• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану

Міністерство юстиції України  | Наказ від 07.06.2024 № 1714/5
Реквізити
  • Видавник: Міністерство юстиції України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 07.06.2024
  • Номер: 1714/5
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство юстиції України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 07.06.2024
  • Номер: 1714/5
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
07.06.2024 м. Київ № 1714/5
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
10 червня 2024 р. за № 863/42208
Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану
Відповідно до пунктів 3, 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Зміни до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, що додаються.
2. Адміністратору Державного реєстру актів цивільного стану громадян вжити відповідних заходів, необхідних для реалізації цього наказу.
3. Департаменту приватного права (Ференс О.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".
4. Цей наказ набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра юстиції України Горовця Є.
 

Міністр

Денис МАЛЮСЬКА

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова Державної
міграційної служби України

Наталія НАУМЕНКО

Заступник Міністра цифрової
трансформації України

Олександр БОРНЯКОВ

Генеральний директор
державного підприємства
"Національні інформаційні системи"

О. БЕРЕЖНИЙ
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства юстиції України
07 червня 2024 року № 1714/5
Зміни
до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану
1. У Правилах державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2000 року за № 719/4940 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24 грудня 2010 року № 3307/5):
1) у главі 1 розділу II:
у пункті 1:
в абзаці першому слово "відділом" замінити словом "органом";
абзац другий викласти в такій редакції:
"Відомості, зазначені в актових записах про народження фізичної особи та її походження, шлюб, смерть, складених виконавчими органами сільських, селищних та міських рад на паперових носіях та в електронній формі, вносяться до Державного реєстру актів цивільного стану громадян протягом трьох робочих днів з дня надходження актового запису до відповідного відділу державної реєстрації актів цивільного стану.";
після абзацу другого доповнити абзацом третім такого змісту:
"З метою ведення відділами державної реєстрації актів цивільного стану звітності відповідно до Інструкції про ведення звітності відділами державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24 січня 2013 року № 169/5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29 січня 2013 року за № 189/22721, складені виконавчими органами сільських, селищних та міських рад актові записи про народження фізичної особи та її походження, шлюб, смерть мають бути передані відповідним відділам державної реєстрації актів цивільного стану не пізніше 3-го числа після закінчення звітного місяця.".
У зв'язку з цим абзаци третій - шостий вважати відповідно абзацами четвертим - сьомим;
абзац шостий доповнити новим реченням такого змісту: "Актовий запис, складений виконавчим органом сільської, селищної та міської ради, може засвідчуватися тільки підписом посадової особи, яка провела державну реєстрацію акту цивільного стану, і скріплюватися печаткою відповідного органу за умови, якщо таке право закріплено в її посадовій інструкції та положенні про орган державної реєстрації актів цивільного стану.";
у пункті 2:
абзац другий викласти в такій редакції:
"В актових записах цивільного стану у графах: "Дата народження", "Дата смерті" число і рік вказуються арабськими цифрами, місяць - словом; "Місце народження" та "Місце смерті" зазначаються повна офіційна назва держави та відомості про адміністративно-територіальну одиницю. У графі "Місце народження" актових записів про шлюб, зміну імені, смерть вказуються відомості про адміністративно-територіальну одиницю, зазначену в паспорті громадянина України (далі - паспорт), паспортному документі іноземця або документі, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ), чи у випадках, передбачених законодавством, за даними Єдиного державного демографічного реєстру.";
абзац третій після слів "не заповнюються" доповнити словами ", у тому числі у зв'язку з їх відсутністю в обумовлених законодавством випадках чи" та після слів "які вносяться до них," доповнити словами "не передбачені відповідною заявою або";
у пункті 3:
абзац перший викласти в такій редакції:
"3. Для державної реєстрації актів цивільного стану, повторної видачі свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану подаються заява, документи чи у випадках, передбачених цими Правилами, у відповідній заяві зазначаються відомості про документи, які підтверджують факти, що підлягають державній реєстрації, а також пред'являється паспорт або паспортний документ заявника.";
абзац десятий викласти в такій редакції:
"Заява про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану формується та реєструється, а актовий запис цивільного стану складається за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян. На заяві про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, а також на актовому записі цивільного стану заявник за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у них, проставляє власний підпис, крім випадків, передбачених цими Правилами.";
після пункту 3 доповнити пунктом 4 такого змісту:
"4. Якщо заявником є людина з фізичними порушеннями, що унеможливлюють власноручне підписання ним заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, актового запису цивільного стану, відповідні заяви можуть подаватися, а актовий запис складатися без проставлення таким заявником власного підпису. У такому випадку подання заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, складання актового запису цивільного стану відбувається у присутності свідка, залученого відповідним заявником.
Свідком не може бути залучено особу з частковою чи неповною цивільною дієздатністю, з обмеженою цивільною дієздатністю чи недієздатну особу, а також осіб з числа: посадових осіб органу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого звернувся заявник; другого з батьків у всіх випадках, визначених законодавством, пов'язаних із захистом інтересів дитини; другого з наречених; другого з подружжя у разі розірвання шлюбу за заявою подружжя; осіб, які не можуть прочитати або проставити власний підпис на заяві чи актовому записі цивільного стану.
Якщо заявником є особа з порушенням зору, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вголос зачитується текст заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, актового запису цивільного стану.
Особа з порушеннями слуху та/або мовлення під час подання заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, складання актового запису цивільного стану може залучати перекладача жестової мови, у тому числі в режимі онлайн.
Свідком, перекладачем жестової мови пред'являється паспорт або паспортний документ.
Про особливості подання таких заяв до відповідної заяви та до графи "Для відміток" актового запису цивільного стану вносяться такі відомості: "Заяву / актовий запис цивільного стану подано / складено у присутності заявника, який є особою з порушенням зору, текст якому зачитано, або свідка / перекладача жестової мови, його прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), реквізити паспорта або паспортного документа", які скріплюються підписом свідка або у разі фізичної присутності перекладача жестової мови.".
У зв'язку з цим пункти 4 - 14 вважати відповідно пунктами 5 - 15;
пункт 7 після слова "подаються" доповнити словом " / пред'являються" та після слів "в установленому порядку" доповнити словами ", які залишаються у справах органу державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву.";
2) главу 2 розділу III викласти в такій редакції:
"2. Державна реєстрація шлюбу
1. Для державної реєстрації шлюбу жінкою та чоловіком особисто подається заява про державну реєстрацію шлюбу.
Якщо жінка та/або чоловік не можуть через поважну причину особисто подати заяву про державну реєстрацію шлюбу, така заява, справжність підпису (підписів) на якій засвідчено нотаріально, може бути подана їх представниками, що діють на підставі нотаріально посвідченої довіреності, або надіслана засобами поштового зв'язку.
2. Заява про державну реєстрацію шлюбу подається до будь-якого органу державної реєстрації актів цивільного стану за вибором жінки та чоловіка за умови, що державна реєстрація шлюбу буде проводитися у приміщенні відповідного органу.
Для державної реєстрації шлюбу, що буде проводитися не у приміщенні органу державної реєстрації актів цивільного стану, відповідна заява подається до органу державної реєстрації актів цивільного стану в межах адміністративно-територіальної одиниці, де планується державна реєстрація шлюбу.
3. Під час особистого подання заяви про державну реєстрацію шлюбу жінкою та чоловіком з метою встановлення їх особи пред'являються документи, що посвідчують їх особу, передбачені пунктом 3 глави 1 розділу II цих Правил.
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу представником жінки та/або чоловіка таким представником пред'являється документ, що посвідчує його особу, передбачений пунктом 3 глави 1 розділу II цих Правил, та нотаріально посвідчена довіреність.
4. Посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану формує та реєструє заяву про державну реєстрацію шлюбу за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян в день її отримання або не пізніше наступного робочого дня, якщо така заява надійшла засобами поштового зв'язку, з внесенням відомостей про:
а) наречених:
прізвище;
власне ім'я;
по батькові (за наявності);
дата народження;
місце народження (за відомостями паспорта чи паспортного документа, а у випадках, передбачених законодавством, за даними Єдиного державного демографічного реєстру);
громадянство;
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
реквізити документа, що посвідчує особу (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності));
сімейний стан (у шлюбі не перебуває, шлюб розірвано або вдівець / вдова);
документи, що підтверджують сімейний стан (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий) - у разі коли у відомостях про сімейний стан зазначено "шлюб розірвано" або "вдівець / вдова";
прізвище, обране у зв'язку з державною реєстрацією шлюбу;
абонентський номер мобільного телефону;
адреса електронної пошти (за наявності);
б) державну реєстрацію шлюбу:
дата та час, обрані для державної реєстрації шлюбу;
місце державної реєстрації шлюбу.
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу в електронній формі з одночасним отриманням платних послуг, що надаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану, додатково зазначаються відомості про:
платні послуги, що бажають отримати наречені:
організацію та проведення індивідуальних обрядів державної реєстрації шлюбу (обирається один із видів індивідуальних обрядів державної реєстрації шлюбу, передбачених Порядком надання платних послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 27 грудня 2010 року № 3335/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за № 1380/18675);
доставку та вручення повторно виданих свідоцтв та інших документів про державну реєстрацію актів цивільного стану фізичній особі за місцем її проживання (перебування) за заявами, поданими в електронній формі (у разі обрання обряду державної реєстрації шлюбу в режимі відеоконференції);
поштову адресу (у разі обрання обряду державної реєстрації шлюбу у режимі відеоконференції).
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу представником додатково зазначаються відомості про такого представника:
прізвище;
власне ім'я;
по батькові (за наявності);
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
реквізити документа, що посвідчує особу (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності));
реквізити документа, що підтверджує повноваження представника (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності), додаткові відомості (за наявності));
абонентський номер мобільного телефону;
адреса електронної пошти (за наявності).
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу в електронній формі, така заява має містити відомості, передбачені цим пунктом.
5. Формування заяви про державну реєстрацію шлюбу в разі особистого звернення жінки та чоловіка здійснюється на підставі документів, що пред'являються ними, а у разі подання заяви їх представником або надсилання засобами поштового зв'язку - на підставі заяви, складеної жінкою та/або чоловіком у паперовій формі (додаток 6) і справжність підпису (підписів) на якій засвідчено нотаріально, та документів, що пред'являються таким представником (у разі подання заяви представником).
6. За відсутності зауважень до відомостей, зазначених у сформованій заяві про державну реєстрацію шлюбу, у разі особистого звернення жінки та чоловіка ними проставляються підписи на відповідній заяві (крім випадку, передбаченого абзацом першим пункту 4 глави 1 розділу II цих Правил), а в разі подання заяви їх представником - проставляється власний підпис такого представника.
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу через представника або шляхом надіслання її поштою посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану до сформованої заяви вносяться такі відомості: "Справжність підпису нареченого / нареченої засвідчено нотаріусом" та зазначаються дані нотаріуса (прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), нотаріальний округ чи державна нотаріальна контора), дата та за яким реєстровим номером засвідчено справжність підпису нареченого / нареченої, а у випадку надіслання заяви поштою додатково зазначається, що заява надійшла поштою та дата її надходження до органу державної реєстрації актів цивільного стану.
7. За тимчасової відсутності доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян для подання заяви про державну реєстрацію шлюбу використовується її паперова форма (додаток 6).
8. У разі якщо жінка та/або чоловік є іноземцем чи особою без громадянства, такими жінкою та/або чоловіком пред'являються документи, що підтверджують законність перебування на території України, та в разі наявності громадянства декількох країн також пред'являються відповідні паспортні документи.
З усіх паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, пред'явлених відповідним заявником, що є іноземцем чи особою без громадянства, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану виготовляються їх копії.
У разі якщо жінка та/або чоловік є іноземцем чи особою без громадянства і заява про державну реєстрацію шлюбу подається представником або надсилається засобами поштового зв'язку, до заяви додаються копії паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, засвідчені нотаріально, та їх переклади на українську мову, засвідчені в установленому порядку.
Орган державної реєстрації актів цивільного стану, до якого подано заяву про державну реєстрацію шлюбу, надсилає запит до територіального органу Державної міграційної служби України за місцем подання такої заяви з метою перевірки законності перебування іноземця або особи без громадянства на території України станом на день державної реєстрації шлюбу.
Запит до територіального органу Державної міграційної служби України надсилається органом державної реєстрації актів цивільного стану не пізніше наступного робочого дня з дня подання / надходження заяви про державну реєстрацію шлюбу з використанням системи електронної взаємодії органів виконавчої влади чи у разі її відсутності - на електронну адресу відповідного територіального органу Державної міграційної служби України. У разі неможливості надсилання запиту в електронній формі, такий запит надсилається в паперовій формі на поштову адресу відповідного територіального органу Державної міграційної служби України.
До запиту додаються виготовлені посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану копії заяви про державну реєстрацію шлюбу, паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, відповідного заявника, що є іноземцем чи особою без громадянства, а також копії перекладів на українську мову відповідних документів. У разі якщо заяву про державну реєстрацію шлюбу подано представником або надіслано засобами поштового зв'язку, до запиту додаються копії паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, засвідчені нотаріально, що були додані до відповідної заяви.
Територіальний орган Державної міграційної служби України у строки, визначені Законом України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг", але не пізніше ніж за день до дати державної реєстрації шлюбу повідомляє відповідний орган державної реєстрації актів цивільного стану про результати перевірки законності перебування іноземця або особи без громадянства на території України.
9. У разі якщо жінка та/або чоловік перебували у шлюбі, відомості про документ, що підтверджує припинення попереднього шлюбу (свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, свідоцтво про смерть іншого з подружжя в попередньому шлюбі тощо), зазначаються в заяві про державну реєстрацію шлюбу.
Якщо таким документом є рішення суду, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану отримується примірник відповідного рішення у порядку, передбаченому абзацами п'ятим, сьомим пункту 3 глави 1 розділу II цих Правил.
Якщо таким документом є документ про підтвердження припинення попереднього шлюбу, що передбачений законодавством іноземної держави та виданий її компетентним органом, такий документ пред'являється відповідним заявником.
10. У разі якщо жінка та/або чоловік не досягли шлюбного віку, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану за вказаними у заяві про державну реєстрацію шлюбу реквізитами рішення суду про надання права на шлюб отримується примірник відповідного рішення суду у порядку, передбаченому абзацами п'ятим, сьомим пункту 3 глави 1 розділу II цих Правил.
11. У разі укладення шлюбу на морському судні або судні внутрішнього плавання відомості про відповідний акт, складений капітаном судна, зазначаються в заяві про державну реєстрацію шлюбу, поданій у спосіб, передбачений пунктом 1 цієї глави.
У такому випадку посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану під час формування заяви про державну реєстрацію шлюбу вносить до неї відомості про укладення шлюбу на морському судні або судні внутрішнього плавання та дату укладення шлюбу, а відповідний акт, складений капітаном судна, долучається до паперової форми заяви.
12. Посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану під час особистого подання заяви про державну реєстрацію шлюбу жінкою та чоловіком зобов'язана їх ознайомити з умовами і порядком державної реєстрації шлюбу, їхніми правами та обов'язками як майбутніх подружжя і батьків, обов'язком повідомити один одному про стан свого здоров'я, попередити наречених про відповідальність за приховання відомостей про наявність перешкод для державної реєстрації шлюбу.
У разі якщо наречені чи один із них є іноземцем або особою без громадянства, посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану також повідомляє про необхідність надсилання ним запиту щодо підтвердження територіальним органом Державної міграційної служби України законності перебування на території України станом на день державної реєстрації шлюбу.
13. Посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану під час особистого подання заяви про державну реєстрацію шлюбу жінкою та чоловіком повідомляє їм про можливість здійснення медичного обстеження та за їх бажанням видає направлення на добровільне медичне обстеження особи, яка подала заяву про реєстрацію шлюбу (форма № 147-2/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 20 грудня 2002 року № 480, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 січня 2003 року за № 44/7365.
14. За бажанням наречених одночасно з державною реєстрацією шлюбу відділом державної реєстрації актів цивільного стану можуть надаватися платні послуги з організації та проведення індивідуальних обрядів державної реєстрації шлюбу відповідно до Порядку надання платних послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 27 грудня 2010 року № 3335/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за № 1380/18675.
У разі обрання нареченими платної послуги з організації та проведення обряду державної реєстрації шлюбу у режимі відеоконференції додатково надається платна послуга з доставки та вручення повторно виданих свідоцтв та інших документів про державну реєстрацію актів цивільного стану фізичній особі за місцем її проживання (перебування) за заявами, поданими в електронній формі.
15. Державна реєстрація шлюбу проводиться після закінчення одного місяця від дня подання нареченими заяви про державну реєстрацію шлюбу, крім випадку укладення шлюбу на морському судні або судні внутрішнього плавання.
За наявності поважної причини та документа, який підтверджує її наявність, з дозволу керівника органу державної реєстрації актів цивільного стану державна реєстрація шлюбу проводиться до закінчення зазначеного строку, а у заяві про державну реєстрацію шлюбу посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану зазначається фактична дата реєстрації шлюбу.
У разі якщо документ, що підтверджує поважну причину, надано після подання заяви про державну реєстрацію шлюбу, державна реєстрація шлюбу проводиться до закінчення зазначеного строку з дозволу керівника органу державної реєстрації актів цивільного стану на підставі спільної письмової заяви наречених у довільній формі та відповідного документа, які подаються до органу державної реєстрації актів цивільного стану нареченими особисто.
У разі вагітності нареченої, народження нею дитини та якщо є безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого, що підтверджується документально, державна реєстрація шлюбу проводиться в день подання відповідної заяви або у будь-який інший день за бажанням наречених протягом одного місяця.
16. Після прийняття заяви про державну реєстрацію шлюбу посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян встановлюється сімейний стан наречених. Щодо наречених чи одного з них, які раніше перебували у шлюбі, встановлюється факт припинення попереднього шлюбу або визнання такого шлюбу недійсним.
У разі якщо в актовому записі про шлюб не проставлено відмітки про його розірвання на підставі рішення суду про розірвання шлюбу, ухваленого судом після набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вчиняються дії, передбачені пунктом 3 глави 3 розділу III цих Правил.
У разі якщо наречені чи один із них раніше перебували в шлюбі, в графі "Для відміток" актового запису про шлюб посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вносяться відомості про документ, що підтверджує припинення попереднього шлюбу (дата складання та номер актового запису про розірвання шлюбу (смерті), найменування органу державної реєстрації актів цивільного стану, яким проведено державну реєстрацію відповідного акту цивільного стану; дата та номер рішення суду про розірвання шлюбу, найменування суду) або визнання попереднього шлюбу недійсним (дата та номер рішення суду про визнання шлюбу недійсним, найменування суду), або анулювання актового запису про шлюб (дата складання висновку про анулювання актового запису про шлюб, який є недійсним, найменування відділу державної реєстрації актів цивільного стану, яким анульовано актовий запис про шлюб).
17. Якщо є відомості про наявність перешкод для державної реєстрації шлюбу, керівник органу державної реєстрації актів цивільного стану може відкласти таку реєстрацію, але не більш як на три місяці, про що органом державної реєстрації актів цивільного стану у письмовій формі повідомляються наречені.
Рішення про відкладення державної реєстрації шлюбу може бути оскаржене в судовому порядку.
Орган державної реєстрації актів цивільного стану невідкладно проводить перевірку відповідних відомостей на предмет наявності чи відсутності перешкод для державної реєстрації шлюбу, про результати якої повідомляє заявників у письмовій формі.
18. Якщо наречені не з'явилися для проведення державної реєстрації шлюбу і не повідомили про причину неявки протягом трьох місяців з дня подання відповідної заяви, заява втрачає чинність.
Якщо наречені не можуть з'явитися з поважної причини для проведення державної реєстрації шлюбу у встановлений день, строк такої реєстрації переноситься на інший день за їх письмовою заявою у довільній формі, яка може бути подана одним з наречених або надіслана поштою. У такому разі строк перенесення державної реєстрації шлюбу не може перевищувати одного року від дня подання відповідної заяви.
Посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян зазначається нова дата державної реєстрації шлюбу, обрана нареченими, а до поданої нареченими заяви про державну реєстрацію шлюбу вносяться відомості про перенесення дати державної реєстрації шлюбу.
19. Державна реєстрація шлюбу проводиться у приміщенні органу державної реєстрації актів цивільного стану.
За заявою наречених державна реєстрація шлюбу може проводитися за місцем їх проживання, за місцем надання стаціонарної медичної допомоги або в іншому місці, якщо вони не можуть з поважної причини прибути до органу державної реєстрації актів цивільного стану, з урахуванням документа, який підтверджує таку поважну причину, що додається до заяви про державну реєстрацію шлюбу.
Державна реєстрація шлюбу в приміщенні закладу охорони здоров'я проводиться за наявності дозволу керівника відповідної установи.
У разі державної реєстрації шлюбу не у приміщенні органу державної реєстрації актів цивільного стану в графі "Для відміток" актового запису про шлюб посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вносяться такі відомості: "Державна реєстрація шлюбу проведена не у приміщенні органу державної реєстрації актів цивільного стану" та зазначається місце проведення державної реєстрації шлюбу (найменування підприємства, установи, закладу або адреса місця проживання/перебування особи).
20. У разі виявлення бажання зареєструвати шлюб з особою, яка відбуває покарання в установі виконання покарань або до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, така державна реєстрація проводиться за наявності письмового дозволу керівника відповідної установи / закладу у приміщенні установи виконання покарань або слідчого ізолятора. Адміністрація цієї установи забезпечує засуджену особу або особу, до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, бланком заяви про державну реєстрацію шлюбу встановленої форми (додаток 6). Після заповнення такою особою тієї частини заяви, яка стосується його (її), начальник установи виконання покарань або слідчого ізолятора звіряє вказані в заяві відомості з паспортом або паспортним документом, який міститься в особовій справі засудженої особи або особи, до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, засвідчує справжність його (її) підпису відповідно до Закону України "Про нотаріат" та надсилає цю заяву особі, з якою ця особа бажає зареєструвати шлюб. Одночасно такій особі повідомляються найменування та адреса відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцезнаходженням установи виконання покарань або слідчого ізолятора, в якому може бути проведено державну реєстрацію шлюбу.
При погодженні на державну реєстрацію шлюбу із засудженою особою або особою, до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, особа заповнює отриману заяву в тій частині, що стосується її, у відділі державної реєстрації актів цивільного стану за місцезнаходженням установи виконання покарань або слідчого ізолятора.
Якщо особа, яка погодилась на державну реєстрацію шлюбу із засудженою особою або особою, до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, не може через поважні причини особисто подати отриману заяву про державну реєстрацію шлюбу до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцезнаходженням установи виконання покарань або слідчого ізолятора, заяву засудженої особи або особи, до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, та заяву з відомостями про себе, справжність підпису на якій має бути нотаріально засвідчено, особа надсилає поштою до цього відділу.
Відділ державної реєстрації актів цивільного стану, який отримав заяву (заяви) про державну реєстрацію шлюбу, призначає дату та час державної реєстрації шлюбу, про що заздалегідь повідомляє наречених, а також адміністрацію установи виконання покарань або слідчого ізолятора, у якій утримується засуджена особа або особа, до якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, яка бажає зареєструвати шлюб.
21. Державна реєстрація шлюбу проводиться у присутності нареченої та нареченого з пред'явленням для посвідчення їх особи і віку документів, передбачених пунктом 3 глави 1 розділу II цих Правил. Державна реєстрація шлюбу через представника не допускається.
У випадку, передбаченому пунктом 4 глави 1 розділу II цих Правил, державна реєстрація шлюбу проводиться в присутності свідка, перекладача жестової мови.
22. Наречені мають право обрати прізвище одного з них як спільне прізвище подружжя або іменуватись дошлюбними прізвищами.
Наречені мають право приєднати до свого прізвища прізвище нареченого, нареченої.
Якщо наречені бажають мати подвійне прізвище, то за їх згодою у заяві про державну реєстрацію шлюбу зазначається, з якого прізвища буде починатися обране ними прізвище.
Складення більше двох прізвищ не допускається, якщо інше не випливає із звичаю національної меншини, до якої належить наречена і (або) наречений.
Якщо на момент державної реєстрації шлюбу прізвище нареченої, нареченого вже є подвійним, вона, він має право замінити одну із частин свого прізвища на прізвище другого.
23. Державна реєстрація шлюбу здійснюється шляхом формування посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян актового запису про шлюб.
У разі укладення шлюбу на морському судні або судні внутрішнього плавання відомості про дату державної реєстрації шлюбу зазначаються відповідно до акта, складеного капітаном судна, про що в графі "Для відміток" актового запису про шлюб посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вносяться такі відомості: "Шлюб укладено на судні" та зазначається назва або реєстраційний номер судна у Державному судновому реєстрі України (за наявності), номер та дата акта, прізвище, власне ім'я та по батькові (за наявності) капітана судна.
За відсутності зауважень до відомостей, зазначених у актовому записі про шлюб, жінкою та чоловіком проставляються підписи на відповідному актовому записі (крім випадку, передбаченого абзацом першим пункту 4 глави 1 розділу II цих Правил).
24. На підставі актового запису про шлюб кожному з подружжя видається свідоцтво про шлюб.
У разі обрання нареченими платної послуги з організації та проведення обряду державної реєстрації шлюбу в режимі відеоконференції свідоцтва про шлюб вкладаються у реєстровані поштові відправлення, які передаються представнику національного оператора поштового зв'язку за умови пред'явлення ним службового посвідчення за накладною, під підпис, до якої додається реєстр поштових відправлень, складений відділом державної реєстрації актів цивільного стану. Один примірник накладної та реєстру поштових відправлень залишається у матеріалах справи відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
До графи "Для відміток" актового запису про шлюб вноситься відмітка: "Свідоцтво надіслано засобами поштового зв'язку".
25. Якщо документом, що посвідчує особу нареченої та/або нареченого, що під час державної реєстрації шлюбу змінили своє прізвище, є паспорт громадянина України у формі книжечки, працівником органу державної реєстрації актів цивільного стану у відповідному паспорті робиться відмітка про те, що він підлягає обміну в місячний строк у зв'язку зі зміною прізвища.";
3) додаток 6 викласти в новій редакції, що додається.
2. В Інструкції з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженій наказом Міністерства юстиції України від 24 липня 2008 року № 1269/5, зареєстрованій у Міністерстві юстиції України 25 липня 2008 року за № 691/15382:
1) у розділі II:
у главі 2.1:
абзац другий пункту 2.1.1 викласти в такій редакції:
"Формування та реєстрація заяв про державну реєстрацію актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію акту цивільного стану, видачу витягів з Реєстру здійснюються посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану, адміністратором центру надання адміністративних послуг за допомогою програмних засобів ведення Реєстру шляхом внесення відомостей, передбачених законодавством.";
у пункті 2.1.11:
абзац перший викласти в такій редакції:
"2.1.11. У разі тимчасової відсутності доступу до Реєстру з причин, що не залежать від органу державної реєстрації актів цивільного стану (перебої в електропостачанні, відсутність інтернет-зв'язку, введення воєнного чи надзвичайного стану тощо), допускається прийняття заяв про державну реєстрацію актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію акту цивільного стану, видачу витягів з Реєстру, складання актових записів цивільного стану без використання Реєстру з подальшим обов'язковим внесенням відомостей цих документів до Реєстру в день усунення причин, що перешкоджали доступу до Реєстру, або не пізніше наступного робочого дня у разі усунення причин поза робочим часом відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану.";
абзац другий виключити.
У зв'язку з цим абзаци третій,четвертий вважати абзацами другим, третім;
в абзаці другому слова "У таких випадках внесення" замінити словом "Внесення";
абзац третій виключити;
у підпункті "б" пункту 2.2.4 глави 2.2:
в абзаці четвертому слово "ім'я" замінити словами "власне ім'я";
абзац п'ятий доповнити словами "(за наявності)";
абзаци дванадцятий та тринадцятий виключити.
У зв'язку з цим абзаци чотирнадцятий, п'ятнадцятий вважати абзацами дванадцятим, тринадцятим;
абзаци дванадцятий, тринадцятий викласти в такій редакції:
"сімейний стан (у шлюбі не перебуває, шлюб розірвано або вдівець / вдова);
реквізити паспорта громадянина України, паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності));";
2) у розділі III:
пункт 3.7 доповнити новими абзацами такого змісту:
"Заяви про надання витягу з Реєстру приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення з Реєстру. Сформована заява про надання витягу з Реєстру в разі особистого подання заяви заявником роздруковується посадовою особою та за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній, підписується таким заявником.
Якщо заявником є людина з фізичними порушеннями, що унеможливлюють власноручне підписання ним заяви про надання витягу з Реєстру, відповідна заява може подаватися без проставлення таким заявником власного підпису. У такому випадку подання заяви про надання витягу з Реєстру відбувається у присутності свідка, залученого відповідним заявником.
Свідком не може бути залучено особу з частковою чи неповною цивільною дієздатністю, з обмеженою цивільною дієздатністю чи недієздатну особу, а також осіб з числа: посадових осіб органу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого звернувся заявник; осіб, які не можуть прочитати або проставити власний підпис на заяві.
Якщо заявником є особа з порушенням зору, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вголос зачитується текст заяви про надання витягу з Реєстру.
Особа з порушеннями слуху та/або мовлення під час подання заяви про надання витягу з Реєстру може залучати перекладача жестової мови, у тому числі в режимі онлайн.
Свідком, перекладачем жестової мови пред'являється паспорт громадянина України (далі - паспорт), паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ).
Про особливості подання заяви про надання витягу з Реєстру до відповідної заяви вносяться такі відомості: "Заяву подано у присутності заявника, який є особою з порушенням зору, текст якому зачитано, або свідка / перекладача жестової мови, його прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), реквізити паспорта або паспортного документа", які скріплюються підписом свідка або у разі фізичної присутності перекладача жестової мови.";
в абзаці першому пункту 3.8 слова "громадянина України (далі - паспорт), паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ)," замінити словами "або паспортний документ".
3. У Порядку надання платних послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 27 грудня 2010 року № 3335/5, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за № 1380/18675:
1) пункти 5 та 6 викласти в такій редакції:
"5. Платні послуги надаються за бажанням фізичної особи на підставі заяви, поданої в паперовій формі, у якій зазначаються прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності) та найменування відповідної платної послуги.
У разі надання платної послуги з доставки та вручення повторно виданих свідоцтв та інших документів про державну реєстрацію актів цивільного стану фізичній особі у такій заяві додатково зазначається поштова адреса цієї особи.
Якщо державна реєстрація актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, повторна видача свідоцтв про державну реєстрацію акту цивільного стану, видача витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян здійснюються за заявою, поданою в електронній формі, платні послуги, що надаються разом з відповідною державною реєстрацією актів цивільного стану, внесенням змін до актових записів цивільного стану, їх поновленням та анулюванням, повторною видачею свідоцтв про державну реєстрацію акту цивільного стану чи видачею витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, можуть обиратися фізичною особою у відповідній заяві, поданій в електронній формі.
Працівники відділу державної реєстрації актів цивільного стану зобов'язані поінформувати фізичну особу про платні послуги, що надаються відділом державної реєстрації актів цивільного стану на момент безпосереднього звернення такої особи до відповідного відділу, та вартість таких послуг.
6. За надання платних послуг справляється плата в розмірі, визначеному в додатку 1, що додається, яка в разі подання заяви фізичною особою в паперовій формі здійснюється в безготівковій формі шляхом попередньої оплати.
Підтвердженням оплати платних послуг у разі подання заяви фізичною особою в паперовій формі є платіжний документ (квитанція, платіжна інструкція) з відміткою банку.
Платні послуги, обрані фізичною особою під час подання заяви в електронній формі у випадках, передбачених абзацом другим пункту 5 цього Порядку, надаються після справляння плати з використанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія), за допомогою інтегрованих платіжних систем.";
2) після пункту 6 доповнити пунктом 7 такого змісту:
"7. Собівартість платної послуги розраховується на підставі норми часу на надання такої послуги та вартості розрахункової калькуляційної одиниці часу однієї людино-години. Вартість розрахункової калькуляційної одиниці часу визначається відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 135 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18 травня 2012 року № 568, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 червня 2012 року за № 903/21215.
У разі впровадження нового способу надання платної послуги та відсутності інформації про фактичні витрати для розрахунку розрахункової калькуляційної одиниці часу вартість платної послуги розраховується на підставі розрахункових (планових) витрат для її надання.".
У зв'язку з цим пункти 7 - 10 вважати відповідно пунктами 8 - 11;
3) у пункті 10 слова "за письмовою заявою особи на підставі пред'явленого заявником платіжного документа (квитанція, платіжне доручення)" замінити словами "в порядку, визначеному законодавством";
4) у додатках до Порядку:
додаток 1 викласти в новій редакції, що додається;
у відмітці до додатка 2 слово і цифру "(пункт 7)" замінити словом і цифрою "(пункт 8)".
4. У пункті 1.5 розділу I Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 14 січня 2011 року за № 55/18793:
1) після абзацу першого доповнити абзацами другим - сьомим такого змісту:
"Якщо заявником є людина з фізичними порушеннями, що унеможливлюють власноручне підписання ним заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, відповідні заяви можуть подаватися без проставлення таким заявником власного підпису. У такому випадку подання заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання відбувається у присутності свідка, залученого відповідним заявником.
Свідком не може бути залучено особу з частковою чи неповною цивільною дієздатністю, з обмеженою цивільною дієздатністю чи недієздатну особу, а також осіб з числа: посадових осіб органу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого звернувся заявник; другого з батьків у всіх випадках, визначених законодавством, пов'язаних із захистом інтересів дитини; другого з наречених; другого з подружжя у разі розірвання шлюбу за заявою подружжя; осіб, які не можуть прочитати або проставити власний підпис на заяві чи актовому записі цивільного стану.
Якщо заявником є особа з порушенням зору посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вголос зачитується текст заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання.
Особа з порушеннями слуху та/або мовлення під час подання заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання може залучати перекладача жестової мови, у тому числі в режимі онлайн.
Свідком, перекладачем жестової мови пред'являється паспорт або паспортний документ.
Про особливості подання таких заяв до відповідної заяви вносяться такі відомості: "Заяву подано у присутності заявника, який є особою з порушенням зору, текст якому зачитано, або свідка / перекладача жестової мови, його прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), реквізити паспорта або паспортного документа", які скріплюються підписом свідка або у разі фізичної присутності перекладача жестової мови.".
У зв'язку з цим абзаци другий - одинадцятий вважати відповідно абзацами восьмим - сімнадцятим;
2) абзац дванадцятий після слів "в установленому порядку" доповнити словами ", які залишаються у справах відділу державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву".
 

Директор Департаменту
приватного права

Олена ФЕРЕНС
 
Додаток 6
до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні
(пункт 7 глави 2 розділу III)
До ____________________________________
          (найменування органу державної реєстрації актів
_______________________________________
                                  цивільного стану)
Заява
про державну реєстрацію шлюбу
Відомості про заявників Наречений Наречена
Прізвище    
Власне ім'я    
По батькові (за наявності)    
Дата народження    
Місце народження (за відомостями паспорта чи паспортного документа)    
Громадянство    
УНЗР (за наявності)    
РНОКПП (за наявності)    
Реквізити документа, що посвідчує особу (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності))    
Сімейний стан (у шлюбі не перебуває, шлюб розірвано або вдівець/вдова)    
Відомості про документи, що підтверджують сімейний стан (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий) - у разі коли у відомостях про сімейний стан зазначено "шлюб розірвано" або "вдівець/вдова"    
Дата та час, обрані для державної реєстрації шлюбу  
Місце державної реєстрації шлюбу  
Прізвище, обране у зв'язку з державною реєстрацією шлюбу    
Абонентський номер мобільного телефону    
Адреса електронної пошти (за наявності)    
Відомості про представника (за наявності)
Прізвище    
Власне ім'я    
По батькові (за наявності)    
УНЗР (за наявності)    
Реквізити документа, що посвідчує особу (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності))    
Реквізити документа, що підтверджує повноваження особи (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності), додаткові відомості (за наявності))    
Абонентський номер мобільного телефону    
Адреса електронної пошти (за наявності)    
Відомості про особливості подання заяви про державну реєстрацію шлюбу (за наявності)
 
 
Подання цієї заяви про державну реєстрацію шлюбу до органу державної реєстрації актів цивільного стану не є державною реєстрацією шлюбу. Проведення державної реєстрації шлюбу буде відбуватися в обрані нареченими дату та час за відсутності підстав для відмови в такій реєстрації, а у разі коли наречені чи один із них є іноземцем чи особою без громадянства - також за наявності підтвердження законності перебування на території України.
Підписи заявників (представника): ________________
________________
____________
 
Додаток 1
до Порядку надання платних послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану
(пункт 6)
Розмір
плати за надання платних послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану
N
з/п
Назва послуги Одиниця виміру Вартість послуги
(грн)
1 Пошук актового запису цивільного стану без повідомлення заявником даних про рік державної реєстрації акта цивільного стану За один рік 185
2 Пошук запису в метричних книгах, складених іншою, ніж українська мовою до утворення органів державної реєстрації актів цивільного стану, за відсутності даних про рік складення запису За один рік 231
3 Видача запрошення із зазначенням дати державної реєстрації шлюбу Одне запрошення 139
4 Надання правової допомоги, що включає складення заяв (анкет, прохань), у вирішенні питання щодо повторної видачі свідоцтв та інших документів про державну реєстрацію актів цивільного стану:
4.1 відділами державної реєстрації актів цивільного стану не за місцем звернення заявника Одна заява
(анкета, прохання)
277
4.2 компетентними органами іноземних держав Одна заява
(анкета, прохання)
462
5 Організація та проведення індивідуальних обрядів державної реєстрації шлюбу та народження (зокрема, обрядів ювілеїв весілля, обрядів заручин) з використанням різноманітних елементів урочистості:
5.1 у відділі державної реєстрації актів цивільного стану у робочі дні:
5.1.1 повний обряд Один обряд 1109
5.1.2 скорочений обряд Один обряд 485
5.1.3 обряд у режимі відеоконференції Один обряд 1016
5.2 повний обряд за межами відділу державної реєстрації актів цивільного стану Один обряд 2772
5.3 у відділі державної реєстрації актів цивільного стану у вихідні та святкові дні:
5.3.1 повний обряд Один обряд 1663
5.3.2 обряд у режимі відеоконференції Один обряд 1525
5.4 повний обряд у вихідні та святкові дні за межами відділу державної реєстрації актів цивільного стану Один обряд 3696
6 Складення за проханням фізичних осіб заяв про державну реєстрацію актів цивільного стану, повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та витягів із Державного реєстру актів цивільного стану громадян, про внесення змін до актових записів цивільного стану, поновлення та анулювання актових записів цивільного стану Одна заява 139
7 Доставка та вручення виключно:
7.1 повторно виданих свідоцтв та інших документів про державну реєстрацію актів цивільного стану фізичній особі за місцем її проживання (перебування):
7.1.1 за заявою, поданою в паперовій формі Одне обслуговування 554
7.1.2 за заявою, поданою в електронній формі Одне обслуговування 390
7.2 копій документів для службового користування органів державної реєстрації актів цивільного стану працівниками відділів державної реєстрації актів цивільного стану за місцем звернення заявника до інших відділів державної реєстрації актів цивільного стану Одне обслуговування 647
7.3 документів до уповноважених органів з метою їх легалізації для подальшого використання в іноземних державах Одне обслуговування 647
8 Надання консультації з питань:
8.1 застосування сімейного та цивільного законодавства Одна консультація 277
8.2 витребування документів про державну реєстрацію актів цивільного стану Одна консультація 185
____________