцями Держфінпослуг було підготовлено та узгоджено із заінтересованими органами 6 проектів законів України, головним розробником яких є Держфінпослуг.
З метою посилення відповідальності за правопорушення на ринку фінансових послуг, посилення захисту інтересів споживачів фінансових послуг, створення сприятливих умов для розвитку та функціонування ринків фінансових послуг, забезпечення рівних можливостей для доступу до цих ринків та захисту прав їх учасників, контролю за прозорістю та відкритістю ринків фінансових послуг і сприяння інтеграції в європейський та світовий ринки розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Цим проектом передбачається визначення поняття корпоративного управління у фінансових установах, законодавчого встановлення його особливостей та особливостей розкриття інформації фінансовими установами, в тому числі у формі звіту про корпоративне управління та при наданні інформації клієнтам, а також удосконалення законодавства шляхом надання органам, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, повноважень щодо посилення контролю за ринком фінансових послуг, унеможливлення використання ринку фінансових послуг для відмивання коштів та їх вивезення за кордон.
З метою вдосконалення законодавчих актів щодо регулювання діяльності фінансових установ з надання послуг з факторингу розроблено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо факторингу", яким передбачається внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" з метою надання визначення фінансової послуги факторингу, змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України "Про банки і банківську діяльність" з метою встановлення єдиних підходів до визначення факторингових операцій банківських та небанківських фінансових установ.
З метою створення державної системи регулювання правовідносин у сфері ломбардної діяльності та необхідних правових механізмів реалізації ломбардами визначених для них функцій, сприяння розвитку діяльності ломбардів, підвищення прозорості операцій, що здійснюються ломбардами, посилення контролю за їхньою діяльністю та забезпечення захисту прав споживачів ломбардних послуг доопрацьовано та погоджено з заінтересованими органами проект Закону України "Про ломбарди і ломбардну діяльність", який має комплексно врегулювати питання створення, діяльності ломбардів, а також удосконалити правове забезпечення діяльності і розвитку ломбардів в Україні, створення належного конкурентного середовища на ринку ломбардних послуг та забезпечення захисту інтересів споживачів цих послуг, що є особливо важливим при фактичному зниженні рівня доходів населення України в зв'язку із фінансовою кризою.
Для забезпечення гармонізації нормативно-правових актів, запровадження єдиних термінів та понять, підвищення якості державного регулювання діяльності кредитних спілок розроблено та прийнято за основу Верховною Радою України проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань діяльності системи кредитної кооперації", прийняття якого обумовлено неузгодженістю норм, закріплених у різних законодавчих актах, що регулюють діяльність кредитних спілок, необхідністю удосконалення принципів діяльності кредитної спілки, її юридичного статусу, питань створення кредитної спілки, більш чіткого визначення органів управління і контролю в кредитній спілці та їх повноважень та необхідністю передбачити на законодавчому рівні надійних механізмів захисту вкладів членів кредитних спілок. Законопроект, покликаний забезпечити єдине розуміння підходів до принципів діяльності кредитної спілки, уточнення напрямів її господарської діяльності, подання звітності та діяльності добровільних об'єднань кредитних спілок.
Для вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла шляхом внесення змін до діючих законів України розроблено проект Закону України "Про внесення до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла", що забезпечить підвищення захисту прав громадян-інвесторів будівництва житла, відповідності забудовників та фінансових установ-управителів, створення умов рівноправної добросовісної конкуренції, запобігання фінансовим зловживанням у процесі житлового будівництва та інвестування, що в свою чергу сприятиме стабілізації ситуації на первинному ринку житла.
На виконання Указу Президента України від 18 вересня 2007 року N 890 "Про деякі заходи щодо розвитку ринку зерна" та відповідно до Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 4 квітня 2003 року N 292, розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування" (щодо страхування сільськогосподарських ризиків), яким передбачається встановлення такого виду добровільного страхування, як страхування сільськогосподарських ризиків, у тому числі страхування врожаю сільськогосподарських культур і багаторічних насаджень, врожаю зернових культур і цукрових буряків, сільськогосподарських тварин, птиці, кролів, хутрових звірів, бджолосімей, риби та інших водних живих ресурсів, а також додаткових вимог до страховиків, які мають намір здійснювати такий вид добровільного страхування, страхові премії (внески) за яким сплачуються із залученням бюджетних коштів.
В зв'язку з необхідністю усунення прогалини в законодавстві з регулювання ринків фінансових послуг стосовно обов'язковості ліцензування діяльності щодо здійснення операцій з фінансовими активами в інтересах третіх осіб за рахунок залучених від фізичних осіб фінансових активів з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів та приведення такої діяльності у відповідність до законодавчих вимог щодо надання фінансових послуг з метою забезпечення захисту інтересів споживачів фінансових послуг розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (щодо здійснення операцій з фінансовими активами). Законопроект передано на розгляд комітету Верховної Ради України з питань фінансів та банківської діяльності.
Зазначені законопроекти отримали схвалення Кабінету Міністрів України і були зареєстровані у Верховній Раді України, як законодавчі ініціативи Уряду.
Також протягом 2008 року Держфінпослуг продовжила роботу з координації розробки Стратегії розвитку фінансового сектору України до 2015 року: за участю залученого консультанта сформовано структуру та основні розділи проекту Стратегії, відновлено діяльність міжвідомчої робочої групи з розробки Стратегії у новому складі. Особливу увагу приділено доопрацюванню проекту Стратегії з урахуванням уроків світової фінансово-економічної кризи.
В рамках реалізації Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства ЄС Держфінпослуг розпочато роботу з перегляду положень проекту Концепції захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг з метою їх актуалізації та доопрацювання.
1.3. Розробка власних нормативно-правових актів Держфінпослуг
Протягом 2008 року Держфінпослуг було прийнято ряд нормативних актів, які мають обов'язковий характер для всіх фінансових установ
Зокрема, розпорядженням Держфінпослуг від 17.04.2008 N 529 "Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України", були внесені зміни до Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ та Положення про навчання, перепідготовку, підвищення кваліфікації та складання екзаменів особами, які провадять діяльність на ринках фінансових послуг, які обумовлені: недостатнім рівнем ефективності навчання та необхідністю зміни форми навчання, неврегульованістю питання підвищення кваліфікації осіб, на яких покладено ведення бухгалтерського обліку фінансової установи, що не має у своєму складі підрозділів для ведення бухгалтерського обліку на чолі з головним бухгалтером та потребою у вдосконаленні державного регулювання в частині забезпечення всебічної оцінки рівня професійних знань осіб, які претендують на зайняття посад керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, а також працюючих керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, шляхом складання ними екзамену Екзаменаційній (атестаційній) комісії, до складу якої входять представники Держфінпослуг.
Розпорядженням Держфінпослуг від 07.08.2008 N 951 "Про внесення змін до нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України з питань навчання працівників, відповідальних за проведення внутрішнього фінансового моніторингу" встановлено конкретний термін проходження новопризначеними фахівцями фінансових установ, відповідальними за проведення внутрішнього фінансового моніторингу, навчання з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом; збільшено період між проходженням підвищення кваліфікації фахівцями фінансових установ, відповідальними за проведення внутрішнього фінансового моніторингу; до переліку навчальних закладів, які мають право на навчання працівників, відповідальних за проведення внутрішнього фінансового моніторингу у фінансовій установі.
З метою попередження невиконання зобов'язань фінансовими установами перед її учасниками, клієнтами або третіми особами у разі неможливості (нездатності) вжити заходів, необхідних для уникнення такої загрози, з боку органів управління фінансової установи, було розроблено розпорядження Держфінпослуг від 27.03.2008 N 416 "Про затвердження Положення про особливості застосування заходів впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою і призначення тимчасової адміністрації та про внесення змін до деяких нормативно-правових актів".
Відповідно до цього розпорядження, Держфінпослуг має право призначати тимчасову адміністрацію фінансової установи, діяльність якої ліцензується Держфінпослуг, у разі: систематичних порушень фінансовою установою законних вимог Держфінпослуг; якщо фінансова установа протягом 30 робочих днів не виконує 10 і більше відсотків своїх прострочених зобов'язань; арешту або набрання законної сили обвинувальним вироком щодо злочинних діянь керівників фінансової установи; вчинення фінансовою установою дій щодо приховування рахунків, будь-яких активів, реєстрів, звітів, документів; необгрунтованої відмови фінансової установи в наданні документів чи інформації, передбачених законом, уповноваженим особам Держфінпослуг; наявності публічного конфлікту в керівництві фінансової установи; наявності клопотання фінансової установи про призначення тимчасової адміністрації.
Нормативне забезпечення діяльності страхового ринку здійснювалось шляхом розробки зазначених вище законопроектів, постанов Кабінету Міністрів України, нормативно-правових актів щодо забезпечення страхової діяльності страховиків-нерезидентів в Україні та внесенням змін до інших нормативно-правових актів, спрямованих на покращення регулювання діяльності страховиків.
З метою реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 28.11.2007 N 1372 "Питання проведення обов'язкового державного страхування за деякими видами" було прийнято розпорядження Держфінпослуг від 17.01.2008 N 71, яким внесено зміни до Ліцензійних умов провадження страхової діяльності. Цими змінами розблоковано проблему видачі ліцензій на провадження обов'язкового державного страхування. До прийняття закону з урегулювання питань заміни обов'язкового державного страхування на безпосереднє здійснення компенсаційної виплати з державного бюджету головними розпорядниками бюджетних коштів за цільовими платежами за місцем роботи потерпілих.
Відповідно до статті 16 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статті 13 Закону України "Про страхування", Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 N 292, та інших нормативно-правових актів розроблене Положення про делегування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України окремих повноважень об'єднанню страховиків (затверджено розпорядженням Держфінпослуг від 21.08.2008 N 1000) . Цим Положенням визначаються умови та порядок делегування Держфінпослуг об'єднанню страховиків повноважень щодо розроблення і впровадження правил поведінки на ринку страхових послуг та сертифікації фахівців ринку страхових послуг.
Продовжилася робота з доопрацювання проекту Положення про критерії та нормативи достатності капіталу, диверсифікованості та якості активів страховика для забезпечення стабільності діяльності страховиків та захисту прав споживачів послуг у сфері страхування, а також із метою запобігання можливим втратам капіталу через ризики, що притаманні діяльності страховиків. Прийняття цього Положення є необхідним, оскільки ним встановлюються вимоги до активів, які приймаються для забезпечення достатності капіталу страховика, які відповідають нормам європейського законодавства, вимогам щодо достатності капіталу Міжнародної асоціації органів нагляду у сфері страхування (IAIS) та сучасним тенденціям розвитку ринку страхових послуг.
З метою удосконалення нормативного забезпечення діяльності установ недержавного пенсійного забезпечення та з урахуванням досвіду практичної роботи суб'єктів системи недержавного пенсійного забезпечення Держфінпослуг протягом останніх років удосконалює нормативно-правові акти з питань недержавного пенсійного забезпечення.
Внесено зміни до Положення про внесення інформації про недержавні пенсійні фонди до Державного реєстру фінансових установ, відповідно до вимог статті 11 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення", статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та з метою удосконалення державного регулювання (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 27.03.2008 N 420) .
Відповідно до вимог статті 12 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" внесено зміни до Порядку подання адміністратором недержавного пенсійного фонду інформації Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України про укладення радою недержавного пенсійного фонду договорів про надання фінансових послуг недержавному пенсійному фонду (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 17.04.2008 N 531) .
Відповідно до статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статті 53 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" та статті 14 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" внесено зміни до Положення про оприлюднення інформації про діяльність недержавного пенсійного фонду, що встановлює порядок оприлюднення інформації про діяльність недержавного пенсійного фонду, вимоги до складу інформації, яка підлягає оприлюдненню, та періодичність її оприлюднення (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 23.10.2008 N 1218) . Розпорядження набуло чинності з 1 січня 2009 року.
Розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2008 N 1337 "Про встановлення терміну укладання радою недержавного пенсійного фонду договору про обслуговування пенсійного фонду з іншим зберігачем у разі закінчення строку або розірвання договору про обслуговування зберігачем пенсійного фонду" від 13.11.2008 N 1337 передбачається: у разі закінчення строку або розірвання договору про обслуговування зберігачем недержавного пенсійного фонду договір з іншим зберігачем повинен бути укладений радою недержавного пенсійного фонду не пізніше ніж за десять робочих днів до дня закінчення строку або розірвання попереднього договору, якщо радою недержавного пенсійного фонду не прийнято рішення щодо продовження договору з попереднім зберігачем.
З метою забезпечення стабільної діяльності кредитних установ та захисту прав споживачів, запобігання можливим втратам капіталу через ризики, що притаманні діяльності кредитних спілок та інших кредитних установ, особливо в умовах світової фінансової кризи, внесено наступні зміни. До Положення про критерії та фінансові нормативи діяльності кредитних установ (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 13.03.2008 N 339) , якими встановлюються критерії та нормативи щодо капіталу, платоспроможності, якості активів, ризиковості операцій, прибутковості та ліквідності що стосується інших кредитних установ. До Положення про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 20.03.2008 N 381) , якими встановлюються критерії та нормативи щодо капіталу, платоспроможності, якості активів, ризиковості операцій, прибутковості та ліквідності.
В результаті внесених змін було визначено такі поняття, як: прострочені зобов'язання (зобов'язання кредитної спілки, не виконані нею у строк, установлений договором) та фінансовий норматив (співвідношення між певними показниками звітності, яке встановлюється для впровадження обмежень у діяльності кредитної спілки з метою управління її фінансовими ризиками). В ході внесених змін було визначено ознаки неплатоспроможності кредитної спілки (невиконання кредитною спілкою протягом 30 робочих днів з дня отримання вимоги щодо виконання зобов'язань 10 і більше відсотків суми своїх прострочених зобов'язань або перевищення збитків кредитної спілки 25 відсотків суми резервного капіталу, обов'язкових пайових внесків та обов'язкових цільових внесків у додатковий капітал), та в розділі "Нормативи якості активів, ризиковості операцій та прибутковості" визначено, що загальна сума заборгованості за простроченими, неповерненими, безнадійними та продовженими (пролонгованими) кредитами не має перевищувати 100 відсотків від суми регулятивного капіталу (власних коштів).
З метою врегулювання порядку внесення інформації про кредитні спілки до Держреєстру внесено зміни до Положення про внесення інформації про кредитні установи до Державного реєстру фінансових установ (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 27.03.2008 N 417) .
З метою удосконалення нормативного забезпечення діяльності фінансових компаній у 2008 році були внесені зміни до Положення про порядок внесення інформації про фінансові компанії до Державного реєстру фінансових установ (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 06.03.2008 N 312) . Внесені зміни дозволили, з одного боку, спростити процедуру внесення інформації до Державного реєстру фінансових установ та отримання відповідної ліцензії фінансовим компаніям - управителям фондів фінансування будівництва та фондів операцій з нерухомістю, а з іншого - забезпечили необхідні вимоги щодо капіталізації фінансових компаній, підвищення контролю за діяльністю фінансових компаній - управителів ФФБ та ФОН та інших фінансових компаній.
В зв'язку з необхідністю зменшення ризиків для клієнтів ломбардів та встановлення адекватних правил надання ними відповідних фінансових послуг Держфінпослуг прийняте розпорядження про затвердження змін до Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 26.04.2005 N 3981.
З метою встановлення більш обґрунтованого підходу до нагляду за ломбардами затверджено Положення про порядок унесення інформації про ломбарди до Державного реєстру фінансових установ у новій редакції (розпорядження Держфінпослуг від 02.10.2008 N 1140) , яке спростило внесення до Державного реєстру інформації про ломбарди та їх відокремлені підрозділи, посилило відповідальність ломбардів за невиконання заходів впливу, застосованих Держфінпослуг, надало можливість врегулювати вимоги до приміщення ломбарду та їх відокремлених підрозділів, спеціального місця зберігання, власного капіталу та інш.
Внесені зміни до Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затверджено розпорядженням Держфінпослуг N 499 від 10.04.2008. Цими змінами, визначені такі поняття як "залучені кошти ломбарду" та "відокремлені підрозділи ломбарду", а також вимоги до відокремлених підрозділів ломбарду. Положенням передбачається, що ломбард зобов'язаний формувати резервний фонд відповідно до статті 14 Закону України "Про господарські товариства" та страховий резерв відповідно до статті 12 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" і мати власний капітал у розмірі не менше 200 тисяч гривень.
В зв'язку з проблемами щодо неоднозначного визначення фінансового лізингу, які мають місце у Цивільному та Господарському кодексах, Законі України "Про фінансовий лізинг" та Законі України "Про податок на додану вартість", Держфінпослуг було розроблено зміни до Положення про надання послуг з фінансового лізингу юридичними особами - суб'єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами (затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 22.01.2004 N 21) , які визначили поняття фінансової послуги по наданню фінансового лізингу, підвищили вимоги до фахового рівня керівників та працівників лізингодавців, ввели заборону лізингодавцям надавати інші види фінансових послуг.
З метою надання методичної допомоги учасникам ринків фінансових послуг в організації їх діяльності відповідно до чинного законодавства підготовлено розпорядження N 421 від 27.03.2008, яким затверджені Методичні рекомендації щодо ведення бухгалтерського обліку та відображення управителями фонду фінансування будівництва та/або фонду операцій з нерухомістю фінансово-господарських операцій, що забезпечують єдиний підхід до ведення управителями бухгалтерського обліку як власного майна, так і майна, що знаходиться в його управлінні, а також обліку фінансово-господарських операцій, пов'язаних із залученням коштів для інвестування в операції з нерухомістю та об'єкти будівництва.
Основні проблеми, які не вдалося вирішити, або ті, що виникли у звітному періоді
У 2008 році Держфінпослуг було доопрацьовано та подано на розгляд Уряду проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування" (нова редакція). Підготовка законопроекту було викликана необхідністю змін у нормативно-правовій базі, адаптацією законодавства України у сфері страхування до законодавства Європейського союзу, необхідністю удосконалення моніторингу діяльності страховиків та посилення контролю за дотриманням страховиками вимог щодо забезпечення платоспроможності, фінансової стійкості, підвищення ефективності державного регулювання у сфері страхового посередництва, запровадження європейських стандартів щодо класифікації ризиків у страхуванні, удосконалення порядку ліцензування страховиків, підвищення вимог до формування статутного капіталу, запровадження міжнародних норм корпоративного управління та пруденційного нагляду, підвищення рівня захисту прав страхувальників, розвитку довгострокового страхування життя.
Прийняття проекту могло б вирішити ряд актуальних питань, пов'язаних із необхідністю узгодження Закону України "Про страхування" з Цивільним кодексом України, Законами України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", "Про недержавне пенсійне забезпечення" та іншими нормативно-правовими актами. Однак підготовлений комісією і схвалений Кабінетом Міністрів України законопроект було повернено з Верховної Ради України без реєстрації у зв'язку з реєстрацією аналогічного законопроекту народного депутата.
Підготовлено та внесено до Кабінету Міністрів України проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заміни обов'язкового державного страхування компенсаційними виплатами", який розроблено на виконання вимог абзацу шостого пункту десятого Прикінцевих положень Закону України "Про страхування" (редакція від 04.10.2001), яким передбачається заміна обов'язкового державного страхування на безпосереднє здійснення потерпілим компенсаційної виплати з Державного бюджету України головними розпорядниками бюджетних коштів за цільовими платежами за місцем роботи потерпілого. Проектом Закону передбачалося забезпечити перехід до більш ефективного в порівнянні з обов'язковим державним страхуванням окремих категорій працівників механізму здійснення компенсаційних виплат потерпілим працівникам (їхнім спадкоємцям або членам їх сімей) у разі загибелі (смерті), поранення, контузії, травми або каліцтва, захворювання чи інвалідності цих категорій працівників, які настали у зв'язку виконанням ними службових обов'язків.
Проте Урядовим комітетом з питань економічної політики проект Закону було відхилено, а Мінпраці разом з іншими заінтересованими органами виконавчої влади доручено подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо концептуальних засад реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування.
У 2008 році проводилась робота з підготовки проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань обов'язкового державного страхування" (далі - проект постанови), яка була продовжена у 2009 році. Відповідно до абзацу шостого пункту 10 Прикінцевих положень Закону України "Про страхування" до прийняття закону щодо заміни обов'язкового державного страхування окремих категорій працівників на безпосереднє здійснення потерпілим компенсаційної виплати з Державного бюджету України головним розпорядником бюджетних коштів за цільовими платежами за місцем роботи потерпілого стосовно цих категорій працівників діють норми, встановлені законами України та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють питання державного захисту цих категорій працівників. Метою прийняття проекту постанови є вдосконалення законодавства з питань здійснення обов'язкового державного страхування окремих категорій працівників, забезпечення конкурентних умов діяльності страховиків у цій сфері та врегулювання проблемних питань здійснення обов'язкового державного страхування окремих категорій працівників.
З метою врегулювання проблемних питань перестрахування в умовах вступу України до СОТ оприлюднено проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку та вимог щодо здійснення перестрахування у страховика (перестраховика) нерезидента". Проект акта погоджується із заінтересованими органами виконавчої влади.
Розроблено проект розпорядження Держфінпослуг "Про віднесення операцій з фінансовими активами до фінансових послуг", який передбачає віднесення до фінансової послуги факторингу сукупність таких операцій з фінансовими активами (крім цінних паперів та похідних цінних паперів): фінансування клієнтів - суб'єктів господарювання, що уклали договір, з якого випливає право грошової вимоги; набуття відступленого права грошової вимоги, у тому числі права вимоги, яке виникне в майбутньому, до боржників - суб'єктів господарювання за договором, на якому базується таке відступлення; отримання плати за користування грошовими коштами, наданими у розпорядження клієнта, у тому числі шляхом дисконтування суми боргу, розподілу відсотків, винагороди, якщо інший спосіб оплати не передбачено договором, на якому базується відступлення.
Застосування зазначених норм означатиме, що для отримання можливості здійснення сукупності таких операцій суб'єкт підприємницької діяльності має набути статусу фінансової установи відповідно до законодавства.
Розділ II. Наглядова діяльність та інспектування у 2008 році
2.1. Загальна інформація щодо проведених перевірок та вжитих заходів впливу
Нагляд за діяльністю ринків небанківських фінансових послуг Держфінпослуг здійснює шляхом проведення виїзних інспекцій та безвиїзних перевірок фінансових установ. Позапланові перевірки проводились на вимогу правоохоронних органів, за результатами аналізу отриманої звітності, у зв'язку з надходженням скарг і звернень громадян та в інших випадках, передбачених законодавством.
Протягом 2008 року працівниками Держфінпослуг було проведено 857 безвиїзних та 1213 виїзних перевірок фінансових установ, з яких 778 - планових та 435 - позапланових. В результаті перевірок виявлено 4749 порушень законодавства та застосовано 2281 заходів впливу шляхом накладення штрафів, видання приписів та прийняття розпоряджень щодо усунення порушень, тимчасового зупинення, анулювання виданих ліцензій та вжиття інших заходів відповідно до чинного законодавства (табл. 1).
Таблиця 1
Узагальнена інформація щодо інспекційно-наглядової діяльності Держфінпослуг за видами фінансових установ у 2008 році
Учасники ринків
фінансових
послуг
Проведено
безвиїзних
перевірок
Проведено
виїзних
перевірок
Виявлено
порушень
Застосовано
заходів
впливу
Страхові
компанії
6115731445931
Страхові
брокери
-211636
Кредитні спілки53251598607
Інші кредитні
установи
---2
Фінансові
компанії
-72185102
Лізингодавці-142219
Ломбарди-1171011273
Довірчі
товариства
----
Недержавні
пенсійні фонди
94-9448
Адміністратори
НПФ
14791372263
Всього857121347492281