Правління Національного банку України
Р І Ш Е Н Н Я
21.01.2022 № 27-рш |
Про затвердження Технічного завдання для здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України у 2022 році
Відповідно до статей 6, 7, 15, 55, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 66, 67 та 70 Закону України "Про банки і банківську діяльність", пункту 6 розділу II Положення про здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 22 грудня 2017 року № 141 (зі змінами) (далі -Положення про оцінку стійкості банків), Правління Національного банку України
вирішило:
1. Затвердити Технічне завдання для здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України у 2022 році (далі - Технічне завдання), що додається.
2. Банкам, перелік яких наведено в додатку 1 до цього рішення, у 2022 році для забезпечення виконання вимог Положення про оцінку стійкості банків:
1) під час проведення щорічної перевірки фінансової звітності за 2021 рік забезпечити проведення аудиторською фірмою першого етапу оцінки стійкості банку згідно з Технічним завданням;
2) до 15 лютого 2022 року внести зміни до договору про проведення обов'язкового аудиту, укладеного згідно з вимогами Положення про порядок подання банком до Національного банку України аудиторського звіту за результатами щорічної перевірки фінансової звітності, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 серпня 2018 року № 90 (зі змінами) (далі - Положення № 90), щодо здійснення аудиторською фірмою першого етапу оцінки стійкості банку згідно з Технічним завданням та подати ці зміни до Національного банку України;
3) до 28 лютого 2022 року подати на погодження до Національного банку України перелік активів, відібраних згідно з Технічним завданням;
4) до 30 квітня 2022 року подати до Національного банку України таблиці до Звіту про результати першого етапу оцінки стійкості банку, складені згідно з Технічним завданням.
3. Департаментам методології регулювання діяльності банків (Наталія Іваненко), фінансової стабільності (Первін Дадашова), банківського нагляду (Наталія Дегтярьова) до 30 квітня 2022 року для здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України у 2022 році подати на затвердження Правління Національного банку України зміни до Технічного завдання щодо його доповнення моделлю стрес-тестування, базовим і несприятливим макроекономічними сценаріями, граничними значеннями нормативу достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2), нормативу достатності основного капіталу (Н3) для визначення необхідного рівня нормативів достатності капіталу банків за результатами оцінки їх стійкості із застосуванням стрес-тестування.
4. Департаментам банківського нагляду (Наталія Дегтярьова) та фінансової стабільності (Первін Дадашова):
1) здійснити у 2022 році згідно з Технічним завданням оцінку стійкості банків, зазначених у додатку 2 до цього рішення, із застосуванням двох етапів оцінки стійкості;
2) здійснити у 2022 році згідно з Технічним завданням оцінку стійкості банків, зазначених у додатку 3 до цього рішення, із застосуванням трьох етапів оцінки стійкості;
3) протягом 14 календарних днів із дня отримання Національним банком України переліку відібраних активів, поданого банком згідно з підпунктом 3 пункту 2 цього рішення, за потреби подати банку додатковий перелік активів з метою доповнення поданого переліку відібраних активів або повідомити банк про погодження поданого переліку відібраних активів.
5. Департаменту ризик-менеджменту (Сергій Демиденко) за запитом департаментів банківського нагляду (Наталія Дегтярьова) та фінансової стабільності (Первін Дадашова) у межах проведення оцінки стійкості та погодження програм капіталізації/реструктуризації банків:
1) здійснювати верифікацію звітів суб'єктів оціночної діяльності про оцінку майна (крім земельних ділянок) та звітів суб'єктів оціночної діяльності з експертної грошової оцінки земельних ділянок;
2) організовувати отримання рецензії Фонду державного майна України на звіти суб'єктів оціночної діяльності про оцінку майна (крім земельних ділянок), а також отримання рецензії саморегулівної організації оцінювачів, що проводить експертну грошову оцінку земельних ділянок, статус якої визнаний Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, на звіти суб'єктів оціночної діяльності з експертної грошової оцінки земельних ділянок, якщо за результатами верифікації таких звітів установлено, що визначена у звіті вартість майна не відповідає ринковій вартості та/або звіт не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна.
6. Департаменту методології регулювання діяльності банків (Наталія Іваненко) довести зміст цього рішення до відома банків, перелік яких наведено в додатках 1, 2 та 3 до цього рішення, та аудиторських фірм, з якими банки уклали договори про надання аудиторських послуг згідно з вимогами Положення № 90.
7. Рішення набирає чинності з дня його прийняття і діє до 31 грудня 2022 року.
Голова | Кирило ШЕВЧЕНКО |
Інд. 22 |
Додаток 1
до рішення Правління
Національного банку України
21 січня 2022 року № 27-рш
Перелік банків України, щодо яких здійснюватиметься оцінка стійкості у 2022 році
Додаток 2
до рішення Правління
Національного банку України
21 січня 2022 року № 27-рш
Перелік банків України, щодо яких оцінка стійкості у 2022 році здійснюватиметься із застосуванням двох етапів
Додаток 3
до рішення Правління
Національного банку України
21 січня 2022 року № 27-рш
Перелік банків України, щодо яких оцінка стійкості у 2022 році здійснюватиметься із застосуванням трьох етапів
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Правління
Національного банку України
21 січня 2022 року № 27-рш
Технічне завдання для здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України у 2022 році
І. Загальні положення
1. Це Технічне завдання розроблене з метою:
1) здійснення оцінки активів банку;
2) перевірки якості (достовірності) оцінки вартості майна (за потреби);
3) визначення впливу макроекономічних сценаріїв на фінансовий стан, розмір та достатність (адекватність) регулятивного капіталу, достатність основного капіталу (далі - достатність капіталу) банку на трирічний прогнозний період;
4) визначення необхідного рівня нормативів достатності капіталу;
5) здійснення оцінки стану списання знецінених фінансових активів банку.
2. Терміни та скорочення в цьому Технічному завданні вживаються в такому значенні:
1) актив - активна банківська операція, що застосовується у значенні, визначеному в Положенні про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2016 року № 351 (зі змінами) (далі - Положення № 351);
2) аудитор - аудиторська фірма, включена до розділу Реєстру аудиторів та суб'єктів аудиторської діяльності, що ведеться відповідно до Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" щодо суб'єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, та з якою банк згідно з вимогами Положення про порядок подання банком до Національного банку України аудиторського звіту за результатами щорічної перевірки фінансової звітності, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 серпня 2018 року № 90 (зі змінами) (далі -Положення № 90), уклав договір про надання аудиторських послуг;
3) аудиторський звіт - звіт аудитора, що подається до Національного банку України згідно з вимогами Положення № 90;
4) базовий макроекономічний сценарій - комплексний прогноз визначених Національним банком України макроекономічних показників на визначений період у майбутньому за найбільш очікуваного розвитку подій, який використовується для здійснення стрес-тестування банків;
5) балансова вартість - термін застосовується у значенні, визначеному в Інструкції з бухгалтерського обліку операцій із фінансовими інструментами в банках України, затвердженій постановою Правління Національного банку України від 21 лютого 2018 року № 14 (зі змінами) (далі - Інструкція № 14);
6) борг за активом - термін застосовується у значенні, визначеному в Положенні № 351;
7) бюджетна установа - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, а також організація, створена ними в установленому порядку, що повністю утримується за рахунок державного чи місцевого бюджету;
8) валова балансова вартість фінансового активу - термін застосовується у значенні, визначеному в Інструкції № 14;
9) Звіт про результати першого етапу оцінки стійкості банку - звіт аудитора про оцінку активів, перевірку вартості нерухомого майна та оцінку стану списання знецінених фінансових активів банку, складений згідно з вимогами цього Технічного завдання;
10) звітна дата - 01 січня року, наступного за звітним;
11) звітний рік - звітний період для складання банками фінансової звітності (календарний рік), яка підлягає щорічній перевірці аудиторською фірмою;
12) знецінений фінансовий актив - фінансовий актив, що застосовується у значенні, визначеному в Інструкції № 14;
13) майно - нерухоме та рухоме майно, визначене в підпунктах 20 та 32 пункту 2 розділу І цього Технічного завдання;
14) МСФЗ - Міжнародні стандарти фінансової звітності;
15) МСФЗ 9 - Міжнародний стандарт фінансової звітності 9 "Фінансові інструменти";
16) Національний банк - Національний банк України;
17) необхідний рівень нормативів достатності капіталу - рівень нормативу достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2) та нормативу достатності основного капіталу (НЗ), визначений Національним банком за результатами оцінки стійкості банків;
1S) необхідний рівень нормативу Н2 - рівень нормативу достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2), визначений Національним банком за результатами оцінки стійкості банків;
19) необхідний рівень нормативу НЗ - рівень нормативу достатності основного капіталу (Н3), визначений Національним банком за результатами оцінки стійкості банків;
20) нерухоме майно - нерухоме майно, що обліковується банком за балансовими рахунками, уключаючи основні засоби, інвестиційну нерухомість, необоротні активи, утримувані для продажу, нерухоме майно, що перейшло у власність банку як заставодержателя (далі - нерухоме майно банку), та за позабалансовими рахунками, уключаючи нерухоме майно, що отримане банком у заставу;
21) несприятливий макроекономічний сценарій - комплексний прогноз визначених Національним банком макроекономічних показників на визначений період у майбутньому, що враховує імовірні макроекономічні шоки, який використовується для здійснення стрес-тестування банків;
22) НК? - непокритий кредитний ризик, визначений згідно з вимогами Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 368, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2001 року за № 841/6032 (зі змінами) (далі - Інструкція № 368);
23) норматив Н2 - норматив достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2), установлений Інструкцією № 368;
24) норматив НЗ - норматив достатності основного капіталу (НЗ), установлений Інструкцією № 368;
25) нормативи достатності капіталу - норматив достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2) та норматив достатності основного капіталу (Н3), установлені Інструкцією № 368;
26) ОК - основний капітал, розрахований згідно з вимогами Інструкції № 368, розпорядчого акта Національного банку, що визначає методику розрахунку економічних нормативів регулювання діяльності банків;
27) оцінка активів - оцінка якості активів та прийнятності забезпечення за кредитними операціями банку, здійснена згідно з вимогами Положення № 351 та цього Технічного завдання;
28) оціночний резерв під кредитні збитки - резерв, сформований згідно з вимогами МСФЗ;
29) поточний рік - рік, в якому здійснюється оцінка стійкості банку;
30) прогнозний період - трирічний період від звітної дати;
31) ринковий ризик - імовірність виникнення збитків або додаткових втрат, або недоотримання доходів унаслідок несприятливої зміни курсів іноземних валют, процентних ставок, вартості фінансових інструментів;
32) рухоме майно - рухоме майно, що отримане банком у заставу;
33) РК - регулятивний капітал, розрахований згідно з вимогами Інструкції № 368, розпорядчого акта Національного банку, що визначає методику розрахунку економічних нормативів регулювання діяльності банків;
34) СОД - суб'єкт оціночної діяльності, що застосовується у значенні, визначеному в Законі України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";
35) СРО - саморегулівна організація оцінювачів, яка є громадською організацією, що має статус саморегулівної організації оцінювачів, що проводить експертну грошову оцінку земельних ділянок, визнаний Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно до Порядку визнання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру статусу саморегулівної організації оцінювачів, що проводять експертну грошову оцінку земельних ділянок, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 05 жовтня 2004 року № 1303 (зі змінами);
36) стрес-тестування банку - метод кількісної оцінки ймовірних змін якості балансових та позабалансових позицій банку внаслідок гіпотетичних, але ймовірних змін у визначених факторах (макроекономічних показниках) зовнішнього середовища;
37) ФО - фізична особа (у тому числі фізична особа-підприємець, ФОП);
38) ЮО - юридична, особа (крім банків та бюджетних установ);
39) якісна (достовірна) оцінка вартості майна (крім земельних ділянок) -оцінка, проведена без порушення принципів, методичних підходів, методів, оціночних процедур та/або на основі обґрунтованих припущень, що доводиться шляхом рецензування звіту СОД про оцінку майна Фондом державного майна України (далі - ФДМУ);
40) якісна (достовірна) оцінка грошової вартості земельних ділянок -оцінка, проведена без порушення принципів, методичних підходів, методів, оціночних процедур та/або на основі обґрунтованих припущень, що доводиться шляхом рецензування звіту СОД про оцінку майна СРО;
41) CCF - коефіцієнт кредитної конверсії;
42) CR - кредитний ризик;
43) CV - вартість забезпечення за активом;
44) EAD - експозиція під ризиком, визначена згідно з пунктом 32 розділу ІІ Положення № 351 ;
45) k - коефіцієнт ліквідності забезпечення за активом;
46) LGD - втрати в разі дефолту;
47) NPL - активи, визначені як непрацюючі відповідно до пункту 39 розділу ІІ Положення № 351;
48) PD - імовірність дефолту;
49) PL - працюючі активи. Активи, класифіковані відповідно до Положення № 351, крім активів, зазначених у пункті 39 розділу ІІ Положення № 351;
50) RC - інші надходження.
ІІ. Сфера застосування
3. Оцінка стійкості банку здійснюється у два або три етапи:
1) перший етап - оцінка активів, розрахунок розміру РК і ОК, значень нормативів достатності капіталу з урахуванням результатів оцінки активів, коригувань фінансової звітності банку за звітний рік, здійснених згідно з вимогами Інструкції про порядок складання та оприлюднення фінансової звітності банків України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 24 жовтня 2011 року № 373, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 листопада 2011 року за № 1288/20026 (зі змінами) (далі -коригування фінансової звітності); перевірка вартості нерухомого майна банку; оцінка стану списання знецінених фінансових активів;
2) другий етап - екстраполяція результатів оцінки активів (за потреби), перевірка якості (достовірності) оцінки вартості майна (за потреби), розрахунок розміру РК і ОК, значень нормативів достатності капіталу з урахуванням екстраполяції та перевірки якості (достовірності) оцінки вартості майна. Для банку, щодо якого Національний банк прийняв рішення про проведення оцінки стійкості із застосуванням двох етапів (першого та другого), - визначення необхідного рівня нормативів достатності капіталу банку згідно з вимогами цього Технічного завдання;
3) третій етап - здійснення стрес-тестування за базовим та несприятливим макроекономічними сценаріями, розрахунок розміру РК і ОК, значень нормативів достатності капіталу з урахуванням стрес-тестування. Для банку, щодо якого Національний банк прийняв рішення про проведення оцінки стійкості із застосуванням трьох етапів, - визначення необхідного рівня нормативів достатності капіталу банку згідно з вимогами цього Технічного завдання.
4. На першому етапі оцінка стійкості охоплює:
1) кредити, що надані ЮО та ФО, а також усі інші активні операції (балансові та позабалансові) щодо таких суб'єктів, зазначені в розділах III-V цього Технічного завдання;
2) нерухоме майно банку, зазначене в розділі VI цього Технічного завдання;
3) кредити та фінансову дебіторську заборгованість ЮО та ФО, за якими оціночний резерв під кредитні збитки сформовано в розмірі 100%, зазначені в розділі XII цього Технічного завдання.
5. Проведення оцінки активів, перевірки вартості нерухомого майна та оцінка стану списання знецінених фінансових активів банку здійснюється в межах проведення щорічної аудиторської перевірки річної фінансової звітності, консолідованої фінансової звітності та іншої інформації щодо фінансово-господарської діяльності банку згідно з вимогами Положення № 90.
6. Об'єктом аналізу під час оцінки активів, перевірки вартості нерухомого майна та оцінки стану списання знецінених фінансових активів банку є дані бухгалтерського обліку, статистичної звітності та інші дані банку станом на звітну дату.
7. Банк надає аудитору для проведення оцінки активів, перевірки вартості нерухомого майна та оцінки стану списання знецінених фінансових активів банку інформацію станом на звітну дату щодо:
1) методик і процедур, які передбачені внутрішньобанківськими положеннями щодо визначення розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, згідно з переліком, зазначеним у додатку 1 до Положення № 351;
2) внутрішньобанківських процедур (правил) щодо списання знецінених фінансових активів банку;
3) фінансового стану банку (баланс банку, сформований за вихідними залишками балансових рахунків, рахунків доходів і витрат та позабалансових рахунків Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України);
4) активів і наданих фінансових зобов'язань щодо великих боржників/контрагентів, які відповідають критерію великих боржників/контрагентів відповідно до цього Технічного завдання в розрізі видів активів/фінансових зобов'язань, окремих договорів, отриманого забезпечення, класів боржників/контрагентів, розміру та компонентів оцінки кредитного ризику, визначених відповідно до вимог Положення № 351;
5) фінансової звітності та іншої інформації про господарську діяльність боржників/контрагентів банку, які відповідають критерію великих боржників/контрагентів - ЮО відповідно до цього Технічного завдання;
6) реєстру активів, передбаченого в розділі ІІІ цього Технічного завдання;
7) кредитів, що були реструктуризовані або пролонговані протягом останніх двох років та/або за якими банк не визнав подію дефолту відповідно до пункту 166 розділу XVIII Положення № 351 на підставі судження;
8) суджень банку, на підставі яких банк не визнав подію дефолту боржника/контрагента відповідно до пункту 166 розділу XVIII Положення № 351 та ухвалив рішення про припинення визнання дефолту боржника/контрагента відповідно до пункту 167 розділу XVIII Положення № 351;
9) кредитів, що були реструктуризовані у 2021 році за умов, зазначених у підпункті 4 пункту 1 постанови Правління Національного банку України від 26 березня 2020 року № 39 "Про особливості застосування вимог Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями у зв'язку із запровадженням обмежувальних заходів" (зі змінами) (далі - Постанова № 39);
10) кредитів, що були реструктуризовані у 2021 році за умов, зазначених у підпункті 4 пункту 2 Правил роботи банків України у зв'язку з установленням карантину та запровадженням обмежувальних протиепідемічних заходів із метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби СОVID-19, затверджених постановою Правління Національного банку України від 21 грудня 2020 року № 160 (далі - Правила № 160);
11) нерухомого майна банку, яке відповідає критеріям розділу VI цього Технічного завдання, уключаючи об'єкти нерухомого майна, зареєстровані на тимчасово окупованій території України та/або території проведення операції об'єднаних сил, які були продані після звітної дати, з окремим зазначенням назви покупця (у розрізі пов'язаних і непов'язаних із банком осіб), вартості продажу, рахунку, на який надходили кошти від продажу, сум і напрямів використання таких коштів, а також договорів про продаж таких об'єктів;
12) реєстру знецінених фінансових активів, передбаченого в розділі XII цього Технічного завдання;
13) інших даних на запит Національного банку та/або аудитора.
8. Національний банк під час другого етапу оцінки стійкості банку станом на звітну дату:
1) проводить екстраполяцію результатів перевірки якості активів на інші активи банку на підставі результатів першого етапу (за потреби) згідно з розділом VIII цього Технічного завдання;
2) здійснює перевірку якості (достовірності) оцінки вартості майна (за потреби) згідно з розділом IX цього Технічного завдання;
3) здійснює розрахунок розміру РК і ОК, значень нормативів достатності капіталу, визначає необхідний рівень нормативів достатності капіталу з урахуванням екстраполяції та перевірки якості (достовірності) оцінки вартості майна згідно з розділом X цього Технічного завдання.
9. Національний банк на третьому етапі здійснює стрес-тестування за базовим та несприятливим макроекономічними сценаріями, розрахунок розміру РК і ОК, значень нормативів достатності капіталу з урахуванням стрес-тестування на прогнозний період на підставі результатів першого та другого етапів оцінки стійкості банку, визначає необхідний рівень нормативів достатності капіталу банку з урахуванням стрес-тестування станом на звітну дату згідно з розділом XI цього Технічного завдання.
10. Оцінка стійкості банку виконується за основними робочими блоками, наведеними в додатку 1 до цього Технічного завдання.
III. Підготовка (створення) реєстру активів
11. Банк складає реєстр активів станом на звітну дату в розрізі видів боржників/контрагентів - ЮО та ФО, який містить відповідні поля інформації щодо:
1) ідентифікації боржників/контрагентів, уключаючи таку інформацію: пов'язані/не пов'язані з банком особи; позичальники, які зареєстровані на тимчасово окупованій території України та/або території проведення операції об'єднаних сил згідно з документами, які на дату перевірки є в кредитній/юридичній справі боржника/контрагента; належність боржника до групи юридичних осіб під спільним контролем/групи пов'язаних контрагентів;
2) кредитів, уключаючи інформацію щодо кредитів, що надані на реалізацію інвестиційних проєктів, порядку визначення імовірності дефолту боржника - ЮО за такими кредитами, а також наявності: ознак, що свідчать про високий кредитний ризик боржника/контрагента; визнання/припинення визнання дефолту боржника/контрагента;
3) інших активів ЮО та ФО (балансових та позабалансових, за винятком тих, до яких застосовується CCF або PD, що дорівнює нулю відповідно до вимог Положення № 351);
4) методу оцінки кредитного ризику (на індивідуальній/груповій основі/за спрощеним підходом);
5) застави.
12. Банк на підставі реєстру активів формує та систематизує кредити, що надані ЮО та ФО, розподіляючи їх на сегменти за такими характеристиками і в такому порядку:
1) тип боржника: ЮО, ФО;
2) клас боржника: для боржників - ЮО від 1 до 10 (для кредитів під інвестиційний проєкт від 1 до 5), для боржників - ФО від 1 до 5;
3) вид валюти: національна, іноземна;
4) переважний вид застави за кредитами, що надані ФО, заставою за якими є: нерухоме майно, транспортні засоби, інші види застави або застави немає.
У межах кожного сегмента банк систематизує боржників у порядку зменшення суми боргу.
13. Банк здійснює перевірку достовірності (відповідності) та повноти інформації, що міститься в реєстрі активів. Така перевірка включає:
1) вивіряння даних на відповідність (тобто вивіряння банківських автоматизованих перевірок, що підтверджують відповідність інформації в реєстрі кредитів первинним джерелам інформації);
2) специфічні перевірки полів (виявлення помилок, наприклад, пропущених та/або невідповідних значень, форматів, повторюваних значень тощо);
3) перехресні перевірки полів (перевірка на невідповідність між полями, наприклад, кредит прострочений понад 90 днів, але не позначений у полі "непрацюючий актив");
4) перехресні перевірки на адекватність часовим обмеженням (наприклад, кредит, виданий у липні 2021 року, не може бути прострочений понад 90 днів у серпні 2021 року).
IV. Формування вибірки активів, щодо яких оцінюється кредитний ризик
14. Відбір активів банку, щодо яких оцінюється кредитний ризик, для перевірки має здійснюватися керівником робочої групи аудитора на підставі реєстру активів, а також інших даних, що містять дані про класифікацію активів банку.
15. Не включаються до вибірки активи, за якими розмір кредитного ризику, розрахований банком згідно з Положенням № 351, дорівнює або перевищує 95%.
16. Після здійснення відбору перелік відібраних активів має передаватися:
1) керівником робочої групи аудитора для перевірки виконавцям без інформації щодо класифікації активів банком з метою забезпечення незаангажованості оцінки якості активів;
2) банком на погодження до Національного банку з усією інформацією, що міститься в реєстрі активів, складеному відповідно до пункту 11 розділу III цього Технічного завдання. Перелік відібраних активів має бути підписаний керівником банку та керівником аудиторської фірми з використанням кваліфікованого електронного підпису, який має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", і поданий банком в електронному вигляді із супровідним листом на адресу Департаменту банківського нагляду та Департаменту фінансової стабільності Національного банку засобами АРМ-НБУ-інформаційний (Задача Т) учаснику 3Ш Департамент забезпечення діяльності Національного банку. Підписаний файл повинен мати розширення "p7s" та в перших трьох позиціях назви файла містити МКВ банку.
17. Аудиторська перевірка якості активів банку є дворівневою:
1) базова - формування та перевірка базової вибірки активів банку, уключаючи кредити, що надані ЮО та ФО, для визначення доцільності проведення поглибленої перевірки якості кредитного портфеля банку;
2) поглиблена - формування та перевірка поглибленої вибірки активів (кредитів).
18. Базова вибірка складається з вибірки активів боржників/контрагентів -ЮО та вибірки активів боржників - ФО.
До базової вибірки активів боржників/контрагентів - ЮО включаються:
1) 40 великих (найбільших) боржників/контрагентів - ЮО, якщо сукупний розмір EAD за всіма активами та фінансовими зобов'язаннями боржника/ контрагента (за винятком тих, до яких застосовується CCF або PD, що дорівнює нулю відповідно до вимог Положення № 351) на одного такого суб'єкта становить не менше ніж 5% від РК банку. Якщо до вибірки за зазначеним критерієм потрапляє менше ніж 20 ЮО, до вибірки в порядку зменшення суми боргу за активами додатково включаються наступні ЮО із сумою боргу за активами, що перевищує або становить 10 млн грн [у цьому разі розмір вибірки не повинен перевищувати 20 ЮО разом із великими (найбільшими) боржниками/контрагентами];
2) інші боржники за кредитами, за винятком великих боржників - ЮО, у такому порядку.
Мінімальний розмір вибірки інших боржників - ЮО розраховується як 140 мінус кількість великих боржників - ЮО, уключених до вибірки згідно з підпунктом 1 пункту 18 розділу IV цього Технічного завдання.
Перевірці підлягають усі боржники - ЮО банку з урахуванням вимог пункту 15 розділу IV цього Технічного завдання, якщо загальна кількість боржників - ЮО банку є меншою, ніж 140.
З кожного сегмента боржників - ЮО випадково обирається кількість боржників, яка розраховується як частка кількості боржників кожного сегмента в загальній кількості боржників - ЮО всіх сегментів, помножена на мінімальний розмір вибірки інших боржників - ЮО та округлена до більшого цілого числа, що в сумі з великими боржниками - ЮО становитиме не менше ніж 140 боржників. Боржники, кредити яких уключені до вибірки з різних сегментів, ураховуються як різні боржники для цілей розрахунку розміру вибірки.
Детальний опис підходу, що застосовувався для формування випадкової вибірки інших боржників - ЮО, подається у Звіті про результати першого етапу оцінки стійкості банку.
Національний банк за результатами розгляду поданого банком переліку відібраних активів боржників/контрагентів - ЮО за потреби надає банку додатковий перелік активів боржників/контрагентів - ЮО, відібраних відповідно до підпункту 1 пункту 18 розділу IV цього Технічного завдання за даними статистичної звітності банку станом на 01 січня 2022 року, з метою доповнення поданого переліку відібраних активів та доформування базової вибірки активів боржників/контрагентів - ЮО.
19. До базової вибірки боржників/контрагентів - ФО включаються:
1) 10 великих (найбільших) боржників/контрагентів - ФО, якщо сукупний розмір ЕЛО за всіма активами та фінансовими зобов'язаннями боржника/ контрагента (за винятком тих, до яких застосовується CCF або РО, що дорівнює нулю відповідно до вимог Положення № 351) на одного такого суб'єкта становить не менше ніж 2 млн грн у гривневому еквіваленті;
2) інші боржники за кредитами, за винятком великих боржників - ФО, у такому порядку.
Мінімальний розмір вибірки інших боржників - ФО розраховується як 140 мінус кількість великих боржників - ФО, уключених до вибірки згідно з підпунктом 1 пункту 19 розділу IV цього Технічного завдання.
Перевірці підлягають усі боржники - ФО банку з урахуванням вимог пункту 15 розділу IV цього Технічного завдання, якщо загальна кількість боржників - ФО банку є меншою, ніж 140.
Мінімальний розмір вибірки рівномірно розподіляється між сегментами інших боржників - ФО за переважним видом застави (нерухоме майно, транспортні засоби, інші види застави або застави немає) та округлюється до більшого цілого числа.
З кожного сегмента інших боржників - ФО з певним видом застави випадково обирається кількість боржників, яка розраховується як частка кількості боржників кожного сегмента в загальній кількості боржників - ФО з цим типом застави, помножена на мінімальний розмір вибірки боржників - ФО з цим типом застави та округлена до більшого цілого числа.
Якщо кількість кредитів у сегменті є меншою за визначений розмір вибірки для цього сегмента, то різниця між розміром вибірки та наявною кількістю кредитів у сегменті розподіляється рівномірно між іншими сегментами.
Розмір базової вибірки кредитів боржників - ФО (разом із великими боржниками - ФО) має становити не менше ніж 140 боржників. Боржники, кредити яких уключені до вибірки з різних сегментів, ураховуються як різні боржники для цілей розрахунку розміру вибірки. Приклад розрахунку розміру базової вибірки кредитів боржників - ФО наведено в додатку 2 до цього Технічного завдання.
Детальний опис підходу, що був застосований для формування випадкової вибірки інших боржників - ФО, подається у Звіті про результати першого етапу оцінки стійкості банку.
20. Поглиблена перевірка в сегменті боржників/контрагентів - ЮО або боржників - ФО не проводиться, якщо під час перевірки якості активів із базової вибірки боржників/контрагентів - ЮО або базової вибірки боржників - ФО частка боржників/контрагентів банку з виявленими порушеннями у відповідному сегменті становить менше ніж 5%.
Поглиблена перевірка не проводиться, якщо базова вибірка боржників/контрагентів - ЮО або базова вибірка боржників - ФО включає всіх боржників відповідних сегментів.
21. Поглиблена перевірка проводиться в тому сегменті боржників/контрагентів - ЮО або боржників - ФО, у якому частка боржників/контрагентів банку з виявленими порушеннями дорівнює або перевищує 5% від кількості боржників/контрагентів, відібраних до базової вибірки ЮО/ФО.
22. Поглиблена перевірка проводиться щодо кожного сегмента кредитів банку, крім найменших сегментів, для яких сукупна сума заборгованості за всіма кредитами цих сегментів (окремо в межах сегмента боржників/контрагентів - ЮО та/або боржників - ФО), зменшена на величину кредитного ризику, кумулятивно не перевищує 50% від суми РК.
Поглиблена перевірка здійснюється в такому порядку.
Випадково формується вибірка боржників з кожного сегмента (за винятком перевірених боржників, уключених до базової вибірки) відповідно до таблиці 2 додатка 2 до цього Технічного завдання.
Якщо під час перевірки кредитів із сформованої вибірки частка боржників із виявленими порушеннями дорівнює або перевищує 10%, то вибірка збільшується до розміру, який визначається за таблицею 3 додатка 2 до цього Технічного завдання, та перевіряються кредити таких боржників (за винятком перевірених кредитів боржників із базової вибірки та вибірки, сформованої за таблицею 2 додатка 2 до цього Технічного завдання).
23. Для застосування пунктів 20-22 розділу IV цього Технічного завдання порушенням уважається будь-який випадок коригування аудитором будь-якого компонента (коефіцієнта) розрахунку розміру кредитного ризику відповідно до вимог, установлених Положенням № 351 та Постановою № 39/Правилами № 160:
1) неправильне визначення виду економічної діяльності відповідно до Положення № 351;
2) неправильне визначення кількості днів прострочення погашення боргу за активом (ураховуючи кредити овердрафт/кредитні картки) відповідно до вимог пункту 36 розділу II Положення № 351;
3) неправильне визначення/невизначення ознаки, що свідчать про високий кредитний ризик боржника/контрагента відповідно до Положення № 351;
4) невизнання події дефолту або необгрунтоване припинення визнання дефолту боржника/контрагента відповідно до Положення № 351, уключаючи порушення вимог Постанови № 39/Правил № 160 у частині невизнання події дефолту за реструктуризованими кредитами;
5) неправильне визначення класу боржника/контрагента, уключаючи наявність фактору його належності до групи під спільним контролем та/або до групи пов'язаних контрагентів відповідно до Положення № 351;