• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Стандарту N 4 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників"

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку | Рішення, Коефіцієнти, Стандарт від 30.12.2021 № 1291
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
  • Тип: Рішення, Коефіцієнти, Стандарт
  • Дата: 30.12.2021
  • Номер: 1291
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
  • Тип: Рішення, Коефіцієнти, Стандарт
  • Дата: 30.12.2021
  • Номер: 1291
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
30.12.2021 м. Київ № 1291
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
28 лютого 2022 р. за № 263/37599
Про затвердження Стандарту № 4 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників"
( Із змінами і доповненнями, внесеними  рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28 березня 2023 року № 366 )
Відповідно до пункту 37-4 частини другої статті 7, пункту 13 частини першої статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків", статей 15-1, 21 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг" та частини шостої статті 76 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Стандарт № 4 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників", що додається.
2. Професійні учасники ринків капіталу та організованих товарних ринків, що функціонують у формі товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю та в яких не створено наглядову раду або інший орган, відповідальний за здійснення нагляду, можуть на загальних зборах учасників прийняти рішення про тимчасове покладення виконання функцій органу, відповідального за здійснення нагляду, на загальні збори учасників в порядку та на строк, що передбачені у пункті 9 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
( пункт 2 у редакції рішення Національної комісії з  цінних паперів та фондового ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
3. Вимоги пункту 2, абзацу третього пункту 3 глави 2 розділу IV цього Стандарту, а також вимоги щодо використання при оцінюванні колективної придатності органу, відповідального за здійснення нагляду, напряму оцінювання, вказаного за рядком 8 у додатку 3 до цього Стандарту, застосовуються з 01 січня 2025 року. До 31 грудня 2024 року норми, зазначені у цьому пункті, можуть застосовуватися професійними учасниками, на яких поширюється дія цього Стандарту, на добровільних засадах.
4. Професійні учасники повинні привести свою діяльність у відповідність з вимогами абзацу третього пункту 1 глави 1 розділу V цього Стандарту до 31 грудня 2025 року, у відповідність з вимогами абзацу четвертого пункту 1 глави 1 розділу V цього Стандарту - до 31 грудня 2027 року. До настання зазначених у цьому пункті термінів професійні учасники можуть застосовувати норми, вказані у цьому пункті, на добровільних засадах.
5. Професійні учасники ринків капіталу та організованих товарних ринків, на яких поширюється дія цього Стандарту, повинні розробити та затвердити внутрішні документи, що передбачені цим Стандартом, а також подати офіційним каналом зв'язку до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку копії затверджених внутрішніх документів, що відповідають вимогам цього Стандарту, протягом десяти робочих днів з дня затвердження останнього з них, але не пізніше 30 червня 2022 року (крім інструкцій та договорів, що регулюють права та обов'язки конкретних працівників, а також документів, що зазначаються тільки у тих вимогах цього Стандарту, обов'язок застосування яких або граничний термін приведення діяльності у відповідність з якими, згідно з цим рішенням, настає після 30 червня 2022 року).
Копія документа, зазначеного у пункті 2 цього рішення (у разі його прийняття загальними зборами учасників), повинна бути подана до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку способом, у термін та у складі документів, що визначені у абзаці першому цього пункту.
Копії документів, розроблених та затверджених відповідно до вимог, обов'язок застосування яких або граничний термін приведення діяльності у відповідність з якими, згідно з цим рішенням, настає після 30 червня 2022 року, мають бути подані офіційним каналом зв'язку до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку не пізніше 10 робочих днів після дня, визначеного цим рішенням як початок обов'язкового застосування таких вимог або як граничний термін приведення діяльності у відповідність з такими вимогами.
6. Департаменту методології корпоративного управління, корпоративних фінансів, фінансових інструментів на ринках капіталу та організованих товарних ринків (Пересунько Д.) забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
7. Це рішення набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
8. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Лібанова М.
 

Голова Комісії

Руслан МАГОМЕДОВ
 
Протокол засідання Комісії
від 30 грудня 2021 р. № 59
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
30 грудня 2021 року № 1291
СТАНДАРТ № 4
"Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників"
I. Загальні положення
1. Цей Стандарт є складовою частиною стандартів корпоративного управління (далі - Стандарти) в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, що затверджуються Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
2. Цей Стандарт встановлює мінімальні вимоги щодо організації ефективного виконання завдань органу, відповідального за здійснення нагляду, а також функцій системи внутрішнього контролю в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", та до професійних учасників, які є системно важливими відповідно Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
3. У цьому Стандарті основні поняття та терміни вживаються у значеннях, наведених у Стандарті № 1 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Основні поняття та терміни", затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 2021 року № 1288 (далі - Стандарт № 1).
II. Орган, відповідальний за здійснення нагляду, та його комітети
1. Загальні вимоги до організації діяльності органу, відповідального за здійснення нагляду
( заголовок глави 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з  рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366 )
1. В професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, які не належать до суспільно значимих професійних учасників та до системно важливих професійних учасників (далі - професійні учасники), незалежно від організаційно-правової форми, створюється колегіальний орган, відповідальний за здійснення нагляду, функції якого може виконувати рада директорів (при застосуванні однорівневої структури управління в професійному учаснику) або наглядова рада (при застосуванні дворівневої структури управління в професійному учаснику).
( пункт 1 глави 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з  рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366 )
2. Орган, відповідальний за здійснення нагляду, створюється вищим органом професійного учасника, що діє на підставі статуту та відповідного внутрішнього положення.
Кількісний та якісний склад органу, відповідального за здійснення нагляду, визначається професійним учасником з урахуванням особливостей діяльності професійного учасника, характеру та обсягів операцій, що здійснюються ним під час провадження професійної діяльності, ризикам, властивим професійному учаснику, та з додержанням наступних умов:
кількісний склад органу, відповідального за здійснення нагляду, становить не менше ніж 3 особи, якщо вимоги до більшої кількості членів органу, відповідального за здійснення нагляду, та до наявності у його складі незалежних членів не встановлені законом;
члени органу, відповідального за здійснення нагляду, відповідають мінімальним вимогам, встановленим у главах 1, 2 розділу IV цього Стандарту при застосуванні дворівневої структури управління або вимогам, встановленим у главах 1, 2 (для невиконавчих директорів) та у главах 1, 3 (для виконавчих директорів) розділу IV цього Стандарту при застосуванні однорівневої структури управління.
( абзац четвертий пункту 2 глави 1 розділу II із змінами, внесеними  згідно з рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового  ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
Порядок формування органу, відповідального за здійснення нагляду, професійних учасників (порядок внесення відповідних змін до статуту, порядок надання кандидатур у члени органу, спосіб голосування у вищому органі з цього питання, умови, за яких рішення вважається прийнятим, порядок зміни складу органу), встановлюється статутами таких товариств з урахуванням, в залежності від організаційно-правової форми, вимог Закону України "Про акціонерні товариства" або Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю".
3. Орган, відповідальний за здійснення нагляду, повинен виконувати, зокрема, наступні завдання:
1) встановлювати стратегічні цілі професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків, контролювати актуальність таких цілей та періодично оцінювати прогрес у їх досягненні;
2) затверджувати внутрішні положення, що регулюють діяльність органів управління професійного учасника (крім тих, що віднесені до виключної компетенції загальних зборів акціонерів (учасників) такого професійного учасника);
3) затверджувати внутрішні положення, що регулюють функціонування системи внутрішнього контролю, а також внутрішні політики щодо надання послуг клієнтам (крім документів нормативно-технічного характеру);
4) контролювати адекватність та ефективність виконання вимог внутрішніх документів, зазначених у підпунктах 2 та 3 цього пункту;
5) вживати відповідних заходів для усунення будь-яких недоліків, виявлених під час контролю.
4. Положення про орган, відповідальний за здійснення нагляду, крім інших повноважень, повинно передбачати наявність наступних повноважень органу, відповідального за здійснення нагляду:
1) контроль здійснення професійним учасником професійної діяльності відповідно до отриманої ним ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах професійної діяльності, включаючи професійні компетентності, загальні та спеціальні знання і досвід працівників професійного учасника, а також ресурси, процедури та механізми, необхідні для надання послуг та здійснення професійної діяльності, з урахуванням характеру, масштабу і складності діяльності професійного учасника та всіх вимог законодавства, яким він повинен відповідати;
2) затвердження та контроль виконання внутрішніх політик щодо продуктів та послуг, що пропонуються або надаються з урахуванням положення про управління ризиками та відповідно до характеристик і потреб клієнтів фірми, яким такі продукти та послуги пропонуються чи надаються;
3) затвердження та контроль виконання внутрішніх політик щодо проведення відповідного стрес-тестування у випадках, визначених законодавством;
4) затвердження та контроль виконання політики (положення) щодо винагороди осіб, які беруть участь у наданні послуг клієнтам, спрямованої на заохочення відповідального надання послуг, справедливого поводження з клієнтами, а також уникнення конфлікту інтересів у відносинах з клієнтами;
5) контроль цілісності фінансової звітності і системи подання звітності, в тому числі шляхом здійснення фінансового та операційного контролю;
6) затвердження та контроль організації комплаєнсу, управління ризиками та внутрішнього аудиту;
7) контроль розкриття інформації відповідно до вимог законодавства та надання інформації клієнтам;
8) контроль діяльності осіб, які здійснюють виконавчі функції, та керівників підрозділів системи внутрішнього контролю;
9) інші повноваження, необхідні для виконання завдань, визначених у пункті 3 цієї глави.
Зазначені у цьому пункті повноваження органу, відповідального за здійснення нагляду, не можуть передаватися іншим органам професійного учасника. Орган, відповідальний за здійснення нагляду може включити до порядку денного загальних зборів учасників (акціонерів) будь-яке питання, що віднесено до його компетенції, для вирішення питання загальними зборами учасників (акціонерів).
5. Орган, відповідальний за здійснення нагляду, професійного учасника з числа його членів обов'язково створює постійно діючий комітет з управління ризиками.
Орган, відповідальний за здійснення нагляду, професійного учасника може створювати з числа його членів постійно діючі комітет з питань аудиту (аудиторський комітет), комітет з питань визначення винагороди посадовим особам професійного учасника (комітет з винагород), комітет з питань призначень.
Орган, відповідальний за здійснення нагляду, професійного учасника може створювати з числа його членів інші постійно діючі або тимчасові комітети. З метою підвищення ефективності корпоративного управління професійний учасник у внутрішніх документах може передбачати необхідність наявності у складі органу, відповідального за здійснення нагляду, та у складі усіх або окремих його комітетів незалежних членів цього органу.
При цьому можуть об'єднуватися предмети відання комітету з питань аудиту та комітету з управління ризиками, а також предмети відання комітету з питань призначень та комітету з винагород (додаток 1).
Орган, відповідальний за здійснення нагляду, з огляду на особливості видів професійної діяльності, характер та обсяги операцій, що здійснюються ним під час провадження професійної діяльності, ризики, властиві такій діяльності, інші чинники, які професійний учасник вважає суттєвими, може прийняти обґрунтоване рішення не створювати комітети (комітет), передбачені у абзаці другому цього пункту. Якщо орган, відповідальний за здійснення нагляду, професійного учасника приймає обґрунтоване рішення не створювати інші комітети (комітет), передбачені у абзаці другому цього пункту, то такий професійний учасник має забезпечити ефективне виконання функцій цих комітетів (комітету) органом, відповідальним за здійснення нагляду, про що зазначається у вказаному рішенні. На вимогу (запит) Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку такий професійний учасник повинен надати копію рішення органу, відповідального за здійснення нагляду, з письмовим обґрунтуванням зазначеного у абзаці четвертому цього пункту рішення або відповідний витяг з такого рішення.
При цьому, орган, відповідальний за здійснення нагляду, професійного учасника може не створювати комітет з винагород за виключенням таких випадків:
( абзац шостий пункту 5 глави 1 розділу II із змінами, внесеними  згідно з рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового  ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
якщо балансова вартість активів професійного учасника у середньому є більшою ніж 100000000 гривень за чотирирічний період, що безпосередньо передує даному фінансовому року (граничне вартісне значення показника, встановленого в цьому абзаці, застосовується в залежності від періоду, у якому здійснюється застосування, з коефіцієнтами, встановленими у додатку 2 до цього Стандарту);
( абзац сьомий пункту 5 глави 1 розділу II із змінами, внесеними  згідно з рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового  ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
якщо професійний учасник здійснює діяльність з управління активами інституційних інвесторів, а балансова вартість активів, якими такий професійний учасник управляє, за даними останньої річної фінансової звітності професійного учасника, перевищує 1250000000 гривень (граничне вартісне значення показника, встановленого в цьому абзаці, застосовується в залежності від періоду, у якому здійснюється застосування, з коефіцієнтами, встановленими у додатку 2 до цього Стандарту), а загальна чисельність персоналу становить більше 50 співробітників.
( абзац восьмий пункту 5 глави 1 розділу II у редакції рішення  Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366 )
Зазначені виключення не застосовуються, якщо такий професійний учасник входить до складу банківської чи небанківської фінансової групи, у якій створений та діє комітет з винагород, який здійснює визначені у цьому Стандарті функції комітету з винагород щодо такого професійного учасника.
У разі якщо органом, відповідальним за здійснення нагляду, професійного учасника, крім комітету з управління ризиками, не створюються інші комітети (комітет), передбачені у абзаці другому цього пункту, то функції, визначені цим Стандартом, що відносяться до предмету відання таких комітетів (комітету), здійснюються самостійно органом, відповідальним за здійснення нагляду. В такому випадку органом, відповідальним за здійснення нагляду, професійного учасника визначається відповідальна особа з числа його членів, на яку покладаються обов'язки забезпечення функцій окремого комітету або комітету з об'єднаним предметом відання, якщо можливість такого об'єднання передбачена цим Стандартом.
Орган, відповідальний за здійснення нагляду, професійного учасника з числа членів такого органу визначає відповідальну особу, на яку покладено обов'язок із забезпечення реалізації функції комплаєнсу, або створює комітет з питань комплаєнсу. Зазначена відповідальна особа (комітет) забезпечує належний вплив органу, відповідального за здійснення нагляду, на функціонування підсистеми комплаєнсу у відповідності до вимог цього Стандарту та звітує про результати своєї діяльності не рідше ніж одного разу на рік.
Комітет з питань комплаєнсу може бути об'єднаний з комітетом з управління ризиками, з комітетом з питань аудиту або з комітетом, до предмету відання якого віднесені питання управління ризиками та аудиту. До функцій відповідальної особи, на яку покладаються обов'язки забезпечення функцій комітету з питань аудиту може бути віднесене завдання забезпечення належного впливу органу, відповідального за здійснення нагляду, на функціонування підсистеми комплаєнсу професійного учасника (додаток 1).
Абзац тринадцятий пункту 5 глави 1 розділу II виключено
( згідно з рішенням Національної комісії з цінних  паперів та фондового ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
6. У разі, якщо організаційна структура системи внутрішнього контролю професійного учасника в частині здійснення органом, відповідальним за здійснення нагляду, функцій комітету з питань аудиту та/або комітету з питань призначень та/або комітету з винагород перестає відповідати особливостям виду професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, характеру та обсягам операцій, що здійснюються ним під час провадження такої діяльності, а також ризикам, властивим такій діяльності та не забезпечує ефективного функціонування системи внутрішнього контролю, професійний учасник зобов'язаний якнайшвидше (в мінімально можливий розумний строк) внести до організаційної структури системи внутрішнього контролю відповідні зміни.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, у разі наявності достатніх підстав, підтверджених відповідними документами, вважати, що система внутрішнього контролю професійного учасника або будь-якої з її підсистем функціонує неефективно, має право видати розпорядження про усунення порушень законодавства, а саме зобов'язати професійного учасника усунути вказане порушення шляхом приведення організаційної структури системи внутрішнього контролю або якоїсь з її підсистем у відповідність до абзацу першого, другого та одинадцятого пункту 5 цієї глави щодо наявності визначених у цих абзацах комітетів та/чи відповідальної особи (тобто без застосування положень абзаців четвертого - десятого та абзацу дванадцятого пункту 5 цієї глави).
7. Рішення про утворення комітету (визначення відповідальної особи), про перелік питань, які передаються йому (їй) для вивчення й підготовки (предмет відання), про затвердження внутрішнього положення, що регулює діяльність комітету (відповідальної особи), та про персональний склад комітету приймаються органом, відповідальним за здійснення нагляду, відповідно до статуту.
Можливості об'єднання функцій комітетів (відповідальних осіб) визначаються з урахуванням вимог, встановлених у пункті 5 цієї глави та у додатку 1 до цього Стандарту.
Абзац третій пункту 7 глави 1 розділу II виключено
( згідно з рішенням Національної комісії з цінних  паперів та фондового ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
8. Орган, відповідальний за здійснення нагляду, професійного учасника приймає рішення з питань попередньо підготовлених комітетом, зазначеним у абзацах першому, другому та десятому пункту 5 цієї глави, виключно на підставі та в межах пропозицій такого комітету, оформлених відповідним проєктом рішення органу, відповідального за здійснення нагляду. Мотивоване рішення органу, відповідального за здійснення нагляду, про відхилення пропозиції комітету надається органом, відповідальним за здійснення нагляду комітету для повторної підготовки комітетом пропозиції.
У разі відсутності пропозицій від такого комітету орган, відповідальний за здійснення нагляду, не має права приймати рішення з питань, що готуються комітетами для розгляду органом, відповідальним за здійснення нагляду.
Внутрішніми документами професійного учасника може бути передбачений порядок розгляду (повторного розгляду) питання комітетом під час засідання органу, відповідального за здійснення нагляду.
Відповідно до такого порядку рішення комітету вважається зміненим (прийнятим), якщо за рішення органу, відповідального за здійснення нагляду, яке є відмінним за змістом від пропозиції комітету (або при неотриманні від комітету пропозиції у встановлений строк), проголосувала необхідна для прийняття рішення більшість його членів, до якої, у тому числі, входить або більшість незалежних членів, обраних до складу органу, або всі незалежні члени органу, які входять до складу комітету, що готував (повинен був готувати) пропозицію.
У разі, якщо внутрішніми документами професійного учасника для комітету не передбачена вимога про наявність у його складі незалежних членів органу, відповідального за здійснення нагляду (або їх більшості), та, у зв'язку з цим, такі особи у складі комітету відсутні (або не складають більшості), то рішення комітету вважається зміненим (прийнятим), якщо за рішення органу, відповідального за здійснення нагляду, яке є відмінним за змістом від пропозиції комітету (або при неотриманні від комітету пропозиції у встановлений строк), проголосувала необхідна для прийняття рішення більшість його членів, до якої, у тому числі, входить не менше половини членів комітету, що готував (повинен був готувати) пропозицію.
( абзац п'ятий пункту 8 глави 1 розділу II із змінами, внесеними  згідно з рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового  ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
Порядок, зазначений у абзацах третьому - п'ятому цього пункту не може бути застосований, якщо питання взагалі не передавалося заздалегідь на розгляд комітету.
Вимоги цього пункту не поширюються на випадки, коли орган, відповідальний за здійснення нагляду, згідно з умовами пункту 5 цієї глави, самостійно здійснює функції, що відносяться до предмету відання комітету (комітетів).
9. Професійний учасник повинен забезпечити, щоб голова та члени органу, відповідального за здійснення нагляду, у тому числі голови та члени комітетів або відповідальна особа, на яку покладено обов'язок із забезпечення реалізації функції комітету (у разі нестворення відповідного комітету), приділяли достатньо часу забезпеченню виконання, покладених на них функцій, та були здатними виконувати свої обов'язки, не спричиняючи перерви у діяльності професійного учасника, в тому числі в періоди особливої активізації діяльності (зокрема, під час реструктуризації або реорганізації професійного учасника, зміни його фактичної адреси або виникнення кризової ситуації за одним чи кількома напрямками діяльності професійного учасника).
При оцінці, чи може посадова особа приділяти достатньо часу для виконання своїх функцій, професійний учасник враховує щонайменше наступні аспекти:
характер посади та обов'язки у професійному учаснику;
кількість і професійну спрямованість посад у інших юридичних особах, які такі особи обіймають одночасно з посадами у професійному учаснику;
розмір, характер, обсяг і складність діяльності юридичної особи, в якій такі особи обіймають посади, якщо такі посади є керівними;
середню кількість та тривалість запланованих засідань органу управління професійного учасника;
зустрічі, які необхідно проводити, зокрема, з органами влади чи іншими внутрішніми або зовнішніми зацікавленими сторонами поза офіційним графіком засідань органу управління професійного учасника;
місце проживання таких осіб та час на переїзди, необхідний для виконання ними своїх обов'язків;
іншу професійну чи політичну діяльність таких осіб, а також будь-які інші функції та напрямки діяльності як на ринках капіталу та організованих товарних ринках, так і поза ними;
необхідність навчання;
інші відповідні обов'язки, які професійний учасник вважає за необхідне враховувати.
До призначення вищезазначених осіб, професійні учасники зобов'язані визначити та закріпити у своїх внутрішніх документах мінімальну норму часу, який такі особи зобов'язані будуть виділяти для виконання покладених на них функцій в органі, відповідальному за здійснення нагляду. Визначення такої мінімальної норми часу здійснюється з урахуванням витрат часу на виконання обов'язків, зазначених у абзацах третьому, шостому, сьомому, десятому цього пункту та інших обов'язків у професійному учаснику, які професійний учасник вважає за необхідне враховувати.
До вступу на посади зазначені вище особи мають бути ознайомленими професійним учасником та/або особами, які діють у його інтересах з таким внутрішнім документом під підпис або іншим способом, прийнятим у професійному учаснику для документованого інформаційного обміну з такими особами. Вищезазначені особи зобов'язані повідомляти професійного учасника про зміни, що стосуються аспектів, які були враховані при оцінці їх спроможності приділяти достатньо часу виконанню обов'язків у професійному учаснику та про зміни, що стосуються аспектів, які були враховані при визначенні мінімальної норми часу, що є достатнім для виконання їх функцій у професійному учаснику. При отриманні таких повідомлень та/або відомостей з інших джерел про зміни, що стосуються аспектів, які були враховані при визначенні мінімальної норми часу, професійний учасник забезпечує розгляд питання про зміну визначеної норми часу. При отриманні відомостей, які свідчать про неможливість з боку посадової особи приділяти достатньо часу виконанню своїх обов'язків, професійний учасник повинен розглянути питання щодо заміни такої особи або щодо врегулювання питання іншим чином, зокрема, шляхом перерозподілу обов'язків.
Абзац чотирнадцятий пункту 9 глави 1 розділу II виключено
( згідно з рішенням Національної комісії з цінних  паперів та фондового ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
2. Особливості організації здійснення функцій ради директорів як органу, відповідального за здійснення нагляду
1. Однорівнева структура управління в професійному учаснику передбачає здійснення функцій органу, відповідального за здійснення нагляду, та функцій управління поточною діяльністю професійного учасника єдиним колегіальним виконавчим органом - радою директорів.
Професійний учасник може застосовувати однорівневу структуру управління тільки за умови, що функції та повноваження ради директорів та її комітетів у статуті та/або інших внутрішніх документах професійного учасника відповідатимуть вимогам Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" до органу, відповідального за здійснення нагляду, та вимогам цього Стандарту.
2. До складу ради директорів обов'язково входять виконавчі директори та щонайменше один невиконавчий директор. Частина невиконавчих директорів можуть бути незалежними невиконавчими директорами.
3. Управління поточною діяльністю професійного учасника та забезпечення ефективного функціонування першої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній) здійснюють виконавчі директори.
Функції організації та управління системою внутрішнього контролю за діяльністю виконавчих директорів і професійного учасника в цілому здійснюють невиконавчі директори шляхом забезпечення ефективного функціонування другої та третьої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній). Невиконавчі директори реалізують свої функції шляхом участі у прийнятті рішень радою директорів або її комітетом. У випадку визначення невиконавчого директора відповідальною особою органу, відповідального за здійснення нагляду, на яку покладені обов'язки забезпечення функцій певного комітету, невиконавчий директор реалізує свої функції шляхом здійснення повноважень такої відповідальної особи. Невиконавчі директори не повинні мати неврегульованого конфлікту інтересів, пов'язаного із здійсненням ними інших обов'язків в професійному учаснику.
Функції органу, відповідального за здійснення нагляду, які потребують прийняття таким органом рішень, здійснюються радою директорів в цілому, як колегіальним органом.
4. Голова ради директорів обирається членами ради директорів з їх числа простою більшістю голосів від загального складу ради директорів, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Головний виконавчий директор обирається членами ради директорів з числа виконавчих директорів. Обрання головного виконавчого директора здійснюється простою більшістю голосів від загального складу ради директорів, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Обрання голови ради директорів та головного виконавчого директора - члена ради директорів обов'язково здійснюється на першому засіданні новообраного складу ради директорів. Головний виконавчий директор може бути обраний головою ради директорів, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Рада директорів має право обрати нового голову ради директорів та нового головного виконавчого директора в будь-який час, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Голова ради директорів організовує її роботу, скликає та проводить засідання ради директорів, головує на них, здійснює інші повноваження, передбачені статутом професійного учасника та положенням про раду директорів.
У разі неможливості виконання головою ради директорів своїх повноважень його повноваження здійснює один із членів ради директорів за її рішенням, якщо інше не передбачено статутом або положенням про раду директорів професійного учасника.
Розподіл повноважень між невиконавчими членами ради директорів здійснюється за рішенням ради директорів на її засіданні. Повноваження головного виконавчого директора та інших виконавчих директорів визначаються у статуті професійного учасника.
Права та обов'язки членів ради директорів мають бути чітко визначені у внутрішніх положеннях професійного учасника та у договорі (контракті), що укладається з кожним членом ради директорів.
Член ради директорів не може передавати свій голос іншим особам.
5. Порядок утворення (визначення) та діяльності комітетів ради директорів професійного учасника, що виконує функції органу, відповідального за здійснення нагляду, та відповідальних осіб ради директорів професійного учасника, на яких покладені обов'язки забезпечення функцій певного комітету, регулюється вимогами пунктів 5 - 8 глави 1 та глав 4 - 7 цього розділу, при цьому кількість невиконавчих директорів у складі комітетів, до предмету відання яких належать питання комплаєнсу, управління ризиками, аудиту, повинна складати не менше половини від загального кількісного складу комітету, а головами зазначених комітетів та/або відповідальними особами, на яких покладені обов'язки забезпечення функцій комплаєнсу та/або функцій комітету з питань аудиту, можуть бути тільки невиконавчі директори (невиконавчий директор). Якщо кількість невиконавчих директорів у складі ради директорів є меншою ніж кількість виконавчих директорів, норми абзаців третього - шостого пункту 8 глави 1 цього розділу не застосовуються.
Рішення ради директорів професійного учасника та її комітетів приймаються простою більшістю голосів від кількості голосів, визначених законом та/або статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет), якщо для прийняття такого рішення статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет) професійного учасника не передбачено більшої кількості голосів або статутом не передбачено обов'язкової участі у голосуванні певних директорів, зокрема невиконавчих або незалежних.
На засіданні ради директорів або комітету кожний директор має один голос. У разі рівного розподілу голосів членів комітету, головою якого є невиконавчий директор, вирішальним є голос голови комітету.
6. Якщо кількість членів ради директорів, повноваження яких дійсні, становить менше половини її кількісного складу, обраного відповідно до закону загальними зборами, або у складі ради директорів не залишилося жодного невиконавчого директора, повноваження якого дійсні, рада директорів протягом трьох місяців має скликати позачергові загальні збори учасників (акціонерів) для обрання решти членів ради директорів, а в разі обрання членів ради директорів шляхом кумулятивного голосування - для обрання всього складу ради директорів.
7. Порядок формування та діяльності ради директорів професійного учасника має відповідати вимогам пунктів 1 - 4 та 9 глави 1 цього розділу. Вимоги, зазначені у пункті 9 глави 1 цього розділу, стосуються як виконавчих, так і невиконавчих членів ради директорів, а також представників, уповноважених такими особами на вчинення правочинів, пов'язаних з провадженням господарської діяльності професійного учасника.
8. В іншому порядок діяльності ради директорів професійного учасника в залежності від організаційно-правової форми регулюється вимогами Закону України "Про акціонерні товариства" та Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю".
( розділ II доповнено новою главою 2 згідно з рішенням  Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366 )
3. Особливості організації здійснення функцій наглядової ради як органу, відповідального за здійснення нагляду
1. Дворівнева структура управління передбачає чіткий розподіл функцій з безпосереднього управління поточною (операційною) діяльністю професійного учасника, які здійснює виконавчий орган, та функцій контролю за роботою виконавчого органу та інших керівників товариства (у тому числі підрозділів контролю та внутрішнього аудиту), які здійснює наглядова рада.
2. До складу наглядової ради входять члени наглядової ради, частина з яких у встановлених законом та/або статутом випадках є незалежними директорами.
3. Управління поточною діяльністю професійного учасника та забезпечення ефективного функціонування першої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній) здійснює колегіальний або одноосібний виконавчий орган.
Управління професійним учасником, а також контроль та регулювання діяльності його виконавчого органу здійснює наглядова рада, яка виконує всі функції органу, відповідального за здійснення нагляду, у тому числі забезпечує ефективне функціонування другої та третьої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній). Члени наглядової ради реалізують свої функції шляхом участі у прийнятті рішень наглядовою радою або комітетом, а у випадках визначення члена наглядової ради відповідальною особою органу, відповідального за здійснення нагляду, на яку покладені обов'язки забезпечення функцій певного комітету, - шляхом здійснення повноважень такої відповідальної особи.
Функції органу, відповідального за здійснення нагляду, які потребують прийняття таким органом рішень, здійснюються наглядовою радою в цілому, як колегіальним органом.
4. Голова наглядової ради обирається членами наглядової ради з їх числа простою більшістю голосів від загального складу наглядової ради, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Обрання голови наглядової ради обов'язково здійснюється на першому засіданні новообраного складу наглядової ради, якщо інше не передбачено статутом акціонерного товариства.
Наглядова рада має право в будь-який час обрати нового голову наглядової ради.
Голова наглядової ради організовує її роботу, скликає та проводить засідання наглядової ради та головує на них, здійснює інші повноваження, передбачені статутом професійного учасника та положенням про наглядову раду.
У разі неможливості виконання головою наглядової ради своїх повноважень його повноваження здійснює один із членів наглядової ради за її рішенням, якщо інше не передбачено статутом або положенням про наглядову раду професійного учасника.
Розподіл повноважень між членами наглядової ради здійснюється за рішенням наглядової ради на її засіданні.
Права та обов'язки членів наглядової ради мають бути чітко визначені у внутрішніх положеннях професійного учасника та у договорі (контракті), що укладається з кожним членом наглядової ради.
Член наглядової ради не може передавати свій голос іншим особам.
5. Порядок утворення (визначення) та діяльності комітетів наглядової ради професійного учасника, як органу, відповідального за здійснення нагляду, та відповідальних осіб наглядової ради професійного учасника, на яких покладені обов'язки забезпечення функцій певного комітету, регулюється вимогами пунктів 5 - 8 глави 1 та глав 4 - 7 цього розділу.
Один член наглядової ради професійного учасника не може очолювати більше одного комітету. Відповідальна особа органу, відповідального за здійснення нагляду, на яку покладені обов'язки забезпечення функцій певного комітету (далі - відповідальна особа) або забезпечення реалізації функції комплаєнсу, не може бути головою іншого комітету. Норми цього абзацу не поширюються на професійних учасників в формі приватного акціонерного товариства.
Рішення наглядової ради професійного учасника та її комітетів приймаються простою більшістю голосів від кількості голосів, визначених законом та/або статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет), якщо для прийняття такого рішення статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет) професійного учасника не передбачено більшої кількості голосів.
На засіданні наглядової ради або комітету кожний член наглядової ради або комітету має один голос. Статутом професійного учасника може передбачатися право вирішального голосу голови наглядової ради у разі рівного розподілу голосів членів наглядової ради під час прийняття рішень. Внутрішнім положенням професійного учасника про комітети (комітет) може передбачатися право вирішального голосу голови комітету у разі рівного розподілу голосів членів комітету при прийнятті рішень.
6. Якщо кількість членів наглядової ради, повноваження яких є чинними, становить менше половини її загального складу, визначеного відповідно до вимог закону, товариство протягом трьох місяців має скликати загальні збори для обрання решти членів наглядової ради, а в разі обрання членів наглядової ради шляхом кумулятивного голосування - для обрання повного складу наглядової ради акціонерного товариства.
7. Порядок формування та діяльності наглядової ради професійного учасника має відповідати вимогам пунктів 1 - 4 та 9 глави 1 цього розділу. Вимоги, зазначені у пункті 9 глави 1 цього розділу, стосуються також голови та членів колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу), а також представників, уповноважених такими особами на вчинення правочинів, пов'язаних з провадженням господарської діяльності професійного учасника.
8. Порядок діяльності наглядової ради професійного учасника, неврегульований цим Стандартом, в залежності від організаційно-правової форми регулюється вимогами Закону України "Про акціонерні товариства" та Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю".
( розділ II доповнено новою главою 3 згідно з рішенням  Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366, у зв'язку з цим глави 2 - 5 вважати главами 4 - 7, у зв'язку з цим посилання на глави 2 - 5 розділу II  замінено посиланням на глави 4 - 7 розділу II )
4. Організація функціонування комітету, органу, відповідального за здійснення нагляду, з управління ризиками
1. До предмета відання (функцій) комітету з управління ризиками належать:
1) розгляд та затвердження розробленого підрозділом з управління ризиками проєкту політики (положення) про управління ризиками або проєкту змін до такої політики (положення), надання рекомендацій органу, відповідальному за здійснення нагляду, щодо його затвердження;
2) здійснення на постійній основі перевірки адекватності політики (положення) про управління ризиками та ефективності його застосування працівниками та особами, що здійснюють виконавчі функції;
3) надання органам управління професійного учасника рекомендацій щодо схильності та стійкості професійного учасника до поточних та майбутніх ризиків та допомоги з питань здійснення контролю за виконанням працівниками професійного учасника положення про управління ризиками та внутрішніх документів та процедур, розроблених на його виконання;
4) здійснення перевірки врахування у вартості (ціні) послуг, пропонованих клієнтам, ризиків, визначених у бізнес-плані (бізнес-стратегії), і норм положення про управління ризиками професійного учасника;
5) інші питання, передбачені законодавством, цим Стандартом, статутом професійного учасника та/або положенням про комітет, які відповідають напряму діяльності комітету.
У разі якщо ціноутворення на послуги не відображає належним чином ризики відповідно до бізнес-плану (бізнес-стратегії) та стратегії управління ризиками професійного учасника, комітет з управління ризиками повинен надавати органу, відповідальному за здійснення нагляду, план виправлення такої невідповідності.
Предмет відання комітету з управління ризиками може бути об'єднаний з предметом відання комітету з питань аудиту (аудиторського комітету) та/або комітету з питань комплаєнсу.
2. Члени комітету з управління ризиками повинні мати відповідні знання, навички та рівень кваліфікації, достатні для забезпечення належного контролю в сфері управління ризиками, у тому числі для того, щоб повністю розуміти зміст положення про управління ризиками і контролювати його належне виконання.
3. Члени комітету з управління ризиками мають необмежений доступ до інформації про ризики професійного учасника і про діяльність підрозділу з управління ризиками (ризик-менеджера) та можуть у встановленому в професійному учаснику порядку звертатися за консультацією з питань управління ризиками до зовнішніх експертів.
( абзац перший пункту 3 глави 4 розділу II із змінами, внесеними  згідно з рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового  ринку від 28.03.2023 р. № 366 )
У разі надання члену комітету з управління ризиками інформації з обмеженим доступом, така особа зобов'язана забезпечити дотримання режиму користування та розкриття такої інформації, встановленого законодавством та внутрішніми документами професійного учасника.
Орган, відповідальний за здійснення нагляду, та комітет з управління ризиками визначають характер, кількість, формат і періодичність надання інформації про ризики в діяльності професійного учасника, яку повинен отримувати орган, відповідальний за здійснення нагляду. З метою надання допомоги у створенні адекватної політики (положення) з питань винагороди комітет з управління ризиками, незалежно від наявності та функціонування комітету з винагород, повинен дослідити, чи стимули, передбачені системою оплати праці, беруть до уваги ризики, капітал, ліквідність, ймовірність і терміни отримання професійним учасником доходу та прибутку.
Комітет з управління ризиками доповідає органу, відповідальному за здійснення нагляду, про результати своєї діяльності не рідше ніж одного разу на шість місяців.
Зазначені у доповідях відомості щодо діяльності комітету повинні містити інформацію про персональний склад комітету, кількість проведених засідань комітету та основну діяльність комітету.
( пункт 3 глави 4 розділу II доповнено абзацом п'ятим згідно з  рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366 )
5. Організація функціонування комітету органу, відповідального за здійснення нагляду, з питань аудиту (аудиторського комітету)
1. До предмета відання (функцій) комітету з питань аудиту (аудиторського комітету) щодо організації внутрішнього аудиту належать:
1) здійснення моніторингу цілісності фінансової інформації, що надається професійним учасником, зокрема перегляд відповідності та послідовності бухгалтерських методів, що використовуються професійним учасником та юридичними особами, що перебувають під контролем професійного учасника;
2) оцінка результативності (ефективності) систем внутрішнього контролю професійного учасника (внутрішнього аудиту відповідно до міжнародних стандартів професійної практики внутрішнього аудиту), в тому числі підсистем управління ризиками та комплаєнсу;
3) перегляд не рідше ніж одного разу на рік ефективності здійснення функції внутрішнього аудиту та систем внутрішнього контролю професійного учасника, в тому числі підсистем управління ризиками та комплаєнсу;
4) надання рекомендацій щодо підбору, призначення, перепризначення та звільнення керівника підрозділу з внутрішнього аудиту (внутрішнього аудитора) та керівника підрозділу бюджету або іншого підрозділу, до компетенції якого належить питання бюджетування (у разі створення підрозділу з питань бюджетування);
5) складання проєкту бюджету органу, відповідального за здійснення нагляду, та підрозділів системи внутрішнього контролю професійного учасника та надання такого бюджету на затвердження органу, відповідального за здійснення нагляду;
6) моніторинг процесу складання фінансової звітності та надання рекомендацій і пропозицій щодо забезпечення достовірності інформації;
7) контроль за забезпеченням організаційної незалежності підрозділу з внутрішнього аудиту, періодичний перегляд внутрішніх документів та процедур професійного учасника з цього питання та підготовка рекомендацій органу, відповідальному за здійснення нагляду, щодо вдосконалення таких внутрішніх документів та процедур;
8) здійснення моніторингу виконання рекомендацій внутрішнього аудиту, наданих за результатами проведених перевірок;
9) інші питання, передбачені законодавством, цим Стандартом, статутом професійного учасника та/або положенням про комітет, які відповідають напряму діяльності комітету.
2. До предмету відання (функцій) комітету з питань аудиту щодо зовнішнього суб'єкта аудиторської діяльності (аудитора, аудиторської фірми), залученого професійним учасником, належать:
1) надання рекомендацій органу, відповідальному за здійснення нагляду, або акціонерам (учасникам) щодо підбору, призначення, перепризначення та звільнення зовнішнього аудитора (аудиторської фірми), як в частині процедур, так і в частині конкретних кандидатур, а також щодо умов договору з аудитором (аудиторською фірмою);
2) моніторинг виконання завдань з обов'язкового аудиту фінансової звітності (обов'язковий аудит);
3) оцінка незалежності суб'єктів аудиторської діяльності, які надають послуги з обов'язкового аудиту;
( підпункт 3 пункту 2 глави 5 розділу II у редакції рішення  Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366 )
4) надання органу, відповідальному за здійснення нагляду, рекомендацій щодо встановлення та застосування офіційного визначення політики, видів послуг, які не підлягають аудиту та які виключені або допустимі після перевірки комітетом або допустимі без рекомендації комітету;
( підпункт 4 пункту 2 глави 5 розділу II у редакції рішення  Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 28.03.2023 р. № 366 )
5) перегляд ефективності процесу зовнішнього аудиту та швидкості реагування органів управління професійного учасника на рекомендації, надані у письмовій формі зовнішнім аудитором (аудиторською фірмою);
6) дослідження обставин, що можуть бути підставою для припинення дії договору із зовнішнім аудитором (аудиторською фірмою), та надання рекомендацій щодо дій, які необхідно вчинити професійному учаснику з огляду на їх існування;
7) інформування органів управління професійного учасника про результати обов'язкового аудиту та надання пояснень, як обов'язковий аудит сприяє цілісності фінансової звітності й якою була роль комітету з питань аудиту (аудиторського комітету) в цьому процесі;
8) інші питання, передбачені законодавством, цим Стандартом, статутом професійного учасника та/або положенням про комітет.
3. Предмет відання комітету з питань аудиту може бути об'єднаний з предметом відання комітету з управління ризиками та/або комітету з питань комплаєнсу.
4. Голова комітету з питань аудиту (аудиторського комітету) повинен мати кваліфікацію, вимоги до якої встановлені у пункті 2 глави 2 розділу IV цього Стандарту.
Члени комітету з питань аудиту (аудиторського комітету) повинні мати відповідні знання та професійний досвід, щоб повністю розуміти, контролювати та оцінювати ефективність систем професійного учасника, механізмів та заходів комплаєнсу, внутрішнього аудиту та управління ризиками, їх відповідність вимогам законодавства, особливостям виду професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, характеру та обсягам операцій, що здійснюються професійним учасником під час провадження такої діяльності, а також ризикам, властивим такій діяльності.