• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про Програму соціально економічного та культурного розвитку міста Києва на 2001 рік

Київська міська рада | Рішення, Програма від 26.12.2000 № 157/1134
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Програма
  • Дата: 26.12.2000
  • Номер: 157/1134
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Програма
  • Дата: 26.12.2000
  • Номер: 157/1134
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VIII сесія XXIII скликання
Р І Ш Е Н Н Я
N 157/1134 від 26.12.2000
Про Програму соціально-економічного та
культурного розвитку м. Києва на 2001 рік
( Зміни в текст не внесені. Додатково див. Рішення Київміськради N 281/1258 ( ra0281023-01 ) від 27.04.2001 N 31/1465 ( ra0031023-01 ) від 02.10.2001 )
Керуючись ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування вУкраїні" ( 280/97-ВР ), Київська міська рада В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Програму соціально-економічного та культурногорозвитку м. Києва на 2001 рік (додається).
2. Київській міській державній адміністрації інформуватиКиївську міську раду про хід реалізації Програмисоціально-економічного та культурного розвитку м. Києва на 2001рік та соціальний стан міста щоквартально до 25 числа місяця,наступного за звітним періодом.
3. Виконавчому органу Київради (Київській міській державнійадміністрації) при розподілі асигнувань, передбачених у бюджетіміста на 2001 рік для фінансування загальноміських цільовихпрограм та на розвиток галузей, забезпечувати фінансування робітпо виконанню наказів виборців депутатам Київради, які затвердженірішенням Київради від 11.03.99 N 162/263 ( ra_162023-99 ) "Пронакази виборців депутатам Київради".
4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійнукомісію Київради з питань бюджету, фінансів тасоціально-економічного розвитку.
Міський голова О.Омельченко
Додаток
до рішення Київської міської ради
від 26.12.2000 N 157/1134
ПРОГРАМА
СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ТА КУЛЬТУРНОГО
РОЗВИТКУ м. КИЄВА НА 2001 РІК
ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ
ОЦІНКА ЕКОНОМІЧНОЇ СИТУАЦІЇ У МІСТІ КИЄВІ НА
КІНЕЦЬ 2000 РОКУ, СТРАТЕГІЯ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
НА 2001 РІК, ОСНОВНІ НАПРЯМИ ТА ПРІОРИТЕТИ
ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
Програма соціально-економічного та культурного розвиткум. Києва на 2001 рік розроблена відповідно до Закону України "Промісцеві державні адміністрації" ( 586-14 ) на виконання постановиКабінету Міністрів України від 05.06.2000 р. N 904 ( 904-2000-п ).
У розробці Програми брали участь головні управління,управління та інші структурні підрозділи Київської міськоїдержавної адміністрації, районні у м. Києві державніадміністрації; координуючим органом є Головне управлінняекономіки.
В основу Програми покладено основні положення ПосланняПрезидента України до Верховної Ради України "Україна: поступ уXXI сторіччя. Стратегія економічного та соціального розвитку"( 276а/2000 ) та Державної програми соціально-економічногорозвитку м. Києва на період до 2010 року, яка затвердженапостановою Кабінету Міністрів України від 15.12.97 N 1409( 1409-97-п ).
Програма розроблена виходячи з соціально-економічноїситуації, що очікується на кінець 2000 року, пропозиційпідприємств і організацій міста всіх форм власності щодоперспектив розвитку, а також прогнозних фінансових ресурсів міста.
В Програмі враховано накази виборців депутатам Київради, якізатверджені рішенням сесії від 14.03.99 N 162/263( ra_162023-99 ), завдання і заходи по реалізації прийнятихзагальноміських цільових програм.
Програма являє собою комплекс макроекономічних та галузевихпрогнозів і визначає головні цілі та пріоритетисоціально-економічного розвитку міста на 2001 рік, реалізація якихмає забезпечити економічне зростання в обсязі 4,5% валової доданоївартості і закласти основи довгострокового сталого розвиткуекономіки.
На кінець 2000 року загальна економічна ситуаціяхарактеризується закріпленням стабілізаційних процесів іекономічним зростанням в ряді основних сфер і галузейбагатоукладного міського господарства. В місті продовжилосьнарощування обсягів виробництва промислової продукції,активізувалась інвестиційна діяльність, посилились процесиреформування відносин власності та вдосконалення ринковоїінфраструктури.
Завдяки здійсненню заходів, спрямованих на підтримку ірозвиток промислового комплексу, у 2000 році відбувалось щомісячненарощування обсягів виробництва, порівняно з минулорічнимипоказниками. За 11 місяців 2000 року промисловцями міставиготовлено продукції та надано послуг промислового характеру насуму 6223,0 млн. грн., що на 26,6% більше, ніж за відповіднийперіод 1999 року. По підприємствах, підпорядкованих Київськійміській державній адміністрації, темпи приросту випуску продукціїбули вищими за середньоміські і становили 31,9%.
Приріст одержано в усіх основних галузях промисловості міста.Суттєво збільшили обсяги виробництва продукції підприємствадеревообробної і целюлозно-паперової промисловості (147,3%),машинобудування і металообробки (142,7%), медичної (132,8%),харчової (130,0%), поліграфічної (129,1%) галузей.
На 31,3% збільшено випуск товарів народного споживання,питома вага яких в загальному обсязі виробництва промисловоїпродукції становить близько 48%. Це сприяло насиченню внутрішньогоринку товарами місцевого виробництва і задоволенню споживчогопопиту населення.
З урахуванням тенденцій, що склалися, до кінця 2000 рокуочікується збільшення обсягів виробництва промислової продукції на25,1%, а товарів народного споживання на 30,0%.
В поточному році завдяки підвищенню економічної активностісуб'єктів господарювання в м. Києві продовжилось зростання темпівбудівництва, вкладання інвестицій в основний капітал.
За 9 місяців року освоєно 1878,4 млн. грн. капітальнихвкладень і введено в дію основних фондів на суму 1458,5 млн. грн.,що на 25,1% та 44,0% перевищує показники аналогічного періодупопереднього року і складає понад 75% від встановлених на рікобсягів.
Введено в експлуатацію 48 багатоповерхових жилих будинків та136 будинків малоповерхової та котеджної забудови загальною площею491,8 тис. кв. м, дільницю Сирецько-Печерської лінії метрополітенудовжиною 2,9 км зі станцією "Дорогожичі", трамвайну лінію на ж/мТроєщина довжиною 12,7 км, три тролейбусні лінії (по 3 км кожна) уШевченківському та Московському районах, поліклініку для дорослихна ж/м Мостицький на 1000 відвідувань за зміну з деннимстаціонаром на 58 ліжок, загальноосвітню школу на 1266 учнівськихмісць на вул. Ш. Руставелі, а також 12 потужностей виробничогопризначення, з них міські АТС на 36,9 тис. номерів, 62,0 кмкабельних ліній зв'язку, 33,5 км ліній електропередач тощо.
Загалом за 2000 рік очікується введення 859 тис. кв. м житла,що на 17,0% більше, ніж у 1999 році.
Значне місце у створенні надійного механізму стабілізаціїекономіки займає недержавний сектор, який стає суттєвою складовоюекономіки міста і забезпечує п'яту частину всіх надходжень домісцевого бюджету. На кінець 2000 року в місті налічуватиметьсямайже 249,0 тис. суб'єктів підприємницької діяльності, з них 130,0тис. - юридичні та 119,0 тис. - фізичні особи. Функціонуєрозгалужена інфраструктура підприємництва у складі 83 комерційнихбанків, 585 аудиторських фірм, 13 регіональних фондів підтримкипідприємництва, 24 бірж.
Серед регіонів України Київ займає провідне місце помобілізації коштів до бюджетів усіх рівнів. За десять місяців 2000року на території міста до Зведеного бюджету України по м. Києвумобілізовано 5270,8 млн. грн., що на 1297,7 млн. грн., або на32,7% більше, ніж за аналогічний період в попередньому році.Питома вага столиці в загальних надходженнях платежів до Зведеногобюджету України з року в рік зростає і у 2000 склала - 20,7%. В1994 році вона становила - 13,0%, в 1997 році - 15,6%.
За розрахунками Державної податкової адміністрації у м. Києвів цілому за 2000 рік надходження до Державного бюджетустановитимуть 3080,0 млн. грн. До бюджету м. Києва надійде 3120,6млн. грн.
Проведення виваженої фінансової політики дало змогузабезпечувати упродовж року своєчасну і в повному обсязі виплатузаробітної плати працівникам соціальної сфери міста, пенсій тастипендій, проводити соціальні виплати, здійснювати на належномурівні утримання установ соціально-культурної сфери, надаватидотацію транспортним та житлово-комунальним підприємствам,розрахуватися за поточне споживання теплоенергоносіїв.
Поряд з цим залишаються не вирішеними проблеми фінансовоїсфери. Незважаючи на стабільне наповнення бюджетів усіх рівнів, незменшується податкова недоїмка, понад 30% загальної кількостіпідприємств залишаються збитковими, не змінився на краще станплатіжної дисципліни суб'єктів господарювання.
На ринку праці міста триває вивільнення працівників з галузейекономіки і зростання чисельності зареєстрованих безробітних. На01.10.2000 р. їх зареєстровано на 7,0% більше, нижчу відповідномуперіоді 1999 року.
Внаслідок проведення заходів активної політики зайнятості,розвитку підприємницької діяльності, створення нових робочих місцьрівень зареєстрованого безробіття у м. Києві є найнижчим середрегіонів України і на кінець року (проти 1999 р.) збільшитьсянесуттєво з 0,89% до 0,96%.
В цілому за 2000 рік очікується створити майже 20,0 тис.нових робочих місць переважно на підприємствах малого тасереднього бізнесу (за 9 місяців поточного року було створенобільше, ніж 18 тис. робочих місць).
Під постійним контролем Київської міської державноїадміністрації знаходилась одна з найгостріших проблем - станпогашення заборгованості по заробітній платі. Починаючи з січняпоточного року заборгованість по заробітній платі постійнозменшувалась і станом на 1 листопада 2000 року склала 96,6 млн.грн. проти 124,4 млн. грн. на 10 січня відповідного року.Скорочення суми заборгованості порівняно з початком року відбулосямайже в усіх галузях економіки. Разом з тим залишаються значнимисуми заборгованості по заробітній платі в промисловості (36,5 млн.грн.), будівництві (22,3 млн. грн.), науці і науковомуобслуговуванні (19,2 млн. грн.).
В поточному році щомісячно відмічалось зростання середньоїзаробітної плати, яка у жовтні склала 431,7 грн., що на 37,9%більше, ніж у жовтні 1999 року. До кінця року фонд оплати праціробітників і службовців по місту становитиме 4026,9 млн. грн., зрозрахунку якого очікується до кінця 2000 року зростання їхсередньомісячної заробітної плати до 394,8 грн., або на 30,5%більше, ніж у 1999 році.
В той же час інфляційні процеси, які відбуваються в державі іу місті, призводять до зростання рівня цін на споживчому ринку, щонегативно впливає на добробут киян і особливо вражає малозахищеніверстви населення, зменшуючи їх реальні грошові доходи.
Очікуваний у 2000 році загальний обсяг роздрібноготоварообігу, включаючи товарообіг громадського харчування,офіційно зареєстрованих підприємств усіх форм власності тагосподарювання, складе 3825,0 млн. грн. і збільшиться протиминулорічного періоду на 4,8%.
Витрати населення міста на платні послуги очікуються на рівні2029,0 млн. грн., що на 10,0% більше, ніж у 1999 році, з нихпобутові послуги становитимуть 170,0 млн. грн. (зростання на14,0%).
Враховуючи наявні проблеми та зважаючи на необхідністьпоглиблення структурних та інституціональних реформ длязабезпечення сталого зростання економіки міста, піднесеннядобробуту громадян основними цілями програмисоціально-економічного та культурного розвитку на 2001 рік є:
поліпшення життєвого рівня населення:
- зростання платоспроможного попиту населення. Грошові доходикиян зростуть порівняно з 2000 роком на 19,2%;
- підвищення заробітної плати - на 17,9%, рівня соціальнихгарантій і трудової пенсії - на 32%;
- забезпечення продуктивної зайнятості населення в усіхсферах економічної діяльності на рівні 1320 тис. чол.;
- збереження стабільності цін. індекс споживчих цін (всередньому до попереднього року) дорівнюватиме 18,4%;
забезпечення економічного зростання:
- на 4,5% - реальної валової доданої вартості;
- на 8,0% - обсягів промислового виробництва;
- на 16,5% - обсягів будівництва житла. Передбачається ввестив експлуатацію 1,0 млн. кв. м загальної житлової площі.
Пріоритетами економічної політики визначено:
у сфері матеріального виробництва:
- формування конкурентного середовища за рахунокудосконалення регуляторної та антимонопольної політики,стимулювання підприємництва, подальше реформування власності;
- забезпечення формування ефективної міжгалузевої структурипромислового виробництва, підвищення соціально-екологічноїорієнтації галузей; збільшення в структурі промисловоговиробництва частки машинобудування, як бази розвитку інших галузейпромисловості; легкої і харчової промисловості, як базипершочергових потреб населення;
- подолання спаду виробництва в окремих галузях і сферахдіяльності, оздоровлення фінансового стану підприємств,нормалізація взаєморозрахунків, розв'язання проблем взаємноїзаборгованості;
- удосконалення механізму управління об'єктами державноївласності та корпоративними правами;
- стимулювання ресурсозбереження, впровадження новихтехнічних та технологічних досягнень;
- вихід на нові товарні ринки, просуваннявисокотехнологічних, конкурентоспроможних товарів завдякипосиленню інноваційного спрямування промислової політики.
у фінансово-бюджетній системі:
- забезпечення повноти і своєчасності надходжень іобов'язкових платежів до бюджетів усіх рівнів;
- забезпечення збалансованості доходної і видаткової частинибюджету, оптимізація структури бюджетних витрат;
- скорочення обсягу окремих видів бюджетних дотацій, субсидійі пільг;
- дотримання соціальної спрямованості бюджету, забезпеченняфінансовими ресурсами першочергових потреб міста, соціальногозахисту населення та функціонування установ соціально-культурноїсфери;
- реформування податкової системи.
в інвестиційній сфері:
- стимулювання інвестиційної діяльності, яка здійснюється зарахунок коштів підприємств, коштів банківської системи, випуску тарозміщення цінних паперів, заощаджень населення, їх використання вреальному секторі економіки;
- спрямування бюджетних інвестицій на розв'язаннянайгостріших соціальних проблем міста;
- розміщення бюджетних капітальних вкладень переважно наконкурсній основі;
у соціальній політиці:
- поступове погашення заборгованості та нормалізація виплатизаробітної плати, стипендій;
- розвиток і впровадження ринкових механізмів регулюваннязаробітної плати та підвищення її мотиваційного потенціалу,визначення заробітної плати як ціни робочої сили;
- реформування пенсійної системи та системи соціальногострахування населення;
- забезпечення продуктивної зайнятості населення, створеннянових робочих місць, регулювання ринку праці, підвищення якості іконкурентоспроможності робочої сили на основі її перепідготовки танавчання сучасним професіям;
- адресна підтримка громадян, які перебувають за межеюбідності;
- створення умов для забезпечення різних верств населенняжитлом;
- реформування системи охорони здоров'я населення;
- проведення заходів, спрямованих на покращення демографічноїситуації;
- розвиток соціального партнерства;
- підвищення рівня безпеки життя та життєдіяльності.
ЗАГАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ЗВЕДЕНІ ПОКАЗНИКИ
Найважливішим зведеним показником, який визначає рівеньефективності економічного та соціального розвитку в суспільстві, євалова додана вартість (ВДВ). Відтворювальні пропорції ВДВ та їїдинаміка обумовлюють ефективність стратегії соціально-економічногорозвитку.
З урахуванням економічної ситуації в країні об'єктивною метоюна 2001 рік, до якої має прагнути економіка міста, є стабільнезростання обсягів виробництва товарів, робіт і послуг, підвищенняефективності результатів діяльності кожного суб'єктагосподарювання і економіки в цілому, розвиток підприємництва,активізація інвестиційних процесів і здійснення прогресивнихструктурних галузевих змін.
Виходячи з прогнозних показників розвитку окремих галузейгосподарського комплексу міста обсяг валової доданої вартості уреальному обчисленні порівняно з 2000 роком зросте на 4,5%, а їїномінальна вартість дорівнюватиме 17,1 млрд. грн. В розрахунку накожного жителя міста буде вироблено ВДВ на суму 6,53 тис. грн.
Досягнення цих показників може бути забезпечено, перш за все,за рахунок використання кожним суб'єктом господарської діяльностівласних внутрішніх резервів, а саме: відновлення і піднесеннявиробничого процесу на базі самофінансування, підвищенняефективності використання існуючих виробничих потужностей,розширення ринків збуту продукції.
Галузева структура валової доданої вартості, як і в попередніроки, буде формуватися під впливом прискореного розвитку галузейматеріального виробництва, що і визначатиме динаміку ВДВ по містув цілому. Їх питома вага в загальному обсязі ВДВ в 2001 роцістановитиме 81,0%. За структурою понад 24,1% валової доданоївартості буде створено в промисловості, майже 22,7% - у зв'язку,19,0% - у торгівлі і громадському харчуванні, 5,2% - убудівництві.
Зростуть обсяги валової доданої вартості і по галузяхнематеріальної сфери. Проте питома вага їх в загальному обсязі ВДВпо місту залишиться практично на рівні попередніх років - 19,0%.
Найбільш високими темпами буде зростати валова доданавартість в промисловості, будівництві, транспорті, зв'язку; вгалузях "Фінансування, кредитування і страхування", "Наука". Самеприскорений розвиток цих галузей створить основу для стабільностіі підйому в інших сферах господарської діяльності міста.
Досягнення передбачених прогнозом на 2001 рік темпів ростувалової доданої вартості можливе лише при здійсненні прогресивноїструктурної перебудови економіки міста.
Головним пріоритетним напрямком її реформування для міста напрогнозний рік залишається подальший розвиток, перш за все галузейпромисловості, які задовольняють потреби населення у товарахширокого вжитку (легкої, харчової і медичної), а також тих,продукція яких здатна конкурувати на світових ринках(машинобудування, зокрема, приладо- і літакобудування,промисловість будівельних матеріалів).
Гарантом здійснення структурної перебудови у господарськомукомплексі міста на прогнозний рік буде забезпечення органічноїєдності у реалізації завдань структурної та інноваційної політики;додержання визначених пріоритетів економічної і соціальноїполітики з урахуванням суспільних потреб міста; стимулюванняінноваційних процесів, інвестицій у високоефективні таконкурентоспроможні виробництва; підтримка розвитку підприємництваі малого бізнесу.
Здійснення перелічених заходів забезпечить досягненняосновних цілей у розвитку економіки міста на 2001 рік, а саме:
- орієнтацію на потреби розвитку внутрішнього ринку;
- забезпечення конкурентноздатності економіки міста назовнішньому ринку;
- збільшення доходів населення та рівня продуктивності праці; - забезпечення соціальної переорієнтації економіки тапідвищення добробуту людини.
СИСТЕМА ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ДОСЯГНЕННЯ
ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ, РИНКОВІ МЕХАНІЗМИ
РЕАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
Успішне вирішення всього комплексу завдань щодо забезпеченнясталого економічного та соціального зростання значною міроюзалежить від ефективності місцевої фінансової політики, якаформуватиметься з урахуванням особливостей, визначених статтею 19Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ"( 401-14 ).
Фінансові ресурси міста складаються із ресурсів Державного імісцевого бюджетів, прибутку суб'єктів господарювання, щозалишається у їх розпорядженні, амортизаційних фондів, коштівДержавних позабюджетних фондів, кредитних ресурсів банків, коштівіноземних інвесторів, що спрямовуються на розвиток економікиміста.
При розрахунках прогнозних надходжень до бюджетів на 2001 ріквраховувались основні напрямки бюджетної політики на 2001 рік,схвалені Верховною Радою України, фінансово-економічна ситуація вкраїні і місті, динаміка надходжень за ряд попередніх років, діючезаконодавство, розподіл повноважень між Державним і місцевимбюджетами та інші чинники.
За даними Державної податкової адміністрації у м. Києві доДержавного бюджету України платниками податків і обов'язковихплатежів міста, за прогнозами, буде сплачено 2240,0 млн. грн.Основною складовою буде податок на додану вартість (1550,0 млн.грн., або 69,2% до загальної суми податків і платежів,мобілізованих до Державного бюджету).
За розрахунками Головного фінансового управління надходженнядо бюджету міста у 2001 році становитимуть 4698,3 млн. грн., втому числі міського - 3476,3 млн. грн. Основними джереламинаповнення місцевого бюджету будуть податок на прибутокпідприємств, прибутковий податок з громадян, які в повному обсязізараховуються до місцевого бюджету.
В загальному обсязі фінансових ресурсів значна питома вагаприпадає на ресурси підприємств і організацій - 31,1%.
Сума прибутку, що залишиться в розпорядженні суб'єктівгосподарювання міста, за прогнозними розрахунками, складе 4600,3млн. грн. і повинна бути використана на формування власних фондів,перш за все, фонду виробничого розвитку. Амортизаційнівідрахування зростуть до 1900,0 млн. грн. проти 1602,0 млн. грн.,очікуваних у 2000 році, що у деякій мірі пов'язане зі збільшеннямїх нарахувань внаслідок припинення дії понижуючого коефіцієнту. Вумовах обмеженості бюджетних асигнувань, амортизаційний фонд тачистий прибуток в наступному році будуть головними чинникамизбільшення інвестицій в основний капітал суб'єктів господарювання,необхідних для інтенсивного оновлення виробництва і основнихфондів виробничою призначення.
Інвестиції іноземних інвесторів у розвиток господарськогокомплексу м. Києва і кредитні ресурси комерційних банківстановитимуть 5101,5 млн. грн.
До Державних позабюджетних фондів суб'єктами господарюванняміста буде відраховано 2341,6 млн. грн., що на 7,2% перевищуєочікуваний рівень 2000 року, в тому числі до Пенсійного фондуУкраїни - 2139,0 млн. грн., до Фонду соціального страхуванняУкраїни - 202,6 млн. грн.
Відповідно до сформованих фінансових ресурсів міста визначенообсяги їх використання.
За прогнозами у 2001 році із Державного бюджету Україниміністерствам і відомствам на фінансування підприємств,організацій і установ, розташованих у м. Києві, передбачаєтьсявиділити 1580,1 млн. грн. Видатки бюджету міста прогнозуються нарівні доходів - 4698,3 млн. грн., в тому числі сума вилучення доДержавного бюджету України - 2260,2 млн. грн. У розпорядженнісуб'єктів господарської діяльності залишиться 6500,3 млн. грн.чистого прибутку та амортизаційних відрахувань. На виплату пенсійкиянам буде використано 788,0 млн. грн. Видатки із Фондусоціального страхування становитимуть 202,6 млн. грн., із Фондівсприяння зайнятості, соціального захисту інвалідів та охоронинавколишнього природного середовища - 70,8 млн. грн. У розвитокгосподарського комплексу м. Києва іноземними інвесторами будеспрямовано у еквіваленті 2635,8 млн. грн. (202,7 млн. дол. США), акредитні ресурси комерційних банків складуть 2465,7 млн. грн.
Виходячи із завдань місцевої політики економічного зростаннята враховуючи тенденції соціально-економічного розвитку міста,реальну оцінку наявних та можливих фінансових ресурсів, принциповіпозиції бюджетного процесу, податкова і бюджетна політика у 2001році будуватиметься на таких засадах:
- досягнення максимальної збалансованості формування бюджетум. Києва на підставі реально визначених показників по доходах тайого використання;
- забезпечення збалансованості Державного і місцевогобюджетів з урахуванням необхідності виконання містом столичнихфункцій;
- забезпечення повноти і своєчасності надходження податковихзобов'язань;
- забезпечення прозорості і збалансованості бюджету міста,переходу від дотацій до субвенцій;
- пріоритетне спрямування бюджетних коштів на соціальнийзахист населення.
За розрахунками Міністерства економіки України індексінфляції у 2001 році становитиме в середньому до попереднього року118,4% і 113,6% - грудень до грудня попереднього року.
Інфляційні процеси, що відбуваються як в державі, так і нарівні міста, призводять до зростання рівня цін на споживчомуринку. В той же час, завдяки виваженій політиці щодо державногорегулювання цін, проведення антимонопольних заходів, непередбачається істотних цінових змін.
В умовах інфляції особлива увага буде приділена питаннямудосконалення процесів ціноутворення, як гаранта підвищенняефективності і результативності підприємницької діяльності,досягнення фінансової стабільності, посилення соціального захистунаселення міста, зростання його добробуту і рівня життя.
Цінова політика у місті буде проводитись відповідно доПостанов Кабінету Міністрів України від 22.02.95 N 135( 135-95-п ) "Про Положення про державне регулювання цін (тарифів)на продукцію виробничо-технічного призначення, товари народногоспоживання, роботи і послуги монопольних утворень", від 25.12.96N 1548 ( 1548-96-п ) "Про встановлення повноважень органів міськихРад щодо регулювання цін (тарифів)", від 18.12.98 N 1998( 1998-98-п ) "Про удосконалення порядку формування цін".
У 2001 році в частині ціноутворення передбачається:
- подальше проведення лібералізації цін, як суто ринковогозаходу, розширення сфери вільного ціноутворення внемонополізованих секторах економіки, що забезпечитьзбалансованість цінових пропорцій та гнучке реагуванняпідприємницьких структур на кон'юнктуру ринку;
- посилення контролю за цінами на продукціюпідприємств-монополістів та обгрунтованістю віднесення витрат навиробництво;
- проведення перегляду тарифів на теплову енергію таквартирну плату з наближенням відшкодування повної їх вартостінаселенням, а у випадках зміни економічної ситуації зростання цінна енергоносії та зміни рівня інфляції - перегляд тарифів нажитлово-комунальні послуги з водопостачання та водовідведення,газ, а також тарифів на послуги міського громадського транспорту;
- розширення повноважень по встановленню тарифів наелектричну енергію, що виробляється і реалізується на територіїміста для усіх груп споживачів;
- запровадження державного регулювання ринку продовольчихтоварів;
- аналіз діяльності підприємств-монополістів для прийняттярішень про введення державного регулювання цін та тарифів напродукцію та послуги, що виробляються та надаються зазначенимипідприємствами.
Досягнення стабільного соціально-економічного розвиткум. Києва поряд з іншими чинниками потребує нарощуванняінвестиційних ресурсів за рахунок створення в місті сприятливогоклімату для активізації інвестиційного процесу, поліпшенняструктури інвестиційних джерел та оптимізації напрямів їхвкладення.
У 2001 році одним з першочергових завдань буде проведеннявідповідних змін в інвестиційній політиці міста, якібазуватимуться на завданнях інвестиційної політики держави,визначених в Указі Президента України від 18 серпня 1999 року "ПроОсновні напрями інвестиційної політики на 1999-2001 роки"( 1004/99 ), і будуть спрямовані на:
- створення сприятливого інвестиційного клімату істимулювання переорієнтації притоку капітальних вкладень увиробництво;
- поліпшення інвестиційних умов проведення структурноїперебудови економіки, чому сприятиме проведення адміністративноїреформи, прийняття на рівні держави Цивільного, Земельного таПодаткового кодексів;
- мобілізацію всіх джерел інвестиційних ресурсів та їхефективне використання;
- стимулювання процесів розвитку виробничої сфери тавідповідного покращання фінансових результатів роботи підприємств;
- забезпечення зростання валового внутрішнього продукту істворення умов для нарощування внутрішніх інвестиційних ресурсів.
При проведенні інвестиційної політики створюватимуться умовидля поліпшення інвестиційної привабливості об'єктів та спрощенняпроцесу залучення капіталу в економіку міста. Особлива увага будеприділена залученню прямих інвестицій, які спрямовуватимуться вміське господарство, в основні фонди підприємств, включаючи їхмодернізацію та реконструкцію, в нові технології та інновації. Цесприятиме і вирішенню ряду соціальних проблем: зниженню рівнябезробіття, особливо серед висококваліфікованих працівників міста,збільшенню заробітної плати тощо.
Залучення інвестицій передбачається здійснювати першочерговов галузі, що здатні забезпечити максимально швидке реагування назростання споживчого попиту, мають валютні надходження відекспорту продукції та спроможні розв'язувати проблемитехнологічного оновлення. Зростання темпів розвитку у пріоритетнихгалузях матиме кумулятивний ефект, оскільки сприятиме збільшеннюпопиту на продукцію суміжних виробництв і галузей.
Перевага у визначенні напрямів інвестування за рахунокмісцевого бюджету надаватиметься галузям, які мають важливезначення для забезпечення життєдіяльності та вирішення соціальнихпроблем міста і є малопривабливими для приватних інвесторів. Цестосується, в першу чергу, інвестиційних проектів, що забезпечуютьпопит населення на соціальне житло, розвиток мережі соціальноїсфери, реконструкцію та розвиток інженерно-транспортноїінфраструктури міста.
Загальний обсяг інвестицій на капітальні вкладення за рахунокусіх джерел фінансування в 2001 році прогнозується у сумі 3315,5млн. грн., що більше очікуваного рівня 2000 року на 24,0%. Іззагального обсягу у виробничу сферу буде спрямовано 643,7 млн.грн., в невиробничу - 2671,8 млн. грн.
Важливим джерелом інвестування є іноземні інвестиції, обсягяких в економіку міста залишається ще набагато нижчим від потреби.Забезпечення введення сприятливого інвестиційного режиму впріоритетних видах економічної діяльності на території містаповинно забезпечувати не тільки зростання обсягів іноземнихінвестицій, але й забезпечувати їх інноваційне спрямування тазахист.
У 2001 році обсяг прямих іноземних інвестицій по місту Києвустановитиме 202,7 млн. дол. США, або на 7,7% менше, ніж очікуєтьсяу 2000 році, а це вказує на необхідність проведення роботи позапровадженню спеціального режиму інвестування на території міста.
Для забезпечення необхідних передумов збереження унікальногонауково-промислового потенціалу міста, забезпечення проведенняінноваційної політики міською владою у 2001 році виконуватиметьсяробота в наступних напрямках:
- збереження та розвиток кадрового потенціалу академічної,вузівської і галузевої науки, а також промислових підприємствміста;
- покращення матеріально-технічної бази наукового комплексу,розвиток мережі підприємств, організацій та установ, що працюють унауковій сфері та їх оснащення;
- організація фінансової підтримки, зокрема, шляхом залученняінвестицій під конкретні наукові розробки;
- поліпшення інформаційного забезпечення галузі;
- сприяння взаємовигідній співпраці наукових установ івиробничих підприємств.
За підтримки міськдержадміністрації в м. Києві розроблені тавиконуються три науково-технічні програми:
- Договір і Програма співробітництва НАН України і Київськоїміської державної адміністрації;
- Програма інформатизації м. Києва на 1999-2001 рр.(розпорядження КМДА від 14.04.99 N 547 ( ra0547017-99 ));
- Програма наукового забезпечення вирішення проблем міськогогосподарства (крім наукових установ НАН України).
На 2001 рік передбачається фінансування перелічених програм внаступних обсягах: 2,9 млн. грн. - Програма наукового забезпеченнявирішення проблем міського господарства, 6 млн. грн. - Програмаспівробітництва НАН України і Київської міської державноїадміністрації.
Відповідно до Програми діяльності Кабінету Міністрів України"Реформи заради добробуту" ( 550-2000-п ), схваленою постановоюВерховної Ради України від 06.04.2000 N 1618-III ( 1618-14 ) упрогнозному періоді виконуватимуться роботи по створеннюРегіонального центру науково-технологічного та інноваційногорозвитку, трансферу високих технологій, діяльність якогоспрямовуватиметься на максимальне впровадження наукових розробок увиробничі процеси, що сприятиме розвитку інноваційних процесів вмісті.
В господарстві міста здійснюються позитивні зміни щодорозвитку інноваційних процесів, які матимуть своє продовження у2001 році. Так, у прогнозному році передбачається зростаннякількості нових науковомістких технологій, впроваджених напідприємствах і в організаціях - на 33,3%. За 2001 рік в містіпланується освоїти 1460 нових видів продукції (то на 17,3% більше,ніж очікується у 2000 році), з них 1120 - товари народногоспоживання.
В нинішніх умовах, які характеризуються нестачею фінансовихресурсів для розвитку економіки міста, принципову роль відіграєзовнішньоекономічна діяльність. Оскільки вона, відкриваючизовнішні ринки збуту капіталу, сировини та комплектуючих,забезпечує завантаження потужностей, зменшує гостроту проблемизайнятості, вирішує низку інших соціально-економічних проблемрегіону.
У 2001 році прогнозуються позитивні зрушення у структурізовнішньоторгівельного обороту. Зокрема, обсяги експорту київськихпідприємств збільшаться на 5,6% в порівнянні з очікуваними у 2000році і становитимуть 2147,6 млн. дол. США, в тому числі експорттоварів зросте на 5,6% і досягне 1789,6 млн. дол. США, експортпослуг - на 5,6% і становитиме 357,9 млн. дол. США. В той же часобсяги імпорту значно зменшаться і становитимуть 3873,5 млн. дол.США проти 4557,0 млн. дол. США у 2000 році, в тому числі обсягімпорту товарів зменшиться на 651,0 млн. дол. США і становитиме3689,0 млн. дол. США, а імпорту послуг - на 32,6 і становитиме184,5 млн. дол. США. В результаті прогнозується зменшеннянегативного зовнішньоторговельного сальдо з 2523,4 млн. дол. СШАдо 1725,9 млн. дол. США, або на 32%.
У прогнозному році структура експорту не зазнає значних змін.Так, найбільш буде експортовано неблагородних металів і виробів -на суму 469,3 млн. дол. США (107,0% від очікуваного експорту 2000року), мінеральних продуктів - на 349,9 млн. дол. США (101,0%),продукції хімічної промисловості - на 144,4 млн. дол. США(103,0%), машин та обладнання - на 123,7 млн. дол. США (112,0%),продукції харчової промисловості - на 119,3 млн. дол. США(112,0%).
Однією з головних передумов для збільшення експорту тазменшення імпорту є залучення інвестицій до економічних суб'єктів,які здатні максимально швидко реагувати на зміни попиту таспроможні розв'язувати проблеми технологічного оновлення. З цієюметою у 2001 році забезпечуватиметься створення інформаційної базипропозицій щодо співробітництва з іноземними інвесторами США,Польщі, Австрії, Чехії, Словаччини, Німеччини. Розроблятиметьсясайт Київської міської державної адміністрації в мережі"Інтернет", в якому можна буде отримати інформацію про Київ,перелік конкурентоспроможної продукції київських підприємств,залишити свої пропозиції щодо співробітництва. Буде створеноперелік інвестиційних проектів в різних галузях економіки,проводитиметься експертиза щодо їх економічної ефективності тапривабливості для інвесторів.
З метою покращання умов здійснення зовнішньоекономічноїдіяльності в 2001 році:
- вживатимуться заходи щодо впровадження у виробництвовисоких технологій та нових зразків товарів, конкурентоспроможнихна світових ринках;
- з метою інформування іноземних інвесторів про першочерговіпотреби міста передбачається розробити дворічну програмуінвестиційних потреб міста;
- з метою підвищення зацікавленості інвесторів щодо вкладеннякоштів в комунальне господарство та промисловий сектор міста, будерозроблено систему місцевих гарантій та пільг інвесторам;
- здійснюватиметься представлення Києва як привабливого дляінвестора міста, а київських підприємств як вигідних потенційнихпартнерів на виставках-ярмарках;
- активізуватиметься співпраця міста з міжнароднимиорганізаціями в рамках міждержавних програм довгостроковогоспівробітництва;
- вивчатимуться потреби перспективних ринків збуту продукціїкиївських підприємств, зокрема, країн колишнього СРСР та СЕВ,Азіатського регіону, Африки та країн Латинської Америки.
РОЗВИТОК СФЕРИ МАТЕРІАЛЬНОГО ВИРОБНИЦТВА
Місто Київ володіє потужним промисловим комплексом, який маєзначний потенціал щодо виготовлення конкурентоспроможноїпродукції.
Протягом останніх років в господарській діяльностіпромислових підприємств міста намітилась позитивна тенденція допокращення фінансово-економічного стану, що стало можливим завдякинарощуванню обсягів виробництва.
В результаті отриманих пропозицій по основних показникахрозвитку промисловості передбачається, що валовий випуск продукціїв 2001 році буде збільшено на 8,0% в порівнянні з очікуванимрівнем 2000 року і у фактичних цінах становитиме 8606,1 млн. грн.
При цьому планується зростання обсягів виробництва в усіхгалузях промисловості. Найбільшими темпами зростатимуть обсягивиробництва в промисловості будівельних матеріалів (120,0%),машинобудуванні та металообробці (115,0%), лісовій, деревообробнійта целюлозно-паперовій промисловості (115,0%), медичній (113,5%),легкій (112,0%), поліграфічній (110,0%).
Аналіз структурних зрушень у розрізі галузей свідчить пропозитивні зміни у промисловому комплексі міста. Так, у 2001 роцівищі темпи приросту обсягів виробництва продукції плануються угалузях, які працюють на задоволення споживчого попиту населення,завдяки чому їх розвиток для міста дає як економічний, так ісоціальний ефект.
Завдяки значним темпам приросту у загальному обсязіпромислового виробництва по м. Києву збільшиться питома вага такихгалузей як: машинобудування та металообробка (з 17,8% до 19,0%),медична промисловість (з 9,6% до 10,0%), поліграфічнапромисловість (з 5,7% до 5,8%), промисловість будівельнихматеріалів (з 4,5% до 5,0%), лісова, деревообробна тацелюлозно-паперова промисловість (з 4,1% до 4,5%), легкапромисловість (з 3,1% до 3,2%). У порівнянні з 2000 рокомзменшиться питома вага базових галузей - електроенергетики, чорноїта кольорової металургії, хімічної та нафтохімічної, харчовоїпромисловості.
Особливо слід виділити тенденцію зростання питомої вагимашинобудування та металообробки - галузі, яка має значнийпотенціал щодо виготовлення високотехнологічноїконкурентоспроможної продукції, на яку є попит на ринку.
Промисловими підприємствами галузі у 2001 році плануєтьсянарощування випуску як вже освоєної, так і нової продукції, яка,насамперед, задовольнятиме потреби господарського комплексу міста:
- ДП КиДАЗ "Авіант" передбачає виготовити 50 тролейбусів тазапчастин для літаків на суму 15,0 млн. грн.;
- ВАТ "Більшовик" поновлює номенклатуру продукції як зарахунок вдосконалення традиційного устаткування, так і шляхомосвоєння виробництва нового обладнання. Для реалізації першогонапрямку розпочато випуск вальців та екструдерів малих розмірів,форматорів-вулканізаторів, покришок для легкових автомобілів,ліній для виготовлення деревно-полімерних виробів. З метоюреалізації другого напрямку розпочнеться виробництво принциповонової машини - черв'ячно-роторного диспергатора-екструдера, щодопоможе вирішити таку гостру проблему як переробка відходіввиробництва та споживання у великих містах. Підприємство розпочневипуск тунельних ескалаторів для метрополітену і міжповерхових -для підземних переходів, транспортних розв'язок, станційшвидкісного трамваю. За замовленням "Київметробуду" підготовленодо виготовлення прохідницькі щити КТ-6,2, призначені длямеханізації робіт у водонасичених грунтах;
- Завод "Генератор" нарощуватиме виробництво лічильників до150 тис. шт. на рік, камер дугогасних вакуумних - до 6 тис. шт. нарік, приладів НВЧ - на суму 18,6 млн. грн. Упродовж року на заводіпланується створити 108 нових робочих місць;
- КП "Київтрактородеталь" передбачає збільшити випуск гільзта поршнів для реалізації в межах України та країн СНД, а такожсільськогосподарських машин для фірми "Дювельсдорф". Обсягпродукції на експорт в 2001 році становитиме 40% від загальногообсягу виробництва продукції підприємства;
- ВАТ "Аналітприлад", за прогнозами, збільшить обсяги випускунового мікропроцесорного газоаналізатора 104 ФА 01, перетворювачапалива каталітичного для автомобільного транспорту з дизельнимидвигунами, а також нового високовольтного обладнання дляоперативного контролю основних параметрів електроенергетичнихоб'єктів і ізоляційних матеріалів;
- АК "Росток" випускатиме електротехнічні комплектуючі виробидля автомобільної промисловості, які вже надходять до Запорізькогозаводу "Авто-ЗАЗ-ДЕУ", а також на Ризький заводавтоелектроприладів. Опрацьовується питання постачання їх дом. Тольяті на "АвтоВАЗ";
- ВАТ "КЗЕК" планує виготовлення металоконструкція дляобладнання автомобільних пунктів Державної митної служби України;
- Київський завод "Агромаш" збільшить випускгрунторозпушувачів ГРН.ОС.000-3,9 м, ГРН.00000-1,6 м, борін дляподрібнення 4,2 м, роторних подрібнювачів рослинних решток;
- ВАТ "Завод "Маяк" розробив та вживає заходи фінансовогооздоровлення підприємства. В 2001 році готові до виробництва новівиди продукції, а саме: магнітофон "Маяк - 260", автомагнітола,електронні електролічильники, пневматичний пістолет;
- ДНВП "Електронмаш" передбачає виробити 13,4 тис. штукелектроннокасових апаратів, 150 мікроЕОМ "Плутон", 200 джерелживлення для електротранспорту, 60 перетворювачів електроживленнявагонного кондиціонера, 50 шаф управління вітротурбіною;
- ДП "Завод "Арсенал" продовжує розробку лічильників газунового покоління (з електронним відліком та карткою передплати). В2001 році очікується збільшення їх випуску на 15 тис. шт. Спільноз російськими підприємствами ведуться дослідно-конструкторськіроботи та підготовка серійного виробництва новоговисокотехнологічного експортноспроможного виробу С-9С(спецтехніка). Практично закінчено підготовку виробництва іпочинається серійний випуск фотооб'єктивів "Мир - 26В", "Телеар -5В МС", "Юпітер - 36В".
Промисловими підприємствами міста нарощуватимуться обсягивиробництва основних видів продукції. В хімічній промисловостіпередбачається збільшення виробництва волокон і ниток хімічних (на7,0%), смол синтетичних і пластичних мас (на 10,0%); вдеревообробній та целюлозно-паперовій промисловості - плитдеревностружкових (на 5,7%), плит деревноволокнистих (на 3,7%); впромисловості будівельних матеріалів - збірних залізобетоннихконструкцій (на 7,0%) тощо.
Серед підприємств, які випускають споживчі товари, найкращіпередумови щодо забезпечення збільшення обсягів виробництва мають:
- ДП "Хлібокомбінат N 10" АТ "Київхліб" - найновішепідприємство харчової галузі, яке обладнане імпортним обладнанням,що повністю вирішує питання механізації ручної праці;
- ВАТ "Макаронна фабрика", яка технічно переоснащена іпостійно впроваджує нові види макаронних виробів, працює надоформленням пакувальних матеріалів, що дозволяє розширитиасортимент та надати продукції товарного вигляду;
- ЗАТ "Кондитерська фабрика ім. К. Маркса", яка, маючибагаторічні традиції випуску конкурентоспроможних виробів,постійно оновлює асортимент, витримує жорстку конкуренцію, щосклалася на ринку кондитерських виробів країни;
- Виробничо-торгівельна фірма "Україна", де планом на 2001 р.передбачено збільшити виробництво на 25%, в прогнозному роціпланується провести реконструкцію розкрійного цеху, добудуватипобутовий корпус.
Загалом, враховуючи позитивні тенденції, що склалися векономіці міста, покрашення показників діяльності прогнозуєбільшість підприємств міста.
З метою підвищення ефективності діяльності промисловогокомплексу у 2001 році буде здійснюватись робота спрямована на:
- посилення відповідальності керівників підприємств зарезультати справ на підприємстві, особливо в частині погашенняборгів по заробітній платі та інших соціальних виплатах;
- більш широке застосування процедури банкрутства підприємствпри підвищенні відповідальності за навмисне банкрутство;
- розповсюдження досвіду підприємств, які мають позитивнірезультати своєї роботи в умовах, що склалися;
- продовження роботи щодо передачі об'єктів соціальної сферипромислових підприємств до комунальної власності міста та районів;
- розміщення регіональних замовлень на виготовленняпродукції, яка потрібна для життєзабезпечення міста, на київськихпідприємствах, використовуючи при цьому виключно конкурсні засади;
- підвищення рівня виробничої кооперації київськихпідприємств для забезпечення локалізації технологічних циклів вмежах міста, шляхом максимального завантаження взаємнимизамовленнями;
- збільшення пільгового кредитування з міського та районнихбюджетів на конкретні техніко-економічні заходи підприємств, яківипускають конкурентоспроможну продукцію для потреб внутрішньогота зовнішнього ринків;
- сприяння залученню коштів як вітчизняних, так і іноземнихінвесторів в промислові підприємства міста;
- продовження роботи по наданню допомоги підприємствам увідкритті фірмових магазинів;
- залучення підприємств для участі у виставках-ярмарках,організацію постійно діючих виставок-продажів продукції, якувипускають підприємства міста.
Незважаючи на обмеженість фінансування, стабільно працюватимеу 2001 році міський пасажирський транспорт. Комунальніпідприємства міста забезпечуватимуть щоденний випуск на лінію 98поїздів метро та понад 1900 одиниць рухомого складу наземноготранспорту, в тому числі 620 автобусів, 400 трамваїв, 410тролейбусів та понад 470 маршрутних таксомоторів.
Загальний обсяг перевезень міським пасажирським транспортом упорівнянні з очікуваним у 2000 році зросте на 1,5% і становитиме1440,1 млн. пасажирів (понад 3,9 млн. пасажирів за добу). Прицьому, обсяги перевезень наземним електротранспортом (трамваями татролейбусами) зростуть на 0,2%; метрополітеном - на 0,9%;автотранспортом (автобусами та мікроавтобусами-таксомоторами) - на4,0%.
Виконуватимуться заходи щодо оновлення рухомого складутранспортних підприємств. Так, у 2001 році буде придбано 64автобуси та 22 мікроавтобуси; 50 вагонів метрополітену (35 од.буде придбано на заводах-виробниках, а 15 - зібрано на виробничійбазі метрополітену). Підприємства наземного електротранспорту нематимуть фінансової можливості для збільшення рухомого складу.
На основі вивчення пасажиропотоків у прогнозному періодіпередбачається розширення мережі транспортного обслуговуваннякиян, вдосконалення маршрутів міського транспорту, збільшенняобсягів таксомоторних перевезень.