Офіційно опубліковано 30.12.2024
Правління Національного банку України
П О С Т А Н О В А
28.12.2024 № 190 |
Про затвердження Змін до Положення про особливості реорганізації банку за рішенням його власників
Відповідно до статей 7, 15 та 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 6, 26- 29, 66 та 67 Закону України "Про банки і банківську діяльність", статті 1 Закону України "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків", статей 2, 32- 34, 36, 43, 47, 51, 64, 71 Закону України "Про адміністративну процедуру", з метою гармонізації процедур щодо надання Національним банком України дозволу на реорганізацію банку за рішенням його власників, у тому числі шляхом приєднання за спрощеною процедурою, із загальними принципами адміністративної процедури, підвищення прозорості та ефективності здійснення Національним банком України функцій публічної адміністрації Правління Національного банку України
постановляє:
1. Затвердити Зміни до Положення про особливості реорганізації банку за рішенням його власників, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 27 червня 2008 року № 189, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 вересня 2008 року за № 845/15536 (зі змінами) (далі -Положення № 189), що додаються.
2. Національний банк України здійснює розгляд заяв, клопотань, документів, отриманих до 31 грудня 2024 року та щодо яких станом на 01 січня 2025 року не прийнято рішення, відповідно до Положення № 189 з урахуванням строків, визначених законодавством України, що діяло до 31 грудня 2024 року, з початком їх відліку з 01 січня 2025 року.
3. Постанова набирає чинності з 01 січня 2025 року.
Голова | Андрій ПИШНИЙ |
Інд. 22 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
28 грудня 2024 року № 190
Зміни до Положення про особливості реорганізації банку за рішенням його власників
1. У главі 1:
1) в абзаці першому пункту 1.1 слова "та генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій" виключити;
2) пункт 1.2 після абзацу четвертого доповнити новим абзацом п'ятим такого змісту:
"заявник - особа, яка самостійно або через уповноваженого представника звертається до Національного банку із заявою/клопотанням про здійснення процедури, передбаченої цим Положенням;";
3) абзац другий пункту 1.4 виключити.
2. У пункті 2.1 глави 2:
1) підпункти "б", "в", "ґ" після слів "подання до Національного банку" доповнити словами "заяви та";
2) підпункт "д" виключити.
3. У пункті 3.1 глави 3:
1) підпункт "ґ" після слів "подання до Національного банку" доповнити словами "заяви та";
2) підпункти "п", "у", "ф", "х" після слів "Національного банку" доповнити словами "заяви та".
4. У главі 4:
1) абзац другий пункту 4.7 виключити;
2) пункт 4.8 доповнити новим підпунктом такого змісту:
"6) не усунуто в установлений Національним банком строк недоліки, що були підставою для залишення заяви про надання дозволу на реорганізацію без руху";
3) у першому реченні пункту 4.9 слова "втрачає силу" замінити словами "закінчує строк своєї дії та втрачає чинність";
4) у пункті 4.10 слово "скасувати" замінити словом "відкликати".
5. У главі 6:
1) абзац другий пункту 6.1 виключити;
2) абзац другий пункту 6.2 виключити.
6. У главі 7:
1) у підпункті 1 пункту 3 слова "спільне клопотання" замінити словами "спільну заяву";
2) у пункті 11 слова та цифри "Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 368, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2001 року за № 841/6032" замінити словами та цифрами "Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2023 року № 196";
3) у пункті 12:
абзац перший після слів "Національного банку" доповнити словами "заяву та";
абзац третій виключити.
7. Положення доповнити новою главою такого змісту:
"8. Загальний порядок адміністративного провадження
1. Національний банк здійснює реєстрацію заяви/клопотання заявника з питань, визначених цим Положенням, у день їх надходження.
Національний банк здійснює розгляд заяви/клопотання заявника в адміністративному провадженні в порядку, визначеному Законом про банки, Законом, Законом України "Про адміністративну процедуру" (далі - Закон про адміністративну процедуру) та цим Положенням.
2. Адміністративне провадження розпочинається в разі:
1) отримання Національним банком заяви/клопотання (крім клопотань, визначених у пункті 7 частини першої статті 28 Закону про адміністративну процедуру);
2) прийняття Національним банком рішення про початок адміністративного провадження за власною ініціативою.
Перебіг строку в адміністративному провадженні починається з наступного дня після настання події, з якою пов'язано його початок.
3. Національний банк повідомляє учасника адміністративного провадження про початок адміністративного провадження невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку.
У повідомленні зазначаються права та обов'язки учасника адміністративного провадження, включаючи порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, а також способи подання ним своїх пояснень і зауважень в адміністративній справі та строк, протягом якого особа має право їх подати.
4. Національний банк приймає рішення та надсилає заявнику повідомлення в письмовій формі (паперовій або електронній) про залишення заяви без руху з підстав і в строк, визначені Законом про адміністративну процедуру або Законом про банки, або Законом.
У повідомленні про залишення заяви без руху зазначаються виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги законодавства України, спосіб/порядок і строк усунення недоліків, а також способи, порядок і строк оскарження рішення про залишення заяви без руху.
5. Національний банк за клопотанням заявника має право продовжити строк усунення виявлених недоліків.
6. У разі усунення виявлених недоліків у строк, установлений Національним банком, заява вважається поданою в день її первинного подання, а строк розгляду заяви продовжується на строк залишення такої заяви без руху.
7. Національний банк у межах визначеного законодавством України строку розгляду адміністративної справи має право повідомити заявника шляхом надсилання йому листа про необхідність доопрацювання поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам законодавства України, та/або надання ним додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття обґрунтованого рішення, та зазначити, що в разі неможливості доопрацювати пакет документів та/або надати зазначені документи/інформацію в запропонований строк заявник має право подати заяву про зупинення адміністративного провадження на строк, який є необхідним для подання таких документів/інформації.
Повідомлення Національного банку, зазначене в абзаці першому пункту 7 глави 8 цього Положення, має містити застереження, що в разі неподання заявником доопрацьованих та/або додаткових документів/інформації або заяви про зупинення адміністративного провадження в установлений Національним банком строк Національним банком буде прийнято рішення за результатом розгляду наявних документів.
8. Національний банк має право під час адміністративного провадження зупинити адміністративне провадження для перевірки достовірності поданих заявником документів/інформації та/або отримання інформації від державних органів, іноземних державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб і фізичних осіб, якщо відсутність такої перевірки та/або таких документів/інформації перешкоджає об'єктивному вирішенню справи.
Національний банк повідомляє заявника про зупинення адміністративного провадження у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку з наведенням обґрунтування.
Перебіг строку адміністративного провадження відновлюється з дня припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів/інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх/її подання.
9. Національний банк має право прийняти рішення про зупинення адміністративного провадження, включно за заявою/клопотанням заявника, у разі виникнення обставини, що перешкоджає вирішенню адміністративної справи.
Зупинення адміністративного провадження в адміністративній справі зупиняє перебіг усіх строків у цій справі. Перебіг строків продовжується з дня поновлення адміністративного провадження.
10. Національний банк поновлює адміністративне провадження за власною ініціативою або за заявою/клопотанням заявника після надання заявником доопрацьованих/додаткових документів/інформації та/або перевірки достовірності поданих заявником документів/інформації або отримання визначеної в пункті 9 глави 8 цього Положення інформації, та/або припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів/інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
11. Національний банк має право продовжити строк розгляду адміністративної справи на підставі обґрунтованого клопотання заявника та встановити строк, на який продовжено строк розгляду. Національний банк повідомляє заявника про продовження строку розгляду адміністративної справи та строк, на який його продовжено, не пізніше трьох робочих днів із дня надходження клопотання.
12. Національний банк має право продовжити строк прийняття рішення, передбаченого цим Положенням, але не більше ніж на строк, визначений Законом про банки, Законом про адміністративну процедуру, у разі потреби перевірки достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, необхідних для прийняття такого рішення.
Національний банк повідомляє заявника про таке продовження строку не менше ніж за три робочих дні до завершення граничного строку для прийняття відповідного рішення.
13 . Національний банк має право прийняти рішення про відмову в прийнятті заяви до розгляду та повернути подані заявником заяву і документи без прийняття рішення за заявою у випадках, передбачених пунктами 2-6 частини першої статті 45 Закону про адміністративну процедуру.
14. Національний банк приймає рішення про закриття адміністративного провадження у випадках, визначених у статті 65 Закону про адміністративну процедуру, та має право повернути подані заявником заяву та документи в разі відмови заявника від розгляду його заяви до прийняття рішення за відповідною адміністративною справою.
15. Рішення Національного банку за результатами розгляду адміністративної справи, яке може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи, повинно містити:
1) дату подання заяви та стислий зміст вимоги, що в ній міститься (у разі прийняття акта за заявою особи);
2) фактичні обставини адміністративної справи;
3) зміст документів і відомості, враховані під час розгляду адміністративної справи;
4) посилання на докази або інші матеріали адміністративної справи, на яких ґрунтуються висновки;
5) детальну правову оцінку обставин, виявлених Національним банком, і чітке зазначення висновків, зроблених на підставі такої правової оцінки виявлених обставин;
6) підстави прийняття рішення з належним обґрунтуванням;
7) інформацію про право особи, яка стала об'єктом рішення Національного банку, оскаржити таке рішення;
8) інформацію про спосіб, порядок і строк оскарження рішення, включаючи інформацію про суд, до якого особа може подати позов;
9) інформацію, що оскарження рішення в судовому порядку не зупиняє його виконання, із зазначенням правових підстав для цього.
16. Уповноважена особа Національного банку під час адміністративного провадження щодо прийняття рішень, визначених у цьому Положенні, до початку розгляду питання про вирішення адміністративної справи безпосередньо Правлінням Національного банку або комітетом з питань нагляду приймає рішення про:
1) відмову в прийнятті заяви до розгляду у випадках, передбачених пунктами 2-6 частини першої статті 45 Закону про адміністративну процедуру;
2) залишення заяви без руху;
3) зупинення/поновлення адміністративного провадження за клопотанням заявника;
4) закриття адміністративного провадження;
5) продовження строку усунення виявлених недоліків за клопотанням заявника;
6) продовження строку розгляду адміністративної справи за клопотанням заявника;
7) початок адміністративного провадження за ініціативою Національного банку;
8) зупинення/поновлення адміністративного провадження за ініціативою Національного банку;
9) продовження строку прийняття рішення за ініціативою Національного банку;
10) задоволення повністю або частково/відмову в задоволенні запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи;
11) задоволення або відмову в задоволенні клопотання, визначеного в пункті 7 частини першої статті 28 Закону про адміністративну процедуру.
Керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування банків, приймає рішення, зазначені в підпунктах 1-6, 8-11 пункту 16 глави 8 цього Положення, а член Правління Національного банку - рішення, зазначене в підпункті 7 пункту 1 6 глави 8 цього Положення.
17. Правління Національного банку або комітет з питань нагляду після початку розгляду питання про вирішення адміністративної справи приймає процедурне рішення, визначене в пункті 16 глави 8 цього Положення, безпосередньо.
Днем початку адміністративного провадження в адміністративних справах за ініціативою Національного банку є день складення доповідної записки/довідки/іншого документа, в якій/якому зафіксовані обставини, що можуть бути підставою для прийняття Національним банком рішення щодо особи.
Доповідна записка, визначена в абзаці другому пункту 17 глави 8 цього Положення, підписується керівником структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування банків, та погоджується членом Правління Національного банку.
Керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування банків, повідомляє учасника адміністративного провадження про початок адміністративного провадження шляхом надсилання йому листа.
Процедурне рішення, визначене в підпунктах 1-6, 8-11 пункту 16 глави 8 цього Положення, оформлюється листом із наведенням обґрунтування в письмовій формі.
18. Заява та документи, що були повернені Національним банком згідно з пунктом 13 або 14 глави 8 цього Положення, у разі їх повторного подання до Національного банку мають відповідати вимогам цього Положення та законодавства України станом на дату їх повторного подання. Датою подання заяви та документів є дата їх повторного подання.
19. Національний банк під час адміністративного провадження та після його завершення за письмовим запитом учасника адміністративного провадження в розумні строки надає йому можливість ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи (крім відомостей, які відповідно до закону віднесені до інформації з обмеженим доступом), робити з них витяги, знімати копії, включаючи з використанням технічних засобів.
Національним банком може бути обмежено право ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи, одержувати копії документів і відомостей за умови та протягом строку дії обмеження доступу до таких документів чи відомостей згідно із законодавством України про захист інформації. Документи, що містять персональні дані, комерційну чи професійну таємницю, можуть надаватися лише в обсязі, що є об'єктивно необхідним для розгляду адміністративної справи або захисту прав її учасників.
Учасник адміністративного провадження має право ознайомитися з матеріалами адміністративної справи в приміщенні Національного банку та в присутності працівника Національного банку.".
(Текст взято з сайту НБУ http://www.bank.gov.ua/)