• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1

Міністерство транспорту та звязку України  | Наказ, Розпорядження, Положення, Сертифікат, Вимоги, Перелік, Заява, Форма типового документа, Правила від 05.07.2010 № 430 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Розпорядження, Положення, Сертифікат, Вимоги, Перелік, Заява, Форма типового документа, Правила
  • Дата: 05.07.2010
  • Номер: 430
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Розпорядження, Положення, Сертифікат, Вимоги, Перелік, Заява, Форма типового документа, Правила
  • Дата: 05.07.2010
  • Номер: 430
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
05.07.2010 N 430
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 липня 2010 р.
за N 558/17853
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної авіаційної служби N 682 від 05.07.2018 )
Про затвердження Правил сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 N 728 від 26.09.2013 )
Відповідно до Закону України "Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу", згідно з Положенням про Державну авіаційну адміністрацію, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1526, та з метою підвищення стану безпеки польотів і впровадження більш дієвого нагляду за експлуатантами НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1, що додаються.
2. Державній авіаційній адміністрації (Колісник А.А.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Довести цей наказ до відома заінтересованих підприємств, установ та організацій.
3. Доповнити розділ 1 Правил сертифікації експлуатантів, затверджених наказом Державіаслужби від 20.09.2005 N 684, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22.12.2005 за N 1545/11825, пунктом 1.4 такого змісту:
"1.4. Ці Правила не застосовуються до експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень і сертифіковані відповідно до правил сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1".
4. Сертифікати, видані експлуатантам, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень, відповідно до Правил сертифікації експлуатантів, затверджених наказом Державіаслужби від 20.09.2005 N 684, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22.12.2005 за N 1545/11825, є чинними до закінчення зазначеного в них терміну дії.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра - голову Державної авіаційної адміністрації Колісника А.А.
Міністр К.ЄфименкоПОГОДЖЕНО:В.о. Голови Державного комітетуУкраїни з питань регуляторноїполітики та підприємництва С.Третьяков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
05.07.2010 N 430
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 липня 2010 р.
за N 558/17853
ПРАВИЛА
сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1
( У тексті Правил слова "Державна авіаційна адміністрація України" та "Державіаадміністрація" у всіх відмінках замінено словами "Державна авіаційна служба України" та "Державіаслужба України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 )
I. Загальні положення
1.1. Ці Правила регулюють застосування вимог OPS 1 в Україні при сертифікації експлуатантів та подальшому нагляді за ними з метою забезпечення необхідних стандартів безпеки авіації.
1.2. Ці Правила поширюються на всіх експлуатантів цивільної авіації, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден - літаків (далі - ПС) з метою виконання комерційних транспортних перевезень, які зареєстровані на території України як юридичні особи, незалежно від форми власності і є обов'язковими для них, а також на експлуатантів, що використовують літаки з комерційною метою (надання медичної допомоги тощо), крім авіаційних робіт.
1.3. У цих Правилах терміни вживаються у такому значенні:
авіаційна безпека - захист цивільної авіації від актів незаконного втручання, який забезпечується комплексом заходів із залученням людських і матеріальних ресурсів;
авіаційна діяльність - діяльність фізичних та юридичних осіб, яка спрямована на створення умов та використання повітряного простору за допомогою ПС;
авіаційний перевізник (авіаперевізник) - юридична або фізична особа - підприємець, уповноважена здійснювати повітряні перевезення на підставі: ліцензії - у випадку українського авіаперевізника, що має сертифікат експлуатанта, виданий Державіаслужбою України, або відповідного документа компетентного органу іншої країни, який відповідає положенням міжнародних договорів, що є обов'язковими для України, - у випадку іноземного авіаперевізника;
авіаційний транспорт - вид транспорту, що є складовою частиною транспортної системи та використовує для перевезень ПС;
авіаційні роботи - польоти ПС, під час яких ПС використовується для виконання спеціалізованих видів робіт у таких галузях, як сільське господарство, фотографування, топографічне знімання, будівництво, нагляд та патрулювання, пошук і рятування, повітряна реклама, гасіння лісових пожеж та інше;
анулювання сертифіката експлуатанта - процедура в системі Державіаслужби України, яка фіксує визнання сертифіката експлуатанта недійсним;
вертикальне ешелонування - інтервал, який встановлюється між ПС у вертикальній площині для запобігання зіткненню;
вимоги OPS 1 - встановлені технічні вимоги й адміністративні процедури, що застосовуються до комерційних перевезень ПС (літаків);
відмова від сертифіката експлуатанта - офіційна процедура, за якою власник сертифіката експлуатанта за власним бажанням відмовляється від діяльності, зазначеної в сертифікаті експлуатанта;
встановлені вимоги - положення, викладені в інструкціях, керівництвах, нормах льотної придатності та інших нормативних документах, що регулюють експлуатацію цивільних ПС, рівень професійної підготовки авіаційного персоналу, фінансово-економічну спроможність, розроблення, будівництво та експлуатацію авіаційної техніки, аеропортів і цивільних аеродромів, а також у правилах польотів, перевезень пасажирів, багажу, вантажу, пошти, використання авіації для виконання авіаційних робіт;
експлуатант - юридична або фізична особа - підприємець, що експлуатує ПС чи пропонує свої послуги в цій галузі;
експлуатаційні специфікації - юридичний документ, що є невід'ємною частиною сертифіката експлуатанта, в якому обумовлено права та обмеження щодо діяльності експлуатанта. Експлуатаційні специфікації використовуються для доповнення загальних положень сертифіката експлуатанта і не є чинними окремо від нього (експлуатаційні специфікації, на відміну від спеціальних експлуатаційних положень (далі - СЕП), обов'язково додаються до сертифіката експлуатанта під час його видачі);
забезпечення якості - усі заплановані систематичні дії, потрібні для створення достатньої впевненості в тому, що продукція чи послуга відповідатиме встановленим вимогам до якості;
заява про отримання (продовження строку дії) сертифіката - офіційне звернення заявника у відповідній формі до Державіаслужби України щодо одержання чи продовження строку дії сертифіката експлуатанта або внесення змін до експлуатаційних специфікацій та/або СЕП;
заявник - юридична або фізична особа - підприємець, яка подала заяву про отримання (продовження строку дії) сертифіката;
зональна навігація (RNAV) - метод навігації, що дає змогу ПС виконувати політ за будь-якою бажаною траєкторією в межах зони дії радіомаякових навігаційних засобів чи в межах, визначених можливостями автономних засобів або їх комбінацій;
інспектор - висококваліфікований працівник Державіаслужби України, якому надані відповідні повноваження з перевірки діяльності експлуатанта і який має відповідне посвідчення Державіаслужби України;
інспекторське розпорядження - письмова вимога працівника Державіаслужби України щодо усунення порушень вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів у сфері безпеки польотів, що регулюють діяльність цивільної авіації України, яка є обов'язковою для виконання експлуатантами України;
категорія II ICAO (CAT II) - точне заходження на посадку та посадка за приладами з відносною висотою прийняття рішення менше 60 м (200 футів), але не менше 30 м (100 футів) та при дальності видимості на злітно посадковій смузі (далі - ЗПС) не менше 350 м;
категорія IIIA ICAO (CAT IIIA) - точне заходження на посадку та посадка за приладами:
а) з відносною висотою прийняття рішення менше 30 м (100 футів) або без обмеження відносної висоти прийняття рішення;
б) з дальністю видимості на ЗПС не менше 200 м.
Категорія IIIB ICAO (CAT IIIB) - точне заходження на посадку та посадка за приладами:
а) з відносною висотою прийняття рішення менше 15 м (50 футів) або без обмеження відносної висоти прийняття рішення;
б) з дальністю видимості на ЗПС менше 200 м, але не менше 50 м;
категорія IIIC ICAO (CAT IIIC) - точне заходження на посадку та посадка за приладами без обмеження відносної висоти прийняття рішення та дальності видимості на ЗПС;
керівництво з експлуатації - документ, який розробляється експлуатантом для використання його персоналом, що здійснює організацію та виконання польотів, і містить інформацію стосовно політики, процедур та інструкцій експлуатанта;
лист самооцінки - документально оформлене підтвердження експлуатантом гарантії відповідності експлуатації повітряних суден установленим згідно із законодавством вимогам;
( Пункт 1.3 розділу I доповнено новим абзацом двадцять дев'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
оренда без екіпажу (Dry lease) - оренда (лізинг) ПС, яке включається до сертифіката експлуатанта-орендаря та вноситься до державного реєстру країни, відповідальної за видачу сертифіката експлуатанта - орендаря ПС, або оренда (лізинг) ПС, яке включається до сертифіката експлуатанта-орендаря, але залишається в реєстрі країни, відповідальної за видачу сертифіката льотної придатності ПС орендодавця, при цьому між уповноваженими державними органами, відповідальними за видачу сертифіката експлуатанта ПС орендаря та орендодавця, укладається угода про визнання та підтримання льотної придатності такого ПС відповідно до умов Конвенції про міжнародну цивільну авіацію;
оренда з екіпажем (Wet lease) - оренда (лізинг) ПС, яке залишається в сертифікаті експлуатанта орендодавця, в реєстрі країни, відповідальної за видачу сертифіката льотної придатності ПС орендодавця, а орендар використовує це ПС на умовах відповідної угоди, погодженої з Державіаслужбою України;
необхідні навігаційні характеристики (RNP) - показник точності дотримання навігаційних характеристик, необхідний для виконання польотів у межах установленого повітряного простору;
нерегулярне повітряне перевезення (чартерне) - повітряне перевезення, що здійснюється на підставі договору чартеру (фрахтування), за яким авіаперевізник надає фрахтівнику або фрахтівникам за плату визначену кількість місць або всю місткість ПС на один або декілька рейсів для перевезення пасажирів, багажу, вантажу або пошти, вказаних фрахтівником;
обслуговування повітряного руху - загальний термін, що означає у відповідних випадках польотно-інформаційне обслуговування, аварійне обслуговування, диспетчерське обслуговування повітряного руху (районне диспетчерське обслуговування, диспетчерське обслуговування підходу або аеродромне диспетчерське обслуговування);
оренда повітряного судна - засноване на договорі строкове платне користування ПС, потрібне орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності;
основне місцезнаходження - адреса, за якою розташований основний адміністративний офіс, розміщується фінансове, експлуатаційне та технічне керівництво експлуатанта;
головний перелік мінімального обладнання (MMEL) - перелік, який складається розробником для конкретного типу ПС, що затверджується державою розробника і визначає компоненти обладнання, несправність одного або кількох з яких не перешкоджає початку польоту. В головному переліку мінімального обладнання можуть бути зазначені особливі експлуатаційні умови, обмеження або правила;
( Абзац тридцять сьомий пункту 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
перелік мінімального обладнання (MEL) - перелік, що передбачає експлуатацію ПС у певних умовах у разі відмови конкретного компонента обладнання, що складається експлуатантом відповідно до головного переліку мінімального обладнання для певного типу ПС;
( Абзац тридцять восьмий пункту 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
повітряне перевезення - перевезення пасажирів, багажу, вантажу або пошти, яке здійснюється ПС на підставі відповідного договору повітряного перевезення;
повітряне судно - будь-який апарат, що підтримується в атмосфері за рахунок його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні;
політ з комерційною метою - повітряне перевезення, яке здійснюється за плату або за наймом;
польоти підвищеної дальності (ETOPS) - польоти на літаках з двома двигунами за маршрутами, де час польоту на рекомендованій швидкості в разі відмови одного двигуна до найближчого запасного аеродрому, придатного для посадки, перевищує 60 хв.;
постійно діюча комісія з питань сертифікації експлуатанта - комісія Державіаслужби України, що призначається головою Державіаслужби України для підготовки та подання на затвердження голові Державіаслужби України рішень про видачу, припинення або анулювання дії сертифіката експлуатанта;
припинення дії сертифіката експлуатанта - офіційна процедура Державіаслужби України, яка фіксує тимчасове припинення дії сертифіката експлуатанта з правом відновлення його дії після усунення недоліків, що призвели до припинення;
сертифікат експлуатанта - юридичний документ, який видається згідно з цими Правилами та свідчить про те, що експлуатант відповідає вимогам Повітряного кодексу України, цих Правил та рекомендаціям Міжнародної організації цивільної авіації;
сертифікація - офіційна оцінка та підтвердження повноважним органом з безпеки авіації того, що юридична або фізична особа - підприємець може виконувати покладені на неї обов'язки;
сертифікація експлуатанта - офіційна процедура перевірки здатності експлуатанта забезпечити відповідність установленим вимогам щодо забезпечення безпеки авіації;
система управління якістю - система управління для спрямування та контролювання діяльності експлуатанта стосовно якості;
спеціальне експлуатаційне положення - юридичний документ, де обумовлені права та обмеження щодо експлуатації ПС. СЕП додається до сертифіката експлуатанта для доповнення його загальних положень і не є чинним окремо без сертифіката експлуатанта;
( Абзац п'ятдесятий пункту 1.3 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
цивільне повітряне судно - ПС, яке не належить до державних ПС;
якість - сукупність характеристик продукції або послуги, що стосуються її здатності задовольнити встановлені та передбачувані відповідно до її призначення потреби.
1.4. Скорочення:
АБ - авіаційна безпека.
АП - авіаційна подія.
АФТН - мережа авіаційного фіксованого електрозв'язку.
БП - безпека польотів.
КЕ - Керівництво з експлуатації.
КЛЕ - Керівництво з льотної експлуатації типу ПС.
МПЛ - міжнародні повітряні лінії.
ПАРЗП - пошукове та аварійно-рятувальне забезпечення польотів.
ПЕН - програма експлуатаційного нагляду.
ПС - повітряне судно.
СЕ - сертифікат експлуатанта.
СЕП - спеціальні експлуатаційні положення.
СУЯ - система управління якістю.
ТО - технічне обслуговування.
ЦА - цивільна авіація.
B-RNAV - базова зональна навігація.
CAT II - категорія II ICAO.
CAT IIIA - категорія IIIA ICAO.
CAT IIIB - категорія IIIB ICAO.
CAT IIIC - категорія IIIC ICAO.
DH - відносна висота прийняття рішення.
ETOPS - польоти на літаках з двома двигунами за маршрутами, де час польоту на рекомендованій швидкості в разі відмови одного двигуна до найближчого запасного аеродрому, придатного для посадки, перевищує 60 хв.
ICAO - Міжнародна організація цивільної авіації.
LVTO - зліт в умовах зниженої видимості.
MEL - перелік мінімального обладнання.
MMEL - головний перелік мінімального обладнання.
( Абзац двадцять сьомий пункту 1.4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
MNPS - вимоги до мінімальних навігаційних характеристик.
OPS 1 - встановлені технічні вимоги й адміністративні процедури, що застосовуються до комерційних перевезень ПС (літаки).
PBN - навігація, що визначена за характеристиками.
RNAV - зональна навігація.
RNP - необхідні навігаційні характеристики.
RVR - дальність видимості на ЗПС.
RVSM - скорочений мінімум вертикального ешелонування.
II. Організація системи сертифікації та нагляду за діяльністю експлуатанта
2.1. Сертифікацію та нагляд за діяльністю експлуатантів здійснює Державіаслужба України шляхом запровадження системи сертифікації експлуатанта і видачі йому СЕ, а також системи постійного нагляду за діяльністю сертифікованих експлуатантів та вжиття заходів у разі недотримання ними сертифікаційних вимог.
2.2. Оперативне регулювання діяльності експлуатантів здійснюється шляхом видання Експлуатаційних директив, через які до відома експлуатантів доводяться рішення Державіаслужби України з питань експлуатаційних вимог щодо забезпечення БП, виконання яких є обов'язковим.
2.3. Впровадження системи сертифікації експлуатантів та подальший нагляд за ними дає змогу забезпечити захист громадських інтересів (пасажирів, споживачів), вплив на діяльність експлуатанта та контроль за її провадженням з метою забезпечення БП і АБ без посягання на його самостійність та пряму відповідальність за забезпечення безпеки авіації.
2.4. Оцінка готовності служб експлуатанта за напрямами діяльності здійснюється фахівцями Державіаслужби України, які мають відповідні повноваження.
2.5. Державіаслужба України та експлуатант згідно з чинним законодавством України є відповідальними за безпечне здійснення польотів.
2.6. Експлуатант повинен забезпечити:
а) виконання всіх вимог, правил, положень, що регулюють діяльність ЦА;
б) забезпечення БП та АБ;
в) наявність усіх видів обов'язкового авіаційного страхування;
г) високий рівень професійної підготовки, перепідготовки, кваліфікації авіаційного персоналу, який забезпечує безпеку авіації;
ґ) наявність у підрозділах та службах експлуатанта чинних законодавчих та інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регламентують авіаційну діяльність в Україні;
д) розроблення процедур, що потрібні для забезпечення безпеки авіації;
е) своєчасність відрахувань до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність згідно з чинним законодавством України;
є) виконання договірних зобов'язань;
ж) контроль за виконанням тих видів забезпечення, що здійснюються на договірній основі;
з) надання до Державіаслужби України достовірної інформації щодо своєї діяльності;
и) забезпечення пожежної безпеки.
2.7. Безпосереднє забезпечення безпеки польотів покладається на експлуатанта.
2.8. Експлуатант, який подав до Державіаслужби України заяву про отримання СЕ, несе всі витрати, пов'язані з процедурами сертифікації та подальшого нагляду за експлуатантом з метою встановлення його відповідності вимогам цих Правил, відповідно до Повітряного кодексу України.
2.9. Експлуатант, який подав заяву про отримання СЕ, сплачує відповідно до Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.93 N 819 (із змінами), державні збори за другий рік дії СЕ не пізніше ніж протягом першого місяця такого року.
2.10. Державіаслужба України має право відкликати надане нею раніше погодження керівника та інших посадових осіб експлуатанта у випадку зниження рівня БП експлуатанта або порушення ними вимог чинного законодавства та нормативних документів, що регулюють діяльність ЦА.
2.11. Експлуатант у своїй діяльності повинен виконувати умови та обмеження, зазначені в СЕ, експлуатаційних специфікаціях та СЕП.
2.12. Дія СЕ, експлуатаційних специфікацій та СЕП (разом або частково) може бути припинена або анульована рішенням Державіаслужби України, якщо експлуатант порушить встановлені цими Правилами норми, вимоги або втратить змогу їх виконувати.
2.13. Оригінали СЕ, експлуатаційних специфікацій та СЕП зберігаються у керівника експлуатанта, який забезпечує їх наявність.
2.14. Копії СЕ зберігаються у головному офісі експлуатанта, у відповідних службах та на кожному ПС, а копії експлуатаційних специфікацій та СЕП - у відповідних службах та на кожному ПС.
2.15. Експлуатант повинен використовувати у своїй діяльності тільки оригінали або засвідчені належним чином копії СЕ, експлуатаційних специфікацій та СЕП.
2.16. Експлуатант повинен мати копію оформленої сертифікаційної справи з усіма змінами.
III. Отримання сертифіката експлуатанта
3.1. Під час сертифікації експлуатантів Державіаслужба України відповідно до своїх повноважень здійснює:
а) отримання та реєстрацію листа про наміри на ім'я голови Державіаслужби України (у разі отримання СЕ);
б) проведення попередньої зустрічі із заявником (у разі отримання СЕ);
в) прийняття та реєстрацію заяви на ім'я голови Державіаслужби України;
г) складання та погодження плану-графіка сертифікаційних робіт;
ґ) попередній розгляд заяви та доданих до неї документів протягом двох місяців з дати їх отримання;
д) оформлення акта попереднього розгляду заяви з письмовим повідомленням заявнику про недоліки, які виявлені під час попереднього оцінювання;
е) отримання від експлуатанта документів, що свідчать про усунення недоліків, виявлених під час попереднього оцінювання заяви, та їх перевірка;
є) проведення сертифікаційної перевірки;
ж) оформлення акта за результатами сертифікаційної перевірки з повідомленням про виявлені недоліки;
з) перевірка усунення заявником недоліків, виявлених при проведенні сертифікаційної перевірки (у разі необхідності);
и) підготовка рішення про видачу/відмову у видачі сертифіката експлуатанта;
і) оформлення СЕ, експлуатаційних специфікацій, СЕП та їх видача (або складена в письмовій формі вмотивована відмова у видачі СЕ).
3.2. У направленому до Державіаслужби України листі суб'єкта, який має намір розпочати господарську діяльність у сфері авіаційних перевезень, складеному у довільній формі та підписаному уповноваженими особами (далі - лист про наміри), зазначено:
а) найменування, місцезнаходження, поштова адреса та банківські реквізити заявника;
б) бізнес-план та підтвердження фінансової спроможності;
в) документи, які підтверджують повноваження керівника;
г) відомості про державну реєстрацію юридичної або фізичної особи - підприємця;
ґ) відомості про командно-керівний склад заявника;
д) плани, що стосуються виду та обсягу польотів;
е) аеропорти базування та типи ПС (зазначити - власні або орендовані), які будуть використовуватись для виконання запланованих польотів;
є) іншу інформацію, яку заявник вважає за необхідне надати.
Після отримання листа про наміри наказом Державіаслужби України призначається відповідальний за сертифікацію інспектор (далі - відповідальний інспектор (focal point)), який організовує проведення роз'яснювальної роботи із заявником, а також подальший процес сертифікації та нагляду за діяльністю експлуатанта.
Державіаслужба України протягом 10 робочих днів розглядає листа про наміри та приймає рішення, про яке письмово інформує заявника.
У разі отримання позитивного рішення заявник подає заяву про отримання (продовження строку дії) сертифіката експлуатанта згідно з вимогами OPS 1 (додаток 1)
3.3. Заява про отримання СЕ (далі - заява) подається до Державіаслужби України не пізніше ніж за три місяці до запланованого терміну початку польотів.
Заява та додані до неї відомості і документи згідно з переліком, наведеним у додатку 2, оформлені з дотриманням вимог, зазначених у додатку 3, після сплати відповідних державних зборів підлягають розгляду Державіаслужбою України.
Заява та документи до неї подаються до Державіаслужби України в оригіналі або у вигляді належним чином засвідчених копій і викладаються державною мовою. Посилання на назву документа виконується мовою оригіналу такого документа.
Усі заяви про отримання, продовження строку дії СЕ та зміни експлуатаційних специфікацій і СЕП повинні подаватись одночасно на паперових та електронних носіях. Підготовка та подання даних на електронних носіях здійснюються у форматі, визначеному Державіаслужбою України.
У разі відсутності повного комплекту документів, несплати державних зборів, невиконання вимог абзаців третього та четвертого цього пункту заява відхиляється.
Державіаслужба України повинна протягом 10 робочих днів повідомити заявника про прийняття або відхилення заяви.
У разі прийняття заяви відповідальний інспектор повідомляє заявника про порядок і процедури розгляду заяви та разом із заявником складає план-графік проведення сертифікаційних робіт. План-графік може бути відкоригований у процесі сертифікації заявника залежно від перебігу та строків виконання процедур сертифікації.
У разі відхилення заяви відповідальний інспектор письмово повідомляє заявника про причини, з яких заяву відхилено.
Відхилена заява, недоліки за якою не усунені протягом одного місяця з дня відхилення, анулюється.
Заявник може повторно подати заяву на загальних підставах.
3.4. Попередній розгляд заяви необхідний для виявлення будь-яких невідповідностей, які згодом можуть призвести до значних фінансових витрат експлуатанта на устаткування, споруди, персонал та впровадження заходів.
Попередній розгляд заяви проводиться із залученням спеціалістів Державіаслужби України з метою встановлення її відповідності або невідповідності вимогам чинного законодавства, нормативних документів, що регулюють діяльність ЦА.
У разі виявлення недоліків заявник має вжити заходів щодо їх усунення протягом двох місяців з дати отримання акта попередньої оцінки, інакше заява анулюється, кошти, витрачені на сплату державних зборів, не повертаються.
Під час попереднього розгляду заяви необхідно перевірити, що заявник:
а) володіє достатніми фінансовими ресурсами для забезпечення виконання перевезень;
( Абзац шостий пункту 3.4 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
б) має відповідну управлінську та організаційну структуру, персонал, устаткування, споруди, документацію, будівлі, договори, необхідні для льотної, технічної експлуатації ПС і забезпечення процесу перевезень, а також:
достатню кількість льотних екіпажів для виконання запропонованих перевезень без порушення обмежень тривалості робочого часу;
план виконання польотів, який передбачає виконання оперативних і періодичних видів ТО ПС;
в) має у своєму розпорядженні ПС, придатні для виконання запропонованих перевезень;
г) визначив коло обов'язків і відповідальність керівного складу та основного виконавчого персоналу;
ґ) розробив бізнес-план на найближчі два роки та розробив і погодив з Державіаслужбою Українию для типів ПС, що плануються до експлуатації, MEL та КЕ;
д) має можливості для прийняття та виконання програми запобігання АП, забезпечення БП і АБ;
е) визначив відповідність кандидатур на посади керівного складу кваліфікаційним вимогам, перевірив відсутність у них порушень, які мають вплив на БП і АБ, та погодив їх персонально;
є) спроможний забезпечувати ТО та підтримання льотної придатності авіаційної техніки.
Під час попереднього розгляду заяви Державіаслужба України:
а) перевіряє стан системи управління якістю заявника;
б) оцінює працездатність та ефективність системи управління безпекою польотів заявника;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом сімнадцятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
в) проводить оцінку запропонованої експлуатантом системи ведення виробничо-технічної документації;
г) з'ясовує, які демонстраційні або показові (технічні) польоти повинен виконати заявник і в якому обсязі;
( Підпункт "г" пункту 3.4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
ґ) пояснює експлуатанту, який сертифікат буде йому виданий і які будуть встановлені обмеження;
д) повідомляє експлуатанта протягом 10 робочих днів після закінчення попереднього розгляду заяви про виявлені недоліки.
Експлуатант на етапі попереднього розгляду заяви повинен подати і отримати схвалення в Державіаслужбі України таких документів і керівництв:
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять другим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
лист самооцінки;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять третім згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
анкетні дані керівників із зазначенням кваліфікації та досвіду роботи в авіації;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять четвертим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
керівництво з льотної експлуатації повітряних суден;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять п'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
керівництво з експлуатації:
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять шостим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
а) перелік мінімального обладнання (MEL);
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять сьомим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
б) перелік відхилень від конфігурації (CDL);
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять восьмим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
в) керівництво з маси і центрування (WBM);
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом двадцять дев'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
г) керівництво щодо завантаження і обслуговування повітряного судна або керівництво з наземного обслуговування;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
ґ) керівництва з навчання для членів льотного екіпажу, кабінного екіпажу, експлуатаційного персоналу і наземного персоналу;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять першим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
д) керівництво щодо роботи з небезпечними вантажами;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять другим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
е) картки з інформацією для пасажирів;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять третім згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
є) контрольний перелік процедури обшуку повітряного судна;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять четвертим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
ж) процедури керівництва, забезпечення та супроводу польотів;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять п'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
керівництво з управління безпекою польотів (SMM);
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять шостим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
програма забезпечення авіаційної безпеки;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять сьомим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
план демонстрації аварійної евакуації;
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять восьмим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
план демонстраційних польотів.
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом тридцять дев'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
У листі самооцінки щодо кожного нормативно-правового акта або його розділу, який застосовується до запланованих експлуатантом польотів, слід дати короткий опис або посилання на керівництво чи інший документ. У кожному випадку такий опис або посилання повинні обумовлювати метод дотримання вимог, встановлених чинним законодавством. Якщо на дату подачі заяви про отримання (продовження строку дії) сертифіката метод дотримання остаточно не визначений, вказується строк, до якого буде представлена остаточна інформація. Цей документ допомагає інспекторській групі Державіаслужби України з'ясувати, в яких розділах керівництв, програм і процедур експлуатанта розглядаються відповідні нормативні вимоги.
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом сороковим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
Усі керівництва повинні містити інформацію про процедури підготовки, контролю та розповсюдження кожного керівництва, способи внесення змін до керівництв, а також публікацію та розповсюдження поправок.
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом сорок першим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
Керівництва слід належним чином переглядати і змінювати після введення нових вимог, видів польотів або обладнання.
( Пункт 3.4 розділу III доповнено новим абзацом сорок другим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
Якщо за результатами попереднього розгляду заяви не виявлено недоліків або виявлені недоліки усунуто в установлені строки, Державіаслужба України повідомляє про це заявника і в погоджені з ним строки направляє інспекторів для проведення сертифікаційної перевірки.
3.5. Державіаслужба України направляє відповідального інспектора та інспекторів за напрямами діяльності для проведення сертифікаційної перевірки відповідності попередньо заявлених заявником відомостей та оцінки експлуатанта на здатність безпечно виконувати польоти.
Склад інспекторської групи, що направляється для проведення сертифікаційної перевірки, затверджується наказом Державіаслужби України.
Сертифікаційна перевірка виконується згідно з відповідною програмою, що затверджується наказом Державіаслужби України окремо для кожного експлуатанта.
Сертифікаційна перевірка експлуатанта має охоплювати всі аспекти його діяльності, особливу увагу слід звертати на забезпечення безпеки авіації.
Перевірці підлягають всі служби, підрозділи та представництва заявника в Україні та за кордоном з метою визначення відповідності вимогам нормативно-правових актів, кваліфікації та професійної підготовки персоналу заявника, наявності в достатній кількості приміщень, обладнання та засобів для вирішення поставлених завдань.
Заявник повинен продемонструвати вміння виконувати експлуатаційні процедури на землі та в повітрі.
Демонстрацією експлуатаційних процедур на землі та в повітрі заявник доводить Державіаслужбі України наявність адміністративних та експлуатаційних можливостей виконувати польоти на щоденній основі, включаючи виконання демонстраційних польотів за запропонованими маршрутами, підтвердження адекватності засобів, обладнання, експлуатаційних процедур та практики, а також компетентності адміністративного, льотного та наземного персоналу. Виконання демонстраційних процедур у повітрі може охоплювати будь-які аспекти спеціальних дозволів у експлуатаційних специфікаціях, які увійдуть до сертифіката експлуатанта після його видачі. Тренувальні та перегінні польоти, що виконуються під наглядом інспектора Державіаслужби України, можуть зараховуватися як демонстраційні польоти.
( Абзац пункту 3.5 розділу III в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
При виконанні часткової демонстрації аварійної евакуації експлуатант повинен довести Державіаслужбі України наявність персоналу, процедур та обладнання для виконання аварійної евакуації на землі впродовж часу, встановленого планом демонстрації аварійної евакуації, який затверджується Державіаслужбою України.
( Абзац пункту 3.5 розділу III в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
У випадках, коли експлуатант планує виконувати тривалі польоти над водною поверхнею, він повинен продемонструвати на землі здатність персоналу виконувати процедури аварійної евакуації в умовах вимушеної посадки на воду згідно із затвердженим планом демонстрації аварійної евакуації.
( Абзац пункту 3.5 розділу III в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
За результатами сертифікаційної перевірки інспектори складають акти, в яких вказуються спеціальні дозволи і обмеження, наведені в пункті 4.5 додатка 1, які буде включено до СЕ, та виявлені недоліки з зазначенням їх категорій.
Недоліки, виявлені під час сертифікаційної перевірки, поділяються на такі категорії:
критичні - це недоліки, які мають безпосередній вплив на стан БП та АБ і потребують виконання експлуатантом негайних коригуючих дій. За наявності критичних недоліків інспектор може призупинити виконання польотів експлуатанта до усунення недоліків та прийняти рішення про винесення питання на розгляд постійно діючої сертифікаційної комісії;
суттєві - це недоліки, які можуть мати вплив на стан БП та АБ і потребують виконання експлуатантом коригуючих дій протягом встановленого інспектором строку. Суттєві недоліки перекваліфіковуються в критичні у разі невиконання експлуатантом вимог інспектора або недотримання встановлених строків;
незначні - це недоліки, які не мають безпосереднього впливу на стан БП та АБ, але потребують коригуючих дій протягом встановленого інспектором строку. Незначні недоліки перекваліфіковуються в суттєві у разі невиконання експлуатантом вимог інспектора або недотримання встановлених строків.
Відповідальний інспектор на підставі актів інспекторів, які проводили сертифікаційну перевірку, складає протягом 3 робочих днів після завершення перевірки Загальний акт сертифікаційної перевірки (далі - Загальний акт) та надає його на затвердження голові Державіаслужби України (або його заступнику у разі відсутності голови) у встановленому порядку.
Копія Загального акта після його затвердження в Державіаслужбі України надсилається заявнику.
Заявник протягом не більше ніж одного місяця з дня отримання копії Загального акта повинен усунути критичні та суттєві недоліки і надати до Державіаслужби України звіт про їх усунення.
Критичні та суттєві недоліки повинні бути усунені заявником до видачі СЕ.
Заявник повинен протягом трьох робочих днів після отримання копії Загального акта надати до Державіаслужби України на погодження план-графік усунення незначних недоліків.
Незначні недоліки не перешкоджають видачі СЕ, але повинні бути усунені в погоджені з Державіаслужбою України строки.
Після надання експлуатантом звіту про усунення недоліків відповідальний інспектор проводить перевірку вжитих експлуатантом заходів і складає акт перевірки усунення недоліків.
Якщо звіт про усунення критичних та суттєвих недоліків не надано до Державіаслужби України в місячний строк, то заява анулюється, кошти, витрачені на сплату державних зборів, не повертаються.
У разі анулювання заяви заявник може повторно подати заяву на загальних підставах у порядку, визначеному в пункті 3.1 цього розділу.
3.6. За результатами перевірок і оформлених належним чином документів голова Державіаслужби України (або його заступник у разі відсутності голови) за поданням відповідального інспектора приймає рішення щодо видачі СЕ.
Голова Державіаслужби України (або особа, яка ним уповноважена) підписує СЕ ( додаток 4) , експлуатаційні специфікації (додаток 5) та СЕП, які складаються з таких частин:
Частина A - Підготовка авіаційного персоналу ( додаток 6) ;
Частина Е - Виконання перегінних польотів ( додаток 7) ;
Частина G - Виконання демонстраційних польотів ( додаток 8) .
При видачі СЕ до експлуатаційних специфікацій та СЕП вносяться тільки ПС, які мають чинні сертифікати льотної придатності.
( Пункт 3.6 розділу III доповнено новим абзацом шостим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
СЕ видається вперше на один рік.
( Абзац сьомий пункту 3.6 розділу III в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
СЕ видається керівнику експлуатанта або особі, яка ним уповноважена.
Одержання СЕ дає експлуатанту право розпочати виконання польотів згідно з вимогами законодавства України, правилами та обмеженнями, що є в доданих до СЕ експлуатаційних специфікаціях і СЕП.
Після одержання СЕ експлуатант повинен отримати трилітерний умовний позивний ІКАО з правом власного його використання для виконання міжнародних польотів та оформити адресу АФТН.
( Абзац десятий пункту 3.6 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 728 від 26.09.2013 )
СЕ, строк дії якого закінчився, експлуатаційні специфікації та всі СЕП до нього експлуатант зобов'язаний повернути до Державіаслужби України протягом тижня.
Повернутий СЕ, експлуатаційні специфікації та всі СЕП до нього долучаються до сертифікаційної справи щодо видачі цього сертифіката і зберігаються в архіві Державіаслужби України.
IV. Організація постійного нагляду за експлуатантами
4.1. Державіаслужба України згідно з Додатком 6 до Конвенції про Міжнародну організацію цивільної авіації впродовж міжсертифікаційного періоду здійснює за допомогою ПЕН нагляд за дотриманням експлуатантом вимог OPS 1 та вимог чинного законодавства та нормативних документів, що регулюють діяльність ЦА.
ПЕН регламентує проведення аудитів (перевірок), інспекційних перевірок, інспекцій перону та на маршруті експлуатанта з метою визначення його відповідності вимогам законодавчих та інших нормативно-правових актів, які діють в галузі ЦА.
ПЕН розробляється відповідальним інспектором із залученням фахівців Державіаслужби України за напрямами діяльності протягом двох місяців з дати видачі або дати продовження строку дії СЕ і після затвердження Державіаслужбою України надсилається експлуатанту для ознайомлення.
ПЕН повинна враховувати типи та кількість ПС, кількість персоналу, види та обсяги перевезень, рекомендації керівних документів ІКАО і передбачати перевірку всіх аспектів діяльності експлуатанта з метою забезпечення якісного нагляду.
ПЕН на наступний міжсертифікаційний період може бути затверджена тільки після успішного та повного виконання попередньої програми.
4.2. Аудити та інспекційні перевірки на відповідність вимогам всіх розділів OPS 1 та інших вимог чинного законодавства та нормативних документів, що регулюють діяльність ЦА, проводяться впродовж міжсертифікаційного періоду згідно з ПЕН відповідальним інспектором та іншими інспекторами Державіаслужби України і повинні бути завершені не пізніше ніж за два місяці до дати закінчення строку дії СЕ.
Аудити та інспекційні перевірки проводяться на основній базі експлуатанта і в усіх його структурних підрозділах, безпосередньо пов'язаних з виробництвом, експлуатацією і обслуговуванням ПС, забезпеченням та контролем польотів.
Аудити та інспекційні перевірки за кожним розділом OPS 1 та видом діяльності виконуються згідно з чек-листами, які заповнюються інспектором Державіаслужби України.
Недоліки щодо вимог OPS 1, які виявлені під час проведення аудиту поділяються на критичні, суттєві та незначні.
За результатами аудиту або інспекційної перевірки інспектор протягом трьох робочих днів з дати їх проведення інформує експлуатанта про виявлені недоліки із зазначенням їх категорій та термінів усунення.
Після усунення недоліків експлуатант повинен надати інспектору звіт про їх усунення та в разі потреби підтвердні документи. Інспектор має право перевірити достовірність наданих відомостей.
4.3. Інспекційна перевірка на маршруті проводиться для оцінки відповідності сертифікаційним вимогам стану та обладнання ПС експлуатанта, екіпажів, наземного обслуговування і виконання експлуатаційних процедур.
Перевірки на маршруті проводяться інспектором Державіаслужби України після погодження з експлуатантом типу ПС, маршруту та інших аспектів перевірки. Для проведення перевірки на маршруті інспектор розміщується в кабіні екіпажу ПС, не займаючи робочого місця, або в пасажирському салоні. Під час перевірки на маршруті інспектору забороняється виконувати будь-які інші види перевірок.