Директор Департаменту громадського здоров'я | Тетяна СКАПА |
Документ підготовлено в системі iplex
Міністерство охорони здоровя України | Наказ, Правила, Норми від 08.05.2025 № 785
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
08.05.2025 м. Київ № 785
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
26 травня 2025 р. за № 813/44219
Про затвердження Державних санітарних норм та правил зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров'я
( Із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30 травня 2025 року № 899 )
Відповідно до абзацу одинадцятого пункту 20 частини першої статті 8 Закону України "Про систему громадського здоров'я", підпункту 5 пункту 1 Операційного плану реалізації Державної стратегії боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року та затвердження операційного плану її реалізації на 2024-2026 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2024 року № 1265, абзацу третього підпункту 14 пункту 4, пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров'я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), та з метою затвердження правил збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров'я,
НАКАЗУЮ:
( преамбула із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
1. Затвердити Державні санітарні норми та правила зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров'я, що додаються.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони здоров'я України від 30 квітня 2014 року № 293 "Про затвердження Інструкції зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни у закладах охорони здоров'я", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 травня 2014 року за № 556/25333.
3. Департаменту громадського здоров'я (Тетяні Скапі) забезпечити:
1) подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2) оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства охорони здоров'я України після здійснення державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра охорони здоров'я України - головного державного санітарного лікаря України Ігоря Кузіна.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства охорони здоров'я України
08 травня 2025 року № 785
( гриф затвердження із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
Державні санітарні норми та правила зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров'я
I. Загальні положення
1. Ці Державні санітарні норми і правила зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання використаної білизни в закладах охорони здоров'я (далі - Державні санітарні норми і правила) встановлюють загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров'я (далі - ЗОЗ) та фізичними особами - підприємцями (далі - ФОП), які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та для суб'єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ / ФОП.
( пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
2. В цих Державних санітарних нормах і правилах терміни вживаються в таких значеннях:
медичний одяг - куртки, клінічні і лабораторні халати, хірургічні костюми багаторазового використання та інший одяг, який використовується з метою ідентифікації працівників ЗОЗ / ФОП;
( абзац другий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
постільна білизна - текстильні вироби багаторазового застосування, які використовуються для забезпечення гігієнічного перебування пацієнтів під час отримання медичної послуги;
( абзац третій пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
управління білизною - збір, сортування, зберігання, транспортування, дезінфекція, прання, сушіння, прасування, ремонт та управління відходами білизни;
фасонна (натільна) білизна - текстильні вироби багаторазового застосування, які використовуються пацієнтами для забезпечення їхнього комфортного та гігієнічного перебування пацієнта (сорочки, піжами, халати тощо).
Інші терміни у цих Державних санітарних нормах і правилах вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про систему громадського здоров'я", "Про охорону праці", "Основи законодавства про охорону здоров'я" та інших нормативно-правових актах в сфері охорони здоров'я і охорони праці.
3. До асортименту постільної білизни належать:
1) постільна білизна (простирадла, рушники, наволочки, підкладні пелюшки, підковдри);
2) ковдри (байкові);
3) рушники для надання медичних послуг;
4) підкладні пелюшки багаторазового використання;
5) фасонна (натільна) білизна;
6) медичний одяг;
7) столова і кухонна білизна;
8) бавовняні мішки.
4. Білизна класифікуються:
1) за асортиментом згідно з пунктом 3 цього розділу;
2) за видом волокна:
бавовняні і льняні тканини;
зі змішаних волокон (бавовна і льон із синтетикою);
3) за зношуваністю:
білизна, яка не потребує подальшого ремонту;
білизна, яка потребує подальшого ремонту;
не придатна для подальшого використання за призначенням (медичні відходи);
4) за ступенем забруднення:
білизна без видимого забруднення або із незначними (до 10 % поверхні білизни) слідами забруднення біологічними рідинами (далі - забруднена білизна);
брудна білизна (понад 10 % поверхні білизни забруднено біологічними рідинами).
5. Білизна переться в пральних машинах бар'єрного типу (прохідних), які мають два вікна - вікно для завантаження (зі сторони брудної зони пральні) і вікно для вивантаження (зі сторони чистої зони пральні).
6. Технологічні потоки брудної і чистої білизни не повинні перехрещуватися.
7. Прання білизни здійснюється в пральнях при ЗОЗ / ФОП або суб'єктами господарювання на умовах договору з дотриманням Правил побутового обслуговування населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 року № 614.
( абзац перший пункту 7 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
Експлуатація пралень проводиться із дотриманням вимог Правил охорони праці при експлуатації пралень і лазень, затверджених наказом Державний комітет України по нагляду за охороною праці від 21 травня 1997 року № 143.
( абзац другий пункту 7 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
8. Потужність пральні новозбудованих, реставрованих і реконструйованих ЗОЗ визначається у медичному завданні на проєктування, відповідно до розділу XIII Державних санітарних норм і правил "Санітарно-протиепідемічні вимоги до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров'я", затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України 21 лютого 2023 року № 354, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2023 року за № 562/39618 (далі - Санітарно-протиепідемічні вимоги до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров'я).
9. Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 "Заклади охорони здоров'я. Основні положення", затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278.
( пункт 9 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
10. Визначення потреби та забезпечення білизною організовується ФОП / керівником ЗОЗ.
11. У приміщеннях ЗОЗ / приміщеннях провадження діяльності ФОП, які вимагають стерильності повітря відповідно до положень Санітарно-протиепідемічних вимог до новозбудованих, реставрованих і реконструйованих закладів охорони здоров'я, використовується одноразова білизна, окрім медичного одягу.
( пункт 11 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
12. Заміна білизни проводиться у разі забруднення понад 10 % її поверхні або відповідно до графіку заміни білизни, що розробляється відділом з інфекційного контролю та затверджується керівником ЗОЗ / ФОП.
( пункт 12 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
13. Працівники, які проводять управління білизною, забезпечуються керівником ЗОЗ / ФОП ємностями для забрудненої та брудної білизни, засобами індивідуального захисту, в тому числі на випадок аварійної ситуації, та транспортними візками.
( пункт 13 розділу I із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
14. Управління білизною проводиться з дотриманням Мінімальних вимог безпеки та гігієни ручного переміщення вантажів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30 червня 2023 року № 1191, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23 серпня 2023 року за № 1480/40536.
15. Маса завантажених до ємностей речей не повинна перевищувати навантаження, визначеного Граничними нормами підіймання і переміщення важких речей жінками, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров'я України від 10 грудня 1993 року № 241, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 22 грудня 1993 року за № 194.
16. Ємності для забрудненої та брудної білизни можуть бути одноразового (наприклад, мішки поліетиленові) та багаторазового (наприклад, пластикові контейнери, що стійкі до очищення і дезінфекції) використання.
Перед поміщенням в транспортні візки ємності для забрудненої та брудної білизни щільно закриваються (наприклад, мішки поліетиленові зав'язуються, пластикові контейнери закриваються кришкою).
Для забрудненої і брудної білизни потрібно використовувати окремі ємності з відповідним маркуванням - "Забруднена білизна" та "Брудна білизна".
17. Працівники, відповідальні за збір, транспортування, сортування, замочування та прання забрудненої/брудної білизни мінімально забезпечуються:
1) фартухами захисними, що відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 771 (далі - Технічний регламент засобів індивідуального захисту);
2) хірургічними (медичними) масками, що відповідають Технічному регламенту щодо медичних виробів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2013 року № 753;
3) рукавичками захисними, які відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту.
18. Працівники, відповідальні за прасування та упакування білизни мінімально забезпечуються респіраторами класу захисту FFP1, що відповідають Технічному регламенту засобів індивідуального захисту.
19. Працівники пральні проходять обов'язкові профілактичні медичні огляди відповідно до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 23 липня 2002 року № 280 "Щодо організації проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 серпня 2002 року за № 639/6927.
20. Транспортні візки мають бути закритими (унеможливлювати контакт білизни з навколишнім середовищем).
Переносити ємності з білизною без використання транспортних візків (наприклад, в руках) заборонено.
21. Медичний одяг дозволяється прати у домашніх умовах, окрім медичного одягу, який використовувався при догляді за пацієнтами інфікованими або з підозрою на інфікування збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров'я.
Медичний одяг змінюється в разі його забруднення або 1 раз на 8 робочих годин.
II. Збір, транспортування і зберігання забрудненої та брудної білизни
1. Перелік працівників, які проводять збір і транспортування забрудненої та брудної білизни, розробляється відповідальною за управління білизною особою і затверджується ФОП / керівником ЗОЗ.
2. До збору і транспортування забрудненої та брудної білизни не допускаються працівники, які не пройшли відповідні навчання і практичну підготовку, в тому числі щодо правил локалізації та ліквідації аварійних ситуацій, управління медичними відходами, дотримання правил і практик гігієни рук та використання засобів індивідуального захисту.
3. Перед транспортуванням ємності із забрудненою/брудною білизною маркуються із зазначенням структурного підрозділу, в якому вони були зібрані.
4. Упакована забруднена і брудна білизна може зберігатися не більше трьох діб у визначених приміщеннях брудної зони ЗОЗ / місці провадження діяльності ФОП.
( абзац перший пункту 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
У випадках прогнозованого відкладання прання брудної білизни на понад вісім годин, забруднені поверхні білизни обробляються шляхом обприскування ферментним очищаючим засобом, включеним до Державного реєстру дезінфекційних засобів.
5. Упакована забруднена і брудна білизна у транспортних візках доставляється у приміщення прийому білизни брудної зони пральні.
III. Приймання і сортування білизни в пральні
1. Приймання і сортування білизни здійснюються в спеціально виділеному приміщенні брудної зони пральні.
2. Брудна білизна підлягає замочуванню перед пранням в холодній воді протягом однієї години, в тому числі оброблена ферментним очищаючим засобом. Замочування брудної білизни проводиться у брудній зоні пральні.
Замочування брудної білизни проводиться у спеціальних ємностях, поверхня яких стійка до очищення і дезінфекції. Після кожного спорожнення поверхні ємностей для замочування брудної білизни очищуються і дезінфікуються засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів.
Дезінфекція брудної білизни хімічним методом перед пранням заборонена, окрім випадків забруднення білизни збудниками інфекційних хвороб, що викликають надзвичайні ситуації у системі громадського здоров'я.
3. Транспортні візки після вивантаження забрудненої і брудної білизни підлягають очищенню і дезінфекції засобами, включеними до Державного реєстру дезінфекційних засобів. Очищення і дезінфекція транспортних візків проводиться в окремому приміщенні брудної зони пральні, що має безпосереднє сполучення з чистою зоною пральні.
4. Ємності для забрудненої і брудної білизни одноразового використання після вивантаження білизни відносяться до медичних відходів, управління якими проводиться відповідно до Державних санітарних норм та правил "Порядок управління медичними відходами, у тому числі вимоги щодо безпечності для здоров'я людини під час утворення, збирання, зберігання, перевезення, оброблення таких відходів", затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31 жовтня 2024 року № 1827, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2024 року за № 1938/43283 (далі - Порядок управління медичними відходами).
( абзац перший пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
Ємності для забрудненої і брудної білизни багаторазового використання (наприклад, контейнери пластикові) після вивантаження білизни очищаються і дезінфікуються відповідно до інструкції виробника.
5. Під час приймання та/або сортування білизна перевіряється на наявність сторонніх предметів і речей, перераховується і зважується на вагах.
6. Приймання в пральні білизни виконується шляхом перерахунку всіх предметів білизни з перевіркою наявності на них штампа, що підтверджує приналежність білизни до ЗОЗ / ФОП.
( пункт 6 розділу III із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
7. Вимоги до обліку білизни встановлюються керівником ЗОЗ / ФОП.
( пункт 7 розділу III із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
8. Білизна сортується за кольором та відповідно до пункту 4 розділу I цих Державних санітарних норм і правил.
9. Після сортування і замочування (за необхідності) білизна засобами малої механізації (наприклад, возики або візки) переміщається до приміщення завантаження білизни до пральних машин. Використовувати транспортні візки для транспортування білизни в межах пральні заборонено.
Приміщення завантаження і вивантаження білизни з пральних машин фізично відокремлюються одне від одного.
10. Управління білизною, віднесеною до відходів, проводиться відповідно до Порядку управління медичними відходами.
IV. Дезінфекція і прання білизни
1. Білизна підлягає термічній дезінфекції під час прання.
2. Прання і термічна дезінфекція білизни проводяться у пральних машинах при температурі 60° C протягом мінімум 60 хвилин або при температурі 90° C протягом мінімум 30 хвилин.
Використовувати білизну, яка чутлива до обох зазначених вище режимів прання і термічної дезінфекції заборонено.
3. Пральні машини встановлюються, експлуатуються і обслуговуються відповідно до інструкції виробника.
4. Пральний порошок та інші засоби для прання використовуються відповідно до інструкцій виробника пральних машин та білизни.
Для прання білизни новонароджених і дітей до одного року заборонено використовувати пральний порошок та інші засоби для прання, які містять синтетичні поверхнево-активні речовини.
5. Перевантаження пральних машин білизною понад встановлені в інструкції виробника норми забороняється.
6. Прання медичного одягу проводиться окремо від білизни пацієнтів.
V. Сушіння, прасування, ремонт, комплектування і транспортування чистої білизни
1. Сушіння чистої білизни проводиться у пральних машинах з функцією сушіння або у окремо розташованих сушильних машинах.
2. Сушильні машини розташовуються в чистій зоні пральні в безпосередній близькості до вікна для вивантаження пральної машини.
3. Сушильні машини встановлюються, експлуатуються і обслуговуються відповідно до інструкції виробника.
4. Сушіння чистої білизни в природний спосіб заборонено.
5. Після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту.
Управління білизною, яка не може використовуватися за призначенням, проводиться відповідно до Порядку управління медичними відходами.
6. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
7. Прасування білизни проводиться у прасувальних машинах, що розміщуються у окремому приміщенні чистої зони пральні, яка обладнана системою механічної вентиляції, яка забезпечує активне видалення пилу.
8. Постільну білизну після прасування складають і комплектують відповідно до наборів (наприклад, набір для ліжка пацієнта), вміст яких затверджується керівником ЗОЗ / ФОП. Кожен набір постільної білизни упаковується у індивідуальне паковання одноразового використання, що герметично закривається (наприклад, у пластикові мішки, що запаюються).
( пункт 8 розділу V із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
9. Фасонна (натільна) білизна і медичний одяг після прасування комплектують за асортиментом для кожного структурного підрозділу окремо. Фасонна (натільна білизна) і медичний одяг складають до ємностей багаторазового використання (наприклад, мішки тканинні).
10. Медичний одяг, який використовуються у приміщеннях визначених у пункті 11 розділу I цих Державних санітарних норм і правил, після прасування комплектують у набори, вміст яких затверджується керівником ЗОЗ / ФОП, та передаються до стерилізаційного відділення. Стерилізація і пакування такого медичного одягу проводиться відповідно до Державних санітарних норм та правил "Дезінфекція, передстерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров'я", затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 11 серпня 2014 року № 552, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03 вересня 2014 року за № 1067/25844.
( пункт 10 розділу V із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
11. Упакована числа білизна зберігається у окремому приміщенні чистої зони пральні (на складі чистої білизни) або у окремій кладовій для білизни у структурних підрозділах ЗОЗ / місці провадження діяльності ФОП.
( пункт 11 розділу V із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )
12. Транспортування чистої білизни у структурні підрозділи ЗОЗ / місце провадження діяльності ФОП проводиться у транспортних візках.
( пункт 12 розділу V із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.05.2025 р. № 899 )