• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Порядку організації та забезпечення досудового розслідування злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи)

Міністерство внутрішніх справ України , Національне антикорупційне бюро України, Державне бюро розслідувань, Служба безпеки України  | Наказ, Порядок від 28.10.2024 № 254/724/520/401/177/185
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України , Національне антикорупційне бюро України, Державне бюро розслідувань, Служба безпеки України
  • Тип: Наказ, Порядок
  • Дата: 28.10.2024
  • Номер: 254/724/520/401/177/185
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України , Національне антикорупційне бюро України, Державне бюро розслідувань, Служба безпеки України
  • Тип: Наказ, Порядок
  • Дата: 28.10.2024
  • Номер: 254/724/520/401/177/185
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ БЮРО РОЗСЛІДУВАНЬ
НАЦІОНАЛЬНЕ АНТИКОРУПЦІЙНЕ БЮРО УКРАЇНИ
БЮРО ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.10.2024 № 254/724/520/401/177/185
Про затвердження Порядку організації та забезпечення досудового розслідування злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи)
З метою забезпечення слідчими та прокурорами під час розслідування злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи), повноти кримінально-правової кваліфікації, керуючись статтею 9 Закону України "Про прокуратуру", пунктом 9 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, статтею 12 Закону України "Про Державне бюро розслідувань", статтею 8 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України", статтею 17 Закону України "Про Бюро економічної безпеки України", статтею 10 Закону України "Про Службу безпеки України", НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Порядок організації та забезпечення досудового розслідування злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи), що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на перших заступників та заступників Генерального прокурора, Міністра внутрішніх справ України, Директорів Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України та Голови Служби безпеки України відповідно до розподілу обов'язків.

Генеральний прокурор

А. Костін

Міністр внутрішніх
справ України


І. Клименко

Голова
Служби безпеки України


В. Малюк

Директор Державного
бюро розслідувань


О. Сухачов

Директор Національного
антикорупційного
бюро України



С. Кривонос

Виконувач обов'язків
Директора Бюро економічної
безпеки України



С. Перхун
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Офісу
Генерального прокурора,
Міністерства внутрішніх
справ України,
Служби безпеки України,
Державного бюро розслідувань,
Національного антикорупційного
бюро України,
Бюро економічної безпеки
України
28 жовтня 2024 року
№ 254/724/520/401/177/185
ПОРЯДОК
організації та забезпечення досудового розслідування злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи)
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено з метою забезпечення слідчими та прокурорами під час розслідування злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи), повноти кримінально-правової кваліфікації, зокрема на виконання Україною зобов'язань щодо боротьби з легалізацією (відмиванням) коштів, які викладені в Угоді про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, тридцятої Рекомендації Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмивання грошей (FATF), та положень кримінального, кримінального процесуального законодавства, Законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про прокуратуру", "Про Бюро економічної безпеки України", "Про Національну поліцію", "Про Службу безпеки України", "Про Державне бюро розслідувань", "Про Національне антикорупційне бюро України" та іншого законодавства України.
2. Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають такі значення:
Термін "майно" у цьому Порядку вживається у значеннях, наведених у Цивільному кодексі України.
Майно (доходи), одержане злочинним шляхом, - будь-які активи, одержані прямо чи опосередковано внаслідок вчинення злочину.
Повнота кримінально-правової кваліфікації - забезпечення стороною обвинувачення правової оцінки всіх протиправних діянь, вчинених особою, шляхом зіставлення відповідності встановлених фактичних обставин вчинення кримінального правопорушення і норм закону про кримінальну відповідальність.
Термін "предикатний злочин" у цьому Порядку вживається у значеннях, наведених у Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів від 8 листопада 1990 року, ратифікованій Україною 17.12.97, та рекомендаціях FATF, а саме:
Предикатний злочин - будь-який злочин, у результаті вчинення якого виникли доходи, що можуть стати предметом злочину, зазначеного в статті 6 Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом.
Термін "фінансове розслідування", мета та принципи його проведення для цілей цього Порядку вживаються у значеннях, наведених у тридцятій рекомендації FATF та пояснювальній записці до вказаної рекомендації.
Фінансове розслідування - сукупність здійснюваних у межах досудового розслідування злочину, в результаті вчинення якого одержано майно (доходи), слідчих (розшукових), негласних слідчих (розшукових) дій, інших процесуальних дій, спрямованих на виявлення такого майна, відслідковування його руху, зміни форми, маскування походження, перетворення, визначення вартості, накладення арешту, з метою використання зібраних доказів у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України, та застосування конфіскації / спеціальної конфіскації.
Фінансовий аналіз - дослідження, у тому числі із залученням спеціалістів, фінансової інформації з метою виявлення й розслідування злочинів, що містять корисливу мету.
Фінансові інструменти - фінансові активи, фінансові зобов'язання, інструменти власного капіталу і похідні фінансові інструменти відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 13 "Фінансові інструменти", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 листопада 2001 року № 559, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2001 року за № 1050/6241, Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 134 "Фінансові інструменти", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.05.2012 № 568.
II. Порядок дій слідчого під час досудового розслідування злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи)
1. З метою виконання завдань кримінального провадження слідчим у кожному кримінальному провадженні щодо злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи), забезпечується проведення необхідних слідчих (розшукових), негласних слідчих (розшукових) дій, інших процесуальних дій, спрямованих на виявлення майна (доходів), одержаного злочинним шляхом, відслідковування його руху, зміни форми, походження, перетворення, визначення вартості, накладення арешту, для його конфіскації / спеціальної конфіскації.
2. Слідчий у кожному кримінальному провадженні щодо злочинів указаної категорії забезпечує:
встановлення всіх обставин вчинення злочину;
повноту кримінально-правової кваліфікації;
визначення обсягу майна (доходів), одержаного злочинним шляхом;
розшук майна (доходів), одержаного злочинним шляхом, з метою подальшої конфіскації;
розшук майна (доходів), одержаного злочинним шляхом, яке є доходами від такого майна або яке було повністю або частково перетворено в інше майно, а також іншого майна, на яке може бути накладено арешт з метою подальшої спеціальної конфіскації;
вжиття заходів, спрямованих на зупинення проведення будь-яких операцій / правочинів стосовно майна, фактичні обставини щодо якого свідчать про його набуття злочинним шляхом;
встановлення осіб, причетних до операцій з майном (доходами), одержаним злочинним шляхом.
3. Слідчий під час досудового розслідування у кожному кримінальному провадженні щодо предикатних злочинів, використовуючи передбачені кримінальним процесуальним законодавством України інструменти, проводить фінансовий аналіз (що в розумінні тридцятої рекомендації FATF означає проведення фінансових розслідувань), у тому числі із залученням спеціалістів, які володіють спеціальними знаннями, зокрема:
банківських рахунків (договорів банківського, у тому числі розрахунково-касового обслуговування, укладених між клієнтом і банком); розрахункових рахунків, відкритих підприємству або організації, що має власні оборотні кошти й самостійний баланс, а також фізичним особам-підприємцям без утворення юридичної особи для зберігання коштів і проведення безготівкових розрахунків; поточних рахунків, які банк відкриває для фізичних осіб, громадських об'єднань і фондів, а також для їх філій, підприємств поза їх місцезнаходженням, бюджетним організаціям для операцій щодо бюджетних фондів; рахунків, які банки відкривають нерезидентам для провадження інвестиційної, експортно-імпортної діяльності, депозитних рахунків, валютних рахунків клієнта, що фактично складається з двох рахунків - поточного й транзитного;
руху коштів на вказаних рахунках (прибуткових та видаткових операцій, зокрема зняття готівки, призначення платежів, інше);
первинних бухгалтерських та фінансово-господарських документів (у тому числі складського обліку, виробничих потужностей, вантажно-митних декларацій, товарних накладних);
податкової, фінансової, бюджетної, статистичної та іншої звітності;
руху фінансових і товарних потоків;
господарських договорів;
трудових договорів (контрактів, угод);
динаміки дебіторської та кредиторської заборгованості;
правочинів щодо придбання рухомого та нерухомого майна;
способу життя (відомостей про подорожі, придбання рухомого та нерухомого майна, декларацій про майновий стан та доходи, декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; телефонних / комунікаційних записів; страхових платежів / контрактів, комунальних послуг; відомостей, отриманих з інформаційно-комунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є органи державної влади або органи місцевого самоврядування, а також відомостей з відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав, судових рішень, які набрали законної сили, інших джерел, що можуть містити інформацію про спосіб життя особи; документів та/або інформації, у тому числі з обмеженим доступом, що надходять (отримані) від державних органів, органів місцевого самоврядування, нотаріусів, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, спеціалістів, експертів, громадян та їх об'єднань, а також від державних та інших компетентних органів іноземних держав; відомостей із медіа, мережі Інтернет, інших джерел інформації, які стосуються конкретної особи та містять фактичні дані, які можуть бути перевірені, тощо);
даних, які містяться у фінансових документах, зокрема номерів телефонів, адрес електронної пошти, номерів паспортів, акаунтів соціальних мереж тощо;
реєстраційних документів;
операцій, пов'язаних із ввезенням, переказуванням і пересиланням на територію України та за її межі грошових коштів, цінних паперів та іншого майна;
інформації, яка міститься в узагальнених матеріалах та узагальнених додаткових матеріалах Державної служби фінансового моніторингу України;
інформації, яка міститься у відомостях Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, щодо виявлення, розшуку та управління активами;
інформації, яка надходить до органів досудового розслідування у порядку міжнародної правової допомоги під час кримінального провадження.
4. У разі встановлення під час досудового розслідування злочину фактичних даних про набуття, володіння, використання, розпорядження майном, щодо якого фактичні обставини свідчать про його одержання злочинним шляхом, у тому числі здійснення фінансової операції, вчинення правочину з таким майном або переміщення, зміни форми (перетворення) такого майна, або вчинення дій, спрямованих на приховування, маскування походження такого майна або володіння ним, права на таке майно, джерела його походження, місцезнаходження, якщо ці діяння вчинені особою, яка знала або повинна була знати, що таке майно прямо чи опосередковано, повністю чи частково одержано злочинним шляхом, слідчий за наявності обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками злочину, передбаченого статтею 209 Кримінального кодексу України.
5. Інформацію про набуття (перетворення) майна (доходів), одержаного внаслідок вчинення предикатних злочинів, слідчий отримує, серед іншого, з державних реєстрів, від державних органів нагляду (контролю), органів державного фінансового моніторингу, суб'єктів первинного фінансового моніторингу, державного органу, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, під час виконання доручень про надання міжнародної правової допомоги у кримінальних провадженнях та з інших не заборонених законом джерел інформації у порядку, встановленому кримінальним процесуальним законодавством.
6. З метою забезпечення належної ефективності слідчих (розшукових) дій, інших процесуальних дій, спрямованих на збирання належних і допустимих доказів у кримінальному провадженні, обставини розслідування якого потребують використання спеціальних знань, слідчий залучає спеціалістів, зокрема для визначення вартості майна у встановленому законодавством порядку, яке отримано в результаті вчинення предикатних злочинів, способів його перетворення (зміни форми), дослідження фінансових інструментів, установлення вигодонабувачів (бенефіціарів), які одержали матеріальну вигоду у вигляді будь-яких активів від учинення предикатного злочину, а також для з'ясування інших обставин таких злочинів.
7. З метою виявлення, розшуку, передачі в управління майна (доходів), одержаного злочинним шляхом, слідчі звертаються до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
8. Для проведення досудового розслідування обставин предикатних злочинів, учинених на території декількох держав, або якщо порушуються інтереси цих держав слідчі у передбачений КПК України спосіб ініціюють створення спільних слідчих груп.
III. Порядок дій прокурора під час здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи)
1. З метою забезпечення ефективного нагляду у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням прокурор, у тому числі прокурор Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, у кожному кримінальному провадженні щодо злочинів, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи), за наявності підстав:
перевіряє своєчасність, достовірність та повноту внесених слідчим відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань або самостійно вносить відомості за такими фактами до вказаного Реєстру;
вивчає матеріали кримінальних проваджень на предмет наявності фактичних даних, що вказують на набуття особою майна (доходів), одержаного внаслідок вчинення предикатного злочину, та забезпечує повноту кримінально-правової кваліфікації правопорушень;
надає вказівки/доручення органу досудового розслідування, оперативним підрозділам на проведення слідчих (розшукових) дій, негласних слідчих (розшукових) дій, інших процесуальних дій, спрямованих на виявлення такого майна, відслідковування його руху, зміни форми, походження, перетворення, визначення вартості, накладення арешту, з метою його конфіскації / спеціальної конфіскації або в необхідних випадках особисто проводить такі слідчі (розшукові) та інші процесуальні дії;
погоджує запит органу досудового розслідування про міжнародну правову допомогу або самостійно звертається з таким клопотанням у порядку, передбаченому КПК України, зокрема для виявлення майна (доходів), одержаного від вчинення розслідуваного злочину, відслідковування його руху, зміни форми, походження, перетворення, накладення арешту з метою його конфіскації / спеціальної конфіскації;
звертається у передбачений Кримінальним процесуальним кодексом України спосіб із запитом про створення спільних слідчих груп з метою проведення досудового розслідування обставин предикатних злочинів, учинених на території декількох держав, або якщо порушуються інтереси цих держав;
забезпечує дотримання прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб під час досудового розслідування предикатних злочинів, а у випадку встановлення фактів їх порушення скасовує незаконні постанови слідчого, ініціює перед керівником органу досудового розслідування питання про відсторонення слідчого від проведення досудового розслідування та призначення іншого слідчого у разі неефективного досудового розслідування;
перед погодженням повідомлення про підозру особі, складеного слідчим, або перед затвердженням обвинувального акта перевіряє відповідність фактичних обставин вчинення кримінальних правопорушень повноті кримінально-правової кваліфікації діянь;
погоджує клопотання слідчого або самостійно звертається до слідчого судді з клопотанням про накладення арешту на майно (доходи), одержане злочинним шляхом, для забезпечення подальшої конфіскації / спеціальної конфіскації, а також іншого майна, на яке може бути накладено арешт з метою подальшої спеціальної конфіскації;
під час укладення між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим угоди про визнання винуватості за наявності підстав, передбачених частиною першою статті 96-1 та пунктом 4 частини першої статті 96-2 КК України, визначає умови застосування спеціальної конфіскації до такого майна;
під час розгляду в суді кримінальних проваджень щодо предикатних злочинів прокурор, який підтримує обвинувачення, зазначає про наявність / відсутність підстав для застосування спеціальної конфіскації до майна (доходів), одержаного від учинення інкримінованого злочину, з метою прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень;
перевіряє впродовж 20 днів з моменту отримання копії постанови слідчого про закриття кримінального провадження цієї категорії законність і обґрунтованість такого рішення, у тому числі повноту проведення фінансового розслідування, вирішує питання про спеціальну конфіскацію, долю майна та документів, вилучених або наданих під час досудового розслідування, а також наявність підстав для проведення досудового розслідування злочину, передбаченого статтею 209 КК України.
2. Структурним підрозділам, які забезпечують нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих на правах обласних прокуратур відповідно до статті 36 КПК України, а також підрозділам підтримання обвинувачення при перевірці довідок із висновками керівників обласних (спеціалізованих на правах обласних) та окружних (спеціалізованих на правах окружних) прокуратур про законність рішень судів першої та апеляційної інстанцій забезпечувати аналіз таких рішень, у тому числі на відповідність установлених фактичних обставин кримінально-правовій кваліфікації діянь та, за наявності підстав, приймати рішення згідно з вимогами статті 214 КПК України.
3. Організаційне забезпечення і координацію діяльності прокуратур нижчого рівня з питань проведення фінансових розслідувань покласти на Офіс Генерального прокурора, обласні та спеціалізовані на правах обласних прокуратури.
4. Працівникам структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих на правах обласних прокуратур уживати заходів для підвищення ефективності роботи прокуратур нижчого рівня щодо розслідування предикатних злочинів та підтримання публічного обвинувачення у відповідних кримінальних провадженнях, систематично вивчати ці питання, сприяти в усуненні наявних недоліків, надавати фахову практичну та методичну допомогу їх працівникам.
5. Керівникам прокуратур, їх першим заступникам і заступникам згідно з розподілом обов'язків у межах наданих законом повноважень координувати діяльність правоохоронних органів відповідного рівня, у тому числі у сфері протидії злочинам, у результаті вчинення яких одержано майно (доходи). Забезпечувати проведення координаційних нарад із керівниками правоохоронних органів, на яких заслуховувати інформацію щодо їх діяльності на цьому напрямі, використовувати інші форми координації.

Перший заступник
Генерального прокурора


О Хоменко

Заступник Міністра
внутрішніх справ України


О. Сергєєв

Заступник Голови
Служби безпеки України


С. Наумюк

Заступник
Директора Національного
антикорупційного бюро
України з питань цифрового
розвитку та цифрових
трансформацій






Д. Гальмогедов

Перший заступник Директора
Державного бюро розслідувань


О. Удовиченко

Заступник Директора
Бюро економічної
безпеки України



А. Пащук
( Джерело: вебсайт Офісу Генерального прокурора http://www.gp.gov.ua )