• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації в загальноосвітніх навчальних закладах у 2004-2005 навчальному році

Міністерство освіти і науки України | Лист від 21.01.2005 № 1/9-18
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 21.01.2005
  • Номер: 1/9-18
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 21.01.2005
  • Номер: 1/9-18
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
21.01.2005 N 1/9-18
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Ректорам інститутів
післядипломної педагогічної
освіти
Керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів
Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації в загальноосвітніх навчальних закладах у 2004-2005 навчальному році
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що закінчення 2004/2005 навчального року і проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів визначені "Типовими навчальними планами початкової школи з українською мовою навчання та мовами навчання національних меншин" (наказ Міністерства освіти і науки України від 28.02.2001 р. N 96, Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2001 р. N 342, Типовими навчальними планами для організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.05.2003 р. N 306, Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р. N 588 та Інструкцією про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001 р. N 44, відповідно до яких державна підсумкова атестація учнів проводиться після завершення ними кожного ступеня навчання.
Відповідно до зазначених документів навчальні заняття мають завершитися: у 1-4-х класах - 25 травня, 5-11(12)-х класах - 31 травня 2005 р. Після завершення занять у 1-4-х класах проводяться навчальні екскурсії, а у 5-8-х і 10-х класах - навчальна практика.
Навчальні екскурсії та навчальна практика учнів організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 07.03.2001 р. N 1/9-97 орієнтовно у такі строки:
- з 26 по 31 травня (4 дні) - для учнів 1- 4-х класів (не більше 3-х годин на день);
- з 1 червня по 14 червня (10 днів) - для учнів 5-6-х класів по 3 години, 7-8-х класів - по 4 години, 10-х класів - по 5 годин на день.
Після завершення навчальних екскурсій та навчальної практики проводиться підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів цих класів.
Керівникам навчальних закладів дозволяється вносити корективи до строків організації навчальних екскурсій та навчальної практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу, профілю навчання та строків надолуження виконання навчальних програм у зв'язку з вимушеним призупиненням навчальних занять, спричинених захворюваністю учнів на грип та гострі респіраторні інфекції та іншими причинами.
При цьому залишається незмінною загальна кількість навчального часу, що обумовлюється виконанням навчальних програм (у загальноосвітніх навчальних закладах I ступеня - 175 робочих днів, II-III ступенів - 190 робочих днів, з урахуванням навчальної практики, підсумкового оцінювання та державної підсумкової атестації учнів).
Після завершення навчальних занять у загальноосвітніх навчальних закладах проводиться свято "Останній дзвоник".
У випускних 9 і 11 (12) класах з 3 по 24 червня 2005 р. проводитиметься державна підсумкова атестація.
Для проведення державної підсумкової атестації Міністерством освіти і науки України підготовлені і затверджені білети і збірники завдань відповідно до діючих навчальних програм, а також розроблені завдання для зовнішнього тестування.
Державна підсумкова атестація з української мови для випускників 9-х класів проводитиметься 3 червня, для випускників 11-х класів - 6 червня 2005 р.
Державна підсумкова атестація, що проводиться у письмовій формі, розпочнеться о 9.00, а в усній формі - для першої групи - о 9.00, для другої групи - о 14.00. Інший час початку проведення державної підсумкової атестації має бути погоджений з відповідними органами управління освітою.
При складанні розкладу проведення державної підсумкової атестації необхідно передбачити, щоб для підготовки до атестації з кожного предмета учні мали не менше двох-трьох днів.
I. Державна підсумкова атестація у початковій школі
Відповідно до п. 3 Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р. N 588 державній підсумковій атестації підлягають результати навчальної діяльності учнів 4 класу з української мови, українського читання та математики.
У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій додатково можуть підлягати атестації результати навчальної діяльності учнів 4-их класів з мови навчання (мови й читання).
Порядок державної підсумкової атестації учнів початкових класів визначено інструктивно-методичними листами Міністерства освіти і науки України (від 21.10.2002 р. N 1/9-468 "Про методику здійснення контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи", від 18.04.2003 р. N 1/9-192 "Про дотримання вимог нормативно-правових документів при оцінюванні навчальних досягнень учнів початкової школи").
Водночас, у цьому навчальному році (з метою підведення підсумків впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти) рекомендуємо провести у 4-их класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою та мовами національних меншин підсумкові контрольні роботи за рік з української (рідна і державна) мови (мова і читання), мови навчання (мова і читання), математики.
Підсумкові контрольні роботи проводяться відповідно до календарно-тематичного планування з цього предмета. До їх завдань слід включити матеріал, що відображає вимоги до результатів навчання відповідних освітніх галузей Державного стандарту початкової загальної освіти. Добір матеріалу підсумкової контрольної роботи та оцінювання здійснюються відповідно до Методичних рекомендацій щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2002 р. N 1/11-2927, К., "Початкова школа", 2002).
Також передбачається наприкінці навчального року провести моніторинг якості освіти у початковій школі за завданнями, розробленими Міністерством освіти і науки з урахуванням вимог міжнародних досліджень якості освіти.
II. Державна підсумкова атестація в основній школі
У випускних 9-х класах державна підсумкова атестація проводиться з 5-ти предметів: української мови, математики, географії, біології, іноземної мови або іншого гуманітарного предмета з інваріантної складової навчального плану, у тому числі мов і літератур національних меншин, за вибором навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з української мови проводиться за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України у день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст диктанту визначатиметься з посібника "Українська мова. Державна підсумкова атестація, 9 клас" (автор Тихоша В.І. К., "КІМО", 2004 р.).
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
Державна підсумкова атестація з математики проводитиметься з алгебри (письмово) за навчальним посібником "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" (за ред. Слєпкань З.І., Харків, "Гімназія", 2004, 2005 р. р.) відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.02.04 N 1/11-615 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України N 5, 2004 р.).
Посібник "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" складається з двох частин.
Перша частина містить 150 варіантів по 12 завдань у кожному варіанті, сформульованих у тестовій формі. Усі завдання першої частини є "закритими" завданнями з вибором відповіді. Для кожного із завдань запропоновано чотири варіанти відповіді, з яких тільки один варіант відповіді правильний. Задачі першої частини відповідають початковому і середньому рівням навчальних досягнень учнів.
Друга частина посібника містить 150 варіантів по 7 завдань у кожному варіанті, які розподілено за трьома рівнями складності.
Варіанти завдань першої частини атестаційної роботи добирають загальноосвітні навчальні заклади, а другої - Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій за вказаним посібником.
Кількість варіантів першої частини атестаційної роботи добирається загальноосвітніми навчальними закладами за чисельністю учнів у класах. Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій визначають чотири варіанти другої частини атестаційної роботи.
Кожен учень у класі має виконувати окремий варіант першої частини атестаційної роботи та один із чотирьох варіантів, запропонованих класу, другої частини атестаційної роботи.
Перед початком атестації учні почергово вибирають атестаційні бланки для виконання першої частини атестаційної роботи.
Державна підсумкова атестація з алгебри у 9 класах проводиться протягом двох астрономічних годин.
На виконання завдань першої частини атестаційної роботи відводиться до 40 хвилин. Відлік часу розпочинається з моменту початку роботи учнів над завданнями. Після закінчення часу, відведеного для виконання першої частини роботи, вчитель, що проводить державну підсумкову атестацію, збирає атестаційні бланки із вказаними учнем відповідями. Учні ж продовжують виконувати другу частину атестаційної роботи на листках зі штампом відповідного загальноосвітнього навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або усно за білетами, або письмово за завданнями з навчального посібника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" (авт. Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я., Харків, "Гімназія", 2003 р., 2004 р., 2005 р.).
Білети містять по три завдання. Перше завдання охоплює навчальний матеріал курсу "Географія України" (8 клас), друге - навчальний матеріал 9-го класу, третє має практичну спрямованість та передбачає стислу характеристику географічних об'єктів і явищ з обов'язковим використанням тематичних карт.
Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться до 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після написання вчителем завдання на дошці.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з біології може проводитися як в усній (білети), так і в письмовій формі за завданнями з навчального посібника "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи" (авт. Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С., Вихренко Т.О., К, "Генеза", 2002 р., 2004 р. ). Порядок проведення атестації у письмовій формі регламентований листом Міністерства освіти і науки України від 11.03.2004 р. N 1/9-112 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України N 7, 2004 р.).
Білети з біології складено у відповідності до чинної навчальної програми для учнів 6-9-х класів. Білети містять по три завдання: перші два передбачають перевірку теоретичних знань школярів про будову та функції живих організмів, а третє має практичний зміст, спонукає учнів до виявлення уміння застосувати набуті знання у практичній діяльності.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться до 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі.
Форму проходження державної підсумкової атестації обирають учні.
Білети для державної підсумкової атестації з іноземної мови складені у відповідності до чинної навчальної програми. Білети складаються із двох завдань: перше - бесіда за поданими ситуаціями, друге - читання, переклад та переказ тексту. Перше завдання має на меті перевірити рівень сформованості мовних навичок та мовленнєвих умінь: правильне розуміння мовного матеріалу і мовленнєвої ситуації, рівень сформованості комунікативної компетенції; друге - перевірку ступеню розуміння незнайомого тексту, оперування лексичним матеріалом.
Учням під час підготовки до відповіді дозволяється користуватися двомовними словниками.
Державна підсумкова атестація з гуманітарних предметів, зазначених нижче, не є обов'язковою і проводитиметься у тих загальноосвітніх навчальних закладах, що не обрали державну підсумкову атестацію з іноземної мови.
Навчальні заклади, що оберуть державну підсумкову атестацію з історії України проходитимуть її в усній формі за білетами, що містять по два завдання, зорієнтовані на перевірку основних знань і вмінь учнів. Особливу увагу приділено періоду кінця XVIII початку XX століть.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють період XVI-XIX століть. Особливу увагу приділено питанням розвитку культури.
Під час підготовки учням дозволяється користуватися настінними історичними картами, а також атласами.
Білети з основ правознавства включають завдання з теорії держави і права, основ публічного і приватного права. Основну увагу приділено основам конституційного права. Під час державної атестації дозволяється користуватися схемами і таблицями, відповідними кодексами.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі диктанту. Завдання з польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської мов визначаються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; з російської мови атестація проводиться за посібником "Російська мова. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бикова К.І. та ін.). Харків, "Торсінг", 2004 р., 2005 р.
На проведення атестації відводиться 1 година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Окрім цього, у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською та румунською мовами державна підсумкова атестація з мови навчання може проводитись і в усній формі.
Завдання визначаються за посібниками:
- з російської мови - "Російська мова. Збірник текстів і завдань для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бучацька Т.Г. та інші), Київ, "Торсінг", 2004 р.,2005 р.;
- з румунської мови - "Румунська мова. Збірник текстів і завдань для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Маноїл Є.М.), Чернівці, "Технодрук", 2005 р.
Форму проведення атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами. Для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською мовами білети розробляються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до 1 травня 2005 р. до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами); з російською мовою - Міністерством освіти і науки України.
III. Державна підсумкова атестація у старшій школі
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.09.2004 р. N 745 "Про організаційні заходи щодо запровадження зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів" державна підсумкова атестації у старшій школі може проводитися у формі зовнішнього тестування учнів 11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів з української мови, історії та математики. У двох регіонах (м. Київ, м. Харків) передбачається проведення апробації зовнішнього тестування учнів з економіки.
Результат сертифікаційного зовнішнього тестування, що його буде проведено у квітні 2005 року на базі регіональних центрів тестування у містах Києві, Львові, Одесі, Харкові та Донецьку, за бажанням учнів зараховується як бал державної підсумкової атестації з відповідного навчального предмету.
Разом з тим, випускнику - учаснику експерименту надається за його бажанням право пройти державну підсумкову атестацію з цього предмету в загальноосвітньому навчальному закладі відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів у системі загальної середньої освіти. У цьому випадку за підсумковий бал з даного предмету береться вищий з цих двох балів (за результатом сертифікаційного зовнішнього тестування або державної підсумкової атестації у загальноосвітньому навчальному закладі).
Сертифікаційне зовнішнє тестування у 2005 р. відбудеться: 9 квітня - з української мови, 16 квітня - з математики, 23 квітня - з історії, 23 квітня -з економіки.
У випускних 11-х класах державна підсумкова атестація проводиться з п'яти предметів: української мови, історії України (XX ст.) та трьох предметів за вибором учнів з інваріантної складової навчального плану.
Атестація з української мови проводитиметься за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України у день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст переказу з творчим завданням буде визначено з посібника "Українська мова. Збірник текстів для переказів з творчим завданням. Державна підсумкова атестація, 11 клас" (автори Урсуленко Л.І., Тихоша В.І.) Київ, "Кімо", 2004 р., 2005 р.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
На виконання завдання з української мови відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу розпочинається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Білети з історії України (XX ст.) містять по два завдання і будуть сформовані у двох варіантах: для класів, де історія вивчається на рівні стандарту, та для класів історичного профілю. Значне місце в них відведено проблемам суспільно-політичного, економічного, культурного та духовного життя України й світу, впливові загальносвітових тенденцій на Україну та її місцю і ролі у світовій історії.
Відповіді на запитання передбачають знання учнями основних історичних понять, уміння аналізувати історичні події, формулювати й аргументувати власну думку щодо них, висловлювати ставлення до історичних подій, явищ та осіб. Особливу увагу приділено боротьбі українського народу за незалежність та розбудові України як суверенної держави - члена міжнародної спільноти.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють основні події світової історії XX століття. При цьому перевагу надано аналізу історичних процесів у європейських державах. Учні під час підготовки до відповіді можуть користуватися настінними картами, атласами.
Державна підсумкова атестація з курсів української, зарубіжної літератури та літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами. Білети з української літератури розроблені Міністерством освіти і науки України.
Білети з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин:
- польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською розробляються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами до 1 травня 2005 р.);
- російською - Міністерством освіти і науки України.
Під час державної підсумкової атестації з літератури учні мають виявити знання літературного процесу і змісту художніх творів, вміння аналізувати їх, висловлювати та доводити власні думки щодо позиції автора і героїв твору, декламувати напам'ять вірші.
Враховуючи варіативність навчальних програм з курсів літератур, вчителі можуть вносити до завдань зміни і доповнення, попередньо обговоривши їх на засіданнях методичних об'єднань та погодивши з директором (заступником директора) навчального закладу.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі переказу з творчим завданням.
Завдання:
з мов національних меншин (польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської) визначаються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України;
- з російської мови проводиться за посібником "Російська мова. Збірник текстів переказів для державної підсумкової атестації" (авт. Мельникова Л.В.), Київ, "Навчальна книга", 2005 р.
На виконання завдання з мови навчання відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу розпочинається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Білети з основ філософії ("Людина і суспільство", "Людина і світ") містять відповідно два і три завдання й передбачають виявлення знань учнів про людину і суспільство.
Державна підсумкова атестація з основ економіки може відбуватися в усній (за білетами) або у письмовій формі за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки" (за ред. Тимченко І.Є.). Кам'янець-Подільський, "Абетка-Нова", 2003 р., 2005 р.
Білети складаються з двох теоретичних і одного практичного завдання. Теоретичні завдання спрямовані на перевірку знання учнями основних економічних понять і законів, вміння аналізувати економічні явища, аргументувати прикладами власну думку; висловлювати власне ставлення до подій, що відбуваються в сучасній економіці. Третє завдання - задача, що добирається вчителем з "Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки" (за ред. Тимченко І.Є.). Кам'янець-Подільський, "Абетка-Нова", 2003 р., 2005 р. Для загальноосвітніх навчальних закладів, у яких предмет вивчається за 35-годинною програмою, задачі добираються із задач достатнього або високого рівнів, а для класів з профільним і поглибленим вивченням економіки - із високого рівня.
Атестація з основ економіки у письмовій формі проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з економіки в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2001-2002 навчальному році" від 21.02.2002 р. N 1/9-92.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться до 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після одержання учнями завдання.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з математики може проводиться з алгебри та початків аналізу і з геометрії (окремо з кожного предмета) у двох формах: усно за білетами або письмово за "Збірником завдань для державної підсумкової атестації з математики. Алгебра та початки аналізу. 11 клас." та "Збірником завдань для державної підсумкової атестації з математики. Геометрія. 11 клас" (за редакцією Слєпкань З.І.). Харків, "Гімназія", 2002 р., 2004 р., 2005 р.
Форму проведення державної підсумкової атестації обирає навчальний заклад з урахуванням побажань учнів.
Варіанти завдань для атестації з алгебри і початків аналізу та з геометрії у письмовій формі за вказаним посібником визначають загальноосвітні навчальні заклади за вказаними посібниками.
На виконання завдання з алгебри та початків аналізу відводиться 2 астрономічні години, з геометрії - 2,5.
Для проведення атестації з математики в усній формі використовуються білети, які включають основний теоретичний та практичний матеріал з курсу алгебри та початків аналізу та білети з геометрії, які включають основний теоретичний та практичний матеріал з курсів планіметрії та стереометрії.
Вчитель самостійно добирає практичні завдання до білетів із "Збірника завдань для державної підсумкової атестації. Алгебра та початки аналізу. 11 клас" та "Збірника завдань для державної підсумкової атестації. Геометрія. 11 клас" (за редакцією Слєпкань З.І.). Харків, "Гімназія", 2002 р., 2004 р., 2005 р. за такою схемою:
- для класів всіх профілів навчання друге завдання добирається з переліку завдань достатнього рівня, третє - з переліку завдань високого рівня;
- для класів з поглибленим вивченням математики друге завдання обирається з переліку завдань високого рівня, третє завдання - з переліку завдань для класів з поглибленим вивченням математики.
Державна підсумкова атестація з фізики може проводитися в усній чи письмовій формі, або у формі захисту учнівських дослідницьких робіт.
Атестація в усній формі відбуватиметься за білетами, що включають три запитання. Перші два завдання спрямовані на з'ясування рівня володіння учнями теоретичними знаннями - основними фізичними законами та принципами, поняттями, теоріями, фактами, методами наукового пізнання тощо. Відповіді учнів мають супроводжуватися виконанням відповідних дослідів і демонстрацій, наведенням прикладів фізичних закономірностей, що лежать в основі певних процесів виробництва або принципів будови та використання приладів і пристроїв, з якими людина стикається у повсякденній практичній діяльності, сучасних досягнень науки і техніки. Уміння учнем використовувати теоретичні знання під час розв'язання задач різного типу (розрахункових, якісних, графічних) та володіти практичними навичками, виконуючи експериментальні задачі чи лабораторні роботи, перевіряються під час виконання третього завдання білету. Задачі добираються відповідно до розділів, що зазначені в третьому завданні білета, зі "Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з фізики" (за ред. Гельфгата І.М.). Харків, "Гімназія", 2002 р., 2003 р., 2004 р., 2005 р. Для учнів класів суспільно-гуманітарного, філологічного, художньо-естетичного та спортивного профілів підбираються завдання достатнього або високого рівня, а для класів інших профілів - високого рівня (4-х або 5-ти бальна).
При оцінюванні враховуються такі якісні показники відповідей, як глибина (відповідність вивчення теоретичним узагальненням), усвідомлення (вміння застосовувати здобуті знання відповідно до вимог навчальної програми), повнота викладу, кількість та характер помилок тощо.
Для учнів, які навчаються в класах фізико-математичного профілю та класах (школах) з поглибленим вивченням фізики, як правило, рекомендовано проходити державну підсумкову атестацію з фізики у письмовій формі.
Державна підсумкова атестація у письмовій формі та у формі захисту учнівських дослідницьких робіт проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з фізики в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів" від 21.02.2002 р. N 1/9-90.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 2,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після одержання учнями завдання.
Державна підсумкова атестація з астрономії проводитиметься в усній формі за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з астрономії" (авт. Казанцев А.М., Крячко І.П. ). Кам'янець-Подільский, "Абетка-Нова", 2002 р., 2003 р., 2004 р. відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з астрономії в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів" від 21.02.2002 N 1/9-91 .
Державна підсумкова атестація з інформатики може проводитися або в усній формі за білетами, або у формі захисту учнівських робіт зі створення прикладного програмного забезпечення навчального процесу (прикладні програмні засоби, інструментальні середовища, комп'ютерні навчальні системи).
Атестацію у формі захисту учнівських робіт зі створення прикладного програмного забезпечення навчального процесу можуть обирати учні, які виявили особливий інтерес до предмета, мають глибокі знання інформаційних технологій та навчальні досягнення з інформатики високого рівня.
Методичні рекомендації щодо підготовки і проведення державної підсумкової атестації з інформатики у формі захисту учнівських робіт зі створення прикладного програмного забезпечення навчального процесу в 11(12) класах загальноосвітніх навчальних закладів викладені у листі Міністерства освіти і науки України від 08.11.2002 р. N 1/9-492.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або в усній, або у письмовій формі. Атестація в усній формі проводиться за білетами, що містять по три завдання. Перше завдання розраховане на знання загальних фізико-географічних закономірностей, друге - географії України, третє - економічної і соціальної географії світу.
Атестація у письмовій формі проводитиметься за завданнями з навчального посібника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи", (автори Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я.). Харків, "Гімназія", 2003 р., 2004 р., 2005 р. Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі. На виконання завдань відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з біології так само може проводитися або в усній, або у письмовій формі за навчальним посібником "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс старшої школи" (автори Данилова О.В., Данилов С.А.). К., "Генеза", 2002 р., 2004 р. Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі. На виконання завдань відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань. Порядок проведення атестації у письмовій формі регламентований листом Міністерства освіти і науки України від 11.03.2004 р. N 1/9-112 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України N 7, 2004 р.).
Білети з біології містять по три завдання з курсу 10-11 класів. Перші два передбачають перевірку теоретичних знань щодо рівнів організації живого, хімічного складу організмів, будови і життєдіяльності клітин, розуміння законів спадковості та мінливості. Третє завдання має практичний зміст і спонукає учнів до виявлення вмінь застосовувати здобуті знання у практичній діяльності.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з хімії проводитиметься в усній формі за білетами, що складаються з трьох завдань: двох теоретичних і одного практичного. Відповіді учнів мають супроводжуватися записами формул речовин, рівнянь хімічних реакцій. З метою кращої орієнтації учнів до третіх завдань білетів наведено конкретні приклади.
Державна підсумкова атестація з іноземної мови проводитиметься в усній формі за білетами, складеними у відповідності до чинної навчальної програми. Учні виконують три завдання: перше - бесіда за поданою ситуацією; друге - читання тексту мовчки і переклад тексту, третє - письмова робота.
Перше завдання має на меті встановлення рівня сформованості мовних навичок і мовленнєвих умінь: правильне розуміння мовного матеріалу і мовленнєвої ситуації, адекватне реагування на звертання до себе і поводження в цій ситуації, вміння практично застосовувати набуті знання. Друге завдання - перевірити ступінь розуміння незнайомого тексту і оперування лексичним матеріалом. Третє завдання передбачає перевірку рівня сформованості орфографічних навичок, вмінь писемного мовлення, рівня їх практичного застосування. Обсяг усного повідомлення і письмового завдання обумовлюється вимогами програми. Користуватися текстом, підручниками, іншими посібниками (довідниками) під час виконання письмової роботи не дозволяється.
Державна підсумкова атестація з основ безпеки життєдіяльності проводитиметься в усній формі за білетами, які містять по два завдання переважно практичного спрямування. Відповіді учнів повинні бути підкріплені прикладами реальних або умовних, наближених до реального життя ситуацій, на основі яких учні мають продемонструвати вміння аналізувати ситуації та надавати першу допомогу. У разі неможливості демонстрації прийомів першої допомоги, учні мають розповісти про порядок її надання.
Державна підсумкова атестація учнів (вихованців) загальноосвітніх санаторних та спеціальних навчальних закладів (шкіл-інтернатів) усіх типів, у т.ч. допоміжних шкіл (шкіл інтернатів), здійснюється на основі річного оцінювання у випускному класі.
У 9-х, 11(12)-х класах загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим або профільним вивченням окремих предметів, з навчанням мовами національних меншин перелік предметів за вибором для атестації може бути доповнений відповідними навчальними предметами варіативної складової навчальних планів. Атестація може проводитися як за завданнями (білетами), розробленими Міністерством освіти і науки України, так і за спеціально розробленими Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій завданнями (білетами), попередньо (до 1 травня 2005 р.) погодженими у Міністерстві освіти і науки України.
Учні мають право на повторну атестацію з метою підвищення балів відповідно до п. 1.7. Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, що проводиться не раніше ніж через 10 днів після закінчення атестації і не пізніше початку нового навчального року.
Відповідно до розділу 7 Положення про державну підсумкову атестацію атестація може проводитись за результатами річного оцінювання.
При визначенні претендентів на нагородження золотою та срібною медалями та їх нагородженні необхідно дотримуватися вимог Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2000 р N 584 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 19 грудня 2000 р. за N 924/5145.
Письмові роботи з української мови та математики учасників зовнішнього сертифікаційного тестування - претендентів на нагородження золотою та срібною медалями не подаються до відповідних предметних комісій.
В окремих випадках при визначенні претендентів на нагородження золотою або срібною медалями за письмовою заявою батьків, або осіб, що їх замінюють, для учнів (вихованців) загальноосвітніх санаторних та спеціальних навчальних закладів (шкіл-інтернатів) може проводитися державна підсумкова атестація, якщо ці учні навчалися за загальноосвітніми програмами.
Згідно п. 3 Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні" та п. 3.7. Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 20.12.02 р. N 732 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 08.01.2003 р. за N 9/7330, золотою або срібною медалями можуть нагороджуватися творчо обдаровані учні, які навчаються за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором закладу на початку навчального року, і прискорено закінчують школу.
Згідно п. 6.19 Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти екстерни не підлягають нагородженню золотою або срібною медалями.
Контроль за правильністю присудження золотої та срібної медалей покладається на Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Чинними залишаються листи Міністерства освіти і науки України з питань закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації:
від 16.04.2002 р. N 1/9-194 (про заборону збирати кошт на проведення державної підсумкової атестації, випускних вечорів тощо);
від 07.05.2001 р. N 1/9-181 (про проведення випускних вечорів у навчальних закладах);
від 28.12.2000 р. N 1/9-533 (про нагородження творчо обдарованих учнів);
від 07.03.2001 р. N 1/9-97; від 24.04.2001 р. N 1/9-166; від 23.05.2001 р. N 1/9-200 (про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики);
від 22.03.2001 р. N 1/9-124 (про атестацію учнів, які навчалися за кордоном);
від 12.04.2001 р. N 1/9-151; 14.03.2002 р. N 1/9-132 (про проведення державної підсумкової атестації випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти на базі вищих навчальних закладів);
від 02.04.2002 р. N 1/9-165 (про дострокове проведення державної підсумкової атестації);
від 02.04.2002 р. N 1/9-164 (про перевірку письмових робіт);
від 16.04.2002 р. N 1/9-195 (про недоцільність збирання оперативної інформації про середній бал навчальних досягнень учнів).
Документи про здобуття освіти вручаються випускникам на урочистих зборах. До участі в зборах запрошуються батьки, представники громадських організацій, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
У процесі підготовки до організації випускних вечорів доцільно залучати органи самоврядування навчального закладу (раду загальноосвітнього навчального закладу, піклувальну раду тощо).
Дата проведення випускних вечорів в регіонах визначається Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Відповідно до п. 1 статті 16 Закону України "Про загальну середню освіту" навчальний рік з урахуванням навчальної практики та державної підсумкової атестації учнів має бути завершено не пізніше 1 липня 2005 року.
В.о. Міністра В.Г.Кремень