• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Ліцензійних умов провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на регульованому ринку та з організації торгівлі фінансовими інструментами на багатосторонньому торговельному майданчику

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку | Рішення, Опис, Перелік, Заява, Форма типового документа, Довідка, Умови від 29.04.2022 № 321
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
  • Тип: Рішення, Опис, Перелік, Заява, Форма типового документа, Довідка, Умови
  • Дата: 29.04.2022
  • Номер: 321
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
  • Тип: Рішення, Опис, Перелік, Заява, Форма типового документа, Довідка, Умови
  • Дата: 29.04.2022
  • Номер: 321
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
29.04.2022 № 321
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2022 р.
за № 638/37974
Про затвердження Ліцензійних умов провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на регульованому ринку та з організації торгівлі фінансовими інструментами на багатосторонньому торговельному майданчику
Відповідно до пункту 13 частини першої статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків", пункту 18 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Ліцензійні умови провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на регульованому ринку та з організації торгівлі фінансовими інструментами на багатосторонньому торговельному майданчику, що додаються.
2. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 травня 2013 року № 818 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 01 червня 2013 року за № 856/23388.
3. Для цілей цих Ліцензійних умов до стажу роботи на ринках капіталу та організованих товарних ринках, стажу роботи на керівних посадах прирівнюється відповідний стаж роботи фізичної особи на керівних посадах / як фахівця товарної біржі, створеної відповідно до Закону України "Про товарну біржу", та фондової біржі, створеної відповідно до Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок", а також відповідний стаж роботи в об’єднаннях професійних учасників фондового ринку до набуття чинності Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
4. Встановити, що до 01 січня 2023 року норми пункту 11 розділу IV, пункту 15 розділу V цих Ліцензійних умов щодо укладання оператором регульованого ринку та оператором багатостороннього торговельного майданчика з особою, яка проводить клірингову діяльність центрального контрагента, договору про здійснення клірингу, не застосовуються до ліцензіатів, які відповідно до пунктів 5, 6 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", мають право на підставі ліцензії на провадження клірингової діяльності з визначення зобов’язань провадити клірингову діяльність центрального контрагента.
5. Юридичні особи, які мають ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами, зобов’язані:
привести свої внутрішні документи у відповідність до цих Ліцензійних умов протягом шести місяців, з дня наступного після закінчення строку, на який уведено воєнний стан, згідно Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"" (зі змінами), якщо інше не встановлено стандартами корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків;
привести структуру власності у відповідність до вимог цих Ліцензійних умов протягом шести місяців, з дня наступного після закінчення строку, на який уведено воєнний стан, згідно Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"" (зі змінами), у разі якщо в структурі власності такої особи є іноземна(і) юридична(і) особа(и) та/або фізична(і) особа(и) - іноземець(ці) - протягом року.
Вимоги цих Ліцензійних умов щодо початкового капіталу застосовуються лише до юридичних осіб, які мають намір провадити діяльність з організації торгівлі фінансовими інструментами і подали до НКЦПФР заяву та відповідні документи для отримання ліцензії.
6. Департаменту методології регулювання професійних учасників ринку цінних паперів (Курочкіна І.) забезпечити:
подання цього рішення для здійснення експертизи на відповідність Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод до Секретаріату Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини Міністерства юстиції України;
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
7. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
8. Контроль за виконанням цього рішення покласти на членів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Шляхова Я.

Голова Комісії

Р. Магомедов

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби фінансового
моніторингу України

Голова Антимонопольного комітету України

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України




І. Черкаський

О. Піщанська


О. Вискуб
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
29 квітня 2022 року № 321
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2022 р.
за № 638/37974
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на регульованому ринку та з організації торгівлі фінансовими інструментами на багатосторонньому торговельному майданчику
I. Загальні положення
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вимоги, обов’язкові для виконання при отриманні ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на регульованому ринку та ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на багатосторонньому торговельному майданчику (далі - ліцензія) та при провадженні цих видів професійної діяльності на ринках капіталу, перелік документів, які подаються заявником для видачі ліцензії, та особливості поєднання таких видів професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами між собою та з іншими видами професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
2. Цими Ліцензійними умовами встановлені вимоги для отримання ліцензії та провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами (далі - діяльність з організації торгівлі фінансовими інструментами) за такими її видами:
діяльність з організації торгівлі цінними паперами на регульованому фондовому ринку;
діяльність з організації укладення деривативних контрактів на регульованому ринку деривативних контрактів;
діяльність з організації торгівлі інструментами грошового ринку на регульованому грошовому ринку;
діяльність з організації торгівлі цінними паперами на фондовому багатосторонньому торгівельному майданчику (далі - БТМ);
діяльність з організації укладення деривативних контрактів на БТМ деривативних контрактів.
За умови отримання відповідної ліцензії оператори організованого ринку можуть провадити клірингову діяльність з визначення зобов’язань.
3. У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в таких значеннях:
1) асоційована особа - чоловік або дружина, прямі родичі особи (батько, мати, діти, рідні брати та сестри, дід, баба, онуки), прямі родичі чоловіка чи дружини особи, чоловік або дружина прямого родича;
2) відокремлений підрозділ заявника/ліцензіата - філія, інший підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням і здійснює всі або частину її функцій щодо провадження діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами та/або іншої професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках (у випадку поєднання діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами з іншими видами професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках), крім спеціалізованого структурного підрозділу;
3) заявник - юридична особа, створена за законодавством України, яка має намір провадити діяльність з організації торгівлі цінними паперами на регульованому фондовому ринку, діяльність з організації укладення деривативних контрактів на регульованому ринку деривативних контрактів, діяльність з організації торгівлі інструментами грошового ринку на регульованому грошовому ринку, діяльність з організації торгівлі цінними паперами на фондовому БТМ та/або діяльність з організації укладення деривативних контрактів на БТМ деривативних контрактів і подає до НКЦПФР заяву та відповідні документи для отримання ліцензії;
4) збій - це порушення діяльності ліцензіата, у тому числі порушення здійснення функцій, переданих на аутсорсинг, та/або порушення функціонування або затримки в роботі електронної торгової системи, зокрема, спричинене недоступністю програмно-технічних комплексів, персоналу, приміщень, надавачів послуг або центрів обробки даних, пошкодженням або втратою критично важливої інформації або документів, перевищенням пропускної здатності електронної торгової системи тощо, яке призводить або може призвести до переривання в наданні таким ліцензіатом послуг та/або до виникнення невпорядкованих умов торгівлі на організованому ринку капіталу, оператором якого є ліцензіат;
5) керівні посадові особи - особи, які здійснюють виконавчі функції, та особи, які здійснюють наглядові функції;
6) керівник заявника/ліцензіата - особа, яка виконує функцію одноосібного виконавчого органу, або голова колегіального виконавчого органу юридичної особи;
7) ключовий учасник у структурі власності юридичної особи або заявника/ліцензіата (далі - ключовий учасник) - будь-яка фізична особа, яка володіє часткою у статутному капіталі (акціями) такої юридичної особи, юридична особа, яка володіє часткою (пакетом акцій) у розмірі 2 і більше відсотків у статутному капіталі такої юридичної особи, і водночас:
якщо юридична особа має більше ніж 20 учасників - фізичних осіб, то ключовими учасниками юридичної особи вважаються 20 учасників - фізичних осіб, частки яких є найбільшими;
якщо однакові за розміром частки (пакети акцій) у статутному капіталі юридичної особи належать більше ніж 20 учасникам - фізичним особам, то ключовими учасниками юридичної особи вважаються всі фізичні особи, які володіють частками (пакетом акцій) у розмірі 2 і більше відсотків у статутному капіталі такої юридичної особи;
вважається, що публічна компанія не має ключових учасників;
8) книга заявок - це сукупність всіх заявок (у тому числі котирувань) одного виду на купівлю-продаж певного активу, допущеного до торгів на організованому ринку капіталу;
9) критичні операційні процеси - діяльність заявника/ліцензіата, що необхідна для забезпечення можливості заявника/ліцензіата:
управляти всіма ризиками, характерними для діяльності заявника/ліцензіата (у тому числі виявляти такі ризики, запобігати їм та мінімізувати їх вплив);
управляти електронною торговою системою та програмно-апаратними комплексами, які забезпечують її належне функціонування та захист;
забезпечувати виконання правочинів, вчинених на організованому ринку, оператором якого буде/є заявник/ліцензіат, у тому числі:
передавати інформацію Центральному депозитарію цінних паперів або депозитарію Національного банку України для внесення змін до системи депозитарного обліку (крім випадку, коли серед активів, допущених до торгів на організованому ринку, оператором якого буде/є заявник/ліцензіат, немає цінних паперів);
передавати інформацію особі, яка провадить клірингову діяльність, для здійснення клірингу (крім випадку, коли заявник/ліцензіат отримав ліцензію на провадження клірингової діяльності з визначення зобов’язань та зареєстрував правила провадження клірингової діяльності за договорами, що укладаються на організованому ринку капіталу, оператором якого він буде/є);
10) ліцензіат - юридична особа, створена за законодавством України, яка має ліцензію, отриману в установленому законодавством порядку;
11) невпорядковані умови торгівлі - це умови, що ускладнюють ведення прозорої та впорядкованої торгівлі на організованому ринку капіталу, зокрема збої в роботі електронної торгової системи, надсилання значної кількості помилкових заявок (в тому числі котирувань) учасниками торгів, ситуації цінової нестабільності тощо;
12) опосередкована істотна участь - володіння у заявнику/ліцензіаті, яке настає, якщо особа або група осіб прямо або опосередковано володіє часткою (акціями) в статутному капіталі однієї чи кількох юридичних осіб у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата у такому розмірі, який забезпечує можливість контролювати через цю особу (цих осіб) 10 і більше відсотків статутного капіталу заявника/ліцензіата;
13) особи, які здійснюють наглядові функції - голова та члени наглядової ради, або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду (у разі створення) юридичної особи, інші особи, які мають повноваження на визначення стратегії, цілей і загального напряму діяльності юридичної особи, наглядають за процесом прийняття управлінських рішень та контролюють цей процес;
14) посадові особи заявника/ліцензіата - фізичні особи - голова та члени наглядової ради, або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду (у разі створення), голова та члени колегіального виконавчого органу (особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу, та її заступники), корпоративний секретар, головний бухгалтер, голова та члени інших органів заявника/ліцензіата, утворення та компетенція яких передбачені його статутом;
15) прямий власник заявника/ліцензіата - особа, яка є власником частки (акцій) у статутному капіталі заявника/ліцензіата;
16) приміщення - частина внутрішнього об’єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу, яка використовується ліцензіатом (у тому числі його відокремленими та/або спеціалізованими структурними підрозділами) при провадженні діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами;
17) публічна компанія - це:
публічне акціонерне товариство;
іноземна юридична особа, що є емітентом акцій, які допущені до торгів на хоча б одному з наступних регульованих ринків:
New York Stock Exchange (NYSE);
Hong Kong Exchangesand Clearing;
London Stock Exchange (LSE);
Japan Exchange Group;
регульовані ринки, що входять до Nasdaq, Inc.;
регульовані ринки країни, що входить до Європейського Cоюзу;
регульовані ринки Швейцарії;
18) сертифікований фахівець - фізична особа, на ім’я якої виданий сертифікат НКЦПФР на право здійснення дій, які безпосередньо пов’язані з провадженням будь-якого виду професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, термін дії якого не закінчився;
19) спеціалізований структурний підрозділ заявника/ліцензіата - департамент, управління, відділ, сектор тощо, що є невід’ємною частиною внутрішньої організаційної структури заявника/ліцензіата або його відокремленого підрозділу та має інше місцезнаходження, ніж заявник/ліцензіат або його відокремлений підрозділ;
20) стаж роботи на керівних посадах - це стаж роботи:
як керівної посадової особи та/або як заступника керівної посадової особи та/або як керівника та/або заступника керівника відокремленого, спеціалізованого структурного та/або функціонального підрозділу професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків; та/або
на посаді державної служби не нижче категорії Б в НКЦПФР та/або на посаді Голови або члена НКЦПФР;
21) стаж роботи на ринках капіталу та організованих товарних ринках - це загальний стаж роботи фізичної особи:
на керівних посадах / як фахівця у професійному учаснику ринків капіталу та організованих товарних ринків;
та/або на керівних посадах / як фахівця в саморегулівній організації чи об’єднанні професійних учасників ринків капіталу;
та/або на керівних посадах / як фахівця товарної біржі, що провадить діяльність з організації торгівлі продукцією відповідно до Закону України "Про товарні біржі";
та/або на керівних посадах / як фахівця іншого суб’єкта господарювання, що провадить діяльність з організації торгівлі продукцією на авторизованих електронних майданчиках, на організованих електронних торгах чи з використанням іншого спеціального програмного забезпечення відповідно до законодавства України;
та/або на посаді державної служби в НКЦПФР та/або Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та/або на посаді Голови або члена цих комісій.
Терміни "аутсорсинг", "багатосторонній торговельний майданчик (БТМ)", "близькі відносини", "високочастотна торгівля", "грубе порушення", "ділова репутація", "інвестиційна фірма", "оператор БТМ", "оператор регульованого ринку", "оператор організованого ринку капіталу", "особа, яка здійснює виконавчі функції", "особа, яка здійснює управлінські функції", "офіційний канал зв’язку", "посадові особи професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків", "початковий капітал", "проксіміті-хостинг", "професійна діяльність на організованих товарних ринках", "професійна діяльність на ринках капіталу", "професійні учасники ринків капіталу та організованих товарних ринків", "регульований ринок", "системне порушення", "системно важливий професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків", "торговельний майданчик", "торговий репозиторій" вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
Терміни "істотна участь", "контролер", "контроль" вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Терміни "ланцюг володіння корпоративними правами юридичної особи", "структура власності юридичної особи" вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про банки і банківську діяльність".
Терміни "бездоганна ділова репутація", "ідентифікаційні дані", "кінцевий бенефіціарний власник" та "траст" вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Термін "форс-мажорні обставини" вживається у значенні, визначеному Законом України "Про торгово-промислові палати в Україні".
Термін "підприємства, що становлять суспільний інтерес" вживається у значенні, визначеному Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Терміни "видача ліцензії", "місцезнаходження юридичної особи" вживаються у значеннях, визначених у Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу, затвердженому рішенням НКЦПФР від 21 жовтня 2021 року № 982, зареєстрованому у Міністерстві юстиції України 03 грудня 2021 року за № 1563/37185.
Терміни "комітет органу, відповідального за здійснення нагляду, заявника/ліцензіата", "орган, відповідальний за здійснення нагляду", "орган управління", "посадові особи системи внутрішнього контролю", "управління ризиками", "управлінські функції", "функціональний підрозділ професійного учасника" та "юридичні ризики" вживаються у значеннях, визначених у стандартах корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановлених рішеннями НКЦПФР від 30 грудня 2021 року № 1288 "Про затвердження Стандарту № 1 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Основні поняття та терміни", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 261/37597, від 30 грудня 2021 року № 1289 "Про затвердження Стандарту № 2 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є підприємствами, що становлять суспільний інтерес та які не є банками", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 258/37594, від 30 грудня 2021 року № 1290 "Про затвердження Стандарту № 3 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є системно важливими професійними учасниками та які не є банками", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 267/37603, від 30 грудня 2021 року № 1291 "Про затвердження Стандарту № 4 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 263/37599 (далі - Стандарти).
Терміни "поточна ціна активу" та "середній курс (ринкова ціна) активу, допущеного до торгів на організованому ринку капіталу" вживаються у значеннях, визначених у порядку здійснення професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами, встановленому НКЦПФР.
Інші терміни, які вживаються у цих Ліцензійних умовах, використовуються у значеннях, визначених законами України та нормативно-правовими актами НКЦПФР.
4. Вимогам, установленим цими Ліцензійними умовами для провадження відповідного виду діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами, повинні відповідати:
заявник та власники істотної участі у заявнику, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники заявника, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
ліцензіат, власники істотної участі у ліцензіаті, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники заявника, протягом усього часу, коли вони зберігають свій статус або мають істотну участь у ліцензіаті.
Ліцензіат повинен виконувати вимоги, встановлені цими Ліцензійним умовами, протягом усього строку провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами.
II. Вимоги, яким повинен відповідати заявник для отримання ліцензії та ліцензіат під час провадження діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами
1. Загальні умови
1. Ліцензію можуть отримати юридичні особи, зареєстровані у формі акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю.
Заявником/ліцензіатом не може бути юридична особа, яка відповідає хоча б одному з таких критеріїв:
до особи застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
особа має серед учасників (засновників, акціонерів) юридичних осіб, зареєстрованих у державах (юрисдикціях), внесених до переліку держав (юрисдикцій), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, сформованого у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України на основі висновків міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, та оприлюдненого на офіційному вебсайті Державної служби фінансового моніторингу України;
особа та/або учасники (засновники, акціонери) включені відповідно до закону до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
юридична особа підконтрольна юридичним особам, створеним відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України", та/або особам, зазначеним у абзацах третьому, п’ятому цього пункту, та/або має таких осіб серед власників істотної участі, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників.
Поєднання ліцензіатом професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами з іншими видами діяльності дозволяється виключно в таких випадках:
1) поєднання провадження оператором організованого ринку капіталу своєї діяльності з діяльністю з надання інформаційних послуг на ринках капіталу та організованих товарних ринках;
2) поєднання провадження оператором організованого ринку капіталу своєї діяльності з діяльністю торгового репозиторію;
3) поєднання провадження оператором організованого ринку капіталу своєї діяльності з діяльністю з організації торгівлі продукцією.
4) поєднання провадження оператором організованого ринку капіталу своєї діяльності з кліринговою діяльністю з визначення зобов’язань.
Оператори регульованих ринків можуть провадити діяльність з організації торгівлі на БТМ за умови отримання відповідних ліцензій.
Оператори БТМ можуть провадити клірингову діяльність з визначення зобов’язань за договорами, які укладаються на організованих ринках, що управляються цими операторами, відповідно до правил функціонування таких ринків та правил провадження клірингової діяльності за умови отримання ними відповідної ліцензії.
Ліцензіат при провадженні діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами зобов’язаний дотримуватись вимог законодавства України та внутрішніх документів ліцензіата.
2. Установчий документ заявника/ліцензіата повинен передбачати провадження відповідного виду діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами; ураховувати особливості та обмеження, передбачені законами України щодо здійснення діяльності на ринках капіталу.
3. Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата, власників істотної участі у заявнику/ліцензіаті має бути прозорою і такою, що відповідає вимогам цих Ліцензійних умов.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є прозорою та такою, що відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо розкриває інформацію щодо системи взаємовідносин юридичних та фізичних осіб в структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата і надає змогу визначити:
усіх ключових учасників (включаючи публічні компанії) і контролерів заявника/ліцензіата;
усіх ключових учасників кожної юридичної особи, яка існує у ланцюгу володіння корпоративними правами заявника/ліцензіата;
усіх власників істотної участі в заявнику/ліцензіаті;
усіх кінцевих бенефіціарних власників заявника/ліцензіата або їх відсутність у випадках, передбачених абзацом двадцять другим цього пункту;
відносини контролю між усіма вказаними особами.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо НКЦПФР встановлений факт, що заявник/ліцензіат має серед власників істотної участі або підконтрольний:
юридичній особі, створеній відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України";
особі, до якої застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
особі, що включена до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи власників істотної участі у заявнику/ліцензіаті є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо НКЦПФР встановлений факт, що власник істотної участі у заявнику/ліцензіаті підконтрольний або має серед власників істотної участі:
юридичну особу - резидента держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України";
особу, до якої або до посадових осіб якої застосовані санкції згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішеннями Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, які передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій;
особу, до якої або до посадових осіб якої застосовані санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
особу, яка або посадові особи якої включені до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо вона є непрозорою, а саме не дотримані вимоги щодо її прозорості, визначені абзацами другим - шостим цього пункту, та/або якщо:
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата наявна конструкція щодо взаємного володіння часткою статутного капіталу (зустрічні інвестиції) однієї особи в іншій; та/або
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата наявний траст, інститут спільного інвестування, іноземний фонд або інше подібне правове утворення, про яке не розкрита інформація відповідно до довідки про схематичне зображення структури власності юридичної особи - заявника (додаток 1), та/або довірчим власником або компанією з управління активами якого чи іншою особою, яка виконує подібні функції, не погоджено НКЦПФР намір набуття або збільшення істотної участі, якщо на момент набуття істотної участі таке погодження було передбачено законодавством; та/або
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата (крім публічної компанії) наявні особи, які мають юридичне право володіти, користуватись та розпоряджатись правами, що становлять істотну участь у заявнику/ліцензіаті, але при цьому діють за вказівками кінцевих бенефіціарних власників, інформація про яких не розкрита згідно з цими Ліцензійними умовами; та/або
структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата (крім публічної компанії) складається виключно з осіб, які володіють участю у статутному капіталі заявника/ліцензіата у розмірі менше 10 %; та/або
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата відсутня інформація про кінцевого(их) бенефіціарного(их) власника(ів) осіб, яким одноосібно/спільно у сукупності (при додаванні акцій/часток всіх цих осіб) належить більше 90 % статутного капіталу заявника/ліцензіата, крім осіб, якими або контролерами яких є держава, Національний банк України, територіальна громада, міжнародна фінансова організація, публічна компанія, фізична особа, права якої на акції/частки статутного капіталу заявника/ліцензіата або права голосу за ними не є формальними (особа не є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права), та/або
власниками істотної участі порушений порядок погодження набуття такої істотної участі.
4. Ділова репутація заявника/ліцензіата, юридичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером заявника/ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу), чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради, або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду (у разі створення) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника/ліцензіата, є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням нею своїх обов’язків;
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
відсутні факти визнання особи банкрутом або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або анулювання будь-якої ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках;
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління іноземної(-ого) фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможною(-им) або банкрутом, або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним, або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні свідчення того, що у особи була можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю в іноземній(-ому) фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринках надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної(-ого) фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків станом набудь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможною(-им) або банкрутом, або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним, або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи в зв’язку з неналежним виконанням особою повноважень, яке призвело до порушення фінансовою установою та/або професійним учасником організованих товарних ринків законодавства;
ділова репутація особи є бездоганною у розумінні Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
особою не вчинено порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів, що сталися з вини такої особи шляхом її дії або бездіяльності та завдали матеріальної шкоди законним правам та інтересам інших осіб, а також грубих або систематичних порушень на ринках капіталу та організованих товарних ринках;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України") або України (для цілей цього абзацу особа вважається такою, до якої не застосовувалися зазначені заходи, якщо після їх скасування пройшло три роки);
особа не позбавлялась в установленому законодавством порядку права займатися певною діяльністю (для цілей цього абзацу особа вважається такою, що не позбавлена права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю після закінчення строку, на який здійснювалося позбавлення зазначеного права);
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі у фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринків (за винятком випадків, коли такі порушення були усунуті);
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні п’ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інший строк дії ознаки не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером, кінцевим бенефіціарним власником заявника/ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової власника істотної участі, у тому числі контролера заявника/ліцензіата, або яка є головним бухгалтером заявника/ліцензіата (особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата або, у разі покладання ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата на юридичну особу, з якою заявником/ліцензіатом укладений договір про здійснення бухгалтерського обліку, особою, яка безпосередньо здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата (далі - особа, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата) є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено з роботи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках на вимогу державного органу, в тому числі іноземного (за винятком випадків, коли особа була звільнена у зв’язку з відмовою у погодженні особи на посаду керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю);
особу не було звільнено з роботи (у тому числі з роботи в іноземних юридичних особах) протягом останніх п’яти років за систематичне або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов’язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства про протидію корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою/службовим становищем або іншого правопорушення (при роботі в юридичних особах - резидентах - звільнення на підставі пунктів 3, 4, 7, 8 частини першої статті 40, пунктів 1, 1-1, 2, 3 частини першої статті 41, абзацу дев’ятого частини першої статті 43-1 та статті 45 Кодексу законів про працю України, а також не було звільнено з посади державної служби з підстав, визначених частиною п’ятою статті 66 Закону України "Про державну службу");
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням нею своїх обов’язків;
у разі якщо особа обіймала посади, необхідність погодження призначення на які відповідним державним органом передбачена законодавством, відсутні факти обіймання особою посади/посад керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків (виконання обов’язків за посадою) протягом більше шести місяців без погодження відповідним державним органом на таку посаду/посади (застосовується з першого дня сьомого місяця після дня обрання (призначення) особи на посаду (у разі обіймання кількох посад або однієї посади кілька разів без погодження з відповідним державним органом - після дня обрання (призначення) особи на першу з таких посад) та протягом трьох років із дати усунення цього порушення);
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації).
відсутні факти перебування особи протягом більше шести місяців на посаді керівника фінансової установи (крім заступника головного бухгалтера) та/або професійного учасника організованих товарних ринків або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків (або виконання обов’язків за посадою) протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків банкрутом або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або віднесення банку до категорії неплатоспроможних, або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
відсутні свідчення того, що у особи була можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю в фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринків надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків банкрутом або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або віднесення банку до категорії неплатоспроможних, або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
відсутні факти перебування особи протягом більше шести місяців у складі органу управління або на посаді посадової особи системи внутрішнього контролю іноземної фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможним або банкрутом, або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним, або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні свідчення того, що у особи була можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможним або банкрутом, або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання цього банку неплатоспроможним, або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни, щодо заміни цієї особи на посаді в зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою та/або професійним учасником організованих товарних ринків вимог законодавства;
ділова репутація особи є бездоганною у розумінні Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
особою не вчинено порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів, що сталися з вини такої особи шляхом її дії або бездіяльності та завдали матеріальної шкоди законним правам та інтересам інших осіб, а також грубих або систематичних порушень на ринках капіталу та організованих товарних ринках;
відсутній факт неявки особи (без поважних причин) на складання протоколу про адміністративне правопорушення вимог банківського, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України") або України (для цілей цього абзацу особа вважається такою, до якої не застосовувалися зазначені заходи, якщо після їх скасування пройшло три роки);
особа не позбавлена, в установленому законодавством порядку, права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю (для цілей цього абзацу особа вважається такою, що не позбавлена права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю після закінчення строку, на який здійснювалося позбавлення зазначеного права);
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі в фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринків (за винятком випадків, коли такі порушення були усунуті);
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні п’ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інший строк дії ознаки не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради, або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду (у разі створення) або є посадовою особою системи внутрішнього контролю заявника/ліцензіата є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо вона відповідає вимогам, встановленим Стандартами.
У власників істотної участі заявника/ліцензіата та фахівців заявника/ліцензіата має бути відсутній конфлікт інтересів (суперечності між особистими інтересами і правами і обов’язками власника істотної участі в заявнику/ліцензіаті та/або посадовими обов’язками особи в заявнику/ліцензіаті) або існувати можливість усунення такого конфлікту інтересів.
Особа, яка вважає, що з поважних причин до неї не повинні застосовуватися певні ознаки невідповідності ділової репутації (крім ознаки, зазначеної в абзаці двадцять восьмому цього пункту) вимогам, зазначеним у цьому пункті, має право надати з цього приводу до НКЦПФР відповідне обґрунтоване клопотання у паперовій або електронній формі із дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", яке підлягає розгляду у терміни та в порядку, визначені у Законі України "Про звернення громадян" із забезпеченням, у тому числі, права особи особисто викладати свої аргументи та бути присутньою при розгляді клопотання.