• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення кредитними спілками споживачів щодо надання фінансової послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню

Національний банк України  | Постанова від 05.09.2025 № 112
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова
  • Дата: 05.09.2025
  • Номер: 112
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова
  • Дата: 05.09.2025
  • Номер: 112
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
Офіційно опубліковано 09.09.2025
Правління Національного банку України
П О С Т А Н О В А
05 вересня 2025 року Київ № 112
Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення кредитними спілками споживачів щодо надання фінансової послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню
Відповідно до статей 7, 15, 55-1, 56, 61 Закону України "Про Національний банк України", статей 6, 7, 9, 21 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", статей 4, 14-16, 35, 37 Закону України "Про кредитні спілки", з метою забезпечення захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг з числа членів кредитних спілок під час надання їм послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про інформаційне забезпечення кредитними спілками споживачів щодо надання фінансової послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню (далі – Положення), що додається.
2. Кредитним спілкам протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення.
3. Управлінню захисту прав споживачів фінансових послуг (Ольга Лобайчук) після офіційного опублікування довести до відома кредитних спілок інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Андрія Пишного.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.
ГоловаАндрій ПИШНИЙ
Інд. 14
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
05 вересня 2025 року № 112
Положення
про інформаційне забезпечення кредитними спілками споживачів щодо надання фінансової послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню
І. Загальні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про кредитні спілки" (далі – Закон про кредитні спілки), "Про фінансові послуги та фінансові компанії" (далі – Закон про фінансові компанії), "Про рекламу".
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в таких значеннях:
1) інформування споживача – інформування кредитною спілкою споживача фінансових послуг – члена кредитної спілки про умови та порядок надання кредитною спілкою фінансових послуг, а також надання іншої інформації, визначеної цим Положенням та внутрішніми документами або статутом кредитної спілки, про фінансові послуги кредитної спілки шляхом розміщення такої інформації на кожному власному вебсайті кредитної спілки, включаючи його мобільну версію, у платіжних, включно з мобільними, застосунках, у рекламі, а також надання інформації під час користування послугами кредитної спілки;
2) істотна характеристика фінансової послуги – відомості та/або дані про фінансову послугу, визначені цим Положенням;
3) калькулятор – інструмент, що розміщується на власному вебсайті кредитної спілки для розрахунку витрат або доходів споживача за послугою із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, з урахуванням вибраних споживачем умов цієї фінансової послуги;
4) недостовірна інформація про діяльність кредитної спілки – відомості, які надаються споживачу фінансової послуги, що не відповідають дійсності [містять дані або вказують на події (факти), яких не існувало взагалі або які існували, але відомості про них не відповідають дійсності], неповна або перекручена інформація про діяльність кредитної спілки;
5) неповна інформація про діяльність кредитної спілки – недостатні порівняно із законодавством України за обсягом або повнотою дані про діяльність кредитної спілки, які вводять або можуть ввести споживача в оману щодо прийняття рішення про отримання фінансової послуги кредитної спілки, включно через незабезпечення інформацією, що надається споживачу, правильного розуміння суті фінансової послуги;
6) перекручення інформації про діяльність кредитної спілки – перебільшення чи применшення інформації, що надається споживачу, про діяльність кредитної спілки, яке вводить або може ввести споживача в оману щодо прийняття рішення про отримання фінансової послуги кредитної спілки;
7) поширення недостовірної інформації про діяльність кредитної спілки – розміщення безпосередньо кредитною спілкою або на її замовлення на власному вебсайті кредитної спілки та/або в рекламі інформації, яка є недостовірною.
Терміни "реквізити рекламодавця", "рекламний макет" використовуються у значеннях, визначених у Положенні про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 05 жовтня 2021 року № 100 (зі змінами).
Інші терміни, що вживаються в цьому Положенні, використовуються в значеннях, визначених Законом про кредитні спілки, Законом про фінансові компанії, Законом України "Про звернення громадян", Законом України "Про цифровий контент та цифрові послуги", іншими законами України.
3. Це Положення визначає мінімальний обсяг та порядок надання інформації, що має надаватися кредитною спілкою споживачу, включно за запитом споживача в паперовій формі або електронній формі (на довговічному носії), щодо умов та порядку надання споживачу послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, порядок розкриття кредитною спілкою такої інформації та перелік ознак, які можуть свідчити, що спосіб викладення інформації про умови надання фінансової послуги кредитною спілкою під час поширення реклами ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття.
ІІ. Інформування споживача шляхом розміщення інформації на власному вебсайті кредитної спілки та в рекламі, включаючи рекламу на іншому вебсайті
4. Кредитна спілка під час інформування споживача на власному вебсайті розміщує інформацію про те, що:
1) вклади (депозити) не є пайовими внесками, до фінансової послуги із залучення кредитною спілкою коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, не належить прийом (залучення) кредитною спілкою від членів кредитної спілки пайових або інших внесків;
2) залучення вкладу (депозиту) здійснюється лише від членів кредитної спілки;
3) вклад (депозит) не може бути переведений у пайовий внесок, а пайовий внесок та інші внески члена кредитної спілки не можуть бути переведені у вклад (депозит);
4) залучення кредитною спілкою вкладів (депозитів) членів кредитної спілки, нарахування та виплата кредитною спілкою процентів за вкладами (депозитами), повернення кредитною спілкою вкладів (депозитів) може не відбуватися з урахуванням переліку випадків, визначених Законом про кредитні спілки та постановою Правління Національного банку України від 06 березня 2022 року № 39 "Про врегулювання діяльності учасників ринку небанківських фінансових послуг, небанківських фінансових груп, учасників платіжного ринку, колекторських компаній та юридичних осіб, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації" (зі змінами), коли кредитна спілка втрачає право на здійснення відповідних дій, з додаванням гіперпосилання на статут та/або внутрішній документ кредитної спілки (витяги з них) та нормативно-правовий акт Національного банку України (далі – Національний банк), де розкрито перелік таких випадків;
5) вклади (депозити), а також окремі внески члена кредитної спілки відповідно до Закону про кредитні спілки за заявою споживача можуть бути спрямовані на погашення кредиту та/або процентів за його користування;
6) відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" гарантії Фонду гарантування вкладів фізичних осіб не поширюються на кошти за вкладом (депозитом) у кредитній спілці;
7) у кредитній спілці відсутні або наявні гарантійні фонди чи компенсаційні схеми, що застосовуються відповідно до законодавства України щодо фінансової послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, та які саме (за наявності);
8) умови (випадки) і строки повернення обов’язкового та додаткових пайових внесків членам кредитної спілки встановлюються статутом кредитної спілки з додаванням гіперпосилання на статут / рішення загальних зборів членів кредитної спілки (витяги з них), де розкрито таку інформацію;
9) умови та порядок припинення членства в кредитній спілці, у тому числі виключення з членів кредитної спілки, встановлюються статутом кредитної спілки з додаванням гіперпосилання на статут (витяг), де розкрито умови та порядок припинення членства в кредитній спілці;
10) споживач згідно з законодавством України має право звернутися до Національного банку як регулятора ринку кредитних спілок, включно з питань захисту прав споживачів фінансових послуг, із зазначенням контактної інформації Національного банку для такого звернення.
5. Кредитна спілка надає повну, точну та достовірну інформацію споживачу щодо фінансової послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, з дотриманням вимог законодавства України та несе визначену законодавством України відповідальність за ненадання, надання не в повному обсязі або поширення недостовірної інформації про діяльність кредитної спілки під час інформування споживача згідно з цим Положенням. Кредитна спілка забезпечує актуальність та зрозумілість цієї інформації.
6. Порядок інформування споживачів щодо послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, повинен відповідати вимогам законодавства України та може бути частиною статуту або внутрішніх документів з надання фінансових та інших послуг кредитною спілкою, відповідно до яких укладаються договори надання фінансових послуг.
7. Кредитна спілка під час інформування споживача на власному вебсайті про послугу із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, розміщує попередження про можливі наслідки для споживача в разі користування цією фінансовою послугою, включаючи умови нездійснення повернення вкладу (депозиту), на кожній вебсторінці вебсайту з інформацією про таку послугу та умови її надання у вигляді текстового блоку (абзаців), наступного (наступних) за умовами послуги.
Кредитна спілка під час розповсюдження в будь-якій формі та в будь-який спосіб, крім рекламного макета, інформації про послугу із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, на вебсайті, який не є власним вебсайтом кредитної спілки (далі – реклама на іншому вебсайті), розміщує одразу під такою інформацією гіперпосилання на попередження про можливі наслідки для споживача в разі користування цією фінансовою послугою, що розміщені на власному вебсайті кредитної спілки.
Розміщення попереджень на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про кредитну спілку як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), в окремому документі (файлі), включно з тим, що додається до вебсторінки з інформацією про послугу, а також на інших вебсторінках і в документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної фінансової послуги, не є виконанням вимоги, передбаченої в абзаці першому пункту 7 розділу ІI цього Положення.
8. Кредитна спілка під час розміщення попереджень відповідно до цього Положення використовує таке виділення текстового блоку (абзаців):
1) зазначення тексту в рамці;
2) напівжирний шрифт, гарнітура та розмір якого ідентичні гарнітурі та розміру шрифту тексту інформування споживача про умови надання фінансової послуги.
9. Кредитна спілка під час інформування споживача розміщує інформацію про два та більше продукти в межах послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, поряд, зазначивши в однаковий спосіб їх істотні характеристики.
10. Кредитна спілка має право використовувати примітки для уточнення інформації, що надається нею під час інформування споживача про послугу із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню. Гарнітура, колір і розмір шрифту такої примітки повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту тексту інформування споживача про умови надання послуги.
Інформація в примітках не може містити істотні характеристики фінансової послуги, умови отримання акційної та інших аналогічних за змістом пропозицій.
11. Кредитна спілка в разі використання інформації третіх осіб (результатів досліджень, рейтингів, класифікацій або інших аналогічних за змістом даних) надає (розкриває) споживачу інформацію про виконавця дослідження (прізвище, власне ім’я, по батькові або найменування особи), дату проведення та/або дату розкриття інформації про дослідження, інформацію про назву видання, у якому опубліковані результати дослідження, та гіперпосилання на вебсторінку, де розміщено результати дослідження (за наявності).
12. Кредитна спілка розміщує на власному вебсайті та в рекламі послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, інформацію про такі істотні характеристики послуги:
1) процентну ставку, відсотків річних;
2) строк вкладу (депозиту), днів / місяців / років / без зазначення строку;
3) мінімальну суму вкладу (депозиту), гривня;
4) валюту вкладу (депозиту), гривня.
13. Кожна з істотних характеристик послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, викладається в основному тексті реклами або вебсторінки вебсайту в цифровому значенні, однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту, включаючи цифри ліворуч та праворуч від десяткової коми, незалежно від форми її подання (текст, зображення, елемент зображення).
Гарнітура, колір і розмір шрифту істотних характеристик фінансової послуги повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту, якими на рекламному макеті або на відповідній вебсторінці викладені процентні ставки, суми вкладу (депозиту) або будь-які дані, що стосуються доходу споживача за послугою, а також іншу інформацію про послугу, розміщену в межах основного тексту.
Слоган, заголовок / підзаголовок реклами можуть містити істотні характеристики фінансової послуги, викладені в повному обсязі та однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
Істотні характеристики фінансової послуги не можуть додаватися до реквізитів рекламодавця.
14. Кредитній спілці забороняється під час інформування споживачів про умови послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, шляхом поширення реклами надавати інформацію у спосіб, що ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття.
15. Ознаками, які свідчать, що спосіб викладення інформації про умови надання послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, шляхом поширення реклами ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття, є використання:
1) приміток, виділення тексту з використанням напівжирного шрифту та/або похилого накреслення, візуальних елементів, великих літер (включаючи абревіатури), розміщених поруч, якщо такі способи виділення тексту реклами в сукупності становлять 40 та більше відсотків від загальної(го) площі / обсягу реклами;
2) кольорів тексту реклами, загальна кількість яких становить більше трьох;
3) стилю цифр іншого, ніж арабські;
4) відстані між рядками тексту реклами, яка менша 120 відсотків від кегля шрифту;
5) відстані між літерами тексту реклами, яка менша за товщину обведення цифр і літер або більша за ширину однієї літери цього тексту;
6) пропорційного співвідношення між висотою великих і малих літер тексту реклами іншого, ніж 3:2;
7) побудови геометричних фігур із рядків тексту реклами;
8) фону тексту реклами, колір якого є однаковим з кольором тексту реклами, або використання як фону для тексту малюнків, фотографій або інших аналогічних зображень;
9) звукового супроводу реклами, зміст якого суперечить або не відповідає змісту, візуалізованому в будь-якій формі в такій рекламі.
Ознаки, визначені в пункті 15 розділу ІІ цього Положення, не застосовуються до використання в рекламі товарного знака кредитної спілки (логотипа).
16. Кредитна спілка розміщує на власному вебсайті таку інформацію про послугу із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню:
1) перелік видів вкладів (депозитів), що залучаються кредитною спілкою від споживачів;
2) процентні ставки залежно від виду вкладу (депозиту) (зазначається щонайменше їх мінімальне значення), порядок їх визначення та нарахування, період, протягом якого вони застосовуються, їх розмір після завершення цього періоду застосування (за наявності);
3) розмір грошової суми, у межах якої може бути надана послуга (від мінімального розміру до максимального);
4) строки розміщення вкладів (депозитів) (від мінімального значення до максимального або зазначення, що строк зберігання коштів не встановлюється);
5) інші тарифи та умови розміщення вкладу (депозиту) (за наявності), а також порядок надання послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню (витяг або гіперпосилання на внутрішні правила про надання фінансових послуг кредитною спілкою у разі розміщення в них такого порядку);
6) порядок розміщення коштів під процент у кредитній спілці:
спосіб унесення коштів (готівкою, включно через касу, або в безготівковій формі);
наявність або відсутність можливості:
поповнювати вклад (депозит);
автоматично зараховувати нараховані проценти на вклад (депозит) на поповнення вкладу (депозиту);
продовжити строк дії вкладу (депозиту) окремо споживачем та кредитною спілкою, разом із порядком такого продовження за ініціативи / на вимогу споживача,
видачі частини вкладу (депозиту) на вимогу споживача;
7) умови та порядок виплати розміщених коштів та банківських металів та нарахованих процентів на вклад (депозит) із зазначенням терміну (дати) виплати (за можливості), а також строк, протягом якого здійснюється така виплата;
8) право споживача на повернення вкладу (депозиту) та нарахованих на нього процентів до спливу строку або до настання інших обставин, визначених договором, якщо таке право передбачено умовами договору вкладу (депозиту), а також умови та порядок реалізації такого права споживачем в односторонньому порядку, включно зі строком, протягом якого споживач має право використати таке право;
9) умови отримання акційної та інших аналогічних за змістом пропозицій, включаючи термін їх дії;
10) інформацію про наявність, перелік і вартість посередницьких послуг кредитної спілки та третіх осіб, консультаційних та інформаційних послуг кредитної спілки, пов’язаних з наданням фінансової послуги (далі – супровідні послуги), включаючи розмір платежу та базу його розрахунку;
11) гіперпосилання на вебсторінку кредитної спілки, де розміщено текст договору вкладу (депозиту) та інших типових договорів про надання послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, включаючи гіперпосилання на статут або внутрішні документи з надання фінансових та інших послуг кредитною спілкою в разі розміщення в них текстів таких договорів;
12) попередження про:
можливі наслідки для споживача в разі користування послугою із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, або невиконання ним умов договору вкладу (депозиту);
можливі наслідки для споживача в разі його несвоєчасного звернення до кредитної спілки щодо повернення коштів та банківських металів, залучених за договором вкладу (депозиту);
можливі наслідки для споживача в разі повернення споживачу вкладу (депозиту) до спливу строку або до настання інших обставин, визначених договором;
13) калькулятор для порівняння загальних доходів за послугою із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню;
14) інформацію про порядок звернення споживача з питань виконання сторонами умов договору вкладу (депозиту) до кредитної спілки.
Кредитна спілка надає інформацію, визначену в підпунктах 25, 7, 9-12 пункту 16 розділу II цього Положення, щодо кожного продукту в межах послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню.
Кредитна спілка має право використовувати приклади під час розміщення інформації, визначеної в підпунктах 2-5, 7, 9 та 10 пункту 16 розділу II цього Положення.
17. Кредитна спілка розміщує інформацію про істотні характеристики послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, за формою, наведеною в додатку до цього Положення, на власному вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання такої послуги у формі окремого документа (файла) з назвою "Істотні характеристики послуги" у форматі pdf, що додається до цієї вебсторінки та викладається з використанням типової (не різновиду) гарнітури Times New Roman, шрифту розміром не менше 12 друкарських пунктів.
Кредитна спілка в рекламі на іншому вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, розміщує гіперпосилання на документ (файл) з назвою "Істотні характеристики послуги", що розміщений на власному вебсайті кредитної спілки, або на його вебсторінку з таким документом (файлом).
Кредитній спілці забороняється розміщувати документ (файл) із назвою "Істотні характеристики послуги" на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про кредитну спілку як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), а також на інших вебсторінках і в інших документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються фінансової послуги.
Кредитна спілка зобов’язана забезпечувати актуальність документа (файла) із назвою "Істотні характеристики послуги", а також актуальність гіперпосилання на нього, відповідно до чинних умов послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, та на вимогу споживача безкоштовно надати йому редакцію такого документа (файла), чинну на зазначену споживачем дату за останніх три роки, що передували такій вимозі.
18. Кредитна спілка розміщує на власному вебсайті безпосередньо на сторінці з інформацією про послугу із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, калькулятор / калькулятори для порівняння загальних доходів за цією послугою, з урахуванням супровідних послуг (за наявності), включно з податками та зборами з урахуванням вимог законодавства України.
Кредитна спілка під час надання відповідно до цього Положення інформації про вартість супровідних послуг бере до розрахунку максимально можливе значення вартості супровідних послуг за послугою, якщо немає можливості достовірно оцінити вартість цих послуг. Кредитна спілка, якщо немає інформації про вартість супровідних послуг, що є обов’язковими для отримання послуги, для надання такої інформації визначає вартість цих послуг відповідно до їх орієнтовної вартості за аналогічними договорами вкладу (депозиту), які вже укладені кредитною спілкою за попередні три місяці, або, якщо немає цих договорів здійснює розрахунок середньої вартості такої послуги, що пропонується щонайменше трьома надавачами таких супровідних послуг на ринку, шляхом проведення аналізу вартості цих послуг.
19. Кредитна спілка відображає такі результати розрахунків калькулятора для послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню:
1) загальна сума платежів за супровідні послуги кредитної спілки, отримання яких є необхідним для укладення договору вкладу (депозиту), гривень (за наявності);
2) процентна ставка на вклад (депозит) до сплати податків, відсотків річних;
3) оподаткування доходів від вкладної (депозитної) операції: суми податку на доходи фізичних осіб та військового збору, гривень;
4) сума доходу від вкладної (депозитної) операції після оподаткування в гривні [для вкладів (депозитів) у гривні], у банківських металах [для вкладів (депозитів) у банківських металах];
5) процентна ставка на вклад (депозит) з урахуванням сплати податків, відсотків річних.
Кредитна спілка розміщує на сторінці з інформацією про послугу із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, приклади результатів розрахунків калькулятора, до яких включає інформацію про всі припущення, використані для розрахунку загальних доходів за послугою.
Додаток
до Положення про інформаційне забезпечення
кредитними спілками споживачів щодо надання
фінансової послуги із залучення коштів та
банківських металів, що підлягають поверненню
(пункт 17 розділу ІІ)
Інформація
про істотні характеристики послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню [ця інформація містить загальні умови залучення кредитною спілкою коштів споживачів на вклади (депозити) та не є пропозицією з надання цієї послуги]