• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України (Класифікатор подій, які належать до інцидентів)

Міністерство оборони України  | Наказ, Картка, Список, Опис, Звіт, Справа, Акт, Протокол, Форма типового документа, Перелік, Заходи, Класифікатор, Правила від 19.05.2010 № 256
Реквізити
  • Видавник: Міністерство оборони України
  • Тип: Наказ, Картка, Список, Опис, Звіт, Справа, Акт, Протокол, Форма типового документа, Перелік, Заходи, Класифікатор, Правила
  • Дата: 19.05.2010
  • Номер: 256
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство оборони України
  • Тип: Наказ, Картка, Список, Опис, Звіт, Справа, Акт, Протокол, Форма типового документа, Перелік, Заходи, Класифікатор, Правила
  • Дата: 19.05.2010
  • Номер: 256
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Міністра оборони України
19.05.2010 N 256
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2010 р.
за N 386/17681
Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України
Відповідно до статей 7, 8, 84 Повітряного кодексу України, пункту 6 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 N 401, додатка 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (Чикаго, 1944), з метою вдосконалення порядку і правил проведення розслідувань авіаційних подій та інцидентів з повітряними суднами авіації Збройних Сил України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України, що додаються.
2. Скасувати наказ Міністра оборони України від 20.11.95 N 303 "Про введення в дію Положення про порядок класифікації, розслідування авіаційних подій та подання донесень про них у Збройних Силах України".
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Міністр оборони України
ПОГОДЖЕНО:
Міністр України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи
Заступник Міністра транспорту
та зв'язку України - Голова
Державної авіаційної адміністрації
Начальник Українського центру
планування використання повітряного
простору України та регулювання
повітряного руху
генерал-майор
Начальник Державного
науково-дослідного інституту авіації
М.Б.Єжель




Н.Шуфрич


А.А.Колісник




Ю.А.Байдак

О.В.Харченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністра оборони
України
19.05.2010 N 256
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2010 р.
за N 386/17681
ПРАВИЛА
розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України
I. Загальні положення
1.1. Правила розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України (далі - Правила) регулюють діяльність у сфері розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України.
Ці Правила розроблені відповідно до чинного законодавства та з урахуванням положень додатка 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (Чикаго, 1944).
Правила визначають завдання, кваліфікаційні вимоги, обов'язки осіб, які проводять розслідування авіаційних подій та інцидентів з повітряними суднами авіації Збройних Сил України, встановлюють порядок проведення зазначених розслідувань, а також порядок розроблення рекомендацій та заходів щодо запобігання їм.
Правила є обов'язковими для виконання всіма посадовими особами суб'єктів авіаційної діяльності авіації Збройних Сил України.
1.2. Перевірку виконання цих Правил здійснює Головна інспекція Міністерства оборони України під час планових та позапланових інспекційних заходів.
Під час проведення інспекційних заходів інспектори Головної інспекції Міністерства оборони України припиняють подальшу експлуатацію повітряних суден авіації Збройних Сил України, аеродромів та їх обладнання, засобів забезпечення та управління польотами на аеродромах (полігонах, пунктах управління авіації), якщо:
незадовільний їх технічний стан;
виявлені порушення правил їх експлуатації.
Крім того, інспектори Головної інспекції Міністерства оборони України усувають від виконання обов'язків авіаційний персонал, якщо виявлені порушення встановлених правил його допуску.
1.3. Скорочення, які застосовуються в цих Правилах:
АЗУ - авіаційні засоби ураження;
АП - авіаційна подія;
АРП - авіаційне ремонтне підприємство;
АС - авіаційна система;
АТ - авіаційна техніка;
ВЗЗП - відмови засобів забезпечення польотів, не пов'язані з діями особового складу частин (підрозділів) забезпечення;
ВЗФ - вплив зовнішніх факторів, які не прогнозуються (не контролюються);
ВПНВ - відмова авіаційної техніки, причина якої не встановлена;
ГКП - група керівництва польотами;
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
ІАС - інженерно-авіаційна служба;
КВН - конструктивно-виробничі недоліки;
КЛЕ - керівництво з льотної експлуатації;
ЛВС - льотно-випробувальна станція;
МЗС - Міністерство закордонних справ України;
МВС - Міністерство внутрішніх справ України;
МНС - Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
НПП - недостатня професійна підготовка льотного складу;
НПРГ - наземна пошуково-рятувальна група;
НР - недоліки ремонту на авіаційному ремонтному підприємстві;
НВ - причина не встановлена;
ОК - об'єктивний контроль;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
ПАТЗ - порушення в аеродромно-технічному забезпеченні польотів;
ПІАЗ - порушення в інженерно-авіаційному забезпеченні польотів;
ПКрП - порушення в керівництві польотами та управлінні повітряним рухом;
ПММ - пально-мастильні матеріали;
ПМетЗ - порушення в метеорологічному та орнітологічному забезпеченні польотів;
ПМедЗ - порушення в медичному забезпеченні польотів;
ПОП - порушення в організації польотів;
ППЗ - порушення польотного завдання;
ПРТЗ - порушення в радіотехнічному забезпеченні польотів;
ПС - повітряне судно;
ПУА - пункт управління авіації;
РДЦ ОПР - районний диспетчерський центр обслуговування повітряного руху;
РЛС - радіолокаційна станція;
РПДГ - рятувальна парашутно-десантна група;
РТЗ - радіотехнічне забезпечення;
СІ - серйозний інцидент;
ACCID - авіаційна подія;
INCID - інцидент;
UTC - всесвітній скоординований час.
II. Визначення і класифікація
2.1. Під час експлуатації ПС можуть мати місце АП, інциденти, надзвичайні події, пошкодження ПС на землі, воді та кораблі.
АП поділяються на катастрофи і аварії.
СІ та інциденти класифікуються залежно від їх причин та ступеня небезпеки. Для них характерні такі ознаки:
виникнення значних шкідливих впливів на екіпаж або пасажирів;
значне підвищення робочого навантаження на екіпаж;
втрата працездатності екіпажу в польоті;
значні погіршення льотних і технічних характеристик, ускладнення в управлінні ПС.
Класифікатор подій, які належать до інцидентів, наведено в додатку 1 до цих Правил.
Усі АП й інциденти з ПС авіації Збройних Сил України підлягають обов'язковому розслідуванню згідно з цими Правилами.
У разі приховування АП, або інциденту, або фактів, що мають до них відношення, невчасного повідомлення, несанкціонованого розповсюдження інформації про хід розслідування і вірогідні причини, за свідомо неправильну класифікацію і визначення причин, руйнування або знищення бортових та наземних засобів ОК, інших матеріалів, які мають відношення до АП або інциденту, посадові особи суб'єктів авіаційної діяльності відповідають згідно з чинним законодавством.
2.2. У цих Правилах терміни мають таке визначення:
Аварія - АП без людських жертв, що призвела до серйозного пошкодження (ПС отримало такі пошкодження, що відновити його неможливо або це не доцільно, оскільки вартість відновлення перевищує вартість капітального ремонту) чи руйнування ПС або серйозних тілесних ушкоджень пасажирів або членів екіпажу та третіх осіб.
До аварій не належать:
для літаків (у тому числі і безпілотних) - випадки відмов або пошкодження двигунів, коли пошкоджений сам двигун, його капоти або допоміжні агрегати, пошкоджені повітряні гвинти, закінцівки крила, антени, пневматики, гальмівні пристрої, обтічники або коли в обшивці є невеликі вм'ятини або пробоїни (при цьому вартість відновлення не перевищує вартості капітального ремонту);
для вертольотів - випадки відмов або пошкодження двигунів, коли пошкоджений сам двигун, його капоти або допоміжні агрегати, є руйнування або пошкодження елементів несучих і рульових гвинтів, редуктора, обшивки, руйнування трансмісії, якщо вони не призвели до пошкодження або руйнування силових елементів фюзеляжу або балок (при цьому вартість відновлення не перевищує вартості капітального ремонту).
Авіаційна безпека - комплекс заходів, а також людські та матеріальні ресурси, призначені для захисту авіації від актів незаконного втручання в її діяльність.
Авіаційна діяльність - діяльність, пов'язана з використанням повітряного простору із застосуванням ПС.
Авіаційна подія - подія, пов'язана з використанням ПС, яка сталася з моменту, коли будь-яка особа піднялася на борт для здійснення польоту, до моменту, коли всі особи, що перебували на борту, залишили ПС (для безпілотних ПС - з моменту, коли особовий склад стартової обслуги зайняв робочі місця з наміром здійснити запуск безпілотного ПС, до моменту, коли безпілотне ПС здійснило посадку), під час якої:
будь-яка особа отримала тілесні ушкодження з настанням смерті або серйозні тілесні ушкодження внаслідок перебування на ПС, безпосереднього контакту з будь-якою частиною ПС, у тому числі частинами, які відокремилися від ПС, безпосереднього впливу струменя газів реактивного двигуна, крім випадків, коли ушкодження отримані внаслідок природних явищ, невиконання загальноприйнятих заходів безпеки або завдані самому собі чи заподіяні іншою особою;
ПС отримало пошкодження чи руйнування конструкції, яке призвело до порушення міцності конструкції, погіршення технічних чи льотних характеристик ПС, та потребує ремонту або заміни пошкодженого елемента, крім випадків відмови чи пошкодження двигуна, коли пошкоджений лише сам двигун, його капоти чи допоміжні агрегати або коли пошкоджені лише повітряні гвинти, закінцівки крила, антени, пневматики, гальмівні пристрої або коли в обшивці утворилися невеликі вм'ятини чи пробоїни (при цьому вартість відновлення не перевищує вартості капітального ремонту);
ПС пропадає безвісти чи опиняється в такому місці, де доступ до нього неможливий.
До АП не належать:
бойові втрати (зруйнування ПС, загибель людей, які перебували на борту ПС, у результаті бойових дій);
події, коли загибель під час польоту людей, які перебували на борту ПС, не пов'язана з його зруйнуванням, порушенням функціонування його систем або дією зовнішніх геофізичних факторів;
зруйнування ПС, у тому числі і загибель людей, які перебували на його борту, у разі угону, несанкціонованого польоту або терористичного акту;
загибель людей, які не перебували на борту ПС;
пошкодження ПС на землі (палубі корабля), які до цієї події не належать, але стали її наслідком;
пошкодження ПС або загибель авіаційного персоналу в процесі експлуатації АТ на землі (палубі корабля);
втрата придатного до експлуатації ПС у разі неможливості виконання посадки на палубу корабля у відкритому морі внаслідок її зайнятості під час аварійних ситуацій та відсутності в районі плавання інших авіанесучих кораблів.
Авіаційна система - сукупність спільно діючих у навколишньому середовищі екіпажів, ПС, сил і засобів управління та забезпечення польотів, об'єднаних структурно та функціонально в інтересах виконання польотів.
Авіаційна техніка - це пілотовані та безпілотні ПС, двигуни ПС, обладнання ПС (знімне та стаціонарно встановлене на борту ПС), АЗУ, тренажери.
Авіаційний персонал - особи, які мають спеціальну підготовку за професійною ознакою, отримали свідоцтво (ліцензію) або призначені на посади в авіації Збройних Сил України, допущені до виконання певних функцій у складі екіпажу ПС або інших обов'язків у сфері авіації.
Аеродромне диспетчерське обслуговування - диспетчерське обслуговування аеродромного руху.
Акт незаконного втручання - протиправні дії, пов'язані з посяганням на безпечну діяльність авіації Збройних Сил України, внаслідок яких сталися нещасні випадки з авіаційним персоналом, що експлуатує (обслуговує) ПС, засоби управління, забезпечення польотів на аеродромах, майнові збитки, захоплення чи викрадення ПС, або такі, що створюють ситуацію для таких наслідків.
Аеродромний рух - увесь рух у зоні маневрування аеродрому, а також польоти всіх ПС, які входять в аеродромне коло польотів, виходять з нього або перебувають у його межах.
Безпека польотів - стан АС, при якому ризик заподіяння шкоди особам або майну, які перебувають на ПС, не перевищує прийнятного рівня та підтримується на цьому або на більш низькому рівні шляхом безперервного процесу виявлення джерел небезпеки, їх усунення та контролю за факторами ризику.
Безпілотне повітряне судно - ПС, призначене для виконання польоту без пілота на борту, керування польотом якого і контроль за ним здійснюються за допомогою спеціальної станції, що розташована поза ПС.
Бортові засоби об'єктивного контролю - будь-який самописний прилад, який встановлюється на борту ПС для записування, накопичення і зберігання інформації про працездатність АТ, дії екіпажу і використовується для відповідного контролю, а також як додаткове джерело інформації під час розслідування АП або інциденту.
Втрачене ПС - таке ПС, коли:
відбулося його повне руйнування;
його місцеперебування (його уламків) не встановлене і його офіційні пошуки припинені;
евакуація з місця його вимушеної посадки неможлива або недоцільна незалежно від отриманих ним пошкоджень;
відновлення неможливе або економічно недоцільне.
Рішення про припинення пошуків ПС, доцільність відновлення ПС, що отримало пошкодження, ухвалює Міністр оборони України за поданням голови комісії з розслідування.
Голова комісії - особа, якій доручені організація і проведення розслідування АП, а також контроль за його ходом і виконаними заходами.
Держава місця події - держава, на території якої відбулись АП або інцидент.
Диспетчерське обслуговування повітряного руху (управління повітряним рухом) - обслуговування, що здійснюється з метою:
запобігання зіткненню між ПС;
запобігання зіткненню ПС з перешкодами в зоні маневрування;
прискорення та підтримки впорядкованого потоку повітряного руху.
Диспетчерське обслуговування підходу - диспетчерське обслуговування контрольованих польотів ПС, що прибувають або вилітають.
Забезпечення безпеки польотів - діяльність, що здійснюється відповідними організаціями й авіаційним персоналом та спрямована на виключення випадків завдання шкоди здоров'ю або загрози життю людей, майну фізичних чи юридичних осіб, державному майну.
Експерт (фахівець, спеціаліст) - особа, яка має відповідну кваліфікацію і залучається до розслідування АП або СІ, проводить науково-технічні експертизи і надає консультації членам комісії з розслідування.
Експерти підпорядковуються голові комісії протягом всього терміну проведення розслідування.
Інцидент - подія, що пов'язана з використанням ПС, крім АП, впливає або може вплинути на безпеку польоту та сталася з моменту, коли будь-яка особа піднялася на борт для здійснення польоту, до моменту, коли всі особи, що перебували на борту, залишили ПС (для безпілотних ПС - з моменту, коли особовий склад стартової обслуги зайняв робочі місця з наміром здійснити запуск безпілотного ПС, до моменту, коли безпілотне ПС здійснило посадку).
Катастрофа - АП, що призвела до загибелі або зникнення безвісти когось із членів екіпажу, пасажирів або третіх осіб, а також у разі отримання ними тілесних ушкоджень із настанням смерті під час:
перебування на ПС;
безпосереднього зіткнення з будь-якою частиною ПС, включаючи частини, які відокремилися від зазначеного ПС;
безпосередньої дії струменя газів реактивного двигуна;
зникнення безвісти ПС, якщо був припинений його офіційний пошук і не було встановлено місцезнаходження елементів його конструкції;
аварійної евакуації з ПС.
Компоненти та обладнання - будь-який вимірювальний прилад, устаткування, механізм, деталь, вузол, агрегат, складова частина або допоміжний пристрій, включаючи апаратуру зв'язку, встановлені або приєднані до ПС, у тому числі частини планера ПС, двигуна чи повітряного гвинта, що використовуються або призначені для використання під час експлуатації або управління ПС.
Консультативний повітряний простір - частина неконтрольованого повітряного простору або встановленого маршруту, в межах якого забезпечується консультативне обслуговування повітряного руху.
Контрольований політ - будь-який політ, який виконується за наявності диспетчерського дозволу.
Максимальна маса - максимальна сертифікована злітна маса ПС.
Надзвичайна подія - подія, яка пов'язана з використанням ПС, але не належить до АП, а також пов'язана з технічним обслуговуванням, ремонтом, зберіганням та транспортуванням, що призвело до:
загибелі або серйозного тілесного ушкодження, отриманого будь-якою особою під час її перебування на борту ПС або поблизу ПС унаслідок необережних або навмисних дій самого потерпілого чи інших осіб, не пов'язаних з порушенням функціонування ПС та його систем;
загибелі або серйозного тілесного ушкодження, отриманого будь-якою особою, яка безпідставно або без відповідних документів самовільно проникла в заборонену зону;
загибелі або серйозного тілесного ушкодження, отриманого будь-якою особою, яка перебувала на борту ПС, унаслідок впливу зовнішнього середовища після вимушеної посадки ПС за межами аеродрому;
загибелі, тілесного ушкодження з настанням смерті або серйозного тілесного ушкодження, отриманого будь-якою особою, яка перебувала поза межами ПС, унаслідок безпосереднього контакту з ПС або з його елементами;
руйнування або серйозного пошкодження ПС на землі, порушення міцності його конструкції або погіршення льотно-технічних характеристик у результаті впливу зовнішнього середовища або порушення технології обслуговування, правил зберігання та транспортування;
захоплення (викрадення) або спроби захоплення (викрадення) ПС, що перебувало на землі чи в польоті, та інших актів незаконного втручання в діяльність авіації.
Небезпечний (несприятливий) фактор - потенційна причина, поява якої під час організації польотів може призвести до виникнення і розвитку особливої ситуації і як наслідок до АП.
Об'єктивний контроль - система заходів, спрямованих на комплексне використання всіх засобів в інтересах удосконалення методики та якості навчання особового складу, підвищення безпеки польотів, надійності АТ та прогнозування її технічного стану.
Обслуговування повітряного руху - загальний термін, що визначає у відповідних випадках польотно-інформаційне, консультативне, диспетчерське обслуговування повітряного руху (районне диспетчерське обслуговування, диспетчерське обслуговування підходу або аеродромне диспетчерське обслуговування).
Особлива ситуація - ситуація, що виникає в польоті внаслідок дії небезпечного фактора.
Пасажир - особа (за винятком членів екіпажу та додаткових спеціалістів на борту ПС), яку перевозить ПС.
Повітряне судно - будь-який апарат (у тому числі і безпілотний), що підтримується в атмосфері шляхом його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні, і здатний маневрувати в тривимірному просторі.
Повітряний рух - усі ПС, що перебувають у польоті або рухаються у зоні маневрування аеродрому.
Польовий етап розслідування - період з початку роботи комісії з розслідування на місці АП до моменту, коли роботи на місці події закінчені.
Пошкодження ПС на землі, воді та кораблі - подія, пов'язана з обслуговуванням, зберіганням і транспортуванням ПС на землі, воді та кораблі, під час якої ПС отримало пошкодження без втрати міцності його силових елементів і погіршення льотно-технічних характеристик, усунення яких можливе в експлуатаційних умовах.
Причина авіаційної події або інциденту - сукупність взаємопов'язаних чинників, які безпосередньо зумовили АП або інцидент.
Пункт управління авіації - командні пункти, пункти наведення авіації, корабельні пункти управління і наведення авіації, пункти управління груп бойового управління, пункти управління авіаційних навідників.
Район аеродрому - частина повітряного простору над аеродромом та прилеглої до нього місцевості у встановлених межах у горизонтальній площині - у радіусі не більше 30 км від центру аеродрому, у вертикальній площині - від земної поверхні до висоти, яка на 300 м більша висоти польоту по колу.
Район відповідальності за проведення пошуково-рятувальних робіт - місцевість і повітряний простір над нею, у межах яких суб'єкт авіаційної діяльності відповідає за проведення пошуково-рятувальних робіт.
Районне диспетчерське обслуговування - диспетчерське обслуговування контрольованих польотів у диспетчерських районах.
Районний диспетчерський центр - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування контрольованих польотів у диспетчерських районах, що перебувають під його контролем.
Рекомендації із забезпечення безпеки польотів - пропозиції, зроблені на основі інформації, отриманої під час розслідування, з метою запобігання АП і інцидентам у майбутньому.
Розслідування АП (інцидентів) - процес, що включає:
збирання, аналіз інформації про АП або інцидент;
оцінку організації польотів (прийняття рішення на польоти, постановка завдань, планування польотів, підготовка до польотів);
встановлення обставин виникнення та динаміки розвитку особливої ситуації;
оцінку підготовки та дій екіпажу, осіб групи керівництва польотами, інженерно-технічного складу, персоналу служб забезпечення польотів, працездатності АТ, засобів забезпечення та управління польотами;
виявлення факторів, що обумовили АП або інцидент, аналіз причинно-наслідкових зв'язків;
виявлення небезпечних факторів функціонування АС, встановлення причини (причин) їх виникнення;
проведення досліджень, експертиз і експериментів;
узагальнення й аналіз отриманих даних;
розроблення рекомендацій щодо запобігання виникненню АП з аналогічних причин у майбутньому;
проведення розбору АП.
Серйозний інцидент - інцидент, обставини якого свідчать про те, що була ймовірність виникнення АП, або під час якого травмовані член екіпажу, пасажир чи третя особа або ПС зазнало пошкодження.
Серйозне тілесне ушкодження - тілесне ушкодження, отримане членом екіпажу, пасажиром чи третьою особою під час АП або інциденту, яке:
вимагає госпіталізації особи більше ніж на 48 годин протягом 7 діб з моменту АП;
призвело до перелому будь-якої кістки (за винятком простих переломів пальців рук, ніг або носа);
пов'язане з розривами тканин, що призводять до сильної кровотечі, ушкодження нервів, м'язів або сухожиль, ушкодження будь-якого внутрішнього органу;
пов'язане з отриманням опіків другого і третього ступенів або опіків понад 5% поверхні тіла;
пов'язане з підтвердженим фактом дії токсичних речовин або радіації.
Суб'єкт авіаційної діяльності - органи військового управління, військові частини Збройних Сил України, які здійснюють експлуатацію, ремонт і сертифікацію ПС, виконання і забезпечення польотів, управління повітряним рухом, підготовку авіаційного персоналу; установи, організації і підприємства Міністерства оборони України, які здійснюють експлуатацію, ремонт, розробку, виробництво і випробування ПС та використовують повітряний простір України.
Тілесні ушкодження з настанням смерті - випадки отримання тілесних ушкоджень, у результаті яких протягом 30 діб з моменту АП настала смерть.
Уповноважений представник - особа, призначена державою для участі в розслідуванні, що проводиться іноземною державою на своїй сухопутній (морській) території або на сухопутній (морській) території іноземної держави.
Член комісії (радник) - особа, призначена для надання допомоги голові комісії з розслідування АП (уповноваженому представнику).
III. Розслідування АП
3.1. Головною метою розслідування АП є встановлення її справжньої причини (причин) та розроблення ефективних заходів щодо запобігання виникненню подібних АП і виявлених небезпечних факторів у майбутньому.
Розслідуванням не визначається ступінь чиєїсь вини або відповідальності.
Розслідування проводиться за принципом багатовекторності і передбачає виявлення відхилень від нормального функціонування АС, оцінку впливу цих відхилень на благополучне завершення польоту ПС.
Процес розслідування не передбачає захист інтересів сторін учасників АП, при цьому члени комісії повинні мати службову непричетність до суб'єкта авіаційної діяльності, де сталася АП.
3.2. Комісія, яка проводить розслідування АП, - незалежна у його проведенні. Принципами роботи комісії з розслідування є абсолютна об'єктивність і неупередженість.
Розслідування АП з ПС авіації Збройних Сил України, у тому числі з ПС авіації Збройних Сил України на території іноземних держав (за згодою уповноважених органів держави місця події), проводиться комісією, персональний склад якої визначається наказом Міністра оборони України за поданням Головного інспектора Міністерства оборони України.
Пропозиції стосовно персонального складу комісії з розслідування АП узгоджуються з начальником Генерального штабу - Головнокомандувачем Збройних Сил України.
До складу комісії призначаються особи, які мають практичний досвід роботи в авіації льотчиками (штурманами), фахівцями інженерно-авіаційної служби, обслуговування повітряного руху та видів забезпечення польотів авіації, а також досвід роботи в органах військового управління, інших установах і організаціях, пов'язаних з авіаційною діяльністю.
Крім того, при розслідуванні АП з ПС авіації Збройних Сил України на території іноземних держав голова комісії з розслідування, уповноважений представник, начальник штабу комісії, а також голови підкомісій та окремих робочих груп, що не входять до складу підкомісій, повинні мати відповідний сертифікат на право займатися розслідуванням АП та інцидентів.
До складу комісії можуть призначатися представники установ, визначені для наукового забезпечення безпеки польотів авіації Збройних Сил України, а також АРП.
У разі отримання інформації про намір проведення розслідування АП з ПС авіації Збройних Сил України на території іноземної держави уповноваженими органами держави місця події рішенням Міністра оборони України призначаються уповноважений представник, його радники і експерти (фахівці, спеціалісти) з числа:
фахівців безпеки польотів авіації Головної інспекції Міністерства оборони України;
посадових осіб органів військового управління авіації виду Збройних Сил України (за належністю ПС), суб'єкта авіаційної діяльності, з ПС якого сталася АП;
науково-дослідних закладів, АРП, які належать до сфери діяльності Міністерства оборони України.
3.3. Формами доведення інформації про встановлення факту АП є:
первинна інформація;
первинне повідомлення;
первинне донесення;
наступне донесення.
3.3.1. Первинна інформація - будь-які відомості (сигнали, повідомлення) про факт АП, які надійшли будь-якими каналами від осіб ГКП (фахівців підрозділів ОПР, ПУА), які здійснюють безпосереднє керівництво польотом ПС, місцевих органів виконавчої влади, очевидців, закладів охорони здоров'я та інших.
Усі командири (начальники) суб'єктів авіаційної діяльності зобов'язані забезпечити негайне проходження сигналів і повідомлень про встановлення факту АП, від кого б вони не надходили. Інформація про АП передається з використанням усіх наявних засобів зв'язку.
Під час проходження повідомлення (сигналу) про ПС, що зазнає чи зазнало лиха, у разі втрати радіозв'язку з екіпажем, який перебуває в польоті, зникнення відмітки від ПС на пристроях відображення радіолокаційної інформації наземних засобів контролю повітряного простору особи ГКП (фахівці підрозділу ОПР, ПУА), які здійснюють безпосереднє керівництво польотом ПС:
оповіщають командира (начальника), оперативного чергового командного пункту суб'єкта авіаційної діяльності (на державних підприємствах - начальника ЛВС), відповідний РДЦ ОПР;
приводять у підвищений ступінь готовності пошуково-рятувальні сили і засоби суб'єкта авіаційної діяльності.
Оперативний черговий командного пункту суб'єкта авіаційної діяльності (на державних підприємствах - начальник ЛВС):
фіксує джерело первинної інформації про АП і час її надходження;
оповіщає про факт АП оперативного чергового Центру управління пошуково-рятувального забезпечення польотів авіації Збройних Сил України, командування військових частин, що дислокуються в межах району польотів, про тип, імовірне місцеперебування літака, прізвище командира екіпажу, наявність на його борту пасажирів та їх кількість.
Особи ГКП (фахівці підрозділу ОПР, ПУА), оперативні чергові командних пунктів (на державних підприємствах - начальники ЛВС) відповідають за достовірність і своєчасність надання первинної інформації.
3.3.2. Первинне повідомлення - усна доповідь, що передається негайно під час встановлення факту АП з використанням найоперативнішого каналу зв'язку за формою:
дата, місцевий час отримання первинної інформації;
дійсне та умовне найменування суб'єкта авіаційної діяльності, виду Збройних Сил України, аеродром базування;
характер АП (катастрофа чи аварія);
тип ПС, його реєстраційний номер, колір і розпізнавальні знаки, місцеперебування або остання доповідь про місцеперебування і яким чином воно визначалося;
кількість на борту ПС пасажирів, членів екіпажу, наявність, характер і маса вантажу, наявність небезпечного вантажу;
наявність у пасажирів і членів екіпажу аварійно-рятувального майна та спорядження;
заходи, які вжито для забезпечення пошуку та надання допомоги потерпілим;
інші достовірні дані, відомі на момент надання первинного повідомлення;
дата і час надання первинного повідомлення;
посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка надає первинне повідомлення.
Командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності (або призначена ним особа) надає первинне повідомлення:
його прямим начальникам за підпорядкованістю;
оперативному черговому командного пункту (центру) за підпорядкованістю;
черговому заступнику начальника Головного командного центру Збройних Сил України;
Головному інспектору Міністерства оборони України.
Крім того, командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності (або призначена ним особа) відповідно до чинного законодавства повідомляє підрозділи МВС та МНС за місцем дислокації суб'єкта авіаційної діяльності.
Оперативним черговим командного центру виду Збройних Сил України інформація про АП доводиться оперативними черговими підпорядкованих командних пунктів з'єднань, суб'єктів авіаційної діяльності та командних центрів інших видів Збройних Сил України. Ця інформація записується в журнал обліку оперативної інформації про АП і СІ й доводиться відповідним командирам та начальникам.
Командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності відповідає за достовірність і своєчасність подання первинного повідомлення.
Первинне повідомлення Міністра оборони України, начальника Генерального штабу - Головнокомандувача Збройних Сил України здійснюється командувачем виду Збройних Сил України (за належністю ПС) із застосуванням каналів оперативного зв'язку.
3.3.3. Первинне донесення - письмова доповідь, що передається телеграфом протягом двох годин після надання первинного повідомлення за формою:
ACCID;
дата, місцевий час отримання первинної інформації;
дійсне та умовне найменування суб'єкта авіаційної діяльності, виду Збройних Сил України, аеродром базування;
характер АП (катастрофа чи аварія);
тип ПС, його реєстраційний номер, колір і розпізнавальні знаки, місцеперебування або остання доповідь про місцеперебування і яким чином воно визначалося, положення ПС щодо географічного пункту (широта і довгота);
фізико-географічна характеристика району АП, а також інформація про труднощі з доступом до місця АП або особливі вимоги, що стосуються прибуття до нього;
підрозділ ОПР (ПУА), який здійснював керівництво ПС у момент АП, час сеансу зв'язку й використана частота;
наявність на борту ПС пасажирів, членів екіпажу, їх кількість та стан, наявність, характер і маса вантажів, ступінь пошкодження ПС;
наслідки події (кількість загиблих, кількість осіб, які отримали серйозні тілесні ушкодження, кількість постраждалих на землі);
наявність у пасажирів і членів екіпажу аварійно-рятувального майна та спорядження;
заходи, яких вжито для забезпечення пошуку та надання допомоги потерпілим;
відомості про екіпаж ПС (посада, військове звання, прізвище, ім'я, по батькові, класна кваліфікація, коли і ким наданий допуск до польотів при встановлених метеорологічних умовах, загальний наліт, у тому числі на ПС даного типу (з них - командиром ПС));
номер вправи, зміст польотного завдання, етап польоту, аеродром вильоту, призначення та інше залежно від обставин;
метеорологічні умови в період, що передував моменту АП (чим була обумовлена погода, швидкість і напрямок вітру біля землі, кількість, форма і висота хмар, видимість, наявність небезпечних явищ);
інші достовірні дані, відомі на момент подання первинного донесення;
дата і час подання первинного донесення;
посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка подає первинне донесення.
Командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності подає первинне донесення:
його прямим начальникам за підпорядкованістю;
оперативному черговому командного пункту (центру) за підпорядкованістю;
черговому заступнику начальника Головного командного центру Збройних Сил України;
Головному інспектору Міністерства оборони України.
Командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності відповідає за достовірність і своєчасність подання первинного донесення. Відсутність будь-яких із перелічених відомостей не повинна затримувати передачу зазначеної інформації. Первинне донесення не повинно містити припущення про обставини та причини АП.
Командувач виду Збройних Сил України (за належністю ПС) подає первинне донесення Міністру оборони України, начальнику Генерального штабу - Головнокомандувачу Збройних Сил України, у якому зазначає обставини, наслідки АП та заходи, що вживаються.
3.3.4. Наступне донесення - доповідь, що подається головою комісії з розслідування АП у письмовій формі Міністру оборони України через три доби після прибуття на місце АП за формою:
дата, час, місце і характер АП, тип ПС;
дійсне та умовне найменування суб'єкта авіаційної діяльності, виду Збройних Сил України;
короткий опис відомих на час подання донесення обставин АП;
факти, встановлені комісією під час розслідування стосовно екіпажу та ПС (працездатності його систем та двигунів);
пропозиції щодо необхідності проведення термінових профілактичних заходів;
дата і час подання наступного донесення;
посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка подає наступне донесення.
3.4. Оповіщення інших міністерств, відомств, установ, підприємств та організацій про факт АП та залучення їх фахівців для участі у розслідуванні проводиться за рішенням Міністра оборони України.
3.5. Первинне повідомлення про АП з ПС авіації Збройних Сил України на території іноземної держави передається командиром (начальником) суб'єкта авіаційної діяльності в державі місця події його прямим начальникам та оперативному черговому командного пункту (центру) за підпорядкованістю негайно при встановленні факту АП за допомогою найзручнішого і найшвидшого засобу зв'язку. Первинне повідомлення подається за формою, наведеною в підпункті 3.3.2 цих Правил.
Первинне донесення про АП з ПС авіації Збройних Сил України на території іноземної держави подається за формою:
ACCID;
дата і час (місцевий час, час UTC) отримання первинної інформації;
дійсне та умовне найменування суб'єкта авіаційної діяльності, аеродром базування;
характер АП (катастрофа чи аварія);
тип ПС, його реєстраційний номер, місцеперебування або остання доповідь про місцеперебування і яким чином воно визначалося, положення ПС щодо географічного пункту (широта і довгота);
фізико-географічна характеристика району АП, а також інформація про труднощі з доступом до місця АП або особливі вимоги, що стосуються прибуття до нього;
підрозділ ОПР (ПУА), який здійснював керівництво ПС у момент АП, час сеансу зв'язку і використана частота;
наявність на борту ПС пасажирів, членів екіпажу, їх кількість та стан, наявність, характер і маса вантажів, ступінь пошкодження ПС;
наявність у пасажирів і членів екіпажу аварійно-рятувального майна та спорядження;
заходи, яких вжито для забезпечення пошуку та надання допомоги потерпілим;
наслідки АП (кількість загиблих, кількість осіб, які отримали серйозні тілесні ушкодження, кількість постраждалих на землі);
відомості про екіпаж ПС (посада, військове звання, прізвище, ім'я, по батькові, класна кваліфікація, коли і ким наданий допуск до польотів при встановлених метеорологічних умовах, загальний наліт, у тому числі на ПС даного типу (з них - командиром ПС));
номер вправи, зміст польотного завдання, етап польоту, аеродром вильоту, призначення та інше залежно від обставин;
метеорологічні умови в період, що передував моменту АП (чим була обумовлена погода, швидкість і напрямок вітру біля землі, кількість, форма і висота хмар, видимість, наявність небезпечних явищ);
інші достовірні дані, відомі на момент подання первинного донесення;
інформація про те, чи буде держава місця події проводити розслідування та в якому обсязі, чи вона має намір передати його Україні або іншій державі;
інформація про засоби і канали зв'язку для здійснення контакту з уповноваженим органом розслідування держави місця події;
дата і час подання первинного донесення;
посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка подає первинне донесення.
3.6. У разі отримання інформації про намір проведення розслідування АП державою місця події органом військового управління авіації виду Збройних Сил України (за належністю ПС) готується і направляється уповноваженому органу держави місця АП (через МЗС) лист з інформацією про:
підтвердження про отримане повідомлення;
екіпаж ПС;
уповноваженого представника України, а також його радників (експертів, фахівців, спеціалістів) із зазначенням прізвищ і посад, очікуваної дати прибуття на місце АП або до штаб-квартири уповноваженого органу держави місця події.
3.7. Розслідування повинно проводитися в стислі терміни (до 30 діб для розслідування аварії, до 60 діб для розслідування катастроф, до 90 діб для розслідування АП з ПС авіації Збройних Сил України на території іноземних держав), без урахування термінів на проведення спеціальних досліджень.
Якщо для встановлення причин АП необхідне проведення спеціальних досліджень, то термін їх проведення та остаточний термін завершення розслідування визначаються Міністром оборони України.
Спеціальні дослідження проводяться в науково-дослідних закладах, на державних підприємствах, які належать до сфери управління Міністерства оборони України.
3.8. Організація і забезпечення об'єктивного розслідування АП покладається на комісію з розслідування АП.
Датою початку роботи комісії вважається дата АП, закінчення - дата підписання акта розслідування.
У період проведення польового етапу розслідування всі учасники повинні дотримуватися встановлених заходів безпеки, зазначених у додатку 2 до цих Правил.
З моменту прибуття комісії з розслідування на місце АП голова комісії відповідає за всі дії її членів.
3.9. Зіткнення двох або більше ПС розслідується як одна АП, а класифікується для кожного ПС залежно від наслідків. За наслідками розслідування оформляються акти на кожне ПС.
3.10. Командуванням суб'єктів авіаційної діяльності розробляється інструкція щодо первинних дій посадових осіб у разі виникнення АП, яка щорічно уточнюється.
З моменту встановлення факту АП і до прибуття членів комісії з розслідування на місце АП командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності (за належністю ПС або в районі відповідальності за проведення пошуково-рятувальних робіт якого сталася АП) відповідає за проведення первинних дій.
Головне завдання осіб, які першими прибули до місця АП, полягає в порятунку та наданні своєчасної допомоги особам, які постраждали, а також в охороні майна ПС та його уламків.
Розкривати та прослуховувати наземні і бортові засоби ОК, а також розшифровувати їх записи до прибуття комісії з розслідування АП забороняється.
У разі одержання повідомлення від осіб ГКП (фахівців підрозділу ОПР, ПУА), які здійснюють безпосереднє керівництво польотом ПС, про те, що ПС зазнає чи зазнало лиха, втрати радіозв'язку з екіпажем, який перебуває в польоті, зникнення відмітки від ПС на пристроях відображення радіолокаційної інформації наземних засобів контролю повітряного простору командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності, якому належить аварійне ПС (в районі відповідальності за проведення пошуково-рятувальних робіт якого сталася АП), зобов'язаний організувати:
проведення пошуково-рятувальних робіт в обсязі вимог Інструкції з виконання польотів у районі аеродрому;
надання первинного повідомлення і первинного донесення;
проведення медичного огляду осіб, які здійснювали безпосереднє керівництво польотом ПС та проводили передпольотну підготовку ПС;
надання письмових пояснень особами, які займалися підготовкою екіпажу та ПС до польоту, управлінням і забезпеченням польотів;
інструктаж осіб, що здійснюють охорону місця АП.
Крім того, командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності зобов'язаний забезпечити вилучення і збереження (опечатування):
льотної, технічної, методичної та іншої документації, яка стосується організації, управління і забезпечення польотів на аеродромі чи полігоні;
документації з метеорологічного та орнітологічного забезпечення польотів;
льотних та медичних книжок командира, членів екіпажу, осіб ГКП (фахівців підрозділу ОПР, ПУА), які брали участь у безпосередньому керівництві польотом ПС;
робочих журналів (а також зошитів підготовки до польотів) осіб ГКП (фахівців підрозділу ОПР, ПУА) і групи забезпечення польотів, робочих зошитів підготовки до польотів членів екіпажу;
формулярів та журналів підготовки ПС, журналів обліку параметрів ПС під час виконання регламентних робіт, документації на пальне, мастила, спеціальні рідини та гази;
матеріалів останньої перевірки бортових засобів ОК;
апаратних і машинних журналів РЛС, засобів зв'язку і РТЗ польотів;
акти і протоколи проведених льотних перевірок РЛС, засобів зв'язку і РТЗ польотів;
усіх матеріалів і засобів ОК (у тому числі засобів ОК робочих місць осіб ГКП, підрозділу ОПР, ПУА), інструменту, контрольно-перевірочної апаратури, засобів наземного забезпечення польотів, які використовувалися під час підготовки ПС до польоту (або під час усунення несправності безпосередньо перед польотом).
До прибуття комісії з розслідування командир (начальник) суб'єкта авіаційної діяльності зобов'язаний вжити заходів з охорони уламків ПС, які передбачають:
захист населення від впливу небезпечних речовин, які можуть містити уламки ПС, що зазнало АП, та вантажі (у тому числі небезпечні);
недопущення переміщення уламків ПС, його компонентів та обладнання (включаючи вантажі, обладнання, конструктивні частини ПС);
охорону майна, яке належало особам, загиблим унаслідок АП (включаючи особисті речі), або які перебували на місці, де сталася АП;
організацію фото- та відеозйомки місця АП, зйомки кроків та інші заходи для подальшого документування первинних даних про АП;
запобігання несанкціонованому доступу до місця АП сторонніх осіб;
забезпечення захисту і збереження всіх слідів, залишених ПС на землі;
охорону, пломбування та доставку бортових засобів ОК до місця обробки.
Особи, що здійснюють охорону місця АП, повинні чітко уявляти та належним чином виконувати свої обов'язки.
У разі наявності відомостей щодо перебування на борту ПС небезпечних вантажів охорону розміщують на безпечній відстані від уламків, при цьому потенційно небезпечна зона позначається особливо, позначки зберігаються до відповідної експертної оцінки ступеня небезпеки.
Якщо уламки ПС перебувають у воді, то визначається найбільш імовірне місце зіткнення ПС з водою, яке позначається буйками.
У разі вимушеної посадки ПС за межами аеродрому командир екіпажу разом з членами екіпажу забезпечує евакуацію пасажирів (за їх наявності) відповідно до вимог КЛЕ даного типу ПС.
До прибуття пошуково-рятувальної групи командир екіпажу, якщо за станом здоров'я він має змогу:
забезпечує недоторканність пультів керування в кабіні, носіїв інформації, бортових засобів ОК, вантажу та інших предметів, що знаходяться на борту ПС;
вживає необхідних заходів щодо охорони озброєння, військової техніки, а також документації до них, яка містить інформацію, що становить державну таємницю (конфіденційну інформацію, що є власністю держави), запобігає несанкціонованому доступу до них сторонніх осіб;
не допускає зливу ПММ та інших рідин;
закриває і пломбує двері, люки, капоти;
організовує охорону ПС і місця АП;
вживає всіх можливих заходів, щоб якомога швидше повідомити про факт АП командування суб'єкта авіаційної діяльності або місцевий орган виконавчої влади.
Якщо командир екіпажу за станом здоров'я не може виконувати свої обов'язки, то інші члени екіпажу зобов'язані виконати зазначені вимоги.
Командир екіпажу та посадові особи інженерно-технічного складу, які виконують обслуговування ПС, персонально відповідають за збереження бортових засобів ОК та зобов'язані вжити всіх заходів для їх збереження.
3.11. До складу комісії з розслідування АП призначаються голова комісії з розслідування АП, начальник штабу і члени комісії.
Голова комісії організовує і контролює всі етапи розслідування АП, координує дії всіх учасників розслідування. Вказівки голови комісії з питань, пов'язаних з розслідуванням АП, є обов'язковими для виконання всіма посадовими особами, що беруть участь у розслідуванні АП і забезпечують роботу комісії.