МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Ректорам інститутів
післядипломної педагогічної
освіти
Керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів
Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації у загальноосвітніх навчальних закладах в 2006/2007 навчальному році
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що закінчення 2006/2007 навчального року і проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів визначені Типовими навчальними планами початкової школи з українською мовою навчання та мовами навчання національних меншин (наказ Міністерства освіти і науки України від 29.11.2005
N 682, Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів (накази Міністерства освіти і науки України від 25.04.2001
N 342, від 23.02.2004
N 132 та від 09.03.2005
N 145, Типовими навчальними планами для організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.05.2003
N 306, Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу (накази Міністерства освіти і науки від 13.05.2005
N 291; від 13.03.2006
N 182 та від 16.07.2001
N 516, Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000
N 588 та Інструкцією про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001 р.
N 44, відповідно до яких державна підсумкова атестація учнів проводиться після завершення ними кожного ступеня навчання.
Відповідно до зазначених документів навчальні заняття мають завершитися: у 1-4-х класах - 25 травня, 5-11(12)-х класах - 31 травня 2007 р. Після завершення занять у 1-4-х класах проводяться навчальні екскурсії, а у 5-8-х і 10-х класах - навчальна практика.
Навчальні екскурсії та навчальна практика учнів організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 07.03.2001 р.
N 1/9-97 орієнтовно у такі строки:
- з 28 по 31 травня (4 дні) - для учнів 1- 4-х класів (не більше 3-х годин на день);
- з 1 червня по 14 червня (10 днів) - для учнів 5-6-х класів по 3 години, 7-8-х класів - по 4 години, 10-х класів - по 5 годин на день.
Після завершення навчальних екскурсій та навчальної практики проводиться підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів цих класів.
Керівникам навчальних закладів дозволяється вносити корективи до строків організації навчальних екскурсій та навчальної практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу, профілю навчання та строків надолуження виконання навчальних програм у зв'язку з вимушеним призупиненням навчальних занять, спричинених захворюваністю учнів на грип та гострі респіраторні інфекції та іншими причинами.
Загальна кількість навчального часу залишається незмінною, що зумовлюється виконанням навчальних програм (у загальноосвітніх навчальних закладах I ступеня - 175 робочих днів, II-III ступенів - 190 робочих днів, з урахуванням навчальної практики, підсумкового оцінювання та державної підсумкової атестації учнів).
Після завершення навчальних занять у загальноосвітніх навчальних закладах проводиться свято "Останній дзвоник".
У випускних 9-х і 11-х(12-х) класах з 5 по 27 червня 2007 р. проводитиметься державна підсумкова атестація.
Для проведення державної підсумкової атестації Міністерством освіти і науки України підготовлені й затверджені білети і збірники завдань відповідно до чинних навчальних програм, а також розроблені завдання для зовнішнього незалежного оцінювання.
Державна підсумкова атестація з української мови для випускників 9-х класів проводитиметься 5 червня, для випускників 11-х класів - 6 червня 2007 р.
Державна підсумкова атестація, що проводиться у письмовій формі, розпочнеться о 9.00, а в усній формі - для першої групи - о 9.00, для другої групи - о 14.00. Інший час початку проведення державної підсумкової атестації має бути погоджений з відповідними органами управління освітою.
При складанні розкладу проведення державної підсумкової атестації необхідно передбачити, щоб для підготовки до атестації з кожного предмета учні мали не менше двох-трьох днів.
I. Державна підсумкова атестація у початковій школі
Державна підсумкова атестація у початковій школі відбувається з метою визначення відповідності освітнього рівня учнів 4-х класів вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти.
Відповідно до п. 3 Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000
N 558 державній підсумковій атестації підлягають результати навчальної діяльності учнів 4 класу з української мови, українського читання та математики.
У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій додатково можуть підлягати атестації результати навчальної діяльності учнів 4-х класів з мови навчання (мови й читання).
Порядок державної підсумкової атестації учнів початкових класів визначено інструктивно-методичними листами Міністерства освіти і науки України (від 21.10.2002 N 1/9-468 "Про методику здійснення контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи", від 18.04.2003 р.
N 1/9-192 "Про дотримання вимог нормативно-правових документів при оцінюванні навчальних досягнень учнів початкової школи").
Рекомендуємо провести у 4-х класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою та мовами національних меншин підсумкові контрольні роботи за рік з української (рідна і державна) мови (мова і читання), мови навчання (мова і читання), математики.
Підсумкові контрольні роботи проводяться відповідно до календарно-тематичного планування з цього предмета. До їх завдань слід включити матеріал, що відображає вимоги до результатів навчання відповідних освітніх галузей Державного стандарту початкової загальної освіти. Добір матеріалу підсумкової контрольної роботи та оцінювання здійснюються відповідно до "Методичних рекомендацій щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, рекомендованих Міністерством освіти і науки України" (лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2002 N 1/11-2927. - К.: - Початкова школа, 2002).
Окрім того, 15-17 травня 2007 р. передбачається здійснення I етапу впровадження національної системи моніторингу якості математичної освіти учнів 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів. Тестові завдання різної форми будуть розроблені Інститутом педагогіки АПН України спільно з Міністерством освіти і науки. Зразки завдань, механізм їх оцінювання та оформлення результатів будуть надіслані відповідним органам управління освітою.
II. Державна підсумкова атестація в основній школі
У випускних 9-х класах державна підсумкова атестація проводиться з 5-ти предметів: української мови, математики, географії, біології, іноземної мови або іншого гуманітарного предмета з інваріантної складової навчального плану, у тому числі мов і літератур національних меншин, за вибором навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з української мови проводиться за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по телебаченню та радіо. Текст диктанту визначатиметься з посібника: Авраменко О.М., Шабельникова Л.П. Українська мова. Збірник диктантів. Державна підсумкова атестація, 9 клас. - Донецьк: ТОВ ВКФ "БАО", 2006; 2007. На проведення атестації відводиться одна астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту. Оцінювання атестаційних робіт школярів здійснюється за критеріями, надрукованими в посібнику.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
Державна підсумкова атестація з математики проводиться з алгебри (письмово) за навчальним посібником "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" (Бурда М.І. та ін. - Харків: Гімназія, 2007).
Посібник "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" містить 100 варіантів атестаційних робіт.
Кожен варіант атестаційної роботи складається з трьох частин, що відрізняються за складністю та формою тестових завдань.
У першій частині атестаційної роботи запропоновано завдання з вибором однієї правильної відповіді, що відповідають початковому і середньому рівням навчальних досягнень учнів. Для кожного тестового завдання з вибором відповіді подано чотири варіанти відповідей, з яких тільки одна правильна. Завдання з вибором відповіді вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей указана тільки одна літера, якою позначена правильна відповідь.
Друга частина атестаційної роботи складається із завдань відкритої форми з короткою відповіддю,що відповідають достатньому рівню навчальних досягнень.Таке завдання вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей записана правильна відповідь.
Третя частина атестаційної роботи складається із завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю,що відповідають високому рівню навчальних досягнень. Завдання третьої частини вважаються виконаними правильно, якщо учень навів розгорнутий запис розв'язування завдання з обґрунтуванням кожного етапу та дав правильну відповідь. Правильність виконання завдань третьої частини оцінює вчитель відповідно до критеріїв та схеми оцінювання завдань. Завдання третьої частини атестаційної роботи учні виконують на аркушах зі штампом відповідного загальноосвітнього навчального закладу.
Варіанти завдань першої та другої частин атестаційної роботи добирають загальноосвітні навчальні заклади, третьої частини - Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій за вказаним посібником.
Кількість варіантів першої та другої частини атестаційної роботи добираються за чисельністю учнів у класі з найбільшою наповненістю на паралелі. Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій визначають не менше чотирьох варіантів третьої частини атестаційної роботи.
Кожен учень у класі має виконувати окремий варіант першої та другої частини атестаційної роботи та один із варіантів, запропонованих класу, третьої частини атестаційної роботи.
Перед початком атестації учні почергово вибирають атестаційні бланки для виконання першої та другої частини атестаційної роботи. Атестаційні бланки адміністрація загальноосвітнього навчального закладу готує заздалегідь.
Дату проведення державної підсумкової атестації визначають Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Державна підсумкова атестація з алгебри проводиться протягом 135 хвилин (2 години 15 хвилин).
Методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації з математики та оцінювання завдань будуть видрукувані у Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України, науково - методичному журналі "Математика в школі" та "Математичній газеті".
Державна підсумкова атестація з географії покликана виявити рівень навчальних досягнень школярів щодо оволодіння географічною інформацією та вміння її використовувати у повсякденному житті.
Форму проходження державної підсумкової атестації з географії обирає навчальний заклад з урахуванням побажань учнів. В усній формі використовуються білети, в кожному з яких учням пропонується відповісти на три запитання, що стосуються курсу "Географія України". Перше запитання - з фізичної географії, друге - з економічної географії, третє має практичну спрямованість та передбачає обов'язкове використання тематичних карт.
Під час відповідей учнів звертається увага на розуміння ними зв'язків у системі "природа-людина-суспільство", сформованість гуманістичного світогляду, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки в ньому.
Проведення державної підсумкової атестації у письмовій формі за курс основної школи здійснюється за навчальним посібником "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" авторів Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратовича О.Я. - Харків: Гімназія, 2003-2006 роки.
При доборі завдань для атестації застосовується принцип їх поступового ускладнення. Оскільки у збірнику представлено завдання різного рівня складності та різних типів (тести, робота з контурною картою, робота з атласом, "відкриті" запитання четвертого рівня, що мають узагальнюючий, систематизуючий, порівняльний характер), це стимулюватиме учнів до виконання завдань всіх чотирьох рівнів.
Кожен із варіантів завдань комплектується за такою схемою:
- три завдання I-го рівня;
- одне завдання II-го рівня;
- одне завдання III-го рівня;
- одне завдання IV-го рівня.
Правильна відповідь на кожне завдання I-го рівня оцінюється в 1 бал. Отже, виконавши три завдання цього рівня, учень може максимально набрати 3 бали. Кожне правильно виконане завдання II-го, III-го і IV-го рівнів оцінюється, відповідно, у три бали, тобто максимальна кількість балів за правильне виконання всіх завдань становить 12 балів.
При комплектуванні завдань за основну школу використовується навчальний матеріал курсу "Географія України" (8-9 класи). Комплект завдань має охоплювати різні розділи програми.
На виконання завдань відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинається після оголошення завдань.
Державна підсумкова атестація з біології може проводитися як в усній (білети), так і в письмовій формі за завданнями з навчального посібника "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи" (авт. Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С., Вихренко Т.О. - К.: Генеза, 2002, 2004). Порядок проведення атестації у письмовій формі регламентований листом Міністерства освіти і науки України від 11.03.2004 р.
N 1/9-112 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. - N 7.- 2004).
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться до 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі.
Білети з біології складено відповідно до чинної навчальної програми для учнів 6-9-х класів. Білети містять по три завдання: перші два передбачають перевірку теоретичних знань школярів про будову та функції живих організмів, а третє має практичний зміст, спонукає учнів до виявлення уміння застосувати набуті знання у практичній діяльності.
Форму проходження державної підсумкової атестації обирає навчальний заклад з урахуванням побажань учнів.
Білети для державної підсумкової атестації з іноземної мови складаються з трьох запитань.
Перше має на меті перевірити рівень сформованості навичок та вмінь мовлення за допомогою зв'язного висловлювання, зміст і форма якого визначається зазвичай ситуацією. Основними характеристиками готовності до продукування зв'язного висловлювання є засвоєння різноманітних мовленнєвих форм, зразків, нормативного мовлення, зв'язність. Для того, щоб зміст завдання усвідомлювався та адекватно сприймався учнями, до кожної ситуації подано інструкції щодо врахування психологічних особливостей та навчального досвіду учнів. Кожна інструкція подається у вигляді віртуальної проблемної ситуації, котру необхідно розв'язати засобами іноземної мови.
Оцінюванню підлягає вміння вибирати з ряду іншомовних засобів ті, що відповідають комунікативному завданню. Важливим складником цієї технології є також вміння розгорнути свою відповідь за рахунок часових, просторових, особистісних та інших характеристик згаданого об'єкта або дії, спонукавши співбесідника запитанням або проханням продовжити мовленнєву взаємодію. Це може відбуватися у формі співбесіди із членами екзаменаційної комісії з елементами монологічного повідомлення. Монологічне висловлювання повинно відповідати ситуації, бути повним, послідовним, комунікативно спрямованим (містити особистісні оціночні фрази, власне ставлення учня до об'єкта висловлювання), лексично насиченим, правильно фонетично і граматично оформленим.
Друге питання білетів спрямоване на перевірку рівня сформованості в учнів умінь і навичок з читання. Оцінюється розуміння матеріалу, який читається, вміння узагальнювати зміст прочитаного, виокремлювати ключові слова та визначати за контекстом значення незнайомих слів.
Тексти добираються вчителем і повинні бути присвячені різним аспектам життя людини. Основними джерелами текстів можуть бути статті журналів і газет, брошур і проспектів, інструкції, програми телебачення та радіо, театру і кіно, витяги з художніх творів.
Тексти, що підготовлені вчителем, можуть містити певну кількість незнайомих слів. Але зазвичай тлумачення незнайомих слів не подається. Розуміння прочитаного тексту перевіряється шляхом переказу. Під час переказу учнем прочитаного тексту перевіряється вміння виділяти основну думку, робити висновки на основі прочитаного тексту тощо.
Третє питання білетів має на меті перевірити рівень сформованості в учнів писемної мовленнєвої компетенції, тобто вміння зафіксувати і передати письмово необхідну інформацію; вміння правильно, з урахуванням соціокультурних відмінностей, оформлювати і писати особистий лист, вітальну листівку, оголошення, повідомлення, нотатки тощо.
Під час оцінювання цього питання звертається увага на: оформлення структури речень, рівень володіння лексичним матеріалом, рівень використання граматичних засобів, кількість граматичних помилок, організацію тексту, розвиток змісту, зв'язність тексту, логічне узгодження речень, обізнаність із соціолінгвістичними аспектами; уміння здійснювати комунікацію.
Під час підготовки до відповіді учням дозволяється користуватися двомовними словниками.
Державна підсумкова атестація з гуманітарних предметів, зазначених нижче, проводитиметься лише у тих загальноосвітніх навчальних закладах, що не обрали державну підсумкову атестацію з іноземної мови.
Державна підсумкова атестація з курсів української та зарубіжної літератур, а також літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами.
Питання білетів якнайповніше відображають розмаїття представлених у чинних програмах напрямів, методів, стилів, родів, жанрів, тем тощо. Обидва питання білетів дібрано так, щоб вони не повторювали при комбінуванні літературний матеріал саме за цими показниками. Формулювання питань відображають усталені в шкільній практиці інтерпретації творів української літератури, пропорційно поєднують різні аспекти вивчення національного та світового художнього письменства: від морально-етичного до суто естетичного.
У багатьох випадках формулювання питань білетів передбачають надання учневі можливості вибору конкретного матеріалу для відповіді, тобто враховують варіативність програм із літератури, різноманіття читацьких уподобань учнівської молоді, потребу особистісної зорієнтованості у вивченні літератури.
У деяких білетах додатково передбачено читання учнем напам'ять віршів або уривків із поетичних чи прозових творів більшого обсягу, що створюватиме умови для перевірки його декламаторських умінь, сформованість у нього техніки художнього читання та вміння донести через усне слово авторський задум. Формулювання завдань такого типу органічно супроводжують питання білетів, пов'язані насамперед із поезією; як правило, вони пропонують учневі можливість вибирати вірш для декламування.
Головними критеріями оцінювання відповіді школяра є глибоке знання ним тексту аналізованого твору та розуміння його, усвідомлення родової й жанрової специфіки та стильової своєрідності, багатства його ідейно-художнього змісту та особливостей поетики. Важливим також є сприйняття аналізованого твору в літературно-мистецькому контексті епохи, коли його було написано, у зв'язках із літературною традицією України і світу, а також уміння порівняти з типологічно подібними літературно-мистецькими явищами інших епох. Суттєвими є й поінформованість школярів щодо основних понять теорії літератури та вміння ці знання застосовувати до матеріалу конкретного літературного твору.
Важливим також є розуміння школярем духовної природи літературної творчості, уміння характеризувати й оцінювати духовний світ персонажів і їхні морально-етичні цінності.
Використання учнями під час проведення державної підсумкової атестації з української та зарубіжної літератур допоміжних джерел (підручників, хрестоматій, видань творів програмових авторів, антологій, друкованих відповідей на питання білетів тощо) не допускається, оскільки через це може втратитися самостійність підготовки учня до відповіді, як також і об'єктивність перевірки його знань та оцінювання відповіді.
Учні навчальних закладів, що оберуть державну підсумкову атестацію з історії України проходитимуть її в усній формі за білетами, що містять по два завдання, зорієнтовані на визначення рівня навчальних досягнень учнів із таких тем: особливості середньовічної епохи на українських землях; середньовічна Україна як органічна складова тогочасної Європи; особливості розвитку України у XVI - початку XIX ст.; становище населення України у складі різних держав: економічні процеси; суспільне, культурне, духовне й повсякденне життя. Особливий наголос під час підготовки до державної атестації варто зробити на характеристиці історичних постатей.
У білетах зі всесвітньої історії звертається увага на особливості розвитку світової цивілізації наприкінці XVIII - початку XX ст. Під час відповідей учителі мають звертати увагу на вміння учнів аналізувати економічні, соціальні і культурні наслідки промислового перевороту; давати характеристику змін у господарюванні, політичному житті, утвердженні парламентаризму, технічного прогресу; визначати основні напрямки політичної еволюції провідних держав, розвитку духовного життя, зміни в побуті людей та їх мисленні. Під час підготовки учням дозволяється користуватися настінними історичними картами, а також атласами.
Державна підсумкова атестація з основ правознавства має на меті визначити рівень навчальних досягнень учнів у системі державно-правових реалій України; визначити та спрямовувати їх на необхідність дотримання правових норм. Учні мають продемонструвати вміння аналізувати суспільно-політичні події, користуватися правовими актами. Білети з основ правознавства включають завдання з теорії держави і права, основ публічного і приватного права. Основну увагу приділено основам конституційного права. Під час державної атестації дозволяється користуватися схемами і таблицями, відповідними кодексами.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі диктанту. Завдання з польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської мов визначаються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; з російської мови атестація проводиться за посібником "Російська мова. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Полякова Т.М., Бикова К.І. та ін. - К.: Генеза, 2007).
На проведення атестації відводиться 1 година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Окрім цього, у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською та румунською мовами державна підсумкова атестація з мови навчання може проводитись і в усній формі.
Завдання визначаються за посібниками:
- з російської мови - "Російська мова. Збірник текстів і завдань для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бучацька Т.Г. та ін. - К.: Торсінг, 2004, 2005 або - К.: - Майстер-клас, 2006);
- з румунської мови - "Румунська мова. Збірник текстів і завдань для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Маноїл Є.М. - Чернівці: Технодрук, 2005).
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з інтегрованого курсу літератури (рідної та зарубіжної) проводитиметься в усній формі за білетами. Для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською мовами білети розробляються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до 20 квітня 2007 р. до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами); з російською мовою - Міністерством освіти і науки України.
III. Державна підсумкова атестація у старшій школі
У випускних одинадцятих класах державна підсумкова атестація проводиться з п'яти предметів: української мови, історії України (XX ст.) та трьох предметів за вибором учнів з інваріантної складової навчального плану.
Атестація з української мови проводитиметься за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по телебаченню та радіо. Текст переказу з творчим завданням буде визначено з посібника: Скуратівський Л.В., Шелехова Г.Т., Новосьолова В.І. та інші. Українська мова. Збірник текстів для переказів із творчим завданням. Державна підсумкова атестація, 11 клас. - X.: Прапор, 2006; 2007. На виконання завдання з української мови відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу розпочинається після другого прочитання вчителем тексту переказу. Оцінювання атестаційних робіт школярів здійснюється за критеріями, надрукованими в посібнику.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
Білети з історії України містять по два завдання, для класів історичного профілю - по три.
Значне місце в них відведено піднесенню національно-визвольного руху та національної самосвідомості українського народу, визначальним подіям та історичним постатям XX століття.
Належне місце буде приділено трагічним подіям Голодомору 1932-1933 років в Україні: належить знати суть та соціальну значущість Закону України "Про Голодомор 1932-1933 років в Україні", прийнятого 28 листопада 2006 року
N 376-V.
З метою посилення патріотичного виховання учнівської молоді особливу увагу буде приділено темам, присвяченим Великій Вітчизняній війні.
Під час державної атестації учні мають продемонструвати розуміння історичного процесу та місця певної події в загальному контексті. Процеси, події і явища вітчизняної історії висвітлюються у контексті загальноєвропейської та світової історії.
Окрему увагу приділено регіональній та місцевій історії (історії рідного краю), що дає можливість виховувати патріотичні та державницькі почуття школярів.
Під час підготовки та в ході відповіді учні можуть використовувати карти, атласи, таблиці, схеми, графіки.
Білети зі всесвітньої історії включають завдання на знання визначальних тенденцій світового розвитку XX ст., інтеграційних та глобалізаційних процесів, їх спричиненість, прояви та наслідки.
Питання охоплюють всі сфери життєдіяльності суспільства: соціально-економічну, політичну, культурну, особливий наголос робиться на характеристиці історичних осіб. І хоча зміст програми орієнтовано на вивчення історії сусідніх країн, однак питаннями білетів передбачено висвітлення таких питань, як японське економічне диво. Не випали з поля зору і питання міжнародних відносин, конфлікти, що мали місце у XX столітті і продовжуються або виникли у XXI столітті.
Під час атестації учні повинні проявити рівень сформованості таких компетенцій, як то: порівнювати, пояснювати, аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб, спираючись на здобуті знання.
Білети з основ філософії складено у двох варіантах, відповідно до варіативності програм: "Людина і суспільство" (по два завдання в кожному білеті) та "Людина і світ" (по три завдання в кожному білеті). Значне місце в них відводиться розкриттю взаємовідносин людини і природи, особистості і суспільства, особи і держави, актуальним проблемам сучасного життя, що становлять великий інтерес для молоді.
Під час відповідей учні мають: охарактеризувати прогресивні надбання світової і національної світоглядної культури з точки зору визнання плюралізму думок та врахування інваріантності соціального вибору людини; показати вміння логічно мислити, розуміти зміст головних філософських категорій, вміти застосовувати отримані знання у практичній діяльності.
Питання білетів дають змогу випускникам продемонструвати критичне ставлення до реальної дійсності, власні погляди на навколишній світ, на своє місце в пізнанні і перетворенні світу відповідно до власних потреб й інтересів, здатність самостійно зробити найзагальніший висновок стосовно свого місця, ролі і значення в світі.
Державна підсумкова атестація з курсів української, зарубіжної літератури та літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами.
Питання білетів охоплюють більшу частину матеріалу, який засвоювався школярами протягом двох навчальних років (10-11 класи).
Окремо пропонуються білети для проведення державної підсумкової атестації з української та зарубіжної літератур у класах із їх поглибленим вивченням. Структура цих білетів інша - вони містять по три питання, які спираються на чинні програми для класів із поглибленим вивченням української та зарубіжної літератур. Вимоги, які тут ставляться до навчальних досягнень з української та зарубіжної літератур, є дещо вищими, тож і самі формулювання питань є складнішими і глибше охоплюють літературний матеріал.
Білети з інтегрованого курсу літератури (рідної та зарубіжної) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин:
- польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською розробляються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами до 20 квітня 2007 р.);
- російською - Міністерством освіти і науки України.
Під час державної підсумкової атестації з літератури учні мають виявити знання літературного процесу і змісту художніх творів, вміння аналізувати їх, висловлювати та доводити власні думки щодо позиції автора і героїв твору, декламувати напам'ять вірші.
Враховуючи варіативність навчальних програм з курсів літератур, вчителі можуть вносити до завдань зміни і доповнення, попередньо обговоривши їх на засіданнях методичних об'єднань та погодивши з директором (заступником директора) навчального закладу.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація змови навчання у формі переказу з творчим завданням.
Тексти переказів та завдання до них:
- з мов національних меншин (польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської) визначаються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України;
-з російської мови - за посібником "Російська мова. Збірник текстів переказів для державної підсумкової (авт. Мельникова Л.В. - К.: Навчальна книга, 2006, 2007).
На виконання завдання з мови навчання відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу розпочинається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Державна підсумкова атестація з основ економіки може відбуватися в усній (за білетами) або у письмовій формі за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки" (за ред. Тимченко І.Є. - Кам'янець-Подільський: Абетка-Нова, 2003, 2005).
Білети складаються з двох теоретичних і одного практичного завдання. Теоретичні завдання спрямовані на перевірку знання учнями основних економічних понять і законів, вміння аналізувати економічні явища, аргументувати прикладами власну думку; висловлювати власне ставлення до подій, що відбуваються в сучасній економіці. Третє завдання - задача, що добирається вчителем з "Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки" (за ред. Тимченко І.Є. - Кам'янець-Подільський: Абетка-Нова, 2003, 2005). Для загальноосвітніх навчальних закладів, у яких предмет вивчається за 35-годинною програмою, задачі добираються із завдань достатнього або високого рівнів, а для класів з профільним і поглибленим вивченням економіки - із високого рівня.
Атестація з основ економіки у письмовій формі проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з економіки в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2001-2002 навчальному році" від 21.02.2002 р.
N 1/9-92.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться до 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після одержання учнями завдання.
Форму проходження атестації обирають учні.
Білети для державної підсумкової атестації з іноземної мови складаються із трьох запитань.
Перше питання кожного білета перевіряє рівень сформованості навичок та вмінь мовлення за допомогою зв'язного висловлювання, зміст і форма якого визначаються ситуацією. Ситуація не змінюється з кожною наступною реплікою, а залишається відносно стабільною упродовж усієї розмови. Основними характеристиками готовності до продукування зв'язного висловлювання є засвоєння різноманітних мовленнєвих форм, зразків, нормативного мовлення, зв'язність. Для того, щоб зміст завдання усвідомлювався та адекватно сприймався учнями, до кожної ситуації подано інструкції, враховуючи психологічні особливості та навчальний досвід учнів. Кожна інструкція подається у вигляді віртуальної проблемної ситуації, котру необхідно розв'язати засобами іноземної мови.
Учень після 30-хвилинної підготовки має висловитися відповідно до запропонованої ситуації. Висловлювання проходить у формі співбесіди із членами екзаменаційної комісії. Відповіді членів комісії на запитання учасника не повинні бути формальними, вони повинні мати природний характер і бути зв'язані з контекстом спілкування.
Комунікативне завдання вважається виконаним у разі змістової та функціональної відповідності висловлювання до ситуації, адекватності використання мовленнєвих зразків, а також нормативності мовлення учасника. Рівень сформованості навичок та вмінь мовлення оцінюється за такими критеріями, як: повнота розкриття теми, що характеризується достатнім за обсягом висловлюванням, яке відповідає зазначеній тематиці, розкриває її логічно та послідовно, містить власну думку; комунікативна спрямованість - орієнтація на висловлювання, яке повністю відповідає ситуації спілкування, містить особистісні оцінюючі фрази, передає власне ставлення учня до об'єкта висловлювання; інформаційна значущість, що оцінюється за адекватне і достатнє використання країнознавчого матеріалу, своїх знань з інших дисциплін на підтримку власних міркувань або для посилення естетичного рівня викладу; вимова, яка оцінюється за нормативний рівень вимови всіх звуків іноземної мови та правильне інтонаційне оформлення мовлення; лексичний запас; функціональна адекватність та граматична правильність.
Друге питання білета спрямоване на контроль умінь пов'язаних з життєвими реаліями, а саме - на отримання необхідної в сучасному житті інформації, яка подається у формі текстів різних типів. Тексти добираються вчителем і можуть бути присвячені різним аспектам життя людини. Основними джерелами текстів є статті журналів і газет, брошур і проспектів, інструкції, програми телебачення та радіо, театру і кіно, уривки з художніх творів. Тексти, що готуються вчителем, можуть містити певну кількість незнайомих слів. Тлумачення незнайомих слів не подається. Розуміння прочитаного тексту перевіряється шляхом переказу. Під час переказу учнем прочитаного тексту перевіряється вміння виділяти основну думку, розуміти причинно-наслідкові стосунки, робити передбачення, висновки на основі прочитаного тексту тощо.
Третє питання білета спрямоване на перевірку: сформованості рівня писемної мовленнєвої компетенції учнів, їх лексико-граматичних навичок, ступенів засвоєння ними системних знань про мову як засіб вираження думок і почуттів людини; формування мовних та мовленнєвих умінь і навичок; словниковий запас учнів з урахуванням тих груп слів, усталених висловів, що відображають реальне життя народу, мова якого вивчається.
Учням пропонуються завдання, які вони мають розв'язати, виходячи із власного досвіду і рівня писемної мовленнєвої компетенції. Вони орієнтовані на сфери інтересів учасників, спонукають їх до письмового висловлення життєвої і громадської позиції, ставлення до тих чи інших фактів або осмислення певних проблемних ситуацій.
У 11(12) класах пропонується дві форми проведення державної підсумкової атестації з математики окремо з кожного предмета - з алгебри та початків аналізу і з геометрії - усна та письмова.
Рекомендуємо провести обов'язкову державну підсумкову атестацію у письмовій формі з алгебри та початків аналізу для класів фізико-математичного, математичного, фізичного, економічного, інформаційно-технологічного профілів. У класах з поглибленим вивченням математики рекомендується проводити обов'язкову державну підсумкову атестацію у письмовій формі з двох предметів: алгебри та початків аналізу і з геометрії.
Форму проведення державної підсумкової атестації обирає навчальний заклад з урахуванням побажань учнів.
Варіанти завдань для обов'язкової атестації з алгебри і початків аналізу та з геометрії у письмовій формі за "Збірником завдань для державної підсумкової атестації з математики. Алгебра та початки аналізу. 11 клас." та "Збірником завдань для державної підсумкової атестації з математики. Геометрія. 11 клас" (за редакцією Слєпкань З.І. - Харків: Гімназія, 2005-2007) визначають Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. Варіанти завдань для атестації у письмовій формі за вибором учнів визначають загальноосвітні навчальні заклади за вказаними посібниками.
Дату проведення обов'язкової державної підсумкової атестації визначають Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
На виконання письмової атестаційної роботи з алгебри та початків аналізу відводиться 2 астрономічні години, з геометрії - 2,5.
Для проведення атестації з математики в усній формі використовуються білети, які включають основний теоретичний та практичний матеріал з курсу алгебри та початків аналізу та білети з геометрії, які включають основний теоретичний та практичний матеріал з курсів планіметрії та стереометрії.
Вчитель самостійно добирає практичні завдання до білетів із "Збірника завдань для державної підсумкової атестації. Алгебра та початки аналізу. 11 клас" та "Збірника завдань для державної підсумкової атестації. Геометрія. 11 клас" (за редакцією Слєпкань З.І. - Харків: Гімназія, 2005, 2006, 2007).
У наступному навчальному році передбачається проведення обов'язкової державної підсумкової атестації з математики (інтегрований іспит з алгебри та початків аналізу і геометрії) також у класах універсального профілю навчання.
Державна підсумкова атестація з фізики може проводитися в усній чи письмовій формі або у формі захисту учнівських дослідницьких робіт за вибором учнів.
Атестація в усній формі відбуватиметься за білетами, що включають три запитання. Перші два завдання спрямовані на з'ясування рівня володіння учнями теоретичними знаннями - основними фізичними законами та принципами, поняттями, теоріями, фактами, методами наукового пізнання тощо.
Відповіді учнів мають супроводжуватися виконанням відповідних дослідів і демонстрацій, наведенням прикладів фізичних закономірностей, що лежать в основі певних процесів виробництва або принципів будови та використання приладів і пристроїв, з якими людина стикається у повсякденній практичній діяльності, сучасних досягнень науки і техніки. Уміння учнем використовувати теоретичні знання під час розв'язання задач різного типу (розрахункових, якісних, графічних) та володіти практичними навичками, виконуючи експериментальні задачі чи лабораторні роботи, перевіряються під час виконання третього завдання білета.
Задачі добираються відповідно до розділів, що зазначені в третьому завданні білета, зі "Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з фізики" (за ред. Гельфгата І.М. - Харків: Гімназія, 2002-2007). Для учнів класів суспільно-гуманітарного, філологічного, художньо-естетичного та спортивного профілів підбираються завдання достатнього або високого рівня, а для класів інших профілів - високого рівня (4-х або 5-ти бальна).
При оцінюванні враховуються такі якісні показники відповідей, як глибина (відповідність вивчення теоретичним узагальненням), усвідомлення (вміння застосовувати здобуті знання відповідно до вимог навчальної програми), повнота викладу, кількість та характер помилок тощо.
Для учнів, які навчаються в класах фізико-математичного профілю та класах (школах) з поглибленим вивченням фізики, рекомендуємо провести державну підсумкову атестацію з фізики у письмовій формі.
Державна підсумкова атестація у письмовій формі та у формі захисту учнівських дослідницьких робіт проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з фізики в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів" від 21.02.2002 р.
N 1/9-90.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 2,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після одержання учнями завдання.
Державна підсумкова атестація з астрономії проводитиметься в усній формі за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з астрономії" (авт. Казанцев А.М., Крячко І.П. - Кам'янець-Подільский: Абетка-Нова, 2002-2006) відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з астрономії в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів" від 21.02.2002
N 1/9-91.
Для кожного учня вчитель добирає атестаційне завдання, що складається з 6 запитань із запропонованого збірника, які охоплюють не менше 6 тем шкільного курсу астрономії. З них: три запитання - початкового рівня та по одному - середнього, достатнього та високого рівнів. Варіанти атестаційних завдань формуються методичними об'єднаннями вчителів (районними, міськими, шкільними) або вчителями та погоджуються директором (заступником директора) загальноосвітнього навчального закладу.
У своїх відповідях учні мають вільно використовувати наукову термінологію, оцінювати і застосовувати відомі зі шкільного курсу астрономії різноманітні факти і теорії, розв'язувати типові задачі, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях. За кожну правильну вичерпну відповідь на запитання початкового рівня учень отримує 1 бал, середнього - 2, достатнього - 3, а високого рівня - 4 бали.
Оцінюючи відповіді учнів, необхідно враховувати рівень володіння ними навчальним матеріалом, уміння аналізувати, порівнювати, систематизувати відомості про астрономічні поняття, явища, теорії, наводити приклади, робити висновки, користуватися зоряною картою і моделлю небесної сфери, демонструвати власний кругозір, доводити свою точку зору з проблемних питань.
Метою державної підсумкової атестації з географії в 11-му класі є виявлення рівня навчальних досягнень школярів із географії за курс основної і старшої школи. Учні мають продемонструвати сформовані знання про географічну картину світу, які спираються на положення теорії взаємодії суспільства і природи, географічного поділу праці, на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів. Учні демонструють цілісне уявлення про навколишній світ, показують взаємозв'язок природи, населення, господарства землі, вміють мислити просторово, демонструють повагу й любов не тільки до свої Батьківщини, а й до історії та культури інших народів та країн, що є надзвичайно важливим сьогодні, коли світ змінюється із небаченою швидкістю.
Під час відповіді необхідно спонукати випускників до використання планів типових характеристик географічних територій та об'єктів, матеріалів із засобів масової інформації та науково-популярної літератури, пов'язуючи навчальний матеріал із сьогоденням. Такий підхід сприятиме актуалізації навчально-пізнавальної, комунікативної та інформаційної компетенцій і значно поглиблюватиме загальнокультурні надбання старшокласників.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або в усній або в письмовій формі. Форму проходження атестації обирають учні.
Атестація в усній формі проводиться за білетами, що містять по три завдання. Перше запитання розраховане на виявлення знань загальних фізико-географічних закономірностей, друге - географії України, третє - економічної і соціальної географії світу.
Атестація у письмовій формі проводитиметься за завданнями з навчального збірника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" (Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я. - Харків: Гімназія, 2003-2006). Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі. При доборі завдань за курс старшої школи мають бути охоплені різні розділи навчальної програми із 6-го по 10-й клас, але перевага (50 відсотків від загальної кількості) надається навчальному матеріалу за курс 10-го класу. На виконання завдань відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинається після оголошення завдань.
Оцінювання навчальних досягнень учнів за результатами державної підсумкової атестації має здійснюватися з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей і передбачає диференційований підхід. Критерієм оцінки є не стільки обсяг навчального матеріалу, що залишився в пам'яті випускника, скільки вміння його аналізувати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати в життєвих ситуаціях, вміння самостійно здобувати знання. При цьому важливо використовувати мотиваційний потенціал для учнів: авансування успіху, спонукання до самоаналізу, самооцінки, самопізнання, інтенсифікація того змісту навчального матеріалу, який має особистісне значення для учнів.
Державна підсумкова атестація з біології може проводитися або в усній, або у письмовій формі за навчальним посібником "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс старшої школи" (авт. Данилова О.В., Данилов С.А. - К.: Генеза, 2002, 2004). Форму проходження атестації обирають учні. Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі. На виконання завдань відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань. Порядок проведення атестації у письмовій формі регламентований листом Міністерства освіти і науки України від 11.03.2004 р.
N 1/9-112 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. - N 7. - 2004).
Білети з біології містять по три завдання з курсу 10-11-х класів. Перші два передбачають перевірку теоретичних знань щодо рівнів організації живого, хімічного складу організмів, будови і життєдіяльності клітин, розуміння законів спадковості та мінливості. Третє завдання має практичний зміст і спонукає учнів до виявлення вмінь застосовувати здобуті знання у практичній діяльності.
Державна підсумкова атестація з хімії проводитиметься в усній формі за білетами, що складаються з трьох завдань: двох теоретичних і одного практичного. Відповіді учнів мають супроводжуватися записами формул речовин, рівнянь хімічних реакцій. З метою кращої орієнтації учнів до третіх завдань білетів наведено конкретні приклади.
Державна підсумкова атестація з інформатики може проводитися в таких формах:
- усно (за білетами);
- у формі захисту творчих робіт зі створення прикладного програмного забезпечення підтримки навчально-виховного процесу.
Атестація в усній формі відбуватиметься за білетами, що включають три запитання. Перші два завдання спрямовані на з'ясування рівня володіння учнями теоретичними знаннями курсу інформатики відповідно до чинної програми для класів універсального профілю. Відповіді учнів на ці запитання мають супроводжуватись демонстраціями навичок щодо їх застосування на конкретних прикладах.
Виконання третього завдання передбачає розв'язування прикладної задачі у відповідних середовищах, а саме: програмування або в інформаційно - технологічному. Практичні завдання для класів різних профілів відрізняються рівнем складності, вибором ефективних способів їх реалізації тощо. Зміст практичних завдань вчитель добирає самостійно відповідно до профілю класу.
Атестація у формі захисту творчих робіт зі створення прикладного програмного забезпечення підтримки навчально-виховного процесу сприяє:
- набуття учнями особистого і професійного досвіду в процесі навчання нестандартними засобами;
- розвитку пізнавальних, творчих навичок учнівської молоді;
- виробленню в учнів прагнення і вмінь самостійно здобувати та використовувати отримані знання;
- розвитку логічного та критичного мислення.
Тематику робіт учні обирають за напрямами:
- навчальні, демонстраційні та контролюючі програми підтримки навчання загальноосвітніх дисциплін;
- бази та банки даних;
- підтримка мережевих технологій та інформаційна безпека;
- системне програмування;
- автоматизація наукових досліджень та розрахунків;
-створення мультимедійних засобів навчання та виховання із використанням HTML-технологій або 3D-графіки.
Атестацію у формі захисту творчих робіт зі створення прикладного програмного забезпечення підтримки навчально-виховного процесу можуть обирати учні, які виявили особливий інтерес до предмета, мають глибокі знання інформаційних технологій та навчальні досягнення з інформатики високого рівня.
Методичні рекомендації щодо підготовки і проведення державної підсумкової атестації з інформатики у формі захисту творчих робіт будуть видрукувані у Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України та науково-методичному журналі "Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах".
Державна підсумкова атестація з основ безпеки життєдіяльності проводитиметься в усній формі за білетами, які містять по два завдання переважно практичного спрямування. Відповіді учнів повинні бути підкріплені прикладами реальних або умовних, наближених до реального життя ситуацій, на основі яких учні мають продемонструвати вміння аналізувати ситуації та надавати першу допомогу.
Державна підсумкова атестація учнів (вихованців) загальноосвітніх санаторних та спеціальних навчальних закладів (шкіл-інтернатів) усіх типів, у т.ч. допоміжних шкіл (шкіл-інтернатів), здійснюється на основі річного оцінювання у випускному класі.
У 9-х, 11(12)-х класах загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим або профільним вивченням окремих предметів, з навчанням мовами національних меншин перелік предметів за вибором для атестації може бути доповнений відповідними навчальними предметами навчальних планів. Атестація може проводитися як за завданнями (білетами), розробленими Міністерством освіти і науки України, так і за спеціально розробленими Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій завданнями (білетами), попередньо (до 20 квітня 2007 р.) погодженими у Міністерстві освіти і науки України.
Зовнішнє незалежне оцінювання та державна підсумкова атестація випускників загальноосвітніх навчальних закладів у 2007 році відбуватиметься за наведеним нижче графіком.
На виконання Указу Президента України від 04.07.2005
N 1013 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні", постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2004
N 1095 "Деякі питання запровадження зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти", постанови Кабінету Міністрів України від 31.12.2005
N 1312 "Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти", наказу Міністерства освіти і науки України від 13.10.06
N 701 "Про організаційні заходи щодо підготовки та проведення у 2007 р. зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти" державна підсумкова атестації у старшій школі може проводитися у формі зовнішнього незалежного оцінювання учнів 11-х(12-х) класів загальноосвітніх навчальних закладів.
У 2007 р. у м. Києві, Львівській, Харківській областях та в окремих адміністративних одиницях (відповідно до квоти) Автономної Республіки Крим, областей, міста Севастополя передбачається проведення зовнішнього незалежного оцінювання випускників загальноосвітніх навчальних закладів з української мови (обов'язково), математики або історії (на вибір).
Для випускників Харківської області, окрім того, передбачено тестування з третього предмета природничого циклу: на вибір чи біологія, чи фізика, чи хімія. Зовнішнє незалежне оцінювання передбачено лише для випускників, які виявлять бажання вступати до вищих навчальних закладів. Результат зовнішнього незалежного оцінювання, за бажанням учнів, зараховується як бал державної підсумкової атестації з відповідного навчального предмета.
ГРАФІК
проведення зовнішнього незалежного оцінювання випускників загальноосвітніх навчальних закладів у 2007 році
Предмет | Дата проведення |
Українська мова | 21 квітня |
Біологія, фізика, хімія (для випускників Харківської області) | 25 квітня |
Математика, історія | 28 квітня |
За результатами зовнішнього незалежного оцінювання випускникам, які пройшли зовнішнє незалежне оцінювання, видається сертифікат з його результатами, згідно з яким вноситься відповідний запис у додаток до атестата випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти.
При визначенні претендентів на нагородження золотою та срібною медалями та їх нагородженні необхідно дотримуватися вимог Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2000 р.
N 584 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 19 грудня 2000 р. за N 924/5145.
У разі, якщо випускник загальноосвітнього навчального закладу, який пройшов зовнішнє незалежне оцінювання, також складатиме державну підсумкову атестацію, це не вважається перескладанням державної підсумкової атестації і не є перешкодою для нагородження його золотою (срібною) медаллю.
Письмові роботи з української мови учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які є претендентами на нагородження золотою та срібною медалями, не подаються до відповідних предметних комісій.
В окремих випадках при визначенні претендентів на нагородження золотою або срібною медалями за письмовою заявою батьків або осіб, що їх замінюють, для учнів (вихованців) загальноосвітніх санаторних та спеціальних навчальних закладів (шкіл-інтернатів) може проводитися державна підсумкова атестація, якщо ці учні навчалися за загальноосвітніми програмами.
Згідно з п. 3 Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль
"За досягнення у навчанні" та п.3.7. Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 20.12.2002
N 732 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 08.01.2003 за N 9/7330, золотою або срібною медалями можуть нагороджуватися творчо обдаровані учні, які навчаються за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором закладу на початку навчального року, і прискорено закінчують школу.
Контроль за правильністю присудження золотої та срібної медалей покладається на Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Чинними залишаються листи Міністерства освіти і науки України з питань закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації:
- від 16.04.2002 N 1/9-194 (про заборону збирати кошти на проведення державної підсумкової атестації, випускних вечорів тощо);
- від 07.03.2001
N 1/9-97; від 24.04.2001
N 1/9-166; від 23.05.2001
N 1/9-200 (про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики);
- від 22.03.2001
N 1/9-124 (про атестацію учнів, які навчалися за кордоном);
- від 12.04.2001
N 1/9-151; 14.03.2002
N 1/9-132 (про проведення державної підсумкової атестації випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти на базі вищих навчальних закладів);
- від 02.04.2002
N 1/9-165 (про дострокове проведення державної підсумкової атестації);
- від 02.04.2002 N 1/9-164 (про перевірку письмових робіт);
- від 16.04.2002
N 1/9-195 (про недоцільність збирання оперативної інформації про середній бал навчальних досягнень учнів);
- від 15.01.2004
N 1/9-16 (про одержання атестатів про загальну середню освіту особами, які відмовилися від ідентифікаційних кодів);
- від 07.06.2005 N 1/9-308 (щодо особливостей проведення державної підсумкової атестації у старшій школі на базі вищих навчальних закладів)
Документи про здобуття освіти вручаються випускникам на урочистих зборах. До участі в зборах запрошуються батьки, представники громадських організацій, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
У процесі підготовки до організації випускних вечорів доцільно залучати органи самоврядування навчального закладу (раду загальноосвітнього навчального закладу, піклувальну раду тощо).
Дата проведення випускних вечорів у регіонах визначається Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Відповідно до п. 1 статті
16 Закону України
"Про загальну середню освіту" навчальний рік з урахуванням навчальної практики та державної підсумкової атестації учнів має бути завершено не пізніше 1 липня 2007 року.