• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про введення в дію Організаційно-методичних вказівок з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік

Державна служба України з надзвичайних ситуацій | Наказ, Норми, Перелік, Вказівки від 02.12.2013 № 737
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ, Норми, Перелік, Вказівки
  • Дата: 02.12.2013
  • Номер: 737
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ, Норми, Перелік, Вказівки
  • Дата: 02.12.2013
  • Номер: 737
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
НАКАЗ
02.12.2013 № 737
(з основної діяльності)
Про введення в дію Організаційно-методичних вказівок з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік
З метою забезпечення якісного планування та підготовки авіації ДСНС України до дій за призначенням у 2014 році, підвищення рівня підготовки особового складу до виконання поставлених завдань
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 01.12.2013 Організаційно-методичні вказівки з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік, що додаються.
2. Начальнику Управління авіації та авіаційного пошуку і рятування Рунаєву І.В., командиру Спеціального авіаційного загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Сліпченку В.В. організувати вивчення організаційно-методичних вказівок у підпорядкованих підрозділах.
Планування підготовки до дій за призначенням підрозділів авіації ДСНС України на 2014 рік розпочати з 1 грудня 2013 року.
3. Командиру Спеціального авіаційного загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Сліпченку В.В. до 21 грудня 2013 року погодити з Управлінням авіації та авіаційного пошуку і рятування (Рунаєв І.В.) План підготовки загону до дій за призначенням на 2014 рік та до 24 грудня 2013 року подати його на затвердження.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ГоловаМ. Болотських
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДСНС України
02.12.2013 № 737
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Підготовку авіації ДСНС України до дій за призначенням у 2014 році організовувати та проводити відповідно до вимог Повітряного кодексу України, Міністерства оборони України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій і цих організаційно-методичних вказівок.
Основні зусилля під час підготовки льотних екіпажів Спеціального авіаційного загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (далі - САЗ) та льотного складу Управління авіації та авіаційного пошуку і рятування (далі - Управління) у 2014 році зосередити на підтримці та відновленні втрачених навичок у польотах, постійній готовності екіпажів літаків та вертольотів до виконання спеціальних завдань відповідно до типу та призначення повітряного судна.
Головними завданнями авіації ДСНС України у 2014 році вважати:
авіаційне забезпечення заходів щодо попередження і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій природного, техногенного і соціального характеру, перевезення мобільних оперативних груп ДСНС України до місць надзвичайних ситуацій;
забезпечення готовності САЗ до виконання завдань за призначенням;
оцінку масштабів надзвичайних ситуацій для підготовки пропозицій до центральних органів виконавчої влади з метою прийняття рішення щодо залучення основних сил спеціальних підрозділів;
забезпечення цілодобового чергування в єдиній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування з виконання авіаційних пошуково-рятувальних робіт на базовому і позабазових аеродромах;
надання екстреної медичної допомоги та евакуацію особового складу, рятувальників органів управління і підрозділів цивільного захисту, осіб, залучених до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, постраждалого населення;
підготовку та підтримання постійної натренованості льотних екіпажів до виконання завдань за призначенням;
освоєння нових типів повітряних суден та подальше удосконалення підготовки екіпажів на літаках та вертольотах;
ведення повітряної розвідки, патрулювання і моніторингу місцевості та об'єктів;
гасіння лісових пожеж і об'єктів з повітря літаками Ан-32П та вертольотами МІ-8МТ з водозливними пристроями ВЗП-5;
транспортування вантажів на зовнішній підвісці;
виконання інших робіт.
Пріоритетними завданнями на 2014 рік вважати удосконалення підготовки льотних екіпажів, авіаційних рятувальників та інженерно-технічного складу САЗ на літаках Ан-32П і вертольотах МІ-8МТ до гасіння лісових пожеж та об'єктів з повітря, підготовку на літаках до польотів по міжнародних повітряних лініях, вертольотах ЄС-145 "Єврокоптер" до медичної евакуації хворих та постраждалих.
Одночасно підвищити персональну відповідальність посадових осіб усіх ступенів за доручену ділянку роботи, домогтися найбільш раціонального та ефективного використання пально-мастильних матеріалів, інших видів матеріально-технічного і фінансового забезпечення в умовах їх обмеженого постачання.
Контроль за виконанням Організаційно-методичних вказівок з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік, посадовими особами авіації ДСНС України покладається на Управління.
II. ГОТОВНІСТЬ ДО ДІЙ ЗА ПРИЗНАЧЕННЯМ
Управлінню, керівному складу САЗ, Бюджетної установи "Служба координації авіаційних робіт з пошуку і рятування" (далі - БУ "СКАРПР") головні зусилля у 2014 році зосередити на забезпеченні здатності підпорядкованих органів управління організовано здійснювати заходи (додаток 1) щодо приведення у готовність до дій за призначенням в установлені планом терміни і за будь-яких умов та негайно виконувати поставлені завдання.
Утримувати чисельність особового складу САЗ не менше 70% штатної чисельності. При цьому фактичну чисельність спеціалістів, які визначають здатність загону до виконання завдань за призначенням, з урахуванням посад начальницького складу, мати не менше 80% чисельності за списком.
Опановувати сучасні методи управління щодо досягнення чітких і злагоджених дій особового складу в єдиному комплексі заходів, що виконуються під час приведення у готовність до дій за призначенням. Особливу увагу звернути на уміння кожного керівника організувати роботу щодо суттєвого підвищення готовності діяти за призначенням підпорядкованого йому підрозділу.
З цією метою продовжити удосконалення системи роботи командира САЗ і його заступників, директора БУ "СКАРПР" та інших посадових осіб з питань підтримання рівня готовності підлеглих до виконання покладених завдань.
Кожному підрозділу під час навчань, тренувань і занять знати алгоритми (порядок) дій посадових осіб щодо приведення у готовність до дій за призначенням.
До 5 числа кожного місяця особисто командиру САЗ проводити узгодження та уточнення між підрозділами загону плану приведення у готовність до дій за призначенням за термінами виконання заходів, а також особистої документації керівного складу. При цьому домагатися єдиного розуміння усіма посадовими особами порядку приведення загону у готовність до дій за призначенням.
Під час проведення занять та тренувань з питань готовності до дій за призначенням уникати шаблонності та неорганізованості, більше уваги приділяти відпрацюванню практичних навичок особового складу з виконання покладених обов'язків, а також якісній підготовці чергових сил до виконання своїх обов'язків.
Показові (тактико-стройові) заняття (далі - ТСЗ) з порядку приведення САЗ до дій за призначенням провести згідно з планом протягом першого робочого тижня після початку кожного з періодів навчання.
Начальнику Управління забезпечити участь фахівців Управління у проведенні ТСЗ на кожному етапі.
Результатами проведення ТСЗ повинні бути чітке усвідомлення та знання кожною посадовою особою вимог керівних документів з приведення у готовність своїх функціональних обов'язків та набуття практичних навичок у їх виконанні, а також повне відпрацювання взаємопогоджених документів посадовими особами загону.
Тренування САЗ з приведення загону у готовність до дій за призначенням проводити щомісяця. Не менше 50% загальної кількості тренувань проводити у нічних умовах. Дозволяється зараховувати як тренування у поточному місяці приведення САЗ у готовність для ліквідації наслідків реальної надзвичайної ситуації у зазначеному місяці.
Командиру САЗ проводити раптові перевірки стану готовності до дій за призначенням управління загону та кожного підрозділу не менше одного разу у кожному періоді навчання.
Чергування у єдиній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування на території України на визначених рішенням ДСНС України аеродромах (аеропортах), вертолітних майданчиках організовувати і здійснювати силами та засобами САЗ та БУ "СКАРПР".
Командиру САЗ у пожежонебезпечний період з 1 травня до 15 жовтня залучати до чергування в аеропортах України, визначених керівництвом ДСНС України, екіпажі літаків Ан-32П та вертольотів МІ-8МТ, які підготовлені до гасіння лісових пожеж у рівнинній та гірській місцевості і не мають перерв у польотах за цим видом підготовки.
Для цього мати шість підготовлених екіпажів на літаках Ан-32П і десять екіпажів на вертольотах МІ-8МТ, підготовлених до виконання пожежогасіння у рівнинній та гірській місцевості.
До чергування екіпажів на літаках Ан-32П та вертольотах МІ-8МТ (ЄС-145 "Єврокоптер") в єдиній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування з виконанням пошукових та аварійно-рятувальних робіт над сушею та водною поверхнею (морем) та у гірській місцевості допускати екіпажі, які не мають перерв у польотах за цим видом підготовки.
Для виконання радіотехнічного пошуку на літаках Ан-32П мати вісім підготовлених екіпажів та чотири підготовлених екіпажів до десантування рятувальників і майна на сушу та водну поверхню (море).
До виконання польотів по міжнародних повітряних лініях мати три екіпажі на літаках Ан-32П (Ан-26), які пройшли спеціальну підготовку.
Командиру САЗ бути готовим до забезпечення проведення на базі загону, перед початком пожежонебезпечного періоду (у визначені терміни), підготовки фахівців з наземного коректування (координування).
Відповідно до вимог наказу МНС України від 23.04.2009 № 277 "Про затвердження Програми підготовки фахівців з наземного коректування (координування) під час гасіння лісових пожеж із залученням авіації МНС" відпрацювати навчально-методичний матеріал для проведення занять.
Управлінню здійснювати перевірки чергових сил САЗ двічі на рік відповідно до наказу МНС України від 23.05.2002 № 134 "Про затвердження Інструкції з перевірки сил та засобів пошуково-рятувальних служб міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, організацій незалежно від форм власності з питань пошуково-рятувального забезпечення польотів авіації на території України" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 червня 2002 р. за № 542/6830).
Командиру САЗ здійснювати раптові перевірки чергових сил без підйому екіпажів у повітря на аеродромах постійного базування не менше двох разів на місяць (із них один раз вночі), а на позабазових аеродромах - щокварталу. Результати перевірки зазначати у журналі перевірки чергових сил.
До чергування з авіаційного забезпечення пошукових та аварійно-рятувальних робіт залучати екіпажі 1-го та 2-го класу, які мають спеціальну наземну і льотну підготовку, підготовлені до виконання пошукових та аварійно-рятувальних робіт над сушею і водною поверхнею, посадок на незнайомі та непозначені майданчики вдень у простих і складних метеорологічних умовах та вночі в простих метеорологічних умовах на позначені майданчики, а також екіпажі 3-го класу, які мають наліт на цьому типі вертольота (літака) не менше 200 годин, а у як командира екіпажу - не менше 50 годин.
Екіпажі, які залучаються до чергування, повинні бути допущені наказом командира САЗ на кожний період навчання згідно з досягнутим рівнем льотної підготовки.
Дозволяється допускати екіпажі до чергування після проведення їх підготовки та практичної перевірки готовності.
Допуск екіпажів до чергування на базовому аеродромі здійснюється наказом командира САЗ щодоби до кожного чергування, а на позабазових аеродромах - на період чергування із зазначенням рівня підготовки екіпажів, допущених до несення чергування. Витяг із такого наказу зберігати на весь період чергування у командира екіпажу.
III. ПІДГОТОВКА ДО ДІЙ ЗА ПРИЗНАЧЕННЯМ НА ЛІТАКАХ ТА ВЕРТОЛЬОТАХ
Керівному складу Управління, командиру САЗ забезпечити постійну готовність органів управління, льотних екіпажів, служб, підрозділів забезпечення до своєчасного та організованого виконання завдань за призначенням, підтримання досягнутого рівня натренованості з урахуванням обмеженого виділення матеріальних ресурсів.
Особливу увагу приділяти підготовці льотних екіпажів до дій за призначенням з виконанням завдань:
на літаках Ан-26 - оперативне та своєчасне перевезення мобільних оперативних груп ДСНС України, рятувальників і вантажів до місця події у райони надзвичайних ситуацій (у тому числі і за межі України);
радіотехнічний та візуальний пошук екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха, та своєчасна передача інформації на заінтересовані пункти управління (далі - ПУ) і пошукові повітряні та наземні засоби;
перевезення гуманітарної допомоги, евакуація потерпілих як в Україні, так і за її межами;
ретрансляція інформації пошуково-рятувальних вертольотів на ПУ під час проведення ними пошуку і рятування за межами зони дії УКХ радіозв'язку;
виконання повітряної розвідки місцевості.
Мати три підготовлені екіпажі до виконання польотів на забезпечення управління та зв'язку;
на літаках Ан-30 - оцінка масштабів надзвичайних ситуацій для підготовки пропозицій до центральних органів виконавчої влади з метою прийняття рішення щодо залучення основних сил спеціальних підрозділів;
визначення координат надзвичайної події та оперативного доведення їх до заінтересованих установ, повітряне фотографування, дистанційне зондування землі з метою обстеження магістральних і місцевих шляхопроводів на договірних засадах;
візуальний пошук екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха, та своєчасна передача інформації на заінтересовані ПУ і пошукові повітряні та наземні засоби;
ретрансляція інформації пошуково-рятувальних вертольотів на ПУ під час проведення ними пошуку і рятування за межами зони дії УКХ радіозв'язку;
картографування територій та топографічної зйомки місцевості;
на літаках Ан-32П - виконання повітряної розвідки пожежонебезпечних районів, виявлення осередків лісових пожеж;
гасіння лісових пожеж з повітря в рівнинній та гірській місцевості;
доставка та прицільне десантування авіаційних рятувальників, парашутистів-пожежників, спеціального обладнання, спорядження та вантажів до місць лісових пожеж та надзвичайних ситуацій;
радіотехнічний та візуальний пошук екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха, та своєчасна передача інформації на заінтересовані ПУ і пошукові повітряні та наземні засоби;
ретрансляція інформації пошуково-рятувальних вертольотів на ПУ під час проведення ними пошуку і рятування за межами зони дії УКХ радіозв'язку;
виконання завдань за межами України з виконанням польотів по міжнародних повітряних лініях;
перевезення вантажів (гуманітарної допомоги).
на вертольотах МІ-8Т (МТ, МТВ) - виконання пошукових та аварійно-рятувальних робіт над сушею та водною поверхнею (морем), у гірській місцевості з радіотехнічним і візуальним пошуком екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха;
виконання посадок вдень на непозначені, обмежені за розміром майданчики (гірські майданчики), з самостійним підбором їх з повітря, вночі - виконання посадок на підготовлені, позначені, обмежені за розміром майданчики;
десантування груп рятувальників та вантажів парашутним, штурмовим, а також посадковим способом і за допомогою спускових пристроїв;
перевезення мобільних оперативних груп ДСНС України у райони надзвичайних ситуацій;
гасіння пожеж за допомогою водозливного пристрою ВЗП-5;
виконання протипожежної розвідки лісових масивів і сільгоспугідь;
виконання повітряної розвідки місцевості;
виконання польотів з вантажем на зовнішній підвісці;
на легких вертольотах ЄС-145 "Єврокоптер" - перевезення мобільних оперативних груп, виконання пошукових та аварійно-рятувальних робіт з візуальним та радіотехнічним пошуком екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха;
забезпечення вирішення задач з евакуації постраждалих, доставки медичного персоналу і рятувальників у задані райони для надання кваліфікованої медичної допомоги потерпілим на місці аварій, евакуації на ношах і сидячих потерпілих до лікувальних закладів у супроводі медичних працівників;
спостереження за станом шляхопроводів (газопроводів, нафтопроводів тощо), визначенням їхнього експлуатаційного стану та своєчасне надання інформації до заінтересованих установ;
виконання повітряної розвідки, у тому числі і протипожежної розвідки лісових масивів та сільгоспугідь.
Льотному складу Управління підтримувати льотну натренованість як командира екіпажу та льотчика-інструктора для здійснення підготовки та контролю льотного складу авіації ДСНС України у складі екіпажів САЗ.
Тренування особового складу до дій за призначенням проводити з метою підвищення навичок і злагодженості в роботі керівництва та підрозділів під час виконаня поставлених задач.
Льотну роботу та підготовку льотного складу авіації ДСНС України планувати відповідно до вимог Настанови по виконанню польотів в авіації Збройних Сил України (НВП-99), Програми підготовки льотного складу (на літаках) ППЛС(л)-2008, Програми підготовки льотного складу (на вертольотах) ППЛС(в)-2008, Настанови зі штурманської служби державної авіації України (НШС-2009) та інших нормативно-правових документів з організації і проведення льотної роботи.
Організацію польотів і перельотів здійснювати відповідно до щотижневого Плану польотів і перельотів авіації ДСНС України, затвердженого першим заступником (заступником) Голови ДСНС України.
Наземну підготовку льотного складу САЗ спрямувати на набуття та удосконалення особовим складом знань, умінь і навичок, необхідних для виконання обов'язків за посадою під час організації і виконання польотів.
Загальну підготовку екіпажів і осіб групи керівництва польотами (далі - ГКП) до польотів проводити в кінці кожного місяця протягом двох днів.
Попередню підготовку екіпажів до польотів проводити до кожного льотного дня (до виконання повітряних перевезень).
Після проведення контролю готовності до польотів командиру САЗ до 18:00 (за київським часом) письмово доповідати на ім'я начальника Управління про проведення попередньої підготовки до польотів, її обсяг і готовність до польотів екіпажів, спеціалістів інженерно-авіаційної служби (далі - ІАС), а також авіаційної техніки, аеродрому, засобів аеродромно-технічного забезпечення, зв'язку та радіотехнічного забезпечення.
Попередню підготовку з екіпажами, що залучаються до несення чергування на позабазових аеродромах, проводити перед відбуттям екіпажів на чергування їх безпосередніми начальниками.
Завдання екіпажам про виконання спеціальних завдань та чергування ставити особисто командиру САЗ.
Тривалість і зміст попередньої підготовки визначати залежно від складності завдань, які виконуються, та рівня підготовки льотного складу.
Під час несення чергування з екіпажами, під керівництвом командирів екіпажів, проводиться самостійна підготовка і тренування в кабінах повітряних суден відповідно до затверджених планів.
Передпольотну підготовку екіпажів проводити на аеродромі безпосередньо перед польотами (перельотами), початком чергування з урахуванням конкретної метеорологічної, орнітологічної, повітряної та наземної обстановки.
Під час виконання перельотів з метою ротації екіпажів, що несуть чергування на позабазових аеродромах, а також при виконанні польотів до місць проведення навчань (тренувань) командиру САЗ спільно з БУ "СКАРПР" розробляти плани проведення радіотренувань, а екіпажам літаків та вертольотів - проводити радіотренування з наземними пошуково-рятувальними силами, що підпорядковані головним управлінням (управлінням) ДСНС України в Автономній Республіки Крим, областях, містах Київ та Севастополь.
На другий день після закінчення радіотренувань спеціалістам САЗ та БУ "СКАРПР" надавати звіти про виконання радіотренувань до Управління.
Щороку планувати з керівним, льотним та інженерно-технічним складом, фахівцями ГКП, частини авіаційно-технічного і матеріального забезпечення (далі - АТ і МТЗ) та зв'язку навчання за програмами удосконалення кадрів на курсах підвищення кваліфікації в навчальних закладах цивільної авіації та при військовій частині ЗС України А2488 (м. Миколаїв).
Планування льотної підготовки здійснювати послідовно, враховуючи річні норми нальоту за типами літаків (вертольотів), згідно з вимогами наказу ДСНС України від 02.12.2013 № 735 "Про встановлення середніх річних норм нальоту льотному складу авіації ДСНС України для планування льотної підготовки на 2014 рік".
Під час планування і обліку льотної підготовки відпрацьовувати необхідну документацію відповідно до вимог наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України" та розпоряджень начальника Управління.
Під час проведення навчально-тренувальних польотів планувати максимальну тривалість льотної зміни до 7 годин.
Під час організації і проведення польотів на літаках (вертольотах) за планом зборів (тренувань, навчань) дозволяється рішенням начальника Управління тривалість льотної зміни збільшувати до 9 годин.
Під час виконання спеціальних завдань з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, виконання пошуково-рятувальних операцій максимальний стартовий час для екіпажів повітряних суден встановлюється наказом ДСНС України від 21.05.2013 № 271 "Про норми нальоту та стартовий час екіпажів повітряних суден авіації ДСНС України".
До плану підготовки на клас включити льотний склад, який з урахуванням фактичного рівня підготовки за рік досягне необхідного рівня.
Планування щорічних відпусток особам льотного складу та ГКП здійснювати відповідно до вимог НВП-99, при цьому основна частина відпустки повинна складати не менше 30 діб.
З метою створення резерву на заміщення вакантних посад командирів екіпажів готувати двох помічників командира корабля і двох льотчиків-штурманів з робочого місця командира екіпажу.
На повітряні перевезення встановити наліт для екіпажів літаків - 60%, для екіпажів вертольотів - 40% від встановлених річних норм нальоту.
Головним завданням вважати підготовку екіпажів до виконання завдань за призначенням на 100% штатної кількості повітряних суден.
Мінімальні норми польотів за видами льотної підготовки зазначено в додатку 3.
Для забезпечення оперативності та безперервності управління літаками і вертольотами під час виконання ними завдань за призначенням постійно використовувати засоби зв'язку короткохвильового діапазону.
Командиру САЗ щомісяця, до 5-го числа наступного за звітним місяцем, письмово доповідати до Управління про хід виконання річного Плану підготовки до дій за призначенням, а також щомісяця (станом на 1 та 15 число кожного місяця) надавати до Управління за своїм підписом дані про:
фактичний рівень льотної натренованості командирів екіпажів САЗ (додаток 19, ф. № 1/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
рівень підготовки льотних екіпажів, що залучаються до виконання пошуково-рятувальних робіт (додаток 20, ф. № 2/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
рівень підготовки спеціалістів пошуково-рятувальної і парашутно-десантної служби САЗ (додаток 21, ф. № 3 пдс/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
рівень фактичної підготовки штурманського складу САЗ (додаток 22, ф. № 4/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
дані з нальоту командирів екіпажів САЗ (додаток 22, ф. № 5/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України"), не пізніше 5-го числа наступного місяця.
IV. ЛЬОТНО-МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА
Льотно-методичну підготовку у 2014 році організувати відповідно до вимог НВП-99, наказів Міністерства оборони України з організації і проведення льотної роботи і безпеки польотів, рішень ДСНС України та Управління, ППЛС(л)-2008, ППЛС(в)-2008 та інших нормативно-правових документів з організації і проведення льотної роботи.
Планувати і проводити засідання льотно-методичної ради не рідше одного разу на квартал.
У льотно-методичній роботі основну увагу звернути на:
підвищення методичної майстерності льотно-інструкторського складу ланок, ескадрилій, САЗ;
чітке та однакове розуміння особовим складом порядку підготовки і застосування за призначенням авіації ДСНС України;
недопущення авіаційних подій та інцидентів з вини особового складу;
застосування єдиної методики навчання льотного складу та формування льотних навичок з урахуванням індивідуальних особливостей кожного члена екіпажу.
Особливу увагу звернути на порядок ведення радіообміну під час проведення планових радіотренувань з підрозділами ГУ (У) ДСНС України.
При підготовці занять з методичної підготовки використовувати:
з питань організації льотної діяльності - навчальний посібник "Методика бойової підготовки авіаційних з'єднань та частин", видання Національної академії оборони України, 2003 рік;
з питань організації управління в надзвичайних ситуаціях - методичні рекомендації "Організація управління у надзвичайних ситуаціях", затверджені наказом МНС України від 05.10.2007 № 685, та Положення про застосування авіації МНС України для гасіння пожеж, затверджене наказом МНС України від 01.09.2008 № 631;
з питань проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт - Правила авіаційного пошуку та рятування в Україні, затверджені наказом МНС України від 17.05.2006 № 297.
V. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ПОЛЬОТІВ
Завдання щодо попередження авіаційних подій керівному складу Управління, САЗ вирішувати комплексно, зосередивши основні зусилля на профілактичній роботі із запобігання авіаційним подіям та інцидентам. Особливу увагу спрямувати на своєчасне виявлення та попередження небезпечних факторів льотної роботи та усунення причин, що їх викликають.
У своїй діяльності щодо забезпечення безпеки польотів керівному складу Управління та САЗ керуватися вимогами Повітряного кодексу України від 19 травня 2011 року № 3393-VI, наказом Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 17.12.2011 № 444 "Про затвердження Положення про запобігання авіаційних подій в авіації Повітряних Сил Збройних Сил України" (ПЗАП-2012), наказом Міністра оборони України від 19.05.2010 № 256 "Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України" (ПРАПІ-2010) (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14.06.2010 за № 386/17681) та іншими нормативно-правовими документами, що регламентують організацію та проведення польотів.
У результаті планування роботи із запобігання авіаційним подіям відпрацювати Програму запобігання авіаційним подіям на 2014 рік та плани заходів щодо забезпечення безпеки польотів відповідних посадових осіб на кожний місяць.
Керівному складу САЗ спрямувати роботу на досягнення чіткої організації правил проведення польотів з постійним контролем за ходом усунення виявлених небезпечних факторів льотної роботи.
Постійно планувати та якісно проводити заходи щодо підтримання необхідного рівня льотної та спеціальної підготовки особового складу.
Постійно планувати та якісно проводити заходи щодо підтримання необхідного рівня льотної та спеціальної підготовки особового складу.
Під час планування, організації, забезпечення та виконання польотів дотримуватися вимог керівних документів, що регламентують льотну роботу.
При відновленні навичок за вправами ППЛС(л)-2008, ППЛС(в)-2008, особливо в складних метеорологічних умовах та встановленому мінімумі погоди не допускати форсування програм підготовки, дотримуватися методики її проходження і заходів безпеки.
Під час організації та проведенні польотів (виконання спеціальних завдань) об'єктивно оцінювати рівень готовності екіпажів до виконання польотів вдень та вночі, особливо у разі ускладнення метеорологічної обстановки.
Встановити постійний контроль за станом підготовки авіаційної техніки до польотів, особливо до перевезень мобільних оперативних груп та керівництва ДСНС України.
Під час планування профілактичної роботи керуватися рекомендаціями, що напрацьовані під час проведення конференції з безпеки польотів.
Керівному складу САЗ постійно включати в місячні плани робіт профілактичні заходи із забезпечення безпеки польотів та знаходити нові шляхи їх реалізації щодо підтримки необхідного рівня льотної та спеціальної підготовки особового складу, забезпечення грамотної експлуатації авіаційної техніки, організації польотів, підготовки льотного складу, забезпечення високої якості керівництва польотами.
Під час планування профілактичних заходів із запобігання авіаційним подіям відпрацьовувати заходи щодо поліпшення якості підготовки льотного, інженерно-технічного складу та авіаційної техніки до польотів, підвищення її надійності, вдосконалення знань і навичок особового складу, технологічної і виконавської дисципліни.
Роботу із запобігання авіаційним подіям проводити, в першу чергу, в авіаційних підрозділах з пошуку, розкриття, обліку та доповіді про небезпечні фактори, виявлені в процесі підготовки і проведення польотів.
Детальний аналіз стану безпеки польотів проводити щомісяця, за півріччя та за рік із обов'язковою оцінкою профілактичної роботи керівного складу САЗ щодо забезпечення безпеки польотів.
Матеріали аналізу стану безпеки польотів САЗ за підписом командира САЗ надавати до Управління не пізніше 5-го числа, наступного за звітним місяцем.
Щомісячний аналіз враховувати при оцінці виконання Програми запобігання авіаційним подіям, її коригування, а також для оцінки роботи керівного складу із забезпечення безпеки польотів.
Планувати і щомісяця проводити спеціальні заняття з безпеки польотів за темою відповідно до поставлених завдань на наступний місяць (період).
Організація та проведення спеціальних занять з безпеки польотів в САЗ покладаються на:
командира САЗ - з льотним складом та особами ГКП;
заступника командира САЗ з інженерно-авіаційної служби - з особовим складом підрозділів інженерно-авіаційної служби САЗ;
заступника командира САЗ з авіаційно-технічного та матеріального забезпечення - з особовим складом підрозділів авіаційно-технічного та матеріального забезпечення;
начальника штабу САЗ, начальника вузла зв'язку, автоматичних систем управління та радіотехнічного забезпечення (далі - вузол зв'язку, АСУ та РТЗ) САЗ - з особовим складом підрозділів вузла зв'язку, АСУ та РТЗ САЗ.
Спеціальні заняття з безпеки польотів проводити щомісяця протягом 2-х годин:
з льотним складом та особами групи керівництва польотами - у перший день загальної підготовки до польотів;
з особовим складом інженерно-авіаційної служби, фахівцями служб і підрозділів забезпечення - у день підбиття підсумків роботи за місяць.
До проведення занять, контролю та надання допомоги в їх проведенні залучати керівний склад, фахівців служби безпеки польотів, начальників відповідних служб.
Своєчасно проводити повні розбори польотів з детальним аналізом недоліків та помилок кожного льотчика з використанням сучасних засобів збору, аналізу та демонстрації матеріалів об'єктивного контролю.
Повний розбір польотів у САЗ проводити з льотним складом та особами ГКП за попередні льотні дні тижня перед постановкою завдання на наступні польоти (на наступний день льотної зміни).
Повний розбір польотів в авіаційних ескадрильях САЗ проводити на наступний день після кожної льотної зміни з льотним складом ескадрильї із залученням у разі необхідності осіб ГКП.
Забезпечити своєчасне доведення до особового складу оперативної і періодичної інформації з безпеки польотів у частині, що стосується всього льотного та інженерно-технічного складу як на базовому аеродромі, так і у місцях здійснення чергування екіпажами (аеропорти "Харків", "Сімферополь", "Ужгород", "Київ" (Жуляни) тощо).
Класи і лабораторії об'єктивного контролю привести у відповідність з вимогами Інструкції з організації та здійснення об'єктивного контролю у Повітряних Силах Збройних Сил України (наказ командувача ПС ЗС України від 27.01.2006 № 27 "Про затвердження Інструкції з організації та здійснення об'єктивного контролю у Повітряних Силах ЗС України") і використовувати їх для якісної оцінки виконання польотних завдань та оцінки працездатності авіаційної техніки.
VI. ШТУРМАНСЬКА ПІДГОТОВКА
Головними завданнями штурманської підготовки особового складу вважати досягнення і підтримання високого рівня штурманської підготовки, удосконалення досягнутого рівня теоретичних знань та практичних навичок льотного складу, який забезпечує якісне виконання польотних завдань з навігації та спеціального застосування, а також своєчасне і ефективне проведення заходів штурманського забезпечення польотів та їх безпеки.
Основою вирішення цих завдань повинно бути:
висока організація роботи штурманського складу авіації ДСНС України під час відпрацювання і реалізації запланованих заходів;
поглиблення льотним складом теоретичних знань і відпрацювання практичних навичок, необхідних для досягнення високої точності і надійності повітряної навігації та спеціального застосування;
розроблення та проведення конкретних заходів штурманського забезпечення польотів, їх безпеки, з урахуванням навігаційної обстановки району польотів під час підготовки і проведення польотів, виконання спеціальних завдань;
проведення підготовки до польотів і контролю готовності відповідно до вимог НШС-2009;
якісний та об'єктивний аналіз стану штурманської підготовки екіпажів.
Основою штурманської підготовки вважати льотну штурманську підготовку екіпажів повітряних суден авіації ДСНС України, яка повинна забезпечити:
точну навігацію повітряних суден по заданих траєкторіях з комплексним застосуванням прицільного та навігаційного обладнання, візуального та радіолокаційного орієнтування;
точний за місцем і часом вихід на задані аеродроми та злітно-посадкові майданчики, об'єкти розвідки;
ефективне застосування засобів пожежогасіння на заданих об'єктах;
ведення пошуково-рятувальних робіт у будь-яких погодних умовах вдень і вночі, повітряної розвідки заданих об'єктів, визначення їх координат, повітряне фотографування;
надійне повернення на аеродром посадки і виконання заходу на посадку при встановленому мінімумі погоди вдень та вночі, а також з обмеженим застосуванням засобів РТЗ польотів;
забезпечення безпеки польотів у штурманському відношенні.
Під час планування штурманської підготовки у 2014 році передбачити заходи штурманської підготовки льотного складу окремо на літаках і вертольотах, штурманської підготовки спеціалістів штабу, оперативної служби, диспетчерів та групи керівництва польотами.
6.1. Аеронавігаційне забезпечення
Головним завданням в аеронавігаційному забезпеченні вважати удосконалення досягнутого рівня теоретичних знань та практичних навичок керівного складу САЗ, який забезпечує якісне здійснення аеронавігаційного забезпечення.
Завдання щодо забезпечення аеронавігаційною інформацією вирішувати відповідно до вимог наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 01.07.2004 № 564 "Про затвердження Правил обслуговування аеронавігаційною інформацією", Правил забезпечення авіації Збройних Сил України аеронавігаційною інформацією, затверджених наказом Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 22.12.2010 № 397, Інструкції з організації забезпечення авіації Збройних Сил України аеронавігаційною інформацією, затвердженої наказом Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 24.12.2010 № 411, наказу Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 26.02.2011 № 72 "Про уточнення порядку надання аеронавігаційної інформації до Центру аеронавігаційного забезпечення авіації Збройних Сил України".
Під час аеронавігаційного забезпечення особливу увагу приділити:
якісному збору, аналізу, своєчасній підготовці матеріалів для внесення змін у документи аеронавігаційної інформації та поправки (сповіщення) до них;
контролю за відповідністю відомостей, опублікованих у документах аеронавігаційної інформації, змісту інструкцій з виконання польотів (з використання повітряного простору) в районах аеродромів та інших інструкцій і документів;
контролю за дотриманням в авіаційних підрозділах встановленого порядку проведення робіт на аеродромах і засобах РТЗ польотів, пов'язаних зі змінами аеронавігаційних даних;
оперативному доведенню до авіаційних підрозділів документів аеронавігаційної інформації та поправок (сповіщень) до них;
впровадженню у практику роботи новітніх інформаційних систем, сучасного програмного забезпечення, світової системи координат WGS-84 (World Geodetic System 1984) і цифрових карт місцевості;
веденню контрольних примірників документів аеронавігаційної інформації. Оперативному доведенню до авіаційних підрозділів документів аеронавігаційної інформації та поправок (сповіщень) до них.
Старшому штурману САЗ:
організовувати двічі на рік (січень, червень) внутрішню перевірку документів аеронавігаційного забезпечення;
проводити звірку документів про аеронавігаційну інформацію (далі - АНІ) з контрольними примірниками Центру аеронавігаційного забезпечення авіації Сил ЗС України (далі - ЦАНЗ ЗС України) (зі планом ЦАНЗ ЗС України);
своєчасно надавати до ЦАНЗ ЗС України зміни, що вносяться до інструкцій з виконання польотів (з використання повітряного простору) в районах аеродрому та злітно-посадкових майданчиків ДСНС України;
надавати до ЦАНЗ ЗС України пропозиції щодо змін вертикальних та горизонтальних меж зон UKT, координат поворотних пунктів маршруту (ППМ) і вертикальних меж маршрутів MRT та введення в дію нових або скасування існуючих UKT, MRT, не менш як за 90 діб до планової дати їх введення в дію.
Всі пропозиції повинні бути обґрунтованими та погодженими з відповідними регіональними структурними підрозділами Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (далі - РСП).
У процесі професійної підготовки льотного складу удосконалювати знання Правил виконання польотів за процедурами ІКАО ("Приложение 4. Аэронавигационные карты", "Руководство по Всемирной геодезической системе 1984 (WGS-84) Doc 9674", "Построение схем визуальных полетов и полетов по приборам" Doc 8168), впроваджувати в практику світову систему координат WGS-84, новітні інформаційні системи та сучасне програмне забезпечення (геоінформаційні системи).
Старшому штурману САЗ організувати ведення наступної документації:
супровід "Сборника аэронавигационных данных аэродромов Украины" и "Сборников аэронавигационной информации "Jeppesen";
радіонавігаційні карти нижнього та верхнього повітряного простору України;
радіонавігаційна карта повітряного простору України класу G;
"Сборник аэронавигационной информации" (АІР Украины - том 1)";
каталог посадкових (вертолітних) майданчиків державної авіації України;
журнал обліку поправок та сповіщень до документів АНІ;
довідкова інформація щодо регламентів роботи аеропортів (аеродромів) України (стенд передполітної інформації).
У разі виявлення відсутності попереднього сповіщення (телеграфної поправки) про зміни аеронавігаційної інформації у разі надходження наступного негайно телефонувати у ЦАНЗ ЗС України для повторного отримання інформації та з'ясування причин її ненадходження.
VII. ПІДГОТОВКА ПОШУКОВО-РЯТУВАЛЬНОЇ І ПАРАШУТНО-ДЕСАНТНОЇ СЛУЖБИ (ПІДГОТОВКА АВІАЦІЙНИХ РЯТУВАЛЬНИКІВ)
Підготовку САЗ з питань пошуково-рятувального та парашутно-рятувального забезпечення польотів, проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт здійснювати відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Правил авіаційного пошуку та рятування в Україні, затверджених наказом МНС України від 17.05.2006 № 297, Інструкції з пошуково-рятувального забезпечення польотів авіації МНС, введеної в дію наказом МНС України від 28.12.2009 № 894 (далі - Інструкція ПРЗП), Програми підготовки рятівників повітряних пошуково-рятувальних команд авіації МНС, затвердженої та введеної в дію наказом МНС України від 27.08.2007 № 584 (далі - Програма ПРК), Керівництва з парашутно-десантної та аварійно-рятувальної підготовки авіації Збройних Сил України (КПДАРП ЗСУ-2003), Курсу парашутної підготовки авіації Збройних Сил України (КПП ЗСУ-2002).
Головним завданням у підготовці авіаційних рятувальників у 2014 році є організація і здійснення їх теоретичного і практичного навчання відповідно до Програми ПРК.
Атестацію авіаційних рятувальників проводити відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 № 828 "Про затвердження Порядку атестації аварійно-рятувальних служб і рятувальників".
Удосконалювати організацію пошуково-рятувального та парашутно-рятувального забезпечення польотів під час виконання польотів на аеродромі "Ніжин" та авіаційного забезпечення пошуково-рятувальних робіт у зонах відповідальності чергових повітряних суден.
Забезпечити високу натренованість керівного складу САЗ у керівництві пошуково-рятувальними роботами в зоні відповідальності за пошук і рятування аеродрому "Ніжин".
Екіпажі літаків та вертольотів, які виділені для виконання авіаційних робіт з пошуку і рятування (включаючи і цілодобове чергування), готувати до проведення візуального та радіотехнічного пошуку повітряних суден, морських та інших суден, що терплять лихо в зонах відповідальності України за пошук та рятування, наведення пошукових наземних та надводних сил на об'єкти пошуку, десантування рятувальних парашутно-десантних груп та спеціального спорядження парашутним та безпарашутним способом вдень і вночі в простих та складних метеорологічних умовах.
Систематично проводити тренування екіпажів літаків та вертольотів до проведення візуального і радіотехнічного пошуку, а авіаційних рятувальників до десантування парашутним та безпарашутним способом із наданням допомоги тим, хто зазнав лиха.
Екіпажі літаків Ан-32П готувати до парашутного десантування особового складу парашутно-десантних груп та контейнерів з аварійним майном і спорядженням парашутним та безпарашутним способом.
Екіпажі вертольотів Мі-8 та ЄС-145 "Єврокоптер" готувати до парашутного і безпарашутного (за допомогою спускових пристроїв на сушу і водну поверхню та штурмовим способом на водну поверхню) десантування парашутно-десантних груп вдень та вночі у простих та складних метеоумовах.
Льотний склад готувати до вимушеного покидання літаків (вертольотів) на землі та в повітрі, а також до дій після вимушеної посадки або приземлення (приводнення) з парашутом, роботи з аварійними радіостанціями та аварійними приводними передавачами ELT, надання само- і взаємодопомоги, виживання у різних екстремальних кліматогеографічних умовах.
Льотному складу САЗ, який не має обмежень у виконанні стрибків за медичними показниками, протягом навчального року виконати не менше двох стрибків з парашутом.
Льотний склад, який не виконував стрибки з парашутом або має перерви у виконанні стрибків з парашутом більше 12 місяців, до виконання польотів не допускати.
Виконання Задачі 1 "Парашутно-десантна підготовка" Програми ПРК проводити на базі САЗ та інших підрозділів і установ під час проведення спеціальних зборів:
особовий склад рятувальних парашутно-десантних груп (далі - РПДГ) готувати до виконання стрибків з парашутом вдень та вночі у простих і складних метеорологічних умовах, а також до безпарашутного десантування з вертольота на воду та з використанням спускових пристроїв відповідно до досягнутого рівня індивідуальної парашутно-десантної підготовки;
інструкторів парашутно-десантної підготовки (далі - ПДП) готувати до виконання стрибків з парашутом вдень та вночі, у простих і складних метеорологічних умовах, контролю за експлуатацією парашутно-десантного обладнання, оволодіння методикою навчання молодших спеціалістів та організації стрибків з парашутом;
укладачів парашутів готувати до виконання функціональних обов'язків відповідно до фаху, стрибків з парашутом вдень та вночі, у простих і складних метеорологічних умовах, до експлуатації аварійно-рятувального майна та спорядження, парашутів і парашутно-рятувальних систем.
При плануванні парашутно-десантної підготовки у 2014 році встановити максимальну кількість оплачуваних стрибків з парашутом для категорій парашутистів:
начальнику пошуково-рятувальної і парашутно-десантної служби та начальникам пошуково-рятувальних груп - 90 стрибків на рік;
старшим інструкторам ПДП - рятувальникам, старшим інструкторам ПДП, старшому інструктору ПДП - начальнику складу ПДМ - 60 стрибків на рік;
інструкторам - рятувальникам, інструкторам ПДП - 40 стрибків на рік;
фельдшерам - рятувальникам, фельдшерам пошуково-рятувальних груп, інструкторам ПДП - укладачам парашутів - 30 стрибків на рік;
бортовим авіаційним механікам-рятувальникам - 30 стрибків на рік;
льотному складу на вдосконалення рівня ПДП дозволити виконувати 10, а за наявності звання інструктора ПДП - 30 стрибків на рік;
особовому складу САЗ, який призначений до складу груп підготовки інструкторів ПДП, дозволити виконувати 10, а за наявності звання інструктора ПДП - 30 стрибків на рік.
Спеціалістам Управління, які допущені до виконання стрибків з парашутом, з метою контролю рівня ПДП та особистого вдосконалення, планувати 40 стрибків з парашутом на рік.
Для виконання встановлених норм стрибків з парашутом, економного та ефективного використання виділених коштів спеціалістам пошуково-рятувальної і парашутно-десантної служби САЗ дозволити виконання стрибків з парашутом на базах авіаційних спортивних клубів на підставі укладених угод за нормативно-правовими документами авіації ДСНС України.
Передбачити підготовку льотного складу, рятувальників парашутно-десантних груп з питань виживання на базі САЗ та у відділі спеціальної підготовки та виживання Центру медичної реабілітації, санаторного лікування та спеціальної підготовки особового складу Повітряних і Військово-Морських Сил Збройних Сил України (м. Судак).
Виконання Задачі 2 "Медична підготовка" та Задачі 3 "Психологічна підготовка" Програми ПРК організовувати спільно з медичною службою та відділом роботи з персоналом САЗ відповідно.
Виконання Задачі 4 "Аварійно-рятувальна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ або інших відповідних навчальних закладів ДСНС України.
Під час планування аварійно-рятувальної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менше 98 годин (із них практичних занять - 46 годин) на повний курс навчання.
Виконання Задачі 5 "Пожежно-рятувальна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ та в інших навчальних закладах ДСНС України.
Під час планування пожежно-рятувальної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менш 22 годин (з них практичних занять - 12 годин) на повний курс навчання.
Виконання Задачі 6 "Гірська рятувальна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ та базі навчальних закладів ДСНС України або інших підрозділів та установ, а також під час проведення спеціальних зборів.
Під час планування гірської рятувальної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менш 47 годин (з них практичних занять - 34 години) на повний курс навчання.
Виконання Задачі 7 "Водна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ та інших підрозділів і установ, а також під час проведення спеціальних зборів.
Під час планування водної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менш 58 годин (з них практичних занять - 35 години) на повний курс навчання.
Особовий склад аварійно-рятувальної команди (далі - АРК) готувати до проведення аварійно-рятувальних робіт у зоні відповідальності аеродрому за пошук і рятування та своєчасного надання допомоги терплячим лихо вдень та вночі.
Особовий склад наземної пошуково-рятувальної групи (далі - НПРГ) готувати до автономного проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт вдень та вночі з наведенням їх на об'єкти пошуку екіпажами літаків та вертольотів.
З метою закріплення теоретичних знань і практичних навичок підрозділів АРК при виконанні ними пошукових та аварійно-рятувальних робіт планувати та провести тренування і навчання пошуково-рятувальних сил із залученням організацій, що взаємодіють.