ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( Додатково див. Рішення Конституційного Суду
N 22-рп/2009 від 29.09.2009 )
З мотивів невідповідності
Конституції України Указом Президента України від 29 травня 2009 року
N 375 "Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2009 року N 430" згідно з пунктом 15 частини першої статті
106 Конституції України зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2009 року
N 430 "Про запобігання кризовим явищам у вугільній промисловості".
Постановою Кабінету Міністрів України, про яку йдеться, затверджено перелік вугледобувних підприємств, майно яких підлягає продажу в 2009 році на відкритому аукціоні, та вирішено низку питань, пов'язаних із забезпеченням продажу такого майна.
Згідно з
Конституцією України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу і судову (частина перша статті
6) . Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених
Конституцією України межах і відповідно до законів України; органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України (частина друга статті
6, частина друга статті
19 Основного Закону держави) .
За
Конституцією України правовий режим власності визначається виключно законами України (пункт 7 частини першої статті
92) .
Як визначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 22 вересня 2005 року
N 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками, правовий режим власності означає врегулювання нормами закону, зокрема, порядку набуття і здійснення права власності, функції, компетенцію органів державної влади і місцевого самоврядування.
Згідно з частиною другою статті
5 Закону України
"Про приватизацію державного майна" до об'єктів, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації, віднесено майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів, основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт, послуг), що мають загальнодержавне значення, в тому числі корисних копалин загальнодержавного значення (частина друга статті
5) , а отже, вугілля (постанова Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року
N 827 "Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення", з наступними змінами).
Відповідно до
Конституції України єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України (стаття
75) , прийняття законів та затвердження переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, віднесено до повноважень Верховної Ради України (пункти 3, 36 частини першої статті
85) . Відтак, внесення будь-яких змін до такого переліку, в тому числі виключення з нього відповідних об'єктів з метою дальшого продажу, може здійснюватися виключно Верховною Радою України шляхом прийняття законів.
З цього приводу Конституційним Судом України висловлено правову позицію у Рішенні від 1 липня 1998 року
N 9-рп у справі щодо приватизації державного майна, за якою, "розглядаючи норми пункту 36 частини першої статті
85 Конституції України, слід мати на увазі передусім положення пункту 7 частини першої статті
92 Конституції України, згідно з яким правовий режим власності визначається виключно законами України. З цього випливає, що перелік об'єктів права власності, які не підлягають приватизації, не є постійним і незмінюваним; Верховна Рада України може вносити до цього переліку відповідні зміни", "Верховна Рада України реалізувала свої повноваження в частині другій статті
5 Закону України
"Про приватизацію державного майна", в якому затвердила перелік об'єктів загальнодержавного значення, які не підлягають приватизації".
У Рішенні Конституційного Суду України від 2 березня 1999 року
N 2-рп/99 у справі про комунальні послуги зазначено, що відповідно до статті
75 Конституції України єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України і до її найголовніших і, по суті, виключних повноважень належить прийняття законів (пункт З частини першої статті
85 Конституції України) . Це цілком відповідає принципу пріоритетності закону в системі нормативно-правових актів України. Крім того, у Рішенні від 14 грудня 2000 року
N 15-рп/2000 у справі про порядок виконання рішень Конституційного Суду України Конституційний Суд України наголосив на неприпустимості зміни закону шляхом прийняття підзаконного правового акта.
Що ж до визначеного
Конституцією України статусу Кабінету Міністрів України, то цей орган уповноважений здійснювати управління об'єктами державної власності відповідно до закону, його повноваження визначаються
Конституцією і законами України (пункти 5, 10 статті
116) , постанови і розпорядження видаються Кабінетом Міністрів України в межах своєї компетенції (частина перша статті
117) .
Як зауважив Конституційний Суд України у Рішенні від 11 листопада 2008 року
N 25-рп/2008 у справі про земельні аукціони, Кабінет Міністрів України у своїй діяльності при виданні постанов і розпоряджень повинен виходити із закріплених за ним виключно
Конституцією та законами України повноважень.
Таким чином, вирішення підзаконним актом - постановою Кабінету Міністрів України питання про відчуження об'єктів державної власності всупереч закону є перебирання Урядом України на себе повноважень Верховної Ради України, що не відповідає статті
75, пунктам 3 і 36 частини першої статті
85 Конституції України.
Діючи у такий спосіб, Кабінет Міністрів України порушив і норми пунктів 5, 10 статті
116, частини першої статті
117 Основного Закону держави, а також вимоги частини другої статті
6, частини другої статті
19 Конституції України, які зобов'язують органи державної влади, в тому числі і Кабінет Міністрів України, керуватися у своїй діяльності
Конституцією України, здійснювати свої повноваження у встановлених цією
Конституцією межах.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2009 року
N 430 "Про запобігання кризовим явищам у вугільній промисловості".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України | В.ЮЩЕНКО |
м. Київ, 29 травня 2009 року |
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)