• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти

Міністерство освіти і науки України | Наказ, Перелік від 23.04.2018 № 414
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Перелік
  • Дата: 23.04.2018
  • Номер: 414
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Перелік
  • Дата: 23.04.2018
  • Номер: 414
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.04.2018 № 414
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 травня 2018 р.
за № 582/32034
Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти
( Заголовок Наказу в редакції Наказів Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019, № 1281 від 16.10.2020 )( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019 № 1281 від 16.10.2020 )
На виконання пункту 4 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 року № 88 (із змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типовий перелік допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти, що додається.
( Пункт 1 в редакціїНаказів Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019, № 1281 від 16.10.2020 )
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
3. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити виконання цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
МіністрЛ.М. Гриневич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
23.04.2018 № 414
ТИПОВИЙ ПЕРЕЛІК
допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти
( Заголовок Переліку в редакціїНаказів Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019, № 1281 від 16.10.2020 )( У тексті Типового переліку слово "дітей" в усіх відмінках замінено словом "осіб" у відповідних відмінках згідно зНаказом Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019 )
Назва засобу/обладнанняТехнічне завдання
12
I. Обладнання загального корекційного призначення
1. Комп'ютерне обладнання1.1. Комп'ютер стаціонарний:
відеомонітор:
діагональ від 21 дюйма - для стаціонарного комп'ютера;
мінімальна роздільна здатність - не менше ніж full HD;
накопичувач HDD або SSD;
веб-камера:
не менше ніж 1.3 Mpx;
звуковий адаптер:
мікрофон, акустична система - динаміки;
мережевий інтерфейс бездротової мережі:
з підтримкою стандартів IEEE: не гірше 802.11b/g/n;
мережевий адаптер Ethernet:
з підтримкою стандартів 100BASE-TX та 1000BASE-T (обов'язково для стаціонарного комп'ютера);
клавіатура: повнорозмірна, латинсько-кирилична з нанесеними контрастними літерами латинського та українського алфавітів;
маніпулятор типу "миша":
кількість кнопок - щонайменше 3: ліва, права, колесо-кнопка для скролінгу
1.2. Портативний комп'ютер (ноутбук, планшетний ПК):
діагональ від 15 дюймів - для ноутбука, від 9 дюймів - для планшетного ПК;
процесор:
підтримка набору інструкцій x86 - 64;
кількість фізичних обчислювальних ядер без використання технологій розподілу ресурсів між ядрами - не менше ніж 2;
тактова частота - не менше ніж 1,6 GHz;
корпус:
форм-фактор - мобільний комп'ютер з клавіатурою (ноутбук);
оперативна пам'ять:
об'єм пам'яті - не менше ніж 8 GB для вчителя та не менше ніж 4 GB для учня;
тип пам'яті - не нижче ніж DDR3 SDRAM;
батарея:
ємність - не менше ніж 4000 mAh або не менше 4 годин автономної роботи;
відеомонітор:
інтегрований з корпусом;
діагональ - не менше ніж 15,6" для учня та не менше 17" для вчителя, широкоформатний TFT або LCD, 16:9, максимальна роздільна здатність - не менше ніж 1366 x 768;
технологія - LCD IPS, кольоровий дисплей на активній матриці;
накопичувач HDD або SSD;
графічний адаптер:
дискретний або інтегрований;
апаратна підтримка DirectX - не нижче версії 11.Х (де Х - цифра від 0 до 9);
апаратна підтримка OpenGL - не нижче версії 4.Х (де Х - цифра від 0 до 9);
веб-камера (за наявності):
інтегрована у корпус;
не менше 3 Mpx;
роздільна здатність відео - не нижче HD (1280 x 720);
звуковий адаптер:
інтегрований;
інтегровані мікрофон (за наявності) та динаміки;
мережевий інтерфейс бездротової мережі:
інтегрований;
з підтримкою стандартів IEEE: не гірше 802.11b/g/n;
мережевий адаптер Ethernet:
інтегрований;
з підтримкою стандартів 100BASE-TX та 1000BASE-T;
зовнішні інтерфейси:
не менше ніж 2 порти USB 2.0;
не менше ніж 1 порт USB 3.0;
не менше ніж 1 Ethernet-порт (RJ-45) при використанні дротової мережі в класі;
не менше ніж 1 порт VGA, або DVI, або HDMI;
не менше ніж 1 порт для підключення гарнітури (роз'єм під штекер TRS 3.5 mm);
клавіатура:
повнорозмірна, інтегрована у корпус, латинсько-кирилична з нанесеними контрастними літерами латинського та українського алфавітів;
маніпулятор типу "миша":
технологія - оптична;
тип підключення - USB-інтерфейс;
кількість кнопок - щонайменше 3: ліва, права, колесо-кнопка для скролінгу;
альтернативна робоча станція зразка Desktop Sence View;
індукційні системи для підсилення звуку:
призначення - забезпечення комфортного звукопідсилення голосу або іншого аудіосигналу з мікрофона безпосередньо в слухові апарати або кохлеарні імпланти користувачів;
підсилювач для збільшення потужності:
призначення - забезпечення перетворення електричного сигналу невеликої потужності в більш потужний;
навушники з кістковою провідністю "Whisper pro":
призначення - забезпечення стереофонічної якості звуку
( Підпункт 1.3 пункту 1 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства освіти і науки № 1281 від 16.10.2020
)
1.3. Основне преінстальоване програмне забезпечення персонального комп'ютера (ноутбука, планшетного ПК) вчителя форм-фактора:
операційна система:
попередньо встановлена операційна система на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарна з підтримкою роботи у локальній обчислювальній мережі з доменною організацією з україномовним інтерфейсом;
наявність україномовної підтримки від виробника на території України;
повноцінна підтримка роботи користувачів з особливими потребами;
безкоштовне оновлення на весь період функціонування, але не менше 5 років;
можливість динамічного оновлення дистанційно;
наявність дистанційного робочого столу;
пакет програмних засобів офісного призначення:
преінстальований ліцензійний пакет офісного програмного забезпечення на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарний з україномовним інтерфейсом, сумісний з обраною операційною системою;
наявність україномовної підтримки від виробника на території України;
підтримка роботи з найбільш розповсюдженими файловими форматами, а також вбудований додаток для роботи з електронною поштою;
набір преінстальованого програмного забезпечення:
програмний засіб для керування комп'ютерним класом з українською мовою інтерфейсу;
антивірусне програмне забезпечення (за необхідністю);
програмний засіб для роботи з електронною книгою (підручник, методичний посібник тощо) на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарний з україномовним інтерфейсом з технологією захисту авторських прав
1.4. Багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання:
призначення - забезпечення друкування, сканування та копіювання матеріалів;
вимоги:
лазерне монохромне друкування формату А4 (чорно-білий або кольоровий) з роздільною здатністю від 600 dpi (точок на дюйм);
сканування формату А4 з роздільною здатністю - від 600 x 1200 dpi, з під'єднанням через інтерфейс USB
1.4-1. Ламінатор формату А4 (216 ґ 303):
призначення - обробка друкованих матеріалів для їх тривалого використання
1.4-2. Різак для паперу (А4):
призначення - підготовка навчальних роздаткових матеріалів
1.5. Апаратно-програмний комп'ютерний тифлокомплекс із синтезом мови (комп'ютерний тифлокомплекс):
призначення - для забезпечення доступу до інформації особи з порушенням зору;
апаратне забезпечення:
відповідно до підпункту 1 пункту 1 розділу I цього Переліку.
Додатково обладнаний:
брайлівським дисплеєм з параметрами відповідно до підпункту 7 пункту 1 розділу I цього Переліку;
сканером;
клавіатурою зі збільшеними контрастними символами (можливі спеціальні наліпки);
навушниками з кістковою провідністю;
програмне забезпечення:
програми екранного доступу , синтезатор українського мовлення, програма оптичного розпізнавання тексту, програма для екранного збільшення;
програма з використанням синтезованого мовлення для засвоєння кириличної та латинської розкладок клавіатури;
програми для збільшення текстів та зображень на моніторі;
корекційні програми з розвитку зорового сприймання
1.6. Брайлівський дисплей:
Призначення - для вводу/виводу текстової інформації рельєфно-крапковим шрифтом Брайля, для читання тексту рельєфно-крапковим шрифтом Брайля на/з такі (таких) електронні(их) пристрої(їв), як комп’ютер, ноутбук, планшет, смартфон для індивідуального використання;
вимоги:
рядок Брайля для читання тексту рельєфно-крапковим шрифтом Брайля; рядок Брайля 6- або 8-крапковий; клавіатура Брайля 6- або 8-крапкова для введення інформації рельєфно-крапковим шрифтом Брайля; функціональні клавіші навігації; підключення до електронних пристроїв (комп’ютерів, ноутбуків, смартфонів тощо)
1.7. Принтер брайлівський для друку з відповідним програмним забезпеченням:
призначення - друкування текстової інформації шрифтом Брайля та рельєфної графіки;
вимоги:
двосторонній друк;
друк текстів шрифтом Брайля та рельєфної графіки;
поверхня панелі керування з підписами плоским шрифтом та шрифтом Брайля;
наявність мовленнєвого зворотного зв'язку;
підключення через USB-порт та/або Bluetooth;
програма для підготовки текстів і графіки до рельєфно-крапкового друку
1.8. Принтер брайлівський з можливістю друку кольорової рельєфної графіки:
призначення - друк шрифтом Брайля та рельєфної кольорової графіки. Виготовлення тактильних кольорових зображень;
вимоги:
здатність друкувати текст шрифтом Брайля і тактильну графіку з одночасним кольоровим друком;
здатність передавати різні кольори різною висотою рельєфних крапок;
принтер з відповідним програмним забезпеченням;
забезпечення сприйняття та перетворення текстів;
поверхня панелі керування з підписами плоским шрифтом та шрифтом Брайля;
підключення через USB-порт та/або Bluetooth
1.9. Пристрій для створення тактильної графіки:
призначення -переведення графічних зображень у тактильну графіку за допомогою нагрівання з використанням спеціального термопаперу;
вимоги:
спеціальний термопапір;
налаштування температури та температурний контроль;
формат паперу - різний (до A3);
спеціальний односторонній термопапір;
звукова індикація;
нагрівальна лампа (кварц, галоген)
1.10. Прилад для читання плоскодрукованих текстів з функцією мовленнєвого виводу інформації:
призначення - читання книг, газет, журналів та інших плоскодрукованих документів;
вимоги:
прилад для читання з програмним забезпеченням, що дозволяє розпізнавати текст і форматувати його у мовлення;
підтримка української та інших поширених мов;
прилад повинен мати можливість призупиняти читання, переміщуватись по тексту вперед і назад, прослуховувати слова по літерах;
можливість прослуховування аудіокниг у різноманітних форматах;
якісні динаміки для спільного прослуховування;
можливість самостійного налаштування гучності та темпу відтворення матеріалу;
можливість підключення до зовнішнього монітору, можливість у цьому режимі вибору розміру тексту;
управління відображенням сторінки, переміщення тексту вниз, вверх, вліво, вправо;
контрастні кнопки керування з тактильними позначками
1.11. 3D принтер:
призначення - створення наочних посібників для дітей з особливими освітніми потребами;
вимоги:
кількість друкувальних головок: не менше 1;
технологія друку: FFF, FDM, моделювання методом наплавлення;
сфера побудови деталей: X - не менше ніж 150 мм x Y - не менше ніж 150 мм x Z - не менше ніж 150 мм.
швидкість друку: від 50 мм/сек.;
матеріал для друку: Co-PET, PLA пластик тощо (крім ABS - пластику);
дисплей: LCD дисплей тощо;
інтерфейси: USB-кабель, Wi-Fi, а також - по можливості - друк з SD-карти або з USB-флешки;
повністю закритий корпус;
необхідні витратні матеріали для 3D друку
1.12. 3D сканер:
призначення - створення наочних посібників для дітей з особливими освітніми потребами (слабозорих та незрячих тощо);
вимоги: дозвіл камери: від 1.0 MPix;
кількість камер: від 1;
режим сканування: автоматичний і ручний;
мінімальна область сканування: X - не менше ніж 30 мм x Y - не менше ніж 30 мм x Z - не менше ніж 30 мм;
максимальна область сканування: X - не менше ніж 200 мм x Y - не менше ніж 200 мм x Z - не менше ніж 200 мм;
спосіб отримання файлів, роз’єми та способи комунікацій: інтерфейси для накопичувачів: USB, SD;
інтерфейси для сканування та керування: LAN, USB; можливість бездротового сканування та керування через Wi-Fi.
1.13. Комплект обладнання для лінгафонного класу
призначення: забезпечення якісного двостороннього голосового зв’язку;
вимоги:
відношення сигналу до шуму - до 70 dB;
наявність пристроїв для якісного звучання:
аудіопанель вчителя;
аудіопанель учня;
звукова карта;
мережева плата;
блок зберігання інформації;
комутатор
2. Мультимедійне обладнання2.1. Мультимедійний проектор для збільшення зображень:
призначення - забезпечення збільшення візуальної інформації (відео, фото та тексту);
вимоги:
світловий потік - від 1100 ANSI люменів;
базова роздільна здатність проекційної матриці відповідно до SVGA (800 х 600 піке) та краще;
наявність корекції вертикальних спотворень типу "трапеція" - від ± 15-°; однорідність освітленості екрана - від 90 %;
контрастність - від 300:1;
формати зображення 4:3 з підтримкою 16:9;
підтримка комп'ютерних роздільних здатностей від 640 x 480 до 1600 x 1200 pixel;
зображення - від 0,6 до 6 м при проекційній відстані - від 1 до 10 м;
довговічність лампи - від 2000 годин
2.2. Інтерактивна дошка для навчально-виховної роботи:
призначення - забезпечення демонстрації зображень;
вимоги:
робоча поверхня - 1624 x 1160 мм, діагональ - 1990 мм;
внутрішня розподільна здатність - 1074 точок (ліній) на см;
кріплення до стіни;
послідовний порт RS-232 або USB 1.1/2 для зв'язку з комп'ютером;
кабель для підключення (у комплекті);
наявність радіопорта для бездротового планшета вчителя та пультів тестування
2.3. Інтерактивна підлога:
призначення - демонстрація зображень, організація інтерактивного ігрового простору
2.4. Фланелеграф для фронтальної та індивідуальної роботи:
призначення - демонстрація дидактичних посібників згідно з планом заняття
2.5. Інтерактивна LCD або LED панель для корекційно-розвиткових занять:
призначення - психологічна реабілітація та розвиток; психологічне та емоційне розвантаження;
розвиток причино-наслідкових зв’язків; ігри на покращення концентрації уваги;
розвиток пам’яті;
вивчення кольорів; розвиток та покращення діяльності опорно-рухового апарату,
демонстрація зображень, організація інтерактивного ігрового простору;
вимоги:
керування: тактильне; без дотиків; голосове;
екран: діагональ - від 32 дюймів;
забезпечення:
кількість розвиваючих ігор - від 30 одиниць; можливість синхронізації з ПК/вбудований ПК;
можливість створення власного кабінету та запису індивідуальних занять кожної дитини для аналізу подальшої динаміки і результатів роботи
2.6. Мультимедійний проєктор з короткофокусним об’єктивом та інтерактивними функціями (за необхідності - з маркерною дошкою або екраном):
забезпечення збільшення візуальної інформації (відео, фото та тексту);
вимоги:
інтерактивні функції мають бути сумісні з персональними комп’ютерами, що використовуються в освітньому процесі;
мають підтримку функції збереження налаштувань та можливість використання з іншими пристроями без додаткового встановлення програм та драйверів;
мають підтримку одночасного використання дотиків пальцем та/або стилусом, іншими непрозорими предметами.
3. Демонстраційне обладнання3.1. Дошка магнітно-крейдова:
призначення - для письма, забезпечення демонстрації навчального матеріалу;
вимоги:
дошка матового темно-зеленого, темно-коричневого чи чорного кольору, на одну, дві, чотири, п'ять робочих поверхонь, може використовуватись як магнітна для кріплення демонстраційного обладнання;
діагональ - не менше 2 м;
мінімальні розміри - 600 x 900 мм;
підставка-тринога з регулюванням висоти (або аналогічна за призначенням) або набір для кріплення до стіни;
обладнана додатковим освітленням;
дзеркальні світильники розташовуються на 30 см над верхнім краєм дошки та на 60 см в бік класу перед дошкою;
полиця для маркерів, крейди, магнітів тощо;
папір для фліпчарту матовий, неяскраво-білий (для кріплення на дошку для демонстрування);
набори маркерів, крейди (крейда біла або світла, контрастна до фону дошки), магнітів
3.2. Відеопроектор для показу відеоматеріалів з текстовим рядком:
призначення - візуальна демонстрація навчального матеріалу
II. Комп'ютерні програми
1. Для осіб з тяжкими порушеннями мовлення1.1. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення елементів житла родини:
призначення - збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем, збагачення особистого життєвого досвіду осіб про помешкання та сімейні цінності родини
1.2. Спеціалізована комп'ютерна програма для ознайомлення з професіями:
призначення -збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем, збагачення особистого життєвого досвіду осіб про професії близьких людей
1.3. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення будови тіла людини:
призначення -збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем, збагачення особистого життєвого досвіду осіб про анатомічні особливості людини
1.4. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення життя на Землі:
призначення - збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем, збагачення особистого життєвого досвіду осіб про світобудову та мешканців планети Земля
1.5. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення емоцій людини:
призначення - збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем, збагачення особистого життєвого досвіду осіб про темпераменти людей та їх реакцію на різні події, обставини
1.6. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення явищ природи - пори року, погода, календар:
призначення - збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем, збагачення особистого життєвого досвіду осіб про явища природи
1.7. Спеціалізовані комп'ютерні ігри для розвитку логіки:
призначення - збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем, розвиток математичного мислення осіб
1.8. Комп'ютерна логопедична програма для корекційної роботи:
призначення - забезпечення корекції загального недорозвинення мовлення у осіб старшого дошкільного та молодшого шкільного віку;
вимоги:
можливість ефективно працювати над формуванням просодичних компонентів мови, правильної вимови звуків, фонематичних процесів, лексико-граматичних засобів мови
1.9. Комп'ютерний логопедичний тренажер для закріплення правильної вимови:
призначення - забезпечення корекції мовлення учнів;
вимоги:
модуль підготовки до користування комп'ютером;
опанування клавіатурою;
мікрофон, "миша";
наявність вправ на диференціацію на письмі парних за глухістю/дзвінкістю приголосних звуків
1.10. Комп'ютерна програма для комунікації (альтернативна комунікація за допомогою зображень):
призначення -для навчання та спілкування осіб з порушеннями аутистичного спектра;
вимоги:
стандартний набір карток (основні та мотиваційні) - близько 180 штук з можливістю створювати власний підпис під кожну картинку;
чітке звукове відтворення зображення;
завантаження картинок з інших пристроїв;
вбудований календар для створення візуального розкладу;
швидкий час завантаження (3 - 5 с);
можливість роздрукувати візуальний розклад та окремі картки
1.10-1. Комп’ютерний слухо-мовленнєвий комплекс:
призначення - для проведення індивідуальних та фронтальних занять з корекції слуху та мовлення, розвитку мовлення та формування навичок вимовляння звуків тощо
2. Для осіб з порушенням опорно-рухового апарату2.1. Навчальний програмно-апаратний комплекс для розвитку мисленнєвої діяльності:
призначення - допомога в розвитку базових навичок, мислення, уваги, зорової пам'яті, просторового орієнтування, покращення усного мовлення, координації;
вимоги:
стіл U-подібної форми з тактильними клавішами;
розміри клавіш - від 150 x 200 мм;
програмне забезпечення клавіш (за навчальною програмою);
навчальні об'ємні предмети;
спеціалізоване навчальне програмне забезпечення;
маніпулятори типів "Джойстик", "Ролер";
програма "Camera Mouse":
призначення - керування курсором миші за допомогою рухів голови;
програми, що забезпечують можливість голосового набору
3. Для осіб з інтелектуальними порушеннями3.1. Навчальний програмно-апаратний комплекс для колективної роботи:
призначення - забезпечення підготовки та розвитку навичок роботи з навчальними матеріалами, навички використання різних концепцій, навички колективної роботи;
вимоги:
використання комбінації цих складових:
спеціальне програмне забезпечення;
інтерактивний стіл;
навчальні матеріали (картки із завданнями, таблиці, пазли, блоки, робочі зошити)
4. Для глухих осіб та осіб зі зниженим слухом4.1. Програмно-апаратний комплекс для корекційно-розвиткової роботи:
призначення - забезпечення комплексної роботи з особами з порушеннями слуху, звуковимови, голосоутворення, з порушеннями сенсомоторних функцій мовлення;
розвиток слухового сприймання, формування та корекція звуковимови;
вимоги:
можливість розвитку слухового сприймання, формування та корекції звуковимови, розвитку мовлення у осіб від 2-х років;
візуалізація, запис, вимірювання та зберігання спектрів фонем:
частотний діапазон - від 250 - 10000 Hz;
динамічний діапазон - від 5 dB-80 dB;
кількість звукових модулів за середовищами (з 10 звуками) - 10 одиниць;
аналіз характеристик голосу (нижня форманта):
діапазон - від 70-980 Hz
4.2. Комп'ютерний тренажер для вивчення української жестової мови:
призначення - забезпечення вивчення жестів української жестової мови;
вимоги:
можливість індивідуальної самостійної роботи з вивчення та відпрацювання жестів;
можливість колективного навчання в закладі освіти
5. Для осіб із сенсорними порушеннями (зі зниженим зором та сліпих)5.1. Програма екранного доступу:
призначення - для читання текстової інформації та озвучування дій користувача за допомогою синтезатора мовлення;
вимоги:
мовний супровід інсталяції програми;
швидкий пошук інформації за допомогою Research It;
потужна мова сценаріїв для налаштування призначеного для користувача інтерфейсу в будь-якому додатку;
наявність драйверів для всіх поширених дисплеїв Брайля;
наявність синтезаторів мовлення для не менше 30 різних мов;
набір клавіатурних команд, який може бути розширений користувачем;
можливість емуляції миші за допомогою клавіатурних команд;
система онлайн-довідки;
підтримка двох моніторів
5.2. Програми для відтворення різних спеціальних форматів:
призначення - для відтворення спеціальних форматів, що не підтримуються стандартними плеєрами;
вимоги: програми, які інсталюються на комп'ютер, мобільний пристрій чи портативний плеєр (з інтерфейсом, доступним для програм екранного доступу)
5.3. Синтезатор українського мовлення:
призначення - для перетворення тексту в звуковий сигнал;
вимоги:
комплекс технічних та програмних засобів, які форматують текст в звуковий сигнал;
висока якість відтворення мовлення
5.4. Програма оптичного розпізнавання тексту
5.5. Програма для екранного збільшення
5.6. Спеціалізовані комп’ютерні програми для розвитку зорових функцій, формування навичок орієнтування у просторі:
призначення - коригування амбліопії, короткозорості, косоокості, стимуляція зорового сприймання, тренування та зміцнення окорухових м’язів, зняття спазмів акомодації, покращення кровообігу очей
5.7. Комп’ютерні програми навчального призначення:
призначення - забезпечення розвитку мислення, збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем;
вимоги:
вивчення і закріплення знань про кольори, форму, розмір, будову предметів, об’єкти довкілля тощо
5.8. Комп’ютерні логопедичні програми для корекційної роботи:
призначення - забезпечення корекції загального недорозвитку мовлення у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, проведення артикуляційної гімнастики, формування звуковимови, фонематичного сприймання, лексико-граматичної будови, зв’язного мовлення, збагачення словника тощо;
вимоги:
можливість ефективно працювати над формуванням просодичних компонентів мовлення, правильної вимови звуків, фонематичних процесів, лексико-граматичних засобів мовлення
5.9. Комп’ютерні логопедичні тренажери для закріплення правильної вимови:
призначення - забезпечення корекції мовлення осіб;
вимоги:
модуль підготовки до користування комп’ютером; опанування клавіатури; мікрофона, "миші".
II-1. Засоби корекції ігрової діяльності осіб з особливими освітніми потребами різного віку та з різними порушеннями психофізичного розвитку
1. Дидактичні матеріали для розвитку ігрової діяльності1.1. Ігри для осіб раннього віку:
призначення - забезпечення розвитку мислення, уяви, моторики, зміцнення фізичних сил, зняття емоційної напруги;
вимоги:
кубики, м’ячі, піраміди, кільця, сортери, втулки, вкладки, розбірні іграшки тощо; посібники для розвитку дрібної моторики (іграшки для нанизування, шнурування, загвинчування, зав’язування, наліплювання деталей)
1.2. Розвивальні ігри:
призначення - забезпечення розвитку мислення, уяви, мови, сприяння розширенню загального світогляду осіб, розвиток кмітливості;
вимоги:
"Рибалки" (на магнітах), магнітна ферма, пазли, парні картинки, розрізні картинки (2-8 частин), кубики для складання предметних і сюжетних зображень (з 4-12 кубиків), кубики Кооса, кубики Монтесорі, кубики зі складами та окремими літерами; мозаїка (кнопкова, геометрична, орнаментальна), лото, доміно, маршрутні ігри, ігри-лабіринти, кольорові палички Кюїзенера тощо
1.3. Ляльки, відповідні атрибути:
Призначення - ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального світогляду осіб, розвиток мислення, уяви, мови;
вимоги:
ляльки, зокрема немовлята, однолітки (образ дитини дошкільного віку; хлопчик і дівчинка); дорослі; літературний персонаж в національному українському одязі (хлопчик, дівчинка); різнонаціональні ляльки (хлопчик, дівчинка) тощо;
предмети лялькового вжитку (постільна білизна та одяг, посуд, меблі, санчата, коляска, гойдалка, галантерея; побутова техніка та засоби зв’язку тощо);
муляжі, макети грошей;
продукти харчування (хлібо-булочні, м’ясо-молочні, кондитерські, овочі, фрукти, бакалія тощо)
1.4. Обладнання й атрибути для рольової творчої гри:
призначення - ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального світогляду осіб, розвиток мислення, уяви, мови;
вимоги:
"Кухня", "Магазин", "Перукарня", "Лікарня", "Вулиця", "Майстерня" (ігровий куточок, ігрові набори, відповідні інструменти) тощо
1.5. Моделі предметів навколишнього світу:
призначення - для занять з розвитку мовлення, ознайомлення з навколишнім середовищем, формування комунікації, навчання ігрової діяльності;
вимоги:
"Будинок", "Меблі", "Свійські тварини", "Дикі звірі", "Свійські птахи", "Дикі птахи", "Тварини різних широт", "Зоопарк", "Плазуни", "Риби", "Комахи" тощо; муляжі овочів та фруктів, грибів та ягід, плодів дерев та кущів; ляльки (немовлята, однолітки -образ дитини дошкільного віку; хлопчик і дівчинка, сім’я тощо); зразки посуду
1.6. Конструкторсько-будівельні іграшки:
призначення - для конструктивної діяльності під час занять та вільної гри;
вимоги:
кубики для складання предметних і сюжетних зображень; будівельний матеріал з дерева - об’ємні фігури різного кольору; пластмасові конструктори; об’ємні пазли різної форми (решітка, реп’ях); "Конструктор-механік"; куб Лінка для розвитку тактильної чутливості та покращення зорово-моторної координації (конструктор із дерев’яних фігур; кубики з пофарбованими в різні кольори гранями)
1.7. Іграшковий транспорт, атрибути:
призначення - ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору осіб, розвиток мислення, уяви, мови;
вимоги:
машинки різного розміру і призначення (вантажівка, кран, сміттєвіз, швидка допомога тощо); механічні/інерційні іграшки, заводні машини, трек для машин, гараж тощо
1.8. М’яконабивні іграшки різного розміру і виду:
призначення - ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору осіб, зняттю емоційної напруги, розвиток мислення, уяви, мови;
вимоги:
м’яконабивні іграшки різного розміру і виду; м’яконабивні розвивальні іграшки із застібками, ґудзиками, шнурівками тощо
1.9. Іграшкові інструменти:
призначення - розвиток причинно-наслідкових зв’язків, слухового сприймання й уваги, пам’яті, зняття емоційної напруги;
вимоги:
музичні інструменти, зокрема металофон, ксилофон, барабан, бубон, маракаси, трикутник, сопілка, гітара, піаніно дитяче тощо
1.10. Приладдя для малювання:
призначення - розвиток художніх здібностей, уяви, просторових уявлень, зняття емоційної напруги;
вимоги:
приладдя для творчості, зокрема мольберт, фарби, пензлі, фломастери, набори кольорових ручок та олівців, розфарбовки тощо
1.11. Обладнання для театралізованої діяльності:
призначення - розвиток мовлення, уяви, пам’яті, зняття емоційної напруги;
вимоги:
набори різного типу, зокрема персонажі художніх творів у вигляді пальчикового, тіньового, настільного театру; ляльки бі-ба-бо; ляльки-маріонетки; ляльки-рукавички; іграшки-саморобки; театр рукавичок; тіньовий театр; пальчиковий театр; театр іграшок; площинний театр; деталі одягу для театралізованої діяльності; маски; ширма тощо
1.12. Розвивальні ігри для сюжетної, рольової гри:
призначення - формування навичок ігрової діяльності, забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення, комунікації;
вимоги:
набори для сюжетної гри, набори для рольової гри, лото предметне з різних лексичних тем тощо
1.13. Демонстраційний матеріал:
призначення - доформування навичок ігрової діяльності, гри по черзі, співпраці, забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, уяви, мислення, комунікації;
вимоги:
набори настільних ігор, зокрема "Родина", "Дитячий садок", "День Народження", "Новий Рік", "Свято Святого Миколая", "Мамине свято", "Розпорядок дня", "Загартування, предмети гігієни, процедури", "Народознавство", "Державна символіка України", "Види мистецтв (музичне, хореографічне, театральне, літературне, образотворче (скульптура, кіно, живопис, архітектура тощо)", "Професії", "Підприємства (промислові, сільськогосподарські, транспортні тощо) та установи (освітні, медичні, культурні, спортивні, фінансові, торгівельні)", "Що із чого і як виготовляється", "Основи здоров’я", "Зовнішній вигляд людини та органи сприйняття", "Види спорту та спортивні знаряддя", "Міміка та жести, емоції та почуття", "Вчинки людей, правила культурної поведінки", "Права дитини", "Правила безпечної поведінки у довкіллі (вдома, на вулиці та дорогах, у лісі, біля водойми, протипожежна, газова безпека, поводження з електричними приладами, поводження з отруйними речовинами, поводження з тваринами та рослинами, незнайомими людьми тощо)
1.14. Спортивне знаряддя:
призначення - забезпечення загального фізичного розвитку, підвищення спритності та витривалості, фізичної та емоційної розрядки;
вимоги:
м’ячі, скакалки, фітболи, обручі, скраклі, кеглі тощо
1.15. Ігри на друкованій основі:
призначення - забезпечення формування та розвитку комунікацій, мислення, уяви тощо;
вимоги:
ігри на друкованій основі різної тематики (поле, кубики, фішки тощо)
III. Обладнання для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату та осіб зі складною структурою порушення
1. Меблі спеціального призначення1.1. Стіл для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату:
призначення - забезпечення навчальної діяльності осіб у візку;
вимоги:
регулювання робочого столу за висотою;
регулювання під кутом забезпечується важелями в передній частині столу;
наявний спеціальний радіусний виріз у столі;
передня частина столу забезпечується відсіками для письмового приладдя;
запобігання падінню предметів вниз - бортики з 3-х сторін;
основа та ніжка-стійка стільця повинні з'єднуватися спеціальним 3D-рухливим механізмом, щоб мати можливість підлаштовуватися під будь-які рухи дитини
1.2. Реабілітаційний стілець для тренування нижніх та верхніх кінцівок, плечового суглоба:
призначення - забезпечення виконання вправ в положенні лежачи на спині;
вимоги:
стілець, встановлений в раму, оснащений стабілізаційними ременями;
спинка стільця з обох сторін має спеціальні ручки для регулювання довжини сидіння;
наявна газова пружина для регулювання;
кут регулювання спинки - від 0 до 85-°;
ручки передньої частини стільця забезпечують встановлення висоти осі обертання головки
1.3. Балансувальний стілець (на одній ніжці):
призначення - тренування гравітаційної стійкості, статичної рівноваги, контролю за позою тіла (постурального контролю). Корисний для всіх осіб, особливо необхідний особам з розладами аутистичного спектра, синдромом гіперактивності та дефіциту уваги, що дає можливість їм краще зосереджуватися і розвивати базові властивості психомоторики;
вимоги: наявність засобу для регулювання висоти стільця
1.4. Стілець активності. Стендар з опорою на спину, на груди або стійка похила (вертикалізатор) для осіб із захворюваннями та порушеннями опорно-рухового апарату:
призначення - забезпечення навчальної діяльності, виконання психомоторних вправ, сприяння росту кісток та запобігання атрофії м'язів;
вимоги:
підтримка та фіксація дитини в напівлежачому положенні;
можливість поетапного навантаження на нижні кінцівки та хребет;
підтримка дитини у вертикальному положенні;
обладнання, розраховане на вагу дитини - до 30 кг;
кожне колесо стійки оснащено запобіжним гальмом - 4 одиниці;
можливість нахилу стійки під кутом;
можливість писати та малювати за столиком
1.5. Підставка для підручників:
призначення - запобігає погіршенню зору та постави у осіб молодшого шкільного віку;
вимоги:
наявність декількох кутів нахилу
1.6. Зовнішня комп’ютерна кнопка:
призначення - альтернатива вбудованій кнопці комп’ютерного джойстика для дітей з тяжкими порушеннями моторики рук;
вимоги: можливість регулювання під силу натиску, можливість закріплення на будь-якій плоскій площині
1.7. Комп’ютерний ролер:
призначення - альтернатива комп’ютерній мишці для осіб з порушеннями рухових функцій;
вимоги: можливість використання тильною стороною руки, відсутність додаткових драйверів та програмного забезпечення.
1.8. Клавіатура адаптована, з великими кнопками:
призначення - використання під час навчання осіб з порушеннями опорно-рухового апарату;
вимоги: великі клавіши, що знаходяться на збільшеній відстані одна від одної, що зменшує можливість одночасного натискання кнопок
IV. Корекційні засоби навчання для осіб з тяжкими порушеннями мовлення, з порушенням опорно-рухового апарату та осіб з інтелектуальними порушеннями, в тому числі з розладами аутистичного спектра
1. Моделі площинні, об'ємні, муляжі1.1. Моделі площинні для розвитку зорового сприймання:
призначення - забезпечення просторової уяви, осмислення світу;
вимоги:
представлено спектр основних кольорів;
набір кольорових паличок;
веселка - 7 кольорів
1.2. Моделі об'ємні для розвитку зорового сприймання:
призначення - забезпечення розвитку навичок систематизації, розвитку логічного мислення;
вимоги:
піраміда різнокольорова з фігурами різних параметрів і характеристик: за кольором, формою, розміром;
наявні пари форм;
представлено набір кольорових паличок
1.3. Моделі об'ємні, площинні для розвитку зорового сприймання:
призначення - забезпечення розвитку уяви, мислення та просторового мислення;
вимоги:
геометричні тіла;
фігурки тварин;
казкові герої;
іграшки
1.4. Моделі об'ємні для розвитку сприймання і пам'яті:
призначення - забезпечення проведення дидактичних занять, забезпечення розвитку мовлення, мислення, комунікації, моторики;
Вимоги:
іграшки невеликих розмірів
1.5. Муляжі для розвитку дотикової пам'яті:
призначення - забезпечення розвитку мовлення, засвоєння математичних знань, умінь, забезпечення розвитку математичного мислення, пізнавальної діяльності та дотикового сприймання, формування уявлень про навколишній світ у осіб з порушеннями зору;
вимоги до тематики:
продукти харчування: хлібопекарські, кондитерські вироби, м'ясо-молочні;
овочі, фрукти, гриби;
домашні та дикі птахи, тварини;
виготовлено з гуми, що піддається термообробці (ТОГ);
розміри предметів - 5 x 2,5 см
1.6. Моделі площинні для оволодіння механізмом письма:
призначення - забезпечення навчання та проведення дидактичних занять, моделювання ситуацій;
вимоги:
трафарети окремих предметів, літер, цифр, геометричних фігур
1.7. Моделі для оволодіння механізмом письма:
призначення - забезпечення тренування, розвитку моторики, мислення;
вимоги:
дротяний тренажер для моторики рук;
мозаїка;
шнурівка;
конструктор;
пазли
1.8. Розвивальні ігри для м'язового тренування рук:
призначення - забезпечення розвитку моторики планування, комунікації, мислення, мовленнямоделювання ситуацій;
вимоги до тематики:
малюнки на відмінність, предметні, сюжетні:
посуд: столовий, кухонний;
меблі: кухня, спальня;
транспорт: міський, залізничний, повітряний, водний;
кубики, ілюстровані казки:
аптечка;
набір лікарський;
дитяча перукарня;
лялька з комплектами одягу;
мозаїка;
будівельний матеріал, настільний конструктор;
іграшки - тварини;
різноманітні парні піраміди
2. Засоби для сенсомоторної інтеграції,
корекції когнітивної сфери (зокрема для осіб з розладами аутистичного спектра й синдромом гіперактивності та дефіцитом уваги)
2.1. Сенсорний куток - крісла-мішки "груша", сенсорні мішки ("Яйце сови"), м'який мат, балансири ("пелюстка лотосу", доріжки рівноваги, балансувальні "камінці", балансир "Змійка", балансувальні дошки);
призначення - сприяти нормалізації психофізіологічного стану осіб, їх розслабленню, а також розвитку базових психомоторних властивостей
2.2. Засоби з обтяжувачами - жилети, манжети, килимки, ковдра з обтяженням, пристосування ("вужик");
призначення - сприяти нормалізації психофізіологічного стану осіб, становлення тонічної регуляції, розвиток пропріоцептивної системи
2.3. Сенсорна сумка - різноманітне приладдя, як-то: еспандери (для п'ястей рук, різні за формою та сенсорними властивостями), сенсорні м'ячі, спеціальні пристосування ("лабіринт" - м'який килимок з кулькою всередині), пластикові масажери, масажні м'ячі;
призначення - сприяти нормалізації психоемоційного стану осіб, розвитку тактильної інтеграції, заспокоювати їх, переключати увагу
2.4. Набори зображень для вивчення кольорів та форм, посібники на засвоєння сенсорних еталонів (колір, форма, величина):
призначення - вивчення кольорів, форм, розвиток навичок сортування та розрізнення кольорів і форм, забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення, комунікації;
вимоги:
набори зображень (кольори та форми), набори предметів (кольори та форми), набір карток із зображеннями для сортування за ознаками з основою на липучках, моделі площинні (кольори, форми, розміри, мозаїка); моделі об’ємні (піраміда різнокольорова - нанизування на конус та паличку), нанизувальні фігури (різні за кольором, формою, розміром) тощо
2.5. Книжки, посібники для засвоєння понять "однакове - різне", категорій; із сюжетною тематикою тощо:
призначення - розвиток навичок розрізнення та найменування предметів, навичок читання, забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення, комунікації;
вимоги:
книги за категоріями і тематикою, пари друкованих карток з різних лексичних тем (іграшки, їжа, предмети навколишнього середовища, посуд, одяг, частини тіла, транспорт, тварини, рослини, овочі, фрукти); пари об’ємних моделей (фігурки тварин, посуд, овочі, фрукти тощо, набори карток із зображеннями предметів/дій/ознак, набори предметів/фігур за категоріями, набори карток із зображеннями для сортування на липучках, основа для сортування тощо)
2.6. Посібники на засвоєння понять "частина - ціле":
призначення - проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення;
вимоги:
картки для складання цілого зображення з половинок, з більшої кількості частин тощо
2.7. Набори "Зорове сприйняття" різного рівня складності:
призначення - розвиток візуального сприйняття, формування навичок сортування за кольорами та формами, візуального зіставлення за зразком, формування цілісного зображення з частин, побудова 3D моделі за зображеним зразком;
вимоги:
різнокольорові контейнери, ідентичні предмети за формою, кольором, рамки-вкладиші, пазли, розрізані картки із зображеннями, візуальні послідовності / ланцюжок поведінки тощо
2.8. Набори для сенсорної гри, спортивно-ігрові набори:
призначення - розвиток тактильного відчуття, зорового, нюхового, смакового, слухового сприйняття, сенсорної інтеграції; фізичний розвиток, вдосконалення рухових здібностей, розвиток м’язової та кісткової систем, координації рухів, пропріоцептивних відчуттів, мозочкова стимуляція;
вимоги:
набори різноманітного наповнення, зокрема іграшки, предмети для гри, шведська стінка, степ-платформа, координаційна драбинка, балансувальні подушки, м’ячі гімнастичні (фітбол), балансувальна лава, балансувальна дошка з дерева, м’яч, виготовлений з вінілу, тощо
2.9. Сенсорна (чуттєва) розвивальна коробка:
призначення - розвиток збережених аналізаторів, вміння діяти на полісенсорній основі, формування обстежувальних дій;
вимоги:
пластиковий короб-валіза з:
наборами предметів з різного матеріалу (дерев’яні, металеві, пластикові, паперові, гумові, поролонові, з тканини тощо);
наборами предметів з різною фактурою поверхні (гладенька, шорстка, ребриста, колюча);
температурними та нюховими пляшечками;
природними матеріалами;
звуковими предметами (свищики, брязкальця, маракаси, кубики М. Зайцева з наповнювачами тощо);
ваговими кульками, предметами різної ваги;
тактильні дощечки, лото з тактильних матеріалів
2.10. Дидактичні настільні ігри:
призначення - розвиток навичок розрізнення та найменування місцеположення предметів, ознак предметів, вивчення емоцій, соціальних навичок, професій та їх функцій забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення, комунікації;
вимоги:
набори карток із зображенням місцеположення предметів/людей/тварин, із зображенням ознак предметів (зокрема на липучках), із зображенням емоцій, "Ознайомлення із суспільним життям", "Ознайомлення з довкіллям", "Мовленнєвий розвиток", "Логіко-математичний розвиток" тощо
2.11. Роздатковий матеріал, набори мотиваційних предметів (зокрема для корекції небажаної поведінки):
призначення - розвиток навичок комунікації, співпраці, візуальні стратегії для формування навичок корекції небажаної поведінки, забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення, комунікації;
вимоги:
візуальні розклади для вивчення ланцюжка, таймери (візуальний, електронний, планшети з жетонами, наклейки, штампи тощо)
2.12. Дидактичні матеріали для розвитку логічного мислення:
призначення - розвиток асоціативного мислення, навичок аналізу та синтезу, сортування за функціями, категоріями та ознаками;
вимоги:
набори карток із зображеннями асоціативних предметів, предмети з асоціаціями, набори карток із зображеннями характерних ознак предметів, картки із зміненими частинами зображення
2.13. Дидактичні матеріали для вивчення професій та їх функцій:
призначення - формування уявлення про професії, розвиток навичок розрізнення та найменування;
вимоги:
набори карток із зображенням професій людей та їх функцій, набори предметів-фігурок професій і людей та їх функцій, набори карток із зображеннями для сортування за функціями/характеристиками професій
2.14. Дидактичні матеріали для вивчення складу числа з додатковими аксесуарами:
призначення - вивчення складу числа та основних математичних понять; тактильна стимуляція;
вимоги:
посібник, математичні ігри; табличка з отворами від 1 до 5-10 одиниць кожного виду; табличка з отворами від 6 до 9-5 одиниць кожного виду, табличка з отворами 10-10 одиниць. Додаткові аксесуари - за потреби: дошка з виступами, що відповідають розмірам отворів у табличках; накладні картинки з машинами, тваринами та зі складом числа паперові з отворами, що відповідають розмірам виступів на дошці; короткі трубочки, що щільно установлюються на виступи дошки та отвори табличок; ваги; гральні кості із зображенням цифр тощо
2.15. Іграшки з розвитку дихальних функцій:
призначення - забезпечення проведення логопедичних занять, тренування дихання;
вимоги:
вітрячки, свищики, іграшки для стимулювання звуконаслідувань тощо
2.16. Спеціальні логопедичні іграшки:
призначення - покращення якості та підвищення ефективності виконання артикуляційних вправ, полегшення засвоєння особами навчального матеріалу
2.17. Лінійки для звукового аналізу:
призначення - виконання звукового аналізу різного рівня
2.18. Набори схем звукового, складового, синтаксичного аналізу:
призначення - формування звукового, складового, синтаксичного аналізу різного рівня
2.19. Дидактичні та методичні матеріали:
Призначення - формування фонематичних процесів, обстеження мовлення, уваги, пам’яті, мислення (2-6 років), забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації тощо;
вимоги:
формування фонематичних процесів; формування звуковимови; магнітні геометричні фігури; предметні картинки за лексичними темами тощо для обстеження мовлення, уваги, пам’яті, мислення (2-6 років) тощо
2.20. Наочні посібники/матеріали, робочі зошити:
призначення - забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації, засвоєння математичних знань, умінь, забезпечення розвитку математичного мислення;
вимоги:
посібники, робочі зошити за лексичними темами; з розвитку граматичних категорій (рід, число, відмінок, словотворення);
посібники, робочі зошити з розвитку зв’язного мовлення (сюжетні картинки, їх серії);
посібники, робочі зошити з різних предметів;
набори профілів звуків;
комплекти репродукцій картин для розгляду особами та складання описових розповідей;
3. Моделі площинні друковані3.1. Друковані картки Глена Домана для інтеграції зорових і слухових відчуттів, розвитку концептуальних знань і пам'яті:
призначення - забезпечення розвитку просторового мислення, логічного мислення;
вимоги:
малюнки груп об'єктів живої природи;
малюнки груп предметів;
зображення зміни часу у відповідній послідовності
3.1-1. Друковані таблиці для формування та розвитку мовлення, матеріали з використання засобів альтернативної комунікації:
призначення - розвиток просторового та логічного мислення.
вимоги:
матеріали з використання засобів альтернативної комунікації (картки, таблиці, книжки, робочі зошити, настільні ігри, кубики, інші дидактичні матеріали тощо)
3.1-2. Комунікативні картки PECS:
призначення - використання як допоміжного методу комунікації для осіб, які мають складнощі з комунікативною функцією мовлення (передусім для осіб з розладами аутистичного спектра);
вимоги:
наявність системи карток, альбому, липкої стрічки; поетапне формування комунікативних навичок у осіб
3.1-3. Засоби альтернативної комунікації та інші матеріали, комунікативні картки із символами альтернативної комунікації та інші матеріали, які містять символи альтернативної комунікації, зокрема посібники, інші друковані видання та матеріали (книжки, настільні ігри, плакати, ігрові альбоми, інші матеріали);
призначення - використання як допоміжного методу комунікації для осіб, що мають складнощі з комунікативною функцією мовлення (передусім для осіб з розладами аутистичного спектра); для навчання читанню; заміни способу комунікації для немовленнєвих осіб; способу взаємодії з оточуючими; інше;
вимоги:
наявність візуальної інформації у вигляді карток, символів, альбомів, липкої стрічки тощо
3.2. Друковані картки з ілюстраціями для формування граматичного ладу мовлення:
призначення - забезпечення навчання та проведення дидактичних занять, забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації;
вимоги до тематики:
побудова вислову зі слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця;
класифікація слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи;
класифікація слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал;
скоромовки на правильну вимову голосних і приголосних звуків;
відмінність предметів за кольором, розміром і формою;
демонстрація та визначення назви зображених предметів у певній послідовності;
визначення характерних ознак предметів;
побудова речення за зразком, малюнком, схемою;
поняття про кількісну характеристику предметних множин;
поняття про величину;
можливі способи порівнювати предмети: накладання, прикладання, вимірювання на око;
просторові поняття;
поняття маси;
співвідношення маси, об'єму, розміру предметів;
часові поняття;
зіставлення: глибокий, мілкий;
зіставлення за віком: молодший, старший;
розподіл меблів за призначенням: житлова кімната, спальня, кухня, вітальня, передпокій;
побудова зв'язного висловлювання за поданим початком, малюнком, серією малюнків
3.3. Друковані таблиці для формування та розвитку мовлення:
призначення - забезпечення розвитку комунікативної функції мови, формування граматичного мовлення;
вимоги й тематика:
зображення всіх органів мовлення;
м'язи обличчя;
органи мовлення у звукомові;
малюнки груп предметів: дерева, рослини, гриби; риби, свійські та дикі тварини, птахи; знаряддя праці, машини, побутова техніка; одяг, посуд, меблі; сюжетні малюнки тощо
3.4. Друковані таблиці для оволодіння графічними навичками:
призначення - забезпечення навчання письму;
вимоги й тематика:
український алфавіт на магнітах: друковані літери - великі та малі;
фішки для виконання звукового аналізу слів;
зразки каліграфічного письма українських літер (великих та малих), їх з'єднань;
слова з лексичним значенням та ілюстраціями;
предметні малюнки для виконання словниково-логічних вправ;
гігієнічні норми письма
3.5. Лото предметне:
призначення - забезпечення соціалізації, розвитку творчості, взаєморозуміння, колективної діяльності;
вимоги до тематики:
малюнки-половинки: "Хто що робить", "Добре і погано", "Моя домівка", "Хто де живе", "В саду і на городі", "Чого не вистачає", настільний ляльковий театр
3.6. Візуальний розклад для осіб з розладами аутистичного спектра та інших осіб з особливими освітніми потребами з порушеннями емоційно-вольового розвитку та поведінки:
призначення - організація навчального процесу, навчання виконавським функціям, зменшення тривожності у дитини;
вимоги:
на картонній чи пластиковій основі - планшет, що може вішатися на стіну, або мобільний планшет на робочому місці дитини з липкою стрічкою "велкро" для заміни карток, що позначають дії дитини протягом дня;
картки на позначення дій дитини протягом дня (кількість - за потреби дитини), а також картки із зображенням мотиваційних предметів і занять дитини з наклеєною липучкою "велкро" або на магнітній основі
3.7. Комунікативна книга для осіб з тяжкими розладами мовлення та розладами аутистичного спектра:
призначення - навчання невербальної дитини альтернативній комунікації, формування фразового мовлення, розширення мовного репертуару;
вимоги:
на картонній чи пластиковій основі - альбом;
набір картинок: мотиваційні, предметні, на позначення дій дитини протягом дня з наклеєною стрічкою "велкро" (кількість - за потребою дитини);
на сторінках комунікативної книги - смужки для прикріплення картинок;
липка стрічка для заміни карток, що позначають дії дитини протягом дня
3.8. Набір жетонів, таймерів, карток "спочатку і потім" для організації роботи з дитиною з розладами аутистичного спектра та інших осіб з порушеннями емоційно-вольового розвитку:
призначення - для організації роботи, навчальної поведінки осіб в інклюзивному середовищі;
вимоги:
коробка чи планшет з липкою стрічкою "велкро" або на магнітній основі;
магніти або жетони на липкій основі "велкро"
3.9. Мобільний комунікатор:
призначення - мобільний пристрій для альтеративної та додаткової комунікації;
вимоги: час запису одного повідомлення не менше 10 сек.;
набір карток;
автономне живлення;
комплект акумуляторів
3.10. Комунікатор:
призначення - пристрій для альтеративної та додаткової комунікації;
вимоги: загальний час запису не менше 5 хв., не менше 5 сек. запису одного повідомлення, регулювання гучності звуку, висока якість звуку;
набір карток;
автономне живлення;
комплект акумуляторів
4. Моделі звукові та інтерактивні4.1. Інтерактивний альбом з відтворенням звуків для розвитку слухового відчуття:
призначення - забезпечення розвитку відчуття часу, кольору, просторового та математичного мислення;
вимоги й тематика:
обкладинка альбому має кишеньки для карток;
розмір обладнання - А5
4.2. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття:
призначення - забезпечення соціалізації;
вимоги й тематика:
звуки природи;
голоси свійських тварин;
голоси птахів;
звуки різних подій
V. Обладнання для забезпечення корекції мовленнєвої сфери осіб з особливими освітніми потребами, в тому числі з тяжкими порушеннями мовлення
1. Індивідуального призначення для логопедичної роботи (в тому числі для осіб з порушеннями слуху)1.1. Дзеркало логопедичне для осіб з порушенням вимови:
призначення - забезпечення контролю правильної вимови самостійно, відтворення у правильному звучанні фрази, вимовленої дитиною, відсутність спотвореного звучання фраз, вимовлених дитиною
1.2. Мовленнєвий тренажер "Поліфонатор" або еквівалент:
призначення - відпрацювання дихання, фонації, артикуляції, темпу і відповідного ритму мовлення, покращення сили видиху, інтенсивності, фонації, допомагає перевіряти стан сформованості мовленнєво-моторної сфери;
вимоги:
тренування мовлення забезпечується наявністю звукового, тактильного, візуального зв'язку;
можливість автоматизації налаштування приладу, збільшення тривалості тренувальних занять;
можливість розробки перфокарти з картинками-символами дозволяє автоматизувати етап налаштування приладу
2. Обладнання та інструменти для розвитку мовленнєвої сфери2.1. Шпатель для обстеження ротової порожнини:
призначення - забезпечення проведення обстеження артикуляційного апарату осіб;
вимоги:
пластина з ручкою із гуми, дерева (одноразова), пластмаси, скла або сталі
2.2. Зонд для логопедичних занять:
призначення - забезпечення тренування кінчика язика;
вимоги:
робоча основа має стрижень з металевою кулькою, яка вільно рухається
2.3. Роторозширювач для фіксації губ чи широко відкритого рота під час постановки та автоматизації звуків:
призначення - забезпечення ефективності логопедичної роботи з осіб з вираженою спазматичністю жувальної мускулатури;
вимоги:
має забезпечувати постановку та автоматизацію звуків шляхом фіксації губ чи широко відкритого рота у статичних позах;
має бути виготовлений з медичної сталі або міцної харчової пластмаси
2.4. Логопедичне дзеркало для індивідуальної роботи:
призначення - забезпечення ефективності логопедичної роботи з особами;
вимоги:
пластикова підставка з рамкою;
двобічне дзеркало, розташоване на осі рамки
2.5. Терапевтичне логопедичне дзеркало для відпрацювання навичок вимови проблемних слів, складів, звуків:
призначення - візуалізація та відпрацювання постановки мовлення та звуків;
вимоги:
матеріал дзеркала - дзеркальний пластик з гумовою окантовкою;
матеріал підставки - ударостійкий пластик;
устаткування підставки:
динамік для відтворення звуків;
пристрій для запису;
кнопка відтворення;
регулювання гучності відтворення;
елемент живлення - 4 батарейки класу АА
2.6. Комплект логопедичних зондів для постановки звуків з 7-ми приладів:
призначення - забезпечення проведення логопедичних занять; постановка звуків [р]; [р'];
вимоги:
кульковий зонд для створення вібрації кінчика язика при малій рухливості та парезах;
кулька з термостійкого пластика;
полірована поверхня інструментів
2.7. Зонди логопедичні постановочні (набір):
призначення - забезпечення механічного регулювання положення й руху органів мови під час корекції недоліків вимови;
вимоги:
інструмент виготовлено з відполірованого дроту чи медичної нержавіючої сталі
2.8. Комплект зондів для проведення логопедичного масажу:
призначення - забезпечення проведення логопедичного масажу при малій рухливості та парезах органів артикуляційного апарату;
вимоги:інструмент виготовлено з відполірованого дроту чи медичної нержавіючої сталі
2.9. Граббер логопедичний для тренування ротової порожнини:
призначення - тренування ротової порожнини, формування жувальної звички;
вимоги:
прилад виготовлено з придатного для жування матеріалу;
має три частини для жування з різною текстурою:
гладка поверхня, з пухирцями округлої форми та в формі прямокутника;
тип приладу - ARK'sGrabber XT або аналог
2.10. Стерилізатор для інструментів індивідуального використання, виготовлених із сталі:
призначення - стерилізація інструментів індивідуального призначення
2.11. Електромасажер для логопедичного масажу:
призначення - проведення логопедичного масажу та підготовки артикуляційних м’язів ротової порожнини до занять з логопедом
2.12. Апарат для корекції заїкання:
призначення - забезпечення корекції заїкання у осіб різних вікових груп
2.13. Набір вібраційного язикового моторного інструменту:
призначення - тренування м’язів язика, удосконалення навичок мовленнєвої моторики
2.14. Витратні матеріали для користування зондами:
призначення - стерилізація інструментів індивідуального призначення.
вимоги:
спиртові серветки, бокси для стерилізації зондів
VI. Корекційні засоби навчання для осіб із сенсорними порушеннями (зі зниженим слухом та глухих учнів)
1. Моделі площинні, об'ємні1.1. Таблиці для розвитку мовлення:
призначення - забезпечення формування вимови та розвитку мовлення;
вимоги до тематики:
привітання: слова/жести ввічливості;
таблиці жестовою мовою: абетка дактильна розкладна, абетка українська словесна, абетка української жестової мови;
середовище життєдіяльності: одиниці вимірювання, пори року, рослинний і тваринний світ, побут і транспорт;
мовне середовище: мова в житті людини, роль української жестової мови, роль звуків у змістовному значенні слова, голосні звуки у творенні складу, слова з прямим та переносним значеннями, синоніми, антоніми, омоніми;
слова іншомовного походження: інтернаціональне значення, загальновживані, діалектні та професійні слова, слово головне і залежне в словосполученні, типи зв'язку та типи словосполучень, ознаки та роль речення в мові, роль інтонаційного виділення слова у вислові, види речень за метою висловлювання думки, смислова та інтонаційна завершеність речення, визначення теми тексту;
частини мови: іменник, дієслово, прикметник, числівник, прийменники, сполучники, частки, велика літера в назвах предметів, присвійні іменники, прикметники, особові, вказівні, присвійні займенники;
предметні та сюжетні малюнки до змісту окремих слів, речень та частин тексту:
пори року з ілюстраціями фактору життя людей, тварин тощо, школа та навчання в поетичній творчості, особи та відносини в школі
1.2. Картки з ілюстраціями словесною та жестовою мовами для розвитку мовлення:
призначення - забезпечення формування та розвитку навичок комунікації;
вимоги до тематики:
можливість побудови вислову зі слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця;
класифікація слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи;
класифікація слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал;
скоромовки для відпрацювання правильної вимови голосних і приголосних звуків;
можливість визначати та розподіляти предмети за кольором, розміром і формою;
можливість визначати назву предмета за зображенням та демонструвати картки у певній послідовності;
можливість визначати характерні ознаки предмета;
можливість побудови речення за зразком, малюнком, схемою;
поняття про кількісну характеристику предметних множин;
поняття про величини: маса, об'єм, розмір, час;
серія малюнків з різними способами порівняння просторових понять;
порівняння за віком: молодший, старший;
відмінність меблів за призначенням: спальня, кухня, вітальня, передпокій
1.3. Альбоми для розвитку мовлення:
призначення - забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації;
вимоги до тематики:
книжечки-малюнки з сюжетними жартівливими зображеннями з життя осіб, тварин, птахів тощо:
можливість виконання логопедичних вправ;
побудова власного тексту за опорними словами, ілюстраціями, відеоматеріалами;
символами альтернативної комунікації;
дотримання послідовності дій:
в домашній спальні, ванній, їдальні, передпокої;
в місцях культурного відпочинку;
послідовність дій при виробництві одягу, автомобілів, меблів, продуктів харчування тощо
1.4. Дидактичні ігри для розвитку мовлення:
призначення - забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації;
вимоги й тематика:
можливість розв'язання та складання задач:
малюнки для складання задач зі зразками задач змагального характеру;
набір текстів задач без змагального характеру;
фігури та зразки для моделювання;
сюжетні ігри;
сюжетне лото;
геометричне лото;
геометричне доміно
1.5. Казки, оповідання жестовою мовою для розвитку двомовності:
призначення - забезпечення усвідомленого розуміння понять жестами і словами;
вимоги й тематика:
набір відеоматеріалів з жестовим представленням та ілюстративним супроводом;
тематика: казки про тварин, оповідання про вчинки людей
1.6. Відеожестівники для розвитку пізнання, форм мовлення:
призначення - забезпечення доступного і зрозумілого зв'язку між наставником і дитиною;
вимоги й тематика:
можливість доступу до якісної інформації різними формами мовлення, доступними для дитини;
тематичні жестівники (дозвілля, побут, саногенні навички та інше);
жестівники для батьків;
жестівники для початкового навчання
2. Обладнання слухового кабінету2.1. Апаратура, прилади, матеріали:
комплект стаціонарної (дротової або бездротової) звукопідсилювальної апаратури колективного використання;
діагностична апаратура (аудіометр, калібровані музичні іграшки тощо);
прилади видимого мовлення;
аудіовізуальні засоби навчання;
наочні дидактичні матеріали;
набір предметів, що звучать, музичні іграшки та інструменти;
стіл вчителя з пультом керування (з підсилювачем звуку та комутатором);
столи учнів з індивідуальними пультами
VII. Обладнання для осіб із сенсорними порушеннями (зі зниженим зором та для сліпих учнів)
1. Обладнання колективного та індивідуального призначення1.1. Пристрій для початкового навчання за системою Брайля:
призначення - забезпечення засвоєння шрифту Брайля;
вимоги:
забезпечення самостійного вивчення шрифту Брайля;
використання ігрової форми для навчання осіб;
наявність кнопок для звукового оформлення набраних літер, цифр;
кількість кнопок - 6
1.2. Прилад для письма шрифтом Брайля:
призначення - забезпечення запису інформації шрифтом Брайля;
вимоги:
прилад має бути виготовлений з металу/пластику з надійною фіксацією паперу:
18-рядковий (основний);
6-рядковий (кишеньковий);
4-рядковий (кишеньковий);
допускається використання приладу з іншою кількістю рядків (односторонній чи двосторонній);
грифель для письма шрифтом Брайля різного розміру та конфігурації залежно від вікових та індивідуальних особливостей дитини;
клітинка-фіксатор (для знаходження рядка, клітинки);
1.2.1. Приладдя для письма за системою Брайля:
вимоги:
гладкий, цупкий папір, однаковий з обох боків, щільністю не менше 150 г/м2;
зошит із зазначеного паперу;
блокнот, записник (додатково)
1.3. Прилад прямого читання:
призначення - для письма і читання шрифтом Брайля;
прилад має забезпечувати можливість одночасного письма і читання шрифтом Брайля невеликих за обсягом текстів без спеціального паперу, може слугувати також і комунікатором для сліпоглухих осіб;
вимоги:
наявність двох полів: для письма та для читання шрифтом Брайля
1.4. Прилади для письма плоским шрифтом за системою Гебольда:
призначення - забезпечення запису інформації звичайним плоским шрифтом;
вимоги:
прилад 18-рядковий (або з іншою кількістю рядків);
з обмежувальними горизонтальними рядками (лініями);
з обмежувальними клітинками;
матеріал: метал/пластик
1.5. Приладдя для письма для осіб зі зниженим зором - зошити для письма:
призначення - для письма зі спеціальним розлінуванням;
вимоги:
папір матовий, неяскраво-білий;
поля, розмічені червоним кольором з обох боків сторінки;
допускається таке розлінування залежно від класу та зорових можливостей дитини:
зошит в лінійку:
1) для 1 класу - 2 лінії, висота робочого рядка - 1 см, відстань між робочими рядками - 1,5 см;
2) для 2 класу - висота робочого рядка - 0,6 см, відстань між робочими рядками - 1,2 см;
3) 3 - 4 класи - одна лінія з відстанню 1 см;
зошити зі збільшеною клітинкою (використовуються залежно від зорових можливостей дитини):
збільшена клітинка - 0,6 x 0,6 см, 0,7 x 0,7 см і вище;
за неможливості роботи дитини зі зниженим зором у зошиті зі збільшеною клітинкою використовуються зошити з відповідним розлінуванням (в лінійку) з усіх предметів
1.6. Спеціальні книги для осіб з порушеннями зору:
призначення - книги для навчання та розвитку осіб з порушеннями зору;
вимоги:
підручники та навчальні матеріали для осіб зі зниженим зором, надруковані збільшеним шрифтом;
підручники та навчальні матеріали, надруковані рельєфно-крапковим шрифтом Брайля, для незрячих осіб;
художня, пізнавальна різнотематична література, надрукована рельєфно-крапковим шрифтом для незрячихосіб;
навчальна, художня, пізнавальна різнотематична література у різних звукових форматах (в тому числі спеціальних), доступних для осіб з порушеннями зору
1.7. Прилад для рельєфного малювання:
призначення - рельєфне креслення та малювання;
вимоги:
металевий прилад-рамка із защіпками для фіксування паперу, плівки;
гумова основа для паперу/плівки;
ручка/грифель;
спеціальна плівка / цупкий папір
1.8. Тифлоприлад (конструктор):
призначення - для побудови зображень, фігур, графіків тощо за допомогою магнітної основи та магнітних деталей;
вимоги:
магнітна дошка;
набір магнітних деталей
1.9. Планшет для рельєфного малювання та креслення:
призначення - длярельєфного малювання, креслення, вивчення геометрії, сприяє розвитку творчих здібностей, абстрактного мислення, просторових уявлень;
вимоги:
розмір 321 x 261 x 16 мм;
спеціальний цупкий папір розміром 297 x 210 мм
1.10. Електронна брайлівська друкарська машинка:
призначення - навчання письму (друкуванню) шрифтом Брайля для індивідуального користування; забезпечення можливості спільної роботи дитини з порушеннями зору та зрячої особи;
вимоги:
вмонтований дисплей з виведенням графічних брайлівських та плоскодрукованих символів;
наявний звуковий коментар
1.11. Механічна брайлівська друкарська машинка:
призначення - забезпечення письма (друкування) шрифтом Брайля; для індивідуального користування;
вимоги:
машинка брайлівська механічна;
підставка під машинку (гумова чи з іншого матеріалу);
чохол
1.12. Набори для вивчення шрифту Брайля:
1.12.1. Розбірна азбука (рядок зі збільшеними шестикрапками):
призначення - засвоєння шрифту Брайля; для індивідуальної роботи;
вимоги:
рядок(ки) із брайлівськими символами-шестикрапками (кількість символів у рядку може різнитися, але не менше 10) - дерево/пластик;
кількість отворів у кожній шестикрапці - 6 штифтів для заповнення отворів шестикрапок (метал, пластик, дерево);
кількість штифтів - по 6 для кожної шестикрапки;
не менше 60 штифтів для одного рядка;
1.12.2. Колодка-шестикрапка з рухомими штифтами:
призначення - для формування образу брайлівських символів, засвоєння нумерації та розміщення крапок в шестикрапці, тренування в наколюванні та прочитанні символів за системою Брайля;
вимоги:
збільшена колодка-шестикрапка (якісний пластик, оброблене дерево тощо);
вмонтовані рухомі штифти: метал/пластик;
кількість отворів у клітині - 6;
кількість штифтів - 6;
1.12.3. Колодка-шестикрапка зі штифтами, що вставляються:
призначення - для формування образу брайлівських символів, засвоєння нумерації та розміщення крапок в шестикрапці;
вимоги:
збільшена колодка-шестикрапка (якісний пластик, оброблене дерево тощо);
штифти розбірні: метал/пластик/дерево;
кількість отворів у клітині - 6;
кількість штифтів - 6;
кількість шестикрапок 1 - 2;
1.12.4. Рухома модель "кубик-літера":
призначення - для формування образу брайлівських символів (кубик з трьох рухомих площин із нанесеними опуклими крапками);
вимоги:
матеріал: оброблене дерево, якісний пластик;
1.12.5. Тренажер кубик-літера із зображенням емоцій:
призначення - засвоєння образу брайлівських символів, початкове навчання шрифту Брайля; тактильне ознайомлення з емоційно-мімічними виразами обличчя; розвиток невербальної комунікації (куб зі збільшеною шестикрапкою для початкового навчання літер за системою Брайля. На інших гранях куба - тактильні емоційні вирази для розвитку невербального спілкування);
вимоги:
куб, на якому з п'яти боків розміщені тактильні емоційні вирази обличчя, а на шостому - шість механічних кнопок, що натискаються для формування образу літер та знаків за системою Брайля;
матеріал: якісний пластик;
1.12.6. Набір символів, нанесених за системою Брайля та лінійно-рельєфним шрифтом "Абетка":
призначення - для вивчення літер українського та англійського алфавітів шрифтом Брайля, цифр, основних знаків, може використовуватися для вивчення літер, цифр та знаків плоско-друкованого письма;
вимоги: абетка (українська, англійська), знаки та цифри, нанесені рельєфно-крапковим шрифтом Брайля та лінійно-рельєфним контрастним шрифтом;
матеріал: цупкий папір (картон) / пластик;
1.12.7. Набори кубиків універсального дизайну:
призначення - для вивчення літер та знаків рельєфно-крапковим та лінійно-рельєфним шрифтом (абетки української та англійської мов). Для індивідуальних та групових занять;
вимоги:
набір кубиків українського алфавіту з контрастними рельєфно-крапковими та лінійно-рельєфними літерами і знаками;
набір кубиків англійського алфавіту з контрастними рельєфно-крапковими та лінійно-рельєфними літерами і знаками;
1.12.8. Каса літер, цифр і знаків за Брайлем та лінійно-рельєфним шрифтом:
призначення - засвоєння абетки, вивчення звуко-буквеного складу мови та знаків, вивчення цифр та складання чисел, опанування шрифту Брайля;
вимоги:
коробка з відділеннями для літер, цифр і знаків (дерево, пластик);
кількість відділень відповідає кількості літер і знаків;
плашки з рельєфно-крапковими літерами та знаками (метал, дерево, пластик);
можливе лінійно-рельєфне позначення на плашках, окрім рельєфно-крапкових, також і тактильних, контрастних лінійно-рельєфних літер, цифр та знаків для осіб зі зниженим зором та опанування незрячими плоского письма;
кількість плашок з рельєфно-крапковими символами - достатня для викладання слів, прикладів;
поле для викладання (надійне закріплення плашок із символами);
можливість здійснення звуко-буквеного аналізу
1.13. Набір геометричних фігур:
призначення - розвиток моторики, гнучкості пальців, кистей рук, просторового уявлення, координація рухів, вивчення геометричних фігур: квадрата, круга, прямокутника тощо; використовуються у навчанні грамоті незрячих учнів (звуко-буквений аналіз) та для корекційних занять;
вимоги:
матеріал - ударостійкий пластик, шліфоване дерево;
фігури різних кольорів:
розмір - від 3 - 5 см та більше;
фігури можуть бути з дірочками для нанизування на штифти чи шнурування;
фігури можуть бути на магнітній основі + магнітне поле (магнітна мозаїка)
1.14. Посібник математичний для вивчення складу числа "типу Абак":
призначення - математичні ігри, вивчення складу числа, тактильна стимуляція, вивчення математики особами з порушенням зору;
вимоги:
матеріал - EVA;
табличка з отворами від 1 до 5 - 10 одиниць кожного виду;
табличка з отворами від 6 до 9 - 5 одиниць кожного виду
1.15. Набори тактильних літер, цифр, знаків:
призначення - вивчення звичайних цифр та літер (кириличних і латинських), знаків особами з порушеннями зору, формування навичок плоского письма та інших предметних умінь і навичок, розвиток моторики пальців рук тощо;
вимоги:
набір цифр, літер, знаків;
кількість - достатня для різних алфавітів, цифр та знаків;
матеріал: нековзкий пластик (можливо кольоровий) / оброблене дерево;
можлива магнітна основа;
мінімальний розмір - 5 см;
підписи шрифтом Брайля або наліпки на літерах, цифрах та знаках
1.16. Планшет математичний:
призначення - побудова геометричних фігур, графіків тощо для індивідуальної роботи;
вимоги:
поле-основа з кілочками;
матеріал (оброблене дерево, якісний пластик);
мінімальний розмір від 200 x 200 мм;
кілочки однакові, рівномірно розміщені по всій площині;
набір кольорових гумок
1.17. Математичний прилад Клушиної:
призначення - вимірювання, лічба, вивчення геометричних фігур і тіл тощо;
вимоги:
панель з трьома рельєфними сітками:
200 x 200 мм;
100 x 100 мм;
100 x 95 мм.
На зворотній стороні - металеве поле 300 x 200 мм для роботи з магнітними паличками;
ящик з кришкою-панеллю;
коробки з кришками;
набір великих штифтів;
набір маленьких штифтів;
набір круглих гумок;
набір прямих гумок з петлями;
набір магнітних паличок;
площинні геометричні фігури: круги, півкруги, чвертькруги, овали, напівовали, трикутники, квадрати, прямокутники;
об'ємні геометричні тіла: чверті кулі, циліндри, половини циліндра, конуси, півконуси, лічильні палички
1.18. Магнітний конструктор:
призначення - для розвитку сприймання об'ємних предметів, моторики рук, створення об'ємних предметів;
вимоги:
магнітні трубки (можуть бути різних розмірів та у різній кількості);
сталеві кульки;
пластикові елементи з вмонтованими магнітами