• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Порядку авторизації юридичних осіб, які мають намір провадити діяльність торгового репозиторію на ринках капіталу та організованих товарних ринках, та умови провадження такої діяльності

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку | Рішення, Свідоцтво, Довідка, Заява, Форма, Порядок від 24.11.2021 № 1149
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
  • Тип: Рішення, Свідоцтво, Довідка, Заява, Форма, Порядок
  • Дата: 24.11.2021
  • Номер: 1149
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
  • Тип: Рішення, Свідоцтво, Довідка, Заява, Форма, Порядок
  • Дата: 24.11.2021
  • Номер: 1149
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
24.11.2021 м. Київ № 1149
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
18 січня 2022 р. за № 54/37390
Про затвердження Порядку авторизації юридичних осіб, які мають намір провадити діяльність торгового репозиторію на ринках капіталу та організованих товарних ринках, та умови провадження такої діяльності
( Із змінами і доповненнями, внесеними рішеннями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку  від 3 листопада 2022 року № 1307, від 4 березня 2024 року № 254 ( враховуючи зміни, внесені рішенням Національної комісії з  цінних паперів та фондового ринку від 22 березня 2024 року № 337 )
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Порядок авторизації юридичних осіб, які мають намір провадити діяльність торгового репозиторію на ринках капіталу та організованих товарних ринках, та умови провадження такої діяльності, що додається.
2. Департаменту методології регулювання професійних учасників ринку цінних паперів (Курочкіна І.) забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
3. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Барамію І.
 

Голова Комісії

Руслан МАГОМЕДОВ

ПОГОДЖЕНО:

 

Перший заступник Міністра
цифрової трансформації України

Олексій ВИСКУБ
 
Протокол засідання Комісії
від 24 листопада 2021 р. № 54
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
24 листопада 2021 року № 1149
Порядок
авторизації юридичних осіб, які мають намір провадити діяльність торгового репозиторію на ринках капіталу та організованих товарних ринках, та умови провадження такої діяльності
I. Загальні положення
1. Цей Порядок встановлює порядок авторизації НКЦПФР юридичних осіб, які мають намір провадити діяльність торгового репозиторію, вимоги до осіб, які мають намір провадити/провадять діяльність торгового репозиторію, умови провадження ними такої діяльності, порядок ведення реєстру осіб, уповноважених провадити діяльність торгового репозиторію на ринках капіталу та організованих товарних ринках (далі - Реєстр), та оприлюднення інформації з нього.
Цей Порядок не поширюється на Національний банк України у разі провадження ним діяльності торгового репозиторію.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
аутсорсинг - залучення торговим репозиторієм на підставі відповідного договору іншої особи (надавача послуг) до здійснення процесів, надання послуг, виконання робіт, що становлять частину провадження таким торговим репозиторієм діяльності торгового репозиторію;
База даних - упорядкований набір логічно пов'язаних даних, що складається із збереженої інформації про укладені деривативні контракти, яка подається торговому репозиторію, а також інформації про унікальний ідентифікатор продукту (Unique Product Identifier, код UPI) або міжнародний ідентифікаційний номер цінних паперів (код ISIN) та унікальний ідентифікатор транзакції (Unique Transaction Identifier, код UTI) деривативного контракту;
безперервне надання послуг - надання послуг без відхилення від вимог до надання послуг, визначених внутрішніми документами торгового репозиторію та/або його договорами з клієнтами торгового репозиторію;
відокремлений підрозділ заявника / торгового репозиторію - філія, інший підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням і здійснює всі або частину її функцій (процесів) щодо провадження діяльності торгового репозиторію, крім спеціалізованого структурного підрозділу;
договір про надання послуг торговим репозиторієм (далі - Договір) - укладений між торговим репозиторієм та клієнтом торгового репозиторію договір, який регулює відносини між ними щодо подання інформації про деривативні контракти;
заявник - юридична особа, створена за законодавством України, яка має намір провадити діяльність торгового репозиторію та подає до НКЦПФР заяву та документи, передбачені цим Порядком, для включення до Реєстру;
інформаційно-технологічний інцидент (IT-інцидент) - будь-яке явище, що виходить за рамки штатної роботи ПТК та прямо, опосередковано або потенційно веде до зупинки процесів системи або негативно відбивається на якості її функціонування;
керівні посадові особи - особи, які здійснюють виконавчі функції, та особи, які здійснюють наглядові функції;
клієнт торгового репозиторію (далі - клієнт) - фізична або юридична особа, яка користується послугами торгового репозиторію, на підставі Договору;
ключовий учасник у структурі власності юридичної особи або заявника / торгового репозиторію (далі - ключовий учасник) - будь-яка фізична особа, яка володіє часткою у статутному капіталі (акціями) такої юридичної особи, юридична особа, яка володіє часткою (пакетом акцій) у розмірі 2 і більше відсотків у статутному капіталі такої юридичної особи, і водночас:
якщо юридична особа має більше ніж 20 учасників - фізичних осіб, то ключовими учасниками юридичної особи вважаються 20 учасників - фізичних осіб, частки яких є найбільшими;
якщо однакові за розміром частки (пакети акцій) у статутному капіталі юридичної особи належать більше ніж 20 учасникам - фізичним особам, то ключовими учасниками юридичної особи вважаються всі фізичні особи, які володіють частками (пакетом акцій) у розмірі 2 і більше відсотків у статутному капіталі такої юридичної особи;
вважається, що публічна компанія не має ключових учасників;
опосередкована істотна участь - володіння у заявнику / торговому репозиторію, яке настає, якщо особа або група осіб прямо або опосередковано володіє часткою (акціями) в статутному капіталі однієї чи кількох юридичних осіб у структурі власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію, у такому розмірі, який забезпечує можливість контролювати через цю особу (цих осіб) 10 і більше відсотків статутного капіталу заявника / торгового репозиторію;
особи, які здійснюють наглядові функції, - голова та члени наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду юридичної особи відповідно до внутрішніх документів торгового репозиторію), інші особи, які мають повноваження на визначення стратегії, цілей і загального напряму діяльності юридичної особи, наглядають за процесом прийняття управлінських рішень та контролюють цей процес;
посадові особи системи внутрішнього контролю - керівники підрозділів, які виконують функції з управління ризиками, внутрішнього аудиту та комплаєнсу та/або окремі особи, які виконують функції ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера та внутрішнього аудитора;
послуги торгового репозиторію - послуги, що надаються торговим репозиторієм відповідно до Договору та законодавства України;
програмно-технічний комплекс (далі - ПТК) - це комплексна структура, яка об'єднує всі інформаційні технології та ресурси, що використовуються заявником / торговим репозиторієм. ПТК включає всі комп'ютери, встановлене програмне забезпечення, системи зв'язку, інформаційні центри, мережі та Бази даних;
приміщення - частина внутрішнього об'єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу, яку використовує заявник / торговий репозиторій під час провадження діяльності торгового репозиторію, за винятком приміщення загального користування;
публічна компанія - це:
публічне акціонерне товариство;
іноземна юридична особа, що є емітентом акцій, які допущені до торгів на хоча б одному з наступних регульованих ринків:
New York Stock Exchange (NYSE);
Hong Kong Exchanges and Clearing;
London Stock Exchange (LSE);
Japan Exchange Group;
регульовані ринки, що входять до Nasdaq, Inc.;
регульовані ринки країни, що входить до Європейського Союзу, та Швейцарії;
Реєстр - перелік інформації про торгових репозиторіїв, що формується та ведеться НКЦПФР згідно з вимогами цього Порядку та являє собою систему збору, накопичення та обліку відомостей про торгових репозиторіїв, які пройшли процедуру авторизації, були включені до Реєстру та отримали свідоцтва про включення до Реєстру;
спеціалізований структурний підрозділ - департамент, управління, відділ, сектор тощо, що є невід'ємною частиною внутрішньої організаційної структури заявника / торгового репозиторію або його відокремленого підрозділу та має інше місцезнаходження, ніж торговий репозиторій або його відокремлений підрозділ;
стаж роботи на керівних посадах - стаж роботи як керівної посадової особи та/або як заступника керівної посадової особи, та/або як керівника та/або заступника керівника відокремленого, спеціалізованого та/або функціонального структурного підрозділу професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків, та/або юридичної особи, яка надає пов'язані з ринками капіталу послуги, та/або на посаді державної служби не нижче категорії Б в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку та/або НКЦПФР або на посаді Голови або члена такої комісії;
стаж роботи на ринках капіталу та організованих товарних ринках - це загальний стаж роботи фізичної особи:
на керівних посадах / як фахівця суб'єкта господарювання, що провадить професійну діяльність на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або надає пов'язані з ринками капіталу послуги;
та/або на керівних посадах / як фахівця в об'єднаннях (асоціаціях) осіб, які провадять професійну діяльність на ринках капіталу та/або організованих товарних ринках;
та/або на посаді державної служби в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку та/або НКЦПФР або на посаді Голови або члена такої комісії;
функціональний структурний підрозділ - структурний підрозділ (структурна одиниця), який безпосередньо здійснює операції з провадження професійної діяльності (операційна діяльність) згідно з отриманою ліцензією (ліцензіями) або здійснює обслуговування діяльності таких підрозділів та не входить до системи внутрішнього контролю професійного учасника.
3. Термін "власний капітал" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
4. Терміни "близькі відносини", "ділова репутація", "значний вплив", "комплаєнс", "міжнародний ідентифікаційний код юридичної особи (далі - код LEI)", "особа, яка здійснює виконавчі функції", "офіційний канал зв'язку", "торговий репозиторій" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
5. Терміни "ланцюг володіння корпоративними правами юридичної особи", "структура власності юридичної особи" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про банки і банківську діяльність".
7. Терміни "істотна участь", "контролер", "контроль", "фінансова установа" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
9. Термін "форс-мажорні обставини" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про торгово-промислові палати в Україні".
10. Термін "відповідальні особи" вживається у значенні, наведеному в Порядку подання інформації про деривативні контракти до торгового репозиторію та розкриття інформації про деривативні контракти торговим репозиторієм, встановленому НКЦПФР.
11. Термін "місцезнаходження юридичної особи" вживається у значенні, наведеному в Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу, затвердженому рішенням НКЦПФР від 21 жовтня 2021 № 982, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 03 грудня 2021 року за № 1563/37185.
12. Інші терміни, які вживаються у цьому Порядку, використовуються у значеннях, визначених законами України та нормативно-правовими актами НКЦПФР.
13. Вимогам, установленим цим Порядком для провадження діяльності торгового репозиторію, повинні відповідати:
заявник та власники істотної участі у заявнику станом на дату подання заяви про включення до Реєстру та визначених цим Порядком документів;
торговий репозиторій, власники істотної участі у торговому репозиторію, посадові особи торгового репозиторію протягом усього часу, коли вони зберігають свій статус або мають істотну участь у торговому репозиторію.
14. Заявник / торговий репозиторій повинен виконувати вимоги, встановлені цим Порядком, протягом усього строку провадження діяльності торгового репозиторію.
II. Вимоги, яким повинен відповідати заявник для включення до Реєстру та торговий репозиторій під час провадження діяльності торгового репозиторію
1. Юридичні особи, у тому числі професійні учасники ринків капіталу та організованих товарних ринків, можуть провадити діяльність торгового репозиторію за умови їх включення до Реєстру та отримання свідоцтва про включення до Реєстру.
2. Юридична особа, зареєстрована на тимчасово окупованій території України, не може бути включена до Реєстру та не може провадити діяльність торгового репозиторію.
3. Заявником / торговим репозиторієм можуть бути юридичні особи, зареєстровані у формі акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю.
Заявником / торговим репозиторієм, не може бути юридична особа, яка відповідає хоча б одному з таких критеріїв:
до юридичної особи застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
юридична особа має серед учасників (засновників, акціонерів) юридичних осіб, зареєстрованих у державах (юрисдикціях), внесених до переліку держав (юрисдикцій), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням)доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, сформованого у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України на основі висновків міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, та оприлюдненого на офіційному вебсайті Державної служби фінансового моніторингу України;
юридична особа та/або учасники (засновники, акціонери) та/або кінцеві бенефіціарні власники юридичної особи включені відповідно до закону до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
юридична особа підконтрольна юридичним особам, створеним відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України" та/або особам, зазначеним у абзацах третьому, п'ятому цього пункту та/або має таких осіб серед власників істотної участі.
4. Заявник / торговий репозиторій повинен:
мати розроблені та затверджені уповноваженою особою заявника / торгового репозиторію внутрішні документи, передбачені статтею 88 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", а також правила, політики, призначені для забезпечення відповідності заявника / торгового репозиторію, голови та членів колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу), голови та членів наглядової ради (у разі її створення) або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду та працівників заявника / торгового репозиторію вимогам, визначеним Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" та цим Порядком;
мати системи та засоби, що забезпечують безперервність та постійність надання послуг та план заходів у разі виникнення форс-мажорних обставин та подолання їх наслідків, у тому числі створити та затвердити політику безперервного надання послуг, що включатиме, зокрема, виконання обов'язків за договорами з клієнтами, та план аварійного відновлення функцій. Такий план повинен передбачати створення та використання у разі необхідності резервних потужностей;
мати внутрішні процедури, які запобігають будь-якому неправомірному розкриттю інформації з обмеженим доступом, а також забезпечують захист інформації, отриманої відповідно до статті 34 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", створити та впровадити системи збереження конфіденційності, цілісності, захисту інформації, яка буде надаватися торговому репозиторію клієнтами;
мати систему оприлюднення та доступу до інформації, яка буде міститися в Базі даних;
мати системи, які на постійній основі виявляють операційні ризики, та мінімізувати такі ризики за допомогою відповідних систем, засобів та процедур контролю. Такі системи повинні бути надійними, безпечними та мати операційну можливість обробляти отриману інформацію;
розробити засоби для забезпечення вчасного та структурованого:
збору даних торговим репозиторієм;
агрегування та співставлення даних між декількома різними торговими репозиторіями;
експорту даних у відповідні формати для порівняння з іншими наборами даних;
мати підтверджену спроможність збільшувати пропускну здатність, а також обсяг даних, що зберігається (довгострокового зберігання даних), без надмірної втрати продуктивності чи великих витрат;
мати затверджену процедуру ідентифікації та верифікації користувачів, які отримують доступ до Бази даних.
5. Якщо заявник / торговий репозиторій з будь-яких причин втрачає можливість виконувати будь-яку з вимог, зазначених в цьому Порядку, він повідомляє про це НКЦПФР офіційним каналом зв'язку протягом трьох робочих днів з дня виявлення втрати такої можливості.
6. Структура власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію, власників істотної участі у заявнику / торговому репозиторію має бути прозорою і такою, що відповідає вимогам цього Порядку.
Структура власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію є прозорою та такою, що відповідає вимогам цього Порядку, якщо розкриває інформацію щодо системи взаємовідносин юридичних та фізичних осіб в структурі власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію і надає змогу визначити:
усіх ключових учасників (включаючи публічні компанії) і контролерів заявника / торгового репозиторію;
усіх ключових учасників кожної юридичної особи, яка існує у ланцюгу володіння корпоративними правами заявника / торгового репозиторію;
усіх власників істотної участі в заявнику / торговому репозиторію;
відносини контролю між усіма вказаними особами.
Структура власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію є такою, що не відповідає вимогам цього Порядку, якщо НКЦПФР встановлений факт, що заявник / торговий репозиторій має серед власників істотної участі або підконтрольний:
юридичній особі, створеній відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України";
юридичній особі, до якої застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
юридичній особі, що включена до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи власників істотної участі у заявнику / торговому репозиторію є такою, що не відповідає вимогам цього Порядку, якщо НКЦПФР встановлений факт, що власник істотної участі у заявнику / торговому репозиторію має серед власників істотної участі або підконтрольний:
юридичній особі - резиденту держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України";
особі, до якої або до її посадових осіб застосовані санкції згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішеннями Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об'єднань, членом (учасником) яких є Україна, які передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій;
особі, до якої або до посадових осіб якої застосовані санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
особі, яка або посадові особи якої включені до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію є такою, що не відповідає вимогам цього Порядку, якщо вона є непрозорою, а саме не дотримані вимоги щодо її прозорості, визначені абзацами другим - шостим цього пункту, та/або якщо:
у структурі власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію наявна конструкція щодо взаємного володіння часткою статутного капіталу (зустрічні інвестиції) однієї особи в іншій, та/або
у структурі власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію наявний траст, про якого не розкрита інформація відповідно до довідки про схематичне зображення структури власності юридичної особи - заявника (додаток 2), та/або довірчим власником такого трасту не погоджено НКЦПФР намір набуття або збільшення істотної участі, якщо на момент набуття істотної участі таке погодження було передбачено законодавством, та/або
у структурі власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію (крім публічної компанії) наявні особи, які мають юридичне право володіти, користуватись та розпоряджатись правами, що становлять істотну участь у заявнику / торговому репозиторію, але при цьому діють за вказівками кінцевих бенефіціарних власників, інформація про яких не розкрита згідно з цим Порядком, та/або
структура власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію складається виключно з осіб, які володіють участю у статутному капіталі заявника / торгового репозиторію у розмірі менше 10 %, та/або
у структурі власності юридичної особи заявника / торгового репозиторію відсутня інформація про кінцевого(их) бенефіціарного(их) власника(ів) осіб, яким одноосібно/спільно у сукупності (при додаванні акцій/часток всіх цих осіб) належить більше 50 % статутного капіталу заявника / торгового репозиторію, крім осіб, якими або контролерами яких є держава, Національний банк України, територіальна громада, міжнародна фінансова організація, публічна компанія, фізична особа, права якої на акції / частки статутного капіталу заявника / торгового репозиторію або права голосу за ними не є формальними (особа не є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права), та/або
власниками істотної участі порушений порядок погодження набуття такої істотної участі.
7. Ділова репутація заявника / торгового репозиторію, юридичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером заявника / торгового репозиторію, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника / торгового репозиторію, є такою, що відповідає цьому Порядку, якщо:
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв'язку з порушенням або неналежним виконанням нею обов'язків;
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
відсутні факти визнання особи банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках;
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління іноземної фінансової установи / товарної біржі протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від виконання обов'язків і володіння участю у фінансовій установі / товарній біржі надавати обов'язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи / товарної біржі, у тому числі іноземної, станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи на посаді в зв'язку з неналежним виконанням особою посадових обов'язків, яке призвело до порушення фінансовою установою / товарною біржою вимог законодавства;
ділова репутація особи є бездоганною у розумінні Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об'єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України") або України;
особа не позбавлялась, в установленому законодавством порядку, права займатися певною діяльністю;
особа не включена до переліку осіб, пов'язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі у фінансовій установі / товарній біржі;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні п'ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інше не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером заявника / торгового репозиторію, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника / торгового репозиторію, є такою, що відповідає цьому Порядку, якщо:
особу не було звільнено з роботи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках на вимогу державного органу, у тому числі іноземного (за винятком випадків, коли особа була звільнена у зв'язку з відмовою у погодженні особи на посаду керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю);
особу не було звільнено з роботи (у тому числі з роботи в іноземних юридичних особах) протягом останніх п'яти років за систематичне або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов'язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства про протидію корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою / службовим становищем або іншого правопорушення (при роботі в юридичних особах - резидентах України - звільнення на підставі пунктів 3, 4, 7, 8 частини першої статті 40, пунктів 1, 1-1, 2, 3 частини першої статті 41, абзацу дев'ятого частини першої статті 43-1 та статті 45 Кодексу законів про працю України, а також з підстав, визначених частиною п'ятою статті 66 Закону України "Про державну службу";
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв'язку з порушенням або неналежним виконанням нею обов'язків;
у разі якщо особа обіймала посади, необхідність погодження призначення на які відповідним державним органом передбачена законодавством, відсутні факти обіймання особою посади/посад керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи / товарної біржі (виконання обов'язків за посадою) протягом більше шести місяців без погодження відповідним державним органом на таку посаду/посади (застосовується з першого дня сьомого місяця після дня обрання (призначення) особи на посаду (у разі обіймання кількох посад або однієї посади кілька разів без погодження з відповідним державним органом - після дня обрання (призначення) особи на першу з таких посад та протягом трьох років із дати усунення цього порушення);
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців на посаді керівника фінансової установи / товарної біржі або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи / товарної біржі (або виконання обов'язків за посадою) протягом року, що передує даті рішення про визнання такої фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв'язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю у фінансовій установі / товарній біржі надавати обов'язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи / товарної біржі станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв'язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління або на посаді посадової особи системи внутрішнього контролю іноземної фінансової установи / товарної біржі протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання такої фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю надавати обов'язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи / товарної біржі станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи на посаді в зв'язку з неналежним виконанням особою посадових обов'язків, яке призвело до порушення фінансовою установою / товарною біржою вимог законодавства;
ділова репутація особи є бездоганною у розумінні Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти двох та більше неявок особи (без поважних причин) на складання протоколу про адміністративне правопорушення вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об'єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України") або України;
особа не позбавлялась, в установленому законодавством порядку, права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;
особа не включена до переліку осіб, пов'язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі у фінансовій установі / товарній біржі;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні п'ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інше не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) або є посадовою особою / працівником системи внутрішнього контролю заявника / торгового репозиторію або яка є головним бухгалтером заявника / торгового репозиторію (особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку заявника / торгового репозиторію або, у разі покладання ведення бухгалтерського обліку заявника / торгового репозиторію на юридичну особу, з якою заявником / торговим репозиторієм укладений договір про здійснення бухгалтерського обліку, особою, яка безпосередньо здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника / торгового репозиторію (далі - особа, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника / торгового репозиторію)) є такою, що відповідає цьому Порядку, якщо вона відповідає Стандартам корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановлених НКЦПФР.
У власників істотної участі заявника / торгового репозиторію, посадових осіб заявника / торгового репозиторію та інших фахівців заявника / торгового репозиторію має бути відсутній конфлікт інтересів (суперечності між особистими інтересами і правами і обов'язками власника істотної участі в заявнику / торговому репозиторію та/або посадовими обов'язками особи в заявнику / торговому репозиторію) або є можливість усунення такого конфлікту інтересів.
Особа, яка вважає, що з поважних причин до неї не повинні застосовуватися певні ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, зазначеним у цьому пункті, має право надати з цього приводу до НКЦПФР відповідне обґрунтоване письмове клопотання, яке підлягає розгляду у терміни та в порядку, визначені у Законі України "Про звернення громадян" із забезпеченням, у тому числі, права особи особисто викладати свої аргументи та бути присутньою при розгляді клопотання. За результатами розгляду клопотання НКЦПФР приймає рішення або про задоволення клопотання шляхом незастосування до особи певних ознак невідповідності ділової репутації вимогам, зазначеним у цьому пункті, або про відмову у задоволенні клопотання із зазначенням причин.
8. Фінансова звітність та консолідована фінансова звітність (у разі складення консолідованої фінансової звітності) заявника / торгового репозиторію має бути складена відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та відповідати міжнародним стандартам фінансової звітності.
Аудиторський звіт має бути складений відповідно до Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг та з урахуванням положень Вимог до інформації, що стосується аудиту або огляду фінансової звітності учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, нагляд за якими здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, затверджених рішенням НКЦПФР від 22 липня 2021 року № 555, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 07 вересня 2021 року за № 1176/36798.
Аудиторський звіт щодо річної фінансової звітності (консолідованої фінансової звітності) можуть надавати суб'єкти аудиторської діяльності, включені, у тому числі на період проведення ними обов'язкового аудиту фінансової звітності торгового репозиторію, до розділу "Суб'єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності" або розділу "Суб'єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб'єктів аудиторської діяльності.
9. Керівник заявника / торгового репозиторію (його відокремлених та/або спеціалізованих структурних підрозділів) не може одночасно працювати в професійних учасниках ринків капіталу та/або організованих товарних ринків.
У разі припинення трудових правовідносин з керівником (в тому числі звільнення) або тимчасової відсутності керівника торгового репозиторію уповноважений орган торгового репозиторію зобов'язаний не пізніше наступного робочого дня після дати припинення трудових правовідносин з керівником (в тому числі звільнення) / встановлення факту тимчасової відсутності керівника торгового репозиторію призначити особу, що виконуватиме його обов'язки, яка має стаж роботи на ринках капіталу та/або організованих товарних ринках не менше п'яти років.
Особа, яка виконує обов'язки керівника торгового репозиторію, може бути призначена на строк не більше ніж три місяці, крім випадку тимчасової відсутності керівника.
Уповноважений орган торгового репозиторію не пізніше закінчення тримісячного строку перебування на посаді особи, яка виконує обов'язки керівника, повинен призначити на посаду нового керівника, крім випадку тимчасової відсутності керівника. Такий керівник повинен відповідати вимогам до керівника, установленим цим Порядком.
10. Розмір власного капіталу заявника / торгового репозиторію повинен бути не менший 3 мільйонів гривень.
11. Організаційна структура заявника / торгового репозиторію повинна забезпечувати належну систему стримування і противаг та забезпечувати можливість заявника / торгового репозиторію в межах робочих годин надавати послуги клієнтам.
Організаційна структура заявника / торгового репозиторію повинна передбачати чіткий, узгоджений, виконуваний розподіл обов'язків і повноважень. Такий розподіл включає обов'язки і повноваження колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу), голови та членів наглядової ради (у разі її створення) або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду, заявника / торгового репозиторію, інших структурних підрозділів.
12. Заявник / торговий репозиторій повинен забезпечити, щоб розподіл обов'язків і повноважень був задокументованим та актуальним.
13. Організаційна структура заявника / торгового репозиторію повинна передбачати відповідні структурні підрозділи (структурні одиниці), створені з метою мінімізації ризиків втрати, спотворення, несанкціонованого доступу та/або витоку інформації, виявлення, запобігання та усунення конфліктів інтересів, опису процесів відбору, призначення, оцінки ефективності та припинення повноважень членів органу управління, опису звітності органу управління.
14. Будь-які процеси, які передаються на аутсорсинг, повинні передбачати прийняття та застосування відповідних правил і процедур, спрямованих на забезпечення заявником / торговим репозиторієм належного контролю за наданням таких послуг та/або здійснення функцій.
Не може бути передано на аутсорсинг такі процеси торгового репозиторію:
встановлення політики щодо захисту інформації, управління ризиками та конфіденційності;
надання доступу до інформації, що ідентифікує особу;
провадження, підтримка та зміна функцій захисту даних, безпеки ПТК.
15. Спеціалісти заявника / торгового репозиторію повинні відповідати таким вимогам:
заявник / торговий репозиторій повинен мати щонайменше трьох штатних спеціалістів з повною чи базовою вищою освітою у сфері інформаційних технологій;
заявник / торговий репозиторій повинен мати щонайменше одного штатного або найманого за договором спеціаліста з повною чи базовою вищою освітою за напрямом підготовки "Інформаційна безпека" або повною чи базовою вищою інженерно-технічною освітою фахового спрямування з додатковою підготовкою на курсах перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців з питань технічного захисту інформації.
16. Обладнання та комп'ютерна техніка заявника / торгового репозиторію повинні відповідати таким вимогам:
заявник / торговий репозиторій повинен мати обладнання, комп'ютерну техніку, комунікаційні засоби, засоби захисту інформації/документів від підроблення, викривлення та знищення, ведення бухгалтерського обліку та складання балансу та статистичної звітності, які забезпечують надання послуг торгового репозиторію та відповідають законодавству України;
забезпечувати безперервне функціонування ПТК, який буде використовуватися ним під час провадження ним діяльності торгового репозиторію, а його обчислювальні потужності повинні бути достатніми для виконання бізнес-функцій без перебоїв і відмов;
забезпечувати дублювання апаратних компонентів, які у разі відмови дають змогу використовувати резервну інфраструктуру, зокрема мережеві підключення та телекомунікаційні канали, засоби захисту інформації тощо;
для забезпечення цілісності, мінімізації ризиків спотворення інформації має бути передбачена можливість використання електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису відповідно до вимог законодавства.
17. ПТК заявника / торгового репозиторію, який буде використовуватися ним під час провадження діяльності торгового репозиторію, повинен відповідати таким вимогам:
забезпечувати ефективну перевірку повноти поданої клієнтами інформації, шляхом застосування програмного контролю щодо складу, змісту, технічних та форматних перевірок;
повною мірою відповідати функціональному призначенню з урахуванням діяльності заявника / торгового репозиторію;
у складі ПТК заявник / торговий репозиторій має використовувати системи та засоби, які забезпечують безперервне надання послуг та захист інформації, яка обробляється ПТК;
відповідати законодавству України у сфері інформаційних технологій та захисту інформації;
технологія зберігання даних торгового репозиторію має забезпечувати їх цілісність, доступність та захист від несанкціонованого доступу, включно із захистом послідовності реєстрації (збереження) даних та супроводжуючих їх реквізитів;
функціонування ПТК має охоплюватись ефективними механізмами (внутрішні правила, апаратні й програмні засоби), що забезпечують безперервне надання послуг, запровадженими задля запобігання IT-інцидентів, включно з:
критично важливими для надання послуг процесами, зокрема процедурами повідомлення про IT-інциденти;
специфічними механізмами забезпечення безперервності, що покривають перелік можливих сценаріїв, у короткостроковій та середньостроковій перспективах, зокрема: відмови систем; стихійні лиха; порушення зв'язку; втрата ключового персоналу; неможливість використання постійно задіяних локацій;
класифікацією будь-якої помилкової поведінки системи чи послуг, яка має відбуватись щонайменше таким чином:
рівень "Р1" (критичний) означає серйозний збій системи та послуг заявника / торгового репозиторію, оскільки заявник / торговий репозиторій не функціонує, і не існує життєздатних обставин щонайменше для двох відповідальних осіб, які не можуть викликати ручні процеси резервного копіювання (наприклад, подання файлів через вебінтерфейс). Будь-яка невідновлювана втрата даних автоматично є Р1. Період часу, поки зберігається умова Р1, вважається простоєм;