• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про реєстрацію колекторських компаній

Національний банк України  | Постанова, Перелік, Повідомлення, Заява, Форма типового документа, Витяг, Положення від 09.07.2021 № 75
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Перелік, Повідомлення, Заява, Форма типового документа, Витяг, Положення
  • Дата: 09.07.2021
  • Номер: 75
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Перелік, Повідомлення, Заява, Форма типового документа, Витяг, Положення
  • Дата: 09.07.2021
  • Номер: 75
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
09.07.2021 № 75
Про затвердження Положення про реєстрацію колекторських компаній
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 200 від 29.12.2023 № 192 від 31.12.2024 № 113 від 05.09.2025 )
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 5, 22, 24 Закону України "Про споживче кредитування", з метою встановлення порядку реєстрації колекторських компаній та ведення реєстру колекторських компаній Національним банком України Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про реєстрацію колекторських компаній, що додається.
2. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Кирила Шевченка.
3. Постанова набирає чинності з 14 липня 2021 року.

В.о. Голови

Ю. Гелетій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
09.07 2021 № 75
ПОЛОЖЕННЯ
про реєстрацію колекторських компаній
I. Загальні положення
1. Вступні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України" та "Про споживче кредитування" (далі - Закон про споживче кредитування) з метою визначення порядку та умов включення до реєстру колекторських компаній (далі - Реєстр), внесення змін до відомостей, які подавалися для включення особи до Реєстру, а також порядку та умов виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру.
Відносини щодо прийняття, набрання чинності, виконання та припинення дії адміністративних актів у цьому Положенні регулюються Законом України "Про адміністративну процедуру" (далі - Закон про адміністративну процедуру) з урахуванням особливостей, встановлених Законом про споживче кредитування.
( Пункт 1 глави 1 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
Національний банк здійснює адміністративне провадження в межах процедур, визначених у цьому Положенні, у порядку, визначеному в розділах IV, V Положення про порядок здійснення адміністративного провадження, загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку України в межах окремих процедур, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 200 (зі змінами) (далі - Положення № 200), з урахуванням особливостей, визначених цим Положенням.
( Пункт 1 глави 1 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
2. Вимоги цього Положення поширюються на осіб, які мають статус колекторської компанії відповідно до вимог Закону про споживче кредитування або мають намір набути статус колекторської компанії відповідно до вимог Закону про споживче кредитування.
Вимоги цього Положення до структури власності, порядку подання відомостей про структуру власності до Національного банку України (далі - Національний банк), контролю за дотриманням вимог щодо структури власності, порядку розгляду питання про визнання структури власності непрозорою, визначені в розділі IV цього Положення, не поширюються на заявників, які мають статус небанківської фінансової установи, яка має право надавати фінансові послуги з факторингу та/або надання коштів у позику, у тому числі на умовах фінансового кредиту (далі - кваліфікована небанківська фінансова установа) та колекторські компанії, які мають статус кваліфікованої небанківської фінансової установи.
3. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) бездоганна ділова репутація - ділова репутація заявника / колекторської компанії, власників істотної участі заявника / колекторської компанії, керівників заявника / колекторської компанії, яка відповідає вимогам цього Положення;
( Підпункт 1 пункту 3 глави 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
2) бенефіціарне право власності в трастовій конструкції - право на отримання будь-якої вигоди та/або доходу від трастової конструкції;
( Підпункт 3 пункту 3 глави 1 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
4) заявник - особа, яка відповідно до законодавства України має право звернутися до Національного банку з метою включення до Реєстру в порядку, визначеному цим Положенням;
5) електронна копія оригіналу документа в паперовій формі - візуальне подання паперового документа в електронній формі, отримане шляхом сканування оригіналу паперового документа, відповідність оригіналу якого засвідчено кваліфікованим електронним підписом, що накладено на документ із дотриманням вимог законодавства України у сфері електронних довірчих послуг та електронного документообігу (далі - КЕП) заявника/нотаріуса (крім випадків, коли таке засвідчення не вимагається цим Положенням) (далі - електронна копія документа);
6) електронні джерела - бази і банки даних або будь-які інші сервіси, які надають користувачам інформацію в електронному вигляді;
7) іноземна колекторська компанія - юридична особа, яка має право врегульовувати прострочену заборгованість відповідно до законодавства іноземної держави;
8) іноземна юридична особа - юридична особа, головний офіс якої зареєстровано в іноземній країні;
9) керівник - одноособовий виконавчий орган або члени колегіального виконавчого органу та члени ради (наглядової, спостережної - за наявності) заявника / колекторської компанії;
10) ключовий учасник у структурі власності заявника / колекторської компанії (далі - ключовий учасник колекторської компанії) - це будь-яка:
фізична особа, яка володіє часткою (акціями) у статутному капіталі такого заявника / колекторської компанії, юридична особа, яка володіє часткою (акціями) у статутному капіталі в розмірі двох і більше відсотків у статутному капіталі такого заявника / колекторської компанії, і водночас:
якщо заявник / колекторська компанія має більше ніж 20 учасників - фізичних осіб, то ключовими учасниками заявника / колекторської компанії вважаються 20 учасників - фізичних осіб, частки яких є найбільшими;
якщо однакові за розміром частки (пакети акцій) у статутному капіталі заявника / колекторської компанії належать більше ніж 20 учасникам - фізичним особам, то ключовими учасниками заявника / колекторської компанії вважаються всі фізичні особи, які володіють частками (пакетом акцій) у розмірі двох і більше відсотків у статутному капіталі такого заявника / колекторської компанії;
уважається, що публічна компанія не має ключових учасників;
11) ланцюг володіння корпоративними правами юридичної особи - інформація про склад ключових учасників юридичної особи, яка включає інформацію про ключових учасників першого і кожного наступного рівня володіння корпоративними правами юридичної особи;
12) міжнародна фінансова установа - установа, з якою Уряд України уклав угоду про співробітництво та для якої згідно із законами України встановлено привілеї та імунітети;
13) остаточні ключові учасники заявника / колекторської компанії - це ключові учасники - фізичні особи, а також ключові учасники - юридичні особи, які у своєму складі не мають ключових учасників.
Остаточними ключовими учасниками є держава (в особі відповідного державного органу), територіальна громада (в особі відповідного органу місцевого самоврядування), міжнародна фінансова установа, а також публічна компанія, якщо вони володіють двома і більше відсотками корпоративних прав заявника / колекторської компанії або ключового учасника в структурі власності заявника / колекторської компанії;
14) публічна компанія - юридична особа, створена у формі публічного акціонерного товариства, акції якої включені до біржових списків (пройшли процедуру лістингу) і допущені до торгів у регульованому сегменті кваліфікованої фондової біржі;
15) трастова конструкція - заснований на договорі або іншому правочині режим володіння/управління майном, який передбачає розщеплення права власності на юридичне право власності, яке передається довірчому керуючому, та бенефіціарне право власності, яке передається вигодоодержувачам (бенефіціарам);
16) уповноважена особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник та заступники Голови, керівники підрозділів Національного банку та їх заступники, які забезпечують виконання функцій Національного банку передбачених цим Положенням, керівник із ліцензування (керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за реєстрацію колекторських компаній, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їх обов'язки);
17) уповноважений представник - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені заявника / колекторської компанії на підставі закону, статуту, довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства України;
18) циклічна структура власності - структура власності заявника / колекторської компанії, у якій:
заявник / колекторська компанія є власником істотної участі в юридичній особі, яка одночасно є власником істотної участі в заявнику / колекторській компанії, та/або
власники істотної участі заявника / колекторської компанії одночасно володіють прямою та/або опосередкованою участю один в одному на одному або кількох рівнях / ланцюгах володіння корпоративними правами, прямо та/або опосередковано, в сукупному розмірі не менше 25 %.
Інші терміни в цьому Положенні вживаються в значеннях, наведених у Законі про споживче кредитування, Законі України "Про фінансові послуги та фінансові компанії" та інших законодавчих актах України.
( Абзац двадцять сьомий пункту 3 глави 1 розділу I з змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
4. Національний банк під час вчинення дій, передбачених цим Положенням, керується такими принципами:
1) рівноцінності сутності та форми (оцінювання правочинів, операцій, обставин та подій із точки зору їх суті та форми);
2) обґрунтованого сумніву (здійснення додаткової/поглибленої перевірки / аналізу правочинів, операцій, обставин та/або подій за наявності обґрунтованого сумніву щодо них);
3) комплексного аналізу (дослідження всіх обставин та умов конкретної ситуації під час прийняття відповідного рішення).
( Главу 2 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 200 від 29.12.2023 )( Главу 3 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 192 від 31.12.2024 )( Главу 4 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
5. Порядок ведення Реєстру
60. Національний банк веде Реєстр. Ведення Реєстру передбачає:
1) одержання, накопичення, зберігання, використання та поширення інформації про колекторські компанії;
2) включення особи до Реєстру, виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру, змін до відомостей, що подавалися для включення особи до Реєстру, включення відомостей про наявність тимчасової заборони здійснювати врегулювання простроченої заборгованості;
( Підпункт 2 пункту 60 глави 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
3) надання інформації з Реєстру на запити державних органів, органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб і поширення інформації шляхом її оприлюднення в порядку, передбаченому цим Положенням.
61. Формування Реєстру здійснюється на підставі відомостей, що подаються заявниками / колекторськими компаніями відповідно до цього Положення.
Національний банк включає відомості про колекторську компанію до Реєстру не пізніше наступного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення шляхом унесення даних про колекторську компанію і присвоєння їй реєстраційного номеру колекторської компанії.
Національний банк включає до Реєстру відомості про тимчасову заборону колекторській компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості, включаючи період такої заборони, та про зняття / відміну такої заборони не пізніше наступного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення.
( Пункт 61 глави 5 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
62. Національний банк протягом 15 робочих днів із дати надходження від колекторської компанії, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, повідомлення про виникнення змін до відомостей, які міститься в Реєстрі, вносить відповідні зміни до Реєстру за таких умов:
1) відомості в повідомленні подані в повному обсязі;
2) повідомлення оформлене відповідно до вимог цього Положення;
3) повідомлення містить достовірні відомості.
63. Національний банк вносить зміни до відомостей про колекторську компанію, яка є небанківською фінансовою установою, що містяться в Реєстрі, одночасно з внесенням відповідних відомостей до Державного реєстру фінансових установ на підставі інформації, що надається небанківською фінансовою установою відповідно до нормативно-правового акта з питань реєстрації надавачів фінансових послуг та цього Положення.
Національний банк виключає з Реєстру відомості про колекторську компанію не пізніше наступного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення.
64. Національний банк на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку оприлюднює таку інформацію з Реєстру:
1) повне найменування колекторської компанії;
2) скорочене найменування колекторської компанії;
3) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України;
4) дата включення колекторської компанії до Реєстру;
5) реєстраційний номер колекторської компанії;
6) місцезнаходження колекторської компанії;
7) наявність у колекторської компанії статусу небанківської фінансової установи;
8) прізвище, ім'я та по батькові (за наявності) голови виконавчого органу колекторської компанії або іншої особи, яка здійснює управління колекторською компанією;
9) контактні дані колекторської компанії: телефон/телефони та адреса електронної пошти;
10) відомості про тимчасову заборону колекторській компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості: наявність тимчасової заборони здійснювати врегулювання простроченої заборгованості, період (з якої до якої дати) такої заборони, відомості про зняття / відміну такої заборони.
( Пункт 64 глави 5 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
65. Національний банк забезпечує вільний цілодобовий безоплатний доступ до інформації з Реєстру, визначеної в пункті 64 глави 5 розділу I цього Положення. Такий доступ включає можливість перегляду, пошуку, копіювання та роздрукування цієї інформації.
Національний банк надає на запити державних органів, органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб інформацію з Реєстру, визначену в пункті 64 глави 5 розділу I цього Положення.
66. Національний банк на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку оприлюднює інформацію про юридичні особи, відомості про яку виключено з Реєстру, а саме:
1) повне найменування юридичної особи;
2) скорочене найменування юридичної особи;
3) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України;
4) дата включення колекторської компанії до Реєстру;
5) реєстраційний номер колекторської компанії;
6) дата виключення відомостей про особу з Реєстру;
7) підстава виключення відомостей про юридичну особу з Реєстру (зазначене посилання на відповідні пункти частини другої статті 26 Закону про споживче кредитування).
67. Національний банк надає колекторській компанії витяг з Реєстру невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня прийняття рішення про:
1) включення особи до Реєстру;
2) внесення змін до відомостей з Реєстру, відображених у витягу з Реєстру, що заповнюється згідно з формою, установленою в додатку до цього Положення.
( Підпункт 2 пункту 67 глави 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
На запит колекторської компанії Національний банк надає колекторській компанії витяг з Реєстру протягом п’яти календарних днів із дня отримання заяви колекторської компанії, складеної в довільній формі, про отримання витягу з Реєстру.
( Пункт 67 глави 5 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
II. Реєстрація колекторської компанії
6. Порядок реєстрації колекторської компанії
68. Заявник має право звернутися до Національного банку з заявою та доданими до неї документами, зазначеними в пункті 77 глави 7 розділу II цього Положення, або заявою, передбаченою в пункті 79 глави 7 розділу II цього Положення, з метою отримання статусу колекторської компанії та включення особи до Реєстру.
( Пункт 68 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
69. Національний банк включає заявника до Реєстру в разі дотримання таких умов:
1) ділова репутація заявника, його власників істотної участі, його керівників відповідає вимогам до бездоганної ділової репутації, визначеним у розділі III цього Положення;
2) працівники заявника та особи, залучені заявником на підставі цивільно-правових договорів для безпосередньої взаємодії із споживачами (далі - залучені особи) відповідають вимогам, установленим нормативно-правовими актами Національного банку;
( Підпункт 2 пункту 69 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
3) структура власності заявника, який не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, відповідає вимогам цього Положення;
4) структура власності заявника, який є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, відповідає вимогам нормативно-правового акта Національного банку, що визначає вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг;
5) керівник заявника відповідає вимогам щодо професійної придатності, установленим у пункті 144 глави 19 розділу V цього Положення;
6) умови та порядок надання послуг із врегулювання простроченої заборгованості, взаємодії заявника із споживачами, захисту персональних даних, організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників відповідають вимогам законодавства України щодо взаємодії із споживачами та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимогам щодо етичної поведінки);
( Підпункт 6 пункту 69 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
7). відсутність протягом року, що передує даті надходження заяви:
( Абзац перший підпункту 7 пункту 69 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
фактів порушення заявником установлених законодавством України вимог щодо захисту прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), законодавства України щодо захисту прав споживачів на платіжному ринку, вимог законодавства України, нагляд за додержанням якого здійснює Національний банк, цього Положення та інших нормативно-правових актів Національного банку та/або
( Абзац другий підпункту 7 пункту 69 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
застосованих до нього заходів впливу за порушення встановлених законодавством України вимог щодо захисту прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), законодавства України щодо захисту прав споживачів на платіжному ринку, вимог законодавства України, нагляд за додержанням якого здійснює Національний банк, цього Положення та інших нормативно-правових актів Національного банку;
( Абзац третій підпункту 7 пункту 69 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
8) місцезнаходженням заявника відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) не є тимчасово окупована територія України або територія проведення операції Об'єднаних сил.
( Підпункт 8 пункту 69 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 200 від 29.12.2023 )
70. Колекторська компанія зобов'язана дотримуватись умов, визначених у пункті 69 глави 6 розділу II цього Положення, крім умови, установленої в підпункті 7 пункту 69 глави 6 розділу II цього Положення, протягом усього строку перебування в Реєстрі.
71. Заявник зобов'язаний внести плату за розгляд заяви про включення до Реєстру та документів (далі - пакет документів) в розмірі, передбаченому Тарифами на послуги з реєстрації та ліцензування, що надаються Національним банком України, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 12 серпня 2003 року № 333, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2003 року за № 787/8108 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 24 жовтня 2023 року № 134) (зі змінами) (далі - Тарифи на послуги з реєcтрації та ліцензування).
( Пункт 71 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 192 від 31.12.2024, № 113 від 05.09.2025 )
72. Національний банк приймає рішення про включення заявника до Реєстру або про відмову у включенні протягом 30 робочих днів із дня отримання заяви, визначеної у пункті 77 або 79 глави 7 розділу II цього Положення [відповідне рішення приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з нагляду)].
Національний банк має право продовжити цей строк, але не більше ніж на 30 робочих днів у разі потреби перевірки достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, необхідних для прийняття рішення. Про таке продовження строку Національний банк повідомляє заявника не менше ніж за три робочих дні до завершення граничного строку для прийняття рішення про включення заявника до Реєстру або про відмову у включенні.
( Пункт 72 глави 6 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )( Пункт 72 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
73. Національний банк повідомляє заявника про прийняття рішення про включення до Реєстру невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня прийняття рішення шляхом надсилання витягу з Реєстру в порядку, передбаченому в пункті 67 глави 5 розділу I цього Положення. Датою включення заявника до Реєстру є дата прийняття Національним банком рішення про включення заявника до Реєстру.
( Пункт 73 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
74. Національний банк відмовляє у включенні заявника до Реєстру, якщо:
1) подані документи містять неповну або недостовірну інформацію чи не відповідають вимогам закону або цього Положення;
2) заявник, керівник (керівники) заявника, працівники заявника, залучені особи заявника або власники істотної участі заявника не відповідають вимогам, установленим Законом про споживче кредитування та/або нормативно- правовими актами Національного банку;
3) заявник не відповідає вимогам, визначеним у пункті 69 глави 6 розділу II цього Положення;
4) у встановлений Національним банком строк не усунуто недоліки, що були підставою для залишення заяви про включення до Реєстру без руху.
( Пункт 74 глави 6 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
У рішенні про відмову у включенні заявника до Реєстру, зазначеному в пункті 74 глави 6 розділу II цього Положення, обов’язково зазначаються підстави такої відмови, а також відомості, зазначені в пункті 91 розділу V Положення № 200 .
( Пункт 74 глави 6 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
75. Національний банк письмово повідомляє заявника про прийняття рішення про відмову у включенні до Реєстру невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня його прийняття, із зазначенням підстав для відмови та надає копію відповідного рішення.
( Пункт 75 глави 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 192 від 31.12.2024 )
76. Заявник має право подати до Національного банку нову заяву про включення до Реєстру та оновлені документи в разі отримання відмови у включенні до Реєстру після усунення причин, що стали підставою для такої відмови.
7. Вимоги до пакета документів, що подаються до Національного банку для реєстрації
77. Юридична особа, яка має намір набути статусу колекторської компанії (крім кваліфікованої небанківської фінансової установи), подає Національному банку такі документи:
1) заяву про включення юридичної особи до Реєстру, складену за формою, встановленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
2) анкету заявника з описом його бізнес-намірів, що включає письмове запевнення про відповідність керівників, працівників заявника, залучених осіб заявника кваліфікаційним вимогам, складену за формою, встановленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
3) анкету заявника щодо політики та внутрішніх положень щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників [що включає письмове запевнення про проходження працівниками заявника, залученими особами заявника навчання з питань, установлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), захисту прав споживачів та обробки персональних даних], складену за формою, встановленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
4) документи, що містять відомості про залучених осіб заявника, що включають письмове запевнення про їх відповідність кваліфікаційним вимогам, наведені за формою, встановленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку, за наявності таких осіб;
5) письмове запевнення заявника про здійснення перевірки та відповідність призначеного (обраного) керівника кваліфікаційним вимогам, визначеним у пункті 144 глави 19 розділу V цього Положення. У письмовому запевненні додатково надається інформація щодо документів, на підставі яких здійснювалася перевірка відповідності керівника вимогам щодо професійної придатності, інформація щодо наявного досвіду роботи та отриманих знань у сфері споживчого кредитування, захисту прав споживачів [вимог щодо взаємодії зі споживачами під час врегулювання простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки)], захисту персональних даних для належного виконання своїх посадових обов’язків та попередження порушень колекторською компанією вимог законодавства України (за наявності додаються копії відповідних підтвердних документів);
6) документи, що містять відомості про структуру власності заявника, за формами, встановленими розпорядчим актом Національного банку та розміщеними на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку, та з урахуванням параметрів заповнення, наведених за формою, встановленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
7) документи для ідентифікації заявника, його власників істотної участі та керівників, визначені в Положенні № 200;
8) довідки компетентного органу країни постійного місця проживання та громадянства керівників заявника та його власників істотної участі - фізичних осіб про наявність / відсутність в особи судимості;
9) документ, що підтверджує внесення заявником плати за розгляд пакета документів, встановленої Тарифами на послуги з реєстрації та ліцензування.
Національний банк розміщує на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку окремі форми документів, які згідно з цим Положенням подаються до Національного банку в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі, визначеному Національним банком, та описи параметрів їх заповнення (за наявності).
( Пункт 77 глави 7 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
78. Заявник зобов'язаний подати Національному банку одночасно всі документи та інформацію, визначені Законом про споживче кредитування та цим Положенням.
79. Кваліфікована небанківська фінансова установа, яка має намір набути статусу колекторської компанії, подає Національному банку заяву про включення небанківської фінансової установи до Реєстру за формою, встановленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
( Пункт 79 глави 7 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
8. Порядок оновлення відомостей про колекторську компанію та внесення змін до Реєстру
80. Колекторська компанія, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, подає Національному банку анкету з описом її бізнес- намірів за формою, установленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку, щороку до 01 лютого станом на 01 січня поточного року (таблиця анкети, що містить інформацію про бізнес-наміри не заповнюється).
( Абзац перший пункту 80 глави 8 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
Колекторська компанія, яка є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, подає Національному банку витяг із заяви за формою, установленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку, щороку до 01 лютого станом на 01 січня поточного року (заповнюються таблиці 1, 2 заяви).
( Абзац другий пункту 80 глави 8 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )( Абзац третій пункту 80 глави 8 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
81. Колекторська компанія зобов'язана подати Національному банку протягом 10 робочих днів після:
1) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в таблицях 4-7 анкети з описом бізнес-намірів, за формою, установленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку:
( Абзац перший підпункту 1 пункту 81 глави 8 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
оновлену анкету з описом бізнес-намірів;
письмове повідомлення із зазначенням короткого опису таких змін та підстав, у зв'язку з якими виникли такі зміни;
2) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в таблицях 1, 2, 4-6 заяви кваліфікованої небанківської фінансової установи про включення до Реєстру за формою, установленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку:
( Абзац перший підпункту 2 пункту 81 глави 8 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
витяг із заяви про включення до Реєстру за формою, установленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
( Абзац другий підпункту 2 пункту 81 глави 8 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
письмове повідомлення із зазначенням короткого опису таких змін та підстав, у зв'язку з якими виникли такі зміни;
3) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься в анкеті заявника щодо політик та внутрішніх положень заявника щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників та залучених осіб, передбаченій у підпункті 3 пункту 77 глави 7 розділу II цього Положення:
письмове повідомлення із зазначенням короткого опису таких змін та підстав, у зв'язку з якими виникли такі зміни;
оновлену анкету заявника щодо політик та внутрішніх положень заявника щодо взаємодії із споживачами, захисту персональних даних, порядку організації та проведення навчання і підвищення кваліфікації працівників.
( Абзац одинадцятий пункту 81 глави 8 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
82. Колекторська компанія, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, у разі внесення змін до відомостей, що містяться в Реєстрі, подає Національному банку повідомлення про такі зміни за формою, установленою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
( Пункт 82 глави 8 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
83. Колекторська компанія, яка не є кваліфікованою небанківською фінансовою установою, має подати Національному банку повідомлення, передбачене в пункті 82 глави 8 розділу II цього Положення, якщо зміни, передбачені в пункті 81 глави 8 розділу II цього Положення, відбулися до інформації, яка вноситься до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, протягом 10 робочих днів після внесення відповідних змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі.
84. Національний банк у разі недотримання умов, передбачених у пункті 81 глави 8 розділу II цього Положення, повідомляє колекторську компанію про недотримання умов, передбачених у пункті 81 глави 8 розділу II цього Положення, та має право вимагати від заявника подання ненаданих та/або виправлених документів у строк, визначений Національним банком.
III. Оцінювання відповідності вимогам законодавства щодо ділової репутації
9. Оцінювання ділової репутації юридичних і фізичних осіб
85. Оцінювання ділової репутації здійснюється Національним банком у разі:
1) подання заявником заяви та доданих до неї документів для включення до Реєстру, визначених у пункті 77 або 79 глави 7 розділу II цього Положення, - щодо заявника, керівника (керівників) заявника, власників істотної участі заявника;
( Підпункт 1 пункту 85 глави 9 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 192 від 31.12.2024; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
2) внесення змін до структури власності, пов'язаних зі зміною власників істотної участі або збільшення розміру їх участі, - щодо фізичних і юридичних осіб, які набувають або збільшують істотну участь у колекторській компанії, а також керівників зазначених юридичних осіб;
3) отримання повідомлення про призначення нового керівника;
4) здійснення контролю за відповідністю вимогам законодавства України колекторської компанії, її власників істотної участі, її керівників, працівників та залучених осіб колекторської компанії.
86. Ділова репутація юридичної або фізичної особи є бездоганною, якщо щодо такої особи немає ознак небездоганної ділової репутації, визначених у главах 10, 11 розділу III цього Положення, а також, якщо Національним банком не визнано ділову репутацію юридичної або фізичної особи небездоганною з інших підстав відповідно до глави 12 розділу III цього Положення.
10. Ознаки небездоганної ділової репутації фізичної особи
87. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з дотриманням законодавства України та публічного порядку, є:
1) наявність в особи судимості за тероризм, корисливі злочини і за злочини у сфері господарської діяльності, за злочини проти громадської безпеки, злочини проти власності, злочини у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку та злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг, не знятої або не погашеної в установленому законодавством України порядку;
2) застосування Україною, іноземними державами (крім держав, які здійснюють / здійснювали збройну агресію проти України), міждержавними об’єднаннями та/або міжнародними організаціями санкцій, обмежувальних заходів (далі - санкції) до особи (застосовується протягом строку дії санкцій і протягом трьох років після їх скасування або закінчення строку, на який їх було введено);
3) включення особи до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку перебування особи в переліку та протягом 10 років після її виключення з нього);
4) позбавлення особи права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю згідно з вироком або іншим рішенням суду (застосовується впродовж строку дії такого покарання);
5) надання особою недостовірної інформації Національному банку, яка вплинула або могла вплинути на прийняття Національним банком рішення (застосовується протягом трьох років із дня встановлення факту недостовірності такої інформації);
6) невиконання особою протягом останніх трьох років узятих на себе особистих зобов’язань та/або гарантійних листів, наданих Національному банку;
7) наявність в особи громадянства та/або податкового резидентства, та/або місця її постійного проживання в державі, що здійснює / здійснювала збройну агресію проти України в значенні, наведеному в статті 1 Закону України "Про оборону України";
8) наявність інформації про те, що особа є одночасно власником істотної участі та/або керівником інших юридичних осіб, до яких застосовано санкції іноземними державами (крім держави, що здійснює / здійснювали збройну агресію проти України), міждержавними об’єднаннями, міжнародними організаціями та/або Україною або яких включено до переліку осіб, пов’язаних зі здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку дії санкції та/або перебування особи в переліку та протягом п’яти років після скасування санкцій та/або виключення особи з переліку);
9) набуття особою прямо та/або опосередковано, самостійно чи спільно з іншими особами частки в юридичній особі, яка зареєстрована чи є податковим резидентом або її місцезнаходженням є держава-агресор та/або має відокремлений підрозділ у державі-агресорі, крім випадків:
набуття особою прямо та/або опосередковано частки (акцій) у такій юридичній особі внаслідок звернення стягнення на частку (акції) з метою задоволення вимог кредитора;
набуття особою частки (акцій) в юридичній особі, яка володіє прямо та/або опосередковано, самостійно чи спільно з іншими особами часткою в такій юридичній особі, через опціон (якщо договір опціону укладено до 15 вересня 2025 року) / пенсійний фонд / інвестиційний фонд;
набуття особою частки (акцій) в юридичній особі, яка володіє прямо та/або опосередковано, самостійно чи спільно з іншими особами часткою в такій юридичній особі, у межах реалізації юридичною особою, яка володіє прямо та/або опосередковано, самостійно чи спільно з іншими особами часткою в такій юридичній особі, системи мотивації персоналу, включаючи пенсійні накопичення;
збільшення особою частки в юридичній особі, яка володіє прямо та/або опосередковано, самостійно чи спільно з іншими особами часткою в такій юридичній особі, унаслідок анулювання частини власних акцій;
набуття особою частки (акцій) в юридичній особі, яка володіє прямо та/або опосередковано, самостійно чи спільно з іншими особами часткою в такій юридичній особі, у результаті виплати дивідендів часткою (акціями).
( Пункт 87 глави 10 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
88. Фізична особа вважається такою, яка надала Національному банку недостовірну інформацію, якщо нею / від її імені / за її підписом / за підписом її уповноваженого представника до Національного банку подано документи, що містять недостовірну інформацію, або якщо на підставі отриманої від неї інформації або документів інша особа подала недостовірну інформацію до Національного банку, яка вплинула або могла вплинути на прийняття Національним банком рішення.
( Пункт 88 глави 10 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
89. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з виконанням фінансових зобов’язань, є:
1) неналежне виконання особою обов’язків зі сплати податків, зборів або інших обов’язкових платежів на загальну суми несплати, що дорівнює або перевищує два розміри мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України, на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (далі - несуттєве порушення податкових зобов’язань) (застосовується протягом строку цього порушення);
2) неналежне виконання особою обов’язків зі сплати податків, зборів або інших обов’язкових платежів на загальну суму несплати, що дорівнює або перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України, на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (далі - суттєве порушення податкових зобов’язань) (застосовується протягом строку цього порушення та протягом трьох років після його усунення);
3) порушення (невиконання або неналежне виконання) особою зобов’язання фінансового характеру, сума якого перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України, на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті, а строк порушення перевищує 30 днів поспіль перед будь-яким банком або іншою юридичною чи фізичною особою протягом останніх трьох років;
4) особу визнано банкрутом (застосовується протягом трьох років після визнання особи банкрутом).
( Пункт 89 глави 10 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
90. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з професійною діяльністю, є одна або кілька із перелічених нижче:
1) звільнення особи протягом останніх п’яти років за систематичне або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов’язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства України про протидію корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою / службовим становищем або іншого правопорушення;
2) застосування до особи дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на зайняття адвокатською діяльністю, анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю або діяльністю арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), позбавлення права на здійснення діяльності приватного виконавця (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);
3) звільнення особи з посади судді, прокурора, працівника правоохоронного органу з державної служби або служби в органах місцевого самоврядування у зв’язку з притягненням до дисциплінарної відповідальності (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);
4) обіймання особою посади / посад керівника, ключової особи фінансової установи, оператора поштового зв’язку (виконання обов’язків за посадою) сукупно понад шість місяців без погодження Національного банку, якщо таке погодження було обов’язковим відповідно до законодавства України [застосовується з першого дня сьомого місяця після дня обрання (призначення) особи на посаду (у разі обіймання кількох посад або однієї посади кілька разів без погодження Національного банку - після дня обрання (призначення) особи на першу з таких посад) та протягом трьох років із дати усунення цього порушення]. Такий строк не включає періоду розгляду Національним банком пакета документів, поданого відповідно до пунктів 696, 697 глави 62 розділу IX Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 199 (зі змінами);
5) притягнення особи до адміністративної відповідальності за порушення порядку зайняття діяльністю з надання фінансових послуг (з урахуванням умов статті 39 Кодексу України про адміністративні правопорушення);
6) обіймання особою посади керівника або ключової особи в юридичній особі (виконання обов’язків за посадою), щодо якої Національний банк прийняв рішення, зазначене в пункті 18 розділу III Положення про визнання належності послуги чи операції до фінансової / обмеженої платіжної послуги та виявлення здійснення безліцензійної діяльності на ринку небанківських фінансових послуг і платіжному ринку, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04 вересня 2024 року № 105 (зі змінами) (далі - Положення № 105), крім рішення про неналежність певних послуг чи операцій, які за своєю суттю містять ознаки одного чи декількох видів фінансових послуг згідно із Законом про фінансові послуги та/або спеціальними законами, до певного виду фінансових послуг, визначених частиною першою статті 4 Закону про фінансові послуги, сукупно понад шість місяців до прийняття цього рішення (застосовується протягом 10 років із дня прийняття відповідного рішення).
( Пункт 90 глави 10 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 113 від 05.09.2025 )
91. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з обійманням посад або володінням істотною участю у фінансовій установі, іноземній фінансовій установі, юридичній особі, яка мала право надавати фінансові послуги, операторі поштового зв’язку, надавачі обмежених платіжних послуг, колекторській компанії (далі - установа), в юридичній особі, щодо якої Національний банк прийняв рішення, зазначене в пункті 18 розділу III Положення № 105 , крім рішення про неналежність певних послуг чи операцій, які за своєю суттю містять ознаки одного чи декількох видів фінансових послуг згідно із Законом про фінансові послуги та/або спеціальними законами, до певного виду фінансових послуг, визначених частиною першою статті 4 Закону про фінансові послуги, є: