• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про проведення державної підсумкової атестації з астрономії в 11(12)-х класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2001/2002 навчальному році

Міністерство освіти і науки України | Лист від 21.02.2002 № 1/9-91
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 21.02.2002
  • Номер: 1/9-91
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 21.02.2002
  • Номер: 1/9-91
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-91 від 21.02.2002
Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про проведення державної підсумкової атестації з астрономії в 11(12)-х класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2001/2002 навчальному році
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що згідно з Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України 14.12.2000 р. N 588 та зареєстрованим у Мін'юсті України 19.12.2000 р. за N 925/5146, листом Міністерства освіти і науки України "Про закінчення 2001/2002 навчального року та проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів" N 1/9-41 від 31.01.2002 р. визначено порядок проведення державної підсумкової атестації з астрономії за вибором учнів.
У 2001/2002 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах України державна підсумкова атестація з астрономії запроваджена вперше. Форма проведення - усно за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з астрономії" (Казанцев А.М., Крячко І.П., видавництво "Абетка-Нова", Кам'янець-Подільський, 2002).
Збірник складається із завдань 4-х рівнів складності, що згруповані в 9 темах і орієнтовані на навчальну програму "Астрономія", авт. Климишин І.А. і підручник "Астрономія", авт. Климишин І.А., Крячко І.П., вид-во "Знання України", Київ, 2002.
Атестаційне завдання для кожного учня містить 6 запитань, що добираються із збірника. З них три запитання - початкового, одне - середнього, одне - достатнього і одне - високого рівнів. В атестаційному завданні (як у білеті) проставляються номери запитань.
Наприклад: Атестаційне завдання N 1. Запитання:
1.1.40; 2.1.26; 5.1.30;
3.2.25;
6.3.22;
5.4.10;
де спочатку вказується номер теми; потім - рівень складності (1 - початковий, 2 - середній, 3 - достатній, 4 - високий); потім - порядковий номер запитання.
За відсутності у навчальному закладі необхідної кількості збірників запитання у атестаційному завданні можуть бути надруковані.
Варіанти атестаційних завдань формуються методичними об'єднаннями вчителів (районними, міськими, шкільними) або вчителями і погоджуються директором (заступником директора) загальноосвітнього навчального закладу. Перелік запитань, включених до атестаційного завдання, має охоплювати не менше 6 тем шкільного курсу астрономії.
Проведення атестації відбувається за тими ж правилами, за якими традиційно проводилися іспити за білетами: учень обирає атестаційне завдання, готується (до 30 хвилин) до відповіді, після чого відповідає членам комісії.
Для підготовки відповіді учень отримує "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з астрономії", карту зоряного неба, астрономічний календар, дані про основні астрономічні величини (ксерокопії додатка підручника "Астрономія").
При оцінюванні відповідей учнів необхідно користуватися критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів з астрономії (Газета "Фізика", N 2, 2002 р.).
Запитаннями початкового рівня перевіряють знання учнів про найпростіші астрономічні поняття, об'єкти, явища; загальновідомі історичні відомості. Відповідь на них може бути стислою, конкретною, інколи однослівною і не потребує пояснень.
Наприклад:
Запитання: Назвіть всі відомі планети Сонячної системи.
Відповідь: Учень має їх назвати у довільному порядку.
Запитання: Якою науковою працею знаменитий Микола Коперник?
Відповідь: Він побудував геліоцентричну модель світу, якою ми користуємося і сьогодні. Про нього кажуть: "Він зрушив Землю, зупинивши Сонце".
Запитання для виявлення середнього рівня навчальних досягнень учнів потребують правильного формулювання понять і явищ, встановлення найпростіших зв'язків між ними, більш поширених історичних відомостей.
Наприклад:
Запитання: Назвіть планети-гіганти Сонячної системи в залежності від їх розмірів.
Відповідь: Учень має перерахувати планети за ступенем зростання або зменшення їх розміру.
Запитання: Назвіть відомих вам астрономів минулих років.
Відповідь: Клавдій Птоломей (грецький вчений, II ст. до н. е.) побудував геоцентричну модель світу.
Галілео Галілей (італійський вчений, XVI ст.) побудував перший телескоп, відкрив перші чотири супутники Юпітера, фази Венери.
У відповіді на запитання достатнього рівня оцінюються вміння учнів аналізувати, порівнювати, систематизувати відомості про астрономічні поняття, явища, теорії, наводити приклади, робити висновки, користуватися зоряною картою і моделлю небесної сфери у типових ситуаціях.
Наприклад:
Запитання: Які конфігурації планет називаються елонгацією і сполученням?
Відповідь на це питання потребує:
визначення понять "елонгація " і "сполучення ";
схеми, яку учень має накреслити для пояснення понять;
демонстрації за допомогою моделі небесної сфери;
наведення прикладів.
Запитання: Чи залежить зміна пір року на Землі від відстані до Сонця?
Відповідь на це запитання потребує:
креслення і пояснення схеми падіння сонячних променів на поверхню Землі в різних її точках;
креслення схеми руху Землі еліптичною орбітою навколо Сонця і падіння променів на поверхню південної і північної півкуль Землі в різних точках орбіти;
висновків щодо літніх і зимових температур на південній і північній кулях Землі.
Під час відповіді на питання високого рівня учні мають вільно послуговуватися науковою термінологією, оцінювати і застосовувати відомі зі шкільного курсу астрономії різноманітні факти і теорії, розв'язувати типові задачі, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях. Учні мають продемонструвати власний кругозір, вміння поєднувати знання з різних тем астрономії та інших шкільних дисциплін, а також вміння доводити власну точку зору з проблемних питань.
Наприклад:
Запитання: Поясніть, чому варто шукати життя земного типу на планетах зірок, схожих на Сонце?
Відповідь має включати:
інформацію про основні характеристики Сонця;
пояснення виразу "життя земного типу";
перелік необхідних умов для виникнення життя на інших планетах;
приклади, що доводять власну думку.
Відповівши правильно на всі запитання, учень може отримати 12 балів. Оцінювання відповідей учнів відбувається згідно таблиці:
---------------------------------------------------------------------------
|Початковий рівень|Середній рівень|Достатній рівень|Високий рівень|Сума |
| (1) | (2) | (3) | (4) | балів |
|-----------------+---------------+----------------+--------------| |
|к-ть |бал за |к-ть |бал за |к-ть |бал за |к-ть |бал за| |
|завдань|одне |завдань|одне |завдань|одне |завдань|одне | |
| |завда- | |завда- | |завда- | |завда-| |
| |ння | |ння | |ння | |ння | |
|-------+---------+-------+-------+-------+--------+-------+------+-------|
| 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 12 |
---------------------------------------------------------------------------
Пропозиції щодо підвищення ефективності державної підсумкової атестації з астрономії просимо надсилати до Головного управління змісту освіти Міністерства освіти і науки України.
Заступник Державного секретаря Г.Г. Науменко
"Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України",
N 5 - 6, березень, 2002 р.