• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Звіту про діяльність Національної комісії регулювання електроенергетики України у 2010 році

Національна комісія регулювання електроенергетики України  | Постанова, Інформація, Тариф, Схема, Структура, Звіт від 21.04.2011 № 684
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія регулювання електроенергетики України
  • Тип: Постанова, Інформація, Тариф, Схема, Структура, Звіт
  • Дата: 21.04.2011
  • Номер: 684
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія регулювання електроенергетики України
  • Тип: Постанова, Інформація, Тариф, Схема, Структура, Звіт
  • Дата: 21.04.2011
  • Номер: 684
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
21.04.2011 N 684
Про затвердження Звіту про діяльність Національної комісії регулювання електроенергетики України у 2010 році
Національна комісія регулювання електроенергетики України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Затвердити Звіт про діяльність Національної комісії регулювання електроенергетики України у 2010 році (додається).
Голова Комісії С.Тітенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕ
21.04.2011 N 684
ЗВІТ
про діяльність Національної комісії регулювання електроенергетики України у 2010 році
ЗМІСТ
1. КОРОТКА ІНФОРМАЦІЯ ПРО КОМІСІЮ ТА ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2. ОПТОВИЙ РИНОК ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ УКРАЇНИ
2.1. Основні засади державного регулювання діяльності Оптового ринку електроенергії
2.2. Стан розрахунків на Оптовому ринку електроенергії (енергопостачальних компаній з ДП "Енергоринок", ДП "Енергоринок" з генеруючими компаніями, заборгованість енергопостачальних компаній та ДП "Енергоринок")
2.3. Алгоритм розподілу коштів з поточного рахунка із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії
2.3.1. Розрахунки споживачів з енергопостачальними компаніями, динаміка заборгованості за спожиту електричну енергію за 2008-2010 роки
2.4. Реалізація положень Закону України від 23.06.2005 N 2711-IV "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" щодо погашення та реструктуризації заборгованості енергокомпаній за минулі роки
2.5. Стан справляння збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію у 2010 році та напрями використання відповідних коштів
2.6. Упровадження систем комерційного обліку на оптовому та роздрібному ринках електричної енергії у 2007-2010 роках
2.7. Розвиток конкурентних відносин на ОРЕ. Діяльність виробників та постачальників електричної енергії на ОРЕ в умовах конкуренції
2.8. Щодо закупівлі електричної енергії на ОРЕ з метою її експорту
2.9. Розвиток ОРЕ України
2.9.1. Основні проблемні питання роботи Оптового ринку електричної енергії та напрями їх вирішення
2.9.2. Основні завдання щодо впровадження заходів Концепції на 2011-2012 роки
3. ЦІНОВА І ТАРИФНА ПОЛІТИКА В ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЦІ УКРАЇНИ
3.1. Установлення та регулювання тарифів продажу електричної енергії генеруючими підприємствами
3.1.1. Установлення та регулювання тарифів продажу електричної енергії генеруючими підприємствами, що працюють за ціновими заявками на ОРЕ
3.1.2. Установлення та регулювання тарифів продажу електричної енергії генеруючими підприємствами, що не працюють за ціновими заявками
3.2. Формування оптової ринкової ціни на електроенергію
3.3. Ціно- і тарифоутворення на роздрібному ринку електричної енергії
3.3.1. Принцип ціно- і тарифоутворення на роздрібному ринку електричної енергії
3.3.2. Економічне обґрунтування необхідності перегляду тарифів для населення у 2010 році
3.3.3. Заходи щодо оптимізації цінової і тарифної політики
3.3.4. Реалізація інвестиційних програм за 2004-2010 роки ліцензіатів з виробництва, передачі та постачання електричної енергії
3.3.5. Виконання заходів щодо зниження витрат електричної енергії, перш за все, понаднормативних витрат за 2002-2010 роки. Оцінка економічної обґрунтованості рівня нормативних витрат електричної енергії за 2010 рік та завдання на 2011 рік
3.4. Установлення та регулювання тарифів на виробництво теплової енергії
3.5. Основні напрямки вдосконалення цінової і тарифної політики в електроенергетиці на 2011 рік
4. РЕГУЛЮВАННЯ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЦІНОВА І ТАРИФНА ПОЛІТИКА В НАФТОГАЗОВОМУ КОМПЛЕКСІ
4.1. Нормативно-правове регулювання в нафтогазовому комплексі
4.2. Цінова політика в нафтогазовому комплексі
4.3. Тарифна політика в нафтогазовому комплексі
4.4. Основні завдання на 2011 рік
5. ЛІЦЕНЗІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ В ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЦІ, У НАФТОГАЗОВОМУ КОМПЛЕКСІ, У СФЕРІ ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ, ЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ
5.1. Ліцензування господарської діяльності в електроенергетиці
5.2. Ліцензування господарської діяльності в нафтогазовому комплексі
5.3. Ліцензування діяльності з комбінованого виробництва теплової та електричної енергії, з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії
5.4. Ліцензування господарської діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії та з централізованого водопостачання та водовідведення
5.5. Реалізація контрольних функцій Комісії та територіальних представництв щодо виконання ліцензіатами ліцензійних умов здійснення господарської діяльності в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі
6. РЕГУЛЮВАННЯ ВЗАЄМОВІДНОСИН СУБ'ЄКТІВ РОЗДРІБНОГО РИНКУ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ (ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЮ ЕНЕРГІЄЮ ДЛЯ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ, НАСЕЛЕННЯ ТА ІНШЕ)
6.1. Нормативно-правова база регулювання відносин на роздрібному ринку електричної енергії
6.2. Моніторинг роздрібного ринку електричної енергії
7. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ КОМІСІЇ ЩОДО ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ. РОЗГЛЯД ЗВЕРНЕНЬ, СКАРГ СПОЖИВАЧІВ ТА СТАН ЇХ ВИРІШЕННЯ
7.1. Реалізація відповідних функцій Комісії щодо захисту прав споживачів електричної енергії
8. ДІЯЛЬНІСТЬ КОМІСІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ ФУНКЦІЙ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ, ЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ
9. ДІЯЛЬНІСТЬ КОМІСІЇ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ЗАКОНОДАВЧО-ПРАВОВОЇ БАЗИ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ ТА НАФТОГАЗОВОГО КОМПЛЕКСУ
9.1. Участь Комісії у формуванні законодавчо-правової бази регулювання електроенергетики та нафтогазового комплексу
9.2. Виконання заходів щодо адаптації законодавства України з питань державного регулювання природних монополій в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі
10. СПІВРОБІТНИЦТВО З МІЖНАРОДНИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ ТА СТАН РЕАЛІЗАЦІЇ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ЗАВДАНЬ В ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЦІ ТА НАФТОГАЗОВОМУ КОМПЛЕКСІ
11. ВЗАЄМОДІЯ КОМІСІЇ З ОРГАНАМИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ, ЗАСОБАМИ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ ТА ГРОМАДСЬКІСТЮ. ВИСВІТЛЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ КОМІСІЇ
12. АДМІНІСТРАТИВНО-ОРГАНІЗАЦІЙНА ТА ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ КОМІСІЇ
13. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА ПРІОРИТЕТИ ДІЯЛЬНОСТІ НКРЕ НА 2011 РІК І ШЛЯХИ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ
ДОДАТКИ:
1. КОРОТКА ІНФОРМАЦІЯ ПРО КОМІСІЮ ТА ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Національна комісія регулювання електроенергетики України (НКРЕ) є державним колегіальним органом, що здійснює регулювання діяльності суб'єктів природних монополій. НКРЕ утворена Указом Президента України від 8 грудня 1994 року N 738 з метою забезпечення ефективного функціонування енергетичної галузі країни.
Діяльність НКРЕ спрямована на виконання основних завдань, визначених Положенням про Національну комісію регулювання електроенергетики України, затвердженим Указом Президента України від 14 березня 1995 року N 213 (у редакції Указу Президента України від 21 квітня 1998 року N 335/98) , зокрема:
участь у формуванні та забезпеченні реалізації єдиної державної політики щодо розвитку і функціонування Оптового ринку електроенергії, ринків газу, нафти та нафтопродуктів;
державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі;
сприяння конкуренції у сфері виробництва електричної енергії, постачання електричної енергії та газу, видобутку газу та нафти, зберігання та реалізації газу, нафти і нафтопродуктів;
забезпечення проведення цінової і тарифної політики в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі;
забезпечення ефективності функціонування товарних ринків на основі збалансування інтересів суспільства, суб'єктів природних монополій та споживачів їх товарів і послуг;
захист прав споживачів електричної і теплової енергії, газу, нафти та нафтопродуктів;
розроблення і затвердження правил користування електричною енергією та газом;
координація діяльності державних органів у питаннях регулювання ринків енергоносіїв;
видача суб'єктам підприємницької діяльності ліцензій на виробництво електричної енергії в обсягах, що перевищують рівень, який установлюється Умовами та Правилами здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії (Ліцензійними умовами), на передачу та постачання електричної енергії, зберігання природного газу в обсягах, що перевищують рівень, який установлюється Умовами та Правилами здійснення підприємницької діяльності зі зберігання природного газу (Ліцензійними умовами), постачання природного газу, транспортування нафти та нафтопродуктів магістральними трубопроводами, транспортування природного і нафтового газу трубопроводами;
інші завдання, визначені законодавчими та нормативними актами.
Указом Президента України від 30 жовтня 2000 року N 1167/2000 "Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України" НКРЕ визначена центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, підконтрольним і підзвітним Президентові України. Цим Указом на НКРЕ покладені завдання щодо співробітництва з державними органами і неурядовими організаціями іноземних держав, міжнародними організаціями з питань, віднесених до компетенції Комісії, участь у підготовці міжнародних договорів України та здійснення, у межах своїх повноважень, заходів щодо адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу з питань природних монополій і суміжних ринків.
Крім того, на виконання Закону України "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України" та постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2010 N 760 "Деякі питання державного регулювання ринку комунальних послуг" до закінчення процесу формування Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України Національна комісія регулювання електроенергетики України виконує функції державного регулювання у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, у тому числі розроблення і впровадження порядків (методик) формування тарифів та встановлення тарифів суб'єктам господарювання у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕ.
До складу Комісії входять Голова і п'ять членів Комісії, яких призначає на посади за поданням Прем'єр-міністра України та звільняє з посад Президент України.
Діяльність НКРЕ забезпечує центральний апарат та її територіальні підрозділи, що діють в Автономній Республіці Крим та в усіх областях України. З 01.09.2010 гранична чисельність Комісії становить 432 працівники.
Структура НКРЕ наведена в додатку 1.1.
2. ОПТОВИЙ РИНОК ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ УКРАЇНИ
2.1. Основні засади державного регулювання діяльності Оптового ринку електроенергії
Правові та організаційні засади, які покладені в основу діючої моделі Оптового ринку електричної енергії, визначені Законом України "Про електроенергетику", нормативними актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Національної комісії регулювання електроенергетики України.
Згідно з Законом України "Про електроенергетику" Оптовий ринок електричної енергії України (ОРЕ) діє на підставі Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України (ДЧОРЕ). Ураховуючи, що значна частина учасників ОРЕ є суб'єктами природних монополій або займає домінуюче становище на ньому, державне регулювання Оптового ринку електричної енергії здійснюється з урахуванням положень Закону України "Про природні монополії" та Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Діюча модель ОРЕ реалізована на основі принципу самоврядування, яке забезпечується діяльністю Ради ОРЕ як представницького органу членів Оптового ринку.
Функціональна схема Оптового ринку електричної енергії наведена в додатку 2.1.1.
2.2. Стан розрахунків на Оптовому ринку електроенергії (енергопостачальних компаній з ДП "Енергоринок", ДП "Енергоринок" з генеруючими компаніями, заборгованість енергопостачальних компаній та ДП "Енергоринок")
Розрахунки Оптового ринку з кредиторами
У 2010 році продаж електричної енергії в ОРЕ здійснювали 70 українських виробників електроенергії, у тому числі ДП "НАЕК "Енергоатом" (до складу якої входить 4 атомні станції, одна гідроакумулююча електростанція та одна гідроелектростанція), 5 компаній теплових електростанцій (до складу яких входить 14 ТЕС), 2 компанії ГЕС, у тому числі ВАТ "Укргідроенерго", до складу якої входить 7 ГЕС та 2 ГАЕС, 27 підприємств теплоелектроцентралей та 35 підприємств, що виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел, з яких 24 підприємства використовують гідроенергію, 5 підприємств - вітрову енергію, 2 підприємства - пряме перетворення енергії сонячного спектра випромінювання в електроенергію, 1 підприємство - біогаз, 1 підприємство - енергію біомас, 1 підприємство - відходи переробки нафтопродуктів, 1 підприємство - скидний енергопотенціал.
Обсяг проданої виробниками електроенергії в ОРЕ у 2010 році в порівнянні з 2009 роком збільшився на 9,19% (з 156564,6 млн кВт·год до 170955,4 млн кВт·год), що пов'язано зі значним збільшенням у 2010 році споживання електроенергії основними категоріями промислових та непромислових споживачів. Зокрема, обсяг електричної енергії, проданої ДП "НАЕК "Енергоатом", збільшився на 7,73% (з 78009,2 млн кВт·год до 84041,7 млн кВт·год), компаніями теплових електростанцій (ТЕС) - на 7,26% (з 57370,2 млн кВт·год до 61537,3 млн кВт·год), компаніями гідроелектростанцій (ГЕС) - на 10,45% (з 11214,5 млн кВт·год до 12386,6 млн кВт·год), теплоелектроцентралями (ТЕЦ) - на 28,21% (з 9899,4 млн кВт·год до 12692,5 млн кВт·год). Крім того, у зв'язку із введенням у дію спеціального "зеленого тарифу" у 2010 році продаж електроенергії виробники з альтернативних джерел почали здійснювати не в мережі обленерго, а оптовому постачальнику, у результаті чого обсяг електричної енергії, проданої ними в ОРЕ, становить у 2010 році 236,1 млн кВт·год, що майже у 8 разів більше ніж у 2009 році.
Обсяг товарного відпуску електроенергії українськими виробниками в ОРЕ у 2010 році (з урахуванням ПДВ) становив 61611,87 млн грн при загальній сумі оплати - 62728,64 млн грн або 101,81% від вартості товарного відпуску електричної енергії.
Загальний обсяг коштів, перерахованих ДП "Енергоринок" кредиторам по Україні у 2010 році, збільшився порівняно з 2009 роком на 15937,8 млн грн (на 30,6%) і становив 68016,4 млн грн при сумарній вартості товарного відпуску електричної енергії та виконаних робіт 66950,9 млн грн. Рівень оплати кредиторам ОРЕ у звітному періоді становив 101,59%.
У 2010 році було проведено взаєморозрахунків із погашення заборгованості за постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2006 N 192 "Про затвердження Порядку проведення взаєморозрахунків з погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу та інших учасників розрахунків" на суму 13,9 млн грн. Ураховуючи проведення вищезазначених взаєморозрахунків, заборгованість ОРЕ перед кредиторами у 2010 році становить на кінець звітного періоду 15563,89 млн грн, порівняно з 16403,59 млн грн у 2009 році.
Слід зазначити, що протягом 2010 року (за виключенням січня 2010 року) з урахуванням доплат, які згідно з умовами договірних відносин між ДП "Енергоринок" та виробниками електроенергії здійснюються до 15 числа місяця, наступного після розрахункового, забезпечувалася стовідсоткова оплата за поточну товарну продукцію, відпущену в попередньому розрахунковому періоді, та здійснювалась оплата робіт, які виконує ДП "НЕК "Укренерго" (за передачу електричної енергії магістральними мережами, диспетчеризацію та інше), що є одним із вагомих досягнень стабільної роботи ринку. Рівень розрахунків з енергогенеруючими компаніями за електричну енергію, закуплену в них у 2010 році, та з ДП "НЕК "Укренерго" становив 99,5% ( додаток 2.2.1) .
Розрахунки дебіторів з ДП "Енергоринок"
У 2010 році закупівля електричної енергії з ОРЕ всіма компаніями (як для споживачів України, так і для експорту) становила 167 млрд кВт·год, що на 14 млрд кВт·год або на 9,24% більше ніж у 2009 році ( додаток 2.2.2) .
Вартість електроенергії, купованої постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом у 2010 році, зросла в порівнянні з 2009 роком на 12297,7 млн грн (на 27,4%) і становила 57125,3 млн грн (з урахуванням ПДВ).
У 2010 році всього надійшло 67886,9 млн грн у рахунок оплати за електричну енергію, куповану на ОРЕ, що на 15095,7 млн грн (на 28,6%) більше ніж у 2009 році.
Загальний рівень розрахунків дебіторів по Україні за куповану електроенергію становив у 2010 році 100,2% від вартості товарної продукції, у 2009 році - 99,8% ( додаток 2.2.3) . Загальна оплата (без урахування погашення заборгованості минулих періодів за законодавчими та урядовими рішеннями) у 2010 році енергопостачальними компаніями за регульованим тарифом становила 98,8% від вартості товарної продукції, у 2009 році - 98,1%. Поточна оплата з урахуванням доплат, які здійснюються до 15 числа місяця, наступного після розрахункового, у 2010 році енергопостачальними компаніями за регульованим тарифом становила 97,7% від вартості товарної продукції, у 2009 році - 97,6%.
Поточна оплата електричної енергії (з урахуванням авансів на початок звітного періоду) ліцензіатами з постачання електроенергії за нерегульованим тарифом у 2010 році проведена в сумі 8654,5 млн грн, що становило, як і у 2009 році, 100% вартості купованої електричної енергії.
Загальний обсяг оплати за електроенергію, куповану енергопостачальними компаніями за регульованим тарифом у 2010 році, за даними ДП "Енергоринок", становив 56904,3 млн грн (99,6% від товарної продукції), у 2009 році - 44646,0 млн грн (99,6%).
Такі розрахунки обумовлені проведенням у 2010 році розрахунків по боргах минулих періодів за урядовими рішеннями, які здійснювались у рамках Закону України від 23.06.2005 N 2711-IV "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" та постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 N 192 "Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реструктуризації вугільної та торфодобувної промисловості", а саме:
за постановою НКРЕ від 26.11.2007 N 1641 "Про алгоритм перерахування коштів через поточні рахунки із спеціальним режимом використання для погашення заборгованості", якою передбачено механізм погашення заборгованості відповідно до договорів реструктуризації заборгованості за куповану електричну енергію, що виникла до 1 січня 2005 року, укладених ДП "Енергоринок" з енергопостачальниками на виконання Закону України від 23.06.2005 N 2711-IV "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", - на суму 65,8 млн грн;
за постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 N 192 "Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реструктуризації вугільної та торфодобувної промисловості", - на суму 13,94 млн грн.
У 2010 році 17 (із 37) постачальників електричної енергії за регульованим тарифом здійснили поточну оплату з урахуванням авансів станом на 01.01.2011 за куповану на ОРЕ електроенергію в повному обсязі ( додаток 2.2.4) . З урахуванням доплат, які здійснюються до 15 числа місяця, наступного після розрахункового, повну поточну оплату за електроенергію, куповану на ОРЕ у 2011 році, забезпечили 28 постачальників електричної енергії за регульованим тарифом.
Станом на 01.01.2011 до 22 постачальників електричної енергії за регульованим тарифом, які не мають заборгованості за електричну енергію (з урахуванням договору реструктуризації боргу) перед ОРЕ та підписали з ДП "Енергоринок" графік здійснення платежів за куповану електроенергію на ОРЕ, застосовується особливий порядок розрахунків (кошти за електричну енергію, які надходять від споживачів, у повному обсязі перераховуються на поточний рахунок енергопостачальних компаній).
Спостерігається покращення рівня загальної оплати за електричну енергію у 2010 році, порівняно з 2009 роком (без урахування погашення заборгованості минулих періодів за законодавчими та урядовими рішеннями), наступними компаніями:
ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" - 98,4% (у 2009 році - 93,9%);
АЕК "Київенерго"- 95,6,0% (у 2009 році - 93,4%);
ВАТ "Черкасиобленерго" - 100,7% (у 2009 році - 99,3%).
За рахунок застосування НКРЕ стимулюючого механізму, а саме понижуючих коефіцієнтів до нормативу відрахувань коштів на поточні рахунки постачальників електричної енергії за регульованим тарифом у випадку незабезпечення ними повної оплати купованої на ОРЕ електричної енергії та за понаднормативні втрати електроенергії в мережах, у 2010 році виробникам електричної енергії додатково надійшло близько 250,0 млн грн.
2.3. Алгоритм розподілу коштів з поточного рахунка із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії
Алгоритм розподілу коштів з поточного рахунка зі спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, затверджений постановою НКРЕ від 30.12.2005 N 1278 "Про алгоритм розподілу коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії", діяв протягом усього 2010 року. Із загального обсягу коштів, що надходили на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, перераховувалися кошти учасникам ОРЕ на їх рахунки з податку на додану вартість (розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.03.2002 N 105-р "Про заходи щодо забезпечення надходжень до державного бюджету податку на додану вартість від учасників оптового ринку електроенергії") та кошти, необхідні для реалізації окремих рішень Кабінету Міністрів України та постанов НКРЕ на їх виконання щодо погашення заборгованості, яка виникла станом на 1 січня 2005 року.
З решти коштів першочергово здійснювались перерахування:
на рахунок, відкритий в управлінні Державного казначейства в м. Києві за кодом класифікації доходів бюджету 24120000 "Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію", фіксованою сумою, визначеною на кожний банківський день розрахункового місяця;
на поточний рахунок ДП "Енергоринок" для відшкодування витрат у межах кошторису ДП "Енергоринок".
Залишок коштів розподілявся між:
виробниками електричної енергії, які працюють за ціновими заявками, та ДП "НЕК "Укренерго" пропорційно до прогнозованого обсягу товарної продукції, що окремо визначався в наступні банківські дні розрахункового місяця;
іншими виробниками відповідно до їх фактичної товарної продукції попереднього розрахункового дня.
За підсумками розрахункового місяця до 15 числа місяця, наступного за розрахунковим, здійснювалося донарахування коштів кожній енергогенеруючій компанії (за винятком вітроелектростанцій) та ДП "НЕК "Укренерго" в рахунок оплати електричної енергії та наданих послуг, закуплених ОРЕ в розрахунковому періоді, в обсязі, який забезпечував рівний відсоток оплати товарної продукції в розрахунковому місяці кожній генеруючій компанії та ДП "НЕК "Укренерго".
На виконання вимог статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік", постанови Кабінету Міністрів України від 04.08.2010 N 686 "Про Порядок перерахування у 2010 році енергогенеруючими компаніями коштів до спеціального фонду державного бюджету за отримане в 1997-2000 роках згідно з рішеннями Кабінету Міністрів України органічне паливо та їх використання", пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2006 N 597 "Про затвердження Порядку перерахування енергогенеруючими компаніями коштів до спеціального фонду державного бюджету за отримане 1997-2000 роках органічне паливо та їх використання", ураховуючи суми розподілу коштів між енергогенеруючими компаніями, наданих листом НАК "Енергетична компанія України" від 08.09.2010 N 4287-04/6, своїми постановами від 10.09.2010 N 1244 "Про алгоритм перерахування коштів з поточного рахунка із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії України та призупинення дії пункту 1 постанови НКРЕ від 03.09.2008 N 1052" та від 17.11.2010 N 1504 "Про алгоритм перерахування коштів з поточного рахунка із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії України та визнання такою, що втратила чинність, постанови НКРЕ від 10.09.2010 N 1244" (зі змінами) Комісія передбачила перерахування ДП "Енергоринок" генеруючим компаніям ТЕС коштів для погашення ними заборгованості за отримане в 1997-2000 роках органічне паливо.
Так, за період дії зазначених постанов НКРЕ генеруючими компаніями ТЕС ("ДЕК "Центренерго", ВАТ "Західенерго" та ВАТ "Донбасенерго") було загалом перераховано понад 50 млн грн (без урахування ПДВ) для погашення заборгованості за отримане в 1997-2000 роках органічне паливо, що, у свою чергу, дало можливість у повному обсязі виконати вимоги статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік".
Статтею 89 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" було установлено, що у 2010 році невикористаний залишок коштів спеціального фонду державного бюджету станом на 1 січня 2010 року, джерелом формування якого були надходження збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, у сумі 260 000 тис.грн може додатково спрямовуватися на розрахунки за спожиту в минулих періодах електричну енергію в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, за бюджетною програмою "Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості, у тому числі погашення заборгованості за спожиту в минулих періодах електричну енергію".
Кабінет Міністрів України постановою Кабінету Міністрів України від 19.05.2010 N 375 затвердив Порядок використання у 2010 році коштів, передбачених у державному бюджеті для реструктуризації вугільної та торфодобувної промисловості, у тому числі погашення заборгованості за спожиту в минулих періодах електричну енергію.
Комісія постановою від 10.06.2010 N 702 "Про перерахування коштів" установила відповідний алгоритм проведення розрахунків за електричну енергію, спожиту вугледобувними підприємствами, за рахунок невикористаного залишку коштів спеціального фонду державного бюджету станом на 1 січня 2010 року, джерелом формування якого були надходження збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, у сумі 260 млн гривень, як це передбачено статтею 89 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік". Зазначені розрахунки були проведені в повному обсязі.
Крім того, зазначеною постановою Кабінету Міністрів України був передбачений механізм проведення розрахунків за електричну енергію, спожиту вугледобувними підприємствами, за рахунок надходжень від повернення субкредитів, наданих енергогенеруючим компаніям на впровадження проекту розвитку ринку електроенергії, у сумі 356 млн грн.
Комісія постановою від 09.08.2010 N 1029 "Про перерахування коштів" установила відповідний алгоритм проведення розрахунків. У 2010 році за цим механізмом було проведено 194 млн грн.
Завершення розрахунків було можливе тільки шляхом перерозподілу частини джерел формування спеціального фонду державного бюджету в залежності від виду їх надходження, а саме основної суми боргу за субкредитами в сумі 194 млн грн як джерела спеціального фонду державного бюджету в частині кредитування та плати за надання гарантій та позик, отриманих за рахунок коштів, залучених державою та/або під державні гарантії в сумі 21 млн грн, та плати за користування позиками, наданими за рахунок коштів, залучених державою в сумі 141 млн грн, як джерела спеціального фонду державного бюджету в частині доходів.
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (щодо погашення заборгованості перед держбюджетом за субкредитами, наданими енергогенеруючим компаніям)" від 21.12.2010 N 2810-VI були внесені зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік".
Незважаючи на це розрахунки в сумі 162 млн грн проведені не були.
Законом України від 21.10.2010 N 2634-VI "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" щодо погашення заборгованості за спожиту електроенергію і поставлене вугілля, що виникла в підприємств вугільної та енергетичної галузей" була збільшена на 160 млн грн бюджетна програма "Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості, у тому числі погашення заборгованості за спожиту в минулих періодах електричну енергію", у тому числі 120 млн грн на погашення підприємствами вугільної промисловості України заборгованості за спожиту в минулих періодах електричну енергію.
Комісія постановою від 26.11.2010 N 1570 "Про перерахування коштів" установила відповідний алгоритм проведення розрахунків за електричну енергію.
Незважаючи на те, що розподілом зазначених коштів за бюджетною програмою "Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості, у тому числі погашення заборгованості за спожиту в минулих періодах електричну енергію", затвердженою Міністерством вугільної промисловості України, було передбачено виділення 120 млн грн бюджетних коштів, загальна сума розрахунків склала у 2010 році лише 60 млн грн.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2010 N 913 "Про затвердження Порядку використання у 2010 році коштів, передбачених у державному бюджеті для погашення простроченої заборгованості за спожиту в минулих періодах електричну енергію державних вугледобувних підприємств, у тому числі підприємств, які готуються до ліквідації, та вугледобувних господарських товариств, 100 відсотків акцій яких належать державі" Комісія постановою від 28.10.2010 N 1400 "Про перерахування коштів" установила відповідний алгоритм перерахування коштів. Загальна сума розрахунків склала 140 млн грн, розрахунки здійснювались за рахунок податкового боргу з податку на додану вартість та податку на прибуток державних вугледобувних підприємств та вугледобувних господарських товариств, 100 відсотків акцій яких належать державі.
У цілому у 2010 році було проведено розрахунків з погашення простроченої заборгованості за спожиту в минулих періодах електричну енергію державних вугледобувних підприємств на суму 654 млн грн.
2.3.1. Розрахунки споживачів з енергопостачальними компаніями, динаміка заборгованості за спожиту електричну енергію за 2008-2010 роки
Споживачам України за 2010 рік енергопостачальними компаніями була відпущена електрична енергія в обсязі 145951,791 млн кВт·год, у тому числі 130079,352 млн кВт·год або 89,12% від загального обсягу та вартістю 69639,117 млн грн компаніями, які працюють за регульованим тарифом, та 15985,439 млн кВт·год або 10,88% від загального обсягу компаніями, які працюють за нерегульованим тарифом.
Порівняно з 2009 роком обсяг електричної енергії, відпущеної компаніями, які працюють за нерегульованим тарифом, збільшився на 1988,885 млн кВт·год.
Показники обсягу та вартості електричної енергії, що була відпущена споживачам компаніями, які працюють за регульованим тарифом, у 2010 році змінилися таким чином:
порівняно з 2009 роком - більше за обсягом та вартістю відповідно на 10 867,5 млн кВт·год та 13 144,8 млн грн;
порівняно з 2008 роком - більше за обсягом та вартістю відповідно на 4 418,8 млн кВт·год та 17 073,7 млн грн;
порівняно з 2007 роком - більше за обсягом та вартістю відповідно на 3 021,5 млн кВт·год та 28 576,2 млн грн.
Оплата споживачами електроенергії дорівнює 68 524,392 млн грн з урахуванням погашення заборгованості попередніх періодів, що становить 98,40% від вартості проданої споживачам електричної енергії, що на 0,62% більше ніж у 2009 році (97,78%).
У додатку 2.3.1 наведено обсяги спожитої електричної енергії за 2007-2010 роки. У додатку 2.3.2 наведено рівень збору коштів споживачів за електричну енергію у відповідних галузях економіки за електричну енергію у 2009-2010 роках. У додатку 2.3.3 наведені розрахунки споживачів та енергопостачальних компаній за 2010 рік відповідно до форм звітності 5-НКРЕ та 7-НКРЕ. У додатку 2.3.4 наведені розрахунки та структура заборгованості за категоріями споживачів електричної енергії за 2006-2010 роки.
Повністю розрахувались у 2010 році за спожиту в цей період електроенергію споживачі з 16 енергопостачальними компаніями, зокрема з: ВАТ "АК Вінницяобленерго" (100,27%), ЗАТ "А.Е.С. Київобленерго" (100,05%), ВАТ "Крименерго" (100,40%), ВАТ "Львівобленерго" (100,33%), ВАТ "ЕК "Миколаївобленерго" (101,21%), ВАТ "ЕК "Одесаобленерго" (100,53%), ВАТ "ЕК "Севастопольенерго" (100,56%), ВАТ "Тернопільобленерго" (100,40%), ВАТ "ЕК "Херсонобленерго" (100,41%), ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" (100,23%), ВАТ "ПЕМ-Енерговугілля" (103,11%), ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" (100,76%), ДПЕМ ВАТ "Атомсервіс" (101,17%), ТОВ "Сервіс-Інвест" (100,82%), Донецька залізниця (100,88%), ДП "Придніпровська залізниця" (101,81%).
Не виконали своїх зобов'язань щодо розрахунків з постачальниками електричної енергії споживачі 21 енергокомпанії, у тому числі: ВАТ "Волиньобленерго" (99,21%), ВАТ "ЕК "Дніпрообленерго" (98,36%), ВАТ "Донецькобленерго" (93,78%), ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" (99,27%), ВАТ "ЕК "Закарпаттяобленерго" (98,06%), ВАТ "Запоріжжяобленерго" (94,43%), АЕК "Київенерго" (97,58%), ВАТ "Кіровоградобленерго" (99,98%), ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" (97,07%), ВАТ "Полтаваобленерго" (99,22%), ВАТ "Прикарпаттяобленерго" (99,44%), ЗАТ "Ей-І-Ес Рівнеенерго" (99,91%), ВАТ "Сумиобленерго" (97,89%), АК "Харківобленерго" (99,02%), ВАТ "ЕК "Хмельницькобленерго" (99,62%), ВАТ "Черкасиобленерго" (96,64%), ВАТ "ЕК "Чернівціобленерго" (98,46%), ДП "Регіональні електричні мережі" (96,84 %), ЗАТ "Енергія-Новий Розділ" (80,73%), ТОВ НВО "Енергія-Новояворівськ" (98,76%), ДТГО "Південно-Західна залізниця" (99,06%).
Промисловим підприємствам у 2010 році була відпущена електрична енергія в обсязі 61883,581 млн кВт·год вартістю 39116,603 млн грн. Порівняно з 2009 роком обсяг відпущеної електроенергії збільшився на 6355,028 млн кВт·год або на 11,45%, порівняно з 2008 роком - на 899,163 млн кВт·год або на 1,47%, але зменшився на 4 048,033 або на 6,14% порівняно з 2007 роком.
Вийшли на рівень споживання електричної енергії 2007 року та дещо перевищили його промислові споживачі таких компаній: ЗАТ "А.Е.С. Київобленерго", ВАТ "Крименерго", ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання", ВАТ "ЕК "Миколаївобленерго", ВАТ "Черкасиобленерго", ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія", ТОВ "Сервіс-Інвест" та ТОВ НВО "Енергія-Новояворівськ".
Порівняно з 2009 роком зростання споживання електричної енергії в межах 0,5-25% сталося у промислових споживачів 24 енергопостачальних компаній. У інших промислових споживачів відбулося зниження споживання електроенергії в межах 1-28%.
Рівень розрахунків промислових підприємств у 2010 році порівняно з 2009 роком (97,4%) збільшився на 1,6% і становить 38723,828 млн грн, або 99,0%. Повну оплату електричної енергії забезпечили споживачі ВАТ "Донецькобленерго" (100,05%), АЕК "Київенерго" (101,91%), ВАТ "Крименерго" (100,51%), ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" (100,06%), ВАТ "Львівобленерго" (100,11%), ВАТ "ЕК "Миколаївобленерго" (100,02%), ВАТ "ЕК "Одесаобленерго" (100,00%), ЗАТ "Ей-І-Ес Рівнеенерго" (100,20%), ВАТ "ПЕМ-Енерговугілля" (106,14%), ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" (108,44%), ДПЕМ ВАТ "Атом сервіс" (100,10%), ТОВ "Сервіс-Інвест" (100,83%), ЗАТ "Енергія-Новий Розділ" (100,90%), Донецька залізниця (100,88%), ДП "Придніпровська залізниця" (124,32%). З усіма іншими енергокомпаніями промислові споживачі розрахувалися на рівні 93,04-99,98%.
Сільськогосподарські підприємства у 2010 році отримали 2671,576 млн кВт·год вартістю 2022,555 млн грн. Рівень розрахунків становить 2025,81 млн грн або 100,16% від вартості поставленої електроенергії. У 2009 році рівень сплати становив - 100,41%. У повному обсязі розрахувались споживачі з 25 енергопостачальними компаніями. Найкращі розрахунки споживачів з ДП "Придніпровська залізниця" (106,8%), ДПЕМ "Атом сервіс" (106,1%), АЕК "Київенерго" (105,23%), ДП "Регіональні електричні мережі" (104,22%), Донецькою залізницею (101,9%), ВАТ "Крименерго" (101,66%), ВАТ "ЕК "Миколаївобленерго" (101,51%), ТОВ "Сервіс-Інвест" (101,27%) та інші. Низький рівень сплати (94,76-99,99%) у споживачів ЗАТ "Енергія - Новий Розділ" (94,76%), ВАТ "Черкасиобленерго" (98,6%), ВАТ "ЕК "Чернівціобленерго" (99,51%), ЗАТ "Ей-І-Ес Рівнеенерго" (99,55%), ЗАТ "ЕК "Херсонобленерго" (99,74%), ВАТ "ЕК "Дніпрообленерго" (99,87%), ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" (99,87%), ЗАТ "А.Е.С. Київобленерго" (99,93%), "Кіровоградобленерго" (99,99%) та "Сумиобленерго" (99,99%).
Установи та організації, що фінансуються з державного бюджету, за спожиту електричну енергію у 2010 році розрахувалися на 102,68%, покращивши показник 2009 року на 3,44% (2009 рік - 99,24%). Обсяг спожитої електроенергії склав 3 193,834 млн кВт·год вартістю 1958,321 млн грн, оплата - 2010,856 млн грн. Більш ніж 100-відсотково розрахувалися споживачі ВАТ "Крименерго" (111,68%), ДП "Придніпровська залізниця" (110,81%), ВАТ "ЕК "Хмельницькобленерго" (109,32%), ВАТ "ЕК "Миколаївобленерго" (108,49%), ДП ЕМ "Атом сервіс" (108,29%), ВАТ "ЕК "Одесаобленерго" (106,05%), ТОВ НВО "Енергія-Новояворівськ" (104,81%), ВАТ "Волиньобленерго" (104,61%), ВАТ "АК Вінницяобленерго" (104,16%) та інші. Не в повному обсязі розрахувалися споживачі ЗАТ "Енергія - Новий Розділ" (96,69%) та ДТГО "Південно-Західна залізниця" (93,93%).
Установи та організації, що фінансуються з місцевого бюджету, оплатили електроенергію на 101,7% у 2010 році (100,3% у 2009 році), отримавши 2 686,856 млн кВт·год електроенергії вартістю 1895,436 млн грн та сплативши 1 927,59 млн грн. Повністю розрахувалися споживачі з 16 енергопостачальними компаніями: АЕК "Київенерго" (120,98%), ДП "Придніпровська залізниця" (118,55%), ТОВ "Сервіс-Інвест" (102,5%), ТОВ НВО "Енергія-Новояворівськ" (102,19%), ВАТ "ПЕМ-Енерговугілля" (101,07%), ДП "Регіональні електричні мережі" (100,8%) та інші. У межах 97,92-99,99% розрахувалися споживачі Донецької залізниці (97,92%), ЗАТ "Східно-Кримська енергетична компанія" (98,49%), ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" (98,9%) та інші.