• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування

Національний банк України  | Постанова, Інформація, Форма типового документа, Положення від 05.10.2021 № 100
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Інформація, Форма типового документа, Положення
  • Дата: 05.10.2021
  • Номер: 100
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Інформація, Форма типового документа, Положення
  • Дата: 05.10.2021
  • Номер: 100
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
05.10.2021 № 100
Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 56 від 21.03.2022 № 130 від 18.10.2023 № 27 від 14.03.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 3-1, 11, 12, 20, 21, 27, 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статті 5 Закону України "Про споживче кредитування", статті 24 Закону України "Про рекламу", з метою встановлення мінімального обсягу інформації, яка повинна надаватися фінансовою установою споживачу щодо надання послуг споживчого кредитування, порядку розкриття нею такої інформації та переліку ознак, які можуть свідчити, що спосіб викладення інформації про умови надання фінансових послуг фінансовою установою під час поширення реклами ускладнює її візуальне сприйняття, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування (далі - Положення), що додається.
2. Небанківським фінансовим установам України, які відповідно до законодавства України мають право надавати споживчі кредити:
1) протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення, крім пунктів 13, 14 розділу I Положення, підпункту 8 пункту 16 та пунктів 20 - 22 розділу II Положення;
2) до 01 січня 2024 року привести свою діяльність у відповідність до вимог пунктів 13, 14 розділу I, підпункту 8 пункту 16 та пунктів 20 - 22 розділу II Положення.
( Пункт 2 в редакції Постанови Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Кирила Шевченка.
4. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

В.о. Голови

Ю. Гелетій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
05.10.2021 № 100
ПОЛОЖЕННЯ
про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування
( У тексті Положення та додатках до нього слова "супровідні послуги" у всіх відмінках замінено словами "додаткові та/або супутні послуги" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про фінансові послуги та фінансові компанії", "Про споживче кредитування", "Про рекламу", " Про страхування".
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
2. Це Положення визначає мінімальний обсяг інформації, яка надається споживачу про умови та порядок надання споживчих кредитів небанківською фінансовою установою, яка відповідно до законодавства України має право надавати відповідну фінансову послугу, а також страховиком, який надає кредит у межах та під заставу викупної суми за договором страхування життя з накопичувальною складовою (далі - фінансова установа), порядок розкриття нею такої інформації та перелік ознак, які можуть свідчити, що спосіб викладення інформації про умови надання фінансових послуг фінансовою установою під час поширення реклами ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття.
( Пункт 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 130 від 18.10.2023, № 27 від 14.03.2024 )
3. Терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в такому значенні:
1) інформування споживача - надання (розкриття) інформації фінансовою установою споживачу відповідно до вимог законодавства України щодо послуги споживчого кредиту, надання мінімального обсягу інформації про умови та істотні характеристики цієї послуги, визначеної цим Положенням, шляхом розміщення такої інформації на кожному власному вебсайті фінансової установи, у рекламі, надання інформації під час користування послугою з надання споживчого кредиту, а також надання іншої інформації, передбаченої внутрішніми документами фінансової установи;
( Підпункт 1 пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
2) істотна характеристика послуги з надання споживчого кредиту - відомості та/або дані про послугу з надання споживчого кредиту, визначені цим Положенням;
3) калькулятор - інструмент, що розміщується на власному вебсайті фінансової установи для розрахунку витрат за послугою з надання споживчого кредиту з урахуванням вибраних споживачем умов цієї послуги;
4) мікрокредит - споживчий кредит (кредит) за договором про споживчий кредит, загальний розмір кредиту за яким не перевищує розміру однієї мінімальної заробітної плати, установленої на день укладення такого договору;
5) недостовірна інформація про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування - інформація, яка надається споживачу фінансової послуги, не відповідає дійсності [містить відомості або вказує на події (факти), яких не існувало взагалі або які існували, але відомості про них не відповідають дійсності], неповна чи перекручена інформація про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування;
6) неповна інформація про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування - недостатня порівняно із законодавством України за обсягом або повнотою інформація про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування, яка вводить або може ввести споживача в оману щодо прийняття рішення про отримання споживчого кредиту, включно через незабезпечення інформацією, що надається споживачу, правильного розуміння суті фінансової послуги;
6-1) основний текст реклами - текст, що розміщено на рекламному макеті між заголовком/підзаголовком та реквізитами рекламодавця або під заголовком/підзаголовком у разі розміщення реквізитів рекламодавця на початку рекламного макета чи на полях рекламної площини;
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом 6-1 згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
7) перекручення інформації про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування - перебільшення чи применшення інформації, що надається споживачу, про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування, яке вводить або може ввести споживача в оману щодо прийняття рішення про отримання споживчого кредиту, включно через незабезпечення інформацією, що надається споживачу, правильного розуміння суті фінансової послуги;
8) поширення недостовірної інформації про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування - розміщення безпосередньо фінансовою установою або на замовлення фінансової установи на власному вебсайті фінансової установи та/або в рекламі інформації, яка є недостовірною;
9) реквізити рекламодавця - довідкова інформація про рекламодавця та його відокремлені підрозділи, яка міститься в рекламному повідомленні та є контактною інформацією. До реквізитів рекламодавця належать такі відомості про рекламодавця та його відокремлені підрозділи: адреса, телефон/факс, електронна пошта, мобільний застосунок, вебсайт, графік роботи, контактна особа, дозволи, ліцензії, свідоцтва, сертифікати;
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
10) рекламний макет - графічне, візуальне (анімаційне), звукове оформлення повідомлення про фінансову установу, її діяльність та фінансові послуги, що поширюється споживачам реклами в друкованій або електронній формі;
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023з )
11) система дистанційного обслуговування - сукупність каналів дистанційного електронного обслуговування [телефон, месенджер, банкомат, пристрій з функцією приймання готівки (cash-in), мобільний застосунок, мережа Інтернет та інші засоби, пов’язані з електронною комунікаційною мережею], які без одночасної фізичної присутності споживача та надавача послуг забезпечують надання споживачу фінансових, платіжних або інших послуг.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
Інші терміни, які вживаються в цьому Положенні, використовуються в значеннях, визначених Законами України "Про споживче кредитування", "Про рекламу", "Про фінансові послуги та фінансові компанії", "Про звернення громадян", іншими актами законодавства України.
( Абзац чотирнадцятий пункту 23 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
4. Фінансова установа надає повну, точну та достовірну інформацію споживачу щодо споживчого кредиту з дотриманням вимог законодавства України та несе визначену законом відповідальність за ненадання, надання не в повному обсязі або надання (поширення) недостовірної інформації про діяльність фінансової установи у сфері споживчого кредитування під час інформування споживача згідно з цим Положенням. Фінансова установа забезпечує актуальність та зрозумілість цієї інформації.
5. Внутрішні документи, які визначають порядок інформування споживачів, повинні відповідати вимогам законодавства України. Порядок інформування споживачів може бути включений окремим розділом у внутрішні правила з надання фінансових послуг "або в інші внутрішні документи", затверджені фінансовою установою, відповідно до яких укладаються договори про надання споживчих кредитів.
( Пункт 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
6. Фінансова установа здійснює інформування споживача в частині поширення реклами з урахуванням вимог законодавства України про рекламу, споживче кредитування та про регулювання діяльності з надання фінансових послуг.
7. Фінансова установа в разі використання інформації третіх осіб (результатів досліджень, рейтингів, класифікацій або інших аналогічних за змістом даних) надає (розкриває) споживачу інформацію про виконавця дослідження (прізвище, ім'я, по батькові або найменування особи), дату проведення та/або дату розкриття інформації про дослідження, інформацію про назву видання, в якому опубліковані результати дослідження (за наявності).
8. Фінансова установа під час інформування споживача на власному вебсайті про послугу з надання споживчого кредиту забезпечує розміщення попереджень про можливі наслідки згідно із законодавством України для споживачів у разі користування цією фінансовою послугою або невиконання ними обов’язків згідно з договором про споживчий кредит на кожній вебсторінці вебсайту з інформацією про таку послугу та умови її надання у вигляді текстового блоку (абзаців), наступного (наступних) за умовами послуги.
Фінансова установа під час розповсюдження в будь-якій формі та в будьякий спосіб, крім рекламного макета, інформації про послугу з надання споживчого кредиту на вебсайті, який не є власним вебсайтом фінансової установи (далі - реклама на іншому вебсайті), забезпечує розміщення одразу під такою інформацією гіперпосилання на попередження про можливі наслідки для споживача в разі користування цією фінансовою послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про споживчий кредит, що розміщені на власному вебсайті фінансової установи.
Розміщення попереджень на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про фінансову установу як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), в окремому документі (файлі), включно з тим, що додається до вебсторінки з інформацією про послугу, а також на інших вебсторінках і в документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної фінансової послуги, не є виконанням вимоги, передбаченої в абзаці першому пункту 8 розділу I цього Положення.
( Пункт 8 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
9. Фінансова установа має право на власний розсуд використовувати попередження про можливі наслідки для споживача в разі користування послугою з надання споживчого кредиту або невиконання ним обов’язків згідно з договором про споживчий кредит у рекламному макеті.
( Пункт 9 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
10. Фінансова установа під час розміщення попереджень відповідно до цього Положення використовує таке виділення текстового блоку (абзаців):
( Абзац перший пункту 10 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
1) зазначення тексту в рамці та
2) напівжирний шрифт, гарнітура та розмір якого ідентичні гарнітурі та розміру шрифту тексту інформування споживача про умови надання послуги споживчого кредиту.
11. Фінансова установа під час інформування споживача на власному вебсайті розміщує інформацію про дві та більше послуги з надання споживчого кредиту одного різновиду (залежно від обраних фінансовою установою критеріїв у розрізі цільових груп споживачів, рівня оцінки ризиковості та інших критеріїв) поряд, зазначивши в однаковий спосіб їх істотні характеристики.
12. Фінансова установа має право використовувати примітки для уточнення інформації, що надається нею під час інформування споживача. Гарнітура, колір і розмір шрифту такої примітки повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту тексту інформування споживача про умови надання споживчого кредиту.
Інформація в примітках не може містити істотні характеристики послуги з надання споживчого кредиту, умови отримання акційної та інших аналогічних за змістом пропозицій.
13. Фінансова установа інформує споживача під час користування послугою з надання споживчого кредиту шляхом відправлення на обраний за згодою зі споживачем канал для комунікацій (уключаючи смс-інформування, месенджер, електронну пошту, особистий кабінет споживача на вебсайті фінансової установи, мобільний застосунок) кожного разу в дату зміни строку повернення кредиту та/або суми (ліміту) споживчого кредиту повідомлення такого змісту:
1) щодо послуги з надання споживчого кредиту:
дату повернення кредиту та процентів за ним (у разі зміни);
суму (ліміт) установленого розміру кредиту та дату її (його) установлення (у разі зміни);
2) щодо послуги з надання мікрокредиту (додатково до інформації, зазначеної в підпункті 1 пункту 13 розділу I цього Положення) - суму до повного погашення зобов'язань за договором про споживчий кредит (на дату відправки повідомлення), загальну кількість платежів, уключаючи періодичність їх сплати та/або дати сплати.
14. Фінансова установа інформує споживача під час користування послугою з надання споживчого кредиту про зміну строку повернення кредиту та/або його суми (ліміту) за договорами, укладеними за бажанням споживача з використанням каналів дистанційного електронного обслуговування через особистий кабінет споживача на вебсайті фінансової установи, шляхом відправлення повідомлення в цей особистий кабінет споживача на вебсайті з таким змістом (додатково до інформації, зазначеної в підпункті 1 пункту 13 розділу I цього Положення):
( Абзац перший пункту 14 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
1) детальний перелік складових загальної вартості кредиту у вигляді графіка платежів (згідно зі строковістю, зазначеною в договорі про споживчий кредит) у розрізі сум і дат погашення основного боргу, сплати процентів за користування кредитом, вартості всіх додаткових та/або супутніх послуг, кредитного посередника (за наявності) та третіх осіб за кожним платіжним періодом або гіперпосилання на графік платежів;
2) текст договору або гіперпосилання на вебсторінку фінансової установи, де розміщено текст договору про надання споживчого кредиту, укладеного зі споживачем;
3) попередження, що продовження (лонгація, пролонгація) строку погашення заборгованості за договором споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору здійснюється без змін або зі зміною умов попередньо укладеного договору в бік погіршення для споживача із зазначенням переліку та цифрового значення умов, що підлягають зміні.
Інформація, передбачена в пункті 14 розділу I цього Положення, має бути доступною споживачу починаючи з дати надання споживчого кредиту.
15. Фінансова установа під час поширення (розкриття) інформації споживачу про умови послуги з надання споживчого кредиту в будь-якій формі та в будь-який спосіб не повинна вводити споживачів в оману щодо цих умов і надає та оприлюднює такі умови послуги:
1) максимальну суму/ліміт кредиту, гривень;
2) строк кредитування, днів/місяців/років;
3) реальну річну процентну ставку, відсотків річних.
15-1. Кожна з умов послуги з надання споживчого кредиту, зазначених у пункті 15 розділу I цього Положення, викладається в основному тексті реклами або вебсторінки вебсайту однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту, незалежно від форми її подання (текст, зображення, елемент зображення).
Гарнітура, колір і розмір шрифту умов послуги з надання споживчого кредиту, зазначених у пункті 15 розділу I цього Положення, повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту, якими на рекламному макеті або на відповідній вебсторінці викладені процентні ставки, будь-які дані, що стосуються витрат споживача за споживчим кредитом, або інша інформація про послугу, яку розміщено в межах основного тексту.
Слоган, заголовок/підзаголовок реклами можуть містити зазначені в пункті 15 розділу I цього Положення умови послуги з надання споживчого кредиту, викладені в повному обсязі та однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
Істотні характеристики фінансової послуги не можуть додаватися до реквізитів рекламодавця.
( Розділ I доповнено новим пунктом 15-1 згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
15-2. Цифрове значення істотної характеристики послуги з надання споживчого кредиту, включаючи цифри ліворуч та праворуч від десяткової коми, викладається єдиними гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
( Розділ I доповнено новим пунктом 15-2 згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
II. Інформування споживачів шляхом розміщення інформації на власному вебсайті фінансової установи та в рекламі на іншому вебсайті
( Заголовок розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
16. Фінансова установа під час розміщення на власному вебсайті інформації щодо отримання споживчого кредиту, крім іншої потрібної відповідно до законодавства України інформації, розкриває таку інформацію:
1) перелік різновидів споживчих кредитів (залежно від обраних фінансовою установою критеріїв у розрізі цільових груп споживачів, рівня оцінки ризиковості та інших критеріїв), що надаються фінансовою установою споживачу;
2) істотні характеристики послуги з надання споживчого кредиту;
3) умови отримання акційної та інших аналогічних за змістом пропозицій, уключаючи термін їх дії;
4) суму (ліміт), на яку (який) може бути наданий споживчий кредит (від мінімального розміру до максимального), строк користування нею (ним) (від мінімального значення до максимального);
5) про наявність, перелік і вартість додаткових та/або супутніх послуг фінансової установи, кредитних посередників та третіх осіб, уключаючи розмір платежу та базу його розрахунку, з урахуванням вимог законодавства України;
6) гіперпосилання на вебсторінку фінансової установи, де розміщено умови договору (уключаючи його публічну частину, оферти) та інших типових договорів про надання споживчого кредиту, внутрішні правила надання фінансових послуг фінансовою установою;
7) попередження про:
можливі наслідки для споживача в разі користування споживчим кредитом або невиконання ним обов'язків згідно з договором про споживчий кредит, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються в разі невиконання зобов'язання за договором про споживчий кредит;
те, що порушення виконання зобов'язання щодо повернення споживчого кредиту може вплинути на кредитну історію та ускладнити отримання споживчого кредиту надалі;
те, що фінансовій установі забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від фінансової установи або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання споживчого кредиту;
те, що для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання споживчого кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ;
те, що фінансова установа має право вносити зміни до укладених зі споживачами договорів про споживчий кредит тільки за згодою сторін;
можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів каналами дистанційного електронного обслуговування;
( Абзац сьомий підпункту 7 пункту 16 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
те, що можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування споживчим кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати;
те, що ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит здійснюється без змін або зі зміною умов попередньо укладеного договору в бік погіршення для споживача із зазначенням переліку та цифрового значення умов, що підлягають зміні;
8) калькулятор;
9) гіперпосилання на сторінку офіційного Інтернет-представництва Національного банку, на якій розміщено Державний реєстр фінансових установ;
10) повідомлення з рекомендацією негайного інформування споживачем фінансової установи про несанкціонований доступ або зміну інформації споживача в системі дистанційного обслуговування фінансової установи;
( Підпункт 10 пункту 16 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
11) про порядок і процедуру захисту персональних даних споживачів (уключаючи витяги з них);
12) відомості про можливість та умови дострокового розірвання договору про надання споживчого кредиту, а також спосіб такого розірвання договору, строки та умови повернення коштів;
13) інформацію про право споживача після припинення дії договору про надання споживчого кредиту, включно у зв’язку із завершенням строку дії, розірванням або виконанням такого договору, звернутися до фінансової установи із запитом на інформацію (довідку), що стосується виконання сторонами своїх зобов’язань, установлених договором, включаючи інформацію (довідку) про відсутність заборгованості та виконання зобов’язань споживача за договором у повному обсязі, яку фінансова установа надає у формі паперового або електронного документа (за вибором споживача) протягом п’яти робочих днів із дня отримання фінансовою установою такого запиту;
( Пункт 16 розділу II доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
14) порядок повернення кредиту та процентів за користування ним за послугою з надання споживчого кредиту в межах та під заставу викупної суми за договором страхування життя з накопичувальною складовою в разі настання страхового випадку до дати повернення кредиту, визначеної договором (у разі надання відповідної послуги страховиком за договором страхування життя).
( Пункт 16 розділу II доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
Фінансова установа надає інформацію, визначену в підпунктах 2 - 7 пункту 16 розділу II цього Положення, у розрізі кожного різновиду споживчого кредиту.
Фінансова установа має право використовувати приклади під час розміщення інформації, визначеної в підпунктах 2 - 5 пункту 16 розділу II цього Положення.
Фінансова установа надає інформацію, визначену в абзаці дев'ятому підпункту 7 пункту 16 розділу II цього Положення, у системі дистанційного обслуговування (уключаючи особистий кабінет на вебсайті фінансової установи), в якій здійснюється ініціювання споживачем продовження (лонгація, пролонгація) строку погашення кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору.
17. Фінансова установа розміщує інформацію про істотні характеристики послуги споживчого кредиту, включаючи послуги з надання мікрокредиту, на власному вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання такої послуги за формою, наведеною в додатках 1-4 до цього Положення, у вигляді окремого документа (файла) з назвою "Істотні характеристики послуги" у форматі pdf, що додається до цієї вебсторінки та викладається з використанням типової (не різновиду) гарнітури Times New Roman, шрифту розміром не менше 12 друкарських пунктів.
Фінансова установа в рекламі на іншому вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання споживчого кредиту/мікрокредиту розміщує гіперпосилання на документ (файл) з назвою "Істотні характеристики послуги", що розміщений на власному вебсайті фінансової установи, або на його вебсторінку з таким документом (файлом).
( Пункт 17 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
18. Фінансовій установі забороняється розміщувати документ (файл) із назвою "Істотні характеристики послуги" на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання відповідної фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про фінансову установу як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), а також на інших вебсторінках і в інших документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної фінансової послуги.
Фінансова установа зобов’язана забезпечувати актуальність документа (файла) із назвою "Істотні характеристики послуги" відповідно до чинних умов споживчого кредиту/мікрокредиту та на вимогу споживача безкоштовно надати йому редакцію такого документа (файла), чинну на зазначену споживачем дату за останніх три роки, що передували такій вимозі.
( Пункт 18 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
19. Фінансова установа на власному вебсайті розкриває інформацію про порядок розгляду фінансовою установою звернень (скарг) споживачів щодо послуги споживчого кредиту, який має включати посилання на розділ "Захист прав споживачів" на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
20. Фінансова установа розміщує на власному вебсайті безпосередньо на сторінці з інформацією про послугу калькулятор/калькулятори для порівняння загальних витрат за послугою з надання споживчого кредиту з урахуванням додаткових та/або супутніх послуг фінансової установи, кредитних посередників і третіх осіб, уключно з податковими платежами та зборами з урахуванням вимог законодавства України.
( Абзац перший пункту 20 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
Фінансова установа має право використовувати функцію ЧИСТВНДОХ (XIRR) програмного продукту Microsoft Excel або іншу ідентичну функцію під час розроблення калькулятора для порівняння загальних витрат за послугою з надання споживчого кредиту.
Фінансова установа під час надання відповідно до цього Положення інформації про вартість додаткових та/або супутніх послуг бере до розрахунку максимально можливе значення вартості додаткових та/або супутніх послуг за послугою з надання споживчого кредиту, якщо немає можливості достовірно оцінити вартість цих послуг. Фінансова установа, якщо немає інформації про вартістьдодаткових та/або супутніх послуг третіх осіб, що є обов'язковими для отримання споживчого кредиту, для надання такої інформації має право зазначати вартість цих послуг відповідно до їх орієнтовної вартості за аналогічними договорами про споживчий кредит, які вже укладені фінансовою установою за попередні три місяці, або, якщо немає цих договорів, здійснює розрахунок середньої вартості такої послуги, що пропонується щонайменше трьома постачальниками на ринку цих послуг, шляхом проведення аналізу вартості цих послуг.
21. Фінансова установа забезпечує відображення таких результатів розрахунків калькулятора:
1) для послуги з надання споживчого кредиту:
загальні витрати за споживчим кредитом, гривень;
суму платежу за розрахунковий період [включає платіж за кредитом, проценти за користування кредитом, розмір платежів за додаткові та/або супутні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) та третіх осіб], гривень;
загальну вартість кредиту для споживача, гривень;
реальну річну процентну ставку, відсотків річних;
2) для послуги з надання мікрокредиту (додатково до інформації, зазначеної в підпункті 1 пункту 21 розділу II цього Положення) - загальну кількість платежів, уключаючи періодичність їх сплати та/або дати сплати.
22. Фінансова установа розміщує на сторінці з інформацією про послугу з надання споживчого кредиту приклади результатів розрахунків калькулятора, до яких включає інформацію про всі припущення, використані для розрахунку загальних витрат за послугою з надання споживчого кредиту.
23. Пропозиція фінансової установи, адресована невизначеному колу осіб, укласти договір (оферту) щодо надання споживчого кредиту у вигляді публічної частини договору про надання споживчого кредиту, що укладається шляхом приєднання [далі - публічна пропозиція (оферта), публічна частина договору], розміщується фінансовою установою на її власному вебсайті.
Фінансова установа на вимогу споживача зобов'язана надати йому редакцію публічної частини договору, яка була чинною на зазначену споживачем дату.
24. Фінансова установа під час здійснення публічної пропозиції (оферти) на власному вебсайті розміщує таку інформацію:
1) повне найменування фінансової установи;
2) ідентифікаційний код та місцезнаходження фінансової установи;
3) контактну інформацію та адресу власного вебсайта фінансової установи;
4) гіперпосилання на відомості про свідоцтво, ліцензії та дозволи, надані фінансовій установі;
5) гіперпосилання на Державний реєстр фінансових установ на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
6) відомості про:
види фінансових послуг, що надаються фінансовою установою споживачу, гіперпосилання на вебсторінку фінансової установи, де розміщено істотні характеристики послуги з надання споживчого кредиту;
гіперпосилання на вебсторінку фінансової установи, де розміщено інформацію про порядок і процедуру захисту персональних даних (уключаючи витяги з них);
порядок дій фінансової установи в разі невиконання споживачем обов'язків згідно з договором про споживчий кредит;
гіперпосилання на внутрішній документ (витяг) фінансової установи, який регламентує порядок розгляду фінансовою установою звернень споживачів, а також гіперпосилання на розділ "Захист прав споживачів" на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку, де розміщено інформацію про розгляд звернень;
дату набрання чинності публічною пропозицією (офертою);
7) попередження про те, що підписання споживачем публічної пропозиції (оферти) передбачає надання його згоди на зазначені умови надання споживчого кредиту.
Фінансова установа має право розмістити на власному вебсайті іншу інформацію щодо публічної пропозиції (оферти).
25. Інформація, зазначена в пункті 24 розділу II цього Положення, розміщується на початку першої сторінки публічної пропозиції (оферти) на власному вебсайті фінансової установи.
25-1. Фінансова установа використовує для позначення гіперпосилання шрифт контрастного до решти тексту кольору з підкресленням або із символом, що застосовується для позначення гіперпосилання.
( Розділ II доповнено новим пунктом 25-1 згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
25-2. Фінансова установа розміщує на всіх вебсторінках, на яких здійснюється дія з електронними платіжними засобами, безпосередньо над блоком, в якому зазначаються реквізити електронного платіжного засобу, попередження з текстом "Зазначаючи реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки) на цьому вебсайті для здійснення будь-якої дії, як-от авторизації/ідентифікації особи, заповнення відповідної реєстраційної форми (реєстрації на вебсайті), додавання платіжної картки в особистому кабінеті (активація/реєстрація платіжної картки), для безготівкового перерахування коштів на рахунок, списання коштів із рахунку (погашення кредиту), позичальник усвідомлює, що ці реквізити зберігатимуться кредитодавцем або особою, з якою в кредитодавця є договірні відносини, та можуть використовуватися для списання коштів з рахунку для погашення вимог за договором про споживчий кредит. У разі настання такого списання позичальник має право в односторонньому порядку відмовитися або припинити списання коштів у визначеному договором порядку".
Текст попередження викладається напівжирним шрифтом червоного кольору на білому фоні в рамці. Гарнітура та розмір шрифту тексту попередження мають бути ідентичні гарнітурі та розміру шрифту решти тексту на відповідній вебсторінці.
( Розділ II доповнено новим пунктом 25-2 згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
III. Інформування споживачів шляхом поширення реклами
26. Фінансовій установі забороняється під час інформування споживачів про умови надання споживчого кредиту шляхом поширення реклами надавати інформацію у спосіб, що ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття.
( Пункт 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
27. Ознаками, які свідчать, що спосіб викладення інформації про умови надання споживчого кредиту шляхом поширення реклами ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття, є використання:
( Абзац перший пункту 27 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
1) приміток, виділення тексту з використанням напівжирного шрифту та/або похилого накреслення, візуальних елементів, великих літер (уключаючи абревіатури), розміщених поруч, якщо такі способи виділення тексту реклами в сукупності становлять 40 та більше відсотків від загальної(го) площі/обсягу реклами;
2) кольорів тексту реклами, загальна кількість яких становить більше трьох;
3) стилю цифр іншого, ніж арабські;
4) відстані між рядками тексту реклами, яка менша 120 відсотків від кегля шрифту;
5) відстані між літерами тексту реклами, яка менша за товщину обведення цифр і літер або більша за ширину однієї літери цього тексту;
6) пропорційного співвідношення між висотою великих і малих літер тексту реклами іншого, ніж 3:2;
7) побудови геометричних фігур із рядків тексту реклами;
( Підпункт 8 пункту 27 розділу III виключено на підставі Постанови Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
9) фону тексту реклами, колір якого є однаковим з кольором тексту реклами, або використання як фону для тексту малюнків, фотографій або інших аналогічних зображень;
10) звукового супроводу реклами, зміст якого суперечить або не відповідає змісту, візуалізованому в будь-якій формі в такій рекламі.
( П ункт 27 розділу III доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
28. Ознаки, визначені в пункті 27 розділу III цього Положення, не застосовуються до використання в рекламі товарного знака фінансової установи (логотипа).
( Розділ III доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку № 130 від 18.10.2023 )
Логотип
фінансової
установи
Логотип
фінансової
установи
Додаток 1
до Положення про інформаційне
забезпечення фінансовими установами
споживачів щодо надання послуг
споживчого кредитування
(пункт 17 розділу II)
Логотип
фінансової
установи
ІНФОРМАЦІЯ
про істотні характеристики послуги з надання мікрокредиту (ця інформація містить загальні умови надання фінансовою установою мікрокредиту та не є пропозицією з надання цих послуг. Запропоновані індивідуальні умови залежатимуть від результатів оцінки фінансовою установою кредитоспроможності, проведеної на підставі отриманої від споживача інформації та з інших джерел за наявності законних на це підстав)
I. Загальна інформація
Таблиця
№ з/п Вид інформації Інформація для заповнення фінансовою установою
1 2 3
1 I. Інформація про фінансову установу
2 Найменування
3 Номер і дата видачі ліцензії/свідоцтва
4 Адреса
5 Номер контактного(них) телефону(ів)
6 Адреса власного вебсайта
7 II. Основні умови мікрокредиту
8 Цільова група споживачів
9 Сума/ліміт кредиту, грн
10 Строк кредитування, дн./міс.
11 Реальна річна процентна ставка, відсотки річних
12 Комісії та інші платежі за кредитом (за наявності), грн
13 Розмір власного платежу споживача (за наявності), відсотки від суми кредиту
14 Спосіб надання кредиту
15 Умови автоматичного продовження строку дії кредитного договору
16 III. Інформація про орієнтовну загальну вартість мікрокредиту для споживача
17 Загальні витрати за кредитом [уключаючи відсотки за користування кредитом, комісії фінансової установи та інші витрати споживача на додаткові та/або супутні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) та третіх осіб], грн
18 Орієнтовна загальна вартість кредиту для споживача за весь строк користування кредитом (сума кредиту та загальні витрати за кредитом), грн
19 IV. Порядок повернення мікрокредиту
20 Періодичність погашення:
21 суми кредиту
22 відсотків, комісій та інших платежів за користування кредитом
23 Гіперпосилання на вебсторінку фінансової установи, де зазначені способи погашення кредиту, за наявності
24 Попередження: споживач повертає суму кредиту, комісії та відсотки за його користування відповідно до умов договору та вимог законодавства України
25 V. Можливі наслідки в разі невиконання споживачем обов'язків за договором про мікрокредит
26 Відповідальність за прострочення виконання та/або невиконання умов договору [уключаючи неустойку (штраф, пеню)]
27 Інші заходи:
28 право фінансової установи у визначених договором випадках вимагати дострокового погашення платежів за споживчим кредитом та відшкодування збитків, завданих йому порушенням зобов'язання
29 VI. Права споживача згідно із законодавством України
30 До укладення договору:
31 отримання від фінансової установи пояснень з метою оцінки договору про мікрокредит з огляду на потреби та фінансовий стан споживача
32 безкоштовне отримання на вимогу споживача копії проєкту договору про мікрокредит в електронному вигляді, крім випадків, коли фінансова установа не бажає продовжувати процес укладення договору зі споживачем
33 звернення до фінансової установи щодо ознайомлення з інформацією, на підставі якої здійснюється оцінка кредитоспроможності споживача, уключаючи інформацію, що міститься в бюро кредитних історій
34 Після укладення договору:
35 відмова від договору про споживчий кредит протягом 14 календарних днів із дня укладення цього договору (у разі відмови від такого договору споживач сплачує відсотки за період із дня одержання коштів до дня їх повернення за процентною ставкою, установленою цим договором, та вчиняє інші дії, передбачені Законом України
"Про споживче кредитування" або договором)
36 Обов'язковою умовою для укладення договору щодо отримання мікрокредиту є згода споживача на доступ до інформації, що складає його кредитну історію, та на збір, зберігання, використання та поширення через бюро кредитних історій, уключене до Єдиного реєстру бюро кредитних історій
37 VII. Подання споживачем звернення та терміни його розгляду
38 До фінансової установи:
39 перелік контактних даних фінансової установи зазначено в рядках 2, 4 - 6 таблиці додатка 1 до Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування (далі - Положення).
Термін розгляду звернення - не більше одного місяця з дня його надходження.
Загальний термін розгляду звернення (у разі його продовження, якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо) не повинен перевищувати 45 календарних днів або
40 до Національного банку України:
41 перелік контактних даних розміщено в розділі "Захист прав споживачів" на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України.
Термін розгляду звернення - не більше одного місяця з дня його надходження.
Загальний термін розгляду звернення (у разі його продовження, якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо) не повинен перевищувати 45 календарних днів або
42 до суду:
43 споживач звертається до судових органів у порядку, визначеному законодавством України (споживачі фінансових послуг звільняються від сплати судового збору за позовами, пов'язаними з порушенням їх прав як споживачів послуг)
II. Пояснення щодо заповнення таблиці додатка 1
1. У колонці 3 таблиці зазначається:
1) у рядку 8 - категорія споживачів, які мають право отримати споживчий кредит після оцінки їх кредитоспроможності;
2) у рядку 9 - мінімальний та максимальний розмір кредитних коштів, що може надаватися споживачу, та порядок його зміни;
3) у рядку 10 - мінімальний та максимальний строк кредитування (установлюється в місяцях або днях);
4) у рядку 11 - максимальна плата за договором про мікрокредит з урахуванням вартості всіх додаткових та/або супутніх послуг фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) та третіх осіб, виражена у відсотках річних від загального розміру виданого кредиту;
4-1) у рядку 12 - мінімальний та максимальний розмір усіх витрат споживача на комісії та інші обов’язкові платежі за додаткові та/або супутні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) і третіх осіб за договором про мікрокредит (зазначити суму або базу розрахунку);
5) у рядку 13 - розмір власного платежу (фінансової участі) споживача (за наявності), відсотки від суми кредиту;
6) у рядку 14 - спосіб надання мікрокредиту (готівковим або безготівковим шляхом на рахунок);
7) у рядку 15 - так/ні та умови автоматичного продовження строку дії договору про мікрокредит;
8) у рядку 17 - мінімальний та максимальний розмір усіх витрат споживача за договором про мікрокредит, уключаючи відсотки за користування кредитом, комісії та інші обов'язкові платежі за додаткові та/або супутні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) та третіх осіб (зазначити суму або базу розрахунку).
Якщо немає інформації про вартість додаткових та/або супутніх послуг третіх осіб, які є обов'язковими для отримання мікрокредиту, то фінансова установа для надання такої інформації враховує вимоги законодавства України про споживче кредитування та Положення щодо визначення вартості цих послуг відповідно до їх орієнтовної вартості.
Якщо фінансова установа застосовує різні розміри грошових зборів і витрат за договором про мікрокредит залежно від строку його дії або суми основного зобов'язання за цим договором, то в колонці 3 рядка 17 таблиці додатка 1 до Положення зазначається їх найвище значення;
9) у рядку 18 - мінімальна та максимальна орієнтовна вартість основного зобов'язання споживача, що пропонується фінансовою установою для укладення договору про мікрокредит та включає суму коштів, що можуть надаватися споживачу в тимчасове користування відповідно до рядка 9 таблиці додатка 1 до Положення, і загальні витрати за цим кредитом, визначені в рядку 17 таблиці додатка 1 до Положення;