• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження складових галузевих стандартів вищої освіти з напряму 0504 "Туризм"

Міністерство освіти і науки України | Наказ, Стандарт від 14.06.2004 № 476
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Стандарт
  • Дата: 14.06.2004
  • Номер: 476
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Стандарт
  • Дата: 14.06.2004
  • Номер: 476
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
14.06.2004 N 476
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 липня 2004 р.
за N 863/9462
Про затвердження складових галузевих
стандартів вищої освіти
з напряму 0504 "Туризм"
На виконання Закону України "Про вищу освіту" щодо впровадження галузевих стандартів вищої освіти в навчальний процес
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити складові галузевих стандартів вищої освіти - освітньо-кваліфікаційні характеристики (ОКХ) та освітньо-професійні програми (ОПП) підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів "молодший спеціаліст" та "бакалавр" з напряму 0504 "Туризм": 5.050403 "Організація обслуговування в готелях і туристичних комплексах"; 6.050400 "Туризм"; 6.050400 "Готельне господарство", що додаються.
2. Встановити, що затверджені складові галузевих стандартів вищої освіти (ОКХ, ОПП) запроваджуються у вищих навчальних закладах, в яких здійснюється підготовка фахівців за напрямом 0504 "Туризм", з 2004/2005 навчального року.
3. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), Науково-методичному центру вищої освіти (Левківський К.М.), Науково-методичній комісії з напряму підготовки 0504 "Туризм" надати вищим навчальним закладам науково-методичну допомогу з питань впровадження складових галузевих стандартів вищої освіти України (ОКХ і ОПП).
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Степка М.Ф.
Міністр
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державної туристичної
адміністрації України
Заступник Міністра праці
та соціальної політики України
В.Г.Кремень


В.І.Цибух

Г.К.Галиць
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
14.06.2004 N 476
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 липня 2004 р.
за N 863/9462
Складові галузевих стандартів вищої освіти
Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Туризм"
Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Туризм"
Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Готельне господарство"
Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра за напрямом 0504 "Туризм", фахове спрямування 6.050400 "Готельне господарство"
Освітньо-кваліфікаційна характеристика молодшого спеціаліста за напрямом 0504 "Туризм", спеціальність 5.050403 "Організація обслуговування в готелях і туристичних комплексах"
Освітньо-професійна програма підготовки молодшого спеціаліста за напрямом 0504 "Туризм", спеціальність 5.050403 "Організація обслуговування в готелях і туристичних комплексах"
Складова галузевого стандарту вищої освіти
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА БАКАЛАВРА ЗА НАПРЯМОМ 0504 "ТУРИЗМ", ФАХОВЕ СПРЯМУВАННЯ 6.050400 "ТУРИЗМ"
1. Вступ
1.1. Освітньо-кваліфікаційна характеристика (далі - ОКХ) випускника вищого навчального закладу є державним нормативним документом, в якому узагальнюється зміст освіти, тобто відображаються цілі освітньої та професійної підготовки, визначається місце фахівця в структурі господарства держави і вимоги до його компетентності, інших соціально важливих властивостей та якостей.
1.2. ОКХ є складовою галузевої компоненти державних стандартів вищої освіти, в якій узагальнюються вимоги з боку держави, світового співтовариства та споживачів випускників до змісту освіти і навчання. Характеристика відображає соціальне замовлення на підготовку бакалавра з урахуванням аналізу професійної діяльності та вимог до змісту освіти і навчання з боку держави та окремих замовників бакалаврів.
1.3. ОКХ встановлює галузеві кваліфікаційні вимоги до соціально-виробничої діяльності випускника вищого навчального закладу з певних спеціальностей та освітньо-кваліфікаційного рівня і державні вимоги до властивостей та якостей особи, яка здобула певний освітній рівень відповідного фахового спрямування.
1.4. ОКХ використовується при:
- визначенні первинних посад випускників вищих навчальних закладів та умов їх використання;
- визначенні об'єкта, цілей освітньої та професійної підготовки;
- розробці та корегуванні освітньо-професійної програми підготовки фахівців певних освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівнів;
- розробці засобів діагностики рівня освітньо-професійної підготовки фахівця;
- визначенні змісту навчання як бази для опановування новими спеціальностями, кваліфікаціями;
- визначенні змісту навчання в системі перепідготовки та підвищення кваліфікації;
- атестації випускників вищих навчальних закладів та сертифікації фахівців;
- укладанні договорів або контрактів щодо підготовки фахівців;
- професійній орієнтації здобувачів фаху;
- визначенні критеріїв професійного відбору;
- прогнозуванні потреби у фахівцях відповідної спеціальності та освітньо-кваліфікаційного рівня і при плануванні їх підготовки;
- обґрунтуванні переліків спеціальностей та спеціалізацій вищої освіти;
- визначенні кваліфікації фахівців;
- розподіленні та аналізі використання випускників вищих навчальних закладів.
2. Галузь використання
2.1. ОКХ поширюється на систему вищої освіти: органи, які здійснюють управління у галузі вищої освіти; вищі навчальні заклади незалежно від підпорядкування та форми власності, де готують фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр"
----------
за фаховим спрямуванням 6.050400 "Туризм"
-----------------------------------
напряму підготовки "Туризм"
-----------------------------------
освітнього рівня базова вища освіта
-----------------------------------
кваліфікації "бакалавр з туризму"
-----------------------------------
з узагальненим
об'єктом діяльності система дій, спрямована на
формування, просування та
реалізацію туристичного продукту;
екскурсійного обслуговування
-----------------------------------
2.2. Фахівець підготовлений до роботи в галузі економіки за ДК 009-96:
Секція I "Транспорт"
Розділ 61 "Водний транспорт"
Група 61.1 "Морський транспорт закордонного і каботажного плавання"
Клас 61.10 "Морський транспорт закордонного і каботажного плавання"
Підклас 61.10.1 "Діяльність морського пасажирського транспорту"
Розділ 63 "Допоміжні транспортні послуги"
Група 63.3 "Туристичні агентства та бюро подорожей"
Клас 63.30 "Туристичні агентства та бюро подорожей"
Підклас 63.30.0 "Туристичні агентства та бюро подорожей";
Секція L "Державне управління"
Розділ 75 "Державне управління"
Група 75.1 "Державне управління загального характеру в економічній та соціальній галузі"
Клас 75.13 "Курирування діяльності у сфері економіки"
Підклас 75.13.1 "Курирування діяльності у сфері економіки".
2.3. Фахівець здатний виконувати зазначені професійні роботи: 3414.1 "організатор подорожей (екскурсій)"; 3414.2 "консультант з подорожей"; 3431 "консультант (в апараті органів державної влади, виконкому)"; 3431 "оргсекретар (асоціації, союзу, федерації)"; 3431 "референт з основної діяльності (туризм)"; 3439 "інспектор з туризму"; 3439 "інструктор з основної діяльності (туризму)"; 3439 "молодший державний інспектор"; 3439 "фахівець"; 3340 "інструктор-методист з туризму".
2.4. ОКХ встановлює:
- професійне призначення й умови використання випускників вищих навчальних закладів певної спеціальності та освітньо-кваліфікаційного рівня у вигляді переліку первинних посад, виробничих функцій та типових задач діяльності;
- освітні та кваліфікаційні вимоги до випускників вищих навчальних закладів у вигляді переліку здатностей та умінь вирішувати завдання діяльності;
- вимоги до атестації якості освіти та професійної підготовки випускників вищих навчальних закладів;
- відповідальність за якість освіти та професійної підготовки.
2.5. ОКХ є обов'язковою для вищих навчальних закладів, що готують фахівців даного профілю.
3. Визначення
3.1. У освітньо-кваліфікаційній характеристиці використано терміни, що подані у Законі України "Про вищу освіту" від 17.01.2002 N 2984-III, Міжнародній стандартній класифікації занять, постанові Кабінету Міністрів України від 20.01.1998 N 65 "Про затвердження Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту)", Державному класифікаторі України ДК 003-95, Державному класифікаторі України ДК 009-96.
3.2. У ОКХ використано такі терміни:
Атестація (державна атестація) осіб, які закінчують вищі навчальні заклади - установлення рівня якості отриманої ними вищої освіти вимогам стандартів вищої освіти після закінчення навчання за напрямом, спеціальністю.
Виробнича функція (трудова, службова) - коло обов'язків, які виконує фахівець відповідно до займаної посади і які визначаються посадовою інструкцією або кваліфікаційною характеристикою. Виробничі функції поділяються на проектувальну, організаційну, управлінську, виконавську та технічну функції.
Проектувальна функція (проектно-конструкторська) - здійснення цілеспрямованої послідовності дій щодо синтезу систем або окремих їх складових, розробка документації, яка необхідна для втілення та використання об'єктів та процесів.
Організаційна функція - впорядкування структури і взаємодії складових елементів системи з метою зниження невизначеності, а також підвищення ефективності використання ресурсів і часу.
Управлінська функція - функція, спрямована на досягнення поставленої мети, забезпечення сталого функціонування і розвитку системи завдяки інформаційному обмінові.
Виконавська функція (технологічна, операторська) - функція, спрямована на втілення поставленої мети за відомими алгоритмами, тобто фахівець виступає як структурний елемент (ланка) певної технології.
Технічна функція - виконання робіт нижчих кваліфікаційних рівнів.
Діяльність (діяльність людини) - динамічна система взаємодії людини з всесвітом, в якій вона досягає свідомо поставлених цілей, що з'являються внаслідок виникнення у неї певних потреб.
Завдання діяльності - мета діяльності, що поставлена в певних умовах і може бути досягнута в результаті визначення структури діяльності, до якої належить предмет діяльності, засіб діяльності, процедурна діяльність, умови діяльності.
Предмет діяльності (праці) - те, що суб'єкт має до початку своєї діяльності і що підлягає трансформації у продукт.
Засіб діяльності (праці) - об'єкт, що опосередковує вплив суб'єкта на предмет діяльності.
Процедурна діяльність (праці) - технологія (спосіб, метод) одержання бажаного продукту.
Умови діяльності (праці) - характеристика оточення суб'єкта в процесі діяльності (температура, склад повітря, рівень акустичних шумів, пристосованість приміщення до праці, меблі, а також соціальні умови і час).
Професійні завдання діяльності - завдання діяльності, що безпосередньо спрямовані на виконання завдання (завдань), яке (які) поставлено(і) перед фахівцем як професіоналом.
Соціально-виробничі завдання діяльності - завдання діяльності, що пов'язані з діяльністю фахівця у сфері виробничих відносин у трудовому колективі.
Соціально-побутові завдання діяльності - завдання діяльності, що виникають у повсякденному житті і пов'язані з домашнім господарством, відпочинком, родинним спілкуванням, фізичним і культурним розвитком тощо і можуть впливати на якість виконання фахівцем професійних та соціально-виробничих завдань.
Здатність - психічний та фізичний стан індивіда, в якому він готовий до успішного виконання певного виду продуктивної діяльності.
Здібність - особливість індивіда, що є суб'єктивною умовою успішного здійснення певного виду продуктивної діяльності. Здібності пов'язані із загальною орієнтованістю особи, з її схильністю до тієї чи іншої діяльності.
Зміст навчання - структура, зміст і обсяг навчальної інформації, засвоєння якої забезпечує особі можливість здобуття вищої освіти і певної кваліфікації.
Нормативна частина змісту навчання - обов'язковий для засвоєння зміст навчання, сформований відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики як змістові модулі із зазначенням їх обсягу й рівня засвоєння, а також форм державної атестації.
Вибіркова частина змісту навчання - рекомендований для засвоєння зміст навчання, сформований як змістові модулі із зазначенням їх обсягу та форм атестації, призначений для задоволення потреб і можливостей особистості, регіональних потреб у фахівцях певної спеціалізації, з урахуванням досягнень наукових шкіл і вищих навчальних закладів.
Клас завдання діяльності - ознака рівня складності завдань діяльності, які вирішуються фахівцем та поділяються на стереотипні, діагностичні та евристичні.
Стереотипні завдання діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що характеризується однозначним набором добре відомих, раніше відібраних складних операцій і потребує використання значних масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Діагностичні завдання діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що містить процедуру конструювання рішень і потребує використання великих масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Евристичні завдання діяльності - передбачають діяльність за складним алгоритмом, що містить процедуру конструювання раніше невідомих рішень і потребує використання великих масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Компетентність - необхідні обсяг і рівень знань та досвіду у певному виді діяльності.
Контроль якості вищої освіти - система заходів, які здійснює третя сторона з метою перевірки характеристик якостей особистості випускника вищого навчального закладу та їх порівняння з установленими вимогами й визначення відповідності кінцевим цілям вищої освіти.
Моніторинг - система спостережень і контролю за станом об'єкта (предмета, процесу, явища).
Навичка - дії, що завдяки численним повторенням виконуються автоматично і без свідомого контролю під час певної діяльності.
Напрям підготовки за професійним спрямуванням у вищій освіті - група спеціальностей зі спорідненим змістом освіти та професійної підготовки.
Об'єкт діяльності - процеси або(та) явища, або(та) матеріальні об'єкти, на які спрямована діяльність фахівця.
Організація - об'єднання людей, суспільних груп, держав на базі спільності інтересів, мети, програми дій тощо.
Первинна посада - посада, що не потребує від випускників навчального закладу попереднього досвіду професійної практичної діяльності.
Планування - процес розробки порядку виконання певної діяльності, тобто конкретизація цієї діяльності: визначення проміжних цілей і послідовності їх досягнення, розрахунку термінів, прогнозування наслідків майбутніх ситуацій, визначення потреб у ресурсах, виконавцях і необхідних засобах за кожною з цих цілей.
Посада - визначена структурою і штатним розкладом первинна структурна одиниця апарату державного органу, що відображає встановлені нормативними актами зміст і обсяг повноважень особи, яка її обіймає.
Рівень якості вищої освіти - відносна характеристика якості вищої освіти, що ґрунтується на порівнянні значень показників якості, отриманих на підставі діагностичних екзаменів випускників вищого навчального закладу, із критеріально-орієнтованим еталоном, що репрезентується стандартом вищої освіти.
Сертифікація фахівця - процедура визначення відповідності професійно важливих якостей фахівця, його компетенції тощо до вимог, що зазначені у нормативно-кваліфікаційних документах.
Спеціальність - категорія, яка характеризує:
- у сфері праці - особливості спрямованості і специфіку роботи в межах професії (зміст завдань професійної діяльності, що відповідають кваліфікації);
- у сфері освіти - спрямованість і зміст навчання при підготовці фахівця (визначаються за об'єктом діяльності або функцією та предметом діяльності фахівця і відображають, насамперед, вид його діяльності і сферу застосування його праці). Спеціальність у сфері освіти є адекватним відображенням наявної у сфері праці спеціальності (кваліфікації).
Спеціалізація за спеціальністю - категорія, що характеризує відмінності окремих завдань діяльності фахівця за ознаками різниці засобів або (та) продуктів, або (та) умов діяльності в межах спеціальності. Ці окремі завдання характерні для відносно невеликих груп фахівців у межах спеціальності.
Тип діяльності - характеристика професійної діяльності залежно від засобів і форм її здійснення. Визначається станом взаємодії фахівця з об'єктом діяльності - системою, що характеризується однаковою узагальненою метою (продуктом) діяльності.
Типове завдання діяльності - узагальнене завдання діяльності, що є характерним для більшості виробничих або соціальних ситуацій і не містить конкретних даних, а отже, не має конкретного розв'язання (можуть бути визначені тільки шляхи вирішення).
Узагальнений об'єкт діяльності фахівця з вищою освітою - природна чи штучна система, що розвивається. Характерні етапи цього розвитку визначають цикл взаємодії фахівця й системи.
Уміння - здатність людини виконувати певні дії під час тієї чи іншої діяльності на основі відповідних знань. Уміння поділяються на предметно-практичні, предметно-розумові, знаково-практичні та знаково-розумові.
Предметно-практичні уміння - уміння виконувати дії щодо переміщення об'єктів у просторі, зміни їх форми тощо.
Предметно-розумові уміння - уміння щодо виконання операцій з розумовими образами предметів. Ці дії вимагають наявності розвиненої системи уявлень і здатності до розумових дій.
Знаково-практичні уміння - уміння щодо виконання операцій зі знаками та знаковими системами. Прикладами цих дій є письмо, прокладання курсу по карті, одержання інформації від пристроїв тощо.
Знаково-розумові уміння - уміння щодо розумового виконання операцій зі знаками та знаковими системами.
Управління - функція організованих систем, що забезпечує збереження їх структури, підтримку режиму діяльності, досягнення їх мети.
4. Позначення і скорочення
У даній освітньо-кваліфікаційній характеристиці застосовуються такі скорочення назв:
а) видів типових задач б) класів задач діяльності:
діяльності:
ПФ - професійна; С - стереотипна;
СВ - соціально-виробнича; Д - діагностична;
СП - соціально-побутова; Е - евристична;
в) видів уміння: г) рівнів сформованості
даного уміння:
ПП - предметно-практичне; О - уміння виконувати
ПР - предметно-розумове; дію, спираючись на
ЗП - знаково-практичне; матеріальні носії
ЗР - знаково-розумове; інформації щодо неї;
Р - уміння виконувати
дію, спираючись на
постійний розумовий
контроль без допомоги
матеріальних носіїв
інформації;
Н - уміння виконувати дію
автоматично, на рівні
навички;
д) здатностей:
З - здатність.
5. Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння щодо їх вирішення
5.1. Відповідно до посад, що можуть займати випускники вищого навчального закладу, вони здатні виконувати виробничі функції (здійснювати певні типи діяльності) та типові для даної функції завдання діяльності. Кожному завданню відповідає система умінь.
5.2. Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння, якими повинен володіти випускник вищого навчального закладу, визначені у додатку 1. Вищі навчальні заклади забезпечують опанування випускниками системи умінь вирішувати типові завдання діяльності під час здійснення вищезазначених виробничих функцій.
Примітка. У додатку 1 шифри типових завдань діяльності та умінь наведені за структурами:
а) шифр типового завдання б) шифр уміння
діяльності
X. XX X.XX. XX
| | | |
| -- номер завдання, | -- номер уміння,
| наскрізний | наскрізний
| для даної | для даного
| виробничої | типового
| функції | завдання
| діяльності |
| ----- шифр типового
----- номер завдання
виробничої діяльності
функції
6. Здатності вирішувати проблеми й завдання соціальної діяльності та уміння, що є відображенням наявності цих здатностей
6.1. Загальні вимоги до властивостей і якостей випускників вищого навчального закладу як соціальних особистостей подаються у вигляді переліку здатностей вирішувати певні проблеми і завдання соціальної діяльності та системи умінь, що є відображенням наявності цих здатностей.
6.2. Вищі навчальні заклади готують випускників як соціальних особистостей, здатних вирішувати певні проблеми і завдання соціальної діяльності відповідно до здатностей випускника вищого навчального закладу з кваліфікацією "бакалавр з туризму", що вимагаються, та системи умінь, що їх відображає, наведених у додатку 2.
Примітка. У додатку 2 шифри здібностей і умінь наведені за структурами:
а) шифр здатності б) шифр уміння
З. XX З. XX. XX
| | | |
| -- номер здатності, | -- номер уміння,
| | наскрізний для
----- здатність | даної здатності
|
----- шифр здатності
7. Вимоги до державної атестації випускників вищих навчальних закладів з відповідного напряму
7.1. Державна атестація осіб, які навчаються у вищих навчальних закладах, проводиться на основі аналізу успішності навчання, оцінювання якості вирішення випускниками завдань діяльності, що передбачені даною ОКХ, та рівня сформованості здібностей вирішувати завдання діяльності, які можуть виникнути.
7.2. Нормативна форма державної атестації встановлюється складовою галузевого стандарту вищої освіти України "Освітньо-професійна програма підготовки".
Директор Департаменту вищої
освіти Міністерства освіти
і науки України


Я.Я.Болюбаш
Додаток 1
до пункту 5.2
Освітньо-кваліфікаційної
характеристики бакалавра
фахового спрямування
6.050400 "Туризм"
напряму підготовки
0504 "Туризм"
Виробничі функції, типові завдання діяльності та уміння, якими повинен володіти випускник вищого навчального закладу
Шифри
виробничої
функції,
типового
завдання
діяльності й
уміння
Виробнича функція, типове завдання
діяльності й уміння
Вид і
клас
типового
завдання
діяльно-
сті, вид
і рівень
сформо-
ваності
уміння
123
1Проектувальна
1.01Визначення форм, видів та типів
туристської діяльності
ПФ.Д
У складі групи фахівців та в умовах
визначеного терміну виконання з
урахуванням досвіду щодо напрямів
розвитку туристської галузі
1.01.01обирати ефективну правову форму
функціонування турпідприємства з
урахуванням можливостей та умов
ліцензування видів туристичної
діяльності
ПР.О
1.01.02аналізувати існуючий рекреаційний
потенціал територій щодо здійснення
того чи іншого виду рекреаційної
діяльності, користуючись статистичною
та плановою документацією та
стандартними методиками
ПР.О
1.01.03досліджувати попит потенційних
споживачів туристських послуг,
використовуючи методики маркетингових
досліджень
ПР.О
1.01.04визначати перелік туристських послуг
для надання туристам за результатами
аналізу нормативно-правових актів, що
регламентують надання туристських
послуг
ПР.О
1.02Обґрунтування рішень з питань розробки
проекту туристського маршруту, окремої
туристської послуги
ПФ.С
В умовах визначеного терміну виконання
1.02.01здійснювати збір, обробку, аналіз,
систематизацію інформації,
узагальнювати вітчизняний і зарубіжний
досвід з питань розробки турпродукту,
використовуючи методи наукових
досліджень та сучасні технічні засоби
інформаційних технологій
ПР.О
1.02.02проводити ідентифікацію, класифікацію
та надання інформації за допомогою
програмних і комп'ютерних засобів,
локальних і глобальних мереж
ПР.Р
1.02.03розробляти методику маркетингових
досліджень туристичного ринку з метою
виявлення потреб туристів в окремих
видах туризму, туристських послугах,
використовуючи існуючі методики та
аналізуючи співвідношення попиту і
пропозиції
ПР.Р
1.02.04складати перспективні програми турів з
метою подальшої апробації їх на ринку
та виявлення рівня відповідності
запитам туристів, застосовуючи методики
планування та впровадження нового
турпродукту
ПР.Р
1.02.05визначати оптимальні види та
проектувати оптимальні схеми
транспортування, використовуючи різні
моделі транспортування та інформацію
про існуючі транспортні мережі
ПР.О
1.02.06проектувати тур та розраховувати його
калькуляцію, використовуючи існуючі
технології формування турпродукту та
методики калькулювання туру
ПР.Р
1.02.07проектувати туристську послугу,
використовуючи її вербальну модель та
інформацію щодо вимог діючих стандартів
на вид послуги, що проектується
ПР.О
1.02.08проектувати процес обслуговування
туристів за окремими етапами надання
послуги, використовуючи існуючі
технології
ПР.О
1.03Обґрунтування розробки проекту
турпродукту
ПФ.Е
В умовах визначеного терміну виконання
1.03.01визначати ефективність реалізації
турпродукту з метою обґрунтування
доцільності розробки туру,
використовуючи галузеві методики їх
розрахунку
ПП.О
1.03.02формувати відповідне завантаження,
обсяги прибутків, їх розподіл та
використання, використовуючи методики
ситуаційного аналізу макро- і
мікросередовища, враховуючи обсяги
надання послуг та чинники, що впливають
на економічний стан турпідприємства
ПП.О
1.04Аналіз діяльності турпідприємстваПФ.Д
В умовах визначеного терміну виконання
1.04.01вивчати та аналізувати сукупний попит
споживачів послуг та чинники впливу на
нього, користуючись даними аналізу
показників світового та вітчизняного
ринку послуг, статистичної інформації
щодо функціонування підприємств
туристської індустрії
ЗП.О
1.04.02проводити аналіз макро- і
мікросередовища рекреаційного
комплексу, моніторинг основних
конкурентів на внутрішньому та
зовнішньому ринках туристських послуг,
використовуючи стандартні методики
моніторингу
ПР.Р
1.04.03проводити дослідження кон'юнктури ринку
та можливостей підприємства туристської
галузі, використовуючи засоби
інформаційних технологій та відповідні
методики і прийоми маркетингових
досліджень
ПП.Р
1.04.04виявляти внутрішні часткові
диспропорції у діяльності туристського
підприємства, здійснювати аналіз
діяльності підприємства та його
структурних підрозділів за певний
звітний період, користуючись даними
планової та звітної документації,
статистичними показниками, стандартними
методиками та інструментарієм
аналітичної роботи
ПР.О
1.04.05забезпечувати проведення причинно -
наслідкового аналізу претензій та
рекламацій клієнтів та партнерів,
давати оцінку якості планування
турпродукту, використовуючи методики
аналізу та планування діяльності
ПР.О
1.05Планування та прогнозування діяльності
суб'єкта господарювання в межах
створення та реалізації окремого
турпродукту
ПФ.Д
В умовах визначеного терміну виконання
1.05.01планувати систему заходів щодо
забезпечення необхідної якості
турпродукту, застосовуючи методологічні
підходи до оцінки якості турпродукту
ЗП.О
1.05.02здійснювати багатоваріантні розрахунки
цін на турпродукт на підставі
інформації про дію механізму формування
ринкових цін на послуги, використовуючи
доцільні методики ціноутворення та
калькулювання
ЗП.О
1.05.03проектувати найбільш ефективне
використання туристських потоків у часі
та просторі на підставі інформації про
переміщення та інтенсивність
туристських потоків
ПП.Р
1.06Розроблення та впровадження нововведеньПФ.Е
У складі групи фахівців та в умовах
визначеного терміну виконання з
урахуванням досвіду щодо напрямів
розвитку туристської галузі
1.06.01розробляти нові технології галузі, нові
туристські послуги та визначати
соціально-економічний ефект та
екологічні наслідки від їх впровадження
на підставі аналізу ринкових тенденцій
екологозахисних обмежень і змін макро-
і мікросередовища та екології
навколишнього середовища
ПР.О
1.06.02визначати можливості зарубіжних
партнерів щодо розробки турів, укладати
угоди з зарубіжними споживачами,
використовуючи результати досліджень
світового ринку послуг
ПР.Р
1.06.03розробляти проекти нових турів,
пропонувати ефективні форми надання
рекреаційних послуг, враховуючи
потенційний попит споживачів
ЗП.Р
1.07Прогнозування динаміки попиту на
турпродукт
СВ.Д
У складі групи фахівців та в умовах
визначеного терміну виконання
1.07.01розробляти план маркетингових
досліджень з метою визначення сегменту
ринку, потенційних споживачів
турпродукту, використовуючи існуючі
методики
ПР.Р
1.07.02обґрунтовувати варіанти цінової
політики в умовах змін попиту та якості
послуг, використовуючи методики
ціноутворення
ЗР.Р
1.07.03прогнозувати обсяг і асортимент
туристських послуг за умови залучення
нових споживачів, використовуючи методи
прогнозування попиту та інтенсивність
туристських потоків
ПР.Р
1.07.04коригувати обсяги, асортимент та ціни
за одиницю послуг, що надаються,
досліджуючи і прогнозуючи сезонні
коливання, використовуючи методики
визначення сезонних коливань, методи
прогнозування та структуру витрат на
одиницю послуг
ЗР.Р
2Організаційна
2.01Організація рекламної діяльності
турпідприємства
ПФ.С
В умовах виробничої діяльності
2.01.01організовувати підготовку, презентацію
і поширення спеціалізованої туристської
інформації, використовуючи рекламні та
PR-технології
ПР.Р
2.01.02формувати попит та просувати туристські
послуги на ринку за результатами
маркетингових досліджень і рекламної
діяльності
ПР.Р
2.01.03формувати туристську агентську мережу,
банк постійних клієнтів за допомогою
комп'ютерних засобів, локальних і
глобальних мереж
ПР.Р
2.02Організація розробки та реалізації
турпродукту
ПФ.С
В умовах виробничої діяльності
2.02.01приймати рішення щодо каналів
реалізації турпродукту на основі
вивчення можливостей потенційних
комерційних партнерів на засадах
дотримання основ господарського та
міжнародного права і документоведення
та методики ведення ділових переговорів
ЗП.Н
2.02.02укладати угоди з постачальниками
супутніх туристських послуг,
використовуючи зміст та вимоги
договірного права і документоведення та
методики ведення ділових переговорів
ЗП.Н
2.02.03стимулювати збут турпродукту,
використовуючи методи та прийоми
стимулювання попиту та принципи
мотивації збутової діяльності, методи
просування турпродукту
ПР.Р
2.02.04здійснювати заходи щодо підвищення
конкурентоспроможності турпідприємства
на основі аналізу споживчих якостей
туристичного продукту конкурентів
ПР.О
2.02.05упроваджувати раціональні прийоми
бронювання туристських послуг за
допомогою інформаційних технологій
ПП.О
2.02.06організовувати підбір, призначати та
звільняти на маршрути кадри, що
контактують з туристами, координують і
контролюють виконання програм
обслуговування (гідів-екскурсоводів,
інструкторів, аніматорів, методистів
тощо), використовуючи результати
психологічного аналізу працівника та з
дотриманням методик добору кадрів,
наймання та звільнення
ПР.Р
2.03Організація роботи щодо забезпечення
якості послуг
СВ.Д
В умовах виробничої діяльності
2.03.01виявляти та реєструвати претензії,
скарги, рекламації зі сторони
споживачів туристських послуг,
організовувати та проводити заходи, що
спрямовані на їх усунення, на підставі
методик загального менеджменту якості
та з використанням інструментів
контролю якості
ПР.О
ПР.Р
2.03.02перевіряти виконання прийнятих рішень з
визначених моделей та методів усунення
претензій та рекламацій, застосовуючи
методики прийняття рішень та специфіки
ведення претензійної роботи
ПР.Р
2.04Організація партнерських відносин та
діяльності турпідприємства
СВ.Е
У складі групи фахівців та в умовах
визначеного терміну виконання
2.04.01вивчати можливості закордонних та
вітчизняних партнерів, використовуючи
прямі контакти на мові партнерів
ПР.О
2.04.02проводити ділові переговори із
зарубіжними партнерами, підтримувати
ділові контакти, використовуючи
технічні засоби, зв'язки, інформаційні
технології, у тому числі іноземними
мовами
ПР.Р
2.04.03брати участь в укладанні угод із
зарубіжними та вітчизняними партнерами
та забезпечувати їх реалізацію на
підставі існуючих вимог міжнародного та
договірного права
ЗР.Н
2.04.04співпрацювати з фінансово-кредитними
установами, страховими компаніями,
консульствами і представництвами в
межах посадових обов'язків,
використовуючи регламентуючі документи
на засадах договірного права
ПР.О
2.04.05взаємодіяти з виробниками туристських
послуг; засобами розміщення,
підприємствами харчування, транспорту,
екскурсійними бюро, музеями,
спортивними установами, іншими
закладами рекреаційно-курортної сфери,
сфери культури тощо з дотриманням
правил ведення договірної роботи
ПП.О
2.05Організація діловодстваСВ.С
В умовах виробничої діяльності
2.05.01формувати систему
документів-регламентів регулювання
організаційних відносин, використовуючи
загальну методику діловодства
ПР.Р
2.05.02раціонально організовувати та вести
власний сегмент документообігу, власний
архів
ЗП.Р
2.05.03розраховувати ефективність використання
оргтехніки та потребу в ній при
організації діловодства, використовуючи
можливості комп'ютерних технологій та
існуючі методики оцінки ефективності
використання оргтехніки
ЗР.О
2.06Організація дій з метою попередження
або зменшення рівня вірогідного
пошкодження
ПФ.Д
В умовах виробничої діяльності
2.06.01визначати потенційно небезпечні ділянки
виробництва, види виробничих процесів
та елементи природного середовища, що
можуть створювати загрозу виникнення
надзвичайних ситуацій, застосовуючи
методи спостереження та контролю
ПР.Р
2.06.02планувати запобіжні заходи на підставі
відомостей щодо потенційно небезпечних
ділянок виробництва, видів виробничих
процесів та елементів природного
середовища за допомогою типових
інструкцій
ЗП.О
2.06.03забезпечувати оперативне приймання
сигналів про виникнення небезпеки та їх
розпізнавання персоналом об'єкта при
загрозі виникнення надзвичайної
ситуації за допомогою штатних та
індивідуальних джерел інформації
ПП.О
2.06.04організовувати встановлення виду і
ступеня зараження об'єкта
радіоактивними, біологічними та
небезпечними хімічними речовинами в
умовах надзвичайної ситуації з
урахуванням планових документів
цивільного захисту об'єкта
господарювання, використовуючи табельні
прилади, інструкції та (за
необхідності) транспортні засоби
ПП.О
2.07Організація дотримання безпеки та
гігієни праці
ПФ.Д
В умовах виробничої діяльності
2.07.01організовувати дотримання вимог безпеки
праці учасниками трудового процесу на
підставі технологічної документації,
використовуючи чинну нормативно-правову
базу з питань охорони праці
ПП.О
2.07.02організовувати дотримання
санітарно-гігієнічних вимог учасниками
трудового процесу на підставі
технологічної документації,
використовуючи чинну нормативно-правову
базу
ПП.О
3Управлінська
3.01Управління якістю та
конкурентоспроможністю туристських
послуг
ПФ.Е
У складі групи фахівців та в умовах
визначеного терміну виконання
3.01.01визначати політику в галузі якості
послуг з урахуванням вимог галузевих
стандартів щодо якості туристських
послуг
ПР.Р
3.01.02впроваджувати наукові методи управління
якістю туристських послуг,
використовуючи методики загального
управління та управління якістю
ПР.О
3.01.03формувати банк стандартів, технічних
умов, слідкувати за змінами з питань
стандартизації якості туристських
послуг
ПП.Р
3.01.04організовувати порівняльно-аналітичний
моніторинг споживчої якості туристських
послуг конкурентів, досліджувати
реакцію споживачів на якість послуг,
використовуючи нормативи якості
туристських послуг та методики
маркетингових досліджень
ПР.Р
3.01.05вносити рекомендації з введення нових
чи змін існуючих вимог щодо якості
туристських послуг, використовуючи
діючі нормативи якості туристських
послуг
ПР.Р
4Виконавська (технологічна)
4.01Формування туристичного продуктуПФ.С
В умовах виробничої діяльності
4.01.01розробляти різні види туристських
маршрутів з урахуванням рекреаційних,
пізнавальних та інших потреб індивіда
на підставі знань рекреаційних
ресурсів, комплексів
соціокультурологічних характеристик
рекреаційного регіону
ПР.О
4.01.02розробляти різні види екскурсій з
урахуванням пізнавальних потреб
індивіда на підставі знань екскурсійних
ресурсів рекреаційного комплексу,
культури, релігії рекреанта, існуючих
технологій розробки екскурсійної
програми, методик проведення екскурсій
ПР.О
4.01.03розробляти різні види транспортних
подорожей з урахуванням рекреаційних
потреб індивіда на підставі знань з
технології та організації транспортних
послуг, існуючих транспортних схем
ПР.О
4.01.04розробляти різні види спеціалізованого
відпочинку та розваг з урахуванням
рекреаційних потреб індивіда на
підставі знань туристичних та
рекреаційних ресурсів регіону надання
послуги
ПР.О
4.02Оформлення спеціальної документації на
різних стадіях формування та реалізації
туру
ПФ.С
В умовах виробничої діяльності
4.02.01складати технологічні карти на окремі
етапи надання послуги в межах процесу
обслуговування туристів, використовуючи
існуючі технології надання туристських
послуг, правила складання та вимоги до
змісту технологічної документації
ЗП.Н
4.02.02складати технологічну документацію
(технологічну карту туристської
подорожі, графік завантаження
турпідприємства, інформаційний листок
до турпутівки тощо), використовуючи
типові форми та правила їх складання за
результатами проектування пакета
туристичних послуг
ЗП.Н
4.02.03оформляти виїзні документи
індивідуальних туристів, туристичних
груп, дотримуючись вимог чинного
законодавства
ЗП.Р
4.02.04проводити розрахунки зі страхування
туристів на підставі
нормативно-правової бази з питань
страхування та особливостей страхування
майна і життя в Україні та за кордоном
ЗР.Р
4.02.05здійснювати економічно обґрунтоване
коригування цін на підставі розуміння
дії механізму формування ринкових цін
на послуги
ЗР.Р
4.02.06організовувати ведення бухгалтерського
обліку та визначати фінансові
результати від здійснення туристської
діяльності, використовуючи нормативну
базу з організації та ведення
бухгалтерського обліку та діючі
методики обліку господарських операцій
з активами і пасивами підприємства, в
умовах функціонування турпідприємства
без апарату управління
ПР. Р
4.03Перевірка функціонування системи
споживання турпродукту, окремої
туристської послуги
ПФ.С
В умовах виробничої діяльності
4.03.01проводити тестування споживачів
турпродукту, використовуючи інформацію
про функціонування системи надання
туристських послуг
ПР.Р
4.03.02виявляти та оперативно усувати виявлені
недоліки в ході надання туристських
послуг, використовуючи методи контролю
процесу споживання, а також методи і
моделі прийняття управлінських рішень
ПР.Р
4.03.03оперативно корегувати окремі операції
технологічних процесів, здійснювати
контроль за штрафними санкціями згідно
з договорами і путівками,
використовуючи існуючі технології
формування та надання туристських
послуг, правила ведення претензійної
роботи та стандарти фінансової
дисципліни
ПП.О
4.04Формування збутової мережіПФ.Д
В умовах виробничої діяльності
4.04.01здійснювати пошук перспективних
партнерів зі збуту туристського
продукту, використовуючи основні форми
його продажу, схеми просування продукту
туроператора, методи і нормативні
основи
ПР.О
4.04.02укладати договори про співробітництво,
використовуючи правила ведення
договірної роботи
ЗП.Н
4.05Контроль забезпеченості ресурсами та
дотримання технології надання
туристичних послуг
СВ.Д
В умовах виробничої діяльності
4.05.01здійснювати контроль операцій процесу
обслуговування клієнтів
ПР.Р
4.05.02контролювати виконання укладених угодПР.О
4.05.03контролювати екскурсійний супровід,
дотримання програм перебування,
протокольних заходів, правильність
оформлення турдокументації,
правильність бронювання й оформлення
послуг
ПР.О
4.06Контроль та оцінка якості туристичної
послуги
ПФ.С
В умовах виробничої діяльності
4.06.01контролювати якість туристської послуги
та визначати її відповідність
встановленим стандартам за допомогою
методів контролю та регулювання
технологічних процесів і процесів
управління, а також шляхом визначення
ступеня задоволеності через проведення
соціологічних опитувань
ПР.Р
4.07Забезпечення захисту в разі виникнення
надзвичайної ситуації
ПФ.Д
В умовах надзвичайної ситуації,
орієнтуючись на сигнал про виникнення
небезпеки, за планом цивільного захисту
об'єкта господарювання
4.07.01організовувати індивідуальний захист з
використанням табельних та підручних
засобів з урахуванням місця знаходження
персоналу об'єкта та часу на оперативне
реагування
ПП.Р
4.07.02організовувати евакуацію підлеглого
персоналу з небезпечної зони
ПП.Р
4.07.03організовувати укриття підлеглого
персоналу, користуючись наданою
інформацією про захисні споруди
ПП.Р
В умовах надзвичайної ситуації на
основі результатів обстеження об'єкта
господарювання
4.07.04проводити рятувальні та інші
невідкладні роботи за допомогою
табельних та підручних засобів
ПП.Р
4.07.05проводити спеціальну обробку об'єкта та
його персоналу, застосовуючи засоби
індивідуального та колективного
біологічного, радіаційного і хімічного
захисту
ПП.Р.
4.08Контроль за дотриманням вимог безпеки
праці та санітарно-гігієнічних вимог
ПФ.Д
В умовах виробничої діяльності
4.08.01контролювати дотримання безпеки праці
учасниками трудового процесу на
підставі технологічної документації,
використовуючи чинну нормативно-правову
базу
ПП.О
4.08.02контролювати дотримання
санітарно-гігієнічних вимог учасниками
трудового процесу на підставі
технологічної документації,
використовуючи чинну нормативно-правову
базу
ПП.О
4.09Проведення розслідування нещасних
випадків та аварій
ПФ.Д
В умовах виробничої діяльності
4.09.01визначати факт випадку чи аварії на
основі аналізу результатів власних
спостережень за наслідками нещасного
випадку або аварії, користуючись
чинними положеннями
ПР.О
4.09.02складати акт про нещасний випадок на
виробництві у складі комісії з
розслідування нещасного випадку,
користуючись чинними положеннями
ЗП.О