МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
14.06.2004 N 476 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 липня 2004 р.
за N 863/9462
Про затвердження складових галузевих
стандартів вищої освіти
з напряму 0504 "Туризм"
На виконання Закону України "Про вищу освіту" щодо впровадження галузевих стандартів вищої освіти в навчальний процес
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити складові галузевих стандартів вищої освіти - освітньо-кваліфікаційні характеристики (ОКХ) та освітньо-професійні програми (ОПП) підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів "молодший спеціаліст" та "бакалавр" з напряму 0504 "Туризм": 5.050403 "Організація обслуговування в готелях і туристичних комплексах"; 6.050400 "Туризм"; 6.050400 "Готельне господарство", що додаються.
2. Встановити, що затверджені складові галузевих стандартів вищої освіти (ОКХ, ОПП) запроваджуються у вищих навчальних закладах, в яких здійснюється підготовка фахівців за напрямом 0504 "Туризм", з 2004/2005 навчального року.
3. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), Науково-методичному центру вищої освіти (Левківський К.М.), Науково-методичній комісії з напряму підготовки 0504 "Туризм" надати вищим навчальним закладам науково-методичну допомогу з питань впровадження складових галузевих стандартів вищої освіти України (ОКХ і ОПП).
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Степка М.Ф.
Міністр ПОГОДЖЕНО: Голова Державної туристичної адміністрації України Заступник Міністра праці та соціальної політики України | В.Г.Кремень В.І.Цибух Г.К.Галиць |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
14.06.2004 N 476
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 липня 2004 р.
за N 863/9462
Складові галузевих стандартів вищої освіти
Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Туризм"
Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Туризм"
Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Готельне господарство"
Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Готельне господарство"
Освітньо-кваліфікаційна характеристика молодшого спеціаліста за напрямом 0504 "Туризм", спеціальність 5.050403 "Організація обслуговування в готелях і туристичних комплексах"
Освітньо-професійна програма підготовки молодшого спеціаліста за напрямом 0504 "Туризм", спеціальність 5.050403 "Організація обслуговування в готелях і туристичних комплексах"
Складова галузевого стандарту вищої освіти
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА БАКАЛАВРА ЗА НАПРЯМОМ 0504 "ТУРИЗМ", ФАХОВЕ СПРЯМУВАННЯ 6.050400 "ТУРИЗМ"
1. Вступ
1.1. Освітньо-кваліфікаційна характеристика (далі - ОКХ) випускника вищого навчального закладу є державним нормативним документом, в якому узагальнюється зміст освіти, тобто відображаються цілі освітньої та професійної підготовки, визначається місце фахівця в структурі господарства держави і вимоги до його компетентності, інших соціально важливих властивостей та якостей.
1.2. ОКХ є складовою галузевої компоненти державних стандартів вищої освіти, в якій узагальнюються вимоги з боку держави, світового співтовариства та споживачів випускників до змісту освіти і навчання. Характеристика відображає соціальне замовлення на підготовку бакалавра з урахуванням аналізу професійної діяльності та вимог до змісту освіти і навчання з боку держави та окремих замовників бакалаврів.
1.3. ОКХ встановлює галузеві кваліфікаційні вимоги до соціально-виробничої діяльності випускника вищого навчального закладу з певних спеціальностей та освітньо-кваліфікаційного рівня і державні вимоги до властивостей та якостей особи, яка здобула певний освітній рівень відповідного фахового спрямування.
1.4. ОКХ використовується при:
- визначенні первинних посад випускників вищих навчальних закладів та умов їх використання;
- визначенні об'єкта, цілей освітньої та професійної підготовки;
- розробці та корегуванні освітньо-професійної програми підготовки фахівців певних освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівнів;
- розробці засобів діагностики рівня освітньо-професійної підготовки фахівця;
- визначенні змісту навчання як бази для опановування новими спеціальностями, кваліфікаціями;
- визначенні змісту навчання в системі перепідготовки та підвищення кваліфікації;
- атестації випускників вищих навчальних закладів та сертифікації фахівців;
- укладанні договорів або контрактів щодо підготовки фахівців;
- професійній орієнтації здобувачів фаху;
- визначенні критеріїв професійного відбору;
- прогнозуванні потреби у фахівцях відповідної спеціальності та освітньо-кваліфікаційного рівня і при плануванні їх підготовки;
- обґрунтуванні переліків спеціальностей та спеціалізацій вищої освіти;
- визначенні кваліфікації фахівців;
- розподіленні та аналізі використання випускників вищих навчальних закладів.
2. Галузь використання
2.1. ОКХ поширюється на систему вищої освіти: органи, які здійснюють управління у галузі вищої освіти; вищі навчальні заклади незалежно від підпорядкування та форми власності, де готують фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр"
----------
за фаховим спрямуванням 6.050400 "Туризм"
-----------------------------------
напряму підготовки "Туризм"
-----------------------------------
освітнього рівня базова вища освіта
-----------------------------------
кваліфікації "бакалавр з туризму"
-----------------------------------
з узагальненим
об'єктом діяльності система дій, спрямована на
формування, просування та
реалізацію туристичного продукту;
екскурсійного обслуговування
-----------------------------------
2.2. Фахівець підготовлений до роботи в галузі економіки за ДК 009-96:
Секція I "Транспорт"
Розділ 61 "Водний транспорт"
Група 61.1 "Морський транспорт закордонного і каботажного плавання"
Клас 61.10 "Морський транспорт закордонного і каботажного плавання"
Підклас 61.10.1 "Діяльність морського пасажирського транспорту"
Розділ 63 "Допоміжні транспортні послуги"
Група 63.3 "Туристичні агентства та бюро подорожей"
Клас 63.30 "Туристичні агентства та бюро подорожей"
Підклас 63.30.0 "Туристичні агентства та бюро подорожей";
Секція L "Державне управління"
Розділ 75 "Державне управління"
Група 75.1 "Державне управління загального характеру в економічній та соціальній галузі"
Клас 75.13 "Курирування діяльності у сфері економіки"
Підклас 75.13.1 "Курирування діяльності у сфері економіки".
2.3. Фахівець здатний виконувати зазначені професійні роботи: 3414.1 "організатор подорожей (екскурсій)"; 3414.2 "консультант з подорожей"; 3431 "консультант (в апараті органів державної влади, виконкому)"; 3431 "оргсекретар (асоціації, союзу, федерації)"; 3431 "референт з основної діяльності (туризм)"; 3439 "інспектор з туризму"; 3439 "інструктор з основної діяльності (туризму)"; 3439 "молодший державний інспектор"; 3439 "фахівець"; 3340 "інструктор-методист з туризму".
2.4. ОКХ встановлює:
- професійне призначення й умови використання випускників вищих навчальних закладів певної спеціальності та освітньо-кваліфікаційного рівня у вигляді переліку первинних посад, виробничих функцій та типових задач діяльності;
- освітні та кваліфікаційні вимоги до випускників вищих навчальних закладів у вигляді переліку здатностей та умінь вирішувати завдання діяльності;
- вимоги до атестації якості освіти та професійної підготовки випускників вищих навчальних закладів;
- відповідальність за якість освіти та професійної підготовки.
2.5. ОКХ є обов'язковою для вищих навчальних закладів, що готують фахівців даного профілю.
3. Визначення
3.1. У освітньо-кваліфікаційній характеристиці використано терміни, що подані у Законі України "Про вищу освіту" від 17.01.2002 N 2984-III, Міжнародній стандартній класифікації занять, постанові Кабінету Міністрів України від 20.01.1998 N 65 "Про затвердження Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту)", Державному класифікаторі України ДК 003-95, Державному класифікаторі України ДК 009-96.
3.2. У ОКХ використано такі терміни:
Атестація (державна атестація) осіб, які закінчують вищі навчальні заклади - установлення рівня якості отриманої ними вищої освіти вимогам стандартів вищої освіти після закінчення навчання за напрямом, спеціальністю.
Виробнича функція (трудова, службова) - коло обов'язків, які виконує фахівець відповідно до займаної посади і які визначаються посадовою інструкцією або кваліфікаційною характеристикою. Виробничі функції поділяються на проектувальну, організаційну, управлінську, виконавську та технічну функції.
Проектувальна функція (проектно-конструкторська) - здійснення цілеспрямованої послідовності дій щодо синтезу систем або окремих їх складових, розробка документації, яка необхідна для втілення та використання об'єктів та процесів.
Організаційна функція - впорядкування структури і взаємодії складових елементів системи з метою зниження невизначеності, а також підвищення ефективності використання ресурсів і часу.
Управлінська функція - функція, спрямована на досягнення поставленої мети, забезпечення сталого функціонування і розвитку системи завдяки інформаційному обмінові.
Виконавська функція (технологічна, операторська) - функція, спрямована на втілення поставленої мети за відомими алгоритмами, тобто фахівець виступає як структурний елемент (ланка) певної технології.
Технічна функція - виконання робіт нижчих кваліфікаційних рівнів.
Діяльність (діяльність людини) - динамічна система взаємодії людини з всесвітом, в якій вона досягає свідомо поставлених цілей, що з'являються внаслідок виникнення у неї певних потреб.
Завдання діяльності - мета діяльності, що поставлена в певних умовах і може бути досягнута в результаті визначення структури діяльності, до якої належить предмет діяльності, засіб діяльності, процедурна діяльність, умови діяльності.
Предмет діяльності (праці) - те, що суб'єкт має до початку своєї діяльності і що підлягає трансформації у продукт.
Засіб діяльності (праці) - об'єкт, що опосередковує вплив суб'єкта на предмет діяльності.
Процедурна діяльність (праці) - технологія (спосіб, метод) одержання бажаного продукту.
Умови діяльності (праці) - характеристика оточення суб'єкта в процесі діяльності (температура, склад повітря, рівень акустичних шумів, пристосованість приміщення до праці, меблі, а також соціальні умови і час).
Професійні завдання діяльності - завдання діяльності, що безпосередньо спрямовані на виконання завдання (завдань), яке (які) поставлено(і) перед фахівцем як професіоналом.
Соціально-виробничі завдання діяльності - завдання діяльності, що пов'язані з діяльністю фахівця у сфері виробничих відносин у трудовому колективі.
Соціально-побутові завдання діяльності - завдання діяльності, що виникають у повсякденному житті і пов'язані з домашнім господарством, відпочинком, родинним спілкуванням, фізичним і культурним розвитком тощо і можуть впливати на якість виконання фахівцем професійних та соціально-виробничих завдань.
Здатність - психічний та фізичний стан індивіда, в якому він готовий до успішного виконання певного виду продуктивної діяльності.
Здібність - особливість індивіда, що є суб'єктивною умовою успішного здійснення певного виду продуктивної діяльності. Здібності пов'язані із загальною орієнтованістю особи, з її схильністю до тієї чи іншої діяльності.
Зміст навчання - структура, зміст і обсяг навчальної інформації, засвоєння якої забезпечує особі можливість здобуття вищої освіти і певної кваліфікації.
Нормативна частина змісту навчання - обов'язковий для засвоєння зміст навчання, сформований відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики як змістові модулі із зазначенням їх обсягу й рівня засвоєння, а також форм державної атестації.
Вибіркова частина змісту навчання - рекомендований для засвоєння зміст навчання, сформований як змістові модулі із зазначенням їх обсягу та форм атестації, призначений для задоволення потреб і можливостей особистості, регіональних потреб у фахівцях певної спеціалізації, з урахуванням досягнень наукових шкіл і вищих навчальних закладів.
Клас завдання діяльності - ознака рівня складності завдань діяльності, які вирішуються фахівцем та поділяються на стереотипні, діагностичні та евристичні.
Стереотипні завдання діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що характеризується однозначним набором добре відомих, раніше відібраних складних операцій і потребує використання значних масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Діагностичні завдання діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що містить процедуру конструювання рішень і потребує використання великих масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Евристичні завдання діяльності - передбачають діяльність за складним алгоритмом, що містить процедуру конструювання раніше невідомих рішень і потребує використання великих масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Компетентність - необхідні обсяг і рівень знань та досвіду у певному виді діяльності.
Контроль якості вищої освіти - система заходів, які здійснює третя сторона з метою перевірки характеристик якостей особистості випускника вищого навчального закладу та їх порівняння з установленими вимогами й визначення відповідності кінцевим цілям вищої освіти.
Моніторинг - система спостережень і контролю за станом об'єкта (предмета, процесу, явища).
Навичка - дії, що завдяки численним повторенням виконуються автоматично і без свідомого контролю під час певної діяльності.
Напрям підготовки за професійним спрямуванням у вищій освіті - група спеціальностей зі спорідненим змістом освіти та професійної підготовки.
Об'єкт діяльності - процеси або(та) явища, або(та) матеріальні об'єкти, на які спрямована діяльність фахівця.
Організація - об'єднання людей, суспільних груп, держав на базі спільності інтересів, мети, програми дій тощо.
Первинна посада - посада, що не потребує від випускників навчального закладу попереднього досвіду професійної практичної діяльності.
Планування - процес розробки порядку виконання певної діяльності, тобто конкретизація цієї діяльності: визначення проміжних цілей і послідовності їх досягнення, розрахунку термінів, прогнозування наслідків майбутніх ситуацій, визначення потреб у ресурсах, виконавцях і необхідних засобах за кожною з цих цілей.
Посада - визначена структурою і штатним розкладом первинна структурна одиниця апарату державного органу, що відображає встановлені нормативними актами зміст і обсяг повноважень особи, яка її обіймає.
Рівень якості вищої освіти - відносна характеристика якості вищої освіти, що ґрунтується на порівнянні значень показників якості, отриманих на підставі діагностичних екзаменів випускників вищого навчального закладу, із критеріально-орієнтованим еталоном, що репрезентується стандартом вищої освіти.
Сертифікація фахівця - процедура визначення відповідності професійно важливих якостей фахівця, його компетенції тощо до вимог, що зазначені у нормативно-кваліфікаційних документах.
Спеціальність - категорія, яка характеризує:
- у сфері праці - особливості спрямованості і специфіку роботи в межах професії (зміст завдань професійної діяльності, що відповідають кваліфікації);
- у сфері освіти - спрямованість і зміст навчання при підготовці фахівця (визначаються за об'єктом діяльності або функцією та предметом діяльності фахівця і відображають, насамперед, вид його діяльності і сферу застосування його праці). Спеціальність у сфері освіти є адекватним відображенням наявної у сфері праці спеціальності (кваліфікації).
Спеціалізація за спеціальністю - категорія, що характеризує відмінності окремих завдань діяльності фахівця за ознаками різниці засобів або (та) продуктів, або (та) умов діяльності в межах спеціальності. Ці окремі завдання характерні для відносно невеликих груп фахівців у межах спеціальності.
Тип діяльності - характеристика професійної діяльності залежно від засобів і форм її здійснення. Визначається станом взаємодії фахівця з об'єктом діяльності - системою, що характеризується однаковою узагальненою метою (продуктом) діяльності.
Типове завдання діяльності - узагальнене завдання діяльності, що є характерним для більшості виробничих або соціальних ситуацій і не містить конкретних даних, а отже, не має конкретного розв'язання (можуть бути визначені тільки шляхи вирішення).
Узагальнений об'єкт діяльності фахівця з вищою освітою - природна чи штучна система, що розвивається. Характерні етапи цього розвитку визначають цикл взаємодії фахівця й системи.
Уміння - здатність людини виконувати певні дії під час тієї чи іншої діяльності на основі відповідних знань. Уміння поділяються на предметно-практичні, предметно-розумові, знаково-практичні та знаково-розумові.
Предметно-практичні уміння - уміння виконувати дії щодо переміщення об'єктів у просторі, зміни їх форми тощо.
Предметно-розумові уміння - уміння щодо виконання операцій з розумовими образами предметів. Ці дії вимагають наявності розвиненої системи уявлень і здатності до розумових дій.
Знаково-практичні уміння - уміння щодо виконання операцій зі знаками та знаковими системами. Прикладами цих дій є письмо, прокладання курсу по карті, одержання інформації від пристроїв тощо.
Знаково-розумові уміння - уміння щодо розумового виконання операцій зі знаками та знаковими системами.
Управління - функція організованих систем, що забезпечує збереження їх структури, підтримку режиму діяльності, досягнення їх мети.
4. Позначення і скорочення
У даній освітньо-кваліфікаційній характеристиці застосовуються такі скорочення назв:
а) видів типових задач б) класів задач діяльності:
діяльності:
ПФ - професійна; С - стереотипна;
СВ - соціально-виробнича; Д - діагностична;
СП - соціально-побутова; Е - евристична;
в) видів уміння: г) рівнів сформованості
даного уміння:
ПП - предметно-практичне; О - уміння виконувати
ПР - предметно-розумове; дію, спираючись на
ЗП - знаково-практичне; матеріальні носії
ЗР - знаково-розумове; інформації щодо неї;
Р - уміння виконувати
дію, спираючись на
постійний розумовий
контроль без допомоги
матеріальних носіїв
інформації;
Н - уміння виконувати дію
автоматично, на рівні
навички;
д) здатностей:
З - здатність.
5. Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння щодо їх вирішення
5.1. Відповідно до посад, що можуть займати випускники вищого навчального закладу, вони здатні виконувати виробничі функції (здійснювати певні типи діяльності) та типові для даної функції завдання діяльності. Кожному завданню відповідає система умінь.
5.2. Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння, якими повинен володіти випускник вищого навчального закладу, визначені у додатку 1. Вищі навчальні заклади забезпечують опанування випускниками системи умінь вирішувати типові завдання діяльності під час здійснення вищезазначених виробничих функцій.
Примітка. У додатку 1 шифри типових завдань діяльності та умінь наведені за структурами:
а) шифр типового завдання б) шифр уміння
діяльності
X. XX X.XX. XX
| | | |
| -- номер завдання, | -- номер уміння,
| наскрізний | наскрізний
| для даної | для даного
| виробничої | типового
| функції | завдання
| діяльності |
| ----- шифр типового
----- номер завдання
виробничої діяльності
функції
6. Здатності вирішувати проблеми й завдання соціальної діяльності та уміння, що є відображенням наявності цих здатностей
6.1. Загальні вимоги до властивостей і якостей випускників вищого навчального закладу як соціальних особистостей подаються у вигляді переліку здатностей вирішувати певні проблеми і завдання соціальної діяльності та системи умінь, що є відображенням наявності цих здатностей.
6.2. Вищі навчальні заклади готують випускників як соціальних особистостей, здатних вирішувати певні проблеми і завдання соціальної діяльності відповідно до здатностей випускника вищого навчального закладу з кваліфікацією "бакалавр з туризму", що вимагаються, та системи умінь, що їх відображає, наведених у додатку 2.
Примітка. У додатку 2 шифри здібностей і умінь наведені за структурами:
а) шифр здатності б) шифр уміння
З. XX З. XX. XX
| | | |
| -- номер здатності, | -- номер уміння,
| | наскрізний для
----- здатність | даної здатності
|
----- шифр здатності
7. Вимоги до державної атестації випускників вищих навчальних закладів з відповідного напряму
7.1. Державна атестація осіб, які навчаються у вищих навчальних закладах, проводиться на основі аналізу успішності навчання, оцінювання якості вирішення випускниками завдань діяльності, що передбачені даною ОКХ, та рівня сформованості здібностей вирішувати завдання діяльності, які можуть виникнути.
7.2. Нормативна форма державної атестації встановлюється складовою галузевого стандарту вищої освіти України "Освітньо-професійна програма підготовки".
Директор Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України | Я.Я.Болюбаш |
Додаток 1
до пункту 5.2
Освітньо-кваліфікаційної
характеристики бакалавра
фахового спрямування
6.050400 "Туризм"
напряму підготовки
0504 "Туризм"
Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння, якими повинен володіти випускник вищого навчального закладу