• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення щодо здійснення професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами

Міністерство розвитку громад та територій | Рішення, Положення від 10.08.2023 № 879 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство розвитку громад та територій
  • Тип: Рішення, Положення
  • Дата: 10.08.2023
  • Номер: 879
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство розвитку громад та територій
  • Тип: Рішення, Положення
  • Дата: 10.08.2023
  • Номер: 879
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
10.08.2023 № 879
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 жовтня 2023 р.
за № 1863/40919
Про затвердження Положення щодо здійснення професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами
Відповідно до пункту 13 частини першої статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків", пункту 18 розділу ХIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Положення щодо здійснення професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами, що додається.
2. Департаменту методології регулювання професійних учасників ринку цінних паперів (Козловська І.) забезпечити:
подання цього рішення для здійснення експертизи на відповідність Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод до Секретаріату Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини Міністерства юстиції України;
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
3. Це рішення набирає чинності через 90 календарних днів з дня, наступного після дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, крім абзацу тридцять четвертого пункту 2 розділу I, пунктів 5, 6 розділу II у частині поширення вимог цих пунктів на багатосторонні торгівельні майданчики, включені до реєстру ринків малих та середніх підприємств (далі - МСП), пункту 5 глави 1 у частині поширення вимог цього абзацу на багатосторонні торгівельні майданчики, включені до реєстру ринків МСП, глави 6 розділу IV, абзацу четвертого пункту 5 глави 3 розділу V, абзацу другого пункту 5 розділу VI у частині поширення вимог цього абзацу на багатосторонні торгівельні майданчики, включені до реєстру ринків МСП, цього Положення, які набирають чинності з дня набрання чинності змін до Порядку ведення реєстрів учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26 серпня 2021 року № 700, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2021 року за № 1385/37007, але не раніше набрання чинності цим рішенням.
4. Операторам регульованого ринку, операторам багатостороннього торговельного майданчика привести свою діяльність у відповідність до вимог цього Положення протягом трьох місяців після набрання чинності цим рішенням.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Шляхова Я.

Голова Комісії

Р. Магомедов
Протокол засідання Комісії
від 10 серпня 2023 року № 142

ПОГОДЖЕНО:

Перший заступник Міністра цифрової
трансформації України

Голова Національного банку України




О. Вискуб

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів та фондового
ринку
10 серпня 2023 року № 879
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 жовтня 2023 р.
за № 1863/40919
ПОЛОЖЕННЯ
щодо здійснення професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає основні засади та вимоги до професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами, а саме:
діяльності з організації торгівлі цінними паперами на регульованому фондовому ринку;
діяльності з організації укладення деривативних контрактів на регульованому ринку деривативних контрактів;
діяльності з організації торгівлі цінними паперами на фондовому багатосторонньому торговельному майданчику (далі - БТМ);
діяльності з організації укладення деривативних контрактів на БТМ деривативних контрактів.
Дія цього Положення поширюється на операторів регульованих ринків та операторів БТМ, а також на учасників торгів на регульованих ринках та БТМ та інших осіб у випадках, передбачених цим Положенням.
Дія цього Положення не поширюється на операторів організованих торговельних майданчиків та на учасників торгів на організованих торговельних майданчиках.
2. Терміни, які використовуються в цьому Положенні, вживаються в такому значенні:
визначена особа для розміщення - інвестиційна фірма, яка має ліцензію на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з торгівлі фінансовими інструментами, а саме андеррайтингу та/або діяльності з розміщення з наданням гарантії, або діяльності з розміщення без надання гарантії;
безперервний аукціон - це технологія проведення торгів, за якої безадресні заявки на купівлю-продаж активу (укладення деривативного контракту), внесені в книгу заявок, безперервно співставляються комп’ютерним алгоритмом, який функціонує без втручання людини та виконує заявки на основі найкращої ціни;
граничний спред котирування - це розраховане на певний момент у часі у відсотках відношення різниці максимальної ціни безадресної заявки на продаж, при якій сумарний обсяг заявок активу, розрахований наростаючим підсумком у порядку зростання ціни, становить величину, не меншу мінімально допустимого обсягу (далі - МДО) і мінімальної ціни безадресної заявки на купівлю (укладення деривативного контракту), при якій сумарний обсяг заявок активу, розрахований наростаючим підсумком у порядку зменшення ціни, становить величину, не меншу МДО, до мінімальної ціни безадресної заявки на купівлю (укладення деривативного контракту), при якій сумарний обсяг заявок активу, розрахований наростаючим підсумком у порядку зменшення ціни, становить величину, не меншу МДО;
двостороннє котирування - це сукупність поданих одним учасником торгів однієї або декількох безадресних заявок на купівлю та однієї або декількох безадресних заявок на продаж відповідних активів (або на укладення одного або декількох деривативних контрактів на протилежні позиції), які відповідають вимогам, що пред’являються до граничного спреду двостороннього котирування;
допуск до торгів - це сукупність процедур щодо перевірки оператором організованого ринку капіталу відповідності цінних паперів та їх емітентів, інших активів вимогам, установленим законодавством та правилами функціонування організованого ринку капіталу, для запровадження на цьому організованому ринку капіталу централізованого вчинення та централізованого виконання правочинів щодо таких цінних паперів та інших активів;
заявка - це подана учасником торгів згідно з правилами функціонування організованого ринку капіталу пропозиція на купівлю чи продаж активу, допущеного до торгів на організованому ринку капіталу, на здійснення операції репо з цінним папером, допущеним до торгів на організованому ринку капіталу (заявка репо), або на укладення деривативного контракту, яка містить умови, на яких пропонується вчинити відповідний правочин, з урахуванням змін, що можуть бути внесені до такої пропозиції згідно з правилами функціонування організованого ринку капіталу; зареєстрована оператором організованого ринку капіталу заявка є пропозицією та згодою відповідного учасника торгів вчинити та виконати правочин;
заявка адресна - це заявка, подана учасником торгів та адресована іншому учаснику торгів;
заявка анонімна - це заявка, умови якої не дозволяють учасникам торгів до моменту вчинення правочину ідентифікувати учасника торгів, який надіслав таку заявку;
заявка безадресна - це заявка, подана учасником торгів та адресована усім учасникам торгів;
заявка лімітна - це заявка, яка може бути виконана в будь-який час після її надсилання за ціною (або за дохідністю), не гіршою, ніж вказана в такій заявці, протягом строку дії цієї заявки;
зупинення допуску до торгів - це процедура, що може застосовуватись у випадку невідповідності активу, допущеного до торгів на організованому ринку капіталу, вимогам до допуску та перебування у списку активів, допущених до торгів на такому організованому ринку капіталу, внаслідок чого запроваджується тимчасова (на строк до усунення порушення, але не більше ніж на три місяці) заборона надсилати, змінювати або скасовувати заявки та вчиняти правочини щодо цього активу в усіх технологіях торгів на такому організованому ринку капіталу;
зупинення торгів - це процедура, що застосовується у випадку значних коливань ціни активу, внаслідок чого запроваджується заборона протягом певного строку (не більше ніж до закінчення торговельного дня) надсилати, змінювати або скасовувати заявки та вчиняти правочини в усіх або окремих технологіях торгів щодо окремих або всіх активів, допущених до торгів на відповідному організованому ринку капіталу;
індекс організованого ринку капіталу - це показник, який визначає зведений курс активів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу, та розраховується оператором організованого ринку капіталу з урахуванням вимог, встановлених цим Положенням;
ініціатор одностороннього аукціону - це особа, що отримала доступ до торгів на організованому ринку з метою купівлі/продажу цінних паперів шляхом проведення одностороннього аукціону та уклала з оператором організованого ринку капіталу договір про організацію та проведення одностороннього аукціону, крім випадків, передбачених законодавством;
котирування - це безадресна заявка на купівлю або продаж фінансового інструменту (укладення деривативного контракту), яка подається учасником торгів;
конкурентні ціни - котирування, встановлене в межах спреду двостороннього котирування, який встановлюється оператором організованого ринку капіталу та застосовується до всіх учасників торгів;
тверда заявка - адресна або безадресна заявка, подана учасником торгів, яку не можна змінити чи відмінити та яка означає безумовну згоду такого учасника укласти правочин на умовах, зазначених в заявці;
тверде котирування - це котирування, подане учасником торгів, яке не можна змінити чи відмінити та яке означає безумовну згоду такого учасника укласти правочин на умовах, зазначених в котируванні;
лот - це установлена оператором організованого ринку капіталу мінімальна кількість активу, яка може бути продана чи куплена під час торговельної сесії;
мінімально допустимий обсяг (МДО) - це мінімально допустимий обсяг безадресної(их) заявки(ок) на купівлю-продаж відповідного активу (укладення деривативного контракту);
накопичений купонний (відсотковий) дохід за облігацією (далі - НКД) - це частина купонного (відсоткового) доходу за облігацією, яка розраховується пропорційно кількості днів від дати виплати попереднього купонного (відсоткового) доходу, або дати розміщення облігації, або дати початку нарахування першої виплати купонного (відсоткового) доходу до дати проведення грошових розрахунків за договором купівлі-продажу облігації;
нестандартний правочин - це правочин, що не відповідає правилам функціонування організованого ринку капіталу;
односторонній аукціон - це технологія проведення торгів, яка передбачає конкурсний спосіб організації торгівлі, за яким ініціатор одностороннього аукціону здійснює продаж або купівлю цінних паперів на умовах конкурентних пропозицій учасників аукціону;
операція репо - операція купівлі (продажу) цінного папера із зобов’язанням його зворотного продажу (купівлі) через визначений строк за заздалегідь обумовленою ціною, що здійснюється на підставі договору репо;
передсесійний період - це визначений оператором організованого ринку капіталу період часу торговельного дня, протягом якого на організованому ринку капіталу здійснюються подання учасниками торгів адресних заявок і заявок репо та вчинення правочинів за такими заявками та/або подання учасниками торгів заявок на купівлю-продаж активів (укладення деривативних контрактів);
періодичний аукціон - це технологія проведення торгів, за якої виконання заявок відбувається у заздалегідь визначений час методом накопичення та одночасного виконання заявок за єдиною ціною;
підозріла операція - це заявка на купівлю/продаж активу (укладення деривативного контракту), або повідомлення про її зміну чи скасування, або правочин, вчинений на організованому ринку капіталу, що містить ознаки маніпулювання на організованому ринку та/або торгівлі з використанням інсайдерської інформації або намагання її використання;
післясесійний період - це визначений оператором організованого ринку капіталу період часу торговельного дня, протягом якого на організованому ринку капіталу здійснюються подання учасниками торгів адресних заявок і заявок репо та вчинення правочинів за такими заявками;
помилковий правочин - правочин, вчинений на організованому ринку капіталу внаслідок збою в роботі електронної торгової системи оператора організованого ринку;
поточна ціна активу - це ціна активу, що розраховується як середнє арифметичне зважене цін правочинів, вчинених щодо такого активу за проміжок часу, визначений правилами функціонування організованого ринку капіталу, але не більший, ніж 1 хвилина (розрахунковий період), відповідно до вимог цього Положення. Поточна ціна облігації розраховується без врахування НКД. Під час розрахунку поточної ціни активу не враховуються договори репо, правочини, вчинені на підставі адресних заявок, а також під час первинного розміщення цінного папера, на односторонніх аукціонах та під час проведення торгів з продажу акцій, що належать державі;
правочин, вчинений на організованому ринку капіталу,- це договір купівлі-продажу фінансових інструментів або валютних цінностей (в тому числі договір репо) або деривативний контракт, який укладається між учасниками торгів, у тому числі за участі центрального контрагента, та реєструється оператором організованого ринку капіталу;
процентний пункт - це одиниця, яка застосовується для порівняння величин, виражених у процентах;
реєстр ринків малих та середніх підприємств (далі - МСП) - це перелік інформації про БТМ, управління якими здійснюється відповідними операторами БТМ та які віднесено до ринків МСП, що є невід’ємною частиною реєстру професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, що ведеться НКЦПФР відповідно до порядку ведення реєстрів учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановленому НКЦПФР;
ринкова капіталізація емітента - це ринкова вартість акцій емітента, яка визначається оператором організованого ринку капіталу відповідно до методики, затвердженої цим оператором організованого ринку капіталу, вимог, встановлених НКЦПФР, та оприлюднюється на власному вебсайті оператора організованого ринку капіталу (у цілодобовому режимі);
ринок котирувань - це технологія проведення торгів, за якої правочини вчиняються шляхом акцепту твердих заявок, твердих котирувань, які подаються учасниками торгів, у тому числі маркет-мейкерами;
середній курс (ринкова ціна) активу, допущеного до торгів на організованому ринку капіталу - це розрахункове значення ціни активу, допущеного до торгів на організованому ринку капіталу, яке визначається та оприлюднюється відповідно до цього Положення;
ситуація цінової нестабільності - це значне коливання ціни активу, допущеного до торгів на організованому ринку капіталу, в результаті якого оператор організованого ринку капіталу зупиняє або може зупинити торги;
скасування допуску до торгів - це процедура виключення активу з переліку активів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу;
список активів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу - це документ оператора організованого ринку капіталу, який містить інформацію, передбачену цим Положенням, щодо активів, які станом на відповідну дату допущені до торгів на відповідному організованому ринку капіталу;
торги на організованому ринку капіталу (регульованому ринку або БТМ) (далі - торги) - це організоване подання учасниками торгів заявок на купівлю-продаж активів (укладення деривативних контрактів), допущених до торгів на організованому ринку капіталу, які призводять до вчинення на організованому ринку капіталу правочинів відповідно до законодавства та правил функціонування організованого ринку капіталу;
торговельна сесія - це визначений оператором організованого ринку капіталу період часу торговельного дня, протягом якого на організованому ринку капіталу здійснюються подання учасниками торгів заявок на купівлю-продаж активів (укладення деривативних контрактів), допущених до торгів на організованому ринку капіталу, у тому числі за участю маркет-мейкера;
уповноважений представник учасника торгів - це фізична особа, яка від імені учасника торгів подає заявки та вчиняє правочини;
учасник торгів на організованому ринку капіталу (далі - учасник торгів) - це інвестиційна фірма або інша особа, можливість участі якої у торгах передбачена законодавством, яка отримала такий статус в порядку, встановленому правилами функціонування організованого ринку капіталу, та отримала право надсилати заявки та вчиняти правочини на відповідному організованому ринку капіталу;
ціна відкриття - це значення першої розрахованої поточної ціни протягом торговельного дня;
ціна закриття - це останнє розраховане протягом торговельного дня значення поточної ціни;
ціна облігації - це сума НКД та добутку "чистої" ціни облігації на номінальну вартість;
частка акцій у вільному обігу - це частка акцій у випуску у власності міноритарних акціонерів, яка визначається НКЦПФР відповідно до вимог, встановлених цим Положенням;
"чиста" ціна облігації - це ціна облігації без врахування НКД, виражена у відсотках від її номінальної вартості (поточної номінальної вартості - для амортизаційних облігацій).
Терміни "алгоритмічна торгівля", "багатосторонній торговельний майданчик (БТМ)", "базовий актив", "базовий показник", "високочастотна торгівля", "договір репо", "електронна торгова система", "інвестиційна фірма", "колокація", "малі та середні підприємства", "маркет-мейкер", "оператор БТМ", "оператор регульованого ринку", "оператор організованого ринку капіталу", "організований торговельний майданчик (ОТМ)", "опціон", "опціон "кол", "опціон "пут", "офіційний канал зв’язку", "премія опціону", "проксіміті-хостинг", "професійна діяльність на ринках капіталу", "прямий електронний доступ", "регульований ринок", "регулярні торги", "спонсорований доступ", "торговельний день", "ф’ючерс" вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
Терміни "підприємства, що становлять суспільний інтерес", "великі підприємства" вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Терміни "інформаційно-комунікаційна система", "інформаційна система" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах".
Термін "кібератака" вживається у значенні, визначеному Законом України "Про основні засади забезпечення кібербезпеки України".
Термін "клієнт" вживається у значенні, визначеному Законом України "Про фінансові послуги та фінансові компанії".
Терміни "збій", "книга заявок" та "невпорядковані умови торгівлі" вживаються у значеннях, визначених Ліцензійними умовами провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на регульованому ринку та з організації торгівлі фінансовими інструментами на багатосторонньому торговельному майданчику, затвердженими рішенням НКЦПФР від 29 квітня 2022 року № 321, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 14 червня 2022 року за № 638/37974 (далі - Ліцензійні умови).
Терміни "орган управління", "посадові особи системи внутрішнього контролю" вживаються у значеннях, визначених рішеннями НКЦПФР від 30 грудня 2021 року № 1288 "Про затвердження Стандарту № 1 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Основні поняття та терміни", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 261/37597.
Інші терміни, які вживаються в цьому Положенні, використовуються відповідно до законодавства України.
3. Основними засадами функціонування оператора організованого ринку капіталу є:
створення умов щодо конкурентного ціноутворення на активи, допущені до торгів на організованому ринку капіталу, шляхом зосередження попиту та пропозицій на їх купівлю-продаж (укладення деривативних контрактів);
підтримання цілісності та стабільності ринку активів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу, шляхом запровадження справедливих та рівних для всіх учасників торгів правил поведінки;
забезпечення рівного, прозорого та недискримінаційного доступу всіх учасників торгів до торгів, та забезпечення публічності та прозорості проведення торгів через оприлюднення інформації, що характеризує кон’юнктуру ринку;
забезпечення інформування учасників торгів та інвесторів щодо емітентів та активів, допущених до торгів;
забезпечення захисту учасників торгів та інвесторів від зловживань шляхом установлення вимог щодо допуску до торгів, застосування процедур нагляду, контролю та накладання санкцій за порушення;
у випадку регульованого ринку - забезпечення функціонування ринку на постійно діючій основі, а саме забезпечення протягом календарного року не менше 200 торговельних днів.
4. До функцій оператора організованого ринку капіталу належать:
установлення правил проведення торгів активами, допущеними до торгів на організованому ринку капіталу;
організація та проведення торгів;
організаційне, технологічне та технічне забезпечення проведення торгів;
установлення процедур допуску активів до торгів на організованому ринку, зупинення та скасування такого допуску;
ведення переліку учасників торгів, фіксація поданих заявок, вчинених правочинів та контроль за їх виконанням;
ведення списку активів, допущених до торгів;
обмін інформацією з особою, що провадить клірингову діяльність відповідно до Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", та/або з Центральним депозитарієм цінних паперів, та/або з Національним банком України у випадках, передбачених законодавством, для забезпечення виконання правочинів;
зберігання паперових та/або в електронному вигляді документів щодо вчинення та виконання правочинів;
здійснення контролю за дотриманням учасниками торгів правил функціонування організованого ринку;
відповідне реагування на виявлені порушення законодавства про ринки капіталу та правил функціонування організованого ринку капіталу;
надання інформаційних послуг щодо організації торгівлі фінансовими інструментами;
оприлюднення інформації та обмін інформацією відповідно до законодавства України;
виявлення та усунення конфлікту інтересів та проведення заходів, спрямованих на недопущення виникнення конфлікту інтересів;
здійснення моніторингу торгів в режимі реального часу, здійснення застережних заходів для ідентифікації та зменшення ризиків, що виникають при проведенні торгів, та забезпечення здійснення ефективних заходів для зменшення негативного ефекту таких ризиків у відповідності до правил функціонування організованого ринку капіталу;
контроль за надсиланням, зміною та скасуванням заявок, а також за вчиненням правочинів, в тому числі з метою запобігання здійсненню, виявлення та усунення підозрілих операцій;
здійснення інформування НКЦПФР про підозрілі операції;
забезпечення наявності достатніх власних ресурсів для покриття ризиків, що виникають під час здійснення його діяльності, а також дотримання вимог щодо розміру власного капіталу у відповідності зі встановленими НКЦПФР вимогами;
забезпечення наявності електронної торгової системи та програмно-технічних засобів, які відповідають вимогам НКЦПФР, здатні забезпечувати безперервне функціонування організованого ринку капіталу, безпомилкове та вчасне проведення торгів та вчинення правочинів та мають ефективні механізми здійснення невідкладних заходів у випадку виникнення помилок або збоїв у роботі електронної торгової системи;
здійснення заходів, спрямованих на безперервність діяльності оператора організованого ринку капіталу, в тому числі безперервне функціонування програмно-технічних засобів для проведення торгів;
зупинення або скасування допуску активів до торгів, зупинення торгів у випадку цінової нестабільності та в інших випадках, якщо це передбачено правилами функціонування організованого ринку капіталу, цим Положенням чи іншими нормативно-правовими актами;
контроль за виконанням емітентом та іншими особами договорів, відповідно до яких цінні папери були допущені до торгів, у тому числі щодо обмежень, встановлених проспектом цінних паперів / рішенням про емісію / рішенням НКЦПФР про допуск цінних паперів іноземних емітентів до обігу на території України, пов’язаних з умовами обігу цінних паперів (у разі наявності).
5. Певний вид професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами здійснюється суб’єктом господарювання за умови отримання ліцензії на провадження такої діяльності, що видається НКЦПФР у встановленому порядку.
Юридична особа набуває статусу оператора регульованого ринку чи оператора БТМ з дня отримання ліцензії на провадження відповідної діяльності.
II. Правила функціонування організованого ринку капіталу
1. Правила функціонування організованого ринку капіталу, а також зміни до них, затверджуються в порядку, встановленому оператором організованого ринку капіталу для кожного з організованих ринків капіталу, управління діяльністю якого він здійснює, реєструються НКЦПФР, оприлюднюються на власному вебсайті оператора організованого ринку капіталу та мають бути доступні на ньому для ознайомлення в цілодобовому режимі.
Правила функціонування організованого ринку капіталу, а також зміни до них, є чинними після їх реєстрації НКЦПФР у встановленому нею порядку.
2. Правила функціонування організованого ринку капіталу можуть міститися в одному документі або складатися з окремих документів відповідного оператора організованого ринку капіталу.
3. Правила функціонування організованого ринку капіталу мають бути прозорими, недискреційними та недискримінаційними.
4. Правила функціонування регульованого ринку складаються, зокрема, з порядку:
допуску інвестиційних фірм та інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством, до регулярних торгів;
організації та проведення регулярних торгів;
допуску активів до торгів, зупинення та скасування такого допуску;
визначення ціни активів, допущених до торгів, оприлюднення їх середнього курсу;
розкриття інформації про функціонування регульованого ринку та її оприлюднення;
розв’язання спорів між учасниками торгів на регульованому ринку;
здійснення контролю за дотриманням учасниками торгів на регульованому ринку правил функціонування регульованого ринку;
створення та забезпечення функціонування механізму виявлення, запобігання та усунення конфлікту інтересів між будь-якими такими особами:
1) оператором регульованого ринку;
2) акціонерами (учасниками) оператора регульованого ринку;
3) особами, які здійснюють контроль над оператором регульованого ринку чи регульованим ринком;
4) учасниками торгів на такому регульованому ринку;
застосування санкцій за порушення правил функціонування регульованого ринку, в тому числі за невиконання правочинів, вчинених на регульованому ринку;
взаємодії з центральним контрагентом за правочинами щодо активів, допущених до торгів на регульованих ринках;
взаємодії з Центральним депозитарієм цінних паперів та Національним банком України у встановлених законодавством випадках;
підтримання ліквідності активів, допущених до торгів на регульованому ринку.
5. Правила функціонування БТМ (у тому числі БТМ, включеного до реєстру ринків МСП) складаються, зокрема, з порядку:
допуску інвестиційних фірм та інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством, до торгів на БТМ;
організації та проведення торгів;
допуску активів до торгів, зупинення та скасування такого допуску;
визначення ціни активів, допущених до торгів, оприлюднення їх середнього курсу;
розкриття інформації про функціонування БТМ та її оприлюднення;
взаємодії з центральним контрагентом та/або з особою, яка провадить клірингову діяльність з визначення зобов’язань, щодо зобов’язань за деривативними контрактами та за правочинами щодо інших активів, допущених до торгів на БТМ (крім випадків, коли оператор БТМ на підставі окремої ліцензії на провадження клірингової діяльності із визначення зобов’язань самостійно провадить клірингову діяльність за зобов’язаннями, що виникають внаслідок укладення правочинів щодо активів, допущених до торгів на БТМ, управління діяльністю якого він здійснює);
взаємодії з Центральним депозитарієм цінних паперів та Національним банком України у встановлених законодавством випадках.
6. Правила функціонування БТМ (у тому числі БТМ, включеного до реєстру ринків МСП) можуть передбачати інші положення, зокрема, стосовно:
створення та забезпечення функціонування механізму виявлення, запобігання та усунення конфлікту інтересів між будь-якими такими особами:
1) оператором БТМ;
2) акціонерами (учасниками) оператора БТМ;
3) учасниками торгів на такому БТМ;
здійснення контролю за дотриманням учасниками торгів на БТМ правил функціонування БТМ;
накладення санкцій за порушення правил функціонування БТМ, в тому числі за невиконання правочинів, вчинених на БТМ;
підтримання ліквідності активів, допущених до торгів на БТМ.
7. Правила функціонування організованого ринку капіталу щодо порядку організації та проведення торгів повинні визначати:
процедуру проведення торгів за кожною з технологій, яка використовується на організованому ринку капіталу, зокрема процедуру надсилання заявок, внесення змін до них та їх скасування, а також зазначення їх видів; особливості вчинення правочинів, порядок забезпечення виконання зобов’язань за вчиненими правочинами; порядок розрахунків;
права та обов’язки учасників торгів, у тому числі щодо інформування учасником торгів (крім органів державної влади) оператора організованого ринку капіталу про виконання грошових розрахунків щодо правочину, вчиненого без дотримання принципу "поставка проти оплати", у випадках, передбачених законодавством, протягом не більше трьох годин після виконання грошових розрахунків щодо такого правочину, але не пізніше 15:00 торговельного дня, в якому проведено відповідні розрахунки, крім випадків, коли оператор організованого ринку капіталу отримує таку інформацію від особи, що провадить клірингову діяльність відповідно до Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", або Центрального депозитарію цінних паперів, або Національного банку України;
вимоги до уповноважених представників учасників торгів, їх права й обов’язки;
процедуру вчинення правочинів, включаючи процедуру подання заявок;
перелік видів заявок, які можуть подавати учасники торгів;
процедуру використання електронної торгової системи та процедуру доступу учасників торгів до користування цією системою;
процедуру формування книги заявок, яка повинна містити щонайменше такі дані: номер заявки; код учасника торгів, який подав заявку; код клієнта цього учасника торгів; умови заявки; вид заявки; реквізити активу, щодо якого подано заявку, які дозволяють ідентифікувати такий актив; кількість активу вказану в заявці; дату та час реєстрації заявки; дату та час внесення змін до заявки; дату та час скасування заявки;
порядок надання доступу до книги заявок, поданих протягом торговельної сесії та протягом передсесійного і післясесійного періодів (у разі їх наявності);
процедуру формування переліку вчинених правочинів, який повинен містити щонайменше такі дані: реєстраційний номер правочину; сторони правочину; дату і час фіксації правочину; реквізити активу, щодо якого було вчинено правочин; суму правочину; кількість активу, щодо якого було вчинено правочин; ціну активу, вказану в правочині;
процедуру оформлення та обліку документів, які використовуються при вчиненні та виконанні правочинів;
процедуру запобігання здійсненню, виявлення та ідентифікації підозрілих операцій та запобігання вчиненню нестандартних правочинів;
процедури, що застосовуються оператором організованого ринку капіталу у разі відхилень від умов функціонування організованого ринку капіталу, включаючи опис таких відхилень, в ході торговельної сесії та в передсесійний і післясесійний періоди (у разі наявності);
порядок прийняття рішень про зупинення, припинення та поновлення торгів, в тому числі за рішенням уповноважених органів державної влади;
процедуру запобігання невиконанню учасниками торгів правочинів, вчинених на організованому ринку капіталу;
порядок допуску до торгів на організованому ринку капіталу без внесення до списку активів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу;
опис механізмів для своєчасного проведення розрахунків за правочинами, вчиненими в електронній торговій системі оператора організованого ринку капіталу, та для забезпечення того, щоб учасники торгів були обізнані про свої відповідні обов’язки;
правила та процедури, що забезпечують вільний і недискримінаційний доступ до інформації про торги, яка підлягає оприлюдненню, а також деталі щодо механізмів оприлюднення, які використовуються для того, щоб зробити таку інформацію доступною для громадськості.
При розміщенні цінних паперів правила функціонування організованого ринку капіталу щодо порядку організації та проведення торгів повинні визначати:
порядок проведення торгів;
порядок вчинення правочинів та зберігання інформації про вчинені правочини;
порядок взаємодії оператора організованого ринку з Центральним депозитарієм цінних паперів, Національним банком України, особою, що здійснює клірингову діяльність;
порядок взаємодії оператора організованого ринку капіталу та обслуговуючого банку оператора організованого ринку капіталу або платіжної системи.
Оператор організованого ринку капіталу може встановлювати особливості організації та проведення торгів активом за різними технологіями торгів, які використовуються на організованому ринку капіталу.
8. Процедура формування книги заявок регульованого ринку капіталу крім вимог, встановлених абзацом восьмим пункту 7 цього розділу, повинна також визначати можливість формування книги заявок оператором регульованого ринку, та, відповідно до проспекту, емітентом або визначеною особою для розміщення.
9. Правила функціонування організованого ринку капіталу щодо порядку допуску до торгів на організованому ринку капіталу інвестиційних фірм та інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством, повинні визначати:
порядок допуску до торгів інвестиційних фірм та інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством, у тому числі порядок проведення перевірки на їх відповідність вимогам пункту 1 глави 1 розділу III цього Положення, зупинення та скасування такого допуску;
права і обов’язки учасника торгів;
порядок ведення переліку учасників торгів та їх уповноважених представників;
порядок реєстрації уповноважених представників учасників торгів;
порядок надання інформації учасниками торгів.
10. Правила функціонування організованого ринку капіталу щодо порядку накладення санкцій за порушення учасниками торгів правил функціонування організованого ринку капіталу повинні визначати:
порядок створення та повноваження відповідного органу оператора організованого ринку капіталу, уповноваженого накладати санкції;
види санкцій за порушення правил функціонування організованого ринку капіталу, які повинні включати зупинення та скасування допуску до торгів;
порядок та підстави накладення санкцій;
порядок поширення інформації щодо застосованих санкцій;
порядок оскарження накладених санкцій.
11. Правила функціонування регульованого ринку щодо порядку допуску активів до торгів, зупинення та скасування такого допуску, повинні містити вимогу щодо виконання умов, встановлених проспектом цінних паперів.
12. Правила функціонування регульованого ринку щодо порядку розв’язання спорів між учасниками торгів на регульованому ринку повинні визначати:
порядок створення та функціонування відповідного органу оператора регульованого ринку, який уповноважений вирішувати спори;
порядок розгляду спорів.
13. Правила функціонування організованого ринку деривативних контрактів повинні додатково до вимог, зазначених у цьому розділі, передбачати порядок реалізації оператором такого організованого ринку деривативних контрактів заходів з управління позиціями учасників торгів, зокрема шляхом надання оператору таких повноважень:
1) контролювати суми відкритих позицій учасників торгів та їх клієнтів;
2) отримувати від учасників торгів інформацію (зокрема всю необхідну документацію) щодо:
1) розміру та мети позиції або взятого зобов’язання;
2) їх прямих або опосередкованих власників;
3) угод про співробітництво;
4) відповідних активів і зобов’язань на відповідному організованому ринку деривативних контрактів;
3) вимагати від особи закриття або зменшення позиції на тимчасовій або постійній основі згідно з потребами конкретного випадку, а також, у разі якщо така особа не виконала зазначену вимогу, вживати в односторонньому порядку заходів для забезпечення закриття або зменшення позиції;
4) у необхідних випадках вимагати від особи тимчасового повернення ліквідності на ринок за погодженою ціною та у погодженому обсязі з чітко вираженим наміром зменшити вплив великої чи переважної позиції. Порядок визначення великої чи переважної позиції та погодження ціни та обсягу в такому випадку встановлюється правилами функціонування відповідного організованого ринку капіталу.
14. Правила функціонування організованого ринку деривативних контрактів можуть передбачати порядок сплати сторонами деривативного контракту одна одній грошових коштів з метою управління ризиками та/або виконання зобов’язань (початкова та варіаційна маржа), якщо це передбачено відповідною специфікацією.
Правила функціонування організованого ринку деривативних контрактів можуть передбачати порядок здійснення його оператором контролю за здатністю сторони поставного товарного деривативного контракту, укладеного на такому організованому ринку капіталу, виконати свої зобов’язання за ним. З цією метою правила функціонування організованого ринку деривативних контрактів можуть надавати його оператору повноваження отримувати від сторони поставного товарного деривативного контракту, укладеного на такому організованому ринку капіталу, інформацію щодо можливості сторони здійснити або прийняти поставку базового активу такого деривативного контракту.
15. Якщо на організованому ринку капіталу дозволяється алгоритмічна торгівля, правила функціонування такого організованого ринку капіталу повинні додатково до вимог, зазначених у цьому розділі, передбачати вимоги до учасників торгів про обов’язкове проведення у тестовому середовищі, наданому оператором організованого ринку капіталу, тестування алгоритмів, що будуть використовуватися інвестиційними фірмами - учасниками ринку, а також тестування сумісності їхніх інформаційно-комунікаційних систем з електронною торговою системою оператора організованого ринку капіталу.
Якщо на організованому ринку капіталу дозволяється алгоритмічна торгівля, правила функціонування такого організованого ринку капіталу повинні передбачати також підстави та порядок скасування правочинів, вчинених на такому організованому ринку капіталу помилково через збій в роботі електронної торгової системи.
16. Правила функціонування організованого ринку капіталу повинні передбачати можливість проведення торгів за участю державних органів для випадків, передбачених законодавством.
17. Правила функціонування організованого ринку капіталу є обов’язковими для виконання оператором організованого ринку капіталу, учасниками торгів на такому організованому ринку капіталу та їх клієнтами, які користуються прямим електронним доступом, а також емітентами (крім іноземних емітентів), цінні папери яких унесені до списку активів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу.
Правила функціонування організованого ринку капіталу регулюють відносини між емітентами (крім іноземних емітентів), цінні папери яких унесені до списку активів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу, та оператором організованого ринку капіталу, а саме:
розкриття емітентом регулярної та особливої інформації, інформації про фінансові показники діяльності емітента та події, що можуть суттєво вплинути на ціну цінних паперів такого емітента;
повідомлення емітентом про дату, час та місце оприлюднення інформації, що відноситься до інсайдерської відповідно до законодавства України;
повідомлення емітентом про дату оприлюднення на власному вебсайті календарного плану розміщення в базі даних особи, яка провадить діяльність з оприлюднення регульованої інформації від імені учасників ринків капіталу та професійних учасників організованих товарних ринків, та на власному вебсайті інформації, документів та повідомлень, оприлюднення яких вимагається відповідно до законодавства, крім особливої інформації.
18. Оператор організованого ринку капіталу самостійно встановлює розмір плати за послуги, що надаються оператором організованого ринку капіталу, який має бути обґрунтованим. Розмір плати для учасників торгів за послуги оператора організованого ринку капіталу повинен бути недискримінаційним. Перелік видів послуг, що надаються оператором організованого ринку капіталу, із зазначенням розміру плати за ними, обов’язково оприлюднюється у вільному доступі на власному вебсайті оператора організованого ринку капіталу у цілодобовому режимі.
Оператор організованого ринку капіталу до укладення з клієнтом договору про надання фінансової послуги додатково надає йому інформацію, зазначену у статті 7 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії".
III. Допуск до торгів на організованому ринку капіталу інвестиційних фірм та інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством
1. Вимоги до допуску до торгів на організованому ринку капіталу інвестиційних фірм та інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством, зупинення та скасування такого допуску
1. Оператор організованого ринку капіталу встановлює порядок допуску інвестиційних фірм та інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством, до торгів на відповідному організованому ринку капіталу. Такий порядок встановлюється з урахуванням технологій торгів, що використовуються на такому організованому ринку капіталу, та повинен включати:
1) процедури контролю за надсиланням, зміною та скасуванням заявок, зокрема, щодо їх ціни, обсягу та інших параметрів, а також процедури контролю за вчиненими правочинами;
2) кваліфікаційні вимоги до персоналу учасника торгів, який має доступ до інформаційно-комунікаційної системи учасника торгів;
3) вимоги щодо тестування технічної та функціональної сумісності інформаційно-комунікаційної системи учасника торгів (у випадку її використання) з електронною торговою системою оператора організованого ринку;
4) вимоги до політики використання учасником торгів механізмів припинення або обмеження роботи алгоритмів (у випадку здійснення цим учасником торгів алгоритмічної торгівлі);
5) положення про те, чи має учасник торгів право надавати своїм клієнтам прямий електронний доступ, та умови надання такого доступу.
Оператор організованого ринку капіталу повинен проводити перевірку особи, яка має намір отримати допуск до торгів на відповідному організованому ринку капіталу (потенційного учасника торгів), на відповідність вимогам, переліченим в підпунктах 2-4 цього пункту, до її допуску до торгів.
Оператор організованого ринку капіталу повинен не рідше одного разу на рік проводити перевірку учасника торгів на відповідність вимогам, переліченим в підпунктах 2-4 цього пункту, а також постійно перевіряти, що учаснику торгів не зупинено та не анульовано ліцензію на провадження професійної діяльності з торгівлі фінансовими інструментами (у випадку учасника торгів, який був допущений до торгів як інвестиційна фірма) або що продовжують існувати передбачені законодавством підстави для участі учасника торгів у торгах (у випадку інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством).
Оператор організованого ринку капіталу встановлює критерії та процедури застосування санкцій до учасника торгів, який не відповідає вимогам, встановленим в підпунктах 2-4 цього пункту. Такі санкції повинні включати зупинення та скасування допуску до торгів.
Порядок здійснення перевірки учасників та потенційних учасників торгів на відповідність вимогам, переліченим в підпунктах 2-4 цього пункту, а також порядок застосування санкцій за порушення таких вимог, встановлюються в правилах функціонування відповідного організованого ринку капіталу.
Оператор організованого ринку капіталу зобов’язаний протягом щонайменше п’яти років зберігати інформацію про:
процедури здійснення перевірки учасників та потенційних учасників торгів на відповідність вимогам, встановленим в підпунктах 2-4 цього пункту;
критерії та процедури для застосування санкцій до учасника торгів;
результати перевірки учасників та потенційних учасників торгів на відповідність вимогам, встановленим в підпунктах 2-4 цього пункту.
2. Оператор організованого ринку капіталу повинен встановлювати вимоги щодо проведення учасниками торгів тестування сумісності їхніх інформаційно-комунікаційних систем з електронною торговою системою оператора організованого ринку капіталу. Таке тестування повинно проводитись:
перед отриманням учасником торгів доступу до електронної торгової системи та при будь-яких суттєвих змінах у функціонуванні електронної торгової системи та
перед початком використання або при будь-яких суттєвих змінах у функціонуванні інформаційно-комунікаційної системи або алгоритмів учасника торгів.
Тестування сумісності повинно забезпечити, щоб функціонування інформаційно-комунікаційної системи та алгоритмів учасника торгів відповідало вимогам, встановленим оператором організованого ринку капіталу.
В рамках тестування сумісності повинні оцінюватися:
здатність інформаційно-комунікаційної системи або алгоритму взаємодіяти з механізмом співставлення заявок електронної торгової системи та обробляти інформацію, яка надходить від оператора організованого ринку капіталу чи направляється до нього;
робота функцій надсилання, внесення змін до заявок та їх скасування, завантаження статистичної інформації та інформації про торги, та обмін всією інформацією, що може передаватися через електронну торгову систему;
робота встановленого підключення до електронної торгової системи, зокрема, можливість відключення учасника торгів від електронної торгової системи, об’єми втрати інформації, що передається, затримки в передачі інформації та відновлення підключення електронної торгової системи (у тому числі можливість передачі та обробки інформації, що виникла за час відключення).
Оператор організованого ринку капіталу повинен надавати учасникам та потенційним учасникам торгів тестове середовище для тестування сумісності відповідно до вимог цього пункту. Таке тестове середовище повинно відповідати Вимогам до тестового середовища операторів організованих ринків, затвердженим рішенням НКЦПФР від 22 липня 2021 № 557, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 серпня 2021 року за № 1059/36681.
Оператор організованого ринку капіталу повинен вимагати, щоб учасники та потенційні учасники торгів здійснювали тестування сумісності в його тестовому середовищі.
Оператор організованого ринку капіталу зобов’язаний забезпечити розмежування тестового середовища для тестування сумісності відповідно до вимог цього пункту та середовища, в якому здійснюються реальні торги.
3. Оператор організованого ринку скасовує допуск до торгів інвестиційної фірми або іншої особи, можливість участі якої у торгах передбачена законодавством, в таких випадках:
звернення інвестиційної фірми або іншої особи, можливість участі якої у торгах передбачена законодавством, про скасування допуску до торгів;
анулювання учаснику торгів ліцензії на провадження діяльності з торгівлі фінансовими інструментами (у випадку учасника торгів, який був допущений до торгів як інвестиційна фірма) або припинення передбачених законодавством підстав для участі такого учасника торгів у торгах (у випадку інших осіб, можливість участі яких у торгах передбачена законодавством);