4.2. Спеціальні програми | 4.2.1. Комп'ютерний тренажер для вивчення української жестової мови призначення - забезпечення вивчення жестів української жестової мови; вимоги: можливість індивідуальної самостійної роботи з вивчення та відпрацювання жестів; можливість колективного навчання в закладі освіти. |
4.2.2. Відеожестівники для розвитку пізнання, форм мовлення призначення - забезпечення доступного і зрозумілого зв'язку між наставником і дитиною; вимоги й тематика: можливість доступу до якісної інформації різними формами мовлення, доступними для дитини; тематичні жестівники (дозвілля, побут, самостійні навички та інше); жестівники для батьків; жестівники для початкового навчання. |
4.2.3. Комплекс комп'ютерної програми "Живий звук". |
4.3. Спеціальне обладнання | 4.3.1. Обладнання слухового кабінету Апаратура, прилади, матеріали: комплект стаціонарної (дротової або бездротової) звукопідсилювальної апаратури колективного використання; діагностична апаратура (аудіометр, калібровані музичні іграшки тощо); прилади видимого мовлення; аудіовізуальні засоби навчання; наочні дидактичні матеріали; набір предметів, що звучать, музичні іграшки та інструменти; стіл вчителя з пультом керування (з підсилювачем звуку та комутатором); столи учнів з індивідуальними пультами. |
4.3.2. Комплект обладнання для лінгафонного класу призначення - забезпечення якісного двостороннього голосового зв'язку; вимоги: відношення сигналу до шуму - до 70 dB; наявність пристроїв для якісного звучання: аудіопанель вчителя; аудіопанель учня; звукова карта; мережева плата; блок зберігання інформації. |
4.3.3. Мікрофони для індивідуального використання дітьми під час групових занять |
4.4. Дидактичні матеріали та розвивальні ігри | 4.4.1. Таблиці для розвитку мовлення призначення - забезпечення формування вимови та розвитку мовлення; вимоги до тематики: привітання: слова/жести ввічливості; таблиці жестовою мовою: абетка дактильна розкладна, абетка українська словесна, абетка української жестової мови; середовище життєдіяльності: одиниці вимірювання, пори року, рослинний і тваринний світ, побут і транспорт; мовне середовище: мова в житті людини, роль української жестової мови, роль звуків у змістовному значенні слова, голосні звуки у творенні складу, слова з прямим та переносним значеннями, синоніми, антоніми, омоніми; слова іншомовного походження: інтернаціональне значення, загальновживані, діалектні та професійні слова, слово головне і залежне в словосполученні, типи зв'язку та типи словосполучень, ознаки та роль речення в мові, роль інтонаційного виділення слова у вислові, види речень за метою висловлювання думки, смислова та інтонаційна завершеність речення, визначення теми тексту; частини мови: іменник, дієслово, прикметник, числівник, прийменники, сполучники, частки, велика літера в назвах предметів, присвійні іменники, прикметники, особові, вказівні, присвійні займенники; предметні та сюжетні малюнки до змісту окремих слів, речень та частин тексту: пори року з ілюстраціями фактору життя людей, тварин тощо, школа та навчання в поетичній творчості, особи та відносини в школі. |
4.4.2. Картки з ілюстраціями словесною та жестовою мовами для розвитку мовлення призначення - забезпечення формування та розвитку навичок комунікації; вимоги до тематики: можливість побудови вислову зі слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця; класифікація слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи; класифікація слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал; скоромовки для відпрацювання правильної вимови голосних і приголосних звуків; можливість визначати та розподіляти предмети за кольором, розміром і формою; можливість визначати назву предмета за зображенням та демонструвати картки у певній послідовності; можливість визначати характерні ознаки предмета; можливість побудови речення за зразком, малюнком, схемою; поняття про кількісну характеристику предметних множин; поняття про величини: маса, об'єм, розмір, час; серія малюнків з різними способами порівняння просторових понять; порівняння за віком: молодший, старший; відмінність меблів за призначенням - спальня, кухня, вітальня, передпокій. |
4.4.3. Альбоми для розвитку мовлення призначення - забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації; вимоги до тематики: книжечки-малюнки з сюжетними жартівливими зображеннями з життя осіб, тварин, птахів тощо: можливість виконання логопедичних вправ; побудова власного тексту за опорними словами, ілюстраціями, відеоматеріалами; символами альтернативної комунікації; дотримання послідовності дій: у спальні, ванній, їдальні, передпокої; в місцях відпочинку; послідовність дій при виробництві одягу, автомобілів, меблів, продуктів харчування тощо. |
4.4.4. Лепбуки по лексичних темам |
4.4.5. Дидактичні ігри для розвитку мовлення призначення - забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації; вимоги й тематика: можливість розв'язання та складання задач: малюнки для складання задач зі зразками задач змагального характеру; набір текстів задач без змагального характеру; фігури та зразки для моделювання; сюжетні ігри; сюжетне лото; геометричне лото; геометричне доміно. |
4.4.6. Казки, оповідання жестовою мовою для розвитку двомовності призначення - забезпечення усвідомленого розуміння понять жестами і словами; вимоги й тематика: набір відеоматеріалів з жестовим представленням та ілюстративним супроводом; тематика: казки про тварин, оповідання про вчинки людей |
4.4.7. Дидактичні ігри для розвитку слухових процесів та фонематичного слуху Ігри на розвиток фонематичного слуху: "Звукові коробочки", "Вгадай, хто це був?", "Впізнай за звуком", "Що звучало?", "Домашній оркестр" |
4.4.8. Аудіозаписи з відеосупроводом різних звуків Звуки природи, голоси людей, голоси тварин, голоси птахів, побутові та непобутові звуки, звуки транспорту, звуки музичних інструментів. |
4.4.9. Відеоматеріали практичного спрямування відеозапис правильної артикуляції звуків (голосних та приголосних); відеозапис правильного виконання артикуляційних та дихальних вправ; відеозаписи голосових вправ; відео-фрази до дієслів; комплекс презентації для постановки, корекції, диференціації та автоматизації звуків. |
4.4.10. Інтерактивний альбом з відтворенням звуків для розвитку слухового відчуття призначення - забезпечення розвитку відчуття часу, кольору, просторового та математичного мислення; вимоги й тематика: обкладинка альбому має кишеньки для карток; розмір обладнання - А5. |
V. Обладнання для осіб з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції |
5.1. Комп'ютерна техніка | 5.1.1. Апаратно-програмний комп'ютерний тифлокомплекс із синтезом мови (комп'ютерний тифлокомплекс) призначення - для забезпечення доступу до інформації особи з порушенням зору; апаратне забезпечення: відповідно до підпункту 1.1.1. пункту 1.1. розділу I цього Переліку. додатково обладнаний: брайлівським дисплеєм; сканером; клавіатурою зі збільшеними контрастними символами (можливі спеціальні наліпки); навушниками з кістковою провідністю; програмне забезпечення: програми екранного доступу, синтезатор українського мовлення, програма оптичного розпізнавання тексту, програма для екранного збільшення; програма з використанням синтезованого мовлення для засвоєння кириличної та латинської розкладок клавіатури; програми для збільшення текстів та зображень на моніторі; корекційні програми з розвитку зорового сприймання. |
5.1.2. Брайлівський дисплей призначення - для вводу/виводу текстової інформації рельєфно-крапковим шрифтом Брайля, для читання тексту рельєфно-крапковим шрифтом Брайля на/з такі (таких) електронні(их) пристрої(їв), як комп'ютер, ноутбук, планшет, смартфон для індивідуального використання; вимоги: рядок Брайля для читання тексту рельєфно-крапковим шрифтом Брайля; рядок Брайля 6- або 8-крапковий; клавіатура Брайля 6- або 8-крапкова для введення інформації рельєфно-крапковим шрифтом Брайля; функціональні клавіші навігації; підключення до електронних пристроїв (комп'ютерів, ноутбуків, смартфонів тощо). |
5.2. Комп'ютерні програми | 5.2.1. Програма екранного доступу призначення - для читання текстової інформації та озвучування дій користувача за допомогою синтезатора мовлення; вимоги: мовний супровід інсталяції програми; швидкий пошук інформації за допомогою Research It; потужна мова сценаріїв для налаштування призначеного для користувача інтерфейсу в будь-якому додатку; наявність драйверів для всіх поширених дисплеїв Брайля; наявність синтезаторів мовлення для не менше 30 різних мов; набір клавіатурних команд, який може бути розширений користувачем; можливість емуляції миші за допомогою клавіатурних команд; система онлайн-довідки; підтримка двох моніторів. |
5.2.2. Програми для відтворення різних спеціальних форматів призначення - для відтворення спеціальних форматів, що не підтримуються стандартними плеєрами; вимоги: програми, які інсталюються на комп'ютер, мобільний пристрій чи портативний плеєр (з інтерфейсом, доступним для програм екранного доступу). |
5.2.3. Синтезатор українського мовлення призначення - для перетворення тексту в звуковий сигнал; вимоги: комплекс технічних та програмних засобів, які форматують текст в звуковий сигнал; висока якість відтворення мовлення. |
5.2.4. Програма оптичного розпізнавання тексту |
5.2.5. Програма для екранного збільшення |
5.2.6. Спеціалізовані комп'ютерні програми для розвитку зорових функцій, формування навичок орієнтування у просторі призначення - коригування амбліопії, короткозорості, косоокості, стимуляція зорового сприймання, тренування та зміцнення окорухових м'язів, зняття спазмів акомодації, покращення кровообігу очей. |
5.3. Електронні пристрої | 5.3.1. Електронний записник Брайля (органайзер Брайля) призначення - забезпечення комунікації, соціалізації, доступу до інформації, швидке здійснення записів тощо; вимоги: апаратна частина: можливість вводу тексту за допомогою вмонтованої брайлівської клавіатури; можливість читання тексту рельєфно-крапковим шрифтом за допомогою брайлівського дисплея-рядка; динамік для голосового відтворення тексту та голосових повідомлень; можливість під'єднання навушників; можливість підключення до Інтернету; можливість підключення зовнішніх накопичувачів даних; програмна частина: операційна система з програми мовленнєвого доступу до інформації; можливість створювати текстові документи, таблиці тощо. |
5.3.2. Тифлопристрій з озвученою навігацією призначення - відтворення текстових та аудіофайлів різних форматів, звукозапис, доступ до онлайн-бібліотек; вимоги: забезпечення можливості озвученої навігації; забезпечення функції диктофона; мікрофон; динамік; навушники; шнур для запису з комп'ютера; наявність повного автостопу для читання аудіокниг; наявність внутрішньої пам'яті; забезпечення можливості приєднання зовнішніх накопичувачів інформації; забезпечення можливості відтворення інформації з карт пам'яті (SD, SDHC, SDXC). |
5.3.3. Електронна брайлівська друкарська машинка призначення - навчання письму (друкуванню) шрифтом Брайля для індивідуального користування; забезпечення можливості спільної роботи особи з порушеннями зору та зрячої особи; вимоги: вмонтований дисплей з виведенням графічних брайлівських та плоскодрукованих символів; наявний звуковий коментар. |
5.3.4. Електронний пристрій для вимірювання довжини, кутів нахилу призначення - отримання інформації щодо розмірів об'єктів, рівня нахилу площин тощо; вимоги: можливість заміру величини об'єктів через тактильні позначки або відтворення мовних повідомлень про результат виміру різного роду параметрів об'єктів та положення площин. |
5.3.5. Прилад для читання плоскодрукованих текстів з функцією мовленнєвого виводу інформації призначення - читання книг, газет, журналів та інших плоскодрукованих текстів; вимоги: прилад для читання з програмним забезпеченням, що дозволяє розпізнавати текст і форматувати його у мовлення; підтримка української та інших поширених мов; прилад повинен мати можливість призупиняти читання, переміщуватись по тексту вперед і назад, прослуховувати слова по літерах; можливість прослуховування аудіокниг у різноманітних форматах; якісні динаміки для спільного прослуховування; можливість самостійного налаштування гучності та темпу відтворення матеріалу; можливість підключення до зовнішнього монітору, можливість у цьому режимі вибору розміру тексту; управління відображенням сторінки, переміщення тексту вниз, вверх, вліво, вправо; контрастні кнопки керування з тактильними позначками. |
5.3.6. Мовний електронний калькулятор для осіб з порушеннями зору призначення - забезпечення виконання арифметичних розрахунків; вимоги: компактний настільний калькулятор зі збільшеними цифрами та мовленнєвим виводом; може бути обладнаний годинником із будильником для загального використання; використовується до 8 розрядів на дисплеї; озвучування набраних цифр, арифметичних операцій і результатів обчислень чітким голосом українською мовою; можливість відключення звуку. |
5.3.7. Стаціонарний відеозбільшувач призначення - збільшення текстів і зображень для полегшення роботи людей з порушеннями зору, забезпечення можливості працювати з дрібними текстами та деталями зображень; вимоги: обладнання виконане у вигляді єдиного конструктивного блока, який складається з монітора, відеокамери, панелі керування, столика-планшета, підсвічувача; вбудований столик-планшет з можливістю переміщення по осі X; регульований механізм фіксації столика-планшета; протиковзке покриття столика-планшета; бездротова панель керування; можливість збільшити контрастність, різні колірні схеми, інвертація кольорів; діапазон збільшення з можливістю плавного регулювання від 1,5 до 150 крат; підсвічування робочої зони з функцією придушення відблисків і відсвітів для забезпечення роботи з глянцевими поверхнями; виділення області зображення; функція "автофокус"; функція "автозум" (автоматичне масштабування). |
5.3.8. Електронний ручний відеозбільшувач призначення - розглядання малюнків або читання на моніторі людьми з порушеннями зору; вимоги: невеликі пристрої з вбудованою камерою, що підключаються до телевізора або монітора комп'ютера; режими: кольорового зображення; чорно-білого зображення природної контрастності (передавання всіх градацій контрастності, присутніх в розглянутому зображенні); чорно-білого зображення підвищеної контрастності з позитивним відображенням; чорно-білого зображення підвищеної контрастності з негативним зображенням; функція підключення до ноутбука, комп'ютера чи телевізора. |
5.3.9. Портативна електронна лупа для перегляду зображень призначення - для збільшення дрібних або наближення віддалених об'єктів з відображенням їх на вбудованому екрані; вимоги: компактний пристрій з камерою та екраном; наявність колірних схем підвищення контрастності, інвертування і зміни кольорів; регульоване збільшення картинки; широкоформатний повнокольоровий дисплей з високою роздільною здатністю; режими висококонтрастного зображення з різними колірними схемами; автофокус двох режимів - читання і письма; знімок стоп-кадру; складана ручка для зручності читання. |
5.4. Організаційна техніка | 5.4.1. Принтер брайлівський для друку з програмним забезпеченням призначення - друкування текстової інформації шрифтом Брайля та рельєфної графіки; вимоги: двосторонній друк; друк текстів шрифтом Брайля та рельєфної графіки; поверхня панелі керування з підписами плоским шрифтом та шрифтом Брайля; наявність мовленнєвого зворотного зв'язку; підключення через USB-порт та/або Bluetooth; програма для підготовки текстів і графіки до рельєфно-крапкового друку. |
5.4.2. Принтер брайлівський з можливістю друку кольорової рельєфної графіки з програмним забезпеченням призначення - друк шрифтом Брайля та рельєфної кольорової графіки. Виготовлення тактильних кольорових зображень; вимоги: здатність друкувати текст шрифтом Брайля і тактильну графіку з одночасним кольоровим друком; здатність передавати різні кольори різною висотою рельєфних крапок; принтер з відповідним програмним забезпеченням; забезпечення сприйняття та перетворення текстів; поверхня панелі керування з підписами плоским шрифтом та шрифтом Брайля; підключення через USB-порт та/або Bluetooth. |
5.4.3. Пристрій для створення тактильної графіки призначення - переведення графічних зображень у тактильну графіку за допомогою нагрівання з використанням спеціального термопаперу; вимоги: спеціальний термопапір; налаштування температури та температурний контроль; формат паперу - різний (до A3); звукова індикація; нагрівальна лампа (кварц, галоген). |
5.4.4. 3D принтер: призначення - створення наочних посібників для осіб з порушеннями зору; вимоги: кількість друкувальних головок: не менше 1; технологія друку: FFF, FDM, моделювання методом наплавлення; сфера побудови деталей: X - не менше ніж 150 мм ? Y - не менше ніж 150 мм ? Z - не менше ніж 150 мм; швидкість друку: від 50 мм/сек.; матеріал для друку: Co-PET, PLA пластик тощо (крім ABS - пластику); дисплей: LCD дисплей тощо; інтерфейси: USB-кабель, Wi-Fi, а також - по можливості - друк з SD-карти або з USB-флешки; повністю закритий корпус; необхідні витратні матеріали для 3D друку. |
5.4.5. 3D сканер: призначення - створення наочних посібників для осіб з порушеннями зору; вимоги: дозвіл камери: від 1.0 MPix; кількість камер: від 1; режим сканування: автоматичний і ручний; мінімальна область сканування: X - не менше ніж 30 мм ? Y - не менше ніж 30 мм ? Z - не менше ніж 30 мм; максимальна область сканування: X - не менше ніж 200 мм ? Y - не менше ніж 200 мм ? Z - не менше ніж 200 мм; спосіб отримання файлів, роз'єми та способи комунікацій: інтерфейси для накопичувачів: USB, SD; інтерфейси для сканування та керування: LAN, USB; можливість бездротового сканування та керування через Wi-Fi. |
5.5. Спеціальне обладнання для навчання та дидактичні матеріали | 5.5.1. Набори для вивчення шрифту Брайля Розбірна азбука (рядок зі збільшеними шестикрапками) призначення - засвоєння шрифту Брайля для індивідуальної роботи; вимоги: рядок(ки) із брайлівськими символами - шестикрапками (кількість символів у рядку може різнитися, але не менше 10) - дерево/пластик; кількість отворів у кожній шестикрапці - 6 штифтів для заповнення отворів шестикрапок (метал, пластик, дерево); кількість штифтів - по 6 для кожної шестикрапки; не менше 60 штифтів для одного рядка. Колодка-шестикрапка з рухомими штифтами призначення - для формування образу брайлівських символів, засвоєння нумерації та розміщення крапок в шестикрапці, тренування в наколюванні та прочитанні символів за системою Брайля; вимоги: збільшена колодка-шестикрапка (пластик, оброблене дерево тощо); вмонтовані рухомі штифти (метал/пластик); кількість отворів у клітині - 6; кількість штифтів - 6. Колодка-шестикрапка зі штифтами, що вставляються призначення - для формування образу брайлівських символів, засвоєння нумерації та розміщення крапок в шестикрапці; вимоги: збільшена колодка-шестикрапка (пластик, оброблене дерево тощо); штифти розбірні: метал/пластик/дерево; кількість отворів у клітині - 6; кількість штифтів - 6; кількість шестикрапок 1 - 2. Рухома модель "кубик-літера" призначення - для формування образу брайлівських символів (кубик з трьох рухомих площин із нанесеними опуклими крапками); вимоги: матеріал: пластик, дерево. Тренажер кубик-літера із зображенням емоцій призначення - засвоєння образу брайлівських символів, початкове навчання шрифту Брайля; тактильне ознайомлення з емоційно-мімічними виразами обличчя; розвиток невербальної комунікації (куб зі збільшеною шестикрапкою для початкового навчання літер за системою Брайля. На інших гранях куба - тактильні емоційні вирази для розвитку невербального спілкування); вимоги: куб, на якому з п'яти боків розміщені тактильні емоційні вирази обличчя, а на шостому - шість механічних кнопок, що натискаються для формування образу літер та знаків за системою Брайля; матеріал: якісний пластик. Набір символів, нанесених за системою Брайля та лінійно-рельєфним шрифтом "Абетка" призначення - для вивчення літер українського та англійського алфавітів шрифтом Брайля, цифр, основних знаків, може використовуватися для вивчення літер, цифр та знаків плоско-друкованого письма; вимоги: абетка (українська, англійська), знаки та цифри, нанесені рельєфно-крапковим шрифтом Брайля та лінійно-рельєфним контрастним шрифтом; матеріал: цупкий папір (картон), пластик. Набори кубиків універсального дизайну призначення - для вивчення літер та знаків рельєфно-крапковим та лінійно-рельєфним шрифтом (абетки української та англійської мов). Для індивідуальних та групових занять; вимоги: набір кубиків українського алфавіту з контрастними рельєфно-крапковими та лінійно-рельєфними літерами і знаками; набір кубиків англійського алфавіту з контрастними рельєфно-крапковими та лінійно-рельєфними літерами і знаками. Каса літер, цифр і знаків за Брайлем та лінійно-рельєфним шрифтом призначення - засвоєння абетки, вивчення звуко-буквеного складу мови та знаків, вивчення цифр та складання чисел, опанування шрифта Брайля; вимоги: коробка з відділеннями для літер, цифр і знаків (дерево, пластик); кількість відділень відповідає кількості літер і знаків; плашки з рельєфно-крапковими літерами та знаками (метал, дерево, пластик); можливе лінійно-рельєфне позначення на плашках, окрім рельєфно-крапкових, також і тактильних, контрастних лінійно-рельєфних літер, цифр та знаків для осіб зі зниженим зором та опанування незрячими плоского письма; кількість плашок з рельєфно-крапковими символами достатня для викладання слів, прикладів; поле для викладання (надійне закріплення плашок із символами); можливість здійснення звуко-буквеного аналізу. |
5.5.2. Пристрій для початкового навчання за системою Брайля призначення - забезпечення засвоєння шрифта Брайля; вимоги: забезпечення самостійного вивчення шрифта Брайля; використання ігрової форми для навчання осіб; наявність кнопок для звукового оформлення набраних літер, цифр; кількість кнопок - 6. |
5.5.3. Механічна брайлівська друкарська машинка призначення - забезпечення письма (друкування) шрифтом Брайля; для індивідуального користування; вимоги: машинка брайлівська механічна; підставка під машинку (гумова чи з іншого матеріалу); чохол. |
5.5.4. Прилад для письма шрифтом Брайля призначення - забезпечення запису інформації шрифтом Брайля; вимоги: прилад має бути виготовлений з металу/пластику з надійною фіксацією паперу: 18-рядковий (основний); 6-рядковий (кишеньковий); 4-рядковий (кишеньковий); допускається використання приладу з іншою кількістю рядків (односторонній чи двосторонній); грифель для письма шрифтом Брайля різного розміру та конфігурації залежно від вікових та індивідуальних особливостей дитини; клітинка-фіксатор (для знаходження рядка, клітинки). |
5.5.5. Приладдя для письма за системою Брайля вимоги: гладкий, цупкий папір, однаковий з обох боків, щільністю не менше 150 г/м-2; зошит із зазначеного паперу; блокнот, записник (додатково). |
5.5.6. Прилад прямого читання призначення - для письма і читання шрифтом Брайля; вимоги: прилад має забезпечувати можливість одночасного письма і читання шрифтом Брайля невеликих за обсягом текстів без спеціального паперу, може слугувати також і комунікатором для сліпоглухих осіб; наявність двох полів: для письма та для читання шрифтом Брайля. |
5.5.7. Прилади для письма плоским шрифтом за системою Гебольда призначення - забезпечення запису інформації звичайним плоским шрифтом; вимоги: прилад 18-рядковий (або з іншою кількістю рядків); з обмежувальними горизонтальними рядками (лініями); з обмежувальними клітинками; матеріал: метал, пластик. |
5.5.8. Зошити для письма для осіб зі зниженим зором призначення - для письма зі спеціальним розлінуванням; вимоги: папір матовий, неяскраво-білий; поля, розмічені червоним кольором з обох боків сторінки; допускається таке розлінування залежно від класу та зорових можливостей дитини: зошит в лінійку: 1) для 1 класу - 2 лінії, висота робочого рядка - 1 см, відстань між робочими рядками - 1,5 см; 2) для 2 класу - висота робочого рядка - 0,6 см, відстань між робочими рядками - 1,2 см; 3) 3 - 4 класи - одна лінія з відстанню 1 см; зошити зі збільшеною клітинкою (використовуються залежно від зорових можливостей дитини): збільшена клітинка - 0,6 ? 0,6 см, 0,7 ? 0,7 см і вище; за неможливості роботи дитини зі зниженим зором у зошиті зі збільшеною клітинкою використовуються зошити з відповідним розлінуванням (в лінійку) з усіх предметів. |
5.5.9. Посібники, книги з наукової та художньої літератури, надруковані шрифтом Брайля |
5.5.10. Прилад для рельєфного малювання та креслення призначення - рельєфне креслення та малювання; вимоги: металевий прилад-рамка із защіпками для фіксування паперу, плівки; гумова основа для паперу/плівки; ручка/грифель; спеціальна плівка /цупкий папір. |
5.5.11. Магнітний демонстраційний набір для індивідуальних, колективних занять призначення - забезпечення здобуття та застосування вивчених знань; вимоги: магнітна дошка; ілюстрації; обладнання виготовлено на друкованому оракалі; основа - тонкий магніт; розміри - 74 ? 39 ? 10 см. |
5.5.12. Магнітний набір для демонстраційної дошки призначення - забезпечення вивчення розряду числа за методикою Монтессорі вимоги: можливість опанування абстрактних понять на уроках математики; можливість створення цілих чисел у межах 10000; комплект з магнітних деталей з поліграфією має: великих шестикутників - 5; ромбів - 11; смуг - 12; одиниць - 25. |
5.5.13. Магнітний набір для учнів початкових класів призначення - забезпечення вивчення базових математичних дій вимоги: демонстраційний набір з ілюстраціями та цифрами; комплект магнітних карток має: набір цифр від 0 до 9 - 2 одиниці; набір знаків: віднімання, додавання, більше, менше; магнітні картки мають прошарок з м'якого матеріалу ЕВА; розміри - 80 ? 60 мм. |
5.5.14. Тифлоприлад (конструктор) призначення - для побудови зображень, фігур, графіків тощо за допомогою магнітної основи та магнітних деталей; вимоги: магнітна дошка; набір магнітних деталей. |
5.5.15. Набір геометричних фігур призначення - розвиток моторики, гнучкості пальців, кистей рук, просторового уявлення, координація рухів, вивчення геометричних фігур: квадрата, круга, прямокутника тощо; використовуються у навчанні грамоті незрячих учнів (звуко-буквений аналіз) та для корекційних занять; вимоги: матеріал - ударостійкий пластик, шліфоване дерево; фігури різних кольорів: розмір - від 3 - 5 см та більше; фігури можуть бути з дірочками для нанизування на штифти чи шнурування; фігури можуть бути на магнітній основі + магнітне поле (магнітна мозаїка). |
5.5.16. Посібник математичний для вивчення складу числа типу Абак призначення - математичні ігри, вивчення складу числа, тактильна стимуляція, вивчення математики особами з порушенням зору; вимоги: матеріал - ЕВА; табличка з отворами від 1 до 5 - 10 одиниць кожного виду; табличка з отворами від 6 до 9 - 5 одиниць кожного виду. |
5.5.17. Набори тактильних літер, цифр, знаків призначення - вивчення звичайних цифр та літер (кириличних і латинських), знаків особами з порушеннями зору, формування навичок плоского письма та інших предметних умінь і навичок, розвиток моторики пальців рук тощо; вимоги: набір цифр, літер, знаків; кількість - достатня для різних алфавітів, цифр та знаків; матеріал: нековзкий пластик (можливо кольоровий) /оброблене дерево; можлива магнітна основа; мінімальний розмір - 5 см; підписи шрифтом Брайля або наліпки на літерах, цифрах та знаках. |
5.5.18. Планшет математичний призначення - побудова геометричних фігур, графіків тощо для індивідуальної роботи; вимоги: поле-основа з кілочками; матеріал (оброблене дерево, пластик); мінімальний розмір від 200 ? 200 мм; кілочки однакові, рівномірно розміщені по всій площині; набір кольорових гумок. |
5.5.19. Математичний прилад Клушиної призначення - вимірювання, лічба, вивчення геометричних фігур і тіл тощо; вимоги: панель з трьома рельєфними сітками: 200 ? 200 мм; 100 ? 100 мм; 100 ? 95 мм. На зворотній стороні - металеве поле 300 ? 200 мм для роботи з магнітними паличками; ящик з кришкою-панеллю; коробки з кришками; набір великих штифтів; набір маленьких штифтів; набір круглих гумок; набір прямих гумок з петлями; набір магнітних паличок; площинні геометричні фігури: кола, напівкола, овали, напівовали, трикутники, квадрати, прямокутники; об'ємні геометричні тіла: чверті кулі, циліндри, половини циліндра, конуси, півконуси, лічильні палички. |
5.5.20. Набір для вивчення дробів і частин призначення - унаочнення для вивчення дробових чисел та частин у математиці; вимоги: забезпечується чітка і яскрава візуалізація матеріалу; обладнання має магнітну основу; розміри - від 30 ? 3 см; набір брусків різної величини (матеріал - оброблене дерево, пластик); набір кругів, розділених на частини (матеріал - м'який пластик тощо), може бути на магнітній основі; набір муляжів (наприклад, яблуко), розділених на частини (може бути на магнітній основі). |
5.5.21. Фігури для контролю знань (куб) призначення - забезпечення навчання, самостійного контролю знань з математики, навчання осіб з проблемами вербального характеру; вимоги: обладнання виготовлено у формі магнітних карток з прошарком м'якого матеріалу ЕВА; розміри кубів - 80 ? 60 мм; комплект має: набір цифр від 0 до 9 - 2 одиниці; набір знаків: віднімання, додавання, більше, менше. |
5.5.22. Набір фігур для вивчення геометрії (пласкі, об'ємні 2D - 3D) призначення - забезпечення наочності у вивченні математики; вимоги: забезпечення тактильного дослідження геометричних фігур; обладнання виготовлено з пластику ПЄ; розміри - від 3,5 см. |
5.5.23. Геометричні фігури з кишеньками для дидактичного матеріалу призначення - забезпечення дослідження, вивчення матеріалу з геометрії; вимоги: можливість змінювати геометричну форму фігури; можливість демонстрації обрахунку площі, об'єму фігури; обладнання виготовлено з міцного прозорого пластику; дидактичний матеріал - з кольорового пластику; розміри - від 8 см. |
5.5.24. Трафарети для виконання графічних та рельєфно-графічних зображень призначення - виконання рельєфних та графічних зображень, розвиток навичок плоского письма, дотикового та зорового сприймання; тематика: комплекти тематичних трафаретів; літери; цифри; геометричні фігури; об'єкти природи; предмети побуту тощо. |
5.5.25. Трикутник з тактильними позначками призначення - забезпечення виконання завдань з геометрії, вимірювання; вимоги: виготовлено з пластику; шкала лінійок позначена тактильними поділками: сантиметри - одна сторона; міліметри - інша. |
5.5.26. Лінійка з тактильними позначками призначення - забезпечення виконання завдань з геометрії; вимоги: виготовлено з пластику; одна сторона лінійки поділена на міліметри; рискою позначено кожен сантиметр; рискою з крапкою - 5 см; рискою з двокрапкою - 10 см; розміри лінійок можуть бути - від 14 см та 30 см. |
5.5.27. Транспортир з рельєфною шкалою для вимірювання та побудови кутів призначення - забезпечення виконання завдань з геометрії; вимоги: наявна можливість: вимірювання та побудови кутів - від 10° до 180°; точність - до 1°; довжина сторін кута - до 85 мм; прилад з тактильними мітками на шкалі виготовлено з пластику; в наявності є: основа, підставка, лінійка, притискна гайка; основа має рельєфно-точкову градусну шкалу - від 1° до 180°; точками більшої величини позначені кути у 5°, 10°, 15° - 180°; підставка з лінійною шкалою; ціна поділки - 5 мм; одна сторона лінійки - з відповідною шкалою. |
5.5.28. Метр складаний металевий з тактильними позначками призначення - забезпечення вимірювань на уроках трудового навчання; вимоги: має бути різної довжини. |
5.5.29. Сантиметр кравецький з рельєфними позначками призначення - вимірювання на уроках трудового навчання та корекційних заняттях із соціально-побутового орієнтування; вимоги: має бути різної довжини; тактильними мітками позначено кожен сантиметр, дециметр. |
5.5.30. Багатофункціональні терези для виконання математичних дій призначення - забезпечення розвитку математичних здібностей, вивчення арифметики; вимоги: можливість використання деталей різного формату; обладнання має бути виготовлено з пластику ПЕ; розміри - 40 ? 15 ? 15 см. |
5.5.31. Математичні ваги для дослідження ваги різних предметів призначення - забезпечення вимірювання та порівняння ваги різних предметів; вимоги: можливість порівнювати вагу рідин - до 500 мл; об'єм колби для рідини - 500 мл; обладнання має бути виготовлено з пластику ПЕ; розміри - 40 ? 15 ? 15 см. |
5.5.32. Модель годинника для осіб з порушеннями зору (модель тактильного циферблата годинника універсального дизайну) |
5.5.33. Сонячний/місячний годинник для демонстрації зміни часу призначення - забезпечення орієнтування в просторі; вимоги: можливість демонстрування відмінності 12-годинного часу: вечір/день; діаметр циферблата - від 10 см. |
5.5.34. Штангенциркуль з рельєфними масштабними поділками призначення - забезпечення виконання зовнішніх і внутрішніх вимірювань; вимоги: точність вимірювання глибини допускається 0,1 мм; міліметри позначено нанесенням штифтів на масштабній лінійці; рельєфні масштабні поділки розміщено на обох губках штангенциркуля. |
5.5.35. Карти рельєфні для дидактичних занять призначення - забезпечення розвитку та навчання осіб; вимоги до тематики: карти України (фізична та політична); політична карта світу: східна та західна півкулі; карти материків: Африка, Австралія, Північна Америка, Південна Америка, Євразія; кліматичні пояси світу; природні зони світу; внутрішня будова Землі; розміри материків (порівняльна); розміри океанів (порівняльна); річкова система: річка з притоками, витік та гирло річки; атмосферні шари; карти-схеми міст України, парків, скверів, вулиць, площ, кварталів тощо та різних об'єктів; історичні карти. |
5.5.36. Глобус тактильний, модель будови Землі призначення - розвиток пізнавальної діяльності осіб з порушеннями зору, для вивчення різних навчальних предметів та під час корекційно-розвиткових занять. |
5.5.37. Макети, скульптури, погруддя призначення - забезпечення пізнавальної діяльності осіб з порушеннями зору, формування уявлень про великі, складні, об'ємні предмети, об'єкти, для вивчення різних навчальних предметів та під час корекційно-розвиткових занять; макети: суходоли, гори в розрізі, яри та яруси; вплив неживої природи на живу; ланцюжки живлення в природі; кругообіг води в природі; будівлі; знаряддя праці; види транспорту: водний, повітряний, залізничний, автомобільний, машини спеціального призначення, сільськогосподарські; казкові герої; бюсти, скульптури відомих українських письменників, митців, діячів історії та культури; макети архітектурних об'єктів різних міст України та інших країн (замки, храми, театри, музеї, мости, площі); макети приміщень та прилеглої території: школи, садка, мікрорайону тощо. |
5.5.38. Набір об'ємних фігур для вивчення геометрії призначення - забезпечення наочності у вивченні математики; вимоги: можливість тактильного дослідження геометричних фігур; обладнання виготовлено з пластику ПЄ; розміри - від 5 см. |
5.5.39. Таблиці рельєфні для розвитку пізнавальної активності призначення - забезпечення розвитку мислення, просторової уяви; вимоги до тематики: річний рух Землі навколо Сонця; джерела та схема річки; кругообіг кисню в природі; рельєфні ілюстрації до творів літератури та мистецтва; таблиці будови мови та мовних явищ (морфологічні, синтаксичні, граматичні, лексичні тощо) з української та іноземних мов; рельєфні зображення портретів письменників. |
5.5.40. Періодична система хімічних елементів рельєфна |
5.5.41. Рельєфно-графічні зображення для корекційних занять призначення - розвиток просторових уявлень, формування навичок орієнтування у просторі, розвиток логічного мислення; плани-схеми місцевості, доріг, перехресть, маршрутів, карти місцевості тощо; рельєфно-графічні зображення тіла людини та його частин. |
5.5.42. Опудала птахів, тварин, риб призначення - формування уявлення про різних птахів і тварин; використовуються для унаочнення різних навчальних предметів та під час корекційних занять; вимоги: опудала тварин, птахів, риб тощо з надійного, приємного на дотик матеріалу, що найбільше відповідає реальності. |
5.5.43. Рельєфні картки з ілюстраціями для дидактичних занять призначення - забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації; вимоги до тематики: побудова вислову зі слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця; класифікація слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи; класифікація слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал; скоромовки на правильну вимову голосних і приголосних звуків; розпізнавання предметів за кольором, розміром, формою; демонстрація і визначення назви зображених предметів у певній послідовності; визначення характерних ознак предметів; побудова речення за зразком, малюнком, схемою; поняття про кількісну характеристику предметних множин; поняття про величину; способи порівняння: накладання, прикладання, вимірювання на око; просторові поняття; поняття маси; співвідношення маси, об'єму, розміру предметів; часові поняття; співвідношення: глибокий, мілкий; порівняння за віком: молодший, старший; меблі: житлова кімната, спальня, кухня, вітальня, передпокій; побудова зв'язного висловлювання за поданим початком, малюнком, серією малюнків. |
5.5.44. Альбоми для рельєфного малювання призначення - забезпечення розвитку уяви, творчості, моторики, забезпечення умов для творчості незрячим від народження особам у початковій школі; вимоги: рельєфні зображення з плоско друкованим включенням. |
5.5.45. Макети будівель та приміщень призначення - розвиток логічного мислення, просторового мислення, просторового орієнтування, розвивальні ігри; вимоги: макети приміщень (садочка, школи, ігрових центрів, аптеки, супермаркету, магазину, лікарні тощо) з відкритим дахом, наближені до реальності, для ознайомлення осіб з порушеннями зору з розміщенням атрибутів та обладнання всередині будівель; матеріал - пластик. |
5.5.46. Муляжі для розвитку дотикової пам'яті призначення - забезпечення розвитку пізнавальної діяльності та дотикового сприймання, формування уявлення про навколишній світ; вимоги й тематика: продукти харчування: хлібопекарські, кондитерські вироби, м'ясо-молочні, овочі, фрукти, гриби; домашні та дикі птахи, тварини; виготовлено з гуми, що піддається термообробці (ТОГ); розміри предметів - 5 см ? 2,5 см. |
5.5.47. Моделі для розвитку немовленнєвих засобів спілкування призначення - формування уявлення про жести та міміку людини, пози та рухи людей і тварин, розвиток невербальних засобів комунікації; вимоги: моделі тіла людини з рухомими частинами; моделі обличчя з різними мімічними виразами; емоційний куб з різними виразами обличчя, що розрізняються на дотик; моделі та іграшки тварин у різних позах (з рухомими частинами). |
5.5.48. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання призначення - забезпечення тренування, розвитку моторики, мислення; вимоги: дротяний тренажер для моторики рук; мозаїка; шнурівка; конструктор; пазли. |
5.5.49. Спеціальні настільні ігри призначення - розвивальні ігри для осіб зі зниженим зором та для незрячих; вимоги та перелік: спеціальні шахи з дерева або пластику; спеціальні шашки з дерева або пластику; спеціальні нарди з дерева або пластику та кубик із рельєфними крапками; спеціальне доміно з випуклими крапками; тактильне доміно з різнофактурними поверхнями; тактильно-контрастне доміно (лото) з геометричними фігурами; тактильні ігри "Хрестики-нулики", "Морський бій"; ігри "Ерудит", "Скрабл" українською та англійською мовами шрифтом Брайля та збільшеним шрифтом; інші спеціальні ігри для осіб з порушеннями зору. |
5.5.50. Конструктори призначення - забезпечення планування та послідовності виконання завдання, розвитку дрібної моторики, просторових уявлень, навичок комунікації, мислення, моделювання ситуацій (для індивідуальної та парної роботи) для незрячих осіб. |
5.5.51. Дерев'яні мозаїки-головоломки призначення - розвиток моторики, предметно-просторових уявлень, логічного мислення; вимоги: набір геометричних фігур чи інших деталей різного кольору та складності; може входити планшет дерев'яний для викладання мозаїки; матеріал деталей - дерево. |
5.5.52. Друковані картки для індивідуальної роботи призначення - забезпечення дидактичної роботи з незрячими особами; вимоги й тематика: картки з позначками: верх, низ; контурне зображення предметів побуту, природи, геометричних фігур; брайлівські календарі; графіка для незрячих осіб; марбурзька система математичних та хімічних знаків; карти масажу для незрячих; правила поведінки учнів (тестова); правила дорожнього руху (тестова). |
5.5.53. Дидактичний набір з підсвіченням для осіб зі зниженим зором призначення - для ознайомлення з кольорами, геометричними фігурами, літерами, цифрами, розвиток уваги, моторики, зорового і дотикового сприймання; вимоги: лайтбокс (коробка з освітленням); комплект ліхтариків; прозорі накладки (різнокольорові) - 6 шт.; акрилові геометричні фігури - 30 шт.; акрилові літери - 26 шт.; акрилові цифри - 12 шт.; різнокольорові прозорі геометричні фігури в дерев'яних рамках - 31 шт.; набір карток з намальованими предметами - 35 шт.; гелеві подушечки - 5 шт. |
5.5.54. Дидактичний набір для осіб з порушеннями зору призначення - розвиток причинно-наслідкових зв'язків, зорової уваги, координації очей і рук, дотикового і слухового сприймання; вимоги: комунікатор для осіб з порушеннями зору; комунікатор з підсвічуванням; комунікатор з символами для незрячих; тактильний комунікатор; музична скринька з підсвічуванням; комплекс розвивальних та настільних ігор, адаптованих для осіб з порушеннями зору. |
5.5.55. Сенсорний набір для розвитку зорового сприймання призначення - розвиток причинно-наслідкових зв'язків, зорового сприймання і уваги; вимоги: лампа "Сяючий фонтан"; гра "Світлове шоу"; плазмова зірка; освітлена мотузка; лампа з гелевими кульками; гра "Вогні природи"; гра "Лазерна зірка". |
5.5.56. Тренажер для розвитку зору "Хитра рибка" |
5.5.57. Адаптований музичний набір призначення - розвиток причинно-наслідкових зв'язків, слухового сприймання і уваги, пам'яті, зняття емоційної напруги; вимоги: барабани; музична карусель зі дзвіночків; міні-дзвіночки; музична машина з інструментами; барабанна установка; музичний равлик; музичний тамбурин. |
5.5.58. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття призначення - забезпечення соціалізації осіб з порушеннями зору; вимоги й тематика: звуки природи; голоси свійських тварин; голоси птахів; звуки різних подій. |
5.5.59. Тифлоприлад типу "Світлячок" призначення - розвиває простежувальну функцію зору, сприяє формуванню бінокулярного зору, забезпечує зорово-рухову координацію; вимоги: робоче поле з органічного скла; має бути з підсвічуванням; кріплення для аркушів паперу. |
5.5.60. Настільна лупа для проведення дослідних робіт призначення - забезпечення дослідження та навчання; вимоги: пристрій із захисною кришкою для лінзи; кут нахилу лупи має регулювання; можливість підсвічення; можливість індивідуального підбору кратності. |
5.5.61. Бінокулярна лупа для індивідуального використання призначення - забезпечення збільшення графічного зображення; вимоги: можливість працювати з дрібними предметами; пристосування для утримування пристрою на лобі користувача; одна або кілька лінз для зміни кратності; індивідуальний підбір. |
5.5.62. Лупа-лінійка циліндрична, збираюча для збільшення графічних зображень призначення - забезпечення дослідження, читання літератури, вивчення карт, малюнків, збільшення об'єкта; вимоги: можливість проведення вимірів предмета; довжина обладнання - до 300 мм. |
5.5.63. Складні лупи для збільшення предметів призначення - забезпечення збільшення зображення (для індивідуального користування); вимоги: захисний корпус для лупи; мають бути різного діаметра і оптичної сили; лупа з однією лінзою / складана багатолінзова конструкція; мають бути з підсвіткою/без підсвітки; підбирається кратність збільшення і підсвічення, відповідно до індивідуальних зорових можливостей дитини. |
5.5.64. Світлопольна лупа асферична призначення - збільшення зображення і тексту, забезпечує зручне положення при читанні за рахунок зручного нахилу огляду і розташування лупи на поверхні аркуша з текстом або зображенням, створюючи і зберігаючи постійне його збільшення; вимоги: легка лупа з великим полем огляду; асферична поверхня; збільшує яскравість зображення за рахунок додаткового фокусування світла прозорими гранями, які мають спеціальну огранку; полегшена, цільна, виготовлена з PXM, зареєстрованого матеріалу (полімеру). |
5.5.65. Світлопольна лупа зі світлодіодним підсвічуванням призначення - забезпечення збільшення зображення та тексту за рахунок розміщення лупи на аркуші; вимоги: якісний матеріал корпусу і лінзи; висота стінок лінзи дорівнює фокусній відстані; вставка з кольоровою смужкою для утримування рядка при читанні; різний діаметр та оптична сила (залежно від індивідуальних потреб та зорових можливостей особи); різна форма: кругла, прямокутна, циліндрична тощо; підсвітка та елементи живлення; підбір кратності, збільшення та підсвічення відповідно до індивідуальних зорових можливостей особи. |
5.5.66. Монокуляри Галілея призначення - здійснення спостережень за віддаленими об'єктами; вимоги: лінзи - 2 одиниці; позитивний об'єктив; негативний окуляр. |
5.5.67. Лампа настільна для індивідуального освітлення призначення - для забезпечення додаткового освітлення робочої зони; для індивідуального користування осіб з порушеннями зору (за потреби); використовується разом із загальним освітленням; вимоги: лампа із захисним абажуром для потрапляння світла лише на робочу поверхню; жорстке кріплення на поверхні столу; гнучкий кронштейн, що дозволяє змінювати кут нахилу та висоту джерела світла. |
5.5.68. Пов'язки для виключення зору призначення - для виправляння збережених аналізаторів з виключеним зором; вимоги: чорні або кольорові пов'язки з м'якої бавовняної тканини |