• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Міської програми розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки

Київська міська рада | Рішення від 22.01.2009 № 20/1075
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 22.01.2009
  • Номер: 20/1075
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 22.01.2009
  • Номер: 20/1075
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
III сесія VI скликання
РІШЕННЯ
22.01.2009 № 20/1075
Про затвердження Міської програми розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки
Відповідно до частини першої пункту "д" статті 15 та частини другої статті 61 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", пункту 8 частини першої статті 8; частин першої та другої статті 35 Закону України "Про природно-заповідний фонд", статті 15 Закону України "Про тваринний світ", пункту 5 частини другої статті 28 Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження", враховуючи загальнодержавне природоохоронне та культурне значення Київського зоологічного парку, з метою визначення стратегії його подальшого розвитку Київська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Міську програму розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки згідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київради (Київській міській державній адміністрації) забезпечити реалізацію заходів, передбачених Міською програмою розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки.
3. Визначити Головне управління охорони здоров'я та медичного забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідальним за виконання Міської програми розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки.
4. Головному управлінню охорони здоров'я та медичного забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації):
4.1. При формуванні бюджетного запиту на 2009 рік та наступні роки передбачати видатки на реалізацію Міської програми розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки.
4.2. Забезпечувати реалізацію Міської програми розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки в межах загального обсягу видатків, передбачених в бюджеті міста Києва на відповідні роки по галузі культури і мистецтва.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань охорони здоров'я та соціального захисту та постійну комісію Київради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку.
Київський міський головаЛ.Черновецький
Додаток
до рішення
Київської міської ради
від 22.01.2009 № 20/1075
ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
КИЇВСЬКОГО ЗООЛОГІЧНОГО ПАРКУ НА 2009-2013 РОКИ
1. Загальні положення
1. Київський зоологічний парк (далі - Зоопарк) - це штучно створений об'єкт природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, який належить до комунальної власності територіальної громади м. Києва та підпорядковується виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.92 № 584 "Про зміну деяких рішень Уряду України у зв'язку з прийняттям Закону України "Про природно-заповідний фонд України" .
Площа території природно-заповідної зони зоопарку становить 34,22 га. Кількість видів тварин і рослин, що складають екосистему зоопарку, перевищує кілька тисяч.
Зоопарк розташований у Шевченківському районі м. Києва за адресою: проспект Перемоги, 32.
Основними завданнями Зоопарку є (згідно з Положенням про Київський зоологічний парк, що було затверджене розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 29.03.2000 № 433):
формування та утримання колекцій тварин;
збереження та відтворення тварин у штучних умовах, у першу чергу тих, що зникають, - рідкісних, занесених до Червоної книги України й міжнародних червоних списків;
вивчення, узагальнення та впровадження вітчизняного та зарубіжного досвіду утримання та розведення тварин у неволі;
формування, збереження та розвиток дендропарку;
проведення науково-дослідних робіт;
проведення навчально-виховної та культурно-освітньої діяльності в галузі екології, охорони природи, етології, зоології, мисливського господарства і тваринництва;
забезпечення різноманітних форм культурного дозвілля відвідувачів, створення належних умов відпочинку населення при збереженні сприятливих умов утримання тварин.
Наразі Зоопарк є офіційним членом:
Євразійської регіональної асоціації зоопарків та акваріумів (EARAZA);
Міжнародної інформаційної системи біологічних видів (ISIS).
2. Програма розвитку Київського зоологічного парку на 2009-2013 роки (далі - Програма) розроблена відповідно до розпорядження міського голови від 08.02.2006 № 73-01р "Про порядок розробки, фінансування і моніторингу міських програм та включення їх до щорічних програм соціально-економічного розвитку міста Києва" та наказу Міністерства фінансів України від 29.12.2002 № 1098 "Про паспорти бюджетних програм", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.01.2003 за № 47/7368.
3. Програма спрямована на забезпечення стабільного розвитку Зоопарку, підтримки його належного функціонування в сфері природоохоронної науково-дослідницької роботи щодо збереження різноманіття тваринного світу та культурно-просвітницької діяльності. В програмі враховані:
рекомендації Природоохоронної стратегії Всесвітнього товариства зоопарків та акваріумів (WZACS - the World Zoo and Aquarium Co№servatio№ Strategy, 2006);
вимоги Директиви Європейського Союзу 1999/22/ЕС щодо утримування диких тварин в зоопарках (European Council Directive 1999/22/EC on the Keeping of Wild animals in Zoos).
Програма повинна виконуватися у поєднанні з Програмою соціально-економічного та культурного розвитку м. Києва, Київською міською програмою охорони навколишнього природного середовища (в частині заходів щодо розвитку зоопарку як об'єкта соціального та культурного значення, природно-заповідної зони та інформаційно-просвітницької роботи екологічного спрямування).
Аналіз доходів Зоопарку за період 2006-2008 рр.
тис. грн.
№ з/пДоходи20062007план 2008
Міський бюджетВласні надходженняМіський бюджетВласні надходженняМіський бюджетВласні надходження
1.Поточне фінансування4891,3 6563,4 10821,1
2.Капітальне будівництво10325,9 323,0 25889,8
3.Капітальний ремонт3614,61 1500,0 4400,0
4.Від продажу вхідних квитків 6506,1 7425,7 7618,9
5.Квартплата 100,7 176,9 161,8
6.Орендна плата 179,6 649,9 180,0
7.Реалізація тварин та т. м. ц. 25,3 37,2 30,9
8.Приплід, дооцінка 141,1 180,1
9.Благодійні внески 30,0 65,5 28,0
10.Спонсорська допомога 200,0 280,0
11.Інші доходи 2089,8 639,3 65,6
Всього:18831,819272,68386,49454,653110,98085,2
Аналіз видатків Зоопарку за період 2006-2008 рр.
тис. грн.
№ з/пВидатки20062007план 2008
1.Заробітна плата із нарахуваннями3617,94709,77396,8
2.Амортизація3121,13335,83082,3
3.Матеріальні затрати,3623,14108,26687,6
в т. ч. корми3013,83605,24976,1
4.Інші витрати4131,13534,52705,9
в т. ч. водо-, газо-,
енергопостачання
980,51582,02402,9
5.Капітальне будівництво10325,9323,025889,8
6.Капітальний ремонт3614,611500,04400,0
Всього:28433,7117511,262162,4
Ресурсоспоживання Зоопарку у період 2006-2007 рр.
№ з/пВидатки20062007
обсягитис. грн.обсягитис. грн.
1.Електроенергія (тис. кВт)1390,0360,01002,53302,0
2.Газопостачання (тис. м 3 )1090,0483,01008,0820,0
3.Водопостачання (м 3 )278430137,5211900460,0
Всього: 980,5 1582,0
Матеріально-технічна база Зоопарку станом на 01.01.2008
№ з/пПлоща зоопаркуБудівлі та споруди (одиниць)Технічнізасоби (одиниць)
Загальна, гау т. ч. експозиційна (м 2 )будинкивиставочні павільйонивольєриставкиіншетранспортатракціониінше
А12345678910
0134,222185428-7094515-350
Колекція тварин станом на 01.01.2008
№ з/пНазви видів тваринУсього видівЗ нихКількість особин
занесено до Червоної книги Українизанесено до міжнародних червоних
списків
AB1234
01Усього:372312186804
у тому числі експозиційні364312173167
02земноводні5 516
03плазуни47132148
04птахи11829113789
05ссавці64152234
06риби66 9677
07безхребетні64 61303
08інші8 13637
Персонал Зоопарку станом на 01.01.2008
№ з/пУсього осіб:У тому числі:З графи 1 працівники, що мають вишу
освіту
адміністративний персоналспеціалісти зооветеринарної службинаукові співробітникиінші
A123456
012181129-17892
Інформаційно-просвітницька діяльність у 2007 році
№ з/пПоказникУсьогоЕкскурсіїПроведено лекційКультурно-масові заходиПроведено тематичних виставокІнше
AB123456
01Кількість заходів11676-2317-
02Кількість відвідувачів,7088052620-151427151287
03у тому числі дітей1972542580-4815332175-
Кількість відвідувачів Зоопарку у 2007 році
№ з/пПоказникУсього відвідувачів (осіб)З них:
на платній основіна пільговій основі
AB123
01Кількість відвідувачів (осіб),70880568984418961
02у тому числі дітей19725418051916735
За результатами проведеного аналізу опитувань відвідувачів Зоопарку в червні 2008 року (ГО "Соціальна держава") з'ясовано, що найбільш вагомими причинами відвідування Київського зоопарку стали прохання дітей (49 %) та бажання відпочити разом із сім'єю (друзями) у цікавому місці (38 %), а також бажання подивитися на рідкісних тварин (28 %).
Більшість опитаних дізналися про Зоопарк від рідних, друзів, знайомих (92,86 %).
Третина опитаних відвідувачів планували провести у Зоопарку 3 години часу (31,31 %), по одній п'ятій - 2 години (22,22 %) та 4 години (20,2 %).
Більше половини опитаних відвідують Зоопарк раз на рік (53,54 %), одна п'ята - раз на півроку та 12,12 % - рідше ніж раз на рік.
56 % опитаних вважають, що Зоопарк переважно є місцем для відпочинку, 48 % - просвітницьким закладом, 23 % - видовищним закладом.
4. Програмою передбачено впровадження комплексу управлінських, економічних та інформаційних заходів, що спрямовані на створення умов для стабільного розвитку зоопарку, а саме:
впровадження системи управління відповідно до міжнародних та європейських вимог;
створення сучасної рекреаційної інфраструктури, капітальне будівництво та ремонт об'єктів;
розвиток колекції, підвищення її експозиційної та племінної цінності;
забезпечення наукової та науково-технічної діяльності, спрямованої на збереження різноманіття тваринного світу в умовах неволі (ex-situ);
проведення природоохоронної та інформаційно-просвітницької діяльності;
розвиток міжнародного та міжрегіонального співробітництва.
5. Дія Програми передбачається на період 2009-2013 років на території м. Києва.
6. У Програмі терміни вживаються в такому значенні:
біорізноманіття - різноманіття живих організмів: наземні, морські та інші водні екосистеми й екологічні комплекси, частиною яких вони є. Це поняття вживається в сенсі різноманіття у рамках виду, між видами і різноманіття екосистем;
дика фауна - об'єкт екологічних правовідносин, сукупність усіх диких тварин, які перебувають на волі, у напіввільних чи штучно створених умовах, на суші, у воді, ґрунті та повітрі;
дикі тварини - тварини природної фауни;
експозиція (зоологічна) - основна одиниця демонстрації відвідувачам тварин колекції Зоопарку і форма реалізації еколого-освітньої і виховної мети. Експозиція створюється згідно з розробленою у Зоопарку науковою концепцією, сучасними принципами ветеринарно-зоотехнічних і архітектурно-художніх рішень та принципами забезпечення благополуччя і повноцінної життєдіяльності експонованих тварин;
збереження видів тварин ex-situ - збереження видів диких тварин (компонентів біорізноманіття) поза їх природним середовищем, тобто у штучно створених умовах (у неволі або напіввільних умовах);
зоологічний парк - об'єкт, який створюється з метою збереження і вивчення диких тварин у штучно створених умовах, проведення природоохоронної просвітньої діяльності серед населення на основі діючої зоологічної експозиції (з демонстрацією тварин не менше ніж 7 днів на рік);
одомашнені тварини - види тварин, на процес еволюції яких здійснює вплив людина з метою задоволення своїх потреб;
рекреаційна діяльність - діяльність, спрямована на відновлення розумових, духовних і фізичних сил людини шляхом культурного та пізнавального відпочинку чи туризму;
рекреаційна інфраструктура - сукупність засобів організації та здійснення рекреаційної діяльності (шляхи сполучення, заклади харчування, транспортні засоби, атракціони, елементи рекреаційного благоустрою тощо);
репатріація (реінтродукція) - повернення диких тварин, які одержані ex-situ, в їх природні місця проживання;
тварини - багатоклітинні живі організми, які не відносяться до класу рослин чи грибів;
сталий розвиток - концепція про необхідність встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людини і захистом інтересів майбутніх поколінь, у тому числі їх потреби в безпечному і неушкодженому довкіллі;
ARKS - система ведення обліку тварин при ISIS;
CBSG - група спеціалістів з розмноження та збереження видів, робоча група IUCN;
EAZA - Європейська асоціація зоопарків та акваріумів, регіональний член WAZA, асоційований член ISIS;
EARAZA - Євразійська регіональна асоціація зоопарків і акваріумів. До EARAZA входять 47 членів з 11 країн, асоціація координує кілька важливих природоохоронних програм у Східній Європі та Азії;
EEP - Європейські програми розведення видів тварин, що зникають. Спеціалісти EEP координують рішення щодо розмноження та обміну певних тварин;
ESB - Європейські племінні книги;
Ex-situ - діяльність, яка здійснюється поза межами природних місць мешкання;
ISIS - Міжнародна інформаційна система про біологічні види. Некомерційна інформаційна мережа, учасники якої збирають і зберігають докладну стандартизовану інформацію про майже 2 млн. особин 10000 таксонів;
IUCN - Міжнародний союз охорони природи;
RSG - група спеціалістів з виживання видів у складі комісії IUCN;
SSC - комісія IUCN з виживання видів. Наукова мережа з понад 7000 добровільних експертів, які працюють у складі більш ніж 100 груп;
TAG - таксономічні консультативні групи. Консультативні групи EAZA з певних видів тварин складаються з професійних співробітників зоопарків - експертів щодо цих тварин;
WAZA - Всесвітня асоціація зоопарків та акваріумів;
WZACS - природоохоронна стратегія Всесвітньої асоціації зоопарків та акваріумів;
ZIMS - Міжнародна система управління зоологічною базою даних. Глобальна всеохоплююча наукова база даних, яка дозволяє автоматизувати збір інформації для племінних книг, підбору груп тварин тощо.
7. Програма підготовлена Головним управлінням охорони здоров'я та медичного забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) при безпосередній участі Київського зоологічного парку, Державного екологічного інституту Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Національного аграрного університету (НААУ), КНДІ "Науково-дослідного інституту соціально-економічного розвитку міста" та зацікавлених громадських організацій природоохоронного спрямування.
2. Паспорт Програми
Паспорт Програми на 2009-2013 роки
1.110502 (КФКВ)Головне управління охорони здоров'я та медичного
забезпечення (назва головного розпорядника коштів)
2.110502 (КФКВ)Головне управління охорони здоров'я та медичного
забезпечення, Київський зоологічний парк разом із зацікавленими
підприємствами, установами та організаціями (назва відповідного
виконавця)
3.110502, 150101 (КФКВ)Київська міська програма розвитку Київського
зоологічного парку на 2009-2013 роки (назва бюджетної
програми)
4. Обсяг бюджетного призначення: 281910,28 тис. грн., у тому числі:
із загального фонду бюджету - 128963,327 тис. грн., із спеціального фонду - 152946,95 тис. грн., з них:
• на 2009 рік обсяг бюджетного призначення - 125980,927 тис. грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 57893,327 тис. грн., із спеціального фонду бюджету - 68087,6 тис. грн.
• на 2010 рік обсяг бюджетного призначення - 54286,35 тис. грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 17680,00 тис. грн., із спеціального фонду бюджету - 36606,35 тис. грн.
• на 2011 рік обсяг бюджетного призначення - 42498,60 тис. грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 17830,00 тис. грн., із спеціального фонду бюджету - 24668,60 тис. грн.
• на 2012 рік обсяг бюджетного призначення - 30871,60 тис. грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 18630,00 тис. грн., із спеціального фонду бюджету - 12241,60 тис. грн.
• на 2013 рік обсяг бюджетного призначення - 27272,80 тис. грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 15680,00 тис. грн., із спеціального фонду бюджету - 11342,80 тис. грн.
Фінансування заходів Програми здійснюється у межах коштів, передбачених у міському бюджеті м. Києва на відповідний рік, надходжень від діяльності Зоопарку, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
5. Законодавчі підстави для виконання бюджетної програми:
№ п/пНазва нормативно-правового актаРозділ, статтяУ частині
1. Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні"Ст. 26. Виключна компетенція сільських, селищних,
міських рад Ст. 33. Повноваження у сфері регулювання земельних
відносин та охорони навколишнього природного
середовища
Пункт 22 частини 1
2. Закон України "Про захист тварин від жорстокого поводження"Повністю
3. Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища"Ст. 5. Об'єкти правової охорони навколишнього
природного середовища
Частини 1, 3
Ст. 35. Державний контроль у галузі охорони
навколишнього природного середовища
Частина 2
4. Закон України "Про природно-заповідний фонд України"Повністю
5. Закон України "Про Загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі України на 2000-2015 роки"Ст. 7. Формування єдиної територіальної структури
національної екологічної мережі
Додаток 7 до Програми "Заходи з формування
національної екологічної мережі"
6. Закон України "Про тваринний світ"Ст. 18. Збір за спеціальне використання об'єктів
тваринного світу
Повністю
Ст. 28. Використання об'єктів тваринного світу в
наукових, культурно-освітніх, виховних та естетичних
цілях
Повністю
Ст. 31. Добування (придбання) диких тварин з метою
їх утримання і розведення у напіввільних умовах чи в
неволі
Повністю
7. Закон України "Про Червону книгу"Ст. 11. Забезпечення охорони та відтворення
об'єктів Червоної книги України
Повністю
Ст. 19. Умови спеціального використання об'єктів
Червоної книги України
Повністю
8. Закон України "Про наукову та науково-технічну діяльність"Ст. 4. Суб'єкти наукової і науково-технічної
діяльності
Повністю
Ст. 11. Державна атестація наукових
установ
Повністю
Ст. 12. Державний реєстр наукових установ, яким
надається підтримка держави
Повністю
Ст. 14. Державний реєстр наукових об'єктів, що
становлять національне надбання
Повністю
9. Закон України "Про позашкільну освіту"Ст. 12. Позашкільний навчальний
заклад
Частини 2, 4
10. Закон України "Про ветеринарну медицину"Ст. 22. Розроблення, внесення змін та затвердження
ветеринарно-санітарних заходів
Повністю
Ст. 37. Обов'язки осіб, які утримують тварин чи
беруть участь у їх обігу
Повністю
6. Мета бюджетної програми: створення необхідних умов для стабільного розвитку Київського зоологічного парку як унікальної наукової та культурно-просвітницької установи, що є об'єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.
7. Напрями діяльності:
№ п/пНапрями діяльності
1.Нормативно-технічне та методичне забезпечення
виконання заходів Програми
2.Створення сучасної рекреаційної
інфраструктури
3.Оновлення та розвиток зоологічної
колекції
4.Природоохоронна науково-дослідницька та освітня
робота
5.Інформаційно-просвітницька робота
6.Міжрегіональне та міжнародне
співробітництво
8. Категорія економічної класифікації:
КЕКВНайменування
1310Субсидії та поточні трансферти
підприємствам
2410Капітальні трансферти підприємствам: капітальне
будівництво, придбання обладнання і предметів довгострокового
користування, в т. ч. спецавтотранспорту
9. Результативні показники, що характеризують виконання бюджетної програми:
№ п/пПоказникиОдиниця виміруДжерело інформаціїЗагальний фондСпеціальний фондРазом
1Затрат
Обсяг освоєння поточних
капіталовкладень
%Фінансова звітність 100 %100 %
2Продукту
Кількість об'єктів зоологічної експозиції,
облаштованих належним чином
шт.ТЕО 175
3Ефективності
Щорічне зростання кількості
відвідувачів
%Загальна звітність 20 %
4Якості
Задоволеність відвідувачів%Результати соцопитування 80 %
3. Нагальна проблема - стан та шляхи її розв'язання. Програмний метод
Київський зоопарк було засновано 24 березня 1909 року Київським товариством любителів природи. Наразі зоопарк - це унікальний "музей живої природи", що має потужні можливості: вигідне розташування, майже в центрі нашої столиці на площі 34,22 га, хороша експозиція, багатий досвід роботи із тваринами, віддані своїй справі працівники - все це забезпечує сучасний рівень природоохоронної роботи.
Але в багатьох країнах, у тому числі в Україні, історичні та соціальні традиції сформували зневажливе ставлення до зоопарків, які дотепер нерідко асоціюються з образом звіринців, покликаних розважати публіку.
Відповідно до тенденцій сучасного світу Київський зоопарк повинен прагнути більшої визначеності своєї місії для того, щоб домогтися визнання громадськістю своєї унікальної ролі і внеску в справу збереження природи. Але на цьому шляху існує багато проблем, які накопичувалися ще з радянських часів: недостатнє фінансування, слабка матеріально-технічна та лабораторна база. Все це призвело до втрати Зоопарком науково-дослідної та просвітницької функції, погіршило його економічні показники.
Багаторічний деструктив, що існував у системі управління персоналом, ресурсами, колекцією тварин, будівництвом об'єктів та взаємодії з зацікавленими установами, підприємствами та організаціями як на місцевому, державному, так і міжнародному рівнях призвів до погіршення економічних показників, зменшення соціокультурного та природоохоронного значення Зоопарку.
Наявне техніко-економічне обґрунтування (ТЕО) Зоопарку не відображає реальний стан його об'єктів: більшість проектної документації на об'єкти не відповідає вимогам ТЕО, а деякі збудовані об'єкти не відповідають проектній документації або зовсім її не мають. Багато років практично не велося поточної роботи з обслуговування та підтримки належного стану вже побудованих об'єктів Зоопарку. Через це 43 об'єкти потребують капітального ремонту та реконструкції. Інженерні системи, які використовуються для забезпечення життєдіяльності тварин та функціонування структурних підрозділів Зоопарку (вентиляція; мережі тепло-, енерго-, водопостачання тощо), застаріли, або є витратними, не використовують зворотних схем і тому потребують заміни.
Хаотична забудова Зоопарку (павільйони, вольєри, ін.) протягом 1998 - 2006 рр. велася з порушенням чинного законодавства, державних будівельних норм та не відповідає міжнародним вимогам до місць постійного утримання та експонування тварин відповідно до їх біологічних та фізіологічних особливостей.
Внаслідок цих процесів відбулось погіршення умов утримання тварин, що в свою чергу унеможливило участь Зоопарку в міжнародних та європейських програмах розмноження та обміну рідкісними та зникаючими видами тварин. Практична відсутність міжрегіонального та міжнародного співробітництва у сфері розвитку колекції тварин протягом наведених років призвела до безсистемного підходу при формуванні та управлінні експозицією, зменшення її кількості і серед екзотичних, і серед місцевих видів тварин.
Відсутня і належна інфраструктура Зоопарку: місця для паркування автомобілів, комплекси цілорічної експозиції, достатня кількість та якість (з використанням сучасних технологій) закладів харчування, місць для паління та інших елементів рекреаційного благоустрою, що не робить Зоопарк привабливим та комфортним для відвідувачів.
Деструктивна система управління призвела практично до втрати значення Зоопарку як природоохоронної науково-дослідної та культурно-просвітницької організації. Щоб поновити його потрібна системна діяльність у вивченні біології диких тварин, розробці наукових основ їх розведення у неволі для збереження і відтворення рідкісних тварин та видів, що зникають.
Вище зазначено проблеми, які не вирішувалися протягом десятиріч, а вони мали негативні економічні наслідки та зіпсували імідж Зоопарку серед більшості киян та гостей міста, вітчизняних і міжнародних громадських організацій природоохоронного спрямування, що призвело до втрати членства в Європейській асоціації зоопарків та акваріумів (EAZA).
Система управління Зоопарком не враховувала необхідності покращення екологічних аспектів діяльності, а саме:
продуктивного використання ресурсів при будівництві, реконструкції та експлуатації будівель і споруд з максимальним застосовуванням економічних або придатних для вторинного використання матеріалів, створення яких не пов'язано з великими енергетичними витратами;
зменшення витрат енергії шляхом використання ізоляційних матеріалів та встановлення пасивних чи альтернативних систем опалювання;
використання автономних енергосистем сонячного випромінювання та біогазу;
використання відходів продуктів життєдіяльності тварин та рослин (скошена трава, гілля дерев, опале листя) в якості сировини для рекультивації ґрунтів або отримання енергоресурсів.
Впровадження в Зоопарку екологічно чистих технологій значно покращить екологічні аспекти його діяльності і надасть можливість зменшити витрати на обслуговування його об'єктів, ведення садово-паркового господарства, використання енергоносіїв та споживання водних ресурсів.
Матеріально-технічна база садово-паркового господарства Зоопарку також застаріла та потребує вдосконалення. Це надасть можливість покращити стан дендропарку, який є одним з найстаріших та найкращих дендропарків Європи, бо має в своїй колекції близько 200 видів рідкісних та тих, що зникають, видів рослин. У свою чергу покращення стану дендропарку надасть можливість створити більш комфортні умови для відвідувачів та тварин, які знаходяться в колекції.
Серед важливих факторів і проблем, що стають на шляху до стабільного розвитку Зоопарку, потрібно виділити і такі:
1. Нормативно-правові: неврегульованість на нормативно-правовому рівні вимог щодо утримання та розведення диких тварин в умовах неволі, а також участі зоопарків в державних програмах збереження біорізноманіття; застарілі норми раціонів (1973); положення "Про Київський зоологічний парк" не враховує вимоги чинного законодавства та потребує суттєвого перегляду.
2. Організаційно-економічні: відсутня система залучення коштів та інвестицій на розвиток інфраструктури, рекреаційної діяльності, створення нових експозиції від зацікавлених юридичних та фізичних осіб, неналагоджена робота Зоопарку щодо участі в міжрегіональних та міжнародних проектах, які передбачають фінансову підтримку (гранти) на проведення науково-дослідницьких робіт та впровадження інформаційно-просвітницьких заходів природоохоронного спрямування.
3. Виробничо-технічні: недостатня технічна база ветеринарного обслуговування тварин, які знаходяться в колекції, їх транспортування, введення сучасних методів знерухомлення; потребує суттєвого зміцнення виробничо-технічна база виробництва живого корму (віварій) та кормів рослинного походження (тепличне господарство), що надасть можливість зменшити витрати на закупівлю кормів для тварин колекції; оновлення потребує автотранспорт для вантажних робіт, прибирання території тощо.
4. Інформаційні: відсутня системна робота з поширення інформації про діяльність Зоопарку, впровадження інформаційно-просвітницьких заходів природоохоронного та соціального спрямування.
Отже, з вищевикладеного випливає, що вирішення проблемних питань Зоопарку потребує програмного підходу до стратегії його подальшого розвитку, що передбачає покращення економічних показників та екологічних аспектів діяльності, а також підвищення рівня соціокультурного значення.
Програмою передбачено створення ефективного механізму взаємодії виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), відповідних служб, науково-дослідницьких та освітніх установ, підприємств та громадських організацій задля забезпечення виконання заходів Програми за її основними напрямами діяльності.
Програма є науково обґрунтованою, ефективною, соціально спрямованою та враховує специфіку м. Києва.
4. Мета Програми
Основною метою Програми є створення необхідних умов для стабільного розвитку Київського зоологічного парку як унікальної наукової та культурно-просвітницької установи, що є об'єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.
Завданнями Програми є:
вдосконалення внутрішньої системи управління Зоопарком на основі сучасних методів (ISO 9001, ISO 14001, LIM, TQM тощо);
розвиток рекреаційної діяльності, створення комфортних умов для відвідувачів Зоопарку протягом усього року;
забезпечення доступності Зоопарку для всіх верств населення;
створення належних умов утримання тварин, покращення та оновлення технічних систем;
впровадження системного підходу до формування та розвитку зоологічної колекції;
зниження рівня захворювань та смертності тварин - більш ефективне збереження видів та їх розмноження;
розробка та впровадження електронної системи обліку та ідентифікації тварин, що знаходяться в колекції Зоопарку;
створення умов для регенерації середовища перебування тварин із застосуванням екологічних та енерго- і ресурсозберігаючих технологій;
збереження та розвиток дендропарку;
впровадження комплексу природоохоронних заходів з науково-дослідницької та освітньої роботи, спрямованої на розробку та впровадження науково обґрунтованих засад утримання диких тварин у неволі та створення сучасних зоологічних експозицій;
розробка та впровадження системи інформаційно-просвітницьких заходів, спрямованих на формування серед широких верств населення екологічної культури, відповідальності та гуманного ставлення до навколишнього природного середовища та тваринного світу;
позиціонування Зоопарку як унікальної культурно-просвітницької установи та туристичного об'єкта;
поглиблення міжрегіонального, міжнародного партнерства та співробітництва, поновлення членства в Європейській асоціації зоопарків та акваріумів (EAZA) та вступ до Всесвітньої асоціації зоопарків та акваріумів (WAZA).
5. Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми
До виконання Програми можуть залучатися в установленому порядку науково-дослідницькі установи, підприємства та організації м. Києва.
Досягнення мети та завдань Програми потребує впровадження організаційних, технічних та соціально-економічних заходів.
Нормативно-технічне та методичне забезпечення виконання заходів Програми полягає у розробці та актуалізації всіх напрямів діяльності Зоопарку у відповідності до вимог:
чинного законодавства;
рекомендацій природоохоронної стратегії Всесвітнього товариства зоопарків та акваріумів (WZACS - the World Zoo and Aquarium Conservation Strategy, 2006);
вимог Директиви Європейського Союзу 1999/22/ЕС щодо утримування диких тварин у зоопарках;
вимог та рекомендацій Європейської асоціації зоопарків та акваріумів (EAZA).
ДІТУ ISO 9001 - 2001 "Системи управління якістю. Вимоги".
Рекреаційна діяльність та покращення умов утримання тварин
Одним з основних показників ефективності роботи Зоопарку є показник його відвідування протягом усього року. Створення цілорічної експозиції, комфорту під час відвідування Зоопарку та його доступності для всіх верств населення є одними з пріоритетних завдань Програми.
Розвиток рекреаційної діяльності, створення комфортних умов для відвідувачів Зоопарку протягом року та належних умов утримання тварин передбачає перегляд техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) на відповідність його реальному стану об'єктів та узгодження проектної документації цих об'єктів з вимогами чинного законодавства, державними будівельними нормами.
Програмою передбачається розвиток інфраструктури, будівництво та реконструкція вольєрів та інших експозиційних і підсобних приміщень за науково обґрунтованими нормами у відповідності до вимог Європейської асоціації зоопарків та акваріумів (EAZA) та Етичного кодексу обов'язків членів Всесвітньої асоціації зоопарків і акваріумів (WAZA) щодо благополуччя тварин, створення комфортних кліматичних, санітарно-гігієнічних умов на обмеженій площі експозиції, а також впровадження заходів безпеки та епідеміологічного захисту відвідувачів і тварин в умовах зоопарку.
Проведенням цієї роботи планується здійснювати при підтримці з боку Комітету технічної допомоги та благополуччя тварин (EAZA), що надасть можливість для досягнення оптимального рівня якості умов для відвідувачів Зоопарку протягом року та належних умов утримання тварин з урахуванням міжнародного досвіду.
В рамках виконання заходів Програми заплановане будівництво та реконструкція 23 об'єктів Зоопарку, а саме:
паркінгу;
двох закладів харчування;
п'ятнадцяти павільйонів для утримання тварин;
лікувально-діагностичного корпусу;
котельні з укріпленням схилу та будівництвом підпірних стін;
інженерних мереж;