• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Рекомендацій щодо вживання термінів та визначень з безпеки руху поїздів

Міністерство транспорту України  | Наказ, Рекомендації від 03.06.2004 № 464
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 03.06.2004
  • Номер: 464
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 03.06.2004
  • Номер: 464
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
03.06.2004 N 464
Про затвердження Рекомендацій щодо вживання термінів та визначень з безпеки руху поїздів
З метою вдосконалення існуючої системи розроблення нормативно-технічної та нормативно-правової документації з питань безпеки руху поїздів та встановлення основних правил створення і використовування технічної термінології залізничного транспорту
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Рекомендації щодо вживання термінів та визначень з безпеки руху поїздів (далі - Рекомендації) і ввести їх в дію з 01.06.2004 р.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Федюшин Ю.М.) забезпечити друкування в необхідній кількості зазначених Рекомендацій, доведення їх до підприємств та структурних підрозділів, вивчення та використання.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра транспорту України Кроля С.С.
Міністр Г.Кірпа
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо вживання термінів та визначень із безпеки руху поїздів
РОЗРОБЛЕНО: Державним підприємством "Державний
науково-дослідний центр
залізничного транспорту України
(ДНДЦ УЗ)"
ВНЕСЕНО: Головним управлінням безпеки руху
та екології Укрзалізниці
ЗАТВЕРДЖЕНО ТА УВЕДЕНО В ДІЮ: Наказом Міністерства транспорту
України від 03.06.2004 р. N 464
УВЕДЕНО: Уперше
РОЗРОБНИКИ: Вещева Н.Є., Крот В.С,
Моргунюк В.С, Шалаєва Т.О.
Загальновідомо, що після проголошення незалежності більшість нормативно-технічної документації залізничного транспорту України була перекладена, а, частіше, просто скалькована з документів російською мовою, прийнятих за часів Радянського Союзу. В незалежній Україні виникла необхідність упорядкувати українську технічну мову, привести її у відповідність до норм сучасного українського правопису. Створення сучасної нормативно-технічної документації, зокрема в галузі безпеки руху залізничного транспорту, ускладнено, в першу чергу, відсутністю усталеної української термінології. Серед низки причин, які зумовили таку ситуацію, не останнє місце посідає брак відповідної наукової літератури, насамперед навчально-рекомендаційного характеру, яка могла б забезпечити належний рівень володіння українським технічним мовленням.
Зазначена проблема стала підгрунтям розробляння Рекомендацій щодо вживання термінів та визначень із безпеки руху поїздів. Автори Рекомендацій унормували широко вживані терміни та визначення з безпеки руху поїздів відповідно до ДСТУ 3966-2000 "Термінологія. Засади і правила розробляння стандартів на терміни та визначення понять".
Зміст
1. Загальні положення
2. Нормативні посилання
3. Терміни та визначення основних понять
3.1 Загальні поняття
3.2 Безпека руху поїздів
3.2.1 Загальні поняття
3.2.2 Ситуації, які виникають під час руху поїздів
3.2.3 Події і пригоди, які виникають під час руху поїздів
3.2.4 Показники безпеки руху та ризики
3.2.5 Обмежини
3.2.6 Наслідки транспортних пригод
3.2.7 Відновлювальні засоби
3.3 Споруди та пристрої
3.3.1 Загальні положення. Габарити
3.3.2 Споруди та пристрої колійного господарства
3.3.3 Споруди і пристрої станційного господарства
3.3.4 Пристрої сигналізації та зв'язку
3.3.5 Споруди та пристрої електропостачання залізниць
3.4 Рухомий склад та спеціальний рухомий склад
3.5 Організація руху поїздів
3.5.1 Графік руху поїздів
3.5.2 Роздільчі пункти
3.5.3 Організація технічної роботи станції
3.5.4 Рух поїздів
3.6 Пожежна безпека
3.7 Небезпечні вантажі
4. Правила використовування термінів та визначень понять
5. Терміни, запропоновані експертами-термінологами
Абетковий покажчик термінів з безпеки руху поїздів
Бібліографія
1. Загальні положення
Рекомендації щодо вживання термінів та визначень із безпеки руху поїздів (далі - Рекомендації) розроблені з метою надання допомоги працівникам залізничного транспорту при застосовуванні термінології з безпеки руху поїздів.
Дія Рекомендацій поширюється на всіх працівників залізничного транспорту України. Рекомендації можна використовувати як навчальний посібник для навчальних закладів залізничного транспорту. Вони стануть у нагоді всім, хто прагне грамотно й правильно укладати нормативно-технічну документацію.
Наведені терміни, визначення та правила їх утворення рекомендовано вживати фахівцями залізничного транспорту під час розробляння нової або внесення змін у чинну нормативно-правову й нормативно-технічну документацію з питань безпеки руху поїздів.
В Рекомендаціях наведено унормовані терміни та визначення з безпеки руху поїздів, які зібрані із законодавчих, нормативно-правових актів з безпеки руху, стандартів з термінів та визначень понять з безпеки руху, інших нормативно-технічних актів; з термінів та визначень, наведених у науково-технічній літературі, підручниках та запропонованих головними управліннями та управліннями Укрзалізниці.
Зібрану з різних джерел термінологію, наведену з урахуванням вимог чинного "Українського правопису" (5-е вид.), згармонізовано в цілісну терміносистему на основі вимог ДСТУ 3966-2000 "Засади і правила розробляння стандартів на терміни та визначення понять". Рекомендації не претендують на охоплення всієї термінології з безпеки руху поїздів, а є лише першою спробою зібрати в одному нормативному документові найуживаніші фахівцями та користувачами залізничного транспорту терміни та визначення.
2. Нормативні посилання
Рекомендації розроблені з урахуванням вимог наступних нормативно-правових актів:
ДСТУ 1.5-2003 Національна стандартизація. Правила побудови, викладання, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів. Прийнято та надано чинності наказом Держспоживстандарту України від 24.02.2003 р. N 32;
ДСТУ 1.2-2003 Національна стандартизація. Правила розроблення національних нормативних документів. Прийнято та надано чинності наказом Держспоживстандарту України від 24.02.2003 р. N 32;
ДСТУ 3966-2000. Термінологія. Засади й правила розроблення стандартів на терміни та визначення понять. Затверджено та введено в дію наказом Держстандарту України від 12.06.2000 р. N 3582;
ГСТУ 32.0.10.001-97. Стандартизація та сертифікація на залізничному транспорті. Порядок розроблення, правила побудови, викладу, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів у галузі залізничного транспорту. Затверджено наказом Міністерства транспорту України від 01.06.1998 р. N 208.
3. Терміни та визначення основних понять
3.1 Загальні поняття
3.1.1 транспорт
Галузь суспільного виробництва, яка покликана задовольняти потреби населення та суспільного виробництва в перевозіннях (перевезеннях).
Примітка. Транспорт поділяють на транспорт загального користування (залізничний, морський, річковий, автомобільний і авіаційний, а також міський електротранспорт, у тому числі метрополітен), промисловий залізничний транспорт; відомчий транспорт, трубопровідний транспорт.
(Железные дороги. Общий курс: Учебник для вузов / Под ред. М.М.Уздина)
3.1.2 (залізничне) транспортування (залізничне) перевозіння (1)
Переміщення в просторі людей і вантажів за допомогою залізничного транспортного засобу.
(Железные дороги. Общий курс: Учебник для вузов / Под ред. М.М.Уздина)
---------------
(1) За ДСТУ 3966 п.Г.4.1: перевозити, перевозіння - дія; перевезти, перевезення-подія; перевіз-наслідок.
3.1.3 залізничний транспортний засіб одиниця рухомого складу (залізниць)
Технічний засіб, який приводиться в рух джерелом енергії (самохідний), або пристрій без власного джерела енергії (несамохідний), призначений для руху рейковими дорогами (залізницями) і використовується, щоб переміщувати в просторі людей, вантажі і обладдя, призначене для виконання спеціальних функцій.
3.1.4 залізнична транспортна система залізничний транспорт (загального користування)
магістральний залізничний транспорт
Виробничо-технологічний комплекс організацій і підприємств, призначений забезпечувати потребу суспільного виробництва й населення країни, перевозити внутрішніми й міжнародними сполучальними шляхами, (шляхами залізничної сполученості) та надавати інші транспортні послуги усім споживачам без обмежень.
3.1.5 промисловий залізничний транспорт
Транспортно-технологічний комплекс, призначений забезпечувати переміщування вантажів (між виробництвами, виробничими циклами, окремими операціями або підприємствами) у процесі виробляння (2) їх та взаємодію із залізничним транспортом загального користування.
---------------
(2) За ДСТУ 3966: "виробляти", "виробляння" - дія, "виробництво" - подія.
3.1.6 землі залізничного транспорту (загального користування)
(залізнична) смуга відводу (3)
Землі під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма станційними будівлями, спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного й пасажирського господарств, сигналізації та зв'язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.
---------------
(3) За ДСТУ 3966: "відводити", "відведення" - дія, "відвод" - наслідок.
3.1.7 охоронна зона
Ділянка землі, прилегла до земель залізничного транспорту загального користування і потрібна, щоб забезпечити збереженість, міцність та стійкість споруд, пристроїв та інших об'єктів залізничного транспорту.
3.1.8 залізнична мережа
(залізнична) транспортна мережа
мережа залізниць
Сукупність (функційно-взаємозалежних і структурно об'єднаних) персоналу і технічних засобів, призначених перевозити залізницями пасажирів, багаж, вантажобагаж. пошту й вантажі.
(Энциклопедия транспорта. Железнодорожный транспорт, т. 4 / Гл. ред. Н.С. Конарев. - М.: Большая российская знциклопедия, 2003)
3.1.9 (державне підприємство) залізниця
Статутне територіально-галузеве об'єднання, до складу якого належать підприємства, установи та організації залізничного транспорту, має централізоване керування і перевозить пасажирів та вантажі у визначеному регіоні транспортної мережі.
3.1.10 вантаж
Матеріальні цінності з моменту прийняття їх для перевозіння залізничним транспортом у вантажному рухомому складі до видання (4) їх одержувачу.
---------------
(4) За ДСТУ 3966: "видавати", "видавання" - дія, "видати", "видання" - подія, "видача" - те, що видають.
3.1.11 багаж
Речі та матеріальні цінності загальною вагою до 200 кг (вагою окремого місця до 75 кг і довжиною не більше 3 м), що їх надають пасажири для перевезення у багажному вагоні за окрему плату за наявності проїзних документів.
3.1.12 вантажобагаж
Речі та матеріальні цінності будь-якої фізичної чи юридичної особи вагою окремого місця від 5 до 165 кг (як виняток - вагою до 300 кг за умови завантаження та вивантаження відправником (одержувачем)), що їх перевозять у багажному вагоні за окрему плату без обмежень загальної ваги.
3.1.13 пасажир
Фізична особа, яка користується залізничним транспортом на підставі особистого проїзного документа або є членом організованої групи осіб, яка проїздить на підставі придбаного групового проїзного документа.
Примітка. Названі особи вважаються пасажирами з моменту придбання квитка на поїзд до моменту завершення поїздки. Пасажирами вважаються особи, що здійснюють поїздку за посвідченням, якщо це передбачено законодавством України.
(Правила перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України. Затверджено наказом Міністерства транспорту УкраїниN 297 від 28.07.1998 р. та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.10.1998 р. N 620/3060)
3.1.14 ручна поклажа
Речі та матеріальні цінності пасажира вагою до 36 кг, розміри яких за сумою трьох вимірів не перевищують 180 см.
(Пропозиція Укрзалізниці (ЦТЕХ))
3.1.15 [проїзний] [перевізний] документ
транспортний документ
Розрахунковий документ установленої форми, що засвідчує укладення (5) договору між залізницею і [пасажиром] [вантажовласником] на [проїзд) [перевезення вантажу, вантажобагажу] і видається [пасажиру] [відправнику вантажобагажу. вантажу] після оплати ним вартості цієї послуги.
---------------
(5) За ДСТУ 3966: "укладати", "укладання" - дія, "укласти", "укладення" - подія.
3.1.16 залізнична сполученість (6)
Наявність залізничних ліній і руху ними поїздів, що дають змогу перевозити пасажирів, вантажі, багаж, вантажобагаж та пошту, між двома залізничними роздільчими пунктами.
---------------
(6) За ДСТУ 3966 п. Г.4.1.: сполучати, сполучання - дія; сполучити, сполучення - подія; сполученість - стан; сполука - наслідок.
3.1.17 пряма залізнична сполученість
Залізнична сполученість за єдиним транспортним документом, складеним на весь шлях.
3.1.18 непряма залізнична сполученість
Залізнична сполученість із переоформленням транспортного документа під час транспортування.
3.1.19 змішана сполученість
Наявність сполучальних шляхів (шляхів сполученості) і руху ними залізничного та інших видів транспорту, що дають змогу перевозити пасажирів, вантажі, багаж, вантажобагаж та пошту, між двома пунктами, використовуючи різні види транспорту.
3.1.20 пряма змішана сполученість
Змішана сполученість за єдиним транспортним документом, складеним на весь шлях.
3.1.21 міжнародна залізнична сполученість
Залізнична сполученість між Україною та іншими державами.
(Пропозиція розробників)
3.1.22 міжнародна непряма сполученість
Міжнародна залізнична сполученість із переоформленням транспортного документа під час транспортування.
3.2 Безпека руху поїздів
3.2.1 Загальні поняття
3.2.1.1 [безпека] [небезпека]
[Відсутність] [Наявність] загрози життю, здоров'ю людей, майну, тваринам, рослинам і довкіллю, що перевищує допускний (допустимий) ризик.
(Пропозиція розробників)
3.2.1.2 [безпечність] [небезпечність]
Властивість [не становити і не створювати небезпеки] [становити чи створювати небезпеку].
(Пропозиція розробників)
3.2.1.3 безпека руху (на залізничному транспорті)
Безпека в процесі руху на залізничному транспорті
3.2.1.4 безпечність технічного об'єкта
Властивість технічного об'єкта не допускати таких змін свого стану і властивостей, а також не спричинювати змін стану і властивостей інших зв'язаних із ним об'єктів, що створювали би небезпеку.
(Пропозиція розробників)
3.2.1.5 безпечність залізничного транспорту
безпечність залізничної транспортної системи
Здатність залізничного транспорту функціювати (7) в заданих межах параметрів, що забезпечують виконування (8) транспортної роботи й унеможливлюють (мінімізують рівень) порушення, що є потенційною, або наявною загрозою для життя й здоров'я людей, збереженості (схоронності) залізничного транспорту, вантажів та екологічного стану довкілля, а також здатність змінювати свої параметри у випадку виникнення потенційної загрози, щоб унеможливити її подальший розвиток.
(Пропозиція розробників)
---------------
(7) За ДСТУ 3966: "функціювати" від "функція", "функціонувати" від "функціонал".
(8) За ДСТУ 3966: виконувати, виконування - дія, виконати, виконання - подія.
3.2.1.6 важлива для безпеки руху поїздів технічна система
Технічний засіб залізниць, призначений для виконування поїзної чи маневрової роботи, відмовлення якого - це початкова подія чи викликає спрацьовування технічної системи безпеки.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.8.2)
3.2.1.7 технічна система убезпечування руху технічна система безпеки
Технічний засіб залізниць, призначений захищати залізничну транспортну систему від недопускного (недопустимого) ризику транспортних пригод.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.8.1)
3.2.1.8 функція безпеки (технічного засобу залізниці)
Функція технічного засобу залізниці, що визначає специфічну конкретну мету його функціювання, спрямовану на те, щоб убезпечити життя й здоров'я людей, майно, тварин, рослини й довкілля від недопускного (недопустимого) ризику транспортних пригод і пов'язаного з ними збитку, і дії, що забезпечують досягнення зазначеної мети.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.8.3)
3.2.1.9 функційна безпечність (технічного засобу залізниці)
Властивість технічного засобу залізниці забезпечувати виконування функції безпеки за нормального функціювання і можливого відхилення від нього, зумовленого визнаними відмовленнями (9) технічного засобу, помилками персоналу, нерозрахованим впливом зовнішнього середовища і їхніх сполук.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.8.4)
---------------
(9) За ДСТУ 3966: "відмовляти", "відмовляння" - дія, "відмовити", "відмовлення" - подія, "відмова" - наслідок
3.2.1.10 несанкційоване (10) втручання в діяльність залізничного транспорту
Дії сторонніх осіб, не пов'язаних із діяльністю залізничного транспорту, спрямовані на створення перешкод нормальному функціюванню останнього.
(Пропозиція розробників)
---------------
(10) За ДСТУ 3966: санкційований від санкція, санкціонований скальковано з рос. санкционированный.
3.2.1.11 керування безпекою (на залізничному транспорті)
Підготовка, прийняття і реалізація керівних рішень із здійснення організаційних, технічних та інших заходів, спрямованих на убезпечення, збереження здоров'я людей і довкілля на залізничному транспорті.
(Положення про систему управління безпекою руху поїздів у державній адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці). Наказ Укрзалізниці від 07.07.2003 р. N 487)
3.2.1.12 керівне рішення
Директивний акт цілеспрямованого впливу на об'єкт керування, який характеризує конкретну ситуацію і містить заходи, програму досягнення мети.
(Положення про систему управління безпекою руху поїздів в державній адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці). Наказ Укрзалізниці від 07.07.2003 р. N 487)
3.2.2 Ситуації, які виникають під час руху поїздів
3.2.2.1 надзвичайна ситуація
Ситуація, яку характеризує порушеність нормальних умов життя й діяльності людей на об'єкті або території, спричинена аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвели (можуть призвести) до загибелі людей, тварин і рослин, значних матеріальних збитків та (або) завдали (можуть завдати) шкоди довкіллю.
(Правила безпеки та порядку ліквідації наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх залізничним транспортом. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 567 від 16.10.2000 р. та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.11.2000 р. за N 857/5078
3.2.2.2 небезпечна ситуація (на залізниці)
Ситуація, що виникає під час поїзної чи маневрової роботи і яку характеризує ризик транспортних пригод, що перевищує граничний ризик.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.3.1) 3.2.2.3 аварійна ситуація
Небезпечна ситуація, яку характеризує порушеність граничних обмежин.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.3.4) 3.2.2.4 складна ситуація
Небезпечна ситуація, яку характеризує порушеність експлуатаційних обмежин (11) без порушеності граничних обмежин.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.3.3)
---------------
(11) За ДСТУ 3966: "обмежити", "обмеження" - дія, "обмежина" - наслідок.
3.2.2.5 ускладненість умов роботи
Небезпечна ситуація, яку характеризує порушеність рекомендованих експлуатаційних обмежин без порушеності експлуатаційних обмежин.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.3.2)
3.2.3 Події і пригоди, які виникають під час руху поїздів
3.2.3.1 подія
Факт пройдення (що стався чи станеться) якогось етапу (моменту, часу) на шляху тривання відповідної дії.
Примітка. Наприклад, поїзд зупинився - подія, що відповідає кінцевому моментові часу на шляху дії зупинятися; поїзд проїхав 10 км - подія, що відповідає моментові пройдення відстані 10 км на шляху дії їхати.
(Великий тлумачний словник сучасної української мови / В.Т.Бусел)
3.2.3.2 пригода
Непередбачена, несподівана, пов'язана з ризиком подія.
(Великий тлумачний словник сучасної української мови / В.Т.Бусел)
3.2.3.3 (залізнична) транспортна пригода
Пригода, що трапилася в процесі руху рухомого складу та призвела до загибелі або травмування людей, пошкодження технічних засобів, вантажу, об'єктів залізничного транспорту, дезорганізації руху, завдання шкоди довкіллю.
Примітки:
1. Залежно від наслідків залізничні транспортні пригоди класифікують: катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти та порушення.
2. Розрізняють залізничні транспортні пригоди: зіткнення поїзда чи рухомого складу залізничного транспорту, зійдення з рейок рухомого складу залізничного транспорту, самоурухомлення рухомого складу та ін.
(Пропозиція розробників)
3.2.3.4 класифікаційна ознака транспортної пригоди
Технічна або інша характеристика транспортної пригоди, що дає змогу віднести її до відповідної групи згідно з класифікацією.
(Пропозиція розробників)
3.2.3.5 класифікація залізничних транспортних пригод
Система, згідно з якою транспортні пригоди поділено на групи залежно від їх характеру й наслідків.
(Пропозиція розробників)
3.2.3.6 аварія (загальне визначення)
Небезпечна подія техногенного характеру, що створює на об'єкті, території або акваторії загрозу для життя й здоров'я людей і призводить до руйнування будівель, споруд, обладдя і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди довкіллю.
3.2.3.7 катастрофа (загальне визначення)
Великомасштабна аварія чи інша подія, що призводить до тяжких, трагічних наслідків.
(Положення про класифікацію надзвичайних ситуацій. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.1998 р. N 1099
3.2.3.8 катастрофа на залізничному транспорті
Залізнична транспортна пригода, унаслідок якої одна людина або більше загинула чи шість або більше травмовано і (або) пошкоджено рухомий склад залізничного транспорту до ступеня вилучення його з інвентарного парку в обсязі від трьох одиниць.
катастрофа на залізничному транспорті
Залізнична транспортна пригода, яка полягає у тому, що пасажирський чи вантажний поїзд зіткнувся з іншим поїздом або залізничним рухомим складом, або рухомий склад поїзду зійшов з рейок на перегоні чи станції, унаслідок чого:
- одна людина або більше загинула чи шість або більше травмовано;
- і (або) пошкоджено рухомий склад залізничного транспорту до ступеня вилучення його з інвентарного парку в обсязі від трьох одиниць.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.3.9 аварія на залізничному транспорті
Залізнична транспортна пригода, унаслідок якої від однієї людини до п'яти травмовано і (або) пошкоджено рухомий склад залізничного транспорту до ступеня вилучення його з інвентарного парку.
аварія на залізничному транспорті
Залізнична транспортна пригода, яка полягає у тому, що пасажирський чи вантажний поїзд зіткнувся з іншим поїздом або рухомим складом, або рухомий склад поїзду зійшов з рейок на перегоні чи станції, унаслідок чого:
- від однієї людини до п'яти травмовано;
- і (або) пошкоджено рухомий склад залізничного транспорту до ступеня вилучення його з інвентарного парку.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.3.10 зіткнення (поїзда чи рухомого складу залізничного транспорту)
Пригода зустрічного, попутного чи бокового зіткнення поїзда або рухомого складу залізничного транспорту з іншим поїздом, рухомим складом залізничного транспорту чи механічним самохідним засобом, зупиненим або залишеним на залізничній колії, незалежно від ступеня отриманих у цьому разі пошкоджень рухомого складу.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р., п. 2.2)
3.2.3.11 зійдення (12) (із рейок рухомого складу залізничного транспорту)
Пригода, що трапилась після втрати взаємодії хоча б одного колеса рухомого складу залізничного транспорту з рейкою внаслідок зміщення від свого нормального положення щодо головки рейки.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р., п. 2.8)
---------------
(12) За ДСТУ 3966: сходити, сходження - дія, зійти,
зійдення - подія.
3.2.3.12 самоурухомлення рухомого складу
Подія урухомлення рухомого складу під впливом природних сил (сила вітру, сила тяжіння).
(Пропозиція розробників)
3.2.3.13 (залізничний) серйозний інцидент
Потенційно небезпечна для життя і здоров'я людей залізнична транспортна пригода, що трапилась під час руху за участю хоча б однієї одиниці рухомого складу залізниць при виконанні поїзної чи маневрової роботи унаслідок відмовлень технічних засобів, помилок персоналу, нерозрахованого впливу зовнішнього середовища чи їх сполучень, що могла бути передумовою аварії і привести до її виникнення, але не закінчилася аварією, і не має тяжких наслідків, характерних для катастрофи та аварії.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.3.14 (залізничний) інцидент
Залізнична транспортна пригода, що трапилась через відхилення від нормального експлуатування залізничної транспортної системи і не має наслідків, характерних для катастрофи, аварії та серйозного інциденту.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.3.15 (залізничне) порушення
Залізнична транспортна пригода, що виходить за межі нормального експлуатування, але залишає можливість функціювання залізничної транспортної системи в заданих межах параметр рів.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.3.16 початкова подія
Подія відмовлення технічного засобу залізничного транспорту, помилка персоналу чи нерозрахований вплив зовнішнього середовища, які під час виконування поїзної чи маневрової роботи порушують нормальне експлуатування і можуть призвести до порушення експлуатаційних обмежин.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения, п. 3.4.1)
3.2.3.17 відмовлення технічного засобу (залізничного транспорту)
Подія, яка полягає в тому, що технічний засіб залізничного транспорту перейшов до непрацездатного стану за нормального експлуатування.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.4.1.1)
3.2.3.18 небезпечне відмовлення технічного засобу (залізничного транспорту)
Подія відмовлення технічного засобу залізничного транспорту у процесі виконування поїзної чи маневрової роботи в заданих умовах експлуатування (13), що потягло за собою виникнення аварійної ситуації.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.4.1.2)
---------------
(13) За ДСТУ 3966: "експлуатувати", "експлуатування" - дія, "експлуатація" - скальковано з рос. "эксплуатация".
3.2.3.19 помилка персоналу (залізниці)
Подія невиконання або ненавмисного неправильного чи несвоєчасного виконання потрібної дії, визначеної встановленими правилами безпеки руху й експлуатування залізничного транспорту.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.4.1.3)
3.2.3.20 небезпечна помилка персоналу (залізниці)
Помилка персоналу під час виконування поїзної чи маневрової роботи, що спричинила виникнення аварійної ситуації.
(Пропозиція розробників)
3.2.3.21 кваліфікація персоналу
Рівень підготовленості особи з числа персоналу, зокрема базова спеціальна освіта, професійні знання, навички й уміння, а також досвід роботи, що забезпечують якість і безпеку експлуатування технічних засобів під час виконування нею посадових обов'язків.
(Загальні положення забезпечення безпеки атомних станцій (наказ Державної адміністрації ядерного регулювання України N 63 від 09.12.1999 р.) .
3.2.3.22 [пошкодження] [зруйнування] технічних засобів (залізничного транспорту)
Подія порушення конструктивної цілісності рухомого складу, залізничної колії й споруд на ній, засобів зв'язку й сигналізації, що [частково] [цілком] унеможливлює використовування (14) їх за цільовою призначеністю внаслідок [часткової] [повної] втрати експлуатаційних властивостей, [для відновлення яких потрібно проведення ремонту] [відновлювати які неможливо чи недоцільно].
(Пропозиція розробників)
---------------
(14) За ДСТУ 3966: "використовувати", "використовування" - дія, "виконувати", "виконання" - подія.
3.2.3.23 шлях розвитку транспортної пригоди
Послідовність несприятливих подій під час виконування поїзної чи маневрової роботи і відповідних до них небезпечних ситуацій у процесі розвитку транспортної пригоди.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.2.2)
3.2.4 Показники безпеки руху та ризики
3.2.4.1 показник безпеки руху
Кількісна чи якісна характеристика ступеня захищеності залізничної транспортної системи від недопускного ризику транспортних пригод і пов'язаного з ними збитку.
(Пропозиція розробників)
3.2.4.2 ризик транспортної пригоди
Міра загрози виникнення потенційно можливої транспортної пригоди і пов'язаного з ним збитку під час виконування поїзної чи маневрової роботи.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.5.2)
3.2.4.3 чинник ризику
Чинник, що належить до залізничної транспортної системи чи до зовнішнього середовища і створює потенційну можливість настання початкових подій.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.5.6)
3.2.4.4 граничний ризик
Максимально допускне (15) (допустиме) значення ризику виникнення транспортних пригод та їх шкідливих наслідків для життя й здоров'я людей, майна, довкілля і пов'язаного з ними збитку.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.5.5)
---------------
(15) За ДСТУ 3966: "допускний" - той, що його можна допустити, "допустимий" - скальковано з рос. "допустимий"
3.2.4.5 індивідуальний ризик
Міра загрози заподіяння шкоди життю й здоров'ю окремої людини внаслідок транспортної пригоди.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.5.3)
3.2.4.6 соціальний ризик
Міра загрози заподіяння шкоди життю й здоров'ю певної кількості людей унаслідок транспортної пригоди.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.5.4)
3.2.4.7 захист
Технічні засоби й організаційні заходи, призначені для зменшення ризику транспортних пригод і пов'язаного з ними збитку.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.1.3)
3.2.5 Обмежини (16)
---------------
(16) За ДСТУ 3966: "обмежувати", "обмежування" - дія, "обмежити", "обмеження" - подія , "обмежина" - те, що обмежує.
3.2.5.1 нормальне експлуатування (17) (залізничного транспорту)
Експлуатування залізничного транспорту в межах параметрів, які не перевищують експлуатаційних обмежин, рекомендованих установленою експлуатаційно-технічною документацією.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и опредєления п. 3.7.4)
---------------
(17) За ДСТУ 3966: "експлуатувати", "експлуатування" - дія, "експлуатація" - скальковано з рос. "эксплуатация".
3.2.5.2 експлуатаційні обмежини
Умови, режими й параметри залізничної транспортної системи, порушення яких під час виконування поїзної чи маневрової роботи недопускне.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.7.2)
3.2.5.3 рекомендовані експлуатаційні обмежини
Умови, режими й значення параметрів залізничної транспортної системи, що визначають стан безпеки руху, дотримання яких під час виконування поїзної чи маневрової роботи в очікуваних умовах і за встановлених методів експлуатування забезпечує задані показники ефективності.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.7.1)
3.2.6 Наслідки транспортних пригод
3.2.6.1 збиток (пов'язаний із транспортною пригодою)
Фізична ушкодженість чи шкода здоров'ю людей, майну і довкіллю внаслідок транспортної пригоди.
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.2.4)
3.2.6.2 ліквідовування (18) наслідків аварійної ситуації
Комплекс організаційно-технічних заходів, спрямованих на запобігання загрозі людям, на захист довкілля, збереження вантажу, рухомого складу, споруд, відновлення руху поїздів і маневрових робіт у можливо короткий термін.
(Правила безпеки та порядку ліквідації наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх залізничним транспортом. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 567 від 16.10.2000 р. та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.11.2000 р. за N 857/5078
---------------
(18) За ДСТУ 3966: "ліквідувати", "ліквідування" - дія, "зліквідувати", "зліквідування" - подія, "ліквідація" - скальковано з рос. "ликвидация"
3.2.6.3 ліквідовування наслідків залізничної транспортної пригоди
Провадження комплексу організаційно-технічних заходів, які охоплюють аварійно-відновлю-вальні та інші невідкладні роботи, здійснювані у разі транспортної пригоди і спрямовані на припинення дії небезпечних чинників, на запобігання загрозі людям, на захист довкілля, збереження вантажу, рухомого складу, споруд, відновлення руху поїздів і маневрових робіт у можливо короткий термін.
(Пропозиція розробників)
3.2.6.4 жертва транспортної пригоди
Особа, смерть якої настала внаслідок транспортної пригоди.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.6.5 потерпілець транспортної пригоди
Особа, яка загинула або травмована у транспортній пригоді.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.6.6 травмованець транспортної пригоди
Особа, що одержала в транспортній пригоді тілесні ушкодження, які призвели до госпіталізування або призначення амбулаторно-клінічного лікування після надання першої медичної допомоги.
(Положення про класифікацію транспортних подій на залізничному транспорті України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 800 від 16.10.2003 р.)
3.2.6.7 прогнозований загальний матеріальний збиток
Математичне сподівання величини матеріального збитку, завданого технічним засобам залізниць, майну і довкіллю внаслідок транспортних пригод в одиницю наробітку експлуатаційної роботи залізничної транспортний системи для розглянутого моменту чи сумарного наробітку (обсягу експлуатаційної роботи).
(ОСТ 32.95-97 Безопасность движения поездов и подвижного состава железных дорог. Термины и определения п. 3.6.1)
3.2.7 Відновлювальні засоби
3.2.7.1 відновлення
Повернення до початкового (попереднього) стану чи до нормального експлуатування.
Примітки:
1. За ДСТУ 2860-94 відновлення - це подія, яка полягає в тому, що після несправності об'єкт знову відновлює здатність виконувати потрібну функцію.
2. За ДСТУ 2620-94 відновлення - це процес зміни чи ремонту окремих компонентів чи елементів технічних засобів із метою усунення виявлених пошкоджень.
3. Восстанавливаемый - відновлюваний; восстанавливать - відновлювати; восстановительные средства - відновлювальні, відновні засоби; восстанавливающие средства - відновлюючі, відновчі засоби; восстанавливать у значений отстраивать - відбудовувати; восстановление в значений отстройка - відбудовування, відбудова.
(Інструкція з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 258 від 27.04.2001 р.)
3.2.7.2 аварійно-відновлювальні роботи
Комплекс заходів, що їх здійснюють спеціальні підрозділи залізничного транспорту, і які спрямовані на остаточне зліквідування наслідків аварійної ситуації.
Примітка. За ДСТУ 3891-99 аварійно-відновлювальні роботи - першочергові роботи у зоні надзвичайної ситуації щодо відновлення окремих споруд, усунення пошкоджень у мережах та системах комунальних та виробничих комунікацій, створення мінімально необхідних умов для життєзабезпечення населення, санітарного очищення та знезараження території.
(Правила безпеки та порядку ліквідації наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх залізничним транспортом. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 567 від 16.10.2000 р. та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.11.2000 р. за N 857/5078
3.2.7.3 аварійно-відновлювальна автолетючка
Автомобіль із підіймально-накочувальним обладдям призначений для ліквідування наслідків зійдення рухомого складу.
(Інструкція з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 258 від 27.04.2001 р.)
3.2.7.4 аварійно-польова команда
Спеціальна команда з підіймально-накочувальним обладдям, призначена для ліквідування наслідків зійдення поодинокого рухомого складу.
(Інструкція з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 258 від 27.04.2001 р.)
3.2.7.5 відновлювальні засоби енергопостачання
Засоби, призначені для провадження робіт оперативного відновлювання енергопостачання.
(Інструкція з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 258 від 27.04.2001 р.)
3.2.7.6 відновлювальний поїзд
Поїзд із підіймально-тяговими механізмами, енергетичним обладдям, призначений для ліквідування наслідків зійдення чи зіткнення рухомого складу, а також для надавання (19) допомоги під час інших надзвичайних ситуацій.
(Інструкція з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 258 від 27.04.2001 р.)
---------------
(19) За ДСТУ 3966: "надавати", "надавання" - дія, "надати", "надання" - подія.
3.2.7.7 головний відновлювальний поїзд
Поїзд із потрібною технічною базою, призначений поширювати передові методи ведення відновлювальних робіт та сприяти підвищенню технічної оснащеності відновлювальних засобів на залізниці щодо ліквідування наслідків зійдення чи зіткнення рухомого складу.
(Інструкція з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України. Затверджено наказом Міністерства транспорту України N 258 від 27.04.2001 р.)
3.2.7.8 оперативний план відновлювальних робіт
Перелік оперативних організаційних заходів, спрямованих на якнайшвидше відновлення руху поїздів.
Примітка. Оперативний план відновлювальних робіт подає начальник відновлювального поїзду, розглядає (із причетними фахівцями) і затверджує начальник дирекції залізничних перевезень.