• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів

Міністерство доходів і зборів України | Наказ, Форма типового документа, Повідомлення, Зразок, Рекомендації від 16.01.2014 № 23 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство доходів і зборів України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Повідомлення, Зразок, Рекомендації
  • Дата: 16.01.2014
  • Номер: 23
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство доходів і зборів України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Повідомлення, Зразок, Рекомендації
  • Дата: 16.01.2014
  • Номер: 23
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.01.2014 № 23
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної фіскальної служби № 856 від 12.10.2016 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів
Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Положення про Міністерство доходів і зборів України , затвердженого Указом Президента України від 18 березня 2013 року № 141/2013, та з метою належної організації роботи із проведення документальних перевірок щодо дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Начальникам головних управлінь Міндоходів в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників забезпечити доведення наказу до підпорядкованих структурних підрозділів та неухильне дотримання вимог Методичних рекомендацій у роботі.
3. Координаційно-моніторинговому департаменту (Санжаревська І.С.) внести зміни до Репозиторія звітної і статистичної інформації Міндоходів, затвердженого наказом Міндоходів від 06.09.2013 № 448.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
МіністрО.В. Клименко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міндоходів
16.01.2014 № 23
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів
I. Основні положення
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблено відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Податковий кодекс) та Митного кодексу України (далі - Кодекс) та є рекомендованими для застосування посадовими (службовими) особами органів доходів і зборів при організації та проведенні документальних перевірок щодо дотримання законодавства з питань державної митної справи (далі - документальні перевірки) підприємствами.
У цих Методичних рекомендаціях під підприємством розуміється будь-яка юридична особа або фізична особа - підприємець, яка при переміщенні товарів через митний кордон України подавала митну декларацію, передбачену законодавством України для підприємств.
1.2. Відповідно до статті 345 Кодексу документальна перевірка дотримання законодавства України з питань державної митної справи проводиться щодо:
1) правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів;
2) обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування;
3) правильності класифікації згідно з УКТЗЕД товарів, щодо яких проведено митне оформлення;
4) відповідності фактичного використання переміщених через митний кордон України товарів заявленій меті такого переміщення та/або відповідності фінансових і бухгалтерських документів, звітів, договорів (контрактів), калькуляцій, інших документів підприємства, що перевіряється, інформації, зазначеній у митній декларації, декларації митної вартості, за якими проведено митне оформлення товарів у відповідному митному режимі;
5) законності переміщення товарів через митний кордон України, у тому числі ввезення товарів на територію вільної митної зони або їх вивезення з цієї території.
1.3. Відповідальність за правильність оформлення документів при проведенні документальної перевірки несуть керівники уповноважених органів доходів і зборів, керівники структурних підрозділів та посадові особи, що здійснюють (очолюють) таку перевірку.
II. Оформлення документів при організації та проведенні документальних перевірок підприємств
2.1. Прийняття рішень про проведення (продовження строків, зупинення) перевірки підприємства
2.1.1. Наказ про проведення документальної планової, позапланової виїзної та невиїзної перевірки щодо дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи підписується керівником уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку.
Наказ про проведення перевірки видається відповідно до частини 1 статті 346, частини 3 статті 351 Кодексу . При цьому у наказі доцільно зазначати номер, дату наказу, найменування уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, посади, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, уповноважених на проведення перевірки, основні реквізити та місцезнаходження підприємства, перевірка якого проводиться, мету, вид перевірки, підстави для проведення перевірки, дати початку та дати закінчення перевірки, періоду, за який проводитиметься перевірка, строк, у який керівник групи з проведення перевірки повинен доповісти керівництву уповноваженого органу доходів і зборів про результати перевірки, тощо.
2.1.2. У разі необхідності керівник уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, може включити до складу посадових осіб, які проводять (будуть проводити) документальну перевірку, посадових осіб інших органів доходів і зборів за письмовим погодженням з керівником відповідного органу.
2.1.3. Продовження строків проведення документальних перевірок здійснюється відповідно до частини 9 статті 346 та частини 6 статті 351 Кодексу за наказом уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку.
Рекомендується продовження проведення перевірки розпочинати у перший робочий день за останнім робочим днем здійснення перевірки, зазначеним у посвідченні на перевірку. Доцільно наказ про продовження перевірки видавати у ході проведення перевірки для недопущення перерви між датою закінчення перевірки та датою продовження перевірки, зазначеною у відповідному наказі, на підставі доповідної записки керівника структурного підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, з викладенням підстав та причин необхідності такого продовження.
Копія наказу про продовження строків перевірки або вручається під розписку керівнику підприємства чи уповноваженій ним особі, або надсилається підприємству рекомендованим листом з повідомленням про вручення (частина 6 статті 346, частини 4 та 7 статті 351 Кодексу ). При цьому в посвідченні на право проведення перевірки доцільно зазначати про таке продовження строків.
2.1.4. За наказом керівника уповноваженого органу доходів і зборів, яким було призначено перевірку, проведення документальної виїзної (планової або позапланової) перевірки підприємства може бути зупинено (частина 11 статті 346) на строк, визначений у частині 12 статті 346 Кодексу , з подальшим поновленням проведення на невикористаний строк. У такому наказі доцільно зазначати строк зупинення та обставини, що спричинили таке зупинення.
За необхідності поновлення перевірки керівнику уповноваженого органу доходів і зборів, який видав наказ про зупинення перевірки, рекомендовано видати наказ про поновлення документальної планової або позапланової виїзної перевірки до закінчення терміну, на який її було призупинено. Наказ доцільно видавати на підставі доповідної записки керівника підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, або за зверненням підприємства, яке перевіряється, у разі усунення (закінчення дії) обставин, що стали підставою для такого зупинення.
2.2. Оформлення посвідчення на право проведення перевірки
2.2.1. Для проведення документальної виїзної перевірки (планової та позапланової) формується посвідчення на право проведення такої перевірки, у якому зазначається дата видачі, назва уповноваженого органу доходів і зборів, за наказом якого буде проведено таку перевірку (навіть за умови залучення до нього посадових осіб інших органів доходів і зборів), мета перевірки, вид (планова, позапланова) та підстави для проведення, визначені Кодексом, дати початку та закінчення перевірки, а також посади (у разі залучення посадових осіб інших органів доходів і зборів посади у посвідченні на перевірку наводяться із зазначенням також назви органу доходів і зборів, у якому вони працюють), спеціальні звання та прізвища, ім'я та по батькові посадових осіб, що проводитимуть таку перевірку (частина 1 статті 349 Кодексу ).
Як зразок для оформлення посвідчення на право проведення перевірки доцільно використовувати форму, наведену у додатку 2 до Порядку оформлення результатів проведення митними органами перевірок , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.03.2012 № 377 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 25 квітня 2012 року за № 622/20935, з урахуванням проведення на даний час перевірок уповноваженими органами доходів і зборів.
Рекомендується дату закінчення перевірки зазначати у посвідченні відповідно до тривалості перевірки, визначеної у наказі про проведення перевірки. Фактичну дату закінчення перевірки доцільно зазначати у акті/довідці про проведення перевірки з урахуванням строку, який не включається у тривалість проведення перевірки відповідно до частини 8 статті 346 Кодексу , строку продовження перевірки відповідно до частини 9 статті 346 Кодексу , строку зупинення перевірки відповідно до частини 11 статті 346 Кодексу .
Посвідчення на право проведення документальної виїзної перевірки засвідчується підписом керівника уповноваженого органу доходів і зборів, який організовує (очолює) перевірку, та гербовою печаткою такого органу (частина 2 статті 349 Кодексу ). У разі залучення до перевірки (перед її початком) посадових осіб інших органів доходів і зборів, доцільно включати їх до загального посвідчення на право проведення перевірки.
2.2.2. Посвідчення на право проведення перевірки реєструється в органі доходів і зборів, що його виписав. Реєструвати доцільно у Журналі обліку видачі направлень/посвідчень на право проведення перевірки посадовими особами органу доходів і зборів, що ведеться згідно з Методичними рекомендаціями щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків , затвердженими наказом Державної податкової служби України від 31.10.2012 № 948 (далі - Методичні рекомендації № 948).
2.2.3. У разі виникнення під час проведення документальної виїзної перевірки необхідності додаткового залучення (або заміни) посадових осіб інших органів доходів і зборів рекомендується уповноваженому органу доходів і зборів, який організовує (очолює) перевірку, видавати відповідний наказ з дотриманням вимог, передбачених п. 2.1 цих Методичних рекомендацій, та відповідно до абзацу першого цього пункту виписувати нове посвідчення на право проведення перевірки, в якому зазначати оновлений склад посадових осіб, які проводять таку перевірку.
Нове посвідчення на право проведення перевірки, в якому зазначаються кандидатури перевіряючих, разом з копією наказу (у разі залучення або заміни посадових осіб інших органів доходів і зборів) доцільно пред'являти керівнику підприємства або уповноваженій ним особі під розписку з урахуванням вимог частини 1 статті 349 Кодексу .
Зміни до складу перевіряючих (додаткове залучення або заміну) як посадових осіб органу доходу і зборів, який організовує (очолює) перевірку, так і інших органів доходів і зборів, доцільно проводити на підставі доповідної записки керівника структурного підрозділу органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) таку перевірку, на ім'я керівника (заступника керівника) такого органу з викладенням об'єктивних причин необхідності додаткового залучення або зміни складу перевіряючих (значні обсяги операцій, проведених підприємством у періоді, що перевіряється; виникнення інших питань, що належать до компетенції інших структурних підрозділів або інших органів доходів і зборів (у тому числі митниць); тривала хвороба або звільнення посадової особи органу доходів і зборів, які сталися під час проведення перевірки тощо).
При цьому в акті перевірки доцільно вчиняти відповідний запис.
2.2.4. При виданні наказу про продовження строків проведення документальної виїзної перевірки нове посвідчення на право проведення перевірки виписувати не доцільно. Про продовження строків перевірки рекомендується вказувати у посвідченні, що виписувалось на проведення перевірки, із зазначенням основних реквізитів наказу та нових термінів завершення перевірки.
2.3. Особливості організації і проведення документальних планових перевірок
2.3.1. Документальна планова перевірка підприємства проводиться згідно із затвердженим Міндоходів планом-графіком проведення планових документальних перевірок та у порядку, визначеному статтею 346 Кодексу .
З метою дотримання вимог частини 6 статті 346 Кодексу формується повідомлення про проведення документальної планової перевірки. Зразок повідомлення наведено у додатку 1 до Методичних рекомендацій (додається).
Рекомендується повідомлення підписувати керівнику (або заступнику керівника) органу доходів і зборів, завіряти гербовою печаткою цього органу та реєструвати у Журналі реєстрації повідомлень про проведення перевірок платників податків, який ведеться згідно з Методичними рекомендаціями № 948.
2.3.2 Підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, який організовує (очолює) документальну планову перевірку (за умови одночасного проведення перевірки), за 10 календарних днів до початку перевірки забезпечує інформування органів державного фінансового контролю відповідно до Порядку координації одночасного проведення планових перевірок (ревізій) контролюючими органами та органами державного фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 року № 805 (далі - Порядок).
2.3.3. У разі планування в одному кварталі перевірок з питань, регламентованих Податковим кодексом та Кодексом, такі перевірки доцільно розпочинати одночасно.
При цьому у разі одночасного проведення планової документальної перевірки з питань дотримання як податкового, так і митного законодавства рекомендується підприємству направляти одне повідомлення про проведення документальної планової перевірки, в якому здійснювати посилання на норми Податкового кодексу та Кодексу щодо підстав для проведення таких документальних перевірок. Аналогічно доцільно направляти лише одне повідомлення до органів державного фінансового контролю відповідно до Порядку.
2.4. Організація проведення документальних позапланових виїзних та невиїзних перевірок
2.4.1. При організації документальних позапланових виїзних перевірок слід враховувати особливості їх проведення, визначені статтею 346 Кодексу .
Так, документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється на підставі наказу про проведення, оформленого з дотриманням вимог, передбачених пунктом 2.1 цих Методичних рекомендацій, та за наявності обставин для проведення документальної позапланової перевірки, визначених частиною 7 статті 346 Кодексу .
2.4.2. При організації проведення документальної позапланової виїзної або документальної невиїзної перевірки обґрунтовані пропозиції щодо необхідності її проведення доцільно оформлювати доповідною запискою за підписом керівника відповідного структурного підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, який має інформацію, що може слугувати підставою для проведення документальної позапланової виїзної або документальної невиїзної перевірки відповідно до чинного законодавства.
Доповідна записка надається на розгляд керівника уповноваженого органу доходів і зборів, який приймає рішення про доцільність проведення такої перевірки та визначає підрозділ, який буде здійснювати (очолювати) цю перевірку, відповідати за її організацію, координацію дій, залучених до перевірки посадових осіб інших структурних підрозділів, посадових осіб інших територіальних органів Міндоходів, посадових осіб Координаційних робочих груп, а також реалізацію матеріалів перевірки.
2.4.3. При організації документальних невиїзних перевірок необхідно враховувати особливості їх проведення, визначені статтею 351 Кодексу .
2.4.4. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі наказу про її проведення (частина 3 статті 349 Кодексу ), який рекомендується оформляти з дотриманням вимог, передбачених пунктом 2.1 цих Методичних рекомендацій, та за наявності обставин для проведення документальної невиїзної перевірки, визначених частиною 2 статті 351 Кодексу .
2.4.5. Повідомлення про проведення документальної невиїзної перевірки рекомендується складати у порядку, передбаченому п. 2.3.1 цих Методичних рекомендацій.
2.5. Окремі питання проведення документальних перевірок
2.5.1. Умови допуску посадових осіб до проведення документальних планових або позапланових виїзних перевірок визначено статтею 349 Кодексу .
У разі відмови керівника підприємства або уповноваженої ним особи у допуску посадових осіб, уповноважених на проведення перевірки, до проведення такої перевірки складається акт (частина 7 статті 349). Рекомендується складати акт про відмову в допуску до перевірки довільної форми у двох примірниках та вживати заходи, передбачені Порядком організації роботи територіальних органів та структурних підрозділів Міндоходів при проведенні документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи та реалізації їх матеріалів, який затверджується окремим наказом Міндоходів (далі - Порядок організації).
При цьому після реєстрації один примірник акта доцільно залишати в уповноваженому органі доходів і зборів, який організовує (очолює) перевірку, другий примірник акта надавати керівнику підприємства або уповноваженій ним особі, яким було відмовлено у допуску до проведення перевірки в один з таких способів:
а) через канцелярію (загальний відділ) із зазначенням на копії акта номера та дати реєстрації в журналі вхідної кореспонденції підприємства та з підписом посадової особи канцелярії (загального відділу), яка здійснила реєстрацію;
б) рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення.
2.5.2. У порядку, передбаченому частиною 4 статті 353 Кодексу , посадові особи, уповноважені на проведення перевірки, мають право подавати керівнику підприємства або уповноваженій ним особі письмові запити про надання матеріалів, необхідних для проведення перевірки.
У разі відмови від надання матеріалів, зазначених у такому запиті, посадовими особами, уповноваженими на проведення перевірки, складається акт відповідно до частини 5 статті 353 Кодексу та вживаються заходи, передбачені Порядком організації.
2.5.3. Акти про відмову в допуску до перевірки та про відмову в наданні матеріалів доцільно реєструвати у Спеціальному журналі реєстрації актів, що ведеться згідно з Методичними рекомендаціями № 948.
2.5.4. Під час проведення документальних виїзних перевірок посадові особи уповноваженого органу доходів і зборів, які її проводять, з метою з'ясування питань перевірки мають право проводити зустрічні звірки.
Підстави, порядок проведення та оформлення результатів зустрічних звірок регламентовано статтею 348 Кодексу .
2.5.5. При виникненні спірних питань у межах термінів проведення документальної перевірки за поданням керівника підрозділу, який здійснює (очолює) перевірку, такі питання доцільно виносити на розгляд постійних комісій із розгляду спірних питань при такому уповноваженому органі доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку. Висновки комісії враховуються при подальшому проведенні перевірки та складанні акта (довідки) перевірки.
III. Оформлення та реалізація матеріалів документальних перевірок з питань державної митної справи
3.1. Результати документальних перевірок оформлюються у формі акта (у разі виявлення порушень законодавства з питань державної митної справи) або довідки (у разі відсутності таких порушень), які підписуються, реєструються та вручаються (надсилаються) керівнику підприємства або уповноваженій ним особі з дотриманням вимог, встановлених статтею 354 Кодексу .
Рекомендується акти (довідки) документальних перевірок реєструвати у загальному порядку в Журналі реєстрації актів (довідок) документальних невиїзних, планових та позапланових виїзних перевірок, що ведеться в уповноваженому органі доходів і зборів, який здійснював (очолював) перевірку, за формою: для юридичних осіб, затвердженою наказом Державної податкової адміністрації України від 11.09.2008 № 584, для фізичних осіб - підприємців - за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.03.2013 № 395, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 квітня 2013 року за № 607/23139.
3.2. У разі незгоди керівника підприємства або уповноваженої ним особи із висновками акта (довідки) документальної перевірки чи фактами та даними, викладеними в акті (довідці), та надання ним заперечень до акта (довідки) підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснював (очолював) таку перевірку, здійснює підготовку матеріалів для розгляду керівником такого органу доходів і зборів отриманих заперечень у порядку та в строки, передбачені частинами 8 - 10 статті 354 Кодексу .
Отримані заперечення можуть бути винесені на розгляд постійних комісій підрозділом уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснював (очолював) перевірку.
Висновки про результати розгляду заперечень доцільно реєструвати у Журналі реєстрації висновків, складених за результатами розгляду заперечень до акта (довідки) перевірки, який ведеться згідно з Методичними рекомендаціями № 948.
3.3. Податкове повідомлення-рішення приймається у порядку, визначеному статтею 354 Кодексу , та за формою, встановленою Порядком підготовки та направлення митними органами податкових повідомлень платникам податків, установлення й експлуатації дощок податкових повідомлень, затвердженим наказом Державної митної служби України від 11.05.2006 № 370, зареєстрованим Міністерством юстиції України 25 травня 2006 року за № 613/12487 (рекомендується здійснювати посилання на статтю 54.3 Податкового кодексу , а також інші статті Податкового кодексу та Кодексу, які є підставою для визначення грошових зобов'язань та надають право на оскарження).
Директор Департаменту
податкового та митного аудиту
С.Б. Крухмальов
Додаток 1
до Методичних рекомендацій щодо порядку
оформлення документів у ході проведення
документальних перевірок дотримання вимог
законодавства України з питань державної
митної справи, а також реалізації їх матеріалів
Зразок повідомлення
ПОВІДОМЛЕННЯ
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua