МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
14.09.2004 N 818 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 вересня 2004 р.
за N 1232/9831
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства інфраструктури N 27 від 01.04.2011 )
Про затвердження Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України
На виконання статті 16 Закону України "Про транспорт", статті 11 Закону України "Про залізничний транспорт" та з метою вдосконалення існуючої системи управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України і встановлення єдиного порядку організації і виконання робіт щодо здійснення заходів, спрямованих на забезпечення безпеки руху та контролю за їх виконанням,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України (далі - Положення), що додається.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Федюшин Ю.М.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Керівникам Головних управлінь та управлінь, підприємств, залізниць Укрзалізниці забезпечити вивчення та виконання зазначеного Положення працівниками, діяльність яких пов'язана із забезпеченням безпеки руху поїздів.
3. Наказ Міністерства транспорту України від 07.07.2003 N 487 "Про затвердження Положення про систему управління безпекою руху поїздів в Державній адміністрації залізничного транспорту України" скасувати.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Кроля С.С.
Міністр транспорту та зв'язку України | Г.Кірпа |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
14.09.2004 N 818
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 вересня 2004 р.
за N 1232/9831
ПОЛОЖЕННЯ
про систему управління безпекою руху поїздів в Державній адміністрації залізничного транспорту України
1 ГАЛУЗЬ ЗАСТОСУВАННЯ
1.1. Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України (далі - Положення) регламентує основні напрямки створення і функціювання системи управління безпекою руху поїздів в Укрзалізниці.
1.2. Дія цього Положення поширюється на всі підприємства та структурні підрозділи Державної адміністрації залізничного транспорту України.
1.3. Вимоги цього Положення є обов'язковими для всіх працівників Укрзалізниці при організації та виконанні робіт з:
перевезення пасажирів та вантажів;
монтажу, експлуатації, обслуговування й ремонту рухомого складу та об'єктів інфраструктури;
організації контролю за рівнем безпеки руху;
розробки та впровадження нових технічних засобів та технологічних процесів;
замовлення на проектування та будівництво нового рухомого складу та об'єктів інфраструктури;
підтвердження відповідності.
2. НОРМАТИВНІ ПОСИЛАННЯ
При розробці Положення використані такі нормативно-правові акти:
Закон України "Про транспорт";
Закон України "Про залізничний транспорт";
Закон України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності";
Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затверджене Указом Президента України від 27.08.2004 N 1009;
Положення про Державну адміністрацію залізничного транспорту України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.96 N 262;
Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 N 457;
Порядок здійснення нагляду за забезпеченням безпеки руху на транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.97 N 204;
Правила технічної експлуатації залізниць України, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 20.12.96 N 411 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 25.02.97 за N 50/1854 із змінами та доповненнями;
Інструкція з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України, затверджена наказом Міністерства транспорту України від 27.04.2001 N 258 та зареєстрована у Міністерстві юстиції України 17.05.2001 за N 422/5613.
3. ТЕРМІНИ ТА ВИЗНАЧЕННЯ
Терміни та визначення, які вживають у цьому Положенні, мають такі значення:
акредитація - процедура, у ході якої національний орган з акредитації документально засвідчує компетентність юридичної особи чи відповідного органу з оцінки відповідності виконувати певні види робіт (випробовування, калібрування, сертифікацію, контроль);
безпека - відсутність неприпустимого ризику, пов'язаного з травмуванням або загибеллю людей, заподіянням збитків майну та довкіллю;
безпека руху поїздів - комплекс організаційних і технічних заходів, спрямованих на забезпечення безаварійної роботи та утримання в постійній справності залізничних споруд, колій, рухомого складу, обладнання, механізмів та пристроїв;
вимоги безпеки - вимоги, встановлені законодавчими актами, нормативно-технічною документацією та нормативно-правовими актами, виконання яких забезпечує належний рівень безпеки;
завдання управління - вимоги, які випливають із головної мети і підлягають вирішенню для її досягнення;
залізничні транспортні події - події, що виникли при русі рухомого складу та призвели до загибелі або травмування людей, пошкодження технічних засобів, вантажу, об'єктів залізничного транспорту, дезорганізації руху. У залежності від наслідків залізничні транспортні події класифікують: катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти та порушення;
контроль - функція управління, яка полягає в перевірці виконання завдань об'єктами управління, з метою отримання інформації щодо виконання завдань та вжиття своєчасних заходів для досягнення результату;
ліцензування - видача, переоформлення та анулювання ліцензій на надання послуг із перевезення пасажирів, вантажів залізничним транспортом та контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов;
методи управління - сукупність способів та засобів впливу керуючих суб'єктів на об'єкти управління для досягнення визначеної мети;
нагляд - спостереження за дотриманням об'єктами управління вимог нормативних актів із питань безпеки руху у процесі їх діяльності;
надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвели (можуть призвести) до загибелі людей, тварин і рослин, значних матеріальних збитків та (або) завдати шкоду довкіллю;
об'єкти управління - елементи структури системи управління та виробничі процеси, на які спрямований вплив суб'єктів функцій управління;
обов'язки - нормативно закріплене коло дій, покладених на органи управління або працівників та безумовних для виконання;
оперативне реагування на транспортну подію - комплекс заходів, що його здійснюють на різних рівнях управління, від Міністерства до підприємства після отримання інформації про її виникнення з метою оперативної ліквідації та мінімізації наслідків, об'єктивного розслідування обставин та причин, розробляння та вживання заходів щодо їх попередження в подальшому та контролю за виконанням;
органи управління - установи, організації, підприємства та їх структурні підрозділи, що мають право приймати управлінські рішення в межах своєї компетенції та стежити за виконанням прийнятих рішень;
підтвердження відповідності - діяльність, наслідком якої є гарантування того, що продукція, системи якості, системи управління якістю, системи управління довкіллям, персонал відповідають встановленим законодавством вимогам;
принципи управління - правила, якими керуються суб'єкти управління. Принципи управління визначають вимоги до системи, процесу та механізму управління;
ризик - поява обставин, що обумовлюють виникнення надзвичайних ситуацій;
розслідування - процес, який проводять з метою попередження транспортних подій, що містить збір та аналіз інформації, підготовку висновків, установлення обставин і причин та розробляння рекомендацій щодо убезпечення руху поїздів;
сертифікація - процедура, за допомогою якої визнаний в установленому порядку орган документально засвідчує відповідність продукції, систем якості, систем управління якістю, систем управління довкіллям, персоналу встановленим законодавством вимогам;
система управління - сукупність взаємопов'язаних або взаємодіючих елементів, яка дає змогу встановити політику та завдання і досягати цих завдань;
система управління безпекою руху поїздів - структурована і документована система, що дозволяє персоналу Укрзалізниці, залізниць, підприємств та структурних підрозділів ефективно проводити політику у сфері убезпечення руху поїздів;
суб'єкти управління - персонал, функційні служби, структурні підрозділи, спеціально створені органи, які впливають на систему управління з метою забезпечення її функціювання;
управління безпекою руху - підготовка, прийняття та реалізація управлінських рішень щодо здійснення організаційних, технічних заходів, спрямованих на убезпечення руху, збереження здоров'я людей, майна та довкілля;
управлінське рішення - акт цілеспрямованого впливу на об'єкт управління, що характеризує конкретну управлінську ситуацію і містить заходи, програму досягнення мети;
чинник - суттєва обставина, яка сприяє виникненню небезпечної ситуації (ризику);
функції управління - конкретні дії або сукупності дій, які забезпечують досягнення поставленої мети (завдань).
4. СКОРОЧЕННЯ
ДСП - черговий по станції;
ДТП - дорожньо-транспортна пригода;
НС - надзвичайна ситуація;
ПТЕ - Правила технічної експлуатації залізниць України;
РБ - головний ревізор з безпеки руху поїздів і
автотранспорту залізниці;
СУБРП - система управління безпекою руху поїздів;
СЦБ - пристрої сигналізації та зв'язку;
ТО - технічне обслуговування;
УЗ - Укрзалізниця;
УРБ - головний ревізор з безпеки руху поїздів і
автотранспорту дільниці залізниці;
ЦРБ - Головний ревізор з безпеки руху поїздів і
автотранспорту Укрзалізниці.
5. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
5.1. Це Положення визначає систему управління безпекою руху поїздів в Укрзалізниці.
5.2. СУБРП є цільовою підсистемою загальної системи управління в Укрзалізниці.
Ця система при організації й функціюванні процесу перевезень забезпечує підготовку, прийняття та реалізацію організаційних, управлінських та технічних рішень, спрямованих на убезпечення руху поїздів, збереження життя й здоров'я людей, майна, довкілля та виявлення й оцінку чинників, що впливають на рівень безпеки.
5.3. Комплексне управління безпекою руху поїздів здійснює Державна адміністрація залізничного транспорту України.
5.4. Повноваження Укрзалізниці стосовно організації та убезпечення руху поїздів визначені статтею 16 Закону України "Про транспорт", статтею 11 Закону України "Про залізничний транспорт", Статутом залізниць України та ПТЕ.
5.5. Залізниці та інші підприємства Укрзалізниці на основі цього Положення розробляють Положення про систему управління безпекою руху поїздів на підприємстві.
5.6. Управління безпекою руху поїздів на підприємствах Укрзалізниці здійснює керівник підприємства.
5.7. Основними принципами в організації роботи з управління безпекою руху поїздів є:
- принцип системності - передбачає діяльність, яка носить системний, постійний та упорядкований характер, охоплюючи всі складові системи;
- принцип випередження - передбачає діяльність, яка носить випереджувальний характер, спрямований на своєчасне виявлення та усунення негативних чинників, що можуть призвести до транспортних подій;
- принцип колективізму - передбачає участь усіх працівників у роботі з убезпечення руху згідно зі своїми функційними обов'язками, а не тільки керівників і працівників служби безпеки руху;
- принцип інформованості - передбачає діяльність, що її будують на максимальній інформованості кожного працівника про небезпечні чинники, які впливають на рівень безпеки руху;
- принцип виявлення та усунення причин - передбачає проведення профілактичної роботи, спрямованої не стільки на покарання винних, скільки на усунення виявлених недоліків;
- принцип упровадження коригувальних заходів - дія, яку виконують для усунення причини виявленої невідповідності або для іншої небажаної ситуації;
- принцип упровадження запобіжних заходів - дія, яку виконують для усунення причини потенційної невідповідності або іншої потенційно небажаної ситуації;
- принцип адекватності - відповідність заходів з убезпечення руху реальним та потенційним загрозам;
- принцип відповідальності - передбачає усвідомленість кожного працівника та його відповідальність на своєму робочому місці за конкретні питання, що визначають безпеку руху поїздів.
6. ЗАВДАННЯ ТА ФУНКЦІЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ РУХУ ПОЇЗДІВ
6.1. Головною метою СУБРП є убезпечення процесу перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом.
6.2. Головним завданням СУБРП є систематизація роботи з безпеки руху, що її проводять в Укрзалізниці, підвищення її ефективності та цілеспрямованості шляхом раціонального й планомірного використання всіх організаційних, економічних та технічних можливостей Укрзалізниці.
6.3. На кожному рівні управління безпекою руху поїздів вирішують такі основні завдання:
- убезпечення перевезень;
- убезпечення рухомого складу;
- убезпечення об'єктів інфраструктури;
- убезпечення персоналу;
- забезпечення професійного добору за окремими спеціальностями;
- організація навчання з питань безпеки руху.
6.4. Для вирішення цих завдань передбачено:
- формування організаційної структури управління безпекою руху поїздів;
- установлення єдиного порядку планування, організації та координації роботи з безпеки руху;
- організація контролю за дотриманням працівниками технологічних норм, правил експлуатації машин, механізмів, устатковання та інших засобів виробництва, виконання робіт відповідно до вимог чинних нормативних актів з безпеки руху;
- організація накопичення інформації щодо фактичного стану безпеки руху, її облік, аналіз та оцінка за прийнятими показниками, у т.ч. й на базі комп'ютерних технологій;
- систематичне інформування працівників про передумови та причини транспортних подій, про результати профілактичної роботи;
- використання засобів обчислювальної техніки, ведення баз даних стану безпеки руху для підвищення ефективності праці керівників і спеціалістів;
- використання економічних методів для підвищення зацікавленості працівників у впровадженні у виробництво безпечної техніки й технологій, у дотриманні вимог правил, норм та інструкцій, підвищенні ефективності функціювання СУБРП в Укрзалізниці;
- ужиття заходів впливу, спрямованих на підвищення персональної відповідальності керівників і спеціалістів за убезпечення руху, а працівників - за дотримання вимог інструкцій на робочих місцях і інструкцій за видами виконуваних робіт.
6.5. На кожному рівні управління організаційної структури Укрзалізниці реалізують завдання управління безпекою руху поїздів із використанням типових елементів управлінського циклу (планування, організація, оперативне керівництво й координація, контроль, облік, аналіз та оцінка).
6.6. До функцій управління безпекою руху поїздів належать:
6.6.1. Організація та координація робіт, які передбачають:
- визначення органів управління безпекою руху поїздів;
- установлення функційних зв'язків між структурними підрозділами і порядку їх взаємодії, розподіл обов'язків та відповідальності структурних підрозділів, посадових осіб та працівників;
- регламентацію діяльності керівників та посадових осіб;
- нормативне забезпечення управління безпекою руху поїздів.
6.6.2. Інформаційно-аналітичне забезпечення:
- отримання оперативної та остаточної інформації про транспортні події;
- облік, накопичення, систематизація та аналіз інформації з визначенням передумов, причин та причинно-наслідкових зв'язків;
- розрахунок та оцінка показників аварійності та стану безпеки руху;
- передавання інформації за рівнями організаційної структури Укрзалізниці у встановленому порядку.
6.6.3. Оперативне реагування та розслідування транспортних подій складаються з:
- проведення аварійно-відбудовних робіт;
- розслідування транспортних та інших надзвичайних подій;
- оцінки стану безпеки руху на підприємствах (залізницях), де стались транспортні та інші надзвичайні події.
6.6.4. Планування та виконання робіт із безпеки руху містять:
- розробку та реалізацію заходів щодо усунення або зведення до мінімуму випадків повторного виникнення транспортних подій;
- забезпечення реалізації (виконання) прийнятих завдань;
- супроводження їх виконання на всіх етапах;
- оцінку результатів, прийняття в установленому порядку виконаних завдань.
6.6.5. Спеціальні функції містять:
- підтвердження відповідності продукції, систем якості, систем управління якістю, систем управління довкіллям, персоналу;
- ліцензування окремих видів діяльності.
6.6.6. Пропаганда безпеки руху здійснюється шляхом:
- здійснення роз'яснювальної роботи;
- проведення днів, тижнів, місячників безпеки руху;
- проведення конференцій, семінарів, нарад, шкіл передового досвіду;
- використання наочної агітації та засобів масової інформації.
6.6.7. Контрольні функції забезпечують виконання таких видів контролю:
- спеціального контролю (інспектування), що його проводять органи, на які покладено здійснення нагляду за безпекою руху поїздів;
- комплексних перевірок (технічних ревізій, контрольних перевірок);
- цільових перевірок;
- оперативного контролю.
6.6.8. Управлінські рішення містять такі етапи:
- підготовку рішення,
- прийняття рішення,
- реалізацію рішення.
7. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА КООРДИНАЦІЯ РОБОТИ
7.1. Органи управління
7.1.1. Функціювання СУБРП передбачає формування органів управління, установлення функційних обов'язків для структурних підрозділів та посадових осіб, що приймають участь в управлінні, а також регламентацію їх діяльності.
7.1.2. Організацію та забезпечення роботи з безпеки руху поїздів в Укрзалізниці здійснюють головні управління та управління у межах своєї компетенції. Для цього у кожному технічному Головному управлінні та управлінні призначають вивільненого фахівця з безпеки руху поїздів, а в окремих, визначених Укрзалізницею головних управліннях, уводять посаду заступника начальника Головного управління з безпеки руху.
7.1.3. У службах та структурних підрозділах залізниць призначають відповідальних працівників із безпеки руху поїздів.
7.1.4. Інші структурні підрозділи Укрзалізниці приймають участь у роботі з питань безпеки руху поїздів згідно з функційними обов'язками.
7.2. Функційні обов'язки
7.2.1. Загальні положення
7.2.1.1. Основними обов'язками працівників залізничного транспорту є: задоволення потреб щодо перевезення пасажирів та вантажів при безумовному убезпеченні руху та збереження вантажів, що їх перевозять, ефективне використання технічних засобів, дотримання вимог охорони праці, виробничої санітарії та охорони довкілля.
7.2.1.2. Кожний працівник, діяльність якого пов'язана з рухом поїздів, несе в межах своїх обов'язків особисту відповідальність за виконання Правил технічної експлуатації, вимог охорони праці й безпеки руху.
7.2.1.3. Кожний працівник залізничного транспорту зобов'язаний подавати сигнал зупинки поїзду чи маневрувальному составу, а також вживати інших заходів для їх зупинювання у випадках, які загрожують життю та здоров'ю людей або безпеці руху. При виявленні несправностей споруд, пристроїв чи пошкодження рухомого складу, які створюють загрозу безпеці руху або забрудненню довкілля, працівник повинен негайно вжити заходів для огородження небезпечного місця та усунення несправності.
7.2.1.4. Порушення вимог безпеки руху працівниками залізничного транспорту тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
7.2.1.5. До положень про головні управління та структурні підрозділи на всіх рівнях управління та до посадових інструкцій повинні бути внесені конкретні обов'язки та відповідальність щодо убезпечення руху поїздів.
7.2.1.6. Положення про структурні підрозділи та функційні обов'язки посадових осіб із питань безпеки руху поїздів розробляють головні управління, управління, на які покладена організація роботи з безпеки руху, узгоджують з Головним управлінням безпеки руху і екології та затверджують в установленому порядку.
7.2.1.7. Функційні обов'язки посадових осіб із безпеки руху поїздів один раз на 5 років підлягають перегляду.
7.2.2. Функційні обов'язки посадових осіб Укрзалізниці
7.2.2.1. Функційні обов'язки посадових осіб Укрзалізниці (далі - керівництво) визначені Положенням про Державну адміністрацію залізничного транспорту України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.96 N 262, Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 N 457, і посадовими інструкціями.
7.2.2.2. Керівництво вживає заходів для убезпечення руху поїздів, організовує розслідування причин транспортних подій, замовляє розробляння нормативів з безпеки руху відповідно до вимог міжнародних стандартів і законодавства України.
7.2.2.3. Організовує роботу з навчання, перепідготовки, підвищення кваліфікації кадрів та перевірки знань працівниками нормативних актів з безпеки руху поїздів.
7.2.2.4. Формує галузеві програми наукових, проектних і проектно-конструкторських розробок з питань безпеки руху, координує їх виконання, сприяє впровадженню в практику досягнень науки і техніки, нових технологій та передового досвіду.
7.2.2.5. Розробляє технічні вимоги до нових видів рухомого складу та обладнання залізничного транспорту, формує замовлення для промисловості й організує контроль за їхнім виготовленням.
7.2.2.6. Розробляє та здійснює заходи, спрямовані на зменшення шкідливого впливу залізничного транспорту на довкілля, контролює додержання вимог національних і міжнародних документів з цих питань.
7.2.2.7. Керівництво створює умови для проходження працівниками, безпосередньо пов'язаними з рухом поїздів, попередніх і періодичних медичних обстежень та окремими категоріями працівників - професійного психофізіологічного добору.
7.2.2.8. Керівництво здійснює заходи, спрямовані на створення безпечних умов праці, соціальний захист працівників залізничного транспорту, впровадження єдиної системи оплати їх праці, поліпшення житлових і культурно-побутових умов.
7.2.2.9. Функційні обов'язки керівників підприємств, що входять до складу Укрзалізниці, визначені статутом підприємств, затверджують наказом Укрзалізниці в установленому порядку.
7.2.3. Функційні обов'язки працівників
7.2.3.1. Особи, які влаштовуються на залізничний транспорт на роботу, пов'язану з рухом поїздів, повинні пройти професійне навчання і в майбутньому періодично перевірятися на знання нормативних актів з безпеки руху та охорони праці.
7.2.3.2. Особи, яких приймають на залізничний транспорт на посади, пов'язані з рухом поїздів, повинні пройти в установленому порядку медичний огляд для визначення придатності їх для виконання відповідної роботи, а окремі категорії працівників - професійний психофізіологічний добір.
7.2.3.3. Відповідальними за убезпечення руху поїздів працівниками залізничного транспорту є керівники відповідних підрозділів.
7.3. Регламентація діяльності
7.3.1. На підставі функційних обов'язків посадових осіб усіх рівнів управління з безпеки руху розробляються, узгоджуються головними ревізорами з безпеки руху поїздів і автотранспорту відповідного рівня та затверджуються наказом органу управління Основні нормативи особистої участі посадових осіб у проведенні мінімуму заходів щодо зміцнення дисципліни й забезпечення безпеки руху (далі - Основні нормативи).
7.3.2. Контроль за виконанням посадовими особами Основних нормативів покладається на відповідні структурні підрозділи та органи управління вищого рівня. Нагляд за виконанням Основних нормативів здійснюється працівниками апаратів головних ревізорів із безпеки руху.
7.3.3. Для попередження транспортних подій, організації постійного контролю за рівнем безпеки руху, вивчення стану на місцях, надання практичної допомоги встановлено єдиний порядок проведення "Дня безпеки" на залізницях.
7.3.4. "Дні безпеки" проводять щосереди. Примірний перелік питань, які потребують висвітлення під час проведення "Дня безпеки", наведено в додатку 1.
7.3.5. У "День безпеки" перевіряють:
- виконання вимог нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів Міністерства транспорту та зв'язку України й Укрзалізниці, направлених на убезпечення руху поїздів і автотранспорту;
- виконання заходів господарств, направлених на убезпечення руху;
- організацію та якість проведення технічного навчання в службах, відділах і структурних підрозділах;
- організацію роботи громадських інспекторів із безпеки руху поїздів і автотранспорту.
7.3.6. Керівники головних управлінь (начальники, їх заступники та головні інженери) перевіряють лінійні підрозділи у "Дні безпеки" за квартальними графіками, узгодженими Головним управлінням безпеки руху та екології і затвердженими заступником Генерального директора Укрзалізниці.
Фахівці головних управлінь перевіряють лінійні підрозділи у "День безпеки" за місячними графіками, затвердженими начальником Головного управління.
Копії графіків направляють у Головне управління безпеки руху та екології до 25-го числа кожного попереднього місяця.
7.3.7. У кожному Головному управлінні повинні бути заведені журнали для обліку проведених у "День безпеки" перевірок. Журнал повинен бути у фахівця з безпеки руху, призначеного начальником Головного управління.
7.3.8. Матеріали перевірок, здійснених під час проведення "Дня безпеки", оформлюють актом або записом у журналі проведення перевірок у "Дні безпеки".
8. ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
8.1. Отримання інформації
8.1.1. Виявлення чинників, що впливають на стан безпеки руху, відбувається під час:
- технічного нагляду, технічних оглядів рухомого складу, устатковання, споруд та пристроїв, інших об'єктів транспорту, колії;
- перевірок підприємств, рухомого складу, колії, споруд та пристроїв тощо;
- аналізів стану безпеки руху;
- службових розслідувань транспортних подій.
8.1.2. Залізниці, об'єднання та підприємства Укрзалізниці надають в установленому порядку в Державну адміністрацію залізничного транспорту України оперативну й узагальнену періодичну інформацію про катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти, порушення, дорожньо-транспортні пригоди, нещасні випадки, пожежі, екологічні лиха, акти несанкційованого втручання в транспортну діяльність та інші надзвичайні ситуації.
8.2. Облік та аналіз
8.2.1. Усі транспортні події підлягають обов'язковому обліку в Державній адміністрації залізничного транспорту України та її структурних підрозділах.
8.2.2. Основним документом для обліку катастроф, аварій та серйозних інцидентів є перший примірник акта службового розслідування форми РБУ-1 (додаток 2), затверджений начальником залізниці, директором (начальником) відповідного об'єднання (підприємства), що підпорядковано Укрзалізниці. На основі акта форми РБУ-1 в апараті безпеки руху залізниці складають облікову картку у 2-х примірниках форми РБУ-6 (додаток 3), один примірник якої зберігають в апараті головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці, а другий примірник надсилають в ЦРБ для контролю та надання остаточного технічного висновку щодо класифікації випадку.
8.2.3. Основним документом для обліку інцидентів та порушень у поїзній і маневровій роботі є перший примірник акта службового розслідування форми РБУ-3 (додаток 4).
Усю інформацію щодо інцидентів та порушень зберігають в установленому порядку у структурних підрозділах Укрзалізниці, дирекціях залізничних перевезень, службах управлінь залізниць, апаратах УРБ.
8.2.4. Головне управління безпеки руху та екології складає щомісячні довідки стану щодо безпеки руху поїздів та причин транспортних подій. За результатами розслідувань транспортних подій Головне управління безпеки руху та екології щоквартально готує та видає аналіз стану безпеки руху поїздів. Усю сукупність виявлених під час розслідування та обліку транспортних подій причин/чинників використовують як інформаційну базу для проведення аналізу. За результатами аналізу розробляють рекомендації з підвищення рівня безпеки руху поїздів.
8.2.5. Облік транспортних подій, пов'язаних з перевезенням небезпечних вантажів, окрім того, ведуть у журналі реєстрації транспортних подій з небезпечними вантажами (додаток 5) фахівці Головного комерційного управління Укрзалізниці та комерційного господарства залізниць.
8.3. Оцінка показників
8.3.1. На підставі отриманої інформації щодо транспортних подій проводять оцінку своєчасності проведення розслідування подій, повноти та правильності оформлення матеріалів, виконання заходів, запропонованих в актах розслідування та матеріалах проведених розглядів.
8.3.2. Для оцінки стану безпеки руху поїздів застосовують абсолютні та питомі показники.
8.3.3. Основними питомими показниками оцінки стану безпеки руху поїздів є:
кількість транспортних подій на 1 млн приведених ткм;
кількість загиблих на 100 подій;
кількість травмованих на 100 подій.
8.4. Передавання інформації
8.4.1. Оперативну інформацію про транспортні події, що надійшла від залізниць, об'єднань та підприємств Укрзалізниці, передають Міністерству транспорту та зв'язку України через наявні засоби зв'язку:
8.4.1.1. У неробочий час, у вихідні та святкові дні - головним диспетчером оперативно-розпорядчого відділу оперативного управління Головного управління перевезень Укрзалізниці відповідальному черговому Міністерства транспорту та зв'язку України за своїм підписом. У перший за вихідним чи святковим робочий день ця інформація до 10-ї години підтверджується листом керівника відповідного Головного управління чи управління, а при катастрофі та аварії - листом Генерального директора Укрзалізниці або його заступника.
8.4.1.2. У робочий час - Головним управлінням безпеки руху та екології, Головним комерційним управлінням, Головним управлінням охорони й організації праці та Управлінням воєнізованої охорони, у залежності від транспортної події - Управлінню безпеки на транспорті Міністерства транспорту та зв'язку України за підписом керівника відповідного Головного управління чи управління, а при катастрофі та аварії - за підписом Генерального директора Укрзалізниці або його заступника.
8.4.2. Первинне повідомлення про катастрофи та аварії повинно вміщувати таку інформацію:
- дата й час;
- місце події;
- класифікація події (катастрофа або аварія);
- відомості про поїзд, із яким трапилась подія;
- прізвище, ім'я та по батькові машиніста поїзда та помічника машиніста;
- кількість загиблих і травмованих осіб (локомотивна бригада та пасажири), а також кількість загиблих і травмованих сторонніх осіб;
- ступінь пошкодження рухомого складу, об'єктів, споруд;
- опис обставин катастрофи або аварії, які достовірно відомі на момент подання повідомлення;
- метеорологічні умови на момент події;
- характеристика місцевості події, а також інформація про труднощі доступу до рухомого складу або особливі вимоги, що стосуються прибуття на місце події;
- інформація про вантаж;
- наявність і характер небезпечних вантажів;
- дані про організацію та проведення аварійно-відбудовних робіт;
- інші достовірні відомості про транспортну подію, що відомі на момент подання інформації.
8.4.3. Оперативну інформацію щодо серйозних інцидентів надають за формою, наведеною в додатку 6. Інформацію щодо інцидентів та порушень передають за формою, наведеною в додатку 7.
8.4.4. Оперативну інформацію щодо стану безпеки руху поїздів за господарствами Укрзалізниці та за тяжкістю наслідків передають за формами, наведеними в додатках 8 та 9 відповідно.
8.4.5. Остаточну інформацію про транспорті події передають за формами, що наведені в додатках 10-13.
8.4.6. Звіт (оперативну інформацію) щодо стану безпеки руху при перевезеннях небезпечних вантажів надають за формою, наведеною в додатку 14.
9 ОПЕРАТИВНЕ РЕАГУВАННЯ ТА РОЗСЛІДУВАННЯ ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ
9.1. Аварійно-відбудовні роботи
9.1.1. Проведення аварійно-відбудовних робіт здійснюють відповідно до Інструкції з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 27.04.2001 N 258, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 17.05.2001 N 422/5613.
9.1.2. Координацію робіт аварійно-відбудовних формувань Укрзалізниці здійснюють оперативним штабом Укрзалізниці.
9.1.3. Для оперативного реагування на можливі НС та координації роботи аварійно-відбудовних формувань у вихідні та святкові дні та у разі виникнення загрози надзвичайних ситуацій (снігові замети, повені, зсуви, обвали тощо) Державна адміністрація залізничного транспорту встановлює чергування відповідальних працівників.
9.2. Розслідування транспортних подій
9.2.1. Діяльність комісій з розслідування
9.2.1.1. Залізничні транспортні події, які залежно від наслідків класифікують як катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти, порушення, підлягають розслідуванню.
9.2.1.2. Розслідування проводить комісія, яку створюють наказом керівника органу, що його проводить.
У наказі визначають склад комісії, строки проведення розслідування, дії працівників, які беруть участь у розслідуванні, порядок оформлення результатів, терміни та порядок подання матеріалів.
9.2.1.3. При розслідуванні катастроф та аварій комісії в обов'язковому порядку здійснюють розслідування технічних, організаційних та психофізіологічних (людських) причин.
9.2.1.4. Для розслідування катастроф, аварій та серйозних інцидентів наказом начальника залізниці призначається постійно діюча комісія. До її складу залучають заступників начальника залізниці за господарствами, заступника начальника залізниці - головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці, начальників служб або їх заступники, начальника дирекції залізничних перевезень, головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниці залізниці, відповідних ревізорів із безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці та дільниці залізниці, начальників структурних підрозділів залізниці. Беруть участь у розслідуванні керівники та фахівці відповідних головних управлінь та управлінь Укрзалізниці.
Очолює розслідування катастроф, аварій та серйозних інцидентів начальник залізниці або особа, що виконує його обов'язки.
9.2.1.5. Для розслідування інцидентів наказом начальника дирекції залізничних перевезень призначається постійно діюча комісія. До її складу залучають головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниці залізниці, начальників структурних підрозділів залізниці, ревізорів із безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниці залізниці. Беруть участь у розслідуванні керівники та фахівці управління залізниці, ревізори з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці.
Очолює розслідування інцидентів начальник дирекції залізничних перевезень.
Керівники розслідують порушення безпеки руху відповідних структурних підрозділів залізниці за участю ревізорів із безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниць залізниці.
9.2.1.6. У службовому розслідуванні причин і обставин транспортних подій зобов'язані брати участь як представники залізниці, у межах якої сталася транспортна подія, так і представники залізниць і підприємств, працівники яких причетні до цих подій. Повідомлення причетним до транспортної події повинно бути відправлено не пізніше 12-годинного терміну після її скоєння. Якщо представники залізниці, які причетні до транспортної події, не прибудуть протягом 36 годин із часу повідомлення та не повідомлять у 12-годинний термін після одержання повідомлення про можливу затримку, то розслідування проводиться без їх участі. Результати та висновки у цьому випадку є обов'язковими для всіх.
Катастрофи та аварії розслідують залізниці, дирекції залізничних перевезень, підприємства та структурні підрозділи залізничного транспорту за місцем їх скоєння, територіально.
9.2.1.7. Транспортні події, які виникли з вини працівників залізниць та підприємств інших держав, розслідують територіально за місцем їх скоєння згідно з Інструкцією про порядок спільних дій залізниць держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Естонської Республіки зі службового розслідування порушень безпеки руху в поїзній і маневровій роботі і враховують окремо за господарствами, дирекціями залізничних перевезень, залізницями, управліннями та головними управліннями Укрзалізниці відповідно до класифікації транспортних подій.
Випадки пошкодження технічних засобів сторонніми особами або підприємствами при виконанні робіт без погодження або випадки пошкодження технічних засобів унаслідок стихійного лиха або крадіжок, що підтверджено відповідними документами, розслідують та враховують як інші транспортні події за господарствами.
9.2.1.8. Службове розслідування випадків дорожньо-транспортних пригод (ДТП) на залізничних коліях, при яких двоє і більше осіб загинуло або троє і більше травмовано, очолює безпосередньо на місці події начальник залізниці чи особа, яка виконує його обов'язки.
Начальник дирекції залізничних перевезень або особа, яка виконує його обов'язки, очолює службове розслідування ДТП на залізничних коліях, при яких одна особа загинула або до двох осіб травмовано. Розслідування ДТП на залізничних коліях із менш тяжкими наслідками очолює заступник начальника дирекції залізничних перевезень.
У розслідуванні зазначених випадків ДТП беруть участь керівники причетних служб залізниці, відповідних структурних підрозділів, а також ревізори з безпеки руху.
9.2.2. Проведення розслідування транспортних подій
9.2.2.1. При службовому розслідуванні повинні бути з'ясовані всі обставини, через які відбулась транспортна подія, її причини, наслідки та виявлені винні у цьому особи.
9.2.2.2. У разі потреби проведення експертних досліджень та випробовувань при розслідуванні катастроф, аварій та серйозних інцидентів їх проводять із залученням комісії незалежних експертів, інших наукових організацій залізничного транспорту в установленому порядку. Необхідні дослідження та випробовування проводяться за визначенням та під контролем Головного управління безпеки руху та екології Укрзалізниці.
9.2.2.3. Рішення щодо остаточної класифікації та причин транспортних подій приймає начальник Головного управління безпеки руху та екології - Головний ревізор з безпеки руху поїздів і автотранспорту Укрзалізниці.
9.2.2.4. Керівники відповідного структурного підрозділу залізниці, на території якого сталася транспортна подія, несуть відповідальність за збереження вантажів, а також деталей верхньої будови колії, рухомого складу та інших предметів, які можуть мати значення при з'ясуванні причин транспортної події, протягом усього періоду службового розслідування.
Рішення про направлення зазначених матеріальних доказів на дослідження чи випробовування і термін їх зберігання приймають перші керівники залізниць за погодженням з Головним управлінням безпеки руху та екології.
9.2.2.5. На місці транспортної події у період розслідування вилучають швидкостемірну стрічку локомотива (начальник локомотивного депо або ревізор з безпеки руху у локомотивному господарстві, головний ревізор із безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці чи дільниці залізниці), натурний лист поїзда, довідку про забезпечення поїзда гальмами, бланки із записом попереджень про обмеження швидкості руху та журнал технічного стану локомотива.
На місці випадку складають схему зруйнованої колії та розташування рухомого складу і вантажу, слідів зійдення рухомого складу з рейок із прив'язкою до кілометра та пікетів початку зійдення й місця зупинення локомотива та окремих груп вагонів. Проводять фотографування або відеознімання наслідків випадку, пошкоджень колії, рухомого складу, вантажу, знайдених на колії сторонніх предметів або деталей рухомого складу, деформованих та зламаних деталей, перекритих кранів тощо. Складають акти огляду місця зійдення, технічного стану рухомого складу, колії, контактної мережі, пристроїв СЦБ, зв'язку та інших пристроїв, що мають значення при встановленні причин порушення безпеки руху (зазначені акти підписують керівники причетних підрозділів залізниці, які першими прибули на місце події). Також складають акти огляду головної та хвостової частин поїзда, які не сходили з рейок, із зазначенням включення автогальм та положенням режимів у повітророзподільниках. Відбирають письмові (у потрібних випадках і аудіозаписи) пояснення від осіб, причетних до скоєної події, а також відомості від інших працівників та свідків, що можуть бути використані для встановлення причин порушення безпеки руху. Установлюють та фіксують погодні умови в момент порушення безпеки руху.
Відповідальними за проведення операцій, що входять у процес розслідування, є головні ревізори з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці та дільниці залізниці.
9.2.2.6. Додаткове пошкодження рухомого складу та вантажів при відбудовних роботах, викликане потребою найшвидшого відновлення руху, може бути допущене лише з дозволу начальника залізниці у разі, якщо за терміном проведення відбудовних робіт з ліквідації наслідків зійдення рухомого складу на головних коліях прямі збитки можуть перевищити вартість нового рухомого складу, однотипного тому, що зійшов з колії, або його додаткового ремонту. У цьому випадку наслідки від пошкодження рухомого складу не впливають на класифікацію випадку. Надання такого дозволу оформлюють письмовим наказом, копію якого надають до Головного управління безпеки руху та екології Укрзалізниці.
9.2.2.7. Відповідальними за збереження деталей, предметів з місця події, об'єктивність розслідування і правильність класифікації транспортних подій, своєчасне і повне оформлення матеріалів розслідування і подання їх у визначений термін в управління залізниці є керівники структурних підрозділів, начальник дирекції залізничних перевезень та головні ревізори з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці і дільниці залізниці.
9.2.3. Дії працівників, які беруть участь у службовому розслідуванні транспортних подій
9.2.3.1. Передання інформації про транспортні події і наступні дії працівників, які беруть участь в організації їх службового розслідування, здійснюють в установленому порядку.
9.2.3.2. Про випадки транспортних подій зі значною перервою руху поїздів, загибеллю чи травмуванням пасажирів або втратою вантажу начальник залізниці доповідає Генеральному директорові Укрзалізниці негайно.
Про загибель і травмування пасажирів при транспортних подіях начальник залізниці, дирекції залізничних перевезень сповіщає Головне пасажирське управління Укрзалізниці із зазначенням прізвищ потерпілих пасажирів, місця їх проживання, роботи і про надання необхідної допомоги. Про всі ці випадки Головне пасажирське управління веде відповідну щорічну звітність.
Про транспортні події заступник начальника залізниці - головний ревізор із безпеки руху поїздів і автотранспорту в установленому порядку доповідає в Головне управління безпеки руху та екології Укрзалізниці.
9.2.3.3. Не пізніше як через 24 години з моменту катастрофи або аварії начальник дирекції залізничних перевезень, головний ревізор з безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниці залізниці спільно повідомляють телеграмою про обставини катастрофи або аварії Головне управління безпеки руху та екології Укрзалізниці та начальника залізниці.
9.2.3.4. Укрзалізниця згідно із встановленим порядком надсилає повідомлення у Міністерство транспорту та зв'язку України про такі випадки: транспортні події; інциденти з небезпечними вантажами; пожежі та випадки загорянь на рухомому складі; розливи нафти або нафтопродуктів об'ємом понад 1 куб.м та про інші екологічні лиха; випадки дорожньо-транспортних пригод (ДТП) на залізничних переїздах, якщо в ДТП хоча б одна особа загинула або травмована; ДТП з автомобільним транспортом підприємств, що входять до сфери управління Укрзалізниці, та структурних підрозділів, а також про ДТП з автомобільним транспортом інших власників транспортних засобів, що виникли без участі автотранспортних засобів, що входять до сфери управління Укрзалізниці, але з вини її підрозділів, якщо в ДТП хоча б одна особа загинула або травмована; нещасні випадки зі смертельним наслідком, групові нещасні випадки, випадки смерті, а також випадки зникнення працівника під час виконання ним трудових обов'язків на підприємствах та у структурних підрозділах Укрзалізниці; акти несанкціонованого втручання в роботу залізничного транспорту (у т.ч. повідомлення про загрозу вибуху від вибухових пристроїв та можливі випадки інфекційного зараження або підозри на них).
Головне управління безпеки руху та екології, Головне комерційне управління, Головне управління охорони й організації праці та Управління воєнізованої охорони подають Міністерству транспорту та зв'язку України щомісячну, квартальну та річну узагальнену інформацію про такі випадки за встановленими формами.
9.2.4. Порядок оформлення результатів
9.2.4.1. Після з'ясування причин катастрофи, аварії або серйозного інциденту, визначення винних працівників і встановлення ступеня пошкодження колії, споруд, пристроїв і рухомого складу, але не пізніше як через 48 годин з моменту випадку начальник дирекції залізничних перевезень складає акт службового розслідування форми РБУ-1 у восьми примірниках. Зазначений акт затверджує начальник залізниці або керівник відповідного об'єднання чи підприємства, що підпорядковані Укрзалізниці. На підставі акта форми РБУ-1 в апараті головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці складають у трьох примірниках облікову картку форми РБУ-6, один примірник якої зберігають в апараті головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці, другий - надсилають до Головного управління безпеки руху та екології Укрзалізниці для контролю та надання остаточного технічного висновку щодо класифікації випадку, а третій (після надання остаточного технічного висновку) - до відповідного Головного управління Укрзалізниці, у господарстві якого сталася катастрофа, аварія або серйозний інцидент.