• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил організації та виконання авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві

Міністерство транспорту та звязку України  | Наказ, Акт, Перелік, Лист, Звіт, Інструкція, План, Форма типового документа, Правила від 22.12.2006 № 1179 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Акт, Перелік, Лист, Звіт, Інструкція, План, Форма типового документа, Правила
  • Дата: 22.12.2006
  • Номер: 1179
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Акт, Перелік, Лист, Звіт, Інструкція, План, Форма типового документа, Правила
  • Дата: 22.12.2006
  • Номер: 1179
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
22.12.2006 N 1179
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 березня 2007 р.
за N 286/13553
( Наказ втратив чинність на підставі Наказ Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури N 764 від 29.08.2023 )
Про затвердження Правил організації та виконання авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві
Відповідно до статей 7, 68, 69, 70 Повітряного кодексу України та з метою створення національної нормативно-правової бази з питань застосування авіації в народному господарстві НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила організації та виконання авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві (далі - Правила), що додаються.
2. В.о. директора Департаменту експлуатаційної інспекції Державіаслужби М.Г.Машаровському:
2.1. Забезпечити подання цього наказу до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
2.2. Довести Правила до відома експлуатантів, авіапідприємств, а також підприємств та організацій, що здійснюють авіаційну діяльність у галузі застосування авіації у сільському та лісовому господарстві на території України.
3. Керівникам підприємств, які виконують даний вид господарської діяльності, привести акти, що регулюють порядок організації та виконання польотів на авіаційних роботах у сільському та лісовому господарстві, а також організацію обслуговування авіаційної техніки, яка застосовується на цих роботах, відповідно до цих Правил, - до 01.07.2007.
4. Уважати такими, що не застосовуються на території України:
4.1. Підпункт 10.1.4 пункту 10.1 та підпункти 10.2.1, 10.2.7, 10.2.9 пункту 10.2 розділу 10 "Наставления по производству полетов в гражданской авиации СССР" (НПП ГА - 85), затвердженого наказом Міністра цивільної авіації СРСР від 8 квітня 1985 року N 77.
4.2. Підпункти 9.1.7, 9.1.8, 9.1.9, 9.1.10, 9.1.11 пункту 9.1 розділу 9 "Наставления по технической эксплуатации и ремонту авиационной техники в гражданской авиации СССР" (НТЭРАТ ГА - 83), затвердженого наказом Міністра ЦА СРСР Б.П.Бугаєва від 27 грудня 1983 року, "Руководство по авиационно-химическим работам гражданской авиации СССР", затверджене Міністром ЦА СРСР Б.П.Бугаєвим 30 грудня 1982 року.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра А.А.Колісника.
Міністр М.РудьковськийПОГОДЖЕНО:   В.о. Голови Державного комітетуУкраїни з питань регуляторноїполітики та підприємництва  К.О.ВащенкоПерший заступник Міністра,Головний державнийсанітарний лікар України  С.П.БережновЗаступник Голови Державного комітетулісового господарства України  В.Г.ЛозицькийЗаступник Міністрааграрної політики України  С.І.МельникЗаступник Міністра охоронинавколишнього природногосередовища України П.Большаков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінтрансзв'язку
України
22.12.2006 N 1179
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 березня 2007 р.
за N 286/13553
ПРАВИЛА
організації та виконання авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила визначають порядок організації авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві, вибір і обладнання посадкових майданчиків, підготовку та допуск льотного та технічного складу до виконання авіаційних робіт, переліт до місця виконання авіаційних робіт і підготовку до їх виконання, виконання польотів на авіаційних роботах, особливості метеорологічного, медичного забезпечення польотів, організації радіотелефонного зв'язку та обслуговування повітряного руху, порядок аварійно-рятувального забезпечення польотів та авіаційної безпеки, організацію та забезпечення польотів, керівництво роботою екіпажів повітряного судна, облік і здачу виконаних робіт та інше.
1.2. Правила поширюються і є обов'язковими для юридичних осіб, незалежно від форм власності та відомчої належності, діяльність яких пов'язана із забезпеченням організації та виконанням авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві України.
2. Нормативні посилання
При розробленні цих Правил використовувалися такі нормативно-правові акти: Повітряний кодекс України;
Закон України "Про пестициди і агрохімікати" від 02.03.95 N 86/95-ВР;
Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.94 N 4004-XII;
Закон України "Про захист рослин" від 14.10.98 N 180-XIV;
Закон України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації" від 20.02.2003 N 545-IV;
постанова Кабінету Міністрів України від 18.09.95 N 746 "Про затвердження Порядку одержання допуску (посвідчення) на право роботи, пов'язаної з транспортуванням, зберіганням, застосуванням та торгівлею пестицидами і агрохімікатами";
Положення про використання повітряного простору України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 N 401;
постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2002 N 1535 "Про затвердження Порядку і правил проведення обов'язкового авіаційного страхування цивільної авіації";
Правила визначення робочого часу та часу відпочинку екіпажів повітряних суден цивільної авіації України, затверджені наказом Мінтрансу України від 02.04.2002 N 219, зареєстровані в Міністерстві юстиції 24.04.2002 за N 390/6678;
Правила польотів повітряних суден та обслуговування повітряного руху в класифікованому повітряному просторі України, затверджені наказом Мінтрансу України від 16.04.2003 N 293, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.05.2003 за N 346/7667 (далі - Правила польотів повітряних суден);
Правила авіаційного електрозв'язку в цивільній авіації України, затверджені наказом Мінтрансу України від 23.09.2003 N 736, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 31.10.2003 за N 1001/8322;
Правила ведення радіотелефонного зв'язку та фразеологія радіообміну в повітряному просторі України, затверджені наказом Мінтрансу України від 10.06.2004 N 486, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 06.07.2004 за N 844/9443 (далі - Правила радіозв'язку в повітряному просторі України);
Правила метеорологічного забезпечення авіації, затверджені спільним наказом Державіаслужби, Мінприроди України, Міноборони України від 14.11.2005 N 851/409/661, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 22.12.2005 за N 1546/11826 (далі - Правила метеорологічного забезпечення авіації);
Правила медичного забезпечення і контролю польотів цивільної авіації України, затверджені наказом Державіаслужби від 05.12.2005 N 920, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 19.01.2006 за N 44/11918 (далі - Правила медичного забезпечення польотів цивільної авіації України);
Правила розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні, затверджені наказом Державіаслужби від 13.12.2005 N 943, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 29.12.2005 за N 1588/11868 ( далі - Правила розслідування авіаційних подій);
Державні санітарні правила авіаційного застосування пестицидів і агрохімікатів у народному господарстві України, затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 18.12.96 N 382 (далі - Державні санітарні правила АХР);
розділ 6.2. Застосування авіаційним методом Державних санітарних правил транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві, ДСП 8.8.1, затверджених постановою головного державного санітарного лікаря України від 03.08.98 N 1;
наказ Укравіації від 06.09.93 N 65 "Про скорочення контрольних обльотів на літаках Ан-2 сільськогосподарського варіанту";
наказ Державіаслужби від 01.12.2004 N 205 "Про затвердження Правил допуску до експлуатації злітно-посадкових майданчиків для польотів легких повітряних суден", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 24.12.2004 за N 1644/10243 (далі - Правила допуску до експлуатації ЗПМ);
наказ Державіаслужби від 27.03.2006 N 223 "Про застосування в цивільній авіації України Спільних Авіаційних Вимог JAR-FCL 1, 2, 3, 4 "Видача свідоцтв льотному екіпажу", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12.04.2006 за N 426/12300;
"Руководство по организации летной работы в гражданской авиации", затверджене наказом Міністра ЦА СРСР від 29.01.87 N 25;
"Инструкция по организации обеспечения, хранения, подготовки, контроля качества, заправки ВС ГСМ на аэродромах ПАНХ", затверджена вказівкою Міністра ЦА СРСР від 15.12.88 N 805/У;
"Наставление по технической эксплуатации и ремонту авиационной техники в гражданской авиации СССР", затверджене наказом Міністра ЦА СРСР від 27.12.83 N 241 (далі - НТЭРАТ ГА);
"Наставление по штурманской службе в гражданской авиации СССР", затверджене Міністром ЦА СРСР 10.07.86 (далі - НШС ГА).
3. Визначення термінів
У цих Правилах терміни мають такі значення:
Авіаційні роботи у сільському та лісовому господарстві - роботи зі застосування авіаційного методу внесення пестицидів, агрохімікатів, біопрепаратів і ентомофагів з використанням повітряних суден, які обладнані апаратурою для розпилу, обприскування, розсіву сипучих і рідинних матеріалів, розселення трихограми. Цей вид авіаційних робіт відноситься до авіаційних спецробіт (додаток 17 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, Чикаго, 1944 р., 8-е видання, квітень 2006 р.).
Авіаційна безпека - комплекс заходів, а також людські та матеріальні ресурси, призначені для захисту цивільної авіації від актів незаконного втручання в її діяльність.
Авіаційний електрозв'язок - електрозв'язок, призначений для будь-яких авіаційних потреб.
Авіаційний наземний електрозв'язок - авіаційний електрозв'язок, який використовує засоби електрозв'язку ЦА, технічні засоби автоматизованої системи електрозв'язку країни і міжнародну мережу електрозв'язку.
Авіаційний повітряний електрозв'язок - авіаційний електрозв'язок, який використовує засоби проводового електрозв'язку та авіаційного радіозв'язку з екіпажами ПС у процесі всього польоту.
Авіаційний радіозв'язок - вид електрозв'язку, який здійснюється за допомогою електромагнітних коливань у відведеному для ЦА діапазоні частот і призначений для наземних і повітряних служб електрозв'язку.
Агрохімікати - органічні, мінеральні і бактеріальні добрива, хімічні меліоранти, регулятори росту рослин та інші речовини, що застосовуються для підвищення родючості ґрунтів, урожайності сільськогосподарських культур і поліпшення якості рослинницької продукції.
Аеродром - ділянка суші або водної поверхні (уключаючи розміщені на ній будь-які будинки, споруди та обладнання), призначена повністю або частково для прибуття, відправлення і руху повітряних суден.
Аеродром гірський - аеродром, розташований на місцевості з пересічним рельєфом і відносними перевищеннями 500 м і більш у радіусі 25 км від контрольної точки аеродрому, а також аеродром, розташований на висоті 1000 м і більше над рівнем моря.
Аеронавігаційна інформація - інформація, отримана в результаті добірки, аналізу та форматування аеронавігаційних даних.
Безпека польотів - комплексна характеристика повітряного транспорту та авіаційних робіт, що визначає здатність виконувати польоти без загрози для життя та здоров'я людей.
Біоматеріали - біологічні засоби захисту рослин, які передбачають застосування ентомофагів і промислових форм біопрепаратів.
Бортове аварійно-рятувальне устаткування літаків і вертольотів ЦА - технічні засоби, як функціонально зв'язані з конструкцією повітряного судна, так і замінні засоби і спорядження, що використовуються при виникненні аварійної ситуації на повітряному судні.
Брифінг-офіс - загальна назва пунктів передпольотного інформаційного обслуговування користувачів повітряного простору повідомленнями щодо обслуговування повітряного руху, аеронавігаційною та метеорологічною інформацією.
Видимість - максимальна відстань, на якій спостерігаються та розпізнаються неосвітлені об'єкти вдень і світлові орієнтири вночі. При інструментальних спостереженнях за видимість приймається метеорологічна оптична дальність видимості (MOR).
MOR (meteorological optical range) - довжина шляху світлового потоку в атмосфері, на якому він слабшає до 0,05 його початкового значення.
Видимість вертикальна - максимальна відстань від поверхні землі до рівня, з якого вертикально вниз видно об'єкти на земній поверхні.
Висота безпечна - мінімально припустима висота польоту, що гарантує повітряне судно від зіткнення його з земною (водяною) поверхнею або перешкодами на ній.
Висота нижньої межі хмар - відстань за вертикаллю між поверхнею суші або води та нижньою межею найнижчого шару хмар.
Вільна зона - спеціально підготовлена ділянка земної або водної поверхні, яка примикає до кінця наявної дистанції розбігу, придатна для початкового набору висоти повітряного судна до встановленого значення.
Візуальні метеорологічні умови - метеорологічні умови, виражені у значеннях дальності видимості, відстані до хмар та висоти нижньої межі хмар, що відповідають установленим значенням або перевищують їх.
Власник злітно-посадкового майданчика - юридична або фізична особа, якій належить або у якої перебуває у постійному користуванні земельна ділянка, де розташований злітно-посадковий майданчик.
Диспетчерський дозвіл - дозвіл командиру повітряного судна діяти відповідно до умов, установлених диспетчерським органом.
Термін "диспетчерський дозвіл" може скорочуватися до терміну "дозвіл".
Скорочений термін "дозвіл" може використовуватися зі словами "на вирулювання", "на зліт", "на виліт", "політ за маршрутом", "на заходження на посадку" або "посадку" для позначення етапу польоту, до якого відноситься диспетчерський дозвіл.
Дійсна висота - відстань по вертикалі від рівня точки, що розташована безпосередньо під повітряним судном, до повітряного судна.
Екіпаж повітряного судна - авіаційний персонал, який у встановленому порядку виконує обов'язки з керування та обслуговування повітряного судна при здійсненні польотів.
Експлуатант злітно-посадкового майданчика - юридична або фізична особа (приватний пілот), яка експлуатує злітно-посадковий майданчик.
Експлуатант - юридична або фізична особа (приватний пілот), що експлуатує повітряні судна або пропонує свої послуги в цій галузі.
Завдання на політ - документ установленої форми, що містить необхідні зведення про екіпаж, повітряне судно і визначає ціль польоту (польотів).
Запасний аеродром - аеродром, до якого може прямувати повітряне судно в разі, якщо неможливо або недоцільно прямувати до аеродрому, або злітно-посадкового майданчика призначеної посадки чи здійснювати на ньому посадку.
Заявка на політ - документ установленої форми, що подається у встановлений час у відповідний орган обслуговування повітряного руху і який містить необхідні зведення для забезпечення польоту (польотів).
Змушена посадка - посадка на аеродромі або поза аеродромом з причини, що не дозволяє виконати політ відповідно до плану.
Злітно-посадковий майданчик - земельна (водна, льодова) ділянка або спеціально підготовлена площадка мінімально допустимих розмірів, що забезпечує зліт та посадку легких повітряних суден.
Злітно-посадкова смуга - визначена прямокутна ділянка, підготовлена для посадки і зльоту повітряних суден.
Командир повітряного судна - пілот, який визначений експлуатантом або, у випадку авіації загального призначення, власником повітряного судна виконувати обов'язки командира, відповідати за безпечне виконання польоту.
Консультація (метеорологічна) - обговорення з метеорологом фактичних та/або очікуваних метеорологічних умов, пов'язаних з виконанням польоту; обговорення включає відповіді на питання.
Контрольований аеродром - аеродром, на якому забезпечується диспетчерське обслуговування аеродромного руху.
Контрольований політ - будь-який політ, який виконується за наявності диспетчерського дозволу.
Консультативний повітряний простір - частина неконтрольованого повітряного простору або встановленого маршруту, у межах якого забезпечується консультативне обслуговування повітряного руху.
Користувач повітряного простору - юридична або фізична особа, яка має право здійснювати діяльність, пов'язану з використанням повітряного простору.
Льотне поле - частина аеродрому, злітно-посадкового майданчика, на якій розташовані одна або декілька льотних смуг, рульові доріжки, перони та інші спеціальні зони.
Льотний склад - частина екіпажу повітряного судна, на яку покладено обов'язки, пов'язані з керуванням повітряного судна та його системами впродовж польоту.
Льотна смуга - частина льотного поля, призначена для зльоту і посадки повітряних суден, що включає злітно-посадкову смугу, вільні зони та сплановані частини по боках злітно-посадкової смуги.
Майданчик, підібраний з повітря, - земельна ділянка, яка підібрана шляхом наземного добору або підбору з повітря льотним складом, який має допуск до польотів з правом підбору посадкових майданчиків з повітря.
Мережа електрозв'язку - сукупність засобів та споруд електрозв'язку, поєднаних у єдиному технологічному процесі для забезпечення інформаційного обміну.
Місцевість гірська - місцевість з пересічним рельєфом і відносними перевищеннями 500 м і більш у радіусі 25 км, а також місцевість з перевищенням над рівнем моря 2000 м і більше.
Місцевість пагориста - місцевість з пересічним рельєфом і відносними перевищеннями рельєфу від 200 до 500 м у радіусі 25 км.
Мінімум командира повітряного судна - мінімально припустимі значення видимості на злітно-посадковій смузі (видимості) і видимості прийняття рішення, при яких командиру дозволяється виконувати зліт, посадку або політ за правилами візуального польоту (особливі правила візуального польоту) на повітряному судні даного типу.
Обмеження за швидкістю вітру - гранично допустимі значення подовженої та бокової складових вітру, що дозволяють робити зліт і посадку повітряному судну даного типу.
Орган обслуговування повітряного руху - орган диспетчерського обслуговування повітряного руху, центр польотної інформації або пункт збирання повідомлень щодо обслуговування повітряного руху.
Організація з технічного обслуговування авіаційної техніки - організація (підприємство), що зареєстрована в установленому порядку і одним з основних напрямків діяльності якої є технічне обслуговування авіаційної техніки. Має відповідний сертифікат на право виконання відповідних видів робіт, виданий Державіаадміністрацією. Організацією може бути самостійне підприємство, експлуатант, аеропорт.
Особливий випадок - ситуація, що виникає в результаті раптового відмовлення авіаційної техніки чи попадання повітряного судна в умови, що вимагають від екіпажу дій, що відрізняються від звичайного пілотування повітряного судна.
Перевіряльник - посадова особа командно-льотного, інспекторського чи інструкторського складу, що має допуск до інструкторських польотів на повітряному судні даного типу і зарахована до складу екіпажу з метою його льотної перевірки, тренування чи провозки трасою.
Пестициди - токсичні речовини, їх сполуки або суміші речовин хімічного чи біологічного походження, призначені для знищення, регуляції та припинення розвитку шкідливих організмів, унаслідок діяльності яких уражаються рослини, тварини, люди і завдається шкода матеріальним цінностям, а також гризунів, бур'янів, деревної, чагарникової рослинності, засмічувальних видів риб.
Повітряний рух - усі повітряні судна, що перебувають у польоті або рухаються в зоні маневрування аеродрому.
Повітряне судно, що потерпіло лихо, - повітряне судно, що одержало при зльоті, польоті, посадці, падінні серйозне ушкодження або цілком зруйноване, а також повітряне судно, що зробило змушену посадку поза аеродромом.
Повітряне судно - будь-який апарат, який утримується в атмосфері за рахунок його взаємодії з повітрям, виключаючи взаємодію з повітрям, яке відбивається від земної поверхні або води.
Політ за правилами польотів за приладами - політ, що виконується відповідно до правил польотів за приладами.
Політ за правилами візуальних польотів - політ, що виконується відповідно до правил візуальних польотів.
Польотно-інформаційне обслуговування - обслуговування, метою якого є надання консультацій та інформації для забезпечення безпечного та ефективного виконання польотів.
Польотний час - вимірюється від початку руху повітряного судна за рахунок власної тяги з метою зльоту до його зупинки після закінчення польоту та вимкнення двигуна.
Посвідчення про допуск до експлуатації злітно-посадкового майданчика - документ, що засвідчує занесення постійного злітно-посадкового майданчика до Журналу обліку та допуску до експлуатації постійних злітно-посадкових майданчиків, підтверджує відповідність його чинним нормам і правилам та дає його власнику право на експлуатацію злітно-посадкового майданчика.
Постійний злітно-посадковий майданчик - земельна (водна, льодова) ділянка або спеціально підготовлена площадка мінімально допустимих розмірів, яка придатна та використовується для базування і виконання польотів легких повітряних суден, має необхідні споруди та обладнання.
Прогноз погоди - опис умов погоди, очікуваних у визначений період часу для визначеної зони або частини повітряного простору.
Район аеродрому - частина повітряного простору над аеродромом та прилеглою до нього місцевістю у встановлених межах у горизонтальній та вертикальній площині. Для аеродрому цивільної авіації, як правило, радіусом 10 км від центру аеродрому (контрольній точці аеродрому) від земної поверхні до встановленої верхньої межі.
Регламенти застосування - сукупність вимог щодо застосування пестицидів і агрохімікатів.
Районне диспетчерське обслуговування - диспетчерське обслуговування контрольованих польотів у диспетчерських районах.
Районний диспетчерський центр - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування контрольованих польотів у диспетчерських районах, що перебувають під його контролем.
Робоча висота польоту - висота польоту повітряного судна над ділянкою, що обробляється, яка визначена технологією виконання даного виду авіаційних робіт для даного типу повітряного судна.
Робочий час - час, протягом якого екіпаж повітряного судна зобов'язаний виконувати роботу визначену трудовим договором, правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Розслідування випадків порушення регламентів застосування пестицидів авіаційним методом у народному господарстві України - процес, який проводиться з метою попередження випадків пошкодження (загибелі) рослин, тварин і бджіл, отруєння людей внаслідок застосування пестицидів авіаційним методом і включає - збір та аналіз інформації, підготовку висновків, установлення причин та розроблення рекомендацій щодо забезпечення безпечного застосування авіації в сільському та лісовому господарстві України.
Час відпочинку - час, протягом якого член екіпажу звільняється експлуатантом від своїх службових обов'язків.
Час польоту повітряного судна - період часу від початку руху літака при зльоті або від початку збільшення режиму роботи двигунів при зльоті без зупинки на виконавчому старті до закінчення пробігу при посадці.
Член екіпажу повітряного судна - особа, яка призначена експлуатантом для виконання певних обов'язків на борту повітряного судна впродовж польотного часу.
Технологічна карта - документ, який визначає процедуру експлуатанта щодо організації робіт при доставці, підготовці та заправці пально-мастильних матеріалів у повітряне судно на злітно-посадкових майданчиках.
Тимчасовий злітно-посадковий майданчик - злітно-посадковий майданчик, який використовується у визначений період року для польотів легких повітряних суден і не має стаціонарних споруд, обладнання та відведеного повітряного простору.
4. Скорочення
АБ - авіаційна безпека;
АМСЦ - авіаційна метеорологічна станція (цивільна);
АМЦ - авіаційний метеорологічний центр;
АНВ - акт незаконного втручання;
АП - авіаційна подія;
АРР - аварійно-рятувальні роботи;
АіРЕО - авіаційне і радіоелектронне обладнання;
АХР - авіаційно-хімічні роботи в сільському та лісовому господарстві;
АТ - авіаційна техніка;
БАРУ - бортове аварійно-рятувальне устаткування літаків та вертольотів ЦА;
ВЗ - вільна зона;
ВМУ - візуальні метеорологічні умови;
ВНМХ - висота нижньої межі хмар;
ВПР - висота прийняття рішення;
ГЗПС - ґрунтова злітно-посадкова смуга;
ДОП - диспетчерський орган підходу;
ДРДЦ - допоміжний районний диспетчерський центр;
ЗАНГ - застосування авіації в народному господарстві;
ЗПМ - злітно-посадковий майданчик;
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
ІАС - інженерно-авіаційна служба;
ІТС - інженерно-технічний склад;
КВП - Керівництво з виконання польотів експлуатанта;
ККР - командно-керівний склад;
КЛЕ - Керівництво з льотної експлуатації повітряного судна;
КЛС - командно-льотний склад;
КПС - командир повітряного судна;
ЛЕП - лінія електропередач;
ЛС - льотний склад;
МС - місце стоянки;
НДТЕ ПС - нормативна документація з технічної експлуатації повітряного судна;
ОПВП - особливі правила візуальних польотів;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
ПВП - правила візуальних польотів;
ПІО - польотно-інформаційне обслуговування;
ПММ - пально-мастильні матеріали;
ППП - правила польотів за приладами;
ПРЗП - пошуково-рятувальне забезпечення польотів;
ПС - повітряне судно;
РТЗ - радіотехнічне забезпечення;
РДЦ - районний диспетчерський пункт;
СПП - смуга повітряного підходу;
СЧ ЛС - спланована частина льотної смуги;
ТО - технічне обслуговування;
УПР - управління повітряним рухом;
ЦДС ЦА - центральна диспетчерська служба цивільної авіації;
ШЗПС - злітно-посадкова смуга з штучним покриттям;
AIRMET - інформація про фактичне або очікуване виникнення визначених явищ погоди за маршрутом польоту, які можуть вплинути на безпеку польотів повітряних суден на низьких рівнях;
GAMET - зональний прогноз, що складається у вигляді відкритого тексту для польотів на низьких рівнях для району польотної інформації;
МЕТ - пункт передпольотного метеорологічного обслуговування;
SIGMET - інформація про фактичне або очікуване виникнення визначених явищ погоди за маршрутом польоту, що можуть вплинути на безпеку польотів повітряних суден;
UTC - всесвітній скоординований час (від англ. Universal Time Coordinated).
5. Організація авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві
5.1. Загальні положення
5.1.1. Перед початком виконання АХР на підприємстві (далі - підприємство ЦА) проводиться низка організаційних заходів, до яких належить проведення процедур щодо:
а) забезпечення льотної придатності ПС;
б) медичної сертифікації авіаційного персоналу;
в) отримання (подовження терміну дії) посвідчень авіаційних фахівців;
г) обов'язкового страхування згідно пункту 1 Порядку і правил проведення обов'язкового авіаційного страхування цивільної авіації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2002 N 1535;
ґ) отримання ліцензії на виконання даного виду господарської діяльності;
д) відбору та навчання льотного та технічного складу;
е) вибору злітно-посадкових майданчиків для АХР, а також, при необхідності, проведення процедур, пов'язаних з отриманням дозволу на їх експлуатацію;
є) підготовки авіаційно-технічного майна, майна і обладнання для улаштування злітно-посадкового майданчика для АХР, завантажувального інвентарю, індивідуальних засобів захисту та іншого спеціального спорядження.
5.1.2. Організація та виконання польотів на авіаційних роботах у сільському та лісовому господарстві здійснюється експлуатантами АТ на підставі договорів із фізичними чи юридичними особами незалежно від форми власності.
Підставою для оформлення договору є заявка замовника. У заявці вказуються види робіт, їх обсяги та строки виконання, наявність злітно-посадкового майданчика (постійного або тимчасового) або можливість виділення земельної ділянки для проведення робіт щодо підготовки злітно-посадкового майданчика, а також бажаний тип ПС для використання на АХР.
5.1.3. Експлуатант АТ повинен:
мати сертифікат експлуатанта на право здійснення авіаційної діяльності в Україні, виданий Державіаадміністрацією, сертифікат організації з ТО або доручити виконання ТО сторонній організації, яка має відповідний сертифікат організації з ТО, а також ліцензію на право виконання даного виду господарської діяльності;
дотримуватися Правил польотів повітряних суден, а також вимог законодавства України щодо застосування пестицидів і агрохімікатів, нормативно-правових актів щодо застосування авіаційного методу внесення пестицидів і агрохімікатів у народному господарстві.
Виконання АХР повинно здійснюватися у відповідності до вимог Державних санітарних правил транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві, ДСП 8.8.1, розділ 6.2 Застосування авіаційним методом, затверджених постановою головного державного санітарного лікаря України від 03.08.98 N 1, з дотриманням Державних санітарних правил АХР.
5.1.4. До виконання польотів на АХР на території України допускаються ПС, що зареєстровані в державному реєстрі цивільних повітряних суден України, а також льотний та ІТС, який пройшов підготовку за програмами, установленими Державіаадміністрацією, та отримав свідоцтво фахівця цивільної авіації.
ПС, які використовуються на АХР, повинні мати спеціальні сертифікати льотної придатності, видані Державіаслужбою.
5.1.5. Особливості забезпечення діяльності ІАС підприємства ЦА, що виконує АХР, визначаються в окремому розділі Керівництва з організації технічного обслуговування АТ експлуатанта, та/або Керівництва з технічного обслуговування організації з ТО.
5.1.6. До виконання польотів на АХР на території України допускаються ПС, льотний та ІТС іноземної реєстрації, які пройшли процедуру визначення документів іноземної реєстрації до польотів відповідно до Повітряного кодексу України та авіаційних правил України.
5.1.7. Польоти ПС експлуатанта АТ для виконання АХР виконуються з ЗПС постійних чи тимчасових ЗПМ, майданчиків, підібраних з повітря або наземним шляхом особою КЛС. ЗПМ повинні відповідати нормативам і вимогам ЦА України.
5.1.8. Робота кожного ПС організується та проводиться згідно узгодженого сторонами плану-графіка, а екіпажів ПС і обслуговувальних бригад на ЗПМ - у відповідності з розкладом робочого дня, який встановлений представником виконавця та узгоджений з замовником. Окрім цього, режим робочого дня екіпажів ПС встановлюється у відповідності з Нормами робочого часу та часу відпочинку екіпажу ПС експлуатанта, які затверджені Державіаадміністрацією.
5.1.9. Виробничі польоти на АХР виконуються на підставі Завдання замовника на виконання авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві (додаток 1), підписаного його керівником та завіреного печаткою організації або юридичної особи, яка уклала договір, а також Плану-завдання виконавця на виконання авіаційних робіт у сільському та лісовому господарстві (додаток 2), яке надається екіпажу ПС керівництвом підприємства ЦА (посадовою особою, відповідальною за здійснення технологічних процесів виробничої діяльності в галузі авіаційних робіт), на підставі укладеного договору.
5.1.10. Перед виконанням АХР кожен член екіпажу ПС (КПС, другий пілот, авіатехнік) повинен отримати посвідчення про проходження спеціальної підготовки з питань безпечного проведення робіт з пестицидами і агрохімікатами та мати допуск на право роботи, пов'язаної із застосуванням пестицидів і агрохімікатів у відповідності з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 18.09.95 N 746 "Про затвердження Порядку одержання допуску (посвідчення) на право роботи, пов'язаної з транспортуванням, зберіганням, застосуванням та торгівлею пестицидами і агрохімікатами".
5.1.11. Виконання польотів на АХР у повітряному просторі на території контрольованих прикордонних районів України (у 25 км смузі) здійснюється за умови наявності в експлуатанта АТ дозволу Адміністрації Державної прикордонної служби України та Генерального штабу Збройних Сил України у відповідності з вимогами пункту 140 Положення про використання повітряного простору.
5.1.12. Авіаційні події з ПС на АХР розслідуються у відповідності з вимогами Правил розслідування авіаційних подій.
У разі порушення регламентів застосування пестицидів авіаційним методом, що призвело до ушкодження (загибелі) рослин, бджіл, отруєння людей та тварин, командир екіпажу ПС (або один з членів екіпажу у разі його отруєння) негайно повідомляє керівництво підприємства ЦА, адміністрацію району, де виконувались АХР, та складає повідомлення про подію з метою подальшого її розслідування.
5.2. Планування АХР
5.2.1. Планування АХР здійснюється на підставі вивчення ринку авіаційних робіт у запланованому районі робіт (області, районі). Джерелом інформації про потенційних замовників АХР можуть бути - обласні та районні управління сільського господарства, станції захисту рослин, обласні управління лісового господарства, державні лісогосподарські підприємства, а також безпосередньо суб'єкти сільськогосподарської діяльності.
5.2.2. На підставі аналізу проведеного моніторингу підприємство ЦА, що виконує АХР, розробляє бізнес-план.
Бізнес-план розробляється терміном на два роки, зміст і форма якого узгоджується з Державіаадміністрацією при проходженні процедури отримання чи подовження терміну дії сертифіката експлуатанта, і може щорічно уточнюватися.
5.3. Вибір, обладнання, вимоги до постійних та тимчасових посадкових майданчиків для літаків і вертольотів та допуск до їх експлуатації
5.3.1. У районах, де планується виконання АХР, замовником або експлуатантом АТ, завчасно підбираються та обладнуються постійні або тимчасові ЗПМ.
ЗПМ, що передбачені для виконання АХР, повинні розташовуватися таким чином, щоб забезпечувалась безпека польотів на аеродромах ЦА та інших відомств, які перебувають поряд з ними.
5.3.2. Постійні та тимчасові ЗПМ, призначені для виконання АХР, не підлягають сертифікації та реєстрації у Державному реєстрі аеродромів цивільної авіації України.
5.3.3. Експлуатація постійного та тимчасового ЗПМ без отримання допуску до експлуатації заборонена.
5.3.4. Процедура допуску до експлуатації постійних та тимчасових ЗПМ здійснюється згідно з вимогами Правил допуску до експлуатації ЗПМ.
5.3.5. Вибір ділянок, проектування, будівництво та експлуатація ЗПМ здійснюються згідно з Правилами допуску до експлуатації ЗПМ.
5.3.6. До початку експлуатації постійні ЗПМ підлягають унесенню до Журналу обліку та допуску до експлуатації постійних ЗПМ з видачею відповідного Посвідчення.
5.3.7. Тимчасові ЗПМ для виконання польотів ПС унесенню до Журналу обліку та допуску до експлуатації постійних ЗПМ не підлягають.
5.3.8. На кожний постійний ЗПМ складається інструкція з виконання польотів у районі ЗПМ. Інструкція розробляється та погоджується у порядку, передбаченому пунктом 30 Положення про використання повітряного простору. Ця Інструкція може включати скорочений обсяг інформації в залежності від призначення та характеру виконання польотів на відповідному ЗПМ.
5.3.9. На кожний тимчасовий ЗПМ та майданчик, підібраний з повітря, складається Інструкція з виконання польотів у районі злітно-посадкового майданчика (додаток 3) і кроки з схемою, у якій визначені розміри ЗПС, ЛС, ВЗ та їх взаєморозташування.
Для визначення фактичної видимості повинні бути вибрані орієнтири, один з яких - на відстані, рівній мінімуму КПС. Ці орієнтири наносяться на кроки ЗПМ.
Окрім цього, на кроках ЗПМ вказуються заданий магнітно-шляховий кут та відстань до найближчих запасних аеродромів або ЗПМ.
5.3.10. Підставою для надання органом ОПР дозволу на використання повітряного простору при виконанні АХР з майданчика, підібраного з повітря є Заявка на виконання польотів, яка подається експлуатантом ПС або КПС до органу ОПР згідно з вимогами пункту 66 Положення про використання повітряного простору та підпункту 8.8.1 Правил надання експлуатантам дозволів на виліт з аеропортів України та приліт до аеропортів України, затверджених спільним наказом Державіаслужби та Міноборони України від 28.11.2005 N 897/703, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 28.12.2005 за N 1572/11852.
5.3.11. Відповідальним за забезпечення організації робіт та виконання польотів на майданчику, підібраному з повітря, є командир ПС.
5.4. Фізичні характеристики злітно-посадкових майданчиків
5.4.1. Вимоги до ЗПМ літаків Ан-2, НАРП-1, Бекас (Х-32 СГ)
Поверхня ЗПС постійних і тимчасових ЗПМ повинна бути рівною, без бугрів, купин, ям, колій, по змозі мати задерніння і не мати будь-яких перешкод для польотів.
ВЗ та СЧ ЛС постійних ґрунтових ЗПМ, ВЗ ЗПМ зі штучним покриттям ЗПС і СЧ ЛС тимчасових ЗПМ дозволяється використовувати під посіви низькорослих (заввишки не більше 0,5 м) сільськогосподарських культур (посіви конюшини, інших багаторічних трав і т.п.), при обробленні яких створення борізд не потрібно.
5.4.1.1. Вимоги до постійних ЗПМ:
а) розміри, м:
ґрунтові ЗПС 500х60;
ВЗ 75;
СЧ ЛС 20;
штучні ЗПС 400х20;
ВЗ 50;
СЧ ЛС 20;
б) кутові маркувальні знаки - постійні;
в) максимальний тангенс нахилу умовної площини обмеження перешкод у зоні підходів не повинен перевищувати:
з боку СЧ ЛС - 1:8 до відстані 120 м від границі СЧ ЛС і далі 1:15;
з боку ВЗ - 1:30 на відстані 450 м від ВЗ або ЛС.
5.4.1.2. Вимоги до тимчасових ЗПМ :
а) розміри, м:
ґрунтові ЗПС 550х60;
СЧ ЛС 20;
штучні ЗПС 400х20;
ВЗ 50;
СЧ ЛС 20;
б) кутові маркувальні знаки - прапорці;
в) максимальний тангенс нахилу умовної площини обмеження перешкод у зоні підходів не повинен перевищувати:
з боку ВЗ - 1:50 до відстані 50 м від границі ВЗ і далі 1:30;
з боку СЧ ЛС - 1:8 до відстані 400 м і далі 1:15.
5.4.1.3. При неможливості підготувати постійні і тимчасові ЗПМ, зазначених вище розмірів (складний рельєф місцевості, несприятливі гідрологічні умови і т.і.) у випадках, якщо за кінцевими і бічними границями льотних смуг відсутні яри й інші небезпечні місця, допускається зменшувати загальну довжину і ширину льотних смуг:
а) на постійних ґрунтових ЗПМ - довжину до 575 м, а на тимчасових - до 525 м, при цьому поверхня льотної смуги підготовлюється як робоча площа;
б) на постійних ЗПМ, що мають штучне покриття ЗПС - ширину до 60 м (за рахунок виключення рівнобіжних ґрунтових смуг);
в) на тимчасових ЗПМ - ширину до 60 м за рахунок виключення СЧ ЛС.
Довжина ЗПС указана для стандартних умов (температура повітря 15 град.С, атмосферний тиск 760 мм рт.ст., штиль).
Необхідна довжина ЗПС у місцевих умовах установлюється шляхом перерахунку стандартних довжин за допомогою виправлень, що враховують розрахункову температуру повітря, перевищення ЗПМ над рівнем моря і середній ухил поверхні ЗПС.
Для визначення довжини ґрунтових і штучних ЗПС у місцевих умовах необхідно довжину ЗПС збільшити на кожні 10 град.С перевищення стандартної температури - на 10%.
Розрахункова температура повітря визначається в залежності від багаторічної середньомісячної температури о 13 годині для найспекотнішого місяця робочого періоду АХР. Для розмірів ЗПС тимчасових ЗПМ середня температура зменшується на 3 град.С;
на кожні 300 м перевищення аеродрому над рівнем моря - на 7%;
за довжиною нахилу на кожний наступний 1% нахилу - на 5%.
Граничний ухил ЗПС не повинен перевищувати 3%.
Довжини ВЗ приймаються постійними і не перераховуються.
5.4.2. Вимоги до ЗПМ для вертольотів Мі-2, Ка-26
При наявності вільних повітряних підходів робоча площа ЗПМ повинна мати форму кола або квадрата, у стиснутих умовах - форму витягнутого прямокутника льотного поля, що забезпечує зліт і посадку в напрямку вітрів, що панують.
При недостатній несучій витривалості ґрунту або його підвищеній запиленості, коли експлуатація вертольотів не забезпечується в будь-який час року, на ґрунтовій льотній смузі, у її центральній частині, обладнується ЗПС зі штучним покриттям.
Якщо робоча площа ЗПС має форму кола або квадрата, то її розміри визначаються за довжиною ЗПС.
Розміри ЗПС майданчиків і повітряних підходів до них наведені в таблиці.
Мінімальні розміри ВЗ і СЧ ЛС для усіх зазначених у таблиці типів вертольотів незалежно від способу їх злету - 10 м.
На ВЗ і СЧ ЛС тимчасових ЗПС, що забезпечують умови для зльоту і посадки по-літаковому та по-вертолітному, перешкоди не допускаються.
Припустима висота перешкод у зоні повітряних підходів визначається в залежності від кута нахилу площини обмеження перешкод.
Мал. Маркування робочої площі злітно-посадкового майданчика для вертольотів.
1 - границя робочої площі;
2 - знак обмеження ділянки приземлення при посадці по-вертолітному;
3 - кутовий граничний знак;
4 - рядковий граничний знак.
Мінімальні розміри ЗПМ, розташованих на вершинах гір, сідловинах, терасах з відкритими повітряними підходами в напрямку старту, при зльотах і посадках по-вертолітному з використанням впливу "повітряної подушки" - 30 х 25 м; мінімальне перевищення такої площадки над загальним рельєфом місцевості вбік зльоту повинне складати 300 м; мінімальна відстань від ЗПМ до перешкод - 500 м.
Мінімальні розміри зон (смуг) повітряних підходів до вертолітних майданчиків наведені в таблиці:
------------------------------------------------------------------
| Елементи території навколо ЗПМ | Розміри елементів СПП для |
| | вертольотів Мі-2/ |
| | Ка-26, м |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Довжина ділянки площини | 1160/1150 |
|обмеження перешкод з ухилом 1:8 | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Ширина площини обмеження | 85/70 |
|перешкоди на відстані 100 м від | |
|льотної смуги | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Ширина площини обмеження | 645/640 |
|перешкод на висоті 150 м | |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Тангенс кута нахилу площини | 1:20/1:15 |
|обмеження перешкод на ділянці | |
|довжиною 100 м від льотної смуги| |
------------------------------------------------------------------
Розміри ЗПМ для вертольотів наведені в таблиці:
------------------------------------------------------------------
| Елементи ЗПМ | Розміри ЛС для вертольотів |
| | Мі-2/Ка-26, м |
|--------------------------------+-------------------------------|
|Льотна смуга | 120х35/100х35 |
|ЗПС при зльотах і посадках з | |
|розбігом і пробігом | 110х15/80х15 |
|ВЗ | 10/10 |