КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VIII сесія XXIII скликання
РІШЕННЯ
N 285/1262 від 27 квітня 2001 року
Про затвердження регіональної
програми розвитку малого
підприємництва у місті Києві
на 2001-2002 роки
З метою підтримки та розвитку підприємництва в м. Києві,
прискорення економічних реформ, формування умов для забезпечення
зайнятості населення міста, забезпечення реалізації
конституційного права громадян на підприємницьку діяльність та
керуючись Законом України "Про державну підтримку малого
підприємництва" ( 2063-14 ), Київська міська рада
В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити регіональну програму розвитку малогопідприємництва в м. Києві на 2001 - 2002 роки.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київськійміській державній адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання регіональної програми розвиткумалого підприємництва в м. Києві на 2001 - 2002 роки.
2.2. Забезпечити створення та діяльність окремих відділів зпитань підприємництва в районних державних адміністраціяхм. Києва.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійнукомісію Київради з питань економічних реформ, розвиткупідприємництва, виробничого та наукового потенціалу.
Міський голова О.Омельченко
Затверджено
рішенням VIII сесії XXIII
скликання Київської міської
ради від 27 квітня 2001 р.
N 285/1262
Погоджено
Заступник Міністра Мінекономіки
України О.Шлапак Заступник Голови
Держпідприємництва України
Г.Білоус
Регіональна програма розвітку малого
підприємництва у м. Києві на 2001 - 2002 роки
Характеристика
Програми розвитку малого підприємництва в
м. Києві на 2001 - 2002 роки
------------------------------------------------------------------
| 1.|Загальна характеристика міста |
| |-----------------------------------------------------------|
| |Площа території, км 2 - 836 |
| |Кількість населення, тис. чол. - 2629,3 |
| |Специфіка - столиця України, має сприятливі умови для |
| |інтенсивного розвитку |
| |Відсоток безробітних до всього працездатного населення, % -|
| |0,87 |
|----+-----------------------------------------------------------| |
| 2.|Дата затвердження Програми - |
|----+-----------------------------------------------------------| |
| 3.|Головний розробник Програми - ДКП "Науково-дослідний |
| |інститут соціально-економічних проблем міста" | |
| |Співрозробники: Управління з питань підприємництва |
| |Київської міської державної адміністрації |
|----+-----------------------------------------------------------| |
| 4.|Мета і перелік пріоритетних завдань Програми |
| |-----------------------------------------------------------|
| |Метою Програми є спрямування дій міських та районних |
| |органів державної влад , суб'єктів малого підприємництва, |
| |громадських об'єднань підприємців, установ ринкової |
| |інфраструктури на створення і підтримання сприятливого |
| |середовища для розвитку малого підприємництва, формування і|
| |впровадження ефективної державно-громадської системи його |
| |обслуговування, підтримки і захисту |
| |-----------------------------------------------------------|
| |Пріоритетні завдання Програми: |
| | |
| |максимальне поєднання інтересів суб'єктів підприємницької |
| |діяльності юридичних і фізичних осіб з інтересами міста та |
| |його мешканців; |
| |спрощення процедур регулювання підприємницької діяльності |
| |та виходу на ринок нових господарюючих суб'єктів; |
| |створення нових робочих місць, залучення суб'єктів |
| |підприємництва до зменшення рівня |
| |безробіття, недопущення соціальної напруги в місті; |
| |наповнення державного і місцевих бюджетів; |
| |насичення товарних ринків, вирішення соціально-побутових |
| |проблем; |
| |подальше формування інфраструктури підтримки |
| |підприємництва; |
| |підвищення ролі громадських об'єднань підприємців у |
| |соціально-трудових відносинах; |
| |забезпечення правової захищеності підприємців, формування |
| |толерантного ставлення до їх діяльності; |
| |поглиблення міжрегіонального та міжнародного |
| |співробітництва; |
| |підвищення ефективності підготовки перепідготовки кадрів |
| |для сфери малого підприємництва |
|----+-----------------------------------------------------------|
| 5.|Очікувані кінцеві | Вихідні дані на | Очікувані |
| |результати від |початок дії Програми | результати |
| |реалізації Програми | цільових показників:| |
| |в динаміці змін | | |
| |------------------------+---------------------+------------|
| |Кількість діючих малих | 32850/125 | 41500/158 |
| |підприємств/кількість МП| | |
| |на 10 тис. чол. | | |
| |насення, одиниць | | |
| |Чисельність працюючих на| 233600 | 263600 |
| |підприємствах, осіб | | |
| | | | |
| |Кількість приватних | 76000 | 104000 |
| |підприємців - фізичних | | |
| |осіб | | |
| | | | |
| |Питома вага малого | 13 | 15 |
| |підприємництва у | | |
| |виробництві продукції | | |
| |(робіт, послуг),% | | |
| | | | |
| |Надходження до всіх | 289400 | 447800 |
| |рівнів бюджетів, | | |
| |тис. грн. | | |
| | | | |
| |Кількість об'єктів | | |
| |інфраструктури | | |
| |підтримки малого | | |
| |підприємництва, одиниць:| | |
| |бізнес-центри | 7 | 11 |
| |бізнес-інкубатори | 5 | 7 |
| |лізингові центри | 21 | 28 |
| |кредитні спілки | 6 | 14 |
| |фонди підтримки | 10 | 16 |
| |інвестиційні, | 271 | 297 |
| |інноваційні фонди і | | |
| |біржі (діючі) | 10 | 12 |
| |страхові компанії | 114 | 110 |
| | | | |
| |аудиторські фірми | 402 | 542 |
| |(діючі) | | |
| |Кількість підприємців, | 123 | 150 |
| |що пройдуть підготовку | | |
| |за спеціальністю | | |
| |"Менеджер малого бізнесу| | |
| |- підприємець", осіб | | |
| |Кількість створених | 25000 | 30000 |
| |нових робочих місць, | | |
| |одиниць | | |
|----+------------------------+---------------------+------------|
| 6.|Терміни і етапи | 2001 р. | 2002 р. |
|----+-----------------------------------------------------------|
| 7.|Перелік проектів і підпрограм |
| | |
| |Впровадження найбільш актуальних наукових розробок на малих|
| |підприємствах міста Проект "Технопарк-ІПММС" |
| |Проекти, спрямовані на розвиток індустрії в'їзного туризму |
| |Впровадження спеціальних програм навчання для менеджерів- |
| |початківців, менеджерів, які здійснюють свою діяльність не |
| |більше року, для бухгалтерів-початківців та головних |
| |бухгалтерів |
| |Проект "Гаряча лінія "Підприємець XXI століття" |
| |-----------------------------------------------------------|
| |Виконавці: |
| | |
| |Управління з питань підприємництва, |
| |Державна податкова адміністрація у м. Києві, |
| |Головне управління МВС України в м. Києві, |
| |Київське міське управління земельних ресурсів, |
| |Представництво Державного комітету України з питань |
| |регуляторної політики та підприємництва у м. Києві |
| |(за згодою), |
| |Київське міське управління статистики, |
| |Київська торгово-промислова палата, |
| |Київський міський центр підвищення кваліфікації державних |
| |службовців і керівників державних підприємств, установ й |
| |організацій, структурні підрозділи КМДА, |
| |райдержадміністрації міста, |
| |НДІСЕП, |
| |Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при |
| |Київському міському голові, Фонд підтримки підприємництва |
| |Київради, Київський міський бізнес-центр, |
| |Рада директорів м. Києва (за згодою), |
| |громадські об'єднання підприємців (за згодою), |
| |Академія муніципального управління |
|----+-----------------------------------------------------------|
| 8.|Об'єми коштів, необхідних на фінансування заходів, - 85079 |
| |тис. грн. |
|----+-----------------------------------------------------------|
| 9.|Основні джерела фінансування: |
| | |
| |міський бюджет, кошти фінансово-кредитних установ, власні |
| |кошти суб'єктів підприємництва, кошти Фонду |
| |загальнообов'язкового державного соціального страхування |
| |України на випадок безробіття |
|----+-----------------------------------------------------------|
| 10.|Система організації контролю за фінансуванням Програми: |
| | |
| |Контроль здійснюють управління з питань підприємництва, |
| |Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при |
| |Київському міському голові, Рада Фонду підтримки |
| |підприємництва |
------------------------------------------------------------------
Вступ
Мале підприємництво - невід'ємний елемент ринкової системигосподарювання, без якого економіка та суспільство в цілому неможуть нормально існувати та розвиватись. Мале підприємництво єнайбільш масовою, динамічною та гнучкою формою організаціїпідприємств.
Факторами, що визначають особливу роль малого підприємництва,є:
- енергійний розвиток сектора малого підприємництва може бутиєдиним джерелом реструктуризації економіки;
- розвиток малого підприємництва сприяє поступовому створеннюширокого прошарку власників (середнього класу), що самостійнозабезпечують власний добробут та гідний рівень життя;
- заняття малим бізнесом дозволяє найбільш повною міроюрозкрити внутрішній потенціал особистості;
- сектор малого підприємництва має великий потенціал длястворення нових робочих місць, сприяє зниженню рівня безробіття тасоціальної напруги;
- масовий розвиток малого підприємництва сприяє змінісуспільної психології та життєвих орієнтирів основної масинаселення, є єдиною альтернативою психології соціальногоутриманства.
Вагомість зазначених факторів обумовили ту велику увагу, якаприділяється розвитку малого підприємництва в м. Києві.
I. Стан і аналіз проблем малого підприємництва
в м. Києві. Головна мета програми
та очікувані результати
Столиця України - м. Київ - має потужний науково-технічний,промисловий, кадровий потенціал. Місто володіє значнимиприродними, рекреаційними ресурсами. Виключно вигідним є йогогеографічне розташування: в самому центрі Європи, у середній течіїголовної водної артерії - р. Дніпро, на перетині важливихзалізничних та автомобільних шляхів.
Київ вже кілька десятиріч відомий виробництвом такоїконкурентоспроможної на світовому ринку продукції як літаки,морські і річкові судна, електронна обчислювальна техніка, приладивисокої точності, радіоапаратура, екскаватори, технологічнеустаткування для багатьох галузей промисловості,хіміко-фармацевтична продукція, будівельні матеріали, кабельнапродукція і т. ін.
Промисловість Києва є унікальним виробничим комплексом, щомістить у собі підприємства практично всіх галузей за виняткомпідприємств видобувної промисловості. Промислові підприємстваКиєва технологічно пов'язані з багатьма регіонами України,країнами СНД, а також закордонними країнами. Від станупромислового комплексу Києва, його структури, конкурентоздатностізадіяних технологій і стратегії розвитку виробництва залежить станбагатьох регіонів нашої держави.
З початку проведення економічних реформ в Києвіспостерігались ті ж самі тенденції, що і в країні в цілому.
Криза, що охопила економіку України, не обминула ігосподарський комплекс міста. Проте, з початку другої половини90-х років показники розвитку економіки міста набули ознак сталогоросту.
Починаючи з 1997 року обсяги промислового виробництва у містіпостійно нарощуються у 1997 році - на 3,9 %; у 1998 році - на0,9%; у 1999 році - на 12,4 % і за дев'ять місяців 2000 рокудосягнуто 27,2 % зростання до відповідного періоду минулого року.
Обсяг підрядних робіт, виконаних силами будівельнихорганізацій міста, за 9 місяців 2000 року зріс на 25,4 % і склав1170,4 млн. грн., при цьому введено в дію житлових будинківзагальною площею 491,8 тис. кв. м, що на 20,0 % більше, ніж увідповідному періоді минулого року.
За I півріччя 2000 року у місті випущено 12,8 % обсягувиробництва товарів народного споживання, виконано 15,1 % обсягупідрядних робіт, введено 19,8 % житла від загальної кількості поУкраїні.
Зосередивши 5,3 % населення України, господарський комплексміста забезпечує найвищу його зайнятість серед інших регіонів:рівень зареєстрованого безробіття в Києві становить 0,9 % присередньому по Україні 4,3 %.
Вагомим фактором, що позитивно впливає на зростання економікиміста, є розвиток малого підприємництва, який здійснюється шляхомвпровадження відповідних міських програм.
Створення сприятливого середовища для формування тафункціонування суб'єктів малого та середнього підприємництва,розвиток яких є одним з дійових засобів розв'язання нагальнихсоціально-економічних проблем, розглядається органами владим. Києва та його районів як одне з першочергових завдань.
Київська міська та районні в місті державні адміністраціїздійснюють свою роботу з підтримки та регулювання підприємництва вмежах своїх повноважень згідно з вимогами чинного законодавства тавідповідно до Програми розвитку малого підприємництва в м. Києвіна 1999 - 2000 роки, затвердженої розпорядженням Київської міськоїдержавної адміністрації від 17.03.99 N 363 ( ra0363017-99 ).
Як один з найважливіших напрямків підтримки підприємницькоїдіяльності є створення умов для використання суб'єктами малогопідприємництва фінансових та інвестиційних ресурсів, щоздійснюється шляхом виділення цільових коштів з міського бюджетута залучення іноземних інвестицій.
Відповідно до Указу Президента України від 12.05.98 N 456/98( 456/98 ) "Про державну підтримку малого підприємництва" збюджету м. Києва для підтримки вітчизняного виробника та малогопідприємництва в 1999 році були виділені кошти в сумі 4,7 млн.грн., а у 2000 році - 15,3 млн. грн.
Обмеженість внутрішніх джерел накопичення капіталу зумовлюєнеобхідність залучення іноземних інвестицій. За період 01.01.1999- 30.09.2000 в м. Києві було зареєстровано іноземних інвестицій назагальну суму, еквівалентну 289,5 млн. дол. США, що дорівнює1130,1 млн. грн. за курсом НБУ на момент фактичного внесенняінвестицій. іноземні інвестиції до столиці України надійшли зпонад 40 країн світу. Серед зареєстрованих іноземних інвестиційнайбільшу частку складають інвестиції, здійснені у виглядівільноконвертованої валюти та у вигляді рухомого майна.
Процес іноземного інвестування має сталий характер -інвестиції вкладаються в найбільш прибуткові галузі економікиміста: торгівлю та громадське харчування, харчову промисловість,будівництво офісно-готельних центрів та інше.
Збільшується кількість перспективних фінансових інституційринкової інфраструктури: в районах міста зареєстровано 6 кредитнихспілок, 21 лізингова компанія, 10 фондів підтримки підприємництва.
Для забезпечення суб'єктів підприємництва майновимиресурсами, необхідними для здійснення підприємницької діяльності,станом на 01.01.2001 по комунальній власності територіальноїгромади міста укладено 2109 договорів оренди приміщень з 1799підприємствами та організаціями малого та середнього бізнесу назагальну площу 186,5 тис. кв. м. По власності територіальнихгромад районів міста укладено 6007 договорів оренди з 5130підприємствами та організаціями недержавної форми власності назагальну площу 626,3 тис. кв. м.
Значна роль у створенні робочих місць та поповненні місцевихбюджетів належить ринкам. Тому постійно проводиться робота поприведенню ринків у належний санітарно-технічний та естетичнийвигляд, здійснюється благоустрій їх територій та реконструкція.Станом на 01.10.2000 року в місті Києві функціонувало 103 ринки таторговельні майданчики на 61,2 тис. торговельних місць.
Створенню умов для реалізації продукції вітчизняних, в першучергу київських, підприємств малого та середнього бізнесу,налагодженню господарських зв'язків та виробничої коопераціїсприяло щорічне проведення планових та понадпланових міськихвиставок, організованих ВАТ "Київський міжнародний контрактовийярмарок" за сприяння Київської міської державної адміністрації.
Полегшення доступу суб'єктів малого підприємництва доінформаційних ресурсів забезпечується шляхом формування цілісноїінформаційно-консультативної мережі, що складається із структурнихпідрозділів міської та районних держадміністрацій, органівмісцевого самоврядування, бізнес-центрів, бізнес-інкубаторів,центрів сприяння підприємництву, громадських об'єднаньпідприємців.
Серед суб'єктів ринкової інфраструктури, що надаютьінформаційно-консультативні, освітні, комунікаційні та ін. послугисуб'єктам підприємницької діяльності, налічується 7бізнес-центрів, 5 бізнес-інкубаторів, 10 фондів сприянняпідприємництву.
Проводилась робота з актуалізації та поповнення інформаційноїбази інтегрованої інформаційної системи суб'єктів підприємницькоїдіяльності м. Києва, завдяки якій буде здійснюватись обліксуб'єктів підприємницької діяльності та реалізовуватись принципдоступності та відкритості інформації для зацікавленихкористувачів через телекомунікаційні канали за інформацієюрайонних служб реєстрації.
Необхідну для себе інформацію, в т. ч. щодо оренди майнакомунальної власності територіальної громади м. Києва, підприємцірегулярно отримували в газетах "Хрещатик", "Столиця" та "РІО".інформування суб'єктів малого підприємництва щодо майна державних,комунальних підприємств, яке пропонується для продажу, проводитьсявідповідно до ст.11 Закону України "Про приватизацію державногомайна" ( 2163-12 ). Список об'єктів, що підлягають приватизації,публікується у виданні органу приватизації - газеті "Відомостіприватизації" та у газетах "Хрещатик", "РІО".
В організації системи навчальних послуг для малогопідприємництва беруть участь вищі навчальні заклади,професійно-технічні училища, центри зайнятості, учбові центри таін.
Особлива увага приділялась навчанню молоді та незайнятогонаселення за професіями, що дають їм можливість реалізувати своїздібності у сфері малого бізнесу. У 1999 - 2000 навчальному роцісистемі професійно-технічної освіти такі професії отримали 2145громадян, з них 485 - з числа незайнятого населення.
Для залучення безробітних та незайнятих громадян дозапочаткування власної справи міським та районними центрамизайнятості проводилась інформаційно-роз'яснювальна робота,консультації, тестування, тренінг-семінари. За 2000 рік занаправленням служби зайнятості пройшли навчання 123 особи заспеціальністю "Менеджер малого бізнесу-підприємець".Зареєструвалися як суб'єкти підприємницької діяльності післяпроходження навчання 109 осіб. У тренінг-семінарах, якіпроводились міською службою зайнятості, взяли участь 230 осіб.
Співробітництво міських органів влади з громадськимиоб'єднаннями підприємців та профспілками забезпечувала Рада зпитань підприємництва при Київському міському голові. На виконанняУказу Президента України від 15.07.2000 N 906/2000 ( 906/2000 )"Про заходи щодо забезпечення підтримки та дальшого розвиткупідприємницької діяльності" до її складу додатково включені згідноз розпорядженням Київського міського голови від 04.10.2000 N592-МГ представники державної податкової служби, органіввнутрішніх справ, прокуратури та ін.
Реалізація всіх цих та інших заходів, проведення роботи повиконанню указів Президента України сприяли стимулюванню приватноїініціативи, збільшенню кількості суб'єктів підприємництва в місті.
Протягом 1999 - 2000 років в місті зареєстровано понад 21тисячу суб'єктів підприємницької діяльності - юридичних осіб табільше 31 тисячі підприємців - фізичних осіб.
Загалом в місті налічується понад 196,5 тис. суб'єктівпідприємницької діяльності, що на 26 відсотків більше, ніж було напочатку 1999 року, з них кількість юридичних осіб збільшилась на17,7 % та становить 120,1 тисячі, а фізичних осіб - на 43 % тастановить 76,4 тисячі.
Кількість малих підприємств, що взяли участь в обстеженнідіяльності за 1999 рік, зросла порівняно з 1998 роком на 17 % тастановила майже 29 тисяч. Малими підприємствами було виробленопродукції (робіт, послуг) на 6,5 млрд. грн., що на 15 % більше,ніж у 1998 році і складає 12,9 % від загального обсягу виробництваза рік. На малих підприємствах працювало 218,6 тисяч чоловік або17 % від загальної чисельності населення міста, зайнятого у всіхсферах економічної діяльності.
Мають право на запровадження спрощеної системи оподаткування,обліку та звітності згідно з Указом Президента України від28.06.99 N 746/99 ( 746/99 ) майже 85 тисяч суб'єктів малогопідприємництва. Виявили бажання та перейшли на спрощену системуоподаткування понад 22 тис. суб'єктів підприємницької діяльності,з них 8,8 тис. юридичних та 13,4 тис. фізичних осіб. Фіксованийподаток сплачують понад 15,4 тис. підприємців - фізичних осіб.
Розрахункова сума надходжень до бюджету міста за 2000 рік відсуб'єктів малого підприємництва складає близько 290 млн. грн., втому числі надходження єдиного податку - понад 78 млн. гривень.
Позитивні зрушення в підприємницькому секторі економіки містанабувають сталого характеру, але мале підприємництво ще не зайнялоналежного йому місця в економіці міста.
Існуючий стан обумовлений наявністю чималої кількостіпроблем, які можна поділити на 3 групи: ті, що залежать відзаконодавчої та виконавчої влади; ті, що пов'язані знерозвинутістю ринкового середовища, та труднощі, пов'язані знеготовністю самих підприємств працювати в складних умовах.
Найбільш вагомими чинниками, що гальмують розвиток малогопідприємництва, є:
- нестабільність, складність, фіскальний характер системиоподаткування;
- непідготовленість банківської системи для обслуговуваннямалих підприємств;
- відсутність або недосконалість нормативно-правової таметодичної бази розвитку таких перспективних формвиробничо-фінансового і виробничо-збутового забезпечення тазв'язків великих, середніх та малих підприємств, як лізинг,франчайзинг, венчурне фінансування;
- наявність адміністративних та організаційних перешкод приорганізації підприємницької діяльності, отриманні дозволів,ліцензій;
- обмеженість або повна відсутність матеріально-фінансовихресурсів, дефіцит обігових та інвестиційних коштів;
- труднощі в організації виробництва та реалізації продукції,формуванні клієнтури;
- брак знань методів сучасного менеджменту та маркетингу,досвіду управління бізнесом, складність та висока ціна доступу доінформаційних ресурсів.
Найбільш вразливими є суб'єкти підприємництва, що проводятьсвою діяльність у сфері побутового обслуговування.
Саме на подолання цих негативних чинників і спрямованаПрограма розвитку малого підприємництва в м. Києві на 2001 - 2002роки (далі - Програма).
Програму розроблено на виконання Заходів щодо забезпеченнявиконання у 2000 році завдань, передбачених Посланням ПрезидентаУкраїни до Верховної Ради України, Програмою діяльності КабінетуМіністрів України. Програму підготовлено "відповідно до Методичнихрекомендацій щодо формування і реалізації регіональних програмрозвитку малого підприємництва, затвердженими Мінекономіки таДержпідприємництва України, з урахуванням положень Закону України"Про державну підтримку малого підприємництва" ( 2063-14 ).
Головна мета Програми - спрямування дій міських та районнихорганів державної влади, суб'єктів малого підприємництва,об'єднань і спілок підприємців, установ ринкової інфраструктури настворення і підтримання сприятливого середовища для розвиткумалого підприємництва, формування і впровадження ефективноїдержавно-громадської системи його обслуговування, підтримки ізахисту. Програма являє собою узгоджений за ресурсами, виконавцямиі термінами реалізації комплекс заходів, спрямованих на створенняправових, фінансових, соціально-економічних,організаційно-господарських та інших умов розвитку малогопідприємництва в м. Києві.
Головними завданнями Програми є:
максимальне поєднання інтересів суб'єктів підприємницькоїдіяльності юридичних і фізичних осіб з інтересами міста та йогомешканців;
формування сприятливого підприємницького середовища зарахунок спрощення процедур регулювання підприємницької діяльностіта виходу на ринок нових господарюючих суб'єктів;
збільшення сектору малого підприємництва, його внеску векономіку міста;
створення нових робочих місць, залучення суб'єктівпідприємництва до зменшення рівня безробіття, недопущеннясоціальної напруги в місті;
наповнення державного і місцевих бюджетів;
насичення товарних ринків, вирішення соціально-побутовихпроблем;
подальше формування активно діючої інфраструктури підтримкипідприємництва;
забезпечення правової захищеності підприємців, формуваннятолерантного ставлення до їх діяльності, що дозволить залучитиактивну частину населення міста до сфери підприємництва на засадахекономічної мотивації їх трудової діяльності;
поглиблення міжрегіонального та міжнародного співробітництва; підвищення ефективності підготовки, перепідготовки кадрів длясфери малого підприємництва.
В соціально-політичному аспекті Програма сприятиме включеннюнаселення міста в активний процес покращення умов життя,формуванню потужного соціального прошарку власників.
Комплекс програмних заходів розрахований на раціональнепоєднання інтересів держави, підприємців та їх об'єднань. Прицьому мається на увазі забезпечення ефективності господарськоїдіяльності, добробуту і зайнятості населення міста; досягненнянайвищої прибутковості підприємницької діяльності; задоволенняматеріальних і духовних потреб підприємців, їх визнання всуспільстві; підвищення впливу підприємницьких структур наприйняття державних рішень стосовно економічної політики.
Реалізація заходів Програми забезпечить збільшення кількостідіючих малих підприємств у м. Києві до 158 на 10 тис. населенняміста.
Кількість працюючих підприємців - фізичних осіб зростатимещорічно на 14 тисяч осіб.
Серед об'єктів ринкової інфраструктури найбільшого розвиткудосягнуть бізнес-центри, бізнес-інкубатори, лізингові компанії,товариства взаємного кредитування. Буде створено муніципальнийбізнес-інкубатор з філіями в районах міста та міськакредитно-гарантійна установа.
Отримають професії малого бізнесу у закладахпрофесійно-технічної освіти більше 4 тис. громадян, пройдутьпідготовку за спеціальністю "Менеджер малого бізнесу-підприємець"- 150 осіб. Збільшуватиметься кількість школярів, які вивчатимутьоснови підприємницької діяльності.
Зростатиме питома вага малого підприємництва у виробництвіпродукції (робіт, послуг) та надходження до бюджету від йогосуб'єктів.
На малих та середніх підприємствах щорічно буде створюватись15 тис. робочих місць.
II. Впорядкування нормативного регулювання
підприємницької діяльності
Розвиток малого підприємництва є довгостроковим процесом, щозалежить, насамперед, від сприятливих правових, економічних,політичних умов та визначається, великою мірою, державними імісцевими органами влади та управління.
Одним з пріоритетних напрямків діяльності органів влади містата районів щодо розв'язання проблем ринкових реформ є участь уздійсненні єдиної державної регуляторної політики у сферіпідприємництва, метою якої є формування такої нормативно-правовоїбази, яка одночасно відповідала б і інтересам держави, і неперешкоджала б реалізації права громадян на підприємницькудіяльність.
Основними завданнями цього напряму є забезпечення:
- рівноправності суб'єктів підприємницької діяльності всіхформ власності;
- запровадження нових регуляторних актів тільки післяпрогнозу їх можливого впливу на підприємницьке середовище;
- громадської експертизи та обговорення проектів міськихрегуляторних актів, що стосуються підприємницької діяльності, назасіданнях Координаційної ради з питань розвитку підприємництвапри Київському міському голові;
- своєчасності перегляду місцевих регуляторних актів узв'язку з внесенням змін та доповнень до законодавства України;
- постійної актуалізації бази даних щодо нормативно-правовихактів місцевого рівня та систематичне їх оприлюднення;
- поступового переходу від державного регулюванняпідприємницької діяльності до її регулювання на засадахсоціального партнерства.
III. Фінансово-кредитна та інвестиційна
підтримка
Проблеми стартового капіталу, інвестицій, обігових коштівпостійно постають як перед новоствореними суб'єктамипідприємництва, так і перед тими, що розвиваються. Основнимиджерелами таких ресурсів є власні кошти та ресурси комерційнихбанків. Однак, переважна більшість малих підприємств не маєдостатнього обсягу власних ресурсів для гарантування комерційнихкредитів. З іншого, дефіцит бюджетних асигнувань не дає можливостіорганам державної влади надавати в повному обсязі фінансовудопомогу всім об'єктам малого підприємництва, які її потребують.Тому фінансова підтримка малого підприємництва буде здійснюватисьу трьох напрямках:
- безпосередня фінансова допомога за рахунок бюджетних коштіву вигляді пільгового кредитування, пайового фінансування,встановлення пільг по місцевих податках і зборах;
- стимулювання фінансових та виробничих організацій доспівпраці та фінансування малого бізнесу на прийнятних умовахшляхом зменшення ризику фінансування малого підприємництва у формігарантування кредитів і контрактних зобов'язань, частковоїкомпенсації процентних ставок по кредитах та ін.;
- сприяння створенню і розвитку перспективних небанківськихфінансово-кредитних установ.
Метою цього розділу є створення в місті ефективної системифінансово-кредитної та інвестиційної підтримки малогопідприємництва, складовими якої є:
- удосконалення та диверсифікації діяльності міського тарайонних фондів підтримки підприємництва;
- розширення інфраструктурної мережі фінансово-кредитноїпідтримки за рахунок створення міської кредитно-гарантійноїустанови, розвитку солідарних гарантійних фондів, товаристввзаємного кредитування, лізингових та страхових компаній;
- запровадження системи надання часткових гарантій поінвестиційних кредитах, що надаються комерційнимикредитно-фінансовими організаціями;
- створення механізму мінімізації витрат діючих тановостворюваних малих підприємств, пов'язаних з отриманням нимифінансових ресурсів, зовнішньоекономічної та іншої інформації,участю в міжнародних виставках та ярмарках;
- активна участь у програмах мікрокредитування за рахунокміжнародних організацій.
Фінансова допомога буде носити адресний характер, надаватисьсуб'єктам малого підприємництва на конкурсній основі.
Перевага буде надаватись підприємствам, що виробляютьімпортозамінюючу, конкурентоздатну продукцію, беруть участь увирішенні проблем утилізації та знешкодження відходів,енергозбереження, здійснюють інноваційну діяльність, створюють,впорядковують і оснащують робочі місця, в т. ч. з використанняммалих архітектурних форм, та здатні забезпечити своєчаснеповернення коштів.
Передбачається удосконалити механізм контролю використанняфінансово-кредитної та інвестиційної допомоги.
Реалізація заходів цього розділу Програми сприятимеполегшенню доступу суб'єктів, малого підприємництва до фінансовихресурсів.
IV. Ресурсне та інформаційне забезпечення,
подальше формування інфраструктури
підтримки підприємництва
Дальший розвиток малого підприємництва великою мірою залежитьвід можливості доступу його суб'єктів до ресурсної бази.Відповідно до законодавства на цей процес впливають органи владиміста, які здійснюють функції, пов'язані з використанням трудових,природних і матеріальних ресурсів, у тому числі нерухомості таземлі.
Основними завданнями Програми в цьому напрямкупередбачається:
- розробка та впровадження механізму передачі на пільговихумовах суб'єктам малого підприємництва невикористовуваних, вільнихвиробничих площ та обладнання комунальних та переданих вуправління місту підприємств;
- формування ринку лізингових послуг, одним з різновидів якихє підготовка та передача в лізинг майнових комплексів, щоскладаються з приміщень, технологічного обладнання, запасівсировини та матеріалів, необхідних для організації бізнесу малимипідприємствами та створення нових робочих місць;
- спрощення процедур відведення земельних ділянок, отриманнядозволів на будівництво, реконструкцію та введення в експлуатаціюоб'єктів промисловості, громадського харчування, торгівлі тапобутових послуг.
Для більш динамічного створення нових малих підприємств, атакож створення додаткових робочих місць на діючих малихпідприємствах передбачається сприяти розвитку франчайзингу, якийпідвищує цивілізованість та загальну культуру ведення бізнесу,правову захищеність малого підприємництва, є ефективною системоюнавчання для підприємців. На першому етапі буде розпочатостворення баз даних франшизних систем та наданняінформаційно-консультативних послуг щодо франчайзингових проектів.
Не менш важливим завданням є формування міськоїзагальнодоступної системи інформаційних послуг для малогопідприємництва.
Передбачається об'єднати всі структури
інформаційно-консультативної підтримки підприємництва в єдину
загальноміську систему, яка функціонуватиме на основі спільної
політики та методології. Основним завданням у цьому напрямку є
максимальне наближення доступних і якісних послуг до суб'єктів
малого підприємництва, а також значне прискорення надання
інформаційно-консультативних послуг з одночасною економією
матеріальних ресурсів, яке буде вирішуватись шляхом:
- створення та забезпечення технологічного супроводженняінтегрованої інформаційної системи суб'єктів підприємницькоїдіяльності міста;
- формування бази даних наукових та технологічних розробок,що можуть бути впроваджені на малих підприємствах міста, тарозповсюдження відповідної інформації;
- організації районних та міських виставок-ярмарків продукціїмалих підприємств;
- забезпечення участі суб'єктів малого підприємництва вміжнародних конференціях, виставках, семінарах;
- широкого використання засобів масової інформації дляоперативного інформування підприємців про нові правові акти,надання консультацій з актуальних питань, поширення позитивногодосвіду та ін.
Для ефективного використання трудових ресурсів передбачаєтьсяоб'єднати зусилля міського та районних центрів зайнятості,закладів загальної середньої та професійно-технічної освіти, вищихучбових закладів, центрів сприяння підприємництву, громадськихоб'єднань підприємців, навчально-консультаційних центрів табізнес-центрів. Основні зусилля будуть спрямовані на навчаннянезайнятого населення та шкільної молоді основам підприємницькоїдіяльності, перепідготовку фахівців, які отримали у попередні рокивищу та середню спеціальну освіту, для адаптації їх до ринковихумов господарювання, підвищення кваліфікації працівників, зайнятиху сфері малого бізнесу, та кадрів місцевих органів управління,діяльність яких пов'язана з розвитком підприємництва. Окремимнапрямком навчання має стати організація постійно діючого семінаруз питань соціально-трудових відносин (соціального партнерства) дляпрацівників органів виконавчої влади.
На сьогодні в місті вже існує досить розгалужена мережаоб'єктів інфраструктури підтримки підприємництва, до якоївідносяться: комерційні банки, біржі, бізнес-центри,бізнес-інкубатори, лізингові компанії, кредитні спілки, страховікомпанії, фонди підтримки підприємництва, аудиторські фірми та ін.
Завданням найближчого часу є не тільки збільшення кількостіелементів ринкової інфраструктури, а й поворот до якісно новихпідходів до обслуговування суб'єктів малого підприємництва зурахуванням їх специфіки відсутністю необхідного початковогокапіталу, незначними заставними можливостями, браком знань тадосвіду. Для активізації започаткування підприємницької діяльностіпередбачається зосередити зусилля на розвитку об'єктів, щоздійснюють комплексну підтримку суб'єктів малого підприємництвавід надання інформації та консультацій до надання можливостікористування на пільгових умовах приміщеннями, офісним тавиробничим обладнанням і технікою та допомоги в отриманніфінансових ресурсів. До таких елементів ринкової інфраструктуриналежать, в першу чергу, бізнес-інкубатори та бізнес-центри,створювані в тісній взаємодії районних і міських органів влади тапідприємницьких структур із залученням міжнародної допомоги.
Передбачається вжити заходів до створення і розвиткурозгалуженої мережі навчальних та консультативних центрів зудосконалення систем управління якістю на малих підприємствах зурахуванням вимог міжнародних стандартів та європейської моделідосконалості підприємств та забезпечити створення додатковихконсультативних центрів та служб з питань застосування податковогозаконодавства.
Для розширення можливостей отримання підприємцями новітньоїділової інформації з використанням сучасних інформаційних тателекомунікаційних мереж буде залучатись Київськаторгово-промислова палата та громадські об'єднання підприємців.
Подальше удосконалення системи підтримки розвиткупідприємництва буде забезпечуватись за рахунок підвищенняефективності взаємодії всіх складових цього процесу: підприємців,їх об'єднань, місцевих органів влади, об'єктів інфраструктурипідтримки.
Здійснення заходів цього розділу дозволить зробити крокуперед у забезпеченні потреб малого підприємництва уматеріально-технічних, природних, інформаційних, кадровихресурсах.
V. Захист інтересів, забезпечення безпеки
суб'єків малого підприємництва та формування сприятливого
соціально-психологічного середовища
Метою цього розділу Програми є створення такого економічногосередовища, яке дозволить започаткувати та проводити прозорупідприємницьку діяльність в офіційному секторі економіки.
Для забезпечення реалізації конституційного права громадян напідприємницьку діяльність передбачається:
посилити персональну відповідальність керівників місцевихорганів виконавчої влади за прийняття рішень, що погіршують умовиздійснення підприємницької діяльності, за примусове залученнякоштів суб'єктів підприємницької діяльності, в тому числі дофондів, утворення яких не передбачено законами України абовнесення коштів до яких є добровільним;
забезпечити контроль за виконанням державними службовцяминорм законодавчо-правових актів щодо правил і процедур реєстрації,надання дозволів на здійснення підприємницької діяльності,використання наявних ресурсів та проведення перевірок суб'єктівпідприємництва;