• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Київської міської програми розвитку малого підприємництва на 2003-2004 роки

Київська міська рада | Рішення, Заходи, Програма від 28.11.2002 № 144/304
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Заходи, Програма
  • Дата: 28.11.2002
  • Номер: 144/304
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Заходи, Програма
  • Дата: 28.11.2002
  • Номер: 144/304
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
III сесія XXIV скликання
РІШЕННЯ
N 144/304 від 28 листопада 2002 року
Про затвердження
Київської міської програми
розвитку малого підприємництва
на 2003-2004 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Київміськради N 84/1294 ( ra0084023-04 ) від 18.03.2004 )
( Щодо змін див. Рішення Київміськради N 372/1782 ( ra0372023-04 ) від 15.07.2004 )
Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 5 розділу III"Основні напрями Програми" Закону України "Про Національнупрограму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні"( 2157-14 ) та з метою підтримки та розвитку підприємництва в м.Києві, прискорення економічних реформ, формування умов длязабезпечення зайнятості населення міста, забезпеченняконституційного права громадян на підприємницьку діяльністьвідповідно до Закону України "Про державну підтримку малогопідприємництва" ( 2063-14 ), Київська міська рада В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Київську міську програму розвитку малогопідприємництва на 2003-2004 роки згідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київськійміській державній адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання Київської міської програмирозвитку малого підприємництва на 2003-2004 роки.
2.2. Головному фінансовому управлінню Київської міськоїдержавної адміністрації забезпечити фінансування заходів Київськоїміської програми розвитку малого підприємництва на 2003-2004 рокив межах бюджетних асигнувань, передбачених головному розпорядникукоштів.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійнукомісію Київради з питань промисловості та підприємництва.
Київський міський голова О.Омельченко
Додаток
до рішення Київської
міської ради
від 28.11.2002 N 144/304
КИЇВСЬКА МІСЬКА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2003-2004 РОКИ
ХАРАКТЕРИСТИКА
Київської міської програми розвитку
малого підприємництва на 2003-2004 роки
------------------------------------------------------------------
| 1 |Загальна характеристика міста Києва: |
| | - Площа території, кв.км - 836 |
| | - Кількість наявного населення, тис.чол. - 2607,4 |
| | - Специфіка - столиця України, має сприятливі умови для |
| |інтенсивного розвитку |
| | - Відсоток безробітних до всього працездатного |
| |населення, % - 0,51 |
|---+------------------------------------------------------------|
| 2 |Дата затвердження Програми - |
|---+------------------------------------------------------------|
| 3 | Головний розробник Програми - комунальне підприємство|
| |"Науково-дослідний інститут соціально-економічних проблем|
| |міста" |
| | Співрозробники: Управління з питань підприємництва|
| |Київської міської державної адміністрації |
|---+------------------------------------------------------------|
| 4 |Мета і перелік основних завдань Програми |
| |------------------------------------------------------------|
| | Головною метою Програми є збільшення внеску малого|
| |підприємництва у забезпечення сталого розвитку міста шляхом|
| |створення умов для зміцнення його позицій, подальшого|
| |розширеного відтворення та становлення середнього класу. |
| |------------------------------------------------------------|
| | Основні завдання Програми: |
| | - забезпечення сприятливих нормативно-правових умов для|
| |функціонування малого підприємництва, звуження тіньового|
| |сектору економіки; |
| | - спрощення доступу суб'єктів малого підприємництва до|
| |фінансово-кредитних, майнових, земельних ресурсів; |
| | - створення організаційного механізму залучення малого|
| |підприємництва до участі у виконанні робіт за державні|
| |кошти; |
| | - забезпечення зайнятості, в т.ч. молоді та соціально|
| |вразливих верств населення шляхом створення робочих місць на|
| |діючих і новостворених малих підприємствах та розширення|
| |самозайнятості; |
| | - створення умов для випереджаючого розвитку малого|
| |підприємництва виробничої та інноваційної сфери; розширення|
| |його коопераційних зв'язків з крупними підприємствами;|
| |створення умов для залучення інвестицій в економіку міста; |
| | - підвищення якості та конкурентоспроможності продукції|
| |малих підприємств; |
| | - розвиток інфраструктури підтримки малого|
| |підприємництва, забезпечення комплексності та доступності|
| |послуг; |
| | - створення та наповнення єдиної загальноміської|
| |системи інформаційного обслуговування малого підприємництва;|
| | - розширення взаємодії органів влади з громадськими|
| |об'єднаннями підприємців, розвиток соціального партнерства; |
| | - удосконалення і подальший розвиток системи освіти для|
| |підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації кадрів|
| |для сфери малого підприємництва. |
|---+------------------------------------------------------------|
|5. |Очікувані кінцеві результати від | Вихідні |Очікувані |
| |реалізації Програми в динаміці змін | дані на |результати|
| |цільових показників: | початок | |
| | | дії | |
| | | Програми | |
|---+--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість діючих малих підприємств / | | |
| |кількість МП на 10 тис.чол. населення,| | |
| |одиниць | 37600/144| 45990/174|
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Чисельність працюючих на малих | | |
| |підприємствах, тис.осіб | 227,9 | 257,1 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість приватних підприємців - | | |
| |фізичних осіб, тис.осіб | 106,6 | 141,2 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Питома вага малих підприємств у | | |
| |виробництві продукції (робіт, | | |
| |послуг), % | 7,2 | 8,0 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Надходження до бюджету міста від | | |
| |діяльності суб'єктів малого | | |
| |підприємництва, тис.грн. | 918000,0 |1080000,0 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість об'єктів інфраструктури | | |
| |підтримки малого підприємництва | | |
| |(ЄДРПОУ), одиниць: | | |
| |- бізнес-центри | 68 | 70 |
| |- бізнес-інкубатори | 8 | 10 |
| |- лізингові центри | 76 | 80 |
| |- кредитні спілки | 125 | 150 |
| |- фонди підтримки підприємництва | 22 | 25 |
| |- інвестиційні фонди і компанії | 419 | 430 |
| |- інноваційні фонди і компанії | 175 | 190 |
| |- біржі | 90 | 100 |
| |- страхові компанії | 620 | 640 |
| |- інформаційно-консультативні установи| 436 | 450 |
| |- аудиторські фірми (за даними | 516 | 530 |
| | Аудиторської палати) | | |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість підприємців, що пройдуть | | |
| |підготовку, перепідготовку та | | |
| |підвищення кваліфікації у рамках | | |
| |міської освітньої програми, осіб | | 1230 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість створених за два роки у | | |
| |малому підприємництві нових робочих | | |
| |місць, одиниць | | 63800 |
|---+--------------------------------------+----------+----------|
| 6.|Терміни і етапи реалізації Програми | 2003 р.| 2004 р. |
|---+------------------------------------------------------------|
| 7.|Перелік проектів і підпрограм |
| | Забезпечення діяльності Міжрегіонального маркетингового|
| |центру, створення електронної біржі, що працює в режимі|
| |"on-line". |
| | Впровадження програми "Київська якість"|
| | Розробка та впровадження Програми розвитку малого|
| |підприємництва у м. Києві на 2003-2004 роки у сфері народних|
| |художніх промислів. |
| | Створення постійно діючої виставки-ярмарку інноваційної|
| |продукції. |
| | Розробка та впровадження міської освітньої програми для|
| |підприємців та управлінських кадрів у сфері підтримки|
| |підприємництва. |
| | Формування нових туристичних маршрутів, відповідної|
| |інфраструктури для перспективних напрямків туризму|
| |(екстремального, історико-культурного, пізнавального,|
| |мисливського та рибальського, підводного, релігійного і|
| |т.ін.) та залучення малих підприємств до їх розробки.|
| |Створення спеціалізованих центрів туристичної інформації у|
| |м. Києві. Проведення практичних семінарів для працівників|
| |туристичних підприємств м. Києва, в т.ч. малих. |
| | Створення плодоовочевих оптових ринків. |
|---+------------------------------------------------------------|
| |Виконавці: |
| |Головні управління, управління та відділи виконавчого |
| |органу Київської міської ради (Київської міської державної |
| |адміністрації), |
| |районні у місті Києві державні адміністрації, |
| |Державна податкова адміністрація у м. Києві, |
| |Головне управління МВС України в м. Києві, |
| |Представництво Державного комітету України з питань |
| |регуляторної політики та підприємництва в м. Києві, |
| |Київське міське управління статистики, |
| |Київська торгово-промислова палата (за згодою), |
| |Київський міський центр перепідготовки та підвищення |
| |кваліфікації працівників органів державної влади, органів |
| |місцевого самоврядування, керівників державних підприємств, |
| |установ та організацій, |
| |Інститут підвищення кваліфікації кадрів Академії |
| |муніципального управління, |
| |КП "Науково-дослідний інститут соціально-економічних |
| |проблем міста", |
| |Координаційна Рада з питань розвитку підприємництва при |
| |Київському міському голові, |
| |КП "Київський міський бізнес-центр", |
| |громадські об'єднання підприємців (за згодою). |
|---+------------------------------------------------------------|
| 8.|Обсяги коштів з міського бюджету на підтримку малого |
| |підприємництва на 2003-2004 роки - 22868,0 тис.грн. |
|---+------------------------------------------------------------|
| 9.|Основні джерела фінансування: |
| |Міський бюджет, кошти фінансово-кредитних установ, власні |
| |кошти суб'єктів підприємництва, кошти Фонду |
| |загальнообов'язкового державного соціального страхування |
| |України на випадок безробіття. |
|---+------------------------------------------------------------|
|10.|Система організації контролю за фінансуванням Програми |
| |Контроль здійснюють Київська міська рада, Київська міська |
| |державна адміністрація, постійні комісії Київради. |
------------------------------------------------------------------
ВСТУП
Київська міська програма розвитку малого підприємництва на2003-2004 роки (далі Програма) розроблена на виконання п.3.5заходів Київської міської державної адміністрації щодо реалізаціїв м. Києві Концепції державної регіональної політики у 2001-2003роках ( 341/2001 ), відповідно до положень Закону України "Продержавну підтримку малого підприємництва" ( 2063-14 ), ЗаконуУкраїни "Про Національну програму сприяння розвитку малогопідприємництва в Україні" ( 2157-14 ) та з урахуваннямрозпорядження Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 N 463-р( 463-2001-р ) "Про заходи щодо виконання Національної програмисприяння розвитку малого підприємництва в Україні на 2002 рік".
Програма тісно пов'язана з Державною програмоюсоціально-економічного розвитку міста Києва на період до 2010року, основні положення якої схвалені постановою КабінетуМіністрів України від 15.12.97 N 1409 ( 1409-97-п ), Київськоюміською програмою "Зайнятість населення", затвердженоюрозпорядженням Київської міської державної адміністрації від21.12.2000 N 2300 ( ra2300017-00 ), Комплексною програмою розвиткувнутрішнього ринку м. Києва, схваленою розпорядженням Київськоїміської державної адміністрації від 20.09.2002 N 1782, Комплексноюпрограмою забезпечення реалізації стратегії подолання бідності вмісті Києві, затвердженою розпорядженням Київської міськоїдержавної адміністрації від 21.03.2002 N 562. Програма є логічнимпродовженням Регіональної програми розвитку малого підприємництвав м. Києві на 2001-2002 роки ( ra0285023-01 ).
У Програмі враховані положення Указів Президента України щододерегулювання та розвитку підприємництва, Послання ПрезидентаУкраїни до Верховної Ради України "Європейський вибір"( n0001100-02 ), інших програмних, законодавчих танормативно-правових документів, доручення Президента України від29.07.2002 N 1-1/966 за результатами Всеукраїнської наради зпитань розвитку малого і середнього бізнесу України.
1. СТАН ВИКОНАННЯ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ МАЛОГО
ПІДПРИЄМНИЦТВА В м. КИЄВІ НА 2001-2002 РОКИ
Створення сприятливого клімату для розвитку підприємництва,стимулювання ділової ініціативи, зміцнення позицій малогопідприємництва є одними з пріоритетних завдань органів влади містаКиєва та його районів. Ефективним інструментом реалізації цихзавдань є Регіональна програма розвитку малого підприємництва в м.Києві на 2001-2002 роки, затверджена рішенням Київради від27.04.2001 N 285/1262 ( ra0285023-01 ) (далі - Регіональнапрограма).
Результатом проведення виконавчим органом Київської міськоїради (Київською Міською державною адміністрацією) роботи щодозабезпечення виконання програмних заходів є збільшення кількостісуб'єктів підприємництва, в т.ч. малого підприємництва, зростаннянадходжень податкових та обов'язкових платежів до бюджетів усіхрівнів, створення нових робочих місць.
Так, за час дії Регіональної програми ( ra0285023-01 ), тобтоз початку 2001 року, кількість зареєстрованих суб'єктівпідприємницької діяльності - платників податків збільшилась на47,9 тис. суб'єктів, в тому числі кількість юридичних осіб зрослана 18,2 тис. суб'єктів, а підприємців - фізичних осіб - на 29,7тис. суб'єктів.
Загалом в місті станом на 01.10.2002 налічувалось 218,5 тис.зареєстрованих суб'єктів підприємницької діяльності - платниківподатків. Особливо значними темпами останніми роками відбуваєтьсязростання кількості підприємців - фізичних осіб. У 2001 році темпзростання становив 23,2%, в той час як темп зростання кількостісуб'єктів підприємницької діяльності - юридичних осіб - 12,6%.Впродовж 9 місяців 2002 року кількість юридичних осіб зросла упорівнянні з відповідним періодом 2001 року на 8,6% і становить116,1 тис., а фізичних осіб - на 25,9% та перевищила 102,3 тис.суб'єктів.
Зростає кількість малих підприємств. У 2001 році воназбільшилась порівняно з попереднім роком на 10,6% і становить 33,9тис. підприємств.
В розрахунку на 10 тис. населення в Києві припадає 130 малихпідприємств, або в 2,7 раза більше, ніж в середньому по Україні.
Середньооблікова чисельність всіх працівників малихпідприємств зросла на 11,6 тис. осіб або на 5,7% та складає 214,2тис. осіб, що становить 12,7% працездатного населення міста.
Найбільша кількість працівників задіяна на підприємствахторгівлі - 61,8 тис. осіб, або 28,9%; на підприємствах, щозаймаються операціями з нерухомістю та надають послугикористувачам - 45,9 тис. осіб, або 21,4%; у промисловості працюють40,6 тис. осіб, або 19%; у будівництві - 27,1 тис. осіб, або12,7%.
Середньомісячна заробітна плата працівників малих підприємствскладала у 2001 році 282,7 грн., що на 17,8% більше, ніж у 2000році.
Обсяг виробленої продукції (робіт, послуг) всіх підприємствмалого бізнесу збільшився на 11,3% та складає 5,1 млрд. грн.
Найбільші обсяги виробництва припадають на промисловіпідприємства, на яких у 2001 році вироблено продукції на 1,18млрд.грн.. або 23,2% від загальних обсягів виробництва малихпідприємств. Значними обсягами відзначаються підприємства, якізаймаються операціями з нерухомістю та послугами користувачам -1,17 млрд.грн., або 23%, серед них на діяльність у сферіінформатизації, дослідження та розробки припадає 384,8 млн.грн.,або 7,5% від загального обсягу; обсяги підприємств оптової тароздрібної торгівлі складають 1,08 млрд.грн., або 21,2%.
Частка продукції (робіт, послуг) малих підприємств узагальних обсягах виробництва по місту не змінилась порівняно з2000 роком і становила 6,8%.
У 2001 році зросла на 5,7% порівняно з попереднім рокомпродуктивність праці на малих підприємствах: на одного працюючоговироблялось продукції на 23,9 тис.грн. (у 2000 році - 22,6тис.грн.).
Довідково: малі підприємства м. Києва відзначаються найвищимсеред регіонів України економічним ефектом: ними вироблено 22%всього продукту малих підприємств України, при тому, що на нихпрацювало 12% від усіх зайнятих на малих підприємствах.
Аналіз показників діяльності малого підприємництва по районахміста свідчить про наявність територіальних диспропорцій у рівнійого розвитку - більш привабливими для малих підприємствзалишаються центральні райони міста.
Так, найбільша кількість малих підприємств зосереджена уПечерському, Шевченківському та Солом'янському районах, на якіприпадає 51,4% загальної кількості малих підприємств. Ці ж районипосідають перші три місця за показниками середньообліковоїчисельності працюючих та обсягів виробленої продукції (робіт,послуг): тут на малих підприємствах працюють загалом майже 51 %від зайнятих на усіх малих підприємствах міста та виробляється64,6% обсягів продукції (робіт, послуг).
Водночас, найбільша кількість суб'єктів підприємницькоїдіяльності - фізичних осіб спостерігається за даними Державноїподаткової адміністрації у Святошинському, Деснянському таОболонському районах.
Розподіл кількості малих підприємств та чисельності зайнятихна них за видами економічної діяльності також виявляє деякірозбіжності по районах. Так, якщо за цими показниками по усіхрайонах перше місце посідає сфера оптової та роздрібної торгівлі,то на другому місті у центральних районах - діяльність у сферіоперацій з нерухомістю та послуг користувачам, в т.ч. досліджень,розробок та інформатизації, а у віддалених від центру районах, якправило, промисловість і будівництво.
Наведені дані свідчать, що розвиток малого підприємництвавиробничого спрямування сприятиме більш рівномірному розподілумалих підприємств по районах міста.
Найбільш вагомим ефектом функціонування малого та середньогобізнесу є збільшення надходжень до бюджету та приріст робочихмісць.
У 2001 році надходження податків від суб'єктів малогопідприємництва (юридичних і фізичних осіб) до бюджету Києва склалипонад 832 млн.грн., що майже в 2 рази перевищує надходженняпопереднього року. Всього до бюджетів усіх рівнів надійшло від них1304,4 млн.грн.
Питома вага надходжень від суб'єктів малого підприємництва удоходній частині бюджету міста у 2001 році становила 19,4% проти13,1% у 2000 році.
Впродовж 2001 року в м. Києві створено 20,8 тис. новихробочих місць. Найбільший внесок у їх створення зробилипідприємства колективної - 12,8 тис. (61,5%) та приватної - 5,4тис. (26%) форм власності, в т.ч. малі підприємства. За 9 місяців2002 року вже створено 17,5 тис. робочих місць, що на 7,6%більше, ніж у січні - вересні 2001 року.
Одним з пріоритетних напрямів підтримки малогопідприємництва, визначених Регіональною програмою( ra0285023-01 ), є забезпечення його суб'єктів фінансовимиресурсами.
На підтримку вітчизняного виробника та малого підприємництвау 2001 році з міського бюджету витрачено майже 21 млн.грн. Цікошти виділялись суб'єктам підприємництва на зворотній основі.Крім того, впроваджено новий механізм фінансово-кредитноїпідтримки малого підприємництва, згідно з яким з міського бюджетувиділяються кошти на часткову компенсацію сплачених підприємцямивідсотків за кредити, при цьому кредитування здійснюється зарахунок кредитних ресурсів банку "Хрещатик". У такий спосібсуб'єкти малого підприємництва отримали 3,2 млн.грн. кредитів.
На 2002 рік на підтримку вітчизняного виробника, малого ісереднього підприємництва в міському бюджеті передбачені кошти всумі 26 млн.грн., в т.ч. 10,85 млн.грн. - на підтримку малогопідприємництва. Ці кошти спрямовуються на виконання Регіональноїпрограми ( ra0285023-01 ), в тому числі надаються на відшкодуваннявідсотків за банківські кредити.
Впродовж 9 місяців 2002 року суб'єктам підприємницькоїдіяльності з міського бюджету на погашення відсоткової ставкибанку перераховано понад 677 тис.грн., з них суб'єктам малогопідприємництва - понад 311 тис.грн. Банком "Хрещатик" на виконанняпідписаних кредитних угод перераховано суб'єктам підприємницькоїдіяльності 17,52 млн.грн., з них суб'єктам малого підприємництва -6,72 млн.грн.
Всього з міського бюджету на виконання Регіональної програми( ra0285023-01 ) використано 2,57 млн.грн.
З метою проведення більш ефективної підтримки суб'єктівпідприємницької діяльності у 2002 році затверджено нове Положенняпро фінансово-кредитну підтримку суб'єктів підприємницькоїдіяльності в м. Києві ( ra0109023-02 ), в якому передбаченозапровадження фінансового лізингу, конкретизовані окремі положеннямеханізму надання допомоги.
Відпрацьовано механізм взаємодії з Кредитно-гарантійноюустановою, утвореною згідно з Указом Президента України від20.05.99 N 540/99 ( 540/99 ), щодо гарантування поверненняфінансової допомоги, наданої суб'єктам підприємницької діяльностікошти міського бюджету, передбачені для підтримки вітчизняноговиробника, малого та середнього підприємництва.
Ще одним видом фінансової підтримки є надання безробітнимгромадянам одноразової допомоги по безробіттю з Фондузагальнообов'язкового державного соціального страхування Українина випадок безробіття для започаткування власної справи. Впродовж2001 - 9 місяців 2002 року таку допомогу отримали 1069 безробітнихна суму понад 4,2 млн.грн.
Удосконалюється система забезпечення суб'єктів підприємництвамайновими ресурсами. Затверджено нову Методику розрахунку іпорядок використання орендної плати за користування майномтериторіальної громади м. Києва ( ra0366023-01 ), в якійпередбачені пільгові орендні ставки при розрахунку орендної платиза приміщення, що надаються в оренду вітчизняним виробникам -суб'єктам малого підприємництва, та підприємствам, де працюютьінваліди.
Всього станом на 01.10.2002 суб'єкти підприємницькоїдіяльності орендують майже 1060 тис.кв.м нежитлових приміщенькомунальної власності територіальної громади м. Києва. Крім того,надаються в оренду приміщення комунальної власності районів міста.
З метою створення нових робочих місць, в т.ч. для суб'єктівмалого підприємництва, забезпечення цивілізованих умов веденнябізнесу реалізуються інвестиційні проекти будівництва тареконструкції ряду об'єктів. Так, протягом 9 місяців 2002 рокурозпочали роботу торговельні комплекси "Глобус", "Метроград",введено в експлуатацію приміщення в підземному просторіпішохідного переходу на станції метро "Дорогожичі", павільйониторговельно-побутового призначення в районі станції метро"Видубичі" та ін., що забезпечило створення 1230 робочих місць.
Проведено інвентаризацію тимчасових об'єктів
торговельно-побутового призначення для здійснення підприємницької
діяльності, розроблені пропозиції щодо поступової заміни старих
об'єктів на кіоски нових конструкцій.
Суб'єкти підприємницької діяльності залучаються до виконаннядержавних та регіональних замовлень. Всього у тендерах назакупівлю товарів, робіт, послуг за державні кошти впродовж 9місяців 2002 року брали участь понад 14,9 тис. постачальників,переможцями визначені майже 6,6 тис. суб'єктів підприємництва. Узвітному періоді укладено договорів на суму 749,7 млн.грн.
З метою спрощення процесу становлення та подальшої діяльностісуб'єктів підприємництва міська влада в межах своєї компетенціїстворює сприятливі умови для розвитку мережі об'єктів ринковоїінфраструктури.
Станом на 01.10.2002 у м. Києві внесено в Єдиний Державнийреєстр підприємств і організацій України за даними органівстатистики 90 бірж, 620 страхових організацій, 419 інвестиційнихта 175 інноваційних фондів і компаній, 436інформаційно-консультативних установ, 125 кредитних спілок, 76лізингових центрів, 68 бізнес-центрів, 8 бізнес-інкубаторів, 22фонди підтримки підприємництва, 126 громадських об'єднаньпідприємців. За 9 місяців 2002 року кількість бірж збільшилась на18 од., страхових організацій - на 11 од., інвестиційних фондів ікомпаній - на 5 од., інноваційних фондів і компаній - на 49 од.,кредитних спілок - на 32 од., громадських об'єднань підприємців -на 7 од.
У Києві з 2001 року активно працює Київський міськийбізнес-центр, фахівцями якого здійснюються консалтингові послуги зпитань юридично-правового забезпечення підприємницької діяльності,бухгалтерського обліку та звітності, отримання кредитів, розробкибізнес-планів. З початку його діяльності до бізнес-центрузвернулось майже 600 підприємців. За інформацієюрайдержадміністрацій бізнес-центрами, бізнес-інкубаторами,центрами та фондами підтримки підприємництва тільки впродовж 9місяців 2002 року надано понад 4300 консультацій, підготовленоустановчі документи для 634 суб'єктів підприємницької діяльності,розроблено майже 100 бізнес-планів та інвестиційних проектів,проведено 45 маркетингових досліджень, 68 семінарів та тренінгів,42 конференції та круглі столи. Укладено понад 2000 договорів проспівробітництво. Всього надано послуг на суму майже 760 тис.грн.Більш, ніж п'ята частина від загальної кількості послуг надаваласьбезкоштовно або на пільгових умовах.
З метою упорядкування системи обліку суб'єктівпідприємницької діяльності, забезпечення відкритості, оперативногоотримання інформації та входження до Європейського реєстру бізнесупродовжуються роботи зі створення інформаційної бази данихінтегрованої інформаційної системи суб'єктів підприємницькоїдіяльності міста (ІІС СПД). Опрацьовується питання організаціїнадання інформації про СПД через мережу Internet, для чогорозроблено програмне забезпечення Web-версії ІІС СПД м. Києва.
Особливу увагу приділяють міські та районні органи владизабезпеченню суб'єктів малого підприємництва інформаційнимиресурсами, насамперед на безоплатних засадах, яке здійснюється врізноманітних формах. Надаються індивідуальні консультаціїспеціалістами міськ- та райдержадміністрацій, податкових органів,юристами. Актуальні питання розвитку підприємницької діяльностірегулярно висвітлюються у програмах ТРК "Київ", районнихтелерадіокомпаній, газетах "Хрещатик", "Столиця", районнихдрукованих виданнях. Розроблено офіційний web-сайт Київськоїміської державної адміністрації, Солом'янськоїрайдержадміністрації, web-сторінки КП "Київський міськийбізнес-центр" та Молодіжного бізнес-центру, де вміщеноінформаційні матеріали для допомоги підприємцям.
Значна увага приділяється інформуванню населення про послуги,які надає служба зайнятості, зокрема, для започаткування власноїсправи. Службою зайнятості проведено 16 ярмарків вакансій, 15інформаційних заходів для молоді, де консультативні послугиотримали 19,2 тис. громадян.
З метою підвищення соціального статусу та престижупідприємців, залучення до підприємницької діяльності молоді,створення нових робочих місць розпочато проведення щорічногоКиївського міського конкурсу "Молодий підприємець року".
Одними з найперспективніших напрямів підтримки малого бізнесув місті є сприяння виробничому кооперуванню малих підприємств міжсобою і з великими підприємствами, розвитку інноваційного малогопідприємництва, розширенню ринків збуту продукції. Вирішенню цихзавдань сприяє проведення виставок продукції підприємств міста, вт.ч. малих, створення різноманітних баз даних, використанняможливостей мережі Internet, впровадження програм співробітництваз об'єктами інфраструктури підтримки підприємництва зарубіжнихкраїн, видання довідкових каталогів та ін.
Успішно працює виставкова фірма "Київський міжнароднийконтрактовий ярмарок", яка за сприяння Київської міської державноїадміністрації проводить щорічно понад 20 спеціалізованих виставок,в т.ч. міжнародних.
Продукція вітчизняних виробництв реалізується через фірмовімагазини, місцеві ринки. Всього в Києві функціонує близько 700фірмових магазинів, відділів, секцій вітчизняних товаровиробниківта 114 ринків.
Розроблено та впроваджено Інтернет-портал "ІнноваційнийМіст", який спрямовано на інформаційне обслуговування малих тасередніх підприємств з питань інноваційно-технологічного бізнесу.
Сьогодні Інтернет-портал обслуговує приблизно 100 звернень задобу. Робота з користувачами виконується колективом проектменеджерів з бізнес-планування і пошуку інвестицій. Всього в базіданих представлено 1360 промислових підприємств і науковихорганізацій міста та опубліковано понад 1000 рефератів науковихрозробок і технологій.
На базі Київського міського бізнес-центру створена тапоповнюється інформаційна база даних інноваційних проектів длявпровадження їх в сфері підприємництва міста Києва, яка вже заразналічує 285 розробок.
Створено Міжрегіональний маркетинговий центр "Київ-Москва"який підключено до мережі Міжнародного холдингу ММЦ Росії таближнього зарубіжжя через систему Internet, що дає можливістьдоступу до баз даних бізнес-пропозицій, інвестиційних проектів,здійснення презентаційного маркетингу.
Видано довідники: "Бізнес-Київ 2001", "Інноваційний Київ.Промисловість і наука".
Позитивні результати дає співробітництво між Київськоюміською державною адміністрацією та Київською торгово-промисловоюпалатою. Так, з метою стимулювання виробництва, в т.ч. малимипідприємствами, і визначення продукції та послуг високої якостірозроблено Програму "Київська якість" та розпочато роботу з їївпровадження. За підтвердження відповідності продукції чи послугинайвищому рівню якості підприємство не тільки одержує сертифікатвідповідності та Диплом "Київська якість" але й отримує відКиївської міської державної адміністрації та Київськоїторгово-промислової палати інформаційно-рекламну підтримкупротягом 3-х років.
Київською Торгово-промисловою палатою створюються віртуальніпавільйони київських підприємств в мережі Internet, щомісячновидаються інформаційні журнали "Ділова панорама" та "Діловийвісник'', видано інформаційно-рекламний каталог "Діловий Київ".
Значна увага приділяється підготовці, перепідготовці тапідвищенню кваліфікації кадрів для підприємницького сектораекономіки.
Формування економічного мислення розпочинається з дошкільнихзакладів: програму "Розвиток економічного мислення у дітейдошкільного віку" введено у трьох школах - дитячих садках. Взагальноосвітніх школах впроваджується навчання основампідприємництва: введено програми "Ділова кар'єра юних";"Підготовка учнівської молоді до підприємницької праці в умовахринку".
У навчальні плани професійно-технічних училищ впровадженіпредмети: "Основи підприємницької та управлінської діяльності","Основи економічної діяльності", "Економіка торговельногопідприємства", "Комерційна діяльність на ринку товарів і послуг"та ін.
Майже половина закладів вищої освіти, що працюють в місті,готують фахівців за спеціальностями у галузі "Економіка, комерція,бізнес та підприємництво". За цими спеціальностями щорічноотримують дипломи про вищу освіту близько 21 тис. осіб, аботретина всіх випускників.
На виконання програми перепідготовки управлінських кадрів длясфери підприємництва "Українська ініціатива" забезпечуєтьсявідбір, тестування спеціалістів та направлення їх на навчання увищі учбові заклади.
Станом на 01.10.2002 39 підприємців вже отримали державнідипломи про перепідготовку, 25 з них пройшли стажування в країнахЄвросоюзу. На даний час нова група підприємців у складі 115 осібпроходить навчання у Національному економічному університеті таКиївському Національному Торговельно-економічному університеті.
Навчання підприємців здійснюють також бізнес-центри,бізнес-інкубатори, громадські об'єднання підприємців та Київськаторгово-промислова палата.
Молодіжним бізнес-центром Київського молодіжного центру праціпроводяться тренінги для лідерів молодіжного громадського руху,молодих підприємців, молоді, що цікавиться бізнесом та учасниківконкурсу бізнес-планів. Районні бізнес-центри проводять тренінгита семінари, зокрема на тему: "Як стати приватним підприємцем".
Ще одним з напрямів підготовки кадрів для малогопідприємництва є навчання незайнятих громадян основампідприємницької діяльності, організоване службою зайнятості міста.
Професійне навчання за спеціальностями "менеджер малогобізнесу - підприємець" та "організатор малого бізнесу" пройшливпродовж 2001 та 9 місяців 2002 року 417 безробітних громадян, зяких більшість жінки та молодь у віці до 28 років.
Професійне навчання здійснюється також за такими професіями,що дають можливість займатися індивідуальною трудовою діяльністю,це: перукар, кравець, автослюсар, закрійник, радіомеханік,декоратор тощо: було охоплено навчанням 953 особи, переважно жінкита молодь.
Особливу увагу міська влада приділяє питанню впровадженняєдиної державної регуляторної політики та підтримкипідприємницької діяльності на засадах соціального партнерства. Длязабезпечення взаємодії органів влади міста, об'єднань підприємцівта профспілок створено Координаційну раду з питань розвиткупідприємництва при Київському міському голові, проводиться роботапо створенню та активізації діяльності районних координаційнихрад. Питання регулювання та підтримки підприємницької діяльностіобговорюються на нарадах-зустрічах, семінарах та круглих столах іззалученням представників міських та районних служб, в т.ч.податкової адміністрації, благоустрою, пожежних,санітарно-епідеміологічних, а також підприємців, представників їхоб'єднань та профспілок.
Для запобігання виробничому травматизму та професійнимзахворюванням організовано і проводиться навчання та підвищеннярівня знань з питань охорони праці керівників та спеціалістів зохорони праці малих підприємств: організовані курси вучбово-консультативному центрі "Консультант", де впродовж 9місяців 2002 року пройшли навчання 622 керівника підприємствмалого бізнесу.
Правоохоронні органи міста забезпечують захист підприємціввід кримінальних посягань і незаконних дій посадових осіб. Нателеканалі "IVK" у програмі "Гаряча лінія" та радіопрограмі каналу"Європа-Центр" керівництвом Головного управління МВС України в м.Києві надаються консультації з питань захисту малого та середньогобізнесу. Завдяки проведеній роботі значно зменшилась кількістьзвернень підприємців щодо здійснення відносно них вимагань ішахрайств.
Про запровадження нових підходів до державного регулюванняпідприємництва, зменшення бар'єрів на шляху його розвитку свідчитьі зменшення кількості перевірок діяльності суб'єктівпідприємництва. Загальна кількість перевірок за 9 місяців 2002року зменшилась у порівнянні з відповідним періодом попередньогороку на 18,2%.
Як видно з наведеного, в Києві проводиться систематична,цілеспрямована робота з підтримки підприємницької діяльності, щосприяє підвищенню рівня розвитку малого підприємництва, завдякичому знижується рівень безробіття, збільшуються доходи населення,забезпечується зайнятість соціально вразливих верств населення іпом'якшення соціальної напруженості.
Водночас, частина завдань з підтримки підприємництвазалишилась невирішеною.
Так, не вдалося створити Міську кредитно-гарантійну установу,активізувати діяльність Фонду підтримки підприємництва Київськоїміської ради.
Не забезпечено прозорість і доступність для підприємців базиданих вільних приміщень комунальної власності міста та районів.
В районах міста не виділялися кошти з районних бюджетів дляпідтримки малого підприємництва, мають місцеадміністративно-організаційні перешкоди у розвитку підприємництва,зокрема, продовжується практика залучення коштів підприємців дорізноманітних фондів, яка носить добровільно-примусовий характер.
Особливе нарікання підприємців викликає процедура наданнядозволів на розміщення тимчасових об'єктів торговельно-побутовогопризначення: така процедура дуже ускладнена та тривала.
Управління з питань підприємництва створені тільки у трьохрайонах міста, в більшості інших районів функції щодо аналізустану розвитку підприємництва та його підтримки покладено, восновному, на відділи державної реєстрації райдержадміністрацій.
Наявність невирішених завдань та проблем на державному,регіональному та місцевому рівнях обумовлює те, що не всіпередбачені Програмою показники досягнуті. Це стосується,насамперед, кількості малих підприємств, чисельності працюючих наних та питомої ваги виробництва продукції (робіт, послуг) на малихпідприємствах у загальних обсягах виробництва по місту.
2. ГОЛОВНА МЕТА КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ
РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2003-2004 РОКИ
ТА ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
2.1. Чинники, що заважають розвиткові
малого підприємництва в місті
Основними чинниками, що перешкоджають розвитку малогопідприємництва і потребують першочергового вирішення на міськомута районному рівнях є:
- недосконалість системи погодження проектів
нормативно-правових актів, що стосуються сфери підприємницької
діяльності: недостатнє залучення до обговорення представників
об'єднань підприємців, що призводить до сплесків невдоволення з
боку підприємців;
- наявність надлишкових адміністративно-організаційнихбар'єрів стосовно здійснення післяреєстраційних процедур, через щосуб'єкти підприємництва втрачають зайвий час та кошти, необхіднідля початку безпосередньої діяльності;
- ускладнений доступ до фінансово-кредитних ресурсів,недосконалість механізму надання фінансової допомоги за рахуноккоштів міського бюджету, що не дає можливості використовувати уповному обсязі передбачені у бюджеті кошти;
- недостатній розвиток фондів підтримки підприємництва тамеханізмів надання ними фінансової допомоги суб'єктам малогопідприємництва у вигляді гарантій по кредитах, пайовогофінансування;
- відсутність конкретного механізму залучення малихпідприємств до участі у виробництві товарів, виконанні робіт іпослуг за кошти місцевого бюджету та позабюджетні кошти, щостримує інвестиційні процеси у сфері малого бізнесу та розширенняйого коопераційних зв'язків з крупними підприємствами;
- недостатній рівень розвитку фінансового та оперативноголізингу, який є формою довгострокового кредитування малихпідприємств, ефективним способом стимулювання інвестиційноїдіяльності, залучення додаткових вкладень, в тому числі іноземних,у розвиток виробничих малих підприємств;
- обтяжлива і громіздка процедура отримання різноманітнихдозволів і погоджень на здійснення або розширення підприємницькоїдіяльності;