• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил сертифікації експлуатантів

Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації  | Наказ, Вимоги, Форма типового документа, Перелік, Правила від 20.09.2005 № 684 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Вимоги, Форма типового документа, Перелік, Правила
  • Дата: 20.09.2005
  • Номер: 684
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Вимоги, Форма типового документа, Перелік, Правила
  • Дата: 20.09.2005
  • Номер: 684
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
20.09.2005 N 684
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 грудня 2005 р.
за N 1545/11825
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної авіаційної служби N 682 від 05.07.2018 )
Про затвердження Правил сертифікації експлуатантів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства транспорту та зв'язку N 543 від 21.06.2007 N 352 від 14.06.2010 N 430 від 05.07.2010 Наказами Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 N 1018 від 18.12.2013 )
З метою удосконалення процедури сертифікації експлуатантів, відповідно до статті 5 Повітряного кодексу України, а також згідно з Указом Президента України від 15 липня 2004 року N 803 "Про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації" та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2004 року N 54412/1/1-04 НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила сертифікації експлуатантів (далі - Правила), що додаються.
2. Юридичному управлінню (Маковій В.В.) подати цей наказ у встановленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Довести Правила до всіх зацікавлених організацій, зареєстрованих на території України, що здійснюють експлуатацію та технічне обслуговування цивільних повітряних суден, використання повітряного простору та обслуговування повітряного руху, підготовку авіаційних фахівців у встановленому порядку.
4. Контроль за виконанням цього наказу лишаю за собою.
Голова М.О.МарченкоПОГОДЖЕНО:Голова Державного комітетуУкраїни з питань регуляторноїполітики та підприємництва А.В.Дашкевич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної служби
України з нагляду
за забезпеченням
безпеки авіації
20.09.2005 N 684
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 грудня 2005 р.
за N 1545/11825
ПРАВИЛА
сертифікації експлуатантів
( У тексті Правил слово "Державіаслужба" в усіх відмінках замінено словом "Державіаадміністрація" у відповідному відмінку згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )( У тексті Правил слова "Державна авіаційна адміністрація України" та "Державіаадміністрація" у всіх відмінках замінено словами "Державна авіаційна служба України" та "Державіаслужба України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 )
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила поширюються незалежно від форм власності та відомчої належності на всіх експлуатантів цивільної авіації (далі - експлуатанти), які зареєстровані на території України як юридичні особи і здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (далі - ПС), і є обов'язковими для них. Правила поширюються також на експлуатантів інших літальних апаратів, що використовуються з комерційною метою.
1.2. Правила встановлюють сертифікаційні вимоги до експлуатантів цивільних повітряних суден, а також процедури сертифікації експлуатантів та нагляду за ними.
1.3. Правила використовуються для розроблення експлуатаційних процедур, що потрібні для організації роботи експлуатантів з метою забезпечення безпеки авіації та виконання польотів.
1.4. Ці Правила не застосовуються до експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень і сертифіковані відповідно до правил сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1.
( Розділ 1 доповнено пунктом 1.4 згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 430 від 05.07.2010 )
2. Терміни, визначення та скорочення
2.1. У цих Правилах вживаються такі терміни та визначення:
Авіаційні роботи - польоти ПС, під час яких ПС використовується для забезпечення спеціалізованих видів робіт у таких галузях, як сільське господарство, фотографування, топографічне знімання, будівництво, медична допомога, нагляд та патрулювання, пошук та рятування, повітряна реклама, гасіння лісових пожеж та інше.
Анулювання Сертифіката - офіційна процедура в системі Державіаслужби України, що визначає Сертифікат експлуатанта недійсним через певні причини, після чого відновлення Сертифіката експлуатанта проводиться за тими процедурами, що передбачені при отриманні Сертифіката вперше.
Вертикальне ешелонування - інтервал, який встановлюється між ПС у вертикальній площині для запобігання зіткненню.
Відмова від Сертифіката - офіційна процедура, за якою власник Сертифіката за власним бажанням відмовляється від діяльності, зазначеної в Сертифікаті.
Виробник - організація, що несе відповідальність за виробництво, поставку та забезпечення відповідності кожного виготовленого нею екземпляра авіаційної техніки схваленій типовій конструкції.
( Абзац сьомий пункту 2.1 глави 2 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 )
Експлуатаційні специфікації - юридичний документ, що є невід'ємною частиною Сертифіката експлуатанта, в якому обумовлено права та обмеження щодо діяльності експлуатанта. Експлуатаційні специфікації використовуються для доповнення загальних положень Сертифіката експлуатанта і не є чинними окремо від нього (експлуатаційні специфікації, на відміну від СЕП, обов'язково додаються до Сертифіката експлуатанта під час його видачі).
Забезпечення якості - усі заплановані систематичні дії, потрібні для створення достатньої впевненості в тому, що продукція чи послуга відповідатиме встановленим вимогам до якості.
Заява про припинення виконання польотів - офіційна процедура, за якою експлуатант заявляє про тимчасову неможливість виконання польотів через певні причини. Відновлення дії Сертифіката експлуатанта проводиться після здійснення додаткового інспектування.
Заявка на проведення сертифікації - офіційне звернення заявника у відповідній формі до Державіаслужби України щодо одержання чи продовження дії Сертифіката експлуатанта або внесення змін до спеціальних експлуатаційних положень.
Заявник - юридична або фізична особа, яка подала заявку на проведення сертифікації.
Зовнішня станція технічного обслуговування - лінійна станція організації з технічного обслуговування, яка розташована за межами країни реєстрації даної організації.
Зональна навігація (RNAV) - метод навігації, що дає змогу ПС виконувати політ за будь-якою бажаною траєкторією в межах зони дії радіомаякових навігаційних засобів чи в межах, визначених можливостями автономних засобів або їх комбінацій.
Інспектор - висококваліфікований працівник Державіаслужби України, якому надані відповідні повноваження з перевірки діяльності експлуатанта і який має відповідне посвідчення Державіаслужби України.
Категорія II ICAO (CAT II) - точне заходження на посадку та посадка за приладами з відносною висотою прийняття рішення менше 60 м (200 футів), але не менше 30 м (100 футів) та при дальності видимості на ЗПС не менше 350 м.
Категорія IIIA ICAO (CAT IIIA) - точне заходження на посадку та посадка за приладами:
а) з відносною висотою прийняття рішення менше 30 м (100 футів) або без обмеження відносної висоти прийняття рішення;
б) з дальністю видимості на ЗПС не менше 200 м.
Категорія IIIB ICAO (CAT IIIB) - точне заходження на посадку та посадка за приладами:
а) з відносною висотою прийняття рішення менше 15 м (50 футів) або без обмеження відносної висоти прийняття рішення;
б) з дальністю видимості на ЗПС менше 200 м, але не менше 50 м.
Категорія IIIC ICAO (CAT IIIC) - точне заходження на посадку та посадка за приладами без обмеження відносної висоти прийняття рішення та дальності видимості на злітно-посадковій смузі (ЗПС).
Керівництво з виконання польотів - документ, який розробляється експлуатантом та містить інформацію стосовно політики, процедур та інструкцій експлуатанта для використання персоналом, що здійснює організацію та виконання польотів.
Керівництво з регулювання технічного обслуговування - документ, який розробляється експлуатантом та є інструктивним матеріалом для персоналу, який займається технічним обслуговуванням.
Комісія - постійно діюча комісія Державіаслужби України, що призначається головою Державіаслужби України, яка готує рішення про видачу або припинення дії Сертифіката експлуатанта та подає його на затвердження голові Державіаслужби України.
Комп'ютерна інформаційно-аналітична система Державіаслужби України - локальна комп'ютерна мережа, установлена в підрозділах Державіаслужби України, яка містить інформацію про експлуатантів, ПС, персонал авіаційного транспорту України та інше.
Лінійна станція технічного обслуговування - підрозділ організації з технічного обслуговування, створений поза місцем дислокації основної виробничої бази на термін не менше трьох місяців.
Необхідні навігаційні характеристики (RNP) - показник точності дотримання навігаційних характеристик, необхідний для виконання польотів у межах установленого повітряного простору.
Нормативний документ - документ, який містить норми, правила, загальні принципи, процедури чи характеристики, що стосуються різних видів діяльності або їхніх результатів.
Організація з технічного обслуговування - організація, що зареєстрована в установленому порядку, одним із основних напрямів діяльності якої є технічне обслуговування авіаційної техніки і яка має Сертифікат на право виконання відповідних видів робіт. Організацією з технічного обслуговування можуть виступати як самостійні підприємства, так і експлуатанти та аеропорти.
Оренда ПС - засноване на договорі строкове платне користування ПС, потрібне орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Основний перелік мінімального обладнання (MMEL) - перелік, який складається розробником для конкретного типу ПС, що затверджується державою розробника і визначає компоненти обладнання, несправність одного або кількох з яких не перешкоджає початку польоту. В основному переліку мінімального обладнання можуть бути надані особливі експлуатаційні умови, обмеження або правила.
Перелік мінімального обладнання (MEL) - перелік, що передбачає експлуатацію ПС у певних умовах при відмові конкретного компонента обладнання, що складається експлуатантом відповідно до основного переліку мінімального обладнання для даного типу ПС або більш жорстких вимог.
Польоти підвищеної дальності (ETOPS) - польоти на літаках з двома двигунами за маршрутами, де час польоту на рекомендованій швидкості в разі відмови одного двигуна до найближчого запасного аеродрому, придатного для посадки, перевищує 60 хвилин.
Припинення дії Сертифіката - офіційна процедура Державіаслужби України, яка фіксує тимчасове припинення дії Сертифіката з правом відновлення його дії після усунення недоліків, що призвели до припинення.
Сертифікат експлуатанта - юридичний документ, який видається згідно з цими Правилами та свідчить про те, що експлуатант відповідає вимогам Повітряного кодексу України, вимогам цих Правил та рекомендаціям Міжнародної організації цивільної авіації.
Сертифікат льотної придатності - документ, що свідчить про відповідність екземпляра ПС чинним вимогам льотної придатності і дає право на льотну експлуатацію ПС згідно з установленими обмеженнями.
Сертифікат фахівця цивільної авіації - юридичний документ, що встановлює особу власника Сертифіката, визначає її право на здійснення професійної діяльності в галузі цивільної авіації та підтверджує наявність у неї потрібних знань, освіти, навичок та відповідного стану здоров'я.
Сертифікація експлуатанта - офіційна процедура щодо перевірки здатності експлуатанта забезпечити відповідність установленим вимогам із забезпечення безпеки авіації.
Система управління надійністю авіаційної техніки (далі - АТ) - сукупність взаємопов'язаних програм, заходів, нормативів, методів і засобів, що спрямовані на зберігання льотної придатності ПС та підвищення надійності виробів АТ, які здійснюються підприємствами та організаціями на основі нормування їхньої діяльності комплексом процедур.
Система якості - сукупність організаційної структури визначених експлуатантом норм відповідальності, повноважень та процедур експлуатанта, а також процесів та ресурсів, які забезпечують здійснення керівництва якістю та відповідність її встановленим вимогам.
Спеціальне експлуатаційне положення (СЕП) - юридичний документ, де обумовлені права та обмеження, який долучається до Сертифіката експлуатанта. СЕП використовуються для доповнення загальних положень сертифіката і не є чинними окремо без Сертифіката експлуатанта.
Технічне обслуговування - капітальний ремонт (або еквівалентні йому роботи), ремонт, перевірка, заміна, модифікація або усунення дефекту авіаційної техніки, що виконуються як окремо, так і в сукупності.
Установлені вимоги - положення, викладені в рекомендаціях, інструкціях, керівництвах, нормах льотної придатності та інших нормативних документах, що регулюють експлуатацію цивільних ПС, рівень професійної підготовки авіаційного персоналу, фінансово-економічну спроможність, розробку, будівництво та експлуатацію авіаційної техніки, аеропортів і цивільних аеродромів, а також у правилах польотів, перевезень пасажирів, багажу, вантажу, пошти, використання авіації для виконання авіаційних робіт.
Якість - сукупність характеристик продукції або послуги, що стосуються її здатності задовольнити встановлені і передбачувані потреби.
( Пункт 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
2.2. У цих Правилах вживаються такі скорочення:
АБ - авіаційна безпека.
АД - авіаційний двигун.
АМС(Ц) - аеродромна метеорологічна станція (цивільна).
АНВ - акт незаконного втручання.
АТ - авіаційна техніка.
АТБ - авіаційно-технічна база.
АФТН - мережа авіаційного наземного зв'язку.
БП - безпека польотів.
ВПО - відомча пожежна охорона.
ҐЗПС - ґрунтова злітно-посадкова смуга.
ДПН - державний пожежний нагляд.
ЕД - експлуатаційна документація.
ЗОК - засоби об'єктивного контролю.
ЗПС - злітно-посадкова смуга.
ІАС - інженерно-авіаційна служба.
КІАС - комп'ютерна інформаційно-аналітична система.
КЛЕ - керівництво з льотної експлуатації типу ПС.
КТО - керівництво з технічного обслуговування типу ПС.
МПЛ - міжнародні повітряні лінії.
ОЛР - організація льотної роботи.
ОПР - організація повітряного руху.
ПАРЗП - пошукове та аварійно-рятувальне забезпечення польотів.
ПРЗП - пошуково-рятувальне забезпечення польотів.
ПС - повітряне судно.
РТЗ - радіотехнічне забезпечення.
САІ - служба аеронавігаційної інформації.
СЕП - спеціальні експлуатаційні положення до Сертифіката експлуатанта.
ТО - технічне обслуговування.
УПР - управління повітряним рухом.
ЦА - цивільна авіація.
ACN - класифікаційний номер ПС.
B-RNAV - базова зональна навігація.
CAT II - категорія II ICAO.
CAT IIIA - категорія IIIA ICAO.
CAT IIIB - категорія IIIB ICAO.
CAT IIIC - категорія IIIC ICAO.
DH - відносна висота прийняття рішення.
LVTO - зліт в умовах зниженої видимості.
MEL - перелік мінімального обладнання.
MMEL - основний перелік мінімального обладнання.
MNPS - вимоги до мінімальних навігаційних характеристик.
PBN - навігація, що базується на характеристиках.
PCN - класифікаційний номер покриття злітно-посадкової смуги.
RNAV - зональна навігація.
RNP - вимоги до навігаційних характеристик.
RVR - дальність видимості на ЗПС.
RVSM - скорочений мінімум вертикального ешелонування.
( Пункт 2.2 глави 2 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
3. Нормативні посилання
У цих Правилах є посилання на такі нормативно-правові акти:
( Абзац третій глави 3 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
в) "Последствия совместного использования кодов авиакомпаний" (Міжнародна організація цивільної авіації, циркуляр 269-АТ/110);
г) "НПП ГА-85. Наставление по производству полетов в гражданской авиации СССР" (затверджено наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 77 від 08.04.85);
ґ) наказ Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 21.02.2006 N 137 "Про застосування в цивільній авіації України Спільних Авіаційних Вимог JAR-OPS 1 "Комерційні авіаційні перевезення (Літаки)", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07.03.2006 за N 245/12119;
( Абзац шостий глави 3 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
д) "НАС ГА-86. Наставление по аэродромной службе в гражданской авиации" (затверджено наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 23/И від 26.03.86);
е) "НТЭРТОС ГА-86. Наставление по технической эксплуатации радиотехнического оборудования и связи в гражданской авиации СССР" (затверджено наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 84/И від 21.06.85);
є) "НМО ГА-90. Наставление по метеорологическому обеспечению гражданской авиации СССР" (затверджено Держкомгідрометом СРСР 27.12.89 і МЦА СРСР 03.01.90);
( Абзац десятий глави 3 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 )
з) Правила розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні, затверджені наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 13.12.2005 N 943, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 29.12.2005 за N 1588/11868 (далі - Правила розслідування);
( Абзац глави 3 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
и) "Doc 4444-RAC/501. Правила полетов и обслуживание воздушного движения".
4. Державна система сертифікації та нагляду за діяльністю експлуатантів
4.1. Організація державної системи сертифікації
4.1.1. Проведення сертифікації та нагляд за діяльністю експлуатантів здійснює Державіаслужба України через запровадження систем:
а) сертифікації експлуатанта і видачі йому Сертифіката;
б) постійного нагляду за діяльністю сертифікованих експлуатантів з ужиттям відповідних заходів у разі недотримання ними встановлених вимог;
в) регулярних експлуатаційних перевірок з метою дотримання експлуатантами відповідності сертифікаційних вимог та наданих експлуатантом відомостей, що містяться в заявці на одержання або продовження строку дії сертифіката, фактичному стану, з урахуванням всіх змін та доповнень, що відбулися.
4.1.2. Головним методом, удаючись до якого держава забезпечує необхідний контроль за діяльністю експлуатанта, є сертифікація експлуатанта, видача Сертифіката експлуатанта та постійний нагляд за його діяльністю у сфері забезпечення безпеки польотів.
4.1.3. Виконання польотів без Сертифіката експлуатанта забороняється.
4.1.4. Оперативне регулювання діяльності експлуатантів здійснюється шляхом видання Експлуатаційних директив, через які до експлуатантів доводяться рішення Державіаслужби України із забезпечення БП, виконання яких є обов'язковим.
4.1.5. Загальне оцінювання готовності експлуатанта здійснюється комісією Державіаслужби України на підставі висновків експлуатаційної перевірки.
4.1.6. Упровадженням системи сертифікації експлуатантів, видачі Державіаслужбою України Сертифіката експлуатанта та подальшого їх інспектування забезпечується захист громадських інтересів (пасажирів, споживачів), вплив на діяльність експлуатанта щодо забезпечення безпеки польотів і контроль його без посягання на його самостійність та пряму відповідальність за забезпечення безпеки авіації.
4.1.7. Оцінка готовності служб експлуатанта за напрямками діяльності здійснюється висококваліфікованими фахівцями Державіаслужби України, які мають відповідні повноваження. Державіаслужбі України надається право на здійснення експертизи щодо відповідності встановленим вимогам залучати потрібних фахівців інших відомств та організацій з числа осіб, уповноважених або акредитованих Державіаслужбою України.
4.1.8. Чинність Сертифіката експлуатанта, експлуатаційних специфікацій та СЕП (разом або частково) може бути припинена або анульована рішенням Державіаслужби України, якщо експлуатант порушить встановлені цими Правилами норми, вимоги або втратить змогу виконувати їх.
( Підпункт 4.1.8 пункту 4.1 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
4.1.9. Державіаслужба України має право порушувати питання щодо відповідності керівника державного експлуатанта займаній посаді у разі виявлення серйозних порушень, що впливають на забезпечення безпеки польотів.
4.1.10. Наявність Сертифіката дає право експлуатанту займатися діяльністю з урахуванням умов та обмежень, наведених у експлуатаційних специфікаціях та СЕП.
( Підпункт 4.1.10 пункту 4.1 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
4.1.11. Як відповідний орган авіаційного транспорту України, так і експлуатант є відповідальними за безпечне здійснення польотів згідно з чинним законодавством України.
4.1.12. При виконанні міжнародних польотів відповідний орган авіаційного транспорту України є відповідальним за дотримання вимог визнаних або укладених міжнародних конвенцій, угод та домовленостей згідно з чинним законодавством України, що регулює діяльність ЦА.
4.1.13. Експлуатант є відповідальним за:
а) виконання всіх вимог, правил, положень, що регулюють діяльність ЦА;
б) безпечне здійснення польотів;
в) забезпечення АБ;
г) здійснення організації контролю надійності АТ з метою подальшого використання результатів контролю для підтримання льотної придатності ПС та усунення причин відмов АТ;
ґ) наявність усіх видів обов'язкового авіаційного страхування;
д) високий рівень професійної підготовки, перепідготовки, кваліфікації авіаційного персоналу, який забезпечує безпеку польотів;
е) забезпечення охорони і повного збереження державної таємниці та конфіденційності інформації;
є) наявність у підрозділах та службах експлуатанта чинних нормативно-правових актів, що регламентують авіаційну діяльність в Україні;
ж) розроблення процедур експлуатанта, що потрібні для забезпечення безпеки авіації;
з) своєчасність щомісячних відрахувань до інноваційного фонду згідно з чинним законодавством України;
и) виконання договірних зобов'язань;
і) контроль виконання тих видів забезпечення, що здійснюються на договірній підставі;
ї) надання достовірної інформації в Державіаслужбу України щодо його діяльності.
4.1.14. Експлуатант є відповідальним за забезпечення безпеки польотів та дотримання нормативів і правил, що регулюють його діяльність в повній і неподільній мірі.
4.1.15. Експлуатант, який направив заявку на сертифікацію, сплачує державні збори відповідно до Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.93 N 819 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 червня 1998 року N 889, за другий рік дії Сертифіката експлуатанта не пізніше місяця після його початку.
4.1.16. Експлуатант, який направив до Державіаслужби України заявку на сертифікацію, несе всі витрати, пов'язані з проведенням сертифікаційної перевірки та подальшого інспектування експлуатанта з метою встановлення його відповідності до вимог цих Правил, відповідно до статті 6 Повітряного кодексу України.
4.1.17. Оригінал Сертифіката експлуатанта, експлуатаційних специфікацій та СЕП містяться у керівника експлуатанта, який забезпечує їх зберігання.
( Підпункт 4.1.17 пункту 4.1 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
4.1.18. Копія Сертифіката експлуатанта розміщується у головному офісі експлуатанта на видному місці, а копії експлуатаційних специфікацій та СЕП - у відповідних службах.
( Підпункт 4.1.18 пункту 4.1 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
4.1.19. Експлуатант повинен використовувати у своїй діяльності тільки оригінали або нотаріально завірені копії Сертифіката експлуатанта, експлуатаційних специфікацій та СЕП.
( Підпункт 4.1.19 пункту 4.1 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
4.1.20. Експлуатант повинен мати копію оформленої сертифікаційної справи з усіма змінами.
4.1.21. У своїй діяльності зі здійснення оренди та/або лізингу, фрахтування, обміну ПС та спільного використання кодів експлуатант повинен керуватися документами та договорами, розглянутими Державіаслужбою України на відповідність вимогам чинного законодавства України в частині безпеки польотів.
5. Сертифікація експлуатанта
5.1. Загальна процедура
Державіаслужба України в роботі із сертифікації експлуатантів виконує окреслені в повноваженнях офіційні дії. Ці Правила встановлюють таку послідовність офіційних дій:
а) прийняття та реєстрація заявки на ім'я Голови Державіаслужби України;
б) оформлення плану-графіка сертифікаційних робіт;
в) попереднє оцінювання заявки та долучених до неї документів протягом 2 місяців;
г) оформлення акта попередньої оцінки заявки з письмовим повідомленням заявнику про недоліки, які виявлені під час попереднього оцінювання;
ґ) отримання від експлуатанта документів, що свідчать про усунення недоліків, та їх перевірка;
д) проведення сертифікаційної перевірки;
е) оформлення акта за результатами сертифікаційної перевірки з повідомленням про виявлені недоліки;
є) повторна сертифікаційна перевірка;
ж) підготовка рішення Комісією Державіаслужби України про видачу/невидачу Сертифіката експлуатанта за результатами сертифікаційної перевірки;
з) оформлення Сертифіката експлуатанта, експлуатаційних специфікацій, спеціальних експлуатаційних положень та їх видача (або складена в письмовій формі вмотивована відмова у видачі Сертифіката).
( Абзац одинадцятий пункту 5.1 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
5.2. Заявка на сертифікацію
5.2.1. Заявка на сертифікацію (додаток 1 цих Правил) та долучені до неї відомості і документи (додаток 2 цих Правил), які оформлені з дотриманням відповідних вимог (додаток 3 цих Правил), і сплата державних зборів за подачу заявки відповідно до Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України в міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.93 N 819 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 червня 1998 року N 889, є підставами для її розгляду Державіаслужбою України.
5.2.1.1. Заявка без повного комплекту документів згідно з додатком 1 цих Правил та сплати держзборів до розгляду не приймається.
5.2.1.2. Заявка та всі документи, що подаються до Державіаслужби України, повинні надходити державною мовою в оригіналі або належним чином завірених копіях. Посилання на назви документів виконуються мовою оригіналу документа.
( Підпункт 5.2.1.2 пункту 5.2 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
5.2.1.3. Усі заявки на видачу, продовження строку чинності Сертифіката експлуатанта та зміни експлуатаційних специфікацій і спеціальних експлуатаційних положень повинні подаватись одночасно на паперових та магнітних носіях.
Підготовка та подача даних на магнітних носіях проводиться у вигляді файлів, які підготовлені за комп'ютерною системою, схваленою Державіаслужбою України.
( Підпункт 5.2.1.3 пункту 5.2 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
5.2.2. Державіаслужба України може відхилити заявку в разі невиконання вимог підпунктів 5.2.1.2 та 5.2.1.3 цих Правил.
5.2.3. Після одержання заявки від майбутнього експлуатанта Державіаслужба України повідомляє його про порядок та процедури розгляду заявки, визначає конкретну посадову особу Державіаслужби України, яка відповідатиме за координацію всіх питань сертифікації, та узгоджує план-графік проведення сертифікаційних робіт.
5.2.4. Державіаслужба України повинна в десятиденний термін повідомити заявника про прийняття або відхилення (у разі невиконання вимог цих Правил) заявки.
5.2.5. Заявка, недоліки за якою не усунені протягом трьох місяців з дня надання зауважень, анулюється, кошти зі сплати державних зборів не повертаються.
5.2.6. Заявник може повторно подати заявку на загальних підставах.
5.3. Попереднє оцінювання заявки
5.3.1. Державіаслужба України під час попереднього оцінювання заявки експлуатанта з'ясовує, чи заявник має:
а) відповідні нормативно-правові акти;
б) фінансово-економічні ресурси, які забезпечують спроможність заявника підтримувати належний рівень безпеки авіації;
в) відповідні підрозділи, персонал, обладнання, споруди, документацію та інше, необхідне для забезпечення польотів і перевезень, засоби зв'язку, достатній штат персоналу;
г) ПС, які призначені для виконання перевезень і на які оформлено чинні Сертифікати придатності до польотів.
При цьому розглядаються такі питання:
- чи забезпечується експлуатація ПС відповідно до вимог щодо завантаження та здійснення контролю за нею;
- чи відповідають обрані види польотів, повітряні траси, аеродроми типам ПС;
- чи забезпечується відповідне ТО ПС та рівень підготовки особового складу ІАС згідно з чинними вимогами, нормативними актами і правилами ТО;
- чи обладнані ПС відповідними приладами або устаткуванням для виконання передбачуваних перевезень;
ґ) достатню кількість підготовлених льотних екіпажів для виконання запропонованих польотів без порушень тривалості робочого часу;
д) можливість забезпечити рівень послуг, який відповідає потребам або попиту та враховує громадські інтереси;
е) потенційні можливості для виконання запропонованих польотів та безпечного здійснення польотів з урахуванням тих ресурсів, що їх має експлуатант;
а також - чи заявник:
є) визначив географічні регіони для нерегулярних перевезень, проведення авіаційних робіт, обрав ті маршрути для регулярних перевезень;
ж) запропонував авіаперевезення, що не суперечать двостороннім або багатостороннім угодам з урегулювання питань правил виконання польотів, частот зв'язку та іншим угодам, які уклала держава;
з) визначив коло обов'язків, відповідальність керівного складу й основного виконавчого персоналу;
и) придатний як потенційний експлуатант для безпечного здійснення запропонованих польотів, тобто розглядається організаційна структура експлуатанта, досвід та рівень професійної підготовки фахівців, що займають керівні посади і відповідають за безпеку польотів, а також інші посади, які, на думку заявника, є важливими у виробничій діяльності підприємства.
5.3.2. Під час попереднього оцінювання заявки експлуатанта Державіаслужба України визначає відповідність кандидатур кваліфікаційним вимогам та відсутність у них порушень, які мають вплив на безпеку польотів:
а) керівника експлуатанта, його заступників;
б) керівних працівників та фахівців підрозділів, що забезпечують безпеку авіації та якість робіт.
5.3.3. Під час попереднього оцінювання заявки з метою визначення виконання експлуатантом вимог до нього при організації своєї діяльності згідно з розділом 6 цих Правил Державіаслужба України повинна:
а) отримати бізнес-план заявника на найближчі 2 роки (копії договорів про фінансово-комерційне співробітництво тощо);
б) проінформувати експлуатанта про процедуру сертифікації, вимоги та іншу документацію, у відповідності з якими оцінюватимуться можливості заявника;
в) провести попереднє оцінювання системи якості;
г) провести попереднє оцінювання Програми з підготовки персоналу (підвищення кваліфікації і тренування льотного, інженерно-технічного та іншого складу, відповідність присвоєних класів та допусків чинним авіаційним вимогам і положенням з підготовки та перепідготовки кадрів);
ґ) провести попередню оцінку Керівництва з виконання польотів, Програми із забезпечення безпеки польотів та запобігання авіаційним подіям, а також Керівництва з регулювання ТО;
д) провести попереднє обговорення запропонованої експлуатантом системи інспектування (контролю) льотної експлуатації, ОПР, технічного стану ПС та іншого обладнання, а також стану ефективності служб, що забезпечують польоти;
е) обговорити запропоновану експлуатантом систему ведення виробничо-технічної документації;
є) з'ясувати, які демонстраційні або показові (технічні) польоти повинен виконати заявник і в яких випадках;
ж) пояснити експлуатанту, який сертифікат буде йому виданий і які будуть встановлені обмеження;
з) у двомісячний термін направити експлуатанту письмове повідомлення (акт попередньої оцінки) з переліком недоліків, що були виявлені під час попередньої оцінки.
5.3.4. Попередня перевірка фінансово-економічної спроможності експлуатанта проводиться на етапі попередньої оцінки заявки на відповідність вимогам Державіаслужби України.
5.3.5. Після закінчення попереднього оцінювання Державіаслужба України визначає можливість проведення сертифікаційної перевірки експлуатанта.
5.3.6. Кожен експлуатант повинен підтвердити здатність та продемонструвати можливість забезпечення безпечного та якісного виконання авіаперевезень, авіаційних робіт тощо.
5.4. Сертифікаційна перевірка
5.4.1. Державіаслужба України направляє комісію для перевірки організації льотної роботи, документації, обладнання, засобів та методів ТО, організаційної і адміністративної структур, фінансово-економічної спроможності та інших питань і напрямів діяльності щодо організації, виконання і забезпечення польотів та перевезень.
5.4.2. Загальне оцінювання готовності експлуатанта проводиться комісією, склад якої затверджується Головою Державіаслужби України. Головою комісії призначається посадова особа за наказом Голови Державіаслужби України.
5.4.3. Для оцінки готовності експлуатанта до виконання заявлених авіаційних перевезень та робіт, а також підготовки сертифікаційних матеріалів до видачі Сертифіката експлуатанта Державіаслужба України залучає своїх фахівців відповідних відділів за напрямами діяльності, а також акредитованих нею осіб.
5.4.4. Сертифікаційну перевірку комісія Державіаслужби України виконує згідно з Програмою сертифікаційної перевірки, що затверджується Державіаслужбою України для кожного експлуатанта.
5.4.5. Перевірці підлягають усі служби, підрозділи та представництва експлуатанта в аеропортах та за кордоном.
5.4.6. Сертифікаційна перевірка експлуатанта охоплює всі аспекти його діяльності, приділяючи особливу увагу питанням забезпечення безпеки авіації.
5.4.7. Інспектування льотної і наземної служб та засобів здійснюється з метою визначення відповідності професійної підготовки особового складу, наземних засобів та обладнання вимогам щодо вирішення поставлених завдань.
Загальні завдання перевірних польотів у межах інспекції полягають у з'ясовуванні:
а) порядку дій в польоті, який викладений в КЛЕ, та його дотримання;
б) наявності засобів та обладнання, що перебувають у розпорядженні льотного екіпажу для забезпечення польотів і дотримання правил;
в) загального забезпечення наземного обслуговування ПС та допомоги льотному екіпажу при виконанні своїх обов'язків на всіх аеродромах, які використовує заявник на маршрутах;
г) використання маршрутних засобів та обладнання, у тому числі належних іншим відомствам.
Дозволяється оформлення документів на видачу Сертифіката експлуатанта без виконання інспектування на маршруті за умови виконання першого польоту з інспекторським складом Державіаслужби України.
5.4.8. Інспекторській перевірці підлягає така документація:
а) документи з організації та виконання польотів, організація їх одержання та оперативність уведення в дію;
б) матеріали, що регламентують забезпечення польотів;
в) льотні справи членів льотного екіпажу;
г) особисті справи, трудові книжки керівного складу та старших спеціалістів;
ґ) облік льотного і робочого часу екіпажу згідно з чинними документами;
д) експлуатаційні і бортові записи;
е) облікова документація з технічного обслуговування;
є) документи з проведення та обліку комплексного аналізу засобів об'єктивного контролю (ЗОК), ужиття відповідних заходів з метою усування виявлених недоліків;
ж) документи з обліку та функціонування системи інформування про експлуатаційні перешкоди;
з) інструкція з організації служби АБ експлуатанта (якщо такий підрозділ існує в структурі експлуатанта);
и) інструкція про порядок організації і здійснення охорони ПС, авіаційного майна та об'єктів експлуатанта;
і) інструкція про порядок організації та забезпечення пропускного та внутрішнього об'єктового режиму на авіаційних об'єктах експлуатанта;
ї) інструкція про порядок здійснення передпольотного огляду ПС;
й) інструкція про порядок здійснення спеціального огляду ПС та авіаційних об'єктів у разі загрози вчинення акту незаконного втручання;
к) інструкція про порядок перевезення на ПС вогнепальної зброї, боєприпасів, засобів активної оборони та індивідуального захисту, а також осіб, які перебувають під вартою;
л) технологія контролю на безпеку ручної кладі, багажу, вантажу, бортприпасів та особистого контролю пасажирів і членів екіпажу ПС;
м) інструкція про порядок здійснення службового розслідування акту незаконного втручання в діяльність експлуатанта;
н) інструкція про порядок дій та взаємодії особи, відповідальної за організацію і здійснення заходів АБ, зі службами експлуатанта (аеропорту) та іншими юридичними особами з попередження, припинення, локалізації та врегулювання кризових ситуацій, пов'язаних з АНВ;
о) інструкція про порядок супроводження в контрольованих зонах у межах аеропорту пасажирів, багажу, бортових припасів та матеріальних цінностей експлуатанта;
п) інструкція про порядок дій персоналу експлуатанта в разі надходження інформації про можливу загрозу безпеці експлуатанта;
р) програма первинної підготовки авіаційного персоналу експлуатанта з питань АБ;
с) інструкція про порядок виконання правил охорони праці та протипожежної безпеки при організації та вжитті заходів АБ;
т) сертифікати на персонал служби АБ експлуатанта (якщо такий підрозділ існує в структурі експлуатанта).
5.4.9. Під час інспектування організації з ТО заявника необхідно упевнитися, що:
а) виконання ТО відповідає вимогам, які встановлені Державіаслужбою України;
б) є в належній комплектності нормативно-технічна, експлуатаційна і ремонтна документація, яка відповідає вимогам державних стандартів, та виконана її метрологічна експертиза;
в) виробничі приміщення за функціональним призначенням, технічними характеристиками і площами відповідають технології ТО, пожежної безпеки та чинним нормативам;
г) обладнання за складом та технічним станом відповідає вимогам технологічних інструкцій, організована перевірка і метрологічна експертиза, а також атестація засобів вимірювання та контрольно-перевірної апаратури;
ґ) забезпечується виконання вимог, норм і правил з ТО АТ, що діють у ЦА;
д) додержується порядок допуску інженерно-технічного персоналу та інших фахівців до ТО ПС;
е) є ефективне інформаційне забезпечення з метою управління процесами ТО, оцінки технічного стану та надійності авіаційної техніки, призначення та виключення робіт з ТО, обліку виконаних робіт;
є) оформлення документації на виконання ТО та інші роботи відповідають установленим вимогам;
ж) організація та контроль обліку ТО АТ, а також робота з профілактики порушень відповідають установленим вимогам;
з) забезпечується наявність та поповнення запасів (оборотного фонду) агрегатів, комплектувальних виробів, запчастин, спеціальних рідин та мастил, витратних матеріалів та інше, необхідність у яких виникає під час ТО;
и) штати інженерно-технічним персоналом укомплектовані, у тому числі фахівцями, які сертифіковані у відповідності до вимог Державіаслужби України.
5.4.9.1. При перевірці стану виробничої бази та засобів ТО слід упевнитися, що наявність та стан виробничих будівель, споруд, обладнання, інструменту та іншого відповідає потребам ТО і що вони пристосовані до тих операцій, які пропонується виконувати. Перевіряються (у разі наявності) ангарні споруди, лабораторії, цехи з ремонту й обслуговування авіатехніки, адміністративні споруди, пасажирські комплекси, склади та інші споруди на відповідність установленим вимогам, зокрема - протипожежного стану.
5.4.9.2. У разі, якщо організація з ТО орендує будь-які споруди і засоби обслуговування, потрібно впевнитися, що договори на їх використання укладені та є чинними, додержуються встановлених вимог, норм, стандартів, правил, технологій, визначені обов'язки сторін.
5.4.10. Інспектування представництв експлуатанта в аеропортах та за кордоном
5.4.10.1. Метою інспектування є оцінка служби експлуатанта, що пов'язана з організацією і виконанням польотів, а також оцінка наземних служб та компетентності відповідного персоналу.
Керівник представництва повинен мати відповідну авіаційну освіту та спеціальну підготовку для роботи в представництві.
До завдань інспектування входить визначення того, чи забезпечуються експлуатантом установлені вимоги, належно виконуються затверджені експлуатантом процедури, чи ведеться належним чином відповідна документація.
5.4.10.2. Для одержання повного уявлення про роботу представництв і підрозділів, а також - ефективність обладнання, яке використовується, та порядок дій персоналу ці інспекційні перевірки повинні проводитися в реальних умовах - під час відправлення або прибуття ПС.
5.4.11. Заявлений експлуатантом аеродром базування повинен бути в установленому порядку допущений Державіаслужбою України для заявлених експлуатантом типів ПС та видів перевезень.
Заявлені експлуатантами аеродроми перевіряються щодо їх готовності до польотів згідно з "Наставлением аэродромной службы гражданской авиации (НАС ГА)", затвердженим наказом Міністра цивільної авіації СРСР від 26.03.86 N 23/И, та "Нормами годности эксплуатации аэродромов (НГЭА)", схваленими Міжвідомчою комісією 28.06.89.
5.4.12. Перевірка метеорологічного забезпечення експлуатанта включає:
а) перевірку наявності договору між повноважним метеорологічним органом, що надає метеорологічне забезпечення, та експлуатантом;
б) перевірку засобів і послідовності доведення метеорологічної інформації до експлуатанта.
5.4.13. За результатами сертифікаційної перевірки складається відповідний акт, у якому визначаються виявлені недоліки та можливість виконання експлуатантом заявлених видів робіт та перевезень.
5.4.14. Експлуатант повинен усунути недоліки в установлені комісією строки або надати до Державіаслужби України план-графік заходів щодо їх усунення.
5.4.14.1. Якщо недоліки не усунені в строк більше місяця та не узгоджено план-графік заходів щодо усунення недоліків, то сертифікаційна перевірка провадиться повторно.
5.4.14.2. Після усунення недоліків, які виявлені комісією, інспектором або комісією Державіаслужби України провадиться перевірка вжитих експлуатантом заходів, про що складається відповідний звіт.
5.5. Рішення про видачу Сертифіката експлуатанта
5.5.1. Після закінчення перевірок і оформлення всіх належних документів за результатами сертифікаційної перевірки Голова Державіаслужби України за поданням Комісії приймає рішення щодо видачі Сертифіката експлуатанта.
5.5.2. Голова Державіаслужби України підписує Сертифікат експлуатанта (додаток 4 до цих Правил), експлуатаційні специфікації (додаток 5 до цих Правил) та СЕП (додатки 7 - 10 до цих Правил).
( Підпункт 5.5.2 пункту 5.5 глави 5 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 352 від 14.06.2010 )
5.5.3. Спеціальні експлуатаційні положення складаються з таких частин:
Частина A - Підготовка авіаційного персоналу ( додаток 7 до цих Правил);
Частина E - Виконання перегінних польотів ( додаток 8 до цих Правил);
Частина G - Виконання демонстраційних польотів ( додаток 9 до цих Правил);