• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України

Міністерство транспорту та звязку України  | Наказ, Форма типового документа, Акт, Перелік, Правила від 27.12.2006 № 1196
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Акт, Перелік, Правила
  • Дата: 27.12.2006
  • Номер: 1196
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Акт, Перелік, Правила
  • Дата: 27.12.2006
  • Номер: 1196
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.12.2006 № 1196
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 квітня 2007 р.
за № 310/13577
Про затвердження Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України
( Із змінами і доповненнями, внесеними  наказами Міністерства транспорту та зв'язку України  від 3 серпня 2007 року № 666,  від 4 березня 2008 року № 252,  від 3 листопада 2008 року № 1333 ( враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства транспорту та зв'язку України  від 9 вересня 2009 року № 943 ),  від 9 вересня 2009 року № 943,  наказами Міністерства інфраструктури України  від 22 липня 2011 року № 235,  від 1 грудня 2011 року № 586,  від 2 листопада 2012 року № 649,  від 25 січня 2013 року № 44, від 17 жовтня 2013 року № 808,  від 20 квітня 2015 року № 145,  від 15 березня 2016 року № 107, від 1 лютого 2019 року № 74, наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 19 грудня 2022 року № 948 ( враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку громад,  територій та інфраструктури України від 22 лютого 2023 року № 100 )
Відповідно до Закону України "Про залізничний транспорт" та Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1997 року № 252, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, що додаються.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України /Козак В. В./ подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з 1 травня 2007 року.
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства транспорту України від 28 липня 1998 року № 297 "Про затвердження Правил перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 1 жовтня 1998 року за № 620/3060, із змінами.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Корнієнка В. В.
 

Міністр 

М. Рудьковський 

ПОГОДЖЕНО: 

  

Перший заступник Голови
Антимонопольного комітету
України 

 
 
Ю. Г. Кравченко 

Заступник Голови Державного
комітету України з питань технічного
регулювання та споживчої політики  

 
 
О. Ю. Пічугін 

Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва 

 
 
А. В. Дашкевич 
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Міністерства транспорту та зв'язку України
від 27 грудня 2006 р. № 1196
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
4 квітня 2007 р. за № 310/13577 
ПРАВИЛА
перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України
( У тексті Правил слово "ПАТ" замінено словом "АТ згідно з наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 19 грудня 2022 року № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 22 лютого 2023 року № 100 )
РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Ці Правила розроблені відповідно до вимог Цивільного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 № 457, Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.97 № 252 (далі - Порядок), та поширюються на працівників залізничного транспорту, фізичних та юридичних осіб незалежно від їх форм власності та підпорядкування, які:
а) користуються послугами залізничного транспорту;
б) здійснюють перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом;
в) обслуговують пасажирів на вокзалах, у пунктах продажу проїзних документів та в поїздах.
1.2. Правила застосовуються при перевезенні пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничними лініями загального користування тільки у внутрішньому сполученні (у межах України) та у вагонах парку акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Укрзалізниця") чи інших суб'єктів господарювання, які здійснюють перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти, залізничних адміністрацій (залізниць) та перевізників інших держав або орендованих у них, а також у власних вагонах, що належать підприємствам, організаціям, установам або громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності, у тому числі розташованим за межами України (далі - суб'єкти господарювання).
( абзац перший пункту 1.2 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 107, наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури  України від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100 )
При перевезенні пасажирів у межах України у вагонах залізничних адміністрацій та перевізників інших держав у частині розрахунку вартості квитка діють норми цих Правил, а в частині умов перевезень та розрахунку вартості плацкарти діють норми відповідних міжнародних договорів.
( абзац другий пункту 1.2 із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства інфраструктури України від 22.07.2011 р. № 235,  від 15.03.2016 р. № 107 )
1.3. Перевезення пошти залізницями України здійснюється на договірних засадах.
1.4. Працівники залізниць та суб'єктів господарювання повинні бути ввічливими щодо кожного пасажира, відправника та одержувача вантажобагажу, виявляти турботу та увагу до них, уживати заходів з метою усунення недоліків в обслуговуванні громадян незалежно від того, за яких обставин та з чиєї вини вони виникли.
1.5. Посадові особи перевізника всіх рівнів управління процесом перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та обслуговування пасажирів повинні здійснювати особистий прийом громадян з питань обслуговування їх працівниками підвідомчих підприємств.
( абзац перший пункту 1.5 у редакції наказу Міністерства  інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 107 )
Графік прийому вивішується безпосередньо на дверях чи біля дверей службового кабінету.
1.6. Усі відмітки на проїзних та перевізних документах, акти, довідки завіряються підписом та штемпелем службової особи чи штемпелем станції із зазначенням дати. На проїзних документах проставляється також час здійснення відмітки - години та хвилини (додаток 1).
1.7. Терміни, які використовуються у Правилах, мають таке значення:
Автомобілевоз - вагон спеціальної конструкції з обладнанням для перевезення легкових автомобілів, уключений до складу пасажирського поїзда.
Автомат самообслуговування (кіоск) - спеціальне обладнання, призначене для роздруківки на паперовому носії електронного проїзного документа, замовленого через Інтернет, для надання інформаційно-довідкових послуг та інших операцій, пов'язаних з обслуговуванням пасажирів.
( пункт 1.7 доповнено терміном згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 22.07.2011 р. № 235 )
Багажна (вантажобагажна) квитанція - перевізний документ, що видається пасажиру, який здає багаж до перевезення чи відправнику вантажобагажу, та є підтвердженням укладання договору на це перевезення. За договором на перевезення багажу (вантажобагажу) перевізник зобов'язується перевезти до пункту призначення багаж (вантажобагаж), а пасажир чи відправник вантажобагажу - оплатити вартість перевезення.
( абзац четвертий пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 107 )
Багаж (вантажобагаж) легковаговий - предмети (речі), об'єм 1 кг ваги якого перевищує 8000 см куб. До них належать мітли, корзини, пакля, пластикові бутлі (порожні), меблі (плетені) тощо.
( пункт 1.7 доповнено терміном згідно з наказом  Міністерства транспорту та зв'язку України від 09.09.2009 р. № 943 )
Термін виключено
( згідно з наказом Міністерства  інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
Вагон безпересадковий - пасажирський вагон, який прямує до станції призначення з перепричепленням на шляху прямування до двох чи більше поїздів разом з пасажирами, що перебувають у вагоні.
Вагони пасажирські - вагони, призначені для перевезення пасажирів. До числа цих вагонів належать також багажні, вагони-ресторани, службово-технічні (службові, у тому числі вагони-салони, клуби, санітарні, випробувальні та вимірювальні, лабораторії, автомобілевози та інші вагони пасажирського типу зі спеціальним обладнанням).
Вагон пасажирський спеціальний - пасажирський вагон, який у встановленому порядку призначений до курсування на замовлення будь-якої юридичної або фізичної особи для перевезення групи пасажирів, багажу чи вантажобагажу.
Вагон-салон - спеціальний службовий пасажирський вагон, частина якого обладнана для роботи, частина - для відпочинку.
Вагон штабний - вагон для перевезення пасажирів, де знаходиться робоче купе начальника поїзда та купе інших працівників, що забезпечують технічне обслуговування поїзда, обладнаний радіостанцією, радіовузлом або іншими засобами зв'язку з провідниками вагонів поїзда та машиністом локомотива.
Вокзал - комплекс спеціальних споруд, приміщень, обладнання, призначений для тимчасового перебування пасажирів та їх обслуговування, надання пасажирам платних та безплатних послуг, у тому числі реалізації продуктів харчування, промислових та супутніх товарів, друкованої продукції та розміщення обслуговуючого персоналу. До складу цього комплексу входять: посадкові платформи, пішохідні тунелі та мости, переходи через залізничні колії, багажні приміщення, частина прилеглої до споруди привокзальної площі. Залежно від обсягів роботи з відправлення пасажирів вокзали бувають позакласні, I, II, III класів.
( абзац одинадцятий пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з  наказом Міністерства інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 107 )
Документ на повернення - візуальна форма електронного документа на повернення, що роздруковується на паперовому носії або зберігається як сукупність електронних даних (на смартфоні, планшеті тощо).
( пункт 1.7 доповнено терміном згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808 )
Документ на послуги - візуальна форма електронного документа на послуги, що роздруковується на паперовому носії або зберігається як сукупність електронних даних (на смартфоні, планшеті тощо).
( пункт 1.7 доповнено терміном згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808 )
Абзац чотирнадцятий пункту 1.7 виключено
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства транспорту та зв'язку України від 03.11.2008 р. № 1333, термін пункту 1.7 у редакції наказу Міністерства  інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808, абзац чотирнадцятий пункту 1.7 виключено згідно з наказом  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури  України від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100, у зв'язку з цим абзаци п'ятнадцятий - вісімдесят п'ятий  вважати відповідно абзацами чотирнадцятим - вісімдесят четвертим )
Термін виключено 
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 02.11.2012 р. № 649, термін пункту 1.7 виключено згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808 )
Зал очікування - спеціально обладнане приміщення вокзалу, призначене для тимчасового перебування пасажирів, які очікують відправлення чи прибуття поїзда.
Зал очікування підвищеного комфорту - зал очікування, у якому передбачені комфортні умови перебування пасажирів (підвищеної якості стільці, журнальні столики, преса, телевізор).
Зворотний виїзд - оформлення пасажиру в пункті першопочаткового відправлення виїзду на зворотний шлях.
Інфраструктура залізничного транспорту - технологічний комплекс, до складу якого входять: залізничні шляхи сполучення, залізничні станції, пристрої енергопостачання, зв'язку, сигналізації, централізації, блокування, інформаційні комплекси і система керування рухом та ін., що забезпечують функціонування єдиного комплексу перевезень залізничним транспортом загального користування.
Каса багажна - окреме спеціально обладнане приміщення для оформлення перевезення багажу та вантажобагажу.
Каса квиткова - спеціально обладнане приміщення для оформлення проїзду пасажирів та повернення платежів за невикористані проїзні документи.
Камера схову - спеціально обладнане приміщення для короткочасного зберігання ручної поклажі, багажу пасажирів.
Категорія вагона - різновидність вагонів для перевезення пасажирів залежно від їх облаштування, кількості місць у вагоні та умов проїзду.
Керівник організованої групи дітей - відповідальна особа, призначена організатором перевезення дітей для їх супроводження.
Керівник туристської групи - особа, що є представником суб'єкта туристичної діяльності і виступає від його імені.
Комісійний збір - кошти, сплачені за послугу, пов'язану з оформленням, поверненням, переоформленням проїзних документів.
( абзац пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства транспорту та зв'язку України від 04.03.2008 р. № 252 )
Купе змішане - купе, у яке здійснено продаж проїзних документів для осіб незалежно від статі (чоловічої, жіночої).
Купе сімейне - спеціально обладнане купе вагона з місцями для лежання, продаж проїзних документів у яке здійснюється як для трьох осіб, що здійснюють поїздку разом.
Купе чоловіче (жіноче) - купе, у яке здійснюється продаж проїзних документів тільки для осіб чоловічої (жіночої) статі.
Маркування багажу, вантажобагажу - розміщення безпосередньо на упакуванні спеціальної інформації про станцію, залізницю відправлення і призначення, даних про відправника, одержувача, особливостей поводження з предметами, що оформляються до перевезення.
Маршрут проїзду узгоджений - проїзд пасажира поїздами з пересадками, погодженими з представником перевізника під час оформлення проїзду або обраними самостійно, за одним із маршрутів, запропонованих системою під час оформлення проїзду через канали самообслуговування, з урахуванням часу, необхідного на безпечну пересадку.
( пункт 1.7 доповнено новим абзацом двадцять дев'ятим згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 01.02.2019 р. № 74, у зв'язку з цим абзаци двадцять дев'ятий - вісімдесят четвертий вважати відповідно абзацами тридцятим - вісімдесят п'ятим )
Місце багажу, вантажобагажу - кожна окрема річ, підготовлена до відправлення, або декілька речей, упакованих в одне відправлення (валіза, ящик, рюкзак тощо), з нанесеним маркуванням після зважування.
Нетарифний зупинковий пункт - зупинковий пункт, на якому не здійснюються багажні операції.
Організована група пасажирів - належним чином зорганізована туристичною організацією або будь-якою юридичною чи фізичною особою група пасажирів у кількості 10 і більше осіб, які здійснюють спільну поїздку поїздом за однаковим маршрутом і з однією метою поїздки.
Оголошена цінність - фактична вартість багажу, вантажобагажу, указана пасажиром при оформленні перевезення.
Пасажир - фізична особа, яка перевозиться залізничним транспортом на підставі проїзного документа, у тому числі електронного, або є членом організованої групи осіб, яка проїздить на підставі групового проїзного документа. Ці особи вважаються пасажирами з моменту прибуття на вокзал для здійснення поїздки (чи пересадки на інший поїзд) до моменту завершення поїздки. Термін пасажир(и) застосовується також до осіб, що перебувають у пунктах продажу проїзних документів, пунктах обслуговування з метою скористатися послугами цих пунктів щодо проїзду залізничним транспортом, перевезення ручної поклажі, багажу, вантажобагажу, отримання довідки тощо.
( визначення терміна пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства транспорту та зв'язку України від 03.11.2008 р. № 1333 )
Пасажир транзитний - пасажир, що здійснює поїздку з пересадками і має проїзні документи на виїзд з пунктів пересадки, оформлені в пункті першопочаткового відправлення.
Пасажирська будівля - будівля на станції, де відсутній вокзал, з приміщеннями, обладнаними для оформлення проїзних документів, багажних та вантажобагажних квитанцій, очікування поїзда.
Перон - наближена до залізничних колій частина території вокзалу, на якій провадяться посадка та висадка пасажирів, завантаження та розвантаження багажних, поштових вагонів.
Перевізник - АТ "Укрзалізниця" чи інший суб'єкт господарювання, який здійснює перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти на підставі договору, укладеного з пасажиром (відправником), та несе відповідальність згідно із законодавством.
( абзац тридцять восьмий пункту 1.7 у редакції наказу  Міністерства інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 107 )
Платформа - рівний підвищений майданчик, збудований згідно з нормами будівництва, біля якого зупиняється поїзд для здійснення посадки та висадки пасажирів.
Поїзд денний - поїзд, який сформований з вагонів, обладнаних місцями для сидіння 1-го, 2-го та 3-го класів з індивідуальною нумерацією.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
Поїзд додатковий - пасажирський поїзд, не включений до поїздів цілорічного курсування.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 02.11.2012 р. № 649 )
Поїзд комерційний - пасажирський поїзд, призначений перевізником для перевезення пасажирів на замовлення юридичної або фізичної особи на договірних умовах.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586,  абзац пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 107 )
Поїзд місцевий - поїзд, який обслуговується моторвагонним рухомим складом з вагонів, обладнаних місцями для сидіння як із зазначенням індивідуальної нумерації, так і без нумерації місць, та призначений для перевезення пасажирів і ручної поклажі на окремій дільниці у внутрішньому сполученні, що з'єднує інфраструктуру різних видів транспорту.
( пункт 1.7 доповнено новим абзацом сорок третім згідно з наказом  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100, у зв'язку з цим абзаци сорок третій - вісімдесят четвертий  вважати відповідно абзацами сорок четвертим - вісімдесят п'ятим )
Поїзд міський - поїзд, сформований з вагонів, призначених для перевезення пасажирів та ручної поклажі (багажу) у міському сполученні з визначеною кількістю місць для сидіння.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
Поїзд нічний - поїзд, який сформований з вагонів, обладнаних місцями для лежання - СВ, купейних (К) та плацкартних (ПЛ), з індивідуальною нумерацією місць.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
Поїзд пасажирський - поїзд, сформований з вагонів, призначених для перевезення пасажирів, багажу та вантажобагажу. Залежно від швидкості поїзди можуть бути пасажирськими, швидкими, прискореними, швидкісними, високошвидкісними. До складу пасажирського поїзда можуть також входити вагони зі спеціальним обладнанням, що належать до пасажирських. Виділяють денні і нічні поїзди.
( визначення терміна пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з  наказами Міністерства інфраструктури України від 22.07.2011 р. № 235,  від 01.12.2011 р. № 586 )
Поїзд підвищеного комфорту - пасажирський поїзд, сформований з вагонів типової або спеціальної конструкції, яким присвоєна категорія підвищеного комфорту.
Поїзд спеціальний - додатковий пасажирський поїзд, призначений для перевезення груп пасажирів на замовлення юридичної або фізичної особи.
( абзац пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 20.04.2015 р. № 145 )
Абзац сорок дев'ятий пункту 1.7 виключено
( термін пункту 1.7 у редакції наказу Міністерства  інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808, абзац сорок дев'ятий пункту 1.7 виключено згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 01.02.2019 р. № 74, у зв'язку з цим абзаци п'ятдесятий - вісімдесят шостий вважати відповідно абзацами сорок дев'ятим - вісімдесят п'ятим )
Поїзд приміський - поїзд, сформований з вагонів, призначених для перевезення пасажирів та ручної поклажі (багажу) у приміському сполученні.
Поїзд приміський швидкий - поїзд, сформований з вагонів, призначених для перевезення пасажирів та ручної поклажі (багажу) у приміському сполученні з нумерацією місць за приміським тарифом.
( пункт 1.7 доповнено новим абзацом п'ятдесятим згідно з наказом  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100, у зв'язку з цим абзаци п'ятдесятий - вісімдесят п'ятий  вважати відповідно абзацами п'ятдесят першим - вісімдесят шостим )
Поїзд регіональний - поїзд, який сформований з вагонів, обладнаних місцями для сидіння 1-го, 2-го та 3-го класів з індивідуальною нумерацією та призначений для перевезення пасажирів у прямому та місцевому сполученні.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
Приміський квиток - проїзний документ, що засвідчує укладання договору між перевізником і пасажиром на проїзд або перевезення ручної поклажі, живих тварин, рослин в приміському сполученні на визначений проміжок часу. Приміські квитки бувають повними - для проїзду дорослого пасажира за повну вартість та пільговими - для проїзду окремих категорій пасажирів, що мають право на пільги та знижки, встановлені законодавством (безоплатні, дитячі, студентські тощо), відповідно до затверджених тарифів.
( абзац п'ятдесят другий пункту 1.7 у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 01.02.2019 р. № 74 )
Посадочний документ - візуальна форма електронного проїзного документа, що роздруковується на паперовому носії або зберігається як сукупність електронних даних (на смартфоні, планшеті тощо).
( пункт 1.7 доповнено терміном згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808 )
Послуга транспортна - перевезення пасажирів та їх ручної поклажі в усіх категоріях пасажирських поїздів та перевезення багажу, вантажобагажу у багажних вагонах.
Послуга додаткова - послуга, пов'язана з транспортною, що надається пасажирам під час оформлення проїзду, приймання багажу чи вантажобагажу, перебування в поїзді чи на вокзалі під час повернення невикористаних проїзних та перевізних документів.
Проїзний документ - документ установленого зразка, що посвідчує право пасажира на проїзд залізничним транспортом та є договором на перевезення, оформляється на відповідному бланку проїзного документа, а також може бути сформований в електронному вигляді. Види проїзних документів: повні, пільгові, дитячі, безплатні (безкоштовні), групові.
( визначення терміна пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства транспорту та зв'язку України від 03.11.2008 р. № 1333,  у редакції наказу Міністерства транспорту  та зв'язку України від 09.09.2009 р. № 943,  із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства  інфраструктури України від 02.11.2012 р. № 649, у редакції наказу Міністерства  інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808 )
Проїзний документ повний - проїзний документ, оформлений для проїзду дорослого пасажира за повну вартість відповідно до затверджених тарифів.
Проїзний документ пільговий - проїзний документ, оформлений для особи, що має право на пільги з оплати вартості проїзду на підставі законодавства, та оформлений з відповідною знижкою вартості проїзду чи безплатно (безкоштовно).
Проїзний документ дитячий - проїзний документ, оформлений для дитини з установленою законодавством знижкою.
Проїзний документ безплатний - проїзний документ, оформлений для особи, що має право на безплатний (безкоштовний) проїзд відповідно до законодавства.
Проїзний документ груповий - проїзний документ, оформлений для проїзду осіб, що прямують у складі організованої групи.
Проїзний документ, не використаний частково, - проїзний документ, за яким поїздка була здійснена тільки частково, наприклад, перервана поїздка на шляху прямування, поїздку здійснила менша кількість пасажирів, ніж зазначена в проїзному документі тощо.
Проїзний документ із відкладеним друком - замовлений документ, вартість якого сплачена через мережу Інтернет із наступним друком проїзного документа на бланку встановленого зразка у квитковій касі за будь-який час до відправлення поїзда.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства транспорту та зв'язку України від 03.11.2008 р. № 1333 )
Прийомоздавальник багажу - службовець вокзалу (станції), який приймає багаж та вантажобагаж до перевезення у багажному вагоні та видає його на станціях зупинки поїзда працівникам вокзалу (станції) або пасажиру.
Пункт пасажирський зупинковий - пункт на перегоні, що не має колійного розвитку і призначений тільки для посадки та висадки пасажирів.
Пункт продажу проїзних документів (квитків) - мережа залізничних квиткових кас, де здійснюється оформлення проїзду, повернення платежів за невикористані проїзні документи, інші операції, пов'язані з перевезенням, об'єднаних спільним обліком та звітністю. Окремим пунктом продажу може бути також одна каса.
Резервування місць - виділення на певний час місць на підставі разового замовлення або договору, за заявками юридичних та фізичних осіб з подальшим оформленням проїзних документів у спеціалізованій касі.
Ручна поклажа - особисті предмети або речі пасажирів, які перевозяться разом з ними.
Ручна поклажа великогабаритна - ручна поклажа, розміри якої за сумою трьох вимірювань перевищують 200 см.
Сервіс-центр - спеціально обладнане приміщення для обслуговування пасажирів в умовах підвищеного комфорту, надання їм додаткових послуг (оформлення проїзду на різні види транспорту, копіювання документів, користування засобами зв'язку, комп'ютерні послуги тощо).
Сполучення міське - перевезення пасажирів міськими поїздами в транспортних системах великих міст та їх агломерацій і до першої або другої станції за їх межами.
( пункт 1.7 доповнено визначенням терміна згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
Сполучення пасажирське внутрішнє - перевезення пасажирів, багажу та вантажобагажу в пасажирських, швидких, швидкісних, високошвидкісних поїздах, регіональних поїздах та інших категоріях пасажирських поїздів (вагонів) у межах України між пунктами, розташованими:
а) на мережі однієї залізниці - місцеве;
б) на мережі двох та більше залізниць - пряме.
( визначення терміна пункту 1.7 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
Сполучення приміське - перевезення пасажирів у межах приміської зони приміськими поїздами, сформованими з моторвагонного рухомого складу (електро- та дизель-поїздів тощо) або з класних вагонів з локомотивною тягою без нумерації місць та із зазначенням індивідуальної нумерації місць.
( визначення терміна пункту 1.7 із змінами, внесеними  згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 02.11.2012 р. № 649, абзац сімдесят п'ятий пункту 1.7 у редакції наказу  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100 )
Станція проміжна - будь-яка станція, розташована між початковою та кінцевою станціями маршруту прямування поїзда.
Страховий збір - плата, установлена законодавством України, що вносить пасажир під час оформлення проїзду для обов'язкового особистого страхування від нещасного випадку.
Тариф багажний - вартість перевезення багажу та вантажобагажу у внутрішньому сполученні в багажних вагонах пасажирських поїздів.
Тариф пасажирський - вартість перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні в усіх категоріях пасажирських поїздів та вагонів.
Тариф пільговий - вартість проїзду окремих категорій пасажирів, що мають право на знижки або пільги, розрахована шляхом застосування до тарифів на перевезення пасажирів (вартості квитка та плацкарти), установлених законодавством знижок та пільг.
Тариф приміський - вартість перевезення пасажирів у межах приміської зони в усіх категоріях приміських поїздів (вагонів), визначених перевізником.
( визначення терміна пункту 1.7 із змінами, внесеними  згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 02.11.2012 р. № 649, абзац вісімдесят перший пункту 1.7 у редакції наказу  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100 )
Термін дійсності проїзного документа - період часу між відправленням поїзда, зазначеного в проїзному документі, та прибуттям його на станцію призначення пасажира.
Технологічний процес роботи вокзалу - процес, що складається з цілеспрямованих і послідовних дій у площині забезпечення перевезень пасажирів та обслуговування їх під час перебування на вокзалі.
Трафарет - показник інформації на вагоні про маршрут його прямування.
Філія квиткової каси (сервіс-центру) - спеціально обладнане приміщення, у якому здійснюється одна або декілька операцій квиткової каси (сервіс-центру).
Фірмовий поїзд - поїзд, сформований з вагонів, яким присвоєна категорія фірмових. У разі потреби, до складу фірмового поїзда можуть включатись нефірмові вагони.
1.8. Обслуговування пасажирів на вокзалах, пунктах продажу проїзних документів, у філіях квиткових кас (сервіс-центрів) здійснюється згідно з технологічним процесом роботи вокзалу, пункту продажу проїзних документів, філії квиткової каси (сервіс-центру).
Залежно від обсягів продажу проїзних документів та технології роботи пунктів продажу встановлюється спеціалізація їхньої роботи.
( пункт 1.8 доповнено абзацом другим згідно з наказом  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100 )
Квиткові каси, де кількість реалізованих проїзних документів (квитків) становить 50 і більше за добу, здійснюють оформлення проїзду у внутрішньому, міжнародному та приміському сполученнях.
( пункт 1.8 доповнено абзацом третім згідно з наказом  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100 )
На станціях, вокзалах, зупинкових пунктах, обсяг реалізації проїзних документів (квитків) на яких менше 50 за добу, перевізник забезпечує роботу квиткових кас з урахуванням технології та місцевих умов, графіка руху поїздів.
( пункт 1.8 доповнено абзацом четвертим згідно з наказом  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100 )
Перевізник здійснює інформування пасажирів щодо регламенту роботи квиткових кас із використанням звукових та візуальних систем повідомлення.
( пункт 1.8 доповнено абзацом п'ятим згідно з наказом  Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України  від 19.12.2022 р. № 948, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства розвитку  громад, територій та інфраструктури України від 22.02.2023 р. № 100 )
1.9. Перевезення військовослужбовців здійснюється за окремими правилами.
1.10. Багаж Національного банку України перевозиться у власних вагонах Національного банку України на умовах, визначених договором між ним та АТ "Укрзалізниця".
( пункт 1.10 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 107 )
РОЗДІЛ 2. ОБСЛУГОВУВАННЯ ПАСАЖИРІВ НА ВОКЗАЛАХ
2.1. На кожному вокзалі (пасажирській будівлі) на стенді розміщується розклад руху пасажирських поїздів, безпересадкових та причіпних вагонів по даній станції. Розклад руху пасажирських поїздів складається з двох окремих частин: прибуття поїздів на станцію та відправлення поїздів зі станції.
( пункт 2.1 у редакції наказу Міністерства  інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
2.2. Інформація на стенді з розкладом відправлення пасажирських поїздів повинна включати:
час відправлення поїзда;
початкову та кінцеву станції маршруту поїзда;
номер поїзда та категорію поїзда;
перелік станцій з вказівкою в дужках часу прибуття та відправлення, на яких зупиняється поїзд після даної станції (разом не більше 15 станцій, при цьому перевага надається станціям, які розміщені в столицях держав, містах обласного значення або адміністративно-територіальних одиницях, які є великими вузловими станціями);
час прибуття поїзда на станцію та час його відправлення;
номер платформи та колії, з якої звичайно відправляється поїзд;
час прибуття до кінцевого пункту призначення;
періодичність курсування поїзда;
примітки.
У примітках зазначаються наявність у поїзді вагона-ресторану, вагона-бару, вагона-автомобілевоза, типи вагонів, що включені до складу поїзда, назва оператора чи операторів пасажирських вагонів у поїзді.
Інформація на стенді з розкладом відправлення пасажирських поїздів викладається в хронологічному порядку від 0 до 24 годин часу відправлення поїздів.
Аналогічно розміщується інформація про причіпні вагони.
Інформація на стенді з розкладом прибуття пасажирських поїздів повинна включати:
час прибуття поїзда;
початкову та кінцеву станції маршруту поїзда;
номер поїзда та категорію поїзда;
перелік станцій з вказівкою в дужках часу прибуття та відправлення, на яких зупиняється поїзд перед даною станцією (разом не більше 15 станцій, при цьому перевага надається станціям, які розміщені в столицях держав, містах обласного значення або адміністративно-територіальних одиницях, які є великими вузловими станціями);
час прибуття поїзда на станцію та час його відправлення;
номер платформи та колії, на які звичайно прибуває поїзд;
періодичність курсування поїзда;
примітки.
У примітках зазначаються наявність у поїзді вагона-ресторану, вагона-бару, вагона-автомобілевоза, типи вагонів, що включені до складу поїзда, назва оператора чи операторів пасажирських вагонів в поїзді.
Інформація на стенді з розкладом прибуття пасажирських поїздів викладається в хронологічному порядку від 0 до 24 годин часу прибуття поїздів.
Аналогічно розміщується інформація про причіпні вагони.
Стенд з розкладом відправлення пасажирських поїздів має жовтий фон. Стенд з розкладом прибуття пасажирських поїздів має білий фон.
На стендах розкладу руху пасажирських поїздів інформація про поїзди Інтерсіті+, Інтерсіті та нічний експрес подається літерами червоного кольору, а про поїзди інших категорій - літерами чорного кольору.
До розкладу руху пасажирських поїздів на стенді включаються приміські поїзди, що слідують від станції або прибувають на станцію з/до міст обласного значення, міста Києва, Севастополя та Сімферополя чи прямують у міжнародному сполученні.
Усі зміни розкладу руху пасажирських поїздів, які є постійними з моменту внесення, повинні вноситись в розклад на стенді протягом 1 доби з моменту прийняття рішення про зміну розкладу руху.
Усі зміни розкладу руху пасажирських поїздів, які є тимчасовими, можуть відображатись на окремих плакатах біля стендів з обов'язковим зазначенням строків тимчасових змін та причин, якими ці зміни викликані.
На кожному вокзалі (пасажирській будівлі) розміщують стенди та афіші з розкладом руху пасажирських поїздів.
Зразок розміщення інформації щодо розкладу відправлення та прибуття пасажирських поїздів наведено в додатку 4 до цих Правил.
( пункт 2.2 у редакції наказу Міністерства  інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
2.3. У касових залах попереднього продажу проїзних документів розміщуються плакати з розкладом руху пасажирських поїздів по станції розташування кас. 
( абзац перший пункту 2.3 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 17.10.2013 р. № 808 )
До запровадження нового розкладу руху адміністрацією пункту продажу вивішується інформація про зміни згідно з новим розкладом руху, а в добу його введення вивішується новий розклад руху поїздів замість старого. 
( абзац другий пункту 2.3 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 22.07.2011 р. № 235 )
2.4. На кожній станції пасажирам безкоштовно надається інформація про наявність місць на момент запиту в усіх поїздах, що відходять з цієї станції.
2.5. Інформація про вартість проїзду надається через електронні довідкові системи або через довідкові бюро.
2.6. Інформація про запізнення поїздів, колію, на яку прибуває чи з якої відправляється поїзд, повинна передаватися пасажирам через гучномовці, електричні й електронні табло. Наприкінці передання інформації про запізнення поїзда повинен указуватись час наступної передачі інформації.
2.7. Інформація про прибуття транзитного поїзда, номер колії, порядок нумерації вагонів повинна передаватись пасажирам завчасно, так, щоб гарантувати своєчасний і безпечний вихід пасажирів та осіб, які зустрічають, до вагона.
2.8. Після прибуття поїзда та під час висадки пасажирів з вагонів повинна передаватись інформація про порядок виходу до вокзалу, населеного пункту, місцезнаходження камери схову ручної поклажі, місцезнаходження зупинок громадського транспорту.
( пункт 2.8 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586 )
2.9. До подання поїздів під посадку в пунктах формування та обороту передається інформація про колію відправлення поїзда, порядок виходу до нього, розташування вагонів у складі поїзда, а в разі затримки відправлення - тривалість затримки та час подання під посадку.
2.10. Усна інформація про розклад руху пасажирських поїздів, вартість проїзду та перевезення багажу і вантажобагажу, наявність місць, запізнення поїздів, колію відправлення, прибуття поїзда, правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та інша надається безплатно.
2.11. Письмові довідки, крім довідок про запізнення поїздів, видаються фізичним та юридичним особам за плату.
2.12. Письмові підтвердження про запізнення поїзда видаються на станції призначення пасажира тільки при пред'явленні проїзного документа шляхом нанесення відмітки на ньому або на окремому бланку безпосередньо після прибуття поїзда. Без пред'явлення проїзних документів письмові довідки про запізнення поїздів не видаються.
2.13. На кожному вокзалі для пасажирів розміщується інформація про транспортні та пов'язані з ними послуги, режим роботи працівників з обслуговування пасажирів, телефонні номери місцевих органів виконавчої влади та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, його територіальних органів, які здійснюють захист прав споживачів, а також надається інформація про перелік пільгових категорій громадян, що мають право на позачергове та першочергове обслуговування, правила проїзду дітей, правила перевезення ручної поклажі, наявність місць та інша інформація.
( пункт 2.13 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 01.02.2019 р. № 74 )
2.14. Біля кас повернення невикористаних проїзних та перевізних документів розміщується інформація про умови повернення фізичними та юридичними особами проїзних та перевізних документів, у тому числі оформлених за межами України, режим роботи кас.
2.15. Час закінчення продажу проїзних документів на поїзд, що відправляється, визначається технологічним процесом роботи вокзалу (станції). Зазначена інформація доводиться до відома пасажирів.
2.16. У приміщеннях вокзалу, кас попереднього продажу проїзних документів, багажних відділеннях розміщуються витяги з цих Правил, що стосуються надання послуг у даному приміщенні.
2.17. На вокзалах, у міських залізничних квиткових касах, багажних відділеннях, у квиткових касах лінійних станцій і зупинкових пунктів, у пасажирських поїздах, а також інших підрозділах залізничного транспорту, які надають послуги пасажирам, у тому числі на всіх об'єктах стаціонарної торговельної мережі ведеться книга скарг і пропозицій. Начальником вокзалу (станції) установлюється необхідна кількість книг скарг і пропозицій, їх місцезнаходження та відповідальні особи за їх провадження та зберігання.
Книга скарг і пропозицій розміщується на видному та доступному для громадян місці і видається на першу вимогу пасажира.
На першому аркуші книги скарг і пропозицій слід вказати найменування підприємства, підрозділу, установи вищого рівня, його місцезнаходження, телефон, рік (роки) ведення. Усі аркуші книги скарг і пропозицій мають бути пронумеровані, прошнуровані та скріплені печаткою і підписом керівника підприємства.
( пункт 2.17 доповнено абзацом згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 22.07.2011 р. № 235 )
Книга скарг і пропозицій після її закінчення зберігається протягом п'яти років. Неповністю заповнена книга скарг і пропозицій продовжується на наступний рік, про що проставляється відповідний запис, який засвідчується підписом керівника підрозділу та печаткою підприємства.
( пункт 2.17 доповнено абзацом згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 22.07.2011 р. № 235 )
2.18. У поїздах книга скарг і пропозицій знаходиться у начальника поїзда (старшого стюарда) та в завідувача виробництва (буфетника), вагона-ресторану (кафе) і видається пасажирам як начальником поїзда (старшим стюардом), так і через провідників (стюардів) вагонів та працівників вагона-ресторану (кафе).
( пункт 2.18 із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства інфраструктури України від 01.12.2011 р. № 586, від 01.02.2019 р. № 74 )
2.19. Начальник вокзалу зобов'язаний щоденно здійснювати особисто прийом пасажирів з питань виїзду, обслуговування на вокзалі. На позакласних та I класу вокзалах такий прийом повинен здійснюватись декілька разів на добу із залученням заступників начальника вокзалу.
Прийом здійснюється в службових кабінетах або спеціально обладнаних приймальнях за графіком, який розміщується на дверях приміщення. В інший час звернення пасажирів розглядаються черговим персоналом вокзалу.
2.20. У період масового виїзду пасажирів (початок чи кінець літнього сезону, передсвяткові чи післясвяткові дні тощо) рішенням перевізника може вводитись цілодобовий прийом пасажирів та облік осіб, які не оформили проїзд.
( пункт 2.20 у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 01.02.2019 р. № 74 )
2.21. Якщо працівник станції (вокзалу) з будь-яких причин не може задовольнити запит щодо оформлення проїзду особи з інвалідністю, то він зобов'язаний особисто довести це до відома начальника структурного підрозділу (вокзалу), який повинен розглянути такий запит та прийняти рішення щодо перевезення цієї особи з інвалідністю.
( пункт 2.21 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 01.02.2019 р. № 74 )
2.22. Для забезпечення тимчасового відпочинку пасажирів, які будуть від'їжджати, на вокзалах повинні бути зали очікування та можуть розміщуватись кімнати відпочинку, кімнати матері та дитини, зали очікування підвищеного комфорту, зали для осіб з інвалідністю та ін.
( пункт 2.22 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 01.02.2019 р. № 74 )
2.23. Начальник вокзалу станції відправлення поїзда та адміністрація пункту продажу проїзних документів зобов'язані завчасно, але не пізніше моменту оформлення проїзду, забезпечити інформацію про зміни в розкладі руху пасажирських поїздів.