• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження "Правил перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України"

Міністерство транспорту України  | Наказ, Інструкція, Правила від 28.07.1998 № 297 | Документ не діє
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 297 від 28.07.98
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 жовтня 1998 р.
за N 620/3060
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 1196 від 27.12.2006 )
Про затвердження "Правил перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінтрансу N 611 від 21.12.99 N 109 від 22.02.2001 N 831 від 21.11.2002 N 530 від 14.07.2003 N 1069 від 06.12.2004 Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 472 від 18.08.2005 )
На виконання Закону України "Про залізничний транспорт" та Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1997 р. N 252,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, що додаються.
2. Встановити, що зазначені Правила вводяться в дію з 30 листопада 1998 р.
3. Укрзалізниці (Слободян А.В.) та начальникам залізниць України забезпечити своєчасне введення Правил у дію та правильність їх застосування.
4. Головному управлінню науково-технічної політики, промисловості та сертифікації (Петрашевський О.Л.) разом із Головним управлінням правового забезпечення діяльності транспорту (Логінова Л.М.) в установленому порядку зареєструвати цей наказ у Міністерстві юстиції.
5. Із введенням у дію цих Правил вважати такими, що не застосовуються на залізницях України, Правила перевезень пасажирів і багажу залізницями СРСР (тарифне керівництво N 5), введені вказівкою Міністерства шляхів сполучення СРСР від 12 грудня 1988 р. N Н-3760 у.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра транспорту України - Генерального директора Укрзалізниці А.В.Слободяна.
Перший заступник Міністра транспорту Л.М.Костюченко
Затверджено
Наказ Міністерства транспорту
України 28.07.98 N 297
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 жовтня 1998 р.
за N 620/3060
Правила перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України
Розділ 1. Загальні положення
1.1. Правила перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила) розроблені згідно з вимогами Статуту залізниць України, Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом (далі - Порядок) та інших нормативних актів, і поширюються на працівників залізничного транспорту, фізичних та юридичних осіб, незалежно від їх форм власності та підпорядкування, які:
а) користуються послугами залізничного транспорту;
б) здійснюють перевезення пасажирів, багажу та вантажобагажу залізницями;
в) обслуговують пасажирів на вокзалах, в пунктах продажу проїзних документів та в поїздах.
( Пункт 1.1 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 611 від 21.12.99 )
1.2. Правила застосовуються тільки при перевезенні пасажирів, багажу, вантажобагажу залізничними лініями загального користування у межах України та у вагонах парку залізниць, або орендованих у залізниць, а також у власних вагонах, що належать підприємствам, організаціям, установам або громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності.
При перевезенні пасажирів в межах України, але у вагонах залізниць інших держав, діють норми відповідних міжнародних угод, а вимоги Правил поширюються тільки на положення, не врегульовані цими угодами.
1.3. Кожен працівник залізниці чи підприємства - суб'єкта підприємницької діяльності, а також громадянин, який користується послугами залізничного транспорту, несе персональну відповідальність за порушення Правил.
1.4. Організація виконання цих Правил на залізницях здійснюється Управліннями залізниць.
1.5. Працівники залізниць та підприємств - суб'єктів підприємницької діяльності повинні бути ввічливими та запобігливими щодо кожного пасажира, відправника та одержувача вантажобагажу, виявляти турботу та увагу до них, вживати заходів з метою усунення недоліків в обслуговуванні громадян, незалежно від того, за яких обставин та з чиєї вини вони виникли.
1.6. Посадові особи всіх рівнів управління процесом перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та обслуговування пасажирів на залізниці, суб'єкти підприємницької діяльності повинні здійснювати особистий прийом громадян з питань обслуговування їх працівниками підвідомчих підприємств.
Графік прийому вивішується безпосередньо на дверях чи біля дверей службового кабінету.
1.7. Всі відмітки на проїзних та перевізних документах, акти, довідки завіряються посадовим штемпелем уповноваженої особи та підписом, із зазначенням дати.
1.8. Терміни, які використовуються у Правилах, мають таке значення:
Автомобілевоз - вагон спеціальної конструкції з обладнанням для перевезення легкових автомобілів, включений до складу пасажирського поїзда;
Бізнес-купе - спеціально обладнане у м'якому вагоні купе із місцем для лежання для однієї особи;
Бронювання місць - закріплення на підставі разового замовлення або договору певної кількості місць з відстрочкою реалізації замовнику на визначений термін.
Вагон безпересадковий - пасажирський вагон, який прямує до станції призначення з двома або більше поїздами без пересадки пасажирів.
Вагон зі змінним трафаретом - вагон у поїзді, обладнаний двома маршрутними дошками (трафаретами), продаж проїзних документів у який здійснюється не далі станції зміни трафарету і окремо від станції зміни трафарету.
На першій вказується маршрут від станції відправлення поїзда до станції зміни трафарету, на другій - маршрут від станції зміни трафарету до станції призначення поїзда.
Залежно від пасажиропотоку від станції відправлення (зміни трафарету) до певної станції призначення може виділятись не вагон, а визначена кількість місць.
( Пункт 1.8 розділу 1 доповнено абзацом згідно з Наказом Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
Вагони пасажирські - вагони, призначені для перевезення пасажирів. До числа цих вагонів належать також поштові, багажні, вагони-ресторани, службово-технічні (службові, клуби, санітарні, випробувальні та вимірювальні, лабораторії, автомобілевози та інші спеціальні вагони пасажирського типу).
Вагон пасажирський спеціальний - пасажирський вагон, який в установленому порядку призначений в рейс за замовленням будь-якої юридичної або фізичної особи для перевезення групи пасажирів, багажу чи вантажобагажу.
Вагон штабний - вагон для перевезення пасажирів, обладнаний радіостанцією, радіовузлом, де знаходиться начальник поїзда, поїзний електромонтер.
Вокзал - комплекс спеціальних споруд, приміщень, обладнання, призначений для обслуговування пасажирів, надання їм платних та безплатних послуг у тому числі реалізації продуктів харчування, промислових та супутніх товарів, друкованої продукції тощо, управління рухом поїздів та розміщення персоналу. До складу вокзального комплексу входять: посадкові платформи, пішохідні тунелі та мости, переходи через залізничні колії, багажні приміщення, частина прилеглої до споруди привокзальної площі. Залежно від обсягів роботи з відправлення пасажирів вокзали бувають позакласні, 1, 2 та 3 класу.
( Термін із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
Зал очікування - спеціально обладнане приміщення вокзалу з місцями для сидіння, призначене для тимчасового перебування пасажирів, які очікують відправлення чи прибуття поїзда.
( Пункт 1.8 розділу 1 доповнено терміном згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
Зал очікування підвищеного комфорту - зал очікування, у якому передбачені комфортні умови перебування.
( Пункт 1.8 розділу 1 доповнено терміном згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
Зворотний виїзд - додаткова послуга пасажиру в пункті першопочаткового відправлення в оформленні виїзду на зворотний шлях.
Каса багажна - окреме спеціально обладнане приміщення для оформлення перевезення багажу та вантажобагажу.
Каса квиткова - спеціально обладнане приміщення для оформлення проїзду пасажирів та повернення платежів за невикористані проїзні документи.
Каса квиткова добова - квиткова каса, яка оформляє проїзні документи щонайбільше за 24 години до відправлення поїзда.
Камера схову - спеціально обладнане приміщення для короткочасного зберігання ручної поклажі, багажу пасажирів.
Категорія вагона - різновидність вагонів для перевезення пасажирів залежно від їх облаштування, кількості місць у вагоні та умов проїзду. Вагони бувають 1, 2, 3 класу - з відкритими та закритими купе з місцями для сидіння:
- міжобласні - без купе з місцями для сидіння;
- загальні - з відкритими купе з місцями для сидіння;
- плацкартні - з відкритими купе з місцями для лежання;
- купейні - з окремими чотиримісними купе з місцями для лежання;
- м'які - з окремими одномісними купе, двомісними (СВ) та трьохмісними купе з місцями для лежання;
- фірмові - м'які, купейні, плацкартні та міжобласні вагони, що відповідають вимогам Положення про фірмові пасажирські поїзди та групи фірмових пасажирських вагонів, затвердженого Міністерством транспорту України;
підвищеного комфорту - м'які, купейні вагони пасажирських або швидких поїздів, вагони електрота дизель-поїздів типової або спеціальної конструкції з наданням харчування, особливих умов та послуг тощо.
( Абзац пункту 1.8 розділу 1 в редакції Наказу Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
Вагони можуть бути також комбінованими з купе різної категорії.
( Термін із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
Квиток абонементний - документ для багаторазового проїзду пасажира у приміському поїзді на визначений період.
Керівник організованої групи дітей - відповідальна особа, призначена організатором перевезення дітей для їх супроводження.
Керівник туристської групи - особа, що є представником суб'єкта туристичної діяльності і виступає від його імені, супроводжує туристів, забезпечує виконання умов договору про надання туристичних послуг, володіє фаховими знаннями про державу (місцевість) перебування і, як правило, мовою держави перебування або загальнозрозумілою там мовою.
Купе змішане - купе, в яке здійснено продаж проїзних документів для осіб, незалежно від статі (чоловічої, жіночої).
Купе сімейне - спеціально обладнане купе м'якого вагона з місцем для лежання для трьох осіб.
Купе чоловіче (жіноче) - купе, в яке здійснено продаж проїзних документів тільки для осіб чоловічої (жіночої) статі
Маркування багажу, вантажобагажу - розміщення безпосередньо на вантажі спеціальної інформації про станцію, залізницю відправлення і призначення, даних про відправника, одержувача, особливостей поводження з вантажем.
Місце багажу, вантажобагажу - кожна окрема річ, підготовлена до відправлення без упакування, або декілька речей, упакованих в окреме відправлення (валіза, ящик, рюкзак тощо) з нанесеним маркуванням після зважування.
Нетарифний зупинковий пункт - роздільний або зупинковий пункт, закритий для приймання та видавання багажу.
Організована група пасажирів - належним чином зорганізована туристичною або будь-якою організацією чи фізичною особою кількість пасажирів, які здійснюють спільну поїздку поїздом за однаковими маршрутом і метою поїздки. Бувають дитячі, дорослі, змішані групи.
Оголошена цінність - фактична вартість багажу, вантажобагажу, оголошена пасажиром при оформленні перевезення.
Пасажир - фізична особа, яка користується залізничним транспортом на підставі особистого проїзного документа або є членом організованої групи осіб, яка проїздить на підставі придбаного групового проїзного документа. Названі особи вважаються пасажирами з моменту придбання квитка на поїзд до моменту завершення поїздки. Пасажирами також вважаються особи, що здійснюють поїздку за посвідченням, якщо це передбачено законодавством України.
( Абзац пункту 1.8 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
Пасажир транзитний - пасажир, що здійснює пересадки на станціях і має документи на виїзд з пунктів пересадки, оформлені в пункті першопочаткового відправлення.
Пасажирська будівля - будівля на станції, де відсутній вокзал, з приміщеннями, обладнаними для оформлення проїзних документів, багажних та вантажобагажних квитанцій, очікування поїзда.
Перон - частина території вокзалу, на якій провадиться посадка та висадка пасажирів, завантаження та розвантаження багажних, поштових вагонів.
Перевізник - юридична особа - власник або орендар вагона, який уклав договір на перевезення з пасажиром або відправником вантажобагажу або замовником організованої групи пасажирів.
Платформа - рівний підвищений майданчик, збудований згідно із нормами будівництва, біля якого зупиняється поїзд для здійснення посадки та висадки пасажирів.
Поїзд пасажирський - поїзд, сформований із вагонів, призначених для перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти. У залежності від швидкості поїзди можуть бути пасажирськими, швидкими, прискореними, швидкісними, високошвидкісними.
( Термін із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
Поїзд підвищеного комфорту - поїзд, сформований із вагонів, яким присвоєна категорія підвищеного комфорту.
Поїзд спеціальний - поїзд, призначений в установленому порядку (за замовленням будь-якої юридичної чи фізичної особи) для перевезення груп пасажирів.
Поїзди погоджені - поїзди, погоджені з пасажиром при оформленні проїзду з пересадками, якими пасажир прибував та від'їздив з пункту пересадки.
Послуга транспортна основна - перевезення пасажирів у загальному, міжобласному, плацкартному, м'якому, купейному, фірмовому, підвищеного комфорту та СВ вагонах у складі швидкого та пасажирського поїзда, приміських та місцевих поїздів, перевезення багажу, вантажобагажу у багажних вагонах.
Послуга додаткова - послуга, що надається громадянам під час оформлення проїзду, приймання багажу чи вантажобагажу, перебування в поїзді чи на вокзалі, під час повернення невикористаних проїзних та перевізних документів.
Проїзний документ - документ встановленого зразка, який посвідчує право пасажира на проїзд залізничним транспортом.
( Абзац пункту 1.8 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
Складовими вартості проїзного документа є:
- плацкарта - частина вартості проїзду, змінювана залежно від категорії вагона, поїзда, що компенсує витрати на підготовку в рейс та обслуговування вагона;
- квиток - частина вартості проїзду, змінювана залежно від категорії вагона та поїзда, що компенсує витрати на переміщення вагона.
До складових вартості проїзного документа включається також плата (збір), передбачена законодавством: податок на додану вартість, страховий збір, плата за продаж проїзного документа (комісійний збір). При оформленні проїзду із використанням автоматизованих систем, складові вартості проїзного документа мають шифри, встановлені технологічними процесами відповідних систем.
Види проїзних документів: повні, пільгові, безплатні; дитячі, групові; службові.
В приміських поїздах та місцевих поїздах без нумерації місць в вагонах проїзним документом є квиток.
Прийомоздавальник багажу - службовець станції, який приймає багаж та вантажобагаж до перевезення у багажному вагоні та видає його на станціях зупинки поїзда працівникам станції або пасажиру (прийомоздавальник вантажу та багажу в поїздах згідно з Класифікатором професій ДК 003-95.
( Визначення терміну із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 472 від 18.08.2005 )
Приміський квиток - документ для проїзду в приміському сполученні одного або декількох пасажирів на вказаний поїзд або дату.
Пряма плацкарта - додаткова послуга пасажиру, що надається в пункті першопочаткового відправлення з оформлення виїзду з пункту пересадки.
Пункт пасажирський зупинковий - пункт на перегоні, що не має колійного розвитку і призначений виключно для посадки та висадки пасажирів.
Пункт продажу проїзних документів - мережа залізничних квиткових кас, що здійснюють оформлення проїзду, повернення платежів за невикористані проїзні документи, об'єднаних спільним обліком та звітністю.
Резервування місць - виділення заздалегідь за заявками організацій, фізичних осіб місць з відстроченим оформленням проїзних документів.
Розклад руху - графік або таблиця, що містить відомості про час прибуття, стоянки та відправлення поїзда.
Ручна поклажа - предмети або речі, які перевозяться разом з пасажирами.
Ручна поклажа великогабаритна - ручна поклажа, розміри якої за сумою трьох вимірювань перевищують 180 см.
Сервіс-центр - спеціально обладнане приміщення для обслуговування пасажирів в умовах підвищеного комфорту, надання їм додаткових послуг (оформлення проїзду на різні види транспорту, копіювання документів, користування засобами зв'язку, комп'ютерні послуги тощо).
( Пункт 1.8 розділу 1 доповнено терміном згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
Сполучення пасажирське - перевезення пасажирів, багажу та вантажобагажу в пасажирських, швидких, швидкісних, високошвидкісних, фірмових поїздах, електрота дизель-поїздах підвищеного комфорту між пунктами, розташованими:
( Абзац пункту 1.8 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінтрансу N 109 від 22.02.2001, N 831 від 21.11.2002 )
а) на мережі однієї залізниці - місцеве;
б) на мережі двох та більше залізниць - пряме.
Залежно від способів доставки пасажирів до місця призначення пасажирське сполучення поділяється на пересадкове та безпересадкове.
Сполучення приміське - перевезення пасажирів приміськими і місцевими електрота дизель-поїздами, поїздами, сформованими із класних вагонів з локомотивною тягою без нумерації місць у вагонах за приміськими тарифами.
( Абзац пункту 1.8 розділу 1 в редакції Наказу Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
Станція проміжна - будь-яка станція, розташована між початковою та кінцевою станціями маршруту прямування поїзда.
Суб'єкт господарювання - юридична особа, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, яка займається перевезенням пасажирів, багажу, вантажобагажу, обслуговуванням пасажирів.
Страховий збір - плата, встановлена чинним законодавством України, яку вносить пасажир під час оформлення проїзду для обов'язкового особистого страхування від нещасного випадку.
Тариф пасажирський - система цін, яка включає затверджені у встановленому порядку розміри плати за перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу, а також правила їх обчислення та застосування.
Термін чинності проїзного документа - період часу, протягом якого проїзний документ є чинним для здійснення поїздки.
Технологічний процес роботи вокзалу - процес, що складається із цілеспрямованих і послідовних дій у площині забезпечення перевезень пасажирів та обслуговування їх під час перебування на вокзалі.
Трафарет - показник інформації на вагоні про маршрут його прямування.
Учасник перевізного процесу - юридична особа, представник якої прийняв багаж або вантажобагаж для перевезення або зберігання.
Філія квиткової каси - спеціально обладнане приміщення, в якому здійснюється одна або декілька операцій квиткової каси (прийом замовлень, оформлення проїзних документів, повернення платежів за невикористані проїзні документи та ін.).
( Термін в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 472 від 18.08.2005 )
Фірмовий поїзд - поїзд, сформований із вагонів, яким присвоєна категорія фірмових. До складу фірмового поїзда можуть включатись нефірмові вагони, і навпаки, до складу нефірмового поїзда можуть включатись фірмові вагони.
( Пункт 1.8 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінтрансу N 611 від 21.12.99, N 831 від 21.11.2002, N 530 від 14.07.2003 )
1.9. Обслуговування пасажирів на вокзалах (пунктах обслуговування пасажирів) здійснюється згідно з технологічним процесом роботи вокзалу (пункту обслуговування пасажирів), затвердженим начальником залізниці.
( Розділ 1 доповнено пунктом 1.9 згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
1.10. Перелік основних штемпелів, що проставляються на проїзних документах, наведено в додатку 6, що додається до Правил.
( Розділ 1 доповнено пунктом 1.10 згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
Розділ 2. Перевезення пасажирів
2.1. Основні положення
2.1.1. Перевезення пасажирів здійснюється між всіма залізничними станціями та зупинковими пунктами, відкритими для посадки, висадки пасажирів, за розкладом руху пасажирських поїздів, затвердженим у встановленому порядку.
Залізниця, у залежності від місцевих умов, може закривати продаж проїзних документів до станцій, які близько розташовані від станції відправлення, за умови наявності альтернативних поїздів до цих станцій.
( Пункт 2.1.1 розділу 2 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
Інформація про відкриття, закриття станцій та зупинкових пунктів, зміну їхніх найменувань, характеристик та характеру виконуваних ними операцій публікується Укрзалізницею у збірниках правил перевезень та тарифів, а також у тарифних керівництвах.
2.1.2. Кожний пасажир має право займати, як правило, одне місце згідно із придбаним проїзним документом. За бажанням пасажира і за наявності вільних місць йому може надаватись можливість викупити в складі пасажирських поїздів, що курсують за розкладом, затвердженим у встановленому порядку, окреме купе в купейному вагоні для проїзду одного, двох чи трьох пасажирів, чи для одного пасажира - двомісне купе в вагоні СВ, або для одного-двох пасажирів - тримісне купе в м'якому вагоні.
Проїзд оформляється на одному бланку проїзного документа, на якому ставиться відмітка "Окреме купе".
Проїзд у сімейному купе оформляється на одному бланку проїзного документа, на якому ставиться відмітка "сімейне купе". При цьому проїзд у "сімейному купе" дозволяється для кількості осіб - не більше 3 дорослих та дітей, відповідно до вимог п. 2.8.1.
( Пункт 2.1.2 розділу 2 доповнено абзацом третім згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
Крім цього, пасажир може придбати місце для перевезення ручної поклажі за порядком, передбаченим пунктом 3.1.4.
2.1.3. Начальник станції відправлення поїзда та адміністрація пункту продажу проїзних документів зобов'язані завчасно, але не пізніше моменту оформлення проїзду, поінформувати пасажирів про всі заплановані зміни в розкладі руху пасажирських поїздів.
У разі якщо ці зміни оголошені після придбання пасажирами проїзних документів, начальник станції відправлення поїзда та начальники проміжних станцій зобов'язані поінформувати пасажирів про зміни в розкладі руху перед посадкою пасажирів у вагон. Якщо зміна в розкладі руху поїздів на шляху прямування спонукала до пересадки для проїзду до місця призначення, працівники залізниць повинні надати безкоштовно допомогу в перенесенні ручної поклажі в межах залізничної станції.
( Абзац другий пункту 2.1.3 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
Якщо продаж проїзних документів на цей поїзд уже розпочався, та перенесення часу відправлення поїзда раніше часу, встановленого діючим розкладом руху поїздів, є неприпустимим.
( Абзац третій пункту 2.1.3 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
2.2. Оформлення проїзду
2.2.1. Кожний громадянин має право придбати за одним зверненням до каси до 9 проїзних документів включно, незалежно від напрямків. Продаж більшої кількості проїзних документів здійснюється відповідно до п.2.9.
( Абзац другий пункту 2.2.1 вилучено згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
2.2.2. Оформлення проїзних документів здійснюється після пред'явлення паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу (військового квитка, посвідчення водія, службового посвідчення тощо), або їх ксерокопій з внесенням до проїзного документа її прізвища та ініціалів (крім продажу квитків у приміському сполученні).
( Абзац перший пункту 2.2.2 в редакції Наказу Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004; в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 472 від 18.08.2005 )
Підставою для видачі іменного проїзного документа дитині є свідоцтво про народження чи інший документ з фотокарткою або паспорт одного із батьків, у який вписана дитина (чи їх ксерокопії). Для оформлення проїзду за ксерокопією паспорта приймаються його перші 3 сторінки, а для оформлення проїзду дитини додається також ксерокопія сторінки, де вписана дитина.
( Абзац другий пункту 2.2.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 530 від 14.07.2003; в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 472 від 18.08.2005 )
Групові перевезення за заявками юридичних осіб оформляються за списком осіб, наданим на фірмовому бланку організації та завіреним печаткою за заявками фізичних осіб - за списком, який надається на аркуші паперу, підписаним особою, що подала заявку. При оформленні групових проїзних документів вказується прізвище однієї особи керівника групи та слово "список", незалежно від того, скільки бланків проїзних документів оформлено.
( Абзац третій пункту 2.2.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
За наявності у списку осіб, що мають право на пільги, зазначаються статус особи та номер посвідчення.
( Пункт 2.2.2 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства транспорту N 530 від 14.07.2003 )
Відповідність запису у списках щодо посвідчень фактичним даним оригіналу посвідчення перевіряється квитковим касиром, що здійснює оформлення проїзних документів.
( Пункт 2.2.2 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства транспорту N 530 від 14.07.2003 )
Два примірники списку завіряються штампом (печаткою) квиткової каси, проставляється дата оформлення, вказується прізвище квиткового касира та ставиться підпис.
( Пункт 2.2.2 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства транспорту N 530 від 14.07.2003 )
Перший примірник списку вручається керівнику групи для здійснення посадки на поїзд, другий - залишається у касі й додається до звіту.
( Пункт 2.2.2 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства транспорту N 530 від 14.07.2003 )
При оформленні проїзних документів вручну прізвище пасажира вказується повністю, а із використанням автоматизованих систем допускається скорочення, залежно від їх технічної можливості. Проїзні документи без зазначення прізвища в проїзному документі та з виправленням прізвища, зробленим не уповноваженою на це особою, вважаються недійсними.
За наявності у списку дітей зазначається дата та рік народження.
( Абзац дев'ятий пункту 2.2.2 в редакції Наказу Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )( Пункт 2.2.2 розділу 2 в редакції Наказів Мінтрансу N 109 від 22.02.2001, N 831 від 21.11.2002 )
2.2.3. Квиткові каси відкриваються на всіх станціях і зупинкових пунктах, де кількість проданих документів становить 50 і більше за добу.
На станціях і зупинкових пунктах, де обсяг продажу проїзних документів менший, суб'єкти господарювання встановлюють інший порядок продажу, із урахуванням місцевих умов.
Про порядок оформлення проїзду з таких станцій, зупинкових пунктів суб'єкт господарювання зобов'язаний інформувати пасажирів у пунктах продажу проїзних документів та в поїздах.
2.2.4. Залежно від величини пасажиропотоку, кількості квиткових кас та з метою забезпечення надання пільг згідно із законодавством України каси можуть спеціалізуватись:
а) за напрямами (Північ, Південь, Захід, на міста, регіон та ін.);
б) за видами сполучень (міжнародне, приміське, пряме);
в) продажу заздалегідь та добові;
г) для певної пільгової категорії пасажирів (інвалідів, учасників війни, депутатів, пасажирів з дітьми, військовослужбовців, службова та ін.).
2.2.5. Спеціалізовані каси дпя певних категорій пасажирів можуть відкриватись у кожному випадку, коли пасажиропотік цих категорій є достатнім для безперервної роботи каси у денному та змінному режимі.
Якщо пасажиропотік є недостатнім, допускається змішана спеціалізація роботи кас (для інвалідів та депутатів, для військовослужбовців та службова, для приміського та прямого сполучення та ін.).
2.2.6. В проїзних документах, оформлених у вагони з нумерованими місцями, зазначається номер та дата відправлення поїзда, номер вагона та номер місця.
До введення в дію національної автоматизованої системи продажу квитків номер місця вказується тільки в проїзних документах, оформлених від станції відправлення поїзда, від станцій зміни трафаретів, від проміжних станцій, включених до автоматизованої системи "Експрес-2" з однаковими умовами оформлення проїзних документів зі станцією відправлення. В проїзних документах, оформлених від іншої проміжної станції, номер місця не вказується, але вільне місце гарантується і надається провідником вагона.
Видача проїзних документів більше кількості вільних місць у вагоні (крім випадків, передбачених пунктом 2.3.6.) є неприпустимою.
2.2.7. З метою скорочення часу на обслуговування, проїзд декількох пасажирів з однаковими умовами проїзду (за винятком відряджених осіб) може бути оформленим на одному проїзному документі. При оформленні групових проїзних документів максимальне число осіб, оформлених на одному бланку, не повинно перевищувати місткості вагона.
( Пункт 2.2.7 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
2.2.8. При прямуванні з пересадками пасажиру видається проїзний документ на кожну ділянку прямування поїзда: від станції відправлення пасажира до станції першої пересадки, від станції першої пересадки до другої і т.п.
У разі відсутності місць з пункту пересадки чи за бажання пасажира проїзний документ видається тільки до пункту пересадки.
У разі оформлення проїзних документів з пункту пересадки квитковий касир зобов'язаний визначити інтервал між часом прибуття поїзда у пункт пересадки за розкладом та часом відбуття поїзда з пункту пересадки і, з урахуванням місцевих умов на станції пересадки (відстань між вокзалами, зручність та віддаль переходу та ін.), узгодити можливість оформлення проїзних документів з пасажиром.
2.2.9. Оформлення проїзних документів у зворотному напрямку та на поїзди, які відходять з пунктів пересадки, здійснюється, як правило, з пунктів формування чи обертання поїздів.
У окремих випадках, передбачених умовами автоматизованої системи продажу квитків, такий продаж може здійснюватись і з проміжних станцій. Про можливість такого оформлення проїзду в пунктах продажу проїзних документів надається відповідна інформація.
( Абзац другий пункту 2.2.9 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 530 від 14.07.2003 )
2.2.10. Порядок видачі проїзних документів в обмін на талони громадянам, що мають право на пільги, викладено в додатку 1.
2.2.11. Проїзний документ у вагон зі змінним трафаретом видається не далі як до станції зміни трафарету.
2.2.12. Забороняється оформлення проїзду за простроченими та неустановленого зразка службовими, пільговими документами, при відсутності потрібних печаток, з незасвідченими виправленнями.
( Абзац перший пункту 2.2.12 розділу 2 в редакції Наказу Мінтрансу N 611 від 21.12.99 )
При пред'явленні документів, які опубліковані як недійсні або мають явно виражену підробку або виправлення, касир зобов'язаний повідомити про це начальника станцїї (вокзалу) та представника лінійного відділу Управління внутрішніх справ на транспорті.
2.2.13. Загублені проїзні документи не поновлюються. Зіпсовані проїзні документи (замоклі, розірвані, обгорілі тощо), за якими не можна повністю встановити дані поїздки, вважаються недійсними і не поновлюються.
2.2.14. У разі надання одному пасажиру двох та більше місць касир оформляє, як правило, рівну кількість верхніх і нижніх місць. Виняток може бути зроблений інвалідам, особам похилого віку, хворим, пасажирам з дітьми.
2.2.15. Залізниця має право відмовити в оформленні проїзних документів у разі, якщо:
а) замовник проїзного документа не згоден з умовами цих Правил;
б) у поїзді (за винятком приміських) немає вільних місць;
в) перевезення пасажирів припинено внаслідок надзвичайних подій.
2.2.16. Проїзд у приміському сполученні здійснюється за приміськими одноособовими, груповими та абонементними квитками. За бажанням пасажирів приміські квитки продаються як в напрямку "туди", "назад", так і "туди і назад".
( Абзац перший пункту 2.2.16 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
Абонементні квитки бувають пільгові, повні, студентські та вихідного дня.
( Абзац другий пункту 2.2.16 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
2.2.17. Одноосібні та групові квитки для проїзду у приміському сполученні видаються через електронні контрольно-касові апарати, автоматизовану систему "Експрес" та вручну. Одноосібні квитки, крім того, можуть оформлятися через білетодрукувальні автомати.
( Пункт 2.2.17 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
За наявності технічних засобів, залізниці зобов'язані організовувати продаж приміських квитків попередньо, із зазначенням дати виїзду.
( Пункт 2.2.17 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства транспорту N 1069 від 06.12.2004 )
2.2.18. Пільгові абонементні квитки є іменними, продаються за готівку або безготівково громадянам, закладам із зазначенням на квитку прізвища, імені та по батькові повністю зі слів замовника, на будь-яке число місяців (але не більше як на один рік) і дійсні для проїзду між станціями, вказаними в квитку. За бажанням пасажирів (організацій, установ) продаж цих квитків може здійснюватись на 15 днів. Вартість такого квитка становить половину місячної вартості відповідного типу квитка.
( Пункт 2.2.18 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
2.2.19. Повні абонементні квитки продаються громадянам, закладам, організаціям, підприємствам, за готівку або безготівково, без зазначення в квитку прізвища пасажира, на будь-яке число місяців (але не більше як на один рік) і дійсні для проїзду між станціями, вказаними у квитку.
Студентські абонементні квитки продаються за готівку або безготівково студентам, навчальним закладам, організаціям, підприємствам із зазначенням у квитку прізвища студента та номера студентського квитка. Студентські абонементні квитки видаються для проїзду між станціями, вказаними у квитку, і дійсні для проїзду тільки в період дії пільги, передбаченої законодавством.
( Пункт 2.2.19 розділу 2 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
2.2.20. Квитки "вихідного дня" дійсні для проїзду по п'ятницях, суботах, неділях, понеділках, передсвяткових і святкових днях на будь-якій дільниці вузла між станціями, вказаними у квитку.
2.2.21. Дозволяється попередній продаж абонементних квитків, але не раніше ніж за 30 діб до першого дня користування. Квитки в таких випадках прокомпостовуються датою, з якої вони є чинними.
Як виняток, начальник залізниці може встановити інші строки попереднього продажу абонементних квитків.
2.2.22. Продаж приміських квитків, у т.ч. абонементних, здійснюється за маршрутами прямування поїздів приміського сполучення. У разі проїзду з пересадками (не більше однієї) вартість стягується за загальну відстань прямування.
( Підрозділ 2.2 доповнено пунктом 2.2.22 згідно з Наказом Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
2.2.23. Перевезення електрота дизель-поїздами підвищеного комфорту типової або спеціальної конструкції здійснюється згідно з відповідним положенням про поїзди (вагони) підвищеного комфорту, затвердженим Міністерством транспорту України за проїзними документами встановленого зразка.
( Підрозділ 2.2 доповнено пунктом 2.2.23 згідно з Наказом Мінтрансу N 109 від 22.02.2001, із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
2.2.24. Залізниці можуть організовувати продаж проїзних документів на окремі поїзди (вагони) із врахуванням вимог пасажира до купе - "чоловіче", "жіноче", "змішане".
( Розділ 2 доповнено пунктом 2.2.24 згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002, із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 530 від 14.07.2003 )
2.3. Черговість видачі проїзних документів
2.3.1. Правом позачергового оформлення проїзних документів в добових та касах попереднього продажу (у разі особистого звернення з пред'явленням посвідчення особи) користуються:
а) Народні депутати України, Автономної Республіки Крим, депутати місцевих Рад народних депутатів;
б) Герої Радянського Союзу, Герої України;
( Підпункт "б" пункту 2.3.1 із змінами внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
в) Герої Соціалістичної Праці;
г) особи, нагороджені чотирма і більше медалями "За відвагу";
ґ) особи, нагороджені орденами Слави 3-ох ступенів та повні кавалери ордена Трудової Слави;
д) інваліди Великої Вітчизняної війни I, II і III груп та особи, до них прирівняні;
е) учасники Великої Вітчизняної війни;
є) інваліди війни I, II та III групи;
ж) учасники бойових дій;
з) учасники війни;
и) почесні залізничники;
і) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - при особистих поїздках, за пред'явленням посвідчення I категорії;
ї) інваліди загального захворювання I групи та неповнолітні інваліди;
й) особи, які супроводжують хворих дітей, які належать до потерпілих від Чорнобильської катастрофи, до місця лікування (реабілітації), оздоровлення та назад (за направленням медичних закладів);
к) слідчі;
л) працівники міліції;
м) працівники Служби безпеки України;
н) прокурори;
о) співробітники Управління державної охорони України;
п) судді;
р) Уповноважений Верховної Ради України з прав людини та його представники;
( Пункт 2.3.1 розділу 2 доповнено підпунктом "р" згідно з Наказом Мінтрансу N 611 від 21.12.99 )
с) рятувальники аварійно-рятувальних служб;
( Пункт 2.3.1 розділу 2 доповнено підпунктом "с" згідно з Наказом Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
т) особи, які супроводжують народних депутатів, зазначені в його посвідченні про відрядження;
( Пункт 2.3.1 доповнено підпунктом "т" згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
у) особи, нагороджені трьома ступенями знака "Залізнична Слава", - при особистих поїздках та поїздках членів сім'ї;
( Пункт 2.3.1 доповнено підпунктом "у" згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
ф) члени Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Кабінеті Міністрів України при виконанні службових обов'язків;
( Пункт 2.3.1 доповнено підпунктом "ф" згідно з Наказом Мінтрансу N 831 від 21.11.2002 )
х) особи рядового і начальницького складу та працівники органів і підрозділів цивільного захисту.
( Пункт 2.3.1 доповнено підпунктом "х" згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
2.3.2. Особи, перелічені в підпунктах "к", "л", "м", "н", "о", "п", "с", "х" пункту 2.3.1 та у підпунктах "г", "ґ", "д", "е", "ж", пункту 2.3.3, користуються правом відповідно позачергового та першочергового оформлення проїзних документів тільки при службових поїздках за умови пред'явлення службового посвідчення та посвідчення про відрядження.
( Пункт 2.3.2 розділу 2 в редакції Наказу Мінтрансу N 109 від 22.02.2001; із змінами внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
2.3.3. Правом першочергового оформлення проїзду в добових касах користуються:
а) пасажири з дітьми віком до 10 років, а також пасажири - супровідники хворих неповнолітніх дітей, які прямують на санаторно-курортне лікування - за путівками, пред'явленими в касу;
б) особи, які їдуть за телеграфно засвідченим викликом про смерть, нещасний випадок, хворобу;
в) працівники рефрижераторних поїздів та локомотивних бригад;
г) спеціалісти й посадові особи Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
( Підпункт "г" пункту 2.3.3 розділу 2 в редакції Наказу Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
ґ) посадові особи Державного комітету по нагляду за охороною праці і їх територіальних органів;
д) посадові особи Державної екологічної інспекції;
е) посадові особи органів Антимонопольного комітету;
є) ветерани військової служби, ветерани органів внутрішніх справ, ветерани державної пожежної охорони;
( Підпункт "є" пункту 2.3.3 із змінами внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 1069 від 06.12.2004 )
ж) спеціалісти та посадові особи Держспоживстандарту України.
( Пункт 2.3.3 розділу 2 доповнено підпунктом "ж" згідно з Наказом Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
В касах попереднього продажу вищевказаним особам квитки надаються в загальній почерговості.
В залізничних вузлах першочергове право на одержання місць, які є в продажу, надається пасажирам після пред'явлення проїзного документа до цього пункту як пересадкового.
( Пункт 2.3.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 472 від 18.08.2005 )
2.3.4. Продаж проїзних документів у вагон безпересадкового сполучення до станцій перечеплення вагонів і розташованих ближче розпочинається тільки в добу відправлення поїзда, а весь інший час - тільки до станцій, розташованих далі від станцій перепричеплювання вагонів.
2.3.5. У змішаних добових касах за 30 хвилин до відправлення транзитного поїзда в першу чергу оформлюється проїзд на цей поїзд, про що на вікні чи біля каси вивішується оголошення.
2.3.6. Особи, перелічені у підпунктах "к", "л", "м", "н", "о", " п", пункту 2.3.1 та у підпунктах "б", "в", "г", "ґ", "д" пункту 2.3.3 забезпечуються проїзними документами в добових касах незалежно від наявності вільних місць. У разі відсутності вільних місць касир добової каси у спосіб, встановлений технологічним процесом вокзалу, зобов'язаний оформити квиток без плацкарти за тарифом відповідного вагона з відміткою: "Згідно з пунктом 2.3.6 Правил".
2.4. Термін дійсності проїзних документів
2.4.1. Виданий пасажиру проїзний документ дійсний тільки на час прямування поїзда між станціями, вказаними в ньому.
2.4.2. Приміський квиток для проїзду в напрямку "туди", виданий в день відправлення поїзда, дійсний до 24-ї години дня видачі.
2.4.3. Приміський квиток для проїзду "туди" "назад", виданий попередньо, дійсний до 24-ї години дня, вказаного у квитку.
( Пункт 2.4.3 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 109 від 22.02.2001 )
2.4.4. Приміський квиток для проїзду "туди і назад" дійсний: при прямуванні "туди" - до 24-ї години дня, вказаного у квитку, для зворотного виїзду - впродовж доби, не рахуючи дня видачі, а також вихідних та святкових днів. У всіх випадках приміські квитки дають право на одну поїздку "туди" і одну поїздку "назад" в період їх дійсності.
2.4.5. Якщо термін дійсності приміського квитка, у тому числі абонементного, закінчується на шляху прямування пасажира, то квиток зберігає дійсність до прибуття пасажира на станцію призначення.
Термін абонементних квитків (місячних, двомісячних і т.п.) вказується на квитках і вираховується, починаючи з дати дії та закінчується тією самою датою, що передує даті видачі відповідного місяця і року. Абонементні квитки, видані 30, 31 січня терміном на 1 місяць, дійсні до кінця лютого включно.
2.4.6. Дійсність проїзного документа (квитка і плацкарти) продовжується:
а) у разі ненадання пасажиру місця, вказаного у проїзному документі (крім приміського сполучення);
б) у разі запізнення пасажира на поїзд з пункту пересадки з вини залізниці.
В цих випадках пасажир повинен звернутися на станцію відправлення поїзда для проставлення відмітки на проїзному документі "Не надано місце в зв'язку з ... . Дійсність проїзного документа поновлено" або "Запізнення на поїзд з вини залізниці ... . Дійсність проїзного документа поновлено". Перевізник зобов'язаний оформити пасажиру новий проїзд без стягнення будь-яких платежів.