КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VIII сесія XXIII скликання
Р І Ш Е Н Н Я
N 281/1258 від 27.04.2001
Про внесення змін та доповнень
до рішення Київради від 26.12.2000
N 157/1134 "Про Програму
соціально-економічного та культурного
розвитку м. Києва на 2001 рік"
Відповідно до ст.26 Закону України "Про місцевесамоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), Київська міська радаВ И Р І Ш И Л А:
1. Внести зміни та доповнення до Програмисоціально-економічного та культурного розвитку м. Києва на 2001рік, затвердженої рішенням Київради від 26.12.2000 N 157/1134( ra_157023-00 ), виклавши її в редакції згідно з додатком.
2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійнукомісію Київради з питань бюджету, фінансів тасоціально-економічного розвитку.
Міський голова О.Омельченко
Додаток
до рішення Київської міської ради
від 27.04.2001 р. N 281/1134
Програма
соціально-економічного та культурного
розвитку м. Києва на 2001 рік
(з урахуванням змін та доповнень)
Основні показники
Оцінка економічної ситуації
у місті Києві на кінець 2000 року,
стратегія економічного розвитку на 2001 рік,
основні напрямки та пріоритети економічної політики
Програма соціально-економічного та культурного розвиткум. Києва на 2001 рік розроблена відповідно до Закону України "Промісцеві державні адміністрації" ( 586-14 ) на виконання постановиКабінету Міністрів України від 05.06.2000 N 904 ( 904-2000-п ).
У розробці Програми брали участь головні управління,управління та інші структурні підрозділи Київської міськоїдержавної адміністрації, районні у м. Києві державніадміністрації; координуючим органом є Головне управлінняекономіки.
В основу Програми покладено основні положення ПосланняПрезидента України до Верховної Ради України "Україна: поступ уXXI сторіччя. Стратегія економічного та соціального розвитку" таДержавної програми соціально-економічного розвитку м. Києва наперіод до 2010 року, яка затверджена постановою Кабінету МіністрівУкраїни від 15.12.97 N 1409 ( 1409-97-п ).
Програма розроблена виходячи з соціально-економічноїситуації, що склалася на кінець 2000 року, пропозицій підприємстві організацій міста всіх форм власності щодо перспектив розвитку,а також прогнозних фінансових ресурсів міста.
В Програмі враховано накази виборців депутатам Київради, якізатверджені рішенням Київради від 11.03.99 N 162/263( ra0162023-99 ), завдання і заходи з реалізації прийнятихзагальноміських цільових програм.
Програма являє собою комплекс макроекономічних та галузевихпрогнозів і визначає головні цілі та пріоритетисоціально-економічного розвитку міста на 2001 рік, реалізація якихмає забезпечити економічне зростання в обсязі 4,5 % валовоїдоданої вартості і закласти основи довгострокового сталогорозвитку економіки.
На кінець 2000 року загальна економічна ситуаціяхарактеризується закріпленням стабілізаційних процесів іекономічним зростанням в ряді основних сфер і галузейбагатоукладного міського господарства. В місті продовжилосьнарощування обсягів виробництва промислової продукції,активізувалась інвестиційна діяльність, посилились процесиреформування відносин власності та вдосконалення ринковоїінфраструктури.
Завдяки здійсненню заходів, спрямованих на підтримку ірозвиток промислового комплексу, у 2000 році відбувалось щомісячненарощування обсягів виробництва, порівняно з минулорічнимипоказниками. Протягом 2000 року промисловцями міста виготовленопродукції та надано послуг промислового характеру на суму 7028,3млн. грн., що на 26,1 % більше, ніж у 1999 році. По підприємствах,підпорядкованих Київській міській державній адміністрації, темпиприросту випуску продукції були вищими за середньоміські істановили 28,9 %.
Приріст одержано в усіх основних галузях промисловості міста.Суттєво збільшили обсяги виробництва продукції підприємствамашинобудування і металообробки (149,8 %), деревообробної іцелюлозно-паперової промисловості (142,3 %), хімічної танафтохімічної (132,8 %), медичної (131,6 %), харчової (127,8 %),поліграфічної (128,7 %) галузей.
На 29,3 % збільшено випуск товарів народного споживання,питома вага яких в загальному обсязі виробництва промисловоїпродукції становить 45,6 %. Це сприяло насиченню внутрішньогоринку товарами місцевого виробництва і задоволенню поживногопопиту населення.
Завдяки підвищенню економічної активності суб'єктівгосподарювання в м. Києві продовжилось зростання темпівбудівництва, вкладання інвестицій в основний капітал.
За період з січня по грудень 2000 року освоєно 3017,9млн. грн. капітальних вкладень, що на 12,1 % більше, ніж у 1999році, введено в дію основних фондів на суму 2777,8 млн. грн., зних 1355,7 млн. грн. - на об'єктах виробничого призначення.
Введено в експлуатацію 82 багатоповерхових житлових будинкита 226 будинків малоповерхової та котеджної забудови загальноюплощею 858,9 тис. кв. м, дільницю Сирецько-Печерської лініїметрополітену довжиною 2,8 км зі станцією "Дорогожичі", 1-йпусковий комплекс трамвайної лінії швидкісного руху з ж/м Троєщинадовжиною 12,7 км, чотири тролейбусні лінії довжиною 18,2 км уШевченківському та Московському районах, поліклініку для дорослихна ж/м Мостицький на 1000 відвідувань за зміну з деннимстаціонаром на 58 ліжок, загальноосвітню школу на 1266 учнівськихмісць на вул. Ш.Руставелі, а також 16 потужностей виробничоговизначення, з них міські АТС на 43,0 тис. номерів, 164,7 кмміських кабельних ліній зв'язку, 37,2 км ліній електропередач,потужності по виробництву 9,1 млн. дал пива на рік на ЗАТ"Оболонь" тощо.
Значне місце у створенні надійного механізму стабілізаціїекономіки займає недержавний сектор, який стає суттєвою складовоюекономіки міста і забезпечує п'яту частину всіх надходжень домісцевого бюджету. На кінець 2000 року в місті налічувалось понад196,5 тис. суб'єктів підприємницької діяльності, з них 120,1 тис.- юридичні та 76,4 тис. - фізичні особи. Функціонує розгалуженаінфраструктура підприємництва у складі 78 комерційних банків, 402аудиторських фірм, 10 регіональних фондів підтримкипідприємництва, 30 бірж.
Серед регіонів України Київ займає провідне місце помобілізації коштів до бюджетів усіх рівнів. За 2000 рік натериторії міста до Зведеного бюджету України мобілізовано 6586,0млн. грн., що на 1681,1 млн. грн., або на 34,3 % більше, ніж за1999 рік. Питома вага столиці в загальних надходженнях платежів доЗведеного бюджету України з року в рік зростає: в 1994 році вонастановила - 13,0 %, в 1997 році - 15,6 % і у 2000-20,7 %.
Проведення виваженої фінансової політики дало змогузабезпечувати упродовж року своєчасну і в повному обсязі виплатузаробітної плати працівникам соціальної сфери міста, пенсій тастипендій, проводити соціальні виплати, здійснювати на належномурівні утримання установ соціально-культурної сфери, надаватидотацію транспортним та житлово-комунальним підприємствам,розрахуватися за поточне споживання теплоенергоносіїв.
Поряд з цим залишаються не вирішеним ряд проблем фінансовоїсфери. Незважаючи на стабільне наповнення бюджетів усіх рівнів,має місце податкова недоїмка, понад 30 % загальної кількостіпідприємств і організацій міста залишаються збитковими, незмінився на краще стан платіжної дисципліни суб'єктівгосподарювання.
Поширення стабілізаційних процесів в економіці сприяло появіпозитивних тенденцій на ринку праці міста. Призупинились темпививільнення працівників з підприємств та організацій міста,зменшилась кількість осіб, які зверталися до служб зайнятості, тадиспропорції між пропозицією робочої сили та попитом на неї.
Внаслідок проведення заходів активної політики зайнятості,розвитку підприємницької діяльності, створення нових робочих місцьрівень зареєстрованого безробіття у м. Києві є найнижчим середрегіонів України і на кінець року склав 0,78 % проти 4,2 % поУкраїні.
В цілому за 2000 рік створено 25,1 тис. нових робочих місцьпереважно на підприємствах малого та середнього бізнесу (у 1999році 19,6 тис.).
Під постійним контролем Київської міської державноїадміністрації знаходилась одна з найгостріших проблем - станпогашення заборгованості по заробітній платі. Починаючи з січня2000 року заборгованість по заробітній платі постійно зменшуваласьі станом на 10 січня 2001 року склала 83,9 млн. грн. проти 124,4млн. грн. на 10 січня 2000 року. Скорочення суми заборгованостіпорівняно з початком року відбулося майже в усіх галузяхекономіки. Разом з тим залишаються значними суми заборгованості позаробітній платі в промисловості (32,8 млн. грн.), будівництві(18,8 млн. грн.), науці і науковому обслуговуванні (16,9 млн.грн.) та транспорті (9,0 млн. грн.).
В 2000 році щомісячно відмічалось зростання заробітної плати,яка у грудні склала 555,1 грн., що в 1,8 рази більше, ніж було напочаток року. Фонд оплати праці робітників і службовців по містуза рік становив 4,1 млрд. грн., з розрахунку якого середньомісячназаробітна плата склала 405,07 грн., що на 33,9 % перевищуєсередньомісячну заробітну плату за 1999 рік.
В той же час інфляційні процеси, які відбуваються в державі іу місті, призводять до зростання рівня цін на споживчому ринку, щонегативно впливає на добробут киян і особливо вражає малозахищеніверстви населення зменшуючи їх реальні грошові доходи.
У 2000 році загальний обсяг роздрібного товарообігу,включаючи товарообіг громадського харчування, офіційнозареєстрованих підприємств усіх форм власності та господарювання,склав 4106,1 млн. грн. і збільшився проти минулого на 4,9 %.
Витрати населення міста на платні послуги досягли 2323,9млн. грн., що на 22,4 % більше, ніж у 1999 році, з них побутовіпослуги становили 150,4 млн. грн., або 6,5 % в загальному обсязінаданих послуг.
Враховуючи наявні проблеми та зважаючи на необхідністьпоглиблення структурних та інституціональних реформ длязабезпечення сталого зростання економіки міста, піднесеннядобробуту громадян основними цілями програмисоціально-економічного та культурного розвитку на 2001 рік є:
поліпшення життєвого рівня населення:
- зростання платоспроможного попитую населення. Грошовідоходи киян зростуть порівняно з 2000 роком на 19,2 %;
- підвищення заробітної плати - на 19,4 %, рівня соціальнихгарантій і трудової пенсії - на 40 %;
- забезпечення продуктивної зайнятості населення в усіхсферах економічної діяльності на рівні 1320 тис. чол.;
- збереження стабільності цін. Індекс споживчих цін (всередньому до попереднього року) дорівнюватиме 17,1 %;
забезпечення економічного зростання:
- на 4,5 % - реальної валової доданої вартості;
- на 8,0 % - обсягів промислового виробництва;
- на 16,4 % - обсягів будівництва житла. Передбачаєтьсяввести в експлуатацію 1,0 млн. кв. м загальної житлової площі.
Пріоритетами економічної політики визначено:
у сфері матеріального виробництва:
- формування конкурентного середовища за рахунокудосконалення регуляторної та антимонопольної політики,стимулювання підприємництва, подальше реформування власності;
- забезпечення формування ефективної міжгалузевої структурипромислового виробництва, підвищення соціально-екологічноїорієнтації галузей; збільшення в структурі промисловоговиробництва частки машинобудування як бази розвитку інших галузейпромисловості, легкої і харчової промисловості як базипершочергових потреб населення;
- подолання спаду виробництва в окремих галузях і сферахдіяльності, оздоровлення фінансового стану підприємств,нормалізація взаєморозрахунків, розв'язання проблем взаємноїзаборгованості;
- удосконалення механізму управління об'єктами державноївласності та корпоративними правами;
- стимулювання ресурсозбереження, впровадження новихтехнічних та технологічних досягнень;
- вихід на нові товарні ринки, просуваннявисокотехнологічних, конкурентоспроможних товарів завдякипосиленню інноваційного спрямування промислової політики;
у фінансово-бюджетній системі:
- забезпечення повноти і своєчасності надходжень іобов'язкових платежів до бюджетів усіх рівнів;
- забезпечення збалансованості доходної і видаткової частинбюджету оптимізація структури бюджетних витрат;
- скорочення обсягу окремих видів бюджетних дотацій, субсидійі пільг;
- дотримання соціальної спрямованості бюджету, забезпеченняфінансовими ресурсами першочергових потреб міста, соціальногозахисту населення та функціонування установ соціально-культурноїсфери;
- реформування податкової системи;
в інвестиційній сфері:
- стимулювання інвестиційної діяльності, яка здійснюється зарахунок коштів підприємств, коштів банківської системи, випуску тарозміщення цінних паперів, заощаджень населення, їх використання вреальному секторі економіки;
- спрямування бюджетних інвестицій на розв'язаннянайгостріших соціальних проблем міста;
- розміщення бюджетних капітальних вкладень переважно наконкурсній основі;
у соціальній політиці:
- поступове погашення заборгованості та нормалізація виплатизаробітної плати, стипендій;
- розвиток і впровадження ринкових механізмів регулюваннязаробітної плати та підвищення її мотиваційного потенціалу,визначення заробітної плати як ціни робочої сили;
- реформування пенсійної системи та системи соціальногострахування населення;
- забезпечення продуктивної зайнятості населення, створеннянових робочих місць, регулювання ринку праці, підвищення якості іконкурентоспроможності робочої сили на основі її перепідготовки танавчання сучасним професіям;
- адресна підтримка громадян, які перебувають за межеюбідності;
- створення умов для забезпечення різних верств населенняжитлом;
- реформування системи охорони здоров'я населення;
- проведення заходів, спрямованих на покращення демографічноїситуації;
- розвиток соціального партнерства;
- підвищення рівня безпеки життя та життєдіяльності.
Загально-економічні зведені показники
Найважливішим зведеним показником, який визначає рівеньефективності економічного та соціального розвитку в суспільстві, євалова додана вартість (ВДВ). Відтворювальні пропорції ВДВ та їїдинаміка обумовлюють ефективність стратегії соціально-економічногорозвитку.
З урахуванням економічної ситуації в країні об'єктивною метоюна 2001 рік, до якої має прагнути економіка міста, є стабільнезростання обсягів виробництва товарів, робіт і послуг, підвищенняефективності результатів діяльності кожного суб'єктагосподарювання і економіки в цілому, розвиток підприємництва,активізація інвестиційних процесів і здійснення прогресивнихструктурних галузевих змін.
Виходячи з показників розвитку окремих галузей господарськогокомплексу міста обсяг валової доданої вартості у реальномуобчисленні порівняно з 2000 роком зросте на 4,5 %, а її номінальнавартість дорівнюватиме 17,1 млрд. грн. В розрахунку на кожногожителя міста буде вироблено ВДВ на суму 6,50 тис. грн.
Досягнення цих показників може бути забезпечено, перш за все,за рахунок використання кожним суб'єктом господарської діяльностівласних внутрішніх резервів, а саме: відновлення і піднесеннявиробничого процесу на базі самофінансування, підвищенняефективності використання існуючих виробничих потужностей,розширення ринків збуту продукції.
Галузева структура валової доданої вартості, як і в попередніроки, буде формуватися під впливом прискореного розвитку галузейматеріального виробництва, що і визначатиме динаміку ВДВ по містув цілому. Їх питома вага в загальному обсязі ВДВ в 2001 роцістановитиме 81,0 %. За структурою понад 24,1 % валової доданоївартості буде створено в промисловості, майже 22,7 % - у зв'язку,9,0 % - у торгівлі і громадському харчуванні, 5,2 % - убудівництві.
Зростуть обсяги валової доданої вартості і по галузяхнематеріальної сфери. Проте, питома вага їх в загальному обсязіВДВ по місту залишиться практично на рівні попередніх років -19,0 %.
Найбільш високими темпами буде зростати валова доданавартість в промисловості, будівництві, транспорті, зв'язку; вгалузях "Фінансування, кредитування і страхування", "Наука". Самеприскорений розвиток цих галузей створить основу для стабільностіі підйому в інших сферах господарської діяльності міста.
Досягнення передбачених прогнозом на 2001 рік темпів ростувалової доданої вартості можливе лише при здійсненні прогресивноїструктурної перебудови економіки міста.
Головним пріоритетним напрямком її реформування для міста напрогнозний рік залишається подальший розвиток, перш за все,галузей промисловості, які задовольняють потреби населення утоварах широкого вжитку (легкої, харчової і медичної), а такожтих, продукція яких здатна конкурувати на світових ринках(машинобудування, зокрема, приладо- і літакобудування,промисловість будівельних матеріалів).
Гарантом здійснення структурної перебудови у господарськомукомплексі міста на прогнозний рік буде забезпечення органічноїєдності у реалізації завдань структурної та інноваційної політики;додержання визначених пріоритетів економічної і соціальноїполітики з урахуванням суспільних потреб міста; стимулюванняінноваційних процесів, інвестицій у високоефективні таконкурентоспроможні виробництва; підтримка розвитку підприємництваі малого бізнесу.
Здійснення перелічених заходів забезпечить досягненняосновних цілей у розвитку економіки міста на 2001 рік, а саме:
- орієнтацію на потреби розвитку внутрішнього ринку;
- забезпечення конкурентноздатності економіки міста назовнішньому ринку;
- збільшення доходів населення та рівня продуктивності праці; - забезпечення соціальної переорієнтації економіки тапідвищення добробуту людини.
Система заходів, спрямованих на досягнення
економічного зростання, ринкові механізми
реалізації економічної політики
Успішне вирішення всього комплексу завдань щодо забезпеченнясталого економічного та соціального зростання значною міроюзалежить від ефективності місцевої фінансової політики, якаформуватиметься з урахуванням особливостей, визначених статтею 19Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ"( 401-14 ).
Фінансові ресурси міста складаються із ресурсів Державного імісцевого бюджетів, прибутку суб'єктів господарювання, щозалишається у їх розпорядженні, амортизаційних фондів, коштівДержавних позабюджетних фондів, кредитних ресурсів банків, коштівіноземних інвесторів, що спрямовуються на розвиток економікиміста.
При розрахунках надходжень до бюджетів на 2001 ріквраховувались основні напрямки бюджетної політики на 2001 рік,схвалені Верховною Радою України, фінансово-економічна ситуація вкраїні і місті, динаміка надходжень за ряд попередніх років, діючезаконодавство, розподіл повноважень між Державним і місцевимбюджетами та інші чинники.
За даними Державної податкової адміністрації у м. Києві доДержавного бюджету України платниками податків і обов'язковихплатежів міста буде сплачено 875,0 млн. грн. Основною складовоюбуде податок на додану вартість 1920,0 млн. грн., або 39,4 % відзагальної суми податків і платежів, мобілізованих до Державногобюджету).
За даними Головного фінансового управління, надходження добюджету міста у 2001 році становитимуть 4699,1 млн. грн., в томучислі до міського - 3477,1 млн. грн. Основними джереламинаповнення місцевого бюджету будуть податок на прибутокпідприємств, прибутковий податок з громадян, які в повному обсязізараховуються до місцевого бюджету.
В загальному обсязі фінансових ресурсів значна питома вагаприпадає на ресурси підприємств і організацій - 36,2 %.
Сума прибутку, що залишиться в розпорядженні суб'єктівгосподарювання міста, за прогнозними розрахунками, складе 4600,3млн. грн. і повинна бути використана на формування власних фондів,перш за все, фонду виробничого розвитку. Амортизаційнівідрахування зростуть до 1900,0 млн. грн. проти 1602,0 млн. грн. у2000 році, що у деякій мірі пов'язане зі збільшенням їх нарахуваньнаслідок припинення дії понижуючого коефіцієнту. В умовахобмеженості бюджетних асигнувань, амортизаційний фонд та чистийприбуток в наступному році будуть головними чинниками збільшенняінвестицій в основний капітал суб'єктів господарювання, необхіднихдля інтенсивного оновлення виробництва і основних фондіввиробничого призначення.
Інвестиції іноземних інвесторів у розвиток господарськогокомплексу м. Києва і кредитні ресурси комерційних банківстановитимуть 4220,8 млн. грн.
До Державних та позабюджетних фондів суб'єктамигосподарювання міста буде відраховано 2055,9 млн. грн., в томучислі до Пенсійного фонду України - 757,4 млн. грн., до Фондусоціального страхування України - 199,8 млн.грн.
Відповідно до сформованих фінансових ресурсів міста визначенообсяги їх використання.
Із Державного бюджету України міністерствам і відомствам нафінансування підприємств, організацій і установ, розташованих ум. Києві, буде виділено 1580,1 млн. грн. Видатки бюджету містапрогнозуються на рівні доходів - 4699,1 млн. грн., в тому числісума вилучення до Державного бюджету України - 2260,2 млн. грн. Урозпорядженні суб'єктів господарської діяльності залишиться 6500,3млн. грн. чистого прибутку та амортизаційних відрахувань. ВидаткиПенсійного фонду становитимуть 773,0 млн. грн., видатки із Фондусоціального страхування - 199,8 млн. грн., із Фондів сприяннязайнятості, соціального захисту інвалідів та охорони навколишньогоприродного середовища - 70,8 млн. грн. У розвиток господарськогокомплексу м. Києва іноземними інвесторами буде спрямовано уеквіваленті 1755,1 млн. грн. (274,2 млн. дол. США), а кредитніресурси Комерційних банків складуть 2465,7 млн. грн.
Виходячи із завдань місцевої політики економічного зростаннята враховуючи тенденції соціально-економічного розвитку міста,реальну оцінку наявних та можливих фінансових ресурсів, принциповіпозиції бюджетного процесу, податкова і бюджетна політика у 2001році будуватиметься на таких засадах:
- досягнення максимальної збалансованості формування бюджетум. Києва на підставі реально визначених показників по доходах тайого використання;
- забезпечення збалансованості Державного і місцевогобюджетів з урахуванням необхідності виконання містом столичнихфункцій;
- забезпечення повноти і своєчасності надходження податковихзобов'язань;
- забезпечення прозорості і збалансованості бюджету міста,переходу від дотацій до субвенцій;
- пріоритетне спрямування бюджетних коштів на соціальнийзахист населення.
За розрахунками Міністерства економіки України індексінфляції у 2001 році становитиме в середньому до попереднього року117,1 % і 113,6 % - грудень до грудня попереднього року.
Інфляційні процеси, що відбуваються як в державі, так і нарівні міста, призводять до зростання рівня цін на споживчомуринку. В той же час, завдяки виваженій політиці щодо державногорегулювання цін, проведення антимонопольних заходів, непередбачається істотних цінових змін.
В умовах інфляції особлива увага буде приділена питаннямудосконалення процесів ціноутворення, як гаранта підвищенняефективності і результативності підприємницької діяльності,досягнення фінансової стабільності, посилення соціального захистунаселення міста, зростання його добробуту і рівня життя.
Цінова політика у місті буде проводитись відповідно доПостанов Кабінету Міністрів України від 22.02.95 N 135( 135-95-п ) "Про Положення про державне регулювання цін (тарифів)на продукцію виробничо-технічного призначення, товари народногоспоживання, роботи і послуги монопольних утворень", від 25.12.96N 1548 ( 1548-96-п ) "Про встановлення повноважень органів міськихРад щодо регулювання цін (тарифів)", від 18.12.98 N 1998( 1998-98-п ) "Про удосконалення порядку формування цін".
У 2001 році в частині ціноутворення передбачається:
- подальше проведення лібералізації цін, як суто ринковогозаходу, розширення сфери вільного ціноутворення внемонополізованих секторах економіки, що забезпечитьзбалансованість цінових пропорцій та гнучке реагуванняпідприємницьких структур на кон'юнктуру ринку;
- посилення контролю за цінами на продукціюпідприємств-монополістів та обгрунтованістю віднесення витрат навиробництво;
- проведення перегляду тарифів на теплову енергію таквартирну плату з наближенням відшкодування повної їх вартостінаселенням, а у випадках зміни економічної ситуації зростання цінна енергоносії та зміни рівня інфляції - перегляд тарифів нажитлово-комунальні послуги з водопостачання та водовідведення,газ, а також тарифів на послуги міського громадського транспорту;
- розширення повноважень по встановленню тарифів наелектричну енергію, що виробляється і реалізується на територіїміста для усіх груп споживачів;
- запровадження державного регулювання ринку продовольчихтоварів;
- аналіз діяльності підприємств-монополістів для прийняттярішень про введення державного регулювання цін та тарифів напродукцію та послуги, що виробляються та надаються зазначенимипідприємствами.
Досягнення стабільного соціально-економічного розвитку м.Києва поряд з іншими чинниками потребує нарощування інвестиційнихресурсів за рахунок створення в місті сприятливого клімату дляактивізації інвестиційного процесу, поліпшення структуриінвестиційних джерел та оптимізації напрямів їх вкладення.
У 2001 році одним з першочергових завдань буде проведеннявідповідних змін в інвестиційній політиці міста, якібазуватимуться на завданнях інвестиційної політики держави,визначених Указами Президента України від 18 серпня 1999 року "Проосновні напрями інвестиційної політики на 1999 - 2001 роки"( 1004/99 ), від 22 лютого 2001 року "Про додаткові заходи щодозбільшення надходжень інвестицій в економіку України"( 108/2001 ) та розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22лютого 2001 року "Про заходи щодо поліпшення інвестиційноїпривабливості України" ( 55-2001-р ), і будуть спрямовані на;
- створення сприятливого інвестиційного клімату істимулювання переорієнтації притоку капітальних вкладень увиробництво;
- поліпшення інвестиційних умов проведення структурноїперебудови економіки, чому сприятиме проведення адміністративноїреформи, прийняття на рівні держави Цивільного ( 1540-06 ),Земельного ( 561-12 ) та Податкового кодексів;
- мобілізацію всіх джерел інвестиційних ресурсів та їхефективне використання;
- активізацію роботи по залученню внутрішніх інвестицій дляфінансування будівництва або реконструкції станцій метрополітену,підземних переходів, автошляхів, площ та інших об'єктівінфраструктури міста, в проектах яких передбачається розташуванняоб'єктів сфери послуг та торгівельного обслуговування населення.Через проведення конкурсів по залученню інвесторів до будівництвазазначених об'єктів прогнозується збільшити позабюджетніінвестиційні ресурси міського бюджету на 250 млн. грн.;
- стимулювання процесів розвитку виробничої сфери тавідповідного покращення фінансових результатів роботи підприємств;
- забезпечення зростання валового внутрішнього продукту істворення умов для нарощування внутрішніх інвестиційних ресурсів.
При проведенні інвестиційної політики створюватимуться умовидля поліпшення інвестиційної привабливості об'єктів та спрощенняпроцесу залучення капіталу в економіку міста. Особлива увага будеприділена залученню прямих інвестицій, які спрямовуватимуться вміське господарство, в основні фонди підприємств, включаючи їхмодернізацію та реконструкцію, в нові технології та інновації. Цесприятиме і вирішенню ряду соціальних проблем: зниженню рівнябезробіття, особливо серед висококваліфікованих працівників міста,збільшенню заробітної плати тощо.
Залучення інвестицій передбачається здійснювати першочерговов галузях, що здатні забезпечити максимально швидке реагування назростання споживчого попиту, мають валютні надходження відекспорту продукції та спроможні розв'язувати проблемитехнологічного оновлення.
Перевага у визначенні напрямів інвестування за рахунокмісцевого бюджету надаватиметься галузям, які мають важливезначення для забезпечення життєдіяльності та вирішення соціальнихпроблем міста і є малопривабливими для приватних інвесторів. Цестосується, в першу чергу, інвестиційних проектів, що забезпечуютьпопит населення на соціальне житло, розвиток мережі соціальноїсфери реконструкцію та розвиток інженерно-транспортноїінфраструктури міста.
Загальний обсяг інвестицій на капітальні вкладення за рахунокусіх джерел фінансування в 2001 році прогнозується у сумі 3766,7млн. грн., що більше, ніж у 2000 році на 24,8 %. Із загальногообсягу у виробничу сферу буде спрямовано 543,4 млн. грн., вневиробничу - 3223,3 млн. грн.
Важливим джерелом інвестування є іноземні інвестиції, обсягяких в економіку міста залишається ще набагато нижчим від потреби.Забезпечення введення сприятливого інвестиційного режиму впріоритетних видах економічної діяльності на території містаповинно забезпечувати не тільки зростання обсягів іноземнихінвестицій, але й забезпечувати їх інноваційне спрямування тазахист.
У 2001 році обсяг прямих іноземних інвестицій по місту Києвупрогнозується на рівні 274,25 млн. дол. США, що на 3,1 % більше,ніж у 2000 році.
Для забезпечення необхідних передумов збереження унікальногонауково-промислового потенціалу міста, забезпечення проведенняінноваційної політики міською владою у 2001 році виконуватиметьсяробота в наступних напрямках:
- збереження та розвиток кадрового потенціалу академічної,вузівської і галузевої науки, а також промислових підприємствміста;
- покращення матеріально-технічної бази наукового комплексу;розвиток мережі підприємств, організацій та установ, що працюють унауковій сфері та їх оснащення;
- організація фінансової підтримки, зокрема, шляхом залученняінвестицій під конкретні наукові розробки;
- поліпшення інформаційного забезпечення галузі;
- сприяння взаємовигідній співпраці наукових установ івиробничих підприємств.
За підтримки міськдержадміністрації в м. Києві розроблені тавиконуються три науково-технічні програми:
- Договір і Програма співробітництва НАН України і Київськоїміської державної адміністрації;
- Програма інформатизації м. Києва на 1999 - 2001 роки(розпорядження КМДА від 14.04.99 N 547 ( ra0547017-99 ));
- Програма наукового забезпечення вирішення проблем міськогогосподарства (крім наукових установ НАН України).
На 2001 рік передбачається фінансування Програми науковогозабезпечення вирішення проблем міського господарства на суму 4,827млн. грн. та Програми співробітництва НАН України і Київськоїміської державної адміністрації на суму 6,0 млн. грн.
Крім того, відповідно до Програми діяльності КабінетуМіністрів України "Реформи заради добробуту", схваленою постановоюВерховної Ради України від 06.04.2000 N 1618-111 ( 1618-14 ), у2001 році виконуватимуться роботи по створенню Регіональногоцентру науково-технологічного та інноваційного розвитку, трансферувисоких технологій, діяльність якого спрямовуватиметься намаксимальне впровадження наукових розробок у виробничі процеси, щосприятиме розвитку інноваційних процесів в місті.
В господарстві міста здійснюються позитивні зміни щодорозвитку інноваційних процесів, які матимуть своє продовження у2001 році. Так, передбачається зростання кількості новихнаукомістких технологій, впроваджених на підприємствах і ворганізаціях - на 33,3 %. Зокрема, планується освоїти 2250 новихвидів продукції (що на 9,65 % більше, ніж у 2000 році), з них 1257- товарів народного вжитку.
В нинішніх умовах, які характеризуються нестачею фінансовихресурсів для розвитку економіки міста, принципову роль відіграєзовнішньоекономічна діяльність. Оскільки вона, відкриваючизовнішні ринки збуту капіталу, сировини та комплектуючих,забезпечує завантаження потужностей, зменшує гостроту проблемизайнятості, вирішує низку інших соціально-економічних проблемрегіону.
У 2001 році прогнозуються позитивні зрушення у структурізовнішньоторгівельного обороту. Зокрема, обсяги експорту київськихпідприємств збільшаться на 8,8 % у порівнянні з 2000 роком істановитимуть 2494,0 млн. дол. США, в тому числі експорт товарів -2114,7 млн. дол. США, експорт послуг - 379,3 млн. дол. США. В тойже час обсяг імпорту зменшиться і становитиме 6609,0 млн. дол. СШАпроти 7076,3 млн. дол. США у 2000 році, в тому числі обсяг імпортутоварів зменшиться на 335,5 млн. дол. США і становитиме 6443,9млн. дол. США, а обсяг імпорту послуг - на 15,0 % і становитиме165,1 млн. дол. США.
У прогнозному році структура експорту не зазнає значних змін.Так, найбільш буде експортовано неблагородних металів і виробів зних - на суму 527,6 млн. дол. США, мінеральних продуктів - на305,4 млн. дол. США, продукції хімічної промисловості - на 165,9млн. дол. США, машин та обладнання - на 269,6 млн. дол. США,продукції харчової промисловості - на 143,9 млн. дол. США.
Однією з головних передумов для збільшення експорту тазменшення імпорту є залучення інвестицій до економічних суб'єктів,які здатні максимально швидко реагувати на зміни попиту таспроможні розв'язувати проблеми технологічного оновлення. З цієюметою у 2001 році забезпечуватиметься створення інформаційної базипропозицій щодо співробітництва з іноземними інвесторами США,Польщі, Австрії, Чехії, Словаччини, Німеччини. Розроблятиметьсясайт Київської міської державної адміністрації в мережі"Інтернет", в якому можна буде отримати інформацію про Київ,перелік конкурентоспроможної продукції київських підприємств,залишити свої пропозиції щодо співробітництва. Буде створеноперелік інвестиційних проектів в різних галузях економіки,проводитиметься експертиза щодо їх економічної ефективності тапривабливості для інвесторів.
З метою покращення умов здійснення зовнішньоекономічноїдіяльності в 2001 році:
- вживатимуться заходи щодо впровадження у виробництвовисоких технологій та нових зразків товарів, конкурентоспроможнихна світових ринках;
- з метою інформування іноземних інвесторів про першочерговіпотреби міста передбачається розробити дворічну програмуінвестиційних потреб міста;
- з метою підвищення зацікавленості інвесторів щодо вкладеннякоштів в комунальне господарство та промисловий сектор міста, будерозроблено систему місцевих гарантій та пільг інвесторам;
- здійснюватиметься представлення Києва як привабливого дляінвестора міста, а київських підприємств як вигідних потенційнихпартнерів на виставках-ярмарках;
- активізуватиметься співпраця міста з міжнароднимиорганізаціями в рамках міждержавних програм довгостроковогоспівробітництва;
- вивчатимуться потреби перспективних ринків збуту продукціїкиївських підприємств, зокрема, країн колишнього СРСР та СЕВ,Азіатського регіону, Африки та країн Латинської Америки.
Розвиток сфери матеріального виробництва
Місто Київ володіє потужним промисловим комплексом, який маєзначний потенціал щодо виготовлення конкурентоспроможноїпродукції.
Протягом останніх років в господарській діяльностіпромислових підприємств міста намітилась позитивна тенденція допокращення фінансово-економічного стану, що стало можливим завдякинарощуванню обсягів виробництва.
В результаті отриманих пропозицій по основних показникахрозвитку промисловості передбачається, що валовий випуск продукціїв 2001 році буде збільшено на 8,0 % в порівнянні з 2000 роком і уфактичних цінах становитиме 8561,3 млн. грн.
При цьому планується зростання обсягів виробництва в усіхгалузях промисловості. Найбільшими темпами зростатимуть обсягивиробництва в промисловості будівельних матеріалів (120,0 %),лісовій, деревообробній та целюлозно-паперовій промисловості(115,0 %), медичній галузі (113,5 %), машинобудуванні таметалообробці (112,0 %), легкій (112,0 %) та поліграфічній(110,0 %).
Аналіз структурних зрушень у розрізі галузей свідчить пропозитивні зміни у промисловому комплексі міста. Так, у 2001 роцівищі темпи приросту обсягів виробництва продукції плануються угалузях, які працюють на задоволення споживчого попиту населення,завдяки чому їх розвиток для міста дає як економічний, так ісоціальний ефект.
Завдяки значним темпам приросту у загальному обсязіпромислового виробництва по м. Києву збільшиться питома вага такихгалузей як: машинобудування та металообробка (з 19,8 % у 2000 роцідо 20,6 % у 2001 році), медична промисловість (з 9,5 % до 10,0 %),поліграфічна промисловість (з 5,6 % до 5,7 %), промисловістьбудівельних матеріалів (з 4,5 % до 5,0 %), лісова, деревообробната целюлозно-паперова промисловість (з 4,1 % до 4,3 %), легкапромисловість (з 3,2 % до 3,3 %). У порівнянні з 2000 рокомзменшиться питома вага базових галузей електроенергетики, чорноїметалургії, хімічної та нафтохімічної, харчової промисловості. Нарівні 2000 року залишиться питома вага кольорової металургії (0,2%).
Особливо слід виділити тенденцію зростання питомої вагимашинобудування та металообробки - галузі, яка має значнийпотенціал щодо виготовлення високотехнологічноїконкурентоспроможної продукції, на яку є попит на ринку.
Промисловими підприємствами галузі у 2001 році плануєтьсянарощування випуску як вже освоєної, так і нової продукції, яка,насамперед, задовольнятиме потреби господарського комплексу міста:
- ДП КиДАЗ "Авіант" передбачає виготовити 50 тролейбусів тазапчастин для літаків на суму 15,0 млн. грн.;
- ВАТ "Більшовик" поновлює номенклатуру продукції як зарахунок вдосконалення традиційного устаткування, так і шляхомосвоєння виробництва нового обладнання. Для реалізації першогонапрямку розпочато випуск вальців та екструдерів малих розмірів,форматорів-вулканізаторів, покришок для легкових автомобілів,ліній для виготовлення деревно-полімерних виробів: 3 метоюреалізації другого напрямку розпочнеться виробництво принциповонової машини - черв'ячно-роторного диспергатора-екструдера, щодопоможе вирішити таку гостру проблему як переробка відходіввиробництва та споживання у великих містах. Підприємство розпочневипуск тунельних ескалаторів для метрополітену і міжповерхових -для підземних переходів, транспортних розв'язок, станційшвидкісного трамваю. За замовленням "Київметробуду" підготовленодо виготовлення прохідницькі щити КТ-6,2, призначені длямеханізації робіт у водонасичених грунтах;
- Завод "Генератор" нарощуватиме виробництво лічильників до150 тис. шт. на рік, камер дугогасних вакуумних - до 6 тис. шт. нарік, приладів НВЧ - на суму 18,6 млн. грн. Упродовж року на заводіпланується створити 108 нових робочих місць;
- КП "Київтрактородеталь" передбачає збільшити випуск гільзта поршнів для реалізації в межах України та країн СНД, а такожсільськогосподарських машин для фірми "Дювельсдорф". Обсягпродукції на експорт в 2001 році становитиме 40 % від загальногообсягу виробництва продукції підприємства;
- ВАТ "Аналітприлад", за прогнозами, збільшить обсяги випускунового (Мікропроцесорного газоаналізатора 104 ФА 01, перетворювачапалива каталітичного для автомобільного транспорту з дизельнимидвигунами, а також нового високовольтного обладнання дляоперативного контролю основних параметрів електроенергетичнихоб'єктів і ізоляційних матеріалів;
- АК "Росток" випускатиме електротехнічні комплектуючі виробидля автомобільної промисловості, які вже надходять до Запорізькогозаводу "Авто-ЗАЗ-ДЕУ", а також на Ризький заводавтоелектроприладів. Опрацьовується питання постачання їх до м.Тольяті на "АвтоВАЗ";
- ВАТ "КЗЕК" планує виготовлення металоконструкцій дляобладнання автомобільних пунктів Державної митної служби України;
- Київський завод "Агромаш" збільшить випускгрунторозпушувачів ГРН.ОС.000-3,9 м, ГРН.00.000-1,6 м, борін дляподрібнення 4,2 м, роторних подрібнювачів рослинних решток;
- ВАТ "Завод "Маяк" розробив та вживає заходи з фінансовогооздоровлення підприємства. В 2001 році готові до виробництва новівиди продукції, а саме: магнітофон "Маяк - 260", автомагнітола,електронні електролічильники, пневматичний пістолет;
- ДНВП "Електронмаш" передбачає виробити 13,4 тис. шт.електроннокасових апаратів, 150 мікроЕОМ "Плутон", 200 джерелживлення для електротранспорту, 60 перетворювачів електроживленнявагонного кондиціонера, 50 шаф управління вітротурбіною;
- ДП "Завод "Арсенал" продовжує розробку лічильників газунового покоління (з електронним відліком та карткою передплати). В2001 році очікується збільшення їх випуску на 15 тис. шт. Спільноз російськими підприємствами ведуться дослідно-конструкторськіроботи та підготовка серійного виробництва новоговисокотехнологічного експортноспроможного виробу С-9С(спецтехніка). Практично закінчено підготовку виробництва іпочинається серійний випуск фотооб'єктивів "Мир - 26 В", "Телеар -5В МС", "Юпітер - 36В".
Промисловими підприємствами міста нарощуватимуться обсягивиробництва основних видів продукції. В хімічній промисловостіпередбачається збільшення виробництва волокон і ниток хімічних (на7,0 %), смол синтетичних і пластичних мас (на 10,0 %); вдеревообробній та целюлозно-паперовій промисловості плитдеревностружкових (на 5,7 %), плит деревноволокнистих (на 3,7 %);в промисловості будівельних матеріалів - збірних залізобетоннихконструкцій (на 7,0 %) тощо.
Серед підприємств, які випускають споживчі товари, найкращіпередумови щодо забезпечення збільшення обсягів виробництва мають:
- ДП "Хлібокомбінат N 10" АТ "Київхліб" найновішепідприємство харчової галузі, яке обладнане імпортним обладнанням,що повністю вирішує питання механізації ручної праці;
- ВАТ "Макаронна фабрика", яка технічно переоснащена іпостійно впроваджує нові види макаронних виробів, працює надоформленням пакувальних матеріалів, що дозволяє розширитиасортимент та надати продукції товарного вигляду;
- ЗАТ "Кондитерська фабрика ім. К.Маркса", яка, маючибагаторічні традиції випуску конкурентоспроможних виробів,постійно оновлює асортимент, витримує жорстку конкуренцію, щосклалася на ринку кондитерських виробів країни;
- Виробничо-торгівельна фірма "Україна", де планом на 2001 р.передбачено збільшити виробництво на 25 %, в прогнозному роціпланується провести реконструкцію розкрійного цеху, добудуватипобутовий корпус.
Загалом, враховуючи позитивні тенденції, що склалися векономіці міста, покращення показників діяльності прогнозуєбільшість підприємств міста.
З метою підвищення ефективності діяльності промисловогокомплексу у 2001 році буде здійснюватись робота, спрямована на:
- посилення відповідальності керівників підприємств зарезультати справ на підприємстві, особливо в частині погашенняборгів по заробітній платі та інших соціальних виплатах;
- більш широке застосування процедури банкрутства підприємствпри підвищенні відповідальності за навмисне банкрутство;
- розповсюдження досвіду підприємств, які мають позитивнірезультати своєї роботи в умовах, що склалися;
- продовження роботи щодо передачі об'єктів соціальної сферипромислових підприємств до комунальної власності міста та районів;
- розміщення регіональних замовлень на виготовленняпродукції, яка потрібна для життєзабезпечення міста, на київськихпідприємствах, використовуючи при цьому виключно конкурсні засади;
- підвищення рівня виробничої кооперації київськихпідприємств для забезпечення локалізації технологічних циклів вмежах міста, шляхом максимального завантаження взаємнимизамовленнями;
- збільшення пільгового кредитування з міського та районнихбюджетів на конкретні техніко-економічні заходи підприємств, яківипускають конкурентоспроможну продукцію для потреб внутрішньогота зовнішнього ринків;
- сприяння залученню коштів як вітчизняних, так і іноземнихінвесторів в промислові підприємства міста;
- продовження роботи по наданню допомоги підприємствам увідкритті фірмових магазинів;
- залучення підприємств для участі у виставках-ярмарках,організацію постійно діючих виставок-продажів продукції, якувипускають підприємства міста.
Незважаючи на обмеженість фінансування, стабільно працюватимеу 2001 році міський пасажирський транспорт. Комунальніпідприємства міста забезпечуватимуть щоденний випуск на лінію 100поїздів метро та понад 2064 одиниць рухомого складу наземноготранспорту, в тому числі 626 автобусів, 412 трамваїв, 423тролейбуси та понад 600 маршрутних таксомоторів.
При цьому обсяги перевезень наземним електротранспортом(трамваями та тролейбусами) зменшаться на 2,9 %, автотранспортом(автобусами та мікроавтобусами-таксомоторами) - на 0,4 %, аметрополітеном зросте на 0,4 %.
Виконуватимуться заходи щодо оновлення рухомого складутранспортних підприємств. Так, в 2001 році планується придбати 200автобусів (з яких 100 автобусів, що були в експлуатації, та 33автобуси ЛАЗ), 16 мікроавтобусів; 30 тролейбусів, 30 вагонівметрополітену буде зібрано на виробничій базі метрополітену.
На основі вивчення пасажиропотоків у прогнозному періодіпередбачається розширення мережі транспортного обслуговуваннякиян, вдосконалення маршрутів міського транспорту, збільшенняобсягів таксомоторних перевезень.
На капітальне будівництво об'єктів галузі у 2001 роціпередбачається спрямувати з міського бюджету 29,9 млн. грн.
За ці кошти буде продовжено будівництво трамвайної лініїшвидкісного руху з ж/м Вигурівщина-Троєщина до ст. "Городня" тарозпочнеться будівництво тролейбусної лінії від пр. ЧервонихКозаків по пр. Героїв Сталінграду, вул. Мате Залки, вул. ЛайошаГавро до ст. метро "Петрівка". Передбачена розробкапроектно-кошторисної документації на будівництво тролейбусноїлінії на вул. Саксаганського та від пл. Шевченка до ст. метро"Героїв Дніпра", пр. Героїв Сталінграду.
Особлива увага приділятиметься розвитку метрополітену. Роботиздійснюватимуться згідно з Програмою розвитку Київськогометрополітену, яка затверджена розпорядженням Київськоїміськдержадміністрації від 14.06.2000 N 920 ( ra0920017-00 ). Набудівництво об'єктів метрополітену у 2001 році передбачаєтьсяспрямувати 98,2 млн. грн. капітальних вкладень, в тому числі 97,7млн. грн. - з міського бюджету; 0,5 млн. грн. - кошти районів.