• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2009 року N 878

Президент України  | Конституційне подання від 08.09.2009
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 08.09.2009
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 08.09.2009
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 60-у/2009 від 01.12.2009 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 8 вересня 2009 року N 716 "Про зупинення дії пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2009 року N 878" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2009 року N 878 "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 1999 р. N 1228 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 816".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність пункту 1 названої постанови Кабінету Міністрів України, опублікованої в "Офіційному віснику України" (2009 р., N 63, ст. 2223).
Пунктом 1 зазначеної постанови Кабінет Міністрів України суттєво розширив права державного підприємства "Зовнішньоторговельна фірма "ТАСКО-експорт" (м. Київ) щодо здійснення експорту та імпорту товарів військового призначення і товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю.
Таке рішення Кабінету Міністрів України не відповідає основним принципам державної політики у сфері військово-технічного співробітництва, суттєво ускладнює здійснення державного експортного контролю, створює передумови для витоку державної таємниці та порушення міжнародних зобов'язань України, пов'язаних із нерозповсюдженням зброї масового знищення, засобів її доставки та обмеженням передач звичайних видів озброєння, а тому становить загрозу національній безпеці України.
Відтак, зазначена постанова Кабінету Міністрів України не відповідає частині першій статті 17 Конституції України, за якою забезпечення економічної безпеки є однією з найважливіших функцій держави, та статті 18 Основного Закону держави щодо спрямування зовнішньополітичної діяльності України на забезпечення її національних інтересів і безпеки шляхом підтримання мирного і взаємовигідного співробітництва з членами міжнародного співтовариства за загальновизнаними принципами і нормами міжнародного права.
Крім того, це рішення, що безпосередньо пов'язано із забезпеченням національної безпеки і оборони України, прийнято без узгодження з Президентом України, який за Конституцією України забезпечує національну безпеку України, здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони (пункти 1 і 17 частини першої статті 106) , за Законом України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" здійснює загальне керівництво державною політикою в галузі державного експортного контролю згідно з Конституцією України (частина третя статті 6) , та Радою національної безпеки і оборони України, що за Конституцією України є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України (частина перша статті 107) , за названим Законом координує діяльність та здійснює контроль за діями органів виконавчої влади в галузі державного експортного контролю (частина четверта статті 6) .
Видаючи постанову, положення якої суперечать Конституції України, Кабінет Міністрів України порушив і вимоги частини другої статті 8 Основного Закону держави, якою проголошено, що закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй, частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України, за якими органи державної влади зобов'язані здійснювати свої повноваження в установлених Конституцією України межах та на її підставі, частини третьої статті 113 Конституції України, яка зобов'язує Уряд України керуватися у своїй діяльності Конституцією України, а також частини першої статті 117 Конституції України, яка зобов'язує Кабінет Міністрів України постанови і розпорядження видавати в межах своєї компетенції.
На необхідності неухильного додержання Конституції України, зокрема, її частини другої статті 6, частини другої статті 8, частини другої статті 19, частини третьої статті 113, пункту 10 статті 116, частини першої статті 117, Конституційний Суд України неодноразово наголошував у своїх рішеннях.
Так, Конституційний Суд України у Рішенні від 11 листопада 2008 року N 25-рп/2008 у справі про земельні аукціони зазначив, що системний аналіз норм частини другої статті 6, частини другої статті 8, частини другої статті 19, частини третьої статті 113, пункту 10 статті 116, частини першої статті 117 Основного Закону держави дає підстави для висновку, що Кабінет Міністрів України у своїй діяльності при виданні постанов і розпоряджень повинен виходити із закріплених за ним виключно Конституцією та законами України повноважень.
У Рішенні від 19 червня 2001 року N 9-рп/2001 у справі щодо стажу наукової роботи Конституційний Суд України також наголосив на необхідності додержання Кабінетом Міністрів України вимог частини другої статті 19, частини третьої статті 113 і частини першої статті 117 Конституції України.
У Рішенні від 1 квітня 2008 року N 3-рп/2008 у справі про Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку єдиний орган конституційної юрисдикції зауважив, зокрема, що Конституція України має найвищу юридичну силу, а закони та інші нормативно-правові акти повинні відповідати їй (частини друга, третя статті 8) ; за приписом частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2009 року N 878 "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 1999 р. N 1228 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 816".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 8 вересня 2009 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)